Heerlijk
lees/kijkvoer
Dat waren nog eens prijzen. Naar zulke plaatjes kan ik lang kijken en dit roept nostalgie bij mij op alsof ik zelf zou gaan bestellen.
*jimh307 weet nog dat hij op goed geluk (aka mond op mondreclame) naar de winkel reed met een zak geld in zijn tas om een beest van een PC te halen (80486 DX2S80, 16MB RAM, 400 MB HDD, Vesa local bus VGA 1MB kaart). Jimh307 was zo blij als een kind toe hij die kast in zijn handen had en op zijn bureau neerzette. De knop werd ingedrukt en daar ging het. Jimh307 op zijn 14"" crt monitor turend naar alle mooie beelden die dat beest uitvoerde om jimh307 te behagen.
En nu? Net een nieuw beest met rtx3080, Core i9, 32 GB RAM en 2TB NVMe SSD op een 27 inch 1440p scherm met native G-sync. Was ik nu net zo blij als toen?
Anders, nu is het een tijd van; "omdat het kan". Ik ben er zeker blij mee, maar toen ik mijn 80486 kocht was dat zeer uniek. Velen in mijn omgeving hadden überhaupt nog geen PC en dan maak je geen vergelijking.
Toen ik Duke Nukem 3D speelde op 320*240 en in een baasgevecht de framerate daalde naar 3-8 fps zat je daar niet mee. Wat op het scherm stond was bijzonder. Ik zat al aan Duke Nukem 3D toen de meeste begonnen met Doom 1 en wat was die 80486 een beest! Wat had dat ding een sloot aan RAM geheugen en als we nu kijken is 32 GB al niet spectaculair meer.
Vergelijk mijn huidige beest met het beest van 1994:
Prijs is hetzelfde en weer investeer ik in een gamebak van heb ik jouw daar en ik ben zeker blij met mijn huidige beest, maar als we nu geen strak 144 fps halen in een baasgevecht dan vinden we het al laggen. De jeugd van nu is niets gewend en daarom vind ik het niet zo erg als mijn rtx3080 even terugvalt naar 54 fps in Cyberpunk met RT vol open als het druk is.
De wow factor is meer gedempt of hoe moet ik het zeggen. Ik mis een hoop zoals:
>mijn eerste gebrande CD (ik heb hem nog)
>de CD fabriek spelen voor heel het dorp
>de wow factor toen mensen kwamen kijken
>het eerste 3D spel dat ik zag, wauw!!
>windows 95 helemaal uitpluizen
>nostalgie en nog eens nostalgie
>inbellen op een BBS en Doom 2 binnen hengelen wat de hele avond duurde
Ik kan er uren over blijven praten en ik lees dit topic met groot plezier. Ik voel me dan een beetje zoals vroeger toen dingen minder snel 'normaal' waren en in de lentejaren van de computermarkt dingen meemaakte. Ik ben dan wel 47 jaren jong, maar ik game nog net zo graag en er staat altijd wel weer een beest op mijn bureau.
De tijd van de 80486 was mijn mooiste tijd. Office 95 installeren binnen de 30 minuten enz.
Wie deelt dat?