Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 26 ... 88 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:15

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

BlueTooth76 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 16:19:
[...]

P80 idd.
P90 staat nog wel op m'n verlanglijstje (zonder bord eventueel) maar het heeft geen haast.

Heb de lithium cellen er iig uit gehaald en voor de rest ga ik het in 2035 wel eens testen allemaal :+

Edit: en er is meer om blij over te zijn, 2 hagelnieuwe VLB kaarten, 1 van de 2 is zelfs nog verzegeld in het zakje. Compleet met boekjes en drivers.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die Speedstar Pro heb ik ook sinds kort :D Ook met een doosje er bij (in iets minder fijne staat wel), en met een verkeerd boekje en diskettes er bij. De Cirrus 5428 (waarop deze kaart is gebaseerd) heb ik al meer ervaring mee, en ik vind het een mooie compatibel chip. Prima VESA ondersteuning en vlot genoeg voor een dik 486 systeem!
Als je merkbaar meer snelheid zoekt, wil je sowieso een Pentium klasse systeem met nieuwer PCI videokaartje :)
Vinnie schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:54:
@dion_b Meer jaloers op die M240 van je :+

Ik ben ieder geval blij dat @Waterbeesje een systeem hier heeft meegenomen en er hopelijk al veel plezier mee heeft <3 Ook een slootje aan 486 CPU's zijn weg.

Binnenkort maar eens een MS-4138 upgrade setje online slingeren denk ik.

En verder vooral aan het wachten op een SCSI kabel met terminator wat waarschijnlijk nog een week of wat gaat duren. ebay sellers zijn soms wel zo verschrikkelijk traag.

Hopelijk ergens volgende week een dualboot DOS/Win9x met 2000 en doof worden met 10kRPM gejank :+
Die Compaq XE heeft zeker zijn eerste uurtjes bij mij gemaakt de afgelopen week ;)
Eigenlijk vooral een zwikje tests er op los gelaten om te kijken of er nog pijnpuntjes in het systeem te vinden zijn, maar nog geen kunnen vinden!

Komend weekend een mooie backup draaien van de bios en drivers, wat spelletjes uit mijn jeugd er op plempen en een mooi plaatsje in de kast geven (voorlopig tussen de Model 30's :o )

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Waterbeesje schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:56:
Die Speedstar Pro heb ik ook sinds kort :D Ook met een doosje er bij (in iets minder fijne staat wel), en met een verkeerd boekje en diskettes er bij. De Cirrus 5428 (waarop deze kaart is gebaseerd) heb ik al meer ervaring mee, en ik vind het een mooie compatibel chip. Prima VESA ondersteuning en vlot genoeg voor een dik 486 systeem!
Graag gedaan ;)
Die Compaq XE heeft zeker zijn eerste uurtjes bij mij gemaakt de afgelopen week ;)
Eigenlijk vooral een zwikje tests er op los gelaten om te kijken of er nog pijnpuntjes in het systeem te vinden zijn, maar nog geen kunnen vinden!

Komend weekend een mooie backup draaien van de bios en drivers, wat spelletjes uit mijn jeugd er op plempen en een mooi plaatsje in de kast geven (voorlopig tussen de Model 30's :o )
Top d:)b

C:\>_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:25

Nemesizz

Untouchable

Ik moest even Wikipedia er op naslaan om achter te komen wat die Nextgen 586 nou was, kende die dingen helemaal niet (ken wel variaties van merken 486's , en Pentium, Cyrix en bepaalde AMD modellen, maar kan me niet heugen ooit ergens iets in een folder te hebben gezien van zo'n Nextgen 586).

Maar zo te horen is het dus wel een prijzig collectors item dingetje, altijd leuk om te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:56

MaNdM

1000-dingen-doekje

Ik heb een nieuw in doos Asus K7V. Is nooit gebruikt en dus echt helemaal nieuw. Nu wilde ik hem eens testen voor de zekerheid en tot mijn verbazing blijft het bord hier al hangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GhVoY5JDmA-5tKxzMo1pO1x_QSs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F7pDziaAoxsVuZDduNMG5KJ4.jpg?f=fotoalbum_large

Geen enkele POST code. Hij blijft in reset hangen. Nu is mijn trouble shooting op dit vlak niet zo degelijk dus heeft iemand een goede tip?

Jumpers heb ik compleet nagelopen en staan goed. Reset switch is niet aangesloten. BIOS clear staat ook goed.

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Een bord uit deze generatie dat weigert zorgt dat bij mij dat de alarmbellen af afgaan op condensatoren.
Staat er geen bol? Dat het bord nos is, doet er niks aan af.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Waterbeesje schreef op woensdag 13 april 2022 @ 22:59:
Een bord uit deze generatie dat weigert zorgt dat bij mij dat de alarmbellen af afgaan op condensatoren.
Staat er geen bol? Dat het bord nos is, doet er niks aan af.
Die zien er allemaal tiptop uit. Ook dat zegt niks want ze kunnen natuurlijk uitgedroogd zijn. Dus ja dan moet je ze allemaal vervangen want ga de boosdoener maar eens vinden.

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:01

BlueTooth76

Let the sun shine!

MaNdM schreef op woensdag 13 april 2022 @ 22:18:
Ik heb een nieuw in doos Asus K7V. Is nooit gebruikt en dus echt helemaal nieuw. Nu wilde ik hem eens testen voor de zekerheid en tot mijn verbazing blijft het bord hier al hangen.
[Afbeelding]

Geen enkele POST code. Hij blijft in reset hangen. Nu is mijn trouble shooting op dit vlak niet zo degelijk dus heeft iemand een goede tip?

Jumpers heb ik compleet nagelopen en staan goed. Reset switch is niet aangesloten. BIOS clear staat ook goed.
CPU al een keer opnieuw in z'n slot geduwd? Andere CPU? Andere geheugenmodule? Geheugen in eerste slot ipv in derde? Is de CMOS batterij al vervangen? Andere voeding? Welke voeding heb je er nu bij? Geen afstandsbusje op verkeerde plek zitten? Wat doet hij met andere videokaart? En op diagnose-kaart zonder videokaart? Zonder geheugen? Zonder CPU? Kaal met alleen diagnose-kaart? Geen piepjes uit PC-speaker?

Naja, beetje de standaarddingen en vergeet vast nog wel wat :+

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

BlueTooth76 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 23:05:
[...]

CPU al een keer opnieuw in z'n slot geduwd? Andere CPU? Andere geheugenmodule? Geheugen in eerste slot ipv in derde? Is de CMOS batterij al vervangen? Andere voeding? Welke voeding heb je er nu bij? Geen afstandsbusje op verkeerde plek zitten? Wat doet hij met andere videokaart? En op diagnose-kaart zonder videokaart? Zonder geheugen? Zonder CPU? Kaal met alleen diagnose-kaart? Geen piepjes uit PC-speaker?

Naja, beetje de standaarddingen en vergeet vast nog wel wat :+
CPU al opnieuw geplaatst en andere geprobeerd. Ander geheugen gepakt en ook ander slot geprobeerd. CMOS batterij vervangen. Andere voeding geprobeerd. Andere videokaart geprobeerd. Afstandsbusjes zitten alleen waar de gaten zitten.

De tests zonder cpu en videokaart heb ik nog niet gedaan. Geen enkel piepje gekregen.

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

MaNdM schreef op woensdag 13 april 2022 @ 23:16:
[...]

CPU al opnieuw geplaatst en andere geprobeerd. Ander geheugen gepakt en ook ander slot geprobeerd. CMOS batterij vervangen. Andere voeding geprobeerd. Andere videokaart geprobeerd. Afstandsbusjes zitten alleen waar de gaten zitten.

De tests zonder cpu en videokaart heb ik nog niet gedaan. Geen enkel piepje gekregen.
Hmm, ja, dan ga je wel denken dat het bord defect is, bijvoorbeeld toch elco's

Kwam dit nog tegen in de zoektocht:

https://www.vogons.org/viewtopic.php?p=991547

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheInsider
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-09 08:47
MaNdM schreef op woensdag 13 april 2022 @ 22:18:
[Afbeelding]

K7V, toen ik dit las dacht ik, dan is toch een van de eerste Asus borden voor de athlon, slot A?
De eerste die ik toen onder handen heb gehad, hielp ik meteen om zeep bij de bios update. Volgens mij stond er ook in de handleiding dat een bepaalde setting niet aan mocht staan, wat ik niet gelezen had.
Nieuwe voor de klant besteld, ik weet het nog goed, was in een vakantie periode en dat gaf toen wat lichte stress. :)
Het oude bord heeft nog heel lang bij ons op het werk op de plank gelegen, en is later met een bios swap weer nieuw leven ingeblazen.

Dus zou een dode bios nog wat kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

TheInsider schreef op donderdag 14 april 2022 @ 12:29:
[...]

K7V, toen ik dit las dacht ik, dan is toch een van de eerste Asus borden voor de athlon, slot A?
De eerste die ik toen onder handen heb gehad, hielp ik meteen om zeep bij de bios update. Volgens mij stond er ook in de handleiding dat een bepaalde setting niet aan mocht staan, wat ik niet gelezen had.
Nieuwe voor de klant besteld, ik weet het nog goed, was in een vakantie periode en dat gaf toen wat lichte stress. :)
Het oude bord heeft nog heel lang bij ons op het werk op de plank gelegen, en is later met een bios swap weer nieuw leven ingeblazen.

Dus zou een dode bios nog wat kunnen zijn?
Goed kans. Dan heb je dezelfde symptomen. Alleen hoe flash ik de BIOS weer terug in leven? Ik heb geen eeprom schrijver.

To be determined...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

MaNdM schreef op donderdag 14 april 2022 @ 12:34:
[...]

Goed kans. Dan heb je dezelfde symptomen. Alleen hoe flash ik de BIOS weer terug in leven? Ik heb geen eeprom schrijver.
Dan heb je een ander bord nodig waar deze chip op past èn kan schrijven, kun je met een hotswap werken.
Het mooiste is een bord dat bijna gelijk is, met zelfde chipset en merk :)

- boot het 'goed werkende' bord naar een flash programma
- verwijder de bios chip van het goede bord (systeem aan)
- plaats de bricked bios chip (systeem aan)
- schrijf de bios met het programma
- systeem uitzetten
- wissel de bios chips weer
- start het 'kapotte' bord met de vers geschreven bios, zou weer een teken van leven moeten geven.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Heb trouwens nog wat 386DX40, 486 en 486DLC mainboards gekocht van 1 verkoper, al dan niet met (co-)processor. De borden zijn ongebruikt en dat is te zien.

De hobby is tot 2050 weer veilig gesteld :+

Zit aan sommige borden nog wel wat werk ivm lekke accu's, terwijl bij anderen niets aan de hand is.
De accu's gaan er uiteraard allemaal af, flessen azijn zijn al ingekocht.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gSbx6Z4.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door BlueTooth76 op 14-04-2022 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

BlueTooth76 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 13:57:
Heb trouwens nog wat 386DX40, 486 en 486DLC mainboards gekocht van 1 verkoper, al dan niet met (co-)processor. De borden zijn ongebruikt en dat is te zien.

De hobby is tot 2050 weer veilig gesteld :+

Zit aan sommige borden nog wel wat werk ivm lekke accu's, terwijl bij anderen niets aan de hand is.
De accu's gaan er uiteraard allemaal af, flessen azijn zijn al ingekocht.

[Afbeelding]
Hier de lokale import beambte. Gezien de leeftijd van de borden verklaar ik deze import ongeldig, lever ze maar in!

Mooie set man :D

Paar knipjes hier en daar, en de bommen zijn alvast los..... Azijn en isopropyl doen de rest inderdaad!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op donderdag 14 april 2022 @ 14:20:
[...]

Hier de lokale import beambte. Gezien de leeftijd van de borden verklaar ik deze import ongeldig, lever ze maar in!

Paar knipjes hier en daar, en de bommen zijn alvast los..... Azijn en isopropyl doen de rest inderdaad!
Het is niet eens (recente) import :D Lag al ~28 jaar als oude winkelvoorraad. Had er eerst een paar overgenomen maar dacht "ach ja, heb genoeg azijn dus waarom niet nog wat meer stuks?" en toen nog maar een aantal gekocht...

Geen idee wat ik er mee ga doen allemaal maar voorlopig eerst maar opknappen, testen en in het archief.

Heb iig nog m'n plannen voor de Bulgaarse AT kast en daar kan wel zo'n DX40 bordje in en dan Dune2 spelen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Goed bezig! Anders was het misschien wel op de hoop beland voor de oud ijzer boer :o
DX40 is een mooie generatie :) de hoogtijdagen van de goedkope maar betrouwbare 386!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheInsider
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-09 08:47
MaNdM schreef op donderdag 14 april 2022 @ 12:34:
[...]

Kan je eens een duidelijker foto maken van de bios. Zoals Waterbeesje schrijft is het gegaan.
De bios lag er als het ware los op, met nog voldoende contact, maar ook dat je hem er "live" af kon halen.
Maar dan komt denk ik het lastige, een vergelijkbaar werkend bord vinden.
Als het met elke ander Asus bord met dezelfde bios chip zou werken, moet het lukken, daar zijn er zat van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

TheInsider schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:53:
[...]

Kan je eens een duidelijker foto maken van de bios. Zoals Waterbeesje schrijft is het gegaan.
De bios lag er als het ware los op, met nog voldoende contact, maar ook dat je hem er "live" af kon halen.
Als het met elke ander Asus bord met dezelfde bios chip zou werken, moet het lukken, daar zijn er zat van.
Het probleem zit hem ook niet in het bios chipje zelf, maar het bordje. Veel flash programmas zijn beveiligd dat je niet zomaar een 'verkeerde' rom op een bord kan flashen. Dit is om te voorkomen dat je een bios/bord bricked. Terwijl dat hier juist is wat je wilt doen.
Eigenlijk geen idee of dat met de Asus flash tools ook zo is beveiligd, ik heb enkel nog maar 'correcte' biossen geflashed :')

Uniflash zou wel moeten kunnen werken dan denk ik, maar dat is een veronderstellen/gok. Geen ervaring mee.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

TheInsider schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:53:
[...]

Ik heb niet dezelfde maar wel de socket-a broer ervan. De A7V namelijk. Misschien dat dat werkt. Is een bord voor de thunderbird reeks. Het zal zeker niet toevallig zo zijn dat die bios uitwisselbaar is.

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coppertop
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Ha, dit triggert bij mij een hele oude herinnering. Ik heb ooit, lang, lang geleden geprobeerd om met @Femme zijn BIOS chip te hotflashen in mijn bord. Volgens mij was dat Abit BX6 vs Abit BH6 (of BX6-2?). Niet gelukt helaas, de BIOS chips waren niet hezelfde type. Zonde.

Dus check dat ook even :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Is het misschien ook mogelijk via een netwerkkaart die een verwisselbare boot-rom heeft?

Misschien dat die flash software niet zoveel zal controleren.

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

MaNdM schreef op donderdag 14 april 2022 @ 18:14:
Is het misschien ook mogelijk via een netwerkkaart die een verwisselbare boot-rom heeft?

Misschien dat die flash software niet zoveel zal controleren.
Als de chip wordt ondersteund door de netwerk kaart en deze het juiste flash voltage geeft, zou dat ook moeten kunnen denk ik. Maar ook nog nooit gedaan :)

Volgens mij heeft 75% van de realtek 8139 serie en 3com etherlink serie een eeprom slot, dus kijk even of de chips zijn ondersteund en ga los :p

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02:53

PD2JK

ouwe meuk is leuk

En anders is een TL866II Plus een perfecte investering als je vaker rommelt met bios'en.
Daar schijnen fakes van te zijn, dus let op.
Xgecu moet je hebben. :)

[ Voor 8% gewijzigd door PD2JK op 14-04-2022 18:52 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Ook ooit eens een hotflash gedaan voor m'n Chaintech 6BTS moederbord die ik jaren daarvoor ooit eens verkloot had met een foute BIOS flash (wilde updaten voor Pentium 3 support, update ging mis, en heb em voor een paar jaar in de kast gelegd).

Had al eens geprobeerd te hotflashen op een ander bord, maar kreeg toen constant errors en wilde niet.
Paar jaar later op stage, ook een Chaintech moederbord uit de zelfde serie (geen 6BTS, maar wel een 6serie dus voor Pentium 2, met een soortgelijke BIOS chip, zowel vorm als merk/type). Dus had zoiets van kan het daar wel mee proberen, dus BIOS chip van thuis mee, ook nog een soortgelijke chip van dood moederbord uit de afvalbak en daarmee geprobeerd te flashen.

Uiteraard weer errors, dat de file niet compatible is bla bla (met AWDFlash), maar volgens mij had ik toen nog zo'n andere flashtool en die kon het wel... na wat waarschuwingen te negeren >:) .

PC starten, originele BIOS eruit, mijn BIOS chip erin, en flashen maar. Had op een chip de versie geflash die het bord had toen die nog werkte (just in case, als de nieuwe niet werkte dan maar Pentium 2 only), en de andere chip de laatste versie die verkrijgbaar was.

En zowaar, het werkte! Met de chip van het dode donorbord geeft die wel altijd iets aan van een fout flashtype (tijdens de POST), maar werkte verder wel. Die andere chip (de originele) volgens mij niet eens geprobeerd, maar gewoon als reserve in de kast gelegd (wel met briefje erbij dat het een BIOS chip is voor een 6BTS).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Nou de BIOS chips van de K7V en de A7V133 zijn dus niet compatibel. Ik prikte de BIOS van de A7V eens op de K7V en dat ging niet goed. Ding werd snel nogal warm en voor ik het uit kon zetten klonk de sirene. Nadat ik de BIOS terug deed op het A7V bord gaat ook die niet meer aan. De reset gaat daar wel uit maar geen POST codes meer.

Had verwacht dat de borden vrijwel gelijk zijn. Zelfde jaar, bijna zelfde chipset zelfs.

:(

To be determined...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Zomaar een gok in het wilde westen, of de chips zijn verschillend in voltage (12V vs 5V, of dat is alleen tijdens flashen..), of de pinout van de chips is anders en je een flinke kortsluiting hebt veroorzaakt.

Wel mooi klote :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coppertop
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
MaNdM schreef op donderdag 14 april 2022 @ 21:57:
Nou de BIOS chips van de K7V en de A7V133 zijn dus niet compatibel. Ik prikte de BIOS van de A7V eens op de K7V en dat ging niet goed. Ding werd snel nogal warm en voor ik het uit kon zetten klonk de sirene. Nadat ik de BIOS terug deed op het A7V bord gaat ook die niet meer aan. De reset gaat daar wel uit maar geen POST codes meer.

Had verwacht dat de borden vrijwel gelijk zijn. Zelfde jaar, bijna zelfde chipset zelfs.

:(
Ik heb even snel wat foto's van die borden gezocht:

A7V 133: http://hw-museum.cz/mb/28/asus-a7v133 Deze BIOS chip: https://datasheetspdf.com...3905/SyncMOS/F29C51002T/1

K7V: https://www.ultimateretro.net/en/motherboards/8494 Deze BIOS chip: https://html.alldatasheet...9SF020/199/4/39SF020.html

De pinouts en voltages zien er hetzelfde uit.

Had je ze niet per abuis verkeerdom?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Coppertop schreef op donderdag 14 april 2022 @ 22:16:
[...]

Ik heb even snel wat foto's van die borden gezocht:

A7V 133: http://hw-museum.cz/mb/28/asus-a7v133 Deze BIOS chip: https://datasheetspdf.com...3905/SyncMOS/F29C51002T/1

K7V: https://www.ultimateretro.net/en/motherboards/8494 Deze BIOS chip: https://html.alldatasheet...9SF020/199/4/39SF020.html

De pinouts en voltages zien er hetzelfde uit.

Had je ze niet per abuis verkeerdom?
Nee heb natuurlijk gelet op de uitsparing in de chips en de sockets.

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op donderdag 14 april 2022 @ 14:20:
[...]

Heb net een ZD-8915 desoldeerstation besteld, die moet het leven wat makkelijker maken ;)

Met tinzuiger en zuiglitze altijd redelijk kunnen redden maar heb steeds vaker een soldeerklusje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Wel de chip er goed op gehad? (nu toch al te laat, maar toch) Want als ik door (de grotendeels low-res) foto's blader zit de BIOS chip bij de A7V net andersom ten opzichte van de K7V (pin 1 zit net aan de andere kant) , en een pin ernaast kan al einde verhaal betekenen (keer gehad met een cache chipje volgens mij, niet helemaal goed gekeken en op het bord gedrukt, zat alles er net 1 pin naast, en kadoek was het).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Hee ff wat anders... Ik zoek een externe SCSI kabel van centronics naar 68 pin, maar kan deze niet vinden (zoek verkeerd misschien?)
Ik heb laatst in een HW ruil een mooie externe kast voor 4 SCSI drives binnen gekregen maar kan deze nu niet aansluiten. :(

Weet iemand hier die te vinden?

Ik heb er ook al een v&a ad voor gemaakt, maar misschien kan ik hier meer mensen bereiken.
V&A gevraagd: SCSI kabel extern: centronics naar 68 pin

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-09 18:13
Waterbeesje schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 11:54:
Hee ff wat anders... Ik zoek een externe SCSI kabel van centronics naar 68 pin, maar kan deze niet vinden (zoek verkeerd misschien?)
Ik heb laatst in een HW ruil een mooie externe kast voor 4 SCSI drives binnen gekregen maar kan deze nu niet aansluiten. :(

Ik heb er ook al een v&a ad voor gemaakt, maar misschien kan ik hier meer mensen bereiken.
Zoiets? Of valt dat buiten het budget?
https://www.nowthatsit.nl...68-male-schroef-0-9m.html
Ook in smaakvol beige:
https://www.nowthatsit.nl...-0m-scsi-3-to-scsi-1.html

[ Voor 10% gewijzigd door DieAnder op 15-04-2022 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Nemesizz schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 11:46:
Wel de chip er goed op gehad? (nu toch al te laat, maar toch) Want als ik door (de grotendeels low-res) foto's blader zit de BIOS chip bij de A7V net andersom ten opzichte van de K7V (pin 1 zit net aan de andere kant) , en een pin ernaast kan al einde verhaal betekenen (keer gehad met een cache chipje volgens mij, niet helemaal goed gekeken en op het bord gedrukt, zat alles er net 1 pin naast, en kadoek was het).
Volgens mij heb ik goed opgelet maar het resultaat lijkt wat anders te zeggen. Vraag is nu natuurlijk of alleen de BIOS chip kapot is of dat ik het hele bord om zeep heb geholpen.

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Tnx voor t aanwijzen! (toch n verkeerde zoekterm denk ik)
Nog wel wat duurder dan ik hoopte, maar ik zal 'm in gedachten houden als ik niks goedkopers kan vinden.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:00

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

MaNdM schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 13:58:
[...]

Volgens mij heb ik goed opgelet maar het resultaat lijkt wat anders te zeggen. Vraag is nu natuurlijk of alleen de BIOS chip kapot is of dat ik het hele bord om zeep heb geholpen.
het gaat inderdaad ècht alleen om de pinout. die moet overeen komen met de andere EEPROM. Als dat niet het geval is, dan is de kans HEUL erg groot dat je die IC gewoon opblaast.

Iets dat wat meer zekerheid biedt, is het checken van 't typenummer. Er zijn heel erg veel verschillende EEPROM's, met ook ontzettend veel verschillende pinouts. De fout is dus erg snel gemaakt.

Ik heb ook al gezien dat er verschillende EEPROM's gebruikt worden op borden die slechts een nieuwere revisie lijken te zijn ten opzichte van 't andere bord. Meten (of eigenlijk opdruk van EEPROM IC lezen) is dus weten. :)

De kans is nog best groot dat het bord 't nog gewoon doet met de juiste BIOS. Mits dat het enige is wat er mis is met het bord natuurlijk. Dat was vroeger gelukkig ook al zo met die SRAM cache IC's die @Nemesizz hierboven al aanhaalde. Die gaan gewoon roken. :+ Gelukkig dan mag je er dan een nieuwe in stoppen met de juiste oriëntatie en pinout. :P

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Waterbeesje schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 14:00:
[...]

Tnx voor t aanwijzen! (toch n verkeerde zoekterm denk ik)
Nog wel wat duurder dan ik hoopte, maar ik zal 'm in gedachten houden als ik niks goedkopers kan vinden.
Die 68pins aansluiting heet SCSI HD68, wellicht helpt dat :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupke1
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-09 22:03
Waterbeesje schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 11:54:

PM me even, ik denk dat ik dat wel liggen heb.

Spoart au kjeis makker, de prosesse es nog lank.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flupke1
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-09 22:03
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MPtzjU_kEQI4108U_18AV3Y678Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/24VnljWVQSzcRj1eThQrv3Ns.jpg?f=fotoalbum_large

Kabeltjes gevonden voor Waterbeesje, nu testen met een LaCie SCSI externe schijf die ik ergens uit de garage heb opgediept en die, zoals het SCSI betaamt, uiteraard nog werkt.

De rommel is copywrited.

Spoart au kjeis makker, de prosesse es nog lank.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:20

Thandor

SilverStreak

MaNdM schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 13:58:
[...]

Ik heb 2 USB-programmers incl. verloopjes voor PLCC BIOS chips. Ik kan proberen om de chip uit te lezen en opnieuw te programmeren. Met een envelopje zit het chipje zo in de bus ;). DM maar als je interesse hebt.

Als je de PC snel genoeg uitgezet hebt is er een kans dat de chip nog werkt. Laatst heb ik bij het Ben Eater 6502-bouwpakket ook een EEPROM verkeerd om teruggezet ... die heeft dat ook overleefd ;).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

PD2JK schreef op donderdag 14 april 2022 @ 18:50:
En anders is een TL866II Plus een perfecte investering als je vaker rommelt met bios'en.
Daar schijnen fakes van te zijn, dus let op.
Xgecu moet je hebben. :)
Ik zie van de TL866ii plus versies staat van minipro en wingoneer. Zouden die dan niet werken?

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Geen ervaring mee :)

Ik lees wel over gebrickte devices i.c.m. de Xgpro software en malware in de software van de 'fakes'. De hardware zal wel in orde zijn...

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henk717
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:14
Bij biosflash.com zou je eventueel een nieuwe chip kunnen kopen indien nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Bestelling van desoldeerstation is niet helemaal goed gegaan.
Ten eerste werd het pakje bij de buren bezorgd (fout PostNL) en nadat m'n buurman er mee aan kwam lopen (doos geopend en toen ontdekt dat het niet voor hem kon zijn) was de teleurstelling toch groot toen ik de inhoud bekeek: er zat een pakbon in voor een bedrijf in het oosten des lands en daarop stond een soldeerstation.
Vermoedelijk heeft dat bedrijf mijn desoldeerstation ontvangen.

Dinsdag maar even bellen, pakket weer terugsturen en rustig wachten op de juiste bestelling...

Update: vandaag (dinsdag) contact opgenomen. Webshop deed een voorstel om mij en die andere klant een pakketlabel te sturen zodat we het naar elkaar kunnen sturen maar daar begin ik niet aan. Die andere klant is geen partij voor mij en als deze bijvoorbeeld besluit om het pas over 2 weken te sturen heb ik ook geen poot om op te staan. Mijn voorstel: ik stuur het terug naar de webshop, zij sturen mij de juiste bestelling. Maar even kijken hoe dit zich ontwikkelt :+

[ Voor 37% gewijzigd door BlueTooth76 op 19-04-2022 11:17 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 00:13
InjecTioN schreef op donderdag 7 april 2022 @ 09:31:
[...]

Het voorverhitten van de printplaat is een goed werkende en welbekende manier om zoiets succesvol te doen. Daarnaast werkt flux ontzettend goed. Een desoldeerpomp waarbij er een soldeerbout ingebouwd is (zo’n automatische) is echt de meest efficiënte manier. Hoewel het voorverwarmen wel een pre is. Dat komt door het grote oppervlak van de ground plane. Die is meestal gewoon te groot om met alleen een soldeerbout te verhitten. De tin koelt gewoon sneller af dan dat je die kan verhitten. Goed bezig iig!
Inmiddels die videokaart van nieuwe elco's voorzien en hij werkt weer, zonder artifacts :D

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lGU8DY6l.jpg

Het PCB is niet geheel onbeschadigd gebleven :X Gereedschap om voor te verwarmen heb ik niet en de boel koelde inderdaad veel te snel af, zo snel dat de nieuwe condensator er "heet" doorheen drukken ook niet werkte... voor het eerst zo'n moeilijke print gehad :o Flux (als in zo'n SK10 spuitbus) hielp niet, ondanks dat het speciaal voor PCB's zou zijn. Uiteindelijk desoldeerlitze gebruikt i.c.m. de gaatjes prikken met de soldeerpunt en dan vanaf de andere kant nog een keer het litze erop :X

Werken doet 'ie i.i.g. wel weer, ik ben blij :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Josefien schreef op woensdag 20 april 2022 @ 00:29:
[...]

Inmiddels die videokaart van nieuwe elco's voorzien en hij werkt weer, zonder artifacts :D

[Afbeelding]

Het PCB is niet geheel onbeschadigd gebleven :X Gereedschap om voor te verwarmen heb ik niet en de boel koelde inderdaad veel te snel af, zo snel dat de nieuwe condensator er "heet" doorheen drukken ook niet werkte... voor het eerst zo'n moeilijke print gehad :o Flux (als in zo'n SK10 spuitbus) hielp niet, ondanks dat het speciaal voor PCB's zou zijn. Uiteindelijk desoldeerlitze gebruikt i.c.m. de gaatjes prikken met de soldeerpunt en dan vanaf de andere kant nog een keer het litze erop :X

Ja voor dit soort klusjes is een stevige soldeerbout wel een must-have.Liefst ook met desoldeer / hetelucht machine er bij :) Anders kun je de gaatjes ook voorzichtig uithollen met een dremel of zo, met een heel klein boortje.

Maar goed nieuws dat het gelukt is, op naar de volgende?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Zelfs al slaagt een reparatie niet (100%), je leert toch altijd weer iets bij en verbetert je skills.

Mijn gedachte is altijd: "stuk is het toch al"

Als klein kereltje had ik al snel de reputatie dat ik alles wat ik in m'n handen kreeg, uit elkaar haalde. Kreeg daarom op m'n 9e een soldeerbout (kon het nog niet eens spellen) en soldeerde van alles uit elkaar en had potjes vol met weerstanden, diodes en elco's in m'n kast staan. Op m'n 10e soldeerde ik al simpele schema's na. Onnoemelijk vaak (gelukkig lichte) stroomschokken gehad en een gat in het tafelkleed (+ bruine vlek op tafel) gebrand. Vanaf m'n 12e steeds meer de computer ontdekt en toen is de soldeerhobby wat op een lager pitje geraakt maar de basis skills van het solderen blijven altijd handig.

En met het wereldwijde web is het ook makkelijk om tips en trucs te vinden voor modernere soldeermethoden.

En soms... ook juist oudere...

[ Voor 84% gewijzigd door BlueTooth76 op 20-04-2022 11:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:52

frapex

got r00t

Josefien schreef op woensdag 20 april 2022 @ 00:29:
[...]
Leuk! Maare, de elco linksboven zat daar eerder toch echt niet B-)...

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Yup, eentje hoort rechtsboven :) @Josefien

Oude situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/46c5347453aea853ab3408362b37b3316df9c647/?url=https%3A%2F%2Fi.imgur.com%2Fo7qtscnl.jpg

Nieuwe situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/a0b24bcc662a4a74aace21eb2a6dc0bbbc76045c/?url=https%3A%2F%2Fi.imgur.com%2FlGU8DY6l.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Bonus elco!!! XD
Goed voor de oefening!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Vond nog wat leuks terug :D

Het is de 386SX40 geworden.
Dik jaar later op de HCC dagen het mainboard vervangen door een 486DX2 80 @ 100MHz (per ongeluk) met VLB Multi IO en vrij zeker een Diamond Speedstar Pro 2MB VLB videokaart, die toen niet zo duur meer was :D

Zelfde periode ook nog een budget 2x speed CD-romspeler gekocht bij de Escom.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UKYsZp4.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6EB1NEo.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door BlueTooth76 op 20-04-2022 22:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Star LC20 :D
Die moet ik hier ook nog ergens in een doos hebben liggen. Denk zelfs nog inclusief standaard zodat het kettingpapier er onder kon liggen :D

Enige dat je daar nog mee kunt is banners maken. Bannermania moet ik ook nog ergens hebben geloof ik. Maar of het inktlint na 25 jaar nog goed is?...... :X

Edit: verrek, voor 4,50 bestel je een nieuw lint :D
https://www.kantoorboek.n...micronics-star-lc-20.html

[ Voor 18% gewijzigd door The Eagle op 20-04-2022 22:30 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Zou het lint terugspoelen en vervolgens in een bak met inkt leggen werken? *D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

PD2JK schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:33:
Zou het lint terugspoelen en vervolgens in een bak met inkt leggen werken? *D
“Ons pap” had vroeger zo’n potje met inkt waar hij zo’n lint mee bij kon vullen. Nooit zelf gedaan, maar ik weet dat het kan!

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

The Eagle schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:28:
Star LC20 :D
Die moet ik hier ook nog ergens in een doos hebben liggen. Denk zelfs nog inclusief standaard zodat het kettingpapier er onder kon liggen :D

Enige dat je daar nog mee kunt is banners maken. Bannermania moet ik ook nog ergens hebben geloof ik. Maar of het inktlint na 25 jaar nog goed is?...... :X

Edit: verrek, voor 4,50 bestel je een nieuw lint :D
https://www.kantoorboek.n...micronics-star-lc-20.html
Haha, ja, wilde net een linkje sturen maar zie dat je het zelf al ontdekt hebt :+

Ik heb vorig jaar nog een mooie LC-20 op de kop getikt, hij is nog aardig wit ook en de knopjes zijn gaaf :)

[ Voor 7% gewijzigd door BlueTooth76 op 20-04-2022 22:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Theoretisch kan dat ja, werd vroeger met typemachines ook wel gedaan. Maar dan ben je vervolgens waarschijnlijk een veelvoud van die 4,50 kwijt aan spul om je werkomgeving schoon te maken :+

Mocht ik hem ooit weer tegenkomen zal ik hem wel eens aansluiten en testen. Dikke kans dat ie het nog doet. Wel benieuwd hoe de reactie van de kids zal zijn, dat is waarschijnlijk alsof ze water zien branden :+

[ Voor 36% gewijzigd door The Eagle op 20-04-2022 22:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Josefien
frapex schreef op woensdag 20 april 2022 @ 14:06:
[...]

Leuk! Maare, de elco linksboven zat daar eerder toch echt niet B-)...
Vinnie schreef op woensdag 20 april 2022 @ 17:51:
Yup, eentje hoort rechtsboven :) @Josefien

Oude situatie:
[Afbeelding]

Nieuwe situatie:
[Afbeelding]
Waterbeesje schreef op woensdag 20 april 2022 @ 21:52:
Bonus elco!!! XD
Goed voor de oefening!
:'( :'( :'( :'(
|:( |:( |:( |:(

Goed gezien zeg... het is me niet eens opgevallen |:(

Waarom werkt het dan wel, oogschijnlijk zonder problemen? :o

Ik had maar net genoeg elco's besteld... komend weekend maar eens proberen het exemplaar wat er niet hoort los te halen en op de juiste plek te krijgen :|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Josefien schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:46:
[...]

[...]

[...]

Ik had maar net genoeg elco's besteld... komend weekend maar eens proberen het exemplaar wat er niet hoort los te halen en op de juiste plek te krijgen :|
Goede oefening :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

BlueTooth76 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:11:
Vond nog wat leuks terug :D

Het is de 386SX40 geworden.
Dik jaar later op de HCC dagen het mainboard vervangen door een 486DX2 80 @ 100MHz (per ongeluk) met VLB Multi IO en vrij zeker een Diamond Speedstar Pro 2MB VLB videokaart, die toen niet zo duur meer was :D

Zelfde periode ook nog een budget 2x speed CD-romspeler gekocht bij de Escom.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die sx40 is een zeldzaam ding :D
Het verbaast me dat er niet direct een DX40 is gekozen als basis, die kostten toen ook al een fractie van de 486 en je had de volledige 32b interface beschikbaar, niet de beperkte 16b uit de tijd van de 286 :+
(En 386 sx40 kan niet overweg met de genoemde 32MB ram zonder fratsen uit te halen door het in Ems/xms verdelen... Of was het een typvout en bedoelen ze een 386DX zonder coprocessor?)
Daar ook echt de oak en trident videokaartjes bij, heerlijk basic zeggen we nu, maar destijds was je er de koning te rijk mee :p

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

Josefien schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:46:

Het PCB is ooit ontworpen met bepaalde specificaties in gedachte. Tijdens de productontwikkeling is er vast wat geëxperimenteerd met verschillende elco's en met het weglaten daarvan. Uiteindelijk hebben ze een elco achterwege gelaten, scheelt toch weer een paar cent in productiekosten. Misschien kan je nog wel meer elco's weglaten :+...

Wellicht lopen de printspoortjes, waar de elco nu (foutief) op gesoldeerd zit, ook naar de oude plek. Als de oude plek en nieuwe plek parallel geschakeld zijn dan is er niets aan de hand en kan je het zo laten :). Kwestie van doormeten B).

[ Voor 35% gewijzigd door frapex op 21-04-2022 20:33 ]

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op donderdag 21 april 2022 @ 00:17:
[...]

Die sx40 is een zeldzaam ding :D
Het verbaast me dat er niet direct een DX40 is gekozen als basis, die kostten toen ook al een fractie van de 486 en je had de volledige 32b interface beschikbaar, niet de beperkte 16b uit de tijd van de 286 :+
(En 386 sx40 kan niet overweg met de genoemde 32MB ram zonder fratsen uit te halen door het in Ems/xms verdelen... Of was het een typvout en bedoelen ze een 386DX zonder coprocessor?)
Daar ook echt de oak en trident videokaartjes bij, heerlijk basic zeggen we nu, maar destijds was je er de koning te rijk mee :p
Nee, het was wel een echte SX40 in die tijd.
Oak OTI-087 kaartje er in.
En een SoundBlaster 16 ASP, later vervangen door een AWE32 die ik nog steeds in bezit heb en gebruik.

De 386 die ik ga bouwen, heeft overigens wel een DX40 CPU.
Momenteel gebeurt er niet zoveel, heb wat andere werkzaamheden helaas.

[ Voor 7% gewijzigd door BlueTooth76 op 21-04-2022 11:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Zo'n Star LC10 of LC20 heb ik ook nog (2 volgens mij zelfs) en zelfs na vele jaren deden ze het altijd nog (inktlint niet uitgedroogd). Nu staan ze ergens opgeslagen, want weinig PC's die nog de parallelle poort gebruiken (bij sommige moest die uit om IRQ7 vrij te krijgen voor de geluidskaart :P ), en printen doe ik eerlijk gezegd ook amper meer.
Kettingpapier hadden we ook niet, maar op een A4 printen kon ook wel... alleen handmatig papier goed erin zetten en hopen dat die niet scheef trekt.

Eigenlijk wel leuk geluid uit zo'n dotmatrix printer, goed, als je er een hele dag in zit word je er misschien gaar van, maar gewoon even voor de fun wat uitprinten met zo'n ding is wel leuk.

--
Zat laatst nog even wat oude PC Gamer bladen door te kijken naar die advertenties van die systemen van toen. Had altijd het idee dat de meeste wel een 4MB videokaart hadden, maar de meeste was toch nog maar 2MB, en dingen met een 4MB waren hele dure opties.

Prijzen waren allemaal in Pond (GBP), maar toen had je net zo goed de extreme prijs verschillen tussen de snelste en 1 stapje lager, meende dat er zowat 200 GBP verschil zat tussen een Pentium 200 Mhz of een 166Mhz. En een systeem met de super snelle gloed nieuwe Pentium 2 266Mhz was je al 3200 GBP kwijt (Pond was altijd al meer waard dan Guldens, en nu zelfs de Euro, ik ben niet zo goed in berekeken van inflatie en dergelijke, maar volgens mij was dat echt absurd veel geld voor een PC...eerlijk gezegd, zelfs voor huidige maatstaven is 3200 Pond belachelijk veel). Zat er volgens mij nog geen eens Windows bij.

Moet ook nog ergens Dixons folders hebben met van die leuke Packer Bell's en Compaq Presario's (Pentium II tijdperk was dat). Wilde die altijd hebben, maar m'n ouders vonden dat te duur (hebben ook tot 1999 moeten doen met een 486-SX33.... ;( ).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:20

sapphire

Die-hard pruts0r

Zojuist betaald en ik hoop dat het netjes werkend is…

Een set van 4x512MB Crucial Ballistix PC4000 :9~
Schijnt één reepje defect te zijn maar dan nog sowieso 2 werkende voor op de K8n Neo2!

Kwam ze per toeval tegen in V&A op de FP dus niet eens op zoek. Zou een erg leuke aanvulling zijn, dan nog eens een leuke San Diego vinden :9

Gabriël AM5

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

* PD2JK had in de socket 939 hoogtijdagen een Opteron 165, welke heerlijk klokte naar 180~185 snelheden. :9

Voor de P1 was ik opzoek naar een Voodoo 1 kaart, maar het mocht wel iets specialer zijn dan de standaard 4MB kaart. Dus...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/njJFsh-ywi25zYOS748xWZbRCVk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5OEpmiRjbfPZ4FKGjan8t2Mr.jpg?f=fotoalbum_large

Alleen nog een special kabeltje knutselen.
of telkens de VGA connector omstekkeren
Ook fijn dat er gaten zitten bij de TMU t.b.v. een koelblokje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

PD2JK schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:45:
* PD2JK had in de socket 939 hoogtijdagen een Opteron 165, welke heerlijk klokte naar 180~185 snelheden. :9

Voor de P1 was ik opzoek naar een Voodoo 1 kaart, maar het mocht wel iets specialer zijn dan de standaard 4MB kaart. Dus...

[Afbeelding]

Alleen nog een special kabeltje knutselen.
of telkens de VGA connector omstekkeren
Ook fijn dat er gaten zitten bij de TMU t.b.v. een koelblokje.
die is vet!
Ik heb 2 "normale" 4MB voodoos maar dit is wel erg gaaf! 6MB toch?
Waar gaat de VGA-in naartoe? (of de output?)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Inderdaad 6 MB, hoewel er maar een paar games zijn die er iets aan hebben (800x600 resolutie), is het toch wel een leuke kaart. Las ergens dat @Thandor 'm ook heeft. De blauwe 15 pins connector is een VGA output.
Daaronder zit een 9 pins mini-DIN welke fungeert als VGA input. Verder zitten er nog twee TV-outs daarboven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Heb vandaag wat nieuw geheugen binnen gekregen ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/W3pfNLm.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qV3x15G.jpg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dat lijkt wel nieuw spul :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Dat zegt ie ook. Nieuw geheugen. :P

Mooi paars is niet lelijk. Alleen zelf nog even parity chips solderen. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

;)

https://www.ebay.nl/itm/115298211116

Heb ook nog een zwikje 16MB SIMM's gekocht, ben benieuwd:

https://www.ebay.nl/itm/124443425905

[ Voor 21% gewijzigd door BlueTooth76 op 21-04-2022 16:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:20

Thandor

SilverStreak

PD2JK schreef op donderdag 21 april 2022 @ 14:48:
Inderdaad 6 MB, hoewel er maar een paar games zijn die er iets aan hebben (800x600 resolutie), is het toch wel een leuke kaart. Las ergens dat @Thandor 'm ook heeft. De blauwe 15 pins connector is een VGA output.
Daaronder zit een 9 pins mini-DIN welke fungeert als VGA input. Verder zitten er nog twee TV-outs daarboven.
Ik heb 'm inderdaad ook! Zie thandor.net - miroMEDIA miroHISCORE 3D. De 800x600 resolutie kun je trouwens vergeten: daar heb je 4MB frame-buffer voor nodig. De miroHISCORE heeft 2MB frame-buffer en 4MB texture-memory. Het extra geheugen geeft soms een klein beetje prestatiewinst maar eigenlijk was het destijds een te dure en niet interessante optie.
Wel kun je natuurlijk zeggen dat je een dikke 6MB kaart hebt! :9

Voor 800x600 moet je de Skywell Magic 3D Plus 8MB of een goed gevulde Quantum3D Obsidian SB50-4220 hebben ;). Of een Stoned Shaman. Helaas heb ik die niet en de auteur maakt ze alleen nog maar gecombineerd op één kaart en natuurlijk wil ik zoiets wel met twee losse kaarten in SLI hebben :*) .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/90ZaJG7u4QZdY7E-3IW5qVb2Tmo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZldqL20oLUrduaIgZ4XNftu4.jpg?f=user_large

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Petuhr
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:46

Petuhr

FreeBSD

Ze hadden eindelijk weer eens wat leuks liggen bij de lokale “thriftstore” deze week.

S3 based VirgeDX kaartje, logitech SoundMan en een simpel keyboard zodat ik niet meer met die verloopjes hoef te lopen klooien 😄

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CdGv4k318TlQNR4fb2vhwc8Z3GI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7kfUEK1nu05Yv3pTIDp9vQCf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b0VtdL5Q3ZCTgu1eqr5iJdFOBT0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xbc9iHgmECraN3DO5n0pIl5U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7nwbsW6o7u8vfM2Ltdfi1LosFJg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dVPxJEM89ZJZlBtj0CnxK61F.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Josefien
frapex schreef op donderdag 21 april 2022 @ 08:01:
[...]

Het PCB is ooit ontworpen met bepaalde specificaties in gedachte. Tijdens de productontwikkeling is er vast wat geëxperimenteerd met verschillende elco's en met het weglaten daarvan. Uiteindelijk hebben ze een elco achterwege gelaten, scheelt toch weer een paar cent in productiekosten. Misschien kan je nog wel meer elco's weglaten :+...

Wellicht lopen de printspoortjes, waar de elco nu (foutief) op gesoldeerd zit, ook naar de oude plek. Als de oude plek en nieuwe plek parallel geschakeld zijn dan is er niets aan de hand en kan je het zo laten :). Kwestie van doormeten B).

Ik ben overigens meerdere afbeeldingen van de videokaart tegengekomen (google afbeeldingen, zoekterm: nVidia Geforce4 MX 4000 PCI) met de elco's op dezelfde plek, dus ik denk dat je er deze keer mee wegkomt :Y).

[Afbeelding]
(bron: https://inspironinspirond...eview-and-specifications/)
Ik vrees dat ik 'm juist wel moet verplaatsen, hij zit dus niet zoals op deze foto ;(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

Josefien schreef op donderdag 21 april 2022 @ 20:10:
[...]

Ik vrees dat ik 'm juist wel moet verplaatsen, hij zit dus niet zoals op deze foto ;(
Oeps, nu zit ik zelf niet goed op te letten :X... Als de elco niet op dezelfde voedingslijn zit is het niet anders. Zet 'em op! :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Petuhr schreef op donderdag 21 april 2022 @ 19:55:
Ze hadden eindelijk weer eens wat leuks liggen bij de lokale “thriftstore” deze week.

S3 based VirgeDX kaartje, logitech SoundMan en een simpel keyboard zodat ik niet meer met die verloopjes hoef te lopen klooien 😄

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is nog eens leuk, hier hebben ze vooral meubels en kopjes. Nog nooit iets van deze orde gezien.

To be determined...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Ik ben hier even in de opslag gaan loeren om te kijken wat er weg kan, en er kwam mij toch een hoop bordjes naar voren :X :+ (ook een paar recent gekocht.. hmmm).

Intel SR440BX mATX met onboard TNT x2
Tyan S1692D Dual Slot1 440LX ATX
ASUS P2B-DS 440BX ATX
ASUS CUV4X-E Via chipset ATX
ASUS 486 VLB bord Baby AT
MSI MS-4138 486 VLB bord Baby AT
Supermicro P5MMA(98) 430TX ATX x2

Roept u maar, ik moet er vanaf :P (V&A lijkt wel dood met retro spul :/)

@Thandor Jah, leuk :+ Ik was ook eens gaan kijken wat er nu van die Voodoo5 6000 clones was gekomen schijnen wat van uitgeleverd te zijn, maar na 2021 niks meer. En nu lijkt me dat helemaal onmogelijk geworden, afaik was het een Rus die dat deed?

En damn, zelfs voor stock Voodoo5's vragen ze droog 900 euro of meer voor. the heck.

@BlueTooth76 Jah, leuk geheugen, ik heb het al eens ergens gezien, Adrian's Digital Basement afaik? Top om oude NOS chips nog goed te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Vinnie schreef op donderdag 21 april 2022 @ 23:40:
Ik ben hier even in de opslag gaan loeren om te kijken wat er weg kan, en er kwam mij toch een hoop bordjes naar voren :X :+ (ook een paar recent gekocht.. hmmm).

Intel SR440BX mATX met onboard TNT x2
Tyan S1692D Dual Slot1 440LX ATX
ASUS P2B-DS 440BX ATX
ASUS CUV4X-E Via chipset ATX
ASUS 486 VLB bord Baby AT
MSI MS-4138 486 VLB bord Baby AT
Supermicro P5MMA(98) 430TX ATX x2

Roept u maar, ik moet er vanaf :P (V&A lijkt wel dood met retro spul :/)

@Thandor Jah, leuk :+ Ik was ook eens gaan kijken wat er nu van die Voodoo5 6000 clones was gekomen schijnen wat van uitgeleverd te zijn, maar na 2021 niks meer. En nu lijkt me dat helemaal onmogelijk geworden, afaik was het een Rus die dat deed?

En damn, zelfs voor stock Voodoo5's vragen ze droog 900 euro of meer voor. the heck.

@BlueTooth76 Jah, leuk geheugen, ik heb het al eens ergens gezien, Adrian's Digital Basement afaik? Top om oude NOS chips nog goed te gebruiken.
Niet alleen daar. Op MP is het ook pet.

Wel leuke borden heb je daar. Een bord met onboard TNT, nooit geweten dat zoiets bestond. Het is dat ik zelf al veel teveel slot-1 spul heb…

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
SR440BX = Intel mATX bord met onboard TNT
RC440BX = Intel mATX bord met onboard Riva 128
Ook is mATX met zoveel onboard ook niet echt common voor een Slot1 bord.

De rest van de Intel line up heeft meestal een ATi Rage of Cirrus Logic chip op het bord. Dan is een TNT toch wel iets leuker :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Die SR440BX is daarbij ook nog serieus vlot, het is geen M64 of Vanta videochip meet the real deal :P
Ik heb hem ook liggen en kan uit ervaring vertellen dat de Diamond Viper V550 (Ook een snelle TNT kaart) op een Intel SE440BX eigenlijk niet sneller is (met een P2-400 en 64MB RAM gepaired).

Deze is in het BIOS beperkt tot de Pentium 2 ondersteuning (en Katmai P3 daarmee ook natuurlijk). Daarmee vallen eigenlijk alle Coppermines en sneller af. Als je een slot 1 P3 van meer dan 600MHz wilt, kun je beter kijken naar de Asus P2B of P3B serie. Of een mooie i815 s370 computer uiteraard.

---

Als we dan toch bezig zijn met wat onderdelenuitwisseling: is hier nog interesse in een complete Pentium 2 klasse computer?
Ik heb namelijk mijn Celeron 333 op de V&A staan en daar reageert ook geen hond op.

(ter info: ik ben mijn hoard collectie aan de bovenkant aan het uitdunnen, 80% van de P2/P3/P4 spulletjes gaat er uit. Zoek je wat, vraag maar :) )

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
@Waterbeesje Ik meen mij te herinneren dat bij bepaalde oudere BIOS revisies de Intel OEM bordjes het onder bepaalde omstandigheden wel een Coppermine wilde slikken.

Of het handig is met de VRM's die er op zitten, geen idee. Maar het kon.

Alles qua Socket 3 t/m 7 en 370 ben ik deze dagen iets huiveriger voor. Oud plastic kan gewoon erg broos worden, en zonder een ingebouwde heatsink/fan oplossing kan je niks meer als die flimsy plastic haakjes afbreken.

Dat is meteen ook wel het charme van Slot1. Gewoon lekker indrukken als een SNES cartridge :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Vinnie schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:22:
@Waterbeesje Ik meen mij te herinneren dat bij bepaalde oudere BIOS revisies de Intel OEM bordjes het onder bepaalde omstandigheden wel een Coppermine wilde slikken.

Of het handig is met de VRM's die er op zitten, geen idee. Maar het kon.

Alles qua Socket 3 t/m 7 en 370 ben ik deze dagen iets huiveriger voor. Oud plastic kan gewoon erg broos worden, en zonder een ingebouwde heatsink/fan oplossing kan je niks meer als die flimsy plastic haakjes afbreken.

Dat is meteen ook wel het charme van Slot1. Gewoon lekker indrukken als een SNES cartridge :P
Ik maak me nooit zo druk over de sockets, er is nog zo'n "overschot" aan CPU's dat ik er altijd 1 kan opofferen door de koeler er direct op te lijmen.

Uiteraard is dat niet origineel maar er komt vast geen purist m'n systeemkast openschroeven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Slot-spul is inderdaad wel lekker bullet proof t.o.v. de klassieke sockets met de plastic haakjes :)
Toch heb ik qua platformen meet met socket 7 / super 7 en de 486. Voor die deze heb ik trouwens een hele zwik aan reserve CPU koelers (NOS) gekocht niet lang geleden. Die voor socket 486/1/2/3/6 zijn direct op de CPU te klikken om het makkelijker te maken.

Toch is de slot ook niet heilig: deze kunnen lam worden, de plastic houders zijn redelijk makkelijk te mollen als je even slecht oplet en in een doos neemt het een stuk meer ruimte in als de geleiders niet op te klappen zijn (of je moet moeilijk doen om de geleiders te demonteren)
Plastic wordt toch wel bros, hoe dan ook.

Over de VRM voor P2 en P3 kan ik erg kort zijn. Als het qua stroom geschikt is voor P2, is het dat ook voor P3. Voltage is een andere uitdaging uiteraard :)
Pentium 2 Klamath kan zomaar 43 watt slurpen. Da's vrij veel. Meer dan de nieuwere Deschutes.
Pentium 3 Katmai is het meest hongerig in de P3 serie en eer een beschaafde 34 watt. Pentium 3 Coppermine, Coppermine-T en Tualatin verbruiken marginaal minder.
Paas met een mooie OC en te hoge voltages kun je de coppermine echt te veel stroom laten vreten ;)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Hoe goed zijn die thermal glues eigenlijk? Ik zie ze zelfs op heethoofden als de Voodoo3 en de VSA100 chips. Geen idee hoe dat blijft na 25 jaar :P

De plastic houders van Slot1 zijn inderdaad niet hufterproof, maar daar heb ik nu gelukkig wat setjes van die gewoon met koper/messing/whatever worden vastgezet.

Dat je trouwens met een Slocket een Coppermine kan draaien snap ik, dat is ook geen wonder. Maar hoe zit het met Tualatin's? Hier en daar lees ik dat je daar wat pins moet swappen of iets in die richting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Vinnie schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:32:
Hoe goed zijn die thermal glues eigenlijk? Ik zie ze zelfs op heethoofden als de Voodoo3 en de VSA100 chips. Geen idee hoe dat blijft na 25 jaar :P

De plastic houders van Slot1 zijn inderdaad niet hufterproof, maar daar heb ik nu gelukkig wat setjes van die gewoon met koper/messing/whatever worden vastgezet.

Dat je trouwens met een Slocket een Coppermine kan draaien snap ik, dat is ook geen wonder. Maar hoe zit het met Tualatin's? Hier en daar lees ik dat je daar wat pins moet swappen of iets in die richting?
Voor Tualatin kan je 2 dingen doen:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Heb zojuist denk ik het pronkstuk van m'n verzameling gekocht...
Hij stond al maanden en maanden op eBay en was met €3999 duidelijk net wat overpriced :P

Maar... heb zojuist een voorstel gedaan... en verkoper ging akkoord...

Wikipedia: SUPRENUM

Qua design misschien wel 1 van de mooist bezette boards :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BTJdnD3.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
InjecTioN schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:48:
[...]

Voor Tualatin kan je 2 dingen doen:
Ik dacht al zoiets ja. En dan heb je ook nog borden die de 256K L2 CPU's wel slikken, maar de 512KB 'Server' varianten weer niet (goed).

@BlueTooth76 Deutsche Ingenieurskunst 8)

[ Voor 16% gewijzigd door Vinnie op 22-04-2022 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

BlueTooth76 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:51:
Heb zojuist denk ik het pronkstuk van m'n verzameling gekocht...
Hij stond al maanden en maanden op eBay en was met €3999 duidelijk net wat overpriced :P

Maar... heb zojuist een voorstel gedaan... en verkoper ging akkoord...

Wikipedia: SUPRENUM

Qua design misschien wel 1 van de mooist bezette boards :)

[Afbeelding]
Die staat er wel ongelooflijk strak bij ja! :D
Werkt-ie ook¿

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:12:
[...]

Die staat er wel ongelooflijk strak bij ja! :D
Werkt-ie ook¿
Over de werking ga ik maar geen vragen stellen :+

Gaat wel druk worden aan de muur, tussen alle Cray printplaten en andere mainframe spullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

hahaha nee oké, dit is inderdaad iets dat display-waardig is!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

BlueTooth76 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:13:
[...]

Over de werking ga ik maar geen vragen stellen :+

Gaat wel druk worden aan de muur, tussen alle Cray printplaten en andere mainframe spullen.
Vraag het @WHiZZi eens, die heeft enigszins ervaring met obscuur spul aan de praat krijgen :)
En zal misschien ook wel een beetje jaloers zijn nu :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Overigens zie ik dat die suprenum 5120 Mflops doet. Ter vergelijking: een Pi4 doet 13,5 Gflops (bron: https://web.eece.maine.ed...group/green_machines.html ), en is dus ca 3x zo snel.
Maar wel 30 jaar jonger :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Laatst online: 20:41

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Gaaf ding inderdaad :)

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

The Eagle schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 17:16:
[...]

Vraag het @WHiZZi eens, die heeft enigszins ervaring met obscuur spul aan de praat krijgen :)
En zal misschien ook wel een beetje jaloers zijn nu :P
Ja, onvoorstelbaar hoeveel sneller de hardware nu is.

Dat heb ik ook als ik zo'n Cray-1 zie en dan naar een iPhone anno 2022 kijk... geen competitie...
Ik moet nog steeds een keer naar jullie toe. Helmond toch? Is ff een eindje tuffen vanuit Friesland :+

Zwolle eind vorig jaar wel bezocht, ook erg leuk.

[ Voor 25% gewijzigd door BlueTooth76 op 22-04-2022 19:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dan pak je toch een hotelletje in Eindhoven van zaterdag op zondag? Kun je zaterdagavond ook het Stratumseind nog onveilig maken. Dat soort dingen kennen ze in Friesland niet :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

The Eagle schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 19:17:
Dan pak je toch een hotelletje in Eindhoven van zaterdag op zondag? Kun je zaterdagavond ook het Stratumseind nog onveilig maken. Dat soort dingen kennen ze in Friesland niet :9
Overnachten kost altijd wat planning, heb wat huisdieren die zorg nodig hebben :+

Maar op zich is het wel te doen op een dag, een vriend van me is ook aardig verzot op oud spul dus die krijg ik wel mee.

[ Voor 14% gewijzigd door BlueTooth76 op 22-04-2022 19:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

BlueTooth76 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 19:24:
[...]

Overnachten kost altijd wat planning, heb wat huisdieren die zorg nodig hebben :+

Maar op zich is het wel te doen op een dag, een vriend van me is ook aardig verzot op oud spul dus die krijg ik wel mee.
Ja, zeker doen! Het is echt een aanrader. En ik kan je met zekerheid vertellen, dat je na een dag daar te hebben rondgelopen, je daar echt nog niet klaar bent met freubelen. Het is tenslotte een interactief museum!

Ik werk in die regio en dat is eigenlijk precies op de route naar kantoor. Zelfs vandaag dus ook nog even (vluchtig) daar geweest.

Nogmaals: aanrader!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Josefien
frapex schreef op donderdag 21 april 2022 @ 20:23:
[...]

Oeps, nu zit ik zelf niet goed op te letten :X... Als de elco niet op dezelfde voedingslijn zit is het niet anders. Zet 'em op! :P
De elco zit weer goed :D

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Z4ZieENl.jpg

Beide plekken zaten helaas niet parallel aan elkaar, dus verplaatsen was noodzakelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Laatst online: 20:41

WHiZZi

Museumdirecteurtje

BlueTooth76 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 19:10:
[...]

Ja, onvoorstelbaar hoeveel sneller de hardware nu is.

Dat heb ik ook als ik zo'n Cray-1 zie en dan naar een iPhone anno 2022 kijk... geen competitie...
In rauwe processorsnelheid klopt dat zeker. Maar soms is het juist de oude zaken die het beter kunnen doen dan moderne spullen.
Ik moet nog steeds een keer naar jullie toe. Helmond toch? Is ff een eindje tuffen vanuit Friesland :+
Beide klopt :P. Het is effe rijden vanuit Friesland, maar ik denk wel dat we genoeg vertier bieden om de rit te kunnen doen. Of inderdaad leuk combineren met een hotel :)
Zwolle eind vorig jaar wel bezocht, ook erg leuk.
Een wereld van verschil. Zo noemen zij zichzelf een spelcomputermuseum en het is ook duidelijk dat de hoofdzaak daar dat is. Onze focus is echt de thuis computer (en de Nederlandse computergeschiedenis).

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Voor een spelcomputer museum hoef je de deur niet uit, daar heb je marktplaats voor :P
Heb een NES, een supernes mini, een msx2 en een Pentium 200 staan. De rest kan via Retropi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Niet mijn ad, maar mss wel interessant voor iemand hier?

V&A aangeboden: Vintage computer onderdelen

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-09 10:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Volgens mij is hij wel langer geleden gestopt met die winkel :o

Dit lijkt me iemand's HCC/PC Dumpdag beursvoorraad. Door de manier waarom die destijds zonder waarschuwing stopte zaten meerdere verkopers met spul waar ze geen ander kanaal voor hadden en dat in een garagebox bleef liggen. Heb afgelopen jaren meerdere keren spullen op kunnen pikken uit die voorraden. Ben bang dat dit vooral crapware lijkt, echt low-end vroege '00 peripherals vooral.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1 ... 26 ... 88 Laatste