Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 100 101 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-06 18:03
TobyW schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 18:02:
[...]

Heeft wel een iconische en herkenbare behuizing, zo'n PS/2. Grappig dat toetsenbord met geïntegreerde trackball, niet eerder gezien.
Op het werk ooit uit de container gevist,is een Conpaq met èèn snoer en twee stekkers aan het uiteinde.

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-06 23:31
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rwPoZ9HTVHAB2uLUEnRCEtaoaXY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pIBTslh8g4nBwbe99nGF0xxI.jpg?f=fotoalbum_large

Meeste spul is van tussen 2000 en 2010, voornaamst Sun microsystems, Dell, maar ook war HP, IBM en Supermicro spul

Ben niet slim, maar wel dom

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Ik heb weer een vaag probleem met een pc.

De pc gaat niet aan wanneer koud. Zodra ik de dvi kabel los haal van de videokaart gaat de pc ineens aan uitzichzelf (ik heb dan eerder wel de aan/uit knop ingedrukt met de dvi kabel er nog in).

Pc werkt verder prima.

Met uitzetten en weer aanzetten werkt het prima

Ik kan het probleem vaak reproduceren na een ATX reset.

De kaart is een ATI 9600XT met 256mb / 128 bit. Daarbij ook een bijzondere handleiding. Met 128mb AGP Aperture size lijkt de kaart wel defect; geen beeldfouten maar black screens, crashes, freezes. Soms na Win98SE laden al een black screen. Met 64mb of 256mb aperture size geen probleem. Haal er nog 11.500 3dmark2001se puntjes mee met KT333, 512mb 333mhz 2-2-2-6 en XP3000+ (333).

[ Voor 32% gewijzigd door HugoBoss1985 op 14-06-2026 08:55 ]

• itcouldbeanyone
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 20:57:

De pc gaat niet aan wanneer koud. Zodra ik de dvi kabel los haal van de videokaart gaat de pc ineens aan uitzichzelf (ik heb dan eerder wel de aan/uit knop ingedrukt met de dvi kabel er nog in).

Pc werkt verder prima.

Met uitzetten en weer aan aanzetten werkt het prima

De kaart is een ATI 9600XT met 256mb / 128 bit. Daarbij ook een bijzondere handleiding. Met 128mb AGP Aperture size lijkt de kaart wel defect; geen beeldfouten maar black screens, crashes, freezes. Soms na Win98SE laden al een black screen. Met 64mb of 256mb aperture size geen probleem. Haal er nog 11.500 3dmark2001se puntjes mee met KT333, 512mb 333mhz 2-2-2-6 en XP3000+ (333).
Andere monitor proberen?

Ik heb wel eens gehad met USB apparatuur

• HugoBoss1985
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

itcouldbeanyone schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 22:05:
[...]

Andere monitor proberen?

Ik heb wel eens gehad met USB apparatuur
Nog vergeten / een detail: als ik de dvi kabel van de monitor er weer in doe nadat de pc is gestart dan werkt het ook prima.

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-06 22:51

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

@HugoBoss1985 zitten de computer en monitor aan een geaard stopcontact? Anders zou er linksom of rechtsom een verdwaalde stroom kunnen lopen over de mantels. Die veroorzaken van pietspanninkjes op verkeerde plekken waardoor de computer even een kleine inzinking krijgt.

Probeer ook eens de videokaart te wisselen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

itcouldbeanyone schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 20:41:
[Afbeelding]

Meeste spul is van tussen 2000 en 2010, voornaamst Sun microsystems, Dell, maar ook war HP, IBM en Supermicro spul
Ook een mooie voorraad spulletjes! Veel servers, heb je hier ook een speciaal doel voor? Staan ze veel aan? Of is het vooral om een mooie collectie te hebben?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• HugoBoss1985
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Waterbeesje schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 23:04:
@HugoBoss1985 zitten de computer en monitor aan een geaard stopcontact? Anders zou er linksom of rechtsom een verdwaalde stroom kunnen lopen over de mantels. Die veroorzaken van pietspanninkjes op verkeerde plekken waardoor de computer even een kleine inzinking krijgt.

Probeer ook eens de videokaart te wisselen.
Ja en andere systemen werken goed op dezelfde aansluiting.

Ik zal de pc toch eens elders aansluiten.

Met andere (hogere stroomeisen) kaarten nooit problemen gehad. Een soort incompatibility of rare quirk van de videokaart denk ik. Ik kan er ook gewoon probleemloos mee gamen. Heb al half Max Payne ermee gespeeld. Morgen even een volledig ander systeem er mee testen.

[ Voor 3% gewijzigd door HugoBoss1985 op 13-06-2026 23:16 ]

• StopEcocide
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-06 17:43
Weet iemand of het mogelijk is om, zonder WINE, Tiberian Sun op Linux te installeren? Ik ontdek net dat het met snapd en wine te spelen is, maar ik zit op Mint.

Ik heb het .rar bestand gedownload, maar ik krijg een foutmelding bij het uitpakken.

https://snapcraft.io/install/cnctsun/ubuntu

[ Voor 17% gewijzigd door StopEcocide op 13-06-2026 23:19 ]

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
StopEcocide schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 23:16:
Weet iemand of het mogelijk is om, zonder WINE, Tiberian Sun op Linux te installeren? Ik ontdek net dat het met snapd en wine te spelen is, maar ik zit op Mint.

Ik heb het .rar bestand gedownload, maar ik krijg een foutmelding bij het uitpakken.

Windows' exe-bestanden draaien niet standaard op Linux. Je hebt wellicht 'proton' nodig met een andere game-launcher zoals Heroic, Faugus of Lutris. Verder is een .rar bestand met fouten in mijn ogen niet de meest betrouwbare. Verder zit ik op CachyOS (Arch) en werkt het op die manier.

Wellicht is er een emulator ergens die het spel wel kan spelen en zou ik dat even uitzoeken. Ja, je zit op Linux (ik ook) en dat betekend soms even flink tinkeren ;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

StopEcocide schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 23:16:

Waarom weerhoudt Mint je ervan om Wine te gebruiken? En welke ".rar bestand" heb je het over? En welke foutmelding?

Je linkt naar een snap. dat is een self-contained package met alle dependencies erin - hopeloos inefficient en tegen de Unix-filosofie in, maar wel erg portable. Ze zijn zeker niet enkel tot Ubuntu beperkt, maar per distro moet je ze op specifieke manier activeren. Dat gezegd, Mint is bij benadering gelijk aan Ubuntu, dus de manier om dat te doen is nagenoeg identiek, je moet alleen een expliciete blokkade op snap opheffen:
https://snapcraft.io/docs...ll-the-daemon/linux-mint/

En alternatieven... als je PC behoorlijk hoge IPC heeft zou je Win98SE in DOSbox kunnen draaien en het daarop spelen :+

Oslik blyat! Oslik!

• jimh307
  • Niet online
dion_b schreef op zondag 14 juni 2026 @ 00:07:
[...]

Waarom weerhoudt Mint je ervan om Wine te gebruiken? En welke ".rar bestand" heb je het over? En welke foutmelding?

Je linkt naar een snap. dat is een self-contained package met alle dependencies erin - hopeloos inefficient en tegen de Unix-filosofie in, maar wel erg portable. Ze zijn zeker niet enkel tot Ubuntu beperkt, maar per distro moet je ze op specifieke manier activeren. Dat gezegd, Mint is bij benadering gelijk aan Ubuntu, dus de manier om dat te doen is nagenoeg identiek, je moet alleen een expliciete blokkade op snap opheffen:
https://snapcraft.io/docs...ll-the-daemon/linux-mint/

En alternatieven... als je PC behoorlijk hoge IPC heeft zou je Win98SE in DOSbox kunnen draaien en het daarop spelen :+
Dit is een valide reden om Btrfs onder Linux te gebruiken welke CoW heeft en zeer efficiënt is. Stel je moet proton in elke launcher apart installeren; dan nog staat .proton er maar een keer op. Dit is handig als je met meerdere launchers werkt. Enfin, technisch verhaal kort is een emulator je beste kans ;)

• StopEcocide
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-06 17:43
Dank jullie wel voor jullie adviezen. Ik ben een n00b op dit gebied, dus vandaar dat ik het eigenlijk allemaal niet weet. Ik ga mij eerst maar eens richten op OpenRCT en OpenRA, daar zitten al genoeg potentiële speeluren in.

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚

• jimh307
  • Niet online
StopEcocide schreef op zondag 14 juni 2026 @ 08:26:
Dank jullie wel voor jullie adviezen. Ik ben een n00b op dit gebied, dus vandaar dat ik het eigenlijk allemaal niet weet. Ik ga mij eerst maar eens richten op OpenRCT en OpenRA, daar zitten al genoeg potentiële speeluren in.
Ooit waren wij ook n00b en we begonnen allemaal vanaf nul ;) Des te leuker is het om je hierin te verdiepen. Zeker Linux leren is vallen en opstaan en het OS leren beheersen geeft genoegdoening welke ikzelf met Windows niet had. Wij zijn er ook nog en we helpen je waar nodig. Mijn redenen om naar Linux te switchen is de vrijheid die het OS je biedt. Het is ook veel lichter en heeft menig systeem gered van een zekere ondergang omdat Windows zo zwaar is (einde W10...).

• itcouldbeanyone
Waterbeesje schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 23:07:
[...]

Ook een mooie voorraad spulletjes! Veel servers, heb je hier ook een speciaal doel voor? Staan ze veel aan? Of is het vooral om een mooie collectie te hebben?
Hoofdzakelijk collectie, staan voornaamst uit, maar heb koeling in de ruimte en een extra meterkast speciaal voor die ruimte mocht ik het nodig vinden er mee te spelen😁

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:44

nelizmastr

Goed wies kapot

jimh307 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 09:04:
[...]

Ooit waren wij ook n00b en we begonnen allemaal vanaf nul ;) Des te leuker is het om je hierin te verdiepen. Zeker Linux leren is vallen en opstaan en het OS leren beheersen geeft genoegdoening welke ikzelf met Windows niet had. Wij zijn er ook nog en we helpen je waar nodig. Mijn redenen om naar Linux te switchen is de vrijheid die het OS je biedt. Het is ook veel lichter en heeft menig systeem gered van een zekere ondergang omdat Windows zo zwaar is (einde W10...).
Herkenbaar. Zelf in december de overstap gemaakt voor alle semi-moderne systemen naar Linux over te gaan. Zelfs een MacBook Air uit 2014 is gewoonweg super bruikbaar met de nieuwste Kubuntu 26.04 LTS waardoor het ding tot sowieso weer 2031 aan updates en applicaties kan draaien.

Met een beetje vindingrijkheid en een berg geduld zijn de meeste issues vrij makkelijk te verhelpen. Voldoening wanneer dit lukt is inderdaad het juiste woord.

Alles voor 2010 douw ik meestal wel Windows op, maar dat is eigenlijk altijd een systeem voor games uit een bepaald tijdperk :+

[ Voor 5% gewijzigd door nelizmastr op 14-06-2026 21:45 ]

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• jimh307
  • Niet online
nelizmastr schreef op zondag 14 juni 2026 @ 21:44:
[...]

Herkenbaar. Zelf in december de overstap gemaakt voor alle semi-moderne systemen naar Linux over te gaan. Zelfs een MacBook Air uit 2014 is gewoonweg super bruikbaar met de nieuwste Kubuntu 26.04 LTS waardoor het ding tot sowieso weer 2031 aan updates en applicaties kan draaien.

Met een beetje vindingrijkheid en een berg geduld zijn de meeste issues vrij makkelijk te verhelpen. Voldoening wanneer dit lukt is inderdaad het juiste woord.

Alles voor 2010 douw ik meestal wel Windows op, maar dat is eigenlijk altijd een systeem voor games uit een bepaald tijdperk :+
En ja, ik vind het wel herkenbaar. Linux heeft zoveel meer voordelen dan de meeste mensen weten. Onbekend maakt onbemind zeggen ze en dat past wel in de huidige situatie. Ook weten heel veel mensen niet dat ze een Linux apparaat bij zich hebben welke de smartphone is. Krijg je geen updates meer en is je telefoon nog goed dan kun je deze ook 'rooten'.

Heel veel mensen zijn bang voor Linux en ik doorzie de filosofie en deze is prachtig. Ik zou inderdaad eerder bang zijn voor Windows dan van Linux. Zowat iedereen is grootgebracht met Windows, ik ook en moest als het ware weer helemaal opnieuw leren hoe het systeem werkt, waar mappen en rechten bij komen kijken, hoe je software installeert en hoe je beginnende problemen kunt oplossen.

Ik vind wel dat Linux toch meer is gericht op de meer ervaren gebruiker en niet aan een willekeurig gezin of persoon. Het is niet zo makkelijk als Windows en vergt een behoorlijke leercurve. En daarbij moet het je liggen. Wil je vrijheid, veiligheid en wil je de baas zijn over jouw eigen computer, dan zit je met Linux goed.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

itcouldbeanyone schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 20:41:
[Afbeelding]

Blijft gaaf spul dat Sun. Mijn eerste werk draaiden we er ook mee, Oracle DB's vnl.
Ik zie daar een paar dingen staan waarbij ik denk "als je die aan zet, wil ik de stroomrekening niet zien :X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:18

Nemesizz

Untouchable

The Eagle schreef op maandag 15 juni 2026 @ 17:12:
[...]

Blijft gaaf spul dat Sun. Mijn eerste werk draaiden we er ook mee, Oracle DB's vnl.
Ik zie daar een paar dingen staan waarbij ik denk "als je die aan zet, wil ik de stroomrekening niet zien :X
Ach, zolang het je eigen stroomrekening niet is... waarom niet? >:)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:27

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Kunnen we dat energieoverschot van de zonnepanelen mooi ergens in kwijt. :Y

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:02
Ultraman schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:23:
Kunnen we dat energieoverschot van de zonnepanelen mooi ergens in kwijt. :Y
haha, zeker maar, don't meet your childhood heroes. Ik zag een video van LTT die recentelijk into de beamers is en van alles ging testen van 2 dollar tot 200k dollar. Linus had 2 beamers/projectors op de kop weten te tikken uit een bioscoop, uit 2010 dacht ik. Dat was een reis van errors en problemen om aan de praat te krijgen en uiteindelijk verstookte het ruim 4000watt met een resultaat wat een hedendaagse 4k beamer ook kan en het was nog gevaarlijk ook. Eigenlijk had hij bijna 17k dollar uitgegeven aan e-waste. Heel leuk ter vermaeck maar dat soort racks, het is eigenlijk useless op de kasten na.

Adjust non olet, plerumque...

• 1nsane
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 20:57:

Pc werkt verder prima.

Met uitzetten en weer aanzetten werkt het prima

Heb je dit ook met een andere kaart kunnen reproduceren? Ik heb dit soort problemen ook wel eens gehad. Dat bleek uiteindelijk de voeding, als ik die voor start even met een warme fohn bewerkte, was er niks aan de hand.

• HugoBoss1985
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

1nsane schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 08:47:
[...]

Heb je dit ook met een andere kaart kunnen reproduceren? Ik heb dit soort problemen ook wel eens gehad. Dat bleek uiteindelijk de voeding, als ik die voor start even met een warme fohn bewerkte, was er niks aan de hand.
Ja, ik had meerdere videokaarten uitgesloten. De voeding was ook het probleem niet, die doet het nu prima i.c.m. een modern systeem. En ik had het bord nog met een RM550X 2018 (25A +5V) getest, manifesteert hetzelfde euvel. Bord ligt nu op zolder in een doos met "defect" erop geschreven. Misschien ooit proberen te recappen of op Vogons eens vragen w.b.t. de error codes.

Ik heb nu weer een socket 754 systeem voor de wat snellere AGP kaartjes, om mee te klooien. Draait prima en veel minder veeleisend voor de voeding w.b.t. +5v. In een Asus K8N Nforce3 250 een Sempron 2800+ E6 die zonder voltage verhoging 1000HT 250fsb (2.0 ghz) doet. Voor nu i.c.m. een Radeon 9800 Pro 128MB. Deze cpu heeft ook geen last van uitgeharde koelpasta tussen die en IHS. Draait keurig op een stock AMD koelertje uit die tijd.

Ik ben vroegah van Nforce2 naar Nforce3 en toen Nforce4 gegaan (PCI-E) en voor de 9800 Pro was de Nforce3 upgrade behoorlijk merkbaar, vooral in Doom 3.

Oude koelpasta is trouwens wel een interessant onderwerp.

Ik heb hier een Asus 6600 GT, Club3d 5900XT en dus een Asus K8N bordje en hier is origineel een witte koelpasta gebruikt die tot op de dag van vandaag nog gewoon zacht en bruikbaar is. Het lijkt visueel op Arctic Ceramique.

• The Eagle

The Eagle

1nsane schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 08:43:
[...]

haha, zeker maar, don't meet your childhood heroes. Ik zag een video van LTT die recentelijk into de beamers is en van alles ging testen van 2 dollar tot 200k dollar. Linus had 2 beamers/projectors op de kop weten te tikken uit een bioscoop, uit 2010 dacht ik. Dat was een reis van errors en problemen om aan de praat te krijgen en uiteindelijk verstookte het ruim 4000watt met een resultaat wat een hedendaagse 4k beamer ook kan en het was nog gevaarlijk ook. Eigenlijk had hij bijna 17k dollar uitgegeven aan e-waste. Heel leuk ter vermaeck maar dat soort racks, het is eigenlijk useless op de kasten na.
Jaren 90 / begin 00's had je voornamelijk de Barco CRT projectors. Rode, Groene en Blauwe CRT en projecteren maar.
Mocht je er een willen proberen: https://www.ebay.com/itm/196839674035
Ding weegt 54 kilo, verzenden vanuit de US kan een dingetje zijn :+

Wel ultiem retro om zoiets via een VGA2BNC aan je PC te hangen en dan met je Pentium 2 korrelige MPEG's te projecteren 8)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• 1nsane
The Eagle schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:44:
[...]

Jaren 90 / begin 00's had je voornamelijk de Barco CRT projectors. Rode, Groene en Blauwe CRT en projecteren maar.

Wel ultiem retro om zoiets via een VGA2BNC aan je PC te hangen en dan met je Pentium 2 korrelige MPEG's te projecteren 8)
Deze units zijn mij ook bekend.

Ik zat op de basisschool toen Ajax de CL finale speelde in 1995, ik was toen 10 en een (stief)vader van één van mijn klasgenoten, had zo'n bakbeest, hebben we in de aula de wedstrijd mee gekeken. Zijn naam is wel een bekende in het film/archief wereldje ook, Fenno Werkman.

• The Eagle

The Eagle

Ik zat destijds Haagse Hogeschool. WIj konden als studenten ook een collegezaal reserveren indien nodig, dus daar werd regelmatig een filmavondje op de Barco gehouden. Als het in de bios draaide, draaide het op school ook want The Pirate Bay en tele cams was nog geen issue ;)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The Eagle schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:44:
[...]

Die zijn geheid dichterbij te vinden - Barco is een Belgisch bedrijf. Ik herinner me die dingen van toen ik 1995-1997 in Leuven studeerde.
Korrelige MPEGs? Doom >:)

Oslik blyat! Oslik!

• The Eagle

The Eagle

Eerder Pam Anderson's homevideo. Maar dat terzijde :+

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

The Eagle schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 19:26:
Eerder Pam Anderson's homevideo. Maar dat terzijde :+
Beide vonden op hun eigen manieren gretig aftrek :+

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• itcouldbeanyone
The Eagle schreef op maandag 15 juni 2026 @ 17:12:
[...]

Heel gaaf dat Sun, mijn collectie bestaat dus hoofdzakelijk alleen maar uit Sun, overige machines zijn bijzaak. Ik heb helaas nooit met Sun gewerkt dus vandaar mischien de uit de hand gelopen verzameling

Er zit inderdaad spul tussen wat op krachtstroom werkt. En er zijn ook dagen welke de 100Kwh aantikken, maar met een paar panelen op het dak en dynamisch energie is het goed te doen

• jimh307
  • Niet online
itcouldbeanyone schreef op zondag 21 juni 2026 @ 00:44:
[...]

Heel gaaf dat Sun, mijn collectie bestaat dus hoofdzakelijk alleen maar uit Sun, overige machines zijn bijzaak. Ik heb helaas nooit met Sun gewerkt dus vandaar mischien de uit de hand gelopen verzameling

Er zit inderdaad spul tussen wat op krachtstroom werkt. En er zijn ook dagen welke de 100Kwh aantikken, maar met een paar panelen op het dak en dynamisch energie is het goed te doen
Daar heb je wel het eea aan panelen nodig :P Zoals ik mijn huidig systeem gebruik kan ik het af met ongeveer 1-2 kWh per dag en absoluut niet meer. Bij ons appartementencomplex hebben we collectief zonnepanelen, maar als iedereen zijn airco aanheeft (zoals nu) redden wij het niet met 10 kW/peak.

Mag ik vragen wat je doet op die Sun-machines.

• ExportZeeuw1985
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:45
Hier aan het proberen een Pentium 3 450MHz samen met 128MB (2*64MB PC100) werkgeheugen te kruisen met een Geforce 256 32MB DDR kaartje.

Heb helaas geen werkende IDE drive meer dus een IDE CF kaart oplossing gevonden.

8/16/32 GB kaartjes hier liggen.

Probeer deze met een zelfgebrande Lindows OS werkend te krijgen. CD stamt uit 2000 😎

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:04
Bij een persoon waar ik wel eens langskom om wat hulp te bieden kwam ik bij toeval een eigenlijk een nette Dell D600 tegen. Hier zijn videokaart technisch naar mijn weten 2 versies van. De vooral in Europa uitgebrachte onboard grapics en de Ati 9000 versie met 32MB eigen geheugen (Amerika vooral naar wat ik weet).

Apparaat zag er goed uit. Twijfel of ik hem zal overnemen of niet. Eigenaar deed zelf snel even online kijken en zag telkens prijzen rond de €175 a €250. Hij wil €150 hebben.

Naar mijn weten kan Windows 98se er prima op en XP

• marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online
ExportZeeuw1985 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:44:
Hier aan het proberen een Pentium 3 450MHz samen met 128MB (2*64MB PC100) werkgeheugen te kruisen met een Geforce 256 32MB DDR kaartje.

Heb helaas geen werkende IDE drive meer dus een IDE CF kaart oplossing gevonden.

8/16/32 GB kaartjes hier liggen.

Probeer deze met een zelfgebrande Lindows OS werkend te krijgen. CD stamt uit 2000 😎
Weet niet waar je woont maar als het regio Utrecht is heb ik voor een klein prijsje allicht wel een IDE harddisk liggen. Welke grootte ongeveer ?

Een IDE CF werkt altijd en leuk om achter de hand te houden, maar er gaat niks boven harddisk geratel voor een vintage PC.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:23

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@Cave_Boy lk heb die Dell D600 opgezocht, een Pentium M 1.6 is vlot, efficient en koel als je hem tegenover een Pentium 4 zet. De Radeon 9000 is ook niet slecht in de wat oudere games.

Maar het blijft een laptop, met scharnieren en accu als zwak punt. Of het 150 euro waard is...

Toen waren beige computers heel gewoon.

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:04

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Cave_Boy schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:50:
Bij een persoon waar ik wel eens langskom om wat hulp te bieden kwam ik bij toeval een eigenlijk een nette Dell D600 tegen. Hier zijn videokaart technisch naar mijn weten 2 versies van. De vooral in Europa uitgebrachte onboard grapics en de Ati 9000 versie met 32MB eigen geheugen (Amerika vooral naar wat ik weet).

Apparaat zag er goed uit. Twijfel of ik hem zal overnemen of niet. Eigenaar deed zelf snel even online kijken en zag telkens prijzen rond de €175 a €250. Hij wil €150 hebben.

Poah. ik vind dat eigenlijk best wel aan de prijs. Begrijp mij niet verkeerd: ik vind de D en C-serie van de Dell Latitudes echt geweldig (when correctly specced). Maar ik vind €150,00 erg veel voor een laptop zonder/met beperkte accuduur.

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

• Shockers
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:50
Cave_Boy schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:50:

Ik sluit me aan bij de rest. Ik heb een jaar geleden een D600 gespot bij de kringloop voor 10EUR zonder lader. (Bij een andere kringloop weten te scoren voor 5 EUR.) Schanieren lam en de accu ook in slechte staat. Betreft performance prima bak maar uiteindelijk toch afgestaan ivm accu en geen win98 support.

Ik houd het nu bij mijn Dell Latitude C600, waarvan de accu nog redelijk goed is met een multi-boot Win3.11/Win98/Win2k/WinXP setup. :)

• marklinfan
  • Nu online
Eens. Geschifte prijs. Ik heb nog een Dell Latitude D610 liggen, heeft alleen een Duits QWERTZ toetsenbord. Maar dat maakt voor gaming misschien niet eens zoveel uit en anders kan je toetsenbord ook nog wisselen lijkt het.

Is een Pentium M 740 1,73GHz , 512MB DDRT2, ATI Radeon X300 64Mb VRAM en 40 GB Toshiba harddisk. Staat nederlands XP Prof op nu.

Hij start nog op accu, capaciteit mij niet bekend verder want heb geen duurtest gedaan. Voor 3 tientjes mag je hem ophalen. Interesse stuur pm dan krijg je wat foto's.

[ Voor 20% gewijzigd door marklinfan op 23-06-2026 17:08 ]

• Cave_Boy
Ik vind het ook een lastige keuze. Ik wil graag iets wat meer mobiel is. Dan is een laptop natuurlijk wat fijner. Het apparaat zag er eigenlijk best goed uit. Keurig in een tas enzo. Er zat inderdaad een 1.6GHz Pentium M CPU in.

De harde schijf moet ik in elk geval vervangen. Momenteel is dit een IDE schijf. Een SATA harde schijf en SSD heb ik nog zat liggen. Maar ja IDE is geen SATA. Kun je er gemakkelijk en passend een convertor tussen zetten of moet je echt eigenlijk naar een IDE --> (micro) SD kaart gaan?

Hij staat daar op zolder en meneer laat het daar voor komende lange tijd liggen of ik moet interesse hebben gaf hij aan.

[ Voor 10% gewijzigd door Cave_Boy op 23-06-2026 18:41 ]

• Cave_Boy
Officieel niet. Maar de hardware die erin zit wordt door Windows 98 gewoon goed ondersteunt. Er zijn dan ook genoeg fanatiekelingen die een D600 fijn met Windows 98 werkend hebben.
Er zijn ook diverse fanatiekelingen die dit delen met een driver pakket. https://retrosystemsrevival.blogspot.com/2018/05/dell-latitude-d600-9x-driver-bundle.html

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Hier een ARK1000VL op de kop weten te tikken. Dat tikken moest wel hard. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1xKV6vmT11UKE8-haUvu3X1bHDg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WY9Xkb85uflzuIiqy42Jsrkg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Yf1Cmd7w9jr5SOHjA5XhIsdYIQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dw2gmqSPeaVRN75C2mPOrJ4T.jpg?f=fotoalbum_tile
Mooie kaart met 60 70ns geheugen en Winbond 110 MHz RAMDAC, dus zou zonder interlacing 1024x768 moeten kunnen weergeven.

Het wachten is nog op een PicoIDE, kabelmanagement en de AWE32 kan wel wat support gebruiken, letterlijk. Maar misschien ruil ik die nog voor een SB16...

• Cave_Boy
PD2JK schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:16:
[Afbeelding][Afbeelding]
Mooie kaart met 60ns geheugen en Winbond 110 MHz RAMDAC, dus zou zonder interlacing 1024x768 moeten kunnen weergeven.

Het wachten is nog op een PicoIDE, kabelmanagement en de AWE32 kan wel wat support gebruiken, letterlijk. Maar misschien ruil ik die nog voor een SB16...
Mooie kaart. Leuk om te zien dat de CPU (Intel Overdrive) een extra hulpkoelertje heeft gekregen. 8)

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

[Afbeelding][Afbeelding]
Mooie kaart met 60 70ns geheugen en Winbond 110 MHz RAMDAC, dus zou zonder interlacing 1024x768 moeten kunnen weergeven.

:9~ Dat moederbord! Meer pics, meer specs plz! :D

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@InjecTioN AMI Enterprise III met 8x EISA waarvan de onderste twee ook nog een VLB slot erachter hebben gemonteerd. Er zijn nog maar weinig behuizingen waar een full size AT bord in past, dus heb ik gekozen om een ATX kast ligt te modden. Een aantal schroefgaten komen overeen tussen beide standaarden, dus dat scheelt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lHvI_F4wkrMoUxxvxMrB6ONUB6Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pEvOhI7iTTGVXrd46R6cd8B0.jpg?f=fotoalbum_large

Eind dit jaar doe ik wel een showcase
:p

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

[Afbeelding][Afbeelding]

Mooie kaart, lekker vlot!

Zo te zien heb je behoefte aan een stel extra geheugen chips :p
Oh en kijk eens naar die Jumper onder de geheugens, volgens mij staat ie op 1ws ingesteld.

Overigens is dat mobo ook erg vet! Ik zie het al voor me: 16MB ram aan 1Mab latjes. Of 4MB aan 256kB latjes omdat het kan. (16x16... :9~ )

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@Waterbeesje Jumper is losgekoppeld en toch bijna 2 fps in Doom erbij. Zowat aan het 35 fps plafond!

Momenteel zit er 4x 4MB in. 16x 1MB is esthetisch beter ja. ;) Zou het aantal modules voor de performance nog iets uitmaken?

[ Voor 38% gewijzigd door PD2JK op 23-06-2026 23:00 ]

• jimh307
  • Niet online
[Afbeelding][Afbeelding]

Is dit een Vesa local bus kaart?! Man, deze had ik vroeger ook; de 1 MB variant en kon het volgende:

640*480@24bit, 800*600@16bit of 1024*768@8bit kleuren. Ik draaide 640*480 met ware kleuren en dat was op een 80486 het paradijs te rijk waar vele het deden met 16 kleuren. Ik had 16,7 miljoen kleuren en daar heb ik dit veel moeten tonen aan mensen die er jaloers op werden. Windows 95 plus zag er dan ook zeer gelikt uit.

ps: sommige Windows 95 plus wallpapers gebruik ik nu nog steeds als achtergrond :D

• Cave_Boy
PD2JK schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:10:
@InjecTioN AMI Enterprise III met 8x EISA waarvan de onderste twee ook nog een VLB slot erachter hebben gemonteerd. Er zijn nog maar weinig behuizingen waar een full size AT bord in past, dus heb ik gekozen om een ATX kast ligt te modden. Een aantal schroefgaten komen overeen tussen beide standaarden, dus dat scheelt.

[Afbeelding]

Zag bij toeval gister een YouTube met daarin een 486 en 128MB geheugen.
Link: YouTube: 128MB of 30-pin RAM on a 486!?

Ik weet niet precies welke versie jij hebt maar volgens de specs hier kan hij 256MB aan? _/-\o_

https://theretroweb.com/motherboards/s/ami-enterprise-iii-s68-rev-b

• ExportZeeuw1985
marklinfan schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:48:
[...]

Weet niet waar je woont maar als het regio Utrecht is heb ik voor een klein prijsje allicht wel een IDE harddisk liggen. Welke grootte ongeveer ?

Een IDE CF werkt altijd en leuk om achter de hand te houden, maar er gaat niks boven harddisk geratel voor een vintage PC.
Duitsland, Koblenz.

Ben idem nog aan het kijken om een AM2/AM3 pc samen te stellen.

Heb nog een Asus Geforce GTX 295 dual gpu liggen. Zal wel repaste worden. Toendertijd nieuw gekocht omdat ook physx in opmars was. Games zoals mirrors edge.

• marklinfan
  • Nu online
Recent ook nog een schattig geel ding in huis gehaald: Compaq Presario 425 all-in-one. Machine heeft een 486 SX/25 met 8MB RAM (4Mb onboard plus een reepje van 4Mb)en 107Mb harddisk. Werkt helemaal top, staat zelfs nog een geinig Sinterklaas spelletje op.

Lucky me een gesoldeerde coincell batterij die leeg was maar geen lekkage. Heb hem eraf gehaald, en wacht nu op een AAA pack om aan te sluiten op de tevens aanwezige battery header op moederbord.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SFR8-rpmbaAgQpVw6AI3p52DirI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lx2LuqpNFQNc2VI9P6ch1RDO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0xzKoTRhPEGN3-FpBb2X6yaVdnw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZLuYdLGcIHiHa2yB3F3HtBcc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CsoPq4_TsmqZNk7wkIk3THMCjzo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LBNLLV6nfdrK9I2nQwyhNK18.jpg?f=fotoalbum_large

• jimh307
  • Niet online
marklinfan schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:55:
Recent ook nog een schattig geel ding in huis gehaald: Compaq Presario 425 all-in-one. Machine heeft een 486 SX/25 met 8MB RAM (4Mb onboard plus een reepje van 4Mb)en 107Mb harddisk. Werkt helemaal top, staat zelfs nog een geinig Sinterklaas spelletje op.

Lucky me een gesoldeerde coincell batterij die leeg was maar geen lekkage. Heb hem eraf gehaald, en wacht nu op een AAA pack om aan te sluiten op de tevens aanwezige battery header op moederbord.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Leuk ding, hoor. Ziet er best goed uit :Y) Maar Windows 95 op een 107 MB harddisk met een spelletje, past dat wel allemaal? Zolang je niet de grote games gaat spelen (Quake, Duke3D, etc) kan het ermee door, maar het zal altijd krap blijven. Een 80486SX-25 was geen snelheidsmonster en ik ben benieuwd hoe Windows 95 hierop draait. Is het goed te doen?

Enfin, heb er veel plezier mee :)

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Leuke apparaatjes idd. All in one, is handig.

Waarom wil je een AAA pack in de machine maken eigenlijk? Want dan moet je die ook weer ergens kwijt.
De Presario 425 die ik onder handen heb genomen was op de plek waar de gesoldeerde knoopcel zat ook voorbereid voor het plaatsen van een CR2032 batterijhouder; de soldeergaten zitten reeds op het bord. Als ik zoek heb ik nog wel een foto denk ik. Of is jouw bord een andere revisie welke er niet op is voorbereid?

[edit]
Zo heb ik dat gedaan. Originele batterij -> er af, gaatjes soldeervrij gemaakt -> CR2032 batterijhouder er op

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EmwAoAzAJiXfpot-uHgRbjYZHDs=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rzvHiogeYVKCLTpSvcpkBfT4.jpg?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NfXKGo1q4qEtifwYqnXot3UnTjs=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lYvE44SZoEXnx29RXfNmcWBS.jpg?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XOyc1-2h6pRA4qBV2fuEtkW5eqM=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lUiQw13BPnfhQXaJnVa4SLjw.jpg?f=fotoalbum_small

[ Voor 30% gewijzigd door Ultraman op 24-06-2026 11:44 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PD2JK schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:10:

[Afbeelding]

Wooo, dat is een monster. Ik zie bovenin wel een Dallas RTC. Bij EISA-ontwerpen wil dat nogal eens een DS1387 zijn ipv de gangbaardere DS1287. Verschil is SRAM opslag, in dit geval voor EISA settings. Voor de DS1287 zijn moderne alternatieven te vinden, voor de DS1387 niet dat ik weet. Bovendien kan ik uit recente ervaring melden dat de meest elegante manier om een DS1287 te de-lidden (hete lucht erop en de hars eraf plukken) *NIET* werkt met een DS1387 :X

Is het bij jou een een DS1387? En zo ja wat heb je gedaan om het aan de praat te krijgen?
jimh307 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:55:
[...]

Leuk ding, hoor. Ziet er best goed uit :Y) Maar Windows 95 op een 107 MB harddisk met een spelletje, past dat wel allemaal? Zolang je niet de grote games gaat spelen (Quake, Duke3D, etc) kan het ermee door, maar het zal altijd krap blijven. Een 80486SX-25 was geen snelheidsmonster en ik ben benieuwd hoe Windows 95 hierop draait. Is het goed te doen?

Enfin, heb er veel plezier mee :)
Met een 486SX ga je sowieso geen Quake spelen en Duke3D zal ook niet vooruit te branden zijn.

Ik zou IMHO geen Win95 hierop zetten. Het draait zelf wel als je genoeg RAM toevoegt (8MB is erg krap, zou dat sowieso naar 12 of 20MB upgraden), maar games die Win95 vereisen zijn er pas vanaf 1996 en dan zit je in >100MHz Pentium systeemeisen. Tenzij je je met Office oid wilt vermaken zou je met DOS 6.22 beter af zijn, en als je een GUI wilt Win3.11 er bovenop. Dat is meer period-correct en zal bovenal stukken sneller draaien.

Oslik blyat! Oslik!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

PD2JK schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:56:
@Waterbeesje Jumper is losgekoppeld en toch bijna 2 fps in Doom erbij. Zowat aan het 35 fps plafond!

Momenteel zit er 4x 4MB in. 16x 1MB is esthetisch beter ja. ;) Zou het aantal modules voor de performance nog iets uitmaken?
Das en mooie score! 4x4 is al een lekker begin, normaal heb je niet meer nodig op een 486. Maar esthetisch zou je hem zelfs kunnen aanvullen met 12x1 om een absurde hoeveelheid ram te krijgen. Hij kijkt er toch per bank naar.

Snelheid zal niks schelen, zolang de boel maar op dezelfde snelheid draait.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Leuk ding inderdaad!
Die AAA pack is gewoon plug&play, hooguit een Jumper omzetten. Let wel op dat alkaline om weer gaat lekken nadat ie leeg is.

Verder is een 425 dik in orde voor de meeste vroege dos games. Zie het als een 386-40 qua prestaties. Stunts, Jungle Strike, whatever van Epic ... Perfect hierop! Win95 is met een showcase want zoals gezegd heb je het niet nodig en heeft veel overhead en vraagt relatief veel schijfruimte. DOS 7 die je uit win98 uit filtert zou hier prachtig voor zijn!

Maak trouwens wel een backup van dat Sinterklaas spel; altijd vet om te hebben en delen!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@dion_b De Dallas is een DS1488. Nog nooit in levende lijve ontmoet tot dit bord dus op het toneel verscheen. Gelukkig is ook hier van een datasheet snel gevonden en twee gaten gemaakt in de zijkant van de package. Na al die jaren zat er iets van 2,9 V in de batterij, genoeg om een configuratie vast te houden dus nog geen externe knoopcel erop geplakt. :)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:15:
[...]

Das en mooie score! 4x4 is al een lekker begin, normaal heb je niet meer nodig op een 486. Maar esthetisch zou je hem zelfs kunnen aanvullen met 12x1 om een absurde hoeveelheid ram te krijgen. Hij kijkt er toch per bank naar.

Snelheid zal niks schelen, zolang de boel maar op dezelfde snelheid draait.
Bij werkelijk absurde hoeveelheden RAM is het relevant om te weten hoeveel de chipset kan cachen. Dat wordt een uitdaging want voor zover ik weet is er geen datasheet beschikbaar voor de SiS 85C411 chipset die hier gebruikt wordt. Als over die limiet heen gaat zal performance juist dalen. Zou interessant zijn om te bepalen waar die zit - cachechk draaien bij steeds hogere hoeveelheid geheugen zou het moeten kunnen uitwijzen.

Oslik blyat! Oslik!

• Cave_Boy
dion_b schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:50:
[...]

Bij werkelijk absurde hoeveelheden RAM is het relevant om te weten hoeveel de chipset kan cachen. Dat wordt een uitdaging want voor zover ik weet is er geen datasheet beschikbaar voor de SiS 85C411 chipset die hier gebruikt wordt. Als over die limiet heen gaat zal performance juist dalen. Zou interessant zijn om te bepalen waar die zit - cachechk draaien bij steeds hogere hoeveelheid geheugen zou het moeten kunnen uitwijzen.
Is inderdaad een leuke test (wel een dure).

Google AI geeft als antwoord:
The SiS 85C411 is an older 486/EISA system chipset from the mid-1990s. It is designed for 30-pin SIMM memory, specifically utilizing FPM (Fast Page Mode) DRAM. It operates at a maximum cacheable RAM capacity around 64 MB, with board-level RAM ceilings generally topping out between 384 MB and 512 MB

Ofwel de grens zal mogelijk ergens in de buurt van 64MB te vinden moeten zijn.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Cave_Boy schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:09:
[...]

Is inderdaad een leuke test (wel een dure).

The SiS 85C411 is an older 486/EISA system chipset from the mid-1990s. It is designed for 30-pin SIMM memory, specifically utilizing FPM (Fast Page Mode) DRAM. It operates at a maximum cacheable RAM capacity around 64 MB, with board-level RAM ceilings generally topping out between 384 MB and 512 MB

Alleen duur als je niet al de SIMMs hebt liggen. Ik heb hier iirc 8x 16MB 30p en meer dan genoeg 4MB. En trouwens het oudere broertje van dit bord (de Enterprise-II, met Intel 350 chipset), maar die zit al paar jaar in mijn 'kapot, niet weggooien maar bewaren tot m'n reparatieskills goed genoeg zijn' doos. Dood als een pier, heb nog niet kunnen ontdekken waarom. Alle eenvoudige dingen al geprobeerd/gedaan, dus ergens moet een chip kapot zijn, moet alleen achterhalen welke.

Oslik blyat! Oslik!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Cave_Boy schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:09:

Waar baseer je dat dan op?
Want wat die Google AI uitdrukt heb ik zo mijn twijfel bij. Een maximum van 384~512MB aan werkgeheugen op een bord als deze? Vaker zie je 32MB als bovengrens, en op een workstation EISA bord als deze zou je 128MB mogelijk kunnen inprikken. Maar meer... zou mijn zeer verrassen.

Als je de grens wilt weten waar die cache ophoud wordt dat benchmarken.

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Meestal is met 256kB Wt cache op een 496 de dekking tot 64MB ja, klinkt volkomen logisch ;)

Met cachechk kun je ook beginnen met een onbeschoft groot ramen kijken waar ie gaat hakkelen ;)
Binnen de Cache limiet is het voor ongeacht hoeveel er buiten de limiet valt. Dus dat verschil merk je. Het grootste probleem met dos en w9x is gaat het top down werkt, waardoor de cache gedekte ram locaties als laatste worden gebruikt.
Dat stamt weer uit de tijd dat we geen praktische limieten hadden omdat ram zo duur was.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• marklinfan
  • Nu online
Ultraman schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:56:
[...]

Leuke apparaatjes idd. All in one, is handig.

Waarom wil je een AAA pack in de machine maken eigenlijk? Want dan moet je die ook weer ergens kwijt.
De Presario 425 die ik onder handen heb genomen was op de plek waar de gesoldeerde knoopcel zat ook voorbereid voor het plaatsen van een CR2032 batterijhouder; de soldeergaten zitten reeds op het bord. Als ik zoek heb ik nog wel een foto denk ik. Of is jouw bord een andere revisie welke er niet op is voorbereid?

[edit]
Zo heb ik dat gedaan. Originele batterij -> er af, gaatjes soldeervrij gemaakt -> CR2032 batterijhouder er op

[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Tja, ik vind het machientje te mooi om iets aan te doen. Het is zelfde bord als jij toont, oude batterij heb ik met een fijn tangetje eraf geknipt. Aan de onderkant zit een afstandhouder die eraf moet voor ik kan solderen. Maar als solderen niet perse hoeft, doe ik het bij voorkeur niet. Dit bord heeft ook een externe batterij aansluiting, ik was van plan om gewoon een 3x AA of AAA houder de draad naar buiten te leiden en die met dubbelzijdige tape achterop te plakken. Binnenin idd nauwelijks plek, ik plaats voor een leeg isa slot gewoon een oude bracket van bv een videokaart en voer het draadje langs het gat van de vga connector dan naar buiten, of boor een gaatje in een spare bracket. Leek mij het simpelst in dit geval met behoud van originaliteit behalve dat de lege coincell weg is. Een eventuele volgende eigenaar mag dat zelf veranderen en dat kan dan ook nog op alle manieren.

Ik heb hem nog maar kort en weet nog niet of ik hem hou maar dan wordt het (langdurig) opslag maar geen frequent gebruik dus de batterij heb ik liefst extern.

Ik vind Windows 95 prima snel booten, er staan wat simpele spellen op en was al zo toen ik hem kreeg. Zware spellen sowieso lastig ook gezien beperkte HDD, zwakke cpu, matige onboard video en ontbreken cdrom….

De spelletjes ga ik zeker backuppen! Dat wordt even een ARJ en diskette activiteit. Van dat Sint Nicolaasspel is de website die in beeld stond nog online, misschien daar ook wel te downloaden (moet nog even rustig site bekijken).

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Persoonlijk zou ik dan die knoopcel laten zitten; die zal niet lekken :)
De alkalines die je gaat gebruiken kunnen juist wel gaan lekken die goed in de gaten houden of opslaan zonder batterij.
Is dit ook zon machine waar de bios setup op de harde schijf staat? Dan heb je die bios batterij zeker niet nodig bij opslag.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• marklinfan
  • Nu online
Zal hem zeker opslaan zonder batterij en waar nodig kunnen ze er zo even in…

Bios kom je gewoon bij booten met een F toets in, staat niet op de harddisk.

• marklinfan
  • Nu online
De Sint game die ik eerder liet zien, kan iedereen gratis downloaden: https://wieringsoftware.com/games/sint-nicolaas/

En hier een leuke review van LGR: YouTube: LGR - Sint Nicolaas - DOS PC Game Review

• jimh307
  • Niet online
[...]

Met een 486SX ga je sowieso geen Quake spelen en Duke3D zal ook niet vooruit te branden zijn.

Ik zou IMHO geen Win95 hierop zetten. Het draait zelf wel als je genoeg RAM toevoegt (8MB is erg krap, zou dat sowieso naar 12 of 20MB upgraden), maar games die Win95 vereisen zijn er pas vanaf 1996 en dan zit je in >100MHz Pentium systeemeisen. Tenzij je je met Office oid wilt vermaken zou je met DOS 6.22 beter af zijn, en als je een GUI wilt Win3.11 er bovenop. Dat is meer period-correct en zal bovenal stukken sneller draaien.
Agreed here,

Zelf wel eens als proefobject van toen een oude laptop (80486SX16, 4MBRAM, 120 MB HDD, TFT@640*480) voorzien van Windows 95 met Office 95. Het werkte, maar hoe? Installatie vanaf cd-rom nam bijna 1,5 uur in beslag en Office installeren duurde ook tot een heel uur lang. In Word kwam de zin pas op het scherm zodra de regel al was getypt :') Maar het was fun, meer niet :P

[ Voor 20% gewijzigd door jimh307 op 24-06-2026 21:18 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:00

Thandor

SilverStreak

Voor de mensen die het warm hebben en de hitte willen verslaan met een VIA C3!

Cool processing, maar je moet wel wat meer geduld hebben :P.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• lameeuw
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-06 16:04

lameeuw

Ik doe niet gek, ik ben gek.

Thandor schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 17:19:
[YouTube: Beat the heat with the VIA C3]

Hahaha, dat heb ik nou nooit geprobeerd, maar ik heb in de loop der jaren vele ITX bordjes gehad met een embedded VIA C3 processor. Vooral de EPIA 5000 (Eden processor) en een paar 8000 (C3 processor) zijn hier meermalen gebruikt. Lastig te vinden of ik zoek niet goed want ik zou er eigenlijk nog wel weer 1 aan het assortiment willen toevoegen :)

[ Voor 33% gewijzigd door lameeuw op 27-06-2026 19:27 ]

☐ Geschift - ☑ Totaal geschift De Totaal Geschiften 767420

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-06 21:02
Iemand hier in omgeving Scheveningen / Leiden een (tft) monitor met VGA te koop? Of tips hoe hdmi naar vga te converteren? Heb een semi oud doosje afgestoft, volgens mij Pentium 3 of 4 met ik denk een geforce 2 kaartje maar geen scherm.

En ook weer een oude Compaq laptop met P4 gevonden, ook een leuk ding.

Tijd voor wat win98 retro gaming

• Cave_Boy
Het is nog vroeg en door onweer niet heel veel geslapen maar volgens mij bedoel je een omzetter als deze toch? Je hebt ze ook met usb voor als je ook direct geluid erover wilt. https://amzn.eu/d/0f62JWvD

Deze bied mogelijk meer flexibiliteit

https://amzn.eu/d/0029iDo3

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Cave_Boy schreef op zondag 28 juni 2026 @ 06:09:
Het is nog vroeg en door onweer niet heel veel geslapen maar volgens mij bedoel je een omzetter als deze toch? Je hebt ze ook met usb voor als je ook direct geluid erover wilt. https://amzn.eu/d/0f62JWvD

Gaat die eerste niet precies verkeerd om, van HDMI naar VGA?

• Cave_Boy
ErnstvV schreef op zondag 28 juni 2026 @ 08:35:
[...]

Gaat die eerste niet precies verkeerd om, van HDMI naar VGA?
Hoe ik het zie niet.
Je Geforce heeft een VGA aansluiting toch? Dat is Input voor het apparaatje. Vervolgens spuugt het HDMI eruit. Je kan direct geluid erbij doen met een 3,5mm naar 3,5mm kabeltje.

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/61rdrGYZ0sL._AC_SL1200_.jpg

[ Voor 116% gewijzigd door Cave_Boy op 28-06-2026 09:27 ]

• FitTiv
Cave_Boy schreef op zondag 28 juni 2026 @ 06:09:

Die tweede zou kunnen werken inderdaad, dat is wel een prijsje waar ik het voor durf te prberen. Dank!

• The_Doman
  • Laatst online: 14:02
FitTiv schreef op zondag 28 juni 2026 @ 00:28:
Iemand hier in omgeving Scheveningen / Leiden een (tft) monitor met VGA te koop? Of tips hoe hdmi naar vga te converteren? Heb een semi oud doosje afgestoft, volgens mij Pentium 3 of 4 met ik denk een geforce 2 kaartje maar geen scherm.
Geen kringloop enz in de buurt?

• FitTiv
The_Doman schreef op zondag 28 juni 2026 @ 10:20:
[...]

Geen kringloop enz in de buurt?
Bezocht maar alleen schermen met dvid helaas.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

FitTiv schreef op zondag 28 juni 2026 @ 00:28:

En ook weer een oude Compaq laptop met P4 gevonden, ook een leuk ding.

Tijd voor wat win98 retro gaming
Jammer dat ik dat afgelopen donderdag niet wist, liet een paar niet al te indrukwekkende (TN-paneel) TFTs met VGA in in de kliko liggen. Was een goede dag in de kliko, vooral een Cisco PIX firewall die uit off-the-shelf PC meuk bleek te bestaan, dus een SE440BX-2 moederbord, P2-350, 2x 16MB PC100 (tja...), twee Intel NICs, een 3DES encryption accelerator en een ISA ROM kaart die als 2MB SSD werkt. Oh, en een degelijke 250W ATX PSU met 25A op +5V. Ergens deze week ga ik er nog aan denken een big shopper mee te nemen naar het werk om die zooi op te halen.
lameeuw schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 19:26:
[...]

Hahaha, dat heb ik nou nooit geprobeerd, maar ik heb in de loop der jaren vele ITX bordjes gehad met een embedded VIA C3 processor. Vooral de EPIA 5000 (Eden processor) en een paar 8000 (C3 processor) zijn hier meermalen gebruikt. Lastig te vinden of ik zoek niet goed want ik zou er eigenlijk nog wel weer 1 aan het assortiment willen toevoegen :)
Wilde ik een jaar of twee terug ook. Duurde niet heel lang voor er eentje - een Epia 800 - voorbij kwam. Zit nu in een minimalistische mITX behuizing en heb er schandalig weinig mee gedaan sinds installeren DOS en alles (incl NIC) werkend krijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door dion_b op 28-06-2026 16:36 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Cave_Boy
Mede omdat hier ook een opmerking over de Dell D610 langskwam... Kon ik het niet laten even op Ebay te kijken.... Heb een bod van 60 euro (met verzenden) gedaan op een D610. Ben heel benieuwd. Dit was met dock.

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Thandor schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 17:19:
[YouTube: Beat the heat with the VIA C3]

Is ook ergens een filmpje van een underclockte Core2 E4400 die ook zonder heatsink kon functioneren. Denk dat die zelfs sneller is dan de VIA cpu.

Zulk soort dingen zijn van die experimenten die ik ook altijd wil doen... maar uiteindelijk niet uitvoer met altijd de gedachte in het achterhoofd "What if? " (en dan; what if, dat de beveiliging niet werkt / ingrijpt).

Zo had ik ook de Tom's Hardware test willen doen met een P4 socket 423 met het verwijderen van de koeler. Maar de 423 is al zo zeldzaam, een collectors item, en dan zit je dus ook met de 'what if' als de beveiliging niet werkt help je mogelijk je CPU omzeep.

(lange verhaal is, ik twijfel een beetje over het thermal throttle gedeelte van die Tom's Hardware test met de P4 en Quake 3. Ik ken die demo, en op periode correcte hardware zijn er hoe dan ook frame dips op de momenten dat de persoon de koeler verwijderd, en de framedips zijn vaak over op het moment dat die de koeler terug plaatst , dus is het goede timing of daadwerkelijk goedwerkende thermal throttle. Bovendien, bijna alle modellen erna doen alsnog een system shutdown zonder koeler).

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:00

Thandor

SilverStreak

Nemesizz schreef op maandag 29 juni 2026 @ 13:06:
[...]

Is ook ergens een filmpje van een underclockte Core2 E4400 die ook zonder heatsink kon functioneren. Denk dat die zelfs sneller is dan de VIA cpu.

Zulk soort dingen zijn van die experimenten die ik ook altijd wil doen... maar uiteindelijk niet uitvoer met altijd de gedachte in het achterhoofd "What if? " (en dan; what if, dat de beveiliging niet werkt / ingrijpt).

Zo had ik ook de Tom's Hardware test willen doen met een P4 socket 423 met het verwijderen van de koeler. Maar de 423 is al zo zeldzaam, een collectors item, en dan zit je dus ook met de 'what if' als de beveiliging niet werkt help je mogelijk je CPU omzeep.

(lange verhaal is, ik twijfel een beetje over het thermal throttle gedeelte van die Tom's Hardware test met de P4 en Quake 3. Ik ken die demo, en op periode correcte hardware zijn er hoe dan ook frame dips op de momenten dat de persoon de koeler verwijderd, en de framedips zijn vaak over op het moment dat die de koeler terug plaatst , dus is het goede timing of daadwerkelijk goedwerkende thermal throttle. Bovendien, bijna alle modellen erna doen alsnog een system shutdown zonder koeler).
Op een Willamette heb ik het wel eens getest en dan blijft het systeem draaien zonder koeler. Ik dacht dat het een 1.5GHz model was, maar dat weet ik niet zeker. Op een Prescott werkt Thermal Throttling ook maar niet als je het heatsink eraf haalt; er komt dan direct zoveel hitte vrij dat het systeem zich vrijwel direct uitschakelt. Als de ventilator stopt dan gaat het geleidelijk aan en zie je wel de vertraging optreden.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Thandor schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:58:
[...]
Op een Willamette heb ik het wel eens getest en dan blijft het systeem draaien zonder koeler. Ik dacht dat het een 1.5GHz model was, maar dat weet ik niet zeker. Op een Prescott werkt Thermal Throttling ook maar niet als je het heatsink eraf haalt; er komt dan direct zoveel hitte vrij dat het systeem zich vrijwel direct uitschakelt. Als de ventilator stopt dan gaat het geleidelijk aan en zie je wel de vertraging optreden.
Met heatsink maar ventilator uit heb ik wel eens geprobeerd bij meerdere CPU's. Bij m'n S423 (1,7Ghz Pentium 4) ging die na 8x /timedemo 1 (Quake 3 commando voor benchmark) langzamer draaien.

M'n 2,4Ghz P4 Northwood ging niet eens throttelen, bleef gewoon volle snelheid doordraaien (luchtstroom van de voeding was blijkbaar nét voldoende om niet te throttelen).

M'n AMD64 niet echt durven proberen, de temperatuur updates van de sensors zijn te draag, ruim tijd om kapot te gaan mocht een beveiliging niet snel genoeg ingrijpen.

En Athlon II X4 gaat op volle snelheid door en dan plop uit, geen throttle.

• The Eagle

The Eagle

Dat het allemaal kan wil nog niet zeggen dat het ook een goed idee is mannen ;)

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Het is wel een mooie proof of concept om te bepalen wat een geschikte cpu is voor het stilste vintage/retro systeem :)

Doet me denken aan de tijd dat ik een Cooler Master Jet 7 op een socket A 2800+ had draaien. Games gingen prima, films moesten het hebben van goede speakers (maatje lunchbox) met wat meer volume (zowel watt als cm³).

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

* dion_b mompelt weer iets over de Pentium 200MMX die uit een na 17 jaar uitgevallen server bij ons op het werk gerold kwam...

Heatsink was er blijkbaar bij installatie afgedonderd (nooit goed gemonteerd :X ), toch jarenlang stabiel gedraaid zonder enige directe koeling. De zwarte OPGA was helemaal roodbruin gebakken met krimplijnen onderop.

Oslik blyat! Oslik!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

dion_b schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 00:30:
* dion_b mompelt weer iets over de Pentium 200MMX die uit een na 17 jaar uitgevallen server bij ons op het werk gerold kwam...

Heatsink was er blijkbaar bij installatie afgedonderd (nooit goed gemonteerd :X ), toch jarenlang stabiel gedraaid zonder enige directe koeling. De zwarte OPGA was helemaal roodbruin gebakken met krimplijnen onderop.
Die heeft dus z’n plekje in de vitrinekast verdient! :D

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Nemesizz schreef op maandag 29 juni 2026 @ 21:19:
[...]

Met heatsink maar ventilator uit heb ik wel eens geprobeerd bij meerdere CPU's. Bij m'n S423 (1,7Ghz Pentium 4) ging die na 8x /timedemo 1 (Quake 3 commando voor benchmark) langzamer draaien.

M'n 2,4Ghz P4 Northwood ging niet eens throttelen, bleef gewoon volle snelheid doordraaien (luchtstroom van de voeding was blijkbaar nét voldoende om niet te throttelen).

M'n AMD64 niet echt durven proberen, de temperatuur updates van de sensors zijn te draag, ruim tijd om kapot te gaan mocht een beveiliging niet snel genoeg ingrijpen.

En Athlon II X4 gaat op volle snelheid door en dan plop uit, geen throttle.
Dat is vroegah natuurlijk ook getest :D
YouTube: What Happens when the CPU cooler is removed? (Tom's Hardware Guide)

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

M'n post voor degene die je nu quote gaf ik dat ook aan ;) En de nodige twijfels die ik er bij had bij bepaalde delen.

Lees vaak comments over die video van "Dat is stom, wie haalt er nou z'n koeler van de CPU af terwijl die aan staat?!" en dat soort dingen, maar daar ging het punt van die video niet om.

Het was toen niet ongebruikelijk dat de koeler mounting (vaak plastic) kon afbreken en je koeler dan van de processor afviel. Bij AMD (en socket 370) de socket brackets, en bij Intel (Pentium 4) die plastic houders.

Tijdens m'n stage had ik toen wel een Pentium 4 staan waar dat plastic frame die de koeler op z'n plek moest houden was afgebroken. En vaak als je foto's van verbrande Athlons zag was er zo'n haakje van de socket afgebroken waardoor de koeler eraf viel, dus dat soort dingen gebeurden toen daadwerkelijk.

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Vroeger werkte ik in een computerzaak en kregen we een PC binnen met een P4P800 bord waarvan de northbridge cooler was losgeschoten. In mijn zoektocht naar een plaatje kwam ik een video van @nelizmastr tegen. ;)

Het betreffende bevestigingssysteem:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UyvH3shsfTpTUc9XXs3gwviUgnU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/75gwejrNpINwmDUip8MsaPii.png?f=fotoalbum_large

• flupke1
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:21
PD2JK schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:46:
Vroeger werkte ik in een computerzaak en kregen we een PC binnen met een P4P800 bord waarvan de northbridge cooler was losgeschoten. In mijn zoektocht naar een plaatje kwam ik een video van @nelizmastr tegen. ;)

[Afbeelding]
Ik heb een P4T533-R (met 232pins 32-bit RDRam) waar er ook zo'n voetje is afgeschoten. Ik heb dat met een dunne paperclip gerepareerd (voetje afsolderen, papercliplus erdoor en achteraan vastdraaien en afknippen). Dat heet dan bric-à-brac bij ons.

Spoart au kjeis makker, de prosesse es nog lank.

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
flupke1 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:52:
[...]

Ik heb een P4T533-R (met 232pins 32-bit RDRam) waar er ook zo'n voetje is afgeschoten. Ik heb dat met een dunne paperclip gerepareerd (voetje afsolderen, papercliplus erdoor en achteraan vastdraaien en afknippen). Dat heet dan bric-à-brac bij ons.
Ik heb ooit zo'n systeem weggeven aan vriend met LIAN PC-60 behuizing (die ik later eigenlijk nooit meer gesproken heb). Mijn verzamelaarshart doet pijn elke keer als ik RDRAM lees oftewel de enige echte Samsungs RDRAM met het hitte plaatje op de heatspreader :'(

Ik doe er een moord voor om die van jou te pikken!! :o :9~

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

PD2JK schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:46:

[Afbeelding]
Ik zou nu maar wat graag die ouwe P4P800 Deluxe weer terug willen, wat een beuker was dat :+

Nu heb ik alleen een s478 kerkhof, zo ongeveer. Enige nog levende bord is een PCChips met SiS chipset. Categorie, "het werkt".

[ Voor 8% gewijzigd door nelizmastr op 30-06-2026 18:34 ]

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

nelizmastr schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 18:33:
[...]

Ik zou nu maar wat graag die ouwe P4P800 Deluxe weer terug willen, wat een beuker was dat :+

Nu heb ik alleen een s478 kerkhof, zo ongeveer. Enige nog levende bord is een PCChips met SiS chipset. Categorie, "het werkt".
Gaaf bord inderdaad, ben ook blij dat de mijne nog steeds prima zijn ding doet! Eigenlijk is hij te nieuw voor mij collectie, net als de Athlon 2800+, maar mag blijven omdat t zon prima ding is

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

bierschuit schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 18:00:
[...]

Ik heb ooit zo'n systeem weggeven aan vriend met LIAN PC-60 behuizing (die ik later eigenlijk nooit meer gesproken heb). Mijn verzamelaarshart doet pijn elke keer als ik RDRAM lees oftewel de enige echte Samsungs RDRAM met het hitte plaatje op de heatspreader :'(

Ik doe er een moord voor om die van jou te pikken!! :o :9~
Bordjes met Rdram zijn inderdaad een heerlijke niche. Destijds de toekomst volgens Intel maar te duur en te traag om serieus mee te schalen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:38
[...]

Vroeger had ik de budget variant uit die reeks: de P4P800-SX

Ding had ik voorzien van een Pentium 4 2,8Ghz... Ben effe kwijt hoeveel ram die pc had, maar het zal ongetwijfeld 1 a 2 GB ram geheugen zijn geweest, waarschijnlijk ddr1 modules...

Wat een heet hoofd waren p4 socket 478 processoren, maar ze werkten wel!

Ik had de koeling goed op orde met dank aan een Glacialtech Turbine 4500 tunnel koeler... echt een beest van een koeler voor die tijd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pqq7WzQO3YaaCOn-veHzHdRL01s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rZOzdjsc6a6BxFmaFQqgQKgC.jpg?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door rcor op 30-06-2026 20:49 ]

www.discogs.com/collection?user=rcor

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

rcor schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 20:43:
[...]

Vroeger had ik de budget variant uit die reeks: de P4P800-SX

Ding had ik voorzien van een Pentium 4 2,8Ghz... Ben effe kwijt hoeveel ram die pc had, maar het zal ongetwijfeld 1 a 2 GB ram geheugen zijn geweest, waarschijnlijk ddr1 modules...

Wat een heet hoofd waren p4 socket 478 processoren, maar ze werkten wel!

Ik had de koeling goed op orde met dank aan een Glacialtech Turbine 4500 tunnel koeler... echt een beest van een koeler voor die tijd:

[Afbeelding]
Ik heb later nog eens voor de leuk een P4 3,6GHz gehad met de dikste koperen stockkoeler van Intel. Je kon er een ei op bakken en een Athlon 64 3800+ was veelal sneller, maar de hitte was tot ik een keer met een AMD Faaldozer heb gespeeld ongeëvenaard :)

• The Eagle

The Eagle

@rcor je doelt vermoedelijk op de P4P800 SE. Dat was de iets uitgeklede versie van de deluxe.
Die mistte wifi, FireWire en secondary raid controller.
Niet dat je daar nu nog iets aan zou missen btw. FW is een stille dood gestorven, wifi 2,4Ghz inmiddels volkomen verouderd en secondary raid achterhaald want SSD.

Ik heb hier nog een P4P800SE. Hangen twee 120 GB sata disks aan, kan ook in raid maar liever gewoon normaal. Voegt qua snelheid of veiligheid nauwelijks iets meer toe.

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:38
The Eagle schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 21:40:
@rcor je doelt vermoedelijk op de P4P800 SE. Dat was de iets uitgeklede versie van de deluxe.
Die mistte wifi, FireWire en secondary raid controller.
Niet dat je daar nu nog iets aan zou missen btw. FW is een stille dood gestorven, wifi 2,4Ghz inmiddels volkomen verouderd en secondary raid achterhaald want SSD.

Ik heb hier nog een P4P800SE. Hangen twee 120 GB sata disks aan, kan ook in raid maar liever gewoon normaal. Voegt qua snelheid of veiligheid nauwelijks iets meer toe.
Nee, toch echt een P4P800S-X... Ik kwam er net achter dat ik 'm zo moet op schrijven ipv P4P800-SX.. Zag er zo uit:
Asus P4P800S-X

The Retroweb Specs

Ding had een budget chipset: de Intel 848P en kon max 2GB geheugen aan... ;)
Rcor wilde wel wat mooiers, maar had als student een beperkt budget...

[ Voor 3% gewijzigd door rcor op 30-06-2026 23:45 ]

www.discogs.com/collection?user=rcor

• ExportZeeuw1985
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Tt9WsqpPL9J0j5WQpwV1KkWGOY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XSwozsRcSmbfYHx3BZgQ9jAD.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag na oogarts even kijken of ik voor dit bordje nog een behuizing heb.

F2A55M bordje

AMD A10 6700, 4x 4GB infineon 2133 geheugen (16GB)

Kijken of ik die ga pairen met een GTX 670, of ouder GTX 295 Dual GPU.

120GB SSD liggen dus ideaal voor windows 7 en spel Black and White 1 & 2

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

De Asus X-serie waren budget borden. Sommige haalden de eerste boot niet eens want dan plofte er al ergens een mosfet op het bord (mede stagiair kwam daar achter).

Vond de Pentium 4 Northwood's nog wel meevallen qua hitte, de Willamette en vooral de Prescott werden wel erg warm. Heb een paar Northwoods maar kan niet zeggen dat ik die erg heet vond worden, zelfs niet met de stock koeler.

Heb zelfs een laptop met een gewone P4 desktop processor (2,8Ghz , 533Mhz bus Northwood) die onder load maar tegen 50 a 55 graden zit. Gebruikte die overigens wel om in de winter m'n handen te warmen, zette ik dat ding naast m'n muis/toetsenbord, DosBox en dan Doom1 gewoon de demo's laten draaien, kwam er mooi warme (geen hete!) lucht uit, ideaal! :+ En nee, geen thermal throttle, zelfs met Prime 95 niet.

• marklinfan
  • Nu online
[...]

Super leuk bordje idd, ik gebruik deze voor mijn harddisk wipe activiteiten

EDIT: ik zie nu pas dat jullie over een ander model spreken, namelijk de P4P800 en niet de P4C800 zoals ik heb, deze lijkt op details nóg iets beter vanwege de 875P chipset ....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pegAUIUwxwZV6pUAkPRknlJOZWI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3KTTS18bwC8W35HsUkXc3NnW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door marklinfan op 01-07-2026 13:51 ]

Pagina: 1 ... 100 101 Laatste