Nemesizz schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:50:
Ik denk eerder dat vermogen van een ventilator een probleem kán zijn dan voltage.
Tuurlijk, als je een 5V fan op een 12V connector zet is niet handig, maar volgens mij zijn die fans vaak wel rated voor 12V.
De amperage is meer een ding (combinatie van voltage en amperage wat samen het totale vermogen maakt). Dat je niet een 25W ventilator op een 5W connector prikt om maar wat te noemen. (ik heb bijvoorbeeld een 36W Bilge Blower ventilator liggen, denk niet dat menig moederbord/videokaart fanconnector blij word als ik die daar op prik

).
En natuurlijk dekken die lui zich wel in dat het toch je eigen verantwoordelijkheid blijft dat je met hardware bezig gaat (voor het geval iemand iets totaal verkeerds aansluit en de boel vernield... en ja, daar zijn mensen erg goed in tegenwoordig

).
Ik weet niet wat er qua voltage/vermogen de originele fan had, maar als je er niet te veel vanaf wijkt denk ik dat het wel goed moet gaan. En anders voor de veilige optie gaan en gewoon een 3-pin mobo connector of molex > 3 pin met eventuele fan-mate (fancontroller).
Thanks, het werkt prima maar de kaart heeft toch géén fancontrol (getest met Rivatuner).Overklokken heb ik maar gewoon met Coolbits registry tweak gedaan en Rivatuner weer verwijderd.
Ik heb nog weer een hele andere vraag in het algemeen...
Ik ben dus bezig met een vrij snelle Win98SE pc. Dat icm een Nforce 3 bord en een SATA HDD. Ik krijg Win98SE er zonder omwegen op geïnstalleerd. Nu moest ik wel weer mijn OS nuken omdat ik allerlei fouten kreeg die niet meer weg gingen.
Dat kan wellicht komen doordat ik de volledige 80GB hdd had geformateerd en gebruikt als C: en/of wellicht onstabiel RAM geheugen...
HDD is gewoon prima, getest met HDTune in Windows XP.
De vragen:
Of ik voor SATA HDD's en de Nforce3 controller "Raid" modus moet inschakelen? Native IDE kan ik niet selecteren in het bios.
Moet ik Nforce3 sata drivers installeren nadat Win98se geïnstalleerd is? (De Nvidia chipset drivers benoemd geen aanvullende IDE/SATA drivers tijdens installatie)
En ik las iets met dat ik ACPI moet uitschakelen?
Ik weet nu niet waar de eerdere problemen vandaan komen, wellicht de grote C: format, onstabiel RAM of iets met ontbrekende SATA / Nforce3 (IDE) drivers?
En moet ik