Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 78 79 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:52

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

flupke1 schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:45:
[...]

@InjecTioN Dank voor de heldere uitleg. Ik heb momenteel de oude voeding vervangen door een "nieuwe" AT-voeding, eentje die vers uit de doos komt en dus nog niet had gedraaid. Mijn multimeter gaf veel betere waarden aan op -5, +5 en +12, en dus heb ik het er maar op gewaagd. De 486 boot (het blijkt dus een DX2/66 te zijn) en de Conner schijf van 105 MB werkt ook nog.

Jouw suggestie van Meanwell-voedingen is wel een zeer interessante optie. Zou een RT125A bijvoorbeeeld een optie zijn? Ik heb nog een Tyan Dual Socket 7 moederbord waar ik graag een heel erg betrouwbare voeding wil op zetten.
Meanwell heeft verschillende voedingen voor verschillende voltages. De voltages kloppen wel, de amperages helaas niet. Zo is de multi-voltage PSU RT-125A mogelijk iets te beperkt op de +12V rail. Die kan slechts 1A (12 watt) leveren. Met een HDD zit je dan mogelijk al aan het limiet.

Een alternatief zou al kunnen zijn om voor een RPT(G)-160B te gaan. Die heeft een+5V@14A, maar ook een 12V@5A. Daarbij ook een -12V@1A. Mocht je nog -5V nodig hebben, dan kan je dat met een VoltageBlaster doen, of een 7905 voltage regulator. :)

Mocht het allemaal teveel van het goeie zijn, dan is een PicoPSU of een SFF ATX PSU natuurlijk ook een oplossing.

Hoe dan ook, kan het best prijzig worden met een originele PSU ombouwen. Ik ga daarom meestal ook gewoon voor het repareren van een PSU. Duurt wat langer, maar leer ik meer van en is leuker... als het werkt... :+

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:52

Blokker_1999

Full steam ahead

Waterbeesje schreef op zondag 20 april 2025 @ 19:41:
[...]
Verder heb je het over een defecte floppy controller. Is dat het moederbord deel of de drive zelf? Je zou de drive voorzichtig kunnen schoonmaken met een wattenstaafje en IPA. Vooral de leeskoppen. En diskettes zijn tegenwoordig berucht om het vergaan. Gotek is je vriend.
Dat is spijtig genoeg het moederbord. Heb een 5-tal diskettestations gevonden in huis en allen geven ze dezelfde fout, heb online ook een FDD naar USB device gekocht in de hoop van images te kunnen inladen, maar ook die geeft simpelweg een fout tijdens de boot.

De installatie in de behuizing is relatief goed gedaan. Die moderne Intel eruit (geen idee welk bord of CPU het was, maar de GPU was wel een 650GTI) en het bord ging relatief eenvoudig in de behuizing die gelukkig ook een ingebouwde fan controller heeft zodat ik ook iets heb om mijn CPU fan op aan te sluiten. Ook nog ergens een oude LG CD-RW gevonden die iets minder schreeuwerig is dan de CD speler die ik eerst had geselecteerd :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Djt5Ry2vpXDd2ucGy4CmvRVa8aM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/caM54sHJhrSCdNzqnbpipRpQ.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p1KeMPOJMweTkTQSNs4prkgrlh8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zc2WLiaqd6bfy8UV8PTGr1yW.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik zie alleen wel op de foto dat mijn CPU ineens overklokt is, vermoedelijk ergens een jumper die niet goed staat. Al lijkt het systeem wel stabiel te draaien 8)7

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
@Blokker_1999 er zijn neem ik aan wel ergens floppycontrollers (pci of isa) te vinden? Zie je geen schade bij soldeerpunten oid? En andere kabel?

[ Voor 6% gewijzigd door dennis_rsb op 21-04-2025 19:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

@dennis_rsb, verschillende kabels geprobeerd, allemaal hetzelfde resultaat spijtig genoeg. De controller is geintegreerd in de chipset van VIA die het voor de rest vrij goed lijkt te doen. Als er op een dag een noodzaak is aan die floppy kan ik inderdaad nog op zoek gaan naar een ISA kaart met floppy controller (de PCi sloten zullen snel vol zitten daar ik aan de ene kant graag nog bijkomende USB poorten wens maar ook nog twijfel over wat voor geluidskaart ik er in ga steken daar de huidige ISA kaart het ook niet onmiddelijk lijkt te doen). Maar daar het OS op een SD kaart staat en het systeem ook aan het netwerk kan (al is het met een RTL8139) is er ook niet direct een grote noodzaak om een werkend diskette station op dit systeem te hebben. Er zijn andere manieren om data over te zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:22

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

@Blokker_1999 daar heb je een en puntje te pakken zonder dat je het zelf door hebt volgens mij.
Jouw overklok draait volgens mij op 83x2,5. Als je niet de juiste pci divider hebt, draait pci op 42MHz. Dat is buiten specificatie en kan allerlei gekke dingen veroorzaken waaronder een flopy controller die gek doet.
Als je de instellingen op 66x3 zet (of 66x2,5) heb je kans dat de controller weer werkt.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Volgens de handleiding is het inderdaad 66x2,5. Vreemd genoeg staat in de handleiding niet eens een optie voor 83MHz als bus snelheid, dus geen idee hoe dat nu weer kan, al is er natuurlijk altijd de optie dat men dit in die tijd niet nodig had, en daarom niet gedocumenteerd had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Blokker_1999 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 07:31:
Volgens de handleiding is het inderdaad 66x2,5. Vreemd genoeg staat in de handleiding niet eens een optie voor 83MHz als bus snelheid, dus geen idee hoe dat nu weer kan, al is er natuurlijk altijd de optie dat men dit in die tijd niet nodig had, en daarom niet gedocumenteerd had.
83 en vaak ook 75 zijn overklok instellingen, die meestal niet officieel ondersteund zijn. Als je 66 hebt ingesteld en 83 wordt geregistreerd kan het zijn dat je een slecht contact heeft op een Jumper.
Bijvoorbeeld: close-close maakt 60MHz bussnelheid, open-close voor twee jumpers maakt 66, close-open maakt 75 en open-open maakt 83.
Als dan de close voor 66 slecht contact maakt, heb je automatisch 83 te pakken :)
Kun je een andere instelling proberen? Bijvoorbeeld 75 of 60? Vast werken 50 en misschien 55 ook op jouw bord?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Waterbeesje schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 09:07:
[...]

83 en vaak ook 75 zijn overklok instellingen, die meestal niet officieel ondersteund zijn. Als je 66 hebt ingesteld en 83 wordt geregistreerd kan het zijn dat je een slecht contact heeft op een Jumper.
Bijvoorbeeld: close-close maakt 60MHz bussnelheid, open-close voor twee jumpers maakt 66, close-open maakt 75 en open-open maakt 83.
Als dan de close voor 66 slecht contact maakt, heb je automatisch 83 te pakken :)
Kun je een andere instelling proberen? Bijvoorbeeld 75 of 60? Vast werken 50 en misschien 55 ook op jouw bord?
Er zijn inderdaad maar 2 jumpers die iets met de 66MHz FSB te maken hebben. Die zitten op JP6, waarvan de volgende jumpers erop moeten zitten:
  • [2-4]
  • [3-5]
Omdat alle jumper settings die mogelijk zijn, reeds gedefinieerd zijn in de handleiding, is de kans erg groot dat een van de jumpers inderdaad helemaal geen (goede) verbinding maakt.

Open contact is in dit geval redelijk aannemelijk.

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Waterbeesje schreef op maandag 21 april 2025 @ 21:09:
@Blokker_1999 daar heb je een en puntje te pakken zonder dat je het zelf door hebt volgens mij.
Jouw overklok draait volgens mij op 83x2,5. Als je niet de juiste pci divider hebt, draait pci op 42MHz. Dat is buiten specificatie en kan allerlei gekke dingen veroorzaken waaronder een flopy controller die gek doet.
Als je de instellingen op 66x3 zet (of 66x2,5) heb je kans dat de controller weer werkt.
Zonet even alle jumpers afgegaan die met de kloksnelheid te maken hebben. Uiteraard de laatste jumper die je vastpakt blijkt de jumper te zijn die de baseclock verhoogd moet hebben. Daarna ook weer even de floppy kabel erin geprutst (de connector zit tussen de power en IDE connector) maar helaas, geen succes. Blijft een fail (C0). Maar dat zal voor een andere dag zijn om op te lossen. Heb nu wel zin om een overclock naar 200MHz te doen door de multiplier van 2,5 naar 3 te brengen. >:) CPU lijkt er niet veel last van te hebben.

@InjecTioN, de jumper die vermoedelijk openstond was niet JP6, maar wel JP2. Zowel JP6 als JP2 lijken een invloed te hebben op de baseclock, terwijl JP3, 4 en 5 de multiplier beinvloeden. Trouwens heel dankbaar voor alle mensen die ervoor gezorgd hebben dat deze handleidingen gewoon beschikbaar zijn _/-\o_ alsook voor de adviezen hier d:)b

[ Voor 14% gewijzigd door Blokker_1999 op 22-04-2025 19:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

En Pentium mmx 166 wordt pas echt leuk op 250MHz. 2,5x100 dus :P
Die zet een K6-300 nog te kijk!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Blokker_1999 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 19:17:
[...]

Zonet even alle jumpers afgegaan die met de kloksnelheid te maken hebben. Uiteraard de laatste jumper die je vastpakt blijkt de jumper te zijn die de baseclock verhoogd moet hebben. Daarna ook weer even de floppy kabel erin geprutst (de connector zit tussen de power en IDE connector) maar helaas, geen succes. Blijft een fail (C0). Maar dat zal voor een andere dag zijn om op te lossen. Heb nu wel zin om een overclock naar 200MHz te doen door de multiplier van 2,5 naar 3 te brengen. >:) CPU lijkt er niet veel last van te hebben.

@InjecTioN, de jumper die vermoedelijk openstond was niet JP6, maar wel JP2. Zowel JP6 als JP2 lijken een invloed te hebben op de baseclock, terwijl JP3, 4 en 5 de multiplier beinvloeden. Trouwens heel dankbaar voor alle mensen die ervoor gezorgd hebben dat deze handleidingen gewoon beschikbaar zijn _/-\o_ alsook voor de adviezen hier d:)b
Hah! Dat heb ik gemist zo te zien. Dat klopt helemaal. Alleen voor 66 en 60MHz. Nou ben ik stiekem wel erg benieuwd wat alle settings met de FSB doen op dat bord :9

Nog een check list wat betreft de C0 met de floppy:
  • Twist in de kabel tussen floppy disk drive en moederbord?
  • BIOS setting “floppy controller” op [Enabled]?
  • LED op floppy disk drive blijft niet constant verlicht?
  • Wel een “floppy seek” geluid waar te nemen (wanneer dit in het BIOS op [Enabled] staat)?
  • Zitten er jumpers op de floppy disk drive? (Oudere drives kunnen mogelijk jumper settings verkeerd hebben staan).
  • Als je achter het klepje van de floppy disk drive kijkt, zie je dan links en rechts een knopje of sensor? Daarmee wordt read/write en floppy grootte bepaald. Wanneer er echter maar 1 switch/sensor aanwezig is, dan kan dat een C0 error veroorzaken wanneer je een 1.44MB drive in het BIOS gedefinieerd hebt, terwijl dat een 720KB drive is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:12
Cross post vanuit het grote minidisc topic:

Data op een minidisc vlak voor halverwege jaren '90: wie dacht dat net MD een eerste poging was had het mis... Leuk voor een retro pc build! >:)

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
rcor schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 12:52:
Data op een minidisc vlak voor halverwege jaren '90: wie dacht dat net MD een eerste poging was had het mis... Leuk voor een retro pc build! >:)
Jij gaat je geduld op de proef stellen :Y De video van LGR laat zien hoe een MD moeite heeft om Duke3D van data te voorzien. Nu is MD meer voor muziek in Atrac formaat welke lage datastromen nodig heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
Je hebt ook zips. Maar zelf hou ik het bij flops, cds, usb en cf. beetje afhankelijk van het systeem. Die p1 bak bv heeft geen usb poorten, dus heb aan de achterkant een cf slotplaatje. Als soorr verwisselbare opslag :p

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Het was dan ook een niche markt voor dataopslag. Ik hield het destijds altijd van cd's branden op 2 speed met mijn peperdure Philips brander. Ik had altijd een redelijk vertrouwen in Sony cd's, die dingen doen het nu nog steeds. Lang gedaan met die brander en heel wat cd's gebrand voor het dorp (van cassettebandjes). :Y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Zoveel mooie manieren van opslag die nooit zijn doorgebroken bij het gewone volk... Terwijl het principe een goede stap vooruit was.

Ik denk wel eens wat het geweest zou zijn om een dergelijk systeem uit te bouwen.

En CD boven de 48x gaat makkelijk kapot met een paar viesjes er op. Dat beperkt de snelheid. En cd drive met 4 lasers ipv 1 zou dat misschien kunnen helpen... Maar dat is nooit gebeurd geloof ik.
Net als met harde schijven trouwens (hoewel daar wel wat geëxperimenteerd is met 2 armen op de Conner Chinook).

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:42

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Iets met kleedjesmarkten vandaag! Voor 2 euro deze kunnen scoren, als ie werkt zou het leuk zijn. :9
Edit: hij doet het d:)b

Diamond Monster Fusion PCI (3Dfx Banshee)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e5b7XYqBu9pUebDIt9E6cEV5cRo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HwBAFmX4vWnkb30EGNNZ1OPG.jpg?f=fotoalbum_large

De VGA connector heeft wel wat aandacht nodig.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:10

frapex

got r00t

Waterbeesje schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 11:39:
En CD boven de 48x gaat makkelijk kapot met een paar viesjes er op. Dat beperkt de snelheid. En cd drive met 4 lasers ipv 1 zou dat misschien kunnen helpen... Maar dat is nooit gebeurd geloof ik.
Net als met harde schijven trouwens (hoewel daar wel wat geëxperimenteerd is met 2 armen op de Conner Chinook).
Er is wel een Kenwood TrueX 72x geweest met 7 laserstralen. Op YouTube heeft LGR er een video over gemaakt: YouTube: The World's Fastest CD-ROM: Kenwood True-X 72x.

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• flupke1
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-05 15:09
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bLxv5hLKxk4EdnkyjiIouOU5MOY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9MlvzrbCHYlDxbyidoDuknNE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nUzvG3WxoyPXCUIfNiPqjzJAYCk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cN7VP7qP0pEhdxfSmxwTJW0L.jpg?f=fotoalbum_large

Dan heb je eindelijk een ML350 op de kop getikt, blijken de 2 P!!! Xeons 900/100/2MB 5v/12V, die je al 20 jaar hebt liggen voor een dergelijk projectje, door Compaq's restricties in de BIOS niet door te starten ...

Spoart au kjeis makker, de prosesse es nog lank.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

flupke1 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 18:59:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dan heb je eindelijk een ML350 op de kop getikt, blijken de 2 P!!! Xeons 900/100/2MB 5v/12V, die je al 20 jaar hebt liggen voor een dergelijk projectje, door Compaq's restricties in de BIOS niet door te starten ...
And they said, Evil it be, long time for he, who wants it the most, floats in like a ghost.

Ik heb een IBM NetVista gehad die dat deed met een Pentium 3. De ene 800/133 deed het prima, de andere 800/133 (and typenr) gaf een bios foutmelding waarbij de hele bios instellingen werden gereset en je geforceerd de bios setup in moest. Bij elke soft reboot na instellen van de bios.

Wel een vet system verder, nogal high end in zijn tijd!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-05 08:12
Kwam deze tegen op zolder van mijn ouders.
Doos komt niet overeen met wat erin zit,kan mij niet meer herinneren dat wij deze hebben gerbruik en het merk zegt mij al helemaal niks. 🤔

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-7heorSONVey6LfjQB527CYeL0k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jma47g7hdsagkXg72KHtIvFL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HA59tkmwrsAucaqS1DojXsuNjlg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7nvXiSHYE45qGMR8eb1OrFeQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MtcGETubY38JPzoofqHP1flZLgw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0wwHVzfCe4n36hEhIYsxVygw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GHL9F874S1bJA7uijjHipGZbiYw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dsUa9K4KZ3i3b0zQwPSdop2L.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GYUR10SK -> Silitek rubber dome (GYUM zou mechanical zijn geweest).

Zenith was een van de grote US fabrikanten in de jaren '80 die je vrij weinig in EU zag. Begin jaren '90 door Packard Bell overgenomen, waarna het gewoon PB's waren met andere sticker, wat ook voor hun randapparatuur gold. Als ik de '94' in de S/N lees vermoed ik dat dit een 1994 model is, dus uit de PB periode. Hoogstwaarschijnlijk exact hetzelfde als je bij een PB Multimedia 9xx-series zou hebben gehad, wat voor een rubber dome helemaal niet slecht was overigens, maar verder muv ZDS labeltje niet zo bijzonder.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:21

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

PD2JK schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 11:47:
Iets met kleedjesmarkten vandaag! Voor 2 euro deze kunnen scoren, als ie werkt zou het leuk zijn. :9
Edit: hij doet het d:)b

Diamond Monster Fusion PCI (3Dfx Banshee)
[Afbeelding]

De VGA connector heeft wel wat aandacht nodig.
Dat is mazzel hebben zeg! De oudste videokaart die ik vandaag tegenkwam was een FX5200 van Asus.

Wel dit beest meegenomen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ua-s_9iY-NF-6BFjIp1MXkY59FY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M3M1OiEXWHJJL3cJhm303iIM.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb 'm nog niet geprobeerd, wil 'm eerst even openschroeven maar ik heb geen T15 die lang genoeg is.

Heb er 20 euro voor betaald, dus kan er geen buil aan vallen.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
mentalmadnizz schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 22:20:
[...]

Dat is mazzel hebben zeg! De oudste videokaart die ik vandaag tegenkwam was een FX5200 van Asus.

Wel dit beest meegenomen:

[Afbeelding]

Ik heb 'm nog niet geprobeerd, wil 'm eerst even openschroeven maar ik heb geen T15 die lang genoeg is.

Heb er 20 euro voor betaald, dus kan er geen buil aan vallen.
Zeker en nooit een miskoop. Het enigste wat je wacht is een recap en wat waterstofperoxide en je hebt er een pareltje erbij. Mooie vondst al laten veel mensen hem liggen.

Een retroliefhebber gaat niets te ver B)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jimh307 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 23:43:
[...]

Zeker en nooit een miskoop. Het enigste wat je wacht is een recap en wat waterstofperoxide en je hebt er een pareltje erbij. Mooie vondst al laten veel mensen hem liggen.

Een retroliefhebber gaat niets te ver B)
Bijna niets - maar naast recap is er risico op lekkende accu en als je pech hebt heeft dat het hele moederbord weggerot...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

dion_b schreef op zondag 27 april 2025 @ 00:17:
[...]

Bijna niets - maar naast recap is er risico op lekkende accu en als je pech hebt heeft dat het hele moederbord weggerot...
Daar ben ik wel bang voor ja, en dan heb je nog de honderd andere problemen die zo'n ding kan hebben. Maar we gaan het zien! Beetje board repair ben ik niet bang voor.

Ik heb bij de Hornbach een extra lange stiftsleutelset gezien dus ik ga straks even kijken of die lang genoeg zijn. Anders koop ik gewoon een heel goedkope Torx 15 en dan las ik die wel aan een andere schroevendraaier vast ofzo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:47

Nemesizz

Untouchable

flupke1 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 18:59:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Waterbeesje schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 19:11:
[...]

And they said, Evil it be, long time for he, who wants it the most, floats in like a ghost.

Ik heb een IBM NetVista gehad die dat deed met een Pentium 3. De ene 800/133 deed het prima, de andere 800/133 (and typenr) gaf een bios foutmelding waarbij de hele bios instellingen werden gereset en je geforceerd de bios setup in moest. Bij elke soft reboot na instellen van de bios.

Wel een vet system verder, nogal high end in zijn tijd!
Volgens mij waren ze toen heel wat strikter met 'matched pair' CPU's, dus dat ze beide exact dezelfde revisie moesten hebben om samen te werken. Als de ene een andere stepping had dan de ander werkte het niet.

Later is dat wat soepeler geworden (weet niet precies wanneer, maar bij m'n dual socket 604 ben ik maar voor de veiligheid ook voor 'matched pair' gegaan). Kan dus zijn dat het daarom niet wil werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
dion_b schreef op zondag 27 april 2025 @ 00:17:
[...]

Niet meteen van het ergste uitgaan ;) Misschien valt het mee :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Het valt inderdaad mee. De originele Varta batterij uit week 30 van 1987 was nog kurkdroog. De machine was flink stoffig van binnen, maar blijkt gewoon te werken. Als in: Hij start, en geeft vervolgens aan dat er geen OS op de disk staat. De harddisk had ook wat moeite met initialiseren, alsof de stepper vast zat. Die heb ik zelf wat geholpen en nu lijkt de disk netjes op te spinnen en te calibreren. De Mac ziet in ieder geval nog steeds geen OS.

Ik wil even met een disk utility aan de gang, maar dan het volgende probleem, ik heb geen originele systeemschijven. Ik heb een greaseweazle met een HD drive (dat is nog een optie, maar mogelijk gaat dat niet werken) als uiterste redmiddel, maar voor nu heb ik een Mac Quadra 650 van zolder gehaald, daar gaat tijdelijk een BlueSCSI v2 in en dan kan ik daarmee systeemschijven voor die Macintosh SE maken.

Leuke hobbydag vandaag dus.

En voor wat betreft de Torx-schroeven in de kast, bij de Hornbach voor 4 euro de goedkoopste schroevendraaier gekocht die ze hadden. Oude crappy schroevendraaier, ijzerzaag, hoekprofieltje, lasapparaat, bankslijpertje en ziehier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dl61omXnU3PyVL7SDX5b-RiPlOw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BbBh78kqsGkemy68WEtIqPn8.jpg?f=fotoalbum_large

Een custom schroevendraaier om ouwe Macs mee open te maken :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flupke1
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-05 15:09
Nemesizz schreef op zondag 27 april 2025 @ 12:53:
[...]

[...]

Volgens mij waren ze toen heel wat strikter met 'matched pair' CPU's, dus dat ze beide exact dezelfde revisie moesten hebben om samen te werken. Als de ene een andere stepping had dan de ander werkte het niet.

Later is dat wat soepeler geworden (weet niet precies wanneer, maar bij m'n dual socket 604 ben ik maar voor de veiligheid ook voor 'matched pair' gegaan). Kan dus zijn dat het daarom niet wil werken.
In geval van de ML530 is het puur een check op microcode van de cpu, en als je ze niet via Compaq kon kopen voor deze Proliant, werden ze gewoon niet ondersteund. Mijn Slot 2 cpu's zijn dezelfde stepping, zijn elektrisch 100% compatibel en qua warmteontwikkeling amper verschillend met die 866/133 die er standaard in zit. Dus gewoon een beslissing van management om de klant te verplichten enkel CPU's af te nemen van Compaq zelf (en dan nog per type server een onnodige restrictie invoeren). Poo with knobs on!

[ Voor 3% gewijzigd door flupke1 op 27-04-2025 20:30 ]

Spoart au kjeis makker, de prosesse es nog lank.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lmP9NiWuXfVcZ0WIrrJL8eannDc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FQp0Y8xz8Enl2Zj31jJrf3TK.jpg?f=fotoalbum_large

Hij is af!

De diskettedrive had nog wat hulp nodig, en de harddisk was echt stuk. Die heeft zowel head-damage als media-damage denk ik (deels door de vastzittende stepper). De disk wil nog wel formatteren, maar faalt de verify. Soms raakt 'ie ook z'n servo kwijt en dan begint 'ie te tikken (steppen naar einde van de platter) en dan gaat 'ie offline.

Disk uit een ander gestrand frustratieproject gehaald, een Mac LC die helemaal gereviseerd is, daarna de hele avond heeft staan installeren, geen vuiltje aan de hand, en de dag erna bleef 'ie bootloopen. Nouja, goede HD-donor dus.

Quadra 650 aan de gang geholpen om MacOS 6.0.8 disken te schrijven, en daarmee de Macintosh SE geinstalleren. Ding loopt als een zonnetje! :)

Verder heb ik echt helemaal niks met Apple-apparatuur :Y) O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
@mentalmadnizz hij is ook een stuk mooier. Was t kwestie van oppoetsen? Of heb je hem een retrobright behandeling gegeven?

P.s. zelf heb ik +- 10 jaar geleden een Apple hype gehad. Daarna werd dat minder. Enige apparaat wat ik dagelijks gebruik van Apple is een iPad. Verder heb ik nog één macbook pro late 2008. Die start ik af en toe op en speel er mee. Dualboot van Windows Xp en mac os (snow leopard dacht ik)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

dennis_rsb schreef op zondag 27 april 2025 @ 23:17:
@mentalmadnizz hij is ook een stuk mooier. Was t kwestie van oppoetsen? Of heb je hem een retrobright behandeling gegeven?

P.s. zelf heb ik +- 10 jaar geleden een Apple hype gehad. Daarna werd dat minder. Enige apparaat wat ik dagelijks gebruik van Apple is een iPad. Verder heb ik nog één macbook pro late 2008. Die start ik af en toe op en speel er mee. Dualboot van Windows Xp en mac os (snow leopard dacht ik)
Alleen gepoetst. Ik doe uit principe niet aan retrobright. Embrace the beige! 8)

Ik heb wel wat Apple in de collectie. Naast de Quadra 650 en de LC heb ik nog een Quadra 950, een Powermac 5500 en een G4.

Oh, en twee Mac Mini's. crap.. Toch meer dan ik dacht...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
@mentalmadnizz haha oke, des te beter.

Zelf doe ik ook geen retrobright. Omdat A: het mij niet echt stoort dat ie wat gelig wordt. En B: ik las (als dat klopt) dat het plastic zwakker kan worden, en aangezien oud plastic sowieso al brozer is vormt dat een extra risico dat t breekt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Leuk AT kastje op de kop weten te tikken. Een LCD met LR41 batterij kende ik nog niet, een stuk makkelijker dan het gehannes met jumpers. Na 30 jaar zat er nog 1,34V in, genoeg om de originele 'kloksnelheid' van 100 MHz vast te houden. Maar wel saai. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PvxSWE02Cdm0LRFPX4bsFKxi720=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bi16LbpVjCuOg69RixvxFjzN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y2qYskdebdDbyViuYWIe36dLZB8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rCxhNbPNA530yl8wcqjgKbjx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aH5RlnQoFfx4gGP0_J997tfqzg4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yiyd3JJgYHKBGdix8DbEm9zL.jpg?f=fotoalbum_tile

Bij de andere LEDs de nicotinevlekken nog verwijderen :r

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Dat is zo'n displaytje die je met een knopje op de goede snelheid moet zetten toch? Inderdaad een stuk makkelijker dan jumpers :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DoubleDutch
Intussen weer wat PCs ontmanteld op het werk voor de CPUs/GPUs,geheugen en natuurlijk voor mijn sticker verzameling.😅
Wat GPUs,niet echt interessant.
Enige wat oudere CPU die ik tegen kwam was de
Sun ultrasparc IIi.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8LdRGT3udNz7zFAvgkhnWVWudQ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i3lgySJhVD9AOBXHzMsqqAoQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cT32YHUiVsnD1q_UQ5PFzS0mR7c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T3rEIORBOUSIJpZeWZg9RzhE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ynEowrarnCL-wVs_7vzFfZ-jTg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HL53JLKRJZt7VCzxdFXHCQ21.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gMFJsYU5yngXgnA2g6MdlP2mRc0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nb4oBelVDXrgrZjV6eZKbJhV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NSJc2qS6KQovriS2mtiHaP1-OGQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U4JmQpQvWWcZHwcvNOamjTWe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wlvvTiIvtORNwOTVYGx9Vi87D4U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Xg1hj1f4da8dexUnRj4hxLP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IUkebXp-v86S9rYn9b6x6M-mMLo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Z5MGYFnYL5q2QhgWDdWZToG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVVuoKfhYRkW1ochFF1NB-SK_uI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w5e4PY4WZc7f5iIx3w46PteG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6n5HdlyqbW_JGeMSy5TnrQeg5KM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LfSCcEdsAAqJN5rLl1lHnmtY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@DoubleDutch Ik ga jouw post niet quoten want die is huge en vooral erg gaaf. Al die stickers aan je scherm zou voor mij te prikkelrijk zijn en daarbij zijn mijn schermbezels veel te smal >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
jimh307 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 15:55:
@DoubleDutch Ik ga jouw post niet quoten want die is huge en vooral erg gaaf. Al die stickers aan je scherm zou voor mij te prikkelrijk zijn en daarbij zijn mijn schermbezels veel te smal >:)
Hahaha thx,ja de rechter scherm heeft ook smalle schermbezels maar gelukkig had het scherm nog een donker balkje zodat ze niet in de weg hangen. 😅

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:00

The Eagle

I wear my sunglasses at night

jimh307 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 15:55:
Er zijn ook stickers "error inside" :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

The Eagle schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:19:
[...]

Er zijn ook stickers "error inside" :P
Speciaal voor de computers met Windows ME denk ik? :P

(Toegegeven, ME was vooral instabiel door driver problemen van fabrikanten die het vertikte hun 98 drivers te updaten)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Waterbeesje schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:06:
[...]

(Toegegeven, ME was vooral instabiel door driver problemen van fabrikanten die het vertikte hun 98 drivers te updaten)
Eerste Pentium 60, die had namelijk een rekenbug ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Waterbeesje schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:06:
[...]

Windows ME is de enigste Windows versie die ik niet gedraaid heb.

Tegenwoordig tellen drivers zeker mee in de stabiliteit (zwarte schermen met zekere Nvidia drivers). Het geluk is dat Windows 10 en 11 op NT gebaseerd zijn en van een drivercrash niet heel het systeem onderuit gaat zoals Windows ME.

Toen vrienden op ME draaide zat ik al te pochen dat ik op Windows 2000 zat te gamen :Y)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Ja, ik heb iets cools van “ons pap” gekregen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ax4J9LTxokbl_xps3j4QdSKgRaQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SU4r3Wzb3GWycQu6tx03gxKJ.jpg?f=fotoalbum_tile

Helaas zit de rest van het apparaat er niet meer omheen, maar het is wel ontiegelijk vet! :D

Wat een beest van een CPU was dit vroeger! Dit was dan ook nog eens de op-een-na-laatste reeks Alpha 21264 CPU’s. De Alpha 21264C, variërend van 1GHz tot 1,33GHz.

De CPU ziet er ook nog eens ontzettend uniek uit. Wat een pareltje! :9~

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

InjecTioN schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 19:39:

[Afbeelding]

Helaas zit de rest van het apparaat er niet meer omheen, maar het is wel ontiegelijk vet! :D

Wat een beest van een CPU was dit vroeger! Dit was dan ook nog eens de op-een-na-laatste reeks Alpha 21264 CPU’s. De Alpha 21264C, variërend van 1GHz tot 1,33GHz.

Gaaf spul. Doet me terugdenken aan mijn afstuderen bij een van de ministeries. Die hadden net alle DEC machines ingeruild voor een twin setup met Compaq Alphaserver GS160's en GS320's. Die dingen konden native zowel VMS als Tru64 Unix draaien - naast elkaar :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

InjecTioN schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 19:39:

[Afbeelding]

Dat is gaaf! Ik heb een beetje een zwak voor DEC spullen, heb een AXP33PCI en een Multia Alpha in de collectie. Hoop ooit nog de tijd te hebben om OpenVMS aan de gang te krijgen op die Multia, maar dat is best een klusje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corné325i
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-05 11:56
Moet een aantal van deze pinnetjes hebben om een moederbord in een at kast te monteren. Heeft iemand hier deze toevallig nog liggen of weet jullie waar ik deze kan bestellen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pyn5NgN2QJjn-LMCcnfOHqwCtG0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uysIdbjX1dLQVcCO5mjMa6Ow.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:35

Thandor

SilverStreak

Wellicht deze? https://www.bol.com/nl/nl...teuning/9300000056257218/

Heb gezocht op ‘ plastic standoff motherboard’.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Thandor schreef op zondag 4 mei 2025 @ 11:51:
Wellicht deze? https://www.bol.com/nl/nl...teuning/9300000056257218/

Heb gezocht op ‘ plastic standoff motherboard’.
Deze kun je niet direct op de kast "schuiven" zoals die van @corné325i. Het kan werken, maar dan heb je fratsen nodig om ze te fixeren. Volgens mij gaat dat wel werken als je er een kleine schroef onderin in draait.

(En met deze plastic standoffs altijd opletten op je aarding)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Waterbeesje schreef op zondag 4 mei 2025 @ 12:05:
[...]

Deze kun je niet direct op de kast "schuiven" zoals die van @corné325i. Het kan werken, maar dan heb je fratsen nodig om ze te fixeren. Volgens mij gaat dat wel werken als je er een kleine schroef onderin in draait.

Scherp! Daar had ik nog niet aan gedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corné325i
Waterbeesje schreef op zondag 4 mei 2025 @ 12:05:
[...]

Deze had ik zelf ook al gevonden maar is het eigenlijk net niet.. moet toch wel te vinden zijn lijkt me

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Ik denk dat je ze wel eens kunt vinden op websites voor print templates. Met die modelletjes en een kleine advertentie op v&a hier kom je een heel eind!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:09

BlueTooth76

Let the sun shine!

corné325i schreef op zondag 4 mei 2025 @ 11:41:
Moet een aantal van deze pinnetjes hebben om een moederbord in een at kast te monteren. Heeft iemand hier deze toevallig nog liggen of weet jullie waar ik deze kan bestellen?

[Afbeelding]
Ik kan je wel een zakje toesturen, dan zou je me even je adres moeten sturen via een DM ofzo.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pGH0ANV.jpeg

[ Voor 4% gewijzigd door BlueTooth76 op 04-05-2025 23:57 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:39

nelizmastr

Goed wies kapot

Wellicht een long shot, maar misschien kunnen jullie meedenken:

Door de jaren heen heb ik een tweetal Voodoo II kaarten aangeschaft. Een Gainward Dragon 3000 en een Creative 3D Blaster. Beide 12MB kaarten en werken afzonderlijk prima.

Maar ja, dan wil je SLI en hoewel dat met een Fastvoodoo2 driver prima werkt in mismatched configuratie in een aantal gevallen, zitten er ook games en situaties bij waarbij de hele boel in de soep draait (d.w.z. hard freeze, zwart scherm, spontane reboot of de kaart wordt niet gedetecteerd en grafische onhebbelijkheden).

Ook heb ik al op verschillende platformen hardware getest en dat maakt verder geen verschil. Denk aan zo oud als een Pentium MMX 200 met 430HX chipset als ook latere zoals 440BX met een P3 en i815 met Celeron en zo nieuw als een S754 Athlon 64 met een Via K8M800.

Inmiddels ben ik er vrij zeker van dat het door de mismatched configuratie komt, maar met de huidige prijzen ga ik ook niet even weer eBay op om een match van een van beide te maken. Men vraagt voor beide varianten 200-300 euro voor alleen de kaart en dat wordt me wat te gortig, dan doe ik ze liever beide weg en ga ik wel weer nGlide installeren :+

Voordat ik een V&A ad ga maken voor iets wat best niche is op Tweakers, is een ruil doen in dit subforum wellicht niet slimmer?

Mochten jullie nog andere tips en tricks hebben om dit stabieler te krijgen dan hoor ik dat ook graag ;)

Daarvoor heeft het systeem nu de volgende specs:

- Celeron CuMine 950MHz
- Chaintech 6OIV2
- 256MB PC133
- SB Audigy geluidskaart
- Win98SE met alle updates en FastVoodoo2 4.6 vanwege de mismatched SLI support

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

nelizmastr schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:12:

Door de jaren heen heb ik een tweetal Voodoo II kaarten aangeschaft. Een Gainward Dragon 3000 en een Creative 3D Blaster. Beide 12MB kaarten en werken afzonderlijk prima.

Maar ja, dan wil je SLI en hoewel dat met een Fastvoodoo2 driver prima werkt in mismatched configuratie in een aantal gevallen, zitten er ook games en situaties bij waarbij de hele boel in de soep draait (d.w.z. hard freeze, zwart scherm, spontane reboot of de kaart wordt niet gedetecteerd en grafische onhebbelijkheden).

Ook heb ik al op verschillende platformen hardware getest en dat maakt verder geen verschil. Denk aan zo oud als een Pentium MMX 200 met 430HX chipset als ook latere zoals 440BX met een P3 en i815 met Celeron en zo nieuw als een S754 Athlon 64 met een Via K8M800.

Inmiddels ben ik er vrij zeker van dat het door de mismatched configuratie komt, maar met de huidige prijzen ga ik ook niet even weer eBay op om een match van een van beide te maken. Men vraagt voor beide varianten 200-300 euro voor alleen de kaart en dat wordt me wat te gortig, dan doe ik ze liever beide weg en ga ik wel weer nGlide installeren :+

Voordat ik een V&A ad ga maken voor iets wat best niche is op Tweakers, is een ruil doen in dit subforum wellicht niet slimmer?

Mochten jullie nog andere tips en tricks hebben om dit stabieler te krijgen dan hoor ik dat ook graag ;)

- Celeron CuMine 950MHz
- Chaintech 6OIV2
- 256MB PC133
- SB Audigy geluidskaart
Ik heb zojuist vlug even gekeken in mijn build:
2x voodoo2 12mb: Skywell Magic 3D II & Creative CT6670

Die leken de laatste keer gewoon te werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/po4UZDfFxqE3oIbGOZfIDDhyn3E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c2MPYdrshlJLNdsyIKN8E7rx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hrk-e3fIpGTvkiV987q0xns38ws=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pwL5PTn3BtSumHhHSMYSbDpk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xv_UMyGDAuT3_9mZK7G9PAUdcZQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rc99oZxfADZmf1Eqcn05CPVL.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vd_6Y1esExh1G17nvrBRsP7gRHA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mYc4mGDd0y641xIvoAoYntTo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4FLrRMIRlq3ZdZiHNA7aFJXz9_A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wk5tlyOmeTfeLAeBaDci05ov.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AKvFpFgbrscFotENwF1OVrMyv_g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rQo4uLTzusBJTPZkyA0YFUMq.jpg?f=fotoalbum_tile

HP Vectra VL400 MT uit 2001 Pentium III(E) 1000MHz, coppermine met:
Intel i815 SDRAM PC133 256 (2x128MB)
Guilemot GeForce 2 GTS II 64MB / Intel 815 integrated graphics chipset
Creative Soundblaster Live! 5.1 Digital SB0100 / on-board - Cirrus Logic AC'97 CS4299
On-board - 3Com 3c320 Fast EtherLink XL 10/100BASE-TX
3,5inch 1,44MB GoldStar/HP 48X Max-speed IDE CD-ROM drive & NEC DVD-RW drive (een van de eerdere)

Ik kan mogelijk van de week eens kijken wat er niet draait. Heb je misschien een indicatie van wat er niet draait?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

InjecTioN schreef op maandag 5 mei 2025 @ 13:28:
[...]

Ik heb zojuist vlug even gekeken in mijn build:

Die leken de laatste keer gewoon te werken.

Ik kan mogelijk van de week eens kijken wat er niet draait. Heb je misschien een indicatie van wat er niet draait?
Een aantal dingen die goed draaien zijn iig:
- Need for Speed III (alleen in 640x480, op een hogere resolutie harde reboot of freeze, irritatiepuntje :+ )
- Unreal Tournament
- Quake II
- 3DMark 99 Max draait ook keurig af
- GTA 2

Maar sommige games ( met en zonder specifiek glide support, dus ook D3D en OpenGL) zoals hieronder niet:

- GTA 1 (DOS versie, pikt de kaarten initieel überhaupt niet op, als ik glide2x.ovl in de game directory gooi gaat de monitor uit)
- Test Drive 5 (laadt niet, geglitchte balk in beeld en sluit dan af, ook met SLI uit)
- Quake III Arena (zelfde als Test Drive 5)
- Midtown Madness (loopt vast in het laadscherm, harde systeemfreeze)

Moet nog wat meer games testen maar dit is tot nu toe wat ik ben tegengekomen. Op fora lees ik wel eens om een oudere glide driver te pakken, maar da gaat nie want dan werkt SLI niet :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

nelizmastr schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:12:

- Celeron CuMine 950MHz
- Chaintech 6OIV2
- 256MB PC133
- SB Audigy geluidskaart
Dat klinkt een beetje zoals mijn creative v2 kaart standalone... Af en toe pakt een game hem op, meestal niet eens en indien wel is het bijna een garantie op vastlopen.

Vandaag heb ik wat bijzonderheden geruild tegen wat bijzonderheden. Daar heb ik dit aan overgehouden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YYiP4KAOJTSKuSJMUdHKkJ4BN2w=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uEKSY1FV0f0W0DGNTtAIlpiu.jpg?f=fotoalbum_medium

En stel mooie 8" floppussen en een dikke tape reel. Niet dat ik enige kans heb deze uit te lezen, maar ze zijn cool 8)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

nelizmastr schreef op maandag 5 mei 2025 @ 21:54:
[...]

Een aantal dingen die goed draaien zijn iig:
- Need for Speed III (alleen in 640x480, op een hogere resolutie harde reboot of freeze, irritatiepuntje :+ )
- Unreal Tournament
- Quake II
- 3DMark 99 Max draait ook keurig af
- GTA 2

Maar sommige games ( met en zonder specifiek glide support, dus ook D3D en OpenGL) zoals hieronder niet:

- GTA 1 (DOS versie, pikt de kaarten initieel überhaupt niet op, als ik glide2x.ovl in de game directory gooi gaat de monitor uit)
- Test Drive 5 (laadt niet, geglitchte balk in beeld en sluit dan af, ook met SLI uit)
- Quake III Arena (zelfde als Test Drive 5)
- Midtown Madness (loopt vast in het laadscherm, harde systeemfreeze)

Moet nog wat meer games testen maar dit is tot nu toe wat ik ben tegengekomen. Op fora lees ik wel eens om een oudere glide driver te pakken, maar da gaat nie want dan werkt SLI niet :+
Dus met slechts 1 kaart in de computer werkt het wel in combinatie met dezelfde FastVoodoo drivers?

Heb je overigens ook de kaarten al omgewisseld van slot? Zo ruil je de master-slave verhouding om naar slave-master.

Verder zou ik sowieso eens kijken naar het testen van meerdere PCI slots. Daar wilt gek genoeg nogal eens wat verschil tussen zitten bij verschillende moederborden en chipsets.

Mocht je overigens geen verschil in stabiliteit merken met een enkele voodoo, staar je dan alsjeblieft niet dood op die SLI. Eerst beide kaarten afzonderlijk goed laten werken en vergelijken in iedere situatie.

Het kan overigens altijd nog een hardware probleem zijn. Losse componenten op het PCB is een veelvoorkomend issue voor die kaarten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• corné325i
BlueTooth76 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 23:53:
[...]

Ik kan je wel een zakje toesturen, dan zou je me even je adres moeten sturen via een DM ofzo.

[Afbeelding]
Heb je gepbt 🙏

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

InjecTioN schreef op maandag 5 mei 2025 @ 23:51:
[...]

Dus met slechts 1 kaart in de computer werkt het wel in combinatie met dezelfde FastVoodoo drivers?

Heb je overigens ook de kaarten al omgewisseld van slot? Zo ruil je de master-slave verhouding om naar slave-master.

Verder zou ik sowieso eens kijken naar het testen van meerdere PCI slots. Daar wilt gek genoeg nogal eens wat verschil tussen zitten bij verschillende moederborden en chipsets.

Mocht je overigens geen verschil in stabiliteit merken met een enkele voodoo, staar je dan alsjeblieft niet dood op die SLI. Eerst beide kaarten afzonderlijk goed laten werken en vergelijken in iedere situatie.

Het kan overigens altijd nog een hardware probleem zijn. Losse componenten op het PCB is een veelvoorkomend issue voor die kaarten.
Ik ga sowieso alles nog even in de basis met beide kaarten individueel checken vanaf het begin met andere drivers, want nu heb ik alleen het luxeprobleem dat alles met FV 4.6 moet en die drivers zijn sowieso niet de meest stabiele van wat ik zo lees.

In ieder geval bedankt voor het meedenken, even terug naar de tekentafel :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Zag het net, het is met PostNL mee, geen idee of het nog met de laatste lichting meekon }:O

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corné325i
BlueTooth76 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 19:00:
[...]

Zag het net, het is met PostNL mee, geen idee of het nog met de laatste lichting meekon }:O
Super bedankt 🙏

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Vandaag een WD IDE XT schijf binnen gekregen met een riante 20MB opslag. Even spanning erop en na welgeteld 1 seconde deed de disk al een imitatie van de Sixtijnse Kapel: witte rook. Kortsluiting op de 12V, maar waar...?

Voorzichtig met een labvoeding lagere spanning op de 12V en GND gezet, en opzoek naar het probleem. Een condensator werd _heet_, deze vervangen en de print was weer in orde.

Voor / Na
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ty3IwXAWVW29FCfb56wVaMnzJOE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q29nwNzfN4SHO1BhwYnlC5Tl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o7Ey84bb955vz2DOachK-i9BtVI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t16tjzxmRRXFMhPkWdBjBQeP.jpg?f=fotoalbum_tile

Oke... We hebben een disk welke blijft draaien, maar de stepper motor zat behoorlijk vast. Paar druppels olie in het lager en er kwam al meer beweging in, maar nog niet zoals het hoort. Nu nog maar een paar druppels erop en wellicht heeft het een nacht nodig dat het erin sijpelt... We gaan het meemaken... :)

[ Voor 20% gewijzigd door PD2JK op 08-05-2025 22:07 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Laten we hopen van wel...

Heb vanavond kans gezien mij gisteren binnengekomen nieuw speelgoed uit te proberen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ihlzuUQKyHAEXYjyyZMBqS8wF4A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gq0lrO8qxqqmDRefAY1zBKwI.jpg?f=fotoalbum_large

Eindelijk een oscilloscoop. Dit toont de Hsync van een Quadram EGAVGA kaart, die ondanks naam toch stiekem geen VGA doet. Het geeft wel met 21.85kHz H en 59.95Hz V strak beeld in hi-res mode in DOS.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
PD2JK schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 22:05:
Vandaag een WD IDE XT schijf binnen gekregen met een riante 20MB opslag. Even spanning erop en na welgeteld 1 seconde deed de disk al een imitatie van de Sixtijnse Kapel: witte rook. Kortsluiting op de 12V, maar waar...?

Voorzichtig met een labvoeding lagere spanning op de 12V en GND gezet, en opzoek naar het probleem. Een condensator werd _heet_, deze vervangen en de print was weer in orde.

Voor / Na
[Afbeelding][Afbeelding]

Oke... We hebben een disk welke blijft draaien, maar de stepper motor zat behoorlijk vast. Paar druppels olie in het lager en er kwam al meer beweging in, maar nog niet zoals het hoort. Nu nog maar een paar druppels erop en wellicht heeft het een nacht nodig dat het erin sijpelt... We gaan het meemaken... :)
Ik ben oprecht benieuwd of je die harddisk werkende krijgt. Soms moet (kruip)olie even intrekken.

En ja. 20 hele megabyte was voor toen best veel.

En waar blijft mijn besef dat AC Valhalla 144 GB doet :o

En @dion_b mooie oscilloscoop heb je daar staan _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jimh307 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 23:28:
[...]

En @dion_b mooie oscilloscoop heb je daar staan _/-\o_
Budget-ding, had veel liever Siglent ofzo gehad, maar dat zou letterlijk drie a vier keer zoveel gekost hebben - zelfs een Rigol zou zeker anderhalf keer zo duur zijn geweest. Dan nog, alleen gekocht nadat jaarbonus binnen was. Nu alleen nog tijd vinden om het te gebruiken, vooral om m'n stapel dode maar hopelijk repareerbare moederborden aan te gaan pakken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Als je de absolute fout marge zo laag mogelijk wilt hebben betaal je daar grif voor. Geen enkele oscilloscoop mag boven een bepaald percentage AF komen. Dit is 5% maximaal, maar voor de heb en de hobby; mooi ding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Mooi ding @dion_b Have fun. :)

Weer een stapje verder met die IDE XT disk, de WD 93028 X. Wanneer je een jumper op pinnetje 5 en 6 zet, doet hij een diagnostische test. Dat lukte eerst totaal niet, maar met druppels olie en flink handmatig de as van de stappenmotor bewegen wél. Na ongeveer een minuut schakelt de disk uit (spin-down), zou de test dan voltooid zijn? Ik kan hier maar weinig over vinden.

De Philips P3105 lijkt de schijf nog niet te accepteren. De spindle motor draait een seconde en vervolgens niets. Met de 40 pin kabel andersom gebeurt er helemaal niks..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

PD2JK schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 23:35:
Na ongeveer een minuut schakelt de disk uit (spin-down), zou de test dan voltooid zijn? Ik kan hier maar weinig over vinden.

De Philips P3105 lijkt de schijf nog niet te accepteren. De spindle motor draait een seconde en vervolgens niets. Met de 40 pin kabel andersom gebeurt er helemaal niks..
Er zou een LED header op de disk moeten zitten. Als het goed is zou de disk daar iets van een fout code op moeten geven als die echt niet wilt starten.

Wat doet debug? Als het goed is heb je op C800 een utility om te formatteren en dergelijken. Zie ook: https://retrocmp.de/ctrl/llf/llf.htm

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Vanavond een hagelnieuwe Sinclair ZX80 opgehaald!

Heeft sinds ~1981 in de doos gezeten. Piepschuim, boekje, papiertje met een testprogramma.
Alleen een adapter ontbreekt maar die heb ik nog wel.

Volgens de eigenaar heeft hij hem ergens in die periode van een zakelijke relatie ontvangen als geschenk en er nooit iets mee gedaan. En dat is te zien, geen krasjes, folietoetsenbord is nog als nieuw.

Ondanks dat is de ZX80 toch een beetje vergeeld maar vergeleken met de rest van m'n exemplaren is hij nog perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
BlueTooth76 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 22:31:

Heeft sinds ~1981 in de doos gezeten. Piepschuim, boekje, papiertje met een testprogramma.

Volgens de eigenaar heeft hij hem ergens in die periode van een zakelijke relatie ontvangen als geschenk en er nooit iets mee gedaan. En dat is te zien, geen krasjes, folietoetsenbord is nog als nieuw.

Ondanks dat is de ZX80 toch een beetje vergeeld maar vergeleken met de rest van m'n exemplaren is hij nog perfect.
Wat gaaf zeg :D Meestal zijn die 2e hands dingen zo verweerd als wat, maar jij hebt echt geluk. Ik ben benieuwd hoe die Sinclair zich houdt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

BlueTooth76 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 22:31:

[...]
Ik zie dat er bij een voeding voor een ZX80/ZX81 sprake is van 3.5mm mono jack met tip positive, sleeve negative. Bij een voeding voor een ZX Spectrum is er sprake van een centre negative plug. Iets om goed op te letten, bij de verkeerde polariteit is een Sinclair meteen toast.

[ Voor 22% gewijzigd door frapex op 11-05-2025 15:11 ]

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

frapex schreef op zondag 11 mei 2025 @ 09:12:
[...]

Denk er wel aan dat de vervangende voeding een centre negative plug heeft, ander is de Sinclair meteen toast.
Ik vermoed dat het aansluiten van de (originele) voeding op de audio in/uit een nog groter gevaar is voor de ZX80 :+

Heb een stuk of 9 ZX80's inmiddels dus komt goed ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

BlueTooth76 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 12:17:
[...]

Ik vermoed dat het aansluiten van de (originele) voeding op de audio in/uit een nog groter gevaar is voor de ZX80 :+

Heb een stuk of 9 ZX80's inmiddels dus komt goed ;)
Klopt, dan komt het vast goed! Ik heb mijn post meteen even aangepast; de waarschuwing was voor de ZX Spectrum power plug.

[ Voor 5% gewijzigd door frapex op 11-05-2025 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Iemand die trouwens weet heeft van interessante beurzen hier of in de buurlanden waar je wel eens interessante deals kunt tegenkomen ipv altijd maar te moeten hopen op een correcte afhandeling op tweedehands sites?

Heb namelijk nog wel een verlanglijstje, en heb niet altijd zin om alles maar van eBay en dergelijke te halen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Blokker_1999 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 17:57:
Iemand die trouwens weet heeft van interessante beurzen hier of in de buurlanden waar je wel eens interessante deals kunt tegenkomen ipv altijd maar te moeten hopen op een correcte afhandeling op tweedehands sites?

Heb namelijk nog wel een verlanglijstje, en heb niet altijd zin om alles maar van eBay en dergelijke te halen :+
De enige die ik ken zijn de verkoop dagen bij de bekende ouwecomputermusea.
Het heeft wel iets om een soort van vrijmarkt voor de ouwe spullen te bedenken, maar die organisatie is weer een andere uitdaging

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:16
Blokker_1999 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 17:57:

Wat staat allemaal op jouw verlanglijstje?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Ik zou wel een v&a sub rubriek zien zitten voor vintage computer dingen

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
@Waterbeesje juist, dat zou al winst zijn. Zelfs marktplaats heeft een kopje vintage computers. Dat er vervolgens sommige mensen ook vreemde dingen in plaatsen (spullen die niet echt vintage zijn bv, oudere i3's ofzo) moet je dan op de koop toenemen denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dennis_rsb schreef op zondag 11 mei 2025 @ 21:59:
@Waterbeesje juist, dat zou al winst zijn. Zelfs marktplaats heeft een kopje vintage computers. Dat er vervolgens sommige mensen ook vreemde dingen in plaatsen (spullen die niet echt vintage zijn bv, oudere i3's ofzo) moet je dan op de koop toenemen denk ik.
Interessante, is een i3 tweede generatie vintage of niet?
Sowieso niet ondersteund door het gangbare recente MS besturingssysteem. Dus verouderd. Dat is een C2D ook, pentium 4 ook, een 486 ook. Maar waar ligt de grens?

De 486 is vintage, ik denk wel dat iedereen het daarover eens is. Een P4 is voor sommigen al een grens, maar steeds breder omarmd. De C2D zit al in het grijze vlak, maar waar eindigt day vlak?

Die i3 tweede generatie van meer dan 10 jaar oud bevindt zich voor mij ook in een modern hokje. Maar echt een generatie aanwijzen? Help!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

frapex schreef op zondag 11 mei 2025 @ 15:09:
[...]

Klopt, dan komt het vast goed! Ik heb mijn post meteen even aangepast; de waarschuwing was voor de ZX Spectrum power plug.
Nu nog even een uitgeklede Windows 11 image vinden die aan 1KB voldoende heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Waterbeesje schreef op zondag 11 mei 2025 @ 22:12:
[...]

Sowieso niet ondersteund door het gangbare recente MS besturingssysteem. Dus verouderd. Dat is een C2D ook, pentium 4 ook, een 486 ook. Maar waar ligt de grens?

De 486 is vintage, ik denk wel dat iedereen het daarover eens is. Een P4 is voor sommigen al een grens, maar steeds breder omarmd. De C2D zit al in het grijze vlak, maar waar eindigt day vlak?

Die i3 tweede generatie van meer dan 10 jaar oud bevindt zich voor mij ook in een modern hokje. Maar echt een generatie aanwijzen? Help!
Als je al iets aan wilt wijzen pak dan alles ouder dan plm 20 jaar. Dan heb je tot en met Pentium 4 en consorten en hou je meuk als C2D nog net buiten de deur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

BlueTooth76 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 22:41:
[...]

Nu nog even een uitgeklede Windows 11 image vinden die aan 1KB voldoende heeft.
Zou nLite dat redden? :') Hoewel je met limewire vast wel een resultaat te pakken krijgt waar een "image" een paar kB groot is 7(8)7
The Eagle schreef op zondag 11 mei 2025 @ 22:58:
[...]

Als je al iets aan wilt wijzen pak dan alles ouder dan plm 20 jaar. Dan heb je tot en met Pentium 4 en consorten en hou je meuk als C2D nog net buiten de deur.
Again, perceptie. Waar leg je de lat? C2D is ook sterk verouderd, dus zou vintage kunnen zijn. Maar sommige puristen vinden de P4 nog te nieuw. Dan zou 25 jaar en meetpunt kunnen zijn ;)

[ Voor 41% gewijzigd door Waterbeesje op 11-05-2025 23:02 ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Waterbeesje schreef op zondag 11 mei 2025 @ 22:12:
[...]

Het gevaar zit ‘m juist in het woord “vintage”. Men gooit met dat woord om iets prijziger te maken dan dat het hoort te zijn, waar ik faliekant op tegen ben.

Retro en vintage zijn echt termen die ik wat dat betreft verafschuw. Vooral omdat men denkt dat er simpelweg een 0 voor de komma erbij gezet mag worden.

Het moet imho een hobby blijven die haalbaar is voor iedereen. Niet iets waar iedereen maar geld tegenaan moet gooien.
Het gaat niet om “gewoon de duurste varianten van hardware erin proppen, ongeacht of je er iets aan hebt - of niet”. Zo is deze video exact een voorbeeld van hoe het imho niet “hoort”: YouTube: 30th Anniversary ULTIMATE Windows 95 Gaming PC Build

Wat dat betreft zijn “wat de gek ervoor geeft” en “vraag en aanbod” een erg gevaarlijk stel termen in de tweedehands markt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Waterbeesje schreef op zondag 11 mei 2025 @ 22:59:
[...]

Zou nLite dat redden? :') Hoewel je met limewire vast wel een resultaat te pakken krijgt waar een "image" een paar kB groot is 7(8)7

[...]

Again, perceptie. Waar leg je de lat? C2D is ook sterk verouderd, dus zou vintage kunnen zijn. Maar sommige puristen vinden de P4 nog te nieuw. Dan zou 25 jaar en meetpunt kunnen zijn ;)
Het gaat volgens mij meestal om een kantelpunt. Zo is het Win9x tijdperk er een, het DOS tijdperk, WinXP is er inmiddels ook zeker wel een.

Vista, 7, 8(.1) en 10 vallen teveel onder dezelfde noemer verwacht ik. Daar is dus veel aan hetzelfde te “overbruggen”.

Apple Mac’s:
Motorola, PowerPC zijn al flinke mijlpalen. Intel wordt er straks ook een, Pre-OSX (OS10), 32bit.

Maar dat is natuurlijk mijn perspectief. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
@Waterbeesje vooral wat @InjecTioN suggereerd. Als men keihard in de advertentie zet "VINTAGE!!" denken ze er een slaatje uit te kunnen slaan.

En waar de grens ligt is natuurlijk discutabel. Voor veel mensen voelt Windows XP nog best kort geleden aan. Terwijl dat draaide op bv een pentium 2 en 3. Maar ook dikwijls tm 3de generatie intel i3/i5/i7 (waar vaak nog drivers voor generatie beschikbaar, was dus rond 2012/2013 het tipping point, ondanks dat veel mensen toen al op win7 draaide)

[ Voor 16% gewijzigd door dennis_rsb op 11-05-2025 23:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:16
InjecTioN schreef op zondag 11 mei 2025 @ 23:07:
[...]

Het gevaar zit ‘m juist in het woord “vintage”. Men gooit met dat woord om iets prijziger te maken dan dat het hoort te zijn, waar ik faliekant op tegen ben.

Retro en vintage zijn echt termen die ik wat dat betreft verafschuw. Vooral omdat men denkt dat er simpelweg een 0 voor de komma erbij gezet mag worden.

Het moet imho een hobby blijven die haalbaar is voor iedereen. Niet iets waar iedereen maar geld tegenaan moet gooien.
Het gaat niet om “gewoon de duurste varianten van hardware erin proppen, ongeacht of je er iets aan hebt - of niet”. Zo is deze video exact een voorbeeld van hoe het imho niet “hoort”: YouTube: 30th Anniversary ULTIMATE Windows 95 Gaming PC Build

Wat dat betreft zijn “wat de gek ervoor geeft” en “vraag en aanbod” een erg gevaarlijk stel termen in de tweedehands markt.
Bespeur ik daar frustratie? :P Het is wel een markt waarbij het aanbod echt beperkt is en veel kopers achter het net kunnen vissen bij zeldzame onderdelen. Marktplaats vind ik vreselijk en ik gebruik het ook niet voor verkoop. Maar je moet eens zien wat gebeurt als je daar bijvoorbeeld een 3DFX Voodoo kaart of Gravis Ultrasound op plaatst :+ .

Ik gebruik zelf soms wel de term retro op de V&A (niet op mijn webshop, want daar heb ik netjes een categorie). Dat is echter meer om een categorie aan te duiden dan om aandacht te vragen. Van bijvoorbeeld "Apple II" of "IBM 5150" weten de meeste mensen wel dat het echt oud spul is. Maar van een willekeurige beige behuizing met een vage naam niet.

Een "Retro" (sub) categorie in de V&A zou ik ook wel leuk vinden. Vraag me af hoe dat zal werken vanwege overlap en waar de grens ligt. Zelf vind ik t/m socket 775, AM2, DDR2 allemaal "retro".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op zondag 11 mei 2025 @ 22:59:
[...]

[...]

Over 10 of 20 jaar is dat weer anders idd ;)

Heb een stuk of 12 hagelnieuwe Asus P5B533 moederbordjes gescoord.
Nu nog veel te modern maar over 10 jaar ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Ik zat een beetje tussen moederborden te kijken (hier op V&A), want zat een beetje te speuren naar een socket 1150 (ja, nog geen retro :+ ), maar dan kijk je ook even tussen wat andere borden en valt me op dat dingen zoals socket 775 behoorlijk aan de prijs zijn, sommige zelfs duurder dan toen ze nieuw waren volgens mij 8)7

Dan heb je een gebruikt bord, waar je dan net zoveel of zelfs meer voor betaald dan toen ze nieuw waren.

Ik vond met 'retro' onderdelen vaak leuk, om dingen te scoren die je toen (toen ze nog nieuw waren) niet kon betalen, en dan paar jaar later voor een prikkie kon krijgen. Nu is het steeds vaker dat die dingen nieuw te duur zijn, tijdje verdwijnen, en dan op de 2e hands markt komen en dan net zo duur of duurder dan nieuw.

Nu zit ik dus liever in het 'grijze' gebied te kijken met retro (dus Core2 en ietsje nieuwer), maar daar is steeds minder wat leuks te scoren.
Dingen zoals Pentium-4 en ouder is ook wel leuk, maar ik weet gewoon van mijzelf dat ik er te weinig mee kan en dat met dat alleen maar opbergruimte kost.

Heb nog een werkende 486 waar ik wel zuinig op ben, maar zou niet zo gauw een andere erbij zoeken omdat ik gewoon weet dat ik er te weinig mee kan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Acid Vendetta schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:51:
[...]

Bespeur ik daar frustratie? :P Het is wel een markt waarbij het aanbod echt beperkt is en veel kopers achter het net kunnen vissen bij zeldzame onderdelen. Marktplaats vind ik vreselijk en ik gebruik het ook niet voor verkoop. Maar je moet eens zien wat gebeurt als je daar bijvoorbeeld een 3DFX Voodoo kaart of Gravis Ultrasound op plaatst :+ .
Frustratie? Nee joh! :+
Acid Vendetta schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:51:
Ik gebruik zelf soms wel de term retro op de V&A (niet op mijn webshop, want daar heb ik netjes een categorie). Dat is echter meer om een categorie aan te duiden dan om aandacht te vragen. Van bijvoorbeeld "Apple II" of "IBM 5150" weten de meeste mensen wel dat het echt oud spul is. Maar van een willekeurige beige behuizing met een vage naam niet.

Een "Retro" (sub) categorie in de V&A zou ik ook wel leuk vinden. Vraag me af hoe dat zal werken vanwege overlap en waar de grens ligt. Zelf vind ik t/m socket 775, AM2, DDR2 allemaal "retro".
Die vallen mij inderdaad vaak op. En die zijn imho nog enigszins redelijk geprijsd (uitzonderingen daargelaten ;) ).

Waar het mij voornamelijk om gaat, is dat er een hoop typische "dozenschuivers" zijn die voor een relatief normaal stukje oude hardware de hoofdprijs gaan vragen. Maar vervolgens ook doodleuk de aangeboden ebay-prijzen (niet eens de verkocht prijzen) opzoeken ivm schaarste. Als het nou een volledige retro/vintage opstelling is waar moeite ingestoken is; prima. Maar dat zijn het meestal helaas niet. Dat gaat ten koste van de personen met minder te besteden, die net zo goed een nostalgische ervaring willen hebben (en verdienen).

Mijn vintage computer "park" bestaat voornamelijk uit gratis verkregen of bulk inkoop van schroot materialen. Deze vertrekken meestal ook weer voor een klein prijsje of worden weer doorgeschoven als donatie. Puur om de vintage community voor iedereen te houden, in plaats van voor alleen de mensen met veel geld.

Ook repareer ik graag hardware waar ik dat kan, om zo een "ongetest" c.q. defect "heavily desired object" voor een prima prijs/gratis te kunnen bemachtigen. Het doel is dan ook om zoveel mogelijk apparatuur werkend in de inventaris te behouden, zodat ik het slechts uit de kast hoef te pakken om ermee te gaan klooien. Wanneer ik hardware dubbel heb of er simpelweg niets aan heb, dan gaat het weer naar een andere plek toe. Sommige dingen heb ik echter wat meer van, omdat ik daar graag wat meer reserves van over heb (iets met stijgende prijzen).

Als ik iets te koop zet, heeft het een prima waarde, omdat er tijd en geld ingezeten heeft. Die verkoop wordt dan ook alleen gedaan aan een vintage enthousiasteling. Dat is mijn primaire doel.

Ik heb genoeg apparatuur staan/liggen die op de huidige markt voor de hoofdprijs weg gaat. Die apparatuur gaat ook absoluut niet zomaar weg. Daar ruil ik liever mee dan verkopen.

Mocht ik overigens plotseling vroegtijdig te overlijden komen, dan heeft mijn vrouw wel een redelijk idee van waar alles (relatief structureel goed ge-label'd en gedocumenteerd) ligt. Ook een indicatie van of de waarde hoog of laag ligt per product. Mijn vrouw en de kinderen mogen dan daarmee "de kas spekken", wat ook weer een mogelijke "vergoeding" is voor wat die apparatuur hen tot last is geweest.... :+

Al met al is de vintage markt helaas gespitst op "wat de gek ervoor geeft". En niet op wat redelijkerwijs de kostprijs zou moeten zijn. Nostalgie hoort imho niet veel te kosten. Producten zijn namelijk vaak de "kostprijs van toen" ver overstegen. Inflatie meegerekend! 8)7

Tot hier mijn betoog. :+ }:O

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

InjecTioN schreef op maandag 12 mei 2025 @ 16:32:
[...]

Al met al is de vintage markt helaas gespitst op "wat de gek ervoor geeft". En niet op wat redelijkerwijs de kostprijs zou moeten zijn. Nostalgie hoort imho niet veel te kosten. Producten zijn namelijk vaak de "kostprijs van toen" ver overstegen. Inflatie meegerekend! 8)7

Tot hier mijn betoog. :+ }:O
Het is altijd al 'wat de gek ervoor geeft', maar sinds COVID zijn er een stuk meer gekken op dit vlak, dus gemiddeld moet je meer geven. Idioten die bijna kostprijs vragen voor oud schroot zijn er altijd al geweest, vaak hopende dat bedrijven die niet zonder kunnen. Als particulieren dat betalen.. tja...

Neemt niet weg dat er nog steeds dingen voor goede prijzen te krijgen zijn, als je ze op tijd ziet. Gisteravond een Cherry G80-1000 series toetsenbord opgehaald voor EUR 6.50. Een laat model met plastic bodemplaat helaas, en met meh black switches - maar met XT/AT switch en in uitstekende staat (schoon, niet vergeeld).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ach, gelukkig zijn het klassieke PC's en geen auto's ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
@The Eagle stukken goedkoper en compacter iig 🤪

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Die Cherry's zijn niet kapot te krijgen. Mede omdat ik die toetsenborden vroeger ook heb gehad heb ik zelf een modern mechanisch Cherry toetsenbord en deze doet het al lange tijd meer dan prima. Mijn ramplank is een 10 keyless design en weegt bijna 'n kilo. Kost wat, maar dan heb je ook een écht toetsenbord en niet van die moderne vederlichte troep. De mijne werd in een koffertje geleverd. Ik 'ram' wat af bij gamen, maar geeft geen kik :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

jimh307 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 23:22:
Die Cherry's zijn niet kapot te krijgen. Mede omdat ik die toetsenborden vroeger ook heb gehad heb ik zelf een modern mechanisch Cherry toetsenbord en deze doet het al lange tijd meer dan prima. Mijn ramplank is een 10 keyless design en weegt bijna 'n kilo. Kost wat, maar dan heb je ook een écht toetsenbord en niet van die moderne vederlichte troep. De mijne werd in een koffertje geleverd. Ik 'ram' wat af bij gamen, maar geeft geen kik :)
Mogelijk dus net zo stevig als de IBM F122 Battleship :')

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

The Eagle schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 18:39:
Ach, gelukkig zijn het klassieke PC's en geen auto's ;)
Het kan inmiddels ook samen! Mijn dagelijkse auto is 31 jaar oud en heeft een ECU met EEPROM en een Siemens chipje waar ook een Intel copyright op staat :Y).

Er komt vast nog eens een nieuwsbericht van iemand die Doom draait op een ECU van één of ander modern vehikel ;) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Als ik Doom draai in de auto dan wil ik ook bijbehorende functionele wapens op het dak :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

The Eagle schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:05:
Als ik Doom draai in de auto dan wil ik ook bijbehorende functionele wapens op het dak :P
Dan kun je beter Quarantine draaien :P.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Ik meende wel dat iemand Doom had draaien op de boordcomputer van een John Deere tractor. Het zou me ten zeerste verbazen als er al niet iemand is die het op de boordcomputer van een auto heeft draaien (helemaal met die 'space-ship' meuk wat auto's als dashboards hebben tegenwoordig).

*edit* beetje googlen , en inderdaad, zijn wel wat die Doom draaien op het entertainment systeem (stock van de auto), dus... telt dat ook? Loopt vaak voor geen meter, maar het draait wel :P

[ Voor 25% gewijzigd door Nemesizz op 14-05-2025 14:45 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:02
@PD2JK , ik heb een MiniScribe 8450XT XTIDE harddisk en die is kapot. Verder een paar Seagate ST351A/X, dat zijn vrij unieke 40Mb disks die je op zowel IDE ATA of IDE XT kan zetten per jumper. Ongeveer laatst geproduceerde stepper harddisks en schijnen erg betrouwbaar te zijn. Wat ik er van gelezen heb is dat WD juist niet betrouwbaar was met dit soort drives. Maar ik wens je er veel geluk mee!
Pagina: 1 ... 78 79 Laatste