MIsschien voor anderen interessant:
Ik heb recent een 8b ISA 'hardcard' op de kop getikt, eigenlijk niet meer dan een stevige stalen frame met aan een uiteinde een WD1002-27X controller (ST-506 RLL) en aan de andere kant een WD344R 40MB HDD. Aangezien m'n XT nogal diep ingebouwd zit en ik geen zin had het uit te bouwen probeerde ik dit te testen op een AT bord (specifieker: op een Hedaka 286 bord). Dat lukte in eerste instantie niet. Ondertussen (met beetje hulp van
Vogons) wel, en de waarom is interessant.
PC/XT doet storage anders dan AT en nieuwer:
- PC/XT gebruikt DMA transfers en control gaat dmv BIOS op de controllerkaart
- AT gebruikt PIO en control gaat (bij ST-506 en IDE iig) via system BIOS
- PC/XT gebruikt per default IRQ 5, AT gebruikt high IRQ 13/14
Dat betekent dat controllers met default instellingen wederzijds incompatibel zijn:
- AT controllers gaan zeker niet werken in PC/XT - ze hebben geen eigen BIOS en functionaliteit zit niet in XT system BIOS en ze werken met IRQs die niet in XTs bestaan (muv SCSI)
- PC/XT controllers zijn niet compatibel met AT BIOS code, en de twee BIOSsen kunnen elkaar ook nog in de weg zitten.
AT controller op XT gaat gewoon niet vliegen, andersom kan wel. Hoe? Door de AT BIOS buiten spel te zetten. Dus geen HDDs in BIOS te definieren, en de controller BIOS actief te houden. Zolang je geen conflicts hebt (geluidskaart op IRQ5 bijvoorbeeld

, of andere controller op c800) neemt de BIOS op de kaart het over en kun je de schijf benaderen
Gaat natuurlijk geen snelheidswonder zijn, maar als je even snel iets moet checken voldoet het prima. Ik blijk een clean install van Compaq PC DOS 3.31 te hebben op mijn hardcard. Met opmerkelijk genoeg een Scandisk log maar geen Scandisk programma die het had kunnen uitvoeren