Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)
Toen waren beige computers heel gewoon.
Een best capabele cpu, heb ik vijf jaar geleden nog gehad voor wat spielerij, met win 7 prima te doen en win10 was traag. Die als je voor XP gaat, gaat dat best vlot werkenCave_Boy schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 09:22:
Heb zojuist uit mijn box een Dell Wyse ZX0D teruggevonden.
Oorspronkelijk Thin Client.
Specs:
CPU: AMD G-T56N Dual-Core 1.65 GHz
RAM: 2 DDR3 banken. Heb er zelf nu 2x 2GB 1600MHZ inzitten.
Video: Onboard: AMD Radeon HD 6320 Graphics. Videogeheugen is gedeeld met RAM. In he bios is deze met stapjes in te stellen (maximaal 2GB).
Opslag: Er zit een onboard SATA connector op. Hier kun je alleen kleine apparaten op aansluiten (geen volle lengte). Veel SSD's zijn eigenlijk juist dat formaat. Je moet alleen de behuizing van je SSD loshalen en dan past hij goed in dat slot. Zelf heb ik een 256GB SSD erin gedaan. De andere poort (met kabel) is nog vrij.
Ik heb eerder op de interne USB connector die vrij was een dunne ventilator aangesloten (10MM) zodat de cpu en gpu chip niet alles passief gekoeld wordt.
Toen ik hem alleen net deed aanzetten... Ja de ventilator werkt goed maar vind het even teveel lawaai en hij hoeft niet zo hard te blazen. Dus nu ga ik proberen er een zelf bedienbare ventilator van te maken.
Zit nog te denken welk oud besturingssysteem ik hier het beste op kan zetten.
Ik denk dat ik voor XP ga.
Edit:
Linkje naar de pc:
https://www.parkytowers.me.uk/thin/wyse/z/z90d7/
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Voor de brede kabel kun je een floppy kabel zonder twist gebruiken. Heeft evenveel aders.Yamaki schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 15:46:
Heeft hier iemand nog een set kabels voor een MFM harddisk liggen die ik zou kunnen overnemen. Ik heb een oude PC, een MFM interface een 2 HD's maar geen kabel
Voor de smalle kabel heb ik wel eens een floppy kabel mishandeld en verzaagd. Maar dat is een buurman en buurman oplossing en enkel voor tijdelijk/testen.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Beide kabels zijn niet getwist neem ik aan?. Ik heb een HFDC-6V 16 bit controller en ST125 HD.
Ik heb in Nederland een shop gevonden waar men edge connectoren verkoopt. Zal als ik de connectoren te pakken krijg zelf de kabels maken.
Voor de control cable kan je, zoals @Waterbeesje al aangeeft, een floppy drive kabel pakken met (een) edge connector(s). Wel de twist ongedaan maken natuurlijk
Ter info: Wikipedia: ST-506/ST-412 en Wikipedia: Floppy disk drive interface
Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)
(Ik zou ff een dm naar @frapex sturen voor de data kabel)
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
MFM/RLL control kabels, de bredere, kunnen wel een twist hebben, maar dat is geen verplichting.
Maak je de kabel zelf dan kun je die twist in de control kabel er dus prima uit laten. Let dan wel op de positie van de Drive Select jumper op de harde schijf.
Waarom hebben sommige dan wel een twist er in en andere niet? Dat scheelde omjumperen van een tweede hard disk om de juiste drive select te zetten. Aan veel MFM/RLL controllers kun je twee drives knopen. Elke schijf heeft zijn eigen data kabel, en ze delen de control kabel. Een tweede MFM/RLL schijf toevoegen aan je bestaande setup kon door op die tweede schijf de drive select jumper op positie 2 te zetten (met de eerste schijf op drive select 1) en de termination resistor te verwijderen. Het jumperen van Drive Select is vergelijkbaar met Master en Slave drive op een PATA IDE wat meer mensen bekend in de oren zal klinken.
[ Voor 8% gewijzigd door Ultraman op 18-08-2026 18:18 ]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Die twist in de mfm control kabel heb ik nog nooit tegen gekomen. Stel je dan alle drives in op drive 1 of drive 2? Heb je dan met 4 edge connectors ook 3 twists?Ultraman schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 18:17:
MFM/RLL data kabels, dit zijn de smallere, hebben geen twist.
MFM/RLL control kabels, de bredere, kunnen wel een twist hebben, maar dat is geen verplichting.
Maak je de kabel zelf dan kun je die twist in de control kabel er dus prima uit laten. Let dan wel op de positie van de Drive Select jumper op de harde schijf.
Waarom hebben sommige dan wel een twist er in en andere niet? Dat scheelde omjumperen van een tweede hard disk om de juiste drive select te zetten. Aan veel MFM/RLL controllers kun je twee drives knopen. Elke schijf heeft zijn eigen data kabel, en ze delen de control kabel. Een tweede MFM/RLL schijf toevoegen aan je bestaande setup kon door op die tweede schijf de drive select jumper op positie 2 te zetten (met de eerste schijf op drive select 1) en de termination resistor te verwijderen. Het jumperen van Drive Select is vergelijkbaar met Master en Slave drive op een PATA IDE wat meer mensen bekend in de oren zal klinken.
Bij floppy kabels was ook ooit het ontwerp dat de kabel zonder twist was gemaakt en 4 drives kon bevestigen. De drives met drive select jumper instellen. Daar is de twist zo gemaakt dat de drives als drive 2 moeten worden ingesteld (geen enkele and drive 1) en computers konden sinds die tijd vaak geen 4 fdd's meer aansturen.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Ik ga vandaag de oude PC met 16 bit ISA connector ophalen en verwacht de connectoren deze week. Ik laat nog iets weten over mijn experiment met grote vraag werkt die ST125 nog.
Ben nog even verder gaan klooien met het 939 platform.
De x2 4800+ had hetzelfde probleem met uitgeharde koelpasta tussen de die en de ihs. Alhoewel die niet zo heet werd als mijn 3700+. Met de x2 4800+ maakte het ook zeker veel verschil.
Ik heb de x2 4800+ nu ook gedelid (op de foto inmiddels wat Arctic Ceramique restant) en vond nog wat afstandsbusjes van een oude Scythe Mugen Max. Die hebben precies de juiste hoogte. Ik had wat Zalman CNPS afstandsbusjes. Daar heb ik de originele kartonnen ringetjes bij gemeten en vervolgens de hoogte van een IHS afgehaald. Toen kwam ik dus bij die Scythe afstandsbusjes uit om het ontbreken van de IHS te compenseren. Verder de originele backplates van mijn A8N32SLI Deluxe borden gebruikt. Wel iets kortere schroeven.
Inmiddels heb ik ook nog wat 250mhz ddr1 verkregen.
Zo draai ik nu de 3700+ op 2,8 ghz met 1,4125vcore met een CNPS 7000 ALCU en de x2 4800+ met hetzelfde voltage op 2,62 ghz met een CNPS 7000 CU.Toch mooi, fors meer dan een FX-57 en iets meer dan een FX-60 in het bezit en die waren qua prijs ooit vrijwel gratis. :P
Ik wilde met overklokken onder de 1,45vcore blijven (daarboven moet er een "cpu" overvolt functie aangezet worden in het bios anders gaat het niet hoger dan 1,45v ondanks instelling in het bios)
De CNPS 7000 koelers zijn dus wel degelijk prima bruikbaar met deze cpu's. Beide cpu's blijven onder de 60 graden. De x2 4800+ met koeler gaat wel eerder/vaker naar full speed (door Qfan) dan de 3700+ met koeler. Om dat / het geluidsniveau weer tegen te gaan doe ik er bij beide een noctua low noise NA-RC6 adapter tussen. Met deze Zalman koelers blijven de northbridge en het vrm gedeelte ook heel stuk koeler dan met een tower koeler (zelfs een model met een duct/forcering voor het vrm gedeelte).
De cpu's zijn gedelid alleen niet meer bruikbaar icm een koeler met een klemmend systeem omdat je dan beschadiging van de die riskeert. De Zalmans kan je mooi voorzichtig om-en-om vastdraaien (zoals het hoort).
Ik ben nu vooral met Far Cry met de community patch bezig onder Windows XP SP3 en ook hier (net als met Doom 3 1.3.1) is een X2 met lagere kloksnelheid aardig sneller dan een single core op hogere snelheid. Beide dus ook 1mb cache per core en beide SSE3. De x2 4800+ op 2,62 ghz is ingame vaak 5-10 fps sneller in sommige scenes. In de Farcry Benchmark tool scheelt het in de PCGH test maar zo'n 3 fps. Farcry is met beide cpu's door de cpu gebottlenecked met een 7800gt. En dat op 1280x-1024, ultra, 8xaf 2xaa. Met beide cpu's 2x 1024mb op 240mhz 3-3-3-6 1t.
:strip_exif()/f/image/RAtVaHTnJUUVnpLveC4x0Egr.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 42% gewijzigd door HugoBoss1985 op 19-08-2026 11:44 ]
Wat voor 3700+ was dat? Daar waren wat verschillende versies van.HugoBoss1985 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 11:26:
@nelizmastr
De x2 4800+ had hetzelfde probleem met uitgeharde koelpasta tussen de die en de ihs. Alhoewel die niet zo heet werd als mijn 3700+. Met de x2 4800+ maakte het ook zeker veel verschil.
Ik heb de x2 4800+ nu ook gedelid (op de foto inmiddels wat Arctic Ceramique restant) en vond nog wat afstandsbusjes van een oude Scythe Mugen Max. Die hebben precies de juiste hoogte. Ik had wat Zalman CNPS afstandsbusjes. Daar heb ik de originele kartonnen ringetjes bij gemeten en vervolgens de hoogte van een IHS afgehaald. Toen kwam ik dus bij die Scythe afstandsbusjes uit om het ontbreken van de IHS te compenseren. Verder de originele backplates van mijn A8N32SLI Deluxe borden gebruikt. Wel iets kortere schroeven.
Inmiddels heb ik ook nog wat 250mhz ddr1 verkregen.
Zo draai ik nu de 3700+ op 2,8 ghz met 1,4125vcore met een CNPS 7000 ALCU en de x2 4800+ met hetzelfde voltage op 2,62 ghz met een CNPS 7000 CU.Toch mooi, fors meer dan een FX-57 en iets meer dan een FX-60 in het bezit en die waren qua prijs ooit vrijwel gratis. :P
Ik wilde met overklokken onder de 1,45vcore blijven (daarboven moet er een "cpu" overvolt functie aangezet worden in het bios anders gaat het niet hoger dan 1,45v ondanks instelling in het bios)
De CNPS 7000 koelers zijn dus wel degelijk prima bruikbaar met deze cpu's. Beide cpu's blijven onder de 60 graden. De x2 4800+ met koeler gaat wel eerder/vaker naar full speed (door Qfan) dan de 3700+ met koeler. Om dat / het geluidsniveau weer tegen te gaan doe ik er bij beide een noctua low noise NA-RC6 adapter tussen. Met deze Zalman koelers blijven de northbridge en het vrm gedeelte ook heel stuk koeler dan met een tower koeler (zelfs een model met een duct/forcering voor het vrm gedeelte).
De cpu's zijn gedelid alleen niet meer bruikbaar icm een koeler met een klemmend systeem omdat je dan beschadiging van de die riskeert. De Zalmans kan je mooi voorzichtig om-en-om vastdraaien (zoals het hoort).
Ik ben nu vooral met Far Cry met de community patch bezig onder Windows XP SP3 en ook hier (net als met Doom 3 1.3.1) is een X2 met lagere kloksnelheid aardig sneller dan een single core op hogere snelheid. Beide dus ook 1mb cache per core en beide SSE3. De x2 4800+ op 2,62 ghz is ingame vaak 5-10 fps sneller in sommige scenes. In de Farcry Benchmark tool scheelt het in de PCGH test maar zo'n 3 fps. Farcry is met beide cpu's door de cpu gebottlenecked met een 7800gt. En dat op 1280x-1024, ultra, 8xaf 2xaa. Met beide cpu's 2x 1024mb op 240mhz 3-3-3-6 1t.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Misschien heb ik deze CPU's ook nog wel liggen. Kan me herinneren dat ik een San Diego heb liggen in de opslag.
Vind je de 7800GT niet te nieuw voor de rest van het systeem?
Dit is ook een San Diego. Core temp net gestart voor het screenshot dus min. temp is vrij hoog. Tevens hier niet de NA-RC6 gebruikt dus fanspeed schoot hier al naar max 2600 rpm. Temps blijven wel aardig in deze buurt na 4 uur Prime95.Acid Vendetta schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 11:57:
[...]
Wat voor 3700+ was dat? Daar waren wat verschillende versies van.
Misschien heb ik deze CPU's ook nog wel liggen. Kan me herinneren dat ik een San Diego heb liggen in de opslag.
Vind je de 7800GT niet te nieuw voor de rest van het systeem?
VID blijft altijd op 1,4v staan in software, ook met 1,4125v. Pas met 1,425 wordt het weer correct weergegeven.
Nee hoor, zeker niet te oud.
Dit zou een mooie "late 2005 build" kunnen worden. Het A8N32SLI-Deluxe bord kwam zelfs later uit dan de 7800GT.
Het past ook mooi bij mij want ik had ooit een A8N SLI (Of een SE) met 2x 7800GT in SLI. Toen had ik ook al 2gb maar nog steeds een singlecore. Hierna ging ik over naar Nforce 680i sli met mijn eerste dual core: een E6600.
Het 939 platform was wel mijn eerste PCI-E platform. Ik weet alleen niet meer of ik nou een AGP of PCI-E X800XT-PE had tussen mijn 6600GT AGP en mijn 7800GT.
Zo probeer ik nog wel eens een beetje periode correcte hardware te verzamelen van de generaties die ik toen had. Alleen exact dezelfde hardware vinden lukt nooit.
Maarja het is altijd leuk om even mee te klooien maar meestal val ik toch terug op mijn extreme Windows XP pc omdat ik hogere resoluties en refresh rates wil.
3570k, Z77 en HD7970.
[ Voor 3% gewijzigd door HugoBoss1985 op 19-08-2026 12:12 ]
Nostalgie (omdat je zelf de hardware toen had), om het eens te ervaren zoals het toen was?
Of juist een gemaximaliseerde Windows XP build met zeer late (i5, i7) hardware?
Windows XP kan je met zoveel hardware draaien dus ben hier wel nieuwsgierig naar!
Zo heb ik nu al een beetje OCD met de X2 4800+ gebruiken omdat ik toen een single core had en geen dual core. Dus eigenlijk is dat al een soort vals spelen en kan ik ook weer net zo goed naar een socket 775 systeem
[ Voor 23% gewijzigd door HugoBoss1985 op 19-08-2026 13:17 ]
Puur praktisch gezien: Je moet het ook net hebben liggen of kunnen vinden.. Snelheid, stabiliteit en compatibiliteit.HugoBoss1985 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 12:19:
Wat zijn in dit topic voor iedereen nou de argumenten/motivatie om wél geen periode correcte build te maken?
Nostalgie (omdat je zelf de hardware toen had), om het eens te ervaren zoals het toen was?
Maar nostalgische redenen: een/jouw eigen pc uit die tijd nabouwen. Dat kan van alles zijn. Ook met latere upgrades.
Voor mij vooral: nieuwsgierigheid.HugoBoss1985 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 12:19:
Wat zijn in dit topic voor iedereen nou de argumenten/motivatie om wél geen periode correcte build te maken?
Windows XP kan je met zoveel hardware draaien dus ben hier wel nieuwsgierig naar!
Zo heb ik nu al een beetje OCD met de X2 4800+ gebruiken omdat ik toen een single core had en geen dual core. Dus eigenlijk is dat al een soort vals spelen en kan ik ook weer net zo goed naar een socket 775 systeem
Dat kan zijn naar een bepaald oud systeem of bepaalde componenten die ik vroeger nooit had. Dingen als een Mac SE/30 of iMac bolletje, een EGA monitor en ditto kaarten of allerlei vage storage-oplossingen (ooit van de Castlewood Orb gehoord?
Kan ook zijn naar bepaalde eigenschappen. Even een systeem in elkaar zetten om twee videokaarten of CPUs tegen elkaar te benchmarken (laatst nog met een twee Celeron Mendocinos gedaan) of te luisteren naar verschil tussen twee geluidskaarten.
Of gewoon om een testbed voor iets te maken. Als ik een nieuw onderdeel binnen heb kan ik het soms in een bestaand systeem testen maar soms moet ik iets nieuws in elkaar flatsen.
Als laatste is het (voor mij) de "wat is de snelste systeem voor..." vraag. Ja, ik heb een Core2-systeem voor Win98, maar dat is niet om te patsen met scores, maar om 100% zeker te weten dat m'n CPU geen bottleneck gaat zijn. Er zijn mensen die graag een supersysteem uit een bepaald jaar willen. Kan prima, ik ben er niet een van. Ik hoef ook niet specifiek een bepaalde authentieke behuizing oid te hebben, sterker nog, ik heb meerdere transparante behuizingen zodat ik juist de onderdelen kan zien. Vind ik veel interessanter
Oslik, blyat! Oslik!
Het "periode correct" gebeuren is wat mij betreft gewoon iets van een persoonlijke voorkeur. Er zijn genoeg mensen, ook hier, die een retro pc willen opzetten met als enige randvoorwaarde om bepaalde oude spellen op Windows 95/98/XP te kunnen spelen. De een bouwt daarvoor een helemaal periode correct systeem met een Pentium 3/4 of Athlon XP/64, de ander pakt/bouwt met hardware die hij/zij makkelijk en goedkoop aan kan komen. En dan kan het best een Core i3 2100 office pc zijn met een GeForce 6600 waar dan Windows 98 op draait.HugoBoss1985 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 12:19:
Zelf houd ik dingen liefst origineel c.q. periode correct, maar dat is omdat het bij mij een redelijk uit de hand gelopen hobby is en ik een heel leger aan retro pc's heb. Computers die ik vroeger had laat ik dus (of herbouw ik) precies zoals ze toen waren, bij anderen probeer ik leuke/interessante setups te maken (meestal de highend van die tijd) waar de zaken wel bij elkaar passen. Daarbij probeer ik wel wat variatie toe te passen, want hoe goed een 8800GTX destijds ook was, ik wil niet bij 4 pc's uit dat tijdperk allemaal 8800GTXen erin zetten. Daarom heeft de pc waaraan ik nu aan het sleutelen ben een 8800GTX, een andere heeft 2x9800GT in SLI, mijn oude Athlon64 4000+ build diens originele 7900GTO/GTX en een andere Athlon64 X2 4800+ build een X1950XTX.
Maar goed, dit is zoals gezegd omdat ik veel (teveel?) retro pc's heb... de teller staat inmiddels op 40
:strip_exif()/f/image/Y2PkMU6Vj4kiFxPcCKyIvGTM.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo kan ik zelf ook in 1 oogopslag zien wat er nu alweer in die pc zit. Op termijn, zoals op t plaatje te zien is, wil ik elke pc een standaard setje benchmarks laten doen, daar een digitaal overzicht van maken en de scores ook op de naamkaartjes zetten. Dat heb ik bij 1 of 2 pc's al eens gedaan, maar de tijd ontbreekt gewoon om hier structureel tijd aan te besteden. Misschien deze winter weer, wanneer er geen/veel minder werk/projectjes in en met name om het huis zijn.
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Verwijderd
Mooi project, manHugoBoss1985 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 11:26:
@nelizmastr
[...]
Het valt echt mee hoor. Gewoon met een klem/bankschroef doen. Wel eentje met gladde bekken. Met een mesje is idd wel link. Nu maar hopen dat ze lang blijven leven. 60 graden is eigenlijk een paar graden boven Tjmax. Maar lijkt mij prima?Verwijderd schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 15:36:
[...]
Mooi project, manLekker bezig en je hebt mooi weer een CPU gered van een zekere dood. Delidden zou ik niet durven omdat ik dan bang ben iets te beschadigen. Ik weet wel dat je het beste zijdelingse kracht moet uitoefenen en niet 'het' eraf trekken. Zalman is altijd wel een goed merk geweest.
Ik ga op de rest van jullie later nog even inhaken!
Zelf doe ik juist MS Dos, Windows 98 en Windows XP. De tussenmaten heb ik ook wel gedaan maar juist op deze 3 besturing systemen werken de voor mij meest bekende en leuke spellen. Zo gebruik in in MS Dos soms nog een programma om banners te maken (BannerMania). Deels voor de fun en deels omdat ik die eigenlijk makkelijker vind. Ook The Print Shop heb ik nog wel eens gebruikt.HugoBoss1985 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 12:19:
Wat zijn in dit topic voor iedereen nou de argumenten/motivatie om wél/geen periode correcte build te maken?
Een tijdje terug hielp ik iemand die heeft 2 eigenlijk hele mooie flatbed scanners op (een op SCSI en de ander op de LPT poort). Mogelijk ook met een USB naar een van die twee poort omzetters en dan een pakket als VueScan is de kans groot dat de scanner ook prima weer werkend is te maken in Windows 11. Ook de nostalgie heeft vaak wat en veel van dit soort gebruikers die zoiets dan gebruiken... Die vinden dit zo prima. Het systeem zit niet op internet. Ze doen alleen een bepaald riedeltje en soms gebruiken ze dan een diskette of sommige met iets moderners cd of zelfs USB om de bestanden op te slaan.
In geval van de persoon met de 2 scanners. Die deed het met diskettes. Hij kreeg al behoorlijke tijd opmerkingen om eens via USB aan te leveren. Omdat hij graag zijn eigen riedeltje wilt blijven doen... Onlangs een USB uitbreidingskaart erbij gestoken. Het systeem had namelijk geen USB poorten.
Persoonlijk vind ik dat juist erg mooi.
Volgens mij zat er in de IBM 5160 met hard disk OEM een MFM control kabel met een twist?Waterbeesje schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:35:
[...]
Die twist in de mfm control kabel heb ik nog nooit tegen gekomen. Stel je dan alle drives in op drive 1 of drive 2?
Met twist in de kabel zet je de drives beide op de tweede positie.
DS1 of DS2 afhankelijk of je drive met DS0 of met DS1 begint te tellen.
Zonder twist in de kabel zet je de drive aan het uiteinde op de eerste drive select positie (DS0 of DS1) en die er voor op de tweede jumperpositie (DS1 of DS2).
Nee, dat lijkt mij niet.Heb je dan met 4 edge connectors ook 3 twists?
De MFM controllers die typisch door mijn handen gaan, niet bepaald alledaags overigens, zijn doorgaans voor (maar) twee harddisks. Dan zie je op controller kaart een enkele 34 pins header voor de control cable en twee 20 pin headers voor een data cable naar de individuele harddisk.
Als je een controller hebt geschikt voor vier harddisks dan vermoed ik dat je een control kabel zou gebruiken zonder twists er in en de drives in volgorde moet jumperen.
Klopt. De Shugart floppy interface ondersteunt 4 floppy drives. Al ondersteunen de meeste floppy controllers maar twee floppy drives.Bij floppy kabels was ook ooit het ontwerp dat de kabel zonder twist was gemaakt en 4 drives kon bevestigen. De drives met drive select jumper instellen. Daar is de twist zo gemaakt dat de drives als drive 2 moeten worden ingesteld (geen enkele and drive 1) en computers konden sinds die tijd vaak geen 4 fdd's meer aansturen.
Systemen van voor de IBM PC (5150) komen allemaal, althans die ik ken, zonder twist in de kabel en je dient de floppy drives juist te jumperen. Dat gaat nog vaak genoeg fout want de meeste floppy drives die je tegenkomt zijn af-fabriek gejumperd op de tweede drive select positie. Dat gaat prima in een IBM PC, maar als het de eerste floppy drive zou zijn in een ouder systeem... dan gaat het mis. En dat zijn de meesten niet gewend.
Inderdaad de condensator die ik over het hoofd had gezien. Geen collateral damage op het eerste oog.WHiZZi schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 17:33:
[...]
Grote kans dat het een RIFA is ja, maar dat is een kwestie van kijken. Je kunt ze er ook uit halen (in ieder geval de X), want stroom is tegenwoordig stabiel genoeg.
![]() | ![]() |
Yup, dat is er zo eentje.PD2JK schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 12:34:
[...]
Inderdaad de condensator die ik over het hoofd had gezien. Geen collateral damage op het eerste oog.Die heeft flink zijn magische rook tegen het plastic chassis aan lopen spuien...
[Afbeelding] [Afbeelding]
Vervangen door een andere 0,1 uF X2 condensator.
En let op ik zie op de eerste foto er nog eentje uiterst linksonder, iets kleiner uitgevallen.
Die Rifa's kwam je overal tegen vroeger... Zelf twee bandrecorders op revisie staan waarvan de Revox 100% zeker een Rifa vonkblusser heeft... De Akai GX-365D weet ik zo niet, maar is hier ook verder niet van belang aangezien het off-topic is...Ultraman schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:31:
[...]
Yup, dat is er zo eentje.
Vervangen door een andere 0,1 uF X2 condensator.
En let op ik zie op de eerste foto er nog eentje uiterst linksonder, iets kleiner uitgevallen.
De monteur had in zijn verslag naar mij genoteerd dat er scheuren in bepaalde condensatoren zaten in de Revox... Toen wist ik genoeg: dat moet die Rifa zijn... Verbaasde mij dat die niet klapte toen ik de recorder voor het eerst testte, maar gezien de scheuren was dat op korte termijn 100% zeker wel gebeurt...
Nu nog een tower met on-board GeForce. MS-6168 VER:3 ?
Anthony Zxclxiv kan vast helpen met een VSA-100 versiePD2JK schreef op woensdag 2 september 2026 @ 19:14:
nieuws: Acer 'blaast Packard Bell nieuw leven in' met laptop, platenspeler en...
Nu nog een tower met on-board GeForce. MS-6168 VER:3 ?
Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.
Een paar weken geleden stond er een gratis ophalen Compaq Presario 1525 15" CRT monitor op Marktplaats, defect gegaan door een ongelukkige botsing tussen een laptop lader en de VGA stekker. Deze opgehaald en aan de slag gegaan met het probleem.
Het eerste probleem waren mijn waardeloze multimeters. Die vervangen voor een Fluke 115, wat een verademing... had ik jaren eerder moeten doen!
Allereerst de VGA kabel doorgemeten, om de pinout van de VGA functies op het moederbord te weten. Grappig detail is dat deze monitor luidsprekers heeft, maar die zijn passief. De versterker zit op het moederbord van de bijbehorende Compaq Presario PC's maar de monitor kan wel mute en volume regelen, het gebruikt daarvoor de datalijnen (4 in totaal) waarvan een aantal doorgaans niet gebruikt worden en communiceert zo met het moederbord (onboard video). Toen alles nagelopen, met behulp van Google AI, ChatGPT en Claude. Leuk om die ook te kunnen vergelijken. Uiteindelijk bleken er 2 weerstanden en 2 diodes kapot, die allemaal te herleiden waren naar de VGA connector. Niet in het RGB circuit maar wel in de monitor herkenning (data pin) en VSync.
Die vervangen, monitor weer opgebouwd. Het issue was, ik had hem niet uit elkaar gehaald, sommige draden wist ik niet en in de haast hem te zien werken heb ik niet meer uitvoerig gekeken naar de pinnen waar ik ze op aansloot. Grijs en zwart, beide 1 polig, de ene was massa maar de andere was mij (en 3 AI systemen) niet duidelijk: een grijze draad die rond de buis loopt. Degauss of iets anders... Tot overmaat van ramp geven de connector namen/nummers ook geen duidelijkheid en pasten beide stekkers. Je raad het al, verkeerd om aangesloten. Monitor ging aan en had direct een nieuwe paus gekozen.
Buis ontladen, demonteren, weer op zoek, was er 1 fuseable resistor in rook opgegaan, was zelfs mooi te zien in de voor- en na foto's. Gelukkig had ik voor foto's, want op de na foto's waren de kleurringen niet meer te identificeren. Een vriend had exact dit type liggen, die erin gesoldeerd en zie daar, mijn Presario 4540 minitower heeft nu zijn bijpassende monitor!
Een toffe monitor, een leuke reparatie ervaring en weer wat kennis en ervaring rijker dus!
P.S.: is hier nog iemand met deze monitor of het kleine broertje 1425? Ik heb nog 2 klemmetjes over, op de eerste foto van de onderdelen zie je ze liggen. Heb nog niet kunnen ontdekken waar deze gemonteerd horen, dus als iemand meer informatie heeft of zelf zo'n monitor dan hoor ik dat heel graag!
:strip_exif()/f/image/HETPf1a4dhzmSR9HGO6akx8l.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pGj8nAqyGuHSYg4pAa63rV15.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CklqSmPW6WENCniZ6ZQPVeP2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1I3MucYE5HH2ta9VKGEW66cM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qxgpCEoijvnEb6jjpL8yOo0X.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MwrTtiLMxrmli9GTATXoUXde.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WtxNHocWiS4vPzIv2ZnIn1Gq.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo zie je maar weer dat wat doorzettingsvermogen écht het verschil maakt!
Thanks for sharing.
1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI
Heb op zolder ook mijn beide Pentium 60's weer gevonden, nu had ik het idee om 1 van deze 2 te voorzien van een Pentium 66mhz processor.
Heeft iemand van jullie deze toevallig nog liggen?
In mijn geval is het gewoon nostalgie. Vind de originele hardware gewoon leuk en probeer dan ook altijd zoveel mogelijk high end systemen van die tijd te bouwen er echt het maximale uit te halen zeg maar, gewoon omdat ik dat leuk vind.HugoBoss1985 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 12:19:
Wat zijn in dit topic voor iedereen nou de argumenten/motivatie om wél/geen periode correcte build te maken?
Want zeg nu eerlijk als het puur zou zijn om oude software of games ofzo te draaien, je kunt met je moderne computer letterlijk alles wat je met die oude dingen ook kunt dus daar moet je het niet voor doen
ik sluit me hierbij aan al heb ik geen 40 retrosystemen staan hier, maar de helft haal ik wel denk ik als ik al de projecten die ik heb hier heb liggen af zou makenMoi_in_actie schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 13:38:
[...]
Het "periode correct" gebeuren is wat mij betreft gewoon iets van een persoonlijke voorkeur. Er zijn genoeg mensen, ook hier, die een retro pc willen opzetten met als enige randvoorwaarde om bepaalde oude spellen op Windows 95/98/XP te kunnen spelen. De een bouwt daarvoor een helemaal periode correct systeem met een Pentium 3/4 of Athlon XP/64, de ander pakt/bouwt met hardware die hij/zij makkelijk en goedkoop aan kan komen. En dan kan het best een Core i3 2100 office pc zijn met een GeForce 6600 waar dan Windows 98 op draait.
Zelf houd ik dingen liefst origineel c.q. periode correct, maar dat is omdat het bij mij een redelijk uit de hand gelopen hobby is en ik een heel leger aan retro pc's heb. Computers die ik vroeger had laat ik dus (of herbouw ik) precies zoals ze toen waren, bij anderen probeer ik leuke/interessante setups te maken (meestal de highend van die tijd) waar de zaken wel bij elkaar passen. Daarbij probeer ik wel wat variatie toe te passen, want hoe goed een 8800GTX destijds ook was, ik wil niet bij 4 pc's uit dat tijdperk allemaal 8800GTXen erin zetten. Daarom heeft de pc waaraan ik nu aan het sleutelen ben een 8800GTX, een andere heeft 2x9800GT in SLI, mijn oude Athlon64 4000+ build diens originele 7900GTO/GTX en een andere Athlon64 X2 4800+ build een X1950XTX.
Maar goed, dit is zoals gezegd omdat ik veel (teveel?) retro pc's heb... de teller staat inmiddels op 40En met dergelijke aantallen is het al een hele opgave om bij te houden wat waarin zit, aangezien ik zo nu en dan ook wel wat omhuis met hardware; je vindt nog wat leukere/beter passende hardware, er gaat iets stuk, je wilt iets van de ene naar de andere pc wisselen enzovoorts. Heb op retroNAS wel al lange tijd een Excel file waarin alles beschreven staat, maar met pc's die veel op elkaar lijken (b.v. een aantal Medion machines) blijft het lastig. Dus mede daarom en ook omdat het leuk uitziet c.q. handig is voor vrienden die komen kijken ben ik bezig met een soort "naamkaartjes" te maken.
[Afbeelding]
Zo kan ik zelf ook in 1 oogopslag zien wat er nu alweer in die pc zit. Op termijn, zoals op t plaatje te zien is, wil ik elke pc een standaard setje benchmarks laten doen, daar een digitaal overzicht van maken en de scores ook op de naamkaartjes zetten. Dat heb ik bij 1 of 2 pc's al eens gedaan, maar de tijd ontbreekt gewoon om hier structureel tijd aan te besteden. Misschien deze winter weer, wanneer er geen/veel minder werk/projectjes in en met name om het huis zijn.
Wat voor systemen heb je zelf allemaal als ik vragen mag? Ikzelf ben voornamelijk fan van de speciaaltjes, heb redelijk wat dual systemen en ook de wat specialere dingen zoals de pentium 60 enz
nee ik zou graag een originele pentium 66 willen hebben, die krengen worden standaard al superheet dus overclocken lijkt me geen goed ideePD2JK schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 16:04:
De jumper naar 66 MHz zetten is zeker geen optie?
Wat heb ik allemaal... dat is een hele vraag. Hier een uitdraai van enkele kolommen uit mn Excel bestandje:corné325i schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 17:05:
[...]
ik sluit me hierbij aan al heb ik geen 40 retrosystemen staan hier, maar de helft haal ik wel denk ik als ik al de projecten die ik heb hier heb liggen af zou makenen als ik puur kwa moederbord/processor combi zou gaan tellen dan haal ik de 40 ook wel
![]()
Wat voor systemen heb je zelf allemaal als ik vragen mag? Ikzelf ben voornamelijk fan van de speciaaltjes, heb redelijk wat dual systemen en ook de wat specialere dingen zoals de pentium 60 enz
/f/image/pwc8u9dyxtk8ejHXvg72pYuW.png?f=fotoalbum_large)
De in rood weergeven Medion is er een die eerst op stond, maar nu half uit elkaar gesloopt onder een bureau weggestopt staat. En de Siemens Xpert is een pc van mn vader waar hij eigenlijk al jaren niets meer mee doet, maar hij moet er nog een keer wat spullen vanaf halen en ooit komt dat ding eens hierheen. Heb ook een nieuwe HTPC hier naast me liggen die in aanbouw is, die staat nog niet op de lijst.
Veruit het meeste is uit het tijdperk van en draait op Windows XP, maar de laatste 2 jaar is er ook heel wat Windows 7 spul bijgekomen. Simpelweg omdat ik ofwel bepaalde heel interessante CPU's/Mobo's/GPU's voor een leuke prijs kon krijgen, of iets in bundel had gekocht en dingen over had. Meestal kwam het echter omdat ik een bepaalde kast nog erg graag wilde verzamelen en daaromheen een passende build heb gemaakt. Zo heb ik een zwak voor Thermaltake kasten, maar een Zalman Z-Machine was ook zo'n voorbeeld.
Aan de andere kant van het spectrum verzamel ik graag (oudere) Medion systemen, omdat 2 ervan mijn eigen oude pc's waren, mn vader heeft dergelijke systemen veel gebruikt (en/of gebruikt ze nog steeds). En van nog eerder mijn eigen oude Siemens Nixdorf 486 en andere oude Siemens systemen, dat was (mijn inziens) echt prachtig spul midden jaren 90.
En ja, ik denk dat een redelijk deel van de systemen/hardware hierboven wel als "speciaal" bestempeld kan worden (lees: destijds heel highend, heel zeldzaam, heel bijzonder), maar een groot deel is ook wat voor mij (noem het nostalgie) heel bijzonder is (de Siemens Nixdorfs, Medion's en al mijn andere eigen oude pc's).
Er zijn nog altijd wel dingen die ik zou willen toevoegen aan de collectie, maar het overgrote merendeel van waar ik ooit van heb kunnen dromen heb ik al. Misschien nog eens wat leuke dual-GPU kaarten (HD3870X2, Geforce GTX 590/690), iets van DFI LanParty moederborden (een groen/geel s1366 setupje mist nog) of nog een oude Athlon64 FX-57, maar vaak zijn die dingen al zo aan de prijs dat ik het er niet voor over heb.
En ja soms zie ik gewoon iets voorbij komen, zoals laatst een random Fujitsu/Siemens HTPC systeem en dan denk ik: hey, dat ding heeft alles waarmee ik een perfecte (retro) HTPC setup voor de woonkamer van kan maken. Hij is net jong genoeg om HDMI te hebben, maar ook SCART, volledig tulp-stekker 7.1 audio, optical audio, S-VHS in en out, tv tuner, gigabit LAN, ik kan er een Bluray drive in stoppen...ideaal. Tsja, als dat dan te koop staat voor een paar tientjes dan is de keuze snel gemaakt. Dat wordt een projectje voor dit najaar, hele HTPC, S-VHS recorder, volledige stereotoren setup maken in de woonkamer.
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
De eerste computer die ik zelf als 12/13 jarig mannetje splinternieuw gekocht had was een Medion. de specs waren uit mn hoofd:Moi_in_actie schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 17:33:
[...]
Wat heb ik allemaal... dat is een hele vraag. Hier een uitdraai van enkele kolommen uit mn Excel bestandje:
[Afbeelding]
De in rood weergeven Medion is er een die eerst op stond, maar nu half uit elkaar gesloopt onder een bureau weggestopt staat. En de Siemens Xpert is een pc van mn vader waar hij eigenlijk al jaren niets meer mee doet, maar hij moet er nog een keer wat spullen vanaf halen en ooit komt dat ding eens hierheen. Heb ook een nieuwe HTPC hier naast me liggen die in aanbouw is, die staat nog niet op de lijst.
Veruit het meeste is uit het tijdperk van en draait op Windows XP, maar de laatste 2 jaar is er ook heel wat Windows 7 spul bijgekomen. Simpelweg omdat ik ofwel bepaalde heel interessante CPU's/Mobo's/GPU's voor een leuke prijs kon krijgen, of iets in bundel had gekocht en dingen over had. Meestal kwam het echter omdat ik een bepaalde kast nog erg graag wilde verzamelen en daaromheen een passende build heb gemaakt. Zo heb ik een zwak voor Thermaltake kasten, maar een Zalman Z-Machine was ook zo'n voorbeeld.
Aan de andere kant van het spectrum verzamel ik graag (oudere) Medion systemen, omdat 2 ervan mijn eigen oude pc's waren, mn vader heeft dergelijke systemen veel gebruikt (en/of gebruikt ze nog steeds). En van nog eerder mijn eigen oude Siemens Nixdorf 486 en andere oude Siemens systemen, dat was (mijn inziens) echt prachtig spul midden jaren 90.
En ja, ik denk dat een redelijk deel van de systemen/hardware hierboven wel als "speciaal" bestempeld kan worden (lees: destijds heel highend, heel zeldzaam, heel bijzonder), maar een groot deel is ook wat voor mij (noem het nostalgie) heel bijzonder is (de Siemens Nixdorfs, Medion's en al mijn andere eigen oude pc's).
Er zijn nog altijd wel dingen die ik zou willen toevoegen aan de collectie, maar het overgrote merendeel van waar ik ooit van heb kunnen dromen heb ik al. Misschien nog eens wat leuke dual-GPU kaarten (HD3870X2, Geforce GTX 590/690), iets van DFI LanParty moederborden (een groen/geel s1366 setupje mist nog) of nog een oude Athlon64 FX-57, maar vaak zijn die dingen al zo aan de prijs dat ik het er niet voor over heb.
En ja soms zie ik gewoon iets voorbij komen, zoals laatst een random Fujitsu/Siemens HTPC systeem en dan denk ik: hey, dat ding heeft alles waarmee ik een perfecte (retro) HTPC setup voor de woonkamer van kan maken. Hij is net jong genoeg om HDMI te hebben, maar ook SCART, volledig tulp-stekker 7.1 audio, optical audio, S-VHS in en out, tv tuner, gigabit LAN, ik kan er een Bluray drive in stoppen...ideaal. Tsja, als dat dan te koop staat voor een paar tientjes dan is de keuze snel gemaakt. Dat wordt een projectje voor dit najaar, hele HTPC, S-VHS recorder, volledige stereotoren setup maken in de woonkamer.
Intel pentium 3 667mhz
128mb sdram
riva tnt 2 model 64 32mb videokaart
soundblaster 128 pci onboard audio
56k modem
en een 20gb hardeschijf van seagate 5400rpm als ik het goed heb
40x lite on cdromspeler
en de kast was echt heel erg lelijk met zo'n paarse startknop
Zo 'superheet' worden ze niet - destijds was 16W schokkend voor mensen die een 486 gewend waren, maar een late So7 CPU verbruikt significant meer in kleinere package. Zolang je zorgt voor een degelijke koeling (destijds werd bijv geen thermal compound gebruikt, en steevast kleine snerpfannetjes op erg kleine heatsink) kun je zo'n ding prima koeler houden op 66MHz dan het de afgelopen dertig jaar op 60MHz geweest is.corné325i schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 17:08:
[...]
nee ik zou graag een originele pentium 66 willen hebben, die krengen worden standaard al superheet dus overclocken lijkt me geen goed idee
Wil je toch per se een 66, dan gaat dat was een lange en/of dure zoektocht worden, want overgroot deel van verkochte So4 CPUs waren P60s. En dan moet je ook nog kiezen voor wel of geen FDIV bug
Oslik, blyat! Oslik!
Diezelfde mensen schrokken zich dan de pleuris toen de Pentium 4 uitkwamdion_b schreef op maandag 14 september 2026 @ 12:01:
[...]
Zo 'superheet' worden ze niet - destijds was 16W schokkend voor mensen die een 486 gewend waren, maar een late So7 CPU verbruikt significant meer in kleinere package.
De 1.3GHz Willamette was al 52W waar de P3 Tualatin 1333 met 30W al klaar was. Ah Netburst
I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX9070XT - V750 Gold - Kubuntu 26.04LTS
Maar dat is wel TDP en niet daadwerkelijk verbruik.nelizmastr schreef op maandag 14 september 2026 @ 16:25:
[...]
Diezelfde mensen schrokken zich dan de pleuris toen de Pentium 4 uitkwam![]()
De 1.3GHz Willamette was al 52W waar de P3 Tualatin 1333 met 30W al klaar was. Ah Netburst
Ik heb dubbele Netburst Xeons in een bak zitten, met 130W TDP (per stuk
Net als de Core2 of bepaalde i3's, ook iets van 65W TDP maar komen niet in de buurt van dat in daadwerkelijk verbruik.
Dat dingen als Netburst niet bepaald efficiënt of goede power to... eh... power ratio heeft dat klopt ook wel.
Overigens (even buiten de quote om), oud spul word anders ook flink heet. De S3 onboard chip van m'n 486 word ook makkelijk 70ºC , die 486DX2 (passief gekoeld) of voorheen de SX25 en SX33 (ongekoeld) worden ook makkelijk 60º+.
Nu verbruikt m'n videokaart alleen al meer power dan toen zo'n beetje de hele PC (exclusief monitor, beeldbuis was niet zuinig nie) .
Onwetende wij denken: met zo veel stroom verbruik dat het allemaal zo waren wordt, moet het wel bliksemsnel zijn!
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
ben ook nog op zoek naar een werkende 5.25 floppydrive en oude hardeschijven van 5/800mb iets in die trend. En een leuke oude soundblaster isa uiteraard.
:strip_exif()/f/image/ojayWVa6EK3nG96DSrL1uynm.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door corné325i op 17-09-2026 19:46 ]
Vergeet vooral niet je 'write back' cache aan te zetten in de bios, want dit is de W8B variant van de DX4corné325i schreef op donderdag 17 september 2026 @ 18:53:
Heeft iemand toevallig nog een socket 3 cpu koeler liggen? dus voor een 486. Moet er nog eentje hebben voor mn nieuwste build met een AMD dx4 120mhz.
ben ook nog op zoek naar een werkende 5.25 floppydrive en oude hardeschijven van 5/800mb iets in die trend. En een leuke oude soundblaster isa uiteraard.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat betreft de koeler, zal ik eens kijken wat ik heb liggen. Sowieso een passieve. Misschien ook nog actieve. En mogelijk ook een geluidskaart die weg mag, maar dat moet ik nog ff bekijken. Moet het een creative zijn of mag ook een leuke kloon?
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Ja wil echt een soundblaster, heb soundblasters in nagenoeg al mijn retro pc’s 😋 en dat van de write back cache had ik helemaal niet meer aan gedacht, bedankt voor de herinnering 😃 heb je toevallig ook nog periode correcte cd-romspelers? Ik heb er genoeg maar dat zijn allemaal “moderne”Waterbeesje schreef op donderdag 17 september 2026 @ 22:33:
[...]
Vergeet vooral niet je 'write back' cache aan te zetten in de bios, want dit is de W8B variant van de DX4![]()
Wat betreft de koeler, zal ik eens kijken wat ik heb liggen. Sowieso een passieve. Misschien ook nog actieve. En mogelijk ook een geluidskaart die weg mag, maar dat moet ik nog ff bekijken. Moet het een creative zijn of mag ook een leuke kloon?
Dan zoek je dus een SBpro 2.0 met een 1x Matsushita CD spelercorné325i schreef op donderdag 17 september 2026 @ 22:45:
[...]
Ja wil echt een soundblaster, heb soundblasters in nagenoeg al mijn retro pc’s 😋 en dat van de write back cache had ik helemaal niet meer aan gedacht, bedankt voor de herinnering 😃 heb je toevallig ook nog periode correcte cd-romspelers? Ik heb er genoeg maar dat zijn allemaal “moderne”
Die SBpro 2.0 heb ik maar krijg je niet
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Periode correct voor die machine zou een SoundBlaster AWE32 zijn, met van die SIMMs.corné325i schreef op donderdag 17 september 2026 @ 22:45:
[...]
Ja wil echt een soundblaster, heb soundblasters in nagenoeg al mijn retro pc’s 😋 en dat van de write back cache had ik helemaal niet meer aan gedacht, bedankt voor de herinnering 😃 heb je toevallig ook nog periode correcte cd-romspelers? Ik heb er genoeg maar dat zijn allemaal “moderne”
Hmmmmmm, ik heb er één liggen... en die heeft niets te doen. Werkt bij mijn weten prima. Geen idee waar die kaarten voor gaan tegenwoordig, bij interesse doe mij een DM?
CT36xx is weer een ander verhaal wegens ontbrekende 'echte' OPL3 als die er op moet zitten. Maar CQM is niet slecht, het is anders.
Dan zou een AWE of een SB32 inderdaad het mooiste zijn, anders en SB16 of misschien nog een Vibra.corné325i schreef op donderdag 17 september 2026 @ 22:45:
[...]
Qua cdrom drives speel ik ook altijd vals, vaak eindigt er iets tussen 24 een 40 Speed in, waar dan geen bedrukking op het front staat (of heb ik weggehaald). Voordeel is dat ie makkelijker gebrande plaatjes pakt, maar in praktijk gebruik ik die niet eens meer.
Mbt die koeler: ga je voor een kleine 140.000rpm fan op het koelblok of voor een grote fan voorin de kast? Die laatste kun je op 7 volgt amper hoorbaar laten draaien en koelt meer dan genoeg. Die dx4'tjes zijn met de 3,3v niet de warmste.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Ik ben nog op zoek naar een goede joystick voor deze PC. Ik heb de volgende geprobeerd:
- Logitech Wingman Digital 3D Extreme
- Microsoft SideWinder Precision 3D Pro
- Microsoft SideWinder Precision Pro
Maar volgens mij zijn ze alle 3 net te nieuw om goed in DOS te werken. Ik kreeg eentje wel aan de gang maar op de één of andere manier krijg ik het niet helemaal soepel aan de gang. Welke degelijke joystick werkt echt goed in games als Tyrian, Raptor Call of the Wilds en Descent in DOS en Win95?
Zowel mijn P1 als P3 lipjes breken spontaan af.
Die dingen worden onder de tijd bros. Ze zijn ook al 30+ jaar oud. Dan zou je nog kunnen kijken naar thermisch geleidende tape, of een buurman en buurman oplossing. Ik heb nog succes gehad met die binddraadjes van de vuilniszakken. Dat plastic geleidt niet genoeg om een P1 of een celeron te verstoren is mijn ervaring.n0sTRa schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 08:59:
Nog mensen die problemen hebben met de mounting lipjes van hun sockets?
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Die ESS ben ik ook fan van, meer sound blaster compatibel dan een sound blasterTechno Overlord schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 01:14:
Ik heb een ESS Audiodrive ES1868F in een ISA slot met daarop een Serdaco Dreamblaster S2 in mijn Pentium 200MMX. Top geluid en hele goede midi imo (en geen hanging note bug). Zowel in DOS als Win95 zeer goede support in games. Echt een aanrader. Natuurlijk met een audio kabel naar de Toshiba XM-5602B 8-speed CD-ROM IDE drive die erin zit. Ik had eerder een merkloze CD-ROM drive maar daar kreeg ik maar zeer laag volume van Red Book audio. Met de Toshiba gewoon vol vermogen. Op een Logitech Z-4 2.1 speakerset klinkt de midi van Tyrian echt heerlijk.
Ik ben nog op zoek naar een goede joystick voor deze PC. Ik heb de volgende geprobeerd:
- Logitech Wingman Digital 3D Extreme
- Microsoft SideWinder Precision 3D Pro
- Microsoft SideWinder Precision Pro
Maar volgens mij zijn ze alle 3 net te nieuw om goed in DOS te werken. Ik kreeg eentje wel aan de gang maar op de één of andere manier krijg ik het niet helemaal soepel aan de gang. Welke degelijke joystick werkt echt goed in games als Tyrian, Raptor Call of the Wilds en Descent in DOS en Win95?
De midi is net iets afwijkend van de Yamaha opl3 maar verder prima.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Mierenneuk: dat is niet de MIDI, dat is de OPL3 FM-synthesis. MIDI is een communicatieprotocol voor muziekinstrumenten. Vaak werd FM synth ingezet om MIDI af te spelen, maar juist het MIDI-component verschilt in het geheel niet tussen ESFM, OPL3, CQM of welke synth dan ook, het is wat de synth doet met die instructies dat het geluid bepaalt.Waterbeesje schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 14:16:
[...]
Die ESS ben ik ook fan van, meer sound blaster compatibel dan een sound blaster![]()
De midi is net iets afwijkend van de Yamaha opl3 maar verder prima.
Oslik, blyat! Oslik!
[ Voor 14% gewijzigd door rcor op 19-09-2026 23:00 ]
Die chip kan ook (redelijk) FM-synth doen, maar jouw implementatie is wavetable-only. Een zeer redelijke wavetable - vroeger waren kaarten met de Dream chips felbegeerd, dus geen toeval dat Serge ze toepast in zijn serieuzere modules (z'n minder serieuze zijn ook grappig, maar objectief is een McFly oid minder mooi).Techno Overlord schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 21:45:
Ik gebruik deze waveblaster en die combineert wavetable en FM synth. Maar de General MIDI is echt een stuk beter dan zonder deze add-on op de ESS AudioDrive kaart. Het klinkt nu echt veel voller met meer/betere instumenten.
Als je toevallig een SC-55 hebt liggen, gebruiken! Dat is het instrument waar veruit de meeste MIDI game muziek op gecomponeerd werd, dus klinkt het exact als bedoeld. Uitdaging is dat die dingen destijds onbetaalbaar waren en nu ook lastig te vinden en duur. Vandaar dat een module met Dream chip en goede samples in ROM aantrekkelijk is. Beter dan SC-55? Nee. Maar je kunt hem gelijk bestellen bij Serdaco voor een zeer schappelijk bedrag.rcor schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 22:55:
Even een vraagje: waarom geen Roland sc-55 (mkIi) of Roland sc-88 (pro) toepassen voor midi geluiden? Ik las daar onlangs goede verhalen over en ook LGR heeft op Youtube de nodige videos over deze Roland producten gepubliceerd.
* dion_b heeft een SC-55ST - en een MT32 - en een Yamaha MU50 - en een Kawai GMega - en nog wat meuk
Maar heb ik een leven? Daar ben ik minder zeker van
Oslik, blyat! Oslik!
Dan ben ik benieuwd hoe die klinkt... Toevallig stond er een Roland SC-55 te koop op Marktplaats voor een schappelijk bedrag, dus die komt nu mijn kant op... Mocht je het hebben van een display niet belangrijk vinden is er ook een Roland SC7 te koop voor 90 euro op Marktplaats:dion_b schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 23:04:
[...]
Die chip kan ook (redelijk) FM-synth doen, maar jouw implementatie is wavetable-only. Een zeer redelijke wavetable - vroeger waren kaarten met de Dream chips felbegeerd, dus geen toeval dat Serge ze toepast in zijn serieuzere modules (z'n minder serieuze zijn ook grappig, maar objectief is een McFly oid minder mooi).
[...]
Als je toevallig een SC-55 hebt liggen, gebruiken! Dat is het instrument waar veruit de meeste MIDI game muziek op gecomponeerd werd, dus klinkt het exact als bedoeld. Uitdaging is dat die dingen destijds onbetaalbaar waren en nu ook lastig te vinden en duur. Vandaar dat een module met Dream chip en goede samples in ROM aantrekkelijk is. Beter dan SC-55? Nee. Maar je kunt hem gelijk bestellen bij Serdaco voor een zeer schappelijk bedrag.
* dion_b heeft een SC-55ST - en een MT32 - en een Yamaha MU50 - en een Kawai GMega - en nog wat meuk
Maar heb ik een leven? Daar ben ik minder zeker van
Roland SC7 op Marktplaats
Wellicht dat deze ook afdoende is, maar ik ben niet kenner genoeg hiervoor... Overigens is de Roland SC-55ST ook door LGR besproken:
[ Voor 3% gewijzigd door rcor op 20-09-2026 23:43 ]
Kwam soort waterige rook uit, gelukkig niet zo'n indringende geur als een RIFA maar ben heel snel met dat ding van de zolder naar de achtertuin gegaan
:strip_exif()/f/image/1m0gNYkpFQ3ajNzzuS9vAFRw.jpg?f=fotoalbum_large)
De condensator aan de primary kant (hoogspanning) is kapot, apart. Lijkt mij eenvoudig te repareren. Tenzij de condensator door een ander falend component kapot gegaan is. De secondary kant (laagspanning) lijkt intact.marklinfan schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:28:
Ahum... zei er iemand hier iets over het stroomverbruik van een P4 Prescott ? Zelfs een FSP voeding heeft kennelijk niet het eeuwige leven als ie zo op de proef wordt gesteld als door een Pentium 4 3.06GHz.
Kwam soort waterige rook uit, gelukkig niet zo'n indringende geur als een RIFA maar ben heel snel met dat ding van de zolder naar de achtertuin gegaan![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Is dit niet uit die tijd dat er rotte caps uit China kwamen die ze nagemaakt hebben van een “nep” patent oid? Daar gingen talloze mobo’s ook aan ten onder.frapex schreef op maandag 21 september 2026 @ 18:13:
[...]
De condensator aan de primary kant (hoogspanning) is kapot, apart. Lijkt mij eenvoudig te repareren. Tenzij de condensator door een ander falend component kapot gegaan is. De secondary kant (laagspanning) lijkt intact.
Adjust non olet, plerumque...
Ik heb er nu ook nog een liggen uit een Medion met allemaal rotte caps erin, maar kan er geen puf aan krijgen die te fixen. Voordeel is, de voeding is al meer gericht op 12V lijnen, dus kun je ook makkelijk een modernere voeding erin gooien. Bij die AMD bak waar ik de voeding (deels) gefixed had moest het wel omdat die zo zwaar op de 5V leunt.
Overigens lijkt mij 250W ook wel wat krap voor een P4 Prescott (en ik zie een Radeon sticker) , dus zal ook wel een beetje videokaart in hebben gezeten.
Nah, valt mee. Die dingen lopen op Max 90W. Dan 20W van mobo, 40 van drives en nog 70 van een videokaart. Modem en firewire nog 10W en je hebt t wel te pakken. 230W top. Zit die voeding op 90% te zien die prima efficiëntNemesizz schreef op maandag 21 september 2026 @ 19:20:
FSP zijn wel goede voedingen, maar mijn ervaring (vooral in Medion systemen kwam ik ze tegen) is dat ze na een paar jaar problemen krijgen, vooral met cold-boots, wat vaak veroorzaakt werd door slechte caps.
Ik heb er nu ook nog een liggen uit een Medion met allemaal rotte caps erin, maar kan er geen puf aan krijgen die te fixen. Voordeel is, de voeding is al meer gericht op 12V lijnen, dus kun je ook makkelijk een modernere voeding erin gooien. Bij die AMD bak waar ik de voeding (deels) gefixed had moest het wel omdat die zo zwaar op de 5V leunt.
Overigens lijkt mij 250W ook wel wat krap voor een P4 Prescott (en ik zie een Radeon sticker) , dus zal ook wel een beetje videokaart in hebben gezeten.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
De capacitor plague was rond de eeuwwisseling wel een ding, maar er wordt te vaak gefocused op een oorzaak in slechte kwaliteit van de caps en te weinig naar feit dat computers rond die tijd stukken meer stroom gingen trekken en daardoor ook nog meer warmte uitstraalden op de VRMs waardoor de componenten het veel zwaarder te verduren kregen dan een paar jaar eerder.1nsane schreef op maandag 21 september 2026 @ 18:59:
[...]
Is dit niet uit die tijd dat er rotte caps uit China kwamen die ze nagemaakt hebben van een “nep” patent oid? Daar gingen talloze mobo’s ook aan ten onder.
Als je dan ook nog een el-cheapo cap koos en weinig marge nam met de nominale specs, gingen ze vrij snel kapot ja - en dat zie je nog steeds gebeuren. Neem een 'onverklaarbaar' overleden stuk elektronica. Grote kans dat er bolle caps in zitten, in de voeding of in de VRMs van het apparaat zelf. Ik heb het afgelopen 15 jaar al twee keer op industriele schaal mis zien gaan met apparaten die wij op het werk inkochten van A-merken, bijvoorbeeld een welbekende fabrikant van netwerkapparatuur met een brug als logo. Steevast de melding dat het "maar om enkele honderden exemplaren" zou gaan maar vervolgens wel tijdenlang hogere uitval en duizenden voedingen moeten vervangen. En na de melding blijken de cap in kwestie net iets degelijker gekozen te zijn en waren er geen problemen meer...
Oslik, blyat! Oslik!
Een OPL3LPT is misschien ook meer interessant. Muziek over de OPL3LPT en geluidseffecten over de PC speaker. Er zijn zeker mogelijkheden met een parallelle poort!
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
Ik ga voor de OPL3LPT. Dit lijkt me ook wel een mooie test.PD2JK schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 11:37:
Covox Speech Thing of een Disney Sound Source (-clone) gaat werken op de LPT poort, maar het gros van de spellen heeft hier geen ondersteuning voor. Er zijn wel Sound Blaster emulators over Covox, maar of die FM synth doen weet ik niet.
Een OPL3LPT is misschien ook meer interessant. Muziek over de OPL3LPT en geluidseffecten over de PC speaker. Er zijn zeker mogelijkheden met een parallelle poort!
Gewoon simpel USB naar 3,5mm jack converter? Of snapt je OS dat niet?Cave_Boy schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 08:26:
Hmm ik vind de onboard geluidschip van mijn mini computertje toch niet helemaal fijn (vaak best ok maar soms ook wat kraken). Aangezien in de enige PCI poort al een Nvidia videokaart zit heb ik alleen nog als optie extern over. Weet iemand een leuke externe geluidskaart (niet te uitgebreid is voor stereo niet meer). Als poorten heb ik nog over: USB 1.1, USB 2.0, LPT, Serial.
Indien ouder OS: M-Audio Transit USB (ofzo). Support: Windows 98SE, Me, 2000 (SP4) or XP (SP1).
Of een andere audio interface, uiteraard tweedehands Betaal je net zoveel voor, maar met veel hogere specs en betere dac, spdif, etc.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Als je dit al frustrerend vindtCoppertop schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 23:47:
Altijd frustrerend op het lokale recycle plein. Nee meneer.... mag echt niet meegenomen worden...
[Afbeelding]
Het gaat natuurlijk om dat het vernietigd word. Diegene die het ingebracht heeft mag daar ook van uit gaan. Als één iemand het mag meenemen staan de volgende 10 in de rij
Dat verhaal hoor ik bij ons altijd. Alleen letten ze gelukkig niet zo heel goed op, dus heb ook wel eens wat mee naar buiten genomen (en achteraf volledig werkende NES bijvoorbeeld).Coppertop schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 23:47:
Altijd frustrerend op het lokale recycle plein. Nee meneer.... mag echt niet meegenomen worden...
[Afbeelding]
Aan de ene kant begrijp ik de houding wel, want ja als het een totale free for all wordt en iedereen gaat lopen graaien wordt het natuurlijk een puinzooi. Anderzijds, als iemand netjes vraagt om 1 item mee te nemen, wat is dan het probleem?
Menig moment dat ik een oude computer of ander elektronisch ding had weggebracht (of delen ervan) en bij uitladen ervan een interessant iets direct mee terug nam.Coppertop schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 23:47:
[Afbeelding]
Ik heb al een Shuttle Tomb Raider athlon xp die op XP draait en wou nog eentje voor vista of w7.
Beetje te snel geboden en was redelijk in de buurt dus gaan ophalen, maar thuis gekomen is het een gewoon itx bord in een shuttle case. Alles opzich wel netjes maar toch niet wat ik zoek.
Als er iemand interesse heeft om ze over te nemen, stuur maar een pm, is net systeem en koste maar 50€.
Gelukkig heb ik in die P3 pc ook nog mijn geliefde M-audio Delta 2496 zitten met breakout cable die ook midi in/ out heeft met een 5 polige din plug (vrouwelijk) en heb ik een 5 polige din kabel liggen... Via die route en Windows 98 kon ik via mijn hoofdtelefoon luisteren naar het bestand Canyon.mid die ik snel effe van mijn Compaq pc met Windows 3.11 had afgevist...
Uiteraard het bestand eerst met de Soundblaster AWE64 beluisterd en daarna via de Roland en mijn hoofdtelefoon... Wat een verschil! Klinkt echt velenmalen realistischer dan de AWE64 en belangrijker: geen hanging note bugs meer voor zover die AWE64 daar last van zou kunnen hebben...
Mocht iemand nog zo'n DB15/ Gameport naar midi kabel hebben liggen en hem wel wil verkopen: ik houd mij warm aanbevolen!
Nu maar eens uitzoeken waarom ik geen geluid hoor als ik 'm verbind via de audio out op een van mijn geluidskaarten (zowel via de Soundblaster als de M-audio hoor ik niets)...
Och ja, even wat fotootjes van de SC-55:
:strip_exif()/f/image/Y0lQXYgsft9TF16ftFoODgdq.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 24% gewijzigd door rcor op 24-09-2026 21:47 ]
Check ook even de knoopcelbatterij in de unit. Of haal hem eruit en plaats geen nieuwe. Geheugen is meestal niet zo belangrijk bij SC's.
Of anders ebay
Die dingen zijn intern vrij simpel, zit geen electronica in. Als je kunt solderen kun je ze in principe ook zelf maken.
Die gaan we maar eens bestellen zodra ik er geluid uit krijg via de line-out... Dank voor de link.The Eagle schreef op donderdag 24 september 2026 @ 22:20:
@rcor https://www.amazon.nl/Rui...elektrische/dp/B0B18RGSVQ
Of anders ebay
Die dingen zijn intern vrij simpel, zit geen electronica in. Als je kunt solderen kun je ze in principe ook zelf maken.
Zojuist de SC open gemaakt en ik heb mazzel: het is een nieuwere versie met CR2032 knoopcel die ook nog eens nagenoeg vol is...PD2JK schreef op donderdag 24 september 2026 @ 22:03:
Gefeliciteerd
Check ook even de knoopcelbatterij in de unit. Of haal hem eruit en plaats geen nieuwe. Geheugen is meestal niet zo belangrijk bij SC's.
Ze worden wel eens aangeboden op Marktplaats. Ook voor heel weinig, maar je moet dan wel heel goed zoeken en pagina's vol computerkabels doorzoekenrcor schreef op donderdag 24 september 2026 @ 21:42:
Mocht iemand nog zo'n DB15/ Gameport naar midi kabel hebben liggen en hem wel wil verkopen: ik houd mij warm aanbevolen!
Er zit zeker wel electronica in de DA-15M stekkerbehuizing van een gameport naar MIDI kabel (met connectors: DA-15M, DA-15F, 2x DIN5M). Schema voor wie 'em zelf wil gaan maken: http://midi.teragonaudio.com/hardware/pc_intfc.htm.The Eagle schreef op donderdag 24 september 2026 @ 22:20:
@rcor https://www.amazon.nl/Rui...elektrische/dp/B0B18RGSVQ
Of anders ebay
Acer Aspire 6930 (Core 2 Duo 2GHz, 4GB ram, Nvidia 9300M GS 256MB, 2x 500GB SATA)
Acer Aspire E 15 (i3 5005u 2GHz, 4GB ram, HD graphics 5500, 1000GB SATA)
De 6930 vind ik het leukste ogen. Ben nog aan het denken wat ik erop zal gaan zetten. Suggesties?
Dit vraagt om Windows XP natuurlijk! De c2d is daarvoor lekker vlot, 4GB kan bijna volledig worden gebruikt met 32b is en is voor de games ronduit veel. Dan als kers op de taart een dedicated videokaart, maakt veel games prima draaiend.Cave_Boy schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 17:00:
LPT geluidskaartje nog niet binnen. Maar heb wel 2x een oude laptop erbij.
Acer Aspire 6930 (Core 2 Duo 2GHz, 4GB ram, Nvidia 9300M GS 256MB, 2x 500GB SATA)
Acer Aspire E 15 (i3 5005u 2GHz, 4GB ram, HD graphics 5500, 1000GB SATA)
De 6930 vind ik het leukste ogen. Ben nog aan het denken wat ik erop zal gaan zetten. Suggesties?
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
https://link.marktplaats.nl/m2446677098?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
Een Compaq workstation met voor die tijd dikke specs...
Mwa, alleen die dual-cpu lijkt me dik. 256MiB geheugen was volgens mij al vrij normaal eind 2000 en de videokaart lijkt een G450 te zijn wat een budget D3D6 kaartje was.rcor schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 12:52:
Voor de liefhebbers gespot op Marktplaats:
https://link.marktplaats.nl/m2446677098?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
Een Compaq workstation met voor die tijd dikke specs...
Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry
Heb dit zelf nog nooit gehad iniedergevaln0sTRa schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 08:59:
Nog mensen die problemen hebben met de mounting lipjes van hun sockets?
Heb hier zelfs is gehad dat een medewerker zei dat dat diefstal was 🤦♂️Coppertop schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 23:47:
[Afbeelding]
Dat ben ik met je eens. Echter doken die caps ook op in high-end spullen. Uiteindelijk wel een combinatie van factoren dus in die zin heb je zeker gelijk. Die slechte caps doken trouwens vooral op bij mobo’s en niet in voedingen doorgaans bij nader inzien.dion_b schreef op maandag 21 september 2026 @ 23:27:
[...]
De capacitor plague was rond de eeuwwisseling wel een ding, maar er wordt te vaak gefocused op een oorzaak in slechte kwaliteit van de caps en te weinig naar feit dat computers rond die tijd stukken meer stroom gingen trekken en daardoor ook nog meer warmte uitstraalden op de VRMs waardoor de componenten het veel zwaarder te verduren kregen dan een paar jaar eerder.
Als je dan ook nog een el-cheapo cap koos en weinig marge nam met de nominale specs, gingen ze vrij snel kapot ja - en dat zie je nog steeds gebeuren. Neem een 'onverklaarbaar' overleden stuk elektronica. Grote kans dat er bolle caps in zitten, in de voeding of in de VRMs van het apparaat zelf. Ik heb het afgelopen 15 jaar al twee keer op industriele schaal mis zien gaan met apparaten die wij op het werk inkochten van A-merken, bijvoorbeeld een welbekende fabrikant van netwerkapparatuur met een brug als logo. Steevast de melding dat het "maar om enkele honderden exemplaren" zou gaan maar vervolgens wel tijdenlang hogere uitval en duizenden voedingen moeten vervangen. En na de melding blijken de cap in kwestie net iets degelijker gekozen te zijn en waren er geen problemen meer...
Adjust non olet, plerumque...
Die 256MB RDram was sowieso prijzig en voor de meeste toepassingen aardig toereikend. De Matrix was dat een logische keuze bij, want deze machines waren helemaal niet bedoeld om 3D games te draaien. Eerder om een zo zuiver mogelijk beeld te geven en daar stond Matrix juist bekend omNitroX infinity schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 15:03:
[...]
Mwa, alleen die dual-cpu lijkt me dik. 256MiB geheugen was volgens mij al vrij normaal eind 2000 en de videokaart lijkt een G450 te zijn wat een budget D3D6 kaartje was.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Waar, maar een dual-cpu pc was meestal een workstation en daar verwacht je dan toch eerder een professionele kaart in zoals een 3DLabs Oxygen GVX1 of een Quadro of FireGL.Waterbeesje schreef op zondag 27 september 2026 @ 11:36:
[...]
Die 256MB RDram was sowieso prijzig en voor de meeste toepassingen aardig toereikend. De Matrix was dat een logische keuze bij, want deze machines waren helemaal niet bedoeld om 3D games te draaien. Eerder om een zo zuiver mogelijk beeld te geven en daar stond Matrix juist bekend om
Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry
The Matrix has you!Waterbeesje schreef op zondag 27 september 2026 @ 11:36:
[...]
Die 256MB RDram was sowieso prijzig en voor de meeste toepassingen aardig toereikend. De Matrix was dat een logische keuze bij, want deze machines waren helemaal niet bedoeld om 3D games te draaien. Eerder om een zo zuiver mogelijk beeld te geven en daar stond Matrix juist bekend om
Zal wel Matrox zijn
Maar 256MB was volgens mij toen al best wat (je raakt zo snel gewend aan al die Gigabytes en meer van afgelopen jaren). Toen wij rond 1999 a 2000 onze Pentium III PC kochten was dat nog met 64MB RAM (en dat was toen al redelijk, meeste was zelfs nog 32MB, en 128MB optie was duur en overkill).
OEM bakkies uit zelfs begin Pentium 4 tijdperk hadden vaak nog maar 256MB. Dus ik denk dat die 256MB in die Compaq voor die tijd behoorlijk wat was (en duur met RAMBUS).
Nu zal er wel iemand komen met de reactie dat die Pentium 3 met RAMBUS vreselijk slecht chipset enzo hadden
Volgens mij wel, weer een prachtige typo van de autocorrectie en gebrekkige afsluitende controleprocedures
De p4 die wij kregen was een 1,7 Williamette en had een enorm geheugen van wel 128MB. Precies wat je bij de processor meegeleverd kreeg. Een p3 met 64MB was ook geen uitzondering. Vooral met het inderdaad peperdure Rambus geheugen.Maar 256MB was volgens mij toen al best wat (je raakt zo snel gewend aan al die Gigabytes en meer van afgelopen jaren). Toen wij rond 1999 a 2000 onze Pentium III PC kochten was dat nog met 64MB RAM (en dat was toen al redelijk, meeste was zelfs nog 32MB, en 128MB optie was duur en overkill).
OEM bakkies uit zelfs begin Pentium 4 tijdperk hadden vaak nog maar 256MB. Dus ik denk dat die 256MB in die Compaq voor die tijd behoorlijk wat was (en duur met RAMBUS).
Oeh wat was die i820 chipset toch een gedrocht, niet werkbaar graag en totaal niet compatibel met de standaarden!Nu zal er wel iemand komen met de reactie dat die Pentium 3 met RAMBUS vreselijk slecht chipset enzo hadden
Nou ja, het gebrek van SDRAM ondersteuning was wel een design flaw en het totaal was inderdaad een klein beetje trager dan een over geklokte 440BX op 133MHz. Voordeel was dan weer de agp 4x ondersteuning voor de langere termijn videokaarten... Dus wat is slecht
Zelfs pc chips heeft geweldige chipset op de slechtste borden gebruikt
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Het doel van het systeem is bepalend. Exacte specs weet ik niet meer maar vroeger hadden wij op de radiologie afdeling een Dell PC met P3 en Rambus die volgens mij ook met een G450 draaide. De opstelling was dual monitor en het systeem an sich was high-end uitgevoerd met o.a. SCSI. Het systeem was overigens niet voor diagnostiek, die hadden Barco hardware, hoog contrast grijstint TFT schermen met later S604 Xeon HP systemenNitroX infinity schreef op zondag 27 september 2026 @ 13:04:
[...]
Waar, maar een dual-cpu pc was meestal een workstation en daar verwacht je dan toch eerder een professionele kaart in zoals een 3DLabs Oxygen GVX1 of een Quadro of FireGL.
Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.
Ligt al enkele jaren op de zolder en mag gratis (verzendkosten alleen) weg...
Dat is een gaaf setje zomaar! Ben bang dat het bij mijn enkel hetzelfde zou doen, maar anders zou ik het zeker interessant vindenn0sTRa schreef op zondag 27 september 2026 @ 16:13:
Iemand interesse in een Cambridge Soundworks 4.1. Compleet werkend en mooi retro geel ;-)
Ligt al enkele jaren op de zolder en mag gratis (verzendkosten alleen) weg...
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Ga voor kijken om een hifi toren aan te sluiten op de pc, ander kant van de kamer heeft men hoofd pc ook al een versterker met 2 joekels van speakers.
Voor de grote van de kamers lekker overkill, maar zo heeft heel het gezin er genot van
[ Voor 12% gewijzigd door n0sTRa op 27-09-2026 17:11 ]
:strip_exif()/f/image/WaAnDrbDiGD8z0mZI7wd2GsI.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/5ErkAJRGPd3CIuAz9KWX6bPM.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/C4on8m5V08RRDGtYo1TPDA2U.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/9mxCPK0CqQ5ErmM8WyPeXGON.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/e6Y675FsH6DzLVVIToDhwh8V.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/AG81x2C9TVSdxkC9fLbmYMlh.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/ZJMk18wI6n1VwI791OP08wKq.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/N2S3d71u21VhPWEDk2gjvUZN.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/amHUx641dLxWa7tqf1DotOfW.jpg?f=fotoalbum_large)