Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 86 87 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corné325i
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-09 22:14
HugoBoss1985 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 11:09:
@corné325i Op Markplaats staat een Antec variant (ander model, denk ik) in witte/beige kleur te koop als nieuw/nieuwstaat.
Geen idee of je persé een blauwe wilt?
2x 80mm intake 1x 80mm outtake.

Ben jij nog met retrobright maken en toepassen aan de gang geweest en zo ja, hoe heb je het aangepakt en hoe ging het?
Heb daar helaas nog geen tijd voor gehad, ben op het moment aan het klussen in huis/in de tuin. Denk dat ik daar vd winter pas aan toe kom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corné325i
Maar die Chieftec dragon kasten blijven populair zo te lezen 🙈😂

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:15
corné325i schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 12:59:
Maar die Chieftec dragon kasten blijven populair zo te lezen 🙈😂
Er staat een blauwe te koop op de Duitse Kleinanzeigen:
https://www.kleinanzeigen...s-601/3114043956-225-7656

Maar goed, weet niet hoe goed jouw Duits is en/of die persoon het naar Nederland wil versturen. Ik koop wel eens dingen bij de Kleinanzeigen, maar heb het voordeel dat ik heel dicht bij de grens woon en pakketten bij een postkantoor in Duitsland kan laten afleveren c.q. daar ophalen. Dat scheelt nogal wat in de verzendkosten.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corné325i
Moi_in_actie schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:50:
[...]

Er staat een blauwe te koop op de Duitse Kleinanzeigen:
https://www.kleinanzeigen...s-601/3114043956-225-7656

Maar goed, weet niet hoe goed jouw Duits is en/of die persoon het naar Nederland wil versturen. Ik koop wel eens dingen bij de Kleinanzeigen, maar heb het voordeel dat ik heel dicht bij de grens woon en pakketten bij een postkantoor in Duitsland kan laten afleveren c.q. daar ophalen. Dat scheelt nogal wat in de verzendkosten.
nog heel erg goedkoop ook. :) Mn duits is vrij goed heb al een aantal keer dingen via ebay gekocht maar nog nooit via deze site.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moi_in_actie
corné325i schreef op maandag 1 september 2025 @ 12:50:
[...]

nog heel erg goedkoop ook. :) Mn duits is vrij goed heb al een aantal keer dingen via ebay gekocht maar nog nooit via deze site.
De Kleinanzeigen is volgens mij een aftakking van Ebay, of heeft relaties met Ebay of zoiets. Staat wel helemaal op zichzelf, ik zie het meer als een Duitse Marktplaats waar je heel veel dingen kunt vinden omdat de markt van Duitsland (84 miljoen inwoners) natuurlijk veel groter is.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Moi_in_actie schreef op maandag 1 september 2025 @ 13:43:
[...]

De Kleinanzeigen is volgens mij een aftakking van Ebay, of heeft relaties met Ebay of zoiets. Staat wel helemaal op zichzelf, ik zie het meer als een Duitse Marktplaats waar je heel veel dingen kunt vinden omdat de markt van Duitsland (84 miljoen inwoners) natuurlijk veel groter is.
Het is exact als Marktplaats - dat ook van eBay was. Sterker nog, het is (destijds als Kijiji) vanuit Marktplaats opgezet. En idd, dat wordt ophalen, niet verzenden. Of gebruik maken van de huifkar.

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 01-09-2025 22:34 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:51

nelizmastr

Goed wies kapot

De hardware is nu toch wel redelijk definitief voor de Abit KN8 SLI :)

2x 8800GT eruit. 2x Gainward 8600GT erin, alleen al vanwege de prachtige rode koelers :)
CPU blijft de Athlon 64 4000+ op 2,8GHz. Als ik er geen 1,5V doorheen ga douwen wil-ie niet hoger, dus prima.
Nu nog een keer een echt geschikte kast met een raampje erin zoeken en dan is-ie af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/neGfS84tv7ZNsBrjSqCDPAjbLzw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k03QBNq8KjYHFPYHVJcyGc09.jpg?f=fotoalbum_large

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:19

BlueTooth76

Let the sun shine!

Het is hier even stil op "retro" front maar dat betekent niet dat er niets gebeurt.
M'n hobbyruimte begint vorm te krijgen, vandaag spotjes opgehangen, dimmer geplaatst.
Morgen een apart stopcontact maken dat straks een eigen groep krijgt (mss 10 ipv 16A?) zodat ik bij kortsluiting niet in het donker zit (of andere apparatuur ineens uit is).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eVQpyIX.jpeg

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
@BlueTooth76 ziet er goed uit. Is het een zolder?

Best ruim zo te zien. Lange DIY werktafel? Stellingrek?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Het is een bedrijfspand van ~190m2 dat enkele jaren geleden is neergezet voor een yoga- en fysiopraktijk.
Het zit als vrijstaand bijgebouw bij m'n "nieuwe" woning, dus dat is wel heel fijn.

Dit is de bovenverdieping. Beneden heb ik een kantine (wordt de gezelschapsruimte), douche, 2x toilet en 2 kamertjes (voorheen behandel- en kleedkamer). Boven is zo'n 90m2 en beneden 100m2 al heb ik dat nooit nagemeten.
Best ruim zo te zien. Lange DIY werktafel? Stellingrek?
Eerst 3 bureaus en wat kasten, later dit jaar of begin volgend jaar ook vitrinekasten en nog wat voorraadkasten. Stellingrek heb ik ook aan gedacht maar nog niet echt iets concreets. Misschien iets uit een winkel. Daar kan ik dan ook wat vintage audio en computers op uitstallen.

[ Voor 9% gewijzigd door BlueTooth76 op 02-09-2025 19:41 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
@BlueTooth76 nice, dat gaat mooi worden zo te horen.

Qua stellingrek, kijk ik vind enerzijds een stellingrek fijn want je ziet alles mooi staan en efficiënt qua ruimte. Maar als je grote kasten hebt met (metalen) planken, dan stoft minder onder en ook veel minder vergeling van kunstof.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

dennis_rsb schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 19:49:
@BlueTooth76 nice, dat gaat mooi worden zo te horen.

Qua stellingrek, kijk ik vind enerzijds een stellingrek fijn want je ziet alles mooi staan en efficiënt qua ruimte. Maar als je grote kasten hebt met (metalen) planken, dan stoft minder onder en ook veel minder vergeling van kunstof.
Ja, vergelen is wel een ding. Heb wel al zonwering voor die grote ramen, dat houdt al flink wat tegen.

Aan de ene kant is het de perfecte ruimte om er wat uit te stallen maar niet alles zal er kunnen staan. Heb ook veel CPU's in doos met folie, ook die zijn niet zo gek op zonlicht.

Misschien toch maar oude dossierkasten met roldeuren die je open kan doen als je die items eens wil "showen".

Vitrines met UV-werend glas is ook een optie maar wel duur...

Er hangt wel een plafondairco, dus in de zomer kan ik de temperatuur wel continu onder de 26 graden houden en koeler als ik zelf aanwezig ben (ook temperatuur heeft invloed).

Er komen zonnepanelen op en 40kWh aan thuisaccu's dus stroom voor de airco's zal in de zomer geen probleem zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door BlueTooth76 op 02-09-2025 19:58 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als het eenmaal volstaat hoop ik iig dat je nooit meer hoeft te verhuizen @BlueTooth76 :D :X

/jaloers op die ruimte

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

The Eagle schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 19:53:
Als het eenmaal volstaat hoop ik iig dat je nooit meer hoeft te verhuizen @BlueTooth76 :D :X

/jaloers op die ruimte
Ik hoop het ook tot m'n 98e daar vol te houden ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

BlueTooth76 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 19:54:
[...]

Ik hoop het ook tot m'n 98e daar vol te houden ;)
Mocht je ooit besluiten hoarder te worden heb ik nu al medelijden met je nabestaanden :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

The Eagle schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 20:58:
[...]

Mocht je ooit besluiten hoarder te worden heb ik nu al medelijden met je nabestaanden :+
Te laat :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
@BlueTooth76 precies, dat soort kasten bedoel ik idd met roldeuren (of openklapdeuren)

En verder qua zonwering en airco klinkt ook goed!

En over dat uitstallen, weetje er is eigenlijk geen enkele retro computer hobbyist, die een serieuze hoeveelheid spullen heeft, die alles permanent kan opstellen incl schermen, keyboards etc. Dan moet je zon beetje een complete loods hebben.

Zelf heb ik momenteel permanent opgesteld; mainpc met 2x 24” monitoren (beugel), 1 kleine lcd tv, 1 x 32 “ tv (muurbevestiging), Xbox classic, xbox 360, 1x 4:3 lcd met thin client en microsoft sidewinder stuur, 1x4:3 lcd met wipe/testpc incl kvm switch.

En de rest stel ik af en toe op tijdelijk. En als ik iets permanent wil opstellen zal dat in principe betekenen dat ik een van de andere dingen moet miet afkoppelen. Ik heb gewoon 1 grote slaapkamer in gebruik voor dit soort dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
BlueTooth76 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 19:04:
Het is hier even stil op "retro" front maar dat betekent niet dat er niets gebeurt.
M'n hobbyruimte begint vorm te krijgen, vandaag spotjes opgehangen, dimmer geplaatst.
Morgen een apart stopcontact maken dat straks een eigen groep krijgt (mss 10 ipv 16A?) zodat ik bij kortsluiting niet in het donker zit (of andere apparatuur ineens uit is).

[Afbeelding]
Is zo'n kleine airco wel genoeg? Met de steeds heter wordende zomers heb je wel een flink vermogen nodig, maar het kan ook een vertekening zijn van de foto. In mijn nieuwe woning is het altijd 20 graden of het nu vriest of er een hittegolf is. Gebeurt geheel automatisch. De naam airco is hier climate control. Dit soort oplossingen zijn ook goed voor de houdbaarheid van retro spul. Ik zou het goed overwegen als je veel waardevol prullaria gaat stallen (ps: echt gaaf man!).
Verder is misschien een warmtepomp aan te bevelen, maar als je veel systemen tegelijk aan hebt staan vrees ik voor de efficiëntie van zo'n warmtepomp. Deze zijn alleen nuttig als ze 24/7 draaien.

Maak tenminste een berekening van totaal stroom verbruik (van alles wat er in die ruimte staat) en neem het piekkoelvermogen minimaal die waarde. Zomers worden steeds langer en heter en onderschat het niet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Alternatief is om ipv airco gewoon de output van je PCs buiten te dumpen zodat het je woning niet opwarmt. Hier halverwege zo'n systeem: heb alvast een outtake-fan boven mijn monitoren geinstalleerd, maar moet nog een shroud rond Ikea PC-meubel maken die naar ventilatierooster gaat.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

jimh307 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 22:38:
[...]

Is zo'n kleine airco wel genoeg? Met de steeds heter wordende zomers heb je wel een flink vermogen nodig, maar het kan ook een vertekening zijn van de foto. In mijn nieuwe woning is het altijd 20 graden of het nu vriest of er een hittegolf is. Gebeurt geheel automatisch. De naam airco is hier climate control. Dit soort oplossingen zijn ook goed voor de houdbaarheid van retro spul. Ik zou het goed overwegen als je veel waardevol prullaria gaat stallen (ps: echt gaaf man!).
Verder is misschien een warmtepomp aan te bevelen, maar als je veel systemen tegelijk aan hebt staan vrees ik voor de efficiëntie van zo'n warmtepomp. Deze zijn alleen nuttig als ze 24/7 draaien.

Maak tenminste een berekening van totaal stroom verbruik (van alles wat er in die ruimte staat) en neem het piekkoelvermogen minimaal die waarde. Zomers worden steeds langer en heter en onderschat het niet ;)
Het is een plafondunit met een 10kW buitenunit, dus die kan het fluitend aan ;)

Om een idee te geven, mijn warmtepomp voor m'n huidige woning (150m2) is maar 7kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
BlueTooth76 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 06:54:
[...]

Het is een plafondunit met een 10kW buitenunit, dus die kan het fluitend aan ;)

Om een idee te geven, mijn warmtepomp voor m'n huidige woning (150m2) is maar 7kW.
Fair enough ;) Wat ik deed is even hardop denken. Je wilt immers het beste voor je materiaal. In mijn nieuwe appartement hangt een 5,5 kW unit en heb ik mechanische afzuiging die de onttrokken warmte terugwint. Het geheel is muisstil. Ramen kunnen dicht blijven en de vochtigheid wordt automatisch geregeld. Wellicht is zo'n setup een idee voor jouw retro(super)mancave :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
dion_b schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 22:58:
Alternatief is om ipv airco gewoon de output van je PCs buiten te dumpen zodat het je woning niet opwarmt. Hier halverwege zo'n systeem: heb alvast een outtake-fan boven mijn monitoren geinstalleerd, maar moet nog een shroud rond Ikea PC-meubel maken die naar ventilatierooster gaat.
Hoe doe je dat @dion_b ? Computers blazen de warmte overal heen of zie ik iets over het hoofd? Niet voor jouw systeem, maar als er legio systemen komen te staan is mij de vraag hoe je dit ethisch oplost.

[ Voor 9% gewijzigd door jimh307 op 03-09-2025 10:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jimh307 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:36:
[...]

Hoe doe je dat @dion_b ? Computers blazen de warmte overal heen of zie ik iets over het hoofd?
Computer in kast. Kast in beginsel luchtdicht maken. Intakefans laag aan voorzijde, outtakefans hoog aan achterzijde. Daar buis richting buiten op.
Niet voor jouw systeem, maar als er legio systemen komen te staan is mij de vraag hoe je dit ethisch oplost.
Ethisch als in: "is het redelijk om de rest van de wereld lastig te vallen met jouw warmte?"?

1) vroeg of laat (afhankelijk van isolatie en ventilatie) komt alle warmte die je in een woning genereert sowieso in de omgeving. Dit genereert (muv verwaarloosbaar verbruik van een paar fans) niet meer warmte dan wanneer je dit niet deed.
2) ik zet dit neer als alternatief voor airco. Airco houdt zich aan de wetten van de thermodynamica, dus je zult altijd meer warmte aan de omgeving afstaan dan wat je binnen onttrekt. Als we het over ethiek gaan hebben zadel je anderen daarmee op met een stuk meer warmte dan wanneer je dat niet doet.

IMHO moeten we inderdaad in dichtbebouwde gebieden eens een discussie starten over alle airco-units die daar hangen en soms zeer significant bijdragen aan hitte op uitgerekend de warmste dagen. Het vermijden van gebruik ervan (bijvoorbeeld door warmte direct buiten te dumpen ipv eerst binnen te dumpen en dan met efficiencyverlies nog meer buiten dumpen) is juist een van de oplossingen, naast overstappen van individuele lucht-lucht warmtepompen naar collectieve lucht-(grond)watersystemen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
dion_b schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:57:
[...]

Computer in kast. Kast in beginsel luchtdicht maken. Intakefans laag aan voorzijde, outtakefans hoog aan achterzijde. Daar buis richting buiten op.

[...]

Ethisch als in: "is het redelijk om de rest van de wereld lastig te vallen met jouw warmte?"?
Zeker niet. Ik bedoel hiermee dat het er nog leuk uit zou zien na de maatregelen te hebben genomen, dus zonder grote dikke buizen onder het plafond of op de muur ;) En die warmte is helemaal niets in vergelijk wat auto uitstoot in warmte of de trein.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jimh307 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:58:
[...]

Zeker niet. Ik bedoel hiermee dat het er nog leuk uit zou zien na de maatregelen te hebben genomen, dus zonder grote dikke buizen onder het plafond of op de muur ;) En die warmte is helemaal niets in vergelijk wat auto uitstoot in warmte of de trein.
Ah, estetisch, niet ethisch ;)

Dat is puur een kwestie van hoe je het wegwerkt. Hier zie je toch geen muur omdat er overal monitoren en PCs enzo staan :P

En nee, die warmte is niets in vergelijking met wat een auto produceert, maar die blijft (tenzij je die ene eikel klant bent bij de kapper onder m'n raam) niet continu op dezelfde plek maximaal hitte produceren. Dat doen airco's wel. Studies wijzen op 1 a 2C hogere nachtelijke buitenlucht temperaturen in steden als er overal airco's aan staan.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corné325i
BlueTooth76 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 19:04:

[Afbeelding]
Jezus wat een hobbyruimte zeg🙈 hoe groot is jou verzameling wel niet?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• corné325i
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R8AdOB98YQ6CIR3ZNbx4ot6x7lw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qfjn7j0kc8aUgPVQwkIfBWIR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jkxBwf-ibtHANpInAGm-7ZWe1oE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eyUIwzzovYnp9IJSdYwkAOlC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DFxHWOVrxTtt8JMwaBS6dNJpBzw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZgcFgl7Q2PhdmDpjICN7TDyz.jpg?f=fotoalbum_large

Dat wordt een lange zit 😂😂😂🙈 Denk zal m’n Windows 95 floppy’s nog is een keer gebruiken😋 Ben benieuwd of ze allemaal nog goed zijn, mijn ervaring is met oude floppy’s dat er nogal is een keer een gaar is🥲 Hebben jullie die ervaring ook?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:46

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Mijn ervaring is wisselend. Wanneer formatteren prima gaat in de ene drive, wil het niet zeggen dat het probleemloos werkt in een andere. Wanneer de track allignment niet overeen komt bijvoorbeeld. Wel een toegewijd stukje zelfkastijding, al die diskettes. Nu maar hopen dat ze het allemaal doen. Zul je zien dat de setup bij de laatste cruciale disk een error geeft. ;)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
@corné325i echt kapot gaan ze niet snel bij mij. Maar wel regelmatig dat ie de data niet vasthoud voor lange tijd. Dus dan moet ik de image opnieuw schrijven naar de diskettes. En soms is het ook wel dat bepaalde gedeeltes in de diskette “op” zijn.

Maar al met al valt het mee. En ik vind het gewoon veruit de simpelste manier om dos en win 3.x te installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
corné325i schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:16:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat wordt een lange zit 😂😂😂🙈 Denk zal m’n Windows 95 floppy’s nog is een keer gebruiken😋 Ben benieuwd of ze allemaal nog goed zijn, mijn ervaring is met oude floppy’s dat er nogal is een keer een gaar is🥲 Hebben jullie die ervaring ook?
Mwah, dan kan Windows 11 ook wel via diskettes :+

Leuk man om dit weer zo te zien! Het oude vertrouwde Windows 95.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nee, ik ben niet masochistisch aangelegd :+
Algemeen hebben floppy's niet het eeuwige leven maar dat weet iederen hier. Geldt algemeen voor media.

Is dat een 105B of 107B monitor btw? Ik heb zijn grotere broertje, de 201B40. Zelfde design, weegt 40 kilo :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• corné325i
ja floppy's is gewoon de nostalgie, ik heb ook van bijna alle dos en oude windows versies de originele diskette variant nog liggen hier. Bij sommige diskettes kan ie alleen sommige bestanden niet meer lezen.. maar dan kan ik misschien zon diskette gewoon opnieuw formatteren dan en de bestanden er gewoon opnieuw op zetten? Wil ze sowieso wel graag behouden allemaal aangezien het originele Microsoft diskettes zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corné325i
The Eagle schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:03:
[...]

Algemeen hebben floppy's niet het eeuwige leven maar dat weet iederen hier. Geldt algemeen voor media.

Is dat een 105B of 107B monitor btw? Ik heb zijn grotere broertje, de 201B40. Zelfde design, weegt 40 kilo :+
Dit is een 107T

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:16

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

corné325i schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:36:
ja floppy's is gewoon de nostalgie, ik heb ook van bijna alle dos en oude windows versies de originele diskette variant nog liggen hier. Bij sommige diskettes kan ie alleen sommige bestanden niet meer lezen.. maar dan kan ik misschien zon diskette gewoon opnieuw formatteren dan en de bestanden er gewoon opnieuw op zetten? Wil ze sowieso wel graag behouden allemaal aangezien het originele Microsoft diskettes zijn
Alle originele diskettes die ik heb, heb ik een backup van gemaakt naar een image. En gebruik ik niet meer. Vanuit de images die ik nog wel wil gebruiken, heb ik ook kopieën op zowel echte diskettes als op een usb stick voor de Gotek staan. En als een originele disk niet goed te lezen is, is een image vaak ook te downloaden.

Overigens is voor slecht leesbare diskettes en LS120 drive een uitkomst: die pakken vaak net iets beter op gare data :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
@corné325i Je kan in principe de images downloaden via winworldpc. Ik weet niet in hoeverre dit besproken hier mag worden (?)

Vervolgens kan je met http://www.chrysocome.net/rawwrite de image schrijven naar de diskette.

Voor mij werkt dit in ieder geval prima. Je kan dit programma draaien in Windows 95 en hoger. Officieel tot en met XP SP2. Maar ik draai dit programma ook moeiteloos op Windows 11, en dan kan ik gewoon met een externe usb diskettestation de image schrijven. Vind ik makkelijker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
The Eagle schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:03:
[...]

Voor masochisten:
https://www.youtube.com/watch?v=r0kZJxmRAvI&t=243s :o

Cd's hebben/hadden ook zeker niet het eeuwige leven. Daarom ben ik persoonlijk wel blij dat er zoveel via het web kan tegenwoordig. Geen back-up media's meer beheren en offsite bewaren. Ik gebruik 2 onafhankelijke clouddiensten voor mijn back-up. Met diskettes de nodige ellende beleeft. Toch had dat wel iets. WinRAR kon je nog aardig helpen door dingen maximaal in te pakken zodat die diskette niet al te snel vol kwam. Ja, die goeie ouwe tijd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-09 21:08

SuBBaSS

-has Ryzen

Mooi moment om de floppotron weer even in het zonnetje te zetten. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corné325i
SuBBaSS schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:35:

[YouTube: The Floppotron]
Dit is echt heel erg vet!!!! Heb jij dat gemaakt ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-09 21:08

SuBBaSS

-has Ryzen

corné325i schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:52:
[...]

Dit is echt heel erg vet!!!! Heb jij dat gemaakt ?
LOL oh nee joh, ik heb hier verder niets mee te maken.
Ik mag nog niet in de schaduw van zo'n genie staan. :+

Deze was jaren terug al 'viral'. En terecht. _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 20:12

Nemesizz

Untouchable

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Phoe... en ik vond dat Windows 95 installeren met een dual/quad speed CD-ROM al lang duurde :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

2836 diskettes...en dan de een na laatste die onleesbaar is :+ :X

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:03

HugoBoss1985

Xenotech

SuBBaSS schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:35:

[YouTube: The Floppotron]
Soms denk ik dat ik teveel met computers bezig ben maar dan kom ik zo'n video tegen :+

De Pentium 3 pc is zo goed als klaar.
Van @dion_b een redelijk gave Inwin S500 overgenomen.

Ik probeer het front al een paar dagen in de zon witter te krijgen.
De cover van de floppy drive moet ook nog gedaan worden.
Als dat niet lukt ga ik een UV lamp en waterstof peroxide kopen.
Het kunststof verzwaren en volledig onderdompelen lijkt mij de beste en meest veilige optie (i.t.t. iets erop smeren)

Party like its 1999; alleen de fans, HDD, SB Live!, voeding en LG DVD brander zijn niet periode correct.
Lang verzameld en veel reparaties gedaan.

-Inwin S500; 2 plastic pootjes gerepareerd (met 2 stukjes plastic elk) met Tamiya ABS cement en een ABS 5,25" afdekplaatje als donor.
-2x Arctic F8 Silent
-Aopen AX6B; cpu socket gerepareerd
-Pentium 3 600E met custom heatsink montage en Noctua fan; draait op 133x6=800mhz zolang ik de Voodoo 2 niet gebruik (die trekt de 133mhz bus niet)
-Nvidia Vanta 16 (Riva TNT2 64)
-Magic 3D II 12mb met wat soldeer en reparatie werk.
-1x 256mb Micron PC133 CL3 @ PC100 CL2
-SB Live! SB060 met front panel box
-WD Caviar 80GB
-Sony floppy drive
-Sweex Card reader; niet aangesloten en voor nu puur om een ontbrekend 3,5" frontje te vullen
-LG DVD Brander
-CM G550M

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Txhyq0IaF2Cuugw_Kf7BKedaSrg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bKm9UeztENuUZaz10OgiweRu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DB1O4i3KYduo-oy22vKqfp_HwBw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7j6D19DZ1Jd7ApFyIvqg3wUZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/owwC6f9FOq5mQly-qJ3iuya5riU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kR5tMVybuEDpjUPZHDIWdybC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mrZOcKxe0KTmrTXsTgf7ZpnWQ1g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LYcvOLNwtanQrZ5KmaBgQ1ad.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WkbIexDIMzaI8NtFrte5XiCLne8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IEQhQjBQyaKRHAYNcRQyjX5M.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mDU1UvTo6FBQXUfIVWu5h3EYd40=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h57oO9UmQJRgEYsIIlLDp9hG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cymp2yU3fZu-mCbh7c8mlxqrN3k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BpWlAVNDnQnpz5LXMqWKoGPP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ooSgKUiU4Ray7M8J0GZuGkUiRxg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jN4ObABGSt4UtfH16sGxov7D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oqtb0g8t6JmUgPZV65rhwbRHrTY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/19RJqjDrE3E4B1zwFy9Y9DNq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tnv632akxPFhsMdOu9UwMl4wev4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZA425LHKpxudnkX1XHFYYQGh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 93% gewijzigd door HugoBoss1985 op 06-09-2025 11:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
The Eagle schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 20:32:
[...]

2836 diskettes...en dan de een na laatste die onleesbaar is :+ :X
Of 20 km op de brommer terug moeten rijden omdat de laatste diskette een bad sector had :X Bij een maat van mij Duke3d inpakken en meenemen op diskettes. Dat ging netto sneller dan Duke3d vanaf een BBS trekken op 14k4 :henk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:45
jimh307 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 12:33:
[...]

Of 20 km op de brommer terug moeten rijden omdat de laatste diskette een bad sector had :X Bij een maat van mij Duke3d inpakken en meenemen op diskettes. Dat ging netto sneller dan Duke3d vanaf een BBS trekken op 14k4 :henk
Doet mij denken aan Sneakernet :P

Hail to the king baby!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

jimh307 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 12:33:
[...]

Arj bood bij grote spellen uitkomst, maar als je een disk beschadigd had was je gebokt en mocht alles opnieuw.

Oh en ergens een hele dag spellen gaan kopiëren, thuis komen, virusscanner er overheen en alles besmet. Ik had slechts een 20tal disks te scannen. Jongen waar ik ging kopiëren mocht er 250+ af :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-09 17:58
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 09:51:
[...]

Soms denk ik dat ik teveel met computers bezig ben maar dan kom ik zo'n video tegen :+

De Pentium 3 pc is zo goed als klaar.
Van @dion_b een redelijk gave Inwin S500 overgenomen.
Kudo's, dat is wel héél net cable management, zeker voor die periode. Die flatcables, lijm je die aan elkaar of aan de kast dat ze zo mooi in vorm blijven? Vooral die naar je SB, dat is je reinste origami! _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

DieAnder schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 15:19:
[...]

Kudo's, dat is wel héél net cable management, zeker voor die periode. Die flatcables, lijm je die aan elkaar of aan de kast dat ze zo mooi in vorm blijven? Vooral die naar je SB, dat is je reinste origami! _/-\o_
Gaat veel tijd in zitten!
Hele lange IDE kabels zijn de truc ;)

Ik gebruik alleen kabelbinders en zelfklevende voetjes voor kabelbinders.
Voor IDE kabels aan de behuizing kun je er twee naast elkaar plakken en dan een kabelbinder erdoor doen.
En om IDE kabels aan elkaar te doen kun je de kabels inderdaad vouwen en dan de kabelbinders niet té vast doen.

Door het vouwen blijft het al beter op de plek.

[ Voor 16% gewijzigd door HugoBoss1985 op 06-09-2025 16:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

HugoBoss1985 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 15:38:
[...]

Voor IDE kabels aan de behuizing kun je er twee naast elkaar plakken en dan een kabelbinder erdoor doen.
En om IDE kabels aan elkaar te doen kun je de kabels inderdaad vouwen en dan de kabelbinders niet té vast doen.

Mooi werk!
Langere kabels probeer ik ook altijd netjes te geleiden, niet zo netjes als jouw pc. Een waar contrast met hoe het vroeger ging: als het kabeltje past, paar het en airflow was nauwelijks een ding :')

Je zou nog kunnen kijken of er een periode correcte hdd in kan, samen met een CF voor data overdracht. Anderzijds was in die tijd hardeschijfruimte een probleem, de honger was groter dan het diner.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Waterbeesje schreef op zondag 7 september 2025 @ 21:52:
[...]

Mooi werk!
Langere kabels probeer ik ook altijd netjes te geleiden, niet zo netjes als jouw pc. Een waar contrast met hoe het vroeger ging: als het kabeltje past, paar het en airflow was nauwelijks een ding :')

Je zou nog kunnen kijken of er een periode correcte hdd in kan, samen met een CF voor data overdracht. Anderzijds was in die tijd hardeschijfruimte een probleem, de honger was groter dan het diner.
Ik krijg altijd een beetje de gruwel als er een hoop kabels zijn die open en bloot liggen :P Vroeger moest je nooit 'in' een computer kijken want dat was vaak een feest van kabels en toen airflow inderdaad nog niet zo belangrijk was. En het was/is helemaal feest als je die kleine 4 cm ventilatortjes installeerde; die hoor je goed :X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Moi_in_actie
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 15:38:
[...]

Ziet er inderdaad zeer strak uit. Bij van die oude pc's (P3, maar met name het nog oudere spul) stoor ik mij totaal niet aan zo'n duivennest aan kabels. Dat hoorde/hoort bij de charme van zo'n oud beestje. En zeker tot aan het Pentium 1 tijdperk maakte het ook niets uit of er totaal geen airflow was, de enige fan was lange tijd die van de voeding. Pas bij de Pentium 1 of de 486 Overdrive CPU's kwam er een CPU fan aan te pas. En ja, rond de tijd van de 486 en Pentium 1 kwam er ook steeds meer en meer bij in de kasten (bigtowers werden steeds vaker een noodzaak) met de diskette drivers, meerdere CD-ROM spelers/writers, een geluidskaart, misschien al iets van USB enzovoorts en alles verbonden met IDE kabels of iets soortgelijks.

Zelfs mijn AthlonXP en P4 machines heb ik niet allemaal super netjes de kabels weggewerkt. Bij de meesten wel, mijn oude P4 1.8Ghz Medion is gewoon "as is" vanuit de fabriek (met alle tekortkoming en al). Het speelt bij mij ook met name mee dat rond die tijd (AthlonXP, Athlon64 en Pentium 4) het hebben van een window of mesh sidepanel steeds meer gemeengoed werd. Niet zo zeer bij de OEMs (zie mijn Medion), maar wel in de DIY wereld. Dat en pc hardware werd ook meer de moeite waard om tentoon te stellen; CCFL verlichting, fans met LEDs, moederborden met grote koperen heatsinks en felle kleuren (DFI LanParty b.v.), GPU's waren niet meer die miniscule singleslot kaarten met passieve koeling, maar waren in de highend steeds vaker dualslot met groter koelers.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

@jimh307 @Moi_in_actie

Ik kan er niet zo goed tegen als het een rommeltje is.
Het geeft ook voldoening als je er dan (af-en-toe) in kijkt.
En nu denk ik ook wel dat het bijdraagt aan de temperaturen/levensduur van de hardware.
Dat vind ik ook wel fijn.
Het systeem is heerlijk stil.
Gelukkig maakt Noctua hele stille 40mm fans.

Ik had over een Window nagedacht maar ik ben zo ontzettend blij met deze behuizing uit 1999 met goede airflow die niet verneukt is met een Window of een dremel voor een sleeper o.i.d.

Ik denk in dit geval dat zelfs de HDD en de kabel daarvan, met de kabel van de SB Live! en de kaart zelf bijdragen aan betere koeling van de Voodoo2

Omdat het negatieve druk is en er een intake fan voorzin zit zal de voeding (de factor voor de negatieve druk) meer langs de openingen in het zijpaneel, bij de kaarten, aanzuigen.
I.p.v. over de hele lengte.

Ik had de hardware overigens in een Corsair 200R getest met de 2 stock fans en de stock fans aanwezig maar niet aangesloten... alles werd echt behoorlijk warmer; maar wel stabiel.
Maargoed die case heb ik ook helemaal afgedicht met geprinte paneeltjes voor alle open fan locaties.
En de voeding zit natuurlijk onderin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fJ-RguUvFTtoLLNNOoMAHR0dllo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IFqdFgZ8Rke2jEIax0mwJ2Yj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9jEmHB_wJP5IgY-JqjPn6hV_Gs8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rgiKXI6M83RVzsLWyLUgV6VM.jpg?f=fotoalbum_large

De AV7333 build (beide bordjes) is ook weer in orde met de Startech IDE > Sata adapter en OCZ Vertex 2 90gb SSD.
Van beide borden dus 4 (8 totaal) caps vervangen die verdacht waren/bij de Rev 2.00 al bol stonden.

De gele kabel naar de DVD drive stoort me een beetje maar ik had niets anders meer, origineel waren het beige/witte kabels bij dit bord.
Net als de CD audio kabel naar de Audigy 2 ZS maar de langere die ik had is in de P3 build gegaan :)

Ook onder Windows XP valt het mij met de Audigy 2 ZS hoeveel beter de EAX reverb (veel minder!) klinkt maar dan t.o.v. de Xfi kaartjes.

De SB Live! vind ik met Half-life heel veel reverb hebben met EAX in Win98SE t.o.v. de Audigy.
En de XFI hebben in de wat nieuwere games ook veel meer reverb dan de Audigy.

Een paar bijzonderheden/eigenaardigheden met de A7V333 voor als iemand dit ooit tegenkomt:

-Om XP te installeren met de CD moest ik in het bios persé de A 1,44MB 3,5" floppy aan hebben staan.
Anders kan ik niet booten vanaf een XP installatie CD (98SE geen probleem).
Ondanks dat er helemaal geen floppy drive aanwezig is.
Ik zie een melding over emulation dus wellicht heeft het daar iets mee te maken.

-Alle problemen die ik met dit bord had kwam dus door het Corsair LED geheugen maar dit bord vind ander Corsair geheugen ook helemaal niet leuk.
Het ligt niet aan slot 1, 2 of 3 gebruiken.
Op de Rev 2.00 lijkt het Corsair LED geheugen het wat beter te doen maar het is niet 100% stabiel en mist soms bestanden met XP installeren, soms lukt een retry maar dan uiteindelijk slaagt de installatie toch verderop niet.

Ik heb inmiddels ontdekt dat het bord niet-gedocumenteerde jumpers JP1 en JP2 heeft waarmee het ram voltage in te stellen is.
Wat de waardes precies zijn daar vind ik verschillende informatie over.
Het bord is in eerste instatie (eerdere revisies) geleverd met JP1 op 1-2 en JP2 op 2-3 en zo heb ik het nu gejumperd (om mijn stripje ram stabiel te krijgen met strakkere timings).
Later is dit door Asus aangepast naar beide jumpers op 1-2; wellicht omdat het voltage anders buiten JEDEC specificaties viel (overvolt).
TestMem Anta Extreme preset is handig hiervoor; dit gaf met verschillend Corsair geheugen ook fouten ongeacht de timings en/of voltage (geheugen is 100% goed getest in en 939 bak)
Op de foto's kun je ze spotten als de enige 2 rode jumpers, dat heb ik aangepast.
Ook omdat de originele jumpers er veel te losjes overheen gingen.

-Met een Radeon 9000 64mb 128 bits (wat een leuk kaartje is dat!) krijg ik na de hele XP installatie een blackscreen als ik AGP op 4x of 2x laat staan in het bios.
Terugzetten naar 1x in het bios helpt, vervolgens Framework 2.0 installeren zodat Catalyst Control Center erop kan en dan kan de kaart/het bios op 2x werken.
2x is de max, dat is ook de max die software aangeeft voor de kaart terwijl het moederbord 4x aankan.
Geen idee hoe dat precies zit... iets met het AGP universal/pro slot?
Draait nu ook prima stabiel met Fast Writes aan.

Afijn het is nu 100% stabiel, ik kan er wat Doom 3 en Farcry mee spelen.
Ik heb er nu 1 stripje 1024mb Adata PC3200 in met Hynics modules en dat draait op +/- 2,75v (jumper data onduidelijk) 2-3-3-5 1T.

Er komt nog een Radeon 9600 MAC edition aan die ik ga proberen te flashen en anders een ATI 3650 AGP.
Even kijken of de voeding dat trekt...

[ Voor 112% gewijzigd door HugoBoss1985 op 08-09-2025 16:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phazor
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-09 11:12
Ik heb nog een oude windows 98 pc met heel wat oude meuk op. Nu zou ik deze willen updaten naar windows 98SE, maar ik vind nergens een upgrade ISO.. Op web archive zijn er wel een heel aantal ISO's met de retail/OEM 98SE, maar ik moet dus specifiek de SE upgrade ISO hebben.
Om het nog moeilijker te maken, moet ik dit voor de NL versie hebben. Blijkbaar kun je niet zomaar van taal wisselen. :-(
Is er toevallig hier nog iemand die deze cd onder het stof heeft liggen en mij kan verder helpen? :+

Een clean install gaat niet lukken vrees ik, omdat ik bijna geen installatiebronnen meer hebben voor alle meuk die er momenteel op staat |:(

op hoop van zegen 7(8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

HugoBoss1985 schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:23:
@jimh307 @Moi_in_actie

(...)

Er komt nog een Radeon 9600 MAC edition aan die ik ga proberen te flashen en anders een ATI 3650 AGP.
Morgen wil ik het hele zwikje op de post doen d:)b

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@jimh307 @Moi_in_actie

En nu denk ik ook wel dat het bijdraagt aan de temperaturen/levensduur van de hardware.

Ik had over een Window nagedacht maar ik ben zo ontzettend blij met deze behuizing uit 1999 met goede airflow die niet verneukt is met een Window of een dremel voor een sleeper o.i.d.

Ik denk in dit geval dat zelfs de HDD en de kabel daarvan, met de kabel van de SB Live! en de kaart zelf bijdragen aan betere koeling van de Voodoo2

Omdat het negatieve druk is en er een intake fan voorzin zit zal de voeding (de factor voor de negatieve druk) meer langs de openingen in het zijpaneel, bij de kaarten, aanzuigen.

Ik had de hardware overigens in een Corsair 200R getest met de 2 stock fans en de stock fans aanwezig maar niet aangesloten... alles werd echt behoorlijk warmer; maar wel stabiel.
Maargoed die case heb ik ook helemaal afgedicht met geprinte paneeltjes voor alle open fan locaties.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De AV7333 build (beide bordjes) is ook weer in orde met de Startech IDE > Sata adapter en OCZ Vertex 2 90gb SSD.
Van beide borden dus 4 (8 totaal) caps vervangen die verdacht waren/bij de Rev 2.00 al bol stonden.

De gele kabel naar de DVD drive stoort me een beetje maar ik had niets anders meer, origineel waren het beige/witte kabels bij dit bord.
Net als de CD audio kabel naar de Audigy 2 ZS maar de langere die ik had is in de P3 build gegaan :)

Ook onder Windows XP valt het mij met de Audigy 2 ZS hoeveel beter de EAX reverb (veel minder!) klinkt maar dan t.o.v. de Xfi kaartjes.

De SB Live! vind ik met Half-life heel veel reverb hebben met EAX in Win98SE t.o.v. de Audigy.

Een paar bijzonderheden/eigenaardigheden met de A7V333 voor als iemand dit ooit tegenkomt:

-Om XP te installeren met de CD moest ik in het bios persé de A 1,44MB 3,5" floppy aan hebben staan.
Ik zie een melding over emulation dus wellicht heeft het daar iets mee te maken.

-Alle problemen die ik met dit bord had kwam dus door het Corsair LED geheugen maar dit bord vind ander Corsair geheugen ook helemaal niet leuk.
Op de Rev 2.00 lijkt het Corsair LED geheugen het wat beter te doen maar het is niet 100% stabiel en mist soms bestanden met XP installeren, soms lukt een retry maar dan uiteindelijk slaagt de installatie toch verderop niet.

Ik heb inmiddels ontdekt dat het bord niet-gedocumenteerde jumpers JP1 en JP2 heeft waarmee het ram voltage in te stellen is.
Het bord is in eerste instatie (eerdere revisies) geleverd met JP1 op 1-2 en JP2 op 2-3 en zo heb ik het nu gejumperd (om mijn stripje ram stabiel te krijgen met strakkere timings).
Later is dit door Asus aangepast naar beide jumpers op 1-2; wellicht omdat het voltage anders buiten JEDEC specificaties viel (overvolt).
TestMem Anta Extreme preset is handig hiervoor; dit gaf met verschillend Corsair geheugen ook fouten ongeacht de timings en/of voltage (geheugen is 100% goed getest in en 939 bak)
Op de foto's kun je ze spotten als de enige 2 rode jumpers, dat heb ik aangepast.

-Met een Radeon 9000 64mb 128 bits (wat een leuk kaartje is dat!) krijg ik na de hele XP installatie een blackscreen als ik AGP op 4x of 2x laat staan in het bios.
Terugzetten naar 1x in het bios helpt, vervolgens Framework 2.0 installeren zodat Catalyst Control Center erop kan en dan kan de kaart/het bios op 2x werken.
2x is de max, dat is ook de max die software aangeeft voor de kaart terwijl het moederbord 4x aankan.

Ik heb er nu 1 stripje 1024mb Adata PC3200 in met Hynics modules en dat draait op +/- 2,75v (jumper data onduidelijk) 2-3-3-5 1T.

Kudo's voor je cable-management. Dat ziet er heel strak uit. Mooi DIY projectje 8)

Nu hebben we Noctua's ;) , maar destijds niet en had je een flinke straalmotor in de PC zitten van maar 40 mm :henk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Phazor schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:56:
Ik heb nog een oude windows 98 pc met heel wat oude meuk op. Nu zou ik deze willen updaten naar windows 98SE, maar ik vind nergens een upgrade ISO.. Op web archive zijn er wel een heel aantal ISO's met de retail/OEM 98SE, maar ik moet dus specifiek de SE upgrade ISO hebben.
Om het nog moeilijker te maken, moet ik dit voor de NL versie hebben. Blijkbaar kun je niet zomaar van taal wisselen. :-(
Is er toevallig hier nog iemand die deze cd onder het stof heeft liggen en mij kan verder helpen? :+

Een clean install gaat niet lukken vrees ik, omdat ik bijna geen installatiebronnen meer hebben voor alle meuk die er momenteel op staat |:(

op hoop van zegen 7(8)7
Niet dat ik een direct antwoord heb... Maar je kan altijd nog een backup maken van de harde schijf.
Investeer twee tientjes in een Aliexpress cf-ide converter en cf kaartje van voldoende grootte, dan kun je dat met iedere cardreader weer op de moderne pc zetten. Kun je ook altijd de originele installatie terugzetten. Daarna kun je wel een schone installatie uitvoeren en de software die je wilt terugzetten.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
@Phazor ik heb je een DM gestuurd, ik heb nog een 98 SE NL ISO

-------------------------------------------------
Microsoft Windows 98 Tweede editie
LEESMIJ voor installatie en setup
april 1999
-------------------------------------------------

(c) Copyright Microsoft Corporation, 1999

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Doom 3 op een Radeon 9000? Hoe gaat dat? Destijds met een Radeon 9700 Pro ging dat redelijk tot redelijk goed.

Het kan blijkbaar ook met een Voodoo 2 en W98 :9~ :

InjecTioN schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:32:
[...]

Prachtbord! Ik zou eerst eens kijken of je de BIOS string uit kan lezen, alvorens je iets gaat flashen. Ik verwacht namelijk dat het een modded BIOS en/of een geforceerde onjuiste BIOS is. Come to think of it: Natuurlijk kan bit-rot ook een ding zijn van borden van die leeftijd.

Ik hoop dat het een positief vervolg heeft. Keep us posted! :D
Het duurde even, maar het moederbord leeft weer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xfZFwRtiCpHp50GFe34QK1nkcaI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vO4sYwXj3f1otgTR8v6IUyPu.jpg?f=fotoalbum_large

Een nieuwe BIOS chip was uiteindelijk wel nodig.

[ Voor 28% gewijzigd door Acid Vendetta op 08-09-2025 19:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Acid Vendetta schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:01:
[...]

Doom 3 op een Radeon 9000? Hoe gaat dat? Destijds met een Radeon 9700 Pro ging dat redelijk tot redelijk goed.

Het kan blijkbaar ook met een Voodoo 2 en W98 :9~ :

[YouTube: DOOM 3 VOODOO]
Met exact dezelfde kaart (9000 LE) die jij te koop hebt:

Kt333 1x 1024mb pc2700 cl2 XP3000 333fsb.
800x600 medium shadows off timedemo1: 21,6 fps.

Dat is een bijzonder bord, Nforce 2 400 met AGP pro/universal (en dual channel?).

[ Voor 10% gewijzigd door HugoBoss1985 op 08-09-2025 19:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Nu online
Ja klopt, met AGP Pro 1.5V. Op het moederbord zat nog een CPU. Dat is een AMD Athlon XP 2800+ (Barton). Niet heel spannend. Koeler is een Spire WhisperRock III met aluminium ventilator.

Ik heb een Geforce 6800 Ultra liggen met AGP Pro, maar daar staat (nog) een Apple BIOS op. Dus dat gaat niet werken.. Misschien heb ik nog een andere AGP Pro kaart ergens. Er staan nog iets van 30 stuks 64 liter bakken met (retro) hardware te wachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Acid Vendetta schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:51:
Ja klopt, met AGP Pro 1.5V. Op het moederbord zat nog een CPU. Dat is een AMD Athlon XP 2800+ (Barton). Niet heel spannend. Koeler is een Spire WhisperRock III met aluminium ventilator.

Ik heb een Geforce 6800 Ultra liggen met AGP Pro, maar daar staat (nog) een Apple BIOS op. Dus dat gaat niet werken.. Misschien heb ik nog een andere AGP Pro kaart ergens. Er staan nog iets van 30 stuks 64 liter bakken met (retro) hardware te wachten.
Die kun je wellicht flashen met een pci grafische kaart erbij.
Er hoeft niet persé een agp Pro kaart in toch?

[ Voor 3% gewijzigd door HugoBoss1985 op 08-09-2025 21:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Nu online
HugoBoss1985 schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:03:
[...]

Die kun je wellicht flashen met een pci grafische kaart erbij.
Er hoeft niet persé een agp Pro kaart in toch?
Nee, ik gebruik vaak een AGP Geforce FX 5200 als test kaart.

Voor de 6800 Ultra is helaas wat meer nodig:

https://www.vogons.org/viewtopic.php?p=1336465

[ Voor 19% gewijzigd door Acid Vendetta op 08-09-2025 21:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Acid Vendetta schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:12:
[...]

Mmm wel interessant.
Wat een bizarre kaart qua lengte overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Acid Vendetta schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:12:
[...]

Ja , die FX5200 heb ik ook gehad, maar ze zeiden destijds dat die kaart zijn 256 MB Vram niet waard was. Leuk gamen op 640*480 ging goed, maar 800*600 ging wat minder vloeiend dan 640*480, maar hé, je kon leuk gamen.

*modern gezeik dat 12 GB Vram al krap aan het worden is :')

*jimh307 komt net af van een potje Assassin's Creed Valhalla op 160 fps gemiddeld :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
rcor schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 22:45:
[...]

Wellicht was het beter om die tantalum caps eerst te vervagen voordat je 'm inschakelde... Nu is het hopen dat die condensators niets meegenomen hebben bij hun overlijden... ;) Maar ik vindt 't wel jammer voor je... Nu hopen dat je hem alsnog werkend krijgt...
Wat ik hier uit op kan maken is het een kwestie van beter gestolen dan goed gejat. De formule die buitgemaakt was, was nog niet helemaal af. Het is namelijk zeer complex om een capacitor/elco zo te maken dat deze decennia mee kan. Dat zou te duurzaam zijn en daarom hebben manufacturers de onvolledige formule in arm genomen met een garantie tot wederkoop omdat ze niet lang mee gingen; in feite een perfecte tragedie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jimh307 schreef op maandag 8 september 2025 @ 22:51:
[...]

Wat ik hier uit op kan maken is het een kwestie van beter gestolen dan goed gejat. De formule die buitgemaakt was, was nog niet helemaal af. Het is namelijk zeer complex om een capacitor/elco zo te maken dat deze decennia mee kan. Dat zou te duurzaam zijn en daarom hebben manufacturers de onvolledige formule in arm genomen met een garantie tot wederkoop omdat ze niet lang mee gingen; in feite een perfecte tragedie.
Nee, dat was aluminium elco's rond de millenniumwissel. Dit ging om vroege jaren '90 tantalum gevallen waar niets nagemaakt was. Die falen gewoon op bepaald moment en doen dat op indrukwekkende wijze.

Waarom werden dingen gebruikt waarvan bekend is dat ze dit soort gedrag kunnen vertonen na een paar decennia? Omdat computers gebouwd worden voor een economische levensduur van misschien 5 jaar en een uiterste technische levensduur van 10 jaar. Dat er nog eens 20 jaar later een stel idioten nog steeds die dingen leuk vinden is nooit een factor geweest bij ontwerp - en de eerste koper zal zo goed als nooit ook maar een cent meer over hebben voor een duurdere, duurzamere optie die pas na >25j verschil zou maken. Dus fabrikanten kozen wat paste bij die eisen. En ja, die gaat soms 30 jaar later boem.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:29

Blokker_1999

Full steam ahead

Niet alleen dat, maar ik kan me ook inbeelden dat in die tijd niet eens goed bekend was wat voor een probleem deze condensatoren kunnen vormen vandaag de dag, dat zovelen falen in kortsluiting. Eenvoudig voor te testen als je het niet vertrouwt, maar ook zeer onverwacht als je iets hebt dat jarenlang werkt en ineens eruit klapt.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Ah, dank voor de verheldering :)

Volgens mij slijten condensatoren ook sneller als je het systeem veelvuldig uitschakelt (te vaak inrush). Ook tegenwoordig is het belangrijk om een systeem niet te vaak uit en aan te zetten. Voor de nacht is het altijd beter een systeem uit te zetten, maar voor 1 a 2 uur twijfel ik hieraan. Ook is het voornaam om niet altijd de spanning geheel af te koppelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 22:32

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

@jimh307 @Moi_in_actie

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik ben onder de indruk!

Wat betreft de instabiliteit in normale omstandigheden met het geheugen en de AGP bus; ik verwacht dat er wat meer condensators gaar zijn dan de vier die je reeds vervangen hebt. De meeste condensators zullen, pas na vervanging van de meest opvallende, de kop opsteken (ook letterlijk, dus pun intended).

Ik raad je aan om de rest van de condensators toch ook te vervangen, wil je meer zekerheid creëren voor de houdbaarheid van de moederborden. Het wordt na verloop van tijd namelijk alleen maar instabieler. De ESR waarde (weerstand van de condensator) wordt na verloop van tijd alleen maar hoger, waardoor die weer warmer wordt, waarna die exponentieel sneller zal falen door uitdroging. Het feit dat je de anderen hebt vervangen, biedt alleen maar meer ruimte voor de andere condensators om tegen hun limieten aan te lopen, voor zover de reeds vervangen condensators die limieten afvingen.

[ Voor 3% gewijzigd door InjecTioN op 09-09-2025 11:49 ]

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

InjecTioN schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:46:
[...]

Ik ben onder de indruk!

Wat betreft de instabiliteit in normale omstandigheden met het geheugen en de AGP bus; ik verwacht dat er wat meer condensators gaar zijn dan de vier die je reeds vervangen hebt. De meeste condensators zullen, pas na vervanging van de meest opvallende, de kop opsteken (ook letterlijk, dus pun intended).

Ik raad je aan om de rest van de condensators toch ook te vervangen, wil je meer zekerheid creëren voor de houdbaarheid van de moederborden. Het wordt na verloop van tijd namelijk alleen maar instabieler. De ESR waarde (weerstand van de condensator) wordt na verloop van tijd alleen maar hoger, waardoor die weer warmer wordt, waarna die exponentieel sneller zal falen door uitdroging. Het feit dat je de anderen hebt vervangen, biedt alleen maar meer ruimte voor de andere condensators om tegen hun limieten aan te lopen, voor zover de reeds vervangen condensators die limieten afvingen.
Mmm dank voor je inzicht.
Dat een aantal vervangen gevolgen kan hebben voor de rest (niet vervangen) dat wist ik nog niet.

Voor de duidelijkheid: de borden zijn nu gewoon prima stabiel, zelfs met een overklok op het geheugen.
De instabiliteit kwam door niet (goed) compatible geheugen.
Ik heb dat vóór en ná het vervangen van de condensatoren geconstateerd.

Ik had alles besteld en heb alles binnen maar heb heel eerlijk geen zin om in dit geval het hele (beide) bord te gaan recappen.
Zolang het stabiel loopt geloof ik het wel in dit geval.
Wat ik wel zal doen is de caps extra in de gaten houden.

Geeft het uitdrogen wat jij noemt ook nog fysieke manifestatie(s) zoals bol staan, lekken o.i.d. of niet persé?
Ik weet nu dat het spul met deze hardware stabiel is dus als het in de toekomst problemen geeft zal ik het in het bord zoeken (na de rest getest te hebben) en eventueel wel de hele hap recappen.

[ Voor 12% gewijzigd door HugoBoss1985 op 09-09-2025 11:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• corné325i
Het duurde even, maar het moederbord leeft weer:

[Afbeelding]

Een nieuwe BIOS chip was uiteindelijk wel nodig.
Van dat moederbord heb ik er ook 3 liggen, 2 deluxe en 1 a7n8x-x :P welke processor en geheugen/gpu heb je daar op zitten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

HugoBoss1985 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:54:
[...]

Geeft het uitdrogen wat jij noemt ook nog fysieke manifestatie(s) zoals bol staan, lekken o.i.d. of niet persé?
Ik weet nu dat het spul met deze hardware stabiel is dus als het in de toekomst problemen geeft zal ik het in het bord zoeken (na de rest getest te hebben) en eventueel wel de hele hap recappen.
Absoluut. Zie het zo: Stabiliteit is iets wat (voor de meeste mensen) onder een soort "zwart/wit"-begrip valt: het systeem doet het of het doet het niet. In de praktijk zit er echter een marge tussen "helemaal stabiel" en "stabiel genoeg".

Een systeem kan onder lichte belasting of met verse componenten prima stabiel lijken, maar zodra je de grenzen opzoekt (bijvoorbeeld met hogere geheugenbelasting of de AGP-bus die stevig wordt aangesproken) blijkt dat die stabiliteit maar nèt gehaald werd. Dat is het moment dat de verouderde condensators die nog niet zichtbaar bol staan of lekken, ineens de zwakke schakel worden.

Met andere woorden: zolang er nog voldoende marge is, merk je niks. Maar zodra de belasting toeneemt of de componenten verder degraderen, verschuift de balans en kom je onder die "stabiel genoeg"-lijn terecht. Dat verklaart ook waarom problemen vaak pas later of onder specifieke omstandigheden opduiken.

Fysieke manifestaties uiten zich mogelijk tot een hoge temperatuur van de condensators. Na verloop van tijd zie je dat terug in de vorm van permanente verkleuring op de printplaat. Maar ik verwacht niet dat het systeem dan überhaupt nog stabiel doorstart naar het OS. Ontploffende condensators komen gelukkig niet vaak voor. Hoewel de condensators uit de periode van de capacitor-plague hierin wel een aanzienlijk hoger aandeel in hebben.

De jumper-settings waar je het over had, kan ook een indicatie zijn van een instabiele (of ondermaats presterende) voeding voor het geheugen, wat veroorzaakt wordt door condensators die niet meer goed zijn. Het feit dat je het voltage op moet hogen om buiten JEDEC specs te lopen is opmerkelijk. Die draaien meestal (hoger dan PC400 DDR daargelaten) op de standaard voltages met de door de fabrikant afgegeven specs (timings en clock speed) te gebruiken.

Je zou met een oscilloscoop (of misschien al met een multimeter) het voltage kunnen controleren. Tegenwoordig kunnen we dat allemaal softwarematig meten aan de hand van sensoren op onze nieuwerwetse moederborden. Maar ik verwacht niet direct dat het moederbord die feature heeft. Als het die feature wel heeft, dan is het spek kopen. :)

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

InjecTioN schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:12:
[...]

Absoluut. Zie het zo: Stabiliteit is iets wat (voor de meeste mensen) onder een soort "zwart/wit"-begrip valt: het systeem doet het of het doet het niet. In de praktijk zit er echter een marge tussen "helemaal stabiel" en "stabiel genoeg".

Een systeem kan onder lichte belasting of met verse componenten prima stabiel lijken, maar zodra je de grenzen opzoekt (bijvoorbeeld met hogere geheugenbelasting of de AGP-bus die stevig wordt aangesproken) blijkt dat die stabiliteit maar nèt gehaald werd. Dat is het moment dat de verouderde condensators die nog niet zichtbaar bol staan of lekken, ineens de zwakke schakel worden.

Met andere woorden: zolang er nog voldoende marge is, merk je niks. Maar zodra de belasting toeneemt of de componenten verder degraderen, verschuift de balans en kom je onder die "stabiel genoeg"-lijn terecht. Dat verklaart ook waarom problemen vaak pas later of onder specifieke omstandigheden opduiken.

Fysieke manifestaties uiten zich mogelijk tot een hoge temperatuur van de condensators. Na verloop van tijd zie je dat terug in de vorm van permanente verkleuring op de printplaat. Maar ik verwacht niet dat het systeem dan überhaupt nog stabiel doorstart naar het OS. Ontploffende condensators komen gelukkig niet vaak voor. Hoewel de condensators uit de periode van de capacitor-plague hierin wel een aanzienlijk hoger aandeel in hebben.

De jumper-settings waar je het over had, kan ook een indicatie zijn van een instabiele (of ondermaats presterende) voeding voor het geheugen, wat veroorzaakt wordt door condensators die niet meer goed zijn. Het feit dat je het voltage op moet hogen om buiten JEDEC specs te lopen is opmerkelijk. Die draaien meestal (hoger dan PC400 DDR daargelaten) op de standaard voltages met de door de fabrikant afgegeven specs (timings en clock speed) te gebruiken.

Je zou met een oscilloscoop (of misschien al met een multimeter) het voltage kunnen controleren. Tegenwoordig kunnen we dat allemaal softwarematig meten aan de hand van sensoren op onze nieuwerwetse moederborden. Maar ik verwacht niet direct dat het moederbord die feature heeft. Als het die feature wel heeft, dan is het spek kopen. :)
Met de jumpers op standaard (tenminste: hoe Asus deze borden later geleverd heeft) en het geheugen op standaard draait het met dit geheugen ook stabiel.
Dan is het gewoon JEDEC vdimm.
Ik heb de jumpers dus aangepast (iets hoger Vdimm) omdat ik de geheugen timings strakker heb gezet en het met de standaard jumpering niet stabiel was i.c.m. de "overklok".

Standaard was 2.5-3-3-7 pc2700 en nu dus 2-3-3-5 pc2700.

Asus heeft eerdere revisies van dit bord met de Vdimm jumpers zo ingesteld geleverd dat het buiten JEDEC specificaties viel qua voltage.
En met die exacte jumper instellingen heb ik het systeem nu dus getweaked.

Alleen met 2 verschillende soorten Corsair ram is het systeem onstabiel ongeacht Vdimm en/of timings in het bios.

[ Voor 3% gewijzigd door HugoBoss1985 op 09-09-2025 13:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Nu online
corné325i schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:57:
[...]

Van dat moederbord heb ik er ook 3 liggen, 2 deluxe en 1 a7n8x-x :P welke processor en geheugen/gpu heb je daar op zitten?
De A7N8X-X heb ik ook liggen :)

Op de A7N8X2.0 Deluxe zit een AMD Athlon XP 2800+ (Barton) met 1GB DDR1 (2x512MB) Vdata 400MHz 2.5CL.

Oorspronkelijke videokaart weet ik niet meer. Het is al eerder gedemonteerd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
jimh307 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:31:
Ah, dank voor de verheldering :)

Volgens mij slijten condensatoren ook sneller als je het systeem veelvuldig uitschakelt (te vaak inrush). Ook tegenwoordig is het belangrijk om een systeem niet te vaak uit en aan te zetten. Voor de nacht is het altijd beter een systeem uit te zetten, maar voor 1 a 2 uur twijfel ik hieraan. Ook is het voornaam om niet altijd de spanning geheel af te koppelen.
Aan of uitzetten maakt zover ik weet niet super veel uit. Maar vaak de stroom afkoppelen en weer aankoppelen wel, dan krijgt je elektonica in feite elke keer een opdonder.

Maar sowieso caps kunnen slijten zichtbaar of onzichtbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dennis_rsb schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 17:34:
[...]

Aan of uitzetten maakt zover ik weet niet super veel uit. Maar vaak de stroom afkoppelen en weer aankoppelen wel, dan krijgt je elektonica in feite elke keer een opdonder.

Maar sowieso caps kunnen slijten zichtbaar of onzichtbaar.
Wat is het verschil? Bij uitzetten haal je ook de spanning van het circuit af. Of dat nou met een sterker, schakelaar of relais gaat ... Standby staat er ook maar op een klein deel van de apparaat spanning; de rest is spanningsloos.

Dit is ook de reden dat een server of switch makkelijk 10 jaar ononderbroken draait, maar als er daarna een geplande uit/aan cycle is (waar gerommel met 200 kabels of zo) komt het hele ding niet meer in de lucht.

(Doet me er aan denken dat mijn kvm switch ook wekelijks 5 of 6 cycles heeft, met directe spanning aan/uit op een hoofdschakelaar)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Waterbeesje schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 19:33:
[...]

Wat is het verschil? Bij uitzetten haal je ook de spanning van het circuit af. Of dat nou met een sterker, schakelaar of relais gaat ... Standby staat er ook maar op een klein deel van de apparaat spanning; de rest is spanningsloos.

Dit is ook de reden dat een server of switch makkelijk 10 jaar ononderbroken draait, maar als er daarna een geplande uit/aan cycle is (waar gerommel met 200 kabels of zo) komt het hele ding niet meer in de lucht.

(Doet me er aan denken dat mijn kvm switch ook wekelijks 5 of 6 cycles heeft, met directe spanning aan/uit op een hoofdschakelaar)
“Inrush current”. :)

Datzelfde effect gebeurt wanneer er een tantalum kortsluiting veroorzaakt in een configuratie met een voeding zonder overspanning beveiliging. Het voltage wordt door de (kort)sluiting naar beneden getrokken, dus compenseert de voeding dat door er meer volt overheen te gooien. Knapt de tantalum kapot (catastrofaal, want dat doen ze), dan heeft de voeding ineens een flinke overspanning (hoger voltage) om terug te compenseren. Dat zorgt vervolgens voor apparatuur die stuk gaat.

Oude apparatuur heeft veelal geen overspanning beveiliging. Dus de kans dat het daarin fout gaat is groter dan in hedendaagse apparatuur.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• corné325i
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_P5IaKNWkjJo34hSFUAUvmulXPg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wYwGMh1fOlVpf5tIsg9k7jTf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5u0ahWnmMsUiECpl-U8FK0csDT0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/E0ckWNzrjjROTTYAAowX71Ff.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_aU3fNC8hJ1aCNyNWRaYoJS_np8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2iVgY221geEOiciW13J5l6ej.jpg?f=fotoalbum_large

Heb er eentje gevonden😃 komt als het goed is mijn kant op vd week😊 nu maar hopen dat dhl de boel heel houd🙈

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

corné325i schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:06:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heb er eentje gevonden😃 komt als het goed is mijn kant op vd week😊 nu maar hopen dat dhl de boel heel houd🙈
Dat is wel nice! Ik zoek nog zoiets in beige.

Ik zou altijd vragen of ze bij transport het deurtje eruit halen en los verpakken (eventueel goed verpakt in de systeemkast leggen), die "scharniertjes" breken vlot af.

[ Voor 4% gewijzigd door BlueTooth76 op 09-09-2025 20:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
@Waterbeesje volgens mij bedoelen zowel ik als @InjecTioN min of meer dat als de spanning er op blijft, maar het apparaat uit. Dat er dan niet elke keer iets "spannends" gebeurt.

Misschien het simpelste voorbeeld. Als je een stekker in een psu van een pc (voeding dus) doet hoor je toch altijd een soort stroompje (althans hier, wellicht door ontgeaarde wcd's)

Maar sowieso is het allemaal klein bier, tenzij je de godganse dag de stekker in/uit je apparaat trekt.

Mijn mainpc/xbox/tvs etc stekker altijd erin. Rest van apparaten (dus bv retro pcs) stel ik regelmatig tijdig op. Bv een middagje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

dennis_rsb schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:36:
@Waterbeesje volgens mij bedoelen zowel ik als @InjecTioN min of meer dat als de spanning er op blijft, maar het apparaat uit. Dat er dan niet elke keer iets "spannends" gebeurt.

Misschien het simpelste voorbeeld. Als je een stekker in een psu van een pc (voeding dus) doet hoor je toch altijd een soort stroompje (althans hier, wellicht door ontgeaarde wcd's)

Maar sowieso is het allemaal klein bier, tenzij je de godganse dag de stekker in/uit je apparaat trekt.

Mijn mainpc/xbox/tvs etc stekker altijd erin. Rest van apparaten (dus bv retro pcs) stel ik regelmatig tijdig op. Bv een middagje.
Met veel oudere systemen zonder ATX moet de stroom eraf(schakelaar uit) om de boel af te sluiten.
Ik zet altijd alles met een schakelaar op de stekkerdoos uit.
Geen risico op brand enz. Als ik er niet bij ben.
Ik hoop dat het (over de condensatoren enz.)allemaal klein bier is want dit is iets waar ik me nog niet druk over heb gemaakt.

[ Voor 6% gewijzigd door HugoBoss1985 op 09-09-2025 21:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
@HugoBoss1985 die non atx pc's, waar een 230v kabel rechtstreeks naar power button gaat daar is dat toch hetzelfde? Je zet de schakelaar om, waarna de pc uitgaat.

Voor de goede orde, ondanks dat ik (oude )apparaten check op veiligheid (ventilatie, stof, caps enzo) zou ik niet gauw een non atx pc (weinig beveiligingen in psu) of een crt aanzetten als ik er niet bij. Sterker nog, de stekker eruit met die oude spullen als ik er niet bij ben.

Maar mijn mainpc met lcd schermen, die durf ik met een gerust hard aan te laten en zetten.

Ik bedoel het is voor ons een leuke hobby, maar het is geen potentiële brand waard. Als ik er bij ben, en ondanks voorzichtigheid er zou bv een pc of crt in de fik gaan. Ik pleur dat ding het raam uit dan, of brandblusser :p

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Het gaat dus vooral om de spanningspiek te vinden bij het inschakelen. Voor een machine met gereguleerde spanningscircuits die daadwerkelijk ook deze pieken opvangen met filters, zal het zeker schelen :)
Toch sluit ik me bij @dennis_rsb aan: ik houd voor de veiligheid alles van de stroom af als ik het niet gebruik. Het is en blijft overjarig doel dat nooit is bedoeld om zo lang mee te gaan. :')

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

dennis_rsb schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 21:10:
@HugoBoss1985 die non atx pc's, waar een 230v kabel rechtstreeks naar power button gaat daar is dat toch hetzelfde? Je zet de schakelaar om, waarna de pc uitgaat.

Voor de goede orde, ondanks dat ik (oude )apparaten check op veiligheid (ventilatie, stof, caps enzo) zou ik niet gauw een non atx pc (weinig beveiligingen in psu) of een crt aanzetten als ik er niet bij. Sterker nog, de stekker eruit met die oude spullen als ik er niet bij ben.

Maar mijn mainpc met lcd schermen, die durf ik met een gerust hard aan te laten en zetten.

Ik bedoel het is voor ons een leuke hobby, maar het is geen potentiële brand waard. Als ik er bij ben, en ondanks voorzichtigheid er zou bv een pc of crt in de fik gaan. Ik pleur dat ding het raam uit dan, of brandblusser :p
Ja, alleen dan staat er ook echt geen stroom meer op.
Ik weet niet of dit hetzelfde is als een stekkerdoos uitzetten.

Met moderne systemen durf ik het ook wel maar ik zet die ook uit met schakelaar.

Ik gebruik ook nog extra beveiligde stekkerdozen.

Als het misgaat, snel de stroom eraf en brandblusser erop.
Of gelijk uit het raam/de deur, heb je twee vliegen in één letterlijke en figuurlijke klap.
Maar ik woon in een grot, dus geen ramen of deuren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 21:33:
[...]

Ja, alleen dan staat er ook echt geen stroom meer op.
Ik weet niet of dit hetzelfde is als een stekkerdoos uitzetten.
Dat weet ik ook niet zeker. Maar bij twijfel kan je beter idd de stekkerdoos schakelaar uitschakelen (of stekker uit stopcontact)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01:10
Vandaag, correctie, gisteren bij Kringloop winkel 2Switch in Venray geweest en het geluk te hebben om twee pakjes nieuwe 1,44MB diskettes op de kop te tikken... Eén van de twee pakjes diskettes heb ik uitgepakt en volledig getest/ gecontroleerd met "scandisk a: /surface / checkonly" op mijn Compaq computer met succes: alle diskettes waren 100% in orde in dat pakje... Dus dat beloofd veel goeds voor het tweede pakje dat nog in de folie zit...
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczOx1xzqmqf0V7aMfUHSzFUtqN9g3Gn8EgBUdCNRLylIavaEq47gh330N2OqaqqyzFDbSFpdsBDq367XdZN-qN2vKe79SaKejUnvP4KhH-QBphfryDi8=w2400

Geen idee hoe die Dixons diskettes zich weerhouden tot bijvoorbeeld TDK exemplaren als ze eenmaal in gebruik zijn voor langere tijd... Maar het eerste pakje is voor nu goed...

Bijzonder is de tekst MCN op het doosje: Microcomputer Club Nederland... Een door Vendex opgerichte computer club die nu niet meer bestaat en waar Maurice de Hond ooit nog directeur van was... ;) Hoe vintage wil je het hebben?

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

rcor schreef op woensdag 10 september 2025 @ 00:04:
Vandaag, correctie, gisteren bij Kringloop winkel 2Switch in Venray geweest en het geluk te hebben om twee pakjes nieuwe 1,44MB diskettes op de kop te tikken... Eén van de twee pakjes diskettes heb ik uitgepakt en volledig getest/ gecontroleerd met "scandisk a: /surface / checkonly" op mijn Compaq computer met succes: alle diskettes waren 100% in orde in dat pakje... Dus dat beloofd veel goeds voor het tweede pakje dat nog in de folie zit...
[Afbeelding]

Geen idee hoe die Dixons diskettes zich weerhouden tot bijvoorbeeld TDK exemplaren als ze eenmaal in gebruik zijn voor langere tijd... Maar het eerste pakje is voor nu goed...

Bijzonder is de tekst MCN op het doosje: Microcomputer Club Nederland... Een door Vendex opgerichte computer club die nu niet meer bestaat en waar Maurice de Hond ooit nog directeur van was... ;) Hoe vintage wil je het hebben?
Leuke vangst :)

Met diskettes is het vandaag de dag gewoon roulette, het is nog goed of niet meer en er is geen peil op te trekken.
Dixons is uiteraard de rebrand, maar de kans dat er een 3M onder schuil gaat met als tussenmerk MCN is ook reëel ;)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op woensdag 10 september 2025 @ 07:59:
[...]

Leuke vangst :)

Met diskettes is het vandaag de dag gewoon roulette, het is nog goed of niet meer en er is geen peil op te trekken.
Dixons is uiteraard de rebrand, maar de kans dat er een 3M onder schuil gaat met als tussenmerk MCN is ook reëel ;)
Daarom scharrel ik regelmatig hier en daar enkele doosjes op van verschillende merken en jaartallen.
Je weet niet hoe ze bewaard zijn dus ik koop geen grote partijen nieuwe diskettes. En een merk dat destijds goed was, kan nu door de leeftijd ook wel ineens "bagger" zijn.

Maar in de praktijk valt het nog wel best mee hoe goed het nog werkt.
Ik vind het werken met diskettes bij de hobby horen, heb wel een paar Goteks voor probleemgevallen maar als het even kan gebruik ik diskettes voor het oude spul.

[ Voor 10% gewijzigd door BlueTooth76 op 10-09-2025 10:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-09 21:21
Iemand hier die al ervaring heeft met/heeft gehoord van Fujinet? Ik had er ook nog nooit van gehoord, maar zag zojuist een video https://youtu.be/aVnTxSH8tlc?si=05lS__or0Rb9gyGz op Youtube waarin een versie van dit apparaatje voor de (MS-)DOS PC's wordt aangekondigd. Het betreft een soort dongle die je op een RS232 poort kan aansluiten, waardoor je de beschikking hebt over drives (en meer) die niet fysiek op je PC aanwezig zijn, maar waarvan de verbinding via Wifi en het Internet verloopt.
Mogelijk kan je hiermee ook bijv. een Gotek vervangen dacht ik gelijk, maar het gaat nog verder dan dat.
Online spelletjes tegen anderen spelen is één van de mogelijkheden en volgens mij kan je bijv. ook een modem op je com poort ermee simuleren.
Ik vroeg me zelf ook gelijk af of het niet beter (want sneller) zou zijn als er een dergelijk appararaat voor parallelle/printer poorten zou zijn, maar misschien dat er bewust voor de com poort is gekozen omdat die op nog meer retro machines zit?

Het heeft zo te zien niks te maken met Fuji computers (wat ik eerst dacht) en dit is de officiele site: https://fujinet.online/

Ook nog even iets anders: Ik heb (alweer enige tijd geleden) een leuk filmpje gemaakt met de allereerste screenrecorder van Microsoft (MS-Camcorder, waarvan de installatie bestanden op de CD van Office 97 of 2000 zijn te vinden) op een Pentium I MMX 166Mhz met 32 Mb RAM. Ik wil dat filmpje op Youtube plaatsen, maar die herkent de codec niet. Ik ben nu al een tijd op zoek naar een mogelijkheid om het filmpje om te zetten naar een formaat waar Youtube wel mee overweg kan, maar dat is nog een uitdaging. Alle online converters die ik probeerde herkennen het formaat ook niet. Wellicht dat ik het maar op een virtueel machientje ga afspelen en daarvan een nieuwe screencapture maak. Jammer als dat moet, want het .avi filmpje is van goede kwaliteit en helemaal niet groot.

[ Voor 27% gewijzigd door soedesh op 10-09-2025 14:07 ]

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• urk_forever
soedesh schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:41:
Ook nog even iets anders: Ik heb (alweer enige tijd geleden) een leuk filmpje gemaakt met de allereerste screenrecorder van Microsoft (MS-Camcorder, waarvan de installatie bestanden op de CD van Office 97 of 2000 zijn te vinden) op een Pentium I MMX 166Mhz met 32 Mb RAM. Ik wil dat filmpje op Youtube plaatsen, maar die herkent de codec niet. Ik ben nu al een tijd op zoek naar een mogelijkheid om het filmpje om te zetten naar een formaat waar Youtube wel mee overweg kan, maar dat is nog een uitdaging. Alle online converters die ik probeerde herkennen het formaat ook niet. Wellicht dat ik het maar op een virtueel machientje ga afspelen en daarvan een nieuwe screencapture maak. Jammer als dat moet, want het .avi filmpje is van goede kwaliteit en helemaal niet groot.
Kan je het filmpje niet afspelen met VLC? Misschien dat die de codec wel herkent en dat je kan zien welke codec het is? Anders zou je nog kunnen proberen om het bestand met een hex-editor te openen, misschien dat het eerste stuk van het bestand wat informatie geeft over de codec?

Nog wat gegoogled en kwam deze site tegen met hetzelfde probleem. Blijkbaar heet de codec CGDI

[ Voor 8% gewijzigd door urk_forever op 10-09-2025 15:07 ]

Hail to the king baby!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:46

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Misschien snapt Handbrake er iets van, die kan 'm dan gelijk transcoderen naar H.264/H.265.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Ik zou haast zeggen:

Zet een VM op met Windows 98SE en Office 97 (met de MS-Camcorder app). Importeer de video en exporteer ‘m naar iets als MPEG. Je kan ‘m mogelijk ook met Windows Media Player 5 openen. Misschien zelfs een oude versie van de classic Windows media player die in de K-lite codec pack zit.

-met pointers vanuit ChatGPT.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• soedesh
urk_forever schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:02:
[...]

Kan je het filmpje niet afspelen met VLC? Misschien dat die de codec wel herkent en dat je kan zien welke codec het is? Anders zou je nog kunnen proberen om het bestand met een hex-editor te openen, misschien dat het eerste stuk van het bestand wat informatie geeft over de codec?

Nog wat gegoogled en kwam deze site tegen met hetzelfde probleem. Blijkbaar heet de codec CGDI
Helaas is het niet zo makkelijk, zoals ook blijkt uit de oude post uit 2002. De enige mediaplayer die het filmpje kan afspelen is de Windows Mediaplayer die op de betreffende machine samen met Windows 95 is geinstalleerd (het ding wat menigeen nog kent van de midi files). Zelfs Windows Mediaplayer 6.4 en 7.0 op dezelfde machine geinstalleerd kunnen het niet afspelen, althans het beeld niet (wel het geluid). Mpv op een moderne machine kan het niet en geen enkele online converter herkent het. VLC proberen lijkt mij dus bij voorbaat kansloos. MS Camcorder zelf speelt het filmpje (uiteraard) het beste af. Ik wil nog wat met Netshow encoder 3 en Windows Media encoder 4 proberen, maar aangezien WMP 6 hem al niet kan afspelen betwijfel ik of dat lukt.
Kortom, snelste manier is om het om te zetten is denk ik toch op een virtueel machientje afspelen waarop MS-Camcorder is geinstalleerd en daarvan een nieuwe screencapture maken.

[ Voor 6% gewijzigd door soedesh op 10-09-2025 15:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Misschien is het te proberen via klite codecpack https://codecguide.com/download_kl.htm :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• urk_forever
soedesh schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:43:
[...]

Helaas is het niet zo makkelijk, zoals ook blijkt uit de oude post uit 2002. De enige mediaplayer die het filmpje kan afspelen is de Windows Mediaplayer die op de betreffende machine samen met Windows 95 is geinstalleerd (het ding wat menigeen nog kent van de midi files). Zelfs Windows Mediaplayer 6.4 en 7.0 op dezelfde machine geinstalleerd kunnen het niet afspelen, althans het beeld niet (wel het geluid). Mpv op een moderne machine kan het niet en geen enkele online converter herkent het. VLC proberen lijkt mij dus bij voorbaat kansloos. MS Camcorder zelf speelt het filmpje (uiteraard) het beste af. Ik wil nog wat met Netshow encoder 3 en Windows Media encoder 4 proberen, maar aangezien WMP 6 hem al niet kan afspelen betwijfel ik of dat lukt.
Kortom, snelste manier is om het om te zetten is denk ik toch op een virtueel machientje afspelen waarop MS-Camcorder is geinstalleerd en daarvan een nieuwe screencapture maken.
Nee, het lijkt mij ook vrij lastig om dit op een modern OS draaiend te krijgen. Hier vond ik nog wat informatie over hoe die codec werkt:
This is a “capture” codec (aka Camcorder Video) if not for the fact that it records rather events than actual image data. I had a suspicion right from the start that it’s organised in the same way as WMF/EMF—opcodes with parameters that invoke GDI subsystem to draw actual image—and finally I’ve decided to check that.

Of course it turned out to be true. There are about 64 opcodes in total, some are for drawing things, some are for window management stuff, and some are for GDI state management (e.g. create or delete brush, pen, font and such).

Since implementing a decoder for it would mean replicating a good deal of Windows graphics subsystem (even if you can borrow code from Wine), I consider it completely impractical and merely improved codec documentation in The Wiki.

Hail to the king baby!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soedesh
urk_forever schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:56:
[...]

Nee, het lijkt mij ook vrij lastig om dit op een modern OS draaiend te krijgen. Hier vond ik nog wat informatie over hoe die codec werkt:

[...]
Dit verklaart ook gelijk waarom de kwaliteit zo goed is terwijl de filmbestandjes heel klein zijn. Borduurt voort op de oude screenrecorder tool die bij Windows zat (ter vervanging van .batchfiles) en dus ook veel efficienter dan een raw capture, zoals tegenwoordig gebeurt.
Als je het filmpje ook nog eens als .exe opslaat ipv .avi gaat ie nog verder comprimeren en wordt ie tot wel een derde van de originele grootte. Beste is deze naar een andere (nieuwere) machine te kopieren en daar met een ander screenrecording programma op te nemen (ik gebruik daarvoor MS Expression Encoder 4). Daarna kan je het nog met een ander programma omzetten naar .mp4. Ikzelf gebruik daarvoor MS Movie Maker, onderdeel van MS Live Essentials 2012.

[ Voor 27% gewijzigd door soedesh op 10-09-2025 16:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Ik heb qua codecs en omzetten goede ervaringen met een oudere versie van "Any Video Converter". Meer de gratis versie wel ff opletten op sideloaden en spyware/adware. Geen idee of hij dit daadwerkelijk ondersteunt, maar hij is niet afhankelijk van de in Windows geïnstalleerde codecs (maar kan ze wel gebruiken). Ik gebruik het al sinds divx en ding was :henk

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
Zelf gebruik ik altijd vidcoder (handbrake engine) om diverse video's om te zetten (vaak naar h264)

Dvd's gooi ik vaak door makemkv. Dan krijg je een mkv bestand lossless. Maar het nadeel is wel dat je mpeg2 codec houdt.

Wat je ook gebruikt. ALTIJD het bronbestand originaal laten. Iets met compressie enzo :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@soedesh vwb fujinet: com poort omdat niet alle machines de snelheid aan kunnen, en je kunt de Baud rate regelen. Op een XT was je al blij als je 9600 Baud haalde. Pentium haalt ook max maar 115200 Baud. Iirc is dat ook de max doorvoer snelheid van een standaard HD floppy disk. Dit ding emuleert simpelweg vanalles.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:30
Heb er weer twee gekregen die na jaren gebruik (nu nog steeds) eindelijk met pensioen gaan. ☺️
Helaas deze zonder HDD.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lA0bAzkRrCvWsFBWIRT0YBp9G_M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wFofBQ6VFA6OgQlR8TDCQCgi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h2EYc9mZ3XbYZtXnqYElZMgKeEU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yEAFY5gJkXJmoeL8e7pTQHjC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ka89MXdTIVPS16O0B7UF9pxirQQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CgOTPx8LFWLCBzBwQNTXjh8c.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

DoubleDutch schreef op donderdag 11 september 2025 @ 12:02:
Heb er weer twee gekregen die na jaren gebruik (nu nog steeds) eindelijk met pensioen gaan. ☺️
Helaas deze zonder HDD.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat zijn weer leuke machines!
Die PL300 6562 heb ik ook nog eens gehad :) de videokaart is dik in orde voor een basic dos machine, audio ook. Is wel heel kieskeurig qua ram; ik verwacht niet dat je SDRAM aan de gang krijgt. Enkel 168 pin EDO (ja dat was een ding).

De Netvista heb ik ook staan, maar dan een P3 variant. Presteert prima. Welke socket/cpu heb je?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Pagina: 1 ... 86 87 Laatste