Jazzy schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:47:
Goedkoop blijkt weer eens duurkoop. De fan op deze CPU van een RS/6000 44P Model 170 liep amper meer dus ik snel even de goedkoopste 60x60x15 met drie aansluitingen van Amazon gehaald. Stekkertje omgezet, in de server maar binnen no-time een foutmelding over een gestopte fan.
[Afbeelding]
Iemand enig idee waar op te letten om wel een goede te kopen? Is een speedsensor verder gewoon gestandaardiseerd?
Ik weet niet hoe picky dat ding is met fanspeed, maar ik had bijvoorbeeld bij m'n Asus PC-DL het 'probleem' dat als een ventilator te langzaam draaide dat je ook fan-fail krijgt. "Wat is te langzaam?" vraag je je dan af, in het geval met dat bord fans die onder de 2500 RPM kwamen. Dan geeft die gewoon 0 RPM aan en krijg je een fan-fail error (op dat bord is het gelukkig te negeren, maar de wat serieuzere server/workstation borden zijn vaak wat kritischer).
Ik wilde er toen een wat stillere fan op zetten, maar daar dacht het bord anders over, dus toen maar een 'server-grade' (lees: hoog rpm) fan erop gezet.
Dus dat is eventueel iets om ook rekening mee te houden, dat de ventilator mogelijk een bepaald minimum RPM moet hebben om 'uitleesbaar' te zijn.
Als ik je foto zo zie lijkt de fan connector ook aangepast te zijn en niet de standaard 3-pin connector in 'gewone' PC's , maakt qua werking waarschijnlijk niks uit (als je de pin-out maar goed hebt) maar anders had je het bord kunnen foppen door gewoon een andere ventilator op aan te sluiten en dan die kleine fan gewoon voor de koeling houden.
Heb zo'n 'fop-RPM-fan' ook op een bord aangesloten waar ik perongeluk een 4-pin (PWM) fan 1 tikje verkeerd had, fan connector werkt nog wel, maar geen snelheid meer te regelen (dus altijd 100%), dat was te lawaaig, dus andere connector gebruikt krijg je altijd fan-fail alarm. Dat opgelost door een case-fan (die zelfs op 100% niet hard draait of lawaai maakt) op de CPU-fan connector te zetten, en de daadwerkelijke CPU fan op een andere connector (als het nog te volgen is).
Nu maakt het in mijn geval niet echt uit of de fan wel of niet draait (het gaat om een Core2 bord, die kunnen zelfs zonder fan redelijk uithouden en hebben thermal throttle en shutdown beveiliging), maar nu weet ik niet hoe dat bij die RS/6000 zit (geen idee of zo'n CPU goede thermal protection heeft of hoe heet zo'n ding echt word...de heatsink lijkt erg klein dus zou zeggen dat het mee moet vallen).
Lang verhaal kort; probeer een fan met ongeveer dezelfde snelheid te nemen als het origineel