Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 93 94 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-01 15:06
Waterbeesje schreef op woensdag 31 december 2025 @ 20:55:
[...]

Een 1GHz op 10x100 werkt daar ook prima op als ie coppermine ondersteunt en anders ook een katmai 600. Een p3 heeft een vaste multiplier dus wat het moederbord wel en niet aan multiplier ondersteunt is daarmee volledig irrelevant ;)

En zoals je zelf ook al zegt: houd die temps in de gaten, want een p3 passief koelen is lastig.
Ik heb nog een 1.1 coppermine liggen. Die zijn vrij zeldzaam,. komt uit een oud Aldi laptop :) Tualtin werkt ook vaak, maar dan moet je pinmods doen :-( dat topic is al heel lang dood ..

PS iemand toevallig tips waar ik een ISA vga kaartje kan scoren?

[ Voor 4% gewijzigd door jantje112 op 05-01-2026 20:03 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

jantje112 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:12:
[...]

Ik heb nog een 1.1 coppermine liggen. Die zijn vrij zeldzaam,. komt uit een oud Aldi laptop :) Tualtin werkt ook vaak, maar dan moet je pinmods doen :-( dat topic is al heel lang dood ..

PS iemand toevallig tips waar ik een ISA kaartje kan scoren?
Wat voor ISA kaartje? Standaard geluidskaart of NIC, of een of andere 8 bit proprietaire kaart die NASA nog ooit in Apollo 36 gebruikt heeft? :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• jantje112
The Eagle schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:28:
[...]

Wat voor ISA kaartje? Standaard geluidskaart of NIC, of een of andere 8 bit proprietaire kaart die NASA nog ooit in Apollo 36 gebruikt heeft? :+
Vga thanks voor je scherpe blik

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-01 22:38
WHiZZi schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:34:
[...]

Wij hosten wel meer dingen, dus een Escargot is niet heel spannend. Plus, we hebben een 'Clippy' en een 'Bonzibuddy' bot gemaakt die via ChatGPT antwoord geeft in karakter. Dat betekent ook dat we heel woorden op een blacklist hebben geplaatst, want blijkbaar is het grappig om te zoeken op bepaalde woorden ;)
Dat is wel heel erg leuk en niet bepaald makkelijk.
Ik was/ben toevallig ook van plan om mijn Youtube filmpjes door MASH characters te laten inspreken, dus ben wel benieuwd hoe jullie dat doen.
MASH (Microsoft Agent Scripting Helper) is wat mij betreft een programma wat zijn tijd ver vooruit was, wat ook ik pas (veel) later ontdekt heb.
Ik vind Genie, Merlin en het Einstein character wel leuk. Bonzi Buddy associeer ik nog steeds enigzins met irritante adware/malware , maar misschien moet ik mijn mening herzien, net zoals ik met Clippy heb gedaan :*)
Er is een leuke Scooby Doo dancer voor XP, welke ik ook af en toe op (retro) pc's installeer, maar er was/is nog veel meer wat gebruik maakt van de MASH techniek.

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

• Ron79
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:18
Even een snelle vraag tussendoor.

Ik heb een moederbord, 486....
Ik krijg daar de melding "Keyboard error or no keyboard present"
Keyboard zelf is uiteraard wel werkend (getest op andere systemen)

Ik ben er ooit al wel eens mee bezig geweest. Hij had ooit uiteraard een lekkende batterij, en is verwijderd. De schade lijkt beperkt. Uit mijn hoofd zat er zo rond de connector ook een (F1 Fuse), maar deze lijkt goed (weerstand gemeten over de fuse). Dit heb ik wel getest terwijl hij nog op het moederbord zat...

M.a.w, is dit fixable? Of is zo'n bord dan vaak rijp voor de kliko?

[ Voor 6% gewijzigd door Ron79 op 06-01-2026 12:53 ]

• The Eagle

The Eagle

Ron79 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:50:
Even een snelle vraag tussendoor.

Ik heb een moederbord, 486....
Ik krijg daar de melding "Keyboard error or no keyboard present"
Keyboard zelf is uiteraard wel werkend (getest op andere systemen)

Ik ben er ooit al wel eens mee bezig geweest. Hij had ooit uiteraard een lekkende batterij, en is verwijderd. De schade lijkt beperkt. Uit mijn hoofd zat er zo rond de connector ook een (F1 Fuse), maar deze lijkt goed (weerstand gemeten over de fuse). Dit heb ik wel getest terwijl hij nog op het moederbord zat...

M.a.w, is dit fixable? Of is zo'n bord dan vaak rijp voor de kliko?
Welk moederbord en welk keyboard, en hoe precies aangesloten? Verloopjes gebruikt?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Ron79
gaat om de GMB-486SG-V2.2
Gewoon rechtstreeks met de DIN 5 keyboard geconnect, zonder verloopjes

de handleiding vond ik hier
https://minuszerodegrees....%20-%20Edition%206.03.pdf

direct boven de keyboard connector zie ik een onderdeeltje, wat volgens mij lichtbruin hoort te zijn, maar deze is donkerbruin met een zwart verbrand puntje erop... (C1)
Direct daarboven zit een zwart buisje (lijkt op stukje krimpkous van 7mm lang ofzo, is het uiteraard niet ;) ) Daar staat (F1) naast. Lijkt me afkorting van fuse?
Het bruine onderdeeltje lijkt op andere plekken ook op het mobo te zitten onder andere "C" en "BC" nummers, maar dat zijn denk ik alleen positienummers?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sxrytGGAes31UCTS0zznTHKNfu8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AYdOXrcImdrpr8urgJ4NUGxu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aFPLHCiMxbrjtkikXfm0wb5cfeQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YDdWuJ7NYK25t7kcAP3XxAk4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cwdm3osB7diAqcGQe9H7XkZy4Z8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j5iMe1bttTEfboGk9AhCcLo6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door Ron79 op 06-01-2026 14:08 . Reden: fotos toegevoegd ]

• Ron79
Ik was net even aan het meten gegaan. Naast bovenstaande merk ik ook een probleem op op het spoor vanaf de middelste pin van de DIN5 connector. Deze loopt zoals op de 1e foto gezien onder een hoek van 45 graden naar het onderste zwarte "buisje" boven de "Winbond" chip.
direct de hoek van 45 graden is de verbinding ergens onderbroken. Een paar mm na de 45 graden hoek is de verbinding vanaf daar naar het buisje er weer wel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m80y9Gh2-Kj7DP7gBf2p2dRxrfE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AJpneS7heoJXDcq4gG1sSrPs.jpg?f=fotoalbum_large

iemand enig idee wat de onderdeeltjes F1, de bruine eronder, L2, L3 zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door Ron79 op 06-01-2026 15:03 ]

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

frapex

got r00t

@Ron79 het zuur corrosieve alkaline uit zo'n lekkende accu ettert door. Resultaat: op den duur werkt er steeds minder / gaat er steeds meer kapot. Mijn advies: haal de IC's uit de sockets, en ga met schoonmaakazijn aan de slag. Als je bubbeltjes ziet dan betekent dat er e.e.a. geneutraliseerd wordt. Nadat de chemische reactie is gestopt, even schoonmaken met water of isopropanol (isopropylalcohol).

[ Voor 25% gewijzigd door frapex op 06-01-2026 18:42 ]

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:20

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

frapex schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:09:
@Ron79 het zuur uit zo'n lekkende accu ettert door. Resultaat: op den duur werkt er steeds minder / gaat er steeds meer kapot. Mijn advies: haal de IC's uit de sockets, en ga met schoonmaakazijn aan de slag. Als je bubbeltjes ziet dan betekent dat er zuur geneutraliseerd wordt.
Precies! Daarna even ieder spoor in die regio doormeten. Een nieuw spoor maken met een soldeerbout, wat tin, flux en een dun draadje is daarbij ook relatief snel gedaan. :)

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:05
frapex schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:09:
ga met schoonmaakazijn aan de slag. Als je bubbeltjes ziet dan betekent dat er zuur geneutraliseerd wordt.
Zuur neutraliseren met nog meer zuur?

Volgens mij ga ik iets nieuws leren hier!

EDIT:
Het residu van zo een batterij is geen zuur maar alkalisch. En dat kan idd met azijn worden opgeruimd.

[ Voor 15% gewijzigd door Liegebeest op 06-01-2026 18:07 ]

Liege, liege, liegebeest!

• Ron79
WTF, het is "gefixed"!
Ik wil uiteraard nog wel de nette fix, want de F1 heb ik gewoon even voor het testen met een draadje overbrugd....
de breuk in de baan heb ik "tijdelijk" even overbrugd met een draadje van de middelste pin op de din5 naar dat zwarte "buisje".

maar ik ben dus nog de onderdelen nodig F1, C1.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/awJAE-6mlxPUS1HSXS3bDpOA1a4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QVEqz1jyDG4Ng545ImSprKZs.jpg?f=fotoalbum_large

• Ron79
Liegebeest schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 18:04:
[...]

Zuur neutraliseren met nog meer zuur?

Volgens mij ga ik iets nieuws leren hier!
het werkte wel, al heb ik het daarna wel afgespoeld, en daarna alcohol erover met de kwast, en dat laten vervliegen.

• Liegebeest
Mooi werk!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:30

Thandor

SilverStreak

Leuk moederbord! Zo'n -nieuw in doos- bord heb ik vroeger ook eens op de HCC dagen gekocht voor weinig (in de tijd dat 486 spul voor een paar euro gedumpt werd). Prima basis voor een DX2/66 of DX4/100 met VLB videokaart waar je een mooie DOS PC mee kunt bouwen.

Het is trouwens wel een moederbord voor de jumpers fanaten! Als je van CPU wisselt mogen een hoop jumpertjes een nieuwe plek krijgen :P.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• The Eagle

The Eagle

Een mooie DOS PC bouw je met een pentium 200 (non max) en 16MB EDO RAM ;)

• marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:16
The Eagle schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:12:
Dat ligt er ook maar net aan waar je nostalgie ligt....

Als hier iemand nog een Cyrix 486DX2/66 heeft liggen en vanaf wil, laat maar weten want daar ligt een deel van mijn nostalgie... Heb een leuk moederbord onderweg, de ASUS VL/I-486SV2G.

• Ron79
het fuse probleem is ook opgelost.
Ik had nog een socket 7 bord, die overleden is. Die had op het bord 3 zitten op plekken.
1 gebruikt, 2 reserve.

• Ron79
The Eagle schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:12:
Deze 486 heeft al 128MB Fastpage :P

• Ron79
marklinfan schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:43:
[...]

Dat ligt er ook maar net aan waar je nostalgie ligt....
Mee eens. Elke periode kent zijn eigen systemen. Wil je iets met DOS 6.22/Win3.11, dan bouw je een 486

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Ron79 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:10:
[...]

Dat is sowieso voldoende ruimte voor een flinke RAM-drive :)

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

• Liegebeest
Ron79 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 18:05:
de breuk in de baan heb ik "tijdelijk" even overbrugd met een draadje van de middelste pin op de din5 naar dat zwarte "buisje".
Als je het hebt over L1/L2, dan zijn dat als het goed is spoelen (“coils”).

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:30
Nostalgie is natuurlijk ook niet perse generiek.

Ik voel nostalgie bij de 486 van mn broer met dos + w3.1 Niet omdat je er nou zo spectaculaire spellen mee kon spelen. Maar wel omdat het de eerste pc was die ik gebruiktte+veel geleerd door klooien en als een maat van mijn broer wat kwam upgraden en installeren aan dat ding. En dat ik als 9 jarige vragen stelde.

Ik denk ook wel dat een deel van mijn interesse komt door natuurlijke aanleg. Maar ook wel doordat niet alles vanzelf ging. Ik bedoel een 486 gebruiken tm 2002 is best treurig als je dan 9 bent. En als je net als je vrienden gta 3 en fifa 2001 en tony hawk etc etc wil spelen 😂

• marklinfan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XY8iElx-1IzXkOCZO15KOvihMK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vz2hg1sJWHQDPCGfU7dT94dg.jpg?f=fotoalbum_large

Hier op mijn werkkamer staat ook de PC uit mijn jonge jeugd, waar ik op diezelfde leeftijd DOS heb geleerd en eerste GWBasic stappen..... Hij staat hier mooi te zijn, kan aan en uit, maar concreet doe je er weinig mee. Maar weg gaat ie niet :)

Wij hadden thuis ook altijd low budget pc's die pas vervangen werden als ze echt stuk gingen, dus ik voel met je mee @dennis_rsb

• dennis_rsb
@marklinfan nja wat meespeelde; mijn pa en ma hadden geen interesses in computers. En mijn ene broer had wel een prima pc, maar die woonde al een aantal jaar opzichzelf toen.

Heb in 2002 dec een p1 van mn tante gehad dat was al beter. En toen in 2003 een oude pc van mn broer zn werk, ook een p1 dacht ik maar dan op 266 mhz (iirc) was een compaq deskpro.

Maar dec 2003 kreeg ik een medion 8080xl van mn pa en ma, ze gunde mij dat ik eindelijk los kon met spellen en een race stuur :p Ik had overigens in die tijd geen spelcomputers, behalve de snes.

• marklinfan
Same here. Mijn vader had hem gewoon nodig voor met name tekstverwerken, anders was er voorlopig helemaal nooit wat gekomen bij ons thuis.

• dennis_rsb
@marklinfan dan zeggen we ; beter iets dan niets :p

Die 486 was in feite ook zon pc, maar simpele dos spellen zoals stunts, mario, cd man etc ging prima.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:49

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ron79 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:10:
[...]

Indrukwekkend. Gelijk volgende vraag: kan hij het wel cachen? Zo niet ben je sneller af met een downgrade. Geen DOS spel komt in de buurt van 16MB, laat staan 8 keer zoveel.

Als ik de datasheet van de SiS 85C471 erop na sla hangt cacheable limiet af van totale hoeveelheid cache en of je bord aparte tag en dirty ("alter") RAM heeft of een gecombineerde 7b tag+dirty bit. Jouw bord heeft zo te zien een gecombineerde tag+dirty. In dat geval moet je 1MB cache hebben (8 stuks 32kx8 chips) met een 64kx8 tag. Die optie staat niet eens in moederbord handleiding vermeld, dus lijkt me sterk dat je dat hebt.

Met 512kB L2 kun je max 64MB cachen, met 256kB max 32MB. Tenzij je zeker weet dat je daar overheen gaat met je applicaties heeft meer geen zin en gaan je prestaties slechter zijn. Ik vond 16MB meer dan genoeg voor Win3.11, ook met relatief zware applicaties multitasken (Word 6.0 en Civ II voor werk-ontwijkend-gedrag O-) )

Oslik blyat! Oslik!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
dion_b schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 23:47:
[...]

Indrukwekkend. Gelijk volgende vraag: kan hij het wel cachen? Zo niet ben je sneller af met een downgrade. Geen DOS spel komt in de buurt van 16MB, laat staan 8 keer zoveel.

Als ik de datasheet van de SiS 85C471 erop na sla hangt cacheable limiet af van totale hoeveelheid cache en of je bord aparte tag en dirty ("alter") RAM heeft of een gecombineerde 7b tag+dirty bit. Jouw bord heeft zo te zien een gecombineerde tag+dirty. In dat geval moet je 1MB cache hebben (8 stuks 32kx8 chips) met een 64kx8 tag. Die optie staat niet eens in moederbord handleiding vermeld, dus lijkt me sterk dat je dat hebt.

Met 512kB L2 kun je max 64MB cachen, met 256kB max 32MB. Tenzij je zeker weet dat je daar overheen gaat met je applicaties heeft meer geen zin en gaan je prestaties slechter zijn. Ik vond 16MB meer dan genoeg voor Win3.11, ook met relatief zware applicaties multitasken (Word 6.0 en Civ II voor werk-ontwijkend-gedrag O-) )
Een 80486 met 128 MB RAM is way overpowered, maar als het werkt is het natuurlijk super. Windows 95 werkt best redelijk op een 80486, maar als je veel van plan bent....waarom niet?

• Ron79
dion_b schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 23:47:
[...]

Het is nog erger, ik heb maar 128KB :D
Stel, ik wil cache upgraden, dan ben ik volgens de handleiding 4 chips van 128Kx8 chips nodig
Volgens de handleiding zouden cache chips 20ns moeten zijn? Die erop zitten lijken 15ns te zijn.

Als ik dan toch naar die 512kb wil, om in elk geval 2 RAM sticks te kunnen gebruiken (64MB) en dit te kunnen cachen. Welke heb ik dan nodig? Weet jij toevallig type/modelnummers die ik zou kunnen kopen? incl de tag (32Kx8)?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PQfpVrVGb-bOFRYE2fXeidtBcmk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aT201xQQO7vMqEaBxlnLzFTC.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mq2gJERjur-R2igX0Rb6xByJbtE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ukBoaXvKTv2QNIZrP2yO5nxX.jpg?f=fotoalbum_tile

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ron79 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 07:27:
[...]

Het is nog erger, ik heb maar 128KB :D
Stel, ik wil cache upgraden, dan ben ik volgens de handleiding 4 chips van 128Kx8 chips nodig
Volgens de handleiding zouden cache chips 20ns moeten zijn? Die erop zitten lijken 15ns te zijn.
15ns is sneller dan 20ns dus dat is alvast goed :)
Als ik dan toch naar die 512kb wil, om in elk geval 2 RAM sticks te kunnen gebruiken (64MB) en dit te kunnen cachen. Welke heb ik dan nodig? Weet jij toevallig type/modelnummers die ik zou kunnen kopen? incl de tag (32Kx8)?
Je hebt nu al vier stuks 32k x 8 (en een 8k x 8), dus door een van de vier 'grote' chips uit te wisselen met tag heb je dat al geregeld.

Hou je die 128k x 8 over. Dat moet 7.32mm brede skinny DIP-32 zijn en je kunt er max 4 van kwijt op je bord (de eerste vier sockets zijn voor DIP-28 of 32, de laatste vier alleen DIP-28). Voorbeelden daarvan zijn ISSI IS61C1024-15N. Die kom ik vrij algemeen op eBay tegen. Andere fabrikanten hadden ze ook, maar die zie ik niet zo snel. Let wel op dat deze dingen aan de lopende band geremarked worden en het dus maar de vraag is of je krijgt wat je bestelt. Ik zou daarom zeker een paar extra nemen.

Oslik blyat! Oslik!

• Ron79
dion_b schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:04:
[...]

15ns is sneller dan 20ns dus dat is alvast goed :)
[q]Als ik dan toch naar die 512kb wil, om in elk geval 2 RAM sticks te kunnen gebruiken (64MB) en dit te kunnen cachen. Welke heb ik dan nodig? Weet jij toevallig type/modelnummers die ik zou kunnen kopen? incl de tag (32Kx8)?
Je hebt nu al vier stuks 32k x 8 (en een 8k x 8), dus door een van de vier 'grote' chips uit te wisselen met tag heb je dat al geregeld.

Hou je die 128k x 8 over. Dat moet 7.32mm brede skinny DIP-32 zijn en je kunt er max 4 van kwijt op je bord (de eerste vier sockets zijn voor DIP-28 of 32, de laatste vier alleen DIP-28). Voorbeelden daarvan zijn ISSI IS61C1024-15N. Die kom ik vrij algemeen op eBay tegen. Andere fabrikanten hadden ze ook, maar die zie ik niet zo snel. Let wel op dat deze dingen aan de lopende band geremarked worden en het dus maar de vraag is of je krijgt wat je bestelt. Ik zou daarom zeker een paar extra nemen.
Ik weet niet of ik het goed lees.....

dus 1 van de 4 chips in bank 0, kan ik op de plek zetten waar nu de tag chip zit? (boven bank 1)?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ron79 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:13:
[...]

Ik weet niet of ik het goed lees.....

dus 1 van de 4 chips in bank 0, kan ik op de plek zetten waar nu de tag chip zit? (boven bank 1)?
Correct. Dat zijn 32Mx8 chips (kijk maar naar overzicht in manual cq google de datasheet van die dingen), dus inzetbaar als tag als je 128kx8 chips neemt.

Oslik blyat! Oslik!

• Ron79
dennis_rsb schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:19:
@marklinfan

Heb in 2002 dec een p1 van mn tante gehad dat was al beter. En toen in 2003 een oude pc van mn broer zn werk, ook een p1 dacht ik maar dan op 266 mhz (iirc) was een compaq deskpro.
266MHz, dat lijkt me eerder een Pentium 2. volgens mij was de snelste Pentium 1 een 233MMX
En pin me er niet op vast, de "sloomste" Pentium 2 200 of 233MHz, denk die laatste.

• dennis_rsb
@Ron79 kan goed zijn. Heel misschien was het zelfs 166 mhz, dan kan het wel p1 zijn. Maar ik dacht 266 mhz. Maar goed nog steeds geen goede gpu had ik. Maar het was weer net wat beter dan die p1 op 75 of 90 mhz.

• NitroX infinity
  • Laatst online: 16:50
266MHz kan wel maar dan heb je het over de mobiele variant; Tillamook.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:13

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

NitroX infinity schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:25:
266MHz kan wel maar dan heb je het over de mobiele variant; Tillamook.
Daar is weer een heel andere chip inderdaad, die wat aparte aandacht nodig heeft om betrouwbaar te werken (bios support, voltages, L2...)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Comp_Lex
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:18
ZFLaSH schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:23:
Voor degene die het nog niet wisten (en Tweakers het niet op de FP wil plaatsen), Stewart Cheifet is overleden. Dit was de presentator van het beroemde Computer Chronicles wat hij samen deed met o.a. Gary Killdal en George Morrow. Legendes in de begintijd van de Microcomputers.

RIP Stewart

https://www.youtube.com/@ComputerChroniclesYT
Ah kijk. En ik maar wachten op een nieuwsbericht op de frontpage. Je hebt groot gelijk hoor. Grote legendes inderdaad. Ook gewoon hier op TV geweest. Ze hebben er blijkbaar niks van begrepen. Ze zien het niet. Wij weten het. Ik wil er verder niet meer woorden aan vuil maken.

• lameeuw
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:42

lameeuw

Ik doe niet gek, ik ben gek.

Ik volg dit topic al een hele tijd, maar nooit eerder in gereageerd omdat ik er wat moeite mee heb wat nou retro is of als retro aangemerkt mag worden. Ik zie in V&A dingen als retro worden aangeboden waarvan ik denk mwah.... is dat al retro ?

Nou werk ik zelf aan een systeem met een IDT Winchip C6, ik dacht een 200 MHz (moet een DOS systeem worden, vooral voor het spel waarmee het gamen echt voor mij begonnen is, The 7th Guest, heb ik nog steeds origineel liggen. Daarvoor heb ik wel wat geklooid met games maar trok het me niet geoeg), heb ik al een tijdje een systeem met een AMD Duron 1200 draaien (Win98SE systeem, o.a. Grand Prix World om iets te noemen), en heb ik een S939 systeem in de planning met een Athlon 3700+.

De IDT is retro, de Duron zal ook wel onder die noemer vallen denk ik, maar of het S939 systeem eronder te scharen is....

☐ Geschift - ☑ Totaal geschift De Totaal Geschiften 767420

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:08

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jRbNd0aoyrCfkrXS08-t5JBREHg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/km1FJOqLQXBYCIwoNM53ZMUO.jpg?f=fotoalbum_large

Niet strikt "retro game" maar wel oude hardware. Ik probeer al een tijdje een werkende DDS4 streamer in mijn RS/6000 te krijgen. Heb er inmiddels twee via Ebay besteld en beiden geven problemen waarbij ik uiteindelijk gewoon ouderdom vermoed. Deze specifieke drives zijn Seagate STD2401LW, eentje OEM branded van IBM en een identieke standaard Seagate, omdat ik weet dat dit type compatible is met mijn systeem qua hard- en software.

Vraag me af of ik door moet zoeken of dat die dingen na jaren van gebruik en jaren op een schap of in een doos niet gewoon op zijn. Iemand ervaring mee?

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

lameeuw schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 22:06:
Ik volg dit topic al een hele tijd, maar nooit eerder in gereageerd omdat ik er wat moeite mee heb wat nou retro is of als retro aangemerkt mag worden. Ik zie in V&A dingen als retro worden aangeboden waarvan ik denk mwah.... is dat al retro ?

Nou werk ik zelf aan een systeem met een IDT Winchip C6, ik dacht een 200 MHz (moet een DOS systeem worden, vooral voor het spel waarmee het gamen echt voor mij begonnen is, The 7th Guest, heb ik nog steeds origineel liggen. Daarvoor heb ik wel wat geklooid met games maar trok het me niet geoeg), heb ik al een tijdje een systeem met een AMD Duron 1200 draaien (Win98SE systeem, o.a. Grand Prix World om iets te noemen), en heb ik een S939 systeem in de planning met een Athlon 3700+.

De IDT is retro, de Duron zal ook wel onder die noemer vallen denk ik, maar of het S939 systeem eronder te scharen is....
Ik denk dat het vooral een kwestie van persoonlijk gevoel is. Is een 939 systeem Retro? De een zal zeggen dat alles pre pentium Retro is, de ander noemt een i7-960 met win7 al Retro. Met 939 zit je in de Windows XP tijd, welke ook al ruim 15 jaar niet meer meedoet. Voor computer meuk dus een mastodont.

Die C6 is wel een bijzonder ding, zie je niet zo vaak. Wat voor andere componenten zet je daar omheen?
En ja, die Duron doet zeker mee; de all time great Celeron killer. Een wolf in schaapskleren. Wat voor systeem is dat verder?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• lameeuw

lameeuw

De IDT heb ik gekozen omdat ik in die periode allerlei cpu's heb gehad, IDT, IBM/Cyrix, VIA, AMD, Intel.... vond het een mooie tijd om te spelen en dat ben ik meer en meer aan het doen weer. Wat me toen ook heel erg trok was de niet "standaard wat iedereen had" (is nu wel anders, alles draait hier op AMD Ryzen lol). Het moederbordje weer ik even niet, ligt al een paar maanden in de kast met de processor maar heeft zowel AT als ATX aansluiting, EDO en SDRAM slots, zou moeten gaan werken maar ben er nog niet aan toe gekomen dat goed te testen.

De Duron is een processor die ik voor het eerst kocht toen ze met de 600 kwamen, was een ongelooflijke boost vanaf mijn K6-2/400 of K6-2/350 ofzo, weet het ff niet helemaal zeker meer. Die zit in een Asrock K7S41GX2 op dit moment, geïntegreerde graphics, en een PCI soundblaster omdat de onboard geluidskaart problemen geeft in de drivers. Moet nog tijd zoeken om een aantal AGP GPU's te testen, maar voor nu voldoet de IGP eigenlijk wel ff prima. Gecombineerd met een Philips PATA DVDRW en een 160 GB (overkill maar goed) Seagate HDD. Monitor is een 18" LCD, CRT monitoren kan ik eigenlijk alleen een trinitron of vergelijkbaar scherm, andere CRT schermen krijg ik instant koppijn van.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jazzy schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 22:14:
[...]

Vraag me af of ik door moet zoeken of dat die dingen na jaren van gebruik en jaren op een schap of in een doos niet gewoon op zijn. Iemand ervaring mee?
Plastic vergaat na verloopt van tijd, rubber-achtige dingen verbrokkelen of veranderen in teerachtige moes. Structurele onderdelen worden bros en breken makkelijk. Zachte, buigzame onderdelen worden hard.

Alles waar een riem in zit zal vroeg of laat vervanging nodig hebben, maar ook drives zonder riemen kunnen subtiel af gaan wijken door veranderende materiaaleigenschappen. Oh ja, en metaal oxideert - dat kan ook roe(s)t in het eten gooien.

Betekent niet dat oude meuk maar weggegooid moet worden, wel dat je op gegeven moment onderhoud zult moeten doen om dingen werkend te krijgen. Ben ik alvast niet zo'n ster in, dat soort fijne mechanische dingen. Gaat bij mij zelden goed als ik ze binnen krijgn op repair cafe :'( Dat zijndan meestal cassette- en CD-spelers, niet DDS4 tapedrives, maar ik vermoed dat exact zelfde dingen spelen, een vermoeden dat gesterkt wordt door de sloot aan bedrijven die reparatiediensten voor die dingen aanbieden.

In ander nieuws: krijg (postbezorging vs sneeuw willende) volgende week voor het eerst in tijden een lootbox binnen, doos met vooral 8b ISA meuk. Ik heb een mooie 8b native VGA kaart gespot (mijn XT draait nu met 16b VGA in 8b slot, wat werkt maar minder mooi is) en een paar ST-506 drive controllers, maar er zat meer in. Ben benieuwd, vooral omdat ik tot m'n grote verbazing door mijn voorraad I/O controllers heen lijk.

Oslik blyat! Oslik!

• ZFLaSH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-01 16:32
Comp_Lex schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:47:
[...]

Ah kijk. En ik maar wachten op een nieuwsbericht op de frontpage. Je hebt groot gelijk hoor. Grote legendes inderdaad. Ook gewoon hier op TV geweest. Ze hebben er blijkbaar niks van begrepen. Ze zien het niet. Wij weten het. Ik wil er verder niet meer woorden aan vuil maken.
Ik had het ingestuurd, maar het is gewoon genegeerd. Ik zal er ook niet teveel woorden meer aan vuil maken, maar de nieuwseditors zijn tegenwoordig nogal "selectief.

• Ron79
Ron79 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 18:05:
WTF, het is "gefixed"!
Ik wil uiteraard nog wel de nette fix, want de F1 heb ik gewoon even voor het testen met een draadje overbrugd....

maar ik ben dus nog de onderdelen nodig F1, C1.

[Afbeelding]
Nog 1 issue met het systeem, waar ik niet uitkom. Misschien kan iemand me helpen....
Voor de BIOS heb ik de oude batterij verwijderd, en een CR2032 via de externe connector verbonden, dit werkt allemaal prima.

Als ik settings verander, slaat hij dit op, alleen de datum wordt veranderd.
Gisteren bijvoorbeeld heb ik hem op 7 januari 2026 ingesteld.
Vervolgens save ik de BIOS bij afsluiten.
Maar vervolgens als ik weer in de BIOS kijk, staat de datum ineens op 7 januari 2095
De tijd blijft wel goed.

Zet ik de datum dan bijvoorbeeld op 7 januari 2096, dan blijft hij wel staan.... 8)7

Persoonlijk denk ik aan een bug?

Als ik op het bord zoek, kom ik uit bij deze pagina, waar wel meerdere BIOS-sen staan....
https://theretroweb.com/motherboards/s/dtk-pkm-0038s-e2.
Die komt overeen met mijn bord, de Gemlight GMB-486SG (ver. 2.2)

Ik ben een beetje huiverig om zomaar te flashen. Ik heb dat ook nog nooit gedaan bij een Award/AMI bord.
Als ik bij de BIOS versies kijk en deze vergelijk met de versie op mijn PC, kom ik uit bij de bovenste:
10/07/94-SIS-85C471B/E/G-2C4I9G30-00

Zou ik BIOS versie 3.06 gewoon kunnen flashen op het mobo?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heb je een manier om een mislukte flash te recoveren? Zo ja, gewoon doen (of evt de nieuwe BIOS op een andere EEPROM te flashen, kun je ze uitwisselen).

Klintk iig als een Y2K bug. Zo ja - en durf je de flash niet aan (of zit er geen fix in andere BIOS) is de workaround om simpelweg een jaartal met zelfde dagen. 1981 is ideaal, want dat is ook een jaar na een schrikkeljaar, dus kalender blijft komend 74 jaar goed lopen zo ;)

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 08-01-2026 20:37 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:30

Thandor

SilverStreak

Als de kalender niet heel belangrijk is (wat bij mijn DOS machines het geval is) dan kun je ook overwegen om de datum terug te zetten naar een “periode correcte” datum. Jouw BIOS string spreekt over 10/07/1994 dus als je de datum op 8 januari 1995 zet werkt het allemaal ook prima :P. Mijn Pentium 100 (met 95% van de onderdelen uit 1995) heeft een half lege Dallas. Onthoud alle settings prima maar de tijd loopt niet door als het systeem uit staat. Dat systeem leeft dus al een paar jaar in 1995 ;).

[ Voor 3% gewijzigd door Thandor op 08-01-2026 20:55 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:14
Een deel van het speelgoed is binnen:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczPS7t_Kfxn8cmq6BQ9oQ_pFzzdZWJpNnq2Tiq3XG81z944nLN-YDxUxYusjIc5DQhSCLk-rp0ZBDA9GxizIOx_cPJ6ZoWGIBZuALg-kOVgntFMIBxtb=w2400

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczPuQr4R7mHMWnfHJWdHf9BvtPzjLjl7fhklNtRHg4LlvYfBriPyut3hO5LffjCJbCqM_haQKAuGt9ldk97mG35vIRi2V2IjAvDkrYd2m_Fl_uUVItVJ=w2400

Middels het hulpmiddel wat je boven in de slot 1 secc2 bracket kunt klikken blijft de processor op z'n plek zitten en trilt hij er niet uit... Nu nog de Noise Blocker koeler ontvangen en we kunnen met het inbouwen van de spullen gaan beginnen... ;)

Waarvoor die hulpmiddeltjes dienen in de vorm van een T is mij niet duidelijk... Zouden die er voor meegeleverd worden om een standaard Intel koeler te verwijderen? Die gaat nog lastig los staat mij bij... ;)

www.discogs.com/collection?user=rcor

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:44

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Mijn Pentium III-S 1.4 Tualatin build begint vorm te krijgen. Ik heb inmiddels de volgende onderdelen binnen:
- Pentium III-S 1.4 Tualatin
- QDI Advance 10T P6V694T/A10T-A Socket 370 ATX moederbord met ISA slot
- 1x 512MB Micron PC-133 CL2 Dual Rank RAM module
- Corsair CX550 (nieuw)
- Antec P182 Performance One case (mijn oude WinXP case die ik nog vond op zolder)
- WD Caviar WD1200JB 120GB IDE
- ESS AudioDrive ES1868F geluidskaart
- Abit GeForce 4 4200 Ti 64MB AGP video kaart
- 19" ViewSonic G90f+ Graphics Series CRT monitor (mijn WinXP monitor gevonden naast de Antec case)
- Logitech Z-4 speakerset (ook nog op zolder gevonden en in perfecte staat)

Wat ik nog zoek is:
- Voodoo 3 2000 PCI
- Zwarte 3.5" floppy drive
- Zwarte Plextor DVD-RW brander
- Dreamblaster S2 MIDI daughterboard voor de ESS geluidskaart
- IDE kabels, molex splitters, sata to molex adapters
- Gotek floppy emulator met Rotary knop
- Tijd om het in elkaar te zetten en er mee te spelen

Dus wat wijzigingen aangebracht met waar ik initeel aan dacht. De PCI geluiskaart laat ik achterwege want in principe overbodig. En gewoon zoals hier getipt 512MB RAM ipv meer.

Forever raver!
Specs: Workstation Server

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@Techno Overlord
Mooie CPU. Zelf heb ik de 1.2Ghz Tualatin gehad. Helaas niet met 512Kb cache maar met 256Kb op een Asus TUSL2-C moederbord.

Denk dat je wel een mooi setje heb als ik jouw beschrijving zo lees. :)

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Techno Overlord schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:39:
Mijn Pentium III-S 1.4 Tualatin build begint vorm te krijgen. Ik heb inmiddels de volgende onderdelen binnen:
- Pentium III-S 1.4 Tualatin
- QDI Advance 10T P6V694T/A10T-A Socket 370 ATX moederbord met ISA slot
- 1x 512MB Micron PC-133 CL2 Dual Rank RAM module
- Corsair CX550 (nieuw)
- Antec P182 Performance One case (mijn oude WinXP case die ik nog vond op zolder)
- WD Caviar WD1200JB 120GB IDE
- ESS AudioDrive ES1868F geluidskaart
- Abit GeForce 4 4200 Ti 64MB AGP video kaart
- 19" ViewSonic G90f+ Graphics Series CRT monitor (mijn WinXP monitor gevonden naast de Antec case)
- Logitech Z-4 speakerset (ook nog op zolder gevonden en in perfecte staat)

Wat ik nog zoek is:
- Voodoo 3 2000 PCI
- Zwarte 3.5" floppy drive
- Zwarte Plextor DVD-RW brander
- Dreamblaster S2 MIDI daughterboard voor de ESS geluidskaart
- IDE kabels, molex splitters, sata to molex adapters
- Gotek floppy emulator met Rotary knop
- Tijd om het in elkaar te zetten en er mee te spelen

Dus wat wijzigingen aangebracht met waar ik initeel aan dacht. De PCI geluiskaart laat ik achterwege want in principe overbodig. En gewoon zoals hier getipt 512MB RAM ipv meer.
Ziet er goed uit zo :)

De harde schijf is 6x zo groot als wat je normaal tegenkwam in deze systemen, komt de snelheid vast ten goede!

Die Ti4200 is de goede versie, 64MB is vaak net sneller dan de 128MB versie. Goede Vesa support, sneller hoeft echt niet meer en P3 en zelfs geschikt voor Glide (software Voodoo emulatie).

Die Gotek haal je makkelijk bij ome Ali, even zelf flashen met flashfloppy is kinderspel en dan als primaire fdd gebruiken :D

Die ESS doet ook zijn werk prima in Windows, dus zonder de SB Live heb je ook nog steeds prima geluid. Maar niet zo mooi als de Live zou duren. Ligt ook aan wat je wilt bereiken: een 3D cinema Sound setup of twee Target speakertjes naast het scherm.

Zelf zou ik de Voodoo als nice to have op de lijst houden, evenals de dreamblaster. Vooral vanwege beschikbaarheid en prijs.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:03:
[...]

Die ESS doet ook zijn werk prima in Windows, dus zonder de SB Live heb je ook nog steeds prima geluid. Maar niet zo mooi als de Live zou duren.
Dat bord heeft een 686B southbridge. Je wilt daar echt geen SBLIve op prikken.

Als je 3D audio wilt voor Win9x games zou ik kijken naar Aureal 2 (8830)-based kaarten. Die komen soms verrassend goedkoop voorbij. Gewoon geduld hebben en je ziet er vast eentje voor tientje of twee.

Oslik blyat! Oslik!

• Techno Overlord

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Ik ben nog vergeten te melden dat ik uiteraard een CPU koeler nodig heb. Ik heb gelezen dat een normale socket 370 koeler past mits de beugel wordt verbogen aangezien de IHS normaal niet op een "gewone" Pentium 3 CPU zit en dus minder dik is. Die uitsteeksels op de socket kunnen afbreken bij te veel spanning en dan kan de koeler alleen nog op een onorthodoxe manier vastgezet worden (geen zin in).

Een Arctic Cooling Copper Silent 3 Socket 370 is vrijwel nergens te krijgen. Iemand anders een goede oplossing voor dit "probleem"? Of moet ik het houden bij een simpele socket 370 koeler met een gebogen beugel?
Waterbeesje schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:03:
[...]

Ziet er goed uit zo :)

De harde schijf is 6x zo groot als wat je normaal tegenkwam in deze systemen, komt de snelheid vast ten goede!

Die Ti4200 is de goede versie, 64MB is vaak net sneller dan de 128MB versie. Goede Vesa support, sneller hoeft echt niet meer en P3 en zelfs geschikt voor Glide (software Voodoo emulatie).
Ik verheug me nu al op dat geluid wat die Caviar maakt. Alleen is de Antec case primair voor stilte (en iets minder voor airflow) gebouwd dus hopelijk hoor ik nog iets ervan. En idd, de 64MB versie heeft snellere geheugenchips aan boord dan de 128MB versie. Daarnaast is die 128MB sowieso overkill voor mijn doelstelling. Dus die 64MB versie is helemaal ok.
dion_b schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:14:
[...]

Dat bord heeft een 686B southbridge. Je wilt daar echt geen SBLIve op prikken.

Als je 3D audio wilt voor Win9x games zou ik kijken naar Aureal 2 (8830)-based kaarten. Die komen soms verrassend goedkoop voorbij. Gewoon geduld hebben en je ziet er vast eentje voor tientje of twee.
Ik heb een Logitech Z-4 2.1 speakerset. Ik had begrepen dat ik een jumper moet omzetten op de geluidskaart zodat de amplifier van de kaart niet gebruikt wordt. De speakerset is namelijk al active dus ik heb die amp van de geluidskaart niet nodig. Sterker nog, als ie wel aanstaat dan klinkt het geluid al snel distorted en krakerig.

Forever raver!

• Ron79
Thandor schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:53:
Als de kalender niet heel belangrijk is (wat bij mijn DOS machines het geval is) dan kun je ook overwegen om de datum terug te zetten naar een “periode correcte” datum. Jouw BIOS string spreekt over 10/07/1994 dus als je de datum op 8 januari 1995 zet werkt het allemaal ook prima :P. Mijn Pentium 100 (met 95% van de onderdelen uit 1995) heeft een half lege Dallas. Onthoud alle settings prima maar de tijd loopt niet door als het systeem uit staat. Dat systeem leeft dus al een paar jaar in 1995 ;).
Dat is waarschijnlijk wel de meest veilige weg. Datums maken eigenlijk niet zo heel veel uit, al was de juiste datum wel mooier geweest. Dus ik laat het voorlopig zo.

Ik ben gisteren even met mijn Cyrix P166+ systeem bezig geweest
Op een oud dood moederbord zat nog een COAST module van 256KB. Die heb ik in dit systeem gezet met Jetway J-656VXB V3 (link) moederbord. Dit systeem had al 256KB, en heeft nu 512KB totaal.

Enige nadeel is dat de floppy controller op dit bord kapot is. Ik heb nu een Goldstar Prime 2 ISA Multi IO (linkje) erin, maar dat wil nog niet helemaal samenwerken.
Alles behalve de floppydrive (in jumperpositie 1-2) heb ik alles gedisabled waar het kon. Dat wil zeggen HDD/COM/LPT/Gameport gedisabled (naar jumper positie 2-3), de rest in positie 1-2 gelaten maar geen enkele floppydrive en/of kabel krijgt een drive werkend.

In de BIOS heb ik ook Onboard FDC in en uitgeschakeld gehad, net als Floppy Drive A: 1,44MB juist ingesteld en geprobeerd op disabled. Zelfs het adress nog aangepast op de kaart, maar dat helpt ook niks.
Zie ik een instelling over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3E6tPe_yczXEcK1SX_QAKzaLndE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OJOtE0vVj7HCK9e4pwoNxhjD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Ron79 op 09-01-2026 18:47 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:44

Nemesizz

Untouchable

Techno Overlord schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:21:
Ik ben nog vergeten te melden dat ik uiteraard een CPU koeler nodig heb. Ik heb gelezen dat een normale socket 370 koeler past mits de beugel wordt verbogen aangezien de IHS normaal niet op een "gewone" Pentium 3 CPU zit en dus minder dik is. Die uitsteeksels op de socket kunnen afbreken bij te veel spanning en dan kan de koeler alleen nog op een onorthodoxe manier vastgezet worden (geen zin in).

Een Arctic Cooling Copper Silent 3 Socket 370 is vrijwel nergens te krijgen. Iemand anders een goede oplossing voor dit "probleem"? Of moet ik het houden bij een simpele socket 370 koeler met een gebogen beugel?
Ik gebruik een Socket A (AMD) koeler op m'n socket 370 Pentium 3 (is een Coppermine-T , dus ook net als de Tualtin mét heatspreader). Maar volgens mij passen andere koelers ook gewoon, nooit iets gezien dat het niet zou passen eigenlijk.

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

frapex

got r00t

Ron79 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:41:
[...]
Enige nadeel is dat de floppy controller op dit bord kapot is. Ik heb nu een Goldstar Prime 2 ISA Multi IO (linkje) erin, maar dat wil nog niet helemaal samenwerken.
Alles behalve de floppydrive (in jumperpositie 1-2) heb ik alles gedisabled waar het kon. Dat wil zeggen HDD/COM/LPT/Gameport gedisabled (naar jumper positie 2-3), de rest in positie 1-2 gelaten maar geen enkele floppydrive en/of kabel krijgt een drive werkend.

In de BIOS heb ik ook Onboard FDC in en uitgeschakeld gehad, net als Floppy Drive A: 1,44MB juist ingesteld en geprobeerd op disabled. Zelfs het adress nog aangepast op de kaart, maar dat helpt ook niks.
Zie ik een instelling over het hoofd?
Op de Goldstar Prime 2 ISA Multi I/O kaart kan de game port niet uitgeschakeld worden. Wellicht zorgt dat ergens nog voor een conflict? Wat je probeert te bereiken kan wel: ik heb exact dezelfde multi I/O controller op een Pentium II (i440BX) moederbord gehad (als testje), en dat werkte prima. Alleen Linux bleef tijdens het booten, ondanks het uitschakelen van de onboard (PIIX4) IDE controller, oneindig lang zoeken naar de (onboard) controller.

Wat je nog kan proberen: hang de floppy drive als B-drive aan de onboard floppy drive controller. In de BIOS zet je de optie "Swap Floppy Drive" aan. Dat was voor mij een goed werkende workaround na het opblazen van de A-drive poort.

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

• Ron79
frapex schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 19:30:
[...]

Wat je nog kan proberen: hang de floppy drive als B-drive aan de onboard floppy drive controller. In de BIOS zet je de optie "Swap Floppy Drive" aan. Dat was voor mij een goed werkende workaround na het opblazen van de A-drive poort.
Lol, ik heb zo vaak geprobeerd en nooit deed ie het.
Ik heb het nu met een heel andere kabel geprobeerd op originele controller v/h mobo, en hij werkt gewoon 8)7 |:(
Naja, het is in elk geval opgelost.
Thx voor de hulp!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Hier ook weer met wat speelgoed bezig geweest.
Ik heb een Everex Ram 3000 Deluxe EV159 die ruimte biedt voor extra ram. Toen ik die kocht zat daar 1MB op en sja... Hij ondersteunt er 3... Dan moet je er wat mee :')

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A-cpxp69Hra2ubUhuf5rjNBZGwY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NEADsQk854sWzk6DBYKVLtbl.jpg?f=fotoalbum_medium

Dus @Waterbeesje kocht in een vlaag van verstandsverbijstering 200 stuks 41256 chips om de kaart er 72 bij te geven.

Gisteravond alles getest en van de 200 chips zijn er 2 defect en 2 waarover ik nog twijfel. Niet slecht dacht ik! :D
De ram chips zijn 80ns gemarkeerd, maar bij ome Ali weet je het maar nooit. Ze draaien nu relaxed mee op 120ns (want dat ondersteunt de kaart als max) en zijn een 2 uur durendeuitgebreide Checkit ram test zonder kleerscheuren doorgekomen.

Resultaat is een 286 met een uitzonderlijke 7MB ram!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eewtqfDMExvUzgB8i47ZWIlM7Ok=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HD0g8q8xrAXgXaAYKJrBDfzH.jpg?f=fotoalbum_medium

Nu die Everex eens instellen als EMS om het 0ws ram niet te veel te vertragen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Waterbeesje schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:57:
Hier ook weer met wat speelgoed bezig geweest.
Ik heb een Everex Ram 3000 Deluxe EV159 die ruimte biedt voor extra ram. Toen ik die kocht zat daar 1MB op en sja... Hij ondersteunt er 3... Dan moet je er wat mee :')

[Afbeelding]

Dus @Waterbeesje kocht in een vlaag van verstandsverbijstering 200 stuks 41256 chips om de kaart er 72 bij te geven.

Gisteravond alles getest en van de 200 chips zijn er 2 defect en 2 waarover ik nog twijfel. Niet slecht dacht ik! :D
De ram chips zijn 80ns gemarkeerd, maar bij ome Ali weet je het maar nooit. Ze draaien nu relaxed mee op 120ns (want dat ondersteunt de kaart als max) en zijn een 2 uur durendeuitgebreide Checkit ram test zonder kleerscheuren doorgekomen.

Resultaat is een 286 met een uitzonderlijke 7MB ram!
[Afbeelding]

Nu die Everex eens instellen als EMS om het 0ws ram niet te veel te vertragen.
Dat is wel erg indrukwekkend @Waterbeesje! Had je de ambitie om er nog een 2e kaart langs te zetten voor de volledige 16MB RAM die de CPU in theorie aan kan? Natuurlijk compleet nutteloos op zo'n bak, maar vet om eens te zien :D

• jantje112
Heeft er iemand nog belang bij een lege doos van een Compaq monitor 17” crt? De inhoud (en piepschuim) zijn verdwenen maar de doos is nog erg netjes. Misschien iemand die dit in zijn retro collectie wil?

Hoeft niets te kosten.

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

InjecTioN schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:28:
[...]

Dat is wel erg indrukwekkend @Waterbeesje! Had je de ambitie om er nog een 2e kaart langs te zetten voor de volledige 16MB RAM die de CPU in theorie aan kan? Natuurlijk compleet nutteloos op zo'n bak, maar vet om eens te zien :D
Mocht ik zon kaart nog tegenkomen ga ik wel twijfelen. Een nadeel is dat deze ram kaart significant trager is dan het onboard ram (70ns 0ws onboard vs 120ns op kaart) dus ik zie het vooral als proof of concept. Daarbij heb ik heb 16b slot meer over.
Theoretisch zou ik 4 van deze kaarten volledig kwijt kunnen }:O

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Ron79
Ik zit nog wat rond te kijken voor voedingen, die ik dmv ATX naar AT connectoren kan gebruiken voor oude PC's. (286 t/m Pentium 1 era)
De corsair CX450(M) werd wel veel aanbevolen.
Zijn er nog andere typen, die verkrijgbaar zijn en misschien kwalitatief nog beter, die ik zou kunnen gebruiken?

• dennis_rsb
@RonJ die processors die jij noemt hebben geen sterke 5v rail nodig. Als je ISA kaarten gebruikt is er wel een -5v rail nodig in principe.

Ik gebruik zelf vaak aopen of fsp. Die voedingen kom je overal tegen namelijk (in tweedehands pcs) en anders pak ik soms een seasonic of corsair) maar zolang de originele at voeding een goed design heeft, geen lekkende of bolle capa heeft, en de juiste spanningen meet: dan laat ik die psu zitten. Maar dat moet natuurlijk iedereen voor zichzelf afwegen.

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Ron79 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:26:
Ik zit nog wat rond te kijken voor voedingen, die ik dmv ATX naar AT connectoren kan gebruiken voor oude PC's. (286 t/m Pentium 1 era)
De corsair CX450(M) werd wel veel aanbevolen.
Zijn er nog andere typen, die verkrijgbaar zijn en misschien kwalitatief nog beter, die ik zou kunnen gebruiken?
De zwaarste processors uit de klasse t/m P3 gaat naar de 6A op de 5v rails, de meeste van veel lager, 2 tot 4A... dan nog 2A voor het mobo en 1A per insteek kaart en drive... Dan kom je praktisch nooit aan de 16A. Kortom, iedere voeding die dat kan leveren is geschikt.

Ik kijk ook altijd eerst naar FSP, daarna Delta, Seasonic en tot slot HP OEM voedingen. Die laatste zijn ook erg stabiel en goede kwaliteit, maar missen soms de sterke rails voor sterkere processors. Voor een P1 van maximaal 17W (3,5A) geloof ik het wel :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• The Eagle

The Eagle

Aopen kan ook nog. Zijn rebranded FSP's iirc :)

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:45

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Mits het modelnummer van de voeding begint met FSP-. ;) Later kwamen ze met bijvoorbeeld QF50 kasten waar andere meuk in zat. Twee keer een geplofte voeding gehad. Component Pro of iets dergelijks. Of als het met een Z begint, vaak ook niet veel soeps.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• The Eagle

The Eagle

Fair enough. Maar das dus te checken :)
@Waterbeesje die 286 met 7MB ram smeekt gewoon om wat server software. Oude Novell versie ofzo, desnoods knal je er Solaris op :+

• Ron79
Door het -5v verhaal ben ik er eens verder ingedoken.
Bij nieuwe voedingen, vanaf ATX 1.3 mist -5v al.
Kwam via via bij een linkje uit van Necroware op Youtube(deze link)
Interessante video om eens te kijken. Lang niet alle ISA kaarten hebben het dus niet eens nodig. Maar er is dus een ISA Voltage Blaster die via een andere pin de -5V creëert.
Vanaf dat moment zou dus eigenlijk elke voeding weer werken?

De files om eventueel het PCB te laten printen heb ik opgeslagen.

Het kan natuurlijk nog heel lang gaan met een oude voeding, maar op een gegeven moment is het natuurlijk een keer gebeurd. Een Pentium 200MMX die ik heb, heb ik ooit zelf gekregen van mijn ouders. zou het zonde vinden als die door een defecte PSU zou klappen... En de kans bij een oude AT voeding, tov een goed merk Seasonic uit de hogere prijsklasse (mag om mijn part 150 euro kosten) vind ik dan persoonlijk betrouwbaarder dan een PSU die jaren gebruikt is, vervolgens 15 jaar stilgestaan, en nu af en toe weer opgestart wordt...Of zie ik dit verkeerd?

• dennis_rsb
@Ron79 je hebt zeker een punt, die oude voedingen kunnen ook eerder ripple geven door bv uitgedroogde elco’s. Maar het hangt ook echt af van de kwaliteit van de voeding. In de jaren 90 waren er veel prutsvoedingen met een rare naam.

Maar als ik het aandurf, dan test ik de voeding eerst alleen met een paar oude hdds en dan de multimeter op de p8+p9. Mocht hij dan binnen een minuut of 10 boem doen, dan is het mobo en insteekkaarten iig niet gaar.

@Waterbeesje die hp oems.. degene die ik heb zit de 20+4 fixed. Dus een vaste 24p. Waardoor atx naar at verloopjes niet passen.

• marklinfan
Zo mensen,

Het Eizo F56 CRT monitor is ook weer een bescheiden stapje verder. Inmiddels uitgevogelt dat 3 weerstanden en 1 transistor (HOT driver) in het traject richting de HOT defect zijn. Ik ga komende tijd nog een paar weerstanden controleren die in hetzelfde pad zitten en 2 andere transistors, de Q503 en Q516, en kijken of de spoelen van trafo T502 nog goed zijn. En dan alles wat defect is vervangen en het ding proberen.
De HOT transistor zelf heb ik gedesoldeerd en doorgemeten en is nog goed.

Ik heb de officiele servicehandleiding gelukkig kunnen vinden maar die schema's , iig de grote van het mainboard die ik nodig heb, zijn bijna te vaag om te lezen. Dus ik ben maar aan de slag gegaan om alles wat duidelijker te maken. Dus vandaar is het diagram wat je ziet half scherp en half vaag.

Zijn hier mensen die hier verstand van hebben en kunnen meedenken? Zie ik nog wat over het hoofd? Hij gaat aan, LED brandt, degauss werkt, maar de beeldbuis werkt niet (geen hoogvolt geluid enzo ook).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gb-f58yDmzPVVkXOKSDJv3nj3tI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PWUmeKavXrQXGEFfEPsrHODR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F-PRmflz73IujmBh_8g-VjRwMPU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dq9tLt8mltgBD6eeh4XAfkCd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zY3aYLrjBopTg-cqOAtJuF0F1PE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dxhih3uySTgi35qWZoqTcTUx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jy9FlM6VsMPONZBJh5NNJNt6T3k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mqsj8WfHEuD6iyWpc73t6xRD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door marklinfan op 11-01-2026 00:37 ]

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:14
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KCt8a8PUpbSyhEyADttNPg1j5Pg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PtdujcqJDuRXHYqikXL6qGX0.jpg?f=fotoalbum_large

Zie zo, de Noiseblocker is binnen en geplaatst op het koelblok van Cooler Master... De processor koeler is nu lekker stil! 😀☺️😊

www.discogs.com/collection?user=rcor

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

The Eagle schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:20:
@Waterbeesje die 286 met 7MB ram smeekt gewoon om wat server software. Oude Novell versie ofzo, desnoods knal je er Solaris op :+
Of iets dat ik wel snap :')
Die ram kaart gaat er denk ik weer terug uit.
Ik heb op het moederbord welliswaar Isa sloten genoeg, maar met de platte kast modder ik aan met een riser 3x 16b Isa en 2x 8b. Met een vga kaart, i/o kaart en geluidskaart blijft daar geen plek over voor een ram kaart ;)

Daarbij is deze 286 te snel voor deze kaart dus nu is het een mooie proof of concept.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The Eagle schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:20:
Solaris op een 286 met 7MB?

- Solaris vereist een MMU, dus minimaal 386 nodig
- ik kan geen minimale RAM specs voor Solaris 2.1 (eerste x86 PC versie) vinden, maar recommended is minimaal 16MB. Ik vrees dat je <8MB alleen maar zit te thrashen.

Xenix 286 zou daarentegen prima moeten kunnen, die kan met 512kB toe maar weet meer absoluut te gebruiken ;)

Hier is tot mijn verbazing mijn lootbox al aangekomen. Wat heb ik gekregen?

Video:
- "CD0016001D", 8b ISA, CL GD501/502 VGA - dit is waar het me om te doen was. Kaart doet het prima :)
- Juko G7, 8b ISA, Hercules/MDA, LPT
- Sparkle SP 6326 8MB, AGP 1.0, SiS 6326 VGA, 8MB SGRAM - tja ;)

RTC + I/O:
- KM-516, 8b ISA, 1x COM, 1x LPT, FDC, RTC
- MyComp 5UA-IOS, 8b ISA, 2x COM, RTC - met lekkende Varta :P

I/O:
- ATIO V8, 8b ISA, I/O (2x COM, LPT, game)
- "Parallel Card V0011", 8b ISA, LPT
- Hedaka TSC-201, 8b ISA, I/O (LPT, 2x COM, game)
- SMS/OMTI 5527, 8b ISA, ST-506 (RLL)
- Twinhead Magic I/O, 16b ISA,I/O (IDE, FDC, LPT, 2x COM, 1x?)
- SYBA SD-PCI-2S, 32b PCI, 2x COM - NOS

Overig:
- Noname CMI8738PCI/SX, 32b PCI, Audio+game meh
- Sunway PCI-USBNEC101-5P1, 32b PCI, 5x USB2.0 (NEC chip) Nice! Ook nog een zwarte PCB, deze is gereserveerd voor mijn zwarte build die nu een gare Via USB2.0 kaart heeft :D
- Sundox Dual Digital Joystick Interface, 8b ISA, 2x DE9 Nicer! Nog nooit zo'n geval gezien. Ik had al een wat wispelturige adapter van digitaal naar analoog, ben benieuwd of deze beter werkt.
- IDE Associates N5251 PC, 8b ISA, DA15 port Dit is een IBM 5251 display station emulator adapter, waarmee je kunt communiceren met een IBM Minicomputer.

Mooie vangst, wat ik vooral wilde zat erin, mijn lege voorraad I/O kaartjes is weer aangevuld en die NEC USB 2.0 en digital joystick adapters zijn leuke bijvangst. Ik ga niets op V&A zetten, maar mocht iemand iets nodig hebben, stuur me een DM ;)

Oslik blyat! Oslik!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

marklinfan schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 22:16:
Zo mensen,

Het Eizo F56 CRT monitor is ook weer een bescheiden stapje verder. Inmiddels uitgevogelt dat 3 weerstanden en 1 transistor (HOT driver) in het traject richting de HOT defect zijn. Ik ga komende tijd nog een paar weerstanden controleren die in hetzelfde pad zitten en 2 andere transistors, de Q503 en Q516, en kijken of de spoelen van trafo T502 nog goed zijn. En dan alles wat defect is vervangen en het ding proberen.
De HOT transistor zelf heb ik gedesoldeerd en doorgemeten en is nog goed.

Ik heb de officiele servicehandleiding gelukkig kunnen vinden maar die schema's , iig de grote van het mainboard die ik nodig heb, zijn bijna te vaag om te lezen. Dus ik ben maar aan de slag gegaan om alles wat duidelijker te maken. Dus vandaar is het diagram wat je ziet half scherp en half vaag.

Zijn hier mensen die hier verstand van hebben en kunnen meedenken? Zie ik nog wat over het hoofd? Hij gaat aan, LED brandt, degauss werkt, maar de beeldbuis werkt niet (geen hoogvolt geluid enzo ook).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik denk dat je er wijs aan doet om de flyback eens te controleren. Welke spoelen in de flyback werken er nog? Want het zijn simpelweg een aantal spoelen die zwaar geïsoleerd zijn.

Gebruik een ChatGPT -achtige (bij voorkeur een pro-versie) om te bepalen wat je, en hoe je, moet doormeten. Ook bij dit specifieke type. Ook goed opletten dat alles echt ontzettend goed ontladen is, want die voltages kunnen je de nek kosten. :)

Het kan er natuurlijk ook op neer komen dat de flyback, omdat die zo kan trillen, losse soldeerpunten heeft. Je kan ze vooraf eens reflowen. Maar let op het vooraf ontladen! ;)

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dion_b schreef op zondag 11 januari 2026 @ 00:08:
[...]

Solaris op een 286 met 7MB?

- Solaris vereist een MMU, dus minimaal 386 nodig
- ik kan geen minimale RAM specs voor Solaris 2.1 (eerste x86 PC versie) vinden, maar recommended is minimaal 16MB. Ik vrees dat je <8MB alleen maar zit te thrashen.

Xenix 286 zou daarentegen prima moeten kunnen, die kan met 512kB toe maar weet meer absoluut te gebruiken ;)

Hier is tot mijn verbazing mijn lootbox al aangekomen. Wat heb ik gekregen?

Video:
- "CD0016001D", 8b ISA, CL GD501/502 VGA - dit is waar het me om te doen was. Kaart doet het prima :)
- Juko G7, 8b ISA, Hercules/MDA, LPT
- Sparkle SP 6326 8MB, AGP 1.0, SiS 6326 VGA, 8MB SGRAM - tja ;)

RTC + I/O:
- KM-516, 8b ISA, 1x COM, 1x LPT, FDC, RTC
- MyComp 5UA-IOS, 8b ISA, 2x COM, RTC - met lekkende Varta :P

I/O:
- ATIO V8, 8b ISA, I/O (2x COM, LPT, game)
- "Parallel Card V0011", 8b ISA, LPT
- Hedaka TSC-201, 8b ISA, I/O (LPT, 2x COM, game)
- SMS/OMTI 5527, 8b ISA, ST-506 (RLL)
- Twinhead Magic I/O, 16b ISA,I/O (IDE, FDC, LPT, 2x COM, 1x?)
- SYBA SD-PCI-2S, 32b PCI, 2x COM - NOS

Overig:
- Noname CMI8738PCI/SX, 32b PCI, Audio+game meh
- Sunway PCI-USBNEC101-5P1, 32b PCI, 5x USB2.0 (NEC chip) Nice! Ook nog een zwarte PCB, deze is gereserveerd voor mijn zwarte build die nu een gare Via USB2.0 kaart heeft :D
- Sundox Dual Digital Joystick Interface, 8b ISA, 2x DE9 Nicer! Nog nooit zo'n geval gezien. Ik had al een wat wispelturige adapter van digitaal naar analoog, ben benieuwd of deze beter werkt.
- IDE Associates N5251 PC, 8b ISA, DA15 port Dit is een IBM 5251 display station emulator adapter, waarmee je kunt communiceren met een IBM Minicomputer.

Mooie vangst, wat ik vooral wilde zat erin, mijn lege voorraad I/O kaartjes is weer aangevuld en die NEC USB 2.0 en digital joystick adapters zijn leuke bijvangst. Ik ga niets op V&A zetten, maar mocht iemand iets nodig hebben, stuur me een DM ;)
Das toch een leuke doos (y)
Vind je die 6326 zo mager? Ik vind m zelf juist prachtig! Stevige versa prestaties en ook 3D goed compatibel. Niet zo vlot als een tnt uiteraard, maar komt mee... Beter dan een Virge of ATI Rage 2

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:30:
[...]

Das toch een leuke doos (y)
Vind je die 6326 zo mager? Ik vind m zelf juist prachtig! Stevige versa prestaties en ook 3D goed compatibel. Niet zo vlot als een tnt uiteraard, maar komt mee... Beter dan een Virge of ATI Rage 2
Heb destijds een tijd met een 4MB 6326 gewerkt. Performance was inderdaad vergelijkbaar met een ATi Rage Pro Turbo, VESA beter dan ATi (maar nog steeds gedonder met sommige Quake resosluties en Duke3D), maar probleem was zelfde als met menig Virge: bagger analoge kwaliteit. Dat zal vast meer te maken hebben met feit dat ze als budgetcrap verkocht werden (een goede Diamond of Number Nine Virge had ook prima beeldkwaliteit). En Sparkle was anno 199x nou niet bepaald high-end. Dat - meer dan de chip erop - is de reden voor de 'meh'.

Oslik blyat! Oslik!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:44

Nemesizz

Untouchable

Waterbeesje schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:57:
Wat ik me nu afvraag ; hoe test je die chips? Per stuk doormeten? of ... gewoon op de kaart prikken? (lijkt me lastig zoeken naar een defecte chip als je er 72 tegelijk in drukt).

Je merkt wel dat ik geen kaas heb gegeten van dat soort geheugenkaarten / chips , dus was wel benieuwd.

• Ultraman
  • Laatst online: 12-01 23:31

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Nemesizz schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:30:
[...]

Wat ik me nu afvraag ; hoe test je die chips? Per stuk doormeten? of ... gewoon op de kaart prikken? (lijkt me lastig zoeken naar een defecte chip als je er 72 tegelijk in drukt).

Je merkt wel dat ik geen kaas heb gegeten van dat soort geheugenkaarten / chips , dus was wel benieuwd.
Op de kaart prikken (per acht of negen (meestal, ivm parity bit)) en dan testen. Meeste EMS kaarten komen met software voor installatie en diagnose. Die diagnose bevat typisch een redelijke RAM test.
Stuk voor stuk in een losse tester kan natuurlijk ook maar dan ben je een stuk langer bezig.

Vinden welke chip in het kort:
Een defecte chip vinden hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn. Want je weet vaak waar de fout zit. De software kan vaak prima aangeven welke bit in welk bereik niet goed gaat. Het test immers steeds een stukje van het bereik met een bekend patroon. Dan is het een kwestie van tellen om de juiste geheugenbank te vinden en de juiste bit in die reeks om bij de betreffende chip uit te komen.

Je kunt ook meemaken dat je meteen een parity error krijgt op een bepaalde rij. Dan is het of de betreffende chip voor de bit of het is de laatste chip uit die rij (dat is typisch de parity).

[ Voor 36% gewijzigd door Ultraman op 11-01-2026 14:56 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MIsschien voor anderen interessant:

Ik heb recent een 8b ISA 'hardcard' op de kop getikt, eigenlijk niet meer dan een stevige stalen frame met aan een uiteinde een WD1002-27X controller (ST-506 RLL) en aan de andere kant een WD344R 40MB HDD. Aangezien m'n XT nogal diep ingebouwd zit en ik geen zin had het uit te bouwen probeerde ik dit te testen op een AT bord (specifieker: op een Hedaka 286 bord). Dat lukte in eerste instantie niet. Ondertussen (met beetje hulp van Vogons) wel, en de waarom is interessant.

PC/XT doet storage anders dan AT en nieuwer:
- PC/XT gebruikt DMA transfers en control gaat dmv BIOS op de controllerkaart
- AT gebruikt PIO en control gaat (bij ST-506 en IDE iig) via system BIOS
- PC/XT gebruikt per default IRQ 5, AT gebruikt high IRQ 13/14

Dat betekent dat controllers met default instellingen wederzijds incompatibel zijn:
- AT controllers gaan zeker niet werken in PC/XT - ze hebben geen eigen BIOS en functionaliteit zit niet in XT system BIOS en ze werken met IRQs die niet in XTs bestaan (muv SCSI)
- PC/XT controllers zijn niet compatibel met AT BIOS code, en de twee BIOSsen kunnen elkaar ook nog in de weg zitten.

AT controller op XT gaat gewoon niet vliegen, andersom kan wel. Hoe? Door de AT BIOS buiten spel te zetten. Dus geen HDDs in BIOS te definieren, en de controller BIOS actief te houden. Zolang je geen conflicts hebt (geluidskaart op IRQ5 bijvoorbeeld ;) , of andere controller op c800) neemt de BIOS op de kaart het over en kun je de schijf benaderen :)

Gaat natuurlijk geen snelheidswonder zijn, maar als je even snel iets moet checken voldoet het prima. Ik blijk een clean install van Compaq PC DOS 3.31 te hebben op mijn hardcard. Met opmerkelijk genoeg een Scandisk log maar geen Scandisk programma die het had kunnen uitvoeren 8)7

Oslik blyat! Oslik!

• marklinfan
Zo heb ik recent ook lopen martelen met deze 20mb hardcard, ik wou hem backuppen. Hij werkt prima op de 8088 XT waar hij origineel ook in zat, met alle originele software. Maar in een Pentium 100 kreeg ik hem niet aan de praat, ook alle BIOS instellingen geprobeerd.

Helaas mist de bracket, die moet ik maar eens gaan (laten) 3D-printen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tfbfeZLAY-5wbdg3qz-3sAv3Jmg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/yTxtoBlSVdyHgrwu4spzJA7J.jpg?f=user_large

• Techno Overlord

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Hebben jullie al die oude games nog van vroeger bewaard? Opnieuw gekocht in fysieke vorm of digitaal van GOG gekocht? Of varen jullie allemaal op een piratenschip?

Ik bedenk mij nu pas hoe ik aan al die games moet komen die ik wil gaan spelen binnenkort. Heb een lijstje gemaakt en als ik die games allemaal opzoek op ebay/marktplaats, ben ik een fortuin kwijt. Ik had begrepen dat de GOG games ook de originele install hebben die je eruit kunt halen en over kunt zetten naar je retro bak.

Forever raver!

• jimh307
  • Niet online
Techno Overlord schreef op zondag 11 januari 2026 @ 19:12:
Hebben jullie al die oude games nog van vroeger bewaard? Opnieuw gekocht in fysieke vorm of digitaal van GOG gekocht? Of varen jullie allemaal op een piratenschip?

Ik bedenk mij nu pas hoe ik aan al die games moet komen die ik wil gaan spelen binnenkort. Heb een lijstje gemaakt en als ik die games allemaal opzoek op ebay/marktplaats, ben ik een fortuin kwijt. Ik had begrepen dat de GOG games ook de originele install hebben die je eruit kunt halen en over kunt zetten naar je retro bak.
Hehehe, zat ik ook aan te denken inderdaad O-) Vroeger was al mijn software niet helemaal zoals het hoort gekocht. Tegenwoordig is alles hartstikke legaal aangeschaft. De vader van nóg steeds een maat van mij was de maker van 'minder nette' cdtjes met meuk erop zoals games die overal bekend waren. Hij brandde die cd's met tig gelijk. Die vader was dezelfde man die voor mij games op diskettes zette om te gebruiken. Natuurlijk wel 20 km enkel met de brommert naar hem toe om de diskettes vol te zetten met games voor mijn destijdse 80486. Good old memories.

Dan is het saai om via Steam mijn games te kopen. Heel makkelijk en zonder moeite. Vroeger moest je er wel de moeite voor doen om aan een game te komen.

• dennis_rsb
@Techno Overlord GOG heb ik sommige games gekocht. Ik heb vrijwel alle pc games van vroeger weggedaan, in een tijd dat ik dacht ik ga er niks mee doen..

Ik heb toen via iets minder legale wijzen wat spellen "gevonden" echter blijf je dan dikwijls met 2 dingen zitten: 1. Sommige spellen blijven zeiken om een cd, ondanks mounten/nocdpatch/cd. 2. Je mist de boekjes en leuke doosjes en posters

Dus ik heb een aantal spellen origineel op de kop getikt weer, voor 50 cent per stuk ofzo. Dus spellen als MOH AA, Zoo Tycoon 2.

Je kan met clonecd een image maken van de originele disc. Dan kopieert ie de beveiliging mee
En dan kan je hem later branden. En dat werkte, heb het getest met fifa 2001. En zover ik weet compleet legaal, omdat je zelf de originele in bezit hebt. Dan heb je nog wat achter de hand qua backup.

Edit: hier een foto van mn pc games, die ik fysiek heb dan. Vroeger had ik een stuk meer, maar daar was een aanzienlijk deel destijds minder legaal

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IZBCwsRsOfRMXUdMeHcVxC48ndE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z5vlYCbDf0bV388JqfGv1Rok.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door dennis_rsb op 11-01-2026 19:28 ]

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Nemesizz schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:30:
[...]

Die zijn inderdaad individueel te testen, maar dat vraagt een goede prom writer die ook ram kan doorlichten.
Ik moet mijn prom writers nog steeds testen en het alternatief is sneller :)

Deze kaart kan per bank van 0,5MB (16 of 18 chips, afhankelijk van parity) worden geconfigureerd. Ik heb gewoon
Ik heb eerst alles fysiek gevuld, daarna per bank aangezet en de bios post zijn controle laten doen. Bij een fout in rijen van 4 of 5 gewisseld om een groepje met een fout te vinden. Soms bleek dat een scheef positie dat voorzichtig recht gezet moest worden.

Zodra alles vol zat, heb ik een uitgebreide test met checkit gedraaid en zodra die zei dat het in orde was, vind ik het best. Geen dagen memtest86 er overheen.

Vervolgens de chips gewisseld en een nieuwe test ronde.

Checkit heeft geen nieuwe fouten gevonden die de bios post heeft gemist, maar in principe kun je daarmee het adres (Heximaal adres) gerapporteerd krijgen en er je in welke bank de fout zit. Als je weet in welke volgorde de chips zijn gelezen, kun je daarmee zelfs de exacte chip achterhalen.

Uiteindelijk heb ik op 260 chips 4 kapotte gevonden. In de set nieuwe chips waren dat er 2, in de 20 ongeteste chips die ik al had waren dat er ook 2 en in de chips die al op de ram kaart zaten geen fouten. Mooie score!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dion_b schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:17:
MIsschien voor anderen interessant:

Ik heb recent een 8b ISA 'hardcard' op de kop getikt, eigenlijk niet meer dan een stevige stalen frame met aan een uiteinde een WD1002-27X controller (ST-506 RLL) en aan de andere kant een WD344R 40MB HDD. Aangezien m'n XT nogal diep ingebouwd zit en ik geen zin had het uit te bouwen probeerde ik dit te testen op een AT bord (specifieker: op een Hedaka 286 bord). Dat lukte in eerste instantie niet. Ondertussen (met beetje hulp van Vogons) wel, en de waarom is interessant.

PC/XT doet storage anders dan AT en nieuwer:
- PC/XT gebruikt DMA transfers en control gaat dmv BIOS op de controllerkaart
- AT gebruikt PIO en control gaat (bij ST-506 en IDE iig) via system BIOS
- PC/XT gebruikt per default IRQ 5, AT gebruikt high IRQ 13/14

Dat betekent dat controllers met default instellingen wederzijds incompatibel zijn:
- AT controllers gaan zeker niet werken in PC/XT - ze hebben geen eigen BIOS en functionaliteit zit niet in XT system BIOS en ze werken met IRQs die niet in XTs bestaan (muv SCSI)
- PC/XT controllers zijn niet compatibel met AT BIOS code, en de twee BIOSsen kunnen elkaar ook nog in de weg zitten.

AT controller op XT gaat gewoon niet vliegen, andersom kan wel. Hoe? Door de AT BIOS buiten spel te zetten. Dus geen HDDs in BIOS te definieren, en de controller BIOS actief te houden. Zolang je geen conflicts hebt (geluidskaart op IRQ5 bijvoorbeeld ;) , of andere controller op c800) neemt de BIOS op de kaart het over en kun je de schijf benaderen :)

Gaat natuurlijk geen snelheidswonder zijn, maar als je even snel iets moet checken voldoet het prima. Ik blijk een clean install van Compaq PC DOS 3.31 te hebben op mijn hardcard. Met opmerkelijk genoeg een Scandisk log maar geen Scandisk programma die het had kunnen uitvoeren 8)7
Mooie walkthrough (y)
Wel een kleine kanttekening: op een 286 of 386 gaat dit 99/100 werken, een 486 gaat daar stond op bokken en een Pentium snapt niks van XT controllers. Alsof alle legacy uit die tijd dan is weggewerkt. Of dat er in de bios en harde reservering of conflict is met C800 voor de onboard ide controller.

Als je trouwens scandisk wilt draaien op een XT heb je alle mogelijkheden :)
Mijn favoriet is PC dos 5 (ik verwacht daarmee dat MS ook zal werken) en op een custom installatie directory heb ik scandisk van Windows 98 geplempt en die draait ook op een 640kB machine met MFM of XTA schijf prima. Met CGA kun je een uitdaging hebben qua beeld, maar op Hercules, EGA en VGA dik in orde.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Stiekem heb ik mijn ooglapjes nog in mijn broekzak zitten. Abandonware is voor mij de sleutel. Is het legaal? Niet per se, maar er is geen partij die actief eigenaarschap claimt of gebruikers benadert. Of het is zelfs openlijk als zodanig benoemd die de eigenaar van de rechten. Daarom is Windows 98SE vrij makkelijk te downloaden; MS start geen take down verzoeken naar enkele bekende hosters. Voor Windows XP en hoger wel. (Disclaimer: op Tweakers wordt over het algemeen geen abandonware getolereerd dus geen linkjes plaatsen of vragen)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• lameeuw

lameeuw

Ik heb een stuk of 50 games nog origineel, draaien allemaal vanaf een legale kopie voor eigen gebruik. Van maar een paar games heb ik het originele hoesje nog of boekjes, ik was daar nooit zo van om alles altijd maar te bewaren.

De voor mij "belangrijkste" games in de zin van nostalgie en spelgevoel heb ik allemaal nog origineel liggen, er zijn maar 1 of 2 games die ik redelijk vaak speel waarvan ik ooit een keer een image heb gedownload omdat het spel gewoonweg niet (meer) origineel te krijgen was.

Qua OS heb ik indertijd alleen een originele Windows Millennium Edition origineel gehad, de rest... euhmmmm... :P

[ Voor 4% gewijzigd door lameeuw op 11-01-2026 20:09 ]

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:08

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Hier ook maar eens aan een projectje begonnen wat ik al een jaar of 5 aan het uitstellen ben. Amstrad ALT-386SX met een stukkende harddisk en floppy drive. Eerst maar met die laatste begonnen, had echt al jaren een vervangende TEAC FD-235HF op de plank maar het issue is dat de originele gevoed wordt door een paar oneven draden in de datakabel. Om dat aan te passen moest ik er een paar onderbreken en eentje met 5V doorverbinden naar de Berg connector van de nieuwe drive.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/47_MhXtmRA0OSzkjVyUH1Zm9xCg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WTcSX6cXkHNg46jhls0Y5wTi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eAVsKceZ7fegfbsmCHKS5Ai5LRQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9A3cQfPozVsghokwqYzn3jfL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WxrovTE-ImAn48OZ42A_jwTQWa0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ayfn4JNc5vpgii4PS9l9MRON.jpg?f=fotoalbum_large

Dat lijkt gelukt te zijn, kon nu booten van een Windows 98 boot diskette. Nu nog even het frontje en klepje proberen te vervangen door het donkergrijze van de originele en dan weer monteren. Volgende stap is de HD, zou ik op zich een CF naar IDE adapter voor willen gebruiken maar heb die even getest in mijn Pentium 4 systeem en kon er niet van booten.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

• jimh307
  • Niet online
Jazzy schreef op zondag 11 januari 2026 @ 20:19:
Hier ook maar eens aan een projectje begonnen wat ik al een jaar of 5 aan het uitstellen ben. Amstrad ALT-386SX met een stukkende harddisk en floppy drive. Eerst maar met die laatste begonnen, had echt al jaren een vervangende TEAC FD-235HF op de plank maar het issue is dat de originele gevoed wordt door een paar oneven draden in de datakabel. Om dat aan te passen moest ik er een paar onderbreken en eentje met 5V doorverbinden naar de Berg connector van de nieuwe drive.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat lijkt gelukt te zijn, kon nu booten van een Windows 98 boot diskette. Nu nog even het frontje en klepje proberen te vervangen door het donkergrijze van de originele en dan weer monteren. Volgende stap is de HD, zou ik op zich een CF naar IDE adapter voor willen gebruiken maar heb die even getest in mijn Pentium 4 systeem en kon er niet van booten.
Wat een ontzettend en leuk project heb je gedaan :P De volgende keer dat ik afreis naar Helmond wil ik ook weer even achter een 80386 zitten.

*jimh307 beetje heimwee

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op zondag 11 januari 2026 @ 19:44:
[...]

Mooie walkthrough (y)
Wel een kleine kanttekening: op een 286 of 386 gaat dit 99/100 werken, een 486 gaat daar stond op bokken en een Pentium snapt niks van XT controllers. Alsof alle legacy uit die tijd dan is weggewerkt. Of dat er in de bios en harde reservering of conflict is met C800 voor de onboard ide controller.
Ja en nee... heb deze kaart gepakt en in een MS-5169 (Aladdin V chipset, K6-2 350) geprikt. Eerste poging: 1701 error van de HDC. Vervolgens bedacht dat de ISA bus wel eens op 8MHz zou kunnen draaien en dat die kaart dat niet zo zou lusten.

Tweede poging: ISA op PCI/6 gezet (traagste instelling, 5.5MHz bij 33MHz PCI). En hij boot door vanaf HDD. Maar... 40MB HDD wordt maar als 20MB herkend door DOS 3.31. Als ik dan een PC DOS 2000 install er tegenaan gooi krijg ik de melding dat "Drive D" niet geformatteerd is. Er is geen drive D, de hele 40MB van de HDD zit in een enkele partitie. Vervolgens weer in DOS 3.31 geboot en FDISK geprobeerd: systeem hangt voor het kan starten.

Dus het werkt niet helemaal niet, maar ook niet helemaal wel :+
Als je trouwens scandisk wilt draaien op een XT heb je alle mogelijkheden :)
Mijn favoriet is PC dos 5 (ik verwacht daarmee dat MS ook zal werken) en op een custom installatie directory heb ik scandisk van Windows 98 geplempt en die draait ook op een 640kB machine met MFM of XTA schijf prima. Met CGA kun je een uitdaging hebben qua beeld, maar op Hercules, EGA en VGA dik in orde.
CGA is sowieso :r

Ik prefereer PC DOS 2000 (en dan liefst de '7.1' release met FAT32 support) - kleinere footprint dan MS DOS 3.31 en toch volledige functionaliteit. Plus ik ben waarschijnlijk enige persoon op aarde die een enorm fan is van de E text editor :P

Oslik blyat! Oslik!

• The Eagle

The Eagle

Absoluut. Nog drie dozen vol floppies staan wat vnl op 286 draaide. Verwacht meeste nog leesbaar. Op een paar na allemaal gekopieerd. Piraterij was toen nog geen ding, niemand maalde er om en er was ook niemand die er achteraan zat. Shareware kwam net pas op. Dos haalde ik bij mijn pa op werk, kopietje van de systeembeheerder aldaar. Pentium 100 zou in 1995 geleverd worden zonder OS maar stond dapper dos 622 op. Geen idee of die er legaal op zat, dont care either.

• marklinfan
Een vraag... herkend iemand hier deze monitor? Vroeger meeverkocht bij een late (budget) Escom 486 PC.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oo-C-bPHfHcPE5E6W0lT_rSc2_Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aPHise0XbLOV1FJoiRgVmxNu.jpg?f=fotoalbum_large

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:45

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Er zijn zo ontzettend veel crt's in omloop (geweest), maar mijn eerste ingeving is Samtron of CTX, maar kan er compleet naast zitten. :p

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:03

nelizmastr

Goed wies kapot

jimh307 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 21:11:
[...]

Wat een ontzettend en leuk project heb je gedaan :P De volgende keer dat ik afreis naar Helmond wil ik ook weer even achter een 80386 zitten.

*jimh307 beetje heimwee
Kan het aanbevelen :9 . Net voor de kerst nog even geweest in het Helmondse en met een 386DX gespeeld. Hoewel ruim voor m’n tijd is een late 386 toch stiekem wel leuk :+

Inmiddels zelf wat aan de beun geweest met een Cisco SPA112 en een Compaq Armada E500 met Windows Server 2000 erop en daarmee een werkende lokale dial-up gebouwd.

De server is voor het afhandelen van de PPP sessie en het verkrijgen van een IP adres via een DHCP relay elders in mijn retro VLAN in ‘t netwerk hier.

Ik had zo’n USB modem van Aliexpress geprobeerd zodat ik de boel vanuit Proxmox virtueel kon draaien maar de handshake komt niet tot stand en dus gooit dat USB ding de virtuele haak erop 8)7

Werkt dan weer prima met een Conexant of Intel PCI modem, dus het is dat verrotte Chinese ding (overigens ook met Conexant chipset) dus maar de Armada opgeofferd O-)

Draait als een trein met ~24Kbps, maar dat is zat om frogfind en theoldnet te browsen met wat geduld. Nu maakt het niet uit als iemand in huis wil bellen tijdens het downloaden :X

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• jimh307
  • Niet online
nelizmastr schreef op maandag 12 januari 2026 @ 22:08:
[...]

Kan het aanbevelen :9 . Net voor de kerst nog even geweest in het Helmondse en met een 386DX gespeeld. Hoewel ruim voor m’n tijd is een late 386 toch stiekem wel leuk :+

Draait als een trein met ~24Kbps, maar dat is zat om frogfind en theoldnet te browsen met wat geduld. Nu maakt het niet uit als iemand in huis wil bellen tijdens het downloaden :X
24 kbps was destijds wel te doen. Even doom binnen hengelen op een BBS met 14k4. Dat duurde de hele avond :P Daarbij soms een vermaning van moeders die onbereikbaar was terwijl pa en ik doom waren downloaden. Dat had zeker iets en ik mis het ondanks dat ik nu een debiel snelle verbinding heb en niets teveel is.

Nu?! met gigabit internet spelletjes binnen hengelen van 150+ GB onder het eten en daarna klaar :Y

• Ultraman
  • Laatst online: 12-01 23:31

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

dion_b schreef op zondag 11 januari 2026 @ 23:18:
[...]

Tweede poging: ISA op PCI/6 gezet (traagste instelling, 5.5MHz bij 33MHz PCI). En hij boot door vanaf HDD. Maar... 40MB HDD wordt maar als 20MB herkend door DOS 3.31.
Heb je vast al uitgesloten maar de oorzaak daarvan ligt niet bij een jumper of config op de hardcard? Of dat dat er simpelweg de default van is?
Omdat DOS maar max 32 MB partities bliefte heb ik wel eens meegemaakt dat een disk controller (tijdens setup (debug C800)/meen ik) de optie bood om een 40MB disk te presenteren als twee disken van 20MB. Met als kanttekening dat die tweede het laden van een driver vereiste.
Helaas niet veel mee kunnen experimenteren. Dit soort hardcards hebben, voor mij althans, een nogal onbetrouwbaar track record.
Ik prefereer PC DOS 2000 (en dan liefst de '7.1' release met FAT32 support)
[...]
Plus ik ben waarschijnlijk enige persoon op aarde die een enorm fan is van de E text editor :P
PC DOS 2000 heeft ook mijn voorkeur. :)
En... vind de E editor wel prima. Al pak ik vaker vi (Calvin) en mijn bootfloppen bevatten vaak T (Terse). Ik kan zeker ook met E overweg. Groot fan... daar ken ik hem (nog?) niet goed genoeg voor, maar ik gebruik hem afentoe best. (Hmm, is er een Linux variant van dat ding?)

[ Voor 5% gewijzigd door Ultraman op 12-01-2026 23:31 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ultraman schreef op maandag 12 januari 2026 @ 23:28:
[...]

Heb je vast al uitgesloten maar de oorzaak daarvan ligt niet bij een jumper of config op de hardcard? Of dat dat er simpelweg de default van is?
Omdat DOS maar max 32 MB partities bliefte heb ik wel eens meegemaakt dat een disk controller (tijdens setup (debug C800)/meen ik) de optie bood om een 40MB disk te presenteren als twee disken van 20MB. Met als kanttekening dat die tweede het laden van een driver vereiste.
Hmm, daar zeg je wat - PC DOS 2000 kan absoluut de volle FAT16 aan, maar DOS 3.31 zat nog aan 20MB vast. Dat was ook reden waarom ik het verving door PC DOS 2000 in mijn XT build aangezien ik daar een lompe full-height 500MB SCSI drive in wilde hangen.
Helaas niet veel mee kunnen experimenteren. Dit soort hardcards hebben, voor mij althans, een nogal onbetrouwbaar track record.
Mwoeah, deze is gewoon een controller die je ook los had kunnen hebben gecombineerd met een drive die je los had kunnen hebben. Het blijft ST-506 dus behoorlijk primitief, maar ik zou het niet anders beschouwen dan een XT met losse controller en schijf.

Heb het voor nu gelaten zoals het is, met PC DOS 2000 erop - als ik weer eens iets XT-class vind kan ik dit gebruiken om het makkelijk te testen; op een XT is het inprikken en gaan :)

Ergens overweeg ik om een Xi8088 te bouwen - maar ik heb al veel teveel projectjes, dus dat doe ik nog even niet.
[...]

PC DOS 2000 heeft ook mijn voorkeur. :)
En... vind de E editor wel prima. Al pak ik vaker vi (Calvin) en mijn bootfloppen bevatten vaak T (Terse). Ik kan zeker ook met E overweg. Groot fan... daar ken ik hem (nog?) niet goed genoeg voor, maar ik gebruik hem afentoe best. (Hmm, is er een Linux variant van dat ding?)
Ik ben te 'casual' om een editor met zeer veel commando's die je uit het hoofd moet leren (vi, emacs) te gebruiken, onder Linux gebruik ik meestal nano. T schijnt een derivaat van E te zijn. Kan bijna niet missen of iemand zal hier een Linux variant van gemaakt hebebn, maar ik kan er geen vinden. Er is een E for Windows, maar die lijkt niet verwant. De dev daarvan zegt een Linux versie gepland te hebben, maar project is al 15 jaar dood.

Oslik blyat! Oslik!

• jimh307
  • Niet online
dion_b schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 00:20:
[...]

Hmm, daar zeg je wat - PC DOS 2000 kan absoluut de volle FAT16 aan, maar DOS 3.31 zat nog aan 20MB vast. Dat was ook reden waarom ik het verving door PC DOS 2000 in mijn XT build aangezien ik daar een lompe full-height 500MB SCSI drive in wilde hangen.
Dus 2 GB met 32K clusters. Dat was inefficiënt en daarom maakte veel mensen meerdere partities aan om zo de slackspace te verminderen. De beste tijd was de FAT32 convertor die de clusters verkleinde naar 4K. Als ik vroeger een grote harddisk had (toen 20GB) ging ik ook over op FAT32 met bewust 32K clusters zodat de FAT tabellen klein bleven wat enorme caching winst gaf. Toen ik 20GB had kreeg ik die harddisk toch niet vol. Grote clusters veroorzaakt veel minder fragmentatie (factor 8 vergeleken met 4K), dus je belastte de harddisk hierdoor minder. Nu heeft NTFS bijna altijd 4K clusters en heb je geen FAT tabellen meer, maar een 1 bit freespace bitmap ;)

• The Eagle

The Eagle

DOS 3.31 vast aan 20MB :? Ik heb jaren een 269 met 40MB en DOS 3.30 gehad. geen enkel probleem. Zou verwachten dat DOS 3.31 het dan ook gewoon aan zou moeten kunnen, of ben ik nou gek :?

• marklinfan
Dos 3.30 idd 20Mb, 3.31 max 512Mb
Pagina: 1 ... 93 94 Laatste