TheInsider schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 14:27:
Ik zit hier met een bak harde schijven, waar ik niet zo goed een beslissing over kan nemen.
Een paar scsi schijven, 3,5 inch, redelijk wat sata en ide schijven etc.
Nu heb ik ze als het goed is ooit allemaal eens met dban of nwipe leeggemaakt, maar toch weet ik niet zo goed
of ik ze in handen van anderen wil hebben, het risico van data in handen van anderen. Het blijft knagen, stel dat er toch iemand er nog data af krijgt.....
Doe ik even de aanname dat jij geen spannende overheidsfunctie hebt, of in bezit bent van interessant intellectueel eigendom (van een ASML bijvoorbeeld) of dat data daarvan die disk geraakt heeft.
Als je ze door een DBAN of nwipe (doet hetzelfde) gehaald hebt met een Zero Fill of zelfs een DoD Short (3-pass) dan is dat voldoende gewist over het algemeen. Je "tegenstander" is niet een state actor met een enorm budget en electronenmicroscopen die bitjes gaan zoeken die eventueel ooit een andere uitlijning hadden. Waarschijnlijk is je "ergste" tegenstander een enthousiaste hobbyist met TestDisk en
photorec en andere open source forensische data recovery en data carving tools. En met dergelijke oude schijven is het typisch de retro-enthousiasteling, zoals wij hier, die dat ding na ontvangst een slow format geven op zoek naar bad sectors en hem dan voor een retrobakkie inzetten.
Meerdere instanties hebben een tijd lang de Gutmann wipe, 3-pass of 7 pass aangeraden. Zelfs een 21 maal overschrijven met random data heb ik gezien. Tegenwoordig zegt met dan een single pass zero fill voor HDDs voldoende is. Zijn allerlei dingen over geschreven, hier heb je een willekeurig blog die wat onder elkaar zet:
https://blancco.com/resou...required-erase-hard-disk/
Wat ik doe is een pass met
badblocks met een random test patroon. Volledige beschrijving en volledige verify op zoek naar mogelijk slechte gebieden. Als alles goed gaat volg ik dat typisch op met een volledige zero fill en dan gaat de schijf de doos in voor later gebruikt. En daar is ook wel eens een disk van de deur uit gegaan naar iemand anders. Daar maak ik mij geen zorgen over.
Als ik jou was zou ik ze een DBAN/nwipe met verify of een badblocks in write-mode run geven. Welke goed zijn in de verkoop doen en er een andere enthousiasteling blij mee maken.
Schijven die niet meer werken of spinnen? Indien je je zorgen maakt over de data: Open maken, hamer er over rossen. Eventueel een dikke magneet er bij of schuurpapier over de platters halen. Of je moet een metalen knabbelmachine hebben die er granulaat van kan maken.
Reden dan bedrijven en overheden typisch voor vernietigen kiezen is omdat dat zekerheid geeft en de kosten (tijd!) binnen de perken houdt. Als je een gros schijven moet gaan wissen, verifiëren en door moet zetten kost dat veel tijd, en dus munten. De data is onherstelbaar weg. De waarde van de schijven, of kosten voor nieuwe schijven, valt in het niet ten opzichte van wat het kost om iemand dat te laten doen.
De schijven laten omknabbelen tot granulaat waarna dat granulaat naar het stort gebracht wordt is de kosteneffectieve keuze met behoud van zekerheid dat de data onherstelbaar is. Daarom doen ze dat op die manier. En bij high secure omgevingen is omzetten tot fijn granulaat iets wat vaak inhouse gebeurt in plaats van door een externe partij. Ik weet dat onze Politie op een locatie "The Nibbler" heeft staan waar schijven in verdwijnen...
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.