Oh jawel hoor, heb hier ook wel het een en ander staan op basis van s775. Vind die socket om meerdere redenen wel interessant. Allereerst had ik (en heb ik nog steeds) zelf een Medion P4 3.2Ghz pc op s775, dus qua nostalgie zit het al goed. Het tijdperk was voor mij sowieso erg leuk toen, aangezien er veel gebeurde qua hardware vooruitgang, de stijl van de pc's was erg leuk (extravagante kasten, CCFL verlichting, custom waterkoeling in opkomst) en ik zat toen in een leeftijd dat ik wat meer centjes had om soms zelf ook echt wat leuks te kopen. Daarnaast waren het voor mij ook echt de hoogtij dagen qua LANnen. Dat LANnen deed ik veel eerder ook al met vrienden (in de Pentium 1 / Windows 95 dagen), maar begin jaren 2000 ging het eenvoudiger dankzij een beter OS (Windows XP), was de hardware meer capabel, veel meer keuze uit games en ja door de leeftijd van mij en mijn vrienden konden we ook naar grotere/externe LANs.
Hierbij moet wel gezegd worden dat een redelijk deel van de voorliefde/nostalgie richting die tijd niet (perse) uitgaat naar Intel's s775. Meerdere van mijn vrienden draaiden toen AMD's s754 of s939 en ik ben na die Medion pc ook overgestapt op s939 wat uiteindelijk mijn favoriete socket/CPU reeks is geworden. En alhoewel mijn voorliefde voor AMD's s939 nog altijd aan top staat, zie ik tegenwoordig ook graag s775 systemen. Dit met name omdat het mijn inziens de beste instap tot retro gaming/pc's is. De redenen hiervoor zijn:
- Socket 775 bestond lang en er is heel, heel veel hardware voor te krijgen
- Prijzen zijn relatief laag, instappen is dus goedkoop
- Je kunt een s775 retro pc bouwen met heel uiteenlopende performance; van een low-end singlecore Pentium 4 tot aan highend Core2Quad
- Er zijn s775 moederbord die zowel AGP als PCIe ondersteuning, erg handig voor een testbench (zoals mijn testbench met een ASRock 775dual-VSTA)
- Afhankelijk van het moederbord (en deels ook CPU) kan je uit de voeten met DDR(1), DDR2 of DDR3. Sommige moederborden ondersteunen zelfs meerdere DDR standaarden (DDR1 en 2, of DDR2 en 3)
- Wil je een AGP GPU of een PCIe (of zelfs nog PCI), het werkt afhankelijk van het moederbord allemaal met s775 (of zoals met bovengenoemd ASRock 775dual-VSTA moederbord heb je alle 3 ter beschikking op 1 plankje)
- CPU koeler compatibiliteit is bijna oneindig, zelfs koelers die nu uitkomen zijn meestal nog compatibel met s775
Heel wat van bovenstaande punten kun je los ook wel plotten op andere sockets (s939 bijvoorbeeld), maar lang niet allemaal. Bij AMD's s939 zit je gebonden aan DDR1, zijn de snelste CPU's hooguit dualcore Athlon64/FX CPU's en de CPU koeler compatibilteit is gewoon een stuk minder.
Vooralsnog lijkt er weinig interesse in te zijn. Ik heb een paar HP stations uit die generatie proberen te verkopen en de enige reactie kwamen van schroot handelaren. Ik overweeg nu zelfs in ze daadwerkelijk voor schroot te slopen... Misschien wat ram en geheugen bewaren en dat is het wel.
Any thoughts?
OEM machines is altijd lastig. Je moet al iemand hebben die uit nostalgie zo'n machine zoekt, omdat hij/zij destijds zo'n ding had. Die OEM machines hebben een voordeel maar ook een groot nadeel. Het grootste voordeel is dat ze meestal heel goedkoop te krijgen zijn, dus voor mensen die willen instappen in het hele retro pc/gaming is het ideaal. De hardware is, voor dat exacte jaar waaruit die pc stamt, vaak verre van de highend. Maar als je er niet om geeft dat je een Core2Quad Q8200 systeem met een basis PCIe GPU gebruikt voor Windows XP gaming, in plaats van een destijds highend Athlon64 FX systeem met Radeon X1950XTX, dan zijn die office pc's ideaal.
Het grootste nadeel is dat het oog meestal ook wat wil en de OEM systemen uit die tijd de meest saaie, grijze bakken zijn, terwijl de meest custom pc's uit die tijd juist heel uitbundig waren met vensters/plexiglas, aparte vormen, CCFL verlichting etc. En zeker wanneer er ook nog non-standaard componenten worden gebruikt (voedingen en moederborden met name), dan is het alleen bruikbaar als kant-en-klare instap in het retro pc wereldje, maar veel uitbreiden kan je er niet mee.
Heb voor de gein nog even geteld en ik heb hier 7 werkende socket 775 systemen staan, waarvan 3 onaagepaste OEM machines (alle 3 Medion machines) en 1 testbench. De andere 3 zijn juist compleet custom bouwsels en hebben ook wat meer exotische hardware, bijvoorbeeld DFI LanParty P45 mobo + E8600 CPU en custom loop waterkoeling en een GTX295, of Pentium 4 670 (3.8Ghz) met X850XT. Daar tegenover heb ik "slechts" 3 pc's met s939, alhoewel dat mijn favoriete platform is. Kortom: moet gewoon nog een s939 systeem erbij bouwen