Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 89 90 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:03

HugoBoss1985

Xenotech

jimh307 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 21:04:
[...]

Ik benijd je want ik kan me die periode nog zo goed voor de geest halen. Hartstikke leuk man _/-\o_
Ik neem aan dat je hem niet aan het www hangt. Wellicht aan een server zodat je alle bestanden daar kunt gebruiken.
Zelf heb ik overgestapt naar 64-bit toen Windows XP 64-bit uit kwam want die kende geen 3.5 GB grens (ik had toen al een bizarre 4 GB aan RAM). En snel dat die was (veel dingen waren sneller dan nu het geval is en ik heb bepaald geen flauw systeem).

Dus eigenlijk is er niet zo heel veel veranderd met toen en nu, alleen is alles mooier gemaakt wat bakken systeembronnen kost.

Daarom benijd ik je, maar ik gun jou alle plezier met die PC natuurlijk :henk
Nee, alles wat niet Windows 11 is gaat hier tot Windows XP en dat gaat niet aan het www :P
In de tijd van Crysis ben ik toen kort naar Vista (32 of 64? geen idee!) overgestapt maar snel teruggegaan naar XP.
Ik had toen maar 2gb ram in het systeem, wel idioot overgeklokt op 1200mhz met 2 Themalright heatpipe heatsinks! (P5E met Q6600 en toen ik dat systeem verkocht een 9800GX2).
4gb ram was toen best wel prijzig volgens mij? :P
Eigenlijk is dat ding totaal gekkenwerk voor de meeste XP games maar games als Crysis en World in Conflict hebben wel baat bij de snelle CPU.
Maar dat zijn eigenlijk DX10 ready games zonder EAX support (meen ik) dus die hoeven niet op XP te draaien en werken ook prima op Windows 11.

Ik denk verder dat Call Of Juarez (ook een DX10 game, maar wel EAX) nog het zwaarste is waarvan ik wel de meerwaarde van XP zie.
Daar zit de 7970 op 1440p ook niet uit de neus te eten.
EAX is de hele reden van dat systeem.
Verder heb ik er ook 2x2gb in op 2133 cl10 (subtimings even niet paraat) overgeklokt.
Memory Remapping uit in het bios dus lekker veel ram voor XP.

Het is verder gewoon echt heel lekker snel voor XP.

En ander voordeel van zo'n systeem is dat in het bios CPU cores zijn uit te schakelen voor de games die problemen geven.
The Cronicles Of Riddick is zo'n game.
Daarvoor kan je natuurlijk ook via taakbeheer core gebruik van een programma beperken.
Die game is ook de reden dat ik hier naar een Mouse Polling beperkingsprogramma vroeg.
Die game heeft 125hz nodig en 1 core/1 thread anders krijg je teleporteren en rare beweging ingame.
Ik heb daar "USBRate.exe" voor gevonden maar dat werkt niet.

Het snelste zonder omwegen voor XP is een i5/i7 4de generatie met iets van een Geforce 9xx kaart.
De sandy bridge/ivy bridge hardware is regelmatig gratis van V&A te plukken, zoek er een mooi Creative XFI kaartje bij en je hebt een leuk en vlot XP systeem.

Het moederbord wat ik gebruik is een Asus Maximus IV Gene-z (non PCI-3.0... mobo en grafische kaart werken gewoon op PCI-E 3.0).
Daardoor heb ik recent ook geleerd dat je Windows XP ook met een USB stick kan installeren.
Want geen IDE en geen Floppy poort en ik heb daarvoor geen losse uitbreidingskaarten meer :P

Ik gebruik een Titanium, heb ook nog een Titanium HD maar die heeft weer geen XP drivers.
Bizar eigenlijk, een XFI kaart met EAX wat hardwarematige alleen nog in XP zit maar dus geen driver :P

Verder nog 2 Audigy 2 ZS kaarten in 2 andere systemen.

Voor EAX heb je ook allerlei software methodes en de meningen verschillen over of een verschil hoorbaar/merkbaar is.
Ach tja het is ook nostalgie :P

[ Voor 12% gewijzigd door HugoBoss1985 op 12-10-2025 21:31 ]

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Daarom dus.

Er is slechts één pluspunt tussen nu en retro: alles is tegenwoordig veel makkelijker geworden. Stoeien met interrupts hoeft niet meer en nu is alles volstrekt plug & play en geen plug & pray meer waarbij er werk aan de winkel was. Goede oude tijden.

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

jimh307 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 21:26:
Daarom dus.

Er is slechts één pluspunt tussen nu en retro: alles is tegenwoordig veel makkelijker geworden. Stoeien met interrupts hoeft niet meer en nu is alles volstrekt plug & play en geen plug & pray meer waarbij er werk aan de winkel was. Goede oude tijden.
Mmm nouja voor sommigen is tegenwoordig nog steeds een uitdaging.
Vooral als er problemen zijn.
Afijn computers kunnen heel raar gedrag vertonen.
Kijk maar eens naar de problemen/hulp topics die hier op het forum geplaatst worden.
Ik denk dat wij er hier zo naar kijken juist omdat wij meegemaakt hebben hoe veel beroerder het in dat opzicht was vroeger.
We hebben al veel ervaring en weten hoe we problemen kunnen diagnosticeren en oplossen.

Ik moet soms ook echt stoeien met oude systemen omdat het niet gaat.
Mijn tijd begint een beetje met Windows98 maar met XP ging ik volgens mij pas echt systemen zelf installeren.
Dus DOS is bijvoorbeeld vaak echt nog hocus pocus voor mij.

Maar bios updates gaat nu heel makkelijk, drivers updaten, installeren, compatibility is beter, overklokken (of eerder: undervolten) gaat makkelijk zo-niet automatisch, (overkloks)testen gaat makkelijker en sneller.

Ik heb pas nog AGP compatibility moeten onderzoeken want ik heb nu 2 AGP PRO Universal borden en 1 met AGP PRO 1.5V... dat is wel even goed opletten.

Soms kom je tegenwoordig nog wel bijzondere dingen tegen zoals de RAM compatibility met socket AM4.
En dat er tegenwoordig nog steeds moederborden (AM5, Asrock) zijn die cpu's slopen.
Oh ja en Intel met het laatste socket waarbij CPU's ook gesloopt worden.
Nvidia met hun nieuwe stroomstekker die vooral de duurste grafische kaarten lijkt te slopen.
Zoals het voorbeeld van @dion_b met een bug in het Packard Hell moederbord bios waarbij een voltage instellen resulteerde in véél meer voltage.

Maar het verbruik van vooral die Intel cpu's en een RTX5090 is dan ook best idioot naar mijn mening.

[ Voor 16% gewijzigd door HugoBoss1985 op 12-10-2025 21:44 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:07

Nemesizz

Untouchable

corné325i schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 13:30:
[...]
Overclock sowieso eigenlijk tegenwoordig ook niks meer, ben als de dood dat het spul kapot gaat nu ivm met leeftijd. Vroeger wel veel gedaan heb een creative geforce 3 ti 200 gehad die op de snelheid van een geforce 4 ti 4200 liep :+ :D
Zware overclocks heb ik eigenlijk nooit echt gedaan, altijd lichte overclocks eigenlijk. En Core2 gebaseerde systemen (ik heb eigenlijk vooral de Pentium-Dual core varianten) probeer ik toch vaak op 3Ghz te laten lopen en dat doen de meeste erg makkelijk.

Heb laatst nog wel een GeForce GT210 gekregen (werd weggegooid), en die voor de grap wel overgeclocked, gewoon in MSI afterburner en dan de sliders naar max (had eerst kleine stapjes gedaan, bleef goed gaan en dacht "doe eens gek" en alles max), en waarachtig ding bleef stabiel tijdens 3dMark01 (op 1920x1080), had er iets van... 4000 punten bij geloof ik. GT210 is eigenlijk een rebranded GeForce 8400.
Ding werd zelfs met het pruts koelertje maar 50ºC onder load :P Viel mij eigenlijk mee hoe dat ding presteerde, dacht eigenlijk bij de naam 'GT210' van "het geeft beeld en daar houdt het wel mee op" , maar met wat oudere games/software doet zo'n ding het zo slecht nog niet.

---
jimh307 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 21:26:
Daarom dus.

Hardware misschien wel, maar tegenwoordig vind ik 'always online' een gigantisch doorn in het oog wat software betreft. Helemaal nu Win10 support eindigt en nog goede hardware geen security updates meer krijgt qua software, en dan kun je nog bar weinig meer draaien.

Ben sinds kort ook overgestapt naar een nieuw systeem (AMD 9800X3d enz), maar dat is ook niet helemaal glitch-vrij. Soms rare fratsen met de USB, en ploft soms kort na boot uit (of gaat naar standby) met een sensor glitch dat de CPU 'denkt' dat die 40 miljard graden werd (ja, volgens HWMonitor geeft ie iets van 40 miljard graden aan, getal past niet eens in het vakje). Gelukkig niet altijd, maar toch. En dat zijn fratsen die helaas zelf niet op te lossen zijn.

En dan was ik al voor AMD gegaan omdat het gedoe met de laatste paar gens van Intel mij ook al niet aanstonden (al hebben beide merken er inmiddels een handje van met 'sudden death' CPU's of snelle degradatie).

Vond ik de periode van Ivybridge eigenlijk stabieler, toen eigenlijk weinig problemen gehad met de hardware. M'n Coffeelake het laatste half jaar wel wat BSOD's maar dat was redelijk op te lossen door de lichte overclock van 4,7Ghz terug te schroeven naar 4,5Ghz, maar geeft wel aan dat die ook niet glitch-vrij was op laatst.

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:28

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Nemesizz schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:36:
[...]

Zware overclocks heb ik eigenlijk nooit echt gedaan, altijd lichte overclocks eigenlijk. En Core2 gebaseerde systemen (ik heb eigenlijk vooral de Pentium-Dual core varianten) probeer ik toch vaak op 3Ghz te laten lopen en dat doen de meeste erg makkelijk.

Heb laatst nog wel een GeForce GT210 gekregen (werd weggegooid), en die voor de grap wel overgeclocked, gewoon in MSI afterburner en dan de sliders naar max (had eerst kleine stapjes gedaan, bleef goed gaan en dacht "doe eens gek" en alles max), en waarachtig ding bleef stabiel tijdens 3dMark01 (op 1920x1080), had er iets van... 4000 punten bij geloof ik. GT210 is eigenlijk een rebranded GeForce 8400.
Ding werd zelfs met het pruts koelertje maar 50ºC onder load :P Viel mij eigenlijk mee hoe dat ding presteerde, dacht eigenlijk bij de naam 'GT210' van "het geeft beeld en daar houdt het wel mee op" , maar met wat oudere games/software doet zo'n ding het zo slecht nog niet.

---

[...]

Hardware misschien wel, maar tegenwoordig vind ik 'always online' een gigantisch doorn in het oog wat software betreft. Helemaal nu Win10 support eindigt en nog goede hardware geen security updates meer krijgt qua software, en dan kun je nog bar weinig meer draaien.

Ben sinds kort ook overgestapt naar een nieuw systeem (AMD 9800X3d enz), maar dat is ook niet helemaal glitch-vrij. Soms rare fratsen met de USB, en ploft soms kort na boot uit (of gaat naar standby) met een sensor glitch dat de CPU 'denkt' dat die 40 miljard graden werd (ja, volgens HWMonitor geeft ie iets van 40 miljard graden aan, getal past niet eens in het vakje). Gelukkig niet altijd, maar toch. En dat zijn fratsen die helaas zelf niet op te lossen zijn.

En dan was ik al voor AMD gegaan omdat het gedoe met de laatste paar gens van Intel mij ook al niet aanstonden (al hebben beide merken er inmiddels een handje van met 'sudden death' CPU's of snelle degradatie).

Vond ik de periode van Ivybridge eigenlijk stabieler, toen eigenlijk weinig problemen gehad met de hardware. M'n Coffeelake het laatste half jaar wel wat BSOD's maar dat was redelijk op te lossen door de lichte overclock van 4,7Ghz terug te schroeven naar 4,5Ghz, maar geeft wel aan dat die ook niet glitch-vrij was op laatst.
Klinkt alsof je een UEFI/BIOS update en/of CPU microcode update nodig hebt. :)

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:18
Vandaag kreeg mijn vader een idee: zullen we samen in Vlodrop bij dat Tuincentrum aan gaan waarvan Oom Hans had aangegeven dat daar een mooie kerstshow te zien zou zijn? Tuurlijk, pap, leuk! Dus wij daar lekker heen gegaan en toen dacht ik: als ik nu toch naar regio Roermond ga kan ik net zo goed op de terugweg even bij Xarmac systems aan gaan om te kijken of ze nog een AT-din naar PS/2 omvormer hebben liggen om een van mijn PS/2 toetsenborden te kunnen aansluiten op de Atari pc...

Zo geschiedde en niet veel later had ik nog een omvormer ook! Rcor helemaal happy. Bij thuis komst eerst even gegeten en daarna de Atari erbij gepakt... Er bleek een Seagat ST-238R hardeschijf in te zitten. Tjah, even neuzen op The Retro web en niet veel later bingo! De parameters werden keurig vermeld : Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KCGpzFaALQH-HRRrCkcxPn8iV0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0xG3h3JV54IFWUpHeXvhbs84.jpg?f=fotoalbum_large

Dus met dit screenshot de computer weer zo compleet gemaakt dat hij weer zou kunnen booten en de boel ingeschakeld... De computer vroeg van alles en gaf aan dat er een controller fout was... Maar ja, die MFM disk werd wel keurig herkend, hij ging de disk initiëren en trachtte deze te formateren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MynEuEFLsvw6pCw1BZOhblm9vmQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jL6kzlImbtp5oqCfu37qpGyK.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas: de melding bad disk verscheen op het scherm... :'( Dus:
A. De controller heeft inderdaad problemen en moet gefixed worden
B. De hardeschijf zelf is defect en die moet vervangen worden...

Stom genoeg vergat ik hier een foto van te maken... Maar goed, wel een poging gedaan om de computer te booten vanaf een Dos 6.22 opstart diskette en dit lukte! Meteen mijn kans gegrepen en een kopie getrokken van die Tulip MS-Dos 3 diskettes... Hierdoor weet ik in ieder geval dat de diskettestations werken...

Erg jammer dat ik de HDD niet aan de praat heb gekregen, dus dat laten we over aan het Home Computer Museum... Wel nog enkele plaatjes van de computer gemaakt terwijl hij open was:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wpMtbQiovqboWogV6hL_39BV7A4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VzlGT8ePxvGcvdBjvSwiSqWQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x0K9yCPZw79OlRr8VHBjWUdUUTs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bdau5RmGMd66JQdZtzCW688b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/54VhHMzRUOassKI3WVAYfUKEQsY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5erzsE1TBGsAaTupLMz1ynlo.jpg?f=fotoalbum_large

Wel een gave computer die standaard CGA graphics heeeft, maar met dank aan een losse VGA isa uitbreidingskaart uit 1991 nu ook VGA graphics kan uitstturen.... ;)

www.discogs.com/collection?user=rcor

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

InjecTioN schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:24:
[...]

Klinkt alsof je een UEFI/BIOS update en/of CPU microcode update nodig hebt. :)
Heb al (of nog steeds) de laatste versie... op 2 beta updates na, maar beta's ben ik niet zo happig op eerlijk gezegd.

Maar dat soort 'kleine' dingetjes zijn toch een beetje een smet op een nieuwe aankoop vind ik.

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Nemesizz schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:09:
[...]

Heb al (of nog steeds) de laatste versie... op 2 beta updates na, maar beta's ben ik niet zo happig op eerlijk gezegd.

Maar dat soort 'kleine' dingetjes zijn toch een beetje een smet op een nieuwe aankoop vind ik.
Het gaat aardig offtopic hier maar I.C.M. een 9800X3D zou ik echt voor die Beta updates gaan als ik jou was.
@InjecTioN Heeft zeker een goed punt.
Al helemaal als je toevallig een Asrock mobo hebt (ik ook, maar heb een 7500f)... komen we terug op het CPU'S slopen verhaal ;)
Maar RAM compatibility is ook een ding.

[ Voor 10% gewijzigd door HugoBoss1985 op 14-10-2025 17:18 ]

• marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:30
rcor schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:57:

…Erg jammer dat ik de HDD niet aan de praat heb gekregen, dus dat laten we over aan het Home Computer Museum...
Lekker bezig! Gaan we hem binnenkort in het museum kunnen bewonderen :-)

[ Voor 23% gewijzigd door marklinfan op 14-10-2025 20:48 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-11 23:07

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

rcor schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:57:
Zo geschiedde en niet veel later had ik nog een omvormer ook! Rcor helemaal happy. Bij thuis komst eerst even gegeten en daarna de Atari erbij gepakt... Er bleek een Seagat ST-238R hardeschijf in te zitten.
...
Erg jammer dat ik de HDD niet aan de praat heb gekregen, dus dat laten we over aan het Home Computer Museum...
Een ST-238R. Volgens mij is dat een RLL formatted schijf. Dure jongen vroeger. Je hebt hem aan een RLL controller hangen?

Ik heb bij het HCM een Olivetti M24 hersteld met een MFM formatted zusje van die schijf. De non-RLL variant maar gemaakt in dezelfde fabriek. Die kwam al met die machine en was verbonden met een RLL controller zodat je meer storage op die MFM schijf hebt. 50% meer gratis MBs. Echte Tweaker oplossing. En hij werkt! Helaas lijkt onlangs het display van dat ding er de brui aan gegeven te hebben of de voeding er van... :(

Ik hoop dat ik die ST-238R ga zien. Als hij mij bereikt ga zeker een en ander proberen. Een RLL controller die het doet weet ik iig wel te vinden. ;)

Onlangs heb ik een Socket 370 Chaintech bord, VIA Apollo 133, even van de recyclestapel gehaald. Geen sterrenbord maar ook geen totale bagger. Kun je best een leuke Pentium 3 mee bouwen. Ding zou niet booten. Klopt wel, is zo onstabiel als wat. Maaaar met een Celly 600, zonder RAM kreeg ik na wat pielen er wel luide piepen uit. Met RAM na enkele resets zelfs wat bootcodes op de POST kaart. Er zitten meerdere bolle condensatoren op dat bord... Mijn gok is dat die stroomtoevoer onstabiel is en dat ga eens verhelpen. Binnenkort eens een dozijn elcos bestellen...

[ Voor 5% gewijzigd door Ultraman op 14-10-2025 23:02 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• rcor
Ultraman schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:38:
[...]

Een ST-238R. Volgens mij is dat een RLL formatted schijf. Dure jongen vroeger. Je hebt hem aan een RLL controller hangen?

Ik heb bij het HCM een Olivetti M24 hersteld met een MFM formatted zusje van die schijf. De non-RLL variant maar gemaakt in dezelfde fabriek. Die kwam al met die machine en was verbonden met een RLL controller zodat je meer storage op die MFM schijf hebt. 50% meer gratis MBs. Echte Tweaker oplossing. En hij werkt! Helaas lijkt onlangs het display van dat ding er de brui aan gegeven te hebben of de voeding er van... :(

Ik hoop dat ik die ST-238R ga zien. Als hij mij bereikt ga zeker een en ander proberen. Een RLL controller die het doet weet ik iig wel te vinden. ;)

Onlangs heb ik een Socket 370 Chaintech bord, VIA Apollo 133, even van de recyclestapel gehaald. Geen sterrenbord maar ook geen totale bagger. Kun je best een leuke Pentium 3 mee bouwen. Ding zou niet booten. Klopt wel, is zo onstabiel als wat. Maaaar met een Celly 600, zonder RAM kreeg ik na wat pielen er wel luide piepen uit. Met RAM na enkele resets zelfs wat bootcodes op de POST kaart. Er zitten meerdere bolle condensatoren op dat bord... Mijn gok is dat die stroomtoevoer onstabiel is en dat ga eens verhelpen. Binnenkort eens een dozijn elcos bestellen...
Mocht je vandaag (15-10-2025) aanwezig zijn: tussen 12:30 en 13:00 uur probeer ik bij daar te zijn om e.e.a. af te droppen en het museum te bezoeken... Dit doe ik samen met een goede vriend en collega van het werk... Dus mocht je een poging willen wagen... ;)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-11 23:07

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

rcor schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 07:49:
[...]

Mocht je vandaag (15-10-2025) aanwezig zijn: tussen 12:30 en 13:00 uur probeer ik bij daar te zijn om e.e.a. af te droppen en het museum te bezoeken... Dit doe ik samen met een goede vriend en collega van het werk... Dus mocht je een poging willen wagen... ;)
Vandaag gaat niet lukken vrees ik. Aan het werk. Ik ben er typisch om de vrijdag. Maar kans is groot dat ik die disk alsnog zie en anders vraag ik er wel naar de eerstvolgende keer.

Bedankt voor het brengen alvast!

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:40

Meneer aard

Porsche rulez!

Normaliter post ik niet in dit topic; maar blader af en toe door. Meende dat iemand nog op zoek was naar die chieftec geleiders t.b.v. 5.25" drivebay.
Op V&A kwam ik deze chieftec kast tegen vanochtend ; v&a aangeboden: Retro Chieftec Matrix MX-01

Met geleiders ;)

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:06
In de afgelopen tijd is mijn verzameling weer uitgebreid met onder andere deze vier kaarten;

VlnR; Trident Microsystems BladeXP 128, SiS Xabre 400, PowerVR PCX1, Number 9 Imagine Series II.
Verzameling
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8-qSPmdV6wVPEl7cNoGt2vITco8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gt8sCIzj2yLv7Sohw5Rd5hjN.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mawoWrQoQuV3x6c1zh27fR1HmnU=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QwPgz1x9MQ3Ajble4UQYF88n.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0mYo2RIESyZ7-2YaWWFw-dMg8cQ=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BP3sHElxs64lYVgXN3qrl5Al.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Fo9aPfTIPY9Wj0aKjbvS1swfqQ=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cPngRAoGhaIslmqTHKHBUaKw.jpg?f=fotoalbum_small

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-11 20:09

_Eend_

🌻🇺🇦

corné325i schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:46:
Heb laatst een syteempje inc mooie ouwe Chieftec Dragon DA-01 kast op de kop getikt :P Maar nu wil ik dus extra dingen toevoegen zoals een soundblaster platinumfront en een sdcardreader enz maar die moet je monteren dmv rails en heb dus geen extra rails erbij... 8)7 Heeft iemand deze toevallig nog liggen of weet iemand waar ik deze kan krijgen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb deze kast ook gehad, die is in de loop der jaren wat aangepast en bij de stort beland. Maar ik heb denk ik nog wel wat spullen liggen. Ik ga even voor je kijken morgen :)

• corné325i
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-11 20:53
Heeft iemand een soortgelijk rekje liggen maar dan eentje die wel past in deze kast? Heb er zelf een aantal liggen maar helaas geen passende 🤦‍♂️
Het liefste eentje die nog groter is ook aangezien er een zipdrive, een standaard floppydrive en er nog 2 hardeschijven in moeten 😇 (er heeft ook een grotere ingezeten origineel zo te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yTGsFhfcoBFTcN08dXcrVHaHoao=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ErjZn9Vw0vpOPo7r70qS7Yf3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QhtqJVqZyDJ_3xAkILvxb1pxqGE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yKeE6kYKb6fYIqJCqy7xaxhq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WXcF4_EGdUbQGR6XsBBqz_gBDiw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2zVcm2BzQGUYiCyXJUnN9EBn.jpg?f=fotoalbum_large

• corné325i
Nice helemaal compleet met dozen en alles erbij 😎👌
NitroX infinity schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 13:21:
In de afgelopen tijd is mijn verzameling weer uitgebreid met onder andere deze vier kaarten;

VlnR; Trident Microsystems BladeXP 128, SiS Xabre 400, PowerVR PCX1, Number 9 Imagine Series II.
Verzameling
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

• jimh307
  • Niet online
corné325i schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 10:44:
Heeft iemand een soortgelijk rekje liggen maar dan eentje die wel past in deze kast? Heb er zelf een aantal liggen maar helaas geen passende 🤦‍♂️
Het liefste eentje die nog groter is ook aangezien er een zipdrive, een standaard floppydrive en er nog 2 hardeschijven in moeten 😇 (er heeft ook een grotere ingezeten origineel zo te zien.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat een prachtige vangst heb je daar, daar kun je wel even mee vooruit :*)

Aan die rekjes kan ik je niet helpen, maar hier lopen genoeg mensen mee met dit mooie draadje, dus dat zal wel goed komen.

edit: je kunt maar 4 apparaten aankoppelen op 2 IDE kabels, hoe doe jij dit? Extra IDE kaart of.

[ Voor 3% gewijzigd door jimh307 op 19-10-2025 19:20 ]

• corné325i
jimh307 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 19:18:
[...]

Wat een prachtige vangst heb je daar, daar kun je wel even mee vooruit :*)

Aan die rekjes kan ik je niet helpen, maar hier lopen genoeg mensen mee met dit mooie draadje, dus dat zal wel goed komen.

edit: je kunt maar 4 apparaten aankoppelen op 2 IDE kabels, hoe doe jij dit? Extra IDE kaart of.
Heb die dual pentium 3 allang hoor alleen heb m nu in een andere kast gezet, maar daar bleek dus dat rekje niet in te zitten. ;( 8)7

Die slot in cdspeler is scsi dus daar zit een extra pci kaartje voor in en heb nog een pci sata kaarten erin zitten voor 2 sata harde schijven. Moet waarschijnlijk wel een ide hardeschijf erin hangen voor windows vermoed ik want hij zal wel niet van sata booten denk ik.
En die Iomega ditto max zit op een floppy aansluiting ipv IDE.

btw, weet iemand wat daar precies in moet in die Iomega ditto drive? moeten een soorten van grote cartridge in of iets?. Dat ding zat bij een partij dus had zoiets van ram m maar ergens in onder de mom van kastvulling :+

• The Eagle
  • Laatst online: 00:20

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een Ditto tape :)
Zijn er in verschillende groottes qua MB, ligt aan je drive. Hoort idd op de floppy poort te zitten.

En vwb aantal drives en booten: even kijken of je kunt booten van SCSI, ligt aan je controller. IDE disk booten zal makkelijker te configureren zijn. Boot van SCSI vermoedelijk sneller ;)
Controller kunnen sowieso een stuk of 7 devices per aansluiting op, dus vermoedelijk wordt dan je PSU de bottleneck :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

NitroX infinity schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 13:21:

Verzameling
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Ooh die Imagine128v2 O+

Heb hier een Revolution 4, maar vind de oorspronkelijke Imagine128 nog altijd mooier.

Oslik blyat! Oslik!

• corné325i
The Eagle schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 21:35:
Een Ditto tape :)
Zijn er in verschillende groottes qua MB, ligt aan je drive. Hoort idd op de floppy poort te zitten.

En vwb aantal drives en booten: even kijken of je kunt booten van SCSI, ligt aan je controller. IDE disk booten zal makkelijker te configureren zijn. Boot van SCSI vermoedelijk sneller ;)
Controller kunnen sowieso een stuk of 7 devices per aansluiting op, dus vermoedelijk wordt dan je PSU de bottleneck :P
Zal nog maar moeilijk aan te komen zijn zeker die ditto tapes?

En wat betreft de SCSI dat is alleen de cdromspeler, de schijven zijn SATA daarvan kun je niet booten op zon oud ding schat ik..

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-11 20:14

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Er zijn ook sata controllers die een bios hebben, die booten gewoon :)
Die van Promise ondersteunen dat meestal wel. En er zijn er meer.
Moet je de bios prioriteit op een scsi schijf zetten. En mogelijk -dit is de lastigste- Windows drivers vinden.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:52

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Die Ditto drive is gewoon een QIC-loopwerk, volgens mij passen er QIC-EX tapes in, maar waarschijnlijk passen "gewone" QIC tapes ook en deze zijn niet zeldzaam. Controleer wel altijd de aandrukrol in het loopwerk (deze wil nog wel eens smelten en dat geeft een enorme zooi) en de tension-band in de cartridge. Als je aan het plastic wieltje op de cartridge draait moeten beide tapespoelen in de cartridge meedraaien.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Pfff... Ikke even zoeken naar Ditto cardridges en tapes, komt er me daar toch een sloot Pokemon websites op me af... En ze vertellen me allemaal hetzelfde :')
Over retro gaming gesproken...

Maar voor tapes komt ik vooral pickclick en evilbay tegen... Ik zoek misschien verkeerd.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• rcor
Onlangs had ik een Corsair RM-550X voeding op de kop getikt voor een laag bedrag en de reden: de kabels misten deels en hij kon niet getest worden bij de kringloop waar ik was... Nou, die kabels kom ik nog wel aan via Corsair dacht ik nog... Dus de gok genomen en de voeding gekocht voor 4,50 euro... Want die Corsair is mooier en velen malen stiller dan een basic Cooler Master met passive PFC in mijn Pentium 3 zelfbouw pc...

Had ik even pech! De kabels waren geen probleem, die had ik zo gevonden en besteld bij Corsair zelf met dank aan hun support afdeling...

Echter: de kabels kwamen binnen en de voeding deed niets... Dus even een PSU tester gekocht (die wilde ik toch al een keer aanschaffen)... Geen teken van leven bij de voeding toen die binnen was gekomen en ik hem kon testen... Da's balen!

Enfin, niet veel later vond ik op Marktplaats diezelfde voeding nogmaals... Nu iets duurder, maar wel wat kabels erbij... Dus die gekocht en bij binnenkomst met de PSU tester getest: werkt!

Oké dan die andere voeding met die kabels ook eens testen: nog steeds dood! Of te wel: echt defect...
Ik pak die nieuwe kabels en test deze met de zojuist gekochte voeding uit: voeding werkt nog steeds!
Wat een mazzel: die nieuwe kabels waren allen apart gesleeved, dus velen malen mooier dan die standaard kabels die bij de voeding zaten... En dus die allen op één na gebruikt in ruil voor de oorspronkelijke kabels (de ATX stekker was wat handiger van de oorspronkelijke kabelset)... Het eind resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_4tf21yA9D0X0ybu2LBeGjtrppc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YjzbX0Cjy50wFlVHlfaTqQn2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BeektivhrbLJo2vm0RgfaoBSR-Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8HbdT6gbypp1jl97wCjYKVQ0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fppfYn4hlHfUJKuFY0Y3srM7ELk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/40eMNUkTgcTOY4cBCjzTupoL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QPj9t2y6aJWjPPLfgysfLA67zFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y1AObatYKAWSDlKUSLvlKd70.jpg?f=fotoalbum_large

Voor wie opgelet heeft zag dat ik ook geronde IDE kabels inmiddels geplaatst heb inruil voor de platte IDE kabels en ook een geronde floppy kabel... Velen malen mooier! Alles voor een betere en nog mooiere pc! ;)

• The Eagle

The Eagle

Waterbeesje schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 16:53:
Pfff... Ikke even zoeken naar Ditto cardridges en tapes, komt er me daar toch een sloot Pokemon websites op me af... En ze vertellen me allemaal hetzelfde :')
Over retro gaming gesproken...

Maar voor tapes komt ik vooral pickclick en evilbay tegen... Ik zoek misschien verkeerd.
De vraag is welke Ditto drive je hebt en welke tapes er in passen. SOms QIC, Soms Travan, some Iomega specifiek. Zie Wikipedia: Ditto (drive) voor een overzicht :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• _Eend_
  • Laatst online: 13-11 20:09

_Eend_

🌻🇺🇦

@corné325i uh, iets later dan "morgen".. Maar ik heb ze helaas niet meer kunnen vinden. Ik dacht dat ik er nog een paar op een stel CD en DVD Writers had zitten, maar daar zitten ze niet meer op.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:52

PD2JK

ouwe meuk is leuk

S3TC spielerij in de vorm van een Number Nine SR9 Savage4 kaart met 16MB en een subtiel koelblokje. Ergens dacht ik dat dit een Extreme zou zijn. Brainfart. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kpMhq3UEE6QzRx2VyDdzTvX63dE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lNUyUdVdkQQW67ZzuWLbColo.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:53

Thandor

SilverStreak

Desalniettemin, Working...eight days a week.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• corné325i
Weet iemand toevallig hoe je steam werkend kunt krijgen op windows 7?
Ik krijg iedere keer de melding:

"Steam moet online zijn om te kunnen updaten. Bevestig je netwerkverbinding en probeer het opnieuw"

Heb al diverse internetoplossingen geprobeerd maar niks werd tot nu toe helaas.

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:28

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

corné325i schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 09:40:
Weet iemand toevallig hoe je steam werkend kunt krijgen op windows 7?
Ik krijg iedere keer de melding:

"Steam moet online zijn om te kunnen updaten. Bevestig je netwerkverbinding en probeer het opnieuw"

Heb al diverse internetoplossingen geprobeerd maar niks werd tot nu toe helaas.
Ik verwacht dat je tegen TLS1.3 encryptie aanloopt. Volgens mij heeft Windows 7 daar ook nooit support voor gekregen.

Je zou eens kunnen kijken of je een TLS proxy kan gebruiken?

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Beetje huisvlijt vanavond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HllPR_g2A6AstfkwgOJjwJJKqBo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5zjldY41Wnue4B3zCHF5rqjJ.jpg?f=fotoalbum_large

Geen tijd om het vannacht nog te testen, dat wordt morgenavond.

Oslik blyat! Oslik!

• The Eagle

The Eagle

dion_b schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 00:39:
Beetje huisvlijt vanavond:
[Afbeelding]

Geen tijd om het vannacht nog te testen, dat wordt morgenavond.
https://hackaday.com/2025...us-mindscape-music-board/ gelezen en zlf maar aan de slag gegaan? Of bij toeval aangekomen?
* The Eagle vraagt zich af in hoeverre je daar met alleen het board weg gaat komen, en zo niet waar je in 's hemelsnaam de drivers vandaan zou moeten plukken

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Inmiddels heb ik een programma gevonden waarmee ik in Windows XP mijn mouse polling rate succesvol kan veranderen (naar 125hz).

"HIDUSBF"

https://github.com/LordOfMice/hidusbf

Eindelijk kan ik met mijn Razer Viper Ultimate muis The Cronicles of Riddick: Escape From Butcher Bay spelen zonder vreemd gedrag :D

Edit het kan nog beter:

https://github.com/Nezarn/TCoRFix/?tab=readme-ov-file

Dit fixed alles wat er nog meer mis is met de game en de muis workaround is dan niet meer nodig :)
... alleen onder XP krijg ik dit niet aan de praat.

[ Voor 26% gewijzigd door HugoBoss1985 op 27-10-2025 19:40 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The Eagle schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 11:56:
[...]

https://hackaday.com/2025...us-mindscape-music-board/ gelezen en zlf maar aan de slag gegaan? Of bij toeval aangekomen?
* The Eagle vraagt zich af in hoeverre je daar met alleen het board weg gaat komen, en zo niet waar je in 's hemelsnaam de drivers vandaan zou moeten plukken
Niet helemaal, Vogons topic erover gezien (waar ook naar dat artikel gelinked werd) en mezelf niet kunnen inhouden: https://www.vogons.org/viewtopic.php?t=108207

Zodra iemand Ultima 6 zegt, ben ik om. Zit met smart op de Covox Sound Master replica te wachten, dan heb ik alle sound opties ervan ;)

Oslik blyat! Oslik!

• rcor
Ik heb even wat advies nodig. Tijdens het opruimen van wat spullen kwam ik de Cooler Master processor koeler nog tegen die op één van mijn P2/ P3 processors gemonteerd zit... Die Cooler Master fan maakt met dank aan zijn kogellagering een hoop lawaai, waardoor ik 'm niet ben gaan gebruiken...

MAAR: wat als ik die lawaaiige Cooler Master Fan zou vervangen door wat beters?

Mijn vragen die ik moet zien te beantwoorden:
- Heeft het nut om een stock Intel koeler te vervangen door dat cooler Master koellichaam als ik er een andere fan op zet?
- Welke fan zou ik dan moeten toepassen van 50x50x10MM? Zover ik gezien heb heeft Noctua niets in catalogus staan wat zou passen...
Wel zag ik deze fan voorbij komen van Noise Blocker: https://www.reichelt.com/...fZaPRKd7PXbEaAldREALw_wcB
Tjah, is deze afdoende? Any thoughts?

En Elders las ik iets over de Global Win VOS32 koeler, dat schijnt een hele goede koeler te zijn die niet door Intel gecertificeerd is voor gebruik bij hun P3 processor... Aanrader als ik de fan door een stillere vervang?

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

rcor schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 21:17:
Ik heb even wat advies nodig. Tijdens het opruimen van wat spullen kwam ik de Cooler Master processor koeler nog tegen die op één van mijn P2/ P3 processors gemonteerd zit... Die Cooler Master fan maakt met dank aan zijn kogellagering een hoop lawaai, waardoor ik 'm niet ben gaan gebruiken...

MAAR: wat als ik die lawaaiige Cooler Master Fan zou vervangen door wat beters?

Mijn vragen die ik moet zien te beantwoorden:
- Heeft het nut om een stock Intel koeler te vervangen door dat cooler Master koellichaam als ik er een andere fan op zet?
- Welke fan zou ik dan moeten toepassen van 50x50x10MM? Zover ik gezien heb heeft Noctua niets in catalogus staan wat zou passen...
Wel zag ik deze fan voorbij komen van Noise Blocker: https://www.reichelt.com/...fZaPRKd7PXbEaAldREALw_wcB
Tjah, is deze afdoende? Any thoughts?

En Elders las ik iets over de Global Win VOS32 koeler, dat schijnt een hele goede koeler te zijn die niet door Intel gecertificeerd is voor gebruik bij hun P3 processor... Aanrader als ik de fan door een stillere vervang?
En stock koeler voorzien van een andere ventilator is een prima idee, sowieso kun je er een stillere ervaring die krijgen bij meer luchtstroom. Of het koellichaam zelf voldoet... Het is natuurlijk geen cooler master V8 met legio aan heatpipes maar verder dikke prima.

Ik zou trouwens kijken naar noctua industriële ventilators. Die van 60mm passend maken.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• rcor
Waterbeesje schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 22:13:
[...]

En stock koeler voorzien van een andere ventilator is een prima idee, sowieso kun je er een stillere ervaring die krijgen bij meer luchtstroom. Of het koellichaam zelf voldoet... Het is natuurlijk geen cooler master V8 met legio aan heatpipes maar verder dikke prima.

Ik zou trouwens kijken naar noctua industriële ventilators. Die van 60mm passend maken.
Dank voor je reactie. Ik vraag me echt af hoe ik die dan passend moet krijgen... Ik heb namelijk deze koeler, maar dan met oud Cooler Master logo op de fan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lCs0gd5trKkHp_9PnLTkA1ODpOU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RswuLWXdVgXsmTbTzQXe0DuR.jpg?f=fotoalbum_large

De fan word geklemd met een plastic bracket die gemaakt is voor de 50x50x10mm fan... Mocht het passend te krijgen zijn zou ik deze Noctua fan willen toepassen:
https://www.noctua.at/en/products/nf-a6x15-flx#hero

Het is jammer dat Noctua geen 50x50x10 fan in hun assortiment heeft, dan had ik die gekocht en meteen ervoor in de plaats zetten... Tjah en dan zijn er wel 40MM fans die 10mm dik zijn:
https://www.noctua.at/en/products/nf-a4x10-flx
Maar die is kleiner en ook dan moet ik iets knutselen... Dus kun je dan beter voor die grotere fan gaan als dit passend te krijgen is... ;)

En dan moet ik nog iets verzinnen om die klem boven op te vervangen... Die had ik kapot geknipt om de processor uit de retention bracket te krijgen destijds...

[ Voor 4% gewijzigd door rcor op 27-10-2025 23:45 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kijk anders eens hiernaar, ook best stil (en goedkoper dan Noctua): uitvoering: Noiseblocker BlackSilent XS-2, 50mm

Oslik blyat! Oslik!

• rcor
dion_b schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 23:59:
Kijk anders eens hiernaar, ook best stil (en goedkoper dan Noctua): uitvoering: Noiseblocker BlackSilent XS-2, 50mm
Klinkt goed en die gaat direct passen zonder aanpassingen te hoeven doen aan het koellichaam... Oude fan er af halen en deze ervoor terug plaatsen en dan monteren op de p3 processor... :)
Moet ik alleen die klem nog zien te vinden om ervoor te zorgen dat de processor niet uit het slot valt door trillingen... Best Jammer dat ik die niet heel heb kunnen houden toen ik deze pc aan het bouwen was...

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

rcor schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 01:25:
[...]

Klinkt goed en die gaat direct passen zonder aanpassingen te hoeven doen aan het koellichaam... Oude fan er af halen en deze ervoor terug plaatsen en dan monteren op de p3 processor... :)
Moet ik alleen die klem nog zien te vinden om ervoor te zorgen dat de processor niet uit het slot valt door trillingen... Best Jammer dat ik die niet heel heb kunnen houden toen ik deze pc aan het bouwen was...
https://www.thingiverse.com/thing:6777987

Ik heb die 2x geprint en in gebruik met Pentium 3 en een koeler zoals je Coolermaster. Is volgens mij niet echt geschikt om de cpu traditioneel te installeren en te verwijderen (vaak).
Deze heb ik zelf gemonteerd met de cpu al in het slot.

Kant-en-klaar is deze geschikt voor je Coolermaster heatsink... de standaard Intel heatsinks met haakjes die in de 2 oogjes bovenop vallen zijn minder geschikt.
Daarvoor moest ik i.c.m. een Pentium 2 de oogjes aanpassen (vijlen).

[ Voor 15% gewijzigd door HugoBoss1985 op 28-10-2025 10:05 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

HugoBoss1985 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:03:
[...]

https://www.thingiverse.com/thing:6777987

Ik heb die 2x geprint en in gebruik met Pentium 3 en een koeler zoals je Coolermaster. Is volgens mij niet echt geschikt om de cpu traditioneel te installeren en te verwijderen (vaak).
Deze heb ik zelf gemonteerd met de cpu al in het slot.

Kant-en-klaar is deze geschikt voor je Coolermaster heatsink... de standaard Intel heatsinks met haakjes die in de 2 oogjes bovenop vallen zijn minder geschikt.
Daarvoor moest ik i.c.m. een Pentium 2 de oogjes aanpassen (vijlen).
De maker heeft z'n terminologie iig niet scherp - hij noemt het een universele SECC bracket, terwijl 'universeel' juist SECC (Klamath en vroege Deschutes en Katmai), SECC2 (latere Deschutes, Katmai en Coppermine) en SEPP (Covington en Mendocino) zou moeten ondersteunen. Als ik die foto van @rcor zie is de zijne alvast SECC2. Dat is goed nieuws, want als ik de bracket zo bekijk is hij daarvoor bedoeld.

Jouw beschriving van de P2 waar je moest bijvijlen klinkt juist als SECC 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 28-10-2025 12:46 ]

Oslik blyat! Oslik!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

dion_b schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:44:
[...]

De maker heeft z'n terminologie iig niet scherp - hij noemt het een universele SECC bracket, terwijl 'universeel' juist SECC (Klamath en vroege Deschutes en Katmai), SECC2 (latere Deschutes, Katmai en Coppermine) en SEPP (Covington en Mendocino) zou moeten ondersteunen. Als ik die foto van @rcor zie is de zijne alvast SECC2.

Jouw beschriving van de P2 waar je moest bijvijlen klinkt juist als SECC 8)7
SECC had wat aanpassing nodig (ik moest iets van de bovenste kant van de rechthoekige oogjes afvijlen) omdat het klemmetje van de cpu assembly anders niet eens erin haakte...
SECC2 werkte/paste hierbij wel direct na het printen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nlDOjvWc7lGhyNXUOpc3nC9r0oU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xEWGFl4TFdv1p0yqXQDuqJ17.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: nee ik haal 2 verschillende prints door elkaar.
Ik had eerst een SECC "only" geprint en daarbij moest ik die aanpassing doen.
Deze SECC2 (die ik linkte) heb ik nooit geprobeerd met een SECC cpu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/txPJCGo4izAHH_Bk86s8PCziYgU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SesM7W0zxxwzDS5CpJQS5UQX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door HugoBoss1985 op 28-10-2025 12:51 ]

• rcor
Ik heb even een plaatje van mijn Asus P2B-F moederbord bekeken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nW7VUJLjcBdTE7_qgRqJF9Yj9DU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F6399jqs9Yq34J92y7iSFDRw.jpg?f=fotoalbum_large
Als ik vanuit deze positie naar de retention bracket kijk zie ik dat deze voor SECC2 bedoeld is. Met andere woorden: dat klemmetje van Cooler Master bovenop zou in principe dan niet nodig zijn als ik het goed begrijp omdat hij dan bij de koeler in het midden de boel vast klemt (wellicht dat dit de reden is waarom hij er niet los wilde komen toen ik hem eruit wilde halen en dat je die alleen moet toepassen op een SECC1 retention bracket, wat de vorige eigenaar dan blijkbaar niet wis)...

Dat zou gunstig zijn, hoef ik alleen die fan nog maar te regelen en de stock Intel koeler om te swappen met die Cooler master (en uiteraard die stock Intel koeler op die Pentium 2 450Mhz plaatsen om hem niet kwijt te raken)...

[ Voor 10% gewijzigd door rcor op 28-10-2025 15:16 ]

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Heel onorthodox ben ik ook niet vies van tie wraps voor ventilators. Met een stukje anti vibratie schuim (lees: tochtstrip van €2,99) werkt dat erg goed! Maar is niet heel fraai om te zien.

Andere vraag: ik wil twee Goteks upgraden met een luidsprekertje. Mooie handleiding op de flashfloppy wiki pagina, koud kunstje. Maar nu het luidsprekertje zelf...
Afbeeldingslocatie: https://www.vogons.org/thumbs/42621_bfe28d6e33a2d740bd9d94862410ec60/IMG_20251028_173845.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.vogons.org/thumbs/42621_50bd68b6bd7f63f2d6f418ec93e27032/IMG_20251028_173820.jpg
Deze heb ik er 4 van liggen.

Gaat dit:
- prima werken;
- geen kik geven;
- de Gotek frituren?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:09

nelizmastr

Goed wies kapot

Afgelopen week eens een gokje gewaagd voor een partijtje ongeteste AGP kaartjes van MP voor weinig.
Van tevoren wist ik dat het vooral low end spul is, maar dat is prima voor P2/P3/Athlon spul op Win9x.

1x XFX FX5200 128mb 64b
1x Onbekend merk GF4 MX440 32MB 128b
2x XFX MX4000 128MB 64b (1 levend, 1 dood)
1x Onbekend merk MX4000 64MB 32b (afgrijselijk ding)
1x Matrox Millennia G550 32MB
1x Daytona S3 Trio3D (niet kunnen testen nog)
1x Onbekend merk FX5600 128MB met afgrijselijk lage kloksnelheden (netto amper 10% sneller dan de MX440 in 3DMark2001SE op een A64 3400+)

Meeste kaartjes zijn ook passief gekoeld dus geen gekloot met verrotte oude fans van meer dan 20j geleden.

Is het bijzonder? Neuh. Maar ik heb een stiekeme passie voor raar en/of low end, dus het past mooi bij de XGI Volari V3 en de Xabre 400 die ik nog heb liggen :)

I reject your reality and substitute my own

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

@nelizmastr Die MX440 kaartjes kunnen nog verrassend vlot zijn, dus misschien ligt het niet zo zeer aan de FX5600. Hoewel... Volgens mij was de FX generatie ook niet de grootste verbetering.

Weet je zeker dat die ene MX4000 een 32b bus heeft? Dan is dat echt een geknepen versie van een kreupele uitgave :/

Stiekem vind ik die Trio3D nog een de meest interessante kaart uit deze set :p

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
@Waterbeesje Stiekum wil ik wel even die Tulip XT aan mijn 1084S sluiten en kijken of dat werkt :+
Als CGA volgens de specs werkt, dan zou die vreemde DGA (CGA emulatie zag ik?) misschien ook wel wat moeten doen.

Geen idee wat ik verder met een XT machine moet doen :P

C:\>_

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Waterbeesje schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 22:44:
@nelizmastr Die MX440 kaartjes kunnen nog verrassend vlot zijn, dus misschien ligt het niet zo zeer aan de FX5600. Hoewel... Volgens mij was de FX generatie ook niet de grootste verbetering.

Weet je zeker dat die ene MX4000 een 32b bus heeft? Dan is dat echt een geknepen versie van een kreupele uitgave :/

Stiekem vind ik die Trio3D nog een de meest interessante kaart uit deze set :p
Ja ik weet zeker dat die mx4000 32-bits is, hij is ook echt een pak langzamer in 3dmark en Everest Home lijkt redelijk betrouwbaar tot dusver.

De Trio3D moet ik nog even voor kijken of ik een bordje heb met een daadwerkelijk universal agp slot met beide voltages. Zou zonde zijn op die manier de kaart te slopen :+

Als-ie werkt zou ‘t wellicht leuk zijn voor een ss7 systeem, heb ik alleen geen bord voor (ook geen AT spul überhaupt dus moet ook nog ATX zijn).

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

nelizmastr schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 07:31:
[...]

Ja ik weet zeker dat die mx4000 32-bits is, hij is ook echt een pak langzamer in 3dmark en Everest Home lijkt redelijk betrouwbaar tot dusver.

De Trio3D moet ik nog even voor kijken of ik een bordje heb met een daadwerkelijk universal agp slot met beide voltages. Zou zonde zijn op die manier de kaart te slopen :+

Als-ie werkt zou ‘t wellicht leuk zijn voor een ss7 systeem, heb ik alleen geen bord voor (ook geen AT spul überhaupt dus moet ook nog ATX zijn).
Op een Pentium 3 600 waren een MX440SE 128bit en een FX5600 64bit vrijwel gelijk in 2001SE.
Wellicht heb je een FX5600 64 bit.

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Vinnie schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 22:56:
@Waterbeesje Stiekum wil ik wel even die Tulip XT aan mijn 1084S sluiten en kijken of dat werkt :+
Als CGA volgens de specs werkt, dan zou die vreemde DGA (CGA emulatie zag ik?) misschien ook wel wat moeten doen.

Geen idee wat ik verder met een XT machine moet doen :P
Die DGA kaart is een 2-in-1 kaart, volwaardig Hercules + volwaardig CGA, achterop met een switch te wisselen :p
Softwarematig kan die daarbij ook CGA emulatie doen op een Hercules scherm voor extra compatibiliteit.
https://www.tulipgv.nl/download/DGA.pdf

Maar ehm... Het is een prachtige XT, die zou in ieder collectie passen :D

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

HugoBoss1985 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 07:35:
[...]

Op een Pentium 3 600 waren een MX440SE 128bit en een FX5600 64bit vrijwel gelijk in 2001SE.
Wellicht heb je een FX5600 64 bit.
Ja het is een 64-bits versie, dat klopt. Maar ook nog met absurd lage kloksnelheden. Eigenlijk vooral geschikt als beeldadapter en verder niet :+

Als ik echt DX9 support nodig heb, ligt hier veel mooier spul, zoals de R9700Pro, X1650XT, 6600GT etc.

• marklinfan
Vandaag ook iets leuks gescoord bij de kringloop! Volledig werkende (mist alleen 3,5" diskettestation) Athlon 1800+ ,1GB RAM, Maxtor DiamondMax 10gb 91021U2 harddisk verpakt in een Asus (micro?) tower met Asus Terminator K7 DDR A7SC moederbord met onboard SiS 315 videoi, audio etc. Daarbij een leuke LG Studioworks 700M CRT monitor met ingebouwde speakers en microfoon (beeld is goed alleen op de foto niet echt).
Blij mee! Mijn eerste PC die ik zelf had was een Athlon 1700+ dus dit is wel leuk om mee te spelen _/-\o_

Ook altijd fijn als je hem aansluit en aanzet en hij direct netjes Windows, in dit geval XP, begint te booten. Is een verse installatie. Moet wel schoongemaakt worden, veel stof in :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_YOdAt_FRgFV_RO7r0J-4qrth8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A7j8vCQur8vmP6jQBS37IgNY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door marklinfan op 30-10-2025 14:40 ]

• martin_v_z
  • Laatst online: 22:42
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B8dAq7nVxoSkYzKzZ02Y1veBkxE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lLXFZXNU5zgdFOHPwm9VkO0v.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe aanwinsten

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Prachtige box art en dito waarschuwing. :)

(Lemmings)

[ Voor 32% gewijzigd door PD2JK op 30-10-2025 20:39 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• martin_v_z
PD2JK schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 20:19:
Prachtige box art en dito waarschuwing. :)

(Lemmings)
Gaaf he. Een van de meest creatieve puzzel games uit die tijd. Nu nog Oh no more lemmings vinden en deel 2. Deel 3 vond ik zelf niet zo heel interessant in de tijd.

• The Eagle

The Eagle

martin_v_z schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 21:22:
[...]

Gaaf he. Een van de meest creatieve puzzel games uit die tijd. Nu nog Oh no more lemmings vinden en deel 2. Deel 3 vond ik zelf niet zo heel interessant in de tijd.
Bedoel je origineel in box of alleen de software? Die laatste mag niet heel lastig zijn.
En vergeet Xmas Lemmings niet :)

• martin_v_z
The Eagle schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 22:59:
[...]

Bedoel je origineel in box of alleen de software? Die laatste mag niet heel lastig zijn.
En vergeet Xmas Lemmings niet :)
In box. Software is denk ik wel makkelijk ergens vandaan te plukken.
Ik heb een box met Christmas Lemmings. Het is alleen geen big box. Er is dacht ik wel een big box versie maar volgens mij wel iets aan de duurdere kant. Als ik hem een keer voor een leuke prijs kan vinden komt die er zeker ook wel bij.

• rcor
Hobby time! Ik had onlangs wat getracht uit te proberen in mijn Pentium 3 computer: de CPU koeler van de Pentium 3 er afhalen... Man man man, wat een ramp om dat ding er vanaf te krijgen als je 'm heel wilt houden...

Conclusie voor nu: die laten we zitten en we veranderen niets... Ik heb geen zin om dadelijk een defecte CPU hier aan over te houden...

Besides, de stock Intel koeler bleek niet mijn grootste lawaai maker te zijn... Dat is de Asus V3800 met actieve fan kwam ik later achter... Ik had namelijk die S3 Savage 4 even getest en jawel: die werkt!
Bij die test was mijn PC in eens behoorlijk stiller geworden... Dus wellicht daar wat aan doen ipv de processor... Tot zover de leuke kant van die dag dat ik aan het hobbyen was...

Want na deze acties wilde ik Windows 98 opstarten, maar de computer had er geen zin meer in... Windows 98 startte niet meer op en de bios bleef soms hangen op een bepaald punt... Bijzonder was dat als ik de componenten even aandrukte de computer weer werkte soort van, maar als je 'm uitzette deed hij daarna niets meer...

Het werd nog een graad erger op een gegeven moment: Windows 98 startte helemaal niet meer op en gaf deze melding (waarbij ik even zo'n :? momentje had):
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczPod0gn61iMMROaiMBROrgAg3U4Hc14MsYOM7BOBbQKhFdKcf7mipUPNrQfGTdiyIq59AUrSj8pTiNWWfJHXjN3vCpzAJ9qBlVYWWnYQRMv2OrDpRQF=w2400

In eerste instantie dacht ik nog dat de Windows 98 installatie om zeep was geraakt, wellicht door het uit testen van die S3 Savage 4 kaart en ander software matig gehobby... Dus Windows maar eens opnieuw installeren... Helaas zonder succes want de fouten werden alleen maar erger, ook in DOS alleen maar vage dingen en een Windows installatie die er consequent uitklapt nog voor hij zijn benodigde bestanden had gekopieerd... :? Uiteindelijk kreeg ik de installatie aan de gang en bij een reboot tijdens de installatie weer bovenstaande (fout)melding... :'(

Oef, toch hardware problemen (Ja! zo bleek uiteindelijk)?

Daarom dit plan van aanpak bedacht en uitgevoerd om vast te stellen dat er inderdaad hardware problemen zijn:
- Uitgebreide bios checks inschakelen bij opstarten
- Alle uitbreidingskaarten en geheugen modules eruit halen
- Telkens een component terug plaatsen en de computer opnieuw inschakelen nadat ik een component terug plaats... Beginnend met het geheugen uiteraard...

Bij de eerste geheugen module van 64MB had ik al direct beet: bad memory gaf het moederbord aan... Hebbes! De oorzaak van de ellende gevonden: minimaal één defecte geheugen module! :*)

Daarna direct alles weer terug ingebouwd en met een reep van 128MB geheugen de Windows 98 installatie voltooid met succes! :D Daarna de tweede module erbij gezet van 128MB en nog steeds geen problemen... :D Dus morgen maar eens in mijn voorraad geheugen modules kijken of er een 64MB vervanger tussen zit en die inbouwen... ;) Moet ik niet vergeten om die defecte geheugen reep weg te gooien, want die wil je niet per ongeluk nog ergens inzetten... ;)

• rcor
Vandaag, correctie (het is net na twaalf uur zie ik nu), gisteren het geheugen probleem opgelost met behulp van die geheugen modules van 20 euro eerder dit jaar die ik gekocht had op de Carboot Sale in Horst... Ik vond in die collectie nog een mooie 64MB pc100 SD-ram geheugen module... Die ingebouwd en werken!

Ondertussen de Windows 98 installatie voltooid qua drivers en dergelijke...

Later de software maar eens herstellen, mijn trouwe vrienden als bureaublad achtergrond terug plaatsen (de beiden inmiddels helaas overleden hond Spikey en mijn dierbare kanarie Spike die ik samen verwerkt heb in een bureaublad achtergrond) en die alternatieve proxyserver weer instellen...

Wijze les voor mij: niet meteen alles op de software gooien bij die oude computers... Wat in eerste instantie software lijkt, kan ook zomaar hardware zijn omdat die computers zo weinig prijs geven als er een storing is... ;)

[ Voor 3% gewijzigd door rcor op 07-11-2025 00:17 ]

• jimh307
  • Niet online
marklinfan schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:15:
Vandaag ook iets leuks gescoord bij de kringloop! Volledig werkende (mist alleen 3,5" diskettestation) Athlon 1800+ ,1GB RAM, Maxtor DiamondMax 10gb 91021U2 harddisk verpakt in een Asus (micro?) tower met Asus Terminator K7 DDR A7SC moederbord met onboard SiS 315 videoi, audio etc. Daarbij een leuke LG Studioworks 700M CRT monitor met ingebouwde speakers en microfoon (beeld is goed alleen op de foto niet echt).
Blij mee! Mijn eerste PC die ik zelf had was een Athlon 1700+ dus dit is wel leuk om mee te spelen _/-\o_

Ook altijd fijn als je hem aansluit en aanzet en hij direct netjes Windows, in dit geval XP, begint te booten. Is een verse installatie. Moet wel schoongemaakt worden, veel stof in :)

[Afbeelding]
*jimh307 spoelt de VHS tape der tijd terug en wil dit opnieuw herbeleven

Dit noem ik nu echt retro zoals ik hem ook beleefd heb. Ik mis nog wel eens die nostalgie van drivers via diskettes installeren en de tijd van cd's branden voor heel het dorp. Menigeen kwam langs met hun cassettebandjes om die op cd te branden. In die tijd waren cd-branders peperduur en zeldzaam en ik had er een die 2x speed kon branden. Het digitaliseren van cassettebandjes gaat in real time en zo heb ik heel veel nieuwe muziek leren ontdekken. Ik nam het op met Cooledit en maakte in Nero software de cd's. Ik gebruikte Sony cd's en die zijn nog steeds af te spelen, maar dat waren dure schijfjes. De muziek die ik leuk vond kopieerde ik eruit en bewaarde die zelf. Wat een tijd was dat :henk

Nu? Windows 11 via USB in 10 minuten installeren en alles via het www. Geen diskettestation en geen cd-rom station meer. Daar zitten nu de fan's :o

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Er is weer een leuk stukje Neerlandsch in mijn bezit gekomen, een Tulip AT 386sx (16). Met misschien wel zijn eerste batterijen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K_kDZWjhGOeu01UO1xR5embIMDQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yNwVQP8ogtvyqMQFsnAlAdwW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6GBSc3JXz2LDU4UZN0s1538JdLQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y7Z05fHxt3ifQk2EAXhNXxgr.jpg?f=fotoalbum_tile
Azijnbad gemaakt en dan een klein scheikundedoosmomentje. Toegeven, zoetjes in je thee bruisen harder. ;)
Een beetje roest was het enige dat overbleef, niets ernstigs.

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Zit hier nog liefde voor de s775 generatie?
Nu die ruim de 20 jaar gepasseerd is, is die toch wel computer bejaard.

Vooralsnog lijkt er weinig interesse in te zijn. Ik heb een paar HP stations uit die generatie proberen te verkopen en de enige reactie kwamen van schroot handelaren. Ik overweeg nu zelfs in ze daadwerkelijk voor schroot te slopen... Misschien wat ram en geheugen bewaren en dat is het wel.

Any thoughts?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Waterbeesje schreef op zondag 9 november 2025 @ 16:10:

Vooralsnog lijkt er weinig interesse in te zijn. Ik heb een paar HP stations uit die generatie proberen te verkopen en de enige reactie kwamen van schroot handelaren. Ik overweeg nu zelfs in ze daadwerkelijk voor schroot te slopen... Misschien wat ram en geheugen bewaren en dat is het wel.

Any thoughts?
Vond de 775 generatie (Core2 dan wel, niet zozeer de Netburst P4's) toch een van de leukste.
Heb er eigenlijk nog maar 2 in actie (Core2Duo, en een Pentium-Dual Core wat eigenlijk gewoon Core2 is maar met minder cache).

Heb helaas een zwaar ruimte gebrek, maar vond het toch leuke dingen. Piss easy te overklokken (zonder te veel gedoe met voltages en dergelijke) en zelfs zonder overclock goede prestaties en draaide alles soepel qua software/games van de voorgaande generaties (waar een P4 begon te zweten stond een Core2Duo gewoon te lachen).

Maar qua retro/vintage, denk ik dat Pentium II / III en Athlon (64) gewoon wat populairder is.

Zelf hoop ik nog wel op een Q6600 ofzo een keer te vinden (heb nu dus een E6600), zal geen zoden aan de dijk zetten qua performance maar toch.

Vind het jammer eigenlijk dat ik die systemen niet gewoon mooi ergens kan neerzetten en aangesloten. Nu moet ik altijd weer boel verplaatsen (naar een krap hoekje) , waardoor ik de laatste tijd eigenlijk veel oudere systemen steeds minder vaak gebruik.

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:43
@Waterbeesje heb er zelf nog wel een aantal (diy builds) prima voor snelle xp gamebakken.

Daarnaast hebben ze altijd, of bijna altijd nog aansluitingen voor floppy drives en pata. Dus handig voor testen van apparaten.

Dus heb wat pc's en mobo's op s775. Maar het is niet alsof ik ze (bij)spaar. Zo boeiend vind ik ze nu ook weer niet. Beetje gemixte gevoelens dus haha

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Voor een Mooie zelfbouw c2d/c2q build zie ik ook nog wel een keer een plekje in de nostalgiezaal (zoals ik mijn vrouw tegenwoordig verbeter op 'rommelhok' :') ).
Ooit zal het ook zeker een ding zijn, zoals ik lang geleden zag dat er in de pentium 3 geen enkele interesse was, want te nieuw of te oud.

Maar die HP gebakjes gaan dat zeker niet zijn ;)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Vooral OEM machines zijn inderdaad niet gewild. Dat tijdperk was ook wel echt vreselijk. Generiek uiterlijk, veel glanzend plastic, slechte elco’s en lage kwaliteit.

775 was ook best een gedrocht (478 ook om vergelijkbare redenen). Ja leuk, de socket was “universeel” maar welke cpu erin kon werken was weer van zoveel factoren afhankelijk:
- bios support
- chipset
- FSB snelheid
- Stand van de maan

Er waren borden waar alleen Pentium 4/Celeron D in kon, sommige Pentium D. Daarna had je borden die wel core 2 konden maar weer geen P4 en dan nog de generaties core 2, resp. Conroe en Wolfdale/Yorkfield/Penryn en de xeon varianten.

Het leukste spul was toch wel de Nforce SLI bordjes, maar de betrouwbaarheid van die chipsets is anno 2025 vrij dramatisch. Zelf heb ik nog twee bordjes op de plank, een of ander Intel bord en een Asrock G41 met een paar bolle elco’s. Ooit ergens gekregen.

Voor XP houd ik het zelf meer rondom de 2005 periode qua hardware en daarin past Athlon 64 mij beter, ook qua nostalgie. Veel AMD gehad in de jaren 2000 (duron en athlon xp vooral, later athlon 64 x2).

[ Voor 5% gewijzigd door nelizmastr op 09-11-2025 21:31 ]

• dennis_rsb
Sowieso zijn zelfs veel pcs tm gen 3 i3/i5/i7 geschikt voor windows xp. Alleen mis je dan wel vrijwel altijd de ide en flop.

Verder heb ik gewoon in zijn algemeenheid meer warme gevoelens bij dos/win95/98/me era pcs. Heeft denk ik ook te maken met waar je mee begon.

• marklinfan
Nja talking about HP gebakjes... ik heb hier ook een HP gebakje staan en die vind ik hartstikke leuk. Zo leuk, dat ik hem heb weggezet en verder niks mee gedaan. Ik voel zelf ook het meeste bij het DOS/Win95/98 tijdperk maar mijn Athlon 1800XP (met WinXP duhh) vind ik ook leuk. Nieuwer hoeft voor mij niet.

Is een Pentium 166MMX, die volgens mij bijna nooit heeft aan gestaan (moet de HDD smart nog eens uitlezen). Van een oud vrouwtje geweest, gezien de paar documenten erop.

Sorry foto is alleen zonder de CD-ROM speler :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2qi9hOtLel3XDgbAdiRuKEOyatY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Lb5xvMIIIBG9d09YG0krZcDM.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aUyvZ3eYkgsTwGp2Tuec5NfoWw0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UgpOcC0XpLrGffyp8DPFbmBl.jpg?f=user_large

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:01
Waterbeesje schreef op zondag 9 november 2025 @ 16:10:
Oh jawel hoor, heb hier ook wel het een en ander staan op basis van s775. Vind die socket om meerdere redenen wel interessant. Allereerst had ik (en heb ik nog steeds) zelf een Medion P4 3.2Ghz pc op s775, dus qua nostalgie zit het al goed. Het tijdperk was voor mij sowieso erg leuk toen, aangezien er veel gebeurde qua hardware vooruitgang, de stijl van de pc's was erg leuk (extravagante kasten, CCFL verlichting, custom waterkoeling in opkomst) en ik zat toen in een leeftijd dat ik wat meer centjes had om soms zelf ook echt wat leuks te kopen. Daarnaast waren het voor mij ook echt de hoogtij dagen qua LANnen. Dat LANnen deed ik veel eerder ook al met vrienden (in de Pentium 1 / Windows 95 dagen), maar begin jaren 2000 ging het eenvoudiger dankzij een beter OS (Windows XP), was de hardware meer capabel, veel meer keuze uit games en ja door de leeftijd van mij en mijn vrienden konden we ook naar grotere/externe LANs.

Hierbij moet wel gezegd worden dat een redelijk deel van de voorliefde/nostalgie richting die tijd niet (perse) uitgaat naar Intel's s775. Meerdere van mijn vrienden draaiden toen AMD's s754 of s939 en ik ben na die Medion pc ook overgestapt op s939 wat uiteindelijk mijn favoriete socket/CPU reeks is geworden. En alhoewel mijn voorliefde voor AMD's s939 nog altijd aan top staat, zie ik tegenwoordig ook graag s775 systemen. Dit met name omdat het mijn inziens de beste instap tot retro gaming/pc's is. De redenen hiervoor zijn:
  • Socket 775 bestond lang en er is heel, heel veel hardware voor te krijgen
  • Prijzen zijn relatief laag, instappen is dus goedkoop
  • Je kunt een s775 retro pc bouwen met heel uiteenlopende performance; van een low-end singlecore Pentium 4 tot aan highend Core2Quad
  • Er zijn s775 moederbord die zowel AGP als PCIe ondersteuning, erg handig voor een testbench (zoals mijn testbench met een ASRock 775dual-VSTA)
  • Afhankelijk van het moederbord (en deels ook CPU) kan je uit de voeten met DDR(1), DDR2 of DDR3. Sommige moederborden ondersteunen zelfs meerdere DDR standaarden (DDR1 en 2, of DDR2 en 3)
  • Wil je een AGP GPU of een PCIe (of zelfs nog PCI), het werkt afhankelijk van het moederbord allemaal met s775 (of zoals met bovengenoemd ASRock 775dual-VSTA moederbord heb je alle 3 ter beschikking op 1 plankje)
  • CPU koeler compatibiliteit is bijna oneindig, zelfs koelers die nu uitkomen zijn meestal nog compatibel met s775
Heel wat van bovenstaande punten kun je los ook wel plotten op andere sockets (s939 bijvoorbeeld), maar lang niet allemaal. Bij AMD's s939 zit je gebonden aan DDR1, zijn de snelste CPU's hooguit dualcore Athlon64/FX CPU's en de CPU koeler compatibilteit is gewoon een stuk minder.

Any thoughts?
OEM machines is altijd lastig. Je moet al iemand hebben die uit nostalgie zo'n machine zoekt, omdat hij/zij destijds zo'n ding had. Die OEM machines hebben een voordeel maar ook een groot nadeel. Het grootste voordeel is dat ze meestal heel goedkoop te krijgen zijn, dus voor mensen die willen instappen in het hele retro pc/gaming is het ideaal. De hardware is, voor dat exacte jaar waaruit die pc stamt, vaak verre van de highend. Maar als je er niet om geeft dat je een Core2Quad Q8200 systeem met een basis PCIe GPU gebruikt voor Windows XP gaming, in plaats van een destijds highend Athlon64 FX systeem met Radeon X1950XTX, dan zijn die office pc's ideaal.
Het grootste nadeel is dat het oog meestal ook wat wil en de OEM systemen uit die tijd de meest saaie, grijze bakken zijn, terwijl de meest custom pc's uit die tijd juist heel uitbundig waren met vensters/plexiglas, aparte vormen, CCFL verlichting etc. En zeker wanneer er ook nog non-standaard componenten worden gebruikt (voedingen en moederborden met name), dan is het alleen bruikbaar als kant-en-klare instap in het retro pc wereldje, maar veel uitbreiden kan je er niet mee.

Heb voor de gein nog even geteld en ik heb hier 7 werkende socket 775 systemen staan, waarvan 3 onaagepaste OEM machines (alle 3 Medion machines) en 1 testbench. De andere 3 zijn juist compleet custom bouwsels en hebben ook wat meer exotische hardware, bijvoorbeeld DFI LanParty P45 mobo + E8600 CPU en custom loop waterkoeling en een GTX295, of Pentium 4 670 (3.8Ghz) met X850XT. Daar tegenover heb ik "slechts" 3 pc's met s939, alhoewel dat mijn favoriete platform is. Kortom: moet gewoon nog een s939 systeem erbij bouwen :9

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-11 14:36

Cliffie

Trompetslet

Leuk topic! Jemig, volgens mij heb ik nog een dual Pentium Pro 200 ergens staan met een Intel Providence moederbord. Geen idee meer of het werkt..... Die is meer dan 25 jaar oud inmiddels.

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-11 00:11
Cliffie schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:52:
Leuk topic! Jemig, volgens mij heb ik nog een dual Pentium Pro 200 ergens staan met een Intel Providence moederbord. Geen idee meer of het werkt..... Die is meer dan 25 jaar oud inmiddels.
Dat is een heel leuk bord! Zeker een systeempje omheen bouwen en koesteren. Ik heb zelf ook eentje heel lang ter decoratie op de kast gehad. Werkt nu nog steeds prima. Zo robuust als toen maken ze de borden niet meer.

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• Cliffie

Cliffie

Trompetslet

Hardware Junk schreef op maandag 10 november 2025 @ 15:06:
[...]

Dat is een heel leuk bord! Zeker een systeempje omheen bouwen en koesteren. Ik heb zelf ook eentje heel lang ter decoratie op de kast gehad. Werkt nu nog steeds prima. Zo robuust als toen maken ze de borden niet meer.
Gaat wel een keer een projectje worden. Nu even niet nog, andere dingen moeten eerst :P

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Cliffie schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:52:
Retro politie hier. Ppro spulletjes zijn verbeurd, dus gelijk inleveren. :9~

Gekheid... :p De Ppro is van 1995 dus al 30 jaar oude zelfs. Die Intel PR440FX is ook een prachtig ding, vooral als je beide cpu's er op hebt staan. Daar dan 512MB ram en dubbele Matrox Millennium op, en je hebt de ultieme server of CADstation te pakken :D
Heb je een bijpassende voeding, of verloop naar ATX?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Moi_in_actie schreef op maandag 10 november 2025 @ 11:51:
[...]

Oh jawel hoor, heb hier ook wel het een en ander staan op basis van s775. Vind die socket om meerdere redenen wel interessant. Allereerst had ik (en heb ik nog steeds) zelf een Medion P4 3.2Ghz pc op s775, dus qua nostalgie zit het al goed. Het tijdperk was voor mij sowieso erg leuk toen, aangezien er veel gebeurde qua hardware vooruitgang, de stijl van de pc's was erg leuk (extravagante kasten, CCFL verlichting, custom waterkoeling in opkomst) en ik zat toen in een leeftijd dat ik wat meer centjes had om soms zelf ook echt wat leuks te kopen. Daarnaast waren het voor mij ook echt de hoogtij dagen qua LANnen. Dat LANnen deed ik veel eerder ook al met vrienden (in de Pentium 1 / Windows 95 dagen), maar begin jaren 2000 ging het eenvoudiger dankzij een beter OS (Windows XP), was de hardware meer capabel, veel meer keuze uit games en ja door de leeftijd van mij en mijn vrienden konden we ook naar grotere/externe LANs.

Hierbij moet wel gezegd worden dat een redelijk deel van de voorliefde/nostalgie richting die tijd niet (perse) uitgaat naar Intel's s775. Meerdere van mijn vrienden draaiden toen AMD's s754 of s939 en ik ben na die Medion pc ook overgestapt op s939 wat uiteindelijk mijn favoriete socket/CPU reeks is geworden. En alhoewel mijn voorliefde voor AMD's s939 nog altijd aan top staat, zie ik tegenwoordig ook graag s775 systemen. Dit met name omdat het mijn inziens de beste instap tot retro gaming/pc's is. De redenen hiervoor zijn:
  • Socket 775 bestond lang en er is heel, heel veel hardware voor te krijgen
  • Prijzen zijn relatief laag, instappen is dus goedkoop
  • Je kunt een s775 retro pc bouwen met heel uiteenlopende performance; van een low-end singlecore Pentium 4 tot aan highend Core2Quad
  • Er zijn s775 moederbord die zowel AGP als PCIe ondersteuning, erg handig voor een testbench (zoals mijn testbench met een ASRock 775dual-VSTA)
  • Afhankelijk van het moederbord (en deels ook CPU) kan je uit de voeten met DDR(1), DDR2 of DDR3. Sommige moederborden ondersteunen zelfs meerdere DDR standaarden (DDR1 en 2, of DDR2 en 3)
  • Wil je een AGP GPU of een PCIe (of zelfs nog PCI), het werkt afhankelijk van het moederbord allemaal met s775 (of zoals met bovengenoemd ASRock 775dual-VSTA moederbord heb je alle 3 ter beschikking op 1 plankje)
  • CPU koeler compatibiliteit is bijna oneindig, zelfs koelers die nu uitkomen zijn meestal nog compatibel met s775
Heel wat van bovenstaande punten kun je los ook wel plotten op andere sockets (s939 bijvoorbeeld), maar lang niet allemaal. Bij AMD's s939 zit je gebonden aan DDR1, zijn de snelste CPU's hooguit dualcore Athlon64/FX CPU's en de CPU koeler compatibilteit is gewoon een stuk minder.

[...]

OEM machines is altijd lastig. Je moet al iemand hebben die uit nostalgie zo'n machine zoekt, omdat hij/zij destijds zo'n ding had. Die OEM machines hebben een voordeel maar ook een groot nadeel. Het grootste voordeel is dat ze meestal heel goedkoop te krijgen zijn, dus voor mensen die willen instappen in het hele retro pc/gaming is het ideaal. De hardware is, voor dat exacte jaar waaruit die pc stamt, vaak verre van de highend. Maar als je er niet om geeft dat je een Core2Quad Q8200 systeem met een basis PCIe GPU gebruikt voor Windows XP gaming, in plaats van een destijds highend Athlon64 FX systeem met Radeon X1950XTX, dan zijn die office pc's ideaal.
Het grootste nadeel is dat het oog meestal ook wat wil en de OEM systemen uit die tijd de meest saaie, grijze bakken zijn, terwijl de meest custom pc's uit die tijd juist heel uitbundig waren met vensters/plexiglas, aparte vormen, CCFL verlichting etc. En zeker wanneer er ook nog non-standaard componenten worden gebruikt (voedingen en moederborden met name), dan is het alleen bruikbaar als kant-en-klare instap in het retro pc wereldje, maar veel uitbreiden kan je er niet mee.

Heb voor de gein nog even geteld en ik heb hier 7 werkende socket 775 systemen staan, waarvan 3 onaagepaste OEM machines (alle 3 Medion machines) en 1 testbench. De andere 3 zijn juist compleet custom bouwsels en hebben ook wat meer exotische hardware, bijvoorbeeld DFI LanParty P45 mobo + E8600 CPU en custom loop waterkoeling en een GTX295, of Pentium 4 670 (3.8Ghz) met X850XT. Daar tegenover heb ik "slechts" 3 pc's met s939, alhoewel dat mijn favoriete platform is. Kortom: moet gewoon nog een s939 systeem erbij bouwen :9
Ik herken er wel in dat de Athlon64 een voorkeur heeft; die was overall toch wat sneller dan de gelijk geklokte maar duurdere P4 en zo. De core2 heb ik destijds geheel overgeslagen, want een AMD x2 was ook weer zoveel goedkoper... Dus nostalgische gevoelens :)

De 775 oem machines staan ook allemaal in de opslag. Die gaan binnenkort maar eens voor de sloop.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Moi_in_actie
Waterbeesje schreef op maandag 10 november 2025 @ 16:47:
[...]

Ik herken er wel in dat de Athlon64 een voorkeur heeft; die was overall toch wat sneller dan de gelijk geklokte maar duurdere P4 en zo. De core2 heb ik destijds geheel overgeslagen, want een AMD x2 was ook weer zoveel goedkoper... Dus nostalgische gevoelens :)

De 775 oem machines staan ook allemaal in de opslag. Die gaan binnenkort maar eens voor de sloop.
Mijn ervaring met de Athlon64 vs de Pentium 4 was hetzelfde; veel meer "bang for your buck", in ieder geval in gaming. Destijds konden de top Intel CPUs nog wel redelijk standhouden in editing/rendering zaken, maar qua gaming lagen ze ver achter. Mijn Athlon64 4000+ geclockt op 2.4Ghz was vaak gelijk aan of zelfs al sneller dan de Pentium 4 660 op 3.6Ghz, bij veel lager stroomverbruik en dus veel minder warmte/benodigde koelcapaciteit. Nu bleek die 4000+ ook een erg leuke overclocker, met mn Zalman CNPS9500LED kon ik makkelijk de 3Ghz aantikken. Daarmee hadden zelfs de snelste Pentium 4 EE 3.73Ghz en de normale P4 3.8Ghz het nakijken en dat voor een fractie van de prijs.

Core2Duo/Quad heb ik ook zo goed als overgeslagen, omdat die 4000+ het zo goed deed (draaide uiteindelijk 24/7 op ik meen 2.8Ghz met leuk getuned RAM erbij). Alleen in mn Asus laptop had ik toen een desktop Core2Duo E6600. Op mn vaste pc kwam de upgrade pas naar een Core i5 750, wat naderhand ook een overclock wonder / golden sample bleek te zijn. De benchmark resultaten staan hier nog wel ergens op t GoT forum, dat ding ging in ieder geval van 2.66Ghz stock clocks naar 4.3Ghz OC met ik meen 2420Mhz OCed DDR3 _/-\o_ Beide pc's staan hier nog, de i5 750 build draait nog altijd op 3.8Ghz en de Athlon64 4000+ build draait op 2.6Ghz. De i5 750 haalt ook nog altijd wel 4.1Ghz+, vorig jaar toen ik die build weer bijeen geraapt heb en voor het eerst startte had ik niet eens door dat vanuit het UEFI nog altijd een OC profiek geladen werd met ruim over de 4Ghz. Getest met een rondje NFS Underground 2 en liep nog altijd stabiel :)

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Allemaal van die Athlon-isten ! :P (duikt snel weg)

Was in die tijd meer van Intel, maar nu ik inmiddels een Athlon XP en Athlon 64 heb moet ik wel zeggen dat die processors een stuk krachtiger waren dan de Pentium 4. Als ik nu bijvoorbeeld Dosbox emulator draai kan een Athlon dat prima, maar Pentium 4 moet je toch echt wel 3Ghz of meer hebben (voor games als Doom, Duke 3d / Blood enz) en dan nog merk je dat het trager draait dan op een (rond de) 2Ghz Athlon.

Achja, voor mij waren het nog een beetje de begin jaren zelf met PC's knooien, internet was nog geen gemeengoed (althans, met dial-up moest je van te voren goed plannen wat je ging doen ivm kosten, en daar zat dan geen research bij naar IPC en dergelijke). Dus ging je nog wat meer uit van de marketing (meer Ghz is beter.... toch? :P ).

• dennis_rsb
Zelf heb ik vroeger nooit amd gehad. De eerste amd cpu gebaseerde machine die ik had was er een met een phenom II X6 1100T.

Maar in de loop der jaren is er wel wat bijgedraaid.

Ik heb qua retrosystemen ook wel een paar systemen die AMD zijn. AMD K6-2, maar ook athlon's. Ik meen zowel op socket A als socket 939.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik ben een totale slet als het op merken aankomt. Wat op moment dat ik iets wil beste bang for the buck levert koop ik. Dat was in 1995 een (toen al verouderde) P60, dan in 1999 een Celeron Mendocino, daarna ging het hard - P3-700E, Duron 600, Duron 1200, AthlonXP 1800+, AthlonXP 2500+@3200+, Athlon64, Athlon64 X2, Core2Duo en dan weer heel traag, Core i7 2600 van 2013 tot 2021, sindsdien Ryzen 5 3600.

De grootste stap was van P60 tot Celeron Mendocino, gevolgd door Athlon64 naar Athlon64 X2 (niet dat zoveel software die tweede core gebruikte, maar feit dat achtergrondprocessen zo goed als geen impact meer hadden op je primaire taak was geweldig). Verder waren de verschillen klein en eerlijk gezegd heb ik helemaal niets gemerkt van de upgrade van i7 2600 naar Ryzen 5 3600.

Oslik blyat! Oslik!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Vroeger waren die Athlons echt wel een bak sneller dan de Intel tegenhangers. Vooral in het P4 tijdperk, man wat was dat een traag (en heet!) platform. Grondig genoten van Athlon 64, XP en X2. Maar daarna ook heel veel C2D/C2Q CPU's gehad en flink geclocked ook, favoriete platform geweest denk ik als ik zie hoeveel CPU's ik daarvan gehad heb. Dus ik denk dat ik net zo'n slet ben als @dion_b :+

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:36

Khaine

Python liefhebber

Sp33dFr34k schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:58:
Vooral in het P4 tijdperk, man wat was dat een traag (en heet!) platform.
Heet zei je? Ik had een Thunderbird 1200 met stock koeling. Die kon prima mijn kamer verwarmen :D
Ik heb ook nog ergens een P3 liggen zonder mobo om te kunnen testen, maar die waren toch een stuk koeler.

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

• Cliffie

Cliffie

Trompetslet

Waterbeesje schreef op maandag 10 november 2025 @ 16:39:
[...]

Retro politie hier. Ppro spulletjes zijn verbeurd, dus gelijk inleveren. :9~

Gekheid... :p De Ppro is van 1995 dus al 30 jaar oude zelfs. Die Intel PR440FX is ook een prachtig ding, vooral als je beide cpu's er op hebt staan. Daar dan 512MB ram en dubbele Matrox Millennium op, en je hebt de ultieme server of CADstation te pakken :D
Heb je een bijpassende voeding, of verloop naar ATX?
Haha! Ik heb ze met beide CPU's inderdaad. Geen idee hoe het verder allemaal in elkaar steekt, maar alles is nog orgineel. Zal dan van 1996 of 1997 zijn denk ik dat ik de handel heb gekocht :o

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Hehe en we hebben 'm weer: de aloude amd/Intel discussie :9~
Hier is de knuppel in het hoenderhok: Cyrix 6x86 en Via C3 })

Dat de P4 bekend stond als heethoofd kwam vooral door de Williamette. Die verstokte een ongehoorde 65W+ waar de heetste P3 de helft deed. Athlon had weliswaar een even grote tdp op papier, maar was in praktijk makkelijker koel te houden (zoek de verschillende uitleg van amd en Intel over TDP maar eens op).

De laatste Prescott en Northwood deden er nog een schepje bovenop en de P4 660 en sneller gingen al naar de 115W tdp. Toen kwam AMD nauwelijks boven de 80W met gelijke prestaties.
Daardoor had de pentium 4 de bijnaam "keramische kookplaat" gekregen. Geheel onterecht, want er zat niks keramisch meer in sinds de Pentium 1....

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• dennis_rsb
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Z2XibQGGSTq-s09ZvcBWtQ_cig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bt3r8QR2xSehkiQvK6Obshad.jpg?f=fotoalbum_large

Kijk weetje wat het is. Ik had altijd oude slome computers terwijl ik toen gta 3, moh AA, fifa 2003, driver etc wou spelen. Tot me pa en ma dachten we geven hem een nieuwe. Deze foto is uit 2003, toen ik 11 werd.

En toen was ik echt niet bezig met "oh ik weet niet of deze wat warmer wordt" of "ooh zelfbouw is fijner" ik dacht alleen "YES NU KAN IK ALLES SPELEN, EN CD EN DVD BRANDEN!!!"

En deze pc met tobo, muis, speakers, software was toch 1229 euro. Maar een p4 3.0 ghz met HT, 512 mb ram, dvd lezer, dvd brander, tv kaart, wlan, ati radeon 9800 xxl etc was echt wel goed voor die tijd.

Met andere woorden: ik kon eindelijk echt los 😂😂

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Het bleef wel een raar idee om een computer bij de supermarkt te kopen :+

C:\>_

• dennis_rsb
@Vinnie achja, ook dat boeide me niet / had ik amper weet van :p

Enige wat kapot ging na paar jaar waar de dvd lezer. Dvd brander werkte nog. En weer een aantal jaren later was de hdd stervende.

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Grootste grap was, dat die supermarkt bakjes -zoals de jouwe- ook oprecht goed konden zijn, maar de gemiddelde Packerd Bell van de V&D computer afdeling (die mensen vertrouwden op kennis) was dan weer ondermaats voor wat de gemiddelde consument zocht (OK, hier is dion_b getriggerd :p )

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• dennis_rsb
@Waterbeesje achja ik weet nog dat toen Vista uitkwam er pc's (allerlei merken, bv acer) verkocht werden met een celeron d bijvoorbeeld met 512 mb. Zogenaamd Vista Ready😂

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Zo had mijn eerste pentium 4 (Williamette 1.7, pc prive van papa) een ongekende 128MB ram en GeForce 2 MX200. Werd verkocht als snelle game pc. Gelukkig was ie voor ons ook snel, omdat we van een K2-2 266 met voodoo2 af kwamen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik herinner me vooral dat in de periode 2003-2008 na de scheiding van mijn ouders er zo weinig geld was dat we onze afgetrapte desktop pc die letterlijk tweemaal toe ontploft was in leven moesten houden.

We praten dan over een Celeron 1.7 Willamette met 256MB RAM en een gare XGI Volari V3 64MB.
Internet was een Belkin 802.11b usb ding dat buiten de kamer lag om net aan de 1Mbit verbinding (later 3 resp. 9 mbit want ze konden niet meer lager leveren :+ ) te kunnen gebruiken.

Ach het speelde prima wat ik wilde spelen. Runescape, Simcity 3000, Sims 1, Dos spelletjes zoals Doom en Duke Nukem, UT99 en me HEUL VEUL geduld UT2004. Om een Assault of Onslaught match te starten duurde het 5 minuten om te laden!

Inmiddels heb ik die PC nagenoeg nagebouwd op de kast na, helaas nooit kunnen achterhalen wat het was en er zijn nooit foto’s gemaakt. Het was iig een generieke beige kast die wat leek op een Aopen HQ45 pro maar had geen kleuraccenten. Wel een case badge van het ooit bij ons fameuze PC Speed uit Doetinchem :+

De willamette celeron, gaar sis bord van msi en de Volari zijn iig present :P

In 2008 kwam er een heuze athlon 64 x2 met 2G en een bijna legale Vista 32-bits. Daar begon mijn zelfsleutelhobby pas.

[ Voor 5% gewijzigd door nelizmastr op 11-11-2025 21:31 ]

• The Eagle

The Eagle

dennis_rsb schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 18:53:
[Afbeelding]

Kijk weetje wat het is. Ik had altijd oude slome computers terwijl ik toen gta 3, moh AA, fifa 2003, driver etc wou spelen. Tot me pa en ma dachten we geven hem een nieuwe. Deze foto is uit 2003, toen ik 11 werd.

En toen was ik echt niet bezig met "oh ik weet niet of deze wat warmer wordt" of "ooh zelfbouw is fijner" ik dacht alleen "YES NU KAN IK ALLES SPELEN, EN CD EN DVD BRANDEN!!!"

En deze pc met tobo, muis, speakers, software was toch 1229 euro. Maar een p4 3.0 ghz met HT, 512 mb ram, dvd lezer, dvd brander, tv kaart, wlan, ati radeon 9800 xxl etc was echt wel goed voor die tijd.

Ach gussie, een jonkie O+

* The Eagle kocht in 2003 een high end pc via pc prive van zijn eerste baan, kon toen nog net.
P4 3Ghz, 1GB ram, 2*128GB SATA disks in raid, P4P800, dvd lezer en brander, Radeon 9800pro. En 21" Philips CRT. Racemonster toen 8)

• NitroX infinity
  • Laatst online: 23:06
Leuk stukje geschiedenis;

From Acorn to ARM with Professor Steve Furber MBE;

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Moi_in_actie
dennis_rsb schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 18:53:
[Afbeelding]

In een soortgelijke setting stond ik denk ik 2 jaar daarvoor met de 1.8Ghz Medion P4 met GeForce 3 Ti200. Of een jaar of wat na deze foto met de Medion/Lifetec 3.2Ghz P4 en GeForce 6600. En die 1.8Ghz was voor mij ook net zo'n enorm upgrade komende vanaf een Pentium 1 100Mhz met een S3 videokaartje, alhoewel ik heel soms bepaalde spellen op de pc van mijn vader (Siemens Xpert Pentium 2 400Mhz) mocht spelen.

Zoals anderen hierboven al aangaven was het raar om een, zeker voor die tijd, behoorlijk goede pc in een supermarkt te kopen. Voor die tijd was het ofwel langs een lokale computerspeciaalzaak gaan, of zelf knutselen met onderdelen b.v. via de HCC dagen in het Mecc in Maastricht (in mijn geval). Begin jaren 2000 werd het ook, voor mij in ieder geval, steeds gebruikelijker om onderdelen bij online IT webshops te bestellen. Destijds bij met name Salland Automatisering veel besteld, mijn hele Athlon64 4000+ setup met GeForce 7900GTO kwam b.v. daar vandaan.

Tegenwoordig is het vrijwel uitsluitend via online webshops wat bestellen, een van de (destijds) grote computerzaken hier in de buurt bestaat wel nog, maar qua pc's en hardware hebben ze bijna niets meer; het is nu hoofdzakelijk een doorsnee electronica zaak.

• jimh307
  • Niet online
The Eagle schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 22:34:
[...]

Ach gussie, een jonkie O+
[...]
Die klaar stond met een aardappelschilmesje om de doos van 'het beest' te openen O+ En hij lijkt net op een maat van mij toen die klein was.

Dat was in die tijd dat dozen tot op de laatste vierkante centimeter vol stonden met specs. Tegenwoordig is het veel meer bescheiden, maar ik vond het wel wat hebben :henk

• dennis_rsb
@jimh307 hahah ik d8 nog, zal ik me kinder-me blurren. Maar ik dacht en denk boeie :p het maakt ook de blijdschap zichtbaar. Gevoel van trots en blij 😂

• The Eagle

The Eagle

jimh307 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 17:20:
[...]

Die klaar stond met een aardappelschilmesje om de doos van 'het beest' te openen O+ En hij lijkt net op een maat van mij toen die klein was.

Dat was in die tijd dat dozen tot op de laatste vierkante centimeter vol stonden met specs. Tegenwoordig is het veel meer bescheiden, maar ik vond het wel wat hebben :henk
Dat was alleen bij mass assembled PC's, daar ook as ook weinig keuze in specs.
Built to order kreeg je in de doos waar de kast in geleverd werd. Die was gewoon bruin met een noname logo :+

• dennis_rsb
@The Eagle klopt, dat was bij die 486 van mijn broer ook. Die doos kwam ik een aantal jaar terug. Stond praktisch niks op. Volgens mij alleen 486 pc ofzo.

• jimh307
  • Niet online
The Eagle schreef op woensdag 12 november 2025 @ 18:52:
[...]

Dat was alleen bij mass assembled PC's, daar ook as ook weinig keuze in specs.
Built to order kreeg je in de doos waar de kast in geleverd werd. Die was gewoon bruin met een noname logo :+
Correct, maar toen waren custom builds meer voor de kenners en de mass kocht die bij een mall. De rage die overkwam van Amerika.

Zelf ben ik altijd meer geweest van zelf samenstellen en assembleren dan dat ik zo'n PC kocht bij de Mediamarkt, maar het werkte wel want het verkocht goed.

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Update van het Tulip AT 386SX (16MHz) projectje. Elco's zien er allemaal fris uit, dus de grote test.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8MkBFirU7-ArvCtUWSBod8p2pcA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IfR3gu67jKY1vnzP00KBoydH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tY8qcq2Eh2ixLJ1fR5Gi8fC9UTQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WRRm2aSdLktCXzJ1S2MY45kX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RCFeP25cjI-3q7zB2CMdkdMX3hY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nsmHfFippgcqp6XWcqP9cDD4.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-vT0qXJz8LATFbj189K1bmc-_P0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MlOOLpGM3oAsVlYX8WHSDpww.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U3Ovlo_OEyw7DjRNf2RwJIsQoxI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xyHh9CgPoCIrOZCFxWrgz6CS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vrkz5MZbLjRWLl1EV9mOSvYAhUI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yDt8sSujF7hTLqwa1c9QnK9U.jpg?f=fotoalbum_tile
De kleuren van de P8-P9 stekkers waren even verwarrend, meten is weten, better safe than sorry.
DIN -> mini-DIN -> USB keyboard, en ja dat werkt met een Logitech UltraX keyboard.
Nu een diagnose disk opsnorren...

[ Voor 179% gewijzigd door PD2JK op 14-11-2025 16:25 . Reden: Edit: verkeerde thread. Edit2: update Tulip AT 386SX 16 ]

Pagina: 1 ... 89 90 Laatste