Leuk filmpje ookhenk717 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 14:00:
Valt me op dat de PicoIDE hier nog niet is geplaatst en aangezien ik die zelf heb besteld verwacht ik dat er wellicht meer belangstelling is.
https://picoide.com/
YouTube: PicoIDE CD-ROM IDE ATAPI Emulator
Het is een kastje die je zowel intern als HDD of als floppy drive kan monteren en dan heb je een CD emulator met analoog geluid.
Voor mij is dit heel interresant voor het Win98 / DOS tijdperk want met vxd drivers heb je daar met iso mounting geen muziek. Dat kan deze wel.
Hij kan ook een HDD emuleren maar is dan minder snel dan andere adapters.
Het werkt ook onder MS-DOS (en dan idd ook met Redbook audio). Zag dat je ook via Wi-Fi remote beheer kunt doen zodat je vanaf moderne meuQ een ISO kunt uploaden. Vind het een mooi project en op foto's is de fit 'n finish ook erg mooi.The Eagle schreef op zondag 8 februari 2026 @ 17:10:
Ziet er leuk uit, maar wat doet zo'n kastje meer dan je met een CF card en daemon tools kunt bereiken?
Zelf zal ik 'm niet zo snel kopen want ik heb mogelijkheden genoeg om met verwisselbare media te werken (genoeg variatie in systemen, opticals, media en wat al niet meer) en bovendien heeft het wel iets om ergens nog een CD'tje in te stoppen
Aan de andere kant: voor bijv. de ZX Spectrum heb ik een TZXDuino gebouwd omdat ik daar juist niet de middelen heb om iets op een cassette te zetten. Als ik "PC-technisch" in datzelfde straatje zou zitten (door bijvoorbeeld maar één retro 486 te hebben(alleen het idee al...
Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.
20MB? Zo veel? Mijn Multitech heeft maar 10MB hddjimh307 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 19:07:
[...]
Leuk filmpje ookEn dan nog iets wat mijn verstand te boven gaat is dat er zoveel past op zo'n piepklein geheugenkaartje. Mijn 2 TB SSD heeft maar 2 NAND chips en waar laten ze het. Dat is 1 TB per chip
Nu denkt men er niet meer over na, maar wij die retro hebben meegemaakt waren al verbaasd dat er 20 MB paste op een grote harddisk. Geen Windows 1 via floppies, maar gewoon vanaf een harddisk draaien. Dat ging een stuk sneller want zo'n 20 MB model haalde 100 KB/s wat een floppy niet aankan.
Het is inderdaad wel gaaf dat je die images direct kunt koppelen met zon ding. Die heeft ook nauwelijks overhead op de cpu nodig, iets dat je met Daemon etc well hebt. En op een 486 ook niet even een paar cycles kunt missen voor emulatie, want dat deed emm386 al meer dan genoeg. Bovendien heb je voor Daemon Windows 98 nodig. Kan dat? Ja. Kun je dan nog wat anders doen? Waarschijnlijk niet.
Alternatief is een spindel CD's inslaan... Ik denk dat ik verdeeld over verschillende aangebroken spindels nu rond de 150 lege cd's en dvd's heb liggen die ik eerst maar voor allerlei meuk ga opstoken
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Zeg, wat heb jij enge gedachten! Lang van wakker gelegen?Thandor schreef op zondag 8 februari 2026 @ 19:10:
[...]
(...) bijvoorbeeld maar één retro 486 te hebben(alleen het idee al...) (...)
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Al met al genoeg redenen gehoord hier om deze emulator te gebruiken. Daemon tools kost systeembronnen die je nu niet hebt en zeker vroeger was dat een zwaar wegend voordeel. Zelfs nu met de moderne processoren werkt emulatie vertragend (remmend op de prestaties) dus alle hardware die de CPU kan ontzien blijven nut hebben, ook nu.Waterbeesje schreef op zondag 8 februari 2026 @ 19:16:
[...]
20MB? Zo veel? Mijn Multitech heeft maar 10MB hdd
Het is inderdaad wel gaaf dat je die images direct kunt koppelen met zon ding. Die heeft ook nauwelijks overhead op de cpu nodig, iets dat je met Daemon etc well hebt. En op een 486 ook niet even een paar cycles kunt missen voor emulatie, want dat deed emm386 al meer dan genoeg. Bovendien heb je voor Daemon Windows 98 nodig. Kan dat? Ja. Kun je dan nog wat anders doen? Waarschijnlijk niet.
Alternatief is een spindel CD's inslaan... Ik denk dat ik verdeeld over verschillende aangebroken spindels nu rond de 150 lege cd's en dvd's heb liggen die ik eerst maar voor allerlei meuk ga opstoken
Als je retro doet moet je het ook zoveel native doen als dat kan imho. En ja, DTools heeft wat overhead, maar minimaal.
Maar goed, dat ben ik. Optical drives heb ik zat, zowel lezen als schrijven. En met een nas met opslag, een Pi die nog smb1 doet en een 3com etherlink III op ISA, is het via netwerk ontsluiten van images of losse software ook een peulenschil.
Maar goed, dat ben ik. Optical drives heb ik zat, zowel lezen als schrijven. En met een nas met opslag, een Pi die nog smb1 doet en een 3com etherlink III op ISA, is het via netwerk ontsluiten van images of losse software ook een peulenschil.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik heb ook optische drives en een verzameling cd's natuurlijk. Maar een deel van mijn games is digitaal en dan vind ik het handig om niet steeds rewritables the branden voor de audio. Dus ik behoor zeker tot de doelgroep.
Houdt er wel rekening mee dat wifi leuk maar niet heel practisch is. Ik las dat de snelheid 1mb/s betreft en dan ben je dus 10 minuten aan het uploaden voor een iso. Dan is het sneller om er even de SD-Kaart uit te halen.
DaemonTools gebruik ik al, en ik heb ook een USB zalmann. Maar Windows 98 heeft voor redbook audio wdm drivers nodig en dan lever ik sterk in op de driver kwaliteit. Dus daemon tools heeft enkel echt zin vanaf XP voor mij en ik gebruik het in de praktijk alleen voor games zonder cd audio.
Als ik september deze emulator uit komt heb ik dan wel audio en hoef ik ook geen deamon tools te installeren. Nadeel is wel dat die geen mdf kan en dus ik (nog) niet cd's kan omzetten met kopieer beveiliging. Voordeel is weer dat de kopieer beveiliging ook niet ziet dat je iso's gebruikt want het is tenslotte echte hardware.
Houdt er wel rekening mee dat wifi leuk maar niet heel practisch is. Ik las dat de snelheid 1mb/s betreft en dan ben je dus 10 minuten aan het uploaden voor een iso. Dan is het sneller om er even de SD-Kaart uit te halen.
DaemonTools gebruik ik al, en ik heb ook een USB zalmann. Maar Windows 98 heeft voor redbook audio wdm drivers nodig en dan lever ik sterk in op de driver kwaliteit. Dus daemon tools heeft enkel echt zin vanaf XP voor mij en ik gebruik het in de praktijk alleen voor games zonder cd audio.
Als ik september deze emulator uit komt heb ik dan wel audio en hoef ik ook geen deamon tools te installeren. Nadeel is wel dat die geen mdf kan en dus ik (nog) niet cd's kan omzetten met kopieer beveiliging. Voordeel is weer dat de kopieer beveiliging ook niet ziet dat je iso's gebruikt want het is tenslotte echte hardware.
[ Voor 41% gewijzigd door henk717 op 08-02-2026 21:26 ]
Als je ooit Windows 95 op een 486 of P1 native geïnstalleerd hebt, weet je dat wachten op kopieer of andere acties er ook gewoon bij hoort
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Maar het zijn degene die vochten voor elke extra KB vrij onder de 640KB. Systeembronnen waren schaars dus vergis je nietThe Eagle schreef op zondag 8 februari 2026 @ 21:13:
Als je retro doet moet je het ook zoveel native doen als dat kan imho. En ja, DTools heeft wat overhead, maar minimaal.
Vroeger was bijvoorbeeld DriveSpace heel populair, maar dat maakte de computer merkbaar trager. Vroeger was mede daarom SCSI heel populair want dat belastte de processor minder. Men had er veel geld voor over.
Ik vind het stiekem toch wel leuk om te zien dat dit onderwerp nog steeds speelt nu computers zo enorm veel sneller zijn geworden; software dus ook.
Verder hadden sommige multi-cd wisselaars voor het gemak, maar daar kreeg je wel een rijtje schijfletters bij toegewezen.
*jimh307 vind Steam toch wel stiekem beter en gemakkelijker
@jimh307 Onder vista had je ook zoiets. Dan kon je een usb stick gebruiken als soort extra ram. Waardeloos uiteraard: traag+veel flash slijtage.
Minimaal 486 uur bij de psych gezetenWaterbeesje schreef op zondag 8 februari 2026 @ 19:20:
[...]
Zeg, wat heb jij enge gedachten! Lang van wakker gelegen?
Grappig dat je dit aanhaalt: beide heb ik vroeger nooit gezien in thuisgebruik. SCSI pas in een IBM 386 (PS/2 Model 80 denk ik) die als server had gediend en DriveSpace zelf eens geprobeerd maar gillend weer ongedaan gemaakt, wat een narigheidjimh307 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 22:18:
[...]
Vroeger was bijvoorbeeld DriveSpace heel populair, maar dat maakte de computer merkbaar trager. Vroeger was mede daarom SCSI heel populair want dat belastte de processor minder. Men had er veel geld voor over.
[ Voor 16% gewijzigd door Thandor op 09-02-2026 07:36 ]
ReadyBoost! Ook al zoiets moois, heb het niemand actief zien gebruiken.dennis_rsb schreef op zondag 8 februari 2026 @ 22:30:
@jimh307 Onder vista had je ook zoiets. Dan kon je een usb stick gebruiken als soort extra ram. Waardeloos uiteraard: traag+veel flash slijtage.
Nou, nu wel dus. Ik was zo’n persoon.Thandor schreef op maandag 9 februari 2026 @ 07:33:
[...]
Minimaal 486 uur bij de psych gezeten![]()
[...]
Grappig dat je dit aanhaalt: beide heb ik vroeger nooit gezien in thuisgebruik. SCSI pas in een IBM 386 (PS/2 Model 80 denk ik) die als server had gediend en DriveSpace zelf eens geprobeerd maar gillend weer ongedaan gemaakt, wat een narigheid. Kende niemand die het gebruikte.
Ik heb in al mijn computers, sinds ~1995 (toen was ik tussen 6 en 7) scsi gehad. Simpelweg omdat het voor handen was. Ons pap werkte toen bij een bedrijf waar er regelmatig veel enterprise SCSI spul werd afgeschreven. Zo zat ik eigenlijk altijd al hoger in toerental met mijn HDD’s dan de gemiddelde consument. Ons pap kwam thuis met buslogic en adaptec kaarten, scsi cd en dvd drives, tape streamers, zip drives, en natuurlijk scsi disks die kwa grootte misschien kleiner waren, maar kwa snelheid alles de pan uit kegelde. Dan nam ons pap er simpelweg wat meer van mee om toch aan de schijfruimte te kunnen voldoen.
Ik heb tot ongeveer 2003 met scsi in mijn daily-driver gewerkt. Tussentijds al wat IDE disks erbij geprikt, omdat bulk storage zo toch goedkoop geregeld kon worden en de scsi apparatuur bij ons pap op het werk steeds minder aangeboden werd (of collega’s wilde het simpelweg ook).
Uiteindelijk overgestapt naar sATA voor mijn workstation en SAS (voor mijn thuis-server). SCSI is/was echt geweldig! Daar heb ik ook echt een van de leukste ervaringen mee opgedaan in de computer wereld. En het is echt zo ontzettend simpel! Vooral wanneer je de mogelijkheid hebt om zelf een paar fouten te maken op die leeftijd. Onderaan de streep al erg veel aan gehad in mijn carrière.
Voor de personen die scsi moeilijk vinden: onthoud simpelweg dat je 8 SCSI-ID’s (0-7) hebt. Eén daarvan gebruikt de SCSI adapter, en de rest mag je zelf aanvullen met disks. Latere kaarten hebben SCSI-ID0-15. Vervolgens kan je ook SCSI kaarten een extra ID geven of zelfs aan elkaar koppelen (let hiermee op, want dit is slechts aan een select aantal kaarten besteed). ID’s worden dan ook per adapter gezien en je had zo ook shared storage voor platforms die daar ondersteuning voor hadden. Dat was voornamelijk bij uitwisselbare media of I/O devices (scanners en dergelijken) interessant. Je had zelfs nog het verschil tussen LV-SCSI en scsi met hoger voltage. Nog nooit mee kunnen spelen helaas.
SCSI is mooi.
1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI
Dat was echt een ontzettende plak-maatregel voor alle netbooks die toen bestonden. Wat een verschrikkelijk gedrocht van een toepassing was dàt!Thandor schreef op maandag 9 februari 2026 @ 07:35:
[...]
ReadyBoost! Ook al zoiets moois, heb het niemand actief zien gebruiken.
1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI
Voor DriveSpace had je nog Stacker (1 en 2) voor DOS, die deed iets vergelijkbaars. In theorie zou het sneller kunnen zijn omdat er minder data gelezen hoeft te worden. Maar ik ken ook eigenlijk niemand die al zijn data er aan toe vertrouwde. Of in hardware, de RLL controllers in plaats van MFM voor XT systemenjimh307 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 22:18:
[...]
Maar het zijn degene die vochten voor elke extra KB vrij onder de 640KB. Systeembronnen waren schaars dus vergis je nietWat nu niets is was vroeger beduidend trager. Ik bedoel dus dat elke vorm van hardware die de processor ontziet welkom en nuttig is.
Ik vind het stiekem toch wel leuk om te zien dat dit onderwerp nog steeds speelt nu computers zo enorm veel sneller zijn geworden; software dus ook.
Verder hadden sommige multi-cd wisselaars voor het gemak, maar daar kreeg je wel een rijtje schijfletters bij toegewezen.
*jimh307 vind Steam toch wel stiekem beter en gemakkelijker
Ik heb ook zat optical drives, en zat floppy drives en floppies maar toch heb ik ook een (aantal) Goteks. In sommige gevallen heb ik helemaal geen zin om op een andere machine eerst een cd te bakken, om vervolgens erachter te komen dat er iets met de image mis is of ik nét een andere moet hebben.The Eagle schreef op zondag 8 februari 2026 @ 21:13:
In de hoofdzaak zal ik altijd fysiek spul gebruiken, maar voor erbij heb ik wel een PicoIDE besteld. Al is het maar om bijvoorbeeld een enorme bak twilight CD's op een SD kaartje te knallen
Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl
Aan luiheid kan techniek niks voor je doen, dat zit in jementalmadnizz schreef op maandag 9 februari 2026 @ 13:01:
[...]
Ik heb ook zat optical drives, en zat floppy drives en floppies maar toch heb ik ook een (aantal) Goteks. In sommige gevallen heb ik helemaal geen zin om op een andere machine eerst een cd te bakken, om vervolgens erachter te komen dat er iets met de image mis is of ik nét een andere moet hebben.
In de hoofdzaak zal ik altijd fysiek spul gebruiken, maar voor erbij heb ik wel een PicoIDE besteld. Al is het maar om bijvoorbeeld een enorme bak twilight CD's op een SD kaartje te knallen
En vwb SCSI: dat was en van de hoofdredenen dat er ook bigtowers beschikbaar weren voor consumenten
Gij zult drives hebben
Ik heb nog een aantal van die Nakamichi SCSI CD wisselaarsThe Eagle schreef op maandag 9 februari 2026 @ 13:40:
[...]
Aan luiheid kan techniek niks voor je doen, dat zit in je
En vwb SCSI: dat was en van de hoofdredenen dat er ook bigtowers beschikbaar weren voor consumenten
Gij zult drives hebben
Daar heb ik helaas slechts één van. Wel ontzettend vette techniek!mentalmadnizz schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:28:
[...]
Ik heb nog een aantal van die Nakamichi SCSI CD wisselaars
Ik had daar vroeger een IDE variant van waar 4 disks in konden. Iedere disk werd als losse drive gezien.
Het liefst zou ik kunnen kiezen om ze allemaal als dezelfde drive te laten zien. Dat zou ideaal zijn bij het verwisselen van disks bij een game die veel disks gebruikte. Wil ik gewoon een keer meemaken
Wat houdt je tegen om het anno nu alsnog te doen?InjecTioN schreef op maandag 9 februari 2026 @ 08:56:
[...]
Voor de personen die scsi moeilijk vinden: onthoud simpelweg dat je 8 SCSI-ID’s (0-7) hebt. Eén daarvan gebruikt de SCSI adapter, en de rest mag je zelf aanvullen met disks. Latere kaarten hebben SCSI-ID0-15. Vervolgens kan je ook SCSI kaarten een extra ID geven of zelfs aan elkaar koppelen (let hiermee op, want dit is slechts aan een select aantal kaarten besteed). ID’s worden dan ook per adapter gezien en je had zo ook shared storage voor platforms die daar ondersteuning voor hadden. Dat was voornamelijk bij uitwisselbare media of I/O devices (scanners en dergelijken) interessant. Je had zelfs nog het verschil tussen LV-SCSI en scsi met hoger voltage. Nog nooit mee kunnen spelen helaas.
SCSI is mooi.
* dion_b heeft drie actieve SCSI systemen:
- XT met monster van een 500MB full height 5.25" drive en een Future Domain controller die ik zelf bootable gemod heb. Lekker saai SCSI-1 verder.
- dual P3-933 met Adaptec AHA-29160 controller en een voor SCSI begrippen ongekend stille Quantum Atlas IV 18GB SCSI-3 LVD
- Sun SparcStation 20 met de originele hikkende straaljager van een 1.8GB SCA-SCSI drive vervangen door een Seagate Cheetah 9.1GB
- en verder heel wat losse meuk
Oslik blyat! Oslik!
Twee SCSI devices hier, trekt eigenlijk vnl stof / in een doos:
- HP DSS DAT streamer met (iirc) Adaptec card
- een 1 GB 5'25" half height HDD met een MSX SCSI interface (ik meen B.E.R.T.). Disk is geformatteerd op FAT12 (FDD file format)
- HP DSS DAT streamer met (iirc) Adaptec card
- een 1 GB 5'25" half height HDD met een MSX SCSI interface (ik meen B.E.R.T.). Disk is geformatteerd op FAT12 (FDD file format)
Hier ook fijne herinneringen aan SCSI
.
.
Stiekem wil ik nog een Iomega torentje bouwen (want stapelbaar) met een Iomega ZIP-100, een Iomega Jaz 2 GB en een Iomega Ditto. En eigenlijk ook weer een SCSI workstation bouwen
. Helaas nog nooit met een SCSI CDROM drive mogen spelen
.
- server (2004-2012): gestart met Seagate Cheetah 18.2 GB 10.000 RPM en 2x HP/Quantum 9.1 GB 7200 RPM harde schijven. Uiteindelijk 2x HP 72.8 GB 15.000 RPM
en Fujitsu 72.8 GB 10.000 RPM harde schijven. De harde schijven heb ik nog een tijd in mijn workstation gebruikt. Huidige server is voorzien van een SATA SSD en 3x SATA HDD.
- router (2004-2012): 2x Fujitu 36.4 GB 10.000 RPM harde schijven. Huidige router draait als VM op server.
- workstation (2002-2020): gestart met 2x Seagate Cheetah 18.2 GB 10.000 RPM harde schijven (veel lawaai en hitte). Uiteindelijk fluisterstille relatief koele 2x HP 72.8 GB 15.000 RPM
en Fujitsu 72.8 GB 10.000 RPM harde schijven. Huidige workstation is voorzien van een Enterprise NVME SSD, een SATA SSD en een SATA HDD.
Stiekem wil ik nog een Iomega torentje bouwen (want stapelbaar) met een Iomega ZIP-100, een Iomega Jaz 2 GB en een Iomega Ditto. En eigenlijk ook weer een SCSI workstation bouwen
Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)
Zelf heb ik geen enkele ervaring met SCSI. Kreeg kortgeleden wel deze 5,25 full height SCSI harddisk binnen van maar liefst 141Mb uit 1991. Het is een Fujitsu M2246SA. En heb geen controller om hem te testen, hij spint wel op. Kan er binnenkort wel 1 lenen of bij iemand langsgaan om hem te testen maar nog geen verdere actie voor ondernomen.
:strip_exif()/f/image/j0gUmFryVrs56rgAw9BJ3dR2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/j0gUmFryVrs56rgAw9BJ3dR2.jpg?f=fotoalbum_large)
Skuuuuzi¡!
Hier staat de dikste IBM model 80, 16MHz 386-geweld en maar liefst 2 enorm bulky 5,25" full height scsi drives van elk wel 80 hele megabytes!
Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen er eentje te wisselen voor een 120MB 3,5" full height
Maar dat ding weegt als dieplood met die 2 dikke schijven, bijna steekwagen waardig.
Hier staat de dikste IBM model 80, 16MHz 386-geweld en maar liefst 2 enorm bulky 5,25" full height scsi drives van elk wel 80 hele megabytes!
Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen er eentje te wisselen voor een 120MB 3,5" full height
Maar dat ding weegt als dieplood met die 2 dikke schijven, bijna steekwagen waardig.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Het lezen van gecomprimeerde data kan sneller zijn met een langzame harde schijf en een snelle processor, maar de writes waren verschrikkelijk. Stacker was beter dan DriveSpace inderdaad, maar het waren softwarematige oplossingen die geheel op de processor leunde en compressie kon dan wel eens sneller lijken; uiteindelijk boette je toch in op processorkracht/bronnen. Verder was compressie gevoelig voor fouten en werd de oplossing genomen als men écht ruimte te kort kwam.ErnstvV schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:16:
[...]
Voor DriveSpace had je nog Stacker (1 en 2) voor DOS, die deed iets vergelijkbaars. In theorie zou het sneller kunnen zijn omdat er minder data gelezen hoeft te worden. Maar ik ken ook eigenlijk niemand die al zijn data er aan toe vertrouwde. Of in hardware, de RLL controllers in plaats van MFM voor XT systemen
Ik heb nog twee van die full-height 5.25" Seagate Elite disken van 23GB per stuk. Per drive 23 platters van 1 GB elk. Da's een hoop rondvliegend metaal!
Wil er eigenlijk nog een keer een nutteloze RAID-0 mee maken
Wil er eigenlijk nog een keer een nutteloze RAID-0 mee maken
@mentalmadnizz
Met een paar van die monsters in RAID5 is staggered spin-up een must. Of een flinke voeding natuurlijk.
Dat is 58 Watt bij spin-up.At power-up, the motor current regulator limits the +12V current to an average value of less than 4.8A, although instantaneous peaks may exceed this value. These peaks should
measure 5 msec duration or less.
Met een paar van die monsters in RAID5 is staggered spin-up een must. Of een flinke voeding natuurlijk.
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$
Ik heb ze destijds uit losse externe behuizingen gehaald die volgens mij gebruikt zijn bij SUN of SGI workstations. Ze hebben nooit samen gedraaid 
Het is wel een gave ervaring om zo'n ding te horen opspinnen!
Het is wel een gave ervaring om zo'n ding te horen opspinnen!
Ik heb in het verleden 8 SCSI drives in twee externe behuizing gehad, in RAID5. Verwarming in de ruimte was niet nodig
Mooi spul, de Mylex SCSI controller bepaalde de opstartvolgorde om de voedingen niet teveel te belasten, opspinnen was inderdaad gaaf om te horen.
Het systeem was in gebruik geweest voor streamen van video data, toe het systeem gebouwd was, was alleen SCSI in RAID snel genoeg om die data te leveren, een IDE drive was gewoon te langzaam en gaf teveel CPU load. Een paar jaar later was IDE dusdanig verbeterd dat het met een controller die DMA in hardware deed wel werkte en waren de drives overbodig. Uiteindelijk was het niet heel betrouwbaar, vaak genoeg was er net een drive te laat online en ging het systeem weer een rebuild doen, altijd op momenten dat het net niet uit kwam. Dan was één IDE drive betrouwbaarder.
Het systeem was in gebruik geweest voor streamen van video data, toe het systeem gebouwd was, was alleen SCSI in RAID snel genoeg om die data te leveren, een IDE drive was gewoon te langzaam en gaf teveel CPU load. Een paar jaar later was IDE dusdanig verbeterd dat het met een controller die DMA in hardware deed wel werkte en waren de drives overbodig. Uiteindelijk was het niet heel betrouwbaar, vaak genoeg was er net een drive te laat online en ging het systeem weer een rebuild doen, altijd op momenten dat het net niet uit kwam. Dan was één IDE drive betrouwbaarder.
Ik heb een beige Sun UltraSCSI cabinetje staan met 8 SCSI disken (van 18.2G?) er in. Die heeft ooit nog aan een OpenBSD machine gehangen. Doet het nog prima.ErnstvV schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:02:
Ik heb in het verleden 8 SCSI drives in twee externe behuizing gehad, in RAID5.
Heb een SCSI SCA -> SCSI 68p adapter liggen zodat ik ze indien nodig individueel kan aansluiten. Heb ergens nog een wild idee om daarvan een disk in mijn Compaq 386-25 te hangen aan een BusLogic ISA SCSI controller via twee adapters naar SCSI 50p. Maar de interne Connor 110MB IDE disk die er nu al in zit doet het ook prima... voorlopig niet aan begonnen.
Die Compaq 386-25 is op het moment ook stuk. Onlangs was ik er mee bezig en met inschakelen kwam een wit-blauwe vonk uit de voeding -> ploef!. Meteen maar even uit gezet. Leek ene gepofte tantaalcondensator. Opengemaakt en dat bleek ook zo te zijn. Die wacht op vervanging. Hopelijk heeft de sluiting van dat ding niets meegenomen de afgrond in...
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Heb ondertussen 2 schermpjes gevonden, geen Dells maar kwam 2 hp’s tegen bij vraag en aanbod voor 3 tientjes Inc verzenden dat kon ik natuurlijk niet weerstaan 🙈😂
:strip_exif()/f/image/SXgAOzmRtu0DCl80smGp2LzX.jpg?f=fotoalbum_large)
Ziet er wel vet uit al zeg ik het zelf 😃
Nog ff een vraag trouwens betreffende mijn nieuwe 486 build. Welke processor is het snelste een Intel 486 dx4 100mhz (de snelle variant) of een amd 486 dx4 120mhz?
:strip_exif()/f/image/SXgAOzmRtu0DCl80smGp2LzX.jpg?f=fotoalbum_large)
Ziet er wel vet uit al zeg ik het zelf 😃
Nog ff een vraag trouwens betreffende mijn nieuwe 486 build. Welke processor is het snelste een Intel 486 dx4 100mhz (de snelle variant) of een amd 486 dx4 120mhz?
Vandaag maar eens besloten m'n P4 S423 systeem weer even voor de dag te halen.
Aangesloten en... niks. Waarschijnlijk CMOS batterij leeg, even doormeten en ja hoor, die was leeg. Knoopcel vervangen en starte weer, Press F1 to enter setup... F1....F1....F1!!!!! maar noppes... zucht.
USB toetsenbord gepakt, en die deed het (wonder boven wonder) wel. Spul weer goed gezet qua settings, Windows geladen en... muis doet het ook niet. Weer zucht.
Dus op de een of andere manier zijn beide PS/2 poorten spontaan 'muertos' gegaan. Kon zo niks aan zien, en nee, ik had toetsenbord en muis ook niet verkeerd om.
Gezien m'n persoonlijke energie al op -50 zit had ik er ook geen puf aan om verder te onderzoeken. Geen idee of het te fixen is of niet.
Aangesloten en... niks. Waarschijnlijk CMOS batterij leeg, even doormeten en ja hoor, die was leeg. Knoopcel vervangen en starte weer, Press F1 to enter setup... F1....F1....F1!!!!! maar noppes... zucht.
USB toetsenbord gepakt, en die deed het (wonder boven wonder) wel. Spul weer goed gezet qua settings, Windows geladen en... muis doet het ook niet. Weer zucht.
Dus op de een of andere manier zijn beide PS/2 poorten spontaan 'muertos' gegaan. Kon zo niks aan zien, en nee, ik had toetsenbord en muis ook niet verkeerd om.
Gezien m'n persoonlijke energie al op -50 zit had ik er ook geen puf aan om verder te onderzoeken. Geen idee of het te fixen is of niet.
Ik heb ook nog zoiets staan maar dan een hp met ik geloof een p4 1.5ghz. Wat voor pc’s heb je nog meer in je verzameling trouwens? Ben wel benieuwd 😋dennis_rsb schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 23:38:
@Nemesizz Ik vind het ook een leuk ding, ik had nog geen Compaq desktop in de huidige verzamelingVroeger had ik een Compaq deskpro 2000, maar dat komt vast nog wel een keer
![]()
Ik moet wel eerlijk zeggen, een samengestelde retro pc vind ik wel makkelijker omdat alles wat universeler is. Aan de andere kant, dit is ook leuk voor de verzameling, en uiteindelijk lukt het links of rechtsom wel.
@corné325i vrij divers. Oudste is een 386 laptop. Qua desktops oudste is een p1 90 mhz. Maar in principe is de range waar ik mee speel p1/p2/p3 / amd k6-2.
Heb ook nog een paar p4's, athlon single core etc.
Maar die oudere dingen vind ik net ietsje interessanter.
Nu nog een keer een 486 pc
Snelle vraag aan Google AI en antwoord:corné325i schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:12:
De snelste 486-klasse processoren waren de AMD Am5x86-P75 (133 MHz) en de zeldzame Cyrix/IBM 5x86C (133 MHz), die prestaties leverden vergelijkbaar met een Pentium 75 MHz. De AMD-chip, vaak aangeduid als 'X5-133', was de populairste keuze voor een ultieme 486-upgrade.
Hier zijn de belangrijkste details over de snelste 486-processors:
- AMD Am5x86 (133 MHz): Dit is over het algemeen erkend als de snelste "486" chip, die werkt op een 33 MHz bus (4x multiplier) en een 16 KB L1-cache heeft.
- Cyrix/IBM 5x86 (133 MHz): Deze chips waren ook erg snel en gebruikten een vroege 5e-generatie kern (M1).
- Intel DX4 (100 MHz): Dit was de snelste officiële 486-processor van Intel, die de 66 MHz i486DX2-66 overtrof.
Voor maximale 486-prestaties is de AMD Am5x86-P75 op 133 MHz de beste keuze.
AI mist weer eens iets essentieels... cache.JvanV schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:19:
[...]
Snelle vraag aan Google AI en antwoord:
De snelste 486-klasse processoren waren de AMD Am5x86-P75 (133 MHz) en de zeldzame Cyrix/IBM 5x86C (133 MHz), die prestaties leverden vergelijkbaar met een Pentium 75 MHz. De AMD-chip, vaak aangeduid als 'X5-133', was de populairste keuze voor een ultieme 486-upgrade.
Hier zijn de belangrijkste details over de snelste 486-processors:Overklokken: De AMD 5x86-133 kon vaak worden overklokt tot 150 MHz of hoger, waarmee prestaties van een Pentium 120 MHz werden bereikt.
- AMD Am5x86 (133 MHz): Dit is over het algemeen erkend als de snelste "486" chip, die werkt op een 33 MHz bus (4x multiplier) en een 16 KB L1-cache heeft.
- Cyrix/IBM 5x86 (133 MHz): Deze chips waren ook erg snel en gebruikten een vroege 5e-generatie kern (M1).
- Intel DX4 (100 MHz): Dit was de snelste officiële 486-processor van Intel, die de 66 MHz i486DX2-66 overtrof.
Voor maximale 486-prestaties is de AMD Am5x86-P75 op 133 MHz de beste keuze.
486DX4 heb je in een aantal smaken: WT cache en WB cache. WB cache is sneller dan WT. Daarnaast heb je CPUs met 8kB L1 cache en 16kB L1 cache.
Am486DX4-120 kun je in 8kB WT, 8kB WB en 16kB WB tegenkomen.
i486DX4-100 heeft altijd 16kB L1 cache maar kan zowel WT als WB zijn.
Het verschil WB/WT is marginaal, het verschil tussen 8kB en 16kB is groter. Als de Am486DX4-120 8kB WT is en de i486DX4-100 16kB WB, dan zal het lood om oud ijzer zijn qua prestaties. Als ze echter beide 16kB L1 hebben, zal de 40MHz FSB van de Am486DX4 de doorslag geven.
Check dus het modelnr van de CPUs om te zien hoe het met cache zit.
Verder valt er wat af te dingen op de gemaakte vergelijkingen van Google AI. De Cx5x86 was clock-for-clock veruit snelste 486-variant, dus een 133MHz exemplaar daarvan (unobtainium/vaporware... 100MHz zie je vaak, 120MHz is erg dure collectors item) zou sneller zijn dan een Am5x86-150.
De vergelijking met een Pentium gaat alleen op voor ALU. Zodra FPU relevant wordt, kan een P60 al iedere 486 grondig verslaan. Welke sneller is hangt dus sterk af van je toepassing.
[ Voor 11% gewijzigd door dion_b op 12-02-2026 11:52 ]
Oslik blyat! Oslik!
Als aanvulling hierop: voor de AMD is heel makkelijk te herkennen: V8T, V8B, V16B aanduidingen geven 8 of 16kB aan en write THRU of BACK. Van amd is V8T trouwens verreweg de meest voorkomendedion_b schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 11:49:
[...]
AI mist weer eens iets essentieels... cache.
486DX4 heb je in een aantal smaken: WT cache en WB cache. WB cache is sneller dan WT. Daarnaast heb je CPUs met 8kB L1 cache en 16kB L1 cache.
Het verschil WB/WT is marginaal, het verschil tussen 8kB en 16kB is groter. Als de Am486DX4-120 8kB WT is en de i486DX4-100 16kB WB, dan zal het lood om oud ijzer zijn qua prestaties. Als ze echter beide 16kB L1 hebben, zal de 40MHz FSB van de Am486DX4 de doorslag geven.
Verder valt er wat af te dingen op de gemaakte vergelijkingen van Google AI. De Cx5x86 was clock-for-clock veruit snelste 486-variant, dus een 133MHz exemplaar daarvan (unobtainium/vaporware... 100MHz zie je vaak, 120MHz is erg dure collectors item) zou sneller zijn dan een Am5x86-150.
De vergelijking met een Pentium gaat alleen op voor ALU. Zodra FPU relevant wordt, kan een P60 al iedere 486 grondig verslaan. Welke sneller is hangt dus sterk af van je toepassing.
Daarnaast heb je met en Intel ook een goede kans dat die op 120 prima draait, maar is nooit officieel zo uitgebracht om marketing redenen.
Intel heeft officieel nooit een fsb hoger dan 33MHz uitgebracht om concurrentie met zijn eigen pentium te voorkomen (de DX50 was de enige uitzondering en een zorgenkind; een 40MHz bus bleef Intel ver vandaan).
Ook draait menig Intel DX2 trouwens prima op 80MHz, maar die zou de DX4 en nooit uitgebrachte DX3 kanibaliseren.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Het verhaal van 40/50MHz bus speelde eigenlijk twee keer om twee verschillende redenen.Waterbeesje schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:21:
[...]
Intel heeft officieel nooit een fsb hoger dan 33MHz uitgebracht om concurrentie met zijn eigen pentium te voorkomen (de DX50 was de enige uitzondering en een zorgenkind; een 40MHz bus bleef Intel ver vandaan).
De i486DX-50 was een heel vroege CPU, medio 1991 geintroduceerd. Op dat moment bleek 50MHz FSB nauwelijks stabiel te krijgen, waardoor ze als noodgreep begin 1992 de DX/2 introduceerde. AMD heeft pas in 1993, dus twee jaar later, een 486 uitgebracht. Tegen die tijd was 40/50MHz nauwelijks een probleem meer, maar had Intel al een Pentium (met 60/66MHz FSB) om marketingtechnisch rekening mee te houden, mede daarom dat Intel geen >33MHz deed. AMD deed vanaf dag 1 40MHz, mede omdat ze daar met de Am386DX al ervaring mee hadden cq klanten die het verwachtten.
De grote push kwam - van beide kanten - medio 1994. Intel bracht de P54C (3.3V Pentium op 75/90/100MHz) en hun DX4 uit waar ze dus zichzelf niet mee in de vingers wilden snijden, AMD kwam met een DX/2-80 en een DX/4-75, maar was pas in 1995 in staat dat naar >=100MHz te tillen, en eind dat de DX5 (=Am5x86). Tegen die tijd was Intel al lang niet meer met 486 bezig, de PPro was al uit en reguliere Pentium CPUs tot 133MHz.
Oslik blyat! Oslik!
Klinkt goed, heb je ze allemaal aangesloten staan of heb je net als ik ook plek tekort🙈? Heb zelf 8 pc’s aangesloten staan en nog een stuk of 10/15 op zolder waar ik geen plek voor hebdennis_rsb schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 23:22:
@corné325i vrij divers. Oudste is een 386 laptop. Qua desktops oudste is een p1 90 mhz. Maar in principe is de range waar ik mee speel p1/p2/p3 / amd k6-2.
Bedankt voor je duidelijke uitleg🙏 Denk dat ik voor de amd dx4 120 ga 👌😃dion_b schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 11:49:
[...]
AI mist weer eens iets essentieels... cache.
@corné325i nee heb er momenteel 1 permanent aangesloten (en een thin client met xp voor racestuur)
Opzich kan ik wel meer opstellen permanent, maar dan moet ik andere dingen opbergen zoals xbox, stereo, knutselhoek, hoofdcomputer etc.
Maar ik pak meestal gewoon random een pc uit dd kast, ff mee spelen, kijken of alles nog goed werkt en dan berg ik hem weer op. Of als ik specifiek spel wil spelen, heb ik soms een specifieke machine nodig. Dus ik documenteer ook het een en ander.
Opzich kan ik wel meer opstellen permanent, maar dan moet ik andere dingen opbergen zoals xbox, stereo, knutselhoek, hoofdcomputer etc.
Maar ik pak meestal gewoon random een pc uit dd kast, ff mee spelen, kijken of alles nog goed werkt en dan berg ik hem weer op. Of als ik specifiek spel wil spelen, heb ik soms een specifieke machine nodig. Dus ik documenteer ook het een en ander.
Ik ken het en dat terwijl je in principe met 1 goeie retro pc gewoon alles kunt wat je met de rest ook kunt🙈 maargoed das de hobby zullen we maar zeggen 😂dennis_rsb schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 20:43:
@corné325i nee heb er momenteel 1 permanent aangesloten (en een thin client met xp voor racestuur)
@corné325i mwa deels eens natuurlijk. Een p1 met win95/98 is qua game era wat anders dan een p3 met 98.
Maarja je snapt dat t deels ook zit in de kick van verschillende soorten configuraties
en tja jezelf vastklampen aan 1 retro pc is ook wat riskant. Het is nu nog vrij prima verkrijgbaar allemaal, maar al stukken minder dan een jaar of 10-15 geleden.
De vergeten zolderhoekjes van opa en omas zijn inmiddels ook vaak wel opgeruimd.
Maarja je snapt dat t deels ook zit in de kick van verschillende soorten configuraties
De vergeten zolderhoekjes van opa en omas zijn inmiddels ook vaak wel opgeruimd.
Heb je ook gechecked welke je hebt?corné325i schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 20:32:
[...]
Bedankt voor je duidelijke uitleg🙏 Denk dat ik voor de amd dx4 120 ga 👌😃
Oslik blyat! Oslik!
Komt bij: wat 10-15 jaar geleden een 486 was, is nu de pentium 4. Qua leeftijd. En er werd veel meer bewaard want die custom 486 kostte 3x zo veel als die p4 van de Aldi. Die laatste zijn dan ook nog prima te vinden. Een er zijn al generaties die niet anders kennen.dennis_rsb schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 21:06:
@corné325i mwa deels eens natuurlijk. Een p1 met win95/98 is qua game era wat anders dan een p3 met 98.
Maarja je snapt dat t deels ook zit in de kick van verschillende soorten configuratiesen tja jezelf vastklampen aan 1 retro pc is ook wat riskant. Het is nu nog vrij prima verkrijgbaar allemaal, maar al stukken minder dan een jaar of 10-15 geleden.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Update over mijn DOS/Win98 Tualatin build. Ik heb inmiddels een nieuw tweedehands moederbord gekocht en deze doet het gelijk perfect. Het is een MSI 694T Pro. Hier bootte de PC direct mee. De Pentium 3-S 1400 werd gelijk herkend. Ik heb inmiddels ook contact gehad met de verkoper van het defecte QDI bord in Griekenland en mijn moederbord op kunnen sturen. Hij maakt de aanschafprijs (minus de verzendkosten) van het bord over zodra hij mijn kapotte ontvangen heeft. Erg coulant van deze verkoper. Ik ben zeer blij dat ik hem nu aan het lopen heb. Nu nog wachten op een paar fans want die oude Antec fans van bijna 25 jaar oud maken erg veel kabaal. Ik zal binnenkort wat foto's posten van het eindresultaat met alle overige onderdelen.
Ik heb ook deze 5v injector besteld vorige week. Zo weet ik zeker dat de ISA sound card goed gaat werken.
Ik heb ook deze 5v injector besteld vorige week. Zo weet ik zeker dat de ISA sound card goed gaat werken.
[ Voor 15% gewijzigd door Techno Overlord op 13-02-2026 17:07 ]
Forever raver!
Specs: Workstation Server
Check bij een MSI bord uit deze periode absoluut de condensatoren. Als ze niet al vervangen zijn moet je er rekening mee houden dat je dat op enig moment zult moeten doen.Techno Overlord schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:45:
Update over mijn DOS/Win98 Tualatin build. Ik heb inmiddels een nieuw tweedehands moederbord gekocht en deze doet het gelijk perfect. Het is een MSI 694T Pro. Hier bootte de PC direct mee. De Pentium 3-S 1400 werd gelijk herkend. Ik heb inmiddels ook contact gehad met de verkoper van het defecte QDI bord in Griekenland en mijn moederbord op kunnen sturen. Hij maakt de aanschafprijs (minus de verzendkosten) van het bord over zodra hij mijn kapotte ontvangen heeft. Erg coulant van deze verkoper. Ik ben zeer blij dat ik hem nu aan het lopen heb. Nu nog wachten op een paar fans want die oude Antec fans van bijna 25 jaar oud maken erg veel kabaal. Ik zal binnenkort wat foto's posten van het eindresultaat met alle overige onderdelen.
Oslik blyat! Oslik!
Gelijk gedaan toen ik bord geleverd kreeg. Op t oog zet alles er goed uit. 0 lekkages en geen enkele die bol staat of ook maar enige vorm van opzwelling vertoond. Kan ik nog meer methodes toepassen om te zien of de caps nog ok zijn?dion_b schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 18:33:
[...]
Check bij een MSI bord uit deze periode absoluut de condensatoren. Als ze niet al vervangen zijn moet je er rekening mee houden dat je dat op enig moment zult moeten doen.
Forever raver!
Een aantal jaren geleden is zo ontzettend veel P4 (S478) spul naar de stort gebracht. Veel was (is) ook defect. Condensatoren die lekken en een deel is waarschijnlijk ook opgeblazen door de veel gebruikte en inferieure QTEC P4 voedingen. Wat waren die slechtWaterbeesje schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 07:30:
[...]
Komt bij: wat 10-15 jaar geleden een 486 was, is nu de pentium 4. Qua leeftijd. En er werd veel meer bewaard want die custom 486 kostte 3x zo veel als die p4 van de Aldi. Die laatste zijn dan ook nog prima te vinden. Een er zijn al generaties die niet anders kennen.
Het is nog te vinden maar het mooie wat nog in goede staat is is al vrij schaars aan het worden.
Socket 423 is al een unicum als je daar wat van tegenkomt.
@Acid Vendetta Sowieso zijn de meeste s775 p4's oninteressant vind ik, omdat die vaak enkel drivers voor XP of hoger hebben.
En als je puur voor XP gaat kan je net zo goed een core2duo of zelfs een i3,i5,i7 pakken
En als je puur voor XP gaat kan je net zo goed een core2duo of zelfs een i3,i5,i7 pakken
Desolderen en ESR metenTechno Overlord schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 18:57:
[...]
Gelijk gedaan toen ik bord geleverd kreeg. Op t oog zet alles er goed uit. 0 lekkages en geen enkele die bol staat of ook maar enige vorm van opzwelling vertoond. Kan ik nog meer methodes toepassen om te zien of de caps nog ok zijn?
Lastige is dat je in-circuit niet echt kunt bepalen hoe goed ze nog zijn. Als ze bol staan of lekken zijn ze zeker niet meer goed, maar ze kunnen zonder bol te staan of lekken nog steeds slecht functioneren. Enige wat je in dat geval kunt doen (als je niet preventief wilt vervangen), is om bij ieder stabiliteitsprobleem in het achterhoofd te houden dat het aan de condensatoren kan liggen...
Oslik blyat! Oslik!
Prima spul! Let met die -5V injector er wel op dat je de achterkant van de PCB beschermt met iets van plastic (zoals een 3D print of kapton tape). Als die contactpunten de behuizing aanraken, ben je mogelijk verder van huis.Techno Overlord schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:45:
Ik ken het, ben op het moment toevallig de zolder aan het opruimen. Heb zelfs een bmw 6 cilinder motor in onderdelen op zolder liggen 😂😂dennis_rsb schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 21:06:
Maarja je snapt dat t deels ook zit in de kick van verschillende soorten configuratiesen tja jezelf vastklampen aan 1 retro pc is ook wat riskant. Het is nu nog vrij prima verkrijgbaar allemaal, maar al stukken minder dan een jaar of 10-15 geleden.
Met dit koude weer had ik nu wel graag een 3,8Ghz P4 gehad met een GeForce 480/580 ...dennis_rsb schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 19:32:
@Acid Vendetta Sowieso zijn de meeste s775 p4's oninteressant vind ik...
Misschien kan je dan beter een moderne Intel kopen, ik las dat een aankomend model een piek vermogen van 700W kan gebruiken.Nemesizz schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 15:18:
[...]
Met dit koude weer had ik nu wel graag een 3,8Ghz P4 gehad met een GeForce 480/580 ...
Onderschat de Pentium D niet. Dat is het toppunt van inefficiëntie
De Pentium D valt mij eigenlijk nog wel mee als je bedenkt dat bijvoorbeeld een Pentium D 840 3.2GHz Smithfield een dubbele Prescott is en met een TDP van 130W wegkomt terwijl een C0-stepping (waarmee de Prescott op de markt kwam) al 103W heeft op 3.2GHz met één core.Acid Vendetta schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 16:46:
Onderschat de Pentium D niet. Dat is het toppunt van inefficiëntie
Ik heb een relatief vroege 2.8GHz B0-stepping Prescott engineering sample die volgens mij over de 103W heen gaat. Heb het nooit gemeten maar destijds viel mij op dat deze veel warmer werd dan de latere Prescott's
Niet dat de Pentium D dus per se efficient is maar ik vind het wel knap wat ze bereikt hebben als je kijkt naar de eerste engineering samples van de Pentium 4 Prescott.
Enfin, voor kachels zijn er veel meer opties natuurlijk. Een AMD FX 9590 zit al op 220W en een moderne GeForce ook al 575W. Al is het goedkoper om een paar kubieke meter gas te kopen dan een GeForce RTX 5090
Met de door absurd hoge, AI hype gecreëerde, geheugenprijzen in het achterhoofd heb ik nog snel wat geheugen in kunnen slaan voor een schappelijke prijs. Maar hoe krijg je dit aan de praat? Ik ben van nét na het tijdperk van het klooien met EMS en XMS en ken het enkel van de Commander Keen 4 en Wolfenstein 3D splash screens... Toch maar een poging wagen.
:strip_exif()/f/image/2HTEM6bNslsbNTXttqcw6m1E.jpg?f=fotoalbum_large)
Oke, het gaat hier om een DFI MEMO 2000X RAMBANK; 4 banken met elk 8 (+1 parity) chips van 256k.
Wel één hele MegaByte extra! Hoe maken we dit beschikbaar? Met de driver; ems32.sys in config.sys.
Voor het eerst met edlin.com aan de slag. Want DOS4 heeft standaard geen edit.com aan boord. Het heeft iets weg van vim op Linux. Of is dat vloeken in de kerk?
Hé het lijkt te werken. De Philips P3105 heeft standaard 768kB. Met een dipswitch heb ik het teruggeschroefd naar 512kB. De EMS kaart vult dit weer aan naar 640kB conventioneel en de rest is EMS, 860kB. Totaal 1500kB zegt CheckIt. Als iemand nog een tip heeft om 756 + 1024 kB te bewerkstelligen, laat maar weten.
Tijd voor Wolfenstein 3D!
:strip_exif()/f/image/BFlI0s1qeOxKUbgMVuZ7t66m.jpg?f=fotoalbum_large)
Na een kwartier uitpakken/decompressing/inflating...
Oh ja.
Toch maar de AT of iets snellers uit de kast trekken.
:strip_exif()/f/image/2HTEM6bNslsbNTXttqcw6m1E.jpg?f=fotoalbum_large)
Oke, het gaat hier om een DFI MEMO 2000X RAMBANK; 4 banken met elk 8 (+1 parity) chips van 256k.
Wel één hele MegaByte extra! Hoe maken we dit beschikbaar? Met de driver; ems32.sys in config.sys.
Voor het eerst met edlin.com aan de slag. Want DOS4 heeft standaard geen edit.com aan boord. Het heeft iets weg van vim op Linux. Of is dat vloeken in de kerk?
Hé het lijkt te werken. De Philips P3105 heeft standaard 768kB. Met een dipswitch heb ik het teruggeschroefd naar 512kB. De EMS kaart vult dit weer aan naar 640kB conventioneel en de rest is EMS, 860kB. Totaal 1500kB zegt CheckIt. Als iemand nog een tip heeft om 756 + 1024 kB te bewerkstelligen, laat maar weten.
:strip_exif()/f/image/BFlI0s1qeOxKUbgMVuZ7t66m.jpg?f=fotoalbum_large)
![]() | ![]() |
Oh ja.
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$
Ik denk dat je moet zoeken in de adressen van het geheugen. Start adres, Ems poort, waarschijnlijk grootte... Alles met jumpers of switches als je precies hebt. Soms moet je het mobo ook apart instellen dat er ram boven de 1MB hoort te zitten. Mogelijk door dit ram nu te emmeren waar CGA, bios en andere extensies zittenPD2JK schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:55:
Met de door absurd hoge, AI hype gecreëerde, geheugenprijzen in het achterhoofd heb ik nog snel wat geheugen in kunnen slaan voor een schappelijke prijs. Maar hoe krijg je dit aan de praat? Ik ben van nét na het tijdperk van het klooien met EMS en XMS en ken het enkel van de Commander Keen 4 en Wolfenstein 3D splash screens... Toch maar een poging wagen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]Na een kwartier uitpakken/decompressing/inflating...
[Afbeelding] [Afbeelding]
Oh ja.
Edit: deze al gevonden?
https://theretroweb.com/e...68e9f34ee58c650887554.pdf
Ik gok dat je de switches 5 6 en 7 alledrie on moet zetten. De p3105 is een gek ding met zijn 768kB.
Volgens de manual stopt het bij 640kB maar met 768kB present moet je verder tellen in binaire code.
Mijn P3120 heeft dezelfde hikjes
[ Voor 6% gewijzigd door Waterbeesje op 17-02-2026 20:14 ]
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
@PD2JK https://www.genesis8bit.fr/archives/index.php?news_id=2151 helpt dit?
Snapt ook CGA begrijp ik
Snapt ook CGA begrijp ik
Wat dat betreft blij met mijn P1-200. Eigenlijk een beetje de sweetspot voor dos based games. Draait alles vloeiend van Carmen San Diego tm Doom en Duke Nukem 3D. Daarna kwam ook leuk spul maar dan had je weer win95 en vaak meer bits nodig.
Zou ook net aan Unreal Tournament native moeten kunnen draaien, maar dat speelde ik toch nooit.
Zou ook net aan Unreal Tournament native moeten kunnen draaien, maar dat speelde ik toch nooit.
Zoek eens op WOLF8086PD2JK schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:55:
Na een kwartier uitpakken/decompressing/inflating...
Oh ja.
Gisteravond bij het zoeken naar een geschikte doos om wat verkochte hardware in te pakken een doos opengetrokken vol oude documentatie, floppies, CDs en DVSs.
Heb gelijk voor de zekerheid images getrokken van alles. Toen pas gekeken of de zaken online al beschikbaar waren. Uiteraard vrijwel alles al op archive.org. Voelde toch goed om de backups te doen. Heb vervolgens de fysieke media in de kliko gedaan. En doos was geschikt, dus een CL GD5426 VLB en Trident TVGA ISA kaart en een paar oude CPUs gaan richting iemand die EUR 70 voor het stapeltje over had
Heb gelijk voor de zekerheid images getrokken van alles. Toen pas gekeken of de zaken online al beschikbaar waren. Uiteraard vrijwel alles al op archive.org. Voelde toch goed om de backups te doen. Heb vervolgens de fysieke media in de kliko gedaan. En doos was geschikt, dus een CL GD5426 VLB en Trident TVGA ISA kaart en een paar oude CPUs gaan richting iemand die EUR 70 voor het stapeltje over had
Oslik blyat! Oslik!
Mooi gedaan, maar quasi onspeelbaar. Ik zag een YT filmpje van WOLF8086, maar met het kleinste venster zo rond de 1 fps. Wolf3d was pas leuk op een goede 80386 of hoger.Thandor schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:28:
[...]
Zoek eens op WOLF8086. De Wolfenstein 3D source is bijna helemaal XT compatibel. Iemand heeft een aangepaste versie gemaakt met slechts een paar wijzigingen in de assembly code. Verwacht geen performance maar het werkt wel!
Het draaide best speelbaar op een 80386-16jimh307 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 17:05:
[...]
Mooi gedaan, maar quasi onspeelbaar. Ik zag een YT filmpje van WOLF8086, maar met het kleinste venster zo rond de 1 fps. Wolf3d was pas leuk op een goede 80386 of hoger.
Oslik blyat! Oslik!
Ik draaide wolf3d voor het eerst op een 286-12. Het draaide. Wel vloeiend op kleiner scherm, niet vloeiend fullscreen (dat was 640*480 op een 14"
).
Toen bedacht ik dat ik een soundblaster pro kocht. En toen was het speelbare scherm nog kleiner
Toen bedacht ik dat ik een soundblaster pro kocht. En toen was het speelbare scherm nog kleiner
Nu was Wolf3d ook een van de eerste 3d games van weleer. Het zal best lopen op een 80386-16, maar op een 8088/8086 was het gewoon een te zwaar spel. Deed niet veel onder dan wat tegenwoordig een triple-A titel is. Het was geen triple-A spel, maar eigenlijk des te meer waardevol en tijdloos. Ik zal Heretic, Hexen, Doom, Quake, UT99GOTY. Duke3D en Quake III Arena dan ook nooit vergeten en ik herinner me nog de vreugde toen Quake speelbaar werd op een whopping 640*480. Quake was toen wat Crysis nu is; het zwaarst denkbare. Can it run Quake, if yes, you were hookeddion_b schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 20:28:
[...]
Het draaide best speelbaar op een 80386-16
Als we het over Wolf3D hebben - ik heb een ALS007 kaart met "LS-212" 1:1 OPL3 kloon erop te koop staan. Koper wil zeker weten dat het echt OPL3 is en dat Wolf3D klinkt "zoals het hoort". De vraag is wat z'n referentie is. Deze kaart is nl qua analoge filters vrijwel tegenovergestelde van de SB16 - die hebben de befaamde brick wall waardoor alles warm/zompig klinkt. Deze kaart lijkt geen enkele filtering te hebben en komt beetje schel over, met vooral hoge tonen duidelijk.
Enfin, heb net uurtje zitten kloten met sloot aan kaarten in Wolf3D:
- noname ALS007 kaart (met LS-212)
- Aztech 'Rocky 2.5' MMSN855 met AZT2320 chip en licensed OPL3 core
- CT1750 Sound Blaster 16 met YMF-262M
- CT3670 SB32 met CQM
De CT3670 is vreemde eend in de bijt: vrijwel zelfde filters als de CT1750, maar instrumenten klinken anders, meer 'hoekig'. Rest heeft overduidelijk zelfde synth, maar filtering is totaal anders. De CT1750 is donker, de ALS007 wat schel en de MMSN855 klinkt gewoon goddelijk, met net genoeg filtering om niet schel te klinken, maar wel nog goede definitie in hoge tonen.
* dion_b was al Aztech fan, dit onderstreept het weer eens
Enfin, heb net uurtje zitten kloten met sloot aan kaarten in Wolf3D:
- noname ALS007 kaart (met LS-212)
- Aztech 'Rocky 2.5' MMSN855 met AZT2320 chip en licensed OPL3 core
- CT1750 Sound Blaster 16 met YMF-262M
- CT3670 SB32 met CQM
De CT3670 is vreemde eend in de bijt: vrijwel zelfde filters als de CT1750, maar instrumenten klinken anders, meer 'hoekig'. Rest heeft overduidelijk zelfde synth, maar filtering is totaal anders. De CT1750 is donker, de ALS007 wat schel en de MMSN855 klinkt gewoon goddelijk, met net genoeg filtering om niet schel te klinken, maar wel nog goede definitie in hoge tonen.
* dion_b was al Aztech fan, dit onderstreept het weer eens
[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 19-02-2026 21:56 ]
Oslik blyat! Oslik!
Mijn retro DOS/Win98 ketel zit in elkaar. Het is toch geen goed idee om een Voodoo 3 en een Geforce 4200Ti tegelijk te gebruiken. Het werkt in Windows met de VGA switch box die ik heb maar het switchen naar Glide is toch lastig als de Geforce de primary is. Uninstall ik de Geforce, dan werkt Glide als een zonnetje. Getest met Quake II. Het ziet er echt superherkenbaar uit van vroeger. Ik ga hier straks zo van genieten als ik klaar ben.
Mijn nieuwe plan is nu een dual boot te maken met 2x Win98se. 1 voor de Voodoo waarbij de Geforce is uitgeschakeld en 1 voor de Geforce waarbij de Voodoo is uitgeschakeld. Dan kan ik de switchbox ook nog gebruiken denk ik zonder kabels te wisselen. De IDE HDD is toch 120GB wat meer dan zat is om 2 partities van 5GB te hebben en dan nog een extended partitie voor de games, win98 folder en overige tools & utilities. Ik kan in beide versies die extended partitie aanspreken. Dual Boot gaat via Extended Operating System Loader (XOSL).
Erg leuk om hier weer aan te sleutelen. Zie wel waar het schip strand. Ik post snel een paar foto's.
Mijn nieuwe plan is nu een dual boot te maken met 2x Win98se. 1 voor de Voodoo waarbij de Geforce is uitgeschakeld en 1 voor de Geforce waarbij de Voodoo is uitgeschakeld. Dan kan ik de switchbox ook nog gebruiken denk ik zonder kabels te wisselen. De IDE HDD is toch 120GB wat meer dan zat is om 2 partities van 5GB te hebben en dan nog een extended partitie voor de games, win98 folder en overige tools & utilities. Ik kan in beide versies die extended partitie aanspreken. Dual Boot gaat via Extended Operating System Loader (XOSL).
Erg leuk om hier weer aan te sleutelen. Zie wel waar het schip strand. Ik post snel een paar foto's.
Forever raver!
Door de jaren heen heb ik ook wel e.e.a. aan geluidskaartjes gehad en ‘t is allemaal inderdaad enorm verschillend.
Jarenlang voor het DOS spul een ES1868F audiodrive gehad. Veelzijdige chip en klonk goed.
Ergens ook nog een als120 liggen maar je hoort echt dat het een low end clone kaart is. Nu douw ik er in de oude systemen maar een vibra16 in. Does the job.
Eigenlijk vond ik het pas echt leuk worden toen de wavetable kaarten kwamen. Ik ben er nog steeds niet helemaal uit of ik kamp Ultrasound of kamp AWE64 ben. Heb een AWE64 value en een GUS clone dus van beide wellicht niet het beste, maar ja, ‘t moet wel leuk blijven qua geld
Voor EAX iig een prima Audigy 2ZS in gebruik en dat klinkt top in de latere 90’s titels zoals Unreal en UT
Binnenkort weer eens wat ouwe meuk afstoffen. Elke keer als ik meelees hiero gaat ‘t weer kriebelen
Jarenlang voor het DOS spul een ES1868F audiodrive gehad. Veelzijdige chip en klonk goed.
Ergens ook nog een als120 liggen maar je hoort echt dat het een low end clone kaart is. Nu douw ik er in de oude systemen maar een vibra16 in. Does the job.
Eigenlijk vond ik het pas echt leuk worden toen de wavetable kaarten kwamen. Ik ben er nog steeds niet helemaal uit of ik kamp Ultrasound of kamp AWE64 ben. Heb een AWE64 value en een GUS clone dus van beide wellicht niet het beste, maar ja, ‘t moet wel leuk blijven qua geld
Voor EAX iig een prima Audigy 2ZS in gebruik en dat klinkt top in de latere 90’s titels zoals Unreal en UT
Binnenkort weer eens wat ouwe meuk afstoffen. Elke keer als ik meelees hiero gaat ‘t weer kriebelen
[ Voor 4% gewijzigd door nelizmastr op 19-02-2026 22:07 ]
I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold
Gisteren maar besloten m'n Socket 423 weer te recappen.
Het bord had toen ik hem kocht (hier op V&A) al een paar bolle elco's, wat niet ongebruikelijk is voor borden uit die periode (gelukkig waren de elco's van de stroomvoorziening voor CPU en dergelijke wel goed).
Dus toen 5 van de slechte caps vervangen door.... oude van een kapotte Radeon 9600 die ik in de kast had liggen (elco's hadden juiste formaat, en de zelfde waardes als die op het bord zaten 1000uF en 10V).
Ging een tijdje goed, al ging vrij snel 1 alweer bol staan. Later ook 2 anderen, dus 3 van de 5 vervangen caps waren al weer bol. Bord werkte verder wel dus ach... laat maar wezen.
Laatst werkte plots de PS/2 poorten niet meer, dus moest toch het bord uit de kast hebben dus ook maar nieuwe elco's besteld (en op aanraden van m'n broer, iets zwaardere, 1000uF 16V).
Gisteravond dus vrolijk aan het bakken gegaan met m'n gebrekkige soldeerskills (ik weet precies hoe het moet... maar het spul doet niet altijd wat ik wil). Oude caps eraf ging wel, 1tje was een echte rotter zat te dicht bij allemaal printsporen die ik uiteraard niet om zeep wil helpen.
Het plaatsen en vastbakken van de nieuwe elco's was ik een beetje hulp bij nodig, maar is uiteindelijk toch gelukt (m'n broer heeft wat meer soldeerskills dan ik).
Bord weer ingebouwd en wonder boven wonder niks ontploft!
Helaas werken de PS/2 poorten nog steeds niet (ik had verwacht dat er misschien een breukje in het soldeer zou zitten, maar kon niks zien bij de contactpinnen op het bord).
Kwaal dus niet opgelost, maar wel weer frisse en werkende elco's op het bord.
...nu kijken of ik een afbeelding kan toevoegen met m'n gebrekkige web-skills....
Voor de operatie: elco's bij FDD header, CMOS batterij en (niet zichtbaar) bij USB poort bol.
:strip_exif()/f/image/CPkzNDENGTP0SW4ZDVl9pscB.jpg?f=fotoalbum_medium)
Na de operatie: elco's zijn iets hoger, maar passen prima, ook de andere die nog niet bol stonden vervangen (2 vlakbij het AGP slot)
Het bord had toen ik hem kocht (hier op V&A) al een paar bolle elco's, wat niet ongebruikelijk is voor borden uit die periode (gelukkig waren de elco's van de stroomvoorziening voor CPU en dergelijke wel goed).
Dus toen 5 van de slechte caps vervangen door.... oude van een kapotte Radeon 9600 die ik in de kast had liggen (elco's hadden juiste formaat, en de zelfde waardes als die op het bord zaten 1000uF en 10V).
Ging een tijdje goed, al ging vrij snel 1 alweer bol staan. Later ook 2 anderen, dus 3 van de 5 vervangen caps waren al weer bol. Bord werkte verder wel dus ach... laat maar wezen.
Laatst werkte plots de PS/2 poorten niet meer, dus moest toch het bord uit de kast hebben dus ook maar nieuwe elco's besteld (en op aanraden van m'n broer, iets zwaardere, 1000uF 16V).
Gisteravond dus vrolijk aan het bakken gegaan met m'n gebrekkige soldeerskills (ik weet precies hoe het moet... maar het spul doet niet altijd wat ik wil). Oude caps eraf ging wel, 1tje was een echte rotter zat te dicht bij allemaal printsporen die ik uiteraard niet om zeep wil helpen.
Het plaatsen en vastbakken van de nieuwe elco's was ik een beetje hulp bij nodig, maar is uiteindelijk toch gelukt (m'n broer heeft wat meer soldeerskills dan ik).
Bord weer ingebouwd en wonder boven wonder niks ontploft!
Kwaal dus niet opgelost, maar wel weer frisse en werkende elco's op het bord.
...nu kijken of ik een afbeelding kan toevoegen met m'n gebrekkige web-skills....
Voor de operatie: elco's bij FDD header, CMOS batterij en (niet zichtbaar) bij USB poort bol.
:strip_exif()/f/image/CPkzNDENGTP0SW4ZDVl9pscB.jpg?f=fotoalbum_medium)
Na de operatie: elco's zijn iets hoger, maar passen prima, ook de andere die nog niet bol stonden vervangen (2 vlakbij het AGP slot)
Goed bezig 
Welke caps heb je gebruikt en hoe ben je tot die keuze gekomen?
Er wacht mij eenzelfde klusje voor een socket 370 bord. Datasheet vinden van er nu op zit valt tegen, specs op de cap heb ik uiteraard wel. Heb reeds een lijstje gemaakt, enkele waarden iets groter gepakt (1200 uF voor een paar 1000 uF caps) om wat volumevoordeel te krijgen (bord bevat meer 1200 uF jongens).
Er wacht mij eenzelfde klusje voor een socket 370 bord. Datasheet vinden van er nu op zit valt tegen, specs op de cap heb ik uiteraard wel. Heb reeds een lijstje gemaakt, enkele waarden iets groter gepakt (1200 uF voor een paar 1000 uF caps) om wat volumevoordeel te krijgen (bord bevat meer 1200 uF jongens).
Heb 1000uF 16V gebruikt ipv 1000uF 10V die op het bord (en Radeon) zaten. Volgens m'n broer is een wat hogere voltage beter voor de levensduur (hogere voltage kan, lager niet, de uF kon beter hetzelfde zijn meende ik).Ultraman schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 15:12:
Goed bezig
Qua merk elco's, gewoon van Amazon gepakt, doosje met 15 van die dingen (merk Allecin ... misschien wel meuk maar bij andere weet je ook niet altijd wat je krijgt). Waren iets van 55 cent per stuk, terwijl sommige shops 1 euro of meer per stuk vragen.
En het is en blijft voor een hobby PC, ding hoeft niet 24/7 iets belangrijks te draaien
*edit* Toevoeging:
Heb nog even met m'n broer over de elco's gehad, en hij geeft aan dat het ten zeerste aan te raden is om dezelfde waarde in uF te gebruiken. Tijdens z'n opleiding en stages werd dat ook altijd benadrukt, een hogere voltage kan wel, maar de uF moet zo goed als hetzelfde zijn (nu geeft 'het internet' aan dat een marge van 10 of 20% nog kan, maar beter is dezelfde waarde te gebruiken).
Dus @Ultraman misschien is het toch veiliger om die 1000uF 's te gebruiken voor degene waar ze nu ook zitten. Zou jammer zijn als een bord kapot gaat door de verkeerde waarde/capaciteit van de elco's.
Oh ja, afmeting is ook handig, dat je geen dikke elco's aanschaft die niet passen op het bord, en bij voorkeur van die dingen die bestand zijn tegen 105ºC of meer (je hebt ze ook van 85ºC is de levensduur ook vaak wat korter van.
[ Voor 28% gewijzigd door Nemesizz op 21-02-2026 16:36 . Reden: toevoeging ]
Nemesizz schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 15:35:
[...]
Qua merk elco's, gewoon van Amazon gepakt, doosje met 15 van die dingen (merk Allecin ... misschien wel meuk maar bij andere weet je ook niet altijd wat je krijgt). Waren iets van 55 cent per stuk, terwijl sommige shops 1 euro of meer per stuk vragen.
Dat is waarschijnlijk slechter dan wat er al op zat. Kenmerkend dat nergens een waarde voor de ESR van die dingen te vinden is. Naast capaciteit is ESR belangrijkste waarde voor dit soort toepassing.
Weet niet waar je zit te kijken, maar Reichelt heeft goede Panasonic 1000uF 16V elco's voor EUR 0.34 per stuk...
Amazon heeft trouwens ook Rubycon's voor minder dan die Allecin meuk.
[ Voor 14% gewijzigd door dion_b op 21-02-2026 22:43 ]
Oslik blyat! Oslik!
5000-10000 uur betrouwbaarheid is niet bepaald goed te noemen. Voor een recap is het ansich wel prima, maar voor een nieuw product?! Dat vertaald zich in 'n half tot heel jaar operationele betrouwbaarheid. Tegenwoordig haalt een PC dat makkelijk.dion_b schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 22:39:
[...]
Dat is waarschijnlijk slechter dan wat er al op zat. Kenmerkend dat nergens een waarde voor de ESR van die dingen te vinden is. Naast capaciteit is ESR belangrijkste waarde voor dit soort toepassing.
Weet niet waar je zit te kijken, maar Reichelt heeft goede Panasonic 1000uF 16V elco's voor EUR 0.34 per stuk...
Amazon heeft trouwens ook Rubycon's voor minder dan die Allecin meuk.
Ik wil het gewoon even benadrukken. Ook vraag ik me af hoelang deze caps meegaan. Retro hardware moet nog een lang leven beschoren blijven. Houd ook rekening met de tolerantie van 20%! Dat is meer dan de toegestane absolute fout van 5%.
Vanwaar de toegestane absolute fout van 5%? Volgens mij is 20% in deze categorie elco’s en toepassing standaard. Elco’s met een hele lage tolerantie is voor precisie apparatuur.jimh307 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 00:42:
[...]
5000-10000 uur betrouwbaarheid is niet bepaald goed te noemen. Voor een recap is het ansich wel prima, maar voor een nieuw product?! Dat vertaald zich in 'n half tot heel jaar operationele betrouwbaarheid. Tegenwoordig haalt een PC dat makkelijk.
Ik wil het gewoon even benadrukken. Ook vraag ik me af hoelang deze caps meegaan. Retro hardware moet nog een lang leven beschoren blijven. Houd ook rekening met de tolerantie van 20%! Dat is meer dan de toegestane absolute fout van 5%.
De levensduur in uren is volgens mij gemeten bij de maximale temperatuur van, in dit geval, 105C. De levensduur wordt langer als de temperatuur lager is.
Correct me if I’m wrong; ben geen electro technicus maar had begrepen dat het zo zit
De waarde in uF hoef je niet altijd hetzelfde te houden. Als je in een power circuit werkt, kan je prima een iets hogere uF nemen. Die zorgt er simpelweg voor dat er minder ripple is. Zorg er echter wel voor dat het het voltage hetzelfde of hoger is. Dat is een must.Nemesizz schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 15:35:
[...]
Heb 1000uF 16V gebruikt ipv 1000uF 10V die op het bord (en Radeon) zaten. Volgens m'n broer is een wat hogere voltage beter voor de levensduur (hogere voltage kan, lager niet, de uF kon beter hetzelfde zijn meende ik).
En het is en blijft voor een hobby PC, ding hoeft niet 24/7 iets belangrijks te draaien
*edit* Toevoeging:
Heb nog even met m'n broer over de elco's gehad, en hij geeft aan dat het ten zeerste aan te raden is om dezelfde waarde in uF te gebruiken. Tijdens z'n opleiding en stages werd dat ook altijd benadrukt, een hogere voltage kan wel, maar de uF moet zo goed als hetzelfde zijn (nu geeft 'het internet' aan dat een marge van 10 of 20% nog kan, maar beter is dezelfde waarde te gebruiken).
Dus @Ultraman misschien is het toch veiliger om die 1000uF 's te gebruiken voor degene waar ze nu ook zitten. Zou jammer zijn als een bord kapot gaat door de verkeerde waarde/capaciteit van de elco's.
Oh ja, afmeting is ook handig, dat je geen dikke elco's aanschaft die niet passen op het bord, en bij voorkeur van die dingen die bestand zijn tegen 105ºC of meer (je hebt ze ook van 85ºC is de levensduur ook vaak wat korter van.
Ik zou overigens de andere condensators gewoon vervangen als je wat meer zekerheid wilt hebben over die PS/2 poorten.
5% tolerantie wordt voornamelijk gebruikt voor data of timing gevoelige circuits. Geen power circuit die er last van heeft als je een 20% tolerantie waarde gebruikt. It’s the details that matter.jimh307 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 00:42:
[...]
5000-10000 uur betrouwbaarheid is niet bepaald goed te noemen. Voor een recap is het ansich wel prima, maar voor een nieuw product?! Dat vertaald zich in 'n half tot heel jaar operationele betrouwbaarheid. Tegenwoordig haalt een PC dat makkelijk.
Overigens zijn de oude condensators mogelijk ook by design slechts voor 5000u in warme situaties en 10000u in optimale situaties. Als je dat echter terugrekent naar een gezins-PC die 6 dagen per week zo’n 3 uur per dag aan stond (wat een redelijke aanname is van dit moederbord), dan is tussen 5 en 10 jaar levensduur geen onredelijke hoeveelheid. Afschrijving is na 3 jaar financieel reeds gedaan. In 5 jaar tijd zijn er grote sprongen gemaakt in hardware en software. Bij minder gebruik was de PC zelfs veel langer meegegaan. Zeker in ideale omstandigheden.
Wanneer je de condensators (of de componenten die eromheen heet worden) dus goede koeling biedt, is voor vintage hardware een 5000-10000u condensator prima te gebruiken. Die dingen worden met de huidige stroomprijzen slechts sporadisch een keer ingeschakeld.
Ik had niet echt het idee dat de defecte PS/2 poorten gerelateerd was aan de bolle elco's (maar het kón).InjecTioN schreef op zondag 22 februari 2026 @ 10:19:
[...]
Ik zou overigens de andere condensators gewoon vervangen als je wat meer zekerheid wilt hebben over die PS/2 poorten.
Maar gezien ik de poort aan de onderkant (contactpunten) wilde controleren moest het bord toch uit de kast, en die bolle elco's waren toch al vervanging toe, dus maar in een keer doorpakken (en met mijn zeer gebrekkige energie is dat al een hele klus).
De elco's van de stroomvoorziening voor CPU en dergelijke zijn nog wel goed (althans... op het oog, en het bord blijft verder wel stabiel onder load).
@dion_b Rustig rustig!
En veel componenten zitten ook elco's waar geen merk of wat dan ook op staat (ook alleen uF en voltage) hoe weet je dan of ze goed zijn of niet? (zonder dure meet apparatuur).
Slechter dan wat erop zat zal het ook niet zijn, kapotte elco's doen het ook niet deze wel weer (ESR kan ik inderdaad niet meten, maar capaciteit van de oude en nieuwe gemeten en de nieuwe zitten gewoon binnen spec en de oude totaal niet).
Ben toch altijd voorzichtig met de tolerantie. Als je bijvoorbeeld 2 capacitors in één circuit heb zitten waarvan de ene 20% naar beneden is afgerond en de andere 20% erboven dan gaat het vlug fout. Je wilt de absolute fout zo klein mogelijk hebben. In mijn voorbeeld een absolute fout van 40%! De 5% is standaard in elektronica en het liefst nóg minder als je wilt dat hardware langer meegaat. Het is dus niet puur een getal, maar een afwijking die zowel naar boven als onder meespeelt. Ook in een voeding is dit belangrijker dan je denkt. Denk aan het oude RF-filter en de richtdiodes. De grote jongen in het begin van de voeding moet alle klappen opvangen en die mag juist wat afwijken. Lastig, maar elektronica is niet makkelijkInjecTioN schreef op zondag 22 februari 2026 @ 10:21:
[...]
5% tolerantie wordt voornamelijk gebruikt voor data of timing gevoelige circuits. Geen power circuit die er last van heeft als je een 20% tolerantie waarde gebruikt. It’s the details that matter.![]()
Overigens zijn de oude condensators mogelijk ook by design slechts voor 5000u in warme situaties en 10000u in optimale situaties. Als je dat echter terugrekent naar een gezins-PC die 6 dagen per week zo’n 3 uur per dag aan stond (wat een redelijke aanname is van dit moederbord), dan is tussen 5 en 10 jaar levensduur geen onredelijke hoeveelheid. Afschrijving is na 3 jaar financieel reeds gedaan. In 5 jaar tijd zijn er grote sprongen gemaakt in hardware en software. Bij minder gebruik was de PC zelfs veel langer meegegaan. Zeker in ideale omstandigheden.
Wanneer je de condensators (of de componenten die eromheen heet worden) dus goede koeling biedt, is voor vintage hardware een 5000-10000u condensator prima te gebruiken. Die dingen worden met de huidige stroomprijzen slechts sporadisch een keer ingeschakeld.
Dit weekend weer eens aan het klooien geweest met twee pc's, bij beiden nog niet echt een goed resultaat behaald. De eerste is een van mn 486 Siemens Nixdorf pc's die ik op mn netwerk wilde aansluiten. Netwerkkaartje erin, drivers zoeken..euhm...owja, er draait Windows 3.11 op en niet 3.11 for Workgroups, dat maakt alles weer wat lastiger. Andere Windows 3.11 erop, wat drivers en instellingen geprobeerd, ook een goede guide gevonden op Youtube van iemand met dezelfde netwerkkaart en ook Win 3.11 for Workgroups. Maar tot dusverre nog geen succes: drivers en installatie gaat goed, maar na reboot komen er meldingen dat een dergelijke netwerkkaart niet gevonden wordt..hmmpf. Dat wordt dus nog even verder zoeken.
Andere pc is een totaal ander beestje, een Athlon XP 2600+ machine met Windows XP. Ik wilde hier een andere GPU in plaatsen, omdat ik soortgelijke ATI 9600 die erin zit ook al in meerdere andere pc's heb draaien en wilde wat meer variatie. Dus ik dacht ach, een GeForce FX serie heb ik nog nergens in draaien, doen we dat.
- Eerste Asus FX5700... artifact als een gek, dat wordt m niet
- Nog eenzelfde Asus FX5700...die geeft niet eens beeld, zucht
- Een zo goed als ongebruikte andere FX5500. Boel start op en geeft prima beeld, drivers installeren...artifacts en zwart beeld
Nu had ik nog een FX5900XT liggen waar iets mee was, maar ik wist niet meer wat. Die erin gestopt, geeft gewoon beeld. Drivers installeren..zwart beeld. Nee he, niet weer! Ow...dit ding heeft een Molex power nodig, oeps vergeten
. Pc uit, molex splitter zoeken (want geen vrije molex plugs meer...natuurlijk), aansluiten, aanzetten..hmm, hier en daar wat artifacts. Drivers weer installeren: zwart beeld en de boel loopt vast...grr. Hierna nog meerdere pogingen gedaan met verschillende drivers, met hetzelfde resultaat en/of drivers herkennen de GPU niet.
Hierbij is te bemerken dat, zonder drivers, GPUZ de GPU ook totaal niet herkent. Bij het opstarten van de pc komt er allereerst wel een bios melding van de GPU, met naam en vBIOS versie, dus aldaar wordt de boel wel herkend.
Enfin, iets wat in het verleden al vaker geholpen heeft met oude, brakke GPUs is ze even in de oven bakken...10 minuutjes op 190 graden totdat ze knapperig bruin zijn
Zo gezegd zo gedaan, GPU ontdaan van koeler en alles, oven in, afkoelen, weer in elkaar zetten en terug in de pc: hmm...geen artifacten meer tijdens het booten, dat is hoopgevend. Maar de GPU wordt nog altijd niet herkend en (oudere) drivers installeren wel en geven daarna zwart beeld/lockup, nieuwere drivers herkennende GPU niet.
Daarna nog eens handmatig drivers geforceerd geinstalleerd via Device Manager, meerderen gaven eenzelfde resultaat...behalve Forceware 71.xx. Die installeert, scherm gaat even op zwart...en het beels komt terug. Er staat dan ook een FX 5900 XT in Device Manager. Eind goed al goed? Nee, voor nu nog niet. Want zodra ik ook maar de resolutie wil aanpassen naar iets bruikbaarders dan 1024x768 gaat de boel op zwart en hangt alles. Wel heb ik, na nog een poging en de resolutie ongemoeid te laten, GPUZ kunnen starten en die herkende zowaar iets. Via daar ook een vBIOS export kunnen doen.
Ik heb t vermoeden dat het vBIOS van de kaart helemaal brak is. Heb al redelijk wat zitten zoeken naar een vBIOS voor dit exacte model of een andere FX 5900 XT, maar helaas. Er waren vroeger (lees: rond 2004/2005) een aantal sites waar je de ROMs kon downloaden (waar naartoe vanuit menig forum gelinkt wordt), maar zie sites zijn allang down helaas.
Dus ja, helaas nog geen oplossing. Ik wil een dezer dagen nog eens wat verder gaan zoeken naar een vBIOS en deze proberen te flashen. Of ik kan mijn andere FX-kaartjes eens in de oven gooien, kijken of die na een baksessie het wel goed doen. Mocht hier iemand toevallig een FX 5900XT hebben en een vBIOS export kunnen/willen doen dan houd ik mij altijd aanbevolen.
Andere pc is een totaal ander beestje, een Athlon XP 2600+ machine met Windows XP. Ik wilde hier een andere GPU in plaatsen, omdat ik soortgelijke ATI 9600 die erin zit ook al in meerdere andere pc's heb draaien en wilde wat meer variatie. Dus ik dacht ach, een GeForce FX serie heb ik nog nergens in draaien, doen we dat.
- Eerste Asus FX5700... artifact als een gek, dat wordt m niet
- Nog eenzelfde Asus FX5700...die geeft niet eens beeld, zucht
- Een zo goed als ongebruikte andere FX5500. Boel start op en geeft prima beeld, drivers installeren...artifacts en zwart beeld
Nu had ik nog een FX5900XT liggen waar iets mee was, maar ik wist niet meer wat. Die erin gestopt, geeft gewoon beeld. Drivers installeren..zwart beeld. Nee he, niet weer! Ow...dit ding heeft een Molex power nodig, oeps vergeten
Hierbij is te bemerken dat, zonder drivers, GPUZ de GPU ook totaal niet herkent. Bij het opstarten van de pc komt er allereerst wel een bios melding van de GPU, met naam en vBIOS versie, dus aldaar wordt de boel wel herkend.
Enfin, iets wat in het verleden al vaker geholpen heeft met oude, brakke GPUs is ze even in de oven bakken...10 minuutjes op 190 graden totdat ze knapperig bruin zijn
Daarna nog eens handmatig drivers geforceerd geinstalleerd via Device Manager, meerderen gaven eenzelfde resultaat...behalve Forceware 71.xx. Die installeert, scherm gaat even op zwart...en het beels komt terug. Er staat dan ook een FX 5900 XT in Device Manager. Eind goed al goed? Nee, voor nu nog niet. Want zodra ik ook maar de resolutie wil aanpassen naar iets bruikbaarders dan 1024x768 gaat de boel op zwart en hangt alles. Wel heb ik, na nog een poging en de resolutie ongemoeid te laten, GPUZ kunnen starten en die herkende zowaar iets. Via daar ook een vBIOS export kunnen doen.
Ik heb t vermoeden dat het vBIOS van de kaart helemaal brak is. Heb al redelijk wat zitten zoeken naar een vBIOS voor dit exacte model of een andere FX 5900 XT, maar helaas. Er waren vroeger (lees: rond 2004/2005) een aantal sites waar je de ROMs kon downloaden (waar naartoe vanuit menig forum gelinkt wordt), maar zie sites zijn allang down helaas.
Dus ja, helaas nog geen oplossing. Ik wil een dezer dagen nog eens wat verder gaan zoeken naar een vBIOS en deze proberen te flashen. Of ik kan mijn andere FX-kaartjes eens in de oven gooien, kijken of die na een baksessie het wel goed doen. Mocht hier iemand toevallig een FX 5900XT hebben en een vBIOS export kunnen/willen doen dan houd ik mij altijd aanbevolen.
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Wat voor GeForce FX 5900XT hebben we het over?Moi_in_actie schreef op zondag 22 februari 2026 @ 23:08:
... toevallig een FX 5900XT hebben ... dan houd ik mij altijd aanbevolen.
Ik heb BIOS'en van een Leadtek WinFast A350XT TDH en Canyon GeForce FX 5900XT (in het specs overzicht staat een BIOS versie met download link).
Heb je de AGP-connector al eens schoongemaakt met alcohol?
Ik heb wat moeite om muziek van CDROM aan de praat te krijgen in DOS. Ik heb de cd audio kabel aangesloten op de ISA geluidskaart dit is een Formosa Industrial MPB-000062 met ESS Audio Drive ES1868F chip en een Dreamblaster S2 MIDI board. In de config.sys en autoexec.bat staan als het goed is de juiste regels op de juiste plaats. Het gaat om games als bijvoorbeeld Destruction Derby en Quake 1. De sound effects doen het wel alleen de muziek niet. Maar bij games als C&C 1 doet de muziek het wel. Ik neem even aan dat C&C ook gewoon de muziek van de CDROM afspeelt. In Windows 98 heb ik ook geen muziek bij deze games. Iemand nog een idee waar het aan zou kunnen liggen?
[ Voor 6% gewijzigd door Techno Overlord op 23-02-2026 09:42 ]
Forever raver!
Bij C&C zit de muziek in een *.MIX bestand en wordt het niet via een audio track naar de geluidskaart gestuurd. @Olaf van der Spek heeft er lang geleden iets over geschreven. 
Heeft je CD-ROM speler een play knop aan de voorzijde? Je kunt het simpel testen door er een muziek cd in te stoppen en anders via Windows hem af te spelen. Als de speler een 3,5mm jack aansluiting heeft, kun je er een koptelefoon aan hangen.
Heeft je CD-ROM speler een play knop aan de voorzijde? Je kunt het simpel testen door er een muziek cd in te stoppen en anders via Windows hem af te spelen. Als de speler een 3,5mm jack aansluiting heeft, kun je er een koptelefoon aan hangen.
[ Voor 27% gewijzigd door PD2JK op 23-02-2026 09:49 ]
Dat is van een tijdje terug ja..
C&C gebruikt geen redbook audio, de meeste ruimte op de CDs wordt voor video files gebruikt.
Staan de mixer settings voor de geluidskaart goed?
C&C gebruikt geen redbook audio, de meeste ruimte op de CDs wordt voor video files gebruikt.
Staan de mixer settings voor de geluidskaart goed?
Heb je geprobeerd via ESSVOL de volumes aan te passen? Heb zo 1-2-3 (of 1-8-6-8Techno Overlord schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:41:
Ik heb wat moeite om muziek van CDROM aan de praat te krijgen in DOS. Ik heb de cd audio kabel aangesloten op de ISA geluidskaart dit is een Formosa Industrial MPB-000062 met ESS Audio Drive ES1868F chip en een Dreamblaster S2 MIDI board. In de config.sys en autoexec.bat staan als het goed is de juiste regels op de juiste plaats. Het gaat om games als bijvoorbeeld Destruction Derby en Quake 1. De sound effects doen het wel alleen de muziek niet. Maar bij games als C&C 1 doet de muziek het wel. Ik neem even aan dat C&C ook gewoon de muziek van de CDROM afspeelt. In Windows 98 heb ik ook geen muziek bij deze games. Iemand nog een idee waar het aan zou kunnen liggen?
Met ESSVOL /? krijg je de opties te zien.
Die volumeschuifjes kun je ook op een ESS 1868F inderdaad digitaal bedienen met de ESSVOL utility.
Zijn er geluidskaarten waarbij dat hardwarematig moet?
AGP connector schoonmaken kan ik nog eens doen. Het gaat in mijn geval om een Point of View GeForce FX 5900XT. Maar soms kan een ander vBIOS (van een andere fabrikant) ook werken, mits zelfde hoeveelheid geheugen b.v. (meestal is het alleen een andere clocksnelheid, andere powertargets en een naampje wat echt verschillen).Thandor schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:06:
[...]
Wat voor GeForce FX 5900XT hebben we het over?
Ik heb BIOS'en van een Leadtek WinFast A350XT TDH en Canyon GeForce FX 5900XT (in het specs overzicht staat een BIOS versie met download link).
Heb je de AGP-connector al eens schoongemaakt met alcohol?
En daarbij is, tenzij iets als het schoonmaken van de connector alsnog helpt, de kaart voor mij toch functioneel afgeschreven. Het kan ook zijn dat er (nog) een hardwarematig defect zit in de chip, het geheugen of wat dan ook wat de kaart onbruikbaar maakt. Maar een keer een ander vBIOS flashen wil ik nog wel eens proberen, dus mocht je mij een van die (of beide) vBIOSsen kunnen toesturen dan graag.
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
CD-volume is altijd softwarematig maar bijvoorbeeld een Sound Blaster CT1350 heeft een hardwarematige volumeregeling voor de 'Speaker Out'.Olaf van der Spek schreef op maandag 23 februari 2026 @ 11:17:
Je kunt ze downloaden op mijn site (zie de links die ik eerder gaf).Moi_in_actie schreef op maandag 23 februari 2026 @ 11:24:
[...]
Maar een keer een ander vBIOS flashen wil ik nog wel eens proberen, dus mocht je mij een van die (of beide) vBIOSsen kunnen toesturen dan graag.
[ Voor 34% gewijzigd door Thandor op 23-02-2026 11:29 ]
Vroege SoundBlaster kaarten hebben voor de output een volumewieltje naast de output jack zitten, zoals @Thandor ook al aangeeft.Olaf van der Spek schreef op maandag 23 februari 2026 @ 11:17:
CD Audio is, bij mijn weten, altijd softwarematig te regelen. Maar bij de ene kaart initialiseert zo'n outputkanaal op 0% open en bij de ander op 100% open. In eerste geval hoor je niks uiteraard. Zou best eens kunnen dat de ESS 1868 dat kanaal op Mute initialiseert en door ESSVOL met de juiste vlaggen aan te roepen open kan gooien.
Ik heb ESSVOL in de autoexec.bat opgenomen en sindsdien werkt het uitstekend. Daardoor heb ik de vlaggen niet zo in mijn hoofd. Eens uitgezocht en weggeautomagiseerd.
[ Voor 11% gewijzigd door Ultraman op 23-02-2026 11:43 ]
Iemand enig idee wat hier fout gaat? Heb een CF naar ATA adaptertje die gewoon werkt in een andere pc maar ik niet aan de praat krijg in deze Amstrad ALT-386SX. Zodra ik het CF-kaartje er in heb blijft de LED branden en weigert hij te booten, het scherm gaat ook niet aan. Kaartje er uit of de ribbon cable los en hij boot gewoon, LED blijft dan uit.
Lijkt er haast op alsof de IDE kabel verkeerd om zit, maar die heeft een nokje en lijkt met de originele harddisk ook gewoon goed te zitten. Master/slave jumper omgezet en verwijderd, maakt ook geen verschil.
Heb maar één ground aangesloten op de Berg-connector maar die is intern doorverbonden, heb ik nagemeten. Verder +5 rechts en +12 uiterst links.
:strip_exif()/f/image/qcYNOthdT5NGKSwaSDFvZ583.jpg?f=fotoalbum_large)
Lijkt er haast op alsof de IDE kabel verkeerd om zit, maar die heeft een nokje en lijkt met de originele harddisk ook gewoon goed te zitten. Master/slave jumper omgezet en verwijderd, maakt ook geen verschil.
Heb maar één ground aangesloten op de Berg-connector maar die is intern doorverbonden, heb ik nagemeten. Verder +5 rechts en +12 uiterst links.
:strip_exif()/f/image/qcYNOthdT5NGKSwaSDFvZ583.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Jazzy op 23-02-2026 12:06 ]
Is die ietwat vreemd ogende IDE kabel wellicht een probleem? Test het eens met een reguliere flat cable.
Misschien kan een POST analyzer kaart nog iets zinnigs vertellen?
Als je de CF adapter niet voorziet van (extra) spanning/stroom, wat gebeurt er dan?
dat is meestal instabiel doordat IDE te weinig power levert, maar misschien kun je zaken uitsluiten
Als je de CF adapter niet voorziet van (extra) spanning/stroom, wat gebeurt er dan?
dat is meestal instabiel doordat IDE te weinig power levert, maar misschien kun je zaken uitsluiten
@Jazzy ik had in het verleden een vergelijkbaar probleem. Destijds heb ik het opgelost door op de CF-card IDE adapter pin 28 PSYNC:CSEL los te koppelen van GND. Zie ook mijn oorspronkelijke bericht voor meer informatie: frapex in "Het grote Retro Game PC topic".
De CF-card (IDE adapter) heeft trouwens alleen 5 Volt en GND nodig. De 12 Volt hoeft dus niet aangesloten te worden.
De CF-card (IDE adapter) heeft trouwens alleen 5 Volt en GND nodig. De 12 Volt hoeft dus niet aangesloten te worden.
[ Voor 20% gewijzigd door frapex op 23-02-2026 12:40 ]
Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)
Check je jumpering op zowel het CF kaartje als op de HDD ie op die kabel zit. Harde Master/ Slave of cable select wil nog wel eens uitmaken. Kan ook nog zijn dat de HDD meent dat ie single master is ofzo.Jazzy schreef op maandag 23 februari 2026 @ 12:03:
Iemand enig idee wat hier fout gaat? Heb een CF naar ATA adaptertje die gewoon werkt in een andere pc maar ik niet aan de praat krijg in deze Amstrad ALT-386SX. Zodra ik het CF-kaartje er in heb blijft de LED branden en weigert hij te booten, het scherm gaat ook niet aan. Kaartje er uit of de ribbon cable los en hij boot gewoon, LED blijft dan uit.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Meest logische config is je CF (bootable) kaartje master en je HDD slave, en verder niks.
En dan wel de master en slave op de juiste connectoren aansluiten, dat maakt ook uit. De master sluit als het goed is de bus af, als die op de verkeerde connector zit werkt het ook niet.The Eagle schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:25:
[...]
Check je jumpering op zowel het CF kaartje als op de HDD ie op die kabel zit. Harde Master/ Slave of cable select wil nog wel eens uitmaken. Kan ook nog zijn dat de HDD meent dat ie single master is ofzo.
Meest logische config is je CF (bootable) kaartje master en je HDD slave, en verder niks.
Hele vroege BIOSsen kunnen soms issues vertonen met CF. Als je kabel uitgesloten hebt (gebruik een kabel die in een ander systeem wel werkt met deze CF adapter+CF), kan dat aan de hand zijn. Wat te doen als dat zo is? Andere IDE BIOS - kijk of je een XTIDE BIOS ergens (bijv op netwerkkaart ROM socket) kunt installeren. Dat zou het kunnen fixen.
Oslik blyat! Oslik!
:strip_exif()/f/image/q9k10f7GbQ3XB2pHRI7OfiZ4.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/8ykNkFq5x0g6y9OD6lDKZmEE.jpg?f=fotoalbum_tile)