Acid Vendetta schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:51:
[...]
Bespeur ik daar frustratie?

Het is wel een markt waarbij het aanbod echt beperkt is en veel kopers achter het net kunnen vissen bij zeldzame onderdelen. Marktplaats vind ik vreselijk en ik gebruik het ook niet voor verkoop. Maar je moet eens zien wat gebeurt als je daar bijvoorbeeld een 3DFX Voodoo kaart of Gravis Ultrasound op plaatst

.
Frustratie? Nee joh!

Acid Vendetta schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:51:
Ik gebruik zelf soms wel de term retro op de V&A (niet op mijn webshop, want daar heb ik netjes een categorie). Dat is echter meer om een categorie aan te duiden dan om aandacht te vragen. Van bijvoorbeeld "Apple II" of "IBM 5150" weten de meeste mensen wel dat het echt oud spul is. Maar van een willekeurige beige behuizing met een vage naam niet.
Een "Retro" (sub) categorie in de V&A zou ik ook wel leuk vinden. Vraag me af hoe dat zal werken vanwege overlap en waar de grens ligt. Zelf vind ik t/m socket 775, AM2, DDR2 allemaal "retro".
Die vallen mij inderdaad vaak op. En die zijn imho nog enigszins redelijk geprijsd (uitzonderingen daargelaten

).
Waar het mij voornamelijk om gaat, is dat er een hoop typische "dozenschuivers" zijn die voor een relatief normaal stukje oude hardware de hoofdprijs gaan vragen. Maar vervolgens ook doodleuk de aangeboden ebay-prijzen (niet eens de verkocht prijzen) opzoeken ivm schaarste. Als het nou een volledige retro/vintage opstelling is waar moeite ingestoken is; prima. Maar dat zijn het meestal helaas niet. Dat gaat ten koste van de personen met minder te besteden, die net zo goed een nostalgische ervaring willen hebben (en verdienen).
Mijn vintage computer "park" bestaat voornamelijk uit gratis verkregen of bulk inkoop van schroot materialen. Deze vertrekken meestal ook weer voor een klein prijsje of worden weer doorgeschoven als donatie. Puur om de vintage community voor iedereen te houden, in plaats van voor alleen de mensen met veel geld.
Ook repareer ik graag hardware waar ik dat kan, om zo een "ongetest" c.q. defect "heavily desired object" voor een prima prijs/gratis te kunnen bemachtigen. Het doel is dan ook om zoveel mogelijk apparatuur werkend in de inventaris te behouden, zodat ik het slechts uit de kast hoef te pakken om ermee te gaan klooien. Wanneer ik hardware dubbel heb of er simpelweg niets aan heb, dan gaat het weer naar een andere plek toe. Sommige dingen heb ik echter wat meer van, omdat ik daar graag wat meer reserves van over heb (iets met stijgende prijzen).
Als ik iets te koop zet, heeft het een prima waarde, omdat er tijd en geld ingezeten heeft. Die verkoop wordt dan ook alleen gedaan aan een vintage enthousiasteling. Dat is mijn primaire doel.
Ik heb genoeg apparatuur staan/liggen die op de huidige markt voor de hoofdprijs weg gaat. Die apparatuur gaat ook absoluut niet zomaar weg. Daar ruil ik liever mee dan verkopen.
Mocht ik overigens plotseling vroegtijdig te overlijden komen, dan heeft mijn vrouw wel een redelijk idee van waar alles (relatief structureel goed ge-label'd en gedocumenteerd) ligt. Ook een indicatie van of de waarde hoog of laag ligt per product. Mijn vrouw en de kinderen mogen dan daarmee "de kas spekken", wat ook weer een mogelijke "vergoeding" is voor wat die apparatuur hen tot last is geweest....
Al met al is de vintage markt helaas gespitst op "wat de gek ervoor geeft". En niet op wat redelijkerwijs de kostprijs zou moeten zijn. Nostalgie hoort imho niet veel te kosten. Producten zijn namelijk vaak de "kostprijs van toen" ver overstegen. Inflatie meegerekend!
Tot hier mijn betoog.