Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 87 88 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:58
Vinnie schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 11:04:
@rcor Oh wow, je hebt een Atari ABC? Dat is mijn eerste eigen (x86) computer jaren geleden. Ik heb er een tijd ook lang naar gezocht online, maar nooit kunnen vinden ;(
Nee, ik niet... Mijn werkgever... Maar die computers mogen weg en ik kan niet alles redden (zoals die Compaq Prolinea 4/33 die ik nu heb)... Dus mogen ze naar het museum wat mij betreft, hoewel die draagbare Compaq wel erg gaaf is!

V.w.b. die Atari: daar zit een mfm hardeschijf in waarvan ik de parameters niet ken... Daardoor kan ik 'm niet configureren in de bios om te zien of de computer dan zou gaan booten...

Wellicht dat die computer te upgraden is met een IDE controller kaart?

[ Voor 25% gewijzigd door rcor op 12-09-2025 12:09 ]

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:12

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

rcor schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 11:56:
[...]

Nee, ik niet... Mijn werkgever... Maar die computers mogen weg en ik kan niet alles redden (zoals die Compaq Prolinea 4/33 die ik nu heb)... Dus mogen ze naar het museum wat mij betreft, hoewel die draagbare Compaq wel erg gaaf is!

V.w.b. die Atari: daar zit een mfm hardeschijf in waarvan ik de parameters niet ken... Daardoor kan ik 'm niet configureren in de bios om te zien of de computer dan zou gaan booten...

Wellicht dat die computer te upgraden is met een IDE controller kaart?
Als je het type van de schijf hebt, kun je de parameters opzoeken op theretroweb of th99 :)
Voor een dergelijke machine is IDE een noodgreep voor wanneer de mfm schijf de geest geeft imo

(En ik is fan van de XF CF converters om als tweede schijf te gebruiken)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

rcor schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:48:
Mooie IBM machnies zodra ze weer tot leven gewekt zijn... Op mijn werk stond ooit nog een IBM PS2 model 30 op het schap... Helaas overleden... Mogelijk van die tantaal condensators die de geest gegeven hadden... Ding is vervolgens netjes naar IT-recylcing gegaan: die hebben een vintage computer museum waar deze aan toegevoegd is (althans dat is wat ze doen met echt oude computers kreeg ik te horen, die werden opgenomen in het museum en niet gerecycled).

Zelf probeer ik nog twee echt oude computers te doneren aan het Home Computer Museum te Helmond. Moet nog contact met ze opnemen... De eerste is een draagbare Compaq Portable III computer als ik het goed onthouden heb en de tweede is een Atari ABC 286/30 desktop pc als ik het goed heb (inclusief CGA monitor van Atari)... Echter vraag ik me af waarom je dat scherm zou gebruiken: er zit een upgrade in, in de vorm van een VGA grafische kaart naast de onboard CGA videokaart...
CGA of VGA gebruiken: ik zou zeggen dat ze in het HCM alles zo origineel mogelijk willen houden zoals mensen het destijds thuis hadden staan. Kans dat dat de CGA versie is lijkt me wat groter dan de VGA versie, die zullen slechts weinigen hebben gehad. Maar dat moet Bart lekker zelf beoordelen, die snapt dat beter :)
Voor de rest: https://www.homecomputerm...onaties/hardware-doneren/
In de tijd dat je bovenstaande post hebt geschreven had je ze ook een berichtje kunnen tikken ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• corné325i
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:56
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HfPpA0XFruLF-ELt2q3Tn9xEVKk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cSywgKlY9RSIjyTymANRPhc5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z7IQNyxIGOI_zha2uhQzsU2r5g8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HbWqApzY1gHU5DuSwC9F3ENl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/77KZ_9XI9INZ-olbVwyTCWJKiaE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YtpmQJSU4c6MW8k3QPq6nz0F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SGejESlKVOPqIU1tpw8AQcOTlPk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kvuQiIljv85b4AF9vpTTmOmr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66Uzr4caTRg3pB3s99MPkgz7cxk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PHhJ46odPmLwWNW3hNoj7biZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BcZV0VzK6Tn-82yt3jZ2jtWrZH0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9H3KqcXAhpywzyLKQQdcjLM9.jpg?f=fotoalbum_large

Nog een pctje meegenomen van de kringloop, niks bijzonders verder maar voor 25 euro kon ik m niet laten staan 😃😊 alleen een beetje jammer dat de voeding gelijk klapte toen ik m in het stopcontact stopte 🙈😂 Gelukkig heb ik hier nog een hele kist vol voedingen liggen. Heb er een andere voeding ingezet en toen deed ie het gelijk 👌 Moederbordje is ook leuk, is volgens mij een Epox😄
Zat alleen geen hardeschijf in en de 32x cd-romspeler gaat niet open, mss snaartje gebroken? Het is iniedergeval weer een leuk machientje om weer ff mee te klooien 😛

En zoals je ziet Overclocken doet ie ook🤓😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

corné325i schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 17:39:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nog een pctje meegenomen van de kringloop, niks bijzonders verder maar voor 25 euro kon ik m niet laten staan 😃😊 alleen een beetje jammer dat de voeding gelijk klapte toen ik m in het stopcontact stopte 🙈😂 Gelukkig heb ik hier nog een hele kist vol voedingen liggen. Heb er een andere voeding ingezet en toen deed ie het gelijk 👌 Moederbordje is ook leuk, is volgens mij een Epox😄
Zat alleen geen hardeschijf in en de 32x cd-romspeler gaat niet open, mss snaartje gebroken? Het is iniedergeval weer een leuk machientje om weer ff mee te klooien 😛

Maar wel met een i740 videokaart! Leuke dingen! Misschien in 3D niet de beste, maar 2D zijn ze geweldig en Vesa support on par met de Trio64 maar sneller :D

Geluidskaart lijkt een soundblaffer PCI of zo?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01:23
@corné325i die ongetest sticker komt me heel bekend voor, vindingrijk toch? :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corné325i
dennis_rsb schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 18:03:
@corné325i die ongetest sticker komt me heel bekend voor, vindingrijk toch? :p
Ja klopt vindingrijk in Breda. Was de eerste keer dat ik daar een pc zag staan, normaal staan ze er niet. En ongetest was dit keer gewoon kapot haha voeding klapte gelijk toen ik de stekker erin deed en rook heerlijk naar bbq 🙈 maar gelukkig was het alleen de voeding 😃 vind ze trouwens over het algemeen wel erg duur daar tegenwoordig… maar kom jij ook uit de buurt of? Ik woon zelf in Zundert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corné325i
Waterbeesje schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 18:00:
[...]

Maar wel met een i740 videokaart! Leuke dingen! Misschien in 3D niet de beste, maar 2D zijn ze geweldig en Vesa support on par met de Trio64 maar sneller :D

Geluidskaart nog niet goed bekeken het is helaas sowieso geen soundblaster maar gewoon een cheap ass b merk kaartje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
[...]

Die Intel i740 kaart heb ik ook gehad. Hij was goed voor DOS gaming en D3D op 640*480 _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:15
De i740 was mijn eerste videokaart. Die heb ik vrij snel vervangen door een GeForce 2 MX200 die niet compatibel was. Uiteindelijk een flinke stap terug met een TNT2 M64.

Bij de i740 zat een soort van tech demo. Dat heette iets van "Terra" ofzo. Dan kon je op een eiland vliegen en in het water zwemmen. Als een dier volgens mij. Iemand toevallig een idee waar ik het over heb?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
@corné325i Rijsbergen haha :p

Ik kom er regelmatig. Vooral ff snuffelen, soms wat leuke kleine dingen kopen.

Het zit vlakbij de hoek anac, megekko, hornbach, jumbo. En dat zijn ook plekken waar ik regelmatig kom :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dennis_rsb schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 19:56:
@corné325i Rijsbergen haha :p

Ik kom er regelmatig. Vooral ff snuffelen, soms wat leuke kleine dingen kopen.

Het zit vlakbij de hoek anac, megekko, hornbach, jumbo. En dat zijn ook plekken waar ik regelmatig kom :p
Ik hoor het wel, regio Breda is goed vertegenwoordigd!
--> net ten oosten van Oosterhout :w

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
@Waterbeesje ik had het pas geleden al gezien in je profiel idd haha :p

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mogelijk interessant voor mensen met weinig te doen morgenmiddag:

Om 14u15 treedt Master Boot Record op op het Baroeg Open Air festival in Rottedam-Zuid.

Zoals de naam aangeeft zijn het een stel retro-geeks die metal-achtige muziek maken op jaren '80/'90 synths, 'chiptune' maar dan muziek dat niet in Doom2 misstaan zou hebben. Ze identificeren als 486 :+
I am a 486DX-33MHz-64MB processing avant-garde chiptune, synthesized heavy metal & classical symphonic music. 100% Synthesized, 100% Dehumanized.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Meest favoriete nummers van hen op Spotify: CONFIG.SYS :D
Met heerlijke fasttrakker II als clip :D
Maar nog mooier hun remix van het nummer "We have accidentally borrowed your votedisk" :D

[ Voor 3% gewijzigd door The Eagle op 12-09-2025 22:23 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

* The Eagle gaat binnenkort naar Dutch audio event, eens kijken of ik iemand zo gek kan krijgen om dit over speakers van 50k per stuk te jagen :P
Je zou het niet zeggen maar dit zijn prima tests voor een hifi installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
corné325i schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 17:39:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gave computer! 2x optische drive, geheel periode correct! 1x Aopen 32x CD-rom speler en 1x Liteon CD-brander zo te zien... Twee typische merken voor die tijd! ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• corné325i
[...]

Ik zat fout was toch een creative geluidskaartje 😋 wel een hele simpele maar het is er een😃

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/afxcF5RHJ1gcdCcxuLCCnX4VmPM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w1v1RUdawHfbCoRJOr92GnVM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Acid Vendetta
Sound Blaster 128 PCI. Vind het altijd een beetje een deceptie als je die tegenkomt in een onbekend systeem. Zo van "oh weer een 128 PCI". Zelfde als een Vibra 16.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Het is inderdaad niet een bijzonder kaartje, maar doet wel wat het moet doen in Windows :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:54

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Waterbeesje schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 10:58:
Het is inderdaad niet een bijzonder kaartje, maar doet wel wat het moet doen in Windows :)
Zeker! De Creative CT4810/Vibra128 is een prima kaartje om vlug even in te prikken voor wat geluid. Het is in feite een Ensoniq AudioPCI-afleiding van de ES1373/CT5880 -chip.

Zolang je onder Windows zit met een prima CPU, blijft het ook prima werken. Nadeel is alleen dat er 0 (nul) acceleratie door die chip gedaan wordt. Alles is op basis van software. Prima, maar het geeft een last op de CPU. Zolang je DirectSound (of DirectSound 3D) gebruikt, is de impact minimaal. Maar wanneer EAX/A3D emulatie ingeschakeld kan worden in een game, dan ga je door software emulatie echt een flinke impact merken.

Mocht je overigens ook DOS games willen spelen, terwij je Windows 98 draait? Installeer dan de VxD driver van de AudioPCI ES137x -serie.

Daarbij werkt de kaart prima met SBEMU onder DOS. :)

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006

HugoBoss1985

Xenotech

Pentium 3 MMX. Zo zie ik ze niet vaak genoemd worden.

Hele mooie vondst voor het geld.

[ Voor 5% gewijzigd door HugoBoss1985 op 13-09-2025 22:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Acid Vendetta
Vandaag weer een paar mystery kastjes open getrokken. Zat wel een leuk systeempje bij:

ASUS P2B
Intel Pentium II 350MHz
Creative SoundBlaster AWE64 Value
ASUS AGP-V3800 Ultra Deluxe

TNT2 kaartjes kom ik wel vaker tegen, maar een Riva TNT2 Ultra heb ik nog niet eerder in mijn handen gehad. Helaas (weer) geen 3D bril.. Bij een ASUS Geforce 256 zat ie laatst ook al niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:34

Nemesizz

Untouchable

@corné325i
en de 32x cd-romspeler gaat niet open, mss snaartje gebroken?
Ik heb ook de wereld aan drives die dat hebben. Snaartje is wel heel, maar wat slapjes/plakkerig, komt bij dat die motortjes die het aandrijven erg slap zijn, en dat er vaak een rubber-achtig iets bij de lade zit (waarschijnlijk tegen trillingen) dat vaak ook plakkerig word... gevolg ; drive wil niet open.

Soms als je ze met een paperclip los krijgt (zit zo'n klein gaatje waar je dan in kan prikken) willen ze het wel weer even doen, maar ik heb ook zat drives die zelfs na handmatig openen toch zelf de lade niet meer los krijgen.

Dus als ik vaak zo'n drive wil gebruiken, PC nog uit, drive los met paperclip, CD erin, PC aan, en als de CD er weer uit moet, PC uit, paperclip enz enz... veel werk maar ja.

Zijn soms niet eens hele oude drives... (denkt even na)... alhoewel...sommige zijn inmiddels ook 20+ jaar oud..... :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
Acid Vendetta schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 20:54:
Vandaag weer een paar mystery kastjes open getrokken. Zat wel een leuk systeempje bij:

ASUS P2B
Intel Pentium II 350MHz

TNT2 kaartjes kom ik wel vaker tegen, maar een Riva TNT2 Ultra heb ik nog niet eerder in mijn handen gehad. Helaas (weer) geen 3D bril.. Bij een ASUS Geforce 256 zat ie laatst ook al niet.
Goede vondst! Vooral die riva tnt2 ultra van Asus... Die zou ik ook wel willen vinden... Wellicht dat ik morgen geluk heb op de mega carboot sale in het Limburgse Horst...

Tevens nieuwe aanwinsten die in dit topic passen... Maar ben nu niet thuis, dus info en foto's volgen morgen!☺️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acid Vendetta
rcor schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 21:09:
[...]

Goede vondst! Vooral die riva tnt2 ultra van Asus... Die zou ik ook wel willen vinden... Wellicht dat ik morgen geluk heb op de mega carboot sale in het Limburgse Horst...

Tevens nieuwe aanwinsten die in dit topic passen... Maar ben nu niet thuis, dus info en foto's volgen morgen!☺️
Tot 450 standplaatsen :>

Het lijkt overdag droog te blijven. Wie weet scoor je wat moois.

Ik ga zelden naar rommelmarkten. Slechte herinneringen aan vlooienmarkt in de bloemenhal in Eelde. Als particulier een keer gestaan met een kar vol rommel. Bij binnenkomst werd al zooi van de kar gejat |:( . Wat een chaos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Acid Vendetta schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 20:54:

ASUS P2B
Intel Pentium II 350MHz

P2B heeft ook een mooie potentie, de AWE geeft ook in dos goede ondersteuning zonder de beruchte bugs... Mooi ding!
Die tnt2 gaat echt een stuk beter dan de M64/vanta, maar moet je eigenlijk actief koeken. Heeft de jouwe dat ook?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• corné325i
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZKFeWPFC6ukFNeSly_8rL5SQ07g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Tr2GW7jx1Tq6PvKd3mR2GmD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2mQfymUiMb_qEHcmAjPJKn3S-cI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XrKMIWDdSyi4DWAqbbOH0wdb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KJ0ChG7R9FTfi8olIOKaYszbpcI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FraBz0HhukSAVxaV3wJRHmtZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5RBEqYyNClk5Ft98Y5Q0Fppjq_k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kXkZPlp59m80pDyUYYq6Nat1.jpg?f=fotoalbum_large

Begint al een acceptabel pctje te worden😋

Tot nu toe:

Dat vibra geluidskaartje vervangen voor een soundblaster awe 64😃
4.3gb hardeschijf geïnstalleerd
Realtek netwerkkaart vervangen voor een 3com
En het ramgeheugen geupgrad van 192 naar 768 mb 🤓 meer kon er niet in helaas.
Nu nog ff de 32x cd-romspeler opereren en dan Windows installeren. Ik denk dat ik voor Windows 98se ga.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:49

BlueTooth76

Let the sun shine!

Nemesizz schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 21:08:
@corné325i
[...]

Ik heb ook de wereld aan drives die dat hebben. Snaartje is wel heel, maar wat slapjes/plakkerig, komt bij dat die motortjes die het aandrijven erg slap zijn, en dat er vaak een rubber-achtig iets bij de lade zit (waarschijnlijk tegen trillingen) dat vaak ook plakkerig word... gevolg ; drive wil niet open.

Soms als je ze met een paperclip los krijgt (zit zo'n klein gaatje waar je dan in kan prikken) willen ze het wel weer even doen, maar ik heb ook zat drives die zelfs na handmatig openen toch zelf de lade niet meer los krijgen.

Dus als ik vaak zo'n drive wil gebruiken, PC nog uit, drive los met paperclip, CD erin, PC aan, en als de CD er weer uit moet, PC uit, paperclip enz enz... veel werk maar ja.

Zijn soms niet eens hele oude drives... (denkt even na)... alhoewel...sommige zijn inmiddels ook 20+ jaar oud..... :o
Ik haal inderdaad vaak het hele front van de drive er af en dan die plakkerige foam verwijderen met wat IPA.
Dan werkt het weer soepel.
corné325i schreef op zondag 14 september 2025 @ 12:28:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Tot nu toe:

Nu nog ff de 32x cd-romspeler opereren en dan Windows installeren. Ik denk dat ik voor Windows 98se ga.
Ah, de "fietsband" Seagate, honderden van ingebouwd vroeger, vooral de 4,3GB toentertijd volgens mij.

[ Voor 40% gewijzigd door BlueTooth76 op 14-09-2025 13:56 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

BlueTooth76 schreef op zondag 14 september 2025 @ 13:54:
[...]

Ah, de "fietsband" Seagate, honderden van ingebouwd vroeger, vooral de 4,3GB toentertijd volgens mij.
Die fietsbanden waren daadwerkelijk bedoeld om schade tijdens transport en inbouw te voorkomen :')
U4, U5, U8, U10... Ik denk dat ik ook uit alle vier deze series wel wat heb rondzwerven. Niet per se snel, maar blijven vaak wel prima werken!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

corné325i schreef op zondag 14 september 2025 @ 12:28:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Tot nu toe:

768MB ram is een uitdaging in Windows 98se, moet je een paar fratsen uithalen om stabiel te houden :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rcor
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczNo2wHJRBe-iRhcJMJBQUD9zb0DcORbTQWz97FzEPVT6pRE6sGGpQL5P7XV_lmDDjROC7dky6mlwPdb2bDWcorqHP6OX7yiiD7Iv3kvsCTblZDawg4k=w2400

Nieuwe aanwinsten op retro computer gebied:
- 2x compact flash geheugen kaartjes van 4 en 8GB groot
- Fritz! Wlan adapter met drivers voor Windows 98SE
- Duke Nukum 3D

Enige dagen terug trof ik op Marktplaats eindelijk een advertentie aan van Duke Nukem 3D waarbij de verkoper een normale prijs rekende en geen hoofdprijs... Wellicht off-topic, maar hij had ook nog twee CD's van de Rave/ Happy Hardcore act Dune te koop (muziek waar Rcor in zijn jeugd erg vrolijk van werd) en dus alle drie in één keer gekocht...

Maar ja, dan heb je in eens MS-DOS nodig en hardware die dit ondersteund... Nou, mijn Compaq zal dat spel niet spelen: die trekt dat gewoon niet... 't is dan ook een early 486 SX op 33Mhz... Dus de uitverkoren pc was mijn P3 zelfbouw build...

Gelukkig had ik er al rekening mee gehouden dat ik dit soort dingen zou gaan doen op computer en dus heb ik bij een lokale foto winkel de twee compact flash geheugen kaartjes gehaald... Op de 4GB variant heb ik inmiddels MS-DOS op geïnstalleerd in combinatie met Windows 3.11... Ondertussen ben ik drivers daarvan op orde aan het maken waarna ik Duke Nukem 3D kan gaan installeren en spelen! :*) :D

En ja, als ik dan onder Windows 98 bezig ben op die pc wil ik af en toe ook rechtstreeks kunnen verbinden met mijn normale netwerk en dat kan met deze Fritz! wlan adapter... Ding heeft Windows 98 SE drivers, maar vereist eigenlijk minimaal een 500Mhz P3 processor... Hopelijk ga ik die 50Mhz die ik te kort kom niet merken als ik 'm ga gebruiken... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corné325i
Waterbeesje schreef op zondag 14 september 2025 @ 15:25:
[...]

768MB ram is een uitdaging in Windows 98se, moet je een paar fratsen uithalen om stabiel te houden :)
Is dat zo? heb hier eigenlijk nooit problemen mee, duw eigenlijk altijd max ram in al mn retro computers hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

corné325i schreef op zondag 14 september 2025 @ 18:44:
[...]

Is dat zo? heb hier eigenlijk nooit problemen mee, duw eigenlijk altijd max ram in al mn retro computers hier.
De max is volgens mij 512mb voor 98SE.
Hier zijn wel patches/workarounds voor.

@rcor Die verpakking van Duke3d is heel herkenbaar.
Ik heb toevallig als minderjarige ooit ook bij de Intertoys een Rise Of The Triad gekocht als zo'n KIXX editie.
Duke3d met een AWE64 blijft goud :)

[ Voor 23% gewijzigd door HugoBoss1985 op 14-09-2025 19:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
Die 512 mb limiet is wel degelijk een probleem, ik heb het te vaak gemerkt.

Máár ik heb ook een pc met 768 mb ram waarop windows ME (de ironie :P ) vlekkeloos draait. Dus ik denk dat het ook te maken heeft hoe kieskeurig de chipset en dergelijke is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Acid Vendetta
Waterbeesje schreef op zondag 14 september 2025 @ 08:49:
[...]

P2B heeft ook een mooie potentie, de AWE geeft ook in dos goede ondersteuning zonder de beruchte bugs... Mooi ding!
Die tnt2 gaat echt een stuk beter dan de M64/vanta, maar moet je eigenlijk actief koeken. Heeft de jouwe dat ook?
Deze versie heeft inderdaad een actieve koeler:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yrWLvRc9t2Dvt8hLU-pe6KsKxMg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c4MAVTctDJK8G9EEUyDGc3qO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Acid Vendetta schreef op zondag 14 september 2025 @ 21:31:
[...]

Deze versie heeft inderdaad een actieve koeler:

[Afbeelding]
Alles "made in Taiwan", zelfs de fan: kwaliteit ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Acid Vendetta
Hij draait nog in ieder geval :P

Deze kaart (GeCube SilenCool X700 PRO) had ik al een tijdje liggen. Helaas geeft hij geen beeld. Ik kan geen fysieke defecten zien. Waarschijnlijk gewoon gaar dus.. Het is wat mij betreft een beetje een ondergewaardeerde kaart. Een X700 zie je tegenwoordig nog maar zelden. Althans, ik kom ze weinig tegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y8CMfogJ-ZyEd46CcBmmS0NGjnw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3N1sCzGYFkjE5uux0cEq5uQf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corné325i
Weten jullie toevallig nog een goeie kvm switch voor 10 pc's of meer?
Heb op het moment deze:

https://www.bhphotovideo...._SOHO_KVM_Switch_VGA.html

Maar deze is maar voor 4 pc's en ik heb er nogal wat meer staan dan dat...
En iedere keer dat ompluggen enz ben ik stikbeu dus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Iemand enig idee hoe Unreal Gold speelbaar te krijgen is i.c.m. Direct3D onder Win98SE?

Ik heb het een hele tijd gespeeld op hetzelfde systeem met Glide, 800x600 en 16 bit icm een Voodoo 2 12mb.
Draaide heerlijk.

Nu probeer ik het op dat systeem met Direct3D en een Geforce2 MX400 te spelen en de fps is zo slecht en zakt steeds erger totdat het spel vastloopt.

[ Voor 5% gewijzigd door HugoBoss1985 op 15-09-2025 13:55 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• corné325i
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U2A1F_Ob8hl5N_Bt8mKpMmFuiPo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xXCeGROdxZtOBvoRssEsC3RA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x8fnyyW0fmiJDX9PWLO7NsaIFWc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WzZr6XTp6vK8rDlO9NUnEk3D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/49bBzZ1hz6nuNe709bDSPWIKTdk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tVsGLF6p7wgX7CBnzlKINzTT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rzG_4dHwtzecoZHAwr9yigCWGT8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/luplWgiYUUGzEJSbgOFbaNaX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2m9ANAvhLRPuX2erGgS2jQIjB2U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dyCNEknQYWLWSlhr5uPd5mnq.jpg?f=fotoalbum_large

Ben vandaag de zolder aan het opruimen en heb weer ff een leuk systeempje bij elkaar gesprokkeld👌 oldschool crossfire!😎 Heeft iemand een idee van een hoeveel watt voeding ik hier voor nodig heb? Want dat spul zal wel flink wat stroom lusten vrees ik 😂🙈

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:40

PD2JK

ouwe meuk is leuk

corné325i schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:42:
Heeft iemand een idee van een hoeveel watt voeding ik hier voor nodig heb?
Minstens twee Watt. ;)

TDP zegt niet zoveel, maar als je de twee GPU's en de CPU bij elkaar optelt kom je boven de 300. Dus ik zou zeggen pak een goede 500 / 550 Watt voeding? :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

@corné325i Volgens mij zit jij er warmpjes bij aankomende winter :D
Het kan nog beter met een FX Bulldozer erin ;)

Vroeger ook 3870 crossfire gehad, i.c.m. een X38 (Asus P5E) bord en Q6600@3,6ghz.

Ik had een overkill 850 watt Coolermaster voeding.
Gewoon proberen, als het systeem raar doet met alles bij elkaar weet je waarschijnlijk wel dat je wat (watt :P) tekort komt.

Misschien is 2 stripjes ram i.p.v. 4 gebruiken een beter plan?
Maar dan kom je max aan 4gb volgens mij... wat denk ik ruim voldoende zal zijn i.c.m. die grafische kaarten?

[ Voor 18% gewijzigd door HugoBoss1985 op 15-09-2025 17:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corné325i
HugoBoss1985 schreef op maandag 15 september 2025 @ 17:14:
@corné325i Volgens mij zit jij er warmpjes bij aankomende winter :D
Het kan nog beter met een FX Bulldozer erin ;)

Vroeger ook 3870 crossfire gehad, i.c.m. een X38 (Asus P5E) bord en Q6600@3,6ghz.

Ik had een overkill 850 watt Coolermaster voeding.
Gewoon proberen, als het systeem raar doet met alles bij elkaar weet je waarschijnlijk wel dat je wat (watt :P) tekort komt.

Misschien is 2 stripjes ram i.p.v. 4 gebruiken een beter plan?
Maar dan kom je max aan 4gb volgens mij... wat denk ik ruim voldoende zal zijn i.c.m. die grafische kaarten?
Heb de boel al ingebouwd ondertussen alleen nog ff een voeding en hardeschijf van zolder pakken maar dat komt vd week wel weer😊 Kwam er alleen net achter dat ik de ioshield niet heb van dat moederbord 🤮🙈 iemand enig idee waar ik zoiets kan krijgen? Is nogal een specifiek shield ook dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

corné325i schreef op maandag 15 september 2025 @ 18:16:
[...]

Heb de boel al ingebouwd ondertussen alleen nog ff een voeding en hardeschijf van zolder pakken maar dat komt vd week wel weer😊 Kwam er alleen net achter dat ik de ioshield niet heb van dat moederbord 🤮🙈 iemand enig idee waar ik zoiets kan krijgen? Is nogal een specifiek shield ook dus..
V&A of i-oshield.de

https://lieferung.gratis/i-o-shields--ATX-Blenden-.html

HDD? Zet je er geen NVMe in met bios mod en pci-e adapter? >:)

[ Voor 12% gewijzigd door HugoBoss1985 op 15-09-2025 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

corné325i schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:28:
Weten jullie toevallig nog een goeie kvm switch voor 10 pc's of meer?
Heb op het moment deze:

https://www.bhphotovideo...._SOHO_KVM_Switch_VGA.html

Maar deze is maar voor 4 pc's en ik heb er nogal wat meer staan dan dat...
En iedere keer dat ompluggen enz ben ik stikbeu dus
Ik heb een tijd geleden een IBM1735 2GX op de kop getikt. Prachtig ding, aanrader! Alleen wat lastig om extra kco adapters te vinden. Ondersteunt 255 daisychained eindpunten, dus kan nog ff door ;)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Acid Vendetta schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:51:
Hij draait nog in ieder geval :P

Deze kaart (GeCube SilenCool X700 PRO) had ik al een tijdje liggen. Helaas geeft hij geen beeld. Ik kan geen fysieke defecten zien. Waarschijnlijk gewoon gaar dus.. Het is wat mij betreft een beetje een ondergewaardeerde kaart. Een X700 zie je tegenwoordig nog maar zelden. Althans, ik kom ze weinig tegen.

[Afbeelding]
De X700 heb ik lang geleden in mijn splinternieuwe pentium 4 gehad. Omdat de X800 te duur was en de X600 niet vlot genoeg. Lang plezier van gehad, zelfs nog meegenomen naar de Athlon x2 die daarna kwam!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corné325i
HugoBoss1985 schreef op maandag 15 september 2025 @ 18:17:
[...]

V&A of i-oshield.de

https://lieferung.gratis/i-o-shields--ATX-Blenden-.html

HDD? Zet je er geen NVMe in met bios mod en pci-e adapter? >:)
haha nee ik laat m lekker zo verder denk ik. Ze hebben mn schildje daar trouwens :D _/-\o_ Alleen ff kijken hoe daar te bestellen aangezien ik geen paypall heb en via ideal werkt daar niet volgens mij

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• corné325i
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yM0ABGn-Mrm2MRs9_N0IPIn8w9c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yrcu5GNTfoJHXbJ7g5O9iZl3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t8OyTODNZ_v65Cuy5sIKa_yQwqc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PhU65WAW55nA3lKvEF4xUFLt.jpg?f=fotoalbum_large

Het raakt een beetje vol in m’n hok 😆 en dan heb ik nog zeker 20 systemen en verschrikkelijk veel onderdelen 🙈

Maar wat ik me nu afvroeg, is het mogelijk om al die ouwe meuk Inc m’n moderne pc in een netwerk te krijgen?
Lijkt me nogal een uitdaging met besturingssystemen van MS-DOS tot Windows 11🙈

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

corné325i schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 12:09:
[...]

haha nee ik laat m lekker zo verder denk ik. Ze hebben mn schildje daar trouwens :D _/-\o_ Alleen ff kijken hoe daar te bestellen aangezien ik geen paypall heb en via ideal werkt daar niet volgens mij
Ik ben ook bezig met zo'n leuk setje.

QX6850 onder een Scythe Mugen Infinity (OG model met pushpins).
Asus P5E.
8800GTS 512

CPU IHS en Scythe bodem heb ik met de hand gevlakt (Nickel van IHS af) en gelapped tot korrel 600.
Koper op koper met wat Arctic MX-4.
Misschien wat veel voltage voor de langere termijn maar wel 4,0 ghz stabiel (kan zijn dat ik het naar 3,6ghz terugschroef).
En dat alles met een Antec voeding uit 2006 :+
Werkt ook al heel prima als kacheltje, nu nog een 7970 erin voor een dikke Windows XP gamebak en verwarming.
Volgens HWinfo verbruikt de cpu 177 watt max tijdens TestMem 1.05.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZRojKN2oh7iJGe3PoI7AT_PayHg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tP3r5ycNoxXNwSEf4OcWeLRt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door HugoBoss1985 op 17-09-2025 18:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corné325i
HugoBoss1985 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 18:37:
[...]

Asus P5E.
8800GTS 512

CPU IHS en Scythe bodem heb ik met de hand gevlakt (Nickel van IHS af) en gelapped tot korrel 600.
Misschien wat veel voltage voor de langere termijn maar wel 4,0 ghz stabiel (kan zijn dat ik het naar 3,6ghz terugschroef).
Werkt ook al heel prima als kacheltje, nu nog een 7970 erin voor een dikke Windows XP gamebak en verwarming.

[Afbeelding]
Hele dikke processor, zo eentje zoek ik ook nog maar niet te vinden en als je m vind betaal je de hoofdprijs 🙈

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

corné325i schreef op donderdag 18 september 2025 @ 08:34:
[...]

Hele dikke processor, zo eentje zoek ik ook nog maar niet te vinden en als je m vind betaal je de hoofdprijs 🙈
Ik had hem pas voor €40 inclusief de 8800GTS 512 en 4x2gb PC8500 :P

Maar deze cpu's zijn echt overrated... het enige voordeel is de unlocked multi.
Koop een mooie X5460-X5470 met de pinnen gemod en de bios microcode updates en daar kun je veel meer mee bereiken.
Plus dan heb je meer cache en nog een iets zuinigere/koelere cpu (45nm).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

corné325i schreef op woensdag 17 september 2025 @ 15:15:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het raakt een beetje vol in m’n hok 😆 en dan heb ik nog zeker 20 systemen en verschrikkelijk veel onderdelen 🙈

Maar wat ik me nu afvroeg, is het mogelijk om al die ouwe meuk Inc m’n moderne pc in een netwerk te krijgen?
Daar staan en stel heel herkenbare kasten :p

Bij een enkel netwerk met alle pc's is de uitdaging welke protocollen je gebruikt. Zelf nooit geprobeerd, maar je zou smb1 aan de gang moeten krijgen in Windows 11 of smb2 in Windows 9x. Of een server met een Linux variant die beide dit elkaar doet.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

HugoBoss1985 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 18:37:
[...]

Asus P5E.
8800GTS 512

[Afbeelding]
Lekker bezig!
Lappen tot korrel 600 vind ik persoonlijk een bij l vrij grove korrel. Ik zou dat zeker nog 1000, 2000 en 3000 aan toevoegen. Dat deden we ook in de brommerwerkplaats met cilinderkoppen: spiegeltje glad zodat de parking de zwakste schakel moet zijn. En op een goede, niet te oude glasplaat, zodat het ook vlak was.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Waterbeesje schreef op donderdag 18 september 2025 @ 10:15:
[...]

Lekker bezig!
Lappen tot korrel 600 vind ik persoonlijk een bij l vrij grove korrel. Ik zou dat zeker nog 1000, 2000 en 3000 aan toevoegen. Dat deden we ook in de brommerwerkplaats met cilinderkoppen: spiegeltje glad zodat de parking de zwakste schakel moet zijn. En op een goede, niet te oude glasplaat, zodat het ook vlak was.
Haha :)
Voor een CPU IHS is mijn ervaring dat zelfs korrel 600 niet veel/niets meer toevoegt.
Het is belangrijker dat de Nickel laag er af is en dat het oppervlak van de IHS vlak is.
I.t.t. "hol" bij veel 775 cpu's.
En dat natuurlijk vervolgens het contactvlak van de koeler die je erop monteerd ook vlak is... anders kan de IHS vlakken zelfs contra productief zijn!

De glasplaat moet overigens wel dik genoeg zijn zodat deze niet kan vervormen.
Alleen relevant als je wat druk uitoefent tijdens het lappen.
Ik heb gewoon een stalen vlakplaat, dat werkt altijd goed.

Ik heb wel eens IHS'sen gewoon op de vlakslijpbank gevlakt, zonder koelmiddel (met koelmiddel zal dat veel mooier zijn).
Dat is echt een hele grove afwerking voor koper, met diepe groeven erin (tussen korrel 0-50).
Braampjes moet er rondom dan wel vanaf gehaald, dat heb je met hand lapping niet.
Alles wat ik boven het grove vlakslijpen aan lapping deed leverde maar 1-2 graden op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F0SyJBRJlHo7cS6WbImPZMHH-9Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LEQ6YEefNexEjAMx3KqrDuqd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door HugoBoss1985 op 18-09-2025 10:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

corné325i schreef op woensdag 17 september 2025 @ 15:15:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Iedere DOS machine kan in principe al TCP/IP praten met de juiste netwerkkaart en drivers. 3Com is sowieso je vriend hier, goed te krijgen, rete stabiel en door vrijwel elk OS ondersteund.
De vraag is wat je dan verder op je netwerk wilt doen.
Wat ik zelf gedaan heb voor mijn win98 bak is eennpi gepakt, daarop een NAS share gemount via nfs, en vervolgens op de pi SMBv1 draaien zodat ik via de pi alles kan delen. Werkt eigenlijk prima.
FTP werkt zo ook, gewoon ftp servetje op de pi met mapping naar de nfs share op de nas en gaan.

Wel even zorgen dat je je oude pc's geen gateway geeft, je wilt ze niet het internet op laten gaan ;)

Mocht je old school willen gaan kun je ook nog een coaxiaal token ring netwerkje overwegen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Mmm de temperaturen van de QX6850 in Hwinfo32 zijn NIET correct en veel te laag!
Zowel de cpu temp als de core temps.

Het viel me op hoe hoog de cpu temp nog was na rebooten naar het bios.
Ik heb toen CoreTemp erop gezet en kreeg toen een realistischer beeld.
Volgens HWInfo32 gaat de warmste core naar 62 graden, volgens CoreTemp 82 graden.

Misschien een Dark Rock Pro 2 erop knallen.

[ Voor 17% gewijzigd door HugoBoss1985 op 19-09-2025 09:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

HugoBoss1985 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:07:
Mmm de temperaturen van de QX6850 in Hwinfo32 zijn NIET correct en veel te laag!
Zowel de cpu temp als de core temps.

Het viel me op hoe hoog de cpu temp nog was na rebooten naar het bios.
Ik heb toen CoreTemp erop gezet en kreeg toen een realistischer beeld.
Volgens HWInfo32 gaat de warmste core naar 62 graden, volgens CoreTemp 82 graden.

Misschien een Dark Rock Pro 2 erop knallen.
Was dit niet zon generatie waar de thermische meuk onder de ihs gaat rotten?
Beide je ook niet in de cpu, met tdp van 130W of zo, vraagt ie best wat koeling.
Ook idlen in de bios vraagt nogal wat, dan gaat de cpu niet in low power mode.

Paar dingen om rekening mee te houden, maar een stevige(r) koeler kan nooit kwaad ;)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Waterbeesje schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 10:46:
[...]

Was dit niet zon generatie waar de thermische meuk onder de ihs gaat rotten?
Beide je ook niet in de cpu, met tdp van 130W of zo, vraagt ie best wat koeling.
Ook idlen in de bios vraagt nogal wat, dan gaat de cpu niet in low power mode.

Paar dingen om rekening mee te houden, maar een stevige(r) koeler kan nooit kwaad ;)
Gesoldeerde IHS ;)

4,0ghz (10x400) is weer typisch zo'n gevalletje van "het is het niet waard".
Daarvoor heb ik 1.55v nodig in het bios.
3,6 ghz (9x400) doet hij stabiel op 1.2625v.

Plus ik krijg met 10x multi met cold boots na stroom eraf halen (en/of ATX reset) steeds een POST melding dat het VID en/of de ratio niet klopt.

Dus 3,6 it is.

De Asus P5E is/was wel een super leuk bord.
Ik heb er nu een Rampage Formula bios ingeflashed :)

[ Voor 30% gewijzigd door HugoBoss1985 op 19-09-2025 11:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Nou, vanaf 333x9 is dat een mooie stap omhoog dacht ik zo :) 20% trekt niet iedere cpu

En doet me denken, die setting heb je eigenlijk geen qx cpu voor nodig, multi staat op stock :')
Is 400x9,5 nog een optie?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Waterbeesje schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:56:
Nou, vanaf 333x9 is dat een mooie stap omhoog dacht ik zo :) 20% trekt niet iedere cpu

En doet me denken, die setting heb je eigenlijk geen qx cpu voor nodig, multi staat op stock :')
Is 400x9,5 nog een optie?
Tja die (Q)X cpu's zijn overrated, mijn ervaring met 771 Xeons is vele malen beter.
Maar voor 3,6 ghz is het volgens mij wel bar weinig voltage wat deze nodig heeft om stabiel te zijn dus dat is heel mooi.
In die tijd had ik een Q6600 en die had ruim 1,50V nodig voor 3,6ghz.
Voor het nostalgische gevoel is 3,6ghz ook leuk :)

Halve multi is helaas geen optie.

Gisteren natuurlijk ook even Crysis gespeeld (Ik denk zo'n 15 jaar geleden voor mij), vrij lage FPS op 1080p met de 8800GTS.
Alles High want Windows XP ;)
Maar wat blijft dat toch een mooie en indrukwekkende game (zelfs met DX9c); de tijd ver vooruit.
Ik heb net een 750 watt voeding besteld dus van het weekend of volgende week gaat hier een 7970 3GB in met Gelid Icy Vision erop :P

[ Voor 24% gewijzigd door HugoBoss1985 op 19-09-2025 16:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik heb sinds het installeren van een Winbond 10mbit nic in mijn PII 333 met 440BX chipset het probleem dat Windows 98SE ineens blijft hangen bij afsluiten, je hoort het geluid en hij toont het windows logo scherm met shutting down….

En blijft daar staan, wat was dat ook alweer? Fast shutdown is al disabled in msconfig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Deze patch wil nog wel eens helpen. Anders via Windows Update Restored het systeem updaten? Maar dat kan je systeem ook onnodig trager maken, misschien alleen de critical updates selecteren.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acid Vendetta
Op een moederbord met een onboard Yamaha YMF740-V geluidskaart heb ik een vreemd "probleem". Met, voor nu, alleen Transport Tycoon (W98) start het geluid met Sound Blaster instelling erg laat. Pas ingame. General Midi, Roland etc werkt allemaal meteen.

Is dit echt een op te lossen probleem of gewoon buggy? Het komt bij mij over als gewoon buggy geluid, maar een probleem zou ik willen uitsluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Die YMF740 zou ik dan testen in een pure DOS omgeving, daar moeten drivers (want PCI) voor zijn en met goede SBPro2 compatibiliteit kan er weinig mis gaan in games. FM synth (=OPL) al helemaal niet. ;)

Anders is er iets goed mis met de chip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
PD2JK schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 10:19:
Deze patch wil nog wel eens helpen. Anders via Windows Update Restored het systeem updaten? Maar dat kan je systeem ook onnodig trager maken, misschien alleen de critical updates selecteren.
Geprobeerd maar dat lost het helaas niet op.

Ook nog wat oude devices weggegooid via safemode, andere chipset drivers, mocht helaas niet baten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@Navi En een andere netwerkkaart, 3Com, Intel of Realtek?
Is het probleem verdwenen zonder NIC in je systeem?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

@Navi de volgende dingen kan je proberen:
- In de BIOS eens ACPI of APM uitschakelen,
- of de ACPI versie wijzigen (als dat toen al was).
- Wake-on-LAN uitschakelen in de BIOS
- gehele network stack de-installeren en na herstart van het systeem, zonder de stack opnieuw te installeren, het systeem eens uitschakelen. Dus ècht herstarten na de de-installatie, en daarna pas het uitschakelen testen. Dit betreft alle protocollen, cliënts en (bij voorkeur) ook adapters in de network settings lijst. Als dit effect had, de volgende actie uitvoeren:
- onder Windows alleen de gebruikte network stack onderdelen en adapters installeren. Hiermee bedoel ik clients zoals “client for Microsoft networks”, protocollen zoals “IPX/SPX”, “NetBEUI”, of “bestands- en printerdeling”, etc).

Wanneer ook het opstarten overigens traag verloopt na het installeren van netwerk protocollen, zorg er dan voor dat je een statisch IP instelt in de TCP/IP settings. DHCP is namelijk erg traag tijdens het booten met Windows 98 (en ouder).

Probeer vooral ook na iedere stap om het te testen. Zo weet je exact wat de problemen veroorzaakt.

Good luck!

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rcor
Vandaag in Adrians Digital Basement: Soundblaster 2.0 CT1350B revival:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
Vandaag ook even met mijn Pentium 3 pc met dos en Windows 3.11 omgeving bezig geweest... Ik dacht: even Internet Explorer 5.0 installeren... Maar zoals wel vaker met "even" duurt het langer dan even... Ik liep tegen een bug/ probleem aan en online wordt er genoeg over geschreven: de installer van Internet Explorer 5 zeurt om te weinig geheugen, terwijl ik toch echt meer dan genoeg beschikbaar heb...

Tjah, online dingen opzoeken en himen.sys vervangen door himemx.exe (die ik moest hernoemen naar himen.sys)... Start Windows 3.11 niet meer op... Verder dingen opzoeken: system.ini moet aangepast worden met een "PageOverCommit=1" string en inderdaad: Windows 3.11 boot weer, maar geen succes met Internet Explorer 5.0... Niet te installeren...

Verder gezocht op internet en jawel: voor Windows 3.11 bleek ook Netscape Navigator 3.0 als laatste versie beschikbaar te zijn... Die gedownload in Gold personal edition en jawel: die krijg ik geïnstalleerd...

Maar toen was ik er nog niet: www.google.nl is in Internet Explorer 5.0, correctie was in Internet Explorer 5.0 tot voorkort probleemloos te openen (nu ook niet meer kwam ik vanavond achter), maar via Netscape niet... En toen kwam ik uit bij een proxy server die ik met jullie wil delen: http://wayback.protoweb.org op poort 7851 (http://wayback.protoweb.org:7851)

Deze site kijkt of er oude versie van sites zijn in het internet archief en opent die in plaats van de huidige webpagina als ik het goed zie... Hoe dan ook: dat werkt! Op de Compaq pc heb ik Internet Explorer 5.0 werkend en dus ben ik benieuwd hoe die proxy server daar zijn werk doet!

Later wellicht meer... ;)

Edit: open onderstaande link om de ondersteunde browsers te bekijken:
https://protoweb.org/wiki/supported-browsers/

Eenmaal die proxy actief is deze site je vriend:
www.inode.com
Letop! deze site opent alleen vanaf een browser waarop de eerder genoemde proxy actief is ben ik achter gekomen...

[ Voor 11% gewijzigd door rcor op 21-09-2025 23:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
InjecTioN schreef op zondag 21 september 2025 @ 13:50:
@Navi de volgende dingen kan je proberen:
- In de BIOS eens ACPI of APM uitschakelen,
- of de ACPI versie wijzigen (als dat toen al was).
- Wake-on-LAN uitschakelen in de BIOS
- gehele network stack de-installeren en na herstart van het systeem, zonder de stack opnieuw te installeren, het systeem eens uitschakelen. Dus ècht herstarten na de de-installatie, en daarna pas het uitschakelen testen. Dit betreft alle protocollen, cliënts en (bij voorkeur) ook adapters in de network settings lijst. Als dit effect had, de volgende actie uitvoeren:
- onder Windows alleen de gebruikte network stack onderdelen en adapters installeren. Hiermee bedoel ik clients zoals “client for Microsoft networks”, protocollen zoals “IPX/SPX”, “NetBEUI”, of “bestands- en printerdeling”, etc).

Wanneer ook het opstarten overigens traag verloopt na het installeren van netwerk protocollen, zorg er dan voor dat je een statisch IP instelt in de TCP/IP settings. DHCP is namelijk erg traag tijdens het booten met Windows 98 (en ouder).

Probeer vooral ook na iedere stap om het te testen. Zo weet je exact wat de problemen veroorzaakt.

Good luck!
Je eerste 3 suggesties stonden al goed, heb nog wat verder gerommeld en als ik bij de netwerkonderdelen family login weghaal gebeurd er niets, maar bij Client for microsoft networks, dan is het opgelost en sluit hij goed af!

Geen idee of het netwerk nu nog werkt (gebruik ik verder niet), maar het probleem is weg iig 😀

Thx!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:33
Vandaag deze waanzinnige nette Olivetti M24 binnengekregen. Hij doet het prima!

Maakt de 8086 ipv 8088 (16 bit) nog uit voor welke software er op kan draaien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yqGPq-liv9iOuulxtFEA2d88eFU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZITrtZU06LiIvsAtxm5162XK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door marklinfan op 24-09-2025 14:02 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

marklinfan schreef op woensdag 24 september 2025 @ 13:30:
Vandaag deze waanzinnige nette Olivetti M24 binnengekregen voor de handel. Wat zou die waard zijn? Hij doet het prima, heb geen zicht op de batterij en of die gelekt heeft, moet daar redelijk wat voor los schroeven lijkt het.

[Afbeelding]
Eerlijk gezegd denk ik dat dit niet de plek is waar waardebepalingen gedaan moeten worden. Puur omdat de hobby juist met die waardebepalingen tegengewerkt wordt. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marklinfan
Oké prima heb m’n post aangepast.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

marklinfan schreef op woensdag 24 september 2025 @ 13:30:
Vandaag deze waanzinnige nette Olivetti M24 binnengekregen. Hij doet het prima!

Maakt de 8086 ipv 8088 (16 bit) nog uit voor welke software er op kan draaien?

[Afbeelding]
Ze zouden beide prima dezelfde software moeten kunnen draaien. Het verschil tussen 8bits en 16bits heeft alleen te maken met de externe databus waarmee het geheugen met de CPU kan communiceren. 16bits zorgt voor een aanzienlijk hogere datadoorvoer. Dit werd gedaan omdat een 8bits external data bus voor goedkopere geheugenprijzen kon zorgen. Geheugen was toen nog ontzettend duur.

Deze beslissing/beperking voor de 8088 heeft overigens niets te maken met de instructiesets wat eventueel incompatibiliteit met het OS of de applicaties zou kunnen veroorzaken. De cores van de CPU's draaien beide met 16bits instructiesets. Dus eigenlijk zijn het beide gewoon 16bits CPU's. (MS)DOS is ook een 16bits OS.

Wanneer we over 8bits computers praten, dan praten we over de SuperMicro's zoals de Commodore 64. :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

De 8086 is in principe sneller dan de 8088 qua bus/bandbreedte. Dat geeft sommige software en voordeeltje. Zo zal Prince of Persia beter draaien op de 8086. Aan de andere kant zal sommige software te snel draaien op de 8086 omdat die op de 4,77MHz 8088 IBM pc is gebaseerd... waardoor de ervaring niet authentiek is of zelfs iets niet lekker werkt.

Persoonlijk vind ik de 8086 een prachtige cpu, en zijn NEC V30 broertje nog mooier.

Overigens heeft IBM destijds de 5150 pc uitgerust met 8088 uit financiële overwegingen. Ze hadden niet het geld om de Motorola cpu in te kopen, en de 8086 was ook te duur als daarbij ook de hele logica moest worden ontwikkeld. De 8088 kon draaien op de reeds bestaande 8b techniek van de 8080/Z80.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Vroege dos-era games waren gemaakt om de clock te volgen. Toch heeft dos gaming het heel lang volgehouden van Kroz tot en met Quake.
Bij deze zal ik de moeder der gaming nooit verloochen want met dos is het serieus begonnen. Kijk nu eens waar we zijn. Love it :henk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

M24 O+

Allereerst is de batterij simpel te vinden: het moederbord van deze dingen is ondersteboven gemonteerd onderin de kast. Je hoeft alleen de bodemplaat eraf te halen om erbij te kunnen. Bijkomstig voordeel: als het is gaan lekken, is de prut meestal op de bodemplaat terecht gekomen, niet op het moederbord.

Verder is het qua software idd volledig PC-compatible. De 8088 is niets anders dan een 8086 waar de helft van de bus mist ;)

Qua hardware is het wat bijzonderder. Het heeft standaard 8b ISA sloten maar ook een of meer proprietary 16b sloten - een unicum toen deze apparaten voor de AT uitkwamen. Daar zit in ieder geval de video adapter in, maar er zijn ook RAM uitbreidingen voor te vinden.

Die video adapter is opvallend omdat het naast beeld ook voeding levert, vandaar die twee enorme dikke stroomkabels erheen. Mocht je een andere monitor willen gebruiken, dan is het ook van belang om te weten dat het niet reguliere CGA/MDA/Hercules 15.8kHz (of latere EGA 21.9kHz) maar 26.3kHz uitzendt, wat weinig monitoren ondersteunen (naast Olivetti hooguit enkele late multisync EGA schermen).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 10:07

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik heb enige tijd geleden een Olivetti M24 onder handen genomen, of eigenlijk drie om daar dan één goede uit te maken. Het was bijna een restauratie.

Daarbij heb ik gemerkt dat de voeding geen sterk punt is van deze machines. Van de drie voedingen die ik had deden er twee het. Eentje sneuvelde mid-restauratie. De derde heeft het gedaan maar lijkt nu, of iig het 19V gedeelte voor de monitor, (deels) de geest gegeven te hebben. Machine start nog wel, maar de monitor blijft zwart. Kan ook een probleem in de monitor zijn... In mijn geval hangt er wel de kleurenmonitor aan welke iets meer vermogen nodig heeft dan de monochroom zo uit mijn hoofd. Kan goed zijn dat de jouwe het nog prima lang vol houd. Maar als hij op een dag niet aan gaat: verdenk de voeding. ;)
Ik ga binnenkort eens op onderzoek uit naar wat er mis is met degene die ik hersteld heb. Wie weet komen daar nog leuke notities uit.

Ik vond het een prettige computer om aan te werken. Dingen gaan relatief makkelijk en je kunt eigenlijk overal degelijk bij. Moederbord zit op de kop onderop gemonteerd. Easy access van onder. Ik kan aanraden om de batterij te vervangen. Ik heb er een nieuwe Varta voor teruggezet, die zijn tegenwoordig op basis van NiMH en dat gaat prima. Bij mij was er ook een condensator in die omgeving niet meer fris, maar dat was maar bij één van de drie exemplaren die ik op de tafel heb gehad.

Originele software voor de M24 is goed te vinden. In Amerika is de machine uitgebracht als de AT&T PC 6300. Software daarvoor kun je ook gebruiken. Ik heb een goed stukje software gevonden om de datum-tijd te zetten en te laten onthouden en ik heb ook een tooltje waarmee tijdens de boot de Function Lock aan/uit gezet kan zijn. Als je interesse hebt in die datum-tijd en/of function lock utility doe mij dan even een PM. Dan zet ik dat ergens online. De interne RTC kan trouwens maar tot 1992 aan qua jaar. De originele Olivetti CLOCK402.SYS driver kun je gebruiken om dat te overkomen. Ik heb er ook een alternatieve utility/driver voor die mogelijk ook onder andere DOS versies werkt.

Iets om om te letten is welke BIOS versie jouw Olivetti M24 heeft. Voor het gebruiken van een losse videokaart moet je minstens BIOS 1.43 hebben. De laatste versie is 1.44 geloof ik.
Je kunt de BIOS niet altijd niet klakkeloos updaten. Tussen sommige BIOS updates is namelijk ook het vervangen van twee logic chips (PAL/GAL) nodig. Vanaf 1.36 regelen die iets met hard disk storage en het kunnen booten daar van. Ook is er een DIP switch setting voor 640 kB onboard geheugen toegevoegd.
Hij laat de BIOS versie volgens mij zien tijdens de boot wanneer de diagnostics draaien.

Het zijn leuke machines. :)
Hoe kom je er aan als ik vragen mag?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Het zijn inderdaad ook wel ècht vette bakjes. Zeer degelijk gebouwd (op de voeding na) en vanuit het perspectief van een engineer, ontzettend leuk opgezet.

Ik weet toevallig dat er voor de voeding al best wat informatie beschikbaar is om ze te repareren. Echter nooit zelf naar gezocht (omdat ik er simpelweg geen heb). Het is slechts YouTube informatie die ik nu aan het verkondigen ben. :Y)

Wel valt mij op, uit al die YouTube video's, dat ze bij Olivetti PC compatible redelijk nauw hebben genomen. Getuige het toetsenbord en het verdere ontwerp van het systeem. De IBM PC Jr kon er overigens ook wat van! Maar een bedrijf als IBM - het bedrijf dat de term "PC Compatible" heeft verzonnen en gestandaardiseerd - heeft daarin natuurlijk ook wel wat te willen. :)

Neemt de awesomeness status overigens niet weg van deze machientjes. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marklinfan
Dank voor de uitgebreide info! De M24 is al niet meer in mijn bezit, ik heb hem maar een halve dag gehad hahaha. Verkocht aan iemand hier in dezelfde woonplaats, waar ik al meer contact mee heb. Ik zet hem alle info hier ook door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

InjecTioN schreef op donderdag 25 september 2025 @ 12:02:
Ik weet toevallig dat er voor de voeding al best wat informatie beschikbaar is om ze te repareren. Echter nooit zelf naar gezocht (omdat ik er simpelweg geen heb). Het is slechts YouTube informatie die ik nu aan het verkondigen ben. :Y)
Oh? Houd ik mij aanbevolen want ik ben niet zoveel tegengekomen...
Wel een technical reference gevonden, maar dat was het wel.

De power supply bestaat van binnen uit twee helften gesandwiched in de behuizing. Op beide helften komt, iirc, 230V voor dus pas goed op en neem gepaste veiligheidsmaatregelen als je live aan dat ding wil meten. En je _moet_ hem een minimale belasting geven op 5V en 12V anders slaat ie niet aan. Ik ben er nog niet aan begonnen. Maar dat ligt op de plank voor ooit omdat ik het andere exemplaar wat er ligt eigenlijk wel aan de gang wil hebben met zijn originele supply als het even kan.

Makkelijkere weg is denk ik de componenten vervangen voor modernere delen. Voor de computer zelf heb niets geks nodig, de gebruikelijke lijnen van een AT voeding (12V, -12V, 5V, volgens mij geen -5V). Ook is er een +15V (of was het +19V?) om een Olivetti beeldscherm te voeden via de displaykabel. Die is wel afwijkend maar zou je met een los bordje wel kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheInsider
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-10 11:52
Ik zit hier met een bak harde schijven, waar ik niet zo goed een beslissing over kan nemen.
Een paar scsi schijven, 3,5 inch, redelijk wat sata en ide schijven etc.
Nu heb ik ze als het goed is ooit allemaal eens met dban of nwipe leeggemaakt, maar toch weet ik niet zo goed
of ik ze in handen van anderen wil hebben, het risico van data in handen van anderen. Het blijft knagen, stel dat er toch iemand er nog data af krijgt......

De schijven zijn op allerlei manieren verkregen, werk, familie, kennissen.
In de jaren vaker over nagedacht, zal ik ze vernietigen...........................maar nee zonde, misschien doe ik er later nog wat mee. Jaren later.......ze zijn er nog en ze liggen mij eigenlijk gewoon in de weg.
Is dit herkenbaar, en zo ja hoe doen jullie dat. Gewoon slopen en afvoeren naar oud ijzer oid?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Wipen met @ctive killdisk of anders Darik's boot&nuke.
En anders met een hamer erop totdat ik stukjes gruis van de platter hoor ritselen in de behuizing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Acid Vendetta
Afvoeren zou ik zonde vinden :p. Waarschijnlijk zitten daar nog wel bruikbare HDD's tussen.

Je kunt ze aan mijn bedrijf doneren (tegen kleine vergoeding) als je dat wilt. Alles wat binnenkomt wordt alsnog gewiped.

Wat betreft recycling. Oud ijzer voer ik netjes af bij een recycling bedrijf. Een paar HDD's levert weinig op, maar om de zoveel tijd ga ik met een volle aanhanger met oud ijzer heen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:47

frapex

got r00t

@TheInsider

Na het wipen van een HDD met DBAN (Darik's Boot and Nuke) is de data echt niet meer terug te halen.
Een SSD zou ik op een andere manier wissen, zie bijvoorbeeld archlinux wiki: Solid state drive/Memory cell clearing.

Zelf maak ik voor het wipen van een HDD of SSD bij voorkeur gebruik van de ingebouwde ATA (enhanced) security erase functie.

Als ik HDD's over heb, dan probeer ik er een nuttige bestemming voor te vinden.
Je kan ze natuurlijk ook zelf gebruiken als archief schijf.

[ Voor 18% gewijzigd door frapex op 26-09-2025 16:12 ]

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Ik wilde deze video wel eens even met jullie delen. Dat moment dat die modems tegelijk inbellen… Ik ging stuk! :D

Al met al, een hele prestatie van die mannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

TheInsider schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 14:27:
Ik zit hier met een bak harde schijven, waar ik niet zo goed een beslissing over kan nemen.
Een paar scsi schijven, 3,5 inch, redelijk wat sata en ide schijven etc.
Nu heb ik ze als het goed is ooit allemaal eens met dban of nwipe leeggemaakt, maar toch weet ik niet zo goed
of ik ze in handen van anderen wil hebben, het risico van data in handen van anderen. Het blijft knagen, stel dat er toch iemand er nog data af krijgt.....
Doe ik even de aanname dat jij geen spannende overheidsfunctie hebt, of in bezit bent van interessant intellectueel eigendom (van een ASML bijvoorbeeld) of dat data daarvan die disk geraakt heeft.

Als je ze door een DBAN of nwipe (doet hetzelfde) gehaald hebt met een Zero Fill of zelfs een DoD Short (3-pass) dan is dat voldoende gewist over het algemeen. Je "tegenstander" is niet een state actor met een enorm budget en electronenmicroscopen die bitjes gaan zoeken die eventueel ooit een andere uitlijning hadden. Waarschijnlijk is je "ergste" tegenstander een enthousiaste hobbyist met TestDisk en photorec en andere open source forensische data recovery en data carving tools. En met dergelijke oude schijven is het typisch de retro-enthousiasteling, zoals wij hier, die dat ding na ontvangst een slow format geven op zoek naar bad sectors en hem dan voor een retrobakkie inzetten.

Meerdere instanties hebben een tijd lang de Gutmann wipe, 3-pass of 7 pass aangeraden. Zelfs een 21 maal overschrijven met random data heb ik gezien. Tegenwoordig zegt met dan een single pass zero fill voor HDDs voldoende is. Zijn allerlei dingen over geschreven, hier heb je een willekeurig blog die wat onder elkaar zet: https://blancco.com/resou...required-erase-hard-disk/

Wat ik doe is een pass met badblocks met een random test patroon. Volledige beschrijving en volledige verify op zoek naar mogelijk slechte gebieden. Als alles goed gaat volg ik dat typisch op met een volledige zero fill en dan gaat de schijf de doos in voor later gebruikt. En daar is ook wel eens een disk van de deur uit gegaan naar iemand anders. Daar maak ik mij geen zorgen over.

Als ik jou was zou ik ze een DBAN/nwipe met verify of een badblocks in write-mode run geven. Welke goed zijn in de verkoop doen en er een andere enthousiasteling blij mee maken.

Schijven die niet meer werken of spinnen? Indien je je zorgen maakt over de data: Open maken, hamer er over rossen. Eventueel een dikke magneet er bij of schuurpapier over de platters halen. Of je moet een metalen knabbelmachine hebben die er granulaat van kan maken. ;)

Reden dan bedrijven en overheden typisch voor vernietigen kiezen is omdat dat zekerheid geeft en de kosten (tijd!) binnen de perken houdt. Als je een gros schijven moet gaan wissen, verifiëren en door moet zetten kost dat veel tijd, en dus munten. De data is onherstelbaar weg. De waarde van de schijven, of kosten voor nieuwe schijven, valt in het niet ten opzichte van wat het kost om iemand dat te laten doen.
De schijven laten omknabbelen tot granulaat waarna dat granulaat naar het stort gebracht wordt is de kosteneffectieve keuze met behoud van zekerheid dat de data onherstelbaar is. Daarom doen ze dat op die manier. En bij high secure omgevingen is omzetten tot fijn granulaat iets wat vaak inhouse gebeurt in plaats van door een externe partij. Ik weet dat onze Politie op een locatie "The Nibbler" heeft staan waar schijven in verdwijnen... >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheInsider
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-10 11:52
Iedereen bedankt voor zijn of haar reactie!
Die aanname is een logische, maar alle data van een ander willen ze vast niet op straat hebben, ongeacht van wie het was/is. Tonino was een mooi voorbeeld hoe het niet moest.
Wij hebben zelf als bedrijf ook een aantal keer gebruik gemaakt van it-recycling, met de mobiele shredder bij ons op locatie. Dat ging nog in redelijk grote stukken, maar de platters waren zeker stuk :)
De kosten waren in mijn ogen veel te hoog, maar ja, de zekerheid dat de data ook echt weg is mocht wat kosten.
Het zelf slopen hadden wij ook geen trek meer in ;)

Ik ga de komende maanden maar eens op een rij zetten, wat ik er mee wil.
@Acid Vendetta , ik hou het in het achterhoofd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• corné325i
Zijn er hier mensen in de buurt van Breda die welles in Zwolle komen toevallig?

Zag deze op marktplaats staan:

https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

Zou m graag willen maar ga er geen dag voor in de auto zitten 🙈

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Acid Vendetta
Leuk spul zo'n dual Socket 8 systeem. Helaas Marktplaats.. Door de CR2032 houder van dat systeem zou ik huiverig zijn. Kijk de foto maar eens.

Gewoon een foto van wat leuks:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VDY_8Uzco5svFAuE4QSmMnPa36c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6aKnBlsADEpP46J04fbs4eUC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 74% gewijzigd door Acid Vendetta op 29-09-2025 20:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Acid Vendetta schreef op maandag 29 september 2025 @ 19:59:
Leuk spul zo'n dual Socket 8 systeem. Helaas Marktplaats.. Door de CR2032 houder van dat systeem zou ik huiverig zijn. Kijk de foto maar eens.
Dat ziet er anders wel uit als de typische Compaq afwerking van die tijd :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Verwacht geen stil systeem @corné325i Ook als je er een fan uittrekt zal de BIOS er om gaan zeuren. Geen idee hoe het zit met de RAID controller (if any), maar als de accu daar van stuk is heb je ook nog een kleine hindernis erbij. :)

Ik kom af en toe wel eens in de buurt van Zwolle, Breda dan weer niet. :/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:34

Nemesizz

Untouchable

[Afbeelding]
Als ik de foto van een origineel Proliant 2500 zie, heeft die net zo'n vast gesoldeerde (en niet vervangbare) baterijhouder als wat ik in m'n Deskpro 2000's heb.

Zo te zien is de originele vervangen door een 'normale' batterij houder waar je de knoopcel van kan vervangen. De afwerking is inderdaad minder mooi, maar zal waarschijnlijk beter werken dan het origineel (wie verzint ook zoiets? een batterijhouder erin en dan zo maken dat de batterij niet te vervangen is, maar dat je eigenlijk een externe batterij moet plaatsen om je CMOS te bewaren |:( 8)7 ).

Ik was eerlijk gezegd ook van plan zo'n aanpak te doen voor m'n Deskpro 2000, maar uiteindelijk toch maar zo gemaakt dat ik een CR2032 houder op de 'external battery' connector kon aansluiten zodat ik die eventeel ook op een ander systeem kan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
TheInsider schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:33:
Iedereen bedankt voor zijn of haar reactie!
Die aanname is een logische, maar alle data van een ander willen ze vast niet op straat hebben, ongeacht van wie het was/is. Tonino was een mooi voorbeeld hoe het niet moest.
Wij hebben zelf als bedrijf ook een aantal keer gebruik gemaakt van it-recycling, met de mobiele shredder bij ons op locatie. Dat ging nog in redelijk grote stukken, maar de platters waren zeker stuk :)
De kosten waren in mijn ogen veel te hoog, maar ja, de zekerheid dat de data ook echt weg is mocht wat kosten.
Het zelf slopen hadden wij ook geen trek meer in ;)

Ik ga de komende maanden maar eens op een rij zetten, wat ik er mee wil.
@Acid Vendetta , ik hou het in het achterhoofd.
IT-recycling uit Veghel deden wij ook zaken mee... Fijne zaak en als je geluk had kreeg je nadien nog 10 euro bol.com te goed cadeau... Altijd handig om die ene CD of LP nog wat goedkoper te kunnen bemachtigen! ;)

Ondertussen zijn ze bij ons druk in de weer om stichting breed een goede hardware afvoer werkwijze in te voeren... Daarbij mogen wij zelf het Bios/ Uefi wachtwoord van de computer/ laptops gaan afhalen was het oorspronkelijke idee... Lekker handig als je meer dan 100 computers en/ of laptops moet afvoeren...

Ook wel een vreemde zaak... Immers vertrouw je zo'n partij wel je data toe en ga je ervanuit dat ze die ook echt wissen, maar vervolgens doe je dat niet met een bios/ Uefi wachtwoord... Dus lekker krom! ;)

[ Voor 20% gewijzigd door rcor op 29-09-2025 23:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corné325i
PD2JK schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:32:
Verwacht geen stil systeem @corné325i Ook als je er een fan uittrekt zal de BIOS er om gaan zeuren. Geen idee hoe het zit met de RAID controller (if any), maar als de accu daar van stuk is heb je ook nog een kleine hindernis erbij. :)

Ik kom af en toe wel eens in de buurt van Zwolle, Breda dan weer niet. :/
Nee dat ie niet stil is daar ben ik me van bewust, heb hier zelf nog een compaq prosignia server staan. Hoef m ook niet perse te hebben maar vind het gewoon een tof ding en de pentium pro staat ook al jaren op mn verlanglijstje. :o
Heb het er iniedergeval niet voor over om er 3 uur enkele reis ofzo voor in de auto te zitten :D
Laat sowieso als het kan altijd alles versturen, ben nogal lui op dat gebied dus :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corné325i

[Afbeelding]
Zie het nu ook nu ik op de computer kijk, daar is nogal aan gebeund met die lijm enzo zo te zien 8)7

Toffe processor btw 8)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:14
En zo krijg je een ongebruikte IBM-8811 toetsenbord door een collega in je handen gedrukt,had hem in het zakje weggelegd en nooit gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WoD-bLzzuZkNgQ5KRVresDPyIh0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/le8o4Y5Lj32Z0cQmbLkwAtuD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nXWp1Q0OA3Dq7jhd3nJ-yf_TeJU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/raaCna3Kj30hufX5e63ouR3O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QAecNFjLBF2cE3OdpSWi2wLwRtw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gP3VSTWRv4quQHREvUFK1GyV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PPgWzjONbVxfjpO5VrOKzdpyjvI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ej1eXc6E68jRTUslz2d9rHNj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Acid Vendetta
Altijd leuk. Geen model M helaas. Dan was het nog mooier geweest. De SK-8811 heeft rubber domes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:14
Acid Vendetta schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:51:
Altijd leuk. Geen model M helaas. Dan was het nog mooier geweest. De SK-8811 heeft rubber domes.
Ind maar heb de M hier ook nog liggen,moet alleen schoon gemaakt worden.
Pagina: 1 ... 87 88 Laatste