@Waterbeesje ik heb die blauwe die goedkope van alie. Die industriële kon ik nieuw niet zo snel vinden, en als ze als ik ze al vond waren ze vaak minstens 40-50 euro
Een rpi met sd kaartje is idd een ander beestje. Dat draait vrij veel in Ram, io valt mee.
Behalve als je iets als domoticz of andere logging (Ubiquiti controller ofzo) draait, dan heb je ook veel io en dan gaan je kaartjes ook structureel dood
Maar ipv swap op een dure cf kun je natuurlijk ook ergens meer rammop de kop tikken. Mijn P200 draait met 96MB. Niet dat dat nodig is, maar omdat het kan
Behalve als je iets als domoticz of andere logging (Ubiquiti controller ofzo) draait, dan heb je ook veel io en dan gaan je kaartjes ook structureel dood
Maar ipv swap op een dure cf kun je natuurlijk ook ergens meer rammop de kop tikken. Mijn P200 draait met 96MB. Niet dat dat nodig is, maar omdat het kan
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
@The Eagle ik heb nog wel edo ram liggen volgens mij. Dus dat is altijd een optie.
Ik kijk nog wel
en wat ook nog kan (later moment) is toch een keer een hdd inbouwen voor windows (mits alles lukt met fdisk..) en dan cf alleen voor data overdracht. Dit heb ik ook gedaan bij een p1 90 mhz baby AT
Ik kijk nog wel
Edo en fastpage kun je met een beetje mazzel zelfs naast elkaar gebruiken (alleen niet in de zelfde bank). Idem met ecc vs non ecc.
Mijn abit ph5 moederbord is voorzien van 32mb fastpage en 64mb Edo ecc iirc.
Mijn abit ph5 moederbord is voorzien van 32mb fastpage en 64mb Edo ecc iirc.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
@The Eagle zijn gelukkig vele wegen naar Rome
ik kan zelfs de swap verplaatsen van de cf naar de hdd die er nog inzit 😂
Meer ram is altijd goed. Meer swap altijd slecht, en minder io nog slechter 
Ik draaide ooit op NT4. Tweede HDD ingebouwd, was een oude 35MB Seagate ofzo. Daar de swap op gezet. Deed meer slecht dan goed, was een 3500rpm disk uit een 286 dus io was vrijwel nonexistent
Ik draaide ooit op NT4. Tweede HDD ingebouwd, was een oude 35MB Seagate ofzo. Daar de swap op gezet. Deed meer slecht dan goed, was een 3500rpm disk uit een 286 dus io was vrijwel nonexistent
[ Voor 13% gewijzigd door The Eagle op 14-12-2025 16:47 ]
Op dit moment bezig met een volgend projectje, dit bakbeest:
:strip_exif()/f/image/Pki9AdB961a2YT0wJBIJdtCd.jpg?f=fotoalbum_large)
Zit nu een Pentium 2 MMX 333Mhz in, overkill 250MB RAM, (voorlopig) een of andere NVidia Vanta 16 AGP kaartje en een Creative AWE64 CT4500 geluidskaart in. Ben er alleen nog niet uit welk OS ik erop zal zetten; Win NT 4, Windows 2000, misschien toch gewoon 98SE of nog wat heel anders (een of andere Linux of Unix).
:strip_exif()/f/image/Pki9AdB961a2YT0wJBIJdtCd.jpg?f=fotoalbum_large)
Zit nu een Pentium 2 MMX 333Mhz in, overkill 250MB RAM, (voorlopig) een of andere NVidia Vanta 16 AGP kaartje en een Creative AWE64 CT4500 geluidskaart in. Ben er alleen nog niet uit welk OS ik erop zal zetten; Win NT 4, Windows 2000, misschien toch gewoon 98SE of nog wat heel anders (een of andere Linux of Unix).
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Novell netware
Ooh ik zie een CD-beulMoi_in_actie schreef op zondag 14 december 2025 @ 16:47:
Op dit moment bezig met een volgend projectje, dit bakbeest:
[Afbeelding]
Zo eentje die in staat is een CD te splijten
Die 4 HDD bay is wel heel cool
NT4 zou ik skippen, persoonlijk. 2K en 9x hebben fatsoenlijk direct3D support.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Die heb ik er inderdaad ook een stel in de roulatie, vooral als datamules. werken prima en zijn goedkoop genoeg om eens je verkopers te kunnen nemen als er een sneuvelt.dennis_rsb schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:46:
@Waterbeesje ik heb die blauwe die goedkope van alie. Die industriële kon ik nieuw niet zo snel vinden, en als ze als ik ze al vond waren ze vaak minstens 40-50 euro
Mocht je extra ram willen doen, let even goed op de maximale cache dekking. Anders lever je zo tussen de 10 en 20% performance in.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Bij ons op het ROC hadden we allemaal Phillips (van die 107 17' inch modellen)The Eagle schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 22:55:
[...]
En zou zelf eens wat ROC's bellen. 20 jar terug hadden die alleen maar Dell, kan vast nog wel het eea staan.
Maar denk eigenlijk, na 20 jaar of langer, dat die dingen al wel naar de stort zijn gegaan of iets dergelijks. Lijkt me sterk dat ze oude PC's en monitoren allemaal bewaren (kan me vergissen, maar gezien de mentaliteit van veel mensen betreffende 'oud spul' gaat het vaak zo zonder pardon de container in).
NT4 is alleen nog leuk als je een Alpha machine hebtWaterbeesje schreef op zondag 14 december 2025 @ 17:22:
[...]
Ooh ik zie een CD-beul
Zo eentje die in staat is een CD te splijten
Die 4 HDD bay is wel heel cool
NT4 zou ik skippen, persoonlijk. 2K en 9x hebben fatsoenlijk direct3D support.
Mijn mening is andersInjecTioN schreef op zondag 14 december 2025 @ 12:52:
[...]
Wanneer je het wisselbestand uit wilt schakelen, komt dat vaak met een penalty van in ieder geval een geheugen upgrade of alleen minder veeleisende spellen spelen. Dat zou m.i. ook een reden zijn om geheugen te upgraden naar 64MB. Echter, zolang je onder die 32 totaal gebruikt geheugen blijft zitten, dan is er niets aan de hand. Het werkgeheugen mag namelijk gewoon nagenoeg vol zitten (ben ik van mening). Anders is het zonde dat je er zoveel in zou hebben zitten.
Als je het hebt over een cache dan zit er wel iets in, maar des te meer echt vrij geheugen er is des te sneller kan het gealloceerd worden wat zich uit in prestaties bij zware taken. Het opnieuw toewijzen van geheugen vergt dat eerst de cachedata gewist moet worden. Dit kan zelfs behoorlijke geheugenfragmentatie teweeg brengen. Vooral systemen die lange sessies draaien zijn er gevoelig voor. Dit is tegenwoordig ook het geval.
De Middenweg is waar.jimh307 schreef op zondag 14 december 2025 @ 20:38:
[...]
Mijn mening is anders![]()
Als je het hebt over een cache dan zit er wel iets in, maar des te meer echt vrij geheugen er is des te sneller kan het gealloceerd worden wat zich uit in prestaties bij zware taken. Het opnieuw toewijzen van geheugen vergt dat eerst de cachedata gewist moet worden. Dit kan zelfs behoorlijke geheugenfragmentatie teweeg brengen. Vooral systemen die lange sessies draaien zijn er gevoelig voor. Dit is tegenwoordig ook het geval.
Wanneer Windows een groot cache aanlegt, en eigenlijk het ram volstampt, is dat fijn om dingen te laden. Wanneer er een programma staat zou die Windows moeten vertrekken hoeveel het denkt nodig te hebben, zodat dat in een blok wordt vrijgemaakt. Wilt een programma meer, moet het weer een blok aanvragen dat ook weer vrijgemaakt wordt uit het cache.
Oke, nu terug naar de realiteit
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Realiteit is dat overkill niet bestaat. Die gewoon lekker zo veel mogelijk ram in die pentium bakken en zo weinig mogelijk swap
Die hadden wij zo'n twaalf jaar terug nog bij de school waar ik werk... Novell Netware 6.5 om precies te zijn...
Doe dat maar eens na met een gemiddelde Windows server bak! Lukt gewoon niet...
Pc's werden beheerd met Novell Zenworks en mail deden we met Novell Groupwise 8.1... Printers beheerden wij met iPrint... Werkte altijd!
Om mee te stoeien heb ik Novell inmiddels in VMWare werkend gemaakt op mijn Lenovo laptop... Gewoon ter hobby...
[ Voor 20% gewijzigd door rcor op 14-12-2025 21:49 ]
Tenzij je zo’n gaar bordje hebt met maar 256K cache, dan verlies je gewoon keihard performance boven de 64MBThe Eagle schreef op zondag 14 december 2025 @ 21:45:
Realiteit is dat overkill niet bestaat. Die gewoon lekker zo veel mogelijk ram in die pentium bakken en zo weinig mogelijk swap
Mijn Intel TC430HX is dar een mooi voorbeeld van. Zit nu daarom precies 64MB EDO in en een MMX200 (hoger gaat niet, multiplier gaat niet hoger dan 3x en geen K6 support
Ach ja. Vlot zat voor meeste DOS games, ook de latere. SB AWE64 erin en een Virge DX 4MB
[ Voor 8% gewijzigd door nelizmastr op 14-12-2025 22:01 ]
I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold
Zet voor die MMX de multi eens op 1,5... Wat doet ie dan?nelizmastr schreef op zondag 14 december 2025 @ 22:00:
[...]
Tenzij je zo’n gaar bordje hebt met maar 256K cache, dan verlies je gewoon keihard performance boven de 64MB
Mijn Intel TC430HX is dar een mooi voorbeeld van. Zit nu daarom precies 64MB EDO in en een MMX200 (hoger gaat niet, multiplier gaat niet hoger dan 3x en geen K6 support)
Ach ja. Vlot zat voor meeste DOS games, ook de latere. SB AWE64 erin en een Virge DX 4MB
Als 200MHz, dan is ie multi gelockt
Als 100MHz, dan heb je een minder gangbare waar de multi niet als 3,5 wordt gezien.
Als freeze, zet het voltage naar 2,9 of 3 volt
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Die link tussen hoeveelheid cache en cacheable area is niet bij alle geheugencontrollers het geval, het hangt af van je hoeveelheid tag RAM.nelizmastr schreef op zondag 14 december 2025 @ 22:00:
[...]
Tenzij je zo’n gaar bordje hebt met maar 256K cache, dan verlies je gewoon keihard performance boven de 64MB
Nope. Bij i430HX staat (zoals bij de meeste Intel chipsets met L2 cache controllers) hoeveelheid cache los van cacheable limit. Bij de i430HX kun je ongeacht hoeveelheid cache 64MB cachen met een enkele 256kb tag, en 512MB cachen met twee stuks. Als je een TC430HX hebt zonder COAST slot heb je er maar eentje en ga je ongeacht hoeveelheid cache niet meer dan 64BM kunnen cachen.Mijn Intel TC430HX is dar een mooi voorbeeld van.
Bij bijv Via chipsets is de hoeveelheid cache wel doorgaans relevant voor cacheable area - 256kB geeft 64MB (met write-back, in write-through twee keer zoveel), 512kB 128MB, 1MB 256MB en 2MB 512MB.
YupWaterbeesje schreef op zondag 14 december 2025 @ 22:53:
[...]
Zet voor die MMX de multi eens op 1,5... Wat doet ie dan?
Als 200MHz, dan is ie multi gelockt
Als 100MHz, dan heb je een minder gangbare waar de multi niet als 3,5 wordt gezien.
Als freeze, zet het voltage naar 2,9 of 3 volt
Oslik blyat! Oslik!
De Medion/Lifetec ook afgemaakt (ongeveer)
Heb er een HDD ingezet (zat niks in)
CD-drive, floppy werkten beide.
CPU fan draaide niet, druppie naaimachineolie en hij ging weer als een raket.
Drivers waren al geinstalleerd, behalve de GPU (Asus V7100 t)
Nu alleen nog spellen testen
En nog lege 5,25'' opvullen met dummy of met extra (al dan niet kapotte) dvd/cd drive.
Origineel is die bak geleverd met ME. Ik dacht weetje wat ik zet er gewoon weer ME op
Vroeger best vaak Windows ME gedraaid. Niet echt slechtere ervaringen mee gehad. Maar 98se is uiteraard stabieler én heeft betere native dos ondersteuning. ME was al een afgezwakte variant. En sinds de NT familie aantrad, is DOS helemaal eruit gesloopt.
Nu alleen nog spellen testen
Origineel is die bak geleverd met ME. Ik dacht weetje wat ik zet er gewoon weer ME op
[ Voor 32% gewijzigd door dennis_rsb op 14-12-2025 23:25 ]
ME stond ooit voor Millennium Edition. Tegenwoordig zou de naam Millennial Edition eerder van toepassing zijn. Die generatie verwacht dat alles maar kan en werkt en aangedragen wordt, en als dat niet het geval is wijzen ze alleen naar anderendennis_rsb schreef op zondag 14 december 2025 @ 23:22:
Nu alleen nog spellen testenEn nog lege 5,25'' opvullen met dummy of met extra (al dan niet kapotte) dvd/cd drive.
Origineel is die bak geleverd met ME. Ik dacht weetje wat ik zet er gewoon weer ME opVroeger best vaak Windows ME gedraaid. Niet echt slechtere ervaringen mee gehad. Maar 98se is uiteraard stabieler én heeft betere native dos ondersteuning. ME was al een afgezwakte variant. En sinds de NT familie aantrad, is DOS helemaal eruit gesloopt.
@The Eagle sommige jongeren vinden windows 10-11 al ingewikkeld, of kunnen niet eens een instelling in hun telefoon veranderen. Desinteresse gecombineerd met onkunde vaak 
Over me, heb daarstraks wel paar vastlopers gehad. Dit was als ik een spel wou testen, en dat ging soms niet lekker. Kan aan ME liggen, drivers icm spel, het spel zelf, irq’s etc
Heb oa werkend draaien nu : Network Q rally, screamer, rollercoaster tycoon, slipstream 5000 (met joystick), a2 racer 4.
Heb ook wat nieuwere 3d spellen (tony hawk pro skater 2>a 1) geprobeerd. MAar dat ging niet goed. Framedrops. Maar die asus v7100 is geen hoogvlieger. P3 900 mhz+128 mb ram is meer dan zat, dat wel.
Over me, heb daarstraks wel paar vastlopers gehad. Dit was als ik een spel wou testen, en dat ging soms niet lekker. Kan aan ME liggen, drivers icm spel, het spel zelf, irq’s etc
Heb oa werkend draaien nu : Network Q rally, screamer, rollercoaster tycoon, slipstream 5000 (met joystick), a2 racer 4.
Heb ook wat nieuwere 3d spellen (tony hawk pro skater 2>a 1) geprobeerd. MAar dat ging niet goed. Framedrops. Maar die asus v7100 is geen hoogvlieger. P3 900 mhz+128 mb ram is meer dan zat, dat wel.
Ik kende ook iemand die vroeger verknocht was aan WinME. Wat dat betreft is dit een van de weinige dingen waar ik geen heimwee naar heb. Echter werkte ik vroeger al met Windows NT en dat was best stabiel. Mijn echte NT-vreugde begon met Windows2000.dennis_rsb schreef op maandag 15 december 2025 @ 20:44:
@The Eagle sommige jongeren vinden windows 10-11 al ingewikkeld, of kunnen niet eens een instelling in hun telefoon veranderen. Desinteresse gecombineerd met onkunde vaak
@jimh307 Ik ben rond 2000 (toen ik 7 of 8 was) begonnen met dos/win3.x, daarna windows 95, daarna me.
Daarna in 2003 kreeg ik eindelijk een goede pc. Daar stond XP op (p4 3.0 ghz met HT, 512 mb ram, 160 gb hdd, ati radeon 9800xxl)
Ik herinner me soms wel vage fouten, maar dat was ook onder XP zelfs. “Verzenden naar microsft” dus bij een fout.
Daarna in 2003 kreeg ik eindelijk een goede pc. Daar stond XP op (p4 3.0 ghz met HT, 512 mb ram, 160 gb hdd, ati radeon 9800xxl)
Ik herinner me soms wel vage fouten, maar dat was ook onder XP zelfs. “Verzenden naar microsft” dus bij een fout.
Ik breek mijn hoofd. Hoe konden de drivers al geinstalleerd zijn terwijl er nog geen harddisk in zat?dennis_rsb schreef op zondag 14 december 2025 @ 23:22:
Nu alleen nog spellen testenEn nog lege 5,25'' opvullen met dummy of met extra (al dan niet kapotte) dvd/cd drive.
Origineel is die bak geleverd met ME. Ik dacht weetje wat ik zet er gewoon weer ME opVroeger best vaak Windows ME gedraaid. Niet echt slechtere ervaringen mee gehad. Maar 98se is uiteraard stabieler én heeft betere native dos ondersteuning. ME was al een afgezwakte variant. En sinds de NT familie aantrad, is DOS helemaal eruit gesloopt.
@marklinfan ik bedoelde na een clean install
behalve dus de gpu. En als nuance: audio driver was de WDM driver (prima voor mij) en hij miste de driver van het inbelmodem haha.
[ Voor 50% gewijzigd door dennis_rsb op 15-12-2025 22:05 ]
Een 1600*1200 CRT was/is niet zomaar een CRT. Je hebt hiermee wel een prachtig scherm te pakken, zekerdennis_rsb schreef op maandag 15 december 2025 @ 21:54:
@marklinfan ik bedoelde na een clean installbehalve dus de gpu. En als nuance: audio driver was de WDM driver (prima voor mij) en hij miste de driver van het inbelmodem haha.
[Afbeelding]
Hey die heb ik gehad vroeger! Wat een bakbeest was dat he!dennis_rsb schreef op maandag 15 december 2025 @ 21:54:
@marklinfan ik bedoelde na een clean installbehalve dus de gpu. En als nuance: audio driver was de WDM driver (prima voor mij) en hij miste de driver van het inbelmodem haha.
[Afbeelding]
Mooie vondst hoor.
Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?
@jimh307 @Khaine haha ik gebruik hem niet perse als testscherm, maar net ff aangesloten. Screamer ziet er top uit. Laat staan spellen die hoge resolutie aankunnen.
P.s. dit scherm heb ik niet sinds afgelopen week. Ik heb deze sinds augustus 2025. Ik heb verder nog één target crt (maar die is op zn best mwah).
Maar dit is zeker een bakbeest
qua gewicht en qua formaat (diepte ook😂)
P.s. dit scherm heb ik niet sinds afgelopen week. Ik heb deze sinds augustus 2025. Ik heb verder nog één target crt (maar die is op zn best mwah).
Maar dit is zeker een bakbeest
Mooi om dit topic te zien. Ben de afgelopen 2 jaar flink aan het opschalen en uitpakken geweest met een project waar ik 15 jaar geleden mee begonnen ben. Het mondt zich uit in 22 high-end retro pc builds tussen de jaren 1993 en 2011. Het doel is om voor een bepaald jaar of datum de enthusiast rig te bouwen van dat moment. Met lichte anachronisme en uiteraard flexibiliteit kwa opslag.
Een sheetje met de builds die ik voor ogen heb:
1993-2011 Era High-End Build Lists
Een paar subdoelen:
Evolutie van grafische kaarten
VLB → PCI → AGP → PCIe
Software rendering → 3dfx Glide → DirectX → unified shaders
Single GPU → SLI/CrossFire → multi-GPU-monsters
Platformdiversiteit
Intel: Socket 3, 4, SS7, 8, Slot 1, 370, 423, 478, 775, 1366, 1151
AMD: Socket 3, SS7, Slot A, Socket A, 754, 939, AM2, AM3
Overwegingen bij het selecteren van builds
Ik geef waar mogelijk prioriteit aan echte OPL3 Sound Blasters of Audigy/X-Fi-kaarten. Wat geheugen betreft zal het lastig zijn om goede DDR1-overclockers te vinden met Winbond BH-5- of Samsung TCCD-chips, maar ik heb al een paar sets klaarliggen. Ik ben ook op zoek naar de betere OC-moederborden. DFI all the way. Er zit sowieso al veel Asus tussen, maar ik probeer alternatieven te vinden omdat ik het bedrijf niet meer mag. Sommige onderdelen zullen moeilijk te vinden zijn, dus hulp of tips zijn welkom voor alles wat ik nog niet nodig heb. Periode-correctheid zal om voor de hand liggende redenen niet gelden voor oudere opslag.
Groen zijn de onderdelen die ik reeds in bezit heb, rood is defect of ik ben gescammed na aankoop, geel is een prospect en wit is nog niet actief aan het zoeken.
Wat foto's:
:strip_exif()/f/image/j8SjqFDIp7ItX611cPlKpOfI.jpg?f=fotoalbum_large)
De Alienware Area 51 7500 in volle glorie. Helaas had deze schade opgelopen omdat de verkoper vertelde dat verzenden mogelijk was en dit in karton met tape had gedaan.
:strip_exif()/f/image/ZaYEemwhn6wtrfZZN0ElrspG.jpg?f=fotoalbum_large)
Paar fantastische moederborden die getest werden
:strip_exif()/f/image/HmzaR3PmqT4HLklE5lPE8FK5.jpg?f=fotoalbum_large)
Deel van de videokaarten
:strip_exif()/f/image/2k3J73CGHsAGyAEXikLHnM2m.jpg?f=fotoalbum_large)
De gebruikte PC cases
:strip_exif()/f/image/guz2dstsw6qE66H83ARuDCd7.jpg?f=fotoalbum_large)
Tualatin build. Met een 1400 P3-S, GF3 Ti 500 en 768MB SDR133 RAM. Op een VIA 133T bord uiteraard.
:strip_exif()/f/image/YWjYr3dUD8cjvBY3ugJPiNEC.jpg?f=fotoalbum_large)
De kat vind mijn Win 98 project minder interessant
:strip_exif()/f/image/L0D7gybogJotpTHsfnmPYsZj.jpg?f=fotoalbum_large)
Deel van mijn CPU collectie
:strip_exif()/f/image/bMKBVUhFOP68YILxHY6eIPIP.jpg?f=fotoalbum_large)
Rebuild van mijn eerst persoonlijke high-end game pc. Deze had een Athlon 64 X2 3800+, Asus A8R32 MVP Deluxe en een X1900XTX.
Ben inmiddels een stuk verder met het project, deze foto's zijn alweer 2 jaar oud. Zal binnenkort een wat uitgebreidere reportage maken. Ben momenteel bezig met mijn twee X58 builds, de X48 en de socket A build. Ben overigens ook nog op zoek naar een goede CRT monitor die tenminste 1600 x 1200 displayen.
:strip_exif()/f/image/FX3fPMir3exXC1VApX407KvI.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn huidige rig gisteren overgezet van de Corsair Graphite 760T naar een C700M
:strip_exif()/f/image/OxzMr43XFl1KFQc38vZhILdA.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze Rampage III Extreme wordt geïnstalleerd en ging daarna in de oude Graphite case
Een sheetje met de builds die ik voor ogen heb:
1993-2011 Era High-End Build Lists
Een paar subdoelen:
Evolutie van grafische kaarten
VLB → PCI → AGP → PCIe
Software rendering → 3dfx Glide → DirectX → unified shaders
Single GPU → SLI/CrossFire → multi-GPU-monsters
Platformdiversiteit
Intel: Socket 3, 4, SS7, 8, Slot 1, 370, 423, 478, 775, 1366, 1151
AMD: Socket 3, SS7, Slot A, Socket A, 754, 939, AM2, AM3
Overwegingen bij het selecteren van builds
Ik geef waar mogelijk prioriteit aan echte OPL3 Sound Blasters of Audigy/X-Fi-kaarten. Wat geheugen betreft zal het lastig zijn om goede DDR1-overclockers te vinden met Winbond BH-5- of Samsung TCCD-chips, maar ik heb al een paar sets klaarliggen. Ik ben ook op zoek naar de betere OC-moederborden. DFI all the way. Er zit sowieso al veel Asus tussen, maar ik probeer alternatieven te vinden omdat ik het bedrijf niet meer mag. Sommige onderdelen zullen moeilijk te vinden zijn, dus hulp of tips zijn welkom voor alles wat ik nog niet nodig heb. Periode-correctheid zal om voor de hand liggende redenen niet gelden voor oudere opslag.
Groen zijn de onderdelen die ik reeds in bezit heb, rood is defect of ik ben gescammed na aankoop, geel is een prospect en wit is nog niet actief aan het zoeken.
Wat foto's:
:strip_exif()/f/image/j8SjqFDIp7ItX611cPlKpOfI.jpg?f=fotoalbum_large)
De Alienware Area 51 7500 in volle glorie. Helaas had deze schade opgelopen omdat de verkoper vertelde dat verzenden mogelijk was en dit in karton met tape had gedaan.
:strip_exif()/f/image/ZaYEemwhn6wtrfZZN0ElrspG.jpg?f=fotoalbum_large)
Paar fantastische moederborden die getest werden
:strip_exif()/f/image/HmzaR3PmqT4HLklE5lPE8FK5.jpg?f=fotoalbum_large)
Deel van de videokaarten
:strip_exif()/f/image/2k3J73CGHsAGyAEXikLHnM2m.jpg?f=fotoalbum_large)
De gebruikte PC cases
:strip_exif()/f/image/guz2dstsw6qE66H83ARuDCd7.jpg?f=fotoalbum_large)
Tualatin build. Met een 1400 P3-S, GF3 Ti 500 en 768MB SDR133 RAM. Op een VIA 133T bord uiteraard.
:strip_exif()/f/image/YWjYr3dUD8cjvBY3ugJPiNEC.jpg?f=fotoalbum_large)
De kat vind mijn Win 98 project minder interessant
:strip_exif()/f/image/L0D7gybogJotpTHsfnmPYsZj.jpg?f=fotoalbum_large)
Deel van mijn CPU collectie
:strip_exif()/f/image/bMKBVUhFOP68YILxHY6eIPIP.jpg?f=fotoalbum_large)
Rebuild van mijn eerst persoonlijke high-end game pc. Deze had een Athlon 64 X2 3800+, Asus A8R32 MVP Deluxe en een X1900XTX.
Ben inmiddels een stuk verder met het project, deze foto's zijn alweer 2 jaar oud. Zal binnenkort een wat uitgebreidere reportage maken. Ben momenteel bezig met mijn twee X58 builds, de X48 en de socket A build. Ben overigens ook nog op zoek naar een goede CRT monitor die tenminste 1600 x 1200 displayen.
:strip_exif()/f/image/FX3fPMir3exXC1VApX407KvI.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn huidige rig gisteren overgezet van de Corsair Graphite 760T naar een C700M
:strip_exif()/f/image/OxzMr43XFl1KFQc38vZhILdA.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze Rampage III Extreme wordt geïnstalleerd en ging daarna in de oude Graphite case
[ Voor 7% gewijzigd door Chrono Trigger op 16-12-2025 00:40 ]
i7 8700K + Mugen 5 @ 4,6GHz // 16GB @ DDR4-3730 CL17 // AsRock Z370 Extreme 4 // GTX1060
Even een berichtje van mij van iets wat ik zojuist ontdekte en mogelijk van nut is voor anderen.
Er bestaat een up to date versie van yt-dlp die werkt op Vista of hoger. Dit is de Github link:
https://github.com/3dyd/yt-dlp-builds
Helaas zal het niet werken onder XP vanwege de oudere Python, maar ik ben in ieder geval blij dat ik weer Youtube kan kijken op mijn Vista en Windows 7 machines zonder browser. Ik gebruik daarvoor namelijk al jarenlang SMPlayer en had tot nu toe een oude versie van yt-dlp van ene NicolaasJan, maar die werkte sinds een paar maanden niet meer en zijn nieuwere builds vereisen 8 of hoger.
Nu het weer werkt kan ik weer een paar jaar door met in ieder geval mijn Vista en 7 machines (een Core2Duo van ongeveer 20 jaar oud voldoet al).
Weet iemand een build voor XP?
Er bestaat een up to date versie van yt-dlp die werkt op Vista of hoger. Dit is de Github link:
https://github.com/3dyd/yt-dlp-builds
Helaas zal het niet werken onder XP vanwege de oudere Python, maar ik ben in ieder geval blij dat ik weer Youtube kan kijken op mijn Vista en Windows 7 machines zonder browser. Ik gebruik daarvoor namelijk al jarenlang SMPlayer en had tot nu toe een oude versie van yt-dlp van ene NicolaasJan, maar die werkte sinds een paar maanden niet meer en zijn nieuwere builds vereisen 8 of hoger.
Nu het weer werkt kan ik weer een paar jaar door met in ieder geval mijn Vista en 7 machines (een Core2Duo van ongeveer 20 jaar oud voldoet al).
Weet iemand een build voor XP?
SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF
Millennial hiero, kan me niet vinden in jouw redenering, maar wellicht ben ik de uitzondering die de regel bevestigt. De aankomende rubbertegelgeneratie Z zal problematischer zijnThe Eagle schreef op maandag 15 december 2025 @ 20:34:
[...]
ME stond ooit voor Millennium Edition. Tegenwoordig zou de naam Millennial Edition eerder van toepassing zijn. Die generatie verwacht dat alles maar kan en werkt en aangedragen wordt, en als dat niet het geval is wijzen ze alleen naar anderen
Ik zet eigenlijk alleen ME op echt late hardware voor dat OS omdat daar fatsoenlijke WDM drivers voor zijn en het dan stabiel is. Oudere meuk of speciale geluidskaarten draaien beter en sneller op oude VXD drivers onder 98SE
I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold
@Chrono Trigger Cat pictures!
Oh...juist, ehm, de hardware ging het om
Leuke verzameling wel, dat oude model Alienware waren nog best leuke kasten (en volgens mij ook gewoon compatible met gewone onderdelen, de latere Dell versies kregen steeds vaker proprietary onderdelen als ik me niet vergis).
Die Radeon X1900XTX is ook een van de weinige modellen die ik ook nog zou willen hebben, vanwege het uiterlijk (Radeon X800 en X850 hadden volgens mij soms ook zo'n koeler erop zitten).
Vind het een leuk design koeler, semi-transparant, 2 slot windtunnel design (ja, ik ben dol op ventilatoren).
Oh...juist, ehm, de hardware ging het om
Leuke verzameling wel, dat oude model Alienware waren nog best leuke kasten (en volgens mij ook gewoon compatible met gewone onderdelen, de latere Dell versies kregen steeds vaker proprietary onderdelen als ik me niet vergis).
Die Radeon X1900XTX is ook een van de weinige modellen die ik ook nog zou willen hebben, vanwege het uiterlijk (Radeon X800 en X850 hadden volgens mij soms ook zo'n koeler erop zitten).
Vind het een leuk design koeler, semi-transparant, 2 slot windtunnel design (ja, ik ben dol op ventilatoren).
Ah...nog iemand bij wie het retro pc virus flink op hol geslagen isChrono Trigger schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 00:35:
Mooi om dit topic te zien. Ben de afgelopen 2 jaar flink aan het opschalen en uitpakken geweest met een project waar ik 15 jaar geleden mee begonnen ben. Het mondt zich uit in 22 high-end retro pc builds tussen de jaren 1993 en 2011.
Maar goed, ik ben ook zo'n gek die alles tentoongesteld en bruikbaar wil hebben, voor mijzelf of LAN parties. Dus de hele tweede verdieping staat bezaaid met bureau's, pc's, beeldschermen, KVM's om 3-4 pc's per werkplek aan een setje monitor/keyboard/muis/speakers te hangen etc etc. En als je t op een dergelijke manier wilt neerzetten/tentoonstellen, dan neemt t heel wat meer plaats in beslag dan simpelweg alle kasten naast/tegen elkaar zetten. Meen dat ik hier ooit wel eens wat foto's heb geplaatst van de hele situatie, maar kan wellicht binnenkort nog eens een update plaatsen van hoe het er nu uitziet (met nog meer hardware, games, andere doelen voor pc's).
En meerdere systemen worden ook nog actief gebruikt. Mijn oude Athlon64 4000+ build met 7900GTO erin draait nog bijna dagelijks, zei het voor achtergrondmuziek (10-15 jaar aan muziek op mn retro NAS staan die ik van eind jaren 90 tot +-2012 heb verzameld) of voor een potje Warcraft 3 TD. Een paar bureau's verderop draai een Medion met Pentium D ook nog regelmatig, want daarop zitten een S-VHS recorder en een Hi8 camcorder aangesloten voor het opnemen en digitaliseren van oude videobanden. De pc ernaast met een i7 980X en 2 GTX680s in SLI is bedoeld om naderhand de video's te editen, te voorzien van kleurcorrecties, noise reduction etc en weer uit te renderen.
Kan dat laatste niet veel efficiënter op mn moderne game pc met een Ryzen 9 9950X3D? Ja natuurlijk, but where is the fun in that
En ach ja, de ruimte staat inmiddels ook best vol, dus argeloos nieuwe dingen aanschaffen of nieuwe builds bouwen zit er voorlopig niet in. Dat gaat allemaal op een wat lager pitje, alleen dingen die ik nog echt bijzonder vind probeer ik nog wel te vinden, DFI LanParty spul bijvoorbeeld. Alleen is dat spul vaak erg prijzig en zeldzaam, is het niet prijzig is dan is het veelal defect, heb ik het al over staat t alleen te koop op een random oostblok 2e hands website.
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Dat is inderdaad een fantastische monitor!jimh307 schreef op maandag 15 december 2025 @ 22:32:
[...]
Een 1600*1200 CRT was/is niet zomaar een CRT. Je hebt hiermee wel een prachtig scherm te pakken, zeker
Ikzelf heb hier nog staan een Eizo FlexScan F56 15,6", max resolutie mij niet bekend. Helaas doet ie het niet. Hij gaat aan, piept zelfs als er geen VGA signaal in komt (wat normaal is) maar geeft nooit beeld. Ook geen OSD. Ik heb hem al eens open gehad maar heb optisch niets kunnen ontdekken (ben ook geen specialist maar kapotte RIFA of elcos kan ik doorgaans wel herkennen en vervangen). Tja dan denk je al snel aan de
Zit hier iemand die echt verstand heeft van CRT monitoren? moet dan checken op hoogspanning op de buis enz enz maar zonder ervaring niet zo handig denk ik.
EDIT volgens deze Duitse handleiding is de resolutie 1280x1024 bij 80Hz, niet gek.
[ Voor 24% gewijzigd door marklinfan op 16-12-2025 23:08 ]
Mwoeah, eea is vooral afhankelijk van de ouders - en dat zijn wij ondertussen.nelizmastr schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 08:29:
[...]
Millennial hiero, kan me niet vinden in jouw redenering, maar wellicht ben ik de uitzondering die de regel bevestigt. De aankomende rubbertegelgeneratie Z zal problematischer zijn
Mijn drie hebben genoeg uitdagingen op ander vlakken, maar hebben alle drie voor 9-jarige leeftijd een PC gebouwd met hulp uiteraard en vooral middelste heeft de retro-bug te pakken en doet hardwaremods op Wii(-U)s die ouder zijn dan hij zelf is
En rubbertegel,,, hij heeft al zo vaak op eerste hulp gezeten dat hij alle kinderkamers kent en vraagt naar z'n favoriete
ME was een drama toen het uitkwam door gebrek aan dergelijke drivers en een zwaarder footprint terwijl je het vooral op underpowered systemen tegenkwam. Ik weet nog dat we op het werk een 'upgrade' kregen van Celeron 366 op MU440EX (incl ATi Rage 4MB) en 32MB RAM met Win98SE naar Celeron 700 op GA-6WMM7 (i810 integrated meuk) en 64MB RAM met WInME. Stabiliteit was prima want legacy-free systemen met 100% WDM. Maar performance was om te janken in vergelijking met de oude systemen.Ik zet eigenlijk alleen ME op echt late hardware voor dat OS omdat daar fatsoenlijke WDM drivers voor zijn en het dan stabiel is. Oudere meuk of speciale geluidskaarten draaien beter en sneller op oude VXD drivers onder 98SEzeker voor zoiets als een SB Live of Audigy met EAX of een Aureal Vortex maar die laatste is overpriced mijns inziens.
Maar geef het iets beters dan een i810 en het was een prima zwanenzang voor de 9x reeks.
Oslik blyat! Oslik!
Die heb ik hier ook staan!marklinfan schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 23:00:
[...]
Dat is inderdaad een fantastische monitor!
Ikzelf heb hier nog staan een Eizo FlexScan F56 15,6", max resolutie mij niet bekend. Helaas doet ie het niet. Hij gaat aan, piept zelfs als er geen VGA signaal in komt (wat normaal is) maar geeft nooit beeld. Ook geen OSD. Ik heb hem al eens open gehad maar heb optisch niets kunnen ontdekken (ben ook geen specialist maar kapotte RIFA of elcos kan ik doorgaans wel herkennen en vervangen). Tja dan denk je al snel aan de
Zit hier iemand die echt verstand heeft van CRT monitoren? moet dan checken op hoogspanning op de buis enz enz maar zonder ervaring niet zo handig denk ik.
EDIT volgens deze Duitse handleiding is de resolutie 1280x1024 bij 80Hz, niet gek.
[Afbeelding]
Wat een prachtig ding is het (als die werkt)!
Wanneer je ‘m inschakelt, hoor je dan ook zo’n flinke “bonk” aan energie door de CRT knallen? Deze heeft de heftigste “bonk” die ik ooit gehoord heb.
Hoor je misschien iets van een relais klikken?
Ook al gecontroleerd of er meerdere zekeringen zijn behalve die bij de ingang van de voeding zit?
1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI
Nee ik hoor niks behalve de piepjes bij geen signaalkabel aangesloten (dat doet de jouwe denk ik ook?).
Maar ik keek net nog even aandachtig naar de fotos die ik heb gemaakt destijds en zie nu een 200v elco die bol staat. Misschien eerst die eens vervangen en kijken wat ie dan doet, zie foto.
Overigens verder geen zekeringen te bekennen en die ene die er wel zit is Ok.
Maar ik keek net nog even aandachtig naar de fotos die ik heb gemaakt destijds en zie nu een 200v elco die bol staat. Misschien eerst die eens vervangen en kijken wat ie dan doet, zie foto.
[ Voor 7% gewijzigd door marklinfan op 17-12-2025 00:44 ]
Ik zie dat die condensator langs een gelijkrichter zit. Is die condensator van de voeding? Want dan zou je ook geen piepjes horen verwacht ik.marklinfan schreef op woensdag 17 december 2025 @ 00:43:
Nee ik hoor niks behalve de piepjes bij geen signaalkabel aangesloten (dat doet de jouwe denk ik ook?).
[Afbeelding]
Bij mij gaat het ledje na iets van een halve seconde na het indrukken op oranje/amber, direct daarna (halve seconde) hoor ik het geknisper van de beeldbuis en tegelijkertijd zie ik het amber gekleurde LED-je groen worden, waarna de “bonk” komt van de degauss coil, om de buis te demagnetiseren.
Wanneer de LED gewoon amber-kleurig wordt, zou ik verwachten dat het laag-voltage gedeelte het in ieder geval wel doet. Het hoog-voltage voor de buis lijkt zonder het “geknisper” van de beeldbuis echter niets te doen. Dat kan een probleem zijn met de flyback transformator, of het circuit daar naartoe. Die flyback moet van een relatief laag voltage iets van 15000V maken. Dat kan je helaas alleen meten met hiertoe bestemde apparatuur. Dus probeer dat s.v.p. niet als je daar geen apparatuur voor hebt.
Als je beeldbuis nog aardig schoon is (indicatie van weinig gebruik), verwacht ik niet snel dat de flyback zelf stuk is. Eerder iets in het circuit van low (5v) of mid (12~50v) -voltage naar de flyback toe.
1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI
Ze zijn toch allemaal onderin dichtgeperst waardoor je een soort deuk ziet?
Volgens ChatGPT kon het wel dat deze elco de flyback aanstuurt.... ik weet het zelf ook niet en kan nergens schema's vinden.
Werkt deze video van de monitor? Ik hoor de WEL de TWANGGGG tijdens het aangaan
Zei eerst van niet maar is al lang geleden maar vond deze video.[Video: https://jumpshare.com/s/xCxMek2orbZXe6TGKLPg]Hieronder overview foto, de verdachte elco zit onderaan in het midden.
Zo jammer dat overal de verzendkosten zo relatief duur zijn voor zo een elco te bestellen :-)
Volgens ChatGPT kon het wel dat deze elco de flyback aanstuurt.... ik weet het zelf ook niet en kan nergens schema's vinden.
Werkt deze video van de monitor? Ik hoor de WEL de TWANGGGG tijdens het aangaan
Zo jammer dat overal de verzendkosten zo relatief duur zijn voor zo een elco te bestellen :-)
[ Voor 3% gewijzigd door marklinfan op 17-12-2025 09:01 ]
YXA series rubycon hebben een zeer lage interne weerstand (ESR). Die hebben ook - mits geen counterfeit - de reputatie dat ze in normale omstandigheden (niet te heet) erg lang goed blijven. Ik sluit het niet uit, maar de kans is aanwezig dat die gewoon goed is.marklinfan schreef op woensdag 17 december 2025 @ 08:57:
Werkt deze video van de monitor? Ik hoor de WEL de TWANGGGG tijdens het aangaanZei eerst van niet maar is al lang geleden maar vond deze video.
[Video]
Hieronder overview foto, de verdachte elco zit onderaan in het midden.
[Afbeelding]
Ik zie nu dat het mogelijk geen gelijkrichter is naast de condensator, maar mogelijk eerder een transistor.
Ik hoor in de video een klikje na het inschakelen. Dat klikje hoor ik bij mijn monitor niet. Kan zijn dat die zo zachtjes klinkt dat het geknisper van de beeldbuis dat overschaduwt, maar bij mij hoor je op dat moment dus de beeldbuis inschakelen/knisperen (statisch geluid).
Je kan eens kijken waar dat klikje precies vandaan komt. De flyback is helaas nog niet uitgesloten in dit geval.
[ Voor 3% gewijzigd door InjecTioN op 17-12-2025 09:07 ]
Tx!
Nja volgens ChatGPT kan het heel goed dat deze elco zorgt dat de hoofdvoeding niet start en dat ook de tikjes zijn die je hoort (ik hoor er 1 direct na inschakelen en iets later nog 1). De degauss werkt wel goed maar die heeft de hoofdvoeding ook niet nodig volgens diezelfde fantastische AI.
Ik denk dat ik toch eerst die elco maar ga vervangen, lijkt me nu goed veilig te doen: de monitor is in april 2025 voor het laatst aan het stopcontact geweest. Ik laat het wel weten, hopelijk lukt het deze week nog!
Nja volgens ChatGPT kan het heel goed dat deze elco zorgt dat de hoofdvoeding niet start en dat ook de tikjes zijn die je hoort (ik hoor er 1 direct na inschakelen en iets later nog 1). De degauss werkt wel goed maar die heeft de hoofdvoeding ook niet nodig volgens diezelfde fantastische AI.
Ik denk dat ik toch eerst die elco maar ga vervangen, lijkt me nu goed veilig te doen: de monitor is in april 2025 voor het laatst aan het stopcontact geweest. Ik laat het wel weten, hopelijk lukt het deze week nog!
@marklinfan dan zou ik eerst eens checken of de ESR waarden van de condensator brak zijn - of juist niet. Anders ben je een condensator aan het vervangen die eigenlijk juist een van de betere op de markt zijn.
Je zult ook eenzelfde soort terug moeten plaatsen, omdat de waarden anders mogelijk teveel af kunnen wijken (omdat deze hoogwaardig zijn en vaak zelfs gebruikt worden in mid-high end audio apparatuur). Meten is weten!
Je zult ook eenzelfde soort terug moeten plaatsen, omdat de waarden anders mogelijk teveel af kunnen wijken (omdat deze hoogwaardig zijn en vaak zelfs gebruikt worden in mid-high end audio apparatuur). Meten is weten!
v&a aangeboden: LG flatron 915ft plus CRTChrono Trigger schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 00:35:
Ben overigens ook nog op zoek naar een goede CRT monitor die tenminste 1600 x 1200 displayen.
@Chrono Trigger deze zag ik zojuist voorbij komen.
Das inderdaad een mooi dingInjecTioN schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:48:
[...]
v&a aangeboden: LG flatron 915ft plus CRT![]()
@Chrono Trigger deze zag ik zojuist voorbij komen.
Wel 19" die een bakbeest, maar daar ontkom je niet aan. En dat vlakke scherm is ook cool
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Absoluut! Ik heb daarom (naast de Eizo FlexScan F56 - die ik ongeveer om de week gebruik) een 22" Elsa Ecomo 750 staan. Dat is volgens mij zo ongeveer ook wel direct echt het zwaarste ding dat ik in huis heb staanWaterbeesje schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:54:
[...]
Das inderdaad een mooi ding![]()
Wel 19" die een bakbeest, maar daar ontkom je niet aan. En dat vlakke scherm is ook cool
Wat een tank is dat!
Kan ook anders lijken door de hoek en fotodetailsmarklinfan schreef op woensdag 17 december 2025 @ 08:57:
Nog wat foto's:
Medion Radeon 9800XL
:strip_exif()/f/image/SNl6pLeLkZ4XZP5uEGHfKZM1.jpg?f=fotoalbum_large)
nVidia Quadro FX 3000
:strip_exif()/f/image/fsEhvILPG6Bu0SDIwDb7agwr.jpg?f=fotoalbum_large)
Trust Soundwave 240
:strip_exif()/f/image/nOLXAah17HAYGK4qyz0iT4Qi.jpg?f=fotoalbum_large)
Syntony MS-406S (volgens mij een rebrand?)
Die speakers blijven gewoon iconisch!
De videokaarten die je daar hebt zijn ook wel echt zo ongeveer het toppunt/kantelpunt van AGP videokaarten als het gaat om compatibility met Windows 98, DOS en Windows XP. De Quadro FX 3000 AGP is gelijk aan een Geforce 5900 met een hogere geheugenbandbreedte. Erg leuke apparatuur om eens mee te klooien (of gewoon te verzamelen natuurlijk.)
De videokaarten die je daar hebt zijn ook wel echt zo ongeveer het toppunt/kantelpunt van AGP videokaarten als het gaat om compatibility met Windows 98, DOS en Windows XP. De Quadro FX 3000 AGP is gelijk aan een Geforce 5900 met een hogere geheugenbandbreedte. Erg leuke apparatuur om eens mee te klooien (of gewoon te verzamelen natuurlijk.)
Leuk om te zien, prachtige speakers idd!
Heb hier ook nog wat spul aangetroffen, (vrijwel) alles nieuw en meeste nog ongeopend. Zit er nog wat interessants bij voor iemand hier, doe maar PM. (weet niet of dat hier mag maar weet ook niet of je het op MP gaat zien). De videokaart is ook nog NOS, zit in ongeopend zakje maar zie wel dat die een recap nodig heeft.
:strip_exif()/f/image/F33cecdm64toXtpND96YAy44.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2SvssDD6MOCOPGxBRU5ogPDN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/D4RbN9M9ArlMKOuWi4u2RUGp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/n1A5llZY3rcC2QF1Xp4gfciP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/H8DJD2svmH9UFX1Thb9W86Yw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/P0ifmQRiaHPsVVSLzFBaiAXy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/G1Lz8r8x6TzU96Azhft4NpFm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WGNjg8pEsjuyaw8NaAsc2bq0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Xz088QkthejMlgb3hNZ4k3xK.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb hier ook nog wat spul aangetroffen, (vrijwel) alles nieuw en meeste nog ongeopend. Zit er nog wat interessants bij voor iemand hier, doe maar PM. (weet niet of dat hier mag maar weet ook niet of je het op MP gaat zien). De videokaart is ook nog NOS, zit in ongeopend zakje maar zie wel dat die een recap nodig heeft.
:strip_exif()/f/image/F33cecdm64toXtpND96YAy44.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2SvssDD6MOCOPGxBRU5ogPDN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/D4RbN9M9ArlMKOuWi4u2RUGp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/n1A5llZY3rcC2QF1Xp4gfciP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/H8DJD2svmH9UFX1Thb9W86Yw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/P0ifmQRiaHPsVVSLzFBaiAXy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/G1Lz8r8x6TzU96Azhft4NpFm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WGNjg8pEsjuyaw8NaAsc2bq0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Xz088QkthejMlgb3hNZ4k3xK.jpg?f=fotoalbum_large)
In mijn test setup is de 9800XL ~9% sneller dan de FX 3000 met 3DMark2001SE.InjecTioN schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:22:
Die speakers blijven gewoon iconisch!![]()
Nog één foto. Zaten in zo'n diskette opberg bak.
Oh oh oh, ik zie dat er iets gigantisch mis is met die FX3000 !!! ....dat die niet in mijn bezit is... grmbl grmbl.Acid Vendetta schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:54:
[...]
Kan ook anders lijken door de hoek en fotodetails
Nog wat foto's:
Medion Radeon 9800XL
[Afbeelding]
nVidia Quadro FX 3000
[Afbeelding]
Trust Soundwave 240
[Afbeelding]
Syntony MS-406S (volgens mij een rebrand?)
[Afbeelding]
't Is dan niet dé FX1000 of FX2000, maar die koeler.... yum
Die Medion 9800 XL ziet er exact zo uit als mijn 9600 TX (ja TX, niet XT), en die ventilator heeft het kenmerkende geluid wat veel ventilators hadden in die periode, laten we zeggen dat je de PC niet ongemerkt aan kon zetten ZzzzRRRRRRRRRRRRRRRRRRrrrrrrRRRRRRRRRRrrrrr!!!!!! (na een tijdje lawaai werden ze wel wat stiller).
De 2 VGA poorten (heeft die van mij ook) blijf ik wel een rare keuze vinden. Veel kaarten hadden standaard al wel een DVI poort (wat handiger is als je zo'n ding op een wat moderner scherm wil aansluiten).
Die 9800xl is dezelfde als uit die medion 8080 xl zat
ik zal niet weer de foto posten. Maar de bday in 2003 toen ik 11 werdt was een prachtige dag
eindelijk een krachtpatser van een pc voor mij.
Achteraf gezien misschien wel, maar als je bedenkt dat dezelfde ALDI op dat moment TFT schermen verkocht met alleen VGA is het passend.Nemesizz schreef op woensdag 17 december 2025 @ 19:11:
[...]
De 2 VGA poorten (heeft die van mij ook) blijf ik wel een rare keuze vinden. Veel kaarten hadden standaard al wel een DVI poort (wat handiger is als je zo'n ding op een wat moderner scherm wil aansluiten).
Trouwens, over 'passend' gesproken, heeft iemand een idee hoe deze connector heet?
:strip_exif()/f/image/FeE3oHW2ruz6mt0lgfox9FMT.jpg?f=fotoalbum_large)
Zit op de PSU van een industriële TFT met SBC op ISA backplane waar nu een P133 op ALi Aladdin III zit, met C&T VGA die ook het scherm kan aansturen. Maar dan moet ik het wel kunnen voeden
Oslik blyat! Oslik!
Ik ken ze als Phoenix connectors, maar dat is de merknaam. Euroblock heet het zo te zien: https://en.wikipedia.org/wiki/Euroblockdion_b schreef op donderdag 18 december 2025 @ 00:12:
[...]
...
Trouwens, over 'passend' gesproken, heeft iemand een idee hoe deze connector heet?
[Afbeelding]
Zit op de PSU van een industriële TFT met SBC op ISA backplane waar nu een P133 op ALi Aladdin III zit, met C&T VGA die ook het scherm kan aansturen. Maar dan moet ik het wel kunnen voeden
Tnx, dat lijkt er inderdaad sterk opSKramer schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:55:
[...]
Ik ken ze als Phoenix connectors, maar dat is de merknaam. Euroblock heet het zo te zien: https://en.wikipedia.org/wiki/Euroblock
- en gelijk volgende raadsel: die voeding lijkt vrij duidelijk 230VAC te willen (grote coils, gelijkrichters), maar deze connectoren zijn alleen voor laagspanning bedoeld. Zou zomaar kunnen dat dit niet de power input is. Dan de vraag waar dat wel is... ofwel ik ben waarschijnlijk blind
[ Voor 32% gewijzigd door dion_b op 18-12-2025 15:28 ]
Oslik blyat! Oslik!
De Extra Low Voltage is volgens Wiki iets wat onder 120V zit. Zou het kunnen dat het toch een 110V spec PSU is?
Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.
:strip_exif()/f/image/yiuuS2FQgXukenrmxlfCxJYA.jpg?f=fotoalbum_large)
Van die collega heb ik nog een crt gisteren gekregen. Ik vroeg heeftie onder doek bewaard? Hij zei ja (en ik geloof hem) maar omdat er wel bij was gerookt én omdat ie vele vele jaren heeft stilgestaan durfde ik het wel aan om de kap los te schroeven. En verder niet teveel aan te raken. Oja en dikke handschoenen aan
Stof viel mee. Wel beetje plakkerig stof rondom de potmeter schroeven, en op wat ijzeren dingen. En in binnenkant behuizingskap.
Aangezet: en goed beeld. Máár hij ging random heel snel in standby. Ik dacht misschien uitgedroogde elco's. Of een ander issue. Ik dacht ik vraag het binnenkort wel aan een andere collega (die veel over crts weet)
Maar ik dacht vandaag: ik probeer hem voor de zekerheid niet op die 386 laptop. Maar op die losse desktop (medion p3) paar testen gedaan. En hij ging NIET meer in standby.
Dus niks aan de hand
Met 325km/h door de straten scheuren, jij durftdennis_rsb schreef op donderdag 18 december 2025 @ 22:03:
[Afbeelding]
Van die collega heb ik nog een crt gisteren gekregen. Ik vroeg heeftie onder doek bewaard? Hij zei ja (en ik geloof hem) maar omdat er wel bij was gerookt én omdat ie vele vele jaren heeft stilgestaan durfde ik het wel aan om de kap los te schroeven. En verder niet teveel aan te raken. Oja en dikke handschoenen aan
Stof viel mee. Wel beetje plakkerig stof rondom de potmeter schroeven, en op wat ijzeren dingen. En in binnenkant behuizingskap.
Aangezet: en goed beeld. Máár hij ging random heel snel in standby. Ik dacht misschien uitgedroogde elco's. Of een ander issue. Ik dacht ik vraag het binnenkort wel aan een andere collega (die veel over crts weet)
Maar ik dacht vandaag: ik probeer hem voor de zekerheid niet op die 386 laptop. Maar op die losse desktop (medion p3) paar testen gedaan. En hij ging NIET meer in standby.
Dus niks aan de hand
Maar leuk ding! Beeld ziet er prima uit ook. Eind jaren 90 gok ik? Gezien de opzet van alle knopjes.
Soms hebben die dingen 'opwarmtijd' nodig als ze lang hebben stilgestaan. Even gebruiken met kleine irritaties en daarna is het prima. Zo heb ik een 17" HP scherm gehad dat eerst iedere paar seconden een tik gaf en het beeld versprong. Na een paar uur gebruik was dat iedere paar minuten een tik en na een tijdje niks meer.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
@Waterbeesje haha gas geven is veilig he, in een computerspel dan 
Hij komt uit oktober 1994. Ik vermoed dat hij oorspronkelijk gecombineerd was met die pentium 1 133 mhz pc.
Over opwarmtijd etc. Dat zou kunnen. Ik dacht daarstraks al het is de laptop geweest. Of opstartproblemen na veel jaar stilstand. Maar ik vermoed de laptop. Want vandaag aan die lifetec ging ie vanaf het begin al als een raket. Het is niet alsof ie nog naweeën had van gisteren.
Hij komt uit oktober 1994. Ik vermoed dat hij oorspronkelijk gecombineerd was met die pentium 1 133 mhz pc.
Over opwarmtijd etc. Dat zou kunnen. Ik dacht daarstraks al het is de laptop geweest. Of opstartproblemen na veel jaar stilstand. Maar ik vermoed de laptop. Want vandaag aan die lifetec ging ie vanaf het begin al als een raket. Het is niet alsof ie nog naweeën had van gisteren.
Mijn snelheidsrecord op land was 320 km/hWaterbeesje schreef op donderdag 18 december 2025 @ 22:49:
[...]
Met 325km/h door de straten scheuren, jij durft
Maar leuk ding! Beeld ziet er prima uit ook. Eind jaren 90 gok ik? Gezien de opzet van alle knopjes.
Soms hebben die dingen 'opwarmtijd' nodig als ze lang hebben stilgestaan. Even gebruiken met kleine irritaties en daarna is het prima. Zo heb ik een 17" HP scherm gehad dat eerst iedere paar seconden een tik gaf en het beeld versprong. Na een paar uur gebruik was dat iedere paar minuten een tik en na een tijdje niks meer.
Per TGV dan
Is dat zo? Goed om te horen, want die WDM drivers waren/zijn voor mij de voornaamste reden om Windows 95 maar eens te proberen (toentertijd overgeslagen, omdat ik heel lang WfW 3.11 bleef gebruiken en uiteindelijk gelijk overstapte op W98 2nd). 95 crasht wel heel vaak, niet alleen door (onjuiste) drivers, maar sowieso vaker dan 98 en zeker 2nd. WDM drivers zijn juist daarvoor in het leven geroepen sinds 98 als ik het goed heb? Maar trager dus.nelizmastr schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 08:29:
[...]
Oudere meuk of speciale geluidskaarten draaien beter en sneller op oude VXD drivers onder 98SEzeker voor zoiets als een SB Live of Audigy met EAX of een Aureal Vortex maar die laatste is overpriced mijns inziens.
Wat als de hardware gelijk wordt herkend door W98 2nd? Kan je dan alsnog "downgraden" naar de snellere VXD drivers?
Onder DOS en 3.11 is alles snel wat betreft geluidskaarten en bijbehorende drivers, maar de beschikbare software is een stuk kleiner dan onder 95 en 98.
SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF
En ik ben inderdaad ronduit blinddion_b schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:15:
[...]
Tnx, dat lijkt er inderdaad sterk op
- en gelijk volgende raadsel: die voeding lijkt vrij duidelijk 230VAC te willen (grote coils, gelijkrichters), maar deze connectoren zijn alleen voor laagspanning bedoeld. Zou zomaar kunnen dat dit niet de power input is. Dan de vraag waar dat wel is... ofwel ik ben waarschijnlijk blind
Wat ik aangezien had voor gelijkrichters zijn DC-DC regelaars, dit is een DC-DC voeding, waarschijnlijk eentje die 9-36V slikt. Goede test case voor mijn nieuw labvoeding die tot 16V en 5A kan leveren. Zou genoeg moeten zijn voor dit geval hoop ik. Moet ik alleen nog die connector binnen krijgen...
Oslik blyat! Oslik!
Met improvisatie kom je ook een eind 
:strip_exif()/f/image/exYaeX1bUJ3VVfZ769qcDLFk.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is de SBC die erin zit::strip_exif()/f/image/d4ruE4Aw6ZXfpJnl6kCu9IyT.jpg?f=fotoalbum_large)
J&J Technology JJ.110VN SBC, P133 met 16MB EDO, 1.08GB HDD mit DOS 6.22 und WfW3.11 in deutscher Sprache darauf.
Todo:
:strip_exif()/f/image/exYaeX1bUJ3VVfZ769qcDLFk.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is de SBC die erin zit:
:strip_exif()/f/image/d4ruE4Aw6ZXfpJnl6kCu9IyT.jpg?f=fotoalbum_large)
J&J Technology JJ.110VN SBC, P133 met 16MB EDO, 1.08GB HDD mit DOS 6.22 und WfW3.11 in deutscher Sprache darauf.
Todo:
- Seriële muis vinden cq adapter om op Windows rond te neuzen.
- Gesoldeerde (
) DS1287 fixen - Kijken of ik specs kan achterhalen van de video interface met de panel en dan een ISA kaart kan vinden die ermee kan werken, liefst eentje die ook met 8b werkt.
Oslik blyat! Oslik!
Hoe ga je die gesoldeerde RTC fixen?
Heb ook eentje die net zo strak op het bord zit..
[ Voor 73% gewijzigd door Acid Vendetta op 20-12-2025 19:40 ]
Het EIZO F56 monitor verhaal gaat ook verder. Samen met ChatGPT aan het meten geslagen en geconcludeerd dat de HOT transistor (Horizontale eindtrap die de flyback aanstuurt) defect is. Binnenkort nog even goed naar omliggende componenten kijken, dan wat delen bestellen en monteren maar.InjecTioN schreef op woensdag 17 december 2025 @ 08:44:
[...]
Ik zie dat die condensator langs een gelijkrichter zit. Is die condensator van de voeding? Want dan zou je ook geen piepjes horen verwacht ik.
Bij mij gaat het ledje na iets van een halve seconde na het indrukken op oranje/amber, direct daarna (halve seconde) hoor ik het geknisper van de beeldbuis en tegelijkertijd zie ik het amber gekleurde LED-je groen worden, waarna de “bonk” komt van de degauss coil, om de buis te demagnetiseren.
Wanneer de LED gewoon amber-kleurig wordt, zou ik verwachten dat het laag-voltage gedeelte het in ieder geval wel doet. Het hoog-voltage voor de buis lijkt zonder het “geknisper” van de beeldbuis echter niets te doen. Dat kan een probleem zijn met de flyback transformator, of het circuit daar naartoe. Die flyback moet van een relatief laag voltage iets van 15000V maken. Dat kan je helaas alleen meten met hiertoe bestemde apparatuur. Dus probeer dat s.v.p. niet als je daar geen apparatuur voor hebt.
Als je beeldbuis nog aardig schoon is (indicatie van weinig gebruik), verwacht ik niet snel dat de flyback zelf stuk is. Eerder iets in het circuit van low (5v) of mid (12~50v) -voltage naar de flyback toe.
Ben wel een beetje benauwd nog dat de onderkant van de printplaat niet heel makkelijk bereikbaar is en ik veel moet demonteren? Iemand ervaring?
En voor die transistor op het koellichaam mag je kennelijk geen grijze (CPU) koelpasta gebruiken maar witte? Iemand tips?
Oehlala , kijk eens wat ik nu online vind:
https://ia804508.us.archi..._EN/MA1785_SM_EIZO_EN.pdf
Top! Dat is wel goed te doen. Vooral als ik de exploded view bekijk.marklinfan schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 20:27:
[...]
Het EIZO F56 monitor verhaal gaat ook verder. Samen met ChatGPT aan het meten geslagen en geconcludeerd dat de HOT transistor (Horizontale eindtrap die de flyback aanstuurt) defect is. Binnenkort nog even goed naar omliggende componenten kijken, dan wat delen bestellen en monteren maar.
Ben wel een beetje benauwd nog dat de onderkant van de printplaat niet heel makkelijk bereikbaar is en ik veel moet demonteren? Iemand ervaring?
En voor die transistor op het koellichaam mag je kennelijk geen grijze (CPU) koelpasta gebruiken maar witte? Iemand tips?
[Afbeelding]
Wat betreft die koelpasta: er zit gewoon een pad tussen die je kan blijven gebruiken.
Die sla ik mooi even op hier.marklinfan schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 20:57:
Oehlala , kijk eens wat ik nu online vind:
hehe... In place openzagen en een cr2032 op plakken. Zou mijn keuze zijn dan.Acid Vendetta schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 19:39:
[...]
Hoe ga je die gesoldeerde RTC fixen?
Heb ook eentje die net zo strak op het bord zit..
Rondom goed met tape afzetten zodat er niks anders beschadigt en er geen stof tussen komt
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Ja wel goed te doen, zal alleen die anode vanaf flyback moeten demonteren denk ik om het powerbord eruit te kunnen halen. Dat had ik liever niet gedaan. Maar van de andere kant, als de flyback niet eens aan gaat dan KAN er toch niet eens hoogspanning op staan?InjecTioN schreef op zondag 21 december 2025 @ 00:26:
[...]
Top! Dat is wel goed te doen. Vooral als ik de exploded view bekijk.
Wat betreft die koelpasta: er zit gewoon een pad tussen die je kan blijven gebruiken.
Heb ik slechte ervaringen mee. Zegt absoluut iets over mijn lompheid, maar heb er een zwaarbeschadigde Batman aan overgehouden. Nee, ik pak de desoldeerstation wel.Waterbeesje schreef op zondag 21 december 2025 @ 07:57:
[...]
hehe... In place openzagen en een cr2032 op plakken. Zou mijn keuze zijn dan.
Rondom goed met tape afzetten zodat er niks anders beschadigt en er geen stof tussen komt
Oslik blyat! Oslik!
Ik ben ook aan de reis begonnen van de bouw van een retro pc. Ik ben begonnen met het moederbord. Dat is een Legend QDI Advance 10T P6V694T/A10T-A met alle caps nog mooi en 100% in orde. Het bord is 100% getest.
Op dit bord past een Tualatin Pentium 3, heeft een VIA 694T chipset en een ISA slot ivm een sound card voor DOS games. Nu alle andere onderdelen nog. Ik heb aan de verkoper op eBay (uit Griekenland) gevraagd of hij de BIOS kan flashen van dit bord omdat ik geen andere Pentium 3 CPU heb om het bord mee te flashen.
Ik heb nog altijd mijn werkende ViewSonic 19" G90fB CRT monitor staan die ik nooit weg heb gedaan. Nu nog de quest voor de sound card en de GPU. Ik twijfel nog of ik een beige old skool kast ga kiezen of een moderne ATX kast. Weer een leuk projectje erbij.
Op dit bord past een Tualatin Pentium 3, heeft een VIA 694T chipset en een ISA slot ivm een sound card voor DOS games. Nu alle andere onderdelen nog. Ik heb aan de verkoper op eBay (uit Griekenland) gevraagd of hij de BIOS kan flashen van dit bord omdat ik geen andere Pentium 3 CPU heb om het bord mee te flashen.
Ik heb nog altijd mijn werkende ViewSonic 19" G90fB CRT monitor staan die ik nooit weg heb gedaan. Nu nog de quest voor de sound card en de GPU. Ik twijfel nog of ik een beige old skool kast ga kiezen of een moderne ATX kast. Weer een leuk projectje erbij.
Forever raver!
Specs: Workstation Server
Een dezer dagen kan ik weer een retro pc item van mn bucketlist afstrepen:
:strip_exif()/f/image/uRxm6X23r7mHdRDcrN39vXrK.jpg?f=fotoalbum_large)
De Zalma Z-Machine GT1000. Was eerst op zoek naar de zwarte variant, maar kwam de zilveren versie tegen en vind die ook wel erg shiny. Grootste probleem is nu (afgezien van waar ga ik t ding straks plaatsen): wat voor build komt erin? Ik heb al een breed spectrum van retro pc's, misschien al teveel. Heb voor mezelf een Excel sheet gemaakt van alle pc's met de onderdelen die in elke pc zitten, van rond welk jaar ze zijn en met een zelf verzonnen performance categorie.
Ondanks dat mijn favoriete platform Athlon64 is, heb ik schijnbaar van die categorie (highend Athlon64 en begin Core2Duo/Quad) de minste pc's staan. Dus dat was mijn eerste gedachte, maar hoe/wat dan precies. Heb al meerdere Athlon64's staan (4000+, X2 4800+, FX-60 en X2 6400+), dus dan misschien maar een Core2Duo/Quad? Heb nog wel wat s775 borden liggen(P5N32-E SLI, P5Q-E), maar qua kleurenschema past dat dan weer niet bij de kast (tenzij ik alle standaard fans vervang voor een andere kleur).
Als ik iets met blauw wil doen, dan heb ik nog wel een cool Gigabyte AM3 bord liggen, of een Asus s1366 Workstation plankje met een highend Xeon erin. Maar ja, beide van die opties zijn qua performance weer een tier hoger waar ik (voor mijn gevoel) al teveel van heb.
Daarbij wil ik het liefst alle builds enigszins uniek houden, dus liefst CPU's en GPU's maar 1 keer in een build zetten. Want anders had ik net zo goed in alle highend Windows XP machines een 8800GTX erin kunnen gooien.
Ik heb ook nog een tweetal XFX 9800GT GPU's liggen, iets soortgelijks heb ik nog nergens in een build zitten. Ze waren ooit bedoeld voor een andere build (met een Asus Stryker Extreme mobo en QX6850 CPU), maar daar zijn uiteindelijk 2x 8800GTS 512M kaarten in gegaan.
Dus ja...keuzes keuzes keuzes.
:strip_exif()/f/image/uRxm6X23r7mHdRDcrN39vXrK.jpg?f=fotoalbum_large)
De Zalma Z-Machine GT1000. Was eerst op zoek naar de zwarte variant, maar kwam de zilveren versie tegen en vind die ook wel erg shiny. Grootste probleem is nu (afgezien van waar ga ik t ding straks plaatsen): wat voor build komt erin? Ik heb al een breed spectrum van retro pc's, misschien al teveel. Heb voor mezelf een Excel sheet gemaakt van alle pc's met de onderdelen die in elke pc zitten, van rond welk jaar ze zijn en met een zelf verzonnen performance categorie.
Ondanks dat mijn favoriete platform Athlon64 is, heb ik schijnbaar van die categorie (highend Athlon64 en begin Core2Duo/Quad) de minste pc's staan. Dus dat was mijn eerste gedachte, maar hoe/wat dan precies. Heb al meerdere Athlon64's staan (4000+, X2 4800+, FX-60 en X2 6400+), dus dan misschien maar een Core2Duo/Quad? Heb nog wel wat s775 borden liggen(P5N32-E SLI, P5Q-E), maar qua kleurenschema past dat dan weer niet bij de kast (tenzij ik alle standaard fans vervang voor een andere kleur).
Als ik iets met blauw wil doen, dan heb ik nog wel een cool Gigabyte AM3 bord liggen, of een Asus s1366 Workstation plankje met een highend Xeon erin. Maar ja, beide van die opties zijn qua performance weer een tier hoger waar ik (voor mijn gevoel) al teveel van heb.
Daarbij wil ik het liefst alle builds enigszins uniek houden, dus liefst CPU's en GPU's maar 1 keer in een build zetten. Want anders had ik net zo goed in alle highend Windows XP machines een 8800GTX erin kunnen gooien.
Ik heb ook nog een tweetal XFX 9800GT GPU's liggen, iets soortgelijks heb ik nog nergens in een build zitten. Ze waren ooit bedoeld voor een andere build (met een Asus Stryker Extreme mobo en QX6850 CPU), maar daar zijn uiteindelijk 2x 8800GTS 512M kaarten in gegaan.
Voor een dergelijke special zou het kunnen kijken naar een compleet ander segment van de markt: opteron s940 en iets Quadro-ishMoi_in_actie schreef op maandag 22 december 2025 @ 20:13:
[Afbeelding]
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Dat gaat en mooier build worden! Met iets als een GeForce 4 Ti heb je een dijk van een systeem dat van goede Vesa support tot DX8 zijn mannetje staatTechno Overlord schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:06:
Ik ben ook aan de reis begonnen van de bouw van een retro pc. Ik ben begonnen met het moederbord. Dat is een Legend QDI Advance 10T P6V694T/A10T-A met alle caps nog mooi en 100% in orde. Het bord is 100% getest.
Qua geluid zou je ook twee wegen kunnen bewandelen: een ESS1868f voor alle DOS support for je kunt wensen en een Soundblaffer Live voor binnen Windows. Als de ESS wordt uitgeschakeld in Windows bijten die elkaar niet
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Mooie behuizing! Veel plezier ermee. Wellicht een high-end intel systeem er in steken? Iets als Intel Xeon wellicht?Moi_in_actie schreef op maandag 22 december 2025 @ 20:13:
[Afbeelding]
Hmm een Intel Skulltrail zou wel smaken in zoiets inderdaadrcor schreef op maandag 22 december 2025 @ 21:52:
[...]
Mooie behuizing! Veel plezier ermee. Wellicht een high-end intel systeem er steken? Iets als Intel Xeon wellicht?
Dual QX9775 met Zalman CNPS LED koelers en een dikke SLI setup oid.
Zit te overwegen om mn s1366 Xeon X5690 op t Asus P6T6 WS Revolution mainboard erin te stoppen, met 2x HIS IceQ HD6950's in Crossfire, om het blauwe thema aan te houden. Die Xeon setup had ik voorheen in een andere pc zitten (in een Cooler Master Cosmos), maar daarin zit nu een equivalent met een i7 980X en 2x Gainward GTX680 4GB in SLI. Dat is mn editing machine die ik gebruik (of nog moet gaan gebruiken) voor het editen van alle gedigitaliseerde S-VHS banden van mn vader. Die heb ik opgenomen op een Medion pc met Pentium D, maar zocht toch iets krachtigers met CUDA ondersteuning voor editing (kleurcorrectie etc).rcor schreef op maandag 22 december 2025 @ 21:52:
[...]
Mooie behuizing! Veel plezier ermee. Wellicht een high-end intel systeem er in steken? Iets als Intel Xeon wellicht?
Kans is aannemelijk dat ik gewoon wat builds of items uit builds ga wisselen. Want ergens denk ik dat qua looks zo'n Asus Xeon build t mooiste past, maar heb ergens anders weinig nut voor dat systeem. Anderzijds, builds kan je altijd aanpassen, die Xeon was eerst een werkend build, daarna uit elkaar gehaald om de kast voor een ander systeem te gebruiken.
Ik heb nog een quad socket Opteron build in de planning. Staat nog een CM Stacker 810 kast die ik gemod heb om een of ander E-ATX achtig Supermicro server mobo in te proppen. Zitten 4 Opteron 8347 CPUs op. Idee was ooit om dat als server in te richten voor bij andere Windows XP pc's, server voor Quake 3, World of Warcraft en wat niet allemaal. Ben er alleen nog niet aan toegekomen, afgezien van de kost modden zodat het mobo erin past. Heb er ooit iets van 96GB RAM voor gekocht voor een appel en een ei, maar meen dat het niet het juiste RAM was ofzoiets (buffered vs unbuffered of registered ECC ofzoiets).Waterbeesje schreef op maandag 22 december 2025 @ 21:16:
[...]
Voor een dergelijke special zou het kunnen kijken naar een compleet ander segment van de markt: opteron s940 en iets Quadro-ish
Ik wilde inderdaad voor een GeForce Ti 4600 of 4400 gaan als GPU. Die heeft in zowel DOS, Win98 en WinXP uitstekende compatibility heb ik begrepen. Sound Blaster 16 in het ISA slot (voor DOS games) en een Sound Blaster Live in een PCI slot voor Windows.Waterbeesje schreef op maandag 22 december 2025 @ 21:27:
[...]
Dat gaat en mooier build worden! Met iets als een GeForce 4 Ti heb je een dijk van een systeem dat van goede Vesa support tot DX8 zijn mannetje staat
Qua geluid zou je ook twee wegen kunnen bewandelen: een ESS1868f voor alle DOS support for je kunt wensen en een Soundblaffer Live voor binnen Windows. Als de ESS wordt uitgeschakeld in Windows bijten die elkaar niet
Ik ben alleen nog in dubio over het geheugen. Uiteraard 133MHz maar welk merk en type geheugen? En hoeveel? Ik ben daar nog niet heel diep in gedoken maar zoals het nu uitziet zal het 2x 512MB Kingston Value RAM worden op 133MHz.
Ik had vroeger een vete met mijn maten wie het meeste conventioneel geheugen vrij kon krijgen. Ik kan niet wachten om weer te stoeien met himem.sys, config.sys, autoexec.bat enz. Daarnaast natuurlijk games en andere software herbeleven.
Forever raver!
Min of meer de knoop doorgehakt, dit gaat de basis worden voor de Zalman Z-Machine build:
:strip_exif()/f/image/IBawulHFdLSxMhsn4TMNhJAW.jpg?f=fotoalbum_large)
Door een foutje in mn eigen administratie dacht ik dat ik mijn i7 980X build in de Coolermaster Cosmos kast had zitten. Maar op een displayplank zag ik ineens 2 blauwe Asus s1366 moederborden staan. Huh, ik had toch alleen een Workstation bord met een X5690 en een regulier consumer bord met een i7 980X erop? Wat zit er dan in die Cosmos kast en/of wat voor CPU zit er in dat Asus bord? Even de Cosmos open gemaakt en...owja... daar zit nu een Asus Sabertooth X79 bord in met een i7 3970X. Wel met de GPU's die ik verwachtte (2x Gainward Phantom GTX680 4GB), maar ik had dus een keer het mainboard en CPU geswitched, waarschijnlijk omdat het met de kleurstelling beter paste.
Dus ik heb nog gewoon een Asus P6X58D Premium over... en daar zat dus nog een i7 980X in onder de "stock" Intel Extreme cooler. En had sowieso nog een redelijk passende HD6950 van HIS liggen, daarvan is nu nog een 2e onderweg voor een Crossfire setup. Dan is het alles bij elkaar een mooi passende build, moet tzt nog eens kijken hoe de kleur van de kast uitvalt en of ik nog een passende DVD drive of frontpanel ding heb.
Aangezien de P5N32E-SLI setup met Q9650 en 2x 9800GT dan niet in die kast gaat zitten vond ik het zonde om daar niets mee te doen. Ben even gaan rondneuzen en kwam op Marktplaats een perfect passende stijl kast tegen, alleen even kijken of de verkoper deze wil versturen (stond alleen afhalen en het is aan de andere kant van het land).
:strip_exif()/f/image/xqk86aYJdQTQM7jGrjZ9ePAA.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat wordt dan een wat meer ouderwetse build, vooral zwart met wat koper kleuren en wellicht wat rode LED fans en rode of witte CCFL verlichting.
Binnenkort ook maar eens de moeite nemen om nog eens wat hardware (met name kasten) te koop te zetten. Heb nog enkele kasten (meeste moderne) waar ik niets meer mee ga doen, die staan alleen maar plek in beslag te nemen. En wellicht dat ik ook nog een oude beige bigtower van de hand doe, heb er al 2 met build erin en weet niet of ik vermoed dat ik die ook niet meer nodig ga hebben. Dus mocht iemand nog een leuke bigtower zoeken...
:strip_exif()/f/image/IBawulHFdLSxMhsn4TMNhJAW.jpg?f=fotoalbum_large)
Door een foutje in mn eigen administratie dacht ik dat ik mijn i7 980X build in de Coolermaster Cosmos kast had zitten. Maar op een displayplank zag ik ineens 2 blauwe Asus s1366 moederborden staan. Huh, ik had toch alleen een Workstation bord met een X5690 en een regulier consumer bord met een i7 980X erop? Wat zit er dan in die Cosmos kast en/of wat voor CPU zit er in dat Asus bord? Even de Cosmos open gemaakt en...owja... daar zit nu een Asus Sabertooth X79 bord in met een i7 3970X. Wel met de GPU's die ik verwachtte (2x Gainward Phantom GTX680 4GB), maar ik had dus een keer het mainboard en CPU geswitched, waarschijnlijk omdat het met de kleurstelling beter paste.
Dus ik heb nog gewoon een Asus P6X58D Premium over... en daar zat dus nog een i7 980X in onder de "stock" Intel Extreme cooler. En had sowieso nog een redelijk passende HD6950 van HIS liggen, daarvan is nu nog een 2e onderweg voor een Crossfire setup. Dan is het alles bij elkaar een mooi passende build, moet tzt nog eens kijken hoe de kleur van de kast uitvalt en of ik nog een passende DVD drive of frontpanel ding heb.
Aangezien de P5N32E-SLI setup met Q9650 en 2x 9800GT dan niet in die kast gaat zitten vond ik het zonde om daar niets mee te doen. Ben even gaan rondneuzen en kwam op Marktplaats een perfect passende stijl kast tegen, alleen even kijken of de verkoper deze wil versturen (stond alleen afhalen en het is aan de andere kant van het land).
:strip_exif()/f/image/xqk86aYJdQTQM7jGrjZ9ePAA.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat wordt dan een wat meer ouderwetse build, vooral zwart met wat koper kleuren en wellicht wat rode LED fans en rode of witte CCFL verlichting.
Binnenkort ook maar eens de moeite nemen om nog eens wat hardware (met name kasten) te koop te zetten. Heb nog enkele kasten (meeste moderne) waar ik niets meer mee ga doen, die staan alleen maar plek in beslag te nemen. En wellicht dat ik ook nog een oude beige bigtower van de hand doe, heb er al 2 met build erin en weet niet of ik vermoed dat ik die ook niet meer nodig ga hebben. Dus mocht iemand nog een leuke bigtower zoeken...
Zon breed spectrum is wel lastig.Techno Overlord schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:05:
[...]
Ik wilde inderdaad voor een GeForce Ti 4600 of 4400 gaan als GPU. Die heeft in zowel DOS, Win98 en WinXP uitstekende compatibility heb ik begrepen. Sound Blaster 16 in het ISA slot (voor DOS games) en een Sound Blaster Live in een PCI slot voor Windows.
Ik ben alleen nog in dubio over het geheugen. Uiteraard 133MHz maar welk merk en type geheugen? En hoeveel? Ik ben daar nog niet heel diep in gedoken maar zoals het nu uitziet zal het 2x 512MB Kingston Value RAM worden op 133MHz.
Ik had vroeger een vete met mijn maten wie het meeste conventioneel geheugen vrij kon krijgen. Ik kan niet wachten om weer te stoeien met himem.sys, config.sys, autoexec.bat enz. Daarnaast natuurlijk games en andere software herbeleven.
Voor DOS wil je eigenlijk maximaal 16MB ram hebben. Wegens compatibiliteit van oudere platform games. Sowieso wordt het voor praktisch gebruik gelimiteerd tot 64MB, voor veel games ook prima te hanteren.
Voor Windows 98 wil je liever 256 tot 512MB hebben. Meer kan, maar niet zonder wat optimalisaties door te voeren.
Voor XP wel je het liefst 1GB , maar 512MB is vaak gewoon prima te doen.
Resumee: neem een klein verlies op zowel XP als DOS en ga voor 512MB ram. Welk merk maakt dan niet zo veel uit, maar PC133 CL2 is wel wat je wilt.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Ik dacht dat 64 MB onder DOS prima was voor games uit die tijd. Ik denk dan aan Quake, Duke3d en dat soort games meer. Had je dan teveel RAM dan kon je nog met 'smartdrv' een grote buffer instellen.Waterbeesje schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 14:43:
[...]
Zon breed spectrum is wel lastig.
Voor DOS wil je eigenlijk maximaal 16MB ram hebben. Wegens compatibiliteit van oudere platform games. Sowieso wordt het voor praktisch gebruik gelimiteerd tot 64MB, voor veel games ook prima te hanteren.
Voor Windows 98 wil je liever 256 tot 512MB hebben. Meer kan, maar niet zonder wat optimalisaties door te voeren.
Resumee: neem een klein verlies op zowel XP als DOS en ga voor 512MB ram. Welk merk maakt dan niet zo veel uit, maar PC133 CL2 is wel wat je wilt.
Windows XP had genoeg aan 1 GB aan RAM, maar 2 GB had wel voordelen en zeker wat later in het leven van XP. Met 512 MB aan RAM liep je toch snel tegen problemen aan zoals flink swappen en traag worden. Zeker in die tijd dat mensen steeds meer TSR's inladen.
Je hoort mij niet over Windows 11 die kaal al 4-6 GB lust en dan nog maar opgestart is
@jimh307 voor XP was in het begin 512 mb best ruim. Ik ken alleen al een hoop familie en vrienden die destijds 256 mb hadden. Ik zelf had in die medion wel 512 mb.
Maar vergeet niet dat XP door de jaren heen logger is geworden. Bij xp sp3 bv had je eigenlijk minstens 1 gb nodig wou je het een beetje functionerend krijgen voor gemiddeld gebruik.
Maar vergeet niet dat XP door de jaren heen logger is geworden. Bij xp sp3 bv had je eigenlijk minstens 1 gb nodig wou je het een beetje functionerend krijgen voor gemiddeld gebruik.
Valt daar niet omheen te werken? Een grote ramdisk maken zodat er nog maar weinig geheugen overblijft bijvoorbeeld. Of een andere softwarematige oplossing? OS loader maken waarin ik OS kan kiezen en als dan MS-DOS wordt gekozen de ramdisk wordt aangemaakt. Zoiets bijvoorbeeld.Waterbeesje schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 14:43:
[...]
Zon breed spectrum is wel lastig.
[ Voor 6% gewijzigd door Techno Overlord op 23-12-2025 16:34 ]
Forever raver!
Verkeerde forum om te vragen hoe je er omheen werkt, dat escaleert de pan uitTechno Overlord schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 16:33:
[...]
Valt daar niet omheen te werken? Een grote ramdisk maken zodat er nog maar weinig geheugen overblijft bijvoorbeeld. Of een andere softwarematige oplossing? OS loader maken waarin ik OS kan kiezen en als dan MS-DOS wordt gekozen de ramdisk wordt aangemaakt. Zoiets bijvoorbeeld.
1. dedicated DOS station, Pentium 200MMX met 16-64MB ram en S3 Virge, voor alles van 386 sneller tot alles in snelle DOS games
2. Vlotte Pentium 3 met Windows 98SE. Wat je nu hebt dus. Voor alles dat Windows 9x leuk vindt
3. PC Master Race XP bak, core2quad, 4GG, HD4850 etc etc...
Maar dan mis je super voor het een of het andere op bak 1, juist te veel of te weinig ram voor games support. Ram verkleinen met iets als een ramdrive, cache etc. Zal niet helpen omdat de grote adres range nog steeds bestaat. Hence bak 1.1 en bak 1.2.
Dan heb je het echt oude spul dat uitgaat van de IBM PC5150 en CGA. Bak 0.9 dus
Dan heb je er al 5 staan, en komen de bijzondere wensen. Tomb Raider is mooier met 3DFX...
Voel je 'm? Binnenkort heb je een mooie studeerkamer vol!
Of je houdt het bij 1 systeem, waar je een zo breed mogelijke ondersteuning hebt en af en toe wat moet missen. Daarvoor heb je al een prachtige basis met Tualatin en een ISA slot.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Ligt er aan wat je wilt. Een XP bak met P3-550, TNT2 en 128MB ram gaat prima voor GTA3 op 640x480dennis_rsb schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 16:06:
@jimh307 voor XP was in het begin 512 mb best ruim. Ik ken alleen al een hoop familie en vrienden die destijds 256 mb hadden. Ik zelf had in die medion wel 512 mb.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
@Waterbeesje maar niet met xp sp3. Ik heb in 2010 nog geklooid met een pentium 4 laptop met 256 mb. Zodra je servicepacks en antivirus ging draaide was ie extreem traag zonder wat te doen.
SP3... Noem je ook watdennis_rsb schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 17:31:
@Waterbeesje maar niet met xp sp3. Ik heb in 2010 nog geklooid met een pentium 4 laptop met 256 mb. Zodra je servicepacks en antivirus ging draaide was ie extreem traag zonder wat te doen.
An sich een goede update voor stabiliteit en (internet) veiligheid, maar destijds klaagde iedereen dat het XP traag maakte. Die update kwam ook uit in de tijd dat veel nieuwe computers met 512 of 1024MB werden uitgerust. Enkel de lowend barrels niet, maar goed... Dat wist je bij aanschaf. Of niet, want half Nederland tuinde er in...
Houd het bij vanilla of SP1 dan heb je lagere eisen... En houd die dingen van internet af, want daarvoor zijn nog steeds actieve exploits in de running.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
@Waterbeesje ik noem zeker wat 
En wbt internet, weet ik uiteraard. Maar dit was in 2010.
ps die laptop had ik gratis gekregen.
En die medion desktop met 512 mb die gebruikte ik rond 2010 nog voor erbij. En dat ging best prima nog voor basisgebruik.
En wbt internet, weet ik uiteraard. Maar dit was in 2010.
En die medion desktop met 512 mb die gebruikte ik rond 2010 nog voor erbij. En dat ging best prima nog voor basisgebruik.
[ Voor 45% gewijzigd door dennis_rsb op 23-12-2025 18:50 ]
Gisteren heb ik bij een kringloop winkel de volgende retro computer spullen gevonden:
:strip_exif()/f/image/3fPMv38gBX0hicCTuqCfLJpI.jpg?f=fotoalbum_large)
- NEC ND-1100A DVD-brander
- 2x 3com 3C905C -TX -M 10/100Mbit netwerkkaarten (https://theretroweb.com/e...com-etherlink-3c905c-tx-m)
- Labway A511-P70/ Labway xWave4000 geluidskaart met Avance Logic ALS4000 geluidschip (https://theretroweb.com/e...ration-pci-sound-card-p70)
Geen idee of die Avance Logic geluidskaart beter is dan een Soundblaster 16, maar voor die 3,50 euro kon ik hem niet laten liggen... Zeker uit retro perspectief omdat mijn Siemens-Nixdorf Scenic 300 die ik vroeger had destijds voorzien was van een Avance Logic ALS100/ ALS100+ geluidskaart en deze daardoor wat nostalgie bij mij oproept...
De NEC DVD brander was een no-brainer omdat ik de drives van NEC cq Sony-NEC Optiarc de beste vindt die bestaan hebben...
En uiteraard is een kleine voorraad reserve 3com netwerkkaarten altijd handig voor het geval er een sneuvelt die in gebruik is...
Rechts zie je nog een klein stukje van Microsoft Flight Simulator en twee expansion packs, maar die zijn wat mij betreft niet vintage genoeg om op de foto te zetten...
Ps.: helaas kent deze kringloop de term anti-statische zakjes niet waardoor e.e.a. in normale plastic (boterham/ diepvries) zakjes zitten...
:strip_exif()/f/image/3fPMv38gBX0hicCTuqCfLJpI.jpg?f=fotoalbum_large)
- NEC ND-1100A DVD-brander
- 2x 3com 3C905C -TX -M 10/100Mbit netwerkkaarten (https://theretroweb.com/e...com-etherlink-3c905c-tx-m)
- Labway A511-P70/ Labway xWave4000 geluidskaart met Avance Logic ALS4000 geluidschip (https://theretroweb.com/e...ration-pci-sound-card-p70)
Geen idee of die Avance Logic geluidskaart beter is dan een Soundblaster 16, maar voor die 3,50 euro kon ik hem niet laten liggen... Zeker uit retro perspectief omdat mijn Siemens-Nixdorf Scenic 300 die ik vroeger had destijds voorzien was van een Avance Logic ALS100/ ALS100+ geluidskaart en deze daardoor wat nostalgie bij mij oproept...
De NEC DVD brander was een no-brainer omdat ik de drives van NEC cq Sony-NEC Optiarc de beste vindt die bestaan hebben...
En uiteraard is een kleine voorraad reserve 3com netwerkkaarten altijd handig voor het geval er een sneuvelt die in gebruik is...
Rechts zie je nog een klein stukje van Microsoft Flight Simulator en twee expansion packs, maar die zijn wat mij betreft niet vintage genoeg om op de foto te zetten...
Ps.: helaas kent deze kringloop de term anti-statische zakjes niet waardoor e.e.a. in normale plastic (boterham/ diepvries) zakjes zitten...
[ Voor 9% gewijzigd door rcor op 24-12-2025 17:23 ]
"beter" bestaat niet, "beter in..." wel.rcor schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 19:08:
[...]
Een PCI kaart onder DOS is altijd (althans, zonder PC/PCI) een compromis van TSRs en gedoe. Onder Windows is een PCI chip bijna altijd beter.
Verder was er een flink verschil tussen ALS100 en ALS100+ - de ALS100 is een van de weinige kloons die SB16 PCM volledig ondersteunt. De + probeert dat ook te doen maar kan geen high DMA aan waardoor het duidelijk minder werkt.
Oslik blyat! Oslik!
Zo, de Z-machine is binnen: :strip_exif()/f/image/UsxFLIvYqkfeaQUNFC6brGSw.jpg?f=fotoalbum_large)
Schitterende kast, heerlijke over-engineered; alles modulair, alles geschroefd, kabelclips niet van plastic maar staal met een springveer om het dicht te houden, de drivecage alleen weegt al meer dan menig begin/mid 2000 OEM kast, hele kast van 3+mm dik aluminium...helemaal mooi
Inmiddels de boel al compleet gereinigd (zat voor enkele jaren aan stof in), het mobo met CPU en 1 GPU erin geplaatst, nu nog wachten op andere onderdelen. Moet nog even kijken wat ik qua voeding doe, heb een redelijk adequate Seasonic voeding liggen maar die heeft een foeilelijke stikker op de zijkant. En ergens wil ik in een Zalman kast ook een Zalman voeding. Ben daarom ook nog aan het twijfelen of ik de Intel Extreme koeler erop laat, of dat ik die koeler later ga gebruiken i.c.m. het workstation/Xeon bord en hier een Zalman CNPS 9700NT koeler op zet. Die heb ik nog liggen, of wellicht nog een andere zilveren/zwarte Zalman (een 9900 Max b.v.). Keuze keuzes...
Voor de andere aankomende Q9650 build is de deal inmiddels ook rond voor de kast: een heerlijke, over the top, mid 2000 Recom kast met window. Zal waarschijnlijk begin komende week hier arriveren. Wordt dus nog een drukke build vakantie zo
:strip_exif()/f/image/UsxFLIvYqkfeaQUNFC6brGSw.jpg?f=fotoalbum_large)
Schitterende kast, heerlijke over-engineered; alles modulair, alles geschroefd, kabelclips niet van plastic maar staal met een springveer om het dicht te houden, de drivecage alleen weegt al meer dan menig begin/mid 2000 OEM kast, hele kast van 3+mm dik aluminium...helemaal mooi
Inmiddels de boel al compleet gereinigd (zat voor enkele jaren aan stof in), het mobo met CPU en 1 GPU erin geplaatst, nu nog wachten op andere onderdelen. Moet nog even kijken wat ik qua voeding doe, heb een redelijk adequate Seasonic voeding liggen maar die heeft een foeilelijke stikker op de zijkant. En ergens wil ik in een Zalman kast ook een Zalman voeding. Ben daarom ook nog aan het twijfelen of ik de Intel Extreme koeler erop laat, of dat ik die koeler later ga gebruiken i.c.m. het workstation/Xeon bord en hier een Zalman CNPS 9700NT koeler op zet. Die heb ik nog liggen, of wellicht nog een andere zilveren/zwarte Zalman (een 9900 Max b.v.). Keuze keuzes...
Voor de andere aankomende Q9650 build is de deal inmiddels ook rond voor de kast: een heerlijke, over the top, mid 2000 Recom kast met window. Zal waarschijnlijk begin komende week hier arriveren. Wordt dus nog een drukke build vakantie zo
Vrolijke kerst allemaal!
Als kerst cadeautje heb ik iets leuks voor het topic waar ik de afgelopen weken mee gespeeld heb.
Ik heb vmodem verpakt als VM (en iets aangepast naar mijn persoonlijke wensen) zodat je een virtueel modem hebt.
https://archive.org/details/serial-modem
Dit modem ondersteund virtuele machines (met gebruik van com2com), fysieke com poorten en USB naar serial adapters (In dat geval moet je de USB serial adapter vast maken aan de VM, prolific is aangeraden).
VM is bedoeld voor virtualbox maar werkt wellicht ook elders. Gebruik een willekeurig nummer hoger dan 9999 als inbel provider (Of nummer 1). En gebruik nummer 3 voor een Lynx browser sessie binnen bijvoorbeeld MSDos Kermit.
De login gegevens voor de internet provider loopt die automatisch door dus je kan alles gebruiken wat je wil.
Hij is getest op Windows 3.11 met IE5's dialer, Windows 98, Windows XP en Knoppix (met terminal login).
Als kerst cadeautje heb ik iets leuks voor het topic waar ik de afgelopen weken mee gespeeld heb.
Ik heb vmodem verpakt als VM (en iets aangepast naar mijn persoonlijke wensen) zodat je een virtueel modem hebt.
https://archive.org/details/serial-modem
Dit modem ondersteund virtuele machines (met gebruik van com2com), fysieke com poorten en USB naar serial adapters (In dat geval moet je de USB serial adapter vast maken aan de VM, prolific is aangeraden).
VM is bedoeld voor virtualbox maar werkt wellicht ook elders. Gebruik een willekeurig nummer hoger dan 9999 als inbel provider (Of nummer 1). En gebruik nummer 3 voor een Lynx browser sessie binnen bijvoorbeeld MSDos Kermit.
De login gegevens voor de internet provider loopt die automatisch door dus je kan alles gebruiken wat je wil.
Hij is getest op Windows 3.11 met IE5's dialer, Windows 98, Windows XP en Knoppix (met terminal login).
Ik kom op 1ste kerstdag even terug op de geluidskaart die ik onlangs kocht... De Labway xwave 4000 geluidskaart met Avance Logic ALS4000 werkt helaas niet...rcor schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 19:08:
Gisteren heb ik bij een kringloop winkel de volgende retro computer spullen gevonden:
[Afbeelding]
Geen idee of die Avance Logic geluidskaart beter is dan een Soundblaster 16, maar voor die 3,50 euro kon ik hem niet laten liggen... Zeker uit retro perspectief omdat mijn Siemens-Nixdorf Scenic 300 die ik vroeger had destijds voorzien was van een Avance Logic ALS100/ ALS100+ geluidskaart en deze daardoor wat nostalgie bij mij oproept...![]()
Of dit komt door het plastic diepvrieszakje waarin hij zat (die absoluut niet anti-statisch is) of dat hij van te voren al defect was weet ik niet...
Wat ik wel weet:
Nadat ik 'm ingebouwd had werd hij bij het installeren in DOS niet herkend door de installatie programma die erbij hoort op de Pentium 3 computer met de DOS geheugenkaart erin... Daarna de kaart toch maar onder Windows 98 getest zonder succes: de kaart werd ook hier niet herkend, hij is ook niet zichtbaar in apparaat beheer en als je handmatig naar nieuwe hardware laat zoeken wordt hij niet gevonden... Dus geen succes...
Het ziet er naar uit dat dit kaartje defect zal zijn... Zonde!
Immers werkt zowel de M-audio Delta 24/96 (PCI) als de Creative Soundblaster 16 (ISA) probleemloos...
Het kan zijn dat de ALS4000 chip een paar pinnen los heeft zitten. Voorzichtig met een pincet pin voor pin even aantikken. Met een vergrootglas of digitale microscoop is dit goed te zien.
Is de kaart ook onzichtbaar in de device list vlak na de POST? Met de pause toets zet je het beeld vast, zodat de boot devices niet meteen aangesproken worden.
Is de kaart ook onzichtbaar in de device list vlak na de POST? Met de pause toets zet je het beeld vast, zodat de boot devices niet meteen aangesproken worden.
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$
Tijdens de post komt inderdaad een overzicht van plug and play apparaten... Daar is de Soundblaster 16 altijd terug te vinden... Maar de M-Audio niet en die werkt toch echt... Je voelt 'm natuurlijk al aankomen: die Avance Logic ALS4000 is daar ook niet te zien...PD2JK schreef op donderdag 25 december 2025 @ 18:21:
Het kan zijn dat de ALS4000 chip een paar pinnen los heeft zitten. Voorzichtig met een pincet pin voor pin even aantikken. Met een vergrootglas of digitale microscoop is dit goed te zien.
Ik heb een microscoop liggen... Zal eens morgen wat gaan controleren met een pincet als ik er tijd voor krijg... Vanavond niet meer in ieder geval... Maar als ik een los pootje aantref bij die audio chip is het nog niet zeker dat ik 'm kan herstellen, daarvoor heb je een hele dunne tip soldeerbout voor nodig en die heb ik niet...
[ Voor 28% gewijzigd door rcor op 25-12-2025 20:13 ]
:strip_exif()/f/image/QFhkpGTEhWKmDqmUAUwigisC.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/JuYgTmNEEmnYjkwJMwcWvHUz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jf1aTmPyR5dZhGGlu46ga4kD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LlX2JHRj8MOoh7zXLNwkyVhU.jpg?f=fotoalbum_large)