Wat voor GeForce FX 5900XT hebben we het over?Moi_in_actie schreef op zondag 22 februari 2026 @ 23:08:
... toevallig een FX 5900XT hebben ... dan houd ik mij altijd aanbevolen.
Ik heb BIOS'en van een Leadtek WinFast A350XT TDH en Canyon GeForce FX 5900XT (in het specs overzicht staat een BIOS versie met download link).
Heb je de AGP-connector al eens schoongemaakt met alcohol?
Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.
[ Voor 6% gewijzigd door Techno Overlord op 23-02-2026 09:42 ]
Forever raver!
Specs: Workstation Server
Heeft je CD-ROM speler een play knop aan de voorzijde? Je kunt het simpel testen door er een muziek cd in te stoppen en anders via Windows hem af te spelen. Als de speler een 3,5mm jack aansluiting heeft, kun je er een koptelefoon aan hangen.
[ Voor 27% gewijzigd door PD2JK op 23-02-2026 09:49 ]
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$
C&C gebruikt geen redbook audio, de meeste ruimte op de CDs wordt voor video files gebruikt.
Staan de mixer settings voor de geluidskaart goed?
Heb je geprobeerd via ESSVOL de volumes aan te passen? Heb zo 1-2-3 (of 1-8-6-8Techno Overlord schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:41:
Ik heb wat moeite om muziek van CDROM aan de praat te krijgen in DOS. Ik heb de cd audio kabel aangesloten op de ISA geluidskaart dit is een Formosa Industrial MPB-000062 met ESS Audio Drive ES1868F chip en een Dreamblaster S2 MIDI board. In de config.sys en autoexec.bat staan als het goed is de juiste regels op de juiste plaats. Het gaat om games als bijvoorbeeld Destruction Derby en Quake 1. De sound effects doen het wel alleen de muziek niet. Maar bij games als C&C 1 doet de muziek het wel. Ik neem even aan dat C&C ook gewoon de muziek van de CDROM afspeelt. In Windows 98 heb ik ook geen muziek bij deze games. Iemand nog een idee waar het aan zou kunnen liggen?
Met ESSVOL /? krijg je de opties te zien.
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
AGP connector schoonmaken kan ik nog eens doen. Het gaat in mijn geval om een Point of View GeForce FX 5900XT. Maar soms kan een ander vBIOS (van een andere fabrikant) ook werken, mits zelfde hoeveelheid geheugen b.v. (meestal is het alleen een andere clocksnelheid, andere powertargets en een naampje wat echt verschillen).Thandor schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:06:
[...]
Wat voor GeForce FX 5900XT hebben we het over?
Ik heb BIOS'en van een Leadtek WinFast A350XT TDH en Canyon GeForce FX 5900XT (in het specs overzicht staat een BIOS versie met download link).
Heb je de AGP-connector al eens schoongemaakt met alcohol?
En daarbij is, tenzij iets als het schoonmaken van de connector alsnog helpt, de kaart voor mij toch functioneel afgeschreven. Het kan ook zijn dat er (nog) een hardwarematig defect zit in de chip, het geheugen of wat dan ook wat de kaart onbruikbaar maakt. Maar een keer een ander vBIOS flashen wil ik nog wel eens proberen, dus mocht je mij een van die (of beide) vBIOSsen kunnen toesturen dan graag.
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
CD-volume is altijd softwarematig maar bijvoorbeeld een Sound Blaster CT1350 heeft een hardwarematige volumeregeling voor de 'Speaker Out'.Olaf van der Spek schreef op maandag 23 februari 2026 @ 11:17:
Zijn er geluidskaarten waarbij dat hardwarematig moet?
Je kunt ze downloaden op mijn site (zie de links die ik eerder gaf).Moi_in_actie schreef op maandag 23 februari 2026 @ 11:24:
[...]
Maar een keer een ander vBIOS flashen wil ik nog wel eens proberen, dus mocht je mij een van die (of beide) vBIOSsen kunnen toesturen dan graag.
[ Voor 34% gewijzigd door Thandor op 23-02-2026 11:29 ]
Vroege SoundBlaster kaarten hebben voor de output een volumewieltje naast de output jack zitten, zoals @Thandor ook al aangeeft.Olaf van der Spek schreef op maandag 23 februari 2026 @ 11:17:
Zijn er geluidskaarten waarbij dat hardwarematig moet?
CD Audio is, bij mijn weten, altijd softwarematig te regelen. Maar bij de ene kaart initialiseert zo'n outputkanaal op 0% open en bij de ander op 100% open. In eerste geval hoor je niks uiteraard. Zou best eens kunnen dat de ESS 1868 dat kanaal op Mute initialiseert en door ESSVOL met de juiste vlaggen aan te roepen open kan gooien.
Ik heb ESSVOL in de autoexec.bat opgenomen en sindsdien werkt het uitstekend. Daardoor heb ik de vlaggen niet zo in mijn hoofd. Eens uitgezocht en weggeautomagiseerd.
[ Voor 11% gewijzigd door Ultraman op 23-02-2026 11:43 ]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Lijkt er haast op alsof de IDE kabel verkeerd om zit, maar die heeft een nokje en lijkt met de originele harddisk ook gewoon goed te zitten. Master/slave jumper omgezet en verwijderd, maakt ook geen verschil.
Heb maar één ground aangesloten op de Berg-connector maar die is intern doorverbonden, heb ik nagemeten. Verder +5 rechts en +12 uiterst links.
:strip_exif()/f/image/qcYNOthdT5NGKSwaSDFvZ583.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Jazzy op 23-02-2026 12:06 ]
Als je de CF adapter niet voorziet van (extra) spanning/stroom, wat gebeurt er dan?
dat is meestal instabiel doordat IDE te weinig power levert, maar misschien kun je zaken uitsluiten
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$
De CF-card (IDE adapter) heeft trouwens alleen 5 Volt en GND nodig. De 12 Volt hoeft dus niet aangesloten te worden.
[ Voor 20% gewijzigd door frapex op 23-02-2026 12:40 ]
Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)
Check je jumpering op zowel het CF kaartje als op de HDD ie op die kabel zit. Harde Master/ Slave of cable select wil nog wel eens uitmaken. Kan ook nog zijn dat de HDD meent dat ie single master is ofzo.Jazzy schreef op maandag 23 februari 2026 @ 12:03:
Iemand enig idee wat hier fout gaat? Heb een CF naar ATA adaptertje die gewoon werkt in een andere pc maar ik niet aan de praat krijg in deze Amstrad ALT-386SX. Zodra ik het CF-kaartje er in heb blijft de LED branden en weigert hij te booten, het scherm gaat ook niet aan. Kaartje er uit of de ribbon cable los en hij boot gewoon, LED blijft dan uit.
Lijkt er haast op alsof de IDE kabel verkeerd om zit, maar die heeft een nokje en lijkt met de originele harddisk ook gewoon goed te zitten. Master/slave jumper omgezet en verwijderd, maakt ook geen verschil.
Heb maar één ground aangesloten op de Berg-connector maar die is intern doorverbonden, heb ik nagemeten. Verder +5 rechts en +12 uiterst links.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Meest logische config is je CF (bootable) kaartje master en je HDD slave, en verder niks.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
En dan wel de master en slave op de juiste connectoren aansluiten, dat maakt ook uit. De master sluit als het goed is de bus af, als die op de verkeerde connector zit werkt het ook niet.The Eagle schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:25:
[...]
Check je jumpering op zowel het CF kaartje als op de HDD ie op die kabel zit. Harde Master/ Slave of cable select wil nog wel eens uitmaken. Kan ook nog zijn dat de HDD meent dat ie single master is ofzo.
Meest logische config is je CF (bootable) kaartje master en je HDD slave, en verder niks.
Oslik blyat! Oslik!