Dit weekend weer eens aan het klooien geweest met twee pc's, bij beiden nog niet echt een goed resultaat behaald. De eerste is een van mn 486 Siemens Nixdorf pc's die ik op mn netwerk wilde aansluiten. Netwerkkaartje erin, drivers zoeken..euhm...owja, er draait Windows 3.11 op en niet 3.11 for Workgroups, dat maakt alles weer wat lastiger. Andere Windows 3.11 erop, wat drivers en instellingen geprobeerd, ook een goede guide gevonden op Youtube van iemand met dezelfde netwerkkaart en ook Win 3.11 for Workgroups. Maar tot dusverre nog geen succes: drivers en installatie gaat goed, maar na reboot komen er meldingen dat een dergelijke netwerkkaart niet gevonden wordt..hmmpf. Dat wordt dus nog even verder zoeken.
Andere pc is een totaal ander beestje, een Athlon XP 2600+ machine met Windows XP. Ik wilde hier een andere GPU in plaatsen, omdat ik soortgelijke ATI 9600 die erin zit ook al in meerdere andere pc's heb draaien en wilde wat meer variatie. Dus ik dacht ach, een GeForce FX serie heb ik nog nergens in draaien, doen we dat.
- Eerste Asus FX5700... artifact als een gek, dat wordt m niet
- Nog eenzelfde Asus FX5700...die geeft niet eens beeld, zucht
- Een zo goed als ongebruikte andere FX5500. Boel start op en geeft prima beeld, drivers installeren...artifacts en zwart beeld
Nu had ik nog een FX5900XT liggen waar iets mee was, maar ik wist niet meer wat. Die erin gestopt, geeft gewoon beeld. Drivers installeren..zwart beeld. Nee he, niet weer! Ow...dit ding heeft een Molex power nodig, oeps vergeten

. Pc uit, molex splitter zoeken (want geen vrije molex plugs meer...natuurlijk), aansluiten, aanzetten..hmm, hier en daar wat artifacts. Drivers weer installeren: zwart beeld en de boel loopt vast...grr. Hierna nog meerdere pogingen gedaan met verschillende drivers, met hetzelfde resultaat en/of drivers herkennen de GPU niet.
Hierbij is te bemerken dat, zonder drivers, GPUZ de GPU ook totaal niet herkent. Bij het opstarten van de pc komt er allereerst wel een bios melding van de GPU, met naam en vBIOS versie, dus aldaar wordt de boel wel herkend.
Enfin, iets wat in het verleden al vaker geholpen heeft met oude, brakke GPUs is ze even in de oven bakken...10 minuutjes op 190 graden totdat ze knapperig bruin zijn

Zo gezegd zo gedaan, GPU ontdaan van koeler en alles, oven in, afkoelen, weer in elkaar zetten en terug in de pc: hmm...geen artifacten meer tijdens het booten, dat is hoopgevend. Maar de GPU wordt nog altijd niet herkend en (oudere) drivers installeren wel en geven daarna zwart beeld/lockup, nieuwere drivers herkennende GPU niet.
Daarna nog eens handmatig drivers geforceerd geinstalleerd via Device Manager, meerderen gaven eenzelfde resultaat...behalve Forceware 71.xx. Die installeert, scherm gaat even op zwart...en het beels komt terug. Er staat dan ook een FX 5900 XT in Device Manager. Eind goed al goed? Nee, voor nu nog niet. Want zodra ik ook maar de resolutie wil aanpassen naar iets bruikbaarders dan 1024x768 gaat de boel op zwart en hangt alles. Wel heb ik, na nog een poging en de resolutie ongemoeid te laten, GPUZ kunnen starten en die herkende zowaar iets. Via daar ook een vBIOS export kunnen doen.
Ik heb t vermoeden dat het vBIOS van de kaart helemaal brak is. Heb al redelijk wat zitten zoeken naar een vBIOS voor dit exacte model of een andere FX 5900 XT, maar helaas. Er waren vroeger (lees: rond 2004/2005) een aantal sites waar je de ROMs kon downloaden (waar naartoe vanuit menig forum gelinkt wordt), maar zie sites zijn allang down helaas.
Dus ja, helaas nog geen oplossing. Ik wil een dezer dagen nog eens wat verder gaan zoeken naar een vBIOS en deze proberen te flashen. Of ik kan mijn andere FX-kaartjes eens in de oven gooien, kijken of die na een baksessie het wel goed doen. Mocht hier iemand toevallig een FX 5900XT hebben en een vBIOS export kunnen/willen doen dan houd ik mij altijd aanbevolen.