Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)
Was dat een NUC met bare metal DOS? Zonder virtualisatie / emulatie? Lijkt mij nogal een uitdaging... Misschien dat het op de allereerste NUC's lukt, zou het niet weten. Mocht het lukken, dan heb je nog geen geluid.
Kun je niet beter een thin client nemen, bijvoorbeeld een HP T5530? Hier staat er eentje voor 16 euro ex verzending. Wel PC speaker, maar geen SB (compatible) / FM geluid.
[ Voor 10% gewijzigd door PD2JK op 05-04-2022 16:15 ]
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$
Het ging om een alles in 1 mobo met oude cpu/chipset die vooral nu nog in de industriële sector wordt gebruikt. Maar deze werd volledig ondersteund zonder een tussenlaag. Het was ook geen goedkope oplossing iets van 200-300 euro uit mijn hoofd.PD2JK schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 16:11:
@Hari-Bo
Was dat een NUC met bare metal DOS? Zonder virtualisatie / emulatie? Lijkt mij nogal een uitdaging... Misschien dat het op de allereerste NUC's lukt, zou het niet weten. Mocht het lukken, dan heb je nog geen geluid.
Kun je niet beter een thin client nemen, bijvoorbeeld een HP T5530? Hier staat er eentje voor 16 euro ex verzending.
EDIT: Ik ben op een spoor de naam is weecee alleen nu nog een retailer vinden die dit verkoopt.
[ Voor 10% gewijzigd door Hari-Bo op 05-04-2022 21:14 ]
Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Interessant project! Geen idee waar/of dit te koop is, maar ik denk dat eBay je grootste vriend is hier. De prijs dier je noemt is behoorlijk hoog voor een project waar je zelf van alles aan moet doen.Hari-Bo schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 16:15:
[...]
Het ging om een alles in 1 mobo met oude cpu/chipset die vooral nu nog in de industriële sector wordt gebruikt. Maar deze werd volledig ondersteund zonder een tussenlaag. Het was ook geen goedkope oplossing iets van 200-300 euro uit mijn hoofd.
EDIT: Ik ben op een spoor de naam is weecee alleen nu nog een retailer vinden die dit verkoopt.
Je bent dan stukken goedkoper uit met een échte ouwe Windows 98 / dos compatibel computer.
Een Pentium 3 biedt vaak een aardige sound blaster ondersteuning met onboard geluid, en als er Isa op zit ben je helemaal goed op weg. Goede Isa geluidskaarten zijn ook goedkoop te vinden. Ook de sound blaster live heeft een redelijke dos driver.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Ik verwacht nog niet dat je deze WeeCee bij een reseller kan krijgen. De YouTuber TheRasteri heeft deze gebouwd. Een erg vet project, maar (nog?) niet voor de massa helaas.Hari-Bo schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 16:15:
[...]
Het ging om een alles in 1 mobo met oude cpu/chipset die vooral nu nog in de industriële sector wordt gebruikt. Maar deze werd volledig ondersteund zonder een tussenlaag. Het was ook geen goedkope oplossing iets van 200-300 euro uit mijn hoofd.
1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI
Ik wilde weer eens Road Rash spelen, een motor-racespelletje waarvan ik vroeger samen met m'n zus de demo had grijs gespeeld. Eentje deed dan rijden, de andere het meppen

Het spel werkt niet in Wine op Linux (geen muziek) en mijn Windows 7 PC doet de kleuren overhoop gooien.
Dus besloot ik deze Compaq Evo D500 SFF (Celeron 1,3GHz (zo'n 1 met Tualatin kern), 512MB, i815 chipset) in te zetten

Ooit weggezet met een dual-boot 98/XP toen 'ie overbodig werd. De videokaart (nVidia Geforce4 MX 4000 PCI) bleek uit zichzelf overleden, gaf artifacts en hield ermee op. Gelukkig nog 2 identieke kaarten liggen.
De FDD bleek spoorloos verdwenen en de HDD zat zonder schroefjes vast
Alle drivers waren gelukkig nog geïnstalleerd
Ook goed, dan maar spelen onder XP
Ik wil 'm op TV spelen. De VGA-in ervan is al bezet door een moderne PC, maar de Geforce4 heeft ook S-Video
Maar... de Road Rash doet het, met kleur op TV

Kijk eens naar de T5710, kun je vaak goedkoop krijgen en is een hele leuke thinclient.Hari-Bo schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 16:15:
[...]
Voor Windows moet je de ingebouwde storage upgraden, maar voor DOS werkt in princiepe alles out of the box. Hij heeft een ingebouwde ATi chip dus je hebt goede graphics, en basale Soundblaster emulatie (Mits je een speciale tool gebruikt om dat werkend te krijgen).
Heb er zelf een driver pakket voor met alles wat je nodig hebt voor Windows 98. Het is een erg leuke machine om mee te spelen en hij mapt automatisch USB sticks als een HDD om de installatie te vergemakkelijken.
Hari-Bo schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 14:44:
Hier begint het ook weer te kriebelen om weer aan de slag te gaan met good old DOS games zonder emulatie. Maar ik wil geen antieke hardware daarvoor in zetten. Enkele maanden terug had ik een video gezien op youtube met een compacte all-in-one oplossing alleen met recente hardware zoals een NUC welke volledig werd ondersteund door DOS/Win95/98. Mijn GoogleFU laat mij in de steek en ik vind enkel artikelen hoe ik oude hardware hiervoor kan inzetten.
Weet iemand het merk/model?
Zie ook dit filmpje!henk717 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 03:16:
[...]
Kijk eens naar de T5710, kun je vaak goedkoop krijgen en is een hele leuke thinclient.
Voor Windows moet je de ingebouwde storage upgraden, maar voor DOS werkt in princiepe alles out of the box. Hij heeft een ingebouwde ATi chip dus je hebt goede graphics, en basale Soundblaster emulatie (Mits je een speciale tool gebruikt om dat werkend te krijgen).
Heb er zelf een driver pakket voor met alles wat je nodig hebt voor Windows 98. Het is een erg leuke machine om mee te spelen en hij mapt automatisch USB sticks als een HDD om de installatie te vergemakkelijken.
YouTube: HP t5710 Thin Client for DOS and Windows 98 Retro PC Gaming
[ Voor 25% gewijzigd door FunFair op 06-04-2022 10:09 ]
Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Die HP T5710 ThinClient is toch anders wel echt de beste keuze. Er zit zelfs nog een PCI-slot in om met een riser card nog een Voodoo kaartje erin te kunnen prakken ofzo.FunFair schreef op woensdag 6 april 2022 @ 10:24:
Misschien zijn er nog andere thin clients die erop lijken?
Op Ebay is die voor €33,89 (incl. verzenden) te vinden. Een hele nette prijs als je nagaat wat het ding allemaal kan!
1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI
En besteldInjecTioN schreef op woensdag 6 april 2022 @ 10:27:
[...]
Die HP T5710 ThinClient is toch anders wel echt de beste keuze. Er zit zelfs nog een PCI-slot in om met een riser card nog een Voodoo kaartje erin te kunnen prakken ofzo.
Op Ebay is die voor €33,89 (incl. verzenden) te vinden. Een hele nette prijs als je nagaat wat het ding allemaal kan!
@henk717 Zou je het driver pakket kunnen delen?
[ Voor 5% gewijzigd door Hari-Bo op 06-04-2022 10:48 ]
@Josefien Zo'n zwarte HP met tualeron is ook best cool! Bijna de ultieme 370 pc
Een GeForce 4 non-mx zou hier ook niet in misstaan, en helpt nog wat meer mee in snelheid
Road rash demo heb ik vroeger ook nog gespeeld, maar niet zo lang. In die tijd bleef ik meer hangen bij midtown Madness 2, nfs3 en ra2.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Voor Windows 98 zul je dus wel een 44-pin IDE flash module of een vergelijkbare oplossing moeten hebben wil dat passen.
Paar zaken die verder handig zijn om te weten:
- De thinclient heeft een bekende bug met Windows 98 waarbij de IDE controller problemen geeft omdat die maar een kanaal heeft en WIndows 98 er twee verwacht. Dus je kunt het beste als eerst de IDE Hotfix installeren om die bug te verhelpen voor je de overige chipset drivers er op zet.
- De bijgevoegde chipset driver heb ik zelf gemod zodat deze nieuwere drivers wel alle chipset onderdelen van de thinclient op pakt. Die versie heeft ook meteen de geluidsdriver ingebakken, dus het klopt dat die ontbreekt in het pakket.
- U98SEUSB.exe is een onofficiele USB2.0 driver, deze wil je in de VIA modus installeren gezien het een VIA moederbord betreft en de microsoft 2.0 driver bluescreens geeft. Je USB apparaten werken nu tijdelijk niet, dus het is handig om een PS/2 toetsenbord of muis bij de hand te hebben (Je kunt in het bios aangeven welke je wilt). Via device manager kun je na installatie de ontbrekende USB controller installeren via next next finish. Indien je USB apparaten dan nog niet werken kun je deze het beste verwijderen uit device manager zodat deze bij de herstart opnieuw worden gevonden en dan wel goed worden geinstalleerd. Ja, het is wat omslachtiger dan de officiele driver waar je dit niet hoeft te doen. Maar deze driver heeft USB-stick ondersteuning en zelfs ondersteuning voor een Xbox 360 controller en is daar mee dus een stuk prettiger zodra die werkt. Geen extra USB drivers en patches benodigd.
Qua installatie zul je een USB-stick willen maken waar MS-Dos vanaf boot en ga je een tool nodig hebben die het interne flash geheugen van de thinclient kan partitioneren. Zodra je vanaf deze USB-stick boot is je USB Stick de C: schijf en de interne schijf zodra deze is gepartitioneerd als FAT32 de D: schijf. Formateer dus de D: schijf en kopieer vervolgens je Windows 98 map daar naar toe. Sluit de thin client af, en haal de USB stick er uit. Daarna kun je hem vanaf je C: schijf soepel installeren.
Het driver pakket is hier : https://storage.henk.tech/Drivers/T5710%2098%20Drivers.zip
Mocht je er niet uit komen vraag gerust en dan kan ik je altijd meer tools toesturen (In die map heb ik ook andere retro drivers staan).
Same!
Ik heb hier een HP T5520, welke eenzelfde audio chip heeft, maar helaas geen legacy SoundBlaster compatibility heeft. Windows 98SE draait er prima op!
Nu heeft deze T5710 dat een stuk beter voor elkaar w.b. geluid. DOS games èn windows 98SE lijkt zo toch wel een ding te kunnen worden. Misschien nog kijken of ik er een voodoo kaartje in kan prakken voor “de leuk”.
Ook op de T5710 staat legacy SoundBlaster compatibility uit, binnen windows gaat dat via WDDM emulatie die in Windows is ingebakken. Binnen DOS kun je een speciale driver gebruiken die het forceert. Dus kijk even naar de VIASB-DOSMode driver uit mijn pakket. Kan zo maar zijn dat die ook op de T5520 werkt.InjecTioN schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:29:
[...]
Same!![]()
Ik heb hier een HP T5520, welke eenzelfde audio chip heeft, maar helaas geen legacy SoundBlaster compatibility heeft. Windows 98SE draait er prima op!
Nu heeft deze T5710 dat een stuk beter voor elkaar w.b. geluid. DOS games èn windows 98SE lijkt zo toch wel een ding te kunnen worden. Misschien nog kijken of ik er een voodoo kaartje in kan prakken voor “de leuk”.
Klopt. Die werkt op de T5520 alleen helaas niet. Een half jaar geleden heb ik daar helaas al een aantal uur aan verbrast, zonder enig resultaat.henk717 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:31:
[...]
Ook op de T5710 staat legacy SoundBlaster compatibility uit, binnen windows gaat dat via WDDM emulatie die in Windows is ingebakken. Binnen DOS kun je een speciale driver gebruiken die het forceert. Dus kijk even naar de VIASB-DOSMode driver uit mijn pakket. Kan zo maar zijn dat die ook op de T5720 werkt.
In theorie zou het moeten lukken, maar niet met diezelfde VIASB-DOSMode driver helaas. Ik verwacht dat de benodigde aanpassing echter minimaal zal zijn. Dat betreft als het goed is gewoon een ander adres.
Het enige wat 'ie mist is een AGP-slot. Om die rede zou een snellere GPU waarschijnlijk ook weinig uithalen (met Road Rash al helemaal... die draaide op een oude ATi met 4MB ook), PCI belemmerd de kaart toch welWaterbeesje schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:22:
@Josefien Zo'n zwarte HP met tualeron is ook best cool! Bijna de ultieme 370 pc
Een GeForce 4 non-mx zou hier ook niet in misstaan, en helpt nog wat meer mee in snelheid
Road rash demo heb ik vroeger ook nog gespeeld, maar niet zo lang. In die tijd bleef ik meer hangen bij midtown Madness 2, nfs3 en ra2.
NFS3 heb ik vroeger ook best vaak gespeeld, over het netwerk, o.a. zelfs op deze PC
--------------
Het viel me trouwens op dat op de defecte nVidia Geforce4 MX 4000 PCI de elco's bol staan
De andere kaart die er nu in zit is precies hetzelfde en krijgt dus vroeg of laat ook deze bolle elco's

Het is iig een prima bakje voor oude games! Ik verwacht dat er niet heel veel snelheidswinst wordt behaald met de oudere games die je ermee wilt spelen. Mocht je voor wat zwaardere games gaan, dan is het misschien wel beter om een stevigere videokaart te gaan. Maar dan praten we alweer over een ander segment in tijd.Josefien schreef op woensdag 6 april 2022 @ 12:01:
[...]
Het enige wat 'ie mist is een AGP-slot. Om die rede zou een snellere GPU waarschijnlijk ook weinig uithalen (met Road Rash al helemaal... die draaide op een oude ATi met 4MB ook), PCI belemmerd de kaart toch wel
NFS3 heb ik vroeger ook best vaak gespeeld, over het netwerk, o.a. zelfs op deze PCEr zat alleen een bug in waarbij het venster om een IP in te voeren willekeurig niet verscheen als het onder XP werd gedraaid.
Dit is helaas een welbekend fenomeen. En ja, het kan zeker de artifacts veroorzaken. Ik verwacht dat je ze wel graag wilt vervangen, mocht dat binnen je talenten-pakket vallen (Zo niet, dan ben je nooit te oud om te leren!Josefien schreef op woensdag 6 april 2022 @ 12:01:
[...]
Het viel me trouwens op dat op de defecte nVidia Geforce4 MX 4000 PCI de elco's bol staanZou dit de enige oorzaak kunnen zijn v/d artifacts en vervolgens alleen booten als je hardware-versnelling voor de GUI helemaal uitzet?
De andere kaart die er nu in zit is precies hetzelfde en krijgt dus vroeg of laat ook deze bolle elco's
[Afbeelding]
Er zijn in dat tijdperk erg veel condensators gemaakt aan de hand van gestolen bedrijfsinformatie van een (of een aantal) grote condensator makers. Aan de hand van een deel van de gestolen c.q. bemachtigde blauwdrukken zijn er door een aantal fabrikanten condensators gemaakt, die niet geheel volgens de juiste richtlijnen gemaakt zijn, omdat de data (gelukkig) niet compleet was. Ze konden de condensators echter wel voor lagere prijzen aanbieden dan de daadwerkelijke ontwikkelaars van de condensators (Rubycon).
Het grootste deel van die condensators haalden het eerste jaar draaien in productie nog niet eens. Daardoor zijn er echt een hoop componenten teruggeroepen. Een hoop fabrikanten hebben er al vroeg wat van geleerd. Echter zijn er nog een hoop andere fabrikanten geweest die de daaropvolgende jaren alsnog condensators van dergelijke bedrijven hebben gekocht. De re-badged condensators waren namelijk óók goedkoop in de aanschaf (wat vreemdArtikel "Capacitor plague" op Wikipedia
A 2003 article in The Independent claimed that the cause of the faulty capacitors was in fact due to a mis-copied formula. In 2001, a scientist working in the Rubycon Corporation in Japan stole a mis-copied formula for capacitors' electrolytes. He then took the faulty formula to the Luminous Town Electric company in China, where he had previously been employed. In the same year, the scientist's staff left China, stealing again the mis-copied formula and moving to Taiwan, where they would have created their own company, producing capacitors and propagating even more of this faulty formula of capacitor electrolytes.

PCChips Socket7 bordje met AMD K6 cpu
Onboard AGP 8MB SIS video
50GB Schijfje
Alleen die geur aan de kast..
Zo'n ik heb 20 jaar op zolder gestaan luchtje..
Niet eens overdadig rokerig geurtje ofzo, maar je ruikt het toch.
Iemand enig idee hoe daar af te komen?
PS. Mocht iemand nog op zoek zijn naar wat van die thinclients, heb er nu een paar op V&A gezet
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik heb zo een rokers-behuizing volledig uit elkaar gehaald en in de vaatwasser geprakt (na hevig schrobben met een afwasborstel, tandenborstel en dasty). Alle plastic er ook gelijk bij, en het kwam er al wat lichter uit dan dat het erin ging.The Eagle schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:24:
Als het puur om de kast gaat: afdoen met Dasty, en daarna met water. Dan ruik je bijna niks meer
De geur is volledig weg!
Wel goed laten drogen voordat je ‘m voorziet van hardware.
Helaas zitten die slechte exemplaren sporadisch zelfs op apparatuur uit 2009-2010InjecTioN schreef op woensdag 6 april 2022 @ 12:31:
[...]
Dit is helaas een welbekend fenomeen. En ja, het kan zeker de artifacts veroorzaken. Ik verwacht dat je ze wel graag wilt vervangen, mocht dat binnen je talenten-pakket vallen (Zo niet, dan ben je nooit te oud om te leren!).
Er zijn in dat tijdperk erg veel condensators gemaakt aan de hand van gestolen bedrijfsinformatie van een (of een aantal) grote condensator makers. Aan de hand van een deel van de gestolen c.q. bemachtigde blauwdrukken zijn er door een aantal fabrikanten condensators gemaakt, die niet geheel volgens de juiste richtlijnen gemaakt zijn, omdat de data (gelukkig) niet compleet was. Ze konden de condensators echter wel voor lagere prijzen aanbieden dan de daadwerkelijke ontwikkelaars van de condensators (Rubycon).

Deze gaan nog wel vervangen worden dan, vroeg of laat krijgt de andere identieke kaart dan ook die artifacts. Ik heb de oude elco's al eraf gehaald.
Hoewel niet super handig erin, heb ik wel een paar keer bolle elco's vervangen. Moederborden, voedingen en vorig jaar een groot LED-bord. Vooral de gaatjes vrijmaken met zo'n desoldeerpompje of litze lukt niet altijd. Dan deed ik 'm verhitten en dan het pootje v/d nieuwe elco erin duwen, vaak ging dit wel goed
Deze videokaart is zo'n lastige. De truc om 'm aan de ene kant te verhitten en het pompje vanaf de andere kant laten zuigen werkt niet om de gaatjes vrij te maken. Dat wordt dus t.z.t. verhitten en de nieuwe elco's erin proberen te duwen
Ik vraag me wel af of ik voor zo'n videokaart ook "low esr" elco's moet bestellen, zoals op de moederborden destijds?
Gaan we eens proberen!The Eagle schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:24:
Als het puur om de kast gaat: afdoen met Dasty, en daarna met water. Dan ruik je bijna niks meer
Dat is misschien ook wel een idee ja.InjecTioN schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:31:
[...]
Ik heb zo een rokers-behuizing volledig uit elkaar gehaald en in de vaatwasser geprakt (na hevig schrobben met een afwasborstel, tandenborstel en dasty). Alle plastic er ook gelijk bij, en het kwam er al wat lichter uit dan dat het erin ging.
De geur is volledig weg!
Wel goed laten drogen voordat je ‘m voorziet van hardware.
Eerst maar eens uit elkaar en alle spinnen wegjagen
zie casebadges
In other news, ik heb een losse keyboard controller besteld voor de Phlips P3238, ik blijf drie brandende leds houden en een BIOS post controller error.
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$
Het voorverhitten van de printplaat is een goed werkende en welbekende manier om zoiets succesvol te doen. Daarnaast werkt flux ontzettend goed. Een desoldeerpomp waarbij er een soldeerbout ingebouwd is (zo’n automatische) is echt de meest efficiënte manier. Hoewel het voorverwarmen wel een pre is. Dat komt door het grote oppervlak van de ground plane. Die is meestal gewoon te groot om met alleen een soldeerbout te verhitten. De tin koelt gewoon sneller af dan dat je die kan verhitten. Goed bezig iig!Josefien schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:31:
[...]
Helaas zitten die slechte exemplaren sporadisch zelfs op apparatuur uit 2009-2010
Deze gaan nog wel vervangen worden dan, vroeg of laat krijgt de andere identieke kaart dan ook die artifacts. Ik heb de oude elco's al eraf gehaald.
Hoewel niet super handig erin, heb ik wel een paar keer bolle elco's vervangen. Moederborden, voedingen en vorig jaar een groot LED-bord. Vooral de gaatjes vrijmaken met zo'n desoldeerpompje of litze lukt niet altijd. Dan deed ik 'm verhitten en dan het pootje v/d nieuwe elco erin duwen, vaak ging dit wel goed
Deze videokaart is zo'n lastige. De truc om 'm aan de ene kant te verhitten en het pompje vanaf de andere kant laten zuigen werkt niet om de gaatjes vrij te maken. Dat wordt dus t.z.t. verhitten en de nieuwe elco's erin proberen te duwen
Ik vraag me wel af of ik voor zo'n videokaart ook "low esr" elco's moet bestellen, zoals op de moederborden destijds?
Heb je zowel een XT als een AT keyboard geprobeerd? Een 286 systeem kan mogelijk op de valreep een van beide controllers hebben.PD2JK schreef op donderdag 7 april 2022 @ 08:22:In other news, ik heb een losse keyboard controller besteld voor de Phlips P3238, ik blijf drie brandende leds houden en een BIOS post controller error.
Tnx.InjecTioN schreef op donderdag 7 april 2022 @ 09:34:
[...]
Heb je zowel een XT als een AT keyboard geprobeerd? Een 286 systeem kan mogelijk op de valreep een van beide controllers hebben.
Ik dacht aan een alternatief om deze te gebruiken icm microsd storage, is dat een werkbare optie?
Nou nog opzoek naar een 4:3 monitor, wel leuk om dit weer eens af te stoffen.
[ Voor 9% gewijzigd door Hari-Bo op 07-04-2022 10:04 ]
Let op dat dit 40p is, niet 44p. Je hebt adapters, maar adapter na adapter maakt het er niet solider op.Hari-Bo schreef op donderdag 7 april 2022 @ 09:57:
Voor de HP T5520 wil ik de standaard storage van 512MB uitbreiden, maar als ik zoek naar de vervangende flash module 44-pin IDE zijn deze flink aan de prijs.
Ik dacht aan een alternatief om deze te gebruiken icm microsd storage, is dat een werkbare optie?
Ik zou zelf in de regel eerder CF dan SD gebruiken, CF is al op IDE gebaseerd, dus heeft geen actieve vertaalslag nodig, SD wel.
Maar zijn die 44p dingen wel zo duur? Ik zie 16GB 44p disk-on-module units voor EUR 16 (+ EUR 5 verzendkosten) op eBay. Heb zelf voor een T5000 een 8GB ding gekocht voor peanuts een tijdje terug.
Oslik blyat! Oslik!
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Mmq4Z1n1P3pFHzlLjufyk150.jpg?f=user_large)
Andere optie is standaard disk voor OS en een USB voor game data.
[ Voor 16% gewijzigd door Hari-Bo op 07-04-2022 11:29 ]
Dat is exact wat ik heb.Hari-Bo schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:22:
@dion_b Ik vraag mij af of deze units dan weer passen in de case. Want de originele module heeft een hoek erin om het passen te maken en daarom kom ik uit op de duurdere devices.
[Afbeelding]
Hier dezelfde 8GB variant daarvan die ik heb voor EUR 15: https://www.ebay.nl/itm/294677100948 (er zijn meer te vinden).
Kan zeker ook, maar minder elegant. Dan zou ik nog eerder naar network file systems kijken.Andere optie is standaard disk voor OS en een USB voor game data.
Oslik blyat! Oslik!
Wellicht werkt dat voor de T5520 ook?
Ik probeer ook in iedere retro bak een cf te steken als het even mogelijk is. Werkt eigenlijk altijd, tenzij er een eigenwijze Conner harde schijf in zit dan... Maar voor de thin clients is het zeker een uitkomst! Doe jezelf wel een plezier en bestel voor die paar euro extra gewoon een heavy duty of industriële cf. Die zijn beter bestand tegen allerlei read/write bewegingen die Windows wilt maken. Zeker als je de swap file wilt behouden.
-----
En mijn zoon (bijna 4) heeft het helemaal gevonden. Hij heeft een c2d laptopje met XP gekregen en poosje geleden en zijn favoriete programma is inmiddels superscape Benchmark... Om het op xp te draaien heb ik hem moeten verpakken in een Dosbox omgeving en met de cycles gespeeld tot deze op een mooie 44fps loopt
[ Voor 26% gewijzigd door Waterbeesje op 07-04-2022 11:58 ]
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Heb wel een probleem waar ik nog niet uit kom, bij de audio capture is er hele duidelijke en harde electrontische interference te horen met een patroon er in. Als ik de speaker kabel gebruik op mijn speakers en mijn headset aan sluit kan ik hem zo hard zetten als ik wil (Zonder audio) en hoor je bij de meest luide instelling wat lichte ruis. Maar zodra ik hem op mijn PC aan sluit en vervolgens de headset in mijn PC plug is die interference ook bij een zachte instelling al direct storend hoorbaar.
Nu heb ik hem via de bijgeleverde kabel in de VGA -> HDMI adapter aangesloten en is dat dus hoorbaar. Maar ook via een andere kabel direct naar de Line-IN van mijn PC geluidskaart is het hoorbaar. Het is tevens hoorbaar op beide geluidskaarten in de machine.
Ik heb dus nu twee verschillende geluidskaarten die de output bedienen, twee verschillende kabels, en twee verschillende geluidskaarten als input. En toch blijft het terugkomen op het moment dat ik het inplug in de retro PC. Als ik hem loskoppel of de retro PC uit staat hoor je het niet. En bij mijn speakers en headset hoor ik het ook niet als ik die direct op de geluidskaart in plug.
Iemand een idee wat dit is en hoe ik dat weg krijg? Zou het leuk vinden wat opnamens van de ESFM synth te maken voor de liefhebbers.
Het hoeft echt niet duur te zijn, ik was zelf voor de 4GB gegaan en dat was een tientje.Hari-Bo schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:22:
@dion_b Ik vraag mij af of deze units dan weer passen in de case. Want de originele module heeft een hoek erin om het passen te maken en daarom kom ik uit op de duurdere devices.
[Afbeelding]
Andere optie is standaard disk voor OS en een USB voor game data.
Je zou eens kunnen zoeken naar wat een ground loop veroorzaakt. Dit is een bekend issue, soms binnen één apparaat, maar vaak tussen 2 apparaten die via het lichtnet gevoed worden. Transformators of andere spanningsbronnen (accu of andere groep) zijn vaak de beste oplossingen om dit tegen te gaan. Maar eerst even het probleem begrijpen, alvorens je met een oplossing probeert te komen. Het kan soms namelijk simpeler zijn dan je denkt. Een versterker/receiver er tussenin kan vaak ook al helpen.henk717 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 16:30:
Vandaar eindelijk mijn ghetto VGA capture setup volledig binnen. En het werkt!
Heb wel een probleem waar ik nog niet uit kom, bij de audio capture is er hele duidelijke en harde electrontische interference te horen met een patroon er in. Als ik de speaker kabel gebruik op mijn speakers en mijn headset aan sluit kan ik hem zo hard zetten als ik wil (Zonder audio) en hoor je bij de meest luide instelling wat lichte ruis. Maar zodra ik hem op mijn PC aan sluit en vervolgens de headset in mijn PC plug is die interference ook bij een zachte instelling al direct storend hoorbaar.
Nu heb ik hem via de bijgeleverde kabel in de VGA -> HDMI adapter aangesloten en is dat dus hoorbaar. Maar ook via een andere kabel direct naar de Line-IN van mijn PC geluidskaart is het hoorbaar. Het is tevens hoorbaar op beide geluidskaarten in de machine.
Ik heb dus nu twee verschillende geluidskaarten die de output bedienen, twee verschillende kabels, en twee verschillende geluidskaarten als input. En toch blijft het terugkomen op het moment dat ik het inplug in de retro PC. Als ik hem loskoppel of de retro PC uit staat hoor je het niet. En bij mijn speakers en headset hoor ik het ook niet als ik die direct op de geluidskaart in plug.
Iemand een idee wat dit is en hoe ik dat weg krijg? Zou het leuk vinden wat opnamens van de ESFM synth te maken voor de liefhebbers.
Heb je ook de verzendkosten erbij gezienhenk717 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 16:32:
[...]
Het hoeft echt niet duur te zijn, ik was zelf voor de 4GB gegaan en dat was een tientje.
Maar ik heb er al 1 besteld, en ook een IDE > SATA converter om eventueel een HDD erin te zetten.
Dit kan inderdaad perfect. Let echter wel op de juiste orientatie van de 44pin poort. Ik heb een aantal DOM's die de female poort aan de verkeerde kant van de PCB heeft zitten. Daardoor zou die deels buiten de behuizing komen om 'm te kunnen laten passen. Onwenselijk natuurlijk.henk717 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 16:32:
[...]
Het hoeft echt niet duur te zijn, ik was zelf voor de 4GB gegaan en dat was een tientje.
Nog een goed alternatief is om een standaard 2,5" HDD/SSD aan te sluiten met een 44pin flat cable. Dat heb ik dus gedaan met mijn HP T5520. Die draait echt lekker op een simpele HDD.
Wel even iets van een beugeltje maken, of ervoor zorgen dat het "strak genoeg" in de behuizing ligt, zodat het niet op en neer kan schuiven.
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Bij de kringloopwinkel waar ik help op de computerafdeling had ik laatst een beetje decoratie opgehangen.
:strip_exif()/f/image/ktWRnSOnQkYTGMz31d8DRvS0.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier veel positieve reacties op gekregen!
Er was een oudere man die vroeger in de ICT heeft gewerkt die nog wat spulletjes op z'n zolder had liggen en vroeg of ik dat wilde hebben. 'maar natuurlijk, leuk!' antwoordde ik.
Toen ik afgelopen week er was had hij een doos gebracht met van alles en nog wat erin. Hier zit leuk spul bij wat mooi als decoratie kan dienen, maar ik denk dat oude processoren nog wel voor een ander doel kan dienen.
:strip_exif()/f/image/vY9o0LxVcQ2nzl90iUNpfruZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Zijn er mensen die belang hebben bij een CPU? Ik weet nog dat ik graag een Intel 486 DX4 in m'n IBM PC300 wilde hebben toen ik hem nog had.
Ik weet niet of dit hier hoort of toch meer bij V&A. Ik hoef er geen geld voor te hebben (een schenking in de vorm van decoratiespul is altijd goed
Die cpu's zijn zeker de moeite waard! Ik gok dat zeker de helft van de lezers van deze thread hier interesse in heeft!BornToBeAlive schreef op donderdag 7 april 2022 @ 21:09:
Ik lees al een tijdje mooie verhalen in dit topic en soms beginnen m'n handen weer te kriebelen.
Bij de kringloopwinkel waar ik help op de computerafdeling had ik laatst een beetje decoratie opgehangen.
[Afbeelding]
Hier veel positieve reacties op gekregen!![]()
Er was een oudere man die vroeger in de ICT heeft gewerkt die nog wat spulletjes op z'n zolder had liggen en vroeg of ik dat wilde hebben. 'maar natuurlijk, leuk!' antwoordde ik.
Toen ik afgelopen week er was had hij een doos gebracht met van alles en nog wat erin. Hier zit leuk spul bij wat mooi als decoratie kan dienen, maar ik denk dat oude processoren nog wel voor een ander doel kan dienen.
[Afbeelding]
Zijn er mensen die belang hebben bij een CPU? Ik weet nog dat ik graag een Intel 486 DX4 in m'n IBM PC300 wilde hebben toen ik hem nog had.
Ik weet niet of dit hier hoort of toch meer bij V&A. Ik hoef er geen geld voor te hebben (een schenking in de vorm van decoratiespul is altijd goed)
Op zich is er niks mis met hier posten. Dan heb je het merendeel van de doelgroep wel bereikt. Ik vermoed dat je ook zeker een of meer berichtjes hierop gaat krijgen.
Ik haak zelf af, ik heb momenteel genoeg spullen in deze klasse en ga voorlopig enkel voor de echt bijzondere dingen
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Anders past het niet goed, je moet hem draaien om een externe kaart er in te kunnen krijgen. Een T5710 heeft een hoge CPU bottleneck dus een efficientere driver/kaart kan helpen met performance via glide mode bijvoorbeeld. En je kunt met specifieke geluidskaarten (Zoals de ESS Solo-1, veel geluidskaarten hebben wel problemen met de riser die is gelinkt omdat er geen caps op zitten) betere compatibiliteit krijgen.Hari-Bo schreef op donderdag 7 april 2022 @ 20:15:
Waarom zou je die riser card nemen voor een aparte geluidskaart/videokaart, maar de onboard componenten zijn voor mijn doeleinde al voldoende.
Die soundblaster truuk kon nog niet toen ik de riser bestelde, maar ook nu kun je beter geluid krijgen als je dat wel gebruikt gezien een ESS Solo-1 een stuk betere compatibiliteit heeft dan de soundblaster emulatie van de thinclient zelf.
Sinds maanden kan ik overigens ook niet meer geluid opnemen via mijn eigen microfoon op mijn hoofd PC door een vergelijkbaar ruis probleem omdat het zo hoorbaar is. Maar ik weet ook niet wat er is veranderd waardoor dit ineens een probleem is geworden omdat ik weinig opneem.
De check list is in ieder geval als volgt wat betreft de retro PC :
- Audio kabel in de VGA -> HDMI converted, luide interference.
- Audio kabel in the line-in van mijn hoofd PC, luide interference.
- Audio kabel in een USB geluidskaart op de hoofd PC, stiller maar nog steeds aanwezig.
- Audio kabel in een USB geluidskaart op de laptop zonder stopcontact, zelfde effect als hier boven.
- Audio kabel in de USB geluidskaart zonder dat de USB capturecard is aangesloten, geen probleem.
Ter verdere context, de ghetto capture setup betreft twee componenten. Z'n goedkope $3 HDMI capture card voor USB. En een VGA -> HDMI converter die via USB van stroom wordt voorzien door de retro PC.
Ik vermoed dat de ground loop al veroorzaakt wordt door de HDMI capture setup ongeacht wat ik doe met isolatie van mijn overige apperatuur. Maar ik weet dus niet hoe ik hier om heen moet werken om de loop te voorkomen.
- Sluit al deze apparatuur aan op dezelfde geaarde stekkerdoos.
- Draai de stroomstekker van jouw retro PC eens (in de stekkerdoos) om.
- Gebruik niet de line-in aansluiting op de voorkant van jouw hoofd PC, alleen die aan de achterzijde.
- Zet (softwarematig) alle geluidsbronnen op stil (mute), behalve line-in.
- Op de hoofd PC, sluit de (onboard) line-out aan op de USB geluidskaart line-in (en vice versa) en kijk of je nog veel ruis hebt.
- Andere audio kabel proberen.
[ Voor 42% gewijzigd door frapex op 08-04-2022 08:41 . Reden: lijstje gemaakt ]
Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)
Ben bang dat ik al heel ver door die lijst ben, alle apperatuur die is aangesloten zit inderdaad op dezelfde stekkerdoos. Heb ook mijn microfoon getest en daar is de storing weg, dus ergens heeft dat zichzelf opgelost in de afgelopen weken.frapex schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 08:12:
@henk717 Checklist:Als je dat allemaal geprobeerd hebt dan kan je de $3 HDMI capture card voor USB en/of de VGA -> HDMI converter de schuld geven
- Sluit al deze apparatuur aan op dezelfde geaarde stekkerdoos.
- Draai de stroomstekker van jouw retro PC eens (in de stekkerdoos) om.
- Gebruik niet de line-in aansluiting op de voorkant van jouw hoofd PC, alleen die aan de achterzijde.
- Zet (softwarematig) alle geluidsbronnen op stil (mute), behalve line-in.
- Op de hoofd PC, sluit de (onboard) line-out aan op de USB geluidskaart line-in (en vice versa) en kijk of je nog veel ruis hebt.
- Andere audio kabel proberen.
.
Verschillende kabels hebben allemaal hetzelfde effect, de software is niet het probleem gezien ik enkel meet op de line-in poort. Ik heb het nog niet van de hoofd PC geprobeerd maar de ruis is dus weg als ik het vanaf een van de PC's naar de laptop doe zonder dat ook de HDMI capture card aangesloten zit.
Dus wat ik vermoed is een bijwerking van de VGA -> HDMI adapter omdat die via USB wordt gevoed. Hierdoor heb ik waarschijnlijk indirect mijn HDMI poort op de ground van de retro PC zitten.
Andere vraag. Ben met een build bezig. Dit is een Intel 440FX bord met daarop een P2 233Mhz. Het bord heeft Yamaha onboard sound op basis van de YMF715-S met OPL aan boord.
:strip_exif()/f/image/AEJVkKEVRcW5Q2ZA2NYe6KNS.jpg?f=fotoalbum_large)
Samenstelling is nu:
- Riva128 PCI
- Diamond Monster3DII 8MB (x2)
- AWE32
Er moet nog een SLI kabel tussen, I know
[ Voor 69% gewijzigd door MaNdM op 08-04-2022 15:47 ]
To be determined...
C:\>_
Dan gaat de AWE32 naar de DX4-100 toe. Nu alleen nog een koeler daarvoor vinden. Of puur zo’n beugeltje.Vinnie schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 15:54:
Tenzij je iets specifieks met AWE wil doen, lijkt me die YMF715 meer dan prima. Volgens mij zelfs betere SB (Pro) support onder DOS dan de AWE32, gezien dat gewoon een SB16+AWE is
To be determined...
Ik heb een tijdje terug zelf een beugeltje daarvoor gebogen van een stukje metaal dat onder een spatiebalk van een gesloopt toetsenbord uit kwam. Stug metaal werkt daarvoor het beste.MaNdM schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 15:16:
Heeft er iemand toevallig nog een socket 3 koeler met een klemmetje die niet in het midden vastklikt zeg maar? Ik heb een DX4-100 zonder koeler en een normale socket 7 koeler past helaas niet.
Ik denk inderdaad dat de AWE32 beter tot z'n recht komt in de DX4-100. Als je al iets anders in die Pentium II zou willen hebben, dan is een SoundBlaster Live! of een AWE64 (nog nèt op de valreep misschien) het beste wat je kan kiezen van Creative. Die on-board chip bevat echter al meer dan genoeg goede compatibiliteit. Wellicht is een dedicated sound card wel de enige reden waarom je voor een andere kaart zou willen gaan. Zo'n kaart kan in theorie best wat taken off-loaden van de CPU.MaNdM schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 15:16:
Andere vraag. Ben met een build bezig. Dit is een Intel 440FX bord met daarop een P2 233Mhz. Het bord heeft Yamaha onboard sound op basis van de YMF715-S met OPL aan boord.
[Afbeelding]
Samenstelling is nu:Gezien de onboard sound, heeft de AWE32 meerwaarde of kan ik die beter in een ouder systeem steken? Bijvoorbeeld die DX4-100.
- Riva128 PCI
- Diamond Monster3DII 8MB (x2)
- AWE32
Er moet nog een SLI kabel tussen, I know
Nu heeft dit bord onboard SCSI, maar wil dit nu zeggen dat ik met die opties enabled geen terminator op de kabel hoef te proppen?ONB SCSI SE Term. (Enabled)
This allows you to enable or disable the onboard termination for single-ended (SE)
devices, such as scanners, CD-ROMs, or tape drives. The default is Enabled.
ONB SCSI LVD Term. (Enabled)
This allows you to enable or disable the onboard termination for Ultra2 devices,
such as disk drives, using low voltage differential (LVD) technology. LVD allows
the onboard SCSI chipset to support a maximum of 15 devices on a 12m cable, a
fourfold increase over UltraSCSI cable length. In a point-to-point configuration, the
cabling can be extended up to 25m. This increased length allows greater flexibility
in your system configuration, especially in RAID and clustering applications. The
default for this field is Enabled.
Ik heb er nu toevallig een 9GB Atlas IV op zitten met een +/- 40cm kabel, zonder terminator module op het einde. Tot nu toe nog geen data corruptie gezien in Windows 2000.
Beide kanten van de kabel moeten getermineerd worden.Vinnie schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 17:21:
[...]
Nu heeft dit bord onboard SCSI, maar wil dit nu zeggen dat ik met die opties enabled geen terminator op de kabel hoef te proppen?
Ik heb er nu toevallig een 9GB Atlas IV op zitten met een +/- 40cm kabel, zonder terminator module op het einde. Tot nu toe nog geen data corruptie gezien in Windows 2000.
Als je controller aan het eind van de kabel zit en je kunt via een BIOS optie de termination enablen ben je aan die kant van de kabel klaar.
Aan het andere einde van de kabel ziul je óók een terminatie moeten maken. Hetzij met een hardware terminator, maar misschien heeft je laatste (enige?) device (disk) wel een jumper om terminatie te activeren.
Ik kreeg ‘n zojuist binnen, plastic-wrapped en compleet met voeding en kabel! Kwam precies uit met de DHL bezorger die voor m’n deur stond toen ik thuis kwam!Hari-Bo schreef op woensdag 6 april 2022 @ 10:31:
[...]
En besteld
@henk717 Zou je het driver pakket kunnen delen?
Direct even getest:
![]() | ![]() |
Nu ik er trouwens bij stil sta, eigenlijk hoeft er verder niets anders in als die alleen maar MS-DOS gaat draaien. Een USB-stick wordt ook als HDD gezien, dus gewoon spellen daarop zetten, dos installeren op de SSD en I’m good to go!
Of misschien nog wel een grotere SSD aanschaffen voor wanneer ik dat toch wil wijzigen….
Dat zou ik niet doen, de USB poorten zonder de USB2.0 driver zijn op USB1.0 snelheid en dus erg traag zelfs voor DOS games. Je gaat dus meer haperingen en trage laad tijden krijgen op die manier. Je kunt beter de games naar de interne schijf kopiëren. DOS games zijn niet zo groot dus de paar honderd MB kun je wel even mee vooruit.InjecTioN schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 17:56:
[...]
Een USB-stick wordt ook als HDD gezien, dus gewoon spellen daarop zetten.
Ik had al zo'n vermoeden. DuidelijkDieAnder schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 17:32:
Beide kanten van de kabel moeten getermineerd worden.
Als je controller aan het eind van de kabel zit en je kunt via een BIOS optie de termination enablen ben je aan die kant van de kabel klaar.
Aan het andere einde van de kabel ziul je óók een terminatie moeten maken. Hetzij met een hardware terminator, maar misschien heeft je laatste (enige?) device (disk) wel een jumper om terminatie te activeren.
En als laatste ding (
Ik snap dat je kan kiezen tussen voeding van de terminator door de scsi kabel/controller, of door de drive, maar wat de mogelijke conflicten/hardware schade zou kunnen zijn
Ik ga eerst voor een 2,5" hdd oplossing want ik heb inmiddels 25GB aan DOS games
Ik heb ook een grote verzameling aan DOS games, maar waar zit de grote in je verzameling in? Want die van mij zijn alle grote games de iso bestanden van de CD-rips / CD's zelf en niet zozeer het deel dat je op je hardeschijf zet.Hari-Bo schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 20:18:
@InjecTioN Hier nog niet binnen, maandag staat de planning.
Ik ga eerst voor een 2,5" hdd oplossing want ik heb inmiddels 25GB aan DOS games
[ Voor 2% gewijzigd door henk717 op 08-04-2022 20:27 . Reden: Verduidelijking voor de mods ]
Als dat een zwik Twilight ISO's zijn dan kan het best hard gaan. Hoeveel waren dat er ook alweer, een stuk of 80?henk717 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 20:27:
[...]
Ik heb ook een grote verzameling aan DOS games, maar waar zit de grote in je verzameling in? Want die van mij zijn alle grote games de iso bestanden van de CD-rips / CD's zelf en niet zozeer het deel dat je op je hardeschijf zet.
Als je het over riser cards hebt: ik vond hier vandaag ook wat moois. Een riser die van 4 30pins SIMM een enkele 72p SIMM maakt. Had ik zelfs nog wat 30p SIMMs bij zag ik. En heel stom: afgeknipte SIPP's
Sidenote: wat voor memory had een AWE32 ook alweer nodig, want ik heb wat gevonden geloof ik
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Haha, nee in dit geval zijn het originele dus het is honderden MB's aan audio en maar een paar megabyte game. Tenzij je de ISO's direct vanaf DOS wil laden om een USB cd-speler of een Zalmann uit de weg te gaan heb je niet veel ruimte nodig.The Eagle schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 20:33:
[...]
Als dat een zwik Twilight ISO's zijn dan kan het best hard gaan. Hoeveel waren dat er ook alweer, een stuk of 80?
Het zijn in totaal 3413 spellen en per stuk in 7zip formaat, geen 1 op 1 ISO kloon met loze data erin.henk717 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 20:27:
[...]
Ik heb ook een grote verzameling aan DOS games, maar waar zit de grote in je verzameling in? Want die van mij zijn alle grote games de iso bestanden van de CD-rips / CD's zelf en niet zozeer het deel dat je op je hardeschijf zet.
Dan zit je gemiddeld op 7,32MB per spel.
[ Voor 4% gewijzigd door Hari-Bo op 08-04-2022 22:01 ]
Dat is echt een enorme verzameling, de vraag is wel of je dat dan ook echt allemaal op de thinclient wilt hebben staan of dat het beter is dat je de games die je op dat moment wilt spelen naar de thinclient verplaatst. Persoonlijk doe ik altijd het laatste, ik zet op mijn retro computers waar ik op dat moment mee wil spelen. Op mijn hoofd PC ook overigens gezien ik niet genoeg ruimte heb voor alle Steam games van tegenwoordig.Hari-Bo schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 21:59:
[...]
Het zijn in totaal 3413 spellen en per stuk in 7zip formaat, geen 1 op 1 ISO kloon met loze data erin.
Dan zit je gemiddeld op 7,32MB per spel.
Ik heb nog een spare 1TB disk liggen dus dat moet geen issue zijn, ik wil de thinclient zo nu en dan gebruiken en geen gedoe met eerst wat bestanden overzetten. En voor de zekerheid staat de data ook nog op mijn NAS + 2x backup.henk717 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 22:04:
[...]
Dat is echt een enorme verzameling, de vraag is wel of je dat dan ook echt allemaal op de thinclient wilt hebben staan of dat het beter is dat je de games die je op dat moment wilt spelen naar de thinclient verplaatst. Persoonlijk doe ik altijd het laatste, ik zet op mijn retro computers waar ik op dat moment mee wil spelen. Op mijn hoofd PC ook overigens gezien ik niet genoeg ruimte heb voor alle Steam games van tegenwoordig.
Vandaar ook de thinclient oplossing, bijna net als een console set and forget. En zodra je hem wilt gebruiken opspinnen en vermaak.
[ Voor 8% gewijzigd door Hari-Bo op 08-04-2022 22:07 ]
Die risers zijn cool ja, kon je destijds het oude ram meebrengen naar je nieuwe computer: van 386 of vroege 486 naar latere 486 of PentiumThe Eagle schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 20:33:
[...]
Als dat een zwik Twilight ISO's zijn dan kan het best hard gaan. Hoeveel waren dat er ook alweer, een stuk of 80?
Als je het over riser cards hebt: ik vond hier vandaag ook wat moois. Een riser die van 4 30pins SIMM een enkele 72p SIMM maakt. Had ik zelfs nog wat 30p SIMMs bij zag ik. En heel stom: afgeknipte SIPP'sHoe zeldzaam is dat dan?
Sidenote: wat voor memory had een AWE32 ook alweer nodig, want ik heb wat gevonden geloof ik
Geeft vaak wel een beetje minder snelheid dan een echte 72p: die 30p modules waren destijds vaak 70-80ns en de 72p waren eerder 60-70ns.
Die awe32 of 32-zonder-awe slikt alles als het goed is, 80ns of sneller. Maximaal 2x 16MB latjes, wat gezamenlijk 28MB beschikbaar maakt, ivm interne adressering valt de laatste 4MB weg.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
https://www.seagate.com/n...e-configuration-210891en/
Als ik het dus goed begrijp, Termination Power uit laten tenzij de host adapter anders vereist?Termination Power (TP) - Terminators require power from a source. The default configuration results in the drive not supplying termination power to the bus. You would normally leave the drive set at the default, unless your host system requires that the drive supply termination power to the bus. If the bus supplies termination power, the drive should be set to "receive termpower from SCSI bus."
Ik had een beugeltje liggen van een socket 8 blok. Door deze wat bij te buigen is het inderdaad gelukt. Dank voor de tip!InjecTioN schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 16:26:
[...]
Ik heb een tijdje terug zelf een beugeltje daarvoor gebogen van een stukje metaal dat onder een spatiebalk van een gesloopt toetsenbord uit kwam. Stug metaal werkt daarvoor het beste.
To be determined...
Dat heb ik met hardware na grofweg 2005 veel minder.
Pas op! Je bent besmet!SonyEricsson schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 02:16:
Als ik sommige foto's hier terug zie, dan is het toch wel vreemd dat ik sommige componenten nog precies weet hoe ze aanvoelen,ruiken en met wat voor materialen ze gemaakt zijn.
Dat heb ik met hardware na grofweg 2005 veel minder.
Het het nostalgie, want vroegah was alles beter
Voor je het weet heb je er 30 staan
Gisteren heb ik een Compaq deskpro XE 466 opgehaald )tnx @Vinnie !)
Dit was mijn eerste eigen pc waarop ik Windows 95 heb gehad
Simcity 2000, slipstream 5000, gt racing 97, Worms, Duke 3D op blokjesresolutie...
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Een Asrock 939Dual-Sata2: ULI-chipset, PCI-E én AGP én PCI, socket 939 + DDR, maar met een apart kaartje kan je er een socket AM2+DDR-II op kwijt.
Dat insteekkaartje heb ik niet, maar ik ben blij dat ik dit beest aan de praat heb gekregen. Het zat in een lot met Socket 462 en Socket 939-moederborden, en van de twee 939Dual-SATA2 is er toch eentje dat werkt. De andere moet nieuwe caps krijgen, die gaat op de (ondertussen aanzienlijke) hoop "te repareren".
Nu nog zien wat ik er mee kan...
In een micro-ATX kastje heb ik ondertussen ook een Asus P5P-VM met een E6600 draaiende op Win98 en WinXP. Deze serie van Asus (P5P800-VM is er ook nog eentje) is ideaal voor een snel Win98/WinXP-systeem op AGP.
Ook hier nu weer geen idee wat ik er mee moet doen. Het is als Lego, eens gebouwd, doe ik niet liever dan wat afbreken en weer verder te bouwen.
Spoart au kjeis makker, de prosesse es nog lank.
[ Voor 11% gewijzigd door BlueTooth76 op 09-04-2022 13:44 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Hier is het resultaat waarbij de ESS Solo-1 het nummer hobbits.amd afspeelt. Het is mijn favoriete DOS FM Synth en ik vind hem persoonlijk beter dan de OPL3. In dit nummer worden naar mijn weten de mogelijkheden van de ESFM niet benut en moet die zo accuraat mogelijk een OPL3 nadoen.
P60 met rekenbug?BlueTooth76 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 13:43:
Om het nog even spannend te houden: ik krijg volgende week hopelijk een heel leuk (en vrijwel hagelnieuw) mainboard binnen uit ~1994 met een nog veel leukere CPU.
Of een SMP Ppro?
Alle componenten zitten er, sinks zijn van redelijk formaat en alles lijkt in orde.PD2JK schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:10:
Ben zelf opzoek naar een voeding voor een Athlon64 met 6800LE.
Optisch ziet het er prima uit allemaal, maar het merk zegt mij niet veel.
[Afbeelding]
Wat me wel opvalt, is dat zelfs de zekering is gesoldeerd, wat wijst op een erg goedkope bouw. Zie in het midden-onder naast de sink.
Op e-bay kom ik dit type voeding "nieuw" tegen voor GBP 13,00 dus zou ik er wel voorzichtig mee zijn. Component voor component toevoegen en de voltages in de gaten houden. En de rimpel als je daar de spullen voor hebt.
De A64 gebruikt als het goed is de 12v rail, dus daar zit je wel prima mee: slechts 7A op de +12v rail.
Omdat er niks terug te vinden is over de voeding zou ik deze zelf eerder als 250W behandelen dan 450W.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Stop er een stevige voeding van een goed merk in en zelfs met een beetje crossload moet het goed te doen zijn. -5V is bij deze platforms ook niet meer een ding dat echt noodzakelijk is over het algemeen.
Uiteindleijk gaat het om de hardware + looks (kast) imho. Hoe je dat powert...als het maar goed is. Je knalt in een oude klok ook geen 30 jaar oude penlites
pricewatch: Seasonic OEM SSP-500ET2 - 500W - 80+ Bronze
Uiteraard niet de beste, maar beter dan een noname uit 2003 bij wijze van.
pricewatch: be quiet! System Power 9 400W CM
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Nou... Je zult er misschien van staan te kijken, maar ik ben zowaar een aantal maanden geleden iemand tegengekomen die men onder de noemer "purist" zou scharen. Hij had een 386 moederbord waar de welbekende Varta NiCD batterij op vastgesoldeerd zat. De batterij was reeds aan het lekken. Ondanks het advies om 'm te vervangen, wilde hij het bord volledig houden zoals die was.The Eagle schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:29:
Mja, voedingen....een purist zal misschien zeggen dat er ook een periodecorrecte voeding in hoort. Da's mooi als principe, maar er waren behoorlijk wat slechte voedingen en je kunt je machine er ook mee frituren als je niet uitkijkt. Als je dan echt de purist wilt uitgangen moet je er ook een powerkabel van 20 jaar oud aan hangen - en dat doet ook niemand.
Uiteindleijk gaat het om de hardware + looks (kast) imho. Hoe je dat powert...als het maar goed is. Je knalt in een oude klok ook geen 30 jaar oude penlites

Je hebt dus puristen èn masochisten.
Dan moet het een NexGen Nx586 zijn!BlueTooth76 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 13:43:
Om het nog even spannend te houden: ik krijg volgende week hopelijk een heel leuk (en vrijwel hagelnieuw) mainboard binnen uit ~1994 met een nog veel leukere CPU.
Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.
Ik probeer wel de betere oude voedingen te pakken te krijgen als het mogelijk is. Delta, FSP, Enermax van 30 kg... Dat kaliber voedingen. Wanneer ik die niet heb, pak ik ook net zo makkelijk naar een moderne.
En ik zal ook altijd de voeding goed visueel inspecteren op (bolle) caps, of alle componenten er zijn en of de koelelementen een beetje body hebben. Daarna hang ik er iets onbenulligs aan uit de P4 tijd, en ga daarmee eerst de voltages na. Helaas heb ik niet de apparatuur om te controleren of er geen gekke rimpel in de spanning zit.
Wanneer ik een voeding niet goed genoeg vind lijken, gaat-ie direct aan de kant
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Dit is masochisme ten top... Iets origineel houden is één ding, maar je auto geef je toch ook nieuwe banden als de oude versleten zijn???InjecTioN schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:57:
[...]
Nou... Je zult er misschien van staan te kijken, maar ik ben zowaar een aantal maanden geleden iemand tegengekomen die men onder de noemer "purist" zou scharen. Hij had een 386 moederbord waar de welbekende Varta NiCD batterij op vastgesoldeerd zat. De batterij was reeds aan het lekken. Ondanks het advies om 'm te vervangen, wilde hij het bord volledig houden zoals die was.![]()
![]()
Je hebt dus puristen èn masochisten.
Als purist, vervang je hem!
Vertel maar dat de groene uitslag ook niet origineel is
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
P60 met rekenbug heb ik al
SMP Pentium Pro is het niet
Het lijkt er op dat het pakketje morgen komt, dus we houden de spanning er nog even in
AGP, dus retro.
:strip_exif()/f/image/6kgYUiXOMLMoeJymRHmMIdJZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Chipset fan was gaar, de nieuwe zit schuin gemonteerd i.v.m. de grafische kaart.
Audigy2 ZS moet er nog in, als ook een floppy drive en een simpele card reader.
6800 LE kon ik unlocken naar 16 pixel pipelines en 6 shader units. (i.p.v. 8 en 4) Dat gaf 8% winst in 3DMark2001, dus de 3200+ zal dan wel de bottleneck vormen.
[ Voor 27% gewijzigd door PD2JK op 11-04-2022 22:25 ]
Ziet er goed uit!PD2JK schreef op maandag 11 april 2022 @ 22:06:
Nou, het draait allemaal prima. 160 Watt onder belasting verdoet het.
AGP, dus retro.
[Afbeelding]
Chipset fan was gaar, de nieuwe zit schuin gemonteerd i.v.m. de grafische kaart.
Audigy2 ZS moet er nog in, als ook een floppy drive en een simpele card reader.
6800 LE kon ik unlocken naar 16 pixel pipelines en 6 shader units. (i.p.v. 8 en 4) Dat gaf 8% winst in 3DMark2001, dus de 3200+ zal dan wel de bottleneck vormen.
Kan het zijn dat de kaart wordt tegengehouden door de pcie naar agp brug? Afaik is de nv41 bedoeld als pcie kaart namelijk. Dat moet vertaald worden ergens. Geen idee of dit de boel tegenhoudt...
Maar dan nog is het een vlot kaartje
Om eea echt uit te sluiten zou je met een nog snellere kaart moeten testen, zoals een HD3850 of HD4650 AGP
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Jij mag niet meer raden
* klik op plaatje voor vergroting *

[ Voor 53% gewijzigd door BlueTooth76 op 12-04-2022 15:44 ]
De netwerkkaart moest helaas wel vervangen worden, anders deed de IDE poort van de GUS clone het niet. Ook moest er een verloopje gebouwd worden waarmee de CF card vanuit de EPROM socket van 5V spanning voorzien kon worden. Eerder kwam de 5V spanning uit de joystick header van een multi I/O kaart, maar die moest plaatsmaken voor de GUS clone. De luxe van een molex stekker heeft een PS/2 niet
De meegeleverde Gravis Ultrasound software volledig werkend krijgen is nog wel een uitdaging, omdat de meeste programma's zoals playmidi.exe en ultramid.exe niet werken op een 286 processor. Met de 386 emulator EMU386 werken de (meeste) programma's wel, maar alles gaat dan in slow motion
Het liefst gebruik ik natuurlijk de recentste programma's, maar decompilen/disassemblen en weer opnieuw compilen/assemblen zonder 386 instructies gaat me eigenlijk wat te ver
Maar, midi files afspelen vind ik niet zo heel spannend, tracker music afspelen daarentegen weer wel. Daarvoor gebruik ik GLX 2.13 en recent ook Mod Master XT 1.0. En dat afspelen gaat natuurlijk geweldig met een geluidskaart die hardwarematig de geluidssamples mixed
Het spel Pinball Fantasies werkt nu ook heel goed, geweldig geluid en vloeiende gameplay
![]() | ![]() |
D&B UltraWave Soundcard | reset knop, GUS clone, SB 2.0, NIC |
BlueTooth76 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 15:42:
[...]
Jij mag niet meer raden![]()
![]()
[Afbeelding]

Ziet er goed uit! Inderdaad erg nieuw. Zie ik goed dat het om een Nx586 P80 gaat? Ik ben altijd in de veronderstelling dat de P90 de meest voorkomende (of minst obscure) versie was.
Ben zelf de trotse eigenaar van een Nx586 P90 uit week 37 van 1994
Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.
P80 idd.Thandor schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 16:14:
[...]
![]()
Ziet er goed uit! Inderdaad erg nieuw. Zie ik goed dat het om een Nx586 P80 gaat? Ik ben altijd in de veronderstelling dat de P90 de meest voorkomende (of minst obscure) versie was.
Ben zelf de trotse eigenaar van een Nx586 P90 uit week 37 van 1994.
P90 staat nog wel op m'n verlanglijstje (zonder bord eventueel) maar het heeft geen haast.
Heb de lithium cellen er iig uit gehaald en voor de rest ga ik het in 2035 wel eens testen allemaal
Edit: en er is meer om blij over te zijn, 2 hagelnieuwe VLB kaarten, 1 van de 2 is zelfs nog verzegeld in het zakje. Compleet met boekjes en drivers.

[ Voor 17% gewijzigd door BlueTooth76 op 12-04-2022 20:15 ]
JaloersBlueTooth76 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 15:42:
[...]
Jij mag niet meer raden![]()
![]()
[Afbeelding]

Heb je nog wel nieren over na zo'n ding in zo'n toestand te kopen?
Oslik blyat! Oslik!
Ja.dion_b schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:43:
[...]
Jaloers![]()
Heb je nog wel nieren over na zo'n ding in zo'n toestand te kopen?
Heb 'm gekocht via iemand die oude winkelvoorraad aan het opruimen is.
Het lastige is altijd wat zoiets waard is natuurlijk, pak je eBay erbij dan zie je vraagprijzen en niet altijd wat er geboden wordt en waar het voor weggaat.
Heb er een redelijke prijs voor betaald, voor beide partijen. Je weet natuurlijk ook niet of het werkt, al zal dat in dit geval minder belangrijk zijn. Het is vooral voor m'n collectie, misschien ga ik er wel eens mee "spelen" maar daar zet ik dan liever wat andere hardware voor in.
Ik ben ieder geval blij dat @Waterbeesje een systeem hier heeft meegenomen en er hopelijk al veel plezier mee heeft

Binnenkort maar eens een MS-4138 upgrade setje online slingeren denk ik.
En verder vooral aan het wachten op een SCSI kabel met terminator wat waarschijnlijk nog een week of wat gaat duren. ebay sellers zijn soms wel zo verschrikkelijk traag.
Hopelijk ergens volgende week een dualboot DOS/Win9x met 2000 en doof worden met 10kRPM gejank
Heerlijk, dat gefluit en geratel van 10k RPM schijvenVinnie schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:54:
@dion_b Meer jaloers op die M240 van je
Ik ben ieder geval blij dat @Waterbeesje een systeem hier heeft meegenomen en er hopelijk al veel plezier mee heeftOok een slootje aan 486 CPU's zijn weg.
Binnenkort maar eens een MS-4138 upgrade setje online slingeren denk ik.
En verder vooral aan het wachten op een SCSI kabel met terminator wat waarschijnlijk nog een week of wat gaat duren. ebay sellers zijn soms wel zo verschrikkelijk traag.
Hopelijk ergens volgende week een dualboot DOS/Win9x met 2000 en doof worden met 10kRPM gejank
Heb ooit nog eens een paar Raptors gehad in een beige bigtower. Heerlijk
[ Voor 5% gewijzigd door BlueTooth76 op 12-04-2022 20:58 ]