Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 24 ... 88 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-09 21:17
dion_b schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 20:37:
[...]

Matrox fan? ;)

Mooie Parhelia - en ik snap de heatsink op de M3D ook goed - die dingen werden heet :o
Matrox, 2D koning en de Parhelia is een enigma -> geen vis en geen haai
De 2e revisie, AGP 8* versie, was een flinke verbetering,
De eerste versie kon amper 200Mhz op de core terwijl de verbeterde versie 300Mhz haalt de en bovendien een stuk koeler.
Analoge signaal is subliem en PCB ontwerp is gewoon super mooi.
Maar van binnen kreupel alhoewel als het werkt het gewoon goed werkt.
Nu nog een keer in mijn Dual CPU Dual Opteron of op de Phenom.

https://www.youtube.com/watch?v=jMRllaQvYOI&t=54s

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-09 23:46

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Hehe @Waterbeesje is weer een projectje gestart...

In mijn v&a heb ik een tijdje van die industriële mini computers staan. Die krengen blijken het doen en bieden alle drivers van Windows XP t/m 10. Nu bedacht ik me, dat als het voor Windows 10 prima draait voor basic taken, het misschien ook wel een leuke retro-bak kon zijn.

Dus ik de boel met XP geïnstalleerd (met de welbekende beun-de-haas-oplissing door een laptop dvd drive extern te koppelen) en een serie benchmarks en spelletjes te installeren.

3Dmark2000
game9359
cpu595

3Dmark2001
game 8852

3Dmark2003
game 6205
cpu 529

3Dmark2006
3d 2132
sm2.0 725
sm3.0 913
cpu 1107

Toch nog een aardige performance voor een embedded industriële oplossing die nooit bedoeld is voor prestaties! Pas bij 3Dmark 06 ging het systeem redelijk op zijn knieën met lage fps.

Gelijk even met 'echte' spelletjes getest. Need for speed II SE (gepatch voor XP en met nGlide), GTA3, Serious Sam Second Encounter... draaien prima!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:47

Thandor

SilverStreak

Het gaat dan om de AMD G-T56N APU's met Radeon HD 6310? Inderdaad geen hoogvlieger in performance maar wel leuk voor dit soort doeleinden.

In principe is het dezelfde core/technology als de AMD FX. Aangeschreven als niet de meest efficiënte CPU, mede dankzij idiote TurboBoost met hoge vCore. Als je het omdraait: de FX8120 heb ik jaren lang op stock clocks met veel lagere vCore (en turbo uit) gedraaid. Onder de TV staat nog vrolijk een AMD A10-7850K ES in een klein zelfbouw doosje: ook getweakt met vaste lage vCore. Het spul wordt dan wat mij betreft een stuk interessanter :).

Hoe zit het qua BIOS instellingen qua vCore? En heb je gebencht met dual-channel RAM?

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Thandor schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 22:15:
Het gaat dan om de AMD G-T56N APU's met Radeon HD 6310? Inderdaad geen hoogvlieger in performance maar wel leuk voor dit soort doeleinden.

In principe is het dezelfde core/technology als de AMD FX. Aangeschreven als niet de meest efficiënte CPU, mede dankzij idiote TurboBoost met hoge vCore. Als je het omdraait: de FX8120 heb ik jaren lang op stock clocks met veel lagere vCore (en turbo uit) gedraaid. Onder de TV staat nog vrolijk een AMD A10-7850K ES in een klein zelfbouw doosje: ook getweakt met vaste lage vCore. Het spul wordt dan wat mij betreft een stuk interessanter :).

Hoe zit het qua BIOS instellingen qua vCore? En heb je gebencht met dual-channel RAM?
Inderdaad de AMD G-T56N. Niet de vlotste, maar doen wat ze moeten doen.
Deze bakjes draaien op een stock 2x 1,6GHz zonder ook maar enige vorm van turbo. Wel kan de cpu downclocken :)
Qua voltages is het maar net wat het systeem er naartoe gooit, via de bios is dat niet te tweaken. Ik heb het ook niet bewust gemonitord moet ik zeggen. Als ik het me goed herinner ondersteunen deze bakjes geen dual channel, maar ook kan eens proberen wat het doet met 2x1GB

Het verbruik heb ik ook gemeten, onder Windows 10 tijdens het gebruik van Citrix: 25W piek en 19W minimum. Voor het hele systeem: moederbord (incl soc), ram, SSD en adapter. En toetsenbord, muis, USB drive en 2x 1080p scherm er op aangesloten.

Dat werkt trouwens behoorlijk prima, het is dat ik ook lokaal civil 3D moest installeren, anders had ik deze er nog steeds staan :) Voor multimedia is het ook nog steeds prima, of je het nu met Windows of een Linux os gebruikt. Maar dit dwaalt af.

In de basis komen deze systemen uit 2012, dus als je er 2012 games op af stuurt, zal ie snel op zijn knietjes zitten vrees ik :p maar omdat XP er zeer goed op is ondersteund kun je er zijn beetje alles vanaf y2k tot 2006 op behoorlijke instellingen op spelen :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

*kijkt in bureaulade naar de T620 die daar nog ligt*

Nooit aan gedacht om te kijken of ik daar XP op zou kunnen zetten, onder W10 is de GX-415GA wat traag maar onder XP met oude games is die Radeon HD 8330E wellicht nog grappig >:)

Gabriël AM5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-09 20:02

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Zeker! Die machientjes zijn nog erg relevant als het gaat om retro gaming.

Ik heb vorige week hier een HP Compaq 8000 Elite Ultra-Slim PC (met Intel C2D E8400, 2GB DDR3, Intel GMA4500 en 250GB SATA disk) voorzien van DosBuntu (Ubuntu distro met een DosBox oriented front-end wat out of the box werkt!).

Erg vet om hiermee te klooien. :)

Het blijft natuurlijk gewoon Linux met een DosBox, maar zo heb je wel een mooi systeempje dat praktisch geen extra ruimte in beslag neemt, èn erg capabel is om bijna iedere dos game te draaien! Oh, je kan 'm daarnaast natuurlijk gewoon aan je netwerk hangen en via SFTP data erop zetten, zonder tegen 30-jaar-oude security issues aan te lopen (wel blijven updaten).

Ik heb ook nog een setje HP T5520 thin-clients liggen, waarbij ik de DOM heb vervangen voor een HDD. Die units draaien Windows 98 best prima. Het enige mega grote nadeel is echter wel, dat er een goede SoundBlaster compatible VT1612A chip in zit, waarvan de SoundBlaster compatibility/legacy mode expliciet ingeschakeld moet worden via een BIOS setting. HP is HP echter niet als ze daar gewoon geen stokje voor steken: Die setting zit er niet in..... :( -O- Other than that, nifty little thing! :9

[ Voor 3% gewijzigd door InjecTioN op 16-03-2022 09:20 ]

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

@InjecTioN Nice, DosBuntu kende ik nog niet. Ik heb die PC toendertijd gebruikt om Lakka op te draaien in mijn arcadekast, die paste precies mooi door het deurtje en kon ik dus binnenin kwijt. Later zijn er verschillende mogelijkheden bijgekomen die nog kleiner zijn zoals een Raspberry Pi en tegenwoordig ook de MiSTer dus stond die SFF PC stof te happen. Mooi dat ie nog dienst kan doen als DOS machientje :) Zou iets als Batocera er ook op draaien? Die ben ik nog altijd van plan om eens te testen.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Thandor schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 22:15:

Met twee reepjes van 1GB:

3Dmark 2000
game 9359 9553
cpu 595 599

3Dmark2001
game 8852 9037

3Dmark2003
game 6205 6151
cpu 529 532

3Dmark2006
3d 2132 2122
sm2.0 725 720
sm3.0 913 910
cpu 1107 1108

Al met al dus in 2000 en 2001 een lichte verhoging in prestaties, maar in 2003 en 2006 maakt het geen klap uit.

Zoals verwacht vermeldt cpu-z geen dual channel. Vcore staat nu op 1,35v.
Hw monitor vermeldt een Vgpu van 0,85v. Temperatuur staat netjes op 45'c.
Ik zie net trouwens dat de igp geen 6310 is... Het is de 6320. Zal lekker wat uit maken :+

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 01:49
Ik kan melden dat ik (eindelijk) een WSUS server heb opgezet voor het updaten van Vista, XP, 2003 en 2000. Het kan dus nog, maar ik moest wel Server 2012R2 (Essentials) daarvoor inzetten. Tot en met 11(?) januari van dit jaar had slechts een 2008R2 machine voldaan, maar dat kan nu niet meer. 2008R2 machines (en wellicht ouder) functioneren alsnog als WSUS server, door een 2012R2 machine (of wellicht nieuwer) als Upstream server te kiezen. Ik heb Engels en Nederlands als talen gekozen. WSUS Offline, wat ik tot nu toe gebruikte is niet meer nodig en werkte ook niet echt lekker wat mij betreft.evenals de Unofficial Service Packs en andere tools.Kost wat tijd en moeite, maar dan heb je ook wat.

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupke1
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 07:41
Zeer tevreden weder gekeerd met een Matrox P750 64MB AGP, maar na het testen helaas moeten concluderen dat de kaart niet werkt. Gelukkig zal de verkoper ze terugnemen, dat helpt.

Met dat wel mijn testsysteem klaargezet voor een lange test van grafische kaarten. Ik zocht het meest recente universal AGP-systeem dat ik had, en kwam bij een SIS 650-gebaseerd Asrock bord uit (G-Pro) dat ook de 533Mhz P4's ondersteunt. Met een 2.8/512/533 zullen de meeste kaarten wel tot het uiterste worden gedreven. Nu kan ik eindelijk mijn Riva 128 eens aan het werk zetten :).

De brackets van de S478-koelers beginnen trouwens na een kleine 20 jaar plasticmoeheid te vertonen. Dat hadden ze indertijd toch beter kunnen doen.Niks mis met een vijsje hier en daar.

Spoart au kjeis makker, de prosesse es nog lank.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Papa is trots op zijn zoon van bijna vier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UKz4F5Fgri98xywZGr8Gc4G8EEA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zpgtdcL2Ul85VtSGkCz7pnC2.jpg?f=fotoalbum_large

Voor wie wel eens wat dos benchmarks uitvoert zal dit wel bekend zijn :')
Superscape Benchmark (ook in het pakket dat Philscomputerlab heeft voorbereid)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Is er hier eventueel nog interesse in 486 spul?

MSI MS-4138 VLB bord met DX4-100, flinke sloot FPM geheugen, koelertje.
C&T Wingine 64300 1MB VLB en Diamond Speedstar VLB videokaarten
En nog een ASUS VLB plankje waar ik volgens mijn indertijd een idioot bedrag voor heb neergeteld omdat blijkbaar zo'n bord zeldzaam was. Oke.
Een aantal DX4 CPU's, en een Pentium Overdrive @ 83MHz.

Mac Pro heb ik besloten ook weg te doen. Ultieme XP-Win10 machine, maar begint meer in de weg te staan :/

Had ook iemand die interesse had in mijn Compaq Deskpro XE 486's, maar daar hoor ik ineens ook niets meer van. Ook fijn.

Waarschijnlijk breng ik het terug tot een enkel systeem met een paar socket7/slot1 bordjes in reserve.

In leuker nieuws; ik heb een setje Pentium II 333 Deschutes met unlocked multlipiers gevonden, als die over een paar weekjes binnenkomt wordt dat leuk spelen :D

Leuke combinatie op een Tyan S1692D dual slot1 die ik hier al heb liggen :D En als dat niet werkt, heb ik nog een setje Pentium II 266 Klamath's liggen.

Scheelt wel flink in vermogen :X

C:\>_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Vinnie schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 12:16:

En nog een ASUS VLB plankje waar ik volgens mijn indertijd een idioot bedrag voor heb neergeteld omdat blijkbaar zo'n bord zeldzaam was. Oke.

Mac Pro heb ik besloten ook weg te doen. Ultieme XP-Win10 machine, maar begint meer in de weg te staan :/

Had ook iemand die interesse had in mijn Compaq Deskpro XE 486's, maar daar hoor ik ineens ook niets meer van. Ook fijn.

Waarschijnlijk breng ik het terug tot een enkel systeem met een paar socket7/slot1 bordjes in reserve.

In leuker nieuws; ik heb een setje Pentium II 333 Deschutes met unlocked multlipiers gevonden, als die over een paar weekjes binnenkomt wordt dat leuk spelen :D

Leuke combinatie op een Tyan S1692D dual slot1 die ik hier al heb liggen :D En als dat niet werkt, heb ik nog een setje Pentium II 266 Klamath's liggen.

Interesse, ZEKER. :9~

De gerechtvaardigde financiering t.o.v. vrouw en kinderen: M'n vrouw vermoord me! ;)

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Vinnie schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 12:16:

Neee! Gaat echt bijna alles de deur uit? Daar had je het al wel over destijds...
Ik moet me wel aansluiten bij @InjecTioN wat betreft interesse en het krappe budget...

Die Compaq XE heb ik nog warme herinneringen aan uit mijn jeugd. Ik hoop al een paar jaar er een te vinden zonder dat ik mijn hypotheek er voor moet ophogen. --> ik stuur een PM

Voor de rest van de HW:
Op die VLB moederborden zou de Diamond kaart goed staan! Die Diamond is gebaseerd op de Cirrus GD54xx chips (afhankelijk welke variant kaart dit is) en daarmee erg goed qua compatibiliteit èn bovengemiddeld snel. Het is dat ik al 2x een 5428 heb draaien :P
Die POD wordt wel gezien als ultieme socket 3 cpu. En draait als het goed is net zo goed op een 5v-only bordje :)

Zo'n P2-333 zonder multi-lock is wel een ideale CPU! Engineering sample? Tot welke multi kan deze worden ingesteld? Ook grote kans dat deze een FSB van 83 trekt trouwens :P

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Ideaal zou zijn om voor elke generatie een aparte PC en dan netjes naast elkaar te hebben staan, maar daar is helaas niet de ruimte voor, en andere toekomstplannen.

Pentium Overdrive heeft een eigen VRM en is gemaakt om op een 5V bord te draaien. Ik heb 'm ook draaiend gehad in de Deskpro XE, staat zelfs netjes de dipswitch instellingen voor in de kast :P

Klamath en vroege Deschutes hebben een unlocked multiplier. Al schijnt de Deschutes L2 cache een 2x multiplier niet liev te vinden en disablen dan.

Het Tyan bord is trouwens een 440LX bord, en volgens mij max 5x multiplier. maar leuk underclocken is dan wel weer leuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Vinnie schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 14:26:
Ideaal zou zijn om voor elke generatie een aparte PC en dan netjes naast elkaar te hebben staan, maar daar is helaas niet de ruimte voor, en andere toekomstplannen.
Wanneer je de ruimte hebt is deze hobby zo makkelijk te escaleren :+
Zodra je de generaties hebt, komen de sub-generaties en daarna twee bijzondere systemen uit één subgeneratie... Het lastigste is om je grenzen te kennen!
Pentium Overdrive heeft een eigen VRM en is gemaakt om op een 5V bord te draaien. Ik heb 'm ook draaiend gehad in de Deskpro XE, staat zelfs netjes de dipswitch instellingen voor in de kast :P
Ik heb het stiekem al gezien op ultimateretro. Op een ISA gebaseerd systeem verbaast het me dat duurt een ding is! Ik zou het juist alleen verwachten bij een laat VLB of PCI systeem. Ik verwacht trouwens dat een Am5x86 ook moet werken met een interposer of zo'n turbochip.
Klamath en vroege Deschutes hebben een unlocked multiplier. Al schijnt de Deschutes L2 cache een 2x multiplier niet liev te vinden en disablen dan.

Het Tyan bord is trouwens een 440LX bord, en volgens mij max 5x multiplier. maar leuk underclocken is dan wel weer leuk.
Mocht je deze op 5x75 (375) of 5x83 (415) krijgen, heb je ook het voordeel van de snellere geheugen toegang! Moeten je PCI apparaten het ook wel trekken natuurlijk... Doet deze trouwens AGP? En TNT2 zou dan erg mooi zijn met een overklok!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
@Waterbeesje
Grenzen kennen, jah. Lastig :P En dan heb ik niet gehad over de consoles (oa Super Famicom, Genesis, Saturn). Amiga 1200 moet ook nogsteeds re-capped worden. Ooit.

Met OEM's weet je het nooit wat wel of niet werkt, al is dat bij de 486 meer de norm dan uitzondering :+
Cyrix cpu's kan misschien nog wel het lastigste zijn. DX4-100 ODP werkt trouwens ook prima. Ding wordt wel heet... DX2-66 ook, maar dat is dan ook wel weer 5V.

Pentium 60/66 was ook zo'n 5V heethoofd :+

Betreft het Tyan bord, ik zie alleen multiplier instellingen van 3.5 tot 5x.Maar ongetwijfeld zullen er unlisted combinatie mogelijk zijn. Zo geen mogelijkheid tot aanpassen FSB, maar het ging mij dan vooral om underclock mogelijkheden. 333 Deschutes underclocked is dan helemaal zuiniger dan een stock Klamath :P

ISA/PCI2.1/AGP yup. En ik heb inderdaad een paar leuke TNT2 Pro's liggen. Wel met maar 16MB, maar dat heb je nogal snel met OEM kaartjes. Wel heerlijk passief zonder irritant fannetje wat binnen een jaar gaat ratelen.

Nu heb ik wel een ander bord die iets meer kan, en een 440BX chipset, maar daar zit de ATX connector tussen de CPU slot en I/O (shield) locatie. In de kast die ik heb is het gewoon voor mijn gevoel niet fijn weg te werken. Of de ATX kabel komt tegen de CPU aan, of tegen de fangrill van de voeding. Ja, dat ding hang precies boven het moederbord. Dat was ook een oeps moment toen ik me dat realiseerde :X

En als snelheid een ding was, had ik wel iets gekozen met meer pit :P

[ Voor 3% gewijzigd door Vinnie op 22-03-2022 23:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ik krijg de Paradise (WD90C31A-LR met 1 MB) niet aan de praat in de 286. :(

De kaart doet het prima in een Compaq Prolinea, dus dat werkt. Ik ben bang dat de kaart te nieuw is... Als iemand nog ideeën heeft.

-Alle jumpers / dipswitches geprobeerd.
-De BIOS heeft geen optie om de on-board video uit te schakelen, enkel de modus. (EGA/CGA, 40 lijnen, 80 lijnen, monochroom)

Wanneer de kaart geïnstalleerd is krijg ik beep codes, 1x lang + 3x kort (VGA error)
Vervolgens een voor mij onbekende beep code; lang-kort-lang-lang-kort-kort

Op Vogons heb ik reeds een topic geopend.O-)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

PD2JK schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 15:03:

De kaart doet het prima in een Compaq Prolinea, dus dat werkt. Ik ben bang dat de kaart te nieuw is... Als iemand nog ideeën heeft.

-De BIOS heeft geen optie om de on-board video uit te schakelen, enkel de modus. (EGA/CGA, 40 lijnen, 80 lijnen, monochroom)

Wanneer de kaart geïnstalleerd is krijg ik beep codes, 1x lang + 3x kort (VGA error)

Je kan proberen om monochrome in te schakelen. De meeste IBM-compatible PC's van die tijd hebben een dual-display support wanneer je een mono en color kaart gebruikt. Als het goed is zou de paradise dan geen problemen meer mogen geven.

Heb jij verder misschien documentatie voor dat moederbord?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

PD2JK schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 15:03:

Da's een flinke kaart voor een 286 :P
De kaart werkt, zoals je hebt getest met de Compaq. Dat betekent dat het echt in de 286 moet zitten.

Destijds was het zo dat de MDA, Hercules en CGA kaarten geen eigen BIOS hadden en draaiden op een BIOS-implementatie. De EGA en VGA hebben deze BIOS-extensie wel, en zitten in een andere adresruimte in het geheugen.

Hoe veel RAM zit er in de computer? Heb je ook de adresruimte tussen 640kB en 1MB benut voor RAM? Dat is namelijk waar ook de VGA BIOS zou moeten komen te zitten. Veel systemen hadden de optie om dit gebied te 'schaduwen' en het VGA bios daarheen te kopiëren. Als de 'schaduw' optie is uitgeschakeld voor de VGA-adresruimte maar wel als RAM wordt geladen door de BIOS of het OS, kan dat conflicten geven. Met checkit kun je controleren of deze adresruimte beschikbaar is.

Wat voor onboard video zit er in de 286? Ook VGA? Dan kan het zijn dat de twee BIOS-extensies met elkaar ruziën. Je kan dan proberen of het helpt die van de onboard kaart van het moederbord af te lepelen. Daarbij kan een reseat + schoonmaak geen kwaad met HW van deze leeftijd :P

En zoals @InjecTioN aangeeft: wat meer info over het moederbord zou misschien ook helpen. Deze is vast ook terug te vinden op UltimateRetro

Edit: het blijkt dus een Philips P3238 moederbordje met onboard Chips&Tech 82C451 VGA chip te zijn.

Je zou kunnen proberen wat het systeem doet met veel minder geheugen, 2x 256kB latjes bijvoorbeeld.

[ Voor 5% gewijzigd door Waterbeesje op 25-03-2022 15:47 ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-09 22:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@Waterbeesje open de foto's eens op de link die je geeft en kijk eens wie ze geupload heeft ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Overigens bedenk ik me net iets: hoe groot is die kast? Familie van me had ook zo'n Philips 286 destijds. Maar als ik me goed herinner gingen insteekkaarten daar horizontaal in en niet verticaal.
Als ik het plaatje van het mobo zie, dan is daar een enkel slot. Het zou me zomaar niks verbazen als dat eigenlijk een riser slot is en geen ISA slot. Ziet er ook niet uit als dusdanig. If so, dan zou ik eens op de riser zelf zoeken of daar iets staat.

Zo niet: in BIOS eens kijken of je IRQ toewijzing kunt veranderen (ene setting is level iirc, andere naam ben ik even kwijt)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Dank voor de replies. Ik heb inderdaad die foto's geupload, zonder de 3 slots riser.
Ik ga opzoek naar 2x 256KB SIMM's en kijken wat er dan gebeurd. Heldere uitleg. :)
Documentatie heb ik helaas niet, daar waren al meer mensen naar opzoek als je gaat speuren op internet...

De riser heeft enkel een aantal tantaal condensators. Ik ga opzoek naar een paar ISA kaarten waarvan ik zeker weer dat die werken. Ik moet natuurlijk wel werkende ISA sloten hebben. ;)

[ Voor 49% gewijzigd door PD2JK op 25-03-2022 20:35 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

PD2JK schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 20:30:
Dank voor de replies. Ik heb inderdaad die foto's geupload, zonder de 3 slots riser.
Ik ga opzoek naar 2x 256KB SIMM's en kijken wat er dan gebeurd. Heldere uitleg. :)
Documentatie heb ik helaas niet, daar waren al meer mensen naar opzoek als je gaat speuren op internet...

De riser heeft enkel een aantal tantaal condensators. Ik ga opzoek naar een paar ISA kaarten waarvan ik zeker weer dat die werken. Ik moet natuurlijk wel werkende ISA sloten hebben. ;)
had je de videokaart direct in dat slot ingeprikt dan? Zonder riser card that is?

Het kan heel goed zijn dat je nu best wat geluk hebt gehad. Die connectors voor risers zijn vaak proprietary sloten. Mocht die dus toevallig passen, dan bestaat er echt wel de mogelijkheid dat dit iets stuk maakt door en verkeerde pinout.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Uiteraard mét riser, ik zal het ook niet rechtstreeks in het slot proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dooie riser kun je iig uitsluiten. Anders had je die VGA error piepjes niet gehad :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Had je trouwens de Ds1 jumper naast de (ik denk) VGA aansluiting ook gehad bij je test?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

DS1 als in het rode dipswitch blokje? Jep, één voor één open en/of dicht gezet, hopende hiermee de onboard vga uit te zetten maar helaas. Dit lijken enkel opties voor output modi.

[ Voor 4% gewijzigd door PD2JK op 25-03-2022 22:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

YouTube: Philips P3230 286 retro PC cleanup and repair challenge
Vanaf ca 7 minuten zie je dat er een extern programma gebruikt wordt om de bios settings verder aan te passen. Dat wordt zoeken of de maker van die video contacten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

De setup(s) die hij gebruikt komen overeen met de setup welke ik gebruik. Helaas geen shadow of disable functies...

Ik ga in ieder geval opzoek naar 256KB modules en een werkende ISA kaart, bijvoorbeeld een geluidskaart. Dank allen en wordt vervolgd. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Ik ben wel benieuwd!

Mijn IBM model 30 8086 en 30-286 hebben ook een onboard MCGA en VGA oplossing. Wanneer k daar een willekeurige (S)VGA kaart in stop (trident 8800, et4000, S3 928, Cirrus 5424, Chips 451) schakelt automatisch de onboard kaart uit en wordt automatisch overgeschakeld naar de nieuwe.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

@PD2JK even out-of-the-box: het klinkt misschien raar, maar zou je eens kunnen kijken of er een van de/welke van de twee EPROM’s een character ROM is?

Ik heb de technische schema’s van de Commodore PC10-III/PC20-III eens doorgenomen om te zien hoe dat werkt. Daarbij wordt sw0 op 1 gezet, en worden sw1-3 op 0 gezet voor een alternatieve videokaart (no video mode).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/03IbvhYjHbTLpm4AfIc3sAa12Mk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qs7MyCneTKnhOqB6GK5UaDuv.jpg?f=fotoalbum_large

Wanneer ik de schema’s doorneem voor de werking, dan zie ik dat address line 14 omlaag wordt gehaald (ground), wat de character rom waarschijnlijk effectief uitschakelt. Je zou dus eens kunnen kijken of een van de twee EPROM’s een character ROM is. Als die dat is: even eruit trekken om te zien of het daarna wel werkt. Het kan echter ook zo zijn dat er 2 EPROM’s gebruikt zijn voor 1 BIOS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Ik zie overigens net dat het odd & even BIOS ROM betreffen. Misschien even doormeten waar de niet gepopuleerde header soldeerpunten op uit komen. Wellicht zijn die pins gewoon niet gesoldeerd, terwijl dat wel de werking heeft om de video IC uit te schakelen. (W32 en W33)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hwmF_f2B4CsEKMoYZdorYNdSXVA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KhfhhEcIQ6yzN1Ccy36mUlRJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@InjecTioN Zo die heb ik even over hoofd gezien zeg :o Dat geeft perspectief. Maandag heb ik weer tijd om er mee aan de slag te gaan. :)

W33 zit gekoppeld aan de IRQ pin volgens de F82C451 datasheet. IRQ selectie wellicht? (Keuze uit twee dan).
Jumper DS1 zie ik nu ook, die zit bij een seriële poort, 9 pins.

[ Voor 39% gewijzigd door PD2JK op 26-03-2022 20:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PD2JK
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Helaas deed W33 en W32 weinig goeds. Ik kreeg een mooie PROM error + flinke oranje distortion op beeld geserveerd. Toen met een jumper en een pincet aan de slag om *alle* (niet gesoldeerde) jumper-headers af te gaan, toen uit kwam bij W54. Hmm geen beeld en ook geen error beeps... Zou het? Jawel! We hebben beeld. *D

(W54 zit onder de keyboard connector)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pIDAfpwvwwA3iCficazS4rD-pdU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xTgYGcc7iN78mfUKk58sTIOA.jpg?f=fotoalbum_large

Maar ook een probleem erbij. Misschien door het vele in- en uitschakelen krijg ik een Error 17 - Keyboard Controller Error... Daarnaast blijven alle keyboard leds branden.
Eerst maar even een CMOS reset doen; Dallas een nachtje van de spanning af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

PD2JK schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:34:
Helaas deed W33 en W32 weinig goeds. Ik kreeg een mooie PROM error + flinke oranje distortion op beeld geserveerd. Toen met een jumper en een pincet aan de slag om *alle* (niet gesoldeerde) jumper-headers af te gaan, toen uit kwam bij W54. Hmm geen beeld en ook geen error beeps... Zou het? Jawel! We hebben beeld. *D

(onder de keyboard connector)
[Afbeelding]

Maar ook een probleem erbij. Misschien door het vele in- en uitschakelen krijg ik een Error 17 - Keyboard Controller Error...
Eerst maar even een CMOS reset doen; Dallas een nachtje van de spanning af.
Dat is al veelbelovend! :D :9~

Ik ben benieuwd wat het resultaat is van de CMOS reset. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Mooi dat dit nu goed lijkt te werken! :D
Weer een jumpertje waarvan de werking in kaart is gebracht!
Nu nog de rest van het bordje documenteren voor Ultimateretro? :P

Die Dallas zou ik persoonlijk gelijk doorslijpen en er een 2032 op zetten :P Weet je zeker dat er niet met een brak voltage halve instellingen opgeslagen blijven.

Die keyboard errors kunnen ook nog komen doordat er wat slijtage / vuil in de connector zit trouwens. Of even wat IC's optillen en terug zetten om zeker te zijn dat er geen troep tussen zit.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Kwam bij toeval NOS CT1920 AWE32 Upgrade modules tegen. Nooit eerder tegengekomen.
https://www.ebay.nl/itm/304410523081

En de unlocked Pentium II's zijn binnen. Zodra er tijd voor is even voor gaan zitten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vinnie schreef op maandag 28 maart 2022 @ 17:43:
Kwam bij toeval NOS CT1920 AWE32 Upgrade modules tegen. Nooit eerder tegengekomen.

En de unlocked Pentium II's zijn binnen. Zodra er tijd voor is even voor gaan zitten :)
Die zijn even zeldzaam als de GUS Ace. Behoorlijk schappelijke prijs voor eBay. Zou bijna geneigd zijn eentje te kopen (al ben ik geen grote AWE-fan en heb ik al een paar AWE64's), ware het niet die hoge verzendkosten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

dion_b schreef op maandag 28 maart 2022 @ 18:57:
[...]

Die zijn even zeldzaam als de GUS Ace. Behoorlijk schappelijke prijs voor eBay. Zou bijna geneigd zijn eentje te kopen (al ben ik geen grote AWE-fan en heb ik al een paar AWE64's), ware het niet die hoge verzendkosten.
Exact die verzendkosten houden mij ook tegen. Misschien met een groepje Tweakers een “inkoopactie” faciliteren? Ik denk er zelf iig ook even over na. Scheelt toch weer wat in prijs!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Vinnie schreef op maandag 28 maart 2022 @ 17:43:

Is wel wat handzamer qua combinatie, want in principe kun je kaart plus upgrade in twee slots stapelen.
Ik heb een AWE32 en da's een full size kaart, gok 30 cm lang ofzo. Laat ik het zo zeggen: ben blij dat ik een bigtower heb :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
1 of 100 kaarten bestellen maakt in dit geval niet uit, soms is eBay wat dat betreft echt frut. Je betaalt ongeacht aantal rond de 100 dollar per kaart, inclusief verzend en import. Dat is flink.

Bij elke kaart meer betaal je ook meer verzendkosten/import :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vinnie schreef op maandag 28 maart 2022 @ 21:58:
1 of 100 kaarten bestellen maakt in dit geval niet uit, soms is eBay wat dat betreft echt frut. Je betaalt ongeacht aantal rond de 100 dollar per kaart, inclusief verzend en import. Dat is flink.

Bij elke kaart meer betaal je ook meer verzendkosten/import :/
Valt mee. Met 1 kaart betaal je USD 30 verzendkosten en USD 25 inklaring, met 4 kaarten USD 70 verzendkosten (dus USD 17.50 per kaart) en USD 80 inklaring (dus USD 20 per kaart). Die ene kaart gaat USD 120 kosten, per vier kosten ze USD 102.50 per stuk. Nog steeds te duur, maar het scheelt wel. Overigens, binnen US is het pickup only in een dorp in New Hampshire, dat is waarschijnlijk waarom ze nog te koop staan :P

* dion_b had een achterneef die op Harvard (uurtje hiervandaan) studeerde, maar die is - gelukkig voor hem en minder gelukkig voor ons - vorig jaar afgestudeerd :'(

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-09 11:55
Ik zit weer eens een portie te klooien met m'n XP2500+ bak. Heb de GF4Ti4200 vervangen voor een Ati Radeon 9600, maar het is nogal een opgave om fatsoenlijke XP drivers te vinden. Catalyst 10.2 doet het in windows perfect, maar krijg er allerlei Direct3D errors mee, dat er onvoldoende geheugen zou zijn. Catalyst 8 en 9 geven geen beeld. Catalyst 7.1 doet het, maar bij een 3DMark benchmark loopt de computer vast. Dus nu naar 6.12 in de hoop dat die het wel doet.

Het is wel weer oude tijden herleven met ATI. Vroeger ook veel gezeik mee gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Geinig dat er zoveel ervaringen zijn met drivers. Ik heb juist nooit gezeik gehad met welke driver dan ook, met de Radeon 9500 en 9800 Pro. :)

Slechte herinneringen heb ik wel aan de SiI3112 controller met twee Maxtor Dmax9 in RAID0, dat was een partij instabiel... En er is een instabiele driver voor de AMD Irongate 750 chipset (751+756) voor win9x.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

FunFair schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 15:59:
Ik zit weer eens een portie te klooien met m'n XP2500+ bak. Heb de GF4Ti4200 vervangen voor een Ati Radeon 9600, maar het is nogal een opgave om fatsoenlijke XP drivers te vinden. Catalyst 10.2 doet het in windows perfect, maar krijg er allerlei Direct3D errors mee, dat er onvoldoende geheugen zou zijn. Catalyst 8 en 9 geven geen beeld. Catalyst 7.1 doet het, maar bij een 3DMark benchmark loopt de computer vast. Dus nu naar 6.12 in de hoop dat die het wel doet.

Het is wel weer oude tijden herleven met ATI. Vroeger ook veel gezeik mee gehad.
nvidia naar Ati was vroeger drivercleaner of beter nog full reinstall.
Bij gebrek aan een drivercleaner die dat snapt: reinstall :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Windows 98SE/ME en VxD/WDM migraties tussen fabrikanten. Gegarandeerd feest :+
Sillicon Image heeft z'n kuurtjes, voor een 9x/NT machine dan liever een Promise of Highpoint controllertje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-09 19:51

Nemesizz

Untouchable

FunFair schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 15:59:

Laatst zelf ook gehad met een 9600 TX (ja TX, geen XT, is een OEM kaart en eigenlijk een 9500Pro). Heel veel problemen met drivers, en die van AMD komen zijn vreselijk brak (ging van 10K punten in 3dMark01 met Windows default drivers naar krap aan 8000 punten met de driver van AMD, en OpelGL games willen dan niet eens meer starten).

M'n eerste zelf gekochte kaart was toen een 9600 Pro en ook veel gezeik gehad met drivers altijd (driver op de driver CD werkte niet eens bijvoorbeeld). Had later zoiets van "misschien was het gewoon gebrek aan kennis/ervaring" , maar toen ik die 9600TX aan de praat probeerde te krijgen was het echt oude tijden herleven...en niet in positieve zin (ondertussen ook een 9000Pro, en 9200Se's gehad beetje zelfde verhaal altijd).

Oplossing was, net als wat ik 'vroeger' vaak moest met m'n Ati kaarten ; Omega Drivers.
Was wel even zoeken, maar Omega Driver erop, games draaien weer (zelfs OpenGL), mét de opties van CCC (dus dingen als Vsync zijn uit te zetten, iets wat met de Windows default driver niet kon).

Misschien het proberen waard.

Nu vraag menig persoon zich dan af "Als je zoveel problemen hebt waarom koop je die dingen dan?" was toen om budget technische redenen, GeForce kaarten waren toen te duur voor mij helaas, en er zat een te grote kloof in features tussen een MX en een GTS/Ti , terwijl bij Ati je wel de full-range features had alleen de kaart was dan trager tov het top model (een 9200se miste niet opzettelijk bepaalde typen shaders of DirectX features tov de duurdere modellen bijvoorbeeld).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Laatst online: 12:27
Nemesizz schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 18:13:
[...]

...

Nu vraag menig persoon zich dan af "Als je zoveel problemen hebt waarom koop je die dingen dan?" was toen om budget technische redenen, GeForce kaarten waren toen te duur voor mij helaas, en er zat een te grote kloof in features tussen een MX en een GTS/Ti , terwijl bij Ati je wel de full-range features had alleen de kaart was dan trager tov het top model (een 9200se miste niet opzettelijk bepaalde typen shaders of DirectX features tov de duurdere modellen bijvoorbeeld).
Uhm, alles t/m de 9250 was gebaseerd op de R200 series (Direct3D 8 ). De 9500 en daarboven waren van de R300 series (Direct3D 9).

Dus ja, die lower-end kaarten misten wel degelijk features ten opzichte van de high-end.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-09 19:51

Nemesizz

Untouchable

NitroX infinity schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 18:22:
[...]

Uhm, alles t/m de 9250 was gebaseerd op de R200 series (Direct3D 8 ). De 9500 en daarboven waren van de R300 series (Direct3D 9).

Dus ja, die lower-end kaarten misten wel degelijk features ten opzichte van de high-end.
Ja ok dat wel, maar bij nVidia was het gat groter tussen de high-end en budget kaarten qua features.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunFair
Misschien is het een combi van VIA drivers en ATI drivers. Heb meerdere herinstallaties uitgevoerd van Windows XP SP3 en kan op google niet echt dezelfde symptomen vinden. Men heeft het over updaten naar SP2 e.d.

De VIA agp driver maakt vaak ook meer kapot dan je lief is. Bij opstarten geen beeld meer e.d. en bij de verkeerde driver versie dus ook.

Zal die omega drivers eens proberen, maar ik heb het nu in ieder geval stabiel werkend met Catalyst 6.12

De Legacy driver van AMD (10.2) detecteert de kaart overigens als een 9600/ X1050. 6.12 detecteert gewoon de 9600.

Het lijkt ook wel alsof de laatste drivers van Windows 98 voor diverse hardware stabieler zijn dan voor Windows XP. Alsof de support van oudere hardware te lang doorgezet is in nieuwe drivers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ik heb vroegah altijd gegamed met Radeons op Windows XP, een XP2000+ icm een 9600Pro en een XP 2800+ icm een 9800Pro. Nooit gedoe mee gehad, draaide retestabiel en heb er menig "lanparty" mee gehouden op mijn kamertje bij mijn ouders thuis :+

Het zal idd toch meer een conflict zijn met andere hardware in je systeem, VIA is niet de meest makkelijke chipset. Ik ging vroeger altijd voor de nForce chipsets, daarmee kon je later ook nog bepaalde drives voor bepaalde consoles flashen... :+

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunFair
Afgelopen maand weer wat verder gegaan met m'n retro sleeper 'bureaulamp'.

- LED strip bovenin de kast vervangen voor een exemplaar met 144 LEDs/m ipv 60.
- Verlichting van de RGB fan, LED strip en Front RGB van de kast schakelen aan wanneer ik m'n bureauverliching inschakel m.b.v. een ESP2866 die een relais stuurt.
- SBLive vervangen voor een Audigy 2 ZS. Deze kaart is estetisch mooier doordat hij wat langer is en voorzien is van gouden contacten i.p.v. gekleurd plastic.
- Gele PCB GF4+Zalman(goud) vervangen voor een zwarte PCB Radeon 9600+Zalman(grijs).
- ATX kabel voorzien van een zwarte braided extension cable.
- Ratjetoe aan PCI slot covers vervangen voor witgelakte exemplaren.

De kast ziet er nu van binnenuit meer uniform uit, waardoor het er strakker uit ziet.
Moet alleen nog een keer de front I/O kabels afdekken met iets en misschien nog een ledstripje om van onderaf wat beter te verlichten.

Laatst bezoek over de vloer die dacht dat het een vet moderne computer was dankzij de verlichting die erin zit (ondanks de quantum bigfoot die prominent voor de window staat). Die kon niet geloven dat het een single-core 1,8GHz machine was. RGB Sells.

-edit- foto's :) zoek de verschillen

Oud:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tax2Qu4HTZnXKG3Chn_t1MpA9sE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P5piAdVH8IctCCFQDRNIXzye.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuw
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fPXuit97_5qqT9ye0-YR3F70dhg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v2a5lyHgl0T34R9MED447Z0S.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O3ZCuBDkr3zElq7XmqIl9g6nDVQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gN4NaW2EMp9qlbz4u1pDavuM.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 35% gewijzigd door FunFair op 01-04-2022 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

FunFair schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 21:27:
(...)
De kast ziet er nu van binnenuit meer uniform uit, waardoor het er strakker uit ziet.
Moet alleen nog een keer de front I/O kabels afdekken met iets en misschien nog een ledstripje om van onderaf wat beter te verlichten.

Laatst bezoek over de vloer die dacht dat het een vet moderne computer was dankzij de verlichting die erin zit (ondanks de quantum bigfoot die prominent voor de window staat). Die kon niet geloven dat het een single-core 1,8GHz machine was. RGB Sells.
Goed bezig! Foto's volgen binnenkort zeker?
Een hogere Radeon 9x00 is m.i. wel een groter ding dan een GeForce. Maar misschien ligt het er aan dat ik destijds rooie fanboy was :p
Die front kabels zou je misschien in een kabelgootje kunnen leggen. Gewoon zo'n witte van de bouwmarkt, ziet er ook strak uit :)

Wat betreft dat licht: de conclusie is dat je rubbish components gewoon in een kast met raampje op marktplaats kunt dumpen, als er maar een mooi LED stripje in zit :p

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
Waterbeesje schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 22:55:
[...]

Goed bezig! Foto's volgen binnenkort zeker?
Een hogere Radeon 9x00 is m.i. wel een groter ding dan een GeForce. Maar misschien ligt het er aan dat ik destijds rooie fanboy was :p
Die front kabels zou je misschien in een kabelgootje kunnen leggen. Gewoon zo'n witte van de bouwmarkt, ziet er ook strak uit :)

Wat betreft dat licht: de conclusie is dat je rubbish components gewoon in een kast met raampje op marktplaats kunt dumpen, als er maar een mooi LED stripje in zit :p
Foto's toegevoegd :)

Kabelgootje gaat denk ik niet, maar heb nog steeds het idee om van aluminium een afdekplaatje te maken. Misschien dat dan nog even wit spuiten zodat het nog minder opvalt.
Lekker blijven knutselen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

De lichte kleur is inderdaad wel verfrissend! :D
Een wit plaatje is inderdaad wel zo strak, dan valt het mooi samen met de rest van de kleur in de kast!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunFair
Waterbeesje schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:37:
De lichte kleur is inderdaad wel verfrissend! :D
Een wit plaatje is inderdaad wel zo strak, dan valt het mooi samen met de rest van de kleur in de kast!
Haha het kleurtje komt zelfs nog niet goed over met de camera. In werkelijkheid is het een nog veel frisser blauw :) En als de kinderen willen dansen op zolder is het een disco lamp ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Blijkbaar heeft de 440LX chipset het probleem dat deze niet genoeg stroom kan leveren op de AGP bus voor een TNT2 |:(

K*t.

Dan maar weer alles uitbouwen. Met moeite het ander bord wat ik nog had liggen ingebouwd, met 440BX, en jawel hoor. Het boot \o/

Als ik dat nou van tevoren wist. Afijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Vinnie schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 23:20:
Blijkbaar heeft de 440LX chipset het probleem dat deze niet genoeg stroom kan leveren op de AGP bus voor een TNT2 |:(

K*t.

Dan maar weer alles uitbouwen. Met moeite het ander bord wat ik nog had liggen ingebouwd, met 440BX, en jawel hoor. Het boot \o/

Wut, geen TNT2? Sint dat de GeForce 2 Mx serie een stukje minder stroom trekt, en qua prestaties merk je dat nauwelijks met een LX bordje. Of meer een of ander exotisch geval, zoals een Trident of zo :p

Maar met een BX ben je weer veel flexibeler, maar is op zich al weer minder exotisch :)

Doet die ook Coppermine zover je weet? :D

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Geen drivers voor Windows 3.1x met een GF2, anders was dat misschien ook wel een optie geweest. Alhoewel ik vroeger ook een 440BX bordje heb gehad die geen GF2GTS wilde slikken :X

Nee, ik heb een te oude revisie van dit bord. Doet native alleen Katmai. VRM te oud afaik. Met een Slocket zou het kunnen, of A120 met A121 shorten op de Slot1 connector om 1.8V te forceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Katmai 450 of 500 is ook een mooie basis voor een dos-w98 machine :)
Als een tnt2 het niet doet op de LX, doet een m64 het misschien wel. Die vraagt minder stroom afaik. Voodoo 3 zou hier ook niet misstaan, als je die nog hebt liggen... En biedt ook een zeer goede vesa support!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Vinnie schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 23:20:

K*t.

Je zou eens kunnen kijken of er componenten (zoals condensators) een hogere weerstand hebben (ESR waarde met een ESR meter controleren). Als die een te hoge ESR weerstand hebben, dan zou je die kunnen vervangen. Dat betekent namelijk dat ze te oud en/of gewoon überhaupt niet capabel genoeg zijn. :)

Dat veroorzaakt overigens ook een hoger verbruik op de AGP poort.

Wel erg fijn dat je nog een alternatief bord had liggen. Goede keuze!

[ Voor 4% gewijzigd door InjecTioN op 02-04-2022 14:02 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Ik heb zowel een Voodoo3 als een Riva 128 op PCI, dat was ook de enige manier om te verifieren dat het mobo zelf niet defect was, of een ander probleem had. In het ergste geval kan daar later altijd wel op terug gevallen worden.

Ik was tot een uur of 2 afgelopen nacht bezig om te kijken of het met een ander bord alles aan te sluiten was, en het viel me niet tegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gfYbfn7Y9vQDs2v2jGZ26ilIXEE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v7cATvislj4JyV6ocrHqlwqk.png?f=fotoalbum_large

Even een test installatie van Windows 2000 gedaan om te kijken of alle hardware herkend werd en stabiel werkt.

Ook een hoop voordelen van dit bord:
- 440BX chipset, dus ook 100MHz FSB support en betere AGP ondersteuning
- Support voor Pentium II 233 t/m Pentium III 600 Katmai (of Coppermine met slocket of slot1 mod)
- SB-Link support voor het geval dat die nodig is
- Onboard SCSI (ik heb geen grote SCSI schijven, hint hint O-) )
- Award BIOS (ander bord heeft de WinBIOS, erg cool maar heeft wat rare bugs/eigenaardigheden)
- Floppy boot seek (jah, een pre voor nostalgie :+)

Welk bord is dit dan?

De ASUS P2B-DS rev1.05 *D

Volledige specs:
Intel Pentium II 333 Deschutes x2 (unlocked)
ASUS P2B-DS rev1.05 BIOS 1013 12/08/2000
Infineon 256MB PC133 CL2
HP/Compaq TNT2 Pro 16MB AGP
3dfx Voodoo2 12MB PCI van Powercolor
Orpheus I SoundCard
Western Digital 307AA 30GB IDE
1.44MB Floppydrive + 1.2MB 5.25" Floppydrive
LG DVD-RW (NOS)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LhJutwjIKqKGBM1A8qIbshy2sqg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yAlnYM1RZ7ZK8DuV83PFcZCS.png?f=fotoalbum_large

De kamer is nog een puinhoop verder, dus de rest zal ik later wel laten zien :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunFair
Heb je een PCI slot cooler op(onder) de TNT2 gezet?

Wel geil zo'n dual slot 1 :) alleen jammer dat die koelers altijd zo'n klein rot fannetje hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
FunFair schreef op zondag 3 april 2022 @ 10:00:
Heb je een PCI slot cooler op(onder) de TNT2 gezet?

Wel geil zo'n dual slot 1 :) alleen jammer dat die koelers altijd zo'n klein rot fannetje hebben.
Yup! Ik had er nog eentje liggen, en met een beetje luchtverplaatsing scheelt al een hele hoop. Vooral in een retrokast als deze.

Als eenmaal alles een beetje in orde is, dan kan ik nog een 120mm fan toevoegen, als vervanging van de PCI slot cooler, met een Zalman fanbracket die ergens nog heb liggen.

Dual Slot1 is inderdaad erg :9 Verkoper had in de beschrijving staan dat de coolers op de CPU's NOS waren, en ze klinken in ieder geval niet versleten en niet al te luid. Nette 5000~5500 RPM.

Alleen softwarematig is het uitzoekwerk. De TNT2 werkt totaal niet bij Unreal Tournament (die ik even snel had geinstalleerd als testsuite), UT window knippert in en uit, en de DirectX diag Direct3D test laat niks zien bij Direct3D hardware mode oid.

Voodoo2 met de laatste officiele reference driver voor Windows 2000, en 20FPS avg 640x480 is wel laag naar mijn idee, maar kan mij ook vergissen.

Misschien is NT4 een beter idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupke1
Vinnie schreef op zondag 3 april 2022 @ 19:17:
[...]

Yup! Ik had er nog eentje liggen, en met een beetje luchtverplaatsing scheelt al een hele hoop. Vooral in een retrokast als deze.

Als eenmaal alles een beetje in orde is, dan kan ik nog een 120mm fan toevoegen, als vervanging van de PCI slot cooler, met een Zalman fanbracket die ergens nog heb liggen.

Dual Slot1 is inderdaad erg :9 Verkoper had in de beschrijving staan dat de coolers op de CPU's NOS waren, en ze klinken in ieder geval niet versleten en niet al te luid. Nette 5000~5500 RPM.

Alleen softwarematig is het uitzoekwerk. De TNT2 werkt totaal niet bij Unreal Tournament (die ik even snel had geinstalleerd als testsuite), UT window knippert in en uit, en de DirectX diag Direct3D test laat niks zien bij Direct3D hardware mode oid.

Voodoo2 met de laatste officiele reference driver voor Windows 2000, en 20FPS avg 640x480 is wel laag naar mijn idee, maar kan mij ook vergissen.

Misschien is NT4 een beter idee?
Top bord!

Hier is de volgende build ook een Dual PII/PIII met een BX-gebaseerd SCSI-bord, maar dan van Iwill.
Verder zou ik NT4 vermijden als je bedoeling is om er een spelletje op te draaien. Dualboot Win98/2000 of triple pure Dos/Win98 en Win2000 is interessant. Denk er dan wel aan dat die 2de CPU bij de eerste twee uit de neus te peuteren staat. Enkel NT/2K/XP etc kunnen de tweede CPU gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dualboot? Gewoon van die verwisselbare HDD sledes, werkt prima en helemaal periode correct :)
Dualboot is niet alleen soms lastig om op te zetten, maar ook nog eens lastig om vanaf te komen mocht dat nodig zijn.
En het is niet dat een HDD van een paar GB nu nog steeds een halve nier kost :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Dat DOS/Windows 9x geen SMP ondersteund ben ik bekend mee ;)

En mwoh, zolang het oud genoeg is zijn er wel spelletjes die het doen onder NT4. Unreal Tournament is daar een van, zo ook Half-Life, en nog wel een paar waar ik zo niet op kom. Maar dat NT4 niet focussed is op spelletjes/multimedia is een understatement :+

Het zal sowieso een dualboot worden tussen een DOS en NT compatible OS. Genoeg tijd om uit te zoeken :P HDD sledes kunnen inderdaad ook, maar dan kun je alleen niet snel on-the-fly van gedachte veranderen :+

Misschien weer eens naar FreeDOS kijken. 1.3 is uit, met 1.2 was ik niet echt onder de indruk, teveel bugs. MS-DOS '7.1' ligt hier ook nog ergens, een of andere maffe 3rd party samenraapsel van binaries van DOS en Windows 95.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

SCSI! Toevallig heb ik dit weekend 4 st HP/Compaq 10k rpm schijven ontvangen van 36GB :p
Getest, low + high level format op de adaptec 2940uw en werken helemaal naar behoren. Laat maar iets weten als het interessant is @Vinnie !

Wat betreft games en Windows nt4: geen directX geeft zeker een fikse beperking op de mogelijkheden. Voor een dual P2/3 zou 2000 dan wel een erg mooie keuze zijn. Of misschien zelfs XP als je er 512MB ram achter zet. Die draait ook verrassend veel win 98 titels goed, samen met een DOS 7 partitie ideaal :) Voor win XP zou je zelfs de onofficiële lite kunnen opduikelen, die heeft maar 24MB ram nodig voor een redelijke ervaring.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
  • Laatst online: 19-09 00:13
The Eagle schreef op zondag 3 april 2022 @ 20:38:
Dualboot? Gewoon van die verwisselbare HDD sledes, werkt prima en helemaal periode correct :)
Dualboot is niet alleen soms lastig om op te zetten, maar ook nog eens lastig om vanaf te komen mocht dat nodig zijn.
En het is niet dat een HDD van een paar GB nu nog steeds een halve nier kost :P
Die wisselbare HDD sledes, ik had er vroeger een paar gekregen. Maar behalve dat daarmee een 3,5" HDD in een 5,25" inbouwruimte paste snapte ik nooit wat het nut ervan was? Het maakte je P-ATA schijf niet plots hot-swap (liep gewoon vast als je het deed :P ) en je kon de sledes ook niet los kopen voor extra schijven, was altijd met frame :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Naast fysieke multiboot zag ik het ook in het MKB in gebruik. Backup van alle belangrijke bestanden naar tweede schijf en schijf in de kluis (of, in het geval van een oom van me: meenemen naar schoonouders zodat ze niet in huis rond slingerden :+)
Beetje de vervanging van een portable USB HDD zeg maar. Alleen dan geen hotswap nee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Oh die sledes zijn wel ideaal als je met twee of drie besturingssystemen werkt, maar niet wilt rommelen met een multiboot. Of als je de data strict gescheiden wilt houden.

Op ICT scholen is het nog wel eens gebruikt om leerlingen en eigen os met admin rechten te laten gebruiken.
Ook in het bedrijfsleven kon het handig zijn om grote data bestanden te verslepen voor er goede netwerken en snel internet bestonden.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
DirectX voor Windows NT4.0 is er wel degelijk, maar niet erg praktisch, de laatste versie die je erop kan draaien is blijkbaar DirectX 5. Maar gezien OpenGL en Glide wel willen snap ik wel waarom dingen als UT, Quake 3, Half-Life erop werken.

Geen probleem, dan focus ik gewoon op Windows 2000 of XP (lite). Geheugen moet ook geen probleem zijn, daar val wel iets aan toe te voegen, mocht het nodig zijn.

Ik heb op school ook nog gebruik gemaakt van hdd-sledes, maar laatste 2 jaar school had ik er genoeg van en had ik de rest gedaan op een eigen laptop.

edit: ik merk trouwens dat de Kernel Times van de CPU-Usage in de Taskmanager bijna volledig rood blijft, en rond de 50%, heel apart. En system is 99% idle. Frisse Windows 2000 installatie met SP4 erna.

[ Voor 15% gewijzigd door Vinnie op 03-04-2022 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
The Eagle schreef op zondag 3 april 2022 @ 21:30:
Naast fysieke multiboot zag ik het ook in het MKB in gebruik. Backup van alle belangrijke bestanden naar tweede schijf en schijf in de kluis (of, in het geval van een oom van me: meenemen naar schoonouders zodat ze niet in huis rond slingerden :+)
Beetje de vervanging van een portable USB HDD zeg maar. Alleen dan geen hotswap nee :P
Waterbeesje schreef op zondag 3 april 2022 @ 21:31:
Oh die sledes zijn wel ideaal als je met twee of drie besturingssystemen werkt, maar niet wilt rommelen met een multiboot. Of als je de data strict gescheiden wilt houden.

Op ICT scholen is het nog wel eens gebruikt om leerlingen en eigen os met admin rechten te laten gebruiken.
Ook in het bedrijfsleven kon het handig zijn om grote data bestanden te verslepen voor er goede netwerken en snel internet bestonden.
Ik ben ze ook op school tegengekomen destijds, maar daar werden ze alleen gebruikt om de HDD na lestijd uit te nemen zodat de PC's niet zonder toezicht gebruikt konden worden.

Die dingen waren ook geen standaard maat. Alleen sledes van hetzelfde merk en type was uitwisselbaar. En je kon de sledes vaak niet los kopen, dus als je wilde multibooten moest je meerdere setjes kopen en had je frames over :P

Ik kan me nu opeens ook herinneren dat ik zo'n ding bij een klasgenoot thuis tegenkwam... kwam daar om een probleem met het booten op te lossen... had hij 2 schijven in 2 van deze sledes en had ze andersom teruggezet waardoor de master/slave jumper niet meer klopte en het BIOS bleef hangen :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Josefien schreef op zondag 3 april 2022 @ 22:17:
Ik kan me nu opeens ook herinneren dat ik zo'n ding bij een klasgenoot thuis tegenkwam... kwam daar om een probleem met het booten op te lossen... had hij 2 schijven in 2 van deze sledes en had ze andersom teruggezet waardoor de master/slave jumper niet meer klopte en het BIOS bleef hangen :o
Master/Slave is altijd leuk :+ Of die enkele schijf waarbij er ook nog verschil zit tussen Master met Slave device, single, master with atapi slave device.

Cable Select werkt ook lang niet altijd.

Of een systeem waarbij 2 ata devices op een aparte IDE kanaal master resulteert in een systeem wat niet wil booten, maar beide devices op een enkele IDE in Master/Slave wel. Wat dat betreft is SATA wel een mooie oplossing (behalve dan die connector, IDE/SCSI kan je wat lomper mee omgaan :+ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
Hier had ik WD schijfjes met single, master, slave en cable select :P

Ik las laatst dat cable select alleen goed werkt met daarvoor gemaakte kabels, vandaar dat het vroeger niet altijd werkte :P

Overigens herinner ik me nog m'n eerste blunder (en enige!) met dat master/slave gedoe :o Cd-speler vervangen die samen met een brander op hetzelfde kanaal zat. Werd na inbouw niet herkent door het BIOS, ik bracht de speler zelfs terug naar de winkel voor een ander model omdat ik dacht dat het aan de speler lag. Pas een dag later kwam ik erachter dat ik ze beide op slave had staan 8)7 Hoe dat kwam weet ik niet, je zou haast denken dat ik de instelling had overgenomen v/h bestaand exemplaar 8)7 Maar goed, dat was ook een v/d eerste keren dat ik aan de pc sleutelde, daarvoor deed m'n pa dat altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Hehe ... Probeer eens een Connor uit de 3000 of 30000 serie naast een andere ata of een atapi drive te krijgen zou ik zeggen...
Vaarwel bekende master/slaven/single kennis, welkom ultieme frustratie :x

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupke1
Goeie tip voor wie met ATAPI naar USB-adapters werkt: soms wordt een schijf niet herkend door die adapter wanneer de jumper op CS (Cable Select) staat. Best even alle positites testen voor je de schijf als "kapot" markeert.
Ik test die dan ten laatste leste nog eens in mijn native IDE testsysteem, en als die daar nog steeds niet wordt gedetecteerd, krijgt die een letterlijke klop van de hamer voor die de ijzerbak in belandt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

CS hadden ze nooit moeten verzinnen.... Ook buiten een USB ding en op een echte IDE controller heeft dat enkel ellende (zelfs degelijke dingen als die van Promise).

Maar het testen op een echte native IDE poort is inderdaad een van de beste tests! Liefst ook op master/single alleen op de kabel :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Jumpers, altijd leuk idd.
Ng een leuke toepassing van die HDD craddles: testen wat een virus doet. In je testmachine een craddle waarvan de write line van de IDE is doorgehaald. Virus kan dan proberen wat ie wil, maar er gaat geen bitje om op de OS disk. Kan uiteraard ook met het doorknippen van de juiste lijn van een IDE kabel, maar zoals al aangegeven: meestal heb je craddles over (en kabels tekort) :P

Werkt overigens niet met SATA of USB ;)

[ Voor 5% gewijzigd door The Eagle op 04-04-2022 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 01:49
Vinnie schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 23:50:
Geen drivers voor Windows 3.1x met een GF2, anders was dat misschien ook wel een optie geweest.
Allereerst de complimenten voor het bijzondere systeem met de 2 Slot 1 processoren.
Wat betreft het ontbreken van Windows 3.1x drivers voor systemen met een videokaart waarvoor de drivers ontbreken zit/zat ik met een soortgelijk probleem.
Ik heb namelijk een Dell Precision 670 waar een Nvidia Quadro FX 540 in zit en waar ik al een tijdje mee zit te rommelen. MS-DOS 6.22 was/is zo geïnstalleerd, maar het ontbreken van een Windows 3.1x driver heeft mij doen besluiten dat niet te installeren.
Echter heb ik begrepen dat er een universele driver genaamd SVGA.EXE bestaat (zie Google) die het mogelijk zou moeten maken om meer dan 16 kleuren te krijgen.
Heeft iemand hier daar al ervaring mee?
Ikzelf ga dat waarschijnlijk niet doen, maar misschien is svga.exe een optie voor een volgend project.
Ik heb inmiddels al besloten om het voor deze machine bij 2000 en hoger te laten, omdat dit (net als bij jou systeem denk ik het geval is) makkelijker is en het meest passend. Voor Windows Me en lager kies ik liever een wat ouder machientje.
Op dit moment heb ik Dell SBS 2003 Premium op de machine gezet en dat draait prima.
Het ding functioneert nu zelfs als WSUS server voor alle Windows versies vanaf 2000 tot en met 2008 inclusief wat andere MS-Software (zoals Virtual PC, Virtual Server, Office XP/2000 etc.).
Aangezien ik nog genoeg schijfruimte heb ga ik dat waarschijnlijk zelfs uitbreiden naar Windows 7/2008R2, maar niet hoger.
Wat multi-boot betreft heeft F12 (specifiek voor Dell machines) mijn voorkeur, want zoals iemand anders al schreef is multi-boot erop zetten makkelijker dan er weer afhalen. Je kan met F12 kiezen vanaf welk medium je wilt opstarten. Helaas kan je bij de Precision 670 niet kiezen voor een aparte (SATA) schijf, dus moet ik SATA 0 of 1 in de Bios disable-en.
Als je wel ervoor kiest om meerdere (Microsoft) operating systemen te installeren op dezelfde schijf dan is dat wel te doen, maar dan moet je op een paar dingen letten zoals de juiste partities aanmaken en de juiste volgorde kiezen wat betreft installatie (van laag naar hoog wat betreft de versie van het OS). Met BCDEDIT kan je alles ook nog wel goed krijgen, maar dat is wat werk.

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Voor DOS zou je de write line denk ik wel kunnen onderbreken, maar ik denk dat Windows gaat flippen :P

De SVGA driver voor 3.1 heb ik persoonlijk alleen maar ellende mee gehad, maar misschien heeft iemand anders er betere ervaring mee.

En oh, bij het zoeken van andere dingen toenet een mooie SCSI schijf in de kast gevonden:
Quantum Atlas IV 9GB UW :9

Even kijken hoe dat gaat :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henk717
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 20:05
soedesh schreef op maandag 4 april 2022 @ 20:31:
[...]
Echter heb ik begrepen dat er een universele driver genaamd SVGA.EXE bestaat (zie Google) die het mogelijk zou moeten maken om meer dan 16 kleuren te krijgen.
Heeft iemand hier daar al ervaring mee?
Zeker, maar het is wel een keuze die je moet maken want het is niet perfect. Ja, je krijgt de goede kleuren maar je levert wel goed werkende full screen command prompts in gezien de driver enkel een paar hardcoded resoluties ondersteund. Dus in mijn multibooter laat ik die driver meestal gewoon weg en kies ik voor de stabiliteit. Games die daar problemen mee hebben kan ik draaien op Windows 98.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupke1
Van SCSI gesproken, hier ook enkele SCSI-schijven aan het testen. Onder meer een 2 GB Quantum RZ28, die je op foto ziet.

Gezien de aansluiting (50pins) en de dikte (als het een hamburger was,had je goed gegeten) zou ik gokken dat die uit 1994-1995 stamt en dat we er toen (inflatie niet meegerekend) gemakkelijk meer dan 1000 euro voor neertelden. In ieder geval werkt die vlekkeloos.

Testsysteem is een net gerevitaliseerde Intel SE440BX-2, PIII 500 OEM en 2*64 ram. Draait Win2000 op een relatief recente 40 GB ATA Maxtor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oeLLgRMCml6WFx0xzrrbgmvLPqs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y7zip8lXNh5my3vzFUzsF4FC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Josefien
Dat type 40GB Maxtor lijkt verdacht veel op een 6E040L0 :o Daar heb ik nogal gemengde gevoelens bij... ene kant was dat m'n eerste HDD upgrade destijds. Ze werden vrij warm en waren vrij traag voor een 7200rpm schijfje. En ook: gefrustreerd zijn waarom hij in HDTach niet boven de ~30MB/s uitkwam terwijl schijf en bord ATA66 zouden moeten ondersteunen... bleek je een 80-aderige kabel nodig te hebben die er niet in zat in het kant-en-klare systeem :P

Later heb ik op stage minstens 1 van dit type zien kapot gaan als in dat er op de PCB een klein vierkant chipje op zat waar dan een steekvlam uit kon komen :o Bij de 80GB variant was dat ook eens gebeurd.

Oh, en soms gingen ze ook defect door een probleem met de firmware, dan werd 'ie in het BIOS opeens herkent als een N40P met 0 bytes ruimte :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Toen de schijven nog nieuw verkocht werden heb ik veel Maxtor schijven gebruikt, maar de laatste jaren zie ik ze bij mij persoonlijk alleen maar overlijden. Van bad sectors, naar headcrashes en eentje vatte zelfs vlam, wtf.

(en toen zag ik je stukje over over een steekvlam, ik was dus niet de enige blijkbaar :X)

edit: niet helemaal retro, maar ik heb hier nog een OCZ Vertex2 die het nogsteeds doet :+

[ Voor 12% gewijzigd door Vinnie op 04-04-2022 22:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
Vinnie schreef op maandag 4 april 2022 @ 22:52:
(en toen zag ik je stukje over over een steekvlam, ik was dus niet de enige blijkbaar :X)
Dat was een stevige steekvlam ook nog :o Heb nog een foto v/d schade teruggevonden... was halverwege 2007 op m'n stageplaats.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4PePXwQl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yjmMx6Jl.jpg

Dit was het 40GB exemplaar :o Er stonden Norton Ghost-images op die niet meer te redden waren :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Die had dus de geest gegeven.... ;)

En inderdaad, zo heb ik er dus ook een gehad, flink schrikken geblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Maxtor... Ik ben ook geen fan :p
Ze gaan inderdaad vaker stuk dan een wd, Samsung of Seagate.
Hier trouwens nog een mooi exemplaar van de Hitachi Deskstar 80GB voor mijn neus liggen, blijkbaar een directe erfgenaam van de beruchte IBM deathstar. Klik, klik, klik, klik....

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Josefien
Schrikken was het zeker, vooral omdat het de eerste keer was dat ik rook/vuur uit PC-delen zag komen èn het was m'n 2 week stage :o

Edit: ik heb er alsnog eentje liggen, die nog niet verbrand is :P Is volgens mij ooit uit een sloper gehaald. Die ga ik eens nooit meer aanzetten :P

Hitachi Deskstar 80GB... daar heb ik juist goede ervaringen mee :o Snelle seek-tijden en nooit 1 kapot gehad. Alleen i.c.m. bepaalde mobo's werkte de HDD-led om onbekende reden niet :o

In m'n media-PC zit een Deskstar 160GB die het nog prima doet :D

[ Voor 16% gewijzigd door Josefien op 04-04-2022 23:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
De beruchte was dan ook de 75GXP variant, de rest van de Deathstars waren niet zo'n ramp meen ik mij te herinneren.

IBM/Hitachi maakte in principe prima schijven, WD heeft het overgenomen en verkoopt nogsteeds de Ultrastar Enterprise schijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
Ah, dat model heb ik wel over gelezen destijds maar zelf gelukkig nooit gehad :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flupke1
Hola, van die plof-Maxtors had ik nog niet gehoord. In ieder geval zit die hier op een ATA-33 aansluiting en wordt die niet tot het uiterste gedreven. Het is sowieso maar een tijdelijke setup voor de SCSI-schijven te testen. Daarna gaat deze config met een deftigere harde schijf in een een kastje als Command&Conquer-systeem.

En als die toch de geest geeft, dan zijn er genoeg vervangers die klaar staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Die deathstar is inderdaad één erg slechte serie geweest. Eerdere en latere schijven waren gewoon prima meestal. Hitachi nam de HDD toko over en zette de naam Deskstar voort. Men was de deathstar toen al weer vergeten :p

Hier ben ik aan het spelen met een PC Chips M577 moederbord en K6-2 op 500MHz (geen idee meer wat het origineel is). 3D Mark 99 valt niet eens tegen op een PCI tnt-vanta!

In deze opstelling zit trouwens een heel andere schijf: de quantum fireball ST van 5,1GB. Qua geluid zou ik het niet heb vinden als deze intern nog met mfm en stappenmotor zou draaien :')

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Hi allen,

Ik weet niet of ik hier op de juiste plek ben en of jullie mij kunnen helpen, maar ik hoop van wel.
Ik ben op zoek naar de naam van een retro PC game uit de jaren 1997-2000 (denk ik) wat ik vroeger erg vaak heb gespeeld met mijn broer. Helaas heb ik erg weinig info, maar wellicht herkent iemand het met behulp van de summiere beschrijving die ik kan geven:
- We speelden het in de tijd van Red Alert
- Het betreft een vechtspel à la King of Fighters 95/98 qua look and feel
- Één van de karakters was een mannetje met een enorm zwaard en (volgens mij) paars of groen haar
- Een ander karakter was een enorme dude met een grote knots

Meer kan ik me momenteel helaas niet herinneren. Mocht er bij iemand een belletje rinkelen, let me know! Alvast erg bedankt :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Majesty schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 10:39:
Hi allen,

Ik weet niet of ik hier op de juiste plek ben en of jullie mij kunnen helpen, maar ik hoop van wel.
Ik ben op zoek naar de naam van een retro PC game uit de jaren 1997-2000 (denk ik) wat ik vroeger erg vaak heb gespeeld met mijn broer. Helaas heb ik erg weinig info, maar wellicht herkent iemand het met behulp van de summiere beschrijving die ik kan geven:
- We speelden het in de tijd van Red Alert
- Het betreft een vechtspel à la King of Fighters 95/98 qua look and feel
- Één van de karakters was een mannetje met een enorm zwaard en (volgens mij) paars of groen haar
- Een ander karakter was een enorme dude met een grote knots

Meer kan ik me momenteel helaas niet herinneren. Mocht er bij iemand een belletje rinkelen, let me know! Alvast erg bedankt :).
Je bent de eerste en de laatste niet. Probeer het hier eens: [Centraal] Het 'Ik zoek de naam van een spel' topic - Deel 5
En vol;gens mij weet ik nog welk spel je bedoelt ook, alleen ik kan niet op de naam komen :X

[ Voor 4% gewijzigd door The Eagle op 05-04-2022 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Dat topic zocht ik, maar kreeg 'm vreemd genoeg niet gevonden via de zoek functie. My bad & thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:16

frapex

got r00t

Wat leuk om te lezen over dual Pentium II builds :9~. Ik heb hier nog een Soyo SY-D6IBA (SCSI onboard) met 2x Pentium II 350MHz en 1GB 896MB RAM liggen. Ligt ook alweer meer dan 10 jaar ongebruikt op de plank, heeft lange tijd dienst gedaan als thuisserver.

Moet toch maar eens kijken of het geheel nog werkt. En wellicht ook maar eens kijken of een 2x Pentium II 450MHz configuratie werkend te krijgen is. Dat is destijds helaas mislukt ([CPU] Dual P2-450 instabiliteit), mogelijk door verschillende S-Spec (SL2U7 en SL2WB) van de processors :'(. De S-Spec van de Pentium II 350MHz processors verschillen trouwens ook, maar werken wel prima samen.

Owja, ik heb hier een stuk of wat Gravis Ultrasound programma's (bijvoorbeeld playmidi.exe en ultramid.exe) die niet werken op een 286 processor. Met EMU386 werken de programma's wel, maar alles gaat dan in slow motion :'). Zou het mogelijk zijn om de binaries te decompilen/disassemblen en weer opnieuw te compilen/assemblen zonder 386 instructies? Wie helpt me op weg? :>

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

frapex schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 14:23:
Wat leuk om te lezen over dual Pentium II builds :9~. Ik heb hier nog een Soyo SY-D6IBA (SCSI onboard) met 2x Pentium II 350MHz en 1GB RAM liggen. Ligt ook alweer meer dan 10 jaar ongebruikt op de plank, heeft lange tijd dienst gedaan als thuisserver.

Moet toch maar eens kijken of het geheel nog werkt. En wellicht ook maar eens kijken of een 2x Pentium II 450MHz configuratie werkend te krijgen is. Dat is destijds helaas mislukt ([CPU] Dual P2-450 instabiliteit), mogelijk door verschillende S-Spec (SL2U7 en SL2WB) van de processors :'(. De S-Spec van de Pentium II 350MHz processors verschillen trouwens ook, maar werken wel prima samen.
Ik verwacht dat je intussen al wat meer kennis van Linux hebt op kunnen bouwen. Je kan in /var/log/messages en /var/log/dmesg (na een reboot /var/log/dmesg.0 (last session)) misschien nog wel wat informatie achterhalen van tijdens de crash. Daarbij is het misschien ook nog mogelijk om tijdens de crash gewoon via ssh verder te gaan? Het klinkt namelijk ook een beetje als een videokaart die niet helemaal lekker “speelt” met de CPU’s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-09 21:56
Hier begint het ook weer te kriebelen om weer aan de slag te gaan met good old DOS games zonder emulatie. Maar ik wil geen antieke hardware daarvoor in zetten. Enkele maanden terug had ik een video gezien op youtube met een compacte all-in-one oplossing alleen met recente hardware zoals een NUC welke volledig werd ondersteund door DOS/Win95/98. Mijn GoogleFU laat mij in de steek en ik vind enkel artikelen hoe ik oude hardware hiervoor kan inzetten.

Weet iemand het merk/model?

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Pagina: 1 ... 24 ... 88 Laatste