Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 101 102 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:29

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Uiteraard omdat het kan. Soort van ultieme 486, maar niet in snelheid, dat gaat niet lukken met een Intel DX4. Dan zal ik moeten upgraden naar een AMD met sowieso een interposer, en of dit moederbord dat allemaal slikt...

Er zal sowieso iets met himem.sys moeten gebeuren, anders kan alles boven 64MB niet eens aangesproken worden.

En dit SCSI beest wil ik nog aan de tand voelen. De huidige Adaptec 2742AT heeft namelijk ruzie met de BlueSCSI drive. De POST hangt na detectie van een virtuele drive.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vhQSKoiZFodAeAZe2LWrziGhPxk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nd8CMk9ysCUGiogOizNcseAY.jpg?f=fotoalbum_large

Toen waren beige computers heel gewoon.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:11

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PD2JK schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 23:14:
Uiteraard omdat het kan. Soort van ultieme 486, maar niet in snelheid, dat gaat niet lukken met een Intel DX4. Dan zal ik moeten upgraden naar een AMD met sowieso een interposer, en of dit moederbord dat allemaal slikt...

Er zal sowieso iets met himem.sys moeten gebeuren, anders kan alles boven 64MB niet eens aangesproken worden.

En dit SCSI beest wil ik nog aan de tand voelen. De huidige Adaptec 2742AT heeft namelijk ruzie met de BlueSCSI drive. De POST hangt na detectie van een virtuele drive.
~[Afbeelding]
Wow, een drive controller met zelfde CPU als een ST of Amiga en meer RAM :P

Trouwens, dat plaatje van cachechk - ik zie daar niet direct cachable limits in terug. Mis ik iets?

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 08-07-2026 23:53 ]

Oslik blyat! Oslik!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

dion_b schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 23:52:
[...]

Wow, een drive controller met zelfde CPU als een ST of Amiga en meer RAM :P

Trouwens, dat plaatje van cachechk - ik zie daar niet direct cachable limits in terug. Mis ik iets?
Dat was een foto met enkel 16MB (4x 4MB) er in. Cachechk v4 deed lastig, met v7 wilde het tooltje wel starten.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:00

Nemesizz

Untouchable

DoubleDutch schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 08:43:
Op het werk werd er een sampler apparaat de container in gegooid,zag in mijn ooghoek een oud diskettestation in zitten,daar moet dus iets van een oude pc in zitten, kwam alleen dit tegen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb weinig (lees: geen) ervaring met dat soort dingen, maar is dat een ISA insteekkaart of... is het dan knal, rook, en vuur als je dat in een ISA slot stopt?

Of is er een apart mainboard/backplane voor nodig waar je zulke dingen inprikt?

• marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-07 17:40
Niet perse rook en vuur maar je krijgt wel allemaal conflicten als je hem in een bestaande PC stopt, dan krijgen ze ruzie wie de bus beheert. En welke bios start etc.

Hier gebruik je een 'backplane' , een bord met (meerdere) isa sloten waar je hem insteekt en waar voeding ook in mee komt. En dan heb je nog meer uitbreidingsopties via eventueel meer isa sloten.

Zie hier een voorbeeld uit een Headstart XTA 888 Turbo, een 8088 XT met hetzelfde idee. De backplane, die dus als soort moederbord in de kast ligt, heeft alleen wat geheugen, een floppy controller, wat externe poorten en had ook de batterij. Op de pc kaart 2e foto zie je onder andere de CPU en BIOS zitten.

Bij die 486 hierboven zit ook dat allemaal compact op het kaartje maar op de backplane zou je bv nog geluidskaart, netwerkkaart, evt meer geheugen etc kunnen toegoegen. Die van de 486 is ook echt super compact (zie je de ontwikkeling in slechts een paar jaar) en kon je echt een mini pc mee maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mk0vThYOgsPrBayt-zAssDgZ-Ho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OKa8gXXiuL4rN7ZFiYMg5Crx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s7-wyW95SuN8B8jWmEZTyen0saE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eFaukJslw1SHwVYsmAABilJH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door marklinfan op 09-07-2026 13:26 ]

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-07 12:35
Hier zat hij origineel ingeprikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cChv3ptb63VlNi8Q-FPj5VZ3zKQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uRAT0rMhhHwSWcqUMlLtPDew.jpg?f=fotoalbum_large

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@DoubleDutch Daar passen een hoop geluidskaarten in. *hint* ;)
Voor je het weet zin je in de rabbit hole van I/O adressen, IRQ's en DMA's...

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

PD2JK schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 15:01:
@DoubleDutch Daar passen een hoop geluidskaarten in. *hint* ;)
Voor je het weet zin je in de rabbit hole van I/O adressen, IRQ's en DMA's...
Of ISA videokaarten en dan crypto's minen... >:)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:52

nelizmastr

Goed wies kapot

Nemesizz schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:22:
[...]

Of ISA videokaarten en dan crypto's minen... >:)
Halve wereldvoorraad ET4000's erin en dan nog 1 nanohash per seconde :+

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX9070XT - V750 Gold - Kubuntu 26.04LTS

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:34

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

nelizmastr schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:40:
[...]

Halve wereldvoorraad ET4000's erin en dan nog 1 nanohash per seconde :+
Pak dan een sloot videokaarten die gebaseerd zijn op de Tamarack Microelectronics TD3088A. Kun je in picohashes rekenen :p

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-07 17:40
DoubleDutch schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 08:43:
Op het werk werd er een sampler apparaat de container in gegooid,zag in mijn ooghoek een oud diskettestation in zitten,daar moet dus iets van een oude pc in zitten, kwam alleen dit tegen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Echt een super leuk ding @DoubleDutch !

Vind het wel typisch, zowel cpu als chipset zijn van 1995 of later en ondersteunen PCI maar zie alleen ISA op je backplane?

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:00

HugoBoss1985

Xenotech

Even een vraag m.b.t. fan control van Geforce 5 FX kaarten...

Ik ben bezig met een FX 5900 XT waar ik een Zalman VF900 of VF700 op ga monteren. Nu heb ik een Noctua 2 pin naar 3 pin adapter (NA-AC2) zodat ik de Zalman direct op de videokaart kan aansluiten.

Eerder heb ik hetzelfde gedaan met een 7800 GT en VF900.

Nu las ik op Vogons dat dit gevaarlijk kan zijn voor de videokaart ivm een potentieel voltage verschil tussen de originele videokaart koeling en een Zalman (12v).

Dit lijkt mij alleen relevant als de originele fan géén 12v fan is? En zou het nog uitmaken als ik er nog een Noctua 7v adapter tussen doe?

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Ik denk eerder dat vermogen van een ventilator een probleem kán zijn dan voltage.

Tuurlijk, als je een 5V fan op een 12V connector zet is niet handig, maar volgens mij zijn die fans vaak wel rated voor 12V.

De amperage is meer een ding (combinatie van voltage en amperage wat samen het totale vermogen maakt). Dat je niet een 25W ventilator op een 5W connector prikt om maar wat te noemen. (ik heb bijvoorbeeld een 36W Bilge Blower ventilator liggen, denk niet dat menig moederbord/videokaart fanconnector blij word als ik die daar op prik :P ).

En natuurlijk dekken die lui zich wel in dat het toch je eigen verantwoordelijkheid blijft dat je met hardware bezig gaat (voor het geval iemand iets totaal verkeerds aansluit en de boel vernield... en ja, daar zijn mensen erg goed in tegenwoordig :+ ).

Ik weet niet wat er qua voltage/vermogen de originele fan had, maar als je er niet te veel vanaf wijkt denk ik dat het wel goed moet gaan. En anders voor de veilige optie gaan en gewoon een 3-pin mobo connector of molex > 3 pin met eventuele fan-mate (fancontroller).

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-07 12:35
marklinfan schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 08:06:
[...]

Echt een super leuk ding @DoubleDutch !

Vind het wel typisch, zowel cpu als chipset zijn van 1995 of later en ondersteunen PCI maar zie alleen ISA op je backplane?
Ik weet er zelf ook helemaal niks van af, heb hem bij toeval uit een defecte apparaat,het was een oude sampler meer weet ik niet. 😅

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Die SBC oplossingen waren vaak zwaar over powered voor wat ze moesten doen, maar de hardware was goedkoop en beschikbaar. De 80286 was op dat moment minder goed verkrijgbaar, maar snel genoeg.

Door enkel de ISA bus te benutten was het systeem nog wat goedkoper. Door de SBC form factor was vervangen ook makkelijk als er iets kapot ging.

Hier ligt ook een Mitac 486 SBC die prima PCI en VLB zou kunnen met zijn chipset. En voor een 486 nog behoorlijk vlot.

Ik heb trouwens ook een Pentium SBC die achter elkaar PCI en ISA heeft. Ook lang een standaard geweest.

Leuk speelgoed en makkelijk te switchen als je er meer hebt.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PICMG 1.1 was die standaard met ISA en PCI erachter. Latere versies van de standaard vervingen ISA met 64b PCI of PCI-x en nog latere met PCIe - maar die laatste zie je weinig. Veel applicaties willen vooral iets dat qua I/O exact hetzelfde werkt als de oude meuk dat vervangen moet worden.

Oslik blyat! Oslik!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Nemesizz schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:50:
Ik denk eerder dat vermogen van een ventilator een probleem kán zijn dan voltage.

Tuurlijk, als je een 5V fan op een 12V connector zet is niet handig, maar volgens mij zijn die fans vaak wel rated voor 12V.

De amperage is meer een ding (combinatie van voltage en amperage wat samen het totale vermogen maakt). Dat je niet een 25W ventilator op een 5W connector prikt om maar wat te noemen. (ik heb bijvoorbeeld een 36W Bilge Blower ventilator liggen, denk niet dat menig moederbord/videokaart fanconnector blij word als ik die daar op prik :P ).

En natuurlijk dekken die lui zich wel in dat het toch je eigen verantwoordelijkheid blijft dat je met hardware bezig gaat (voor het geval iemand iets totaal verkeerds aansluit en de boel vernield... en ja, daar zijn mensen erg goed in tegenwoordig :+ ).

Ik weet niet wat er qua voltage/vermogen de originele fan had, maar als je er niet te veel vanaf wijkt denk ik dat het wel goed moet gaan. En anders voor de veilige optie gaan en gewoon een 3-pin mobo connector of molex > 3 pin met eventuele fan-mate (fancontroller).
Thanks, het werkt prima maar de kaart heeft toch géén fancontrol (getest met Rivatuner).Overklokken heb ik maar gewoon met Coolbits registry tweak gedaan en Rivatuner weer verwijderd.

Ik heb nog weer een hele andere vraag in het algemeen...

Ik ben dus bezig met een vrij snelle Win98SE pc. Dat icm een Nforce 3 bord en een SATA HDD. Ik krijg Win98SE er zonder omwegen op geïnstalleerd. Nu moest ik wel weer mijn OS nuken omdat ik allerlei fouten kreeg die niet meer weg gingen.
Dat kan wellicht komen doordat ik de volledige 80GB hdd had geformateerd en gebruikt als C: en/of wellicht onstabiel RAM geheugen...

HDD is gewoon prima, getest met HDTune in Windows XP.

De vragen:

Of ik voor SATA HDD's en de Nforce3 controller "Raid" modus moet inschakelen? Native IDE kan ik niet selecteren in het bios.

Moet ik Nforce3 sata drivers installeren nadat Win98se geïnstalleerd is? (De Nvidia chipset drivers benoemd geen aanvullende IDE/SATA drivers tijdens installatie)

En ik las iets met dat ik ACPI moet uitschakelen?

Ik weet nu niet waar de eerdere problemen vandaan komen, wellicht de grote C: format, onstabiel RAM of iets met ontbrekende SATA / Nforce3 (IDE) drivers?

En moet ik

• ExportZeeuw1985
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 30-07 22:29
Een greep van RAM geheugen.

Van de GEIL heb ik nog 7 stuks liggen. 1 & 2 GB modules.

Heb nog ca 2 volle schoendozen met geheugen variatie van 512kb / 1MB tot 2GB modules.

simm/dimm/RD-Ram/EDO-Ram/EDO-DRam/ SD-Ram/DDR1 t/m DDR4. En exotisch formfactor zoals modules voor een SHARP pentium2 laptop.

De SHARP laptop wil ik weer herstellen. Beperkt met 64MB onboard en 1” HDD drive.

Ja een seagate 1.0 inch HDD van ik geloof 1.2 GB. Heb er 2 stuks van, vrij zeldzaam werkend

Edit foto vergeten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WbgCDmMT43p9cdLOcLE5K2lfZvY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gFLXqlrejbYcHjIHHUXB4N3z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door ExportZeeuw1985 op 12-07-2026 22:12 ]

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Probleem is opgelost met R. Loews Sata patch voor Win98SE.

Nforce3 + sata hdd werkt nu prima icm Win98se.
edit:
Nee dus, te vroeg gejuicht. Nadat de pc een uurtje heeft uitgestaan enkel een knipperende cursor voordat windows gaat laden. Vervolgens begint hetzelfde verhaaltje weer opnieuw. Scandisk, melding over bad sectors, surface scan, vastlopen en never niet meer in windows geraken.

Eerder vandaag vaak gereboot en pc kort afgesloten om te testen en geen enkel probleem...

[ Voor 64% gewijzigd door HugoBoss1985 op 13-07-2026 20:16 ]

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

De DPT controller werkt, de installatie van FreeDOS loopt en dan kunnen we gaan klooien met al dat RAM. Eens kijken of JEMMEX / HIMEMX er iets mee kan. Op Vogons kwam er ook nog een win.exe /3 .
win /3
voor Enhanced Mode voorbij. En dan Cachechk nog draaien om te kijken bij hoeveel RAM de cache er de brui aan geeft.

Nog een filmpje van de on-board LED balk van de SCSI controller. :9

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:48
Zolder opruiming, eindelijk de P3-125 gevonden.
En mijn Upgradeware Slot-T adaptor.
Plus een, al zeg ik het zelf, vrij imposante selectie AGP Graka's.
Beter aan de muur dan in een doos :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r-RhqqvTqpVve42FRhKK-jDoWss=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ZIEQtX3dIlD8rLYWIuRwDIo.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mMKed7DerQlQA5er7Me36IZLD3I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZJntVnayM1gwXz1i4SpUO7nV.jpg?f=fotoalbum_large
Lang gezocht naar de minst bijzondere, in alle jaren maar een gevonden, en die zit (en werkt )op de P3B-F.

• ExportZeeuw1985
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 30-07 22:29
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/udq-VbAlayEbHFC432_8-TZ-b4c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ryOgvYeLwSZgAa5IoyKbwDJS.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u3OZ1l4gOrwv8kQiYM0x-JYflKw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MsrRwVThrSqwK648vdE6IyaL.jpg?f=user_large

Ergens in de kelder heb ik deze mini laptop nog gedemonteerd liggen.

Laptop is dusdanig klein en compact dat deze geen disk drive of cd-rom heeft.

De 3,5” floppy drive is extern met een eigen connector. De cd-rom drive is via een PCMCIA kaart gevoed.

Probleem wat deze laptop heeft is de HDD drive dat defect is. En toetsenbord werkt half omdat ik denk de flatribbon kabel defect is.

Redelijk zeldzaam te noemen.

Betreft uit mijn geheugen een Intel Pentium MMX 233 MHZ, 64MB SD Ram en 1? Of 2? Mb VGA.

Geen standaard SO-Dimm maar een vierkant module dat 64MB extra zou kunnen toevoegen. Peperduur helaas.

Sharp actius A280 laptop.

Maar kijken volgend weekend waar ik die box heb met de A280 er in😎

• Mitchelll010
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:46
Iemand misschien nog een IDE drive vanaf een.. 250Gb ofzo in de buurt van Hellevoetsluis/Rdam?

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Mitchelll010 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 15:20:
Iemand misschien nog een IDE drive vanaf een.. 250Gb ofzo in de buurt van Hellevoetsluis/Rdam?
Eerste vraag die bij mij op komt is: Moet het specifiek een IDE drive zijn? Een sata drive met een verloop naar IDE is een stuk makkelijker te krijgen. IDE drives van die grootte zijn redelijk schaars en vaak ook mager ondersteund door een OS / platformdat enkel IDE slikt.
Kom ik bij vraag twee: wat voor toepassing gaat het om? Systeem, OS, doel...

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Mitchelll010
Hahaha, moet in eens Xbox classic komen. Ik kan idd ook een sata naar ide converter pakken maar dan heb ik ook weer een 80 aderige ide kabel nodig enzo.. gedoe allemaal haha

Maargoed, misschien wel beter want dan kan ik er gewoon 1TB in doen, wat ik nog heb liggen.

Ik ga er even een nachtje over slapen.

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Zanac-ex schreef op zondag 19 juli 2026 @ 17:04:
Zolder opruiming, eindelijk de P3-125 gevonden.
En mijn Upgradeware Slot-T adaptor.
Plus een, al zeg ik het zelf, vrij imposante selectie AGP Graka's.
Beter aan de muur dan in een doos :)

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Lang gezocht naar de minst bijzondere, in alle jaren maar een gevonden, en die zit (en werkt )op de P3B-F.
Wow wat een mooie hardware! En veel bijzondere/zeldzame AGP kaarten.

Zie ik daar een Aliexpress Zalman kopie? Welke is het exact en heb je nog iets aan de mounting daarvan moeten aanpassen?

In het algemeen:

Ik ben nog even bezig geweest met mijn Slot 1 Aopen AX6B systeempje. En toch nog een overklok poging gewaagd met de FSB van 100 naar 133.

Op Vogons las ik nog e.e.a. over AGP Sideband Adressing uitzetten, dat heb ik middels 2 registry entries gedaan. Ik moet nog checken of het werkt en/of met Rivatuner proberen. In PowerStrip was de optie greyed-out.

Afijn alle kaarten die ik al getest had werkten nog steeds niet met de AGP op 89mhz.

Op Vogons lees ik heel veel succes verhalen met Geforce 2 MX en Geforce 4 kaarten maar hier helaas niet...

Kort geleden heb ik flink wat nieuwe AGP kaartjes bemachtigd. Ook een Geforce 2 MX400 128 bit van Leadtek (2850). De grootste Geforce 2 MX kaart die ik ooit gezien heb. Met een jumper om te kiezen tussen NTSC/PAL. De GPU hiervan klokt tot 280 mhz maar het ram gaat helaas niet zo hoog als de MSI die ik al had (die doet 410 mhz!).

Afijn er zat ook een mooie blauwe Hercules Geforce 2 GTS 64mb bij en die komt als enige door 3Dmark2001SE met de Pentium 3 600E / 100 op 800 /133 .

Deze kwam ik net nog tegen. PCGH heeft n.a.v. het 25 jarige bestaan van Max Payne een flink aantal retro kaarten getest.

Max Payne turns 25: Retro benchmarks and GPU nostalgia

[ Voor 39% gewijzigd door HugoBoss1985 op 27-07-2026 12:39 ]

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Mitchelll010 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 23:02:
Hahaha, moet in eens Xbox classic komen. Ik kan idd ook een sata naar ide converter pakken maar dan heb ik ook weer een 80 aderige ide kabel nodig enzo.. gedoe allemaal haha

Maargoed, misschien wel beter want dan kan ik er gewoon 1TB in doen, wat ik nog heb liggen.

Ik ga er even een nachtje over slapen.
Startech converter + 80 pin IDE kabel + SATA drive is the way to go.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

• Mitchelll010
Het is allemaal onderweg nu ja haha.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oeh, twee geluidskaartjes op de kop getikt. Ene origineel en oud, de ander splinternieuw en afwijkend ;)

- Mediatrix Audiotrix Pro (ISA kaart uit 1993 van bedrijf van voormalige AdLib medewerkers); WSS en SB (non-Pro) support maar vooral ook een OPL4 met 2MB aan hoog aangeschreven wavetable geluidjes.
- PicoGUS in PC/104 uitvoering, dus een kaart dat op een Raspberry Pi Pico een GUS redelijk goed emuleert en nog een sloot aan andere leuke dingen kan doen op form factor voor industriele apparaten. Ik heb een PC/104 SBC met AMD Elan (=Am5x86 geintegreerd op 2000-era chipset) die tot nu toe met backplane moest werken voor geluid. Hiermee zou ik het in een 10x10cm kastje kunnen bouwen :)

Nog geen kans gehad deze beestjes te testen (idioot druk weekend), maar hopelijk morgen tijd om eerst m'n werkbank wat op te ruimen en dan kijken hoe deze dingen het doen.

Oslik blyat! Oslik!

• lameeuw
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:50

lameeuw

Ik doe niet gek, ik ben gek.

Nadat vorige week mijn Duron 1200 ermee stopte.. gaf ineens geen beeld meer... en geen enkel BIOS piepje dus die ligt op den operatie tafel... maar eens besloten de boel op te ruimen, eerste resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8EspLmNUqMk3S23SRMkWJLYbBqg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1mfNNUZyHQqdu4Xjhe76IJcP.jpg?f=fotoalbum_large

Het was 1 grote bende met allemaal cd's DVD's, onderdelen, modeltreinrommel, schroeven, kastdelen, noem maar op.... rechts onderin een Toshiba Satelilte 4070CDT, Intel Celeron 366, 96 MB geheugen, 4 GB HDD. Links mijn "probleem".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Ia8EXq6z_UfSPHsjAhtLwfHGbQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RcTFvQspggkKnmw0W84fOMgG.jpg?f=fotoalbum_large

De IDT Winchip C6 200, 6 GB HDD, 32 MB, Windows 98SE, S3 Virge 2 MB PCI GPU. Werkt heerlijk stabiel maar.... waar stop ik dat spul in ? Het is een baby AT bord met zowel AT als ATX, EDO/FP en SDRAM sleuven.... maar een behuizing... das wel een ding... Een uATX kast kan maar dan blijft er niks van de PCI of ISA sloten over waar ik wat mee kan, ik heb nog een CoolerMaster miditower staan maar daar moet ik dan best wat in gaan hakken met een dremel.... Een baby AT kast... kom ik eigenlijk amper tegen, dat is dan of compleet afgeragd of de hoofdprijs... We denken er nog over na, tips zijn natuurlijk altijd welkom :)

☐ Geschift - ☑ Totaal geschift De Totaal Geschiften 767420

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dion_b schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 01:05:
Oeh, twee geluidskaartjes op de kop getikt. Ene origineel en oud, de ander splinternieuw en afwijkend ;)

- Mediatrix Audiotrix Pro (ISA kaart uit 1993 van bedrijf van voormalige AdLib medewerkers); WSS en SB (non-Pro) support maar vooral ook een OPL4 met 2MB aan hoog aangeschreven wavetable geluidjes.
- PicoGUS in PC/104 uitvoering, dus een kaart dat op een Raspberry Pi Pico een GUS redelijk goed emuleert en nog een sloot aan andere leuke dingen kan doen op form factor voor industriele apparaten. Ik heb een PC/104 SBC met AMD Elan (=Am5x86 geintegreerd op 2000-era chipset) die tot nu toe met backplane moest werken voor geluid. Hiermee zou ik het in een 10x10cm kastje kunnen bouwen :)

Nog geen kans gehad deze beestjes te testen (idioot druk weekend), maar hopelijk morgen tijd om eerst m'n werkbank wat op te ruimen en dan kijken hoe deze dingen het doen.
Ahaa, daar is die Audiotrix van MP gebleven :')

Zag k steeds langs komen in de resultaten en heb de biedingen een beetje gevolgd. Ben wel benieuwd wat dat beesje in huis heeft

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• shaiwa887
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:25
Waterbeesje schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 08:42:
[...]

Zag k steeds langs komen in de resultaten en heb de biedingen een beetje gevolgd. Ben wel benieuwd wat dat beesje in huis heeft
Had ook een bod gedaan maar ging al snel zwaar boven bedrag wat ik ervoor over had :+
De OPL4 kon net als mijn Mirosound PCM1 Pro niet in direct DOS gebruikt worden dus nog een reden om te laten gaan, toch een mooi plekje bij een andere Tweaker gekregen ipv weer eoa handelaar :)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-07 21:23

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Waterbeesje schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 08:42:
[...]

Ook gezien en precies wat ik dacht. Leuk dat die bij @dion_b terecht is gekomen. :Y

Ik heb ook wat opgehaald recent:
Een IBM Personal Computer AT (5170) met een IBM 5151 Monochroom (met burn-in), bijbehorend Model M keyboard en een dot-matrix printer (Epson FX-100).
Gezien ik al twee dot-matrix Epsontjes heb staat die FX-100 in de etalage.

Na een schoonmaakbeurt is de boel aan te raken zonder vies te worden en heb ik hem van de garage naar binnenshuis te verplaatst. De 5170 zelf gaat helemaal uit elkaar moeten voor een flinke schoonmaakbeurt, dito voor de voeding. De batterij heeft niet gelekt, dus dat is een plus. Het is een type 3 moederbord, met de 8 MHz 286. Moederbord ziet er optisch goed uit, evenals de voeding. Die laatste is vooral stoffig en spinnenweb doorregen.

Het IBM Model M keyboard is helaas half defect, dode toetsen en die klinken ook niet fris. Na voorzichtige demontage zag ik wat ik al verwachtte: de plastic rivets zijn grotendeels losgekomen. Blijft goedkope meuk die Model M's... ;) (Model F master race)
Tot mijn schrik kwam ik er daarna achter dat apparaat ooit een optater heeft gehad want de plastic barrel plate heeft twee scheuren over een aanzienlijk deel van de breedte. :'(
Dat is maakbaar denk ik, maar gaat aanzienlijk meer tijd kosten. Als dat lukt dan ga ik voor de plastic rivets de schroefmethode toepassen om de barrel plate weer goed tegen de metalen backing te krijgen. Dit keyboard is een poging tot herstel waard want het betreft een vroege Model M met de rainbow backplate.

Het IBM 5151 monochroom CRT ziet er van binnen gebruikt maar verder elektrisch op eerste oog goed uit. Van binnen schoon gemaakt. Heb wel licht vertrouwen dat die het gewoon gaat doen. Helaas heeft de groene forsor buis flinke burn-in... Maar.. maar... ik heb een andere groene monochroom van volgens mij hetzelfde formaat, van merk ADT. Dat scherm is helemaal goed. Ik dacht... tubeswap? Wordt uitzoeken of de buis identiek of voldoende identiek is.

De 5170 is voorzien van de 5.25" 1.2M floppy drive, maar de 30MB harddisk is er niet bij helaas. Evenals de mounting tab voor dat ding. Dus die zoek ik nog, of het wordt iets fabriceren.
Qua kaarten is het de originele IBM floppy+HDD controller (chips van WD), een IBM MDA kaart en een Serial+Parallel kaart. Redelijk basic eigenlijk.

En misschien is dit een stukje "het heeft zo moeten zijn" want wat heb ik al vele jaren liggen? Een BusLogic SCSI Host Adapter BT-545C (for IBM AT) in originele doos. Ooit gekocht voor mijn IBM 5150 PC, maar nooit aan de gang gekregen omdat dat ding volgens mij niet 8-bit ISA compatible is. Die zou de IBM floppy+disk controller kunnen vervangen, enige wat ik dan nog zoek: een SCSI drive. Ik kan natuurlijk ook een BlueSCSIv2 kiezen, maar mocht iemand een kleine (100~1GB) SCSI harddisk hebben liggen die het doet (en als het kan niet oorverdovend luid is) dan houd ik mij aanbevolen. ;)
Ik heb nog wel een paar SCA SCSI disken liggen... maar dat is voor dat apparaat een monster, en dan moeten er twee adapters (SCA->68p->50p) tussen... Die disks zitten in een Sun UltraSCSI cabinet.

En ik heb nog een Adlib PCB liggen... ook een perfecte kandidaat voor dit bakkie. Motivatie om de onderdelen daarvoor bij elkaar te sprokkelen en te bouwen.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

shaiwa887 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:56:
[...]

Had ook een bod gedaan maar ging al snel zwaar boven bedrag wat ik ervoor over had :+
De OPL4 kon net als mijn Mirosound PCM1 Pro niet in direct DOS gebruikt worden dus nog een reden om te laten gaan, toch een mooi plekje bij een andere Tweaker gekregen ipv weer eoa handelaar :)
De Audiotrix Pro kan itt de PCM1 Pro wel de OPL4 in DOS gebruiken. Clou is dat de OPL4 zelf geen microcontroller heeft. Windows kan dat in software emuleren, maar DOS is afhankelijk van hardware. De PCM1 Pro is juist vrij uitzonderlijk dat Miro er geen microcontroller op plakte - een fout die ze bij latere OPL4-kaarten hersteld hadden. Ik had al een OPL4 onder DOS op een Logitech SoundMan Wave (Mediavision Jazz-based), maar de patchset daarvan valt tegen. Ik hoop dat deze beter klinkt, en dat zou wel het geval zijn :P

En de prijs... tja, objectief is het veel teveel geld voor een kaart dat niets doet dat tig andere dingen die ik al heb cq die je voor een veel schappelijker prijs kunt vinden - maar het is wel een absolute klassieker die je erg weinig ziet en als het voorbij komt doorgaans nog hogere prijzen. En ik constateerde toen m'n salaris binnenkwam afgelopen week dat ik afgelopen maand veel minder dan verwacht uitegegeven had O-)

Overigens, het mag dan een legendarische kaart zijn, behalve hoge SNR en een voor z'n tijd goed aangeschreven wavetable optie is het verder een objectief karig ding- alleen mono SB DA compatibility, geen SBPro. Wel volledige hardwarematige WSS kan OPTi nog wat van leren en natuurlijk die MIDI SysEx ACK feature (waarmee het ondanks ontbreken van echte Intelligent Mode toch sommige 'Intelligent mode only' games gespeeld kunnen worden).

Oslik blyat! Oslik!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ultraman schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 14:37:
[...]

Ook gezien en precies wat ik dacht. Leuk dat die bij @dion_b terecht is gekomen. :Y

Ik heb ook wat opgehaald recent:
Een IBM Personal Computer AT (5170) met een IBM 5151 Monochroom (met burn-in), bijbehorend Model M keyboard en een dot-matrix printer (Epson FX-100).
Gezien ik al twee dot-matrix Epsontjes heb staat die FX-100 in de etalage.

Na een schoonmaakbeurt is de boel aan te raken zonder vies te worden en heb ik hem van de garage naar binnenshuis te verplaatst. De 5170 zelf gaat helemaal uit elkaar moeten voor een flinke schoonmaakbeurt, dito voor de voeding. De batterij heeft niet gelekt, dus dat is een plus. Het is een type 3 moederbord, met de 8 MHz 286. Moederbord ziet er optisch goed uit, evenals de voeding. Die laatste is vooral stoffig en spinnenweb doorregen.
Mooi ding :)

Let vooral op tantalum caps. Ik heb een keer een AT/370 gekocht die de verkoper in mijn bijzijn voor het eerst in jaren aanzette, waarop er drie forse knallen en een lading rook uit het systeem kwamen. Was beste wat kon gebeuren: ik was toch alleen in het toetsenbord (een F122 Battleship) geinteresseerd en na schrik en schaamte halveerde hij de prijs gelijk :+
Het IBM Model M keyboard is helaas half defect, dode toetsen en die klinken ook niet fris. Na voorzichtige demontage zag ik wat ik al verwachtte: de plastic rivets zijn grotendeels losgekomen. Blijft goedkope meuk die Model M's... ;) (Model F master race)
Tot mijn schrik kwam ik er daarna achter dat apparaat ooit een optater heeft gehad want de plastic barrel plate heeft twee scheuren over een aanzienlijk deel van de breedte. :'(
Dat is maakbaar denk ik, maar gaat aanzienlijk meer tijd kosten. Als dat lukt dan ga ik voor de plastic rivets de schroefmethode toepassen om de barrel plate weer goed tegen de metalen backing te krijgen. Dit keyboard is een poging tot herstel waard want het betreft een vroege Model M met de rainbow backplate.
Die met de vierkante alu IBM logo?

Mogelijk heb ik wat onderdelen voor je ;)

Ik heb er eentje met lichte kuren (lijkt op issue met controller) en een andere die het doet maar waarvan de behuizing zwaar beschadigd is. Als ik succesvol de controller uit de beschadigde behuizing krijg heb ik als ik het zo zie een barrel plate die nog goed zou moeten zijn over. Moet die operatie nog uitvoeren, als dat goed gaat kan ik jou vast ook blij maken.
[...]

En ik heb nog een Adlib PCB liggen... ook een perfecte kandidaat voor dit bakkie. Motivatie om de onderdelen daarvoor bij elkaar te sprokkelen en te bouwen.
Doen!

Oslik blyat! Oslik!

• shaiwa887
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:25
dion_b schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 14:54:
[...]

De Audiotrix Pro kan itt de PCM1 Pro wel de OPL4 in DOS gebruiken. Clou is dat de OPL4 zelf geen microcontroller heeft. Windows kan dat in software emuleren, maar DOS is afhankelijk van hardware.........
Ben benieuwd, volgens de handleiding die ik online vond was het Windows only, noemde wel iets icm met midi in DOS maar onduidelijk of het vanuit puur DOS kon.
Maak je er ook filmpjes van? Van deze kaart was erg weinig van te vinden verder, erg benieuwd hoe deze klinkt ;)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

shaiwa887 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 15:34:
[...]

Ben benieuwd, volgens de handleiding die ik online vond was het Windows only, noemde wel iets icm met midi in DOS maar onduidelijk of het vanuit puur DOS kon.
Maak je er ook filmpjes van? Van deze kaart was erg weinig van te vinden verder, erg benieuwd hoe deze klinkt ;)
Filmpjes? Bah nee. Een foto kan ik wel maken, ik wil ooit geluidsopnames maken, maar dat wordt deel van een grote vergelijking tussen kaarten en modules die op m'n "als ik ooit een paar maanden werkeloos thuis zit" to-do lijst staat :P

Oslik blyat! Oslik!

• JvanV
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:51
Ik zoek al een tijdje de geluidset die ik bij mijn eerste pc uit 1997 had:

Een Vikings set bestaande uit 2x VK-180 boxjes en een VK-320 subwoofer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MoUmTMnW424IDLotzxDvsHzKSG4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/keKzAjoycQNsXMQlYbPVRs1p.avif?f=user_large

Iemand die dat nog heeft staan of iemand weet die zoiets heeft staan?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-07 21:23

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

dion_b schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 15:04:
[...]

Mooi ding :)

Let vooral op tantalum caps.
Dankje :)
Ja, inderdaad. Ben er bekend mee. Kan overwegen om ze op voorhand te vervangen. Maar... ik denk dat het een geval wordt van de voeding goed nalopen, of een iets recentere AT voeding pakken, de kaarten uit het bord halen "send it". Zorgen dat de deksel op de kast ligt voor het geval dat. Heb ook nog een Compaq Deskpro 386 waarvan de voeding verse tantalen behoeft (1 poef gedaan!).

Met de originele voeding moet ik ook voor een load op de 12V lijn zorgen. IBM leverde AT's die zonder HDD geleverd werden met een 5 Ohm zandsteen weerstandblok in een metalen huisje wat zo'n 28W wegstookte. Om zo de load van een full-height HDD te simuleren zodat de schakelde voeding voldoende hooi op de vork had. :Y)
https://minuszerodegrees....sc/5170_load_resistor.htm
Ik heb een keer een AT/370 gekocht die de verkoper in mijn bijzijn voor het eerst in jaren aanzette, waarop er drie forse knallen en een lading rook uit het systeem kwamen. Was beste wat kon gebeuren: ik was toch alleen in het toetsenbord (een F122 Battleship) geinteresseerd en na schrik en schaamte halveerde hij de prijs gelijk :+
Haha, dat zal geholpen hebben ja. Pof pof pof! Goed gekomen na vervanging?

Ik had de verkoper van deze geadviseerd: zet maar niet aan. Precies om die bovenstaande reden. Zeker bij geen idee hoe de voeding er verder aan toe is en wat er verder nog in zou zitten... Dacht dan heeft die beste man straks ook nog "eau de RIFA" in zijn hut hangen als die er in zitten.
Die met de vierkante alu IBM logo?
Yup, rechtsboven op de ramplank. :)
Mogelijk heb ik wat onderdelen voor je ;)

Ik heb er eentje met lichte kuren (lijkt op issue met controller) en een andere die het doet maar waarvan de behuizing zwaar beschadigd is. Als ik succesvol de controller uit de beschadigde behuizing krijg heb ik als ik het zo zie een barrel plate die nog goed zou moeten zijn over. Moet die operatie nog uitvoeren, als dat goed gaat kan ik jou vast ook blij maken.
Oh, dat is heel tof en liev. O+

Als je een keer tijd hebt en wilt kijken; heel tof!
Ze zijn redelijk makkelijk uit elkaar te halen gelukkig. Schroeven lossen, plank omdraaien en aan de bovenzijde optillen alsof je een motorkap opent (maar dan naar je toehalend). De onderzijde heeft van die plastic clips waarmee bovenplank aan de bodem haakt. Ver genoeg open en je pakt de bovenkant er zo van af.
Doen!
:D

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Zanac-ex
HugoBoss1985 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:56:
[...]

Wow wat een mooie hardware! En veel bijzondere/zeldzame AGP kaarten.

Zie ik daar een Aliexpress Zalman kopie? Welke is het exact en heb je nog iets aan de mounting daarvan moeten aanpassen?

In het algemeen:

Ik ben nog even bezig geweest met mijn Slot 1 Aopen AX6B systeempje. En toch nog een overklok poging gewaagd met de FSB van 100 naar 133.

Op Vogons las ik nog e.e.a. over AGP Sideband Adressing uitzetten, dat heb ik middels 2 registry entries gedaan. Ik moet nog checken of het werkt en/of met Rivatuner proberen. In PowerStrip was de optie greyed-out.

Afijn alle kaarten die ik al getest had werkten nog steeds niet met de AGP op 89mhz.

Op Vogons lees ik heel veel succes verhalen met Geforce 2 MX en Geforce 4 kaarten maar hier helaas niet...
Galaxy 6800XT 128Mb AGP Zalman Editie met NV40 core en universeel AGP slot. Met Rivatuner gewoon te unlocken naar 16 pipes en 6 vertex shaders en ook nog heel leuk klokt naar Ultra snelheid. Een van de weinige 6800 kaarten die op de BX440 met Tualaking/Upgradeware Slot-T werkt op 89Mhz AGP, de andere is de Asus v9999 AGO maar daar moet vaak een stuk uit de AGP aansluiting gezaagd worden want geen AGP universeel.

Belangrijk: Side banding moet uit want anders niet stabiel! Bij mij via Riva tuner gedaan en daarna rock solid.

Nvidia Geforce2/3/4/5 werkt vaak op 89+ AGP snelheid mits side banding uit staat. ATI en de rest niet boven 66.

Pas wel op met universeel AGP, soms zijn kaarten niet korrekt gekeyed en kunnen 3.3v niet aan. Mijn 7950 AGP is daar een voorbeeld van.

Veel informatie te vinden op tualatin.de maar er zit ook nog de nodige (nutteloze) informatie in mijn hoofd :)

• Borgia
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 10:25
Na advies van 2 mensen op de frontpage zal ik het hier eens proberen: mijn retro mysterie. Vogons en Reddit wisten het ook niet.

Ik heb een socket 370 Pentium 3 machine, puur voor mijn favoriete tijdperk games. naast dat ik er games uit 2000/2001 op speel dient die ook als een 3DFX era machine. Het moederbord heeft een VIA Apollo 133 chipset. Ik gebruik een Voodoo 4500 AGP videokaart van 3DFX zelf. Games werken perfect in Direct3D of OpenGL. Zodra ik naar Glide API ga, blijven spellen na ongeveer 5 tot 10 minuten hangen. Het hele systeem bevriest, en alleen de computer uitzetten helpt. Dit heb ik geprobeerd allemaal:
  1. Clean Windows 98 SE installatie met officiele nieuwste VIA drivers en 3DFX drivers.
  2. Clean Windows 98 SE installatie met een oudere VIA driver en een onofficiele Voodoo driver.
  3. Clean Windows ME met beide driver opties.
  4. Clean Windows NT 4 met officiële drivers.
  5. Alle bovenstaande opties met in de bios ram op 133 en op 100, AGP op 1x en 2x (AGP in driver ook op auto EN manual 1x of 2x gezet).
Deze spellen getest, en allemaal bevriezen ze na een tijdje: Need For Speed 2 SE, POD, GTA, Midtown Madness 2, Quake 2 op Glide modus.

Als ik de videokaart in een Pentium 4 machine installeer, onder Windows 98 SE, werken Glide games perfect, zonder problemen. Als ik een andere videokaart in de Pentium 3 stop (Radeon 9600 Pro AGP) werkt alles ook perfect op OpenGL en Direct3D. Maar die werken ook goed op de Voodoo kaart. Dus met de Voodoo kaart en het moederbord is niks aan de hand.

Voor de hand liggende is dan dat er een compatibiliteitsprobleem is ergens. Ik zie echter op Vogons andere mensen die deze chipset probleemloos met een Voodoo 3 draaien.

Heeft iemand nog een idee wat dit kan zijn, en wat ik nog meer kan proberen? Ik wil heel graag een 1998 Glide era + 2000-2001 era gaming op 1 machine hebben. Ik heb al zoveel retro machines en geen plaats meer voor meer machines.

Specs: 833 mhz socket 370 Pentium 3 met 256 mb ram op 133 mhz. Bij het testen met de FSB op 100 werd dit 800 mhz en 100 mhz ram. Opslag: Windows op CompactFlash kaart van 32 gb, games op een mechanische HDD. Turtle Soundblaster kloon en uiteraard de 3DFX Voodoo 4500 32 MB AGP.

[ Voor 9% gewijzigd door Borgia op 30-07-2026 20:52 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hangen en opstarten troubleshooter pakken, en 1 voor 1 deduceren.
Mijn eerste verdachte zou de voeding zijn.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:06

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

AGP Fast Writes al eens uitgezet? Een Voodoo 3 is een PCI kaart gesoldeerd op een AGP slot. De Voodoo 4 is de eerste 3DFX kaart die de AGP feature set gebruikt. De Voodoo 3 AGP versies gebruiken geen enkele AGP functie. De Via Apollo Pro chipset van jou is daar gewoon historisch gezien erg wispelturig mee.

Specs:
Workstation
Server
RetroPC1
RetroPC2
RetroPC3

• Zanac-ex
Voodoo AGP is eigenlijk een PCI kaart op 66Mhz en VIA PCI was buggy like hell.De latency patch loste heel veel.problemen op. Snelle zoek op "VIA PCI chipset issues" zal je een heel eind brengen
edit:
Mijn Pro133T en in mindere mate mijn dual P3-S Pro266T zijn aleen stabiel na de latency patch maar met stabiel bedoel ik dan ook echt stabiel en dat was in die tijd ilusie. Plus 4way interleave voor geheugen performance.
Fixes and Workarounds
  • Install VIA 4-in-1 Drivers: Update to stable legacy driver packages (such as version 4.43) to properly manage IDE/DMA controller handshakes.
  • Apply a Latency Patch: Run specialized third-party utilities like George Breese's PCI Latency Patch to adjust transaction timers dynamically at boot.
  • Adjust BIOS Settings: disabling PCI Master Read Caching, turning off PCI Delay Transaction, and lowering PCI Latency to 32 or lower can stabilize the system. You can also review manual controller configurations discussed at if facing persistent DMA slowdowns.

[ Voor 12% gewijzigd door Zanac-ex op 30-07-2026 23:51 ]

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:42
JvanV schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 17:43:
Ik zoek al een tijdje de geluidset die ik bij mijn eerste pc uit 1997 had:

Een Vikings set bestaande uit 2x VK-180 boxjes en een VK-320 subwoofer.

[Afbeelding]

Iemand die dat nog heeft staan of iemand weet die zoiets heeft staan?
Ik kwam vandaag nog een Vinkings speakerset tegen bij Kringloop winkel Allerhande in Panningen... Helaas niet dezelfde, de variant zonder subwoofer om precies te zijn en die zal (gok ik) meer verkocht zijn dan de variant met Subwoofer... ;)

En mocht dit jou advertentie zijn op MP:
https://www.marktplaats.nl/v/computers-en-software/vintage-computers/m2417749648-gezocht-vikings-speaker-set

Pas dan op voor oplichters... Helaas ervaring mee... MP is niet voor niets gestopt met gezocht advertenties... Je vraagt iets, een oplichter denkt kassa en biedt jou dat aan voor een leuke prijs een steekt het geld vervolgens zelf in de tas zonder iets op te sturen... Om ziek van te worden! :r

www.discogs.com/collection?user=rcor

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002

Thandor

SilverStreak

Borgia schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 20:40:
Specs: 833 mhz socket 370 Pentium 3 met 256 mb ram op 133 mhz. Bij het testen met de FSB op 100 werd dit 800 mhz en 100 mhz ram. Opslag: Windows op CompactFlash kaart van 32 gb, games op een mechanische HDD. Turtle Soundblaster kloon en uiteraard de 3DFX Voodoo 4500 32 MB AGP.
Zou je de CPU specs kunnen verifiëren? Een Pentium 3 833 bestaat volgens mij niet. Bovendien als je zou switchen tussen 100MHz FSB en 133MHz FSB dan zou het verschil in klokfrequentie veel groter moeten zijn. Bijv. een 866 zou met 100FSB op 650 draaien.

In basis is de CPU denk ik niet het probleem maar een incorrecte configuratie kan ervoor zorgen dat je onbedoeld iets overclocked hebt waardoor je vreemde problemen kunt krijgen :).

Welk moederbord gaat het om trouwens?

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• JvanV
rcor schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 00:03:
[...]En mocht dit jou advertentie zijn op MP:
https://www.marktplaats.nl/v/computers-en-software/vintage-computers/m2417749648-gezocht-vikings-speaker-set

Pas dan op voor oplichters... Helaas ervaring mee... MP is niet voor niets gestopt met gezocht advertenties... Je vraagt iets, een oplichter denkt kassa en biedt jou dat aan voor een leuke prijs een steekt het geld vervolgens zelf in de tas zonder iets op te sturen... Om ziek van te worden! :r
Bedankt voor het bekijken in de Kringloop en ja dat is mijn gezocht advertentie. Als ik een gezocht advertentie plaats haal ik het altijd op. Ik laat nooit wat opsturen met vooruitbetalen. Als je al op een reactie reageerd met ik wil het komen ophalen en het word stil dan is het 9/10x al raak met oplichting idd.

• JvanV
Ik ben (nog erger) besmet geworden met het PC toen ik met een jeugdvriend bij Carvi (de vestiging uit Monster) speelde. Vele uren doorgebracht op de machines in de showroom. Alles voorbij zien komen van 486 tot pentium 2/3. 3DFX kaarten nog in het schappen etc..

Ik zoek nog spullen van Carvi (computer uit jaren 90 of case badge van carvi computers), mijn exacte pc kast van Carvi en muismat + gedeelte van de speakers heb ik al teruggevonden.

Dus als iemand nog wat heeft liggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kenAM6L9K3MsxA6YN-ujUmG6ulU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/20dj9Sp4BI4XuLdqUFE7L0CU.jpg?f=fotoalbum_medium
Pagina: 1 ... 101 102 Laatste