Ook gezien en precies wat ik dacht. Leuk dat die bij @
dion_b terecht is gekomen.
Ik heb ook wat opgehaald recent:
Een IBM Personal Computer AT (5170) met een IBM 5151 Monochroom (met burn-in), bijbehorend Model M keyboard en een dot-matrix printer (Epson FX-100).
Gezien ik al twee dot-matrix Epsontjes heb staat die FX-100 in de etalage.
Na een schoonmaakbeurt is de boel aan te raken zonder vies te worden en heb ik hem van de garage naar binnenshuis te verplaatst. De 5170 zelf gaat helemaal uit elkaar moeten voor een flinke schoonmaakbeurt, dito voor de voeding. De batterij heeft niet gelekt, dus dat is een plus. Het is een type 3 moederbord, met de 8 MHz 286. Moederbord ziet er optisch goed uit, evenals de voeding. Die laatste is vooral stoffig en spinnenweb doorregen.
Het IBM Model M keyboard is helaas half defect, dode toetsen en die klinken ook niet fris. Na voorzichtige demontage zag ik wat ik al verwachtte: de plastic rivets zijn grotendeels losgekomen.
Blijft goedkope meuk die Model M's...
(Model F master race)
Tot mijn schrik kwam ik er daarna achter dat apparaat ooit een optater heeft gehad want de plastic barrel plate heeft twee scheuren over een aanzienlijk deel van de breedte.
Dat is maakbaar denk ik, maar gaat aanzienlijk meer tijd kosten. Als dat lukt dan ga ik voor de plastic rivets de schroefmethode toepassen om de barrel plate weer goed tegen de metalen backing te krijgen. Dit keyboard is een poging tot herstel waard want het betreft een vroege Model M met de rainbow backplate.
Het IBM 5151 monochroom CRT ziet er van binnen gebruikt maar verder elektrisch op eerste oog goed uit. Van binnen schoon gemaakt. Heb wel licht vertrouwen dat die het gewoon gaat doen. Helaas heeft de groene forsor buis flinke burn-in... Maar.. maar... ik heb een andere groene monochroom van volgens mij hetzelfde formaat, van merk ADT. Dat scherm is helemaal goed. Ik dacht... tubeswap? Wordt uitzoeken of de buis identiek of voldoende identiek is.
De 5170 is voorzien van de 5.25" 1.2M floppy drive, maar de 30MB harddisk is er niet bij helaas. Evenals de mounting tab voor dat ding. Dus die zoek ik nog, of het wordt iets fabriceren.
Qua kaarten is het de originele IBM floppy+HDD controller (chips van WD), een IBM MDA kaart en een Serial+Parallel kaart. Redelijk basic eigenlijk.
En misschien is dit een stukje "het heeft zo moeten zijn" want wat heb ik al vele jaren liggen? Een BusLogic SCSI Host Adapter BT-545C (for IBM AT) in originele doos. Ooit gekocht voor mijn IBM 5150 PC, maar nooit aan de gang gekregen omdat dat ding volgens mij niet 8-bit ISA compatible is. Die zou de IBM floppy+disk controller kunnen vervangen, enige wat ik dan nog zoek: een SCSI drive. Ik kan natuurlijk ook een BlueSCSIv2 kiezen, maar mocht iemand een kleine (100~1GB) SCSI harddisk hebben liggen die het doet (en als het kan niet oorverdovend luid is) dan houd ik mij aanbevolen.
Ik heb nog wel een paar SCA SCSI disken liggen... maar dat is voor dat apparaat een monster, en dan moeten er twee adapters (SCA->68p->50p) tussen... Die disks zitten in een Sun UltraSCSI cabinet.
En ik heb nog een Adlib PCB liggen... ook een perfecte kandidaat voor dit bakkie. Motivatie om de onderdelen daarvoor bij elkaar te sprokkelen en te bouwen.
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.