Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 100 101 Laatste
Acties:

Onderwerpen


  • Shockers
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-06 21:43
Cave_Boy schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:50:
Bij een persoon waar ik wel eens langskom om wat hulp te bieden kwam ik bij toeval een eigenlijk een nette Dell D600 tegen. Hier zijn videokaart technisch naar mijn weten 2 versies van. De vooral in Europa uitgebrachte onboard grapics en de Ati 9000 versie met 32MB eigen geheugen (Amerika vooral naar wat ik weet).

Apparaat zag er goed uit. Twijfel of ik hem zal overnemen of niet. Eigenaar deed zelf snel even online kijken en zag telkens prijzen rond de €175 a €250. Hij wil €150 hebben.

Naar mijn weten kan Windows 98se er prima op en XP
Ik sluit me aan bij de rest. Ik heb een jaar geleden een D600 gespot bij de kringloop voor 10EUR zonder lader. (Bij een andere kringloop weten te scoren voor 5 EUR.) Schanieren lam en de accu ook in slechte staat. Betreft performance prima bak maar uiteindelijk toch afgestaan ivm accu en geen win98 support.

Ik houd het nu bij mijn Dell Latitude C600, waarvan de accu nog redelijk goed is met een multi-boot Win3.11/Win98/Win2k/WinXP setup. :)

  • marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:45
Eens. Geschifte prijs. Ik heb nog een Dell Latitude D610 liggen, heeft alleen een Duits QWERTZ toetsenbord. Maar dat maakt voor gaming misschien niet eens zoveel uit en anders kan je toetsenbord ook nog wisselen lijkt het.


Is een Pentium M 740 1,73GHz , 512MB DDRT2, ATI Radeon X300 64Mb VRAM en 40 GB Toshiba harddisk. Staat nederlands XP Prof op nu.

Hij start nog op accu, capaciteit mij niet bekend verder want heb geen duurtest gedaan. Voor 3 tientjes mag je hem ophalen. Interesse stuur pm dan krijg je wat foto's.

[ Voor 20% gewijzigd door marklinfan op 23-06-2026 17:08 ]


  • Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:18
Ik vind het ook een lastige keuze. Ik wil graag iets wat meer mobiel is. Dan is een laptop natuurlijk wat fijner. Het apparaat zag er eigenlijk best goed uit. Keurig in een tas enzo. Er zat inderdaad een 1.6GHz Pentium M CPU in.

De harde schijf moet ik in elk geval vervangen. Momenteel is dit een IDE schijf. Een SATA harde schijf en SSD heb ik nog zat liggen. Maar ja IDE is geen SATA. Kun je er gemakkelijk en passend een convertor tussen zetten of moet je echt eigenlijk naar een IDE --> (micro) SD kaart gaan?

Hij staat daar op zolder en meneer laat het daar voor komende lange tijd liggen of ik moet interesse hebben gaf hij aan.

[ Voor 10% gewijzigd door Cave_Boy op 23-06-2026 18:41 ]


  • Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:18
Officieel niet. Maar de hardware die erin zit wordt door Windows 98 gewoon goed ondersteunt. Er zijn dan ook genoeg fanatiekelingen die een D600 fijn met Windows 98 werkend hebben.
Er zijn ook diverse fanatiekelingen die dit delen met een driver pakket. https://retrosystemsrevival.blogspot.com/2018/05/dell-latitude-d600-9x-driver-bundle.html

  • PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Hier een ARK1000VL op de kop weten te tikken. Dat tikken moest wel hard. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1xKV6vmT11UKE8-haUvu3X1bHDg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WY9Xkb85uflzuIiqy42Jsrkg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Yf1Cmd7w9jr5SOHjA5XhIsdYIQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dw2gmqSPeaVRN75C2mPOrJ4T.jpg?f=fotoalbum_tile
Mooie kaart met 60 70ns geheugen en Winbond 110 MHz RAMDAC, dus zou zonder interlacing 1024x768 moeten kunnen weergeven.

Het wachten is nog op een PicoIDE, kabelmanagement en de AWE32 kan wel wat support gebruiken, letterlijk. Maar misschien ruil ik die nog voor een SB16...

Toen waren beige computers heel gewoon.


  • Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:18
PD2JK schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:16:
Hier een ARK1000VL op de kop weten te tikken. Dat tikken moest wel hard. ;)
[Afbeelding][Afbeelding]
Mooie kaart met 60ns geheugen en Winbond 110 MHz RAMDAC, dus zou zonder interlacing 1024x768 moeten kunnen weergeven.

Het wachten is nog op een PicoIDE, kabelmanagement en de AWE32 kan wel wat support gebruiken, letterlijk. Maar misschien ruil ik die nog voor een SB16...
Mooie kaart. Leuk om te zien dat de CPU (Intel Overdrive) een extra hulpkoelertje heeft gekregen. 8)

  • InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:26

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

PD2JK schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:16:
Hier een ARK1000VL op de kop weten te tikken. Dat tikken moest wel hard. ;)
[Afbeelding][Afbeelding]
Mooie kaart met 60 70ns geheugen en Winbond 110 MHz RAMDAC, dus zou zonder interlacing 1024x768 moeten kunnen weergeven.

Het wachten is nog op een PicoIDE, kabelmanagement en de AWE32 kan wel wat support gebruiken, letterlijk. Maar misschien ruil ik die nog voor een SB16...
:9~ Dat moederbord! Meer pics, meer specs plz! :D

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI


  • PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@InjecTioN AMI Enterprise III met 8x EISA waarvan de onderste twee ook nog een VLB slot erachter hebben gemonteerd. Er zijn nog maar weinig behuizingen waar een full size AT bord in past, dus heb ik gekozen om een ATX kast ligt te modden. Een aantal schroefgaten komen overeen tussen beide standaarden, dus dat scheelt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lHvI_F4wkrMoUxxvxMrB6ONUB6Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pEvOhI7iTTGVXrd46R6cd8B0.jpg?f=fotoalbum_large

Eind dit jaar doe ik wel een showcase
:p

Toen waren beige computers heel gewoon.


  • Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-06 22:10

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

PD2JK schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:16:
Hier een ARK1000VL op de kop weten te tikken. Dat tikken moest wel hard. ;)
[Afbeelding][Afbeelding]
Mooie kaart met 60 70ns geheugen en Winbond 110 MHz RAMDAC, dus zou zonder interlacing 1024x768 moeten kunnen weergeven.

Het wachten is nog op een PicoIDE, kabelmanagement en de AWE32 kan wel wat support gebruiken, letterlijk. Maar misschien ruil ik die nog voor een SB16...
Mooie kaart, lekker vlot!

Zo te zien heb je behoefte aan een stel extra geheugen chips :p
Oh en kijk eens naar die Jumper onder de geheugens, volgens mij staat ie op 1ws ingesteld.

Overigens is dat mobo ook erg vet! Ik zie het al voor me: 16MB ram aan 1Mab latjes. Of 4MB aan 256kB latjes omdat het kan. (16x16... :9~ )

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS


  • PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@Waterbeesje Jumper is losgekoppeld en toch bijna 2 fps in Doom erbij. Zowat aan het 35 fps plafond!

Momenteel zit er 4x 4MB in. 16x 1MB is esthetisch beter ja. ;) Zou het aantal modules voor de performance nog iets uitmaken?

[ Voor 38% gewijzigd door PD2JK op 23-06-2026 23:00 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.


  • jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
PD2JK schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:16:
Hier een ARK1000VL op de kop weten te tikken. Dat tikken moest wel hard. ;)
[Afbeelding][Afbeelding]
Mooie kaart met 60 70ns geheugen en Winbond 110 MHz RAMDAC, dus zou zonder interlacing 1024x768 moeten kunnen weergeven.

Het wachten is nog op een PicoIDE, kabelmanagement en de AWE32 kan wel wat support gebruiken, letterlijk. Maar misschien ruil ik die nog voor een SB16...
Is dit een Vesa local bus kaart?! Man, deze had ik vroeger ook; de 1 MB variant en kon het volgende:

640*480@24bit, 800*600@16bit of 1024*768@8bit kleuren. Ik draaide 640*480 met ware kleuren en dat was op een 80486 het paradijs te rijk waar vele het deden met 16 kleuren. Ik had 16,7 miljoen kleuren en daar heb ik dit veel moeten tonen aan mensen die er jaloers op werden. Windows 95 plus zag er dan ook zeer gelikt uit.

ps: sommige Windows 95 plus wallpapers gebruik ik nu nog steeds als achtergrond :D

  • Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:18
PD2JK schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:10:
@InjecTioN AMI Enterprise III met 8x EISA waarvan de onderste twee ook nog een VLB slot erachter hebben gemonteerd. Er zijn nog maar weinig behuizingen waar een full size AT bord in past, dus heb ik gekozen om een ATX kast ligt te modden. Een aantal schroefgaten komen overeen tussen beide standaarden, dus dat scheelt.

[Afbeelding]

Eind dit jaar doe ik wel een showcase
:p
Zag bij toeval gister een YouTube met daarin een 486 en 128MB geheugen.
Link: YouTube: 128MB of 30-pin RAM on a 486!?


Ik weet niet precies welke versie jij hebt maar volgens de specs hier kan hij 256MB aan? _/-\o_

https://theretroweb.com/motherboards/s/ami-enterprise-iii-s68-rev-b

  • ExportZeeuw1985
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:02
marklinfan schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:48:
[...]

Weet niet waar je woont maar als het regio Utrecht is heb ik voor een klein prijsje allicht wel een IDE harddisk liggen. Welke grootte ongeveer ?

Een IDE CF werkt altijd en leuk om achter de hand te houden, maar er gaat niks boven harddisk geratel voor een vintage PC.
Duitsland, Koblenz.

Ben idem nog aan het kijken om een AM2/AM3 pc samen te stellen.

Heb nog een Asus Geforce GTX 295 dual gpu liggen. Zal wel repaste worden. Toendertijd nieuw gekocht omdat ook physx in opmars was. Games zoals mirrors edge.

  • marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:45
Recent ook nog een schattig geel ding in huis gehaald: Compaq Presario 425 all-in-one. Machine heeft een 486 SX/25 met 8MB RAM (4Mb onboard plus een reepje van 4Mb)en 107Mb harddisk. Werkt helemaal top, staat zelfs nog een geinig Sinterklaas spelletje op.


Lucky me een gesoldeerde coincell batterij die leeg was maar geen lekkage. Heb hem eraf gehaald, en wacht nu op een AAA pack om aan te sluiten op de tevens aanwezige battery header op moederbord.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SFR8-rpmbaAgQpVw6AI3p52DirI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lx2LuqpNFQNc2VI9P6ch1RDO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0xzKoTRhPEGN3-FpBb2X6yaVdnw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZLuYdLGcIHiHa2yB3F3HtBcc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CsoPq4_TsmqZNk7wkIk3THMCjzo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LBNLLV6nfdrK9I2nQwyhNK18.jpg?f=fotoalbum_large

  • jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
marklinfan schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:55:
Recent ook nog een schattig geel ding in huis gehaald: Compaq Presario 425 all-in-one. Machine heeft een 486 SX/25 met 8MB RAM (4Mb onboard plus een reepje van 4Mb)en 107Mb harddisk. Werkt helemaal top, staat zelfs nog een geinig Sinterklaas spelletje op.


Lucky me een gesoldeerde coincell batterij die leeg was maar geen lekkage. Heb hem eraf gehaald, en wacht nu op een AAA pack om aan te sluiten op de tevens aanwezige battery header op moederbord.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Leuk ding, hoor. Ziet er best goed uit :Y) Maar Windows 95 op een 107 MB harddisk met een spelletje, past dat wel allemaal? Zolang je niet de grote games gaat spelen (Quake, Duke3D, etc) kan het ermee door, maar het zal altijd krap blijven. Een 80486SX-25 was geen snelheidsmonster en ik ben benieuwd hoe Windows 95 hierop draait. Is het goed te doen?


Enfin, heb er veel plezier mee :)

  • Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-06 13:09

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

marklinfan schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:55:
Recent ook nog een schattig geel ding in huis gehaald: Compaq Presario 425 all-in-one. Machine heeft een 486 SX/25 met 8MB RAM (4Mb onboard plus een reepje van 4Mb)en 107Mb harddisk. Werkt helemaal top, staat zelfs nog een geinig Sinterklaas spelletje op.


Lucky me een gesoldeerde coincell batterij die leeg was maar geen lekkage. Heb hem eraf gehaald, en wacht nu op een AAA pack om aan te sluiten op de tevens aanwezige battery header op moederbord.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Leuke apparaatjes idd. All in one, is handig.

Waarom wil je een AAA pack in de machine maken eigenlijk? Want dan moet je die ook weer ergens kwijt.
De Presario 425 die ik onder handen heb genomen was op de plek waar de gesoldeerde knoopcel zat ook voorbereid voor het plaatsen van een CR2032 batterijhouder; de soldeergaten zitten reeds op het bord. Als ik zoek heb ik nog wel een foto denk ik. Of is jouw bord een andere revisie welke er niet op is voorbereid?

[edit]
Zo heb ik dat gedaan. Originele batterij -> er af, gaatjes soldeervrij gemaakt -> CR2032 batterijhouder er op

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EmwAoAzAJiXfpot-uHgRbjYZHDs=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rzvHiogeYVKCLTpSvcpkBfT4.jpg?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NfXKGo1q4qEtifwYqnXot3UnTjs=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lYvE44SZoEXnx29RXfNmcWBS.jpg?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XOyc1-2h6pRA4qBV2fuEtkW5eqM=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lUiQw13BPnfhQXaJnVa4SLjw.jpg?f=fotoalbum_small

[ Voor 30% gewijzigd door Ultraman op 24-06-2026 11:44 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.


  • dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:32

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PD2JK schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:10:
@InjecTioN AMI Enterprise III met 8x EISA waarvan de onderste twee ook nog een VLB slot erachter hebben gemonteerd. Er zijn nog maar weinig behuizingen waar een full size AT bord in past, dus heb ik gekozen om een ATX kast ligt te modden. Een aantal schroefgaten komen overeen tussen beide standaarden, dus dat scheelt.

[Afbeelding]

Eind dit jaar doe ik wel een showcase
:p
Wooo, dat is een monster. Ik zie bovenin wel een Dallas RTC. Bij EISA-ontwerpen wil dat nogal eens een DS1387 zijn ipv de gangbaardere DS1287. Verschil is SRAM opslag, in dit geval voor EISA settings. Voor de DS1287 zijn moderne alternatieven te vinden, voor de DS1387 niet dat ik weet. Bovendien kan ik uit recente ervaring melden dat de meest elegante manier om een DS1287 te de-lidden (hete lucht erop en de hars eraf plukken) *NIET* werkt met een DS1387 :X

Is het bij jou een een DS1387? En zo ja wat heb je gedaan om het aan de praat te krijgen?
jimh307 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:55:
[...]

Leuk ding, hoor. Ziet er best goed uit :Y) Maar Windows 95 op een 107 MB harddisk met een spelletje, past dat wel allemaal? Zolang je niet de grote games gaat spelen (Quake, Duke3D, etc) kan het ermee door, maar het zal altijd krap blijven. Een 80486SX-25 was geen snelheidsmonster en ik ben benieuwd hoe Windows 95 hierop draait. Is het goed te doen?


Enfin, heb er veel plezier mee :)
Met een 486SX ga je sowieso geen Quake spelen en Duke3D zal ook niet vooruit te branden zijn.

Ik zou IMHO geen Win95 hierop zetten. Het draait zelf wel als je genoeg RAM toevoegt (8MB is erg krap, zou dat sowieso naar 12 of 20MB upgraden), maar games die Win95 vereisen zijn er pas vanaf 1996 en dan zit je in >100MHz Pentium systeemeisen. Tenzij je je met Office oid wilt vermaken zou je met DOS 6.22 beter af zijn, en als je een GUI wilt Win3.11 er bovenop. Dat is meer period-correct en zal bovenal stukken sneller draaien.

Oslik blyat! Oslik!


  • Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-06 22:10

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

PD2JK schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:56:
@Waterbeesje Jumper is losgekoppeld en toch bijna 2 fps in Doom erbij. Zowat aan het 35 fps plafond!

Momenteel zit er 4x 4MB in. 16x 1MB is esthetisch beter ja. ;) Zou het aantal modules voor de performance nog iets uitmaken?
Das en mooie score! 4x4 is al een lekker begin, normaal heb je niet meer nodig op een 486. Maar esthetisch zou je hem zelfs kunnen aanvullen met 12x1 om een absurde hoeveelheid ram te krijgen. Hij kijkt er toch per bank naar.

Snelheid zal niks schelen, zolang de boel maar op dezelfde snelheid draait.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS


  • Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-06 22:10

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

marklinfan schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:55:
Recent ook nog een schattig geel ding in huis gehaald: Compaq Presario 425 all-in-one. Machine heeft een 486 SX/25 met 8MB RAM (4Mb onboard plus een reepje van 4Mb)en 107Mb harddisk. Werkt helemaal top, staat zelfs nog een geinig Sinterklaas spelletje op.


Lucky me een gesoldeerde coincell batterij die leeg was maar geen lekkage. Heb hem eraf gehaald, en wacht nu op een AAA pack om aan te sluiten op de tevens aanwezige battery header op moederbord.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Leuk ding inderdaad!
Die AAA pack is gewoon plug&play, hooguit een Jumper omzetten. Let wel op dat alkaline om weer gaat lekken nadat ie leeg is.

Verder is een 425 dik in orde voor de meeste vroege dos games. Zie het als een 386-40 qua prestaties. Stunts, Jungle Strike, whatever van Epic ... Perfect hierop! Win95 is met een showcase want zoals gezegd heb je het niet nodig en heeft veel overhead en vraagt relatief veel schijfruimte. DOS 7 die je uit win98 uit filtert zou hier prachtig voor zijn!

Maak trouwens wel een backup van dat Sinterklaas spel; altijd vet om te hebben en delen!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS


  • PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@dion_b De Dallas is een DS1488. Nog nooit in levende lijve ontmoet tot dit bord dus op het toneel verscheen. Gelukkig is ook hier van een datasheet snel gevonden en twee gaten gemaakt in de zijkant van de package. Na al die jaren zat er iets van 2,9 V in de batterij, genoeg om een configuratie vast te houden dus nog geen externe knoopcel erop geplakt. :)

Toen waren beige computers heel gewoon.


  • dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:32

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:15:
[...]


Das en mooie score! 4x4 is al een lekker begin, normaal heb je niet meer nodig op een 486. Maar esthetisch zou je hem zelfs kunnen aanvullen met 12x1 om een absurde hoeveelheid ram te krijgen. Hij kijkt er toch per bank naar.

Snelheid zal niks schelen, zolang de boel maar op dezelfde snelheid draait.
Bij werkelijk absurde hoeveelheden RAM is het relevant om te weten hoeveel de chipset kan cachen. Dat wordt een uitdaging want voor zover ik weet is er geen datasheet beschikbaar voor de SiS 85C411 chipset die hier gebruikt wordt. Als over die limiet heen gaat zal performance juist dalen. Zou interessant zijn om te bepalen waar die zit - cachechk draaien bij steeds hogere hoeveelheid geheugen zou het moeten kunnen uitwijzen.

Oslik blyat! Oslik!


  • Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:18
dion_b schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:50:
[...]

Bij werkelijk absurde hoeveelheden RAM is het relevant om te weten hoeveel de chipset kan cachen. Dat wordt een uitdaging want voor zover ik weet is er geen datasheet beschikbaar voor de SiS 85C411 chipset die hier gebruikt wordt. Als over die limiet heen gaat zal performance juist dalen. Zou interessant zijn om te bepalen waar die zit - cachechk draaien bij steeds hogere hoeveelheid geheugen zou het moeten kunnen uitwijzen.
Is inderdaad een leuke test (wel een dure).

Google AI geeft als antwoord:
The SiS 85C411 is an older 486/EISA system chipset from the mid-1990s. It is designed for 30-pin SIMM memory, specifically utilizing FPM (Fast Page Mode) DRAM. It operates at a maximum cacheable RAM capacity around 64 MB, with board-level RAM ceilings generally topping out between 384 MB and 512 MB

Ofwel de grens zal mogelijk ergens in de buurt van 64MB te vinden moeten zijn.

  • dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:32

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Cave_Boy schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:09:
[...]

Is inderdaad een leuke test (wel een dure).

Google AI geeft als antwoord:
The SiS 85C411 is an older 486/EISA system chipset from the mid-1990s. It is designed for 30-pin SIMM memory, specifically utilizing FPM (Fast Page Mode) DRAM. It operates at a maximum cacheable RAM capacity around 64 MB, with board-level RAM ceilings generally topping out between 384 MB and 512 MB

Ofwel de grens zal mogelijk ergens in de buurt van 64MB te vinden moeten zijn.
Alleen duur als je niet al de SIMMs hebt liggen. Ik heb hier iirc 8x 16MB 30p en meer dan genoeg 4MB. En trouwens het oudere broertje van dit bord (de Enterprise-II, met Intel 350 chipset), maar die zit al paar jaar in mijn 'kapot, niet weggooien maar bewaren tot m'n reparatieskills goed genoeg zijn' doos. Dood als een pier, heb nog niet kunnen ontdekken waarom. Alle eenvoudige dingen al geprobeerd/gedaan, dus ergens moet een chip kapot zijn, moet alleen achterhalen welke.

Oslik blyat! Oslik!


  • Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-06 13:09

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Cave_Boy schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:09:

Google AI geeft als antwoord:
The SiS 85C411 is an older 486/EISA system chipset from the mid-1990s. It is designed for 30-pin SIMM memory, specifically utilizing FPM (Fast Page Mode) DRAM. It operates at a maximum cacheable RAM capacity around 64 MB, with board-level RAM ceilings generally topping out between 384 MB and 512 MB

Ofwel de grens zal mogelijk ergens in de buurt van 64MB te vinden moeten zijn.
Waar baseer je dat dan op?
Want wat die Google AI uitdrukt heb ik zo mijn twijfel bij. Een maximum van 384~512MB aan werkgeheugen op een bord als deze? Vaker zie je 32MB als bovengrens, en op een workstation EISA bord als deze zou je 128MB mogelijk kunnen inprikken. Maar meer... zou mijn zeer verrassen.

Als je de grens wilt weten waar die cache ophoud wordt dat benchmarken.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.


  • Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-06 22:10

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Meestal is met 256kB Wt cache op een 496 de dekking tot 64MB ja, klinkt volkomen logisch ;)

Met cachechk kun je ook beginnen met een onbeschoft groot ramen kijken waar ie gaat hakkelen ;)
Binnen de Cache limiet is het voor ongeacht hoeveel er buiten de limiet valt. Dus dat verschil merk je. Het grootste probleem met dos en w9x is gaat het top down werkt, waardoor de cache gedekte ram locaties als laatste worden gebruikt.
Dat stamt weer uit de tijd dat we geen praktische limieten hadden omdat ram zo duur was.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS


  • marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:45
Ultraman schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:56:
[...]


Leuke apparaatjes idd. All in one, is handig.

Waarom wil je een AAA pack in de machine maken eigenlijk? Want dan moet je die ook weer ergens kwijt.
De Presario 425 die ik onder handen heb genomen was op de plek waar de gesoldeerde knoopcel zat ook voorbereid voor het plaatsen van een CR2032 batterijhouder; de soldeergaten zitten reeds op het bord. Als ik zoek heb ik nog wel een foto denk ik. Of is jouw bord een andere revisie welke er niet op is voorbereid?

[edit]
Zo heb ik dat gedaan. Originele batterij -> er af, gaatjes soldeervrij gemaakt -> CR2032 batterijhouder er op

[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Tja, ik vind het machientje te mooi om iets aan te doen. Het is zelfde bord als jij toont, oude batterij heb ik met een fijn tangetje eraf geknipt. Aan de onderkant zit een afstandhouder die eraf moet voor ik kan solderen. Maar als solderen niet perse hoeft, doe ik het bij voorkeur niet. Dit bord heeft ook een externe batterij aansluiting, ik was van plan om gewoon een 3x AA of AAA houder de draad naar buiten te leiden en die met dubbelzijdige tape achterop te plakken. Binnenin idd nauwelijks plek, ik plaats voor een leeg isa slot gewoon een oude bracket van bv een videokaart en voer het draadje langs het gat van de vga connector dan naar buiten, of boor een gaatje in een spare bracket. Leek mij het simpelst in dit geval met behoud van originaliteit behalve dat de lege coincell weg is. Een eventuele volgende eigenaar mag dat zelf veranderen en dat kan dan ook nog op alle manieren.

Ik heb hem nog maar kort en weet nog niet of ik hem hou maar dan wordt het (langdurig) opslag maar geen frequent gebruik dus de batterij heb ik liefst extern.

Ik vind Windows 95 prima snel booten, er staan wat simpele spellen op en was al zo toen ik hem kreeg. Zware spellen sowieso lastig ook gezien beperkte HDD, zwakke cpu, matige onboard video en ontbreken cdrom….

De spelletjes ga ik zeker backuppen! Dat wordt even een ARJ en diskette activiteit. Van dat Sint Nicolaasspel is de website die in beeld stond nog online, misschien daar ook wel te downloaden (moet nog even rustig site bekijken).

  • Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-06 22:10

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Persoonlijk zou ik dan die knoopcel laten zitten; die zal niet lekken :)
De alkalines die je gaat gebruiken kunnen juist wel gaan lekken die goed in de gaten houden of opslaan zonder batterij.
Is dit ook zon machine waar de bios setup op de harde schijf staat? Dan heb je die bios batterij zeker niet nodig bij opslag.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS


  • marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:45
Zal hem zeker opslaan zonder batterij en waar nodig kunnen ze er zo even in…

Bios kom je gewoon bij booten met een F toets in, staat niet op de harddisk.

  • marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:45
De Sint game die ik eerder liet zien, kan iedereen gratis downloaden: https://wieringsoftware.com/games/sint-nicolaas/

En hier een leuke review van LGR: YouTube: LGR - Sint Nicolaas - DOS PC Game Review

  • jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
[...]

Met een 486SX ga je sowieso geen Quake spelen en Duke3D zal ook niet vooruit te branden zijn.

Ik zou IMHO geen Win95 hierop zetten. Het draait zelf wel als je genoeg RAM toevoegt (8MB is erg krap, zou dat sowieso naar 12 of 20MB upgraden), maar games die Win95 vereisen zijn er pas vanaf 1996 en dan zit je in >100MHz Pentium systeemeisen. Tenzij je je met Office oid wilt vermaken zou je met DOS 6.22 beter af zijn, en als je een GUI wilt Win3.11 er bovenop. Dat is meer period-correct en zal bovenal stukken sneller draaien.
Agreed here,

Zelf wel eens als proefobject van toen een oude laptop (80486SX16, 4MBRAM, 120 MB HDD, TFT@640*480) voorzien van Windows 95 met Office 95. Het werkte, maar hoe? Installatie vanaf cd-rom nam bijna 1,5 uur in beslag en Office installeren duurde ook tot een heel uur lang. In Word kwam de zin pas op het scherm zodra de regel al was getypt :') Maar het was fun, meer niet :P

[ Voor 20% gewijzigd door jimh307 op 24-06-2026 21:18 ]

Pagina: 1 ... 100 101 Laatste