En geen 98se drivers.
https://www.dell.com/support/product-details/nl-nl/product/latitude-d600/drivers
https://www.dell.com/support/product-details/nl-nl/product/latitude-d600/drivers
Ik sluit me aan bij de rest. Ik heb een jaar geleden een D600 gespot bij de kringloop voor 10EUR zonder lader. (Bij een andere kringloop weten te scoren voor 5 EUR.) Schanieren lam en de accu ook in slechte staat. Betreft performance prima bak maar uiteindelijk toch afgestaan ivm accu en geen win98 support.Cave_Boy schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:50:
Bij een persoon waar ik wel eens langskom om wat hulp te bieden kwam ik bij toeval een eigenlijk een nette Dell D600 tegen. Hier zijn videokaart technisch naar mijn weten 2 versies van. De vooral in Europa uitgebrachte onboard grapics en de Ati 9000 versie met 32MB eigen geheugen (Amerika vooral naar wat ik weet).
Apparaat zag er goed uit. Twijfel of ik hem zal overnemen of niet. Eigenaar deed zelf snel even online kijken en zag telkens prijzen rond de €175 a €250. Hij wil €150 hebben.
Naar mijn weten kan Windows 98se er prima op en XP
[ Voor 20% gewijzigd door marklinfan op 23-06-2026 17:08 ]
[ Voor 10% gewijzigd door Cave_Boy op 23-06-2026 18:41 ]
Officieel niet. Maar de hardware die erin zit wordt door Windows 98 gewoon goed ondersteunt. Er zijn dan ook genoeg fanatiekelingen die een D600 fijn met Windows 98 werkend hebben.
![]() | ![]() |
Toen waren beige computers heel gewoon.
Mooie kaart. Leuk om te zien dat de CPU (Intel Overdrive) een extra hulpkoelertje heeft gekregen.PD2JK schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:16:
Hier een ARK1000VL op de kop weten te tikken. Dat tikken moest wel hard.Mooie kaart met 60ns geheugen en Winbond 110 MHz RAMDAC, dus zou zonder interlacing 1024x768 moeten kunnen weergeven.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Het wachten is nog op een PicoIDE, kabelmanagement en de AWE32 kan wel wat support gebruiken, letterlijk. Maar misschien ruil ik die nog voor een SB16...
PD2JK schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:16:
Hier een ARK1000VL op de kop weten te tikken. Dat tikken moest wel hard.Mooie kaart met 60 70ns geheugen en Winbond 110 MHz RAMDAC, dus zou zonder interlacing 1024x768 moeten kunnen weergeven.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Het wachten is nog op een PicoIDE, kabelmanagement en de AWE32 kan wel wat support gebruiken, letterlijk. Maar misschien ruil ik die nog voor een SB16...
1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI
:strip_exif()/f/image/pEvOhI7iTTGVXrd46R6cd8B0.jpg?f=fotoalbum_large)
Toen waren beige computers heel gewoon.
Mooie kaart, lekker vlot!PD2JK schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:16:
Hier een ARK1000VL op de kop weten te tikken. Dat tikken moest wel hard.Mooie kaart met 60 70ns geheugen en Winbond 110 MHz RAMDAC, dus zou zonder interlacing 1024x768 moeten kunnen weergeven.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Het wachten is nog op een PicoIDE, kabelmanagement en de AWE32 kan wel wat support gebruiken, letterlijk. Maar misschien ruil ik die nog voor een SB16...
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
[ Voor 38% gewijzigd door PD2JK op 23-06-2026 23:00 ]
Toen waren beige computers heel gewoon.
Is dit een Vesa local bus kaart?! Man, deze had ik vroeger ook; de 1 MB variant en kon het volgende:PD2JK schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:16:
Hier een ARK1000VL op de kop weten te tikken. Dat tikken moest wel hard.Mooie kaart met 60 70ns geheugen en Winbond 110 MHz RAMDAC, dus zou zonder interlacing 1024x768 moeten kunnen weergeven.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Het wachten is nog op een PicoIDE, kabelmanagement en de AWE32 kan wel wat support gebruiken, letterlijk. Maar misschien ruil ik die nog voor een SB16...
Zag bij toeval gister een YouTube met daarin een 486 en 128MB geheugen.PD2JK schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:10:
@InjecTioN AMI Enterprise III met 8x EISA waarvan de onderste twee ook nog een VLB slot erachter hebben gemonteerd. Er zijn nog maar weinig behuizingen waar een full size AT bord in past, dus heb ik gekozen om een ATX kast ligt te modden. Een aantal schroefgaten komen overeen tussen beide standaarden, dus dat scheelt.
[Afbeelding]
Eind dit jaar doe ik wel een showcase
Duitsland, Koblenz.marklinfan schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:48:
[...]
Weet niet waar je woont maar als het regio Utrecht is heb ik voor een klein prijsje allicht wel een IDE harddisk liggen. Welke grootte ongeveer ?
Een IDE CF werkt altijd en leuk om achter de hand te houden, maar er gaat niks boven harddisk geratel voor een vintage PC.
:strip_exif()/f/image/lx2LuqpNFQNc2VI9P6ch1RDO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZLuYdLGcIHiHa2yB3F3HtBcc.jpg?f=fotoalbum_large)
Leuk ding, hoor. Ziet er best goed uitmarklinfan schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:55:
Recent ook nog een schattig geel ding in huis gehaald: Compaq Presario 425 all-in-one. Machine heeft een 486 SX/25 met 8MB RAM (4Mb onboard plus een reepje van 4Mb)en 107Mb harddisk. Werkt helemaal top, staat zelfs nog een geinig Sinterklaas spelletje op.
Lucky me een gesoldeerde coincell batterij die leeg was maar geen lekkage. Heb hem eraf gehaald, en wacht nu op een AAA pack om aan te sluiten op de tevens aanwezige battery header op moederbord.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Leuke apparaatjes idd. All in one, is handig.marklinfan schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:55:
Recent ook nog een schattig geel ding in huis gehaald: Compaq Presario 425 all-in-one. Machine heeft een 486 SX/25 met 8MB RAM (4Mb onboard plus een reepje van 4Mb)en 107Mb harddisk. Werkt helemaal top, staat zelfs nog een geinig Sinterklaas spelletje op.
Lucky me een gesoldeerde coincell batterij die leeg was maar geen lekkage. Heb hem eraf gehaald, en wacht nu op een AAA pack om aan te sluiten op de tevens aanwezige battery header op moederbord.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 30% gewijzigd door Ultraman op 24-06-2026 11:44 ]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Wooo, dat is een monster. Ik zie bovenin wel een Dallas RTC. Bij EISA-ontwerpen wil dat nogal eens een DS1387 zijn ipv de gangbaardere DS1287. Verschil is SRAM opslag, in dit geval voor EISA settings. Voor de DS1287 zijn moderne alternatieven te vinden, voor de DS1387 niet dat ik weet. Bovendien kan ik uit recente ervaring melden dat de meest elegante manier om een DS1287 te de-lidden (hete lucht erop en de hars eraf plukken) *NIET* werkt met een DS1387PD2JK schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:10:
@InjecTioN AMI Enterprise III met 8x EISA waarvan de onderste twee ook nog een VLB slot erachter hebben gemonteerd. Er zijn nog maar weinig behuizingen waar een full size AT bord in past, dus heb ik gekozen om een ATX kast ligt te modden. Een aantal schroefgaten komen overeen tussen beide standaarden, dus dat scheelt.
[Afbeelding]
Eind dit jaar doe ik wel een showcase
Met een 486SX ga je sowieso geen Quake spelen en Duke3D zal ook niet vooruit te branden zijn.jimh307 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:55:
[...]
Leuk ding, hoor. Ziet er best goed uitMaar Windows 95 op een 107 MB harddisk met een spelletje, past dat wel allemaal? Zolang je niet de grote games gaat spelen (Quake, Duke3D, etc) kan het ermee door, maar het zal altijd krap blijven. Een 80486SX-25 was geen snelheidsmonster en ik ben benieuwd hoe Windows 95 hierop draait. Is het goed te doen?
Enfin, heb er veel plezier mee
Oslik blyat! Oslik!
Das en mooie score! 4x4 is al een lekker begin, normaal heb je niet meer nodig op een 486. Maar esthetisch zou je hem zelfs kunnen aanvullen met 12x1 om een absurde hoeveelheid ram te krijgen. Hij kijkt er toch per bank naar.PD2JK schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:56:
@Waterbeesje Jumper is losgekoppeld en toch bijna 2 fps in Doom erbij. Zowat aan het 35 fps plafond!
Momenteel zit er 4x 4MB in. 16x 1MB is esthetisch beter ja.Zou het aantal modules voor de performance nog iets uitmaken?
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Leuk ding inderdaad!marklinfan schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:55:
Recent ook nog een schattig geel ding in huis gehaald: Compaq Presario 425 all-in-one. Machine heeft een 486 SX/25 met 8MB RAM (4Mb onboard plus een reepje van 4Mb)en 107Mb harddisk. Werkt helemaal top, staat zelfs nog een geinig Sinterklaas spelletje op.
Lucky me een gesoldeerde coincell batterij die leeg was maar geen lekkage. Heb hem eraf gehaald, en wacht nu op een AAA pack om aan te sluiten op de tevens aanwezige battery header op moederbord.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Toen waren beige computers heel gewoon.
Bij werkelijk absurde hoeveelheden RAM is het relevant om te weten hoeveel de chipset kan cachen. Dat wordt een uitdaging want voor zover ik weet is er geen datasheet beschikbaar voor de SiS 85C411 chipset die hier gebruikt wordt. Als over die limiet heen gaat zal performance juist dalen. Zou interessant zijn om te bepalen waar die zit - cachechk draaien bij steeds hogere hoeveelheid geheugen zou het moeten kunnen uitwijzen.Waterbeesje schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:15:
[...]
Das en mooie score! 4x4 is al een lekker begin, normaal heb je niet meer nodig op een 486. Maar esthetisch zou je hem zelfs kunnen aanvullen met 12x1 om een absurde hoeveelheid ram te krijgen. Hij kijkt er toch per bank naar.
Snelheid zal niks schelen, zolang de boel maar op dezelfde snelheid draait.
Oslik blyat! Oslik!
Is inderdaad een leuke test (wel een dure).dion_b schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:50:
[...]
Bij werkelijk absurde hoeveelheden RAM is het relevant om te weten hoeveel de chipset kan cachen. Dat wordt een uitdaging want voor zover ik weet is er geen datasheet beschikbaar voor de SiS 85C411 chipset die hier gebruikt wordt. Als over die limiet heen gaat zal performance juist dalen. Zou interessant zijn om te bepalen waar die zit - cachechk draaien bij steeds hogere hoeveelheid geheugen zou het moeten kunnen uitwijzen.
Alleen duur als je niet al de SIMMs hebt liggen. Ik heb hier iirc 8x 16MB 30p en meer dan genoeg 4MB. En trouwens het oudere broertje van dit bord (de Enterprise-II, met Intel 350 chipset), maar die zit al paar jaar in mijn 'kapot, niet weggooien maar bewaren tot m'n reparatieskills goed genoeg zijn' doos. Dood als een pier, heb nog niet kunnen ontdekken waarom. Alle eenvoudige dingen al geprobeerd/gedaan, dus ergens moet een chip kapot zijn, moet alleen achterhalen welke.Cave_Boy schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:09:
[...]
Is inderdaad een leuke test (wel een dure).
Google AI geeft als antwoord:
The SiS 85C411 is an older 486/EISA system chipset from the mid-1990s. It is designed for 30-pin SIMM memory, specifically utilizing FPM (Fast Page Mode) DRAM. It operates at a maximum cacheable RAM capacity around 64 MB, with board-level RAM ceilings generally topping out between 384 MB and 512 MB
Ofwel de grens zal mogelijk ergens in de buurt van 64MB te vinden moeten zijn.
Oslik blyat! Oslik!
Waar baseer je dat dan op?Cave_Boy schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:09:
Google AI geeft als antwoord:
The SiS 85C411 is an older 486/EISA system chipset from the mid-1990s. It is designed for 30-pin SIMM memory, specifically utilizing FPM (Fast Page Mode) DRAM. It operates at a maximum cacheable RAM capacity around 64 MB, with board-level RAM ceilings generally topping out between 384 MB and 512 MB
Ofwel de grens zal mogelijk ergens in de buurt van 64MB te vinden moeten zijn.
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Tja, ik vind het machientje te mooi om iets aan te doen. Het is zelfde bord als jij toont, oude batterij heb ik met een fijn tangetje eraf geknipt. Aan de onderkant zit een afstandhouder die eraf moet voor ik kan solderen. Maar als solderen niet perse hoeft, doe ik het bij voorkeur niet. Dit bord heeft ook een externe batterij aansluiting, ik was van plan om gewoon een 3x AA of AAA houder de draad naar buiten te leiden en die met dubbelzijdige tape achterop te plakken. Binnenin idd nauwelijks plek, ik plaats voor een leeg isa slot gewoon een oude bracket van bv een videokaart en voer het draadje langs het gat van de vga connector dan naar buiten, of boor een gaatje in een spare bracket. Leek mij het simpelst in dit geval met behoud van originaliteit behalve dat de lege coincell weg is. Een eventuele volgende eigenaar mag dat zelf veranderen en dat kan dan ook nog op alle manieren.Ultraman schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:56:
[...]
Leuke apparaatjes idd. All in one, is handig.
Waarom wil je een AAA pack in de machine maken eigenlijk? Want dan moet je die ook weer ergens kwijt.
De Presario 425 die ik onder handen heb genomen was op de plek waar de gesoldeerde knoopcel zat ook voorbereid voor het plaatsen van een CR2032 batterijhouder; de soldeergaten zitten reeds op het bord. Als ik zoek heb ik nog wel een foto denk ik. Of is jouw bord een andere revisie welke er niet op is voorbereid?
[edit]
Zo heb ik dat gedaan. Originele batterij -> er af, gaatjes soldeervrij gemaakt -> CR2032 batterijhouder er op
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Agreed here,[...]
Met een 486SX ga je sowieso geen Quake spelen en Duke3D zal ook niet vooruit te branden zijn.
Ik zou IMHO geen Win95 hierop zetten. Het draait zelf wel als je genoeg RAM toevoegt (8MB is erg krap, zou dat sowieso naar 12 of 20MB upgraden), maar games die Win95 vereisen zijn er pas vanaf 1996 en dan zit je in >100MHz Pentium systeemeisen. Tenzij je je met Office oid wilt vermaken zou je met DOS 6.22 beter af zijn, en als je een GUI wilt Win3.11 er bovenop. Dat is meer period-correct en zal bovenal stukken sneller draaien.
[ Voor 20% gewijzigd door jimh307 op 24-06-2026 21:18 ]