Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 100 101 Laatste
Acties:

Onderwerpen


  • Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:36

Nemesizz

Untouchable

Olaf van der Spek schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:40:
[...]

Draait dat op een retro game PC? ;)
Het origineel spelen, op DOS, dat zou retro zijn.
Ik vind vaak het origineel ook leuker spelen. Veel games hebben mods en dergelijke gekregen dat het ook op moderne machines draait, maar dan zitten er ook andere aanpassingen in waardoor toch het 'originele gevoel' ook weg is.

M'n broer deed laatst even Heretic en Hexen (de GOG versie), en dat is toch anders dan het origineel. Zelfde met Doom. Veel 'improved' of 'upgraded' versies van die game, maar dan is de charme ook weg (ja het draait op een moderne Windows PC, corsair, anti-alliasing, mouse aim)... maar geef mij het origineel maar.

Sommige games maakt het mij minder uit, een RTS met hogere resolutie kan wel. Maar op de een of andere manier vind ik het bij games zoals Doom, Heretic en Hexen dat de moderne modificaties de charme van de game aantasten.

Als ik het dan toch op een modernere PC wil draaien, dan via DosBox. Originele DOS versie van de game, maar draait toch op een modern systeem.

  • InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:26

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Olaf van der Spek schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:40:
[...]

Draait dat op een retro game PC? ;)
Het origineel spelen, op DOS, dat zou retro zijn.
Om precies te zijn: dat is zelfs vintage. Retro is om het te herbeleven met hulpmiddelen die vandaag de dag beschikbaar zijn. Dus puur de belevenis in plaats van de accuraatheid.

Maar om antwoord te geven op je vraag: Nope :D

De basis is compleet anders opgebouwd dan de originele game. Het is simpelweg een remake, waarbij er (als het goed is) geen code gekopieerd is uit het origineel. Om dat te realiseren, moeten ze hedendaagse technieken gebruiken, waardoor o.a. legacy OpenGL support bijvoorbeeld al afvalt.
An important compatibility note is that OpenRA now requires GPU support for either OpenGL 3.2, DirectX 11, or OpenGL ES 3. Moving away from the legacy OpenGL 2.1 is important for future compatibility with modern rendering APIs (Vulkan/Metal) and for improving rendering performance with Tiberian Sun and the C&C Remastered Collection. This does unfortunately mean dropping support for some older systems (typically 10+ years old) that currently can run OpenRA, but we believe that this is a necessary tradeoff for the future.
Bron: https://pchote.github.io/openra.github.io/

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI


  • Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik ben bekend met C&C ;)
C&C Remastered is iets anders dan de OpenRA remake: https://store.steampowere...er_Remastered_Collection/
Remastered heeft vrijwel 100% originele gameplay in tegenstelling tot OpenRA.

  • InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:26

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Olaf van der Spek schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:21:
[...]

Ik ben bekend met C&C ;)
C&C Remastered is iets anders dan de OpenRA remake: https://store.steampowere...er_Remastered_Collection/
Remastered heeft vrijwel 100% originele gameplay in tegenstelling tot OpenRA.
Ik zien 't! Verkeerde aanname gedaan. Ik had niet door dat het een totaal ander stuk software was dan OpenRA. My bad! :)

Systeemvereisten liegen er overigens niet om: https://www.ea.com/games/command-and-conquer/command-and-conquer-remastered/buy

Een systeem met een CPU uit 2006 (AMD)/2008 (Intel) met een GPU uit 2010 als minimum requirements is wel okay te noemen. Maar de aangeraden specs zijn helaas niet meer vintage te noemen. :P

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI


  • Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:07

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Ik merk zelf dat het hele punt van die oude games herbeleven veel sterker overkomt op de originele hardware. Een belangrijk element is de nostalgie hit en die is nou eenmaal tien keer sterker als je dat ervaart op de originele machines waar je het toen op speelde.

Of misschien dat ik dit als excuus gebruikt om meer originele hardware aan te schaffen ;) Ben begonnen met alle games onder Mac OS Classic draaiend te krijgen op de snelste OS9 hardware die er is, een G4 MDD. Plan was om pre-System 7 software, die vaak niet draait onder OS9, te gaan emuleren op die machine. Maar nu ik een Macintosh SE heb die gewoon System 7 draait en ook System 6 kan draaien merk ik dat het veel leuker is die oude software op een period-accurate machine te draaien. Het helpt dat ik bij die SE een fantastisch geconserveerd Apple Standard Keyboard kreeg met die heerlijke ALPS switches erin die ik ook op mijn Extended Keyboard had vroeger.

Heb de zoektocht nu ook uitgebreid naar displays. Ik heb recent een LC475 gekocht en nog mijn vaders LCIII liggen, en daar hadden we vroeger een Macintosh Color Display bij. Trinitron 14 inch beeldbuis. Helaas weggedaan door mijn vader maar dit weekend ga ik er eentje ophalen. Die oude software ziet er toch echt het beste uit op een CRT.

These are my principles. If you don't like them, I have others.


  • dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dr. Strangelove schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:00:
Ik merk zelf dat het hele punt van die oude games herbeleven veel sterker overkomt op de originele hardware. Een belangrijk element is de nostalgie hit en die is nou eenmaal tien keer sterker als je dat ervaart op de originele machines waar je het toen op speelde.
Voor mij is het en-en: het heeft toegevoegde waarde om iets op een bolle CRT te draaien - maar het is veel laagdrempeliger om het ook in een DOSbox venster op m'n hoofddesktop te doen. Dat is vooral handig tijdens oeverloze conf calls die een email hadden kunnen zijn O-)
Of misschien dat ik dit als excuus gebruikt om meer originele hardware aan te schaffen ;)
Zou het? Guilty :+
Ben begonnen met alle games onder Mac OS Classic draaiend te krijgen op de snelste OS9 hardware die er is, een G4 MDD. Plan was om pre-System 7 software, die vaak niet draait onder OS9, te gaan emuleren op die machine. Maar nu ik een Macintosh SE heb die gewoon System 7 draait en ook System 6 kan draaien merk ik dat het veel leuker is die oude software op een period-accurate machine te draaien. Het helpt dat ik bij die SE een fantastisch geconserveerd Apple Standard Keyboard kreeg met die heerlijke ALPS switches erin die ik ook op mijn Extended Keyboard had vroeger.
Een van mijn projectjes is een SE/30. Batterijschade heeft iets met video output gedaan (streepjes), verder werkt hij *O*

Heb jij nog tips voor leuke dingen die onder System 6 of 7 te draaien zijn? Ik weet dat m'n neef in 1987 met een Mac aan kwam zetten dat een turn-based strategy/wargame had die ik leuk vond, maar waar ik absoluut geen naam van weet (en hij ook niet meer).

Oslik blyat! Oslik!


  • Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:07

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
+1 voor DOSBox hoor. De shortcut staat ook op mijn daily driver desktop ;) Originele hardware is leuk maar 10.000 spellen beschikbaar hebben met een dubbelklik heeft ook zijn charme :P

Zal binnenkort even reageren op je vraag.

Edit:

Een paar kandidaten voor dat TBS spel:
- Spaceward Ho!
- Strategic Conquest
- Darwin's Dilemma

Voor System 6/7 is enorm veel software beschikbaar, maar voor een SE/30 zou ik in elk geval de volgende games wel uitproberen omdat die echt Mac exclusives waren en voor het zwart/wit scherm van de 512/Plus/SE/SE/30 zijn gemaakt:

- Déjà Vu:
- Dark Castle en Beyond Dark Castle
- Shufflepuck Cafe
- Dungeon of Doom
- Glider
- Prince of Persia (Mac versie heeft een heel eigen graphics style)
- Starrunner
- Arkanoid
- Grid Wars
- Continuum
- Scarab of Ra
- Airborne
- Crystal Quest
- Pararena
- Spectre
- MacGolf

Je kan bovenstaande games allemaal vinden op de Macintosh Garden, die site heeft echt zowat alle software die ooit is uitgebracht op de Mac tot zo'n beetje 2005.

Edit: Zie net dat Half Life eindelijk beschikbaar is voor PPC Macs. Ik weet nog dat er in 1999 sprake was van een port maar die werd gecancelled omdat Valve zich misleid voelde over verwachte verkoopaantallen. Nou ja, better late than never ;)

https://macintoshgarden.org/games/half-life-xash3d-ppc

[ Voor 107% gewijzigd door Dr. Strangelove op 28-05-2026 23:03 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.


  • dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dr. Strangelove schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 18:19:
+1 voor DOSBox hoor. De shortcut staat ook op mijn daily driver desktop ;) Originele hardware is leuk maar 10.000 spellen beschikbaar hebben met een dubbelklik heeft ook zijn charme :P

Zal binnenkort even reageren op je vraag.

Edit:

Een paar kandidaten voor dat TBS spel:
- Spaceward Ho!
- Strategic Conquest
- Darwin's Dilemma
Tnx! Het zou heel goed Strategic Conquest geweest kunnen zijn - als ik de zwart-wit plaatjes daarvan zie komt het me behoorlijk bekend voor, zelfs na bijna 40 jaar :7

Tnx :D
Voor System 6/7 is enorm veel software beschikbaar, maar voor een SE/30 zou ik in elk geval de volgende games wel uitproberen omdat die echt Mac exclusives waren en voor het zwart/wit scherm van de 512/Plus/SE/SE/30 zijn gemaakt:

- Déjà Vu:
- Dark Castle en Beyond Dark Castle
- Shufflepuck Cafe
- Dungeon of Doom
- Glider
- Prince of Persia (Mac versie heeft een heel eigen graphics style)
- Starrunner
- Arkanoid
- Grid Wars
- Continuum
- Scarab of Ra
- Airborne
- Crystal Quest
- Pararena
- Spectre
- MacGolf

Je kan bovenstaande games allemaal vinden op de Macintosh Garden, die site heeft echt zowat alle software die ooit is uitgebracht op de Mac tot zo'n beetje 2005.
Arkanoid "Mac exclusive" :? :+

Die heb ik op m'n (486SLC-based) retrobak op het werk voor tijdens borrels draaien, en heb ik als kind nog op m'n Spectrum gespeeld :z

Maar rest ziet er interessant uit. Als ik die SE/30 helemaal in orde krijg ga ik ze zeker uitproberen.

Oslik blyat! Oslik!


  • Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:07

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Arkanoid was op zich geen exclusive natuurlijk nee. Maar de Mac versie was echt een ander spel dan de arcade versie dus in die zin wel de moeite waard om eens te spelen. Zelfde met PoP, de graphics daarvan zijn op de Mac op een heel ander level dan de Apple II en PC versies bijvoorbeeld.

These are my principles. If you don't like them, I have others.


  • Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-06 22:10

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Prince was ook zon allemansvriend door op ieder platform wel een port of uitgave had. En zag er overal weer anders uit ook. Leuk om de verschillen eens te bekijken :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS


  • Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:07

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Dit filmpje laat leuk de verschillen zien. Worst to best is subjectief natuurlijk :)

YouTube: Prince of Persia | From Worst to Best Graphics

These are my principles. If you don't like them, I have others.


  • dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:32
@Waterbeesje yes. Net als pacman. Daar zijn natuurlijk ook super veel versies van, op diverse apparaten. Mijn persoonlijke favoriet is nog cdman op dos. Maar dat is deels ook door nostalgie.

  • HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:30
+25a 5v (Corsair HX850V2 2018 model) is dus niet genoeg voor een Socket A bord (zonder P4 connector, mocht het uitmaken) met Athlon XP2500+ en 9800pro. Zelfs niet met kaal bord + 1 fan (cpu cooler), 1 stripje ram en 1 ssd.

Win98SE kon ik nog opstarten en wat Max Payne en Aliens Versus Predator spelen. Zodra ik Need For Speed Underground 2 startte liep de boel vast. Als ik de cpu terugzette naar een Athlon XP 1100 (11x multi, 100fsb) dan kon ik wél NFSU 2 spelen. Voltage kon ik niet onder de 1.65 (stock Athlon XP2500+) instellen in het bios. Onder Win98SE had ik het ook nog met een FX5900XT geprobeerd: zelfde verhaal.

Windows XP32 ook nog geprobeerd, installeert prima maar zodra je na het installeren bij de desktop uit zou moeten komen wordt het beeld zwart... systeem leek dan niet vast te zitten.

AGP HD3650 erin en alles werkt ineens prima.

9800 Pro werkt 100% goed, loopt meerdere keren 3Dmark2001SE door in hetzelfde systeem icm Win98SE. Dat werkt vreemd genoeg ook prima maar ik denk dat Need For Speed Underground 2 plots veel van de cpu en de videokaart gelijk vraagt qua stroom.

[ Voor 20% gewijzigd door HugoBoss1985 op 30-05-2026 19:10 ]


  • The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Losse molex van de 9800pro ook aangesloten? Zo ja, knal die op een aparte voedingslijn.

Met een 300w fsp voeding draaide ik gewoon nfsu2 op mijn p4 destijds. Maar wel de radeon op een aparte lijn.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)


  • HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:30
The Eagle schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 19:19:
Losse molex van de 9800pro ook aangesloten? Zo ja, knal die op een aparte voedingslijn.

Met een 300w fsp voeding draaide ik gewoon nfsu2 op mijn p4 destijds. Maar wel de radeon op een aparte lijn.
Ja, anders geven ze al een foutmelding na het aanzetten(tenminste, mijne wel). Ik heb dat ding inmiddels zo vaak gewisseld met testen dat ik het wel een keer vergeten was 8)7

Wel een heel interessant idee: 2 voedingen koppelen. Heb zoiets wel eens gezien in de tijd van de eerste Cooler Master Stacker behuizingen (voeding bovenin én voeding onderin en gekoppeld middels een adapter).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RyRi_zRGhk3s6luRnAo2Omsn1MU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/IKcPv6Opln6n7WotMNH3FGnh.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7KduOR0gSqlGco17iFD_OYSgPf8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ruzIZXVLLYPTSQGj4Jpk2GSd.jpg?f=user_large

Bedoel je dat?

Het probleem met nu en vroegah is dat die voedingen vroegah veel dikkere +5v lijnen hadden. Dat hebben socket A borden icm dikke cpu's en videokaarten nodig omdat ze geen P4 connector hebben over het algemeen... ze zijn er wel maar hier is ook de vraag/discussie of dat iets helpt. De 9800Pro vraagt ook veel +5v amps. Met de 9800XT is dit volgens mij een heel stuk verbeterd en vanaf de X8xx was het volgens mij al haast geen probleem meer. Met een 9800Pro kan je ook nog mazzel hebben dat een een XT core is.

Zo dus ook met de HD 3650 AGP; geen enkel probleem want die trekt veel meer 12v dan 5v en/of gebruikt sowieso in het totaal al minder dan een 9800 Pro

Can your PSU handle Athlon or Duron Socket A processors?

Op mijn KT333 + 512mb + XP3000 deed de 9800 Pro het wél prima met NFSU2 op een RM550X 2018 met ook 25A +5V

Misschien is Nforce de boosdoener. Maar dat KT333 systeem verbruikt iets minder en daar wordt de PSU iets gebalanceerder belast met 3x 120mm op 12v.

[ Voor 39% gewijzigd door HugoBoss1985 op 30-05-2026 19:33 ]


  • PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:45

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Hier een foto uit eigen archief, 2x Zalman 400 Watt met (theoretisch gecombineerd) 80A op de +5V rail.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C_Eqr7kTWFpfCupzaICa_5Oscck=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b77eac8becbbe3590f29b673e026313e.jpg?f=fotoalbum_medium
Non-existent cable management.
Uit mijn hoofd een Q9550, Areca 1220 met 8x WD RE2 400GB, twee 150GB Raptors, Radeon 4870 (of 2900 XT?) met Thermalright koeler en inderdaad de CM Stacker STC-01, waarvan deze laatste nog steeds een plek in de huiskamer heeft ondanks de lage WAF. ;)

Toen waren beige computers heel gewoon.


  • HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:30
Uiteindelijk heb ik het toch aan de praat gekregen onder Windows XP maar nu werkt het moederbord niet (goed) meer.

25A 5v lijkt dus genoeg voor XP2500+, 2x512 pc3200, 9800pro, ssd en cpu koeler.

Ik had nog wat meer rare fouten dus even chkdsk /r gedraaid en toen kon ik met de FX 5900 XT drivers installeren (eerst AGP 8X en fast writes in bios uitgezet) en kon NFSU2 prima spelen!Toen hetzelfde met de 9800 Pro en dat ging ook goed.

Nu had ik voor de zoveelste maal de CMOS gereset en sinds dat ik dat voor de laatste keer deed zit er nog maar weinig leven in het bord. Ik zie wél het videokaart bios scherm en hoor een normale POST beep maar verder niets, de boel lijkt dan gewoon te bevriezen. Geen mobo bios post scherm. Letterlijk alle componenten worden ook warm, chipsets, vrm's, cpu, videokaart. 3 cpu's, meerdere ram strips, 2 voedingen, meerdere videokaarten getest.

Vaag, nog nooit eerder meegemaakt... meestal is het (een moederbord) volledig dood dus dit is weer een nieuwe voor mij.

[ Voor 9% gewijzigd door HugoBoss1985 op 31-05-2026 18:21 ]


  • InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:26

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

HugoBoss1985 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 18:19:
Uiteindelijk heb ik het toch aan de praat gekregen onder Windows XP maar nu werkt het moederbord niet (goed) meer.

25A 5v lijkt dus genoeg voor XP2500+, 2x512 pc3200, 9800pro, ssd en cpu koeler.

Ik had nog wat meer rare fouten dus even chkdsk /r gedraaid en toen kon ik met de FX 5900 XT drivers installeren (eerst AGP 8X en fast writes in bios uitgezet) en kon NFSU2 prima spelen!Toen hetzelfde met de 9800 Pro en dat ging ook goed.

Nu had ik voor de zoveelste maal de CMOS gereset en sinds dat ik dat voor de laatste keer deed zit er nog maar weinig leven in het bord. Ik zie wél het videokaart bios scherm en hoor een normale POST beep maar verder niets, de boel lijkt dan gewoon te bevriezen. Geen mobo bios post scherm. Letterlijk alle componenten worden ook warm, chipsets, vrm's, cpu, videokaart. 3 cpu's, meerdere ram strips, 2 voedingen, meerdere videokaarten getest.

Vaag, nog nooit eerder meegemaakt... meestal is het (een moederbord) volledig dood dus dit is weer een nieuwe voor mij.
Heb je al iets van een POST card geprobeerd? Ik verwacht dat je daar prima informatie uit kan halen die nuttig genoeg is om het probleem te diagnosen.

Verder: Een condensator kan natuurlijk gewoon rot zijn en er alsnog goed uitzien.

Misschien eens proberen om het moederbord eens op een houten plaat neer te leggen met cpu+koeling, geheugen, voeding en videokaart. De case kan natuurlijk ook een oorzaak zijn. Al is het alleen maar om meer overzicht te creëren in deze situatie.

Je kan met een moederbord op een stuk hout ook prima eens zachtjes drukken op de chipset, om te zien of dat verschil maakt. Het zijn BGA chips die ook in die tijd nogal eens wat problemen op konden leveren, omdat ze gewoon los kwamen van het bord.

Daarbij zitten er natuurlijk ook nog goud (ge-coat) pins op de CPU en het socket. Mogelijk dat contact spray daar iets voor je kan betekenen. Koper op andere plekken zoals de uitbreidingssloten. Ook daar werkt contact spray/deoxit prima.

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI


  • HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:30
InjecTioN schreef op zondag 31 mei 2026 @ 18:46:
[...]

Heb je al iets van een POST card geprobeerd? Ik verwacht dat je daar prima informatie uit kan halen die nuttig genoeg is om het probleem te diagnosen.

Verder: Een condensator kan natuurlijk gewoon rot zijn en er alsnog goed uitzien.

Misschien eens proberen om het moederbord eens op een houten plaat neer te leggen met cpu+koeling, geheugen, voeding en videokaart. De case kan natuurlijk ook een oorzaak zijn. Al is het alleen maar om meer overzicht te creëren in deze situatie.

Je kan met een moederbord op een stuk hout ook prima eens zachtjes drukken op de chipset, om te zien of dat verschil maakt. Het zijn BGA chips die ook in die tijd nogal eens wat problemen op konden leveren, omdat ze gewoon los kwamen van het bord.

Daarbij zitten er natuurlijk ook nog goud (ge-coat) pins op de CPU en het socket. Mogelijk dat contact spray daar iets voor je kan betekenen. Koper op andere plekken zoals de uitbreidingssloten. Ook daar werkt contact spray/deoxit prima.
POST card heb ik niet, wellicht eens handig. Kun je een specifiek model aanbevelen (welke heb jij)? Nog wel even zonder RAM getest en dan krijg ik daar beep error codes door. (dat werkt dus ook).

Ram sloten heb ik 2 dagen geleden ingespoten, eerder vandaag ook het cpu socket en het AGP slot.

Moederbord lag al die tijd al op een test bench/buiten een behuizing.

Zat net op vogons iets te lezen over bump gate maar dat was schijnbaar vanaf Nforce4. Dan kan er natuurlijk alsnog iets aan de hand zijn wat dat betreft.

Het zou me niet verbazen als het iets met het bios is. Voor PLCC32 heb ik geen programmer/adapter maar ik kan de chip omzetten op een KT333 en (hot) force flashen.

[ Voor 3% gewijzigd door HugoBoss1985 op 31-05-2026 19:17 ]


  • Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-06 22:10

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

HugoBoss1985 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:10:
[...]

POST card heb ik niet, wellicht eens handig. Kun je een specifiek model aanbevelen (welke heb jij)? Nog wel even zonder RAM getest en dan krijg ik daar beep error codes door. (dat werkt dus ook).

Ram sloten heb ik 2 dagen geleden ingespoten, eerder vandaag ook het cpu socket en het AGP slot.

Moederbord lag al die tijd al op een test bench/buiten een behuizing.

Zat net op vogons iets te lezen over bump gate maar dat was schijnbaar vanaf Nforce4. Dan kan er natuurlijk alsnog iets aan de hand zijn wat dat betreft.

Het zou me niet verbazen als het iets met het bios is. Voor PLCC32 heb ik geen programmer/adapter maar ik kan de chip omzetten op een KT333 en (hot) force flashen.
Post card: de goedkoopste van ome Ali is goed genoeg ;)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS


  • StopEcocide
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:30
Joepie! Ik heb zojuist OpenRCT2 aan de praat gekregen. Dat gaat weer veel plezier opleveren.

Ik wil nu graag OpenRedAlert op Linux installeren, maar ik zie dat ik daar ook extra's voor nodig heb (?) Klopt dat? En zo ja, kan iemand mij vertellen wat ik nodig heb om dat volledig te kunnen spelen? Voor OpenRCT2 had ik bestanden nodig van Good Old Games.com, maar daar kan ik op de site van OpenRA niks van vinden.

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚


  • Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-06 22:10

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

StopEcocide schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:42:
Joepie! Ik heb zojuist OpenRCT2 aan de praat gekregen. Dat gaat weer veel plezier opleveren.

Ik wil nu graag OpenRedAlert op Linux installeren, maar ik zie dat ik daar ook extra's voor nodig heb (?) Klopt dat? En zo ja, kan iemand mij vertellen wat ik nodig heb om dat volledig te kunnen spelen? Voor OpenRCT2 had ik bestanden nodig van Good Old Games.com, maar daar kan ik op de site van OpenRA niks van vinden.
OpenRCT2 is cool, die heb ik hier ook draaien. Heeft ook best interessante verbeteringen en extras. Heb je toevallig ook rct1 en uitbreidingen geïnstalleerd staan? Dan heb je echt alle scenario's beschikbaar!
Hier trouwens samen met OpenTTD en SimCity 4 (die laatste is geen moderne port/kloon maar de originele, werkt met wisselende stabiliteit op Windows 11 :D )

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS


  • HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:30
Waterbeesje schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:09:
[...]


Post card: de goedkoopste van ome Ali is goed genoeg ;)
Net besteld, model voor PCI en ISA sloten. Met extra display aan kabeltje voor het gemak. Niet bij Ali maar bij Bezos. Ondanks dat ik geen fan van hem ben. Maar hij heeft ons recent op mooi vuurwerk getrakteerd (wat hier in NL niet meer mag) waardoor ik het hem wel gun.

[ Voor 10% gewijzigd door HugoBoss1985 op 31-05-2026 22:36 ]


  • StopEcocide
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:30
Waterbeesje schreef op zondag 31 mei 2026 @ 21:39:
[...]


OpenRCT2 is cool, die heb ik hier ook draaien. Heeft ook best interessante verbeteringen en extras. Heb je toevallig ook rct1 en uitbreidingen geïnstalleerd staan? Dan heb je echt alle scenario's beschikbaar!
Hier trouwens samen met OpenTTD en SimCity 4 (die laatste is geen moderne port/kloon maar de originele, werkt met wisselende stabiliteit op Windows 11 :D )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yASjOmAdjNEyMJQWAgIgnz1tuns=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jeV1c9m53iu1MQPJ0lP1CHGP.png?f=user_large

@Waterbeesje Bedankt voor je reactie. Ik heb OpenRCT2 geïnstalleerd alleen met behulp van het Triple Thrill Pack. Kun jij mij misschien vertellen of ik met de Deluxe versie dan ook nog iets kan? Ik heb het in Linux Mint geïnstalleerd via de AppImage.

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚


  • Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-06 22:10

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

StopEcocide schreef op zondag 31 mei 2026 @ 21:58:
[...]

[Afbeelding]

@Waterbeesje Bedankt voor je reactie. Ik heb OpenRCT2 geïnstalleerd alleen met behulp van het Triple Thrill Pack. Kun jij mij misschien vertellen of ik met de Deluxe versie dan ook nog iets kan? Ik heb het in Linux Mint geïnstalleerd via de AppImage.
Volgens mij heb je dan het pakket wel redelijk compleet :)

Zelf heb ik van mijn ouwe CDs images gemaakt en die geïnstalleerd. Alles apart. Volgens mij hebben de packs wel wat extra content, maar geen idee welke nog extra of juist minder content hebben...

OpenTTD is makkelijker, die heeft geen c originele installatie nodig :')

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS


  • StopEcocide
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:30
Waterbeesje schreef op zondag 31 mei 2026 @ 22:34:
[...]


Volgens mij heb je dan het pakket wel redelijk compleet :)

Zelf heb ik van mijn ouwe CDs images gemaakt en die geïnstalleerd. Alles apart. Volgens mij hebben de packs wel wat extra content, maar geen idee welke nog extra of juist minder content hebben...

OpenTTD is makkelijker, die heeft geen c originele installatie nodig :')
Bedankt voor je hulp! Waardeer ik.

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚


  • jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
PD2JK schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 23:56:
Hier een foto uit eigen archief, 2x Zalman 400 Watt met (theoretisch gecombineerd) 80A op de +5V rail.
[Afbeelding]
Non-existent cable management.
Uit mijn hoofd een Q9550, Areca 1220 met 8x WD RE2 400GB, twee 150GB Raptors, Radeon 4870 (of 2900 XT?) met Thermalright koeler en inderdaad de CM Stacker STC-01, waarvan deze laatste nog steeds een plek in de huiskamer heeft ondanks de lage WAF. ;)
Spaghetti gekookt in je kast :D Ach, en ik vroeger kabels knippen als die toch maar in de weg zaten. Tegenwoordig moet alles danig strak en weggewerkt worden dat behuizingen hier ruimte voor creëren aan de andere zijkant. ;)

  • HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:30
De tester is binnen.

De codes zijn (als ik het goed lees/zie) 2D 2C... (ik had net ook een keer 2D 2B) het gaat om een Award bios; iets mis met video dus? Misschien was de ellende met de videokaart al een voorbode...

Ik heb ook nog een PS/2 keyboard geprobeerd en een VGA videokaart met directe verbinding naar VGA monitor. Paar simpele kaartjes getest: TNT (gelukkig niets opgeblazen :+ ) en FX5200

Ik zet de pc aan, hoor 1 (normale) post beep, zie de kleur van het beeldscherm ledje veranderen van oranje naar blauw en daar blijft het dan bij. Met specifieke videokaarten zie ik het video bios beeld nog voorbij komen.

Dit gebeurde nadat ik opnieuw wilde opstarten na een CMOS reset.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h5C6OOIOTHEDqYf_cJgcB4mLNBU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sR1ySjnLT4e162MoNUNn6jmT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door HugoBoss1985 op 03-06-2026 12:49 ]


  • Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-06 22:10

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

HugoBoss1985 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:37:
De tester is binnen.

De codes zijn (als ik het goed lees/zie) 2D 2C... (ik had net ook een keer 2D 2B) het gaat om een Award bios; iets mis met video dus? Misschien was de ellende met de videokaart al een voorbode...

Ik heb ook nog een PS/2 keyboard geprobeerd en een VGA videokaart met directe verbinding naar VGA monitor. Paar simpele kaartjes getest: TNT (gelukkig niets opgeblazen :+ ) en FX5200

Ik zet de pc aan, hoor 1 (normale) post beep, zie de kleur van het beeldscherm veranderen van oranje naar blauw en daar blijft het dan bij. Met specifieke videokaarten zie ik het video bios beeld nog voorbij komen.

Dit gebeurde nadat ik opnieuw wilde opstarten na een CMOS reset.

[Afbeelding]
Zou het de AGP kunnen zijn? Heb je een PCI kaart bij de hand om te testen?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS


  • HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:30
Waterbeesje schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:13:
[...]


Zou het de AGP kunnen zijn? Heb je een PCI kaart bij de hand om te testen?
Dank voor het meedenken, daar had ik nog niet aan gedacht. Niet direct maar ik kan een S3 Virge DX van zolder halen. Als dat het is dan is het alsnog einde bord (voor mij) of ik zou de hele boel moeten proberen te recappen en dat ga ik niet doen.

  • Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-06 22:10

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

HugoBoss1985 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:17:
[...]

Dank voor het meedenken, daar had ik nog niet aan gedacht. Niet direct maar ik kan een S3 Virge DX van zolder halen. Als dat het is dan is het alsnog einde bord (voor mij) of ik zou de hele boel moeten proberen te recappen en dat ga ik niet doen.
S3 Virge! Na de Trio64 wel de saaiste kaart die je kunt hebben:
  • Hardwarematig geen verrassingen. Werkt altijd, maar is niet spectaculair
  • Softwarematig geen verrassingen. Divers zijn stabiel als een rots
Perfect voor jou doel dus :D

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS


  • HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:30
Waterbeesje schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:23:
[...]

S3 Virge! Na de Trio64 wel de saaiste kaart die je kunt hebben:
  • Hardwarematig geen verrassingen. Werkt altijd, maar is niet spectaculair
  • Softwarematig geen verrassingen. Divers zijn stabiel als een rots
Perfect voor jou doel dus :D
Volgens mij is dat ding zelfs nog een beperking voor Duke Nukem 3D. Blood draaide er redelijk op met soms flinke dips onder de 60 fps (slechter dan Duke 3d). Kon met Blood volgens mij ook nog aan de Pentium MMX cpu liggen... had gelezen dat het best zwaar voor de cpu was.

[ Voor 3% gewijzigd door br00ky op 05-06-2026 13:53 ]


  • Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-06 22:10

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

HugoBoss1985 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:25:
[...]

Volgens mij is dat ding zelfs nog een beperking voor Duke Nukem 3D. Blood draaide er redelijk op met soms flinke dips onder de 60 fps (slechter dan Duke 3d). Kon met Blood volgens mij ook nog aan de Pentium 3 cpu liggen... had gelezen dat het best zwaar voor de cpu was.
Duke gaat prima op een Virge. Duke wordt volledig op de cpu gedraaid en vraagt enkel vesa ondersteuning en fatsoenlijke pixelpomp. Met dan pixels doorzetten doet ie niet meer Duke. En dat doet en Virge nauwkeurig en snel :) zelfs met de uitmuntende TNT2 of Voodoo 3 gaat het niet heel veel vlotter.

Geef je de Virge iets op Directx te eten, zal ie zich snel verslikken en op zijn eigen api is het ook geen hoogvlieger. Met 4MB is het wel een prachtige kaart voor hogere resoluties en perfect naast een Voodoo 1/2.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS


  • Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-06 13:09

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Precies, S3 Trio64 en S3 ViRGE zijn op 2D en DOs gebied zo goed als gelijk aan elkaar. De memory timings van de specifieke kaart, of hoe die in het VBIOS staan, zijn vooral bepalend voor de throughput.
Zijn fijne DOS kaartjes. Ik heb veel ViRGE kaartjes vroeger weggegeven, maar wel altijd mijn Trio64+ gehouden. Fijn ding.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.


  • dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:23:
[...]

S3 Virge! Na de Trio64 wel de saaiste kaart die je kunt hebben:

[...]

Hardwarematig geen verrassingen.
Kleine nuance: veel Virge kaarten hadden beroerd slechte analoge componenten waardoor ze wazig en/of verkleurd beeld gaven. Aan de chip zelf lag het niet, getuige implementaties waar het wel goed was (Diamond, Elsa, Miro etc), maar vermoedelijk waren de opgegeven toleranties te breed.

Enfin, als je een slecht ontwerp treft (doorgaans van 'noname' merken) kun je opgezadeld zitten met brakke output. Dat geldt uiteraard voor iedere type VGA adapter, maar S3 leek er meer last van te hebben dan anderen.

Oslik blyat! Oslik!


  • StopEcocide
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:30
Ik heb gisteren een topavond gehad met Red Alert! *O*

Het was even knutselen in mijn modem, maar ik heb het voor elkaar gekregen om de instellingen juist te krijgen en een besloten server op te zetten voor OpenRA. Samen met 2 vrienden hebben we gezellig oorlog gevoerd. Ik ben er nog niet goed in, dus finaal ingemaakt. Maar dat mocht de pret niet drukken, want daarna kan je als toeschouwer de rest van het spel zien, inclusief statistieken.

Maarrrr, nu is mijn vraag alsvolgt: Ik heb nu dus OpenRCT2 geïnstalleerd. Ik zie daar ook een multiplayer optie staan. Is dat echt tegen elkaar? Of meer co-op? En is daar ook een besloten server op te zetten?

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚


  • marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online
Leuk!

Zelf speel ik deze, heeft mooie graphics/audio en ook leuke online speelmogelijkheden en wat modernere zaken zoals hotkeys , unit queueing etc: https://store.steampowered.com/app/1213210/Command__Conquer_Remastered_Collection/

@HugoBoss1985 heb je al eens ander geheugen geprobeerd en geheugenslot doorblazen?

  • HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:30
marklinfan schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:07:
Leuk!

Zelf speel ik deze, heeft mooie graphics/audio en ook leuke online speelmogelijkheden en wat modernere zaken zoals hotkeys , unit queueing etc: https://store.steampowered.com/app/1213210/Command__Conquer_Remastered_Collection/

@HugoBoss1985 heb je al eens ander geheugen geprobeerd en geheugenslot doorblazen?
Ja, meerdere malen (ook met contact cleaner) en verschillende modules.

  • StopEcocide
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:30
marklinfan schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:07:
Leuk!

Zelf speel ik deze, heeft mooie graphics/audio en ook leuke online speelmogelijkheden en wat modernere zaken zoals hotkeys , unit queueing etc: https://store.steampowered.com/app/1213210/Command__Conquer_Remastered_Collection/

@HugoBoss1985 heb je al eens ander geheugen geprobeerd en geheugenslot doorblazen?
Bedankt voor de tip. Alleen denk ik dat ik, nu alles goed en al werkt het laat zoals het is.

En ik heb nu ook met veel moeite RCT 1 gelinkt aan OpenRCT2. Was wel een gedoetje, want het pop-up bestandscherm (Nemo in Linux) zorgde voor een screen freeze, dus het wilde maar niet lukken: frustratie alom! Des te groter het moment van gelukzaligheid als dan alles nu eindelijk naar behoren blijkt te werken. Weer veel geleerd!

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚


  • dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:32
Vandaag een crt Monitor en bijbehorende computer en randapparatuur in bezit (moet nog beslissen of ik de pc koop/ruil)

De monitor klonk als overslag. Veel felle tikken en tegelijkertijd op dat moment deed beeld even raar. Ik ben licht paranoia qua crts. Maar collega (ex reparateur bij it's vroeger) heeft gekeken. Op het oog niks te zien. Anodekap heeft ie schoongemaakt. Het grappige is wel dat de frequentie van tikken afnam. Edit: niet door het schoonmaken opzich, maar wel naarmate de monitor langer aanstond.

Hij ze i ook "misschien trekt het weg na 1 a 2 uur draaien, door lange stilstand/condens, maar kan ook fysiek defect zijn"

Dus afwachten, maar prognoses zijn niet slecht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3lwSxcefsoPvyc3-87SMDsQnSWI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7zTLyPBdbndTQmHIdWJnSQeZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door dennis_rsb op 11-06-2026 12:29 ]


  • Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:36

Nemesizz

Untouchable

dennis_rsb schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 01:15:
Vandaag een crt Monitor en bijbehorende computer en randapparatuur in bezit (moet nog beslissen of ik de pc koop/ruil)

De monitor klonk als overslag. Veel felle tikken en tegelijkertijd op dat moment deed beeld even raar. Ik ben licht paranoia qua crts. Maar collega (ex reparateur bij it's vroeger) heeft gekeken. Op het oog niks te zien. Anodekap heeft ie schoongemaakt. Het grappige is wel dat de frequentie van tikken afnam.

Hij ze i ook "misschien trekt het weg na 1 a 2 uur draaien, door lange stilstand/condens, maar kan ook fysiek defect zijn"

Dus afwachten, maar prognoses zijn niet slecht.

[Afbeelding]
Vind die modellen van de Compaq Presario nog altijd een van de mooiste (zullen wel in verschillende maten en specs zijn, maar de 'looks' van zo'n ding).

  • dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:32
@Nemesizz de diepte van die kast is ongelofelijk klein ook, slechts 30 cm. En de hoogte is ook niet veel meer. Ik heb toevallig nog 1 exact dezelfde pc, alleen is dat deurtje afgebroken. Deze ziet er dus beter uit, moet alleen intern nog checken.

  • Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:36

Nemesizz

Untouchable

dennis_rsb schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:27:
@Nemesizz de diepte van die kast is ongelofelijk klein ook, slechts 30 cm. En de hoogte is ook niet veel meer. Ik heb toevallig nog 1 exact dezelfde pc, alleen is dat deurtje afgebroken. Deze ziet er dus beter uit, moet alleen intern nog checken.
Op stage (ergens in 2002 of 2003 zal dat zijn geweest) hadden we toen een keer een wat grotere staan, was een Pentium 3 met bliksemschade toen.

  • HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:30
dennis_rsb schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 01:15:
Vandaag een crt Monitor en bijbehorende computer en randapparatuur in bezit (moet nog beslissen of ik de pc koop/ruil)

De monitor klonk als overslag. Veel felle tikken en tegelijkertijd op dat moment deed beeld even raar. Ik ben licht paranoia qua crts. Maar collega (ex reparateur bij it's vroeger) heeft gekeken. Op het oog niks te zien. Anodekap heeft ie schoongemaakt. Het grappige is wel dat de frequentie van tikken afnam. Edit: niet door het schoonmaken opzich, maar wel naarmate de monitor langer aanstond.

Hij ze i ook "misschien trekt het weg na 1 a 2 uur draaien, door lange stilstand/condens, maar kan ook fysiek defect zijn"

Dus afwachten, maar prognoses zijn niet slecht.

[Afbeelding]
Je hebt de monitor toch geen veel felle tikken gegeven met die vliegenmeppers he? :+

  • rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:28
dennis_rsb schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 01:15:
Vandaag een crt Monitor en bijbehorende computer en randapparatuur in bezit (moet nog beslissen of ik de pc koop/ruil)

De monitor klonk als overslag. Veel felle tikken en tegelijkertijd op dat moment deed beeld even raar. Ik ben licht paranoia qua crts. Maar collega (ex reparateur bij it's vroeger) heeft gekeken. Op het oog niks te zien. Anodekap heeft ie schoongemaakt. Het grappige is wel dat de frequentie van tikken afnam. Edit: niet door het schoonmaken opzich, maar wel naarmate de monitor langer aanstond.

Hij ze i ook "misschien trekt het weg na 1 a 2 uur draaien, door lange stilstand/condens, maar kan ook fysiek defect zijn"

Dus afwachten, maar prognoses zijn niet slecht.

[Afbeelding]
Leuke machines, maar die quantum/ maxtor bigfoot hdd's die puur voor opslag waren, werden door Compaq vaak als bootdisk gebruikt wat de prestaties niet ten goede komen... advies: vervangen door een 7200 toeren 3,5 inch disk zodat de computer beter tot zijn recht komt... ;)

www.discogs.com/collection?user=rcor


  • dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:32
@rcor jup ik weet het. Hp brio p2 pc die ik heb had een Bigfoot, wat destijds relatief veel opslaf had voor de prijs maar traag. Ik had de pc enkele maanden in 2024, toen begaf de Bigfoot het.

@HugoBoss1985 haha nein. Ik geef toe, ik dump soms ff snel wat op de grond voordat ik het een vaste/vastere plek geef.

@Nemesizz ik heb vroeger alleen een compaq p50 monitor gehad en compaq deskpro 2000 pc. P3 pcs heb ik qua desktop er nu 2: 1 fujitsu, en een lifetec :p

  • jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Nemesizz schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:37:
[...]

Vind die modellen van de Compaq Presario nog altijd een van de mooiste (zullen wel in verschillende maten en specs zijn, maar de 'looks' van zo'n ding).
In zoverre dat beige kunst mooi kan zijn ;) Het had zeker zijn charmes. Ook de vroegere Alienware computers vond ik wel mooi.

  • DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-06 18:22
Vandaag maar even een oud beestje opgestart, eentje ver voor mijn tijd en weet niet waar ik naar zit te kijken,Dos komt mij wel bekend voor maar de rest. 🫣

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/to7kNavnTgvSZZzuEbkGMGlAdbU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VZ3DLJoxeUx5rZ3ksqzMDRMv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TVNUgClmlDIXNDgeHP_OTDhejnA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YuDADbR7i3Pufj9S4lFrlr0P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jGs2ddrqTrE7D9ROZ7euERnRGPg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mj68L0m35WWjClOXj35UZ05L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kktrABuUxB3VdsqoqQBbJRDiNUY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GpDJJCrjey1cAHZ9hNczzt5H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0MQK0DhZFjVxxNVPF3zrUIekxYk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fGkxBysdk1Q2YXzPO1FOhjkZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_7AiDoDpTH3mWesNywgVXjbKvo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BCREgYpmb3O3yfwf3MbXUMXt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q2G0IfcvNNnt9RD10hNZn5Z0nS8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GbJ49gPPoxuQ2SbFepWIVqJX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iZT--W26NNX7PMsSFiyzAIe_qO4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pt4ENhRxZ4zeoTMzhlOHAVAd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A7mo6SqNspBRIAXkccnl3X-xaPY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EQJEwCEXkO2FAeR3duLYpvc4.jpg?f=fotoalbum_large

  • jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
@DoubleDutch Mooi machientje heb jij daar staan :Y) Als je het OS niet kent is dit een leuke hobby om het te ontdekken. Zo ben ik pas geleden overgestapt naar Linux als daily driver (CachyOS) en dat bevalt me best goed. Niets is leuker om het te doorgronden en op zulke machines zoals deze is het misschien een idee om er Linux op te zetten zoals Damn small Linux, Puppy Linux of CentOS; die zijn vaak veel lichter dan Windows van die tijd. Damn small Linux zie ik wel als een reële kans van slagen. Leuk om dit eens te onderzoeken, maar wil je per se DOS-gaming doen dan heeft DOS ook een goede kans, maar Windows zal al snel te zwaar zijn (Win 2.0).

Maar jij hebt vast wel iets te doen dit weekend ;)

  • Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:38
@DoubleDutch Ah, een Model 30 die heb ik ook nog staan... moet ik eigenlijk ook eens mee gaan spelen.

Ik had vanmiddag een ander issue. Een van mn favoriete retro pc's wilde niet meer starten.. die met het DFI LanParty NF4 SLI DR-Expert bord met een Athlon64 FX-60. Kwam totaal geen boot meer, geen BIOS beeps, noppes. Alles losgehaald, mainboard uitgebouwd en los getest... niets. Andere CPU erin... niets. CPU in een andere s939 board...pfiew... wel een boot (CPU leeft dus nog).

Het lag dus aan het moederbord en ik zag onder de CPU een tweetal capacitors die wel eens betere tijden hadden gezien, stonden wat bol en minimaal een van hen leek gelekt te hebben. Hmm..zou dat het zijn? Toch maar de stoute schoenen aangetrokken om eens mijn "desoldering iron" wat ik een hele tijd geleden had aangeschaft uit te testen. Lang verhaal kort: flink wat geklooi om de oude capacitors los te krijgen, ook nog wat geklooi om de nieuwe vast gesoldeerd te krijgen maar het zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9jrxd0mFxKTKZX5vJhR3bMM1dk0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3YpWzwM0ppf1JaDRJSxgavH9.jpg?f=fotoalbum_large

En dan het moment van de waarheid. Eerst maar eens getest met een andere Athlon64 4200+ CPU die niet zoveel waard is, simpel GPUtje erin, aanzetten en.... hoppa, fans draaien hard, meteen zacht, een korte BIOS beep en beeld :)
Dan maar de FX-60 CPU erin, nogmaals het rondje...hij boot maar 1 lange BEEP...hmm. Zou volgens het interwebs moeten betekenen dat het een GPU issue is, maar die deed het net nog prima. CPU nog eens los, CPU er weer in, CMOS nog maar weer eens gereset en nog eens proberen. En gelukkig, korte beep en daarna beeld. Mainboard en CPU leven beiden nog *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aA2J5CN_EwCj1jXTXcCqhv-_S3A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dd79X5PCaN5Lv2AkswLTHHz7.jpg?f=fotoalbum_large
Nu alleen de boel nog weer in elkaar zetten in de kast. Nu had die pc wel al wat achterstallig onderhoud en wilde ik wat kabels opnieuw routeren, SSD anders plaatsen, andere DVD drive gebruiken etc. dus ik neem van de situatie gebruik om maar eens grondig de boel schoon te maken en te vernieuwen. Maar alleszins erg blij dat dit het probleem was, het opgelost is en het al met al best lukte om een keer zelf capacitors te vervangen. Zo kan ik dat in de toekomst nog eens vaker doen waar nodig.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT


  • DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-06 18:22
jimh307 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 16:19:
@DoubleDutch Mooi machientje heb jij daar staan :Y) Als je het OS niet kent is dit een leuke hobby om het te ontdekken. Zo ben ik pas geleden overgestapt naar Linux als daily driver (CachyOS) en dat bevalt me best goed. Niets is leuker om het te doorgronden en op zulke machines zoals deze is het misschien een idee om er Linux op te zetten zoals Damn small Linux, Puppy Linux of CentOS; die zijn vaak veel lichter dan Windows van die tijd. Damn small Linux zie ik wel als een reële kans van slagen. Leuk om dit eens te onderzoeken, maar wil je per se DOS-gaming doen dan heeft DOS ook een goede kans, maar Windows zal al snel te zwaar zijn (Win 2.0).

Maar jij hebt vast wel iets te doen dit weekend ;)
Zit een HDD in van 30 Mb denk dat die dan ook een upgrade nodig heeft. 😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TFvmr-IvzHIsZcBnCwE0aW932Ec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OnqVHmXiiVjly2YvlOcqt5cv.jpg?f=fotoalbum_large

  • jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
DoubleDutch schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 18:04:
[...]

Zit een HDD in van 30 Mb denk dat die dan ook een upgrade nodig heeft. 😅

[Afbeelding]
Luxe :Y) Mijn eerste eigen computer had een hele 20 MB HDD erin hangen. Niet makkelijk vol te krijgen en ik heb daar lang lol van gehad. Uiteindelijk moest ik toch met Doublespace aan de gang om nog vooruit te kunnen. Niet heel lang daarna liep de harde schijf vast en was er geen redden meer aan. Daarbij dat Doublespace wel wat wegneemt van je conventioneel geheugen en was het afwegen en afwegen. Ik had maar 640 K aan RAM. Was de 6 extra megabytes het waard om 44 KB van je geheugen op te offeren? Toch wel want ik kon geen kant op en niets kon gemist worden. Had ik toen maar 30 MB, dan waren die afwegingen niet nodig geweest 8-)

  • dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DoubleDutch schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 15:27:
Vandaag maar even een oud beestje opgestart, eentje ver voor mijn tijd en weet niet waar ik naar zit te kijken,Dos komt mij wel bekend voor maar de rest. 🫣

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Van alle PS/2 waar je naar had kunnen kijken is dit nog een van de meest gangbare:
- 286
- 16b ISA sloten (geen MCA...)
- 30p SIMMs

Die 161 error is "system options not set / dead battery". Je CMOS batterij in die Dallas DS1287 RTC is dood. Die moet je modden of vervangen zodat je computer weer weet hoe laat het is en hoe het ingesteld is. Vrij standaardkwaal met dingen van >15j oud met zo'n RTC.
DoubleDutch schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 18:04:
[...]

Zit een HDD in van 30 Mb denk dat die dan ook een upgrade nodig heeft. 😅

[Afbeelding]
Dat gaat nog een uitdaging worden. Dit is een ESDI-schijf, wat al ongebruikelijk is, en bovendien heeft IBM een proprietary connector gebruikt waardoor je ook al geen standaard ESDI-schijven kunt gebruiken :o

Wil je meer storage (of is deze schijf stervende/dood) dan moet je een aparte controller installeren. Ik weet niet zo 1-2-3 of de BIOS van een 30 286 overweg kan met een ISA IDE controller, maar een controller met eigen bootROM (zoals SCSI) zou wel moeten kunnen. Uitdaging: nergens Molex connectoren. Je gaat dus eea moeten modden om aan stroom te komen ;)

Oslik blyat! Oslik!


  • marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online
Mijn 55 SX heeft een 160 Mb , misschein past die er in ? Zit een hele grote Edge connector op, type is 79F4014 WD-3160SAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EHDW3_sLNnXc_5TVTKSIjjHlAjA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KP2moP6r84XsoAFseC4vMCG4.jpg?f=fotoalbum_large

  • Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-06 22:10

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

@DoubleDutch een model 30-286 :D

Met zijn 10MHz 286, basis-VGA en 1MB is dit een prima basis machine voor spellen die niet te veel vragen. Vergeet Windows, maar kijk naar een shell and Xtree Gold (mijn favoriet) of Norton Commander. Die zijn vrij toegankelijk.

Deze upgraden is een uitdaging op zich. Ram is 30 pin maar niet standaard pinout. Het zal geen vonken of magic smoke geven, maar als je 1MB modules wilt steken moeten ze IBM compatible zijn (is te midden).

Fdd is niet standaard; er loopt voedings stroom door de interface kabel. Sluit je een standaard fdd aan, is het wel magic smoke ergens.

HDD is property connector die hij enkel deelt met de model 30-8086 en middel 25; voor de 286 waren er de 20, 30 en 40MB beschikbaar. Niet veel maar voor een 286 destijds redelijk standaard. Die van de 55sx gaat niet passen, andere edge connector. Ik zou kijken maar een xt-ide oplossing met cf kaartje. Werkt perfect, zelfs met originele disk er bij.

Wat hiervoor mooie uitbreidingen zouden zijn:
- xt-ide kaart met 256MB cf (niet te groot, anders durft indexeren zo lang op deze trage cpu)
- 4MB ram (omdat het kan, de originele latjes van 256kB die er nu in zitten lekker in een zakje bewaren)
- SVGA met 512kB of 1MB (Trident of Oak is al een fikse vooruitgang)
- Geluidskaart, SB pro of Adlib compatibel
- evt 3com netwerkkaartje met rj32 ipv de svga of geluidskaart.
- 287 copro (omdat het kan)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS


  • DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-06 18:22
dion_b schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 23:11:
[...]

Van alle PS/2 waar je naar had kunnen kijken is dit nog een van de meest gangbare:
- 286
- 16b ISA sloten (geen MCA...)
- 30p SIMMs

Die 161 error is "system options not set / dead battery". Je CMOS batterij in die Dallas DS1287 RTC is dood. Die moet je modden of vervangen zodat je computer weer weet hoe laat het is en hoe het ingesteld is. Vrij standaardkwaal met dingen van >15j oud met zo'n RTC.

[...]

Dat gaat nog een uitdaging worden. Dit is een ESDI-schijf, wat al ongebruikelijk is, en bovendien heeft IBM een proprietary connector gebruikt waardoor je ook al geen standaard ESDI-schijven kunt gebruiken :o

Wil je meer storage (of is deze schijf stervende/dood) dan moet je een aparte controller installeren. Ik weet niet zo 1-2-3 of de BIOS van een 30 286 overweg kan met een ISA IDE controller, maar een controller met eigen bootROM (zoals SCSI) zou wel moeten kunnen. Uitdaging: nergens Molex connectoren. Je gaat dus eea moeten modden om aan stroom te komen ;)
Ik denk dat ik hem gewoon zo origineel mogelijk ga laten,maar een CMOS batterij vervangen dat is wel een must maar dat heb ik al eerder gedaan dat moet dus goed komen.

Heb hier aardig wat oude IBM donor PC's staan waar misschien nog wat in zit.

@Waterbeesje

Wist ik maar waar je het over hebt, ben zelf bouwjaar 1981.🫣

Dit is echt ver voor mijn tijd, vind het leuk om het op te starten en kijken of het werk. 😅

[ Voor 8% gewijzigd door DoubleDutch op 12-06-2026 23:40 ]


  • Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-06 22:10

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

DoubleDutch schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 23:30:
[...]

(...)

@Waterbeesje

Wist ik maar waar je het over hebt, ben zelf bouwjaar 1981.🫣

Dit is echt ver voor mijn tijd, vind het leuk om het op te starten en kijken of het werk. 😅
Bouwjaar 1985 hier :p
Maar tegelijk full blown n3rd van jongs af aan, vanaf mn 8e al druk bezig DOS te overmeesteren en optimaliseren voor spelletjes. Steeds op verouderde computers omdat die beter betaalbaarder waren ;)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS


  • DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-06 18:22
Waterbeesje schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 08:30:
[...]


Bouwjaar 1985 hier :p
Maar tegelijk full blown n3rd van jongs af aan, vanaf mn 8e al druk bezig DOS te overmeesteren en optimaliseren voor spelletjes. Steeds op verouderde computers omdat die beter betaalbaarder waren ;)
Mijn eerste pc was een Windows 95 pc, daarvoor was ik vaak bij vriendjes thuis waar nog alleen met DOS werd gespeeld en kreeg wel wat mee,maar PC's in elkaar zetten werd voornamelijk door mijn oom gedaan doordat er weer spelletjes uit kwamen die te zwaar waren voor mijn pc, meestal tweedehands spul maar prima voor weer een jaartje gamen, uiteindelijk vond ik het altijd wel interessant om met pc te klooien maar dit werd natuurlijk wel steeds makkelijker. ☺️

  • jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Waterbeesje schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 08:30:
[...]


Bouwjaar 1985 hier :p
Maar tegelijk full blown n3rd van jongs af aan, vanaf mn 8e al druk bezig DOS te overmeesteren en optimaliseren voor spelletjes. Steeds op verouderde computers omdat die beter betaalbaarder waren ;)
Bouwjaar 1975 :P Singing on his bones they marching in, my old bones for sake.

Op een 160 MB harddisk kon je destijds wel het een en ander kwijt. Windows 3.11 en Windows 95 namen nog niet veel ruimte in beslag in die dagen en je kon aan de gang met wat spelletjes en dan was er ook nog ruimte over voor Office als je geluk had. Aan de gang met compressie had alleen zin als je echt ruimte te kort kwam en in die dagen was dat nog wel eens een dingetje, maar hé, 160 hele megabytes, 8 keer meer dan mijn 20 MB schijfje. Wat een ruimte :D

  • Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:19

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

1981. Ik ben in de late 80s begonnen met een Commodore 64 met 1541 disk drive en een Final Cartridge 3 samen met mijn pa. Pas mid jaren 90 met een PC begonnen omdat daar eerst nog een Super Nintendo periode tussen zat. Eerste PC was een Packard Bell Pentium 133 met Windows 95 gekocht bij Dixons.Tot de dag van vandaag heeft het mij nooit meer losgelaten om met computers bezig te zijn. Mijn werk bestaat door dit verhaal ook uit computers maar dan veel krachtigere en veel meer in aantal op meerdere verschillende locaties (High Performance Compute).

Tegenwoordig voelt het tinkeren en gamen met het oude spul gewoon aan als een relaxmoment om even te onstressen van de dag en om een dikke hit nostalgie te absorberen. De C64 is het enige wat ontbreekt in mijn collectie. Na de zomer eens kijken naar een C64 ultimate,

Specs:
Workstation
Server
RetroPC1
RetroPC2
RetroPC3


  • dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1977. Eerste PC waar ik aan kon werken was een IBM PS/2 Model 70 in 1988 (PC Priveproject van moeder die destijds bij IBM werkte), maar voor die tijd vanaf 1981 al bezig met ZX81 en Spectrum 48k en later (nadat m'n broertje er niets aan vond) een 128k +2.

Eerste eigen PC was een discounted P60 met (zo leerdere ik achteraf) verouderde meuk erin anno 1995. Maar na upgraden van geheugen van 8MB naar 16MB en toevoegen van een GUS Max was ik zoet tot 1999. Heb al die tijd op Win 3.1 gedraaid want extra toeters en bellen van 95 waren me de performance hit ervan niet waard. Feit dat mijn P60 een stuk soepeler werkte dan P90 van mijn moeder die wel Win95 draaide bevestigde dat.

Toen in 2000 bij Packard Bell op de helpdesk terecht gekomen en een collega - ene Terw_Dan - wees me op een leuke online community voor gelijkgezinde nerds... O-)

Oslik blyat! Oslik!


  • jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Techno Overlord schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 10:53:
1981. Ik ben in de late 80s begonnen met een Commodore 64 met 1541 disk drive en een Final Cartridge 3 samen met mijn pa. Pas mid jaren 90 met een PC begonnen omdat daar eerst nog een Super Nintendo periode tussen zat. Eerste PC was een Packard Bell Pentium 133 met Windows 95 gekocht bij Dixons.Tot de dag van vandaag heeft het mij nooit meer losgelaten om met computers bezig te zijn. Mijn werk bestaat door dit verhaal ook uit computers maar dan veel krachtigere en veel meer in aantal op meerdere verschillende locaties (High Performance Compute).

Tegenwoordig voelt het tinkeren en gamen met het oude spul gewoon aan als een relaxmoment om even te onstressen van de dag en om een dikke hit nostalgie te absorberen. De C64 is het enige wat ontbreekt in mijn collectie. Na de zomer eens kijken naar een C64 ultimate,
Dezelfde maat die toen een retrodag organiseerde heeft me gevraagd om samen eens naar Helmond te gaan om onze hit nostalgie te absorberen. Hij was een oude vriend die ik niet veel meer zag, maar sinds die dag hebben we veel meer contact en mag je zeggen dat de nostalgie ons weer samen heeft gebracht :D

Wat is dat toch, dat nostalgische? Het heeft je beet en laat niet meer los. Ik snap zo goed wat jij schrijft want ik ervaar het net zo. Hier is het ook soms tinkeren met Linux op mijn huidige systeem. Dan even de tijd nemen om lekker bezig te zijn en lezen over vroeger en ik ben in mijn sas. Ook zie ik mijn Linux systemen als iets wat vroeger begon met Ubuntu. Alles na Windows XP vind ik modern en ik heb heel veel herinneringen aan Windows 3.11-95-98-NT4 :Y)

  • TobyW
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 24-06 17:28
Heeft wel een iconische en herkenbare behuizing, zo'n PS/2. Grappig dat toetsenbord met geïntegreerde trackball, niet eerder gezien.

  • DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-06 18:22
TobyW schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 18:02:
[...]

Heeft wel een iconische en herkenbare behuizing, zo'n PS/2. Grappig dat toetsenbord met geïntegreerde trackball, niet eerder gezien.
Op het werk ooit uit de container gevist,is een Conpaq met èèn snoer en twee stekkers aan het uiteinde.

  • itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-06 23:31
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rwPoZ9HTVHAB2uLUEnRCEtaoaXY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pIBTslh8g4nBwbe99nGF0xxI.jpg?f=fotoalbum_large

Meeste spul is van tussen 2000 en 2010, voornaamst Sun microsystems, Dell, maar ook war HP, IBM en Supermicro spul

Ben niet slim, maar wel dom


  • HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:30
Ik heb weer een vaag probleem met een pc.

De pc gaat niet aan wanneer koud. Zodra ik de dvi kabel los haal van de videokaart gaat de pc ineens aan uitzichzelf (ik heb dan eerder wel de aan/uit knop ingedrukt met de dvi kabel er nog in).

Pc werkt verder prima.

Met uitzetten en weer aanzetten werkt het prima

Ik kan het probleem vaak reproduceren na een ATX reset.

De kaart is een ATI 9600XT met 256mb / 128 bit. Daarbij ook een bijzondere handleiding. Met 128mb AGP Aperture size lijkt de kaart wel defect; geen beeldfouten maar black screens, crashes, freezes. Soms na Win98SE laden al een black screen. Met 64mb of 256mb aperture size geen probleem. Haal er nog 11.500 3dmark2001se puntjes mee met KT333, 512mb 333mhz 2-2-2-6 en XP3000+ (333).

[ Voor 32% gewijzigd door HugoBoss1985 op 14-06-2026 08:55 ]


  • itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-06 23:31
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 20:57:
Ik heb weer een vaag probleem met een pc.

De pc gaat niet aan wanneer koud. Zodra ik de dvi kabel los haal van de videokaart gaat de pc ineens aan uitzichzelf (ik heb dan eerder wel de aan/uit knop ingedrukt met de dvi kabel er nog in).

Pc werkt verder prima.

Met uitzetten en weer aan aanzetten werkt het prima

Ik kan het probleem vaak reproduceren na een ATX reset.

De kaart is een ATI 9600XT met 256mb / 128 bit. Daarbij ook een bijzondere handleiding. Met 128mb AGP Aperture size lijkt de kaart wel defect; geen beeldfouten maar black screens, crashes, freezes. Soms na Win98SE laden al een black screen. Met 64mb of 256mb aperture size geen probleem. Haal er nog 11.500 3dmark2001se puntjes mee met KT333, 512mb 333mhz 2-2-2-6 en XP3000+ (333).
Andere monitor proberen?

Ik heb wel eens gehad met USB apparatuur

Ben niet slim, maar wel dom


  • HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:30
itcouldbeanyone schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 22:05:
[...]


Andere monitor proberen?

Ik heb wel eens gehad met USB apparatuur
Nog vergeten / een detail: als ik de dvi kabel van de monitor er weer in doe nadat de pc is gestart dan werkt het ook prima.

  • Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-06 22:10

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

@HugoBoss1985 zitten de computer en monitor aan een geaard stopcontact? Anders zou er linksom of rechtsom een verdwaalde stroom kunnen lopen over de mantels. Die veroorzaken van pietspanninkjes op verkeerde plekken waardoor de computer even een kleine inzinking krijgt.

Probeer ook eens de videokaart te wisselen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS


  • Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-06 22:10

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

itcouldbeanyone schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 20:41:
[Afbeelding]

Meeste spul is van tussen 2000 en 2010, voornaamst Sun microsystems, Dell, maar ook war HP, IBM en Supermicro spul
Ook een mooie voorraad spulletjes! Veel servers, heb je hier ook een speciaal doel voor? Staan ze veel aan? Of is het vooral om een mooie collectie te hebben?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS


  • HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:30
Waterbeesje schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 23:04:
@HugoBoss1985 zitten de computer en monitor aan een geaard stopcontact? Anders zou er linksom of rechtsom een verdwaalde stroom kunnen lopen over de mantels. Die veroorzaken van pietspanninkjes op verkeerde plekken waardoor de computer even een kleine inzinking krijgt.

Probeer ook eens de videokaart te wisselen.
Ja en andere systemen werken goed op dezelfde aansluiting.

Ik zal de pc toch eens elders aansluiten.

Met andere (hogere stroomeisen) kaarten nooit problemen gehad. Een soort incompatibility of rare quirk van de videokaart denk ik. Ik kan er ook gewoon probleemloos mee gamen. Heb al half Max Payne ermee gespeeld. Morgen even een volledig ander systeem er mee testen.

[ Voor 3% gewijzigd door HugoBoss1985 op 13-06-2026 23:16 ]


  • StopEcocide
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:30
Weet iemand of het mogelijk is om, zonder WINE, Tiberian Sun op Linux te installeren? Ik ontdek net dat het met snapd en wine te spelen is, maar ik zit op Mint.

Ik heb het .rar bestand gedownload, maar ik krijg een foutmelding bij het uitpakken.

https://snapcraft.io/install/cnctsun/ubuntu

[ Voor 17% gewijzigd door StopEcocide op 13-06-2026 23:19 ]

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚


  • jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
StopEcocide schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 23:16:
Weet iemand of het mogelijk is om, zonder WINE, Tiberian Sun op Linux te installeren? Ik ontdek net dat het met snapd en wine te spelen is, maar ik zit op Mint.

Ik heb het .rar bestand gedownload, maar ik krijg een foutmelding bij het uitpakken.

https://snapcraft.io/install/cnctsun/ubuntu
Windows' exe-bestanden draaien niet standaard op Linux. Je hebt wellicht 'proton' nodig met een andere game-launcher zoals Heroic, Faugus of Lutris. Verder is een .rar bestand met fouten in mijn ogen niet de meest betrouwbare. Verder zit ik op CachyOS (Arch) en werkt het op die manier.

Wellicht is er een emulator ergens die het spel wel kan spelen en zou ik dat even uitzoeken. Ja, je zit op Linux (ik ook) en dat betekend soms even flink tinkeren ;)

  • dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

StopEcocide schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 23:16:
Weet iemand of het mogelijk is om, zonder WINE, Tiberian Sun op Linux te installeren? Ik ontdek net dat het met snapd en wine te spelen is, maar ik zit op Mint.

Ik heb het .rar bestand gedownload, maar ik krijg een foutmelding bij het uitpakken.

https://snapcraft.io/install/cnctsun/ubuntu
Waarom weerhoudt Mint je ervan om Wine te gebruiken? En welke ".rar bestand" heb je het over? En welke foutmelding?

Je linkt naar een snap. dat is een self-contained package met alle dependencies erin - hopeloos inefficient en tegen de Unix-filosofie in, maar wel erg portable. Ze zijn zeker niet enkel tot Ubuntu beperkt, maar per distro moet je ze op specifieke manier activeren. Dat gezegd, Mint is bij benadering gelijk aan Ubuntu, dus de manier om dat te doen is nagenoeg identiek, je moet alleen een expliciete blokkade op snap opheffen:
https://snapcraft.io/docs...ll-the-daemon/linux-mint/

En alternatieven... als je PC behoorlijk hoge IPC heeft zou je Win98SE in DOSbox kunnen draaien en het daarop spelen :+

Oslik blyat! Oslik!


  • jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
dion_b schreef op zondag 14 juni 2026 @ 00:07:
[...]

Waarom weerhoudt Mint je ervan om Wine te gebruiken? En welke ".rar bestand" heb je het over? En welke foutmelding?

Je linkt naar een snap. dat is een self-contained package met alle dependencies erin - hopeloos inefficient en tegen de Unix-filosofie in, maar wel erg portable. Ze zijn zeker niet enkel tot Ubuntu beperkt, maar per distro moet je ze op specifieke manier activeren. Dat gezegd, Mint is bij benadering gelijk aan Ubuntu, dus de manier om dat te doen is nagenoeg identiek, je moet alleen een expliciete blokkade op snap opheffen:
https://snapcraft.io/docs...ll-the-daemon/linux-mint/

En alternatieven... als je PC behoorlijk hoge IPC heeft zou je Win98SE in DOSbox kunnen draaien en het daarop spelen :+
Dit is een valide reden om Btrfs onder Linux te gebruiken welke CoW heeft en zeer efficiënt is. Stel je moet proton in elke launcher apart installeren; dan nog staat .proton er maar een keer op. Dit is handig als je met meerdere launchers werkt. Enfin, technisch verhaal kort is een emulator je beste kans ;)

  • StopEcocide
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:30
Dank jullie wel voor jullie adviezen. Ik ben een n00b op dit gebied, dus vandaar dat ik het eigenlijk allemaal niet weet. Ik ga mij eerst maar eens richten op OpenRCT en OpenRA, daar zitten al genoeg potentiële speeluren in.

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚


  • jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
StopEcocide schreef op zondag 14 juni 2026 @ 08:26:
Dank jullie wel voor jullie adviezen. Ik ben een n00b op dit gebied, dus vandaar dat ik het eigenlijk allemaal niet weet. Ik ga mij eerst maar eens richten op OpenRCT en OpenRA, daar zitten al genoeg potentiële speeluren in.
Ooit waren wij ook n00b en we begonnen allemaal vanaf nul ;) Des te leuker is het om je hierin te verdiepen. Zeker Linux leren is vallen en opstaan en het OS leren beheersen geeft genoegdoening welke ikzelf met Windows niet had. Wij zijn er ook nog en we helpen je waar nodig. Mijn redenen om naar Linux te switchen is de vrijheid die het OS je biedt. Het is ook veel lichter en heeft menig systeem gered van een zekere ondergang omdat Windows zo zwaar is (einde W10...).

  • itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-06 23:31
Waterbeesje schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 23:07:
[...]


Ook een mooie voorraad spulletjes! Veel servers, heb je hier ook een speciaal doel voor? Staan ze veel aan? Of is het vooral om een mooie collectie te hebben?
Hoofdzakelijk collectie, staan voornaamst uit, maar heb koeling in de ruimte en een extra meterkast speciaal voor die ruimte mocht ik het nodig vinden er mee te spelen😁

Ben niet slim, maar wel dom


  • nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:21

nelizmastr

Goed wies kapot

jimh307 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 09:04:
[...]

Ooit waren wij ook n00b en we begonnen allemaal vanaf nul ;) Des te leuker is het om je hierin te verdiepen. Zeker Linux leren is vallen en opstaan en het OS leren beheersen geeft genoegdoening welke ikzelf met Windows niet had. Wij zijn er ook nog en we helpen je waar nodig. Mijn redenen om naar Linux te switchen is de vrijheid die het OS je biedt. Het is ook veel lichter en heeft menig systeem gered van een zekere ondergang omdat Windows zo zwaar is (einde W10...).
Herkenbaar. Zelf in december de overstap gemaakt voor alle semi-moderne systemen naar Linux over te gaan. Zelfs een MacBook Air uit 2014 is gewoonweg super bruikbaar met de nieuwste Kubuntu 26.04 LTS waardoor het ding tot sowieso weer 2031 aan updates en applicaties kan draaien.

Met een beetje vindingrijkheid en een berg geduld zijn de meeste issues vrij makkelijk te verhelpen. Voldoening wanneer dit lukt is inderdaad het juiste woord.

Alles voor 2010 douw ik meestal wel Windows op, maar dat is eigenlijk altijd een systeem voor games uit een bepaald tijdperk :+

[ Voor 5% gewijzigd door nelizmastr op 14-06-2026 21:45 ]

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold


  • jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
nelizmastr schreef op zondag 14 juni 2026 @ 21:44:
[...]

Herkenbaar. Zelf in december de overstap gemaakt voor alle semi-moderne systemen naar Linux over te gaan. Zelfs een MacBook Air uit 2014 is gewoonweg super bruikbaar met de nieuwste Kubuntu 26.04 LTS waardoor het ding tot sowieso weer 2031 aan updates en applicaties kan draaien.

Met een beetje vindingrijkheid en een berg geduld zijn de meeste issues vrij makkelijk te verhelpen. Voldoening wanneer dit lukt is inderdaad het juiste woord.

Alles voor 2010 douw ik meestal wel Windows op, maar dat is eigenlijk altijd een systeem voor games uit een bepaald tijdperk :+
En ja, ik vind het wel herkenbaar. Linux heeft zoveel meer voordelen dan de meeste mensen weten. Onbekend maakt onbemind zeggen ze en dat past wel in de huidige situatie. Ook weten heel veel mensen niet dat ze een Linux apparaat bij zich hebben welke de smartphone is. Krijg je geen updates meer en is je telefoon nog goed dan kun je deze ook 'rooten'.

Heel veel mensen zijn bang voor Linux en ik doorzie de filosofie en deze is prachtig. Ik zou inderdaad eerder bang zijn voor Windows dan van Linux. Zowat iedereen is grootgebracht met Windows, ik ook en moest als het ware weer helemaal opnieuw leren hoe het systeem werkt, waar mappen en rechten bij komen kijken, hoe je software installeert en hoe je beginnende problemen kunt oplossen.

Ik vind wel dat Linux toch meer is gericht op de meer ervaren gebruiker en niet aan een willekeurig gezin of persoon. Het is niet zo makkelijk als Windows en vergt een behoorlijke leercurve. En daarbij moet het je liggen. Wil je vrijheid, veiligheid en wil je de baas zijn over jouw eigen computer, dan zit je met Linux goed.

  • The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

itcouldbeanyone schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 20:41:
[Afbeelding]

Meeste spul is van tussen 2000 en 2010, voornaamst Sun microsystems, Dell, maar ook war HP, IBM en Supermicro spul
Blijft gaaf spul dat Sun. Mijn eerste werk draaiden we er ook mee, Oracle DB's vnl.
Ik zie daar een paar dingen staan waarbij ik denk "als je die aan zet, wil ik de stroomrekening niet zien :X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)


  • Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:36

Nemesizz

Untouchable

The Eagle schreef op maandag 15 juni 2026 @ 17:12:
[...]

Blijft gaaf spul dat Sun. Mijn eerste werk draaiden we er ook mee, Oracle DB's vnl.
Ik zie daar een paar dingen staan waarbij ik denk "als je die aan zet, wil ik de stroomrekening niet zien :X
Ach, zolang het je eigen stroomrekening niet is... waarom niet? >:)

  • Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-06 13:09

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Kunnen we dat energieoverschot van de zonnepanelen mooi ergens in kwijt. :Y

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.


  • 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:49
Ultraman schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:23:
Kunnen we dat energieoverschot van de zonnepanelen mooi ergens in kwijt. :Y
haha, zeker maar, don't meet your childhood heroes. Ik zag een video van LTT die recentelijk into de beamers is en van alles ging testen van 2 dollar tot 200k dollar. Linus had 2 beamers/projectors op de kop weten te tikken uit een bioscoop, uit 2010 dacht ik. Dat was een reis van errors en problemen om aan de praat te krijgen en uiteindelijk verstookte het ruim 4000watt met een resultaat wat een hedendaagse 4k beamer ook kan en het was nog gevaarlijk ook. Eigenlijk had hij bijna 17k dollar uitgegeven aan e-waste. Heel leuk ter vermaeck maar dat soort racks, het is eigenlijk useless op de kasten na.

Adjust non olet, plerumque...


  • 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:49
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 20:57:
Ik heb weer een vaag probleem met een pc.

De pc gaat niet aan wanneer koud. Zodra ik de dvi kabel los haal van de videokaart gaat de pc ineens aan uitzichzelf (ik heb dan eerder wel de aan/uit knop ingedrukt met de dvi kabel er nog in).

Pc werkt verder prima.

Met uitzetten en weer aanzetten werkt het prima

Ik kan het probleem vaak reproduceren na een ATX reset.

De kaart is een ATI 9600XT met 256mb / 128 bit. Daarbij ook een bijzondere handleiding. Met 128mb AGP Aperture size lijkt de kaart wel defect; geen beeldfouten maar black screens, crashes, freezes. Soms na Win98SE laden al een black screen. Met 64mb of 256mb aperture size geen probleem. Haal er nog 11.500 3dmark2001se puntjes mee met KT333, 512mb 333mhz 2-2-2-6 en XP3000+ (333).
Heb je dit ook met een andere kaart kunnen reproduceren? Ik heb dit soort problemen ook wel eens gehad. Dat bleek uiteindelijk de voeding, als ik die voor start even met een warme fohn bewerkte, was er niks aan de hand.

Adjust non olet, plerumque...


  • HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:30
1nsane schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 08:47:
[...]

Heb je dit ook met een andere kaart kunnen reproduceren? Ik heb dit soort problemen ook wel eens gehad. Dat bleek uiteindelijk de voeding, als ik die voor start even met een warme fohn bewerkte, was er niks aan de hand.
Ja, ik had meerdere videokaarten uitgesloten. De voeding was ook het probleem niet, die doet het nu prima i.c.m. een modern systeem. En ik had het bord nog met een RM550X 2018 (25A +5V) getest, manifesteert hetzelfde euvel. Bord ligt nu op zolder in een doos met "defect" erop geschreven. Misschien ooit proberen te recappen of op Vogons eens vragen w.b.t. de error codes.

Ik heb nu weer een socket 754 systeem voor de wat snellere AGP kaartjes, om mee te klooien. Draait prima en veel minder veeleisend voor de voeding w.b.t. +5v. In een Asus K8N Nforce3 250 een Sempron 2800+ E6 die zonder voltage verhoging 1000HT 250fsb (2.0 ghz) doet. Voor nu i.c.m. een Radeon 9800 Pro 128MB. Deze cpu heeft ook geen last van uitgeharde koelpasta tussen die en IHS. Draait keurig op een stock AMD koelertje uit die tijd.

Ik ben vroegah van Nforce2 naar Nforce3 en toen Nforce4 gegaan (PCI-E) en voor de 9800 Pro was de Nforce3 upgrade behoorlijk merkbaar, vooral in Doom 3.

Oude koelpasta is trouwens wel een interessant onderwerp.

Ik heb hier een Asus 6600 GT, Club3d 5900XT en dus een Asus K8N bordje en hier is origineel een witte koelpasta gebruikt die tot op de dag van vandaag nog gewoon zacht en bruikbaar is. Het lijkt visueel op Arctic Ceramique.

  • The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

1nsane schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 08:43:
[...]

haha, zeker maar, don't meet your childhood heroes. Ik zag een video van LTT die recentelijk into de beamers is en van alles ging testen van 2 dollar tot 200k dollar. Linus had 2 beamers/projectors op de kop weten te tikken uit een bioscoop, uit 2010 dacht ik. Dat was een reis van errors en problemen om aan de praat te krijgen en uiteindelijk verstookte het ruim 4000watt met een resultaat wat een hedendaagse 4k beamer ook kan en het was nog gevaarlijk ook. Eigenlijk had hij bijna 17k dollar uitgegeven aan e-waste. Heel leuk ter vermaeck maar dat soort racks, het is eigenlijk useless op de kasten na.
Jaren 90 / begin 00's had je voornamelijk de Barco CRT projectors. Rode, Groene en Blauwe CRT en projecteren maar.
Mocht je er een willen proberen: https://www.ebay.com/itm/196839674035
Ding weegt 54 kilo, verzenden vanuit de US kan een dingetje zijn :+

Wel ultiem retro om zoiets via een VGA2BNC aan je PC te hangen en dan met je Pentium 2 korrelige MPEG's te projecteren 8)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)


  • 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:49
The Eagle schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:44:
[...]

Jaren 90 / begin 00's had je voornamelijk de Barco CRT projectors. Rode, Groene en Blauwe CRT en projecteren maar.
Mocht je er een willen proberen: https://www.ebay.com/itm/196839674035
Ding weegt 54 kilo, verzenden vanuit de US kan een dingetje zijn :+

Wel ultiem retro om zoiets via een VGA2BNC aan je PC te hangen en dan met je Pentium 2 korrelige MPEG's te projecteren 8)
Deze units zijn mij ook bekend.

Ik zat op de basisschool toen Ajax de CL finale speelde in 1995, ik was toen 10 en een (stief)vader van één van mijn klasgenoten, had zo'n bakbeest, hebben we in de aula de wedstrijd mee gekeken. Zijn naam is wel een bekende in het film/archief wereldje ook, Fenno Werkman.

Adjust non olet, plerumque...


  • The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zat destijds Haagse Hogeschool. WIj konden als studenten ook een collegezaal reserveren indien nodig, dus daar werd regelmatig een filmavondje op de Barco gehouden. Als het in de bios draaide, draaide het op school ook want The Pirate Bay en tele cams was nog geen issue ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)


  • dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The Eagle schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:44:
[...]

Jaren 90 / begin 00's had je voornamelijk de Barco CRT projectors. Rode, Groene en Blauwe CRT en projecteren maar.
Mocht je er een willen proberen: https://www.ebay.com/itm/196839674035
Ding weegt 54 kilo, verzenden vanuit de US kan een dingetje zijn :+
Die zijn geheid dichterbij te vinden - Barco is een Belgisch bedrijf. Ik herinner me die dingen van toen ik 1995-1997 in Leuven studeerde.
Wel ultiem retro om zoiets via een VGA2BNC aan je PC te hangen en dan met je Pentium 2 korrelige MPEG's te projecteren 8)
Korrelige MPEGs? Doom >:)

Oslik blyat! Oslik!


  • The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Eerder Pam Anderson's homevideo. Maar dat terzijde :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)


  • nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:21

nelizmastr

Goed wies kapot

The Eagle schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 19:26:
Eerder Pam Anderson's homevideo. Maar dat terzijde :+
Beide vonden op hun eigen manieren gretig aftrek :+

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold


  • itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-06 23:31
The Eagle schreef op maandag 15 juni 2026 @ 17:12:
[...]

Blijft gaaf spul dat Sun. Mijn eerste werk draaiden we er ook mee, Oracle DB's vnl.
Ik zie daar een paar dingen staan waarbij ik denk "als je die aan zet, wil ik de stroomrekening niet zien :X
Heel gaaf dat Sun, mijn collectie bestaat dus hoofdzakelijk alleen maar uit Sun, overige machines zijn bijzaak. Ik heb helaas nooit met Sun gewerkt dus vandaar mischien de uit de hand gelopen verzameling

Er zit inderdaad spul tussen wat op krachtstroom werkt. En er zijn ook dagen welke de 100Kwh aantikken, maar met een paar panelen op het dak en dynamisch energie is het goed te doen

Ben niet slim, maar wel dom


  • jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
itcouldbeanyone schreef op zondag 21 juni 2026 @ 00:44:
[...]

Heel gaaf dat Sun, mijn collectie bestaat dus hoofdzakelijk alleen maar uit Sun, overige machines zijn bijzaak. Ik heb helaas nooit met Sun gewerkt dus vandaar mischien de uit de hand gelopen verzameling

Er zit inderdaad spul tussen wat op krachtstroom werkt. En er zijn ook dagen welke de 100Kwh aantikken, maar met een paar panelen op het dak en dynamisch energie is het goed te doen
Daar heb je wel het eea aan panelen nodig :P Zoals ik mijn huidig systeem gebruik kan ik het af met ongeveer 1-2 kWh per dag en absoluut niet meer. Bij ons appartementencomplex hebben we collectief zonnepanelen, maar als iedereen zijn airco aanheeft (zoals nu) redden wij het niet met 10 kW/peak.

Mag ik vragen wat je doet op die Sun-machines.

  • ExportZeeuw1985
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:53
Hier aan het proberen een Pentium 3 450MHz samen met 128MB (2*64MB PC100) werkgeheugen te kruisen met een Geforce 256 32MB DDR kaartje.

Heb helaas geen werkende IDE drive meer dus een IDE CF kaart oplossing gevonden.

8/16/32 GB kaartjes hier liggen.


Probeer deze met een zelfgebrande Lindows OS werkend te krijgen. CD stamt uit 2000 😎

  • Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:21
Bij een persoon waar ik wel eens langskom om wat hulp te bieden kwam ik bij toeval een eigenlijk een nette Dell D600 tegen. Hier zijn videokaart technisch naar mijn weten 2 versies van. De vooral in Europa uitgebrachte onboard grapics en de Ati 9000 versie met 32MB eigen geheugen (Amerika vooral naar wat ik weet).

Apparaat zag er goed uit. Twijfel of ik hem zal overnemen of niet. Eigenaar deed zelf snel even online kijken en zag telkens prijzen rond de €175 a €250. Hij wil €150 hebben.

Naar mijn weten kan Windows 98se er prima op en XP

  • marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online
ExportZeeuw1985 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:44:
Hier aan het proberen een Pentium 3 450MHz samen met 128MB (2*64MB PC100) werkgeheugen te kruisen met een Geforce 256 32MB DDR kaartje.

Heb helaas geen werkende IDE drive meer dus een IDE CF kaart oplossing gevonden.

8/16/32 GB kaartjes hier liggen.


Probeer deze met een zelfgebrande Lindows OS werkend te krijgen. CD stamt uit 2000 😎
Weet niet waar je woont maar als het regio Utrecht is heb ik voor een klein prijsje allicht wel een IDE harddisk liggen. Welke grootte ongeveer ?

Een IDE CF werkt altijd en leuk om achter de hand te houden, maar er gaat niks boven harddisk geratel voor een vintage PC.

  • PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:45

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@Cave_Boy lk heb die Dell D600 opgezocht, een Pentium M 1.6 is vlot, efficient en koel als je hem tegenover een Pentium 4 zet. De Radeon 9000 is ook niet slecht in de wat oudere games.

Maar het blijft een laptop, met scharnieren en accu als zwak punt. Of het 150 euro waard is...

Toen waren beige computers heel gewoon.


  • InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:26

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Cave_Boy schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:50:
Bij een persoon waar ik wel eens langskom om wat hulp te bieden kwam ik bij toeval een eigenlijk een nette Dell D600 tegen. Hier zijn videokaart technisch naar mijn weten 2 versies van. De vooral in Europa uitgebrachte onboard grapics en de Ati 9000 versie met 32MB eigen geheugen (Amerika vooral naar wat ik weet).

Apparaat zag er goed uit. Twijfel of ik hem zal overnemen of niet. Eigenaar deed zelf snel even online kijken en zag telkens prijzen rond de €175 a €250. Hij wil €150 hebben.

Naar mijn weten kan Windows 98se er prima op en XP
Poah. ik vind dat eigenlijk best wel aan de prijs. Begrijp mij niet verkeerd: ik vind de D en C-serie van de Dell Latitudes echt geweldig (when correctly specced). Maar ik vind €150,00 erg veel voor een laptop zonder/met beperkte accuduur.

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Pagina: 1 ... 100 101 Laatste