Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 99 100 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:53

Nemesizz

Untouchable

Olaf van der Spek schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:40:
[...]

Draait dat op een retro game PC? ;)
Het origineel spelen, op DOS, dat zou retro zijn.
Ik vind vaak het origineel ook leuker spelen. Veel games hebben mods en dergelijke gekregen dat het ook op moderne machines draait, maar dan zitten er ook andere aanpassingen in waardoor toch het 'originele gevoel' ook weg is.

M'n broer deed laatst even Heretic en Hexen (de GOG versie), en dat is toch anders dan het origineel. Zelfde met Doom. Veel 'improved' of 'upgraded' versies van die game, maar dan is de charme ook weg (ja het draait op een moderne Windows PC, corsair, anti-alliasing, mouse aim)... maar geef mij het origineel maar.

Sommige games maakt het mij minder uit, een RTS met hogere resolutie kan wel. Maar op de een of andere manier vind ik het bij games zoals Doom, Heretic en Hexen dat de moderne modificaties de charme van de game aantasten.

Als ik het dan toch op een modernere PC wil draaien, dan via DosBox. Originele DOS versie van de game, maar draait toch op een modern systeem.

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:00

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Olaf van der Spek schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:40:
[...]

Draait dat op een retro game PC? ;)
Het origineel spelen, op DOS, dat zou retro zijn.
Om precies te zijn: dat is zelfs vintage. Retro is om het te herbeleven met hulpmiddelen die vandaag de dag beschikbaar zijn. Dus puur de belevenis in plaats van de accuraatheid.

Maar om antwoord te geven op je vraag: Nope :D

De basis is compleet anders opgebouwd dan de originele game. Het is simpelweg een remake, waarbij er (als het goed is) geen code gekopieerd is uit het origineel. Om dat te realiseren, moeten ze hedendaagse technieken gebruiken, waardoor o.a. legacy OpenGL support bijvoorbeeld al afvalt.
An important compatibility note is that OpenRA now requires GPU support for either OpenGL 3.2, DirectX 11, or OpenGL ES 3. Moving away from the legacy OpenGL 2.1 is important for future compatibility with modern rendering APIs (Vulkan/Metal) and for improving rendering performance with Tiberian Sun and the C&C Remastered Collection. This does unfortunately mean dropping support for some older systems (typically 10+ years old) that currently can run OpenRA, but we believe that this is a necessary tradeoff for the future.
Bron: https://pchote.github.io/openra.github.io/

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik ben bekend met C&C ;)
C&C Remastered is iets anders dan de OpenRA remake: https://store.steampowere...er_Remastered_Collection/
Remastered heeft vrijwel 100% originele gameplay in tegenstelling tot OpenRA.

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:00

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Olaf van der Spek schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:21:
[...]

Ik ben bekend met C&C ;)
C&C Remastered is iets anders dan de OpenRA remake: https://store.steampowere...er_Remastered_Collection/
Remastered heeft vrijwel 100% originele gameplay in tegenstelling tot OpenRA.
Ik zien 't! Verkeerde aanname gedaan. Ik had niet door dat het een totaal ander stuk software was dan OpenRA. My bad! :)

Systeemvereisten liegen er overigens niet om: https://www.ea.com/games/command-and-conquer/command-and-conquer-remastered/buy

Een systeem met een CPU uit 2006 (AMD)/2008 (Intel) met een GPU uit 2010 als minimum requirements is wel okay te noemen. Maar de aangeraden specs zijn helaas niet meer vintage te noemen. :P

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:19
Ik merk zelf dat het hele punt van die oude games herbeleven veel sterker overkomt op de originele hardware. Een belangrijk element is de nostalgie hit en die is nou eenmaal tien keer sterker als je dat ervaart op de originele machines waar je het toen op speelde.

Of misschien dat ik dit als excuus gebruikt om meer originele hardware aan te schaffen ;) Ben begonnen met alle games onder Mac OS Classic draaiend te krijgen op de snelste OS9 hardware die er is, een G4 MDD. Plan was om pre-System 7 software, die vaak niet draait onder OS9, te gaan emuleren op die machine. Maar nu ik een Macintosh SE heb die gewoon System 7 draait en ook System 6 kan draaien merk ik dat het veel leuker is die oude software op een period-accurate machine te draaien. Het helpt dat ik bij die SE een fantastisch geconserveerd Apple Standard Keyboard kreeg met die heerlijke ALPS switches erin die ik ook op mijn Extended Keyboard had vroeger.

Heb de zoektocht nu ook uitgebreid naar displays. Ik heb recent een LC475 gekocht en nog mijn vaders LCIII liggen, en daar hadden we vroeger een Macintosh Color Display bij. Trinitron 14 inch beeldbuis. Helaas weggedaan door mijn vader maar dit weekend ga ik er eentje ophalen. Die oude software ziet er toch echt het beste uit op een CRT.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dr. Strangelove schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:00:
Ik merk zelf dat het hele punt van die oude games herbeleven veel sterker overkomt op de originele hardware. Een belangrijk element is de nostalgie hit en die is nou eenmaal tien keer sterker als je dat ervaart op de originele machines waar je het toen op speelde.
Voor mij is het en-en: het heeft toegevoegde waarde om iets op een bolle CRT te draaien - maar het is veel laagdrempeliger om het ook in een DOSbox venster op m'n hoofddesktop te doen. Dat is vooral handig tijdens oeverloze conf calls die een email hadden kunnen zijn O-)
Of misschien dat ik dit als excuus gebruikt om meer originele hardware aan te schaffen ;)
Zou het? Guilty :+
Ben begonnen met alle games onder Mac OS Classic draaiend te krijgen op de snelste OS9 hardware die er is, een G4 MDD. Plan was om pre-System 7 software, die vaak niet draait onder OS9, te gaan emuleren op die machine. Maar nu ik een Macintosh SE heb die gewoon System 7 draait en ook System 6 kan draaien merk ik dat het veel leuker is die oude software op een period-accurate machine te draaien. Het helpt dat ik bij die SE een fantastisch geconserveerd Apple Standard Keyboard kreeg met die heerlijke ALPS switches erin die ik ook op mijn Extended Keyboard had vroeger.
Een van mijn projectjes is een SE/30. Batterijschade heeft iets met video output gedaan (streepjes), verder werkt hij *O*

Heb jij nog tips voor leuke dingen die onder System 6 of 7 te draaien zijn? Ik weet dat m'n neef in 1987 met een Mac aan kwam zetten dat een turn-based strategy/wargame had die ik leuk vond, maar waar ik absoluut geen naam van weet (en hij ook niet meer).

Oslik blyat! Oslik!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:19
+1 voor DOSBox hoor. De shortcut staat ook op mijn daily driver desktop ;) Originele hardware is leuk maar 10.000 spellen beschikbaar hebben met een dubbelklik heeft ook zijn charme :P

Zal binnenkort even reageren op je vraag.

[ Voor 31% gewijzigd door Dr. Strangelove op 28-05-2026 18:19 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Pagina: 1 ... 99 100 Laatste