Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 98 99 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heel eerlijk: zou hem eerder midden op de neus van de auto zetten.

Soort van Jericho trompet wordt het dan misschien wel :X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-05 22:30

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dion_b schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:43:
[...]

Ik neig ernaar het op een P3 te monteren. Dan kan het dermate laagtoerig draaien dat ik de oordopjes uit kan doen.
De koelprestaties zijn ok van deze unit. Destijds had ik hem op een XP2800+ staan, meestal op laag toerental en bij het gamen wat hoger. Maximaal deed ik enkel om mijn ouders te tergen tijdens het journaal of zo :p
Die P3 mag je dus een extra jas aangeven, anders krijgt ie het nog koud 8)7

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

The Eagle schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:52:
Heel eerlijk: zou hem eerder midden op de neus van de auto zetten.

Soort van Jericho trompet wordt het dan misschien wel :X
De centrifugaal ventilator is wel waar veel superchargers op zijn gebaseerd. Afzuigkappen ook trouwens.
Maar voor dat effect kun je net zo goed een afgeschreven feesttoeter van de carnaval aan de binnenkant van je uitlaat zetten :')

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-05 11:57
Zag deze twee liggen bij de kringloop,nog geseald.
Kon ze voor €1 stuk niet laten liggen. 😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AxbIl1ffQu46XgG_lmocEmFe15k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0jVmK3ynAqAFAZW3ck36i6re.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BMU4RiLMFJHge4qjg_401KVu5dk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IrrBeiGGdyR7kZQzqtpXibJq.jpg?f=fotoalbum_large

• The Eagle

The Eagle

DoubleDutch schreef op donderdag 23 april 2026 @ 16:14:
Zag deze twee liggen bij de kringloop,nog geseald.
Kon ze voor €1 stuk niet laten liggen. 😅

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Snap ik helemaal :)
Zou ze zelf ook zo megenomen hebben. Nou alleen nog een werkende 5,25 drive :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• DoubleDutch
The Eagle schreef op donderdag 23 april 2026 @ 17:08:
[...]

Snap ik helemaal :)
Zou ze zelf ook zo megenomen hebben. Nou alleen nog een werkende 5,25 drive :P
Zoiets? 🤪

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z0GaFupnz6sbJj1_Dq3NvHXoGSk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xNi67TV4GzcbPXHu2a5vYdY0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yir1ZrtZ9V1n10m1za1KhHiBKv8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jzrrnbK0WoPQL3LYQYjalrAs.jpg?f=fotoalbum_large

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Good old floppy _/-\o_

Kan me herinneren dat zo'n 10 pack een lichte euforie oproepte want je had weer 10 verse floppies waar je heel wat op kwijt kon. Van 160 KB naar 1,2 MB. Dan de geur van deze floppies en het invoeren voor de eerste keer.

Nu? Voor een back-up van mijn SSD heb je één miljoen! floppies nodig (1,2 TB) en ik kan het me nog steeds moeilijk beseffen hoe we er enorm op vooruit gegaan zijn, maar de oude magie 'opgeslagen in mijn brein' zal ik nooit vergeten. Voor de Commodore 64 had je een kniptangetje om de floppy dubbelzijdig te maken met de kans dat de achterzijde faalde.

Wat een tijden :Y)

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:07

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Ik zet deze even hier neer. :)

https://codeberg.org/hails/wsl9x (Windows 9x subsystem for Linux)

Ik heb weer iets om mee te klooien het aankomende weekend! :D

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

• The Eagle

The Eagle

Ja die ja :)

Als je er nog eentje werkend hebt liggen hou ik me aanbevolen :Y)

• The Eagle

The Eagle

jimh307 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:06:
Good old floppy _/-\o_

Kan me herinneren dat zo'n 10 pack een lichte euforie oproepte want je had weer 10 verse floppies waar je heel wat op kwijt kon. Van 160 KB naar 1,2 MB. Dan de geur van deze floppies en het invoeren voor de eerste keer.

Nu? Voor een back-up van mijn SSD heb je één miljoen! floppies nodig (1,2 TB) en ik kan het me nog steeds moeilijk beseffen hoe we er enorm op vooruit gegaan zijn, maar de oude magie 'opgeslagen in mijn brein' zal ik nooit vergeten. Voor de Commodore 64 had je een kniptangetje om de floppy dubbelzijdig te maken met de kans dat de achterzijde faalde.

Wat een tijden :Y)
Knitang voor 5,25. Was er / werkte ook voor 3,5" maar bij de 3,5 kon je ook gewoon een heet gemaakte spijker gebruiken om een gaatje te maken :Y)

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:36

Bad Brains

<(0.o)>

Zooow..

Ik heb mijn oude PS2 uit de kast getrokken, daar is ooit door iemand een magic III ingezet.
Dat heeft toentertijd ook gewoon gewerkt.
Nu freezed hij bij opstarten, het blauwe balletje staat stil.
Als ik start met CD dan leest hij een originele CD niet en komt het plaats een PS1 of PS2 CD erin.
Controller werkt ook niet, verder is hij schoon. Het is niet dat hij 10 jaar in de kelder heeft gelegen of zo.

Nu wilde ik de batterij vervangen en zag ik dit.
Lijkt me niet helemaal optimaal, nu kan ik dat laten fixen door een bericht naar @Dr_ChipTX en kijken of hij daar naar wil kijken.

Die kabels horen toch gewoon een rubber coating te hebben, dit wirwar van koper dat aan alle kanten contact maakt met plekken waar het niet hoort lijkt me niet goed?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bcYz5cIKcL_Do19E6PjF9e0c8gI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bHB3ZBopYcEd8E4hxFDV4ayg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Bad Brains op 28-04-2026 16:46 ]

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• PerlinNoise
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Bad Brains schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:44:
Zooow..

Die kabels horen toch gewoon een rubber coating te hebben, dit wirwar van koper dat aan alle kanten contact maakt met plekken waar het niet hoort lijkt me niet goed?

[Afbeelding]
Die koper draadjes hebben een coating waardoor deze gewoon tegen elkaar kunnen liggen zonder kortsluiting te maken.

Alternatief Neostrada/Vimexx/Versio met Hetzner en MXroute

• Bad Brains

Bad Brains

<(0.o)>

Blijft dat ook goed na 20 jaar?

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:09

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@Bad Brains Met de multimeter op de piepjestest-stand (continuïteit) kom je er zo achter of iets sluiting maakt of niet.

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Dit soort draad zit in de spoelen van elektromotoren. Die blijven ook werken na 20 jaar als niet te zwaar belast worden. Denk aan de 20 jaar oude wasmachine van Oma die ineens kapot is omdat het lager dit ligt, niet omdat de motor niet meer werkt. Of de 40/50 jaar oude platenspeler van die ene halfdove oom die zogezegd het zuiverste geluid geeft.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• 1nsane
  • Laatst online: 16:48
Bad Brains schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:44:
Zooow..

Ik heb mijn oude PS2 uit de kast getrokken, daar is ooit door iemand een magic III ingezet.
Dat heeft toentertijd ook gewoon gewerkt.
Nu freezed hij bij opstarten, het blauwe balletje staat stil.
Als ik start met CD dan leest hij een originele CD niet en komt het plaats een PS1 of PS2 CD erin.
Controller werkt ook niet, verder is hij schoon. Het is niet dat hij 10 jaar in de kelder heeft gelegen of zo.

Nu wilde ik de batterij vervangen en zag ik dit.
Lijkt me niet helemaal optimaal, nu kan ik dat laten fixen door een bericht naar @Dr_ChipTX en kijken of hij daar naar wil kijken.

[Afbeelding]
Ik zou toch eens beginnen met isopropyl alcohol, wattenstaafjes en wellicht een hele zachte tandenborstel om al die aanslag weg te poetsen, als je mazzel hebt werkt het dan alweer.

Adjust non olet, plerumque...

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

1nsane schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:23:
[...]

Ik zou toch eens beginnen met isopropyl alcohol, wattenstaafjes en wellicht een hele zachte tandenborstel om al die aanslag weg te poetsen, als je mazzel hebt werkt het dan alweer.
Ik vrees dat de aanslag daar weinig mee van doen heeft. Ofja, in ieder geval dat het wegpoetsen slechts een tijdelijke fix kan zijn. Ik zie veel soldeerpunten die zonder flux zijn gedaan. Ook erg veel koude soldeerpunten die dof zijn. Een goede soldeerverbinding glimt namelijk mooi.

Het loont altijd om met isopropyl alcohol de soldeerpunten schoon te maken. Daarna kan je goed beoordelen hoe de soldeerpunten eraan toe zijn.

Zoals @1nsane al zegt: een zachte tandenborstel gebruiken. Als er een contactpunt los komt, dan is het mogelijk al de oorzaak van het gedrag. Fotografeer de soldeerpunten goed, zodat je zeker weet waar die mee verbonden zijn - mochten ze onverhoopt toch los geraken.

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

• Bad Brains

Bad Brains

<(0.o)>

Ik zal het van de week schoonmaken, dus toch iemand naar laten kijken en "bij" solderen?

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Bad Brains schreef op woensdag 29 april 2026 @ 04:24:
Ik zal het van de week schoonmaken, dus toch iemand naar laten kijken en "bij" solderen?
Zou het wel (laten) doen ja. :)

• DoubleDutch
The Eagle schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 12:01:
[...]

Ja die ja :)

Als je er nog eentje werkend hebt liggen hou ik me aanbevolen :Y)
Je bedoelt de losse drives?

• The Eagle

The Eagle

Ja. Enige wat stiekem nog altij mist in mijn Pentium 200 is een 1,2MB 5,25" drive.

• DoubleDutch
The Eagle schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:43:
[...]

Ja. Enige wat stiekem nog altij mist in mijn Pentium 200 is een 1,2MB 5,25" drive.
Heb je hier wat aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nlePNkb4vfzFNi9OqAPde31ARZE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gz2Xx4lUpNiiQyZDpJztHbal.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L_P5eseZn64a1bnYCEXi4vO2azg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kWeyTrc09NxKocBVKOixm7qs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wYdwc4yT2zM6SB0nk4TVLDLtRkg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DGGmcxsP1MTTjUCOj6npuiyD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bE-y3ZGp2lDlFjeDqVyy-BKx2IU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dk7aH9aSsqjSzej7TyDK8sqQ.jpg?f=fotoalbum_large

• DoubleDutch
En zo vindt je zomaar weer wat spulletjes in een doos op het werk. ☺️

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qp_FRPlrSWsPJu4VLhtsWS3W4YI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pxtipARFzMVEHjyiFKy4xsKn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F_4PX_FvHv4yJPNeuDsk-hPbpR8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rn1vh4K1kOBuMt3uKFxVYaD9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YjYQaj4olAfljkCJcydm0nCLUfk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0VW8EEiqh62HZY5OOloaVAxc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mxliFYktAtpNeXelbvfU84_xYWs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vfX5NQDGstmBz293q4i846Ci.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Ue62iDZ84WUFpCefKe3wv0L7kA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CIypCCaWcEW8nYGDR2rTVgrm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JhV185Np3T1v8pmar2UzxCdYfuQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kpv3M0Aacu4M9E5BcCypgCfT.jpg?f=fotoalbum_large

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nice!

Heb je nog een LPX behuizing voor dat Compaq bord?

Het is leuker dan het lijkt: ook al zit er alleen ISA op de riser, de VGA (ET4000/W32 :9 ) en I/O op het moederbord zijn VLB, dus is dit op zich een mooie 486 DOS systeem.

Oslik blyat! Oslik!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:09

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Mooi ook weer die typische Compaq (en HP) silk screen art op de PCB. En een blauwe heatsink. :9

[ Voor 14% gewijzigd door PD2JK op 30-04-2026 13:56 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• DoubleDutch
dion_b schreef op donderdag 30 april 2026 @ 13:11:
Nice!

Heb je nog een LPX behuizing voor dat Compaq bord?

Het is leuker dan het lijkt: ook al zit er alleen ISA op de riser, de VGA (ET4000/W32 :9 ) en I/O op het moederbord zijn VLB, dus is dit op zich een mooie 486 DOS systeem.
Behuizing is niet compleet helaas,mist het volledige voorfront.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/evSF8N8O7fZj9-RWp8fzABiOhYQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/57mlsr01XmHNxDTPApSzbW0l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YvjFBsh8gaMRj7w-NCpX2d3m6Og=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3opgWmuLJyBLaA6YixwpgzWj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hLSIY-LDMC2IdzVkzM92cMhW0kk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SSG0v8loW63K8Wc82eBIULjf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door DoubleDutch op 01-05-2026 08:32 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DoubleDutch schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 08:29:
[...]

Behuizing is niet compleet helaas,mist het volledige voorfront.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Niet ideaal, maar belangrijkste heb je wel: ergens waar moederbord in past (zou bij meeste LPX behuizingen goed gaan) en waar riser op juiste plek past (veel minder sinecure, vooral afstand naar achterkant kast wil nogal eens verschillen. Dit is iig technisch volledig bruikbaar.

Oslik blyat! Oslik!

• DoubleDutch
Ik doe er verder niks mee,mocht iemand er belang bij hebben voor een kleine vergoeding dan hoor ik het graag.
5,25 drive is waarschijnlijk al weg.

• 1nsane
  • Laatst online: 16:48
Waar kan ik solliciteren?

Adjust non olet, plerumque...

• DoubleDutch
1nsane schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 13:11:
[...]

Waar kan ik solliciteren?
Helaas geen vacatures open staan. 😂

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Dat Compaq bord van @DoubleDutch is van een Prolinea 4/66... en blijft een bijzonder ding. Lang geleden zelf (veel plezier van) gehad. Interne bus met VLB voor alle onboard dingen, dus behoorlijk rap. En de andere kant mis ik het externe cache, dus dat drukt de performance wat. Toch draaide het Windows 95 acceptabel voor simpele spelletjes.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-05 21:34

nelizmastr

Goed wies kapot

De Deskpro XE welke hier best veel op lijkt heeft een geïntegreerd front die vastzit aan de deksel. Is de Prolinea anders?

Na veel zoeken heb ik een paar jaar terug een 256K cache module in mijn XE gesleuteld, zou hetzelfde part nummer moeten zijn als de Prolinea, dus die kan ik voor je nakijken ;)

In mijn geval zit er een DX4 Overdrive 100MHz in en helas geen Tseng video maar Qvision met 1MB.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• jimh307
  • Niet online
nelizmastr schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:52:
De Deskpro XE welke hier best veel op lijkt heeft een geïntegreerd front die vastzit aan de deksel. Is de Prolinea anders?

Na veel zoeken heb ik een paar jaar terug een 256K cache module in mijn XE gesleuteld, zou hetzelfde part nummer moeten zijn als de Prolinea, dus die kan ik voor je nakijken ;)

In mijn geval zit er een DX4 Overdrive 100MHz in en helas geen Tseng video maar Qvision met 1MB.
Ben toch wel benieuwd hoe Quake hierop gaat lopen. Hoe waardevol zijn die overdrives?

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

@nelizmastr in mijn ervaring is die Qvision ook geen onaardige chip :) hier staat eveneens een XE 4/66, ook met de cache stick er in.
Die Prolinea heeft trouwens geen cache slot die externe cache is helaas geen optie.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-05 21:34

nelizmastr

Goed wies kapot

jimh307 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 22:25:
[...]

Ben toch wel benieuwd hoe Quake hierop gaat lopen. Hoe waardevol zijn die overdrives?
Niet heel best. Als je Quake wil moet je een Pentium Overdrive nemen (de 83MHz variant), want de FPU van een dx4 overdrive is niet anders dan een reguliere dx4 100.
Waterbeesje schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 23:08:
@nelizmastr in mijn ervaring is die Qvision ook geen onaardige chip :) hier staat eveneens een XE 4/66, ook met de cache stick er in.
Die Prolinea heeft trouwens geen cache slot die externe cache is helaas geen optie.
Qua performance inderdaad niet, loopt immers ook via VLB. Alleen de compatibiliteit met vesa modi is soms een beetje zo zo. Heb er voor de test wel eens een ISA et4000ax in gezet en dan werkt alles top, maar dan merk je de ISA bottleneck :+

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:17
Heb hier nog een Intel Pentium D staan met 3GHz meen ik en 3x 200gb data waarvan twee in de Deonet en de derde in een meeneem koffertje. Zelf nog nooit eerder gezien, Deonet is/was een Nederlands bedrijfje die dit soort oplossingen maakte, vind er hier op tweakers een kort topic over. Het werkt allemaal wel prima lijkt het. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ccv0VLhzwsc-AASe_UW0rpsiGrg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cTbyVmVx4Irui1XAFof4mlHB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZiQMBB-NQpszmyt6XaSmUvYwsDQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ttb4wNbZ7vtYDGZkYsbAr2N9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdHXACtNvk2NZp1Fp7k-NEOfHDw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S1GPvJj8iJ8d9itvETUSohef.jpg?f=fotoalbum_large

• jimh307
  • Niet online
marklinfan schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 13:46:
Heb hier nog een Intel Pentium D staan met 3GHz meen ik en 3x 200gb data waarvan twee in de Deonet en de derde in een meeneem koffertje. Zelf nog nooit eerder gezien, Deonet is/was een Nederlands bedrijfje die dit soort oplossingen maakte, vind er hier op tweakers een kort topic over. Het werkt allemaal wel prima lijkt het. [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die 200 GB HDD's waren voor die tijd heel groot. Eerst vond ik de capaciteit niet en leidde ik het af van het aantal sectoren. Toen in inzoomde zag ik 200 GB staan in heel kleine letters 8-) Mooi systeem welke wel indruk maakt (nu nog steeds).

*jimh307 erg moe want je schreef de capaciteit al in je post, was niet aan het opletten 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door jimh307 op 06-05-2026 17:55 ]

• The Eagle

The Eagle

Die deonet lijkt me gewoon een raid controller met display ofzo? Wellicht ingebouwde backup dmv raid rebuild ofzo. Of doet het ding meer?

* The Eagle had een P4 met onboard sata raid controller, de P4P800SE Deluxe iirc.En dan twee 120GB SATA in raid 1 er aan, ging als de brandweer :)

• marklinfan
Soms waag je een gokje en heb je stinkende mazzel.... Zo ik gister, een Laser XT/3 8086 opgehaald in de wetenschap dat hij helemaal vernaggeld kan zijn door Varta barrel batterij lekkage, Die Varta zit helemaal onderaan op een insteekkaart die floppy controller, wat poorten en RTC herbergt. En wanneer die lekt dan trekt de rotzooi door de hele kaart heen via het ISA slot het moederbord in en kan ook rechtstreeks op de geheugen sockets (met evt chips) gaan lekken.

Maar toch, ik was ook gewoon wel benieuwd hoe zo'n Laser in elkaar zat en ach, anders had ik altijd nog de monitor, muis en wat andere componenten (helaas geen keyboard bij).

En dan haal je hem open, en zie je tot je grote vreugde dat de vorige eigenaar ooit al de leeg geraakte Varta batterij heeft laten vervangen door een GP exemplaar. Die ook maar meteen uitgesoldeerd en wat hou je over: een 100% onaangetaste Laser Turbo XT/3 8086 met Seagate RLL drive. Op de laatste foto zie je nog wat flux resten, en ook is de opdruk 3.6V een beetje aangetast (dit was al zo wrs door de vorige batterijwisseling).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z2gdYfMJx6Hnzqr2dfkQoOc3omU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U9ikqbAUmqVe9uLm0dDUxts2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rwp6IhEfowGuRbuvmi22WzQwXuw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CqIQl5aWG67rGBXTbz1qjuuq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wzbiYdUW-dff5zj3JXmhb6QtPJA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hwFzw0gvcWxrKI6AwjEEGrOc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B9tMB2SafIV62etKhnZJ4YDxjZU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zcX207uitGG2dcOBlkCZRS7A.jpg?f=fotoalbum_large

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:37
marklinfan schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 16:29:
Soms waag je een gokje en heb je stinkende mazzel.... Zo ik gister, een Laser XT/3 8086 opgehaald in de wetenschap dat hij helemaal vernaggeld kan zijn door Varta barrel batterij lekkage, Die Varta zit helemaal onderaan op een insteekkaart die floppy controller, wat poorten en RTC herbergt. En wanneer die lekt dan trekt de rotzooi door de hele kaart heen via het ISA slot het moederbord in en kan ook rechtstreeks op de geheugen sockets (met evt chips) gaan lekken.

Maar toch, ik was ook gewoon wel benieuwd hoe zo'n Laser in elkaar zat en ach, anders had ik altijd nog de monitor, muis en wat andere componenten (helaas geen keyboard bij).

En dan haal je hem open, en zie je tot je grote vreugde dat de vorige eigenaar ooit al de leeg geraakte Varta batterij heeft laten vervangen door een GP exemplaar. Die ook maar meteen uitgesoldeerd en wat hou je over: een 100% onaangetaste Laser Turbo XT/3 8086 met Seagate RLL drive. Op de laatste foto zie je nog wat flux resten, en ook is de opdruk 3.6V een beetje aangetast (dit was al zo wrs door de vorige batterijwisseling).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie pc @marklinfan ! Zo'n kast had mijn Laser 286/2x ook vroeger... Iconisch voor mij om te zien... In het verleden had iemand nog zo'n Laser 286/2x pc opgepikt zag ik op Youtube... Daar moest ik natuurlijk op reageren... Het ging om dit filmpje:

www.discogs.com/collection?user=rcor

• jimh307
  • Niet online
marklinfan schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 16:29:

[...]
Zo heb ik vroeger mijn PC XT (toen als daily driver) wel eens gered. Met een kraspen, ethanol en kontakt-60 kom je al een heel eind. Verder vind ik het een ontzettend leuk project waar je mee bezig bent. Echte liefde voor het vak. Zelf heb ik geen retro hardware staan. Ik mis de tijd en ruimte, maar voor mijn nerdgasm reis ik af naar Helmond en vermaak me daar de hele dag :henk

• TobyW
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14-05 21:11
Zo, een 8086 met 640kb en een 3.5" floppy, dat was ooit behoorlijk high-end. :)

• The Eagle

The Eagle

TobyW schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 15:53:
Nu je het zegt: ik heb eigenlijk alleen maar high end gehad. De eerste was een 286 met 40Mbyte HDD, 3,5" DSHD FDD, 256Kb VGA kaart en een 14" VGA monitor.
Ik gok dat dat ergens 1989 of 1990 was.

• TobyW
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14-05 21:11
Dat zou goed kunnen. Ik mocht rond 1992 de 286 van mijn oom gebruiken, die had ook een 40MB HDD maar slechts EGA, totdat ik begin 1993 eindelijk mijn eerste eigen PC (386 DX 40) kon kopen.

In de garage staat nog mijn Pentium III, door dit topic te volgen krijg ik eigenlijk wel zin om die weer eens aan te sluiten.

• The Eagle

The Eagle

TobyW schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 20:23:
Dat zou goed kunnen. Ik mocht rond 1992 de 286 van mijn oom gebruiken, die had ook een 40MB HDD maar slechts EGA, totdat ik begin 1993 eindelijk mijn eerste eigen PC (386 DX 40) kon kopen.

In de garage staat nog mijn Pentium III, door dit topic te volgen krijg ik eigenlijk wel zin om die weer eens aan te sluiten.
Gewoon doen :)
Wel even moederbord en wellicht ook voeding controleren op bolle condensators voor je hem start. Anders vliegt de magische rook waar die dingen op werken er mogelijk uit en is ie stuk :P

• marklinfan
TobyW schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 15:53:
En een 40MB Seagate RLL harddisk die nog prima werkt…. Vanmiddag via Debug een lowlevel format gegeven, volgende keer verder met partitioneren en DOS 4.01 van de originele diskettes installeren samen met de Laser Tools. Hij bootte niet van de harddisk, via debug kon ik wel directories en files zien maar sector 0 wou niet meer lezen of schrijven. LLF ging foutloos en fdisk wil weer partitioneren. Schijnt vaker voor te komen bij heel lang stilstand.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gYTWGxSqvxtSxpWP4Hq4qc4ehug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6mQGHtdVMGzPRAhGMVj6ltnd.jpg?f=fotoalbum_large

• The Eagle

The Eagle

Zoiets heb ik ook gehad met mijn Quantum Fireball die 20 jaar stil had gestaan idd. Snapte zijn eigen MBR niet meer.
Chkdsk /mbt er overheen, toen een format en gaan met die banaan.
LLF ook nog overwogen maar alleen als laatste redmiddel. Staat me bij dat niet alle schijven daar zo goed tegen konden :)

• marklinfan
Bij mij gaf fdisk /mbr foutmelding en ook debug activiteiten die bv sector 0 overschrijven gaven schrijven mislukt terug….

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-05 22:02

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

The Eagle schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 21:16:
Zoiets heb ik ook gehad met mijn Quantum Fireball die 20 jaar stil had gestaan idd. Snapte zijn eigen MBR niet meer.
Chkdsk /mbt er overheen, toen een format en gaan met die banaan.
LLF ook nog overwogen maar alleen als laatste redmiddel. Staat me bij dat niet alle schijven daar zo goed tegen konden :)
Low Level Format is iets wat je op een PC bij ATA schijven niet gebruikt. Het is niet dat ze daar slecht tegen kunnen; ze kunnen het simpelweg niet want dat zit niet in de command set van PATA. maw: dat wordt afgevangen door de logic op de IDE (PATA/SATA) schijf en dan kan die er mogelijk een zero fill (overschrijven met nullen) opdracht van maken of een secure erase met random data (latere schijven).

Een MFM/RLL schijf is puur een magnetisch opslagmedium. Een stel platters, motor en logica om de lees-/schrijfkop op een bepaalde positie op dat medium te bewegen. Het ding heeft zelf geen benul van zijn inhoud; dat regelt de controller. De Low Level Format schrijft vanuit de controller de "boekhouding" op het magnetische medium. Daarna kan de controller gericht data schrijven op de schijf en dat ook weer terugvinden. Wanneer je data van een MFM/RLL schijf wilt halen heb je daarom altijd de controller nodig welke data heeft weggeschreven. De schijf en controller vormen een huwelijk. Een andere controller schrijf de data net anders weg op het medium. En kan de andere indeling van een andere controller niet begrijpen.

Een Low Level Format is in die zin eigenlijk een nieuw huwelijk tussen schijf en controller.

[ Voor 5% gewijzigd door Ultraman op 11-05-2026 20:28 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Coppertop
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Heel soms kom je bij de kringloop nog wel iets tegen wat niet te nieuw en/of overpriced is. Wil eigenlijk niets meer kopen (moet vooral veel gaan verkopen) maar dit kon ik niet laten liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L_6Wf6J9oyX42RtOfa9sHQ8Wztc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q3cgL1EfRU6Z3zUsSkU9HwMu.jpg?f=fotoalbum_large

• Petuhr
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:21

Petuhr

FreeBSD

Coppertop schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 15:54:
Heel soms kom je bij de kringloop nog wel iets tegen wat niet te nieuw en/of overpriced is. Wil eigenlijk niets meer kopen (moet vooral veel gaan verkopen) maar dit kon ik niet laten liggen.

[Afbeelding]
Voor die prijs zeker niet laten liggen nee, jaloers 😅

Staat nu bij onze kringloop een commodore pc20-iii voor 149,99…. Daar bedank ik ook even voor.
Pagina: 1 ... 98 99 Laatste