Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 102 103 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:21

HugoBoss1985

Xenotech

Wat zijn in dit topic voor iedereen nou de argumenten/motivatie om wél/geen periode correcte build te maken?

Nostalgie (omdat je zelf de hardware toen had), om het eens te ervaren zoals het toen was?

Of juist een gemaximaliseerde Windows XP build met zeer late (i5, i7) hardware?

Windows XP kan je met zoveel hardware draaien dus ben hier wel nieuwsgierig naar!

Zo heb ik nu al een beetje OCD met de X2 4800+ gebruiken omdat ik toen een single core had en geen dual core. Dus eigenlijk is dat al een soort vals spelen en kan ik ook weer net zo goed naar een socket 775 systeem :P

[ Voor 23% gewijzigd door HugoBoss1985 op 19-08-2026 13:17 ]

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:36
HugoBoss1985 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 12:19:
Wat zijn in dit topic voor iedereen nou de argumenten/motivatie om wél geen periode correcte build te maken?

Nostalgie (omdat je zelf de hardware toen had), om het eens te ervaren zoals het toen was?

Puur praktisch gezien: Je moet het ook net hebben liggen of kunnen vinden.. Snelheid, stabiliteit en compatibiliteit.

Maar nostalgische redenen: een/jouw eigen pc uit die tijd nabouwen. Dat kan van alles zijn. Ook met latere upgrades.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat zijn in dit topic voor iedereen nou de argumenten/motivatie om wél geen periode correcte build te maken?

Windows XP kan je met zoveel hardware draaien dus ben hier wel nieuwsgierig naar!

Zo heb ik nu al een beetje OCD met de X2 4800+ gebruiken omdat ik toen een single core had en geen dual core. Dus eigenlijk is dat al een soort vals spelen en kan ik ook weer net zo goed naar een socket 775 systeem :P
Voor mij vooral: nieuwsgierigheid.

Dat kan zijn naar een bepaald oud systeem of bepaalde componenten die ik vroeger nooit had. Dingen als een Mac SE/30 of iMac bolletje, een EGA monitor en ditto kaarten of allerlei vage storage-oplossingen (ooit van de Castlewood Orb gehoord? ;) ), of interenssante geluidskaarten (zowel bijzonder goed als slecht).

Kan ook zijn naar bepaalde eigenschappen. Even een systeem in elkaar zetten om twee videokaarten of CPUs tegen elkaar te benchmarken (laatst nog met een twee Celeron Mendocinos gedaan) of te luisteren naar verschil tussen twee geluidskaarten.

Of gewoon om een testbed voor iets te maken. Als ik een nieuw onderdeel binnen heb kan ik het soms in een bestaand systeem testen maar soms moet ik iets nieuws in elkaar flatsen.

Als laatste is het (voor mij) de "wat is de snelste systeem voor..." vraag. Ja, ik heb een Core2-systeem voor Win98, maar dat is niet om te patsen met scores, maar om 100% zeker te weten dat m'n CPU geen bottleneck gaat zijn. Er zijn mensen die graag een supersysteem uit een bepaald jaar willen. Kan prima, ik ben er niet een van. Ik hoef ook niet specifiek een bepaalde authentieke behuizing oid te hebben, sterker nog, ik heb meerdere transparante behuizingen zodat ik juist de onderdelen kan zien. Vind ik veel interessanter :P

Oslik, blyat! Oslik!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-09 22:15

Het "periode correct" gebeuren is wat mij betreft gewoon iets van een persoonlijke voorkeur. Er zijn genoeg mensen, ook hier, die een retro pc willen opzetten met als enige randvoorwaarde om bepaalde oude spellen op Windows 95/98/XP te kunnen spelen. De een bouwt daarvoor een helemaal periode correct systeem met een Pentium 3/4 of Athlon XP/64, de ander pakt/bouwt met hardware die hij/zij makkelijk en goedkoop aan kan komen. En dan kan het best een Core i3 2100 office pc zijn met een GeForce 6600 waar dan Windows 98 op draait.

Zelf houd ik dingen liefst origineel c.q. periode correct, maar dat is omdat het bij mij een redelijk uit de hand gelopen hobby is en ik een heel leger aan retro pc's heb. Computers die ik vroeger had laat ik dus (of herbouw ik) precies zoals ze toen waren, bij anderen probeer ik leuke/interessante setups te maken (meestal de highend van die tijd) waar de zaken wel bij elkaar passen. Daarbij probeer ik wel wat variatie toe te passen, want hoe goed een 8800GTX destijds ook was, ik wil niet bij 4 pc's uit dat tijdperk allemaal 8800GTXen erin zetten. Daarom heeft de pc waaraan ik nu aan het sleutelen ben een 8800GTX, een andere heeft 2x9800GT in SLI, mijn oude Athlon64 4000+ build diens originele 7900GTO/GTX en een andere Athlon64 X2 4800+ build een X1950XTX.

Maar goed, dit is zoals gezegd omdat ik veel (teveel?) retro pc's heb... de teller staat inmiddels op 40 :X En met dergelijke aantallen is het al een hele opgave om bij te houden wat waarin zit, aangezien ik zo nu en dan ook wel wat omhuis met hardware; je vindt nog wat leukere/beter passende hardware, er gaat iets stuk, je wilt iets van de ene naar de andere pc wisselen enzovoorts. Heb op retroNAS wel al lange tijd een Excel file waarin alles beschreven staat, maar met pc's die veel op elkaar lijken (b.v. een aantal Medion machines) blijft het lastig. Dus mede daarom en ook omdat het leuk uitziet c.q. handig is voor vrienden die komen kijken ben ik bezig met een soort "naamkaartjes" te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ANCtEEwwPnvMDt_r-bzarxJ8bwE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y2PkMU6Vj4kiFxPcCKyIvGTM.jpg?f=fotoalbum_large

Zo kan ik zelf ook in 1 oogopslag zien wat er nu alweer in die pc zit. Op termijn, zoals op t plaatje te zien is, wil ik elke pc een standaard setje benchmarks laten doen, daar een digitaal overzicht van maken en de scores ook op de naamkaartjes zetten. Dat heb ik bij 1 of 2 pc's al eens gedaan, maar de tijd ontbreekt gewoon om hier structureel tijd aan te besteden. Misschien deze winter weer, wanneer er geen/veel minder werk/projectjes in en met name om het huis zijn.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
HugoBoss1985 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 11:26:
@nelizmastr

Ben nog even verder gaan klooien met het 939 platform.

De x2 4800+ had hetzelfde probleem met uitgeharde koelpasta tussen de die en de ihs. Alhoewel die niet zo heet werd als mijn 3700+. Met de x2 4800+ maakte het ook zeker veel verschil.

Ik heb de x2 4800+ nu ook gedelid (op de foto inmiddels wat Arctic Ceramique restant) en vond nog wat afstandsbusjes van een oude Scythe Mugen Max. Die hebben precies de juiste hoogte. Ik had wat Zalman CNPS afstandsbusjes. Daar heb ik de originele kartonnen ringetjes bij gemeten en vervolgens de hoogte van een IHS afgehaald. Toen kwam ik dus bij die Scythe afstandsbusjes uit om het ontbreken van de IHS te compenseren. Verder de originele backplates van mijn A8N32SLI Deluxe borden gebruikt. Wel iets kortere schroeven.

[...]

De cpu's zijn gedelid alleen niet meer bruikbaar icm een koeler met een klemmend systeem omdat je dan beschadiging van de die riskeert. De Zalmans kan je mooi voorzichtig om-en-om vastdraaien (zoals het hoort).
Mooi project, man :P Lekker bezig en je hebt mooi weer een CPU gered van een zekere dood. Delidden zou ik niet durven omdat ik dan bang ben iets te beschadigen. Ik weet wel dat je het beste zijdelingse kracht moet uitoefenen en niet 'het' eraf trekken. Zalman is altijd wel een goed merk geweest.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:21

HugoBoss1985

Xenotech

jimh307 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 15:36:
[...]

Mooi project, man :P Lekker bezig en je hebt mooi weer een CPU gered van een zekere dood. Delidden zou ik niet durven omdat ik dan bang ben iets te beschadigen. Ik weet wel dat je het beste zijdelingse kracht moet uitoefenen en niet 'het' eraf trekken. Zalman is altijd wel een goed merk geweest.
Het valt echt mee hoor. Gewoon met een klem/bankschroef doen. Wel eentje met gladde bekken. Met een mesje is idd wel link. Nu maar hopen dat ze lang blijven leven. 60 graden is eigenlijk een paar graden boven Tjmax. Maar lijkt mij prima?

Ik ga op de rest van jullie later nog even inhaken!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:55
Wat zijn in dit topic voor iedereen nou de argumenten/motivatie om wél/geen periode correcte build te maken?

Zelf doe ik juist MS Dos, Windows 98 en Windows XP. De tussenmaten heb ik ook wel gedaan maar juist op deze 3 besturing systemen werken de voor mij meest bekende en leuke spellen. Zo gebruik in in MS Dos soms nog een programma om banners te maken (BannerMania). Deels voor de fun en deels omdat ik die eigenlijk makkelijker vind. Ook The Print Shop heb ik nog wel eens gebruikt.

Een tijdje terug hielp ik iemand die heeft 2 eigenlijk hele mooie flatbed scanners op (een op SCSI en de ander op de LPT poort). Mogelijk ook met een USB naar een van die twee poort omzetters en dan een pakket als VueScan is de kans groot dat de scanner ook prima weer werkend is te maken in Windows 11. Ook de nostalgie heeft vaak wat en veel van dit soort gebruikers die zoiets dan gebruiken... Die vinden dit zo prima. Het systeem zit niet op internet. Ze doen alleen een bepaald riedeltje en soms gebruiken ze dan een diskette of sommige met iets moderners cd of zelfs USB om de bestanden op te slaan.

In geval van de persoon met de 2 scanners. Die deed het met diskettes. Hij kreeg al behoorlijke tijd opmerkingen om eens via USB aan te leveren. Omdat hij graag zijn eigen riedeltje wilt blijven doen... Onlangs een USB uitbreidingskaart erbij gestoken. Het systeem had namelijk geen USB poorten.

Persoonlijk vind ik dat juist erg mooi.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-09 13:54

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Waterbeesje schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:35:
[...]

Die twist in de mfm control kabel heb ik nog nooit tegen gekomen. Stel je dan alle drives in op drive 1 of drive 2?
Volgens mij zat er in de IBM 5160 met hard disk OEM een MFM control kabel met een twist?

Met twist in de kabel zet je de drives beide op de tweede positie.
DS1 of DS2 afhankelijk of je drive met DS0 of met DS1 begint te tellen.

Zonder twist in de kabel zet je de drive aan het uiteinde op de eerste drive select positie (DS0 of DS1) en die er voor op de tweede jumperpositie (DS1 of DS2).
Heb je dan met 4 edge connectors ook 3 twists?
Nee, dat lijkt mij niet.
De MFM controllers die typisch door mijn handen gaan, niet bepaald alledaags overigens, zijn doorgaans voor (maar) twee harddisks. Dan zie je op controller kaart een enkele 34 pins header voor de control cable en twee 20 pin headers voor een data cable naar de individuele harddisk.

Als je een controller hebt geschikt voor vier harddisks dan vermoed ik dat je een control kabel zou gebruiken zonder twists er in en de drives in volgorde moet jumperen.
Bij floppy kabels was ook ooit het ontwerp dat de kabel zonder twist was gemaakt en 4 drives kon bevestigen. De drives met drive select jumper instellen. Daar is de twist zo gemaakt dat de drives als drive 2 moeten worden ingesteld (geen enkele and drive 1) en computers konden sinds die tijd vaak geen 4 fdd's meer aansturen.
Klopt. De Shugart floppy interface ondersteunt 4 floppy drives. Al ondersteunen de meeste floppy controllers maar twee floppy drives.
Systemen van voor de IBM PC (5150) komen allemaal, althans die ik ken, zonder twist in de kabel en je dient de floppy drives juist te jumperen. Dat gaat nog vaak genoeg fout want de meeste floppy drives die je tegenkomt zijn af-fabriek gejumperd op de tweede drive select positie. Dat gaat prima in een IBM PC, maar als het de eerste floppy drive zou zijn in een ouder systeem... dan gaat het mis. En dat zijn de meesten niet gewend.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:38

PD2JK

ouwe meuk is leuk

WHiZZi schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 17:33:
[...]
Grote kans dat het een RIFA is ja, maar dat is een kwestie van kijken. Je kunt ze er ook uit halen (in ieder geval de X), want stroom is tegenwoordig stabiel genoeg.
Inderdaad de condensator die ik over het hoofd had gezien. Geen collateral damage op het eerste oog. O-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pypmjYhG1AC9nxurfWfaG_Y9_44=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WaAnDrbDiGD8z0mZI7wd2GsI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tT__Rioxi_iJIbSNj2gOzCkBNjg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ErkAJRGPd3CIuAz9KWX6bPM.jpg?f=fotoalbum_tile
Die heeft flink zijn magische rook tegen het plastic chassis aan lopen spuien...

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-09 13:54

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

PD2JK schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 12:34:
[...]

Inderdaad de condensator die ik over het hoofd had gezien. Geen collateral damage op het eerste oog. O-)
[Afbeelding][Afbeelding]
Die heeft flink zijn magische rook tegen het plastic chassis aan lopen spuien...
Yup, dat is er zo eentje.
Vervangen door een andere 0,1 uF X2 condensator.
En let op ik zie op de eerste foto er nog eentje uiterst linksonder, iets kleiner uitgevallen.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:09
Ultraman schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:31:
[...]

Yup, dat is er zo eentje.
Vervangen door een andere 0,1 uF X2 condensator.
En let op ik zie op de eerste foto er nog eentje uiterst linksonder, iets kleiner uitgevallen.
Die Rifa's kwam je overal tegen vroeger... Zelf twee bandrecorders op revisie staan waarvan de Revox 100% zeker een Rifa vonkblusser heeft... De Akai GX-365D weet ik zo niet, maar is hier ook verder niet van belang aangezien het off-topic is...

De monteur had in zijn verslag naar mij genoteerd dat er scheuren in bepaalde condensatoren zaten in de Revox... Toen wist ik genoeg: dat moet die Rifa zijn... Verbaasde mij dat die niet klapte toen ik de recorder voor het eerst testte, maar gezien de scheuren was dat op korte termijn 100% zeker wel gebeurt... ;)

www.discogs.com/collection?user=rcor

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:38

PD2JK

ouwe meuk is leuk

nieuws: Acer 'blaast Packard Bell nieuw leven in' met laptop, platenspeler en...

Nu nog een tower met on-board GeForce. MS-6168 VER:3 ? ;)

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 14:57

Thandor

SilverStreak

Anthony Zxclxiv kan vast helpen met een VSA-100 versie :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:42
Soms moet je even mazzel hebben he...

Een paar weken geleden stond er een gratis ophalen Compaq Presario 1525 15" CRT monitor op Marktplaats, defect gegaan door een ongelukkige botsing tussen een laptop lader en de VGA stekker. Deze opgehaald en aan de slag gegaan met het probleem.

Het eerste probleem waren mijn waardeloze multimeters. Die vervangen voor een Fluke 115, wat een verademing... had ik jaren eerder moeten doen!

Allereerst de VGA kabel doorgemeten, om de pinout van de VGA functies op het moederbord te weten. Grappig detail is dat deze monitor luidsprekers heeft, maar die zijn passief. De versterker zit op het moederbord van de bijbehorende Compaq Presario PC's maar de monitor kan wel mute en volume regelen, het gebruikt daarvoor de datalijnen (4 in totaal) waarvan een aantal doorgaans niet gebruikt worden en communiceert zo met het moederbord (onboard video). Toen alles nagelopen, met behulp van Google AI, ChatGPT en Claude. Leuk om die ook te kunnen vergelijken. Uiteindelijk bleken er 2 weerstanden en 2 diodes kapot, die allemaal te herleiden waren naar de VGA connector. Niet in het RGB circuit maar wel in de monitor herkenning (data pin) en VSync.

Die vervangen, monitor weer opgebouwd. Het issue was, ik had hem niet uit elkaar gehaald, sommige draden wist ik niet en in de haast hem te zien werken heb ik niet meer uitvoerig gekeken naar de pinnen waar ik ze op aansloot. Grijs en zwart, beide 1 polig, de ene was massa maar de andere was mij (en 3 AI systemen) niet duidelijk: een grijze draad die rond de buis loopt. Degauss of iets anders... Tot overmaat van ramp geven de connector namen/nummers ook geen duidelijkheid en pasten beide stekkers. Je raad het al, verkeerd om aangesloten. Monitor ging aan en had direct een nieuwe paus gekozen.

Buis ontladen, demonteren, weer op zoek, was er 1 fuseable resistor in rook opgegaan, was zelfs mooi te zien in de voor- en na foto's. Gelukkig had ik voor foto's, want op de na foto's waren de kleurringen niet meer te identificeren. Een vriend had exact dit type liggen, die erin gesoldeerd en zie daar, mijn Presario 4540 minitower heeft nu zijn bijpassende monitor!

Een toffe monitor, een leuke reparatie ervaring en weer wat kennis en ervaring rijker dus!

P.S.: is hier nog iemand met deze monitor of het kleine broertje 1425? Ik heb nog 2 klemmetjes over, op de eerste foto van de onderdelen zie je ze liggen. Heb nog niet kunnen ontdekken waar deze gemonteerd horen, dus als iemand meer informatie heeft of zelf zo'n monitor dan hoor ik dat heel graag!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dMpF1d5qHJZlNnJ95nAjXhZYGvA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HETPf1a4dhzmSR9HGO6akx8l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MmTdLUHHspUr_ogUhcX6Rhe5_HI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pGj8nAqyGuHSYg4pAa63rV15.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NxoTCEq0JlT77sk68GzAO-mmjUw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CklqSmPW6WENCniZ6ZQPVeP2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DEuvTauf6ag3lGlU2aA7HOBQdoE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1I3MucYE5HH2ta9VKGEW66cM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K25_DRp_h4nyc4aEvnxe-K5FuXY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qxgpCEoijvnEb6jjpL8yOo0X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0vgdCJhClUSa0EOsHHWht-UTdYY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MwrTtiLMxrmli9GTATXoUXde.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ab-RaKFQDX1L2EuG44GC9QIA2hE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WtxNHocWiS4vPzIv2ZnIn1Gq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mPwc_J5ZiSFLtrAtpkyE56gTsjg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cc8opxPn6kLCLknMzRG40Jcp.jpg?f=fotoalbum_large

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:24

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

@marklinfan dit zijn van die reparaties waar ik van kan genieten. :D Wat een heerlijke feel-good repair! <3

Zo zie je maar weer dat wat doorzettingsvermogen écht het verschil maakt! _/-\o_

Thanks for sharing.

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Pagina: 1 ... 102 103 Laatste