corné325i schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 17:05:
[...]
ik sluit me hierbij aan al heb ik geen 40 retrosystemen staan hier, maar de helft haal ik wel denk ik als ik al de projecten die ik heb hier heb liggen af zou maken

en als ik puur kwa moederbord/processor combi zou gaan tellen dan haal ik de 40 ook wel
Wat voor systemen heb je zelf allemaal als ik vragen mag? Ikzelf ben voornamelijk fan van de speciaaltjes, heb redelijk wat dual systemen en ook de wat specialere dingen zoals de pentium 60 enz
Wat heb ik allemaal... dat is een hele vraag. Hier een uitdraai van enkele kolommen uit mn Excel bestandje:
De in rood weergeven Medion is er een die eerst op stond, maar nu half uit elkaar gesloopt onder een bureau weggestopt staat. En de Siemens Xpert is een pc van mn vader waar hij eigenlijk al jaren niets meer mee doet, maar hij moet er nog een keer wat spullen vanaf halen en ooit komt dat ding eens hierheen. Heb ook een nieuwe HTPC hier naast me liggen die in aanbouw is, die staat nog niet op de lijst.
Veruit het meeste is uit het tijdperk van en draait op Windows XP, maar de laatste 2 jaar is er ook heel wat Windows 7 spul bijgekomen. Simpelweg omdat ik ofwel bepaalde heel interessante CPU's/Mobo's/GPU's voor een leuke prijs kon krijgen, of iets in bundel had gekocht en dingen over had. Meestal kwam het echter omdat ik een bepaalde kast nog erg graag wilde verzamelen en daaromheen een passende build heb gemaakt. Zo heb ik een zwak voor Thermaltake kasten, maar een Zalman Z-Machine was ook zo'n voorbeeld.
Aan de andere kant van het spectrum verzamel ik graag (oudere) Medion systemen, omdat 2 ervan mijn eigen oude pc's waren, mn vader heeft dergelijke systemen veel gebruikt (en/of gebruikt ze nog steeds). En van nog eerder mijn eigen oude Siemens Nixdorf 486 en andere oude Siemens systemen, dat was (mijn inziens) echt prachtig spul midden jaren 90.
En ja, ik denk dat een redelijk deel van de systemen/hardware hierboven wel als "speciaal" bestempeld kan worden (lees: destijds heel highend, heel zeldzaam, heel bijzonder), maar een groot deel is ook wat voor mij (noem het nostalgie) heel bijzonder is (de Siemens Nixdorfs, Medion's en al mijn andere eigen oude pc's).
Er zijn nog altijd wel dingen die ik zou willen toevoegen aan de collectie, maar het overgrote merendeel van waar ik ooit van heb kunnen dromen heb ik al. Misschien nog eens wat leuke dual-GPU kaarten (HD3870X2, Geforce GTX 590/690), iets van DFI LanParty moederborden (een groen/geel s1366 setupje mist nog) of nog een oude Athlon64 FX-57, maar vaak zijn die dingen al zo aan de prijs dat ik het er niet voor over heb.
En ja soms zie ik gewoon iets voorbij komen, zoals laatst een random Fujitsu/Siemens HTPC systeem en dan denk ik: hey, dat ding heeft alles waarmee ik een perfecte (retro) HTPC setup voor de woonkamer van kan maken. Hij is net jong genoeg om HDMI te hebben, maar ook SCART, volledig tulp-stekker 7.1 audio, optical audio, S-VHS in en out, tv tuner, gigabit LAN, ik kan er een Bluray drive in stoppen...ideaal. Tsja, als dat dan te koop staat voor een paar tientjes dan is de keuze snel gemaakt. Dat wordt een projectje voor dit najaar, hele HTPC, S-VHS recorder, volledige stereotoren setup maken in de woonkamer.