HugoBoss1985 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 12:19:
Wat zijn in dit topic voor iedereen nou de argumenten/motivatie om wél geen periode correcte build te maken?
Nostalgie (omdat je zelf de hardware toen had), om het eens te ervaren zoals het toen was?
Of juist een gemaximaliseerde Windows XP build met zeer late (i5, i7) hardware?
Windows XP kan je met zoveel hardware draaien dus ben hier wel nieuwsgierig naar!
Zo heb ik nu al een beetje OCD met de X2 4800+ gebruiken omdat ik toen een single core had en geen dual core. Dus eigenlijk is dat al een soort vals spelen en kan ik ook weer net zo goed naar een socket 775 systeem

Het "periode correct" gebeuren is wat mij betreft gewoon iets van een persoonlijke voorkeur. Er zijn genoeg mensen, ook hier, die een retro pc willen opzetten met als enige randvoorwaarde om bepaalde oude spellen op Windows 95/98/XP te kunnen spelen. De een bouwt daarvoor een helemaal periode correct systeem met een Pentium 3/4 of Athlon XP/64, de ander pakt/bouwt met hardware die hij/zij makkelijk en goedkoop aan kan komen. En dan kan het best een Core i3 2100 office pc zijn met een GeForce 6600 waar dan Windows 98 op draait.
Zelf houd ik dingen liefst origineel c.q. periode correct, maar dat is omdat het bij mij een redelijk uit de hand gelopen hobby is en ik een heel leger aan retro pc's heb. Computers die ik vroeger had laat ik dus (of herbouw ik) precies zoals ze toen waren, bij anderen probeer ik leuke/interessante setups te maken (meestal de highend van die tijd) waar de zaken wel bij elkaar passen. Daarbij probeer ik wel wat variatie toe te passen, want hoe goed een 8800GTX destijds ook was, ik wil niet bij 4 pc's uit dat tijdperk allemaal 8800GTXen erin zetten. Daarom heeft de pc waaraan ik nu aan het sleutelen ben een 8800GTX, een andere heeft 2x9800GT in SLI, mijn oude Athlon64 4000+ build diens originele 7900GTO/GTX en een andere Athlon64 X2 4800+ build een X1950XTX.
Maar goed, dit is zoals gezegd omdat ik veel (teveel?) retro pc's heb... de teller staat inmiddels op 40

En met dergelijke aantallen is het al een hele opgave om bij te houden wat waarin zit, aangezien ik zo nu en dan ook wel wat omhuis met hardware; je vindt nog wat leukere/beter passende hardware, er gaat iets stuk, je wilt iets van de ene naar de andere pc wisselen enzovoorts. Heb op retroNAS wel al lange tijd een Excel file waarin alles beschreven staat, maar met pc's die veel op elkaar lijken (b.v. een aantal Medion machines) blijft het lastig. Dus mede daarom en ook omdat het leuk uitziet c.q. handig is voor vrienden die komen kijken ben ik bezig met een soort "naamkaartjes" te maken.
Zo kan ik zelf ook in 1 oogopslag zien wat er nu alweer in die pc zit. Op termijn, zoals op t plaatje te zien is, wil ik elke pc een standaard setje benchmarks laten doen, daar een digitaal overzicht van maken en de scores ook op de naamkaartjes zetten. Dat heb ik bij 1 of 2 pc's al eens gedaan, maar de tijd ontbreekt gewoon om hier structureel tijd aan te besteden. Misschien deze winter weer, wanneer er geen/veel minder werk/projectjes in en met name om het huis zijn.