Soms moet je even mazzel hebben he...
Een paar weken geleden stond er een gratis ophalen Compaq Presario 1525 15" CRT monitor op Marktplaats, defect gegaan door een ongelukkige botsing tussen een laptop lader en de VGA stekker. Deze opgehaald en aan de slag gegaan met het probleem.
Het eerste probleem waren mijn waardeloze multimeters. Die vervangen voor een Fluke 115, wat een verademing... had ik jaren eerder moeten doen!
Allereerst de VGA kabel doorgemeten, om de pinout van de VGA functies op het moederbord te weten. Grappig detail is dat deze monitor luidsprekers heeft, maar die zijn passief. De versterker zit op het moederbord van de bijbehorende Compaq Presario PC's maar de monitor kan wel mute en volume regelen, het gebruikt daarvoor de datalijnen (4 in totaal) waarvan een aantal doorgaans niet gebruikt worden en communiceert zo met het moederbord (onboard video). Toen alles nagelopen, met behulp van Google AI, ChatGPT en Claude. Leuk om die ook te kunnen vergelijken. Uiteindelijk bleken er 2 weerstanden en 2 diodes kapot, die allemaal te herleiden waren naar de VGA connector. Niet in het RGB circuit maar wel in de monitor herkenning (data pin) en VSync.
Die vervangen, monitor weer opgebouwd. Het issue was, ik had hem niet uit elkaar gehaald, sommige draden wist ik niet en in de haast hem te zien werken heb ik niet meer uitvoerig gekeken naar de pinnen waar ik ze op aansloot. Grijs en zwart, beide 1 polig, de ene was massa maar de andere was mij (en 3 AI systemen) niet duidelijk: een grijze draad die rond de buis loopt. Degauss of iets anders... Tot overmaat van ramp geven de connector namen/nummers ook geen duidelijkheid en pasten beide stekkers. Je raad het al, verkeerd om aangesloten. Monitor ging aan en had direct een nieuwe paus gekozen.
Buis ontladen, demonteren, weer op zoek, was er 1 fuseable resistor in rook opgegaan, was zelfs mooi te zien in de voor- en na foto's. Gelukkig had ik voor foto's, want op de na foto's waren de kleurringen niet meer te identificeren. Een vriend had exact dit type liggen, die erin gesoldeerd en zie daar, mijn Presario 4540 minitower heeft nu zijn bijpassende monitor!
Een toffe monitor, een leuke reparatie ervaring en weer wat kennis en ervaring rijker dus!
P.S.: is hier nog iemand met deze monitor of het kleine broertje 1425? Ik heb nog 2 klemmetjes over, op de eerste foto van de onderdelen zie je ze liggen. Heb nog niet kunnen ontdekken waar deze gemonteerd horen, dus als iemand meer informatie heeft of zelf zo'n monitor dan hoor ik dat heel graag!