Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 23 ... 80 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:45

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Ja hoor, de bouw is begonnen!

De P5A-B met K6-3+ zit in een kastje opgeborgen!

Voor de basis heb ik een mooie beige er desktop kast met groene accenten gepakt. Dit is een ATX kast, maar met alle om ook baby-AT kwijt te kunnen.
Verder is er ruimte voor 3 5,25" apparaten en 3 3,5" (1 extern).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DExMsmVXNS0c5z_-6_yWHD0ssi8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HFWBtfe1gGKZqTmDNuLfz7FO.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQYk968QQy7ReiSwqJPUz4AeZnk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vwVkcK7WHHHp06ji9my0XMTW.jpg?f=fotoalbum_medium

Nadeel, bekend bij deze borden, is dat er een schroef onder de cpu niet komen om alles vast te krijgen. Nou ja, als dat alles is... Ik ben toch niet van plan veel te wisselen.

Ook kan ik er achter dat dit de versie is zonder onboard geluidskaart. De plank die ik al heb liggen hebt dat wel, maar de pinout van het bracket ben ik nog niet uit: dat is een ander projectie om te maken. Maar goed, hier komt de oude getrouwe Sound Blaster Live in. De SB060 in dit geval. Omdat ik voor DOS al 1337 DOS computers heb staan, zal de dos ondersteuning me een worst zijn. Puur Win98 gericht. En daar is deze kaart erg fijn :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KhuMUX-6TX4uzvL_xc12oQhSTYY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ufM35s4IixBYiKOXFIynxNCO.jpg?f=fotoalbum_medium

Zoals ik de set heb gekocht zat er een GeForce 2 MX bij. En mooi en fijn kaartje, welke qua performance prima bij deze cpu past, maar naar mijn mening een paar jaar te nieuw. Daarom heb ik er iets anders in gezet. De kenner heeft het misschien al door van de foto hier boven, maar hier nog een hint:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l53bm824IWbrPuCiJDl9MCwofBs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ctv7CaCmwfW7RZO1Zy2J3JEq.jpg?f=fotoalbum_medium

Een voodoo 3 3000 leek me hier wel erg leuk!

Data verplaatsen en stallen. De voorzijde heb je vast al gezien. En pracht van een Creatieve cd-rom drive met iets meer bling dan ik normaal leuk vind, maar hier kan een schuifje dicht. Volgens mij redelijk periode correct.
En de floppus drivus is er ook een, zo generiek als maar zijn kan, van TEAC. Nou ja, deze heeft wel een jumper om ds1/ds0 te selecteren, op sommige XT computers erg welkom!
Dan komt er uiteraard ook een harde schijf in. Ik heb een prachtige Samsung b uit 1999 liggen, 6,4GB groot en dat past hier volgens mij geweldig bij!
Uiteraard komt er ook nog een compactflash lezer bij.

Niet onbelangrijk, een ATX i/o schildje om het af te maken. Deze had ik nog liggen, dus waarom niet! Deze biedt gelijk ruimte om de seriële en parallelle poorten kwijt te kunnen. Hehe past deze niet zo mooi als een moderne inklik variant, en heeft de kast geen schroefgaten... Daar moest een stukje aluminium tape overheen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RaAchYjUmXUi0lJIJd9d7kvFAMo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jBwMUfOXx8tSy5SCfOxhbnFq.jpg?f=fotoalbum_medium

Verder heb ik een to do list!
- voeding inbouwen
- HDD inbouwen
- koeling regelen
- kijken of ik een USB en PS/2 header heb liggen in de doos van Pandora
- Alles aansluiten en opstarten!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Waterbeesje schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 11:22:
Ja hoor, de bouw is begonnen!

De P5A-B met K6-3+ zit in een kastje opgeborgen!

Voor de basis heb ik een mooie beige er desktop kast met groene accenten gepakt. Dit is een ATX kast, maar met alle om ook baby-AT kwijt te kunnen.
Verder is er ruimte voor 3 5,25" apparaten en 3 3,5" (1 extern).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nadeel, bekend bij deze borden, is dat er een schroef onder de cpu niet komen om alles vast te krijgen. Nou ja, als dat alles is... Ik ben toch niet van plan veel te wisselen.

Ook kan ik er achter dat dit de versie is zonder onboard geluidskaart. De plank die ik al heb liggen hebt dat wel, maar de pinout van het bracket ben ik nog niet uit: dat is een ander projectie om te maken. Maar goed, hier komt de oude getrouwe Sound Blaster Live in. De SB060 in dit geval. Omdat ik voor DOS al 1337 DOS computers heb staan, zal de dos ondersteuning me een worst zijn. Puur Win98 gericht. En daar is deze kaart erg fijn :)

[Afbeelding]

Zoals ik de set heb gekocht zat er een GeForce 2 MX bij. En mooi en fijn kaartje, welke qua performance prima bij deze cpu past, maar naar mijn mening een paar jaar te nieuw. Daarom heb ik er iets anders in gezet. De kenner heeft het misschien al door van de foto hier boven, maar hier nog een hint:
[Afbeelding]

Een voodoo 3 3000 leek me hier wel erg leuk!

Data verplaatsen en stallen. De voorzijde heb je vast al gezien. En pracht van een Creatieve cd-rom drive met iets meer bling dan ik normaal leuk vind, maar hier kan een schuifje dicht. Volgens mij redelijk periode correct.
En de floppus drivus is er ook een, zo generiek als maar zijn kan, van TEAC. Nou ja, deze heeft wel een jumper om ds1/ds0 te selecteren, op sommige XT computers erg welkom!
Dan komt er uiteraard ook een harde schijf in. Ik heb een prachtige Samsung b uit 1999 liggen, 6,4GB groot en dat past hier volgens mij geweldig bij!
Uiteraard komt er ook nog een compactflash lezer bij.

Niet onbelangrijk, een ATX i/o schildje om het af te maken. Deze had ik nog liggen, dus waarom niet! Deze biedt gelijk ruimte om de seriële en parallelle poorten kwijt te kunnen. Hehe past deze niet zo mooi als een moderne inklik variant, en heeft de kast geen schroefgaten... Daar moest een stukje aluminium tape overheen.

[Afbeelding]

Verder heb ik een to do list!
- voeding inbouwen
- HDD inbouwen
- koeling regelen
- kijken of ik een USB en PS/2 header heb liggen in de doos van Pandora
- Alles aansluiten en opstarten!
Dit is en blijft gewoon vet! Ik zie SuperSocket7 altijd als een ultiem voorbeeld van het tot ‘t uiterste gebruiken van een socket. Dat betekent dat je in mijn boekje ook best wel wat verschillende soorten componenten bij elkaar mag mikken. Mijn eigen build is daar wel een goed voorbeeld van! :D
1998/1999 build: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160, 2x MAP3735N 72GB 10krpm

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Nu online

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Flinke update:
Ik ben gisteren nog even bezig geweest om mijn eerdere 1994 build te upgraden naar wat nieuwere en daadwerkelijk werkende hardware.

Van de week ook nog alle PATA kabels gesleeved, omdat het er eigenlijk niet echt uit zag wanneer ze allemaal netjes weggevouwen waren.

Het moederbord uit de vorige build (TMC PET48PN rev1) werkte gewoon absoluut niet naar behoren. Alles was wel stabiel, maar de AMD 486-DX2-66 draaide zo traag als een 386-SX-16, en dat met een overclock naar 80MHz! Cache werkt gewoon niet, terwijl de cache wel goed is en ingeschakeld is in de BIOS. Daarbij was data corruptie ook echt wel een ding. Ongeacht de IDE controller.

Toch eens kijken of ik dat bord ooit eens nieuw leven in kan blazen. Er zit namelijk VLB, ISA èn EISA op dat bord!

Conclusie:
  • Case: InWin S500 met custom I/O backplate, PS/2 en COM1 poort in los bracket en IDE2CF adapter op het moederbord tray gemonteerd (best trots op dat dit zo netjes geworden is).
  • PSU: ATX no-name 350W, recapped en met een old-stock nieuwe ventilator met kogellagers.
  • Moederbord: Soyo SY-4SAW2 Socket3 met 512KB L2 cache, 1x VLB, 4x ISA en 3x PCI. Wàt een VET bord!! Had wat reparatie nodig toen ik ‘m kreeg. Waarschijnlijk bit-rot in de CMOS, wat ik weer heb gefixt met een nieuwe ROM erin te prakken. Ook de Voltage regulator was niet helemaal lekker. Die moest opnieuw gesoldeerd worden.
  • CPU: Am5x86-P75-133@160MHz (16KB L1 cache!!!) gekoeld met een “clamp-on” koelblok en een Noctua fan.
  • Geheugen: 2x 32MB 72pin geheugen. Ben er nog niet achter of het nou EDO of FPM is, en wat de snelheid is. Nog niet opgezocht dus.
  • VGA: S3 Diamond Stealth 64 3000 4MB VLB (ongewijzigd).
  • Geluidskaart: Creative SoundBlaster AWE64 Value (CT4500) met een S/PDIF bracket voor optical en coax (nog niet getest).
  • NIC: 3COM Etherlink III 10base-T ISA 3C5X9
  • 3D accelerator: ATC-2465 Voodoo 1 met 4MB.
  • Extra PCI I/O: Een USB2.0 kaartje dat ik nog moet testen.
  • IDE1 Master: 256MB CF kaartje uit China.
  • IDE1 Slave: PATA disk 2.1GB (type ben ik je nog schuldig).
  • IDE2 Master: Philips CDD 3610 CD-RW (ook op de foto, aangezien ik die gisteren nog even schoongemaakt heb).
  • IDE2 Slave: Een 48x speed CD-ROM drive met het uiterlijk van een drive die ik vroeger als 8x speed had (toen echter met SCSI ipv IDE).
  • FDD A: Gotek met FlashFloppy firmware. FDD B: 1.44MB 3.5” floppy.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fUf-wIA6zRIKvEE--Y-bswIPAKA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mIiMB9dBeyQdwuYhWmS3Ph7F.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JalniD2MRMaKI6CzKE6wov448HM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3bnUfdsXNf8HG0kJ1JBiASan.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/man1Bbm4PLmhQgw-QtgSuWjCHLw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d1gwhahLk3th1Hw6dHl9l0Qo.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gk79g9LQMy1i9YOFDaTYhwzaf_U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dkP45bC7QyqweTdXMaNfM98r.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Ym2IqEhRvs7AJ1rrIgwqeJnU_0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YS4dRceEmoY474Q81YMbiEdR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_4zAhy-4VlHI_XQSgssZxWeGuw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jxrDfZU5dBcJoDjAEoUldIec.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7gd_-WnAvYrXp3E_ysgWiOb26vQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kbPTZWR4tfLWSwX3N96gnRVz.jpg?f=fotoalbum_tile

Aankomende zomer nog even een flinke retro-bright over het front van de case en de drives. Daarna is die hardware-technisch denk ik wel echt af! :D

[ Voor 5% gewijzigd door InjecTioN op 26-02-2022 13:31 ]

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:05

BlueTooth76

Let the sun shine!

Die CDD3610 was mijn eerste CD-brander, jaren plezier van gehad :)

Was uit m'n hoofd iets van 800 Gulden destijds en dan had ik 'm al voor inkoopsprijs.
Zal één dezer dagen eens kijken of ik hem in folders / tijdschriften uit die tijd nog kan vinden.

[ Voor 61% gewijzigd door BlueTooth76 op 26-02-2022 13:36 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Nu online

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

BlueTooth76 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 13:34:

Was uit m'n hoofd iets van 800 Gulden destijds en dan had ik 'm al voor inkoopsprijs.
Zal één dezer dagen eens kijken of ik hem in folders / tijdschriften uit die tijd nog kan vinden.
Same here! Ik had ‘m destijds van mijn buurman gekregen. Die ging uiteindelijk voor een 8x4x32 PlexWriter. Wat een beest was dat!

Wij hadden toen een Yamaha 2x2x6 speed SCSI brander gekocht (mijn vader, oudere broer en ik). Gemodificeerd naar een 4x2x6 speed brander. Dat was zo ontzettend vet! Dat ding direct in een externe SCSI behuizing, zodat we er allemaal van konden profiteren, tot die stuk ging… Dus: modificatie ongedaan gemaakt en teruggestuurd. Vervolgens kwijt geraakt in de post en alsnog het hele bedrag teruggestort gekregen. Mooie tijd was dat, met een leuk stel herinneringen!

Die CDD3610 heeft nog jaren in mijn computer gezeten. Uiteindelijk kon ik daar alleen nog maar originele CD’s mee lezen. Dus vervangen voor een nieuwe Philips 52x32x52 CD-brander met goudkleurige drive lade. Dat ding heeft het ook altijd goed gedaan. (Ja, ik deed er echt lang mee… hahaha) Nu weet ik overigens wel beter. Gewoon even de laser met IPA schoonmaken en hij doet ‘t weer! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@InjecTioN je hebt je Cd drives verkeerd zitten. Niet beiden op zelfde IDE controller zetten, dan krijg je buffer underruns ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Nu online

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

The Eagle schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 14:58:
@InjecTioN je hebt je Cd drives verkeerd zitten. Niet beiden op zelfde IDE controller zetten, dan krijg je buffer underruns ;)
Klopt! Ik heb voor deze PC echter geen behoefte om CD’s te kopiëren of überhaupt te branden (waarschijnlijk). ‘T is gewoon een stukje nostalgie om er een in te hebben. Ze zullen altijd afzonderlijk van elkaar draaien. :)

Daarnaast heb ik de IDE1 poort op het moederbord van een kabel voorzien, waarbij ik de middelste connector op het moederbord heb zitten. Ziet er wat netter uit, en ik hoef zo geen hele lange kabel te gebruiken om van de CF-kaart naar een optical drive of secondary disk toe te gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
BlueTooth76 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 13:34:

En ook mijn eerste brander. Dat ging als een lopend vuurtje door het dorp en zo was ik de lokale brandfabriek. Dat ding was 2 speed, dus een kleine 40 min per CD. Toen kwamen ze bij mij met hun cassettebandjes zodat ik in Cooledit eerst een flinke WAV kon maken eer ik die kon branden. Na 1 jaar had ik de prijs eruit.

Waar blijft de tijd? Een hele goede walkman aan de in-poort van mijn Terratec geluidskaart en draaien maar.
Zo nam ik de wav-jes op eer ik die kon branden. Ik vond het ook een plaatje in mijn PC die brander. Dat ding heeft het hier jaren gedaan. Soms moest ik ook een nee verkopen als er een aan kwam met 40 cassette bandjes B-) Ik kon maar 2 CD's per dag branden en dat was een flinke klus, maar wel heel leuk.

Ik gebruikte altijd Sony CD-R's. Vorig jaar hoorde ik van iemand dat die CD's het nog steeds doen. Niet kapot te krijgen die Sony's :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:31

Nemesizz

Untouchable

Laatst m'n 486 ook een keer weer aangesloten, had verwacht dat de CMOS batterij wel leeg zou zijn (zit eigenlijk een Dallas RTC in, die was een hele tijd geleden al leeg, had ik toen draadjes aan gesoldeerd met een knoopcel batterij houder en nu kan ik er dus gewoon CR2032's voor gebruiken).

Wonder boven wonder, was de batterij niet leeg. Even wat klooien, maar ding is echt rete rete traag. Zat wel een DX2-66 CPU in, maar BIOS zegt altijd maar 33Mhz (moederbord heeft ook alleen een jumper voor SX of DX, en niet DX2 enz). En ook daar geen werkend cache geheugen. Zit wel wat in, uit een andere 486 die kapot is gegaan (cache was wel goed, maar lekkende batterij had bord vernield). Maar op de een of andere manier 'ziet' die de modules niet. Misschien dat er proprietary spul in moet geen idee (is een Digital DECpc).

Nouja, ding rete traag, en volgens BIOS maar 33Mhz ipv 66. Dus een 'gewone' DX-33 gepakt en tja...is inderdaad niet sneller of trager, overklokje naar 40Mhz, nog geen verschil. Een SX-25 erin op 33 of 40Mhz, ook geen enkel verschil in snelheid.

Die andere 486 die dus helaas kapot was gegaan (door de batterij) was een leukere, cache werkte, en met een DX-66 erin was het niet eens zo'n slecht ding. Kon games als Doom er prima op draaien (iets wat m'n huidige dus totaal geen zin in heeft, dikke stutters telkens). Kon zelfs leuk overklokken, een SX25 op 50Mhz bleef gewoon stabiel werken (op de Digital 486 crashed die al vrij snel zelfs op 40Mhz).

Achja, ik hou die Digital 486 omdat het eigenlijk m'n eerste eigen PC was (oud ding van school, werd niks mee gedaan en mocht ik em wel hebben). Thuis hadden we eigenlijk maar 1 PC, en dan moest je altijd delen en tijden afspreken van wie er wanneer achter mocht, en met dat ding had ik zelf een eigen PC en was toen de koning te rijk ondanks dat het 'slechts' een 486 was (en de thuis PC al een Pentium 3, de oude thuis-PC 486 hadden we perongeluk de videokaart van vernield....).

Af en toe beetje afstoffen, aansluiten, paar DOS games starten, misselijk worden, en weer opbergen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twiks
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-05 10:51
Misschien een laatste update over de IBM model 30, nu de netwerk-kaart werkt. Ik heb via een range extender de computer "wire-less" gemaakt. Gebruik van het Internet is via een Debian VM en lynx.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TK-_An4Qc5apsdX4lQ4vrkUpBJg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2Ew8pNZsemAjRMkg4vZhafUq.jpg?f=user_large

Nu maar eens op zoek naar een goedkope geluidskaart en/of een VGA kaart, uiteindelijk moet dit een retro game machine worden !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:46

frapex

got r00t

Nemesizz schreef op zondag 27 februari 2022 @ 19:22:
Wonder boven wonder, was de batterij niet leeg. Even wat klooien, maar ding is echt rete rete traag. Zat wel een DX2-66 CPU in, maar BIOS zegt altijd maar 33Mhz (moederbord heeft ook alleen een jumper voor SX of DX, en niet DX2 enz). En ook daar geen werkend cache geheugen. Zit wel wat in, uit een andere 486 die kapot is gegaan (cache was wel goed, maar lekkende batterij had bord vernield). Maar op de een of andere manier 'ziet' die de modules niet. Misschien dat er proprietary spul in moet geen idee (is een Digital DECpc).

Nouja, ding rete traag, en volgens BIOS maar 33Mhz ipv 66. Dus een 'gewone' DX-33 gepakt en tja...is inderdaad niet sneller of trager, overklokje naar 40Mhz, nog geen verschil. Een SX-25 erin op 33 of 40Mhz, ook geen enkel verschil in snelheid.
Een 486 zonder L2 (externe) cache hoort niet rete rete traag te zijn. Als de L1 (interne) cache maar werkt, dit kan je controleren met CACHECHK.

De traagheid kan ook veroorzaakt worden doordat de BIOS niet bij het moederbord hoort (andere chipset). Of er kan iets mis zijn met het clock generator circuit (clock generator, crystal of zelfs een condensator).

Als je handig bent met solderen, multimeter en troubleshooten moet het op te lossen zijn. Op YouTube heeft Necroware daar een video over gemaakt: Let's repair a mystical issue with an old 386 mainboard.

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Nu online

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

frapex schreef op maandag 28 februari 2022 @ 08:39:
[...]

Een 486 zonder L2 (externe) cache hoort niet rete rete traag te zijn. Als de L1 (interne) cache maar werkt, dit kan je controleren met CACHECHK.

De traagheid kan ook veroorzaakt worden doordat de BIOS niet bij het moederbord hoort (andere chipset). Of er kan iets mis zijn met het clock generator circuit (clock generator, crystal of zelfs een condensator).

Als je handig bent met solderen, multimeter en troubleshooten moet het op te lossen zijn. Op YouTube heeft Necroware daar een video over gemaakt: Let's repair a mystical issue with an old 386 mainboard.
Precies! Necroware is overigens ook wel ècht een van mijn favoriete YouTubers!

Ik moet overigens zeggen dat ik ook een moederbord heb (TMC PET48PN) met soortgelijke issues. De clock generators zal ik daarop ook nog even moeten controleren, want ook dat bord is gewoon net zo traag als een 386SX-25, terwijl er een nette DX2-66 in zit. Het bord geeft ook gewoon aan dat het een 66MHz is, maar ook L1 en L2 cache werken beide niet, aldus CACHECHK. Erg vreemd.

Het BIOS is iig zeker origineel, dus ik verwacht zeker een hardware issue. Het zou ontzettend jammer zijn als ik het probleem niet kan vinden, want er zit EISA èn VLB + 30pin SIMM èn 72pin SIMM sloten op dat bord!! Gruwelijk! :9~

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

@frapex Hij is niet zo traag als een 386, maar wel duidelijk trager dan een paar andere 486's die ik heb gehad, maar die hadden wel werkend L2 cache.

Zelf heb ik ook het vermoeden dat het deels aan de hardeschijf ligt (258MB Seagate uit onze eerste 486 thuis-PC), komt soms een beetje raar geluid uit (alsof die wat inzakt qua toerental en weer opspint, heel minimaal maar gezien hoe luidruchtig dat ding is valt het wel op).

Heb er ook Windows 95 op staan, swap-file moet de hardeschijf behoorlijk aanspreken (ondanks dat het ding 16MB RAM heeft) en denk dat die factoren het grootste probleem zijn.

Had nog wel het idee om er een andere schijf in te zetten (heb nog een ~250MB Western Digital), en daar gewoon weer DOS en Win 3.11 op te zetten ipv Win95, maar meestal blijft het daar ook bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

@Nemesizz Wie weet. Meten is weten, als je zeker wilt weten of het aan de hardware ligt, dan raad ik je aan om een en ander te benchmarken (in DOS mode) met het DOS Benchmark Pack van PhilsComputerLab.

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

InjecTioN schreef op maandag 28 februari 2022 @ 09:53:
[...]
Het BIOS is iig zeker origineel, dus ik verwacht zeker een hardware issue. Het zou ontzettend jammer zijn als ik het probleem niet kan vinden, want er zit EISA èn VLB + 30pin SIMM èn 72pin SIMM sloten op dat bord!! Gruwelijk! :9~
Je zou de BIOS kunnen vervangen door de BIOS van een (soortgelijk) moederbord met dezelfde chipset. Bij mijn Aquarius Systems MB-4D33NR/50NR helpt dat een hoop, zie Aquarius Systems MB-4D33NR/50NR AWARD BIOS vervangen door QDI U4913 AMI BIOS.
Is wel trial and error hoor, ik heb destijds een stuk of vier verschillende BIOS'en geprobeerd.

En door het vervangen van de BIOS heb ik er ook een eigenaardigheid voor teruggekregen; bij het starten van Speedsys of laden van bepaalde CDROM drivers, lijkt het systeem te blijven hangen. Even numlock uit en aan en weer door _O-. Maar bij bepaalde CDROM drivers, zoals vide-cdd.sys (Acer IDE/ATAPI CD-ROM Device Driver Version 2.14), loopt het systeem echt muurvast. Waar dat aan ligt is mij niet duidelijk (AMI BIOS? keyboard controller? moederbord?). Testers gezocht... :>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:12

sapphire

Die-hard pruts0r

Oe als het goed is zijn er een Audigy 2 ZS SB0350 en een Live! CT4780 naar me onderweg :)

Voor een schappelijke prijs kunnen vinden, ook wel eens leuk aangezien de vorige 3 biedingen op 3 verschillende ads gewoon niet reageerde en de ad direct verwijderd werd :(

Gabriël AM5

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Nu online

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Ik heb een tijdje terug nog een bulk aan leuke spulletjes ontvangen van @Peule_P, waarbij 2 videokaarten het niet leken te doen. De ATI Mach64 PCI gaf geen beeld, maar had wel een gezonde POST. De Cirrus Logic kon naast een andere videokaart wel gevonden worden onder Windows, maar gaf als single kaart POST-piepjes die overeen komen met een niet (goed) werkende videokaart (1 langere piep en 2 of 3 kortere piepjes). Vervolgens boot het systeem wel verder. Daarom gisteren dus maar eens even opgepakt om daar eens iets van te maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B58lwrmD6JJZzZaoUeeZZqDX2S4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EhejvJPaAIXifJQQ3lA23h7L.jpg?f=fotoalbum_large

Mach64
Eerst op de Mach64 gezocht naar iets wat er mis kon zijn in het circuit dat de output moet verzorgen. Daar zag ik dus dat er een wit SMD component op de plek van een 30 Ohm SMD weerstandje zat. Achteraf bleek dat gewoon diezelfde weerstand te zijn, maar leek de bovenkant te missen. First suspect found. De overblijfselen ge-desoldeerd en op een oude huis-tuin-keuken-router een vervangende weerstand kunnen vinden. Weliswaar een met een lager wattage, maar deze zou waarschijnlijk alleen voor sync zijn oid. Deze werkt na de reparatie direct!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LW0z8Id1KUXK48V3GzbrGMqV3AQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U9jtELmhYv2p5Kvc8HdPfN6O.jpg?f=fotoalbum_large

GD5465
Vervolgens direct even verder met de Cirrus Logic kaart. Die was wat moeilijker. Er was wat schade aan een aantal van de sporen op de kaart. Allemaal dus doorgemeten, en het leek allemaal in orde. Dus verder geïnspecteerd, niets te vinden. Alle pinnetjes van de video-IC gecontroleerd of ze gebogen waren, alles was echter kaarsrecht. Dus: videokaart in de computer en de componenten controleren op hoge temperaturen. Er zitten namelijk nogal wat voltage regulators op. Een aantal werden flink warm, maar dat hoeft natuurlijk niet vreemd te zijn. Geheugen IC’s waren ook wel flink warm. Toen ik de video-IC echter even vast pakte, en wat druk erop zette, kreeg ineens beeld! Dus, een los IC. Het viel al op dat de oscillator die er langs ligt een deukje in de behuizing heeft…

Na inspectie (zachtjes met een pincet over de pootjes bewegen en goed luisteren), warempel, een aantal pootjes los (met rood gemarkeerd op de foto). Dus: Flux, tin en mijn soldeerbout erbij. Rustig over alle pinnetjes van de IC heengegaan. Dat ging eigenlijk erg goed! :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-NFg3F9ek8S15n7OLO_4zAIhCrg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bGWh3kARv3JuhijISXGHd59G.jpg?f=fotoalbum_large

Resultaat is: 2 werkende videokaarten!! :D
  • ATI Mach64 4MB PCI
  • Cirrus Logic GD5465 PCI
Beide direct even getest in een Pentium 233MMX systeem. Resultaten zijn met een kale dos machine, Phils Computer Lab benchmarking tools en ter referentie een Helios3D Voodoo Rush (mijn eerste zelfgekochte videokaart, from when I was a wee boy).

Cirrus Logic GD5465
  • E Quake 640x480: 14.2
  • D Quake 320x200: (niet opgeslagen)
  • C Quake: 44.6
  • B Doom (max details): 1006
  • A Doom (min details): 257
  • 2 3DBench Super scape (fast): 129,2
  • 4 Chris’s 3D bench: 73.6 - 44.1fps
  • 6 PC Player: 16.9
WinCharger ATI Mach64
  • E Quake 640x480: viel terug naar 320x200
  • D Quake 320x200: 16.7
  • C Quake: 39,7
  • B Doom (max details): 966
  • A Doom (min details): 287
  • 2 3DBench Super scape (fast): 103.8
  • 4 Chris’s 3D bench: 81.9 - 49.1fps
  • 6 PC Player: 20.3
Helios3D Voodoo Rush AT25+
  • E Quake 640x480: 16.8
  • D Quake 320x200: 17.8
  • C Quake: 52.5
  • B Doom (max details): 1162
  • A Doom (min details): 279
  • 2 3DBench Super scape (fast): 180.9
  • 4 Chris’s 3D benchmark: 84.4 - 50.6fps
  • 6 PC Player: 22.6
Ik ben blij! :Y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henk717
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-05 02:23
sapphire schreef op maandag 28 februari 2022 @ 20:36:
Oe als het goed is zijn er een Audigy 2 ZS SB0350 en een Live! CT4780 naar me onderweg :)
Audigy's zijn leuke kaarten, houdt er wel rekening mee dat ze standaard de midi synth zeker in XP downgraden van een 16MB roland bank naar een eigen 4MB eigen bank. Dit kun je in de Soundfont Bank Manager weer aanpassen door ofwijl de bank van Windows te laden uit de C:\Windows\System32\Drivers map ofwijl een goed eigen soundfont te downloaden.

Mocht je overigens een Live kaart ooit op XP willen gebruiken kan ik de PAX2005 driver aanraden. Dat is een gemodde Audigy 2 driver die ook werkt op de Audigy 1 en Live.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

henk717 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:23:
[...]

Audigy's zijn leuke kaarten, houdt er wel rekening mee dat ze standaard de midi synth zeker in XP downgraden van een 16MB roland bank naar een eigen 4MB eigen bank. Dit kun je in de Soundfont Bank Manager weer aanpassen door ofwijl de bank van Windows te laden uit de C:\Windows\System32\Drivers map ofwijl een goed eigen soundfont te downloaden.

Mocht je overigens een Live kaart ooit op XP willen gebruiken kan ik de PAX2005 driver aanraden. Dat is een gemodde Audigy 2 driver die ook werkt op de Audigy 1 en Live.
Is dat heel erg van belang als ik alleen een spelletje er op ga spelen? :X

Bedankt voor je tip wbt. de driver, bedoeling is wel om hem op XP te gaan gebruiken als backup kaart in het backup systeempje welliswaar maar toch :+
1 driver is handig want ik heb een Audigy 1 in mijn Athlon XP systeem, kan de 2 ZS bij de Athlon 64 en de Live! eventueel bij mijn 2e AXP systeem.

Heb ik wel weer 2 andere Soundblasters over , maarja moeten de Live! en de ZS wel werken want dat is vaak de vraag bij zulke aankopen.....

edit: Die driver is nog lastig te vinden, als je een bron hebt hoor ik het graag :)

[ Voor 3% gewijzigd door sapphire op 01-03-2022 09:08 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• henk717
sapphire schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:03:
[...]
edit: Die driver is nog lastig te vinden, als je een bron hebt hoor ik het graag :)
Deze en andere drivers (Deels mods van eigen maak) heb ik staan op mijn storage server : https://storage.henk.tech/Drivers/

Daarbij is SB_Audigy.exe de originele Audigy 1 CD omgezet in een .exe zodat het voor mij makkelijker te installeren is vanaf USB. En PAX-NewYear2005.exe de driver waar ik over sprak die werkt bij de Audigy 1, 2, Live en de notebook varianten van de Audigy 2. Ook die komt met alle tools van de CD versie inclusief een paar extra updates.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

henk717 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 10:42:
[...]

Deze en andere drivers (Deels mods van eigen maak) heb ik staan op mijn storage server : https://storage.henk.tech/Drivers/

Daarbij is SB_Audigy.exe de originele Audigy 1 CD omgezet in een .exe zodat het voor mij makkelijker te installeren is vanaf USB. En PAX-NewYear2005.exe de driver waar ik over sprak die werkt bij de Audigy 1, 2, Live en de notebook varianten van de Audigy 2. Ook die komt met alle tools van de CD versie inclusief een paar extra updates.
Ondertussen deze ook gevonden: https://forum.hardwareheaven.com/forums/pax-drivers.174/

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henk717
Er zijn meerdere inderdaad, je hebt ook het Audigy Support Pack. Nieuwere drivers hebben echter het probleem dat ze bij XP hele lange afsluit tijden veroorzaken. Dus hoewel ik het Audigy Support Pack 8.0 gebruik voor mijn Windows 7 partitie gebruik ik liever de 2005 driver op XP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mavi
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:39
Ik ben bezig met het bouwen van een retro PC waarbij ik gebruik maak van een PCPartner MVP3BS7 moederbord. Nu heb ik alles aangesloten en alles werkt ook prima maar ik kan niet vinden waar ik de Power LED op moet aansluiten. Kan het zijn dat daar geen mogelijkheid voor is?

Hier is de handleiding van het moederbord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@mavi Het is zeker mogelijk dat deze mist. Kan het zijn dat de pinnen niet geplaatst zijn, maar dat er wel ruimte gereserveerd is?
PCPartner werd eigenlijk alleen maar in OEM systemen gebruikt, de power LED wordt dan aangesloten via een molex stekker, via +5V. Soms met een weerstand in serie, anders blaas je 'm op.

[ Voor 14% gewijzigd door PD2JK op 01-03-2022 11:43 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Nu online

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

mavi schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 11:28:
Ik ben bezig met het bouwen van een retro PC waarbij ik gebruik maak van een PCPartner MVP3BS7 moederbord. Nu heb ik alles aangesloten en alles werkt ook prima maar ik kan niet vinden waar ik de Power LED op moet aansluiten. Kan het zijn dat daar geen mogelijkheid voor is?

Hier is de handleiding van het moederbord
De keylock header zou als het goed is ook voor een power LED moeten zijn. Vaak is pin1 pwrled(+ / positive) en pin2 en/of 3 pwrled(- / ground). Vervolgens zijn pin 4 en 5 respectievelijk keyswitch en ground.

Om 100% zeker te weten dat dit klopt, kan je altijd even de multimeter eraan hangen. Ik verwacht echter dat het best wel standaard is, omdat dit vanuit de eerste AT-compatible (286) computers al zo is.

De Asus P5A-b heeft een goed voorbeeld daarvan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GvRHu1Cjp75GiJG_I0GTPoH9r9w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SFvuGPo5rbXgJIwoIN7zuhsT.png?f=user_large
Hoewel het blok op je moederbord niet volledig overeen komt w.b. positionering, zal het naar alle waarschijnlijkheid wel overeen komen w.b. pinout.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3wIXzpEkho0YLtxO3SWb3b6_BN8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZZvObMFtKJRGID1t3kiGcXaN.png?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door InjecTioN op 01-03-2022 11:56 . Reden: screenshots om duidelijkheid te scheppen ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mavi
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:39
Heel erg bedankt voor de reacties. Ik zal het vanavond proberen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

InjecTioN schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 07:51:
Ik heb een tijdje terug nog een bulk aan leuke spulletjes ontvangen van @Peule_P, waarbij 2 videokaarten het niet leken te doen.
*knip*
Gaaf man! Ik geef meestal mijn overtollig spul af bij Pascal voor jou, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik die kaarten nooit getest heb, dus wist niet dat ze niet werkten, excuses daarvoor.. :F Wel gaaf dat je ze weer levend hebt gekregen! Nu weet ik ook meteen waar ik naartoe moet als ik iets tegenkom wat niet werkt :) Heb je overigens nog iets nuttigs kunnen doen met die rare ISA kaart laatst? Vond hem zelf wel heel apart.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peule_P
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:26
Sp33dFr34k schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:10:
[...]

Gaaf man! Ik geef meestal mijn overtollig spul af bij Pascal voor jou, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik die kaarten nooit getest heb, dus wist niet dat ze niet werkten, excuses daarvoor.. :F Wel gaaf dat je ze weer levend hebt gekregen! Nu weet ik ook meteen waar ik naartoe moet als ik iets tegenkom wat niet werkt :) Heb je overigens nog iets nuttigs kunnen doen met die rare ISA kaart laatst? Vond hem zelf wel heel apart.
Ja klopt, die 2 kaarten kwamen idd uit een doos van jou, maar super tof dat @InjecTioN ze weer up n running heeft!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wow, nooit geweten dat de GD5465 (Laguna3D rev2) ook op PCI uitgebracht was, had er alleen AGP kaarten van gevonden. Laatste daadwerkelijk uitgebrachte chip van Cirrus Logic. Mees interessante feature: kijk eens goed naar de RAM traces, de chips zijn in serie, niet parallel aangesloten. Waarom? Omdat het PC600 Rambus RDRAM is :P

* dion_b zou graag zo'n kaart in een Win98SE+Rambus build doen, maar alle werkende Rambus builds zijn SMP, en GD5465 doet 3D meuk eigenlijk alleen onder 9x - en dan heb je weinig aan SMP :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Nu online

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

dion_b schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:10:
[...]

Wow, nooit geweten dat de GD5465 (Laguna3D rev2) ook op PCI uitgebracht was, had er alleen AGP kaarten van gevonden. Laatste daadwerkelijk uitgebrachte chip van Cirrus Logic. Mees interessante feature: kijk eens goed naar de RAM traces, de chips zijn in serie, niet parallel aangesloten. Waarom? Omdat het PC600 Rambus RDRAM is :P

* dion_b zou graag zo'n kaart in een Win98SE+Rambus build doen, maar alle werkende Rambus builds zijn SMP, en GD5465 doet 3D meuk eigenlijk alleen onder 9x - en dan heb je weinig aan SMP :o
Dat verklaart in ieder geval de hitte van die IC's!

Dit is ook nog eens een relatief speciale versie, zo lijkt het. Er zit een Philips IC op, wat mij doet denken aan de TV-kaarten "van toen". Ik kon zo snel eigenlijk niets vinden aan de hand van de opdruk, dus ook geen idee wat het precies moet doen. Wel viel op dat er een extra female DB9 uitgang/ingang op de kaart zit, wat het misschien onderdeel maakte van een ziekenhuis-apparaat? (just guessing here)

Wanneer ik overigens zoek naar GD5465, komt er relatief vaak ook het woordje "medical" voorbij.

De datasheet is wel erg interessant om te lezen. Daar wordt aangehaald dat er een MPEG1/2 decoder/TV-card/Teleconference optie op de V-port zou kunnen zitten. Nou is mij niet geheel duidelijk of de niet-gepopuleerde headers daarvoor zijn, of dat die Philips IC daar iets van zou moeten zijn, maar goed. De performance zou met VBE2.0 goed overweg moeten kunnen. 3D zou 't zelfs ook relatief prima af moeten kunnen vangen. Ik ga van de week nog eens kijken of ik meer uit die kaart kan halen.

Mijn eerdere tests waren zonder VBE of überhaupt een andere TSR onder DOS dat een acceleratie zou moeten activeren (geldt voor alle kaarten).

* InjecTioN gaat even wat meer tijd investeren in de historie en de usecase van een dergelijke GD5465 met RAMBUS :9

Thanks voor de interessante info @dion_b!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Weet niet of het op prijs wordt gesteld, maar ik heb nog een mooie CRT in de weg staan... iemand hier wellicht interesse?

V&A aangeboden: Samsung Syncmaster 959NF 19" CRT monitor

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Dafuq, RAMBUS op een Cirrus Logic PCI grafische kaart. Toen ze nog geen patenttrol waren. O-)

Ik ga eens kijken of mijn Athlon mee kan doen met de stampede. }:O
Nog geen tijd gehad verder in de Paradise en de SB clone in te bouwen, maar dat komt wel.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:23
Lekker klooien weer vandaag. Heb een K6-2 450 geinstalleerd ter vervanging van de 300. Dipswitches goed gezet op 100x4,5 en op 2,2v. Computer boot, windows 98 loopt direct vast.... veilige modus, werkt prima.
Oftewel, voor de zekerheid Windows98 maar opnieuw installeren en gelijk maar even aparte partities gemaakt voor systeem en data.

Na het hele fdisk riedeltje te doorlopen en de windows installer te starten, loopt de installer ook vast... he shit, zal toch geen defecte CPU hebben?

Wat blijkt dat het probleem is, op het moederbord hoort een jumper te zitten waarmee de range van de CPU voltage gekozen wordt. Op positie 1-2 zit hij in de range van 2.0-2.x volt. En op positie 2-3 zit hij in de range van >3.0 volt. Er zat in mijn geval helemaal geen jumper op. Blijkbaar vond de 300Mhz CPU dat niet erg, maar de 450Mhz CPU wel.

Nu weer windows installeren en dat lijkt te werken... maar zo ben je weer een middagje verder en kun je alle software weer opnieuw installeren :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

FunFair schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 16:02:
Lekker klooien weer vandaag. Heb een K6-2 450 geinstalleerd ter vervanging van de 300. Dipswitches goed gezet op 100x4,5 en op 2,2v. Computer boot, windows 98 loopt direct vast.... veilige modus, werkt prima.
Oftewel, voor de zekerheid Windows98 maar opnieuw installeren en gelijk maar even aparte partities gemaakt voor systeem en data.

Na het hele fdisk riedeltje door te lopen en de windows installer te starten, loopt de installer ook vast... he shit, zal toch geen defecte CPU hebben?

Wat blijkt dat het probleem is, op het moederbord hoort een jumper te zitten waarmee de range van de CPU voltage gekozen wordt. Op positie 1-2 zit hij in de range van 2.0-2.x volt. En op positie 2-3 zit hij in de range van >3.0 volt. Er zat in mijn geval helemaal geen jumper op, maar blijkbaar vond de 300Mhz CPU dat niet erg, maar de 450Mhz CPU wel.

Nu weer windows installeren en dat lijkt te werken... maar zo ben je weer een middagje verder en kun je alle software weer opnieuw installeren :P
Hoe simpel kan het zijn, hoe lastig kan de zoektocht zijn... :P erg herkenbaar, dat dat ene jumpertje gekke dingen laat doen!

Overigens zou je kunnen kijken of de K6 ook op 112x4.0 draait. Dat is wel erg lekker voor de geheugendoorvoer, en houdt de PCI en AGP binnen redelijke snelheid.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunFair
Waterbeesje schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 16:06:
[...]

Hoe simpel kan het zijn, hoe lastig kan de zoektocht zijn... :P erg herkenbaar, dat dat ene jumpertje gekke dingen laat doen!

Overigens zou je kunnen kijken of de K6 ook op 112x4.0 draait. Dat is wel erg lekker voor de geheugendoorvoer, en houdt de PCI en AGP binnen redelijke snelheid.
Gaat dat dan wel goed met een Voodoo2?
A.s.maandag ga ik bij een mede-tweaker wat PC133 geheugen ophalen. Zit nu nog PC100 in. Weet niet of de FSB daar ook invloed op heeft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Je fsb heeft direct invloed op alles :)

Fsb 100: ram op 100, PCI 33, agp 66
Fsb 112: ram op 112, PCI 37, agp 75
Tenzij er een dividers in te steken is voor ram, dan kan het met een factor 1/3 trager draaien. Afrader :p
PC133 geheugen is dan aan te raden voor de gemoedsrust, maar pc100 van 7ns of sneller zal het in praktijk prima oppakken.

In de praktijk is PCI meestal prima houdbaar tot~40mhz, onafhankelijk van welke kaart. Meestal zijn het dan andere kaarten of onboard onderdelen die het laten afweten (IDE, geluid).
agp is afhankelijk van welke kaart. De meeste Nvidia kaartjes zijn tot~80-90MHz wel prima houdbaar. ATI is op agp kieskeuriger.
Ik heb een Gf 440MX die agp op 100MHz slikt (op een 440BX met fsb op 150)

Data wordt wel sneller doorgevoerd, met bijbehorende extra warmte.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunFair
FunFair schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 19:51:
Timedemo uitgevoerd pre- en post 3DNow! patch

Voodoo2 Pre 640x480: 34,5 FPS
Voodoo 2 Post 640x480: 41,5 FPS
Voodoo 2 Post 800x600: 40,3 FPS.
TNT2 Post 640x480: 24,6 FPS
TNT2 Post 800x600: 23,5 FPS

Maakt dus wel wat uit die patch :)
Wel opvallend dat de resolutie zo weinig uitmaakt.
Upgrade van AMD K6-2 300 > AMD K6-2 450 met 3DNow! patch.
Voodoo 2 800x600: 53 FPS
TNT2 800x600: 34 FPS
TNT2 1024x768: 29 FPS

Conclusie?
- Deze CPU is alsnog een behoorlijke bottleneck voor de TNT2
- De Voodoo2 zorgt voor een behoorlijke offload op de CPU.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

TNT2 is zeker geen bottleneck. Een M64 zou zich ook netjes gedragen bij een K6-2. Om de TNT2 non-M64 beter te benutten heb je een K6-2+, K6-3 of K6-3+ nodig. Of Pentium 3.

--

Daarover gesproken: de K6-3+ build waarmee ik bezig ben is helemaal over de kop.

Het P5A-B bordje dat ik laatst ontving heeft geen onboard audio, en heeft een cache chip van 512kB. Het bord dat ik al had liggen, heeft wel audio en 1024kB cache. Ik heb toch maar mijn oude bordje gepakt hiervoor: extra L3 cache is leuk :)
Mijn oude bordje had een oudere bios welke wel een K6-3 ondersteunt, maar niet de +. Dus luiheid blijheid: bios chip gewisseld. Voor dat andere bord vis ik m'n flash diskette weer wel eens een keer op :P

Uiteraard wel de K6-3+ overgezet. De chip is rated voor 450MHz en heb ik meteen maar op 112x4.0 gezet. En op de 2.0v (zoals de chip bedoeld is, en minimum van het bord). Misschien later nog naar een 4.5 of 5 proberen te zetten, evt met 2,2v :)

De Voodoo 3 heb ik weer aan de kant geschoven, want bij de 'oude' P5A-B vond ik mijn Diamond V770 terug: TNT2 Ultra. Op de PC Chips M577 blijkt de Voodoo 3 toch echt trager dan de TNT2 ultra met een K6-3 (zonder +).
Ook hier zal trouwens de CPU nog bottleneck zijn, maar ik vind het een coole kaart :) Misschien krijg ik mijn Creative Voodoo 2 nog een keer aan de praat (die weigert nu) en kan ik mijn systeem een keer parallel aan die van @FunFair benchen :D

Geluid... Dat gaat toch de onboard CMI8330 chip worden. Het is een goede audio chip en heeft wèl prima DOS support is mijn ervaring. Gewoon de hele zwik doormeten en dan zou het een logische pinout moeten zijn.... hoop ik. Daarna de pinnetjes aan de PCI-bracket-kant omsolderen vrees ik. SB Live aan de kant, terug in de doos

---

Het 'nieuwe' P5A-B bordje gaat vast nog wel eens een MMX pesten of zo: voltage naar 2.9 of 3.0 FSB naar 100 en multiplier naar 2.5 of 3 (afhankelijk van waar-ie astmatisch gaat reageren) :P

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunFair
Waterbeesje schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 17:11:
TNT2 is zeker een bottleneck. Een M64 zou zich ook netjes gedragen bij een K6-2. Om de TNT2 non-M64 beter te benutten heb je een K6-2+, K6-3 of K6-3+ nodig. Of Pentium 3.
Ik heb een TNT2 Pro, maar ik neem aan dat je dus bedoeld dat de K6-2 de bottleneck is?
Ik zal eens wat oude benchmarks opzoeken over de K6-2+ versie. Is die daadwerkelijk zoveel beter? Dacht dat die alleen voor laptops was bedoeld, maar niet zozeer sneller was.

Maar goed... Eigenlijk gaat het nu niet meer om de snelheid natuurlijk :P
De Voodoo 3 heb ik weer aan de kant geschoven, want bij de 'oude' P5A-B vond ik mijn Diamond V770 terug: TNT2 Ultra. Op de PC Chips M577 blijkt de Voodoo 3 toch echt trager dan de TNT2 ultra met een K6-3 (zonder +).
Ben wel benieuwd wat jouw TNT Ultra dan doet met die K6-3 :)

Ik doe de timedemo met demo1.dm2

[ Voor 21% gewijzigd door FunFair op 03-03-2022 18:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 17:11:
TNT2 is zeker geen bottleneck. Een M64 zou zich ook netjes gedragen bij een K6-2. Om de TNT2 non-M64 beter te benutten heb je een K6-2+, K6-3 of K6-3+ nodig. Of Pentium 3.

--

Daarover gesproken: de K6-3+ build waarmee ik bezig ben is helemaal over de kop.

Het P5A-B bordje dat ik laatst ontving heeft geen onboard audio, en heeft een cache chip van 512kB. Het bord dat ik al had liggen, heeft wel audio en 1024kB cache. Ik heb toch maar mijn oude bordje gepakt hiervoor: extra L3 cache is leuk :)
Mijn oude bordje had een oudere bios welke wel een K6-3 ondersteunt, maar niet de +. Dus luiheid blijheid: bios chip gewisseld. Voor dat andere bord vis ik m'n flash diskette weer wel eens een keer op :P

Uiteraard wel de K6-3+ overgezet. De chip is rated voor 450MHz en heb ik meteen maar op 112x4.0 gezet. En op de 2.0v (zoals de chip bedoeld is, en minimum van het bord). Misschien later nog naar een 4.5 of 5 proberen te zetten, evt met 2,2v :)

Ook hier zal trouwens de CPU nog bottleneck zijn, maar ik vind het een coole kaart :) Misschien krijg ik mijn Creative Voodoo 2 nog een keer aan de praat (die weigert nu) en kan ik mijn systeem een keer parallel aan die van @FunFair benchen :D

Geluid... Dat gaat toch de onboard CMI8330 chip worden. Het is een goede audio chip en heeft wèl prima DOS support is mijn ervaring. Gewoon de hele zwik doormeten en dan zou het een logische pinout moeten zijn.... hoop ik. Daarna de pinnetjes aan de PCI-bracket-kant omsolderen vrees ik. SB Live aan de kant, terug in de doos.
CMI-8330 is een totaal underrated chip, omdat het vooral op erg gare kaarten en (PC Chips) moederborden gebruikt werd. Je zou op een Asus bord wel eens de beste implementatie die ermee gemaakt is in handen kunnen hebben.

Featureset is indrukwekkend:
- SBPro2 support
- SB16 support incl high DMA
- WSS support
- bug-free MPU401 UART
- officieel geen echte OPL3, maar aangezien niemand verschil kan horen is er vermoeden van 1:1 kloon.
- SPDIF uit (als bord het tenminste implementeert)

Ik heb ooit maar een game gehad die ermee weigerde te werken (Ultima 7, wat prijs verdient voor ws meest problematische aller tijden), en SB autodetect schijnt >200MHz voor problemen te zorgen, maar iha is het ideale combo voor een late DOS game system.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

FunFair schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 17:54:
[...]

Ik heb een TNT2 Pro, maar ik neem aan dat je dus bedoeld dat de K6-2 de bottleneck is?
Ik zal eens wat oude benchmarks opzoeken over de K6-2+ versie. Is die daadwerkelijk zoveel beter? Dacht dat die alleen voor laptops was bedoeld, maar niet zozeer sneller was.

Maar goed... Eigenlijk gaat het nu niet meer om de snelheid natuurlijk :P
De K6-2+ is eigenlijk gewoon een K6-3+ met half het L2 cache :) die is dus nauwer verwant aan de K6-3 dan de K6-2 (welke geen L2 aan boord heeft).

Ook mooi om te vermelden: de K6+ processor is inderdaad een laptop cpu maar als een mobo heb ondersteunt is het een geweldige chip. Een K6-3 en K6-3+ zijn qua prestaties eigenlijk exact hetzelfde. Ook op cup niveau zit er geen verschil op zaken die de prestatie beïnvloeden. Enkel wat energie functies. Wel is de + op een kleiner procedé gemaakt en daardoor is de + een meesterlijke overklokken. De K6-3 zonder + is waardeloos wat oc betreft.

En uhm... inderdaad, de K6-2 is hier een bottleneck... uiteraard.... :P
[...]

Ben wel benieuwd wat jouw TNT Ultra dan doet met die K6-3 :)

Ik doe de timedemo met demo1.dm2
Zodra het zakje is opgetuigd en afgesteld zal ik eens een zwik benchmarks delen hier!
dion_b schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 20:11:
[...]

CMI-8330 is een totaal underrated chip, omdat het vooral op erg gare kaarten en (PC Chips) moederborden gebruikt werd. Je zou op een Asus bord wel eens de beste implementatie die ermee gemaakt is in handen kunnen hebben.

Featureset is indrukwekkend:
- SBPro2 support
- SB16 support incl high DMA
- WSS support
- bug-free MPU401 UART
- officieel geen echte OPL3, maar aangezien niemand verschil kan horen is er vermoeden van 1:1 kloon.
- SPDIF uit (als bord het tenminste implementeert)

Ik heb ooit maar een game gehad die ermee weigerde te werken (Ultima 7, wat prijs verdient voor ws meest problematische aller tijden), en SB autodetect schijnt >200MHz voor problemen te zorgen, maar iha is het ideale combo voor een late DOS game system.
Die brede ondersteuning is precies waarvoor ik het ook doe :) en volgens mij heeft Asus dat inderdaad prima voor elkaar met de juiste filters en ditjes en datjes :p
Ook Spdif zit een header voor, dus ik ga nog een keer in mijn doos graven of ik zo'n bracket heb!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Pfff gisteravond het weer lalter gemaakt dan de bedoeling was maaaar wel opgeschoten met eea :)

Omdat vrouwlief bleef hangen achter de TV maar begonnen met solderen ipv de PC aan met irritant fangeluid (man wat waardeer ik mijn daily PC weer qua stilte :+).
De condensator op de K7S41GX van de CPU power stond bol en bord booten niet meer. Had van mijn Gigabyte GA-7VM400AMF vervanging nog 3 stuks over. Het was een rot klusje want om één of andere reden waren de soldeerpuntjes veel kleiner dan op andere borden waardoor punt van mijn bout niet goed het tin kon verwarmen en het tin ook niet wilde blijven zitten in de lege gaten :(
Iemand hier een tip voor want ik ben niet echt een soldeer wonder? Nu de gaatjes uit moeten boren (0,6mm boortje!), pootjes er door heen en tin erbij en dat ging wel.
En het bord kwam weer tot leven :)

Daarnaa aan de MSI K8n Neo2 PC verder gegaan, aangezien die wel werkte daarop wat kaarten getest. Mijn losse Sapphire 9800 Pro is gewoon rot, bij post deels groene letters, op de desktop 4 groene verticale banen en tijdens 3D artifact feest. Maakt benches wel af maar bv 3D01SE is de score iets lager als mijn 9700 Pro was/is. Defect :(

Radeon 9200 pro en GF2 MX'en allemaal prima en de Geforce 6600GT werkt ook perfect; 18K in 3D01 en ruime 8K in 3D03 (hier haalde ik vroegâh met de PCIe versie +OC nét 10K).

Daarna XP op een Crucial BX200 240GB geïnstalleerd die ik laatst verkregen heb voor nop 8)
2x ca 36GB partitie waar ik 1 met Ati en 1 met Nvidia drivers ga doen en een 20GB shared partitie want booten met USB stick erin gaat vaak mis :+
Dit boot zo snel dat XP serieus niet weet wat het met het beeld aan moet qua laadschermen, heerlijk!
Nu nog een keer een Windows XP USB stick maken en dit word nog leuker.

Ondertussen werd ik knetter van het geluid dat dit ding produceert, kleine oude ratelfannetjes zijn zó irritant maaaar zoals elke(retro)tweaker heb ik een rommelbak!
Ik vond een fankabeltje met een dikke weerstand en die heb ik tussen de chipset fan gezet waarvan de heatsink amper warm word. Daarna vond ik nog een oud heatsinkje die qua gaten overeen lijkt te komen met de gaten van de chipset. Oppervlakte is sowieso groter dus misschien dat die het al goed genoeg doet op airflow. Deze komt nog wel een keer.

Toen de 9700 Pro fan.....
Ik had nog een Arctic Ati Silencer van een dode 9800 Pro maar helaas ratelt de fan daarvan en past het gevaarte niet op de 9700 door diverse onderdelen. Heatsink gedeelte eruit geschroeft en die past wél en heeft een veel groter effectief oppervlakte dan de stock koeler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0p-i9uMcILeTxRThcVg2-1tzvAw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dVVb9EiGOhpqapnlvsNyIKK1.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MvpvT-hVI_HTWKddmfinbMsP0zs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/in8mE453uNH5U1TP0qKMUYHg.jpg?f=fotoalbum_medium

Oude Pabst fan opgesnord (eerste casefan die ik ooit kocht uit 2003/4 ofzo!) en op de geluidskaart gezet. Heatsink werd net aan handwarm 8)

Nu was de CPU fan het luidst, ik kwam ook nog een oude Arctic Freezer tegen met een 92mm fan er op getierapt die ik wel eens kan proberen.

Daarna nog even met oude drivers gespeeld en dat scheelde in 3D01 bijna 10% in score zonder enige andere tweaks!!

Uiteraard ook nog mijn nieuwe Audigy2 ZS en Live! getest en die werken ook. Beide in vrijwel perfecte staat, super goed verpakt en voor €14,50 een fijne deal :)

Weer wat verder met de MSI PC. Nu even voedingen vergelijken en kijken hoeveel dit platform nog op de 5V leunt want wil eigenlijk mijn Corsair CX430 fan vervangen en die gaan gebruiken in deze build.
Nog ergens een oude Sunbeam fancontroller gevonden die ik moet fatsoeneren en testen. en wellicht hier in kan.

Productieve avond uiteindelijk!

Gabriël AM5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheInsider
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-05 09:40
sapphire schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:23:

Iemand hier een tip voor want ik ben niet echt een soldeer wonder? Nu de gaatjes uit moeten boren (0,6mm boortje!), pootjes er door heen en tin erbij en dat ging wel.
En het bord kwam weer tot leven :)
Chip quik desoldering, is heel fijn spul om tin te verwijderen. Ben ook geen soldeer expert, maar na 1 keer gebruiken dacht ik meteen, waarom heb ik dit niet eerder gevonden. De filmpjes op youtube zeggen genoeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunFair
Bij het desolderen van condensatoren op een moederbord heb je ook te maken met heel veel koper. Dus de warmte trekt snel weg, waardoor het soldeer niet lekker gaat vloeien.

Eerst nieuwe soldeer toevoegen, daarna met soldeer wick weghalen en de pootjes 1 voor 1 om en om omhoog halen. Gaatje leegmaken door soldeer wick te gebruiken en zo'n zuigertje. Alleen zuigertje werkt onvoldoende, omdat het dus niet lekker wil vloeien.

[ Voor 43% gewijzigd door FunFair op 04-03-2022 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Nu online

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Inderdaad. Als je bij een moederbord de condensators wilt vervangen, en je hebt niets anders dan een soldeerbout, een kniptangetje, wat tin en wat flux voor handen (de basics) dan kan je beter een andere methode vinden om ze eruit te halen. Die groundplane van ieder moederbord bestaat volledig uit koper. Aangezien koper de hitte als een malle kan geleiden, zal dus dat gehele gebied "mee moeten komen" met de hitte, voordat de tin bij de contactpunten van de condensators daadwerkelijk heet genoeg is.

Een relatief simpele manier om dit met een lager wattage soldeerbout goed te kunnen doen:
  • Flux gebruiken
  • condensator naar boven eraf trekken of het hefboom-effect uitoefenen met een plastic tool - en vervolgens de afzonderlijke pinnen desolderen.
  • soldeerbout flink lang erop houden tot de pin in beweging komt, met een flinke blob tin (niet teveel, anders rolt het over je bord)
  • vervolgens de pinnetjes voorzichtig met een tangetje eruit trekken (niet met je blote klauwen natuurlijk!)
@sapphire Dat is nog eens een lekker productieve avond! :D Daar kan ook ik van genieten! O+

Ik heb nu ook een aantal geluidskaarten bij iemand besteld. In de deal zitten ten minste 3 SoundBlaster Live!'s:
  • SoundBlaster Live! (CT4760) Platinum mèt Live! Drive II (CT4860) & S/PDIF bracket voor achterin :D
  • SoundBlaster Live! (SB0100) 5.1
  • SoundBlaster Live! (CT4670) Een (van de) eerste generatie(s) SoundBlaster Live!'s.
Die Live! Platinum wilde ik al hebben sinds dat die uit kwam! :9~

Daarbij ook nog een hele zwik aan SoundBlaster compatible PCI-kaartjes. Ik ben benieuwd of daar nog wat interessants tussenin zit. Van wat ik kan uitmaken op de foto van de advertentie:
  • Advance Logic SC4000 MPB-000122 PCI (DOS compatible)
  • Creative SoundBlaster PCI (CT4810 - met jumpers voor headphones/line out)
  • Creative SoundBlaster PCI (CT4810 - met alleen line out)
  • Creative Labs CT5803
Ook zit er een MPEG2-decoder in: Creative Encore DXR3 (CT7260). Altijd al eens mee willen klooien, maar helaas nooit een kunnen vinden. Wel volledig compleet. O+

Al met al, eerst eens even zien of het wel werkt! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

Vervolg op defecte IBM PS/2 1.44MB floppy drive.
InjecTioN schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 20:39:
[...]

Als de voltages te laag zijn, dan is de kans alsnog erg groot dat een van de condensators (die niet vervangen zijn) alsnog slecht is.

Een indicatie van een (kort)sluiting is vaak dat het voltage te laag zal zijn, omdat de stroom gaat waar het ‘t beste heen kan gaan. Een stappenmotor is weerstand, dus neemt de stroom liever de weg met een lagere weerstand, dus waarschijnlijk een condensator die “op” is.
Zelfs met alleen het controller printje, dus draaiende delen en stroomverbruikers losgekoppeld, exact hetzelfde probleem. Het stepping motor driver IC lijkt geen vermogen te leveren.

Wel heb ik nu het type van het IC weten te achterhalen. Dit was heel erg slecht leesbaar, waarschijnlijk is het IC loeiheet geweest. Het gaat om een Toshiba TA7774F. Iemand nog een defecte floppy drive liggen met zo'n IC erop? Anders wordt het weer bestellen bij AliExpress en 3-4 maanden wachten :Z. En dat wil ik jullie natuurlijk niet aandoen :+. Inmiddels besteld bij AliExpress, nog even geduld :Z...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Nu online

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

frapex schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:06:

[...]

Zelfs met alleen het controller printje, dus draaiende delen en stroomverbruikers losgekoppeld, exact hetzelfde probleem. Het stepping motor driver IC lijkt geen vermogen te leveren.

Wel heb ik nu het type van het IC weten te achterhalen. Dit was heel erg slecht leesbaar, waarschijnlijk is het IC loeiheet geweest. Het gaat om een Toshiba TA7774F. Iemand nog een defecte floppy drive liggen met zo'n IC erop? Anders wordt het weer bestellen bij AliExpress en 3-4 maanden wachten :Z. En dat wil ik jullie natuurlijk niet aandoen :+.
Zou je anders eerst eens kunnen kijken of je het stepper motortje handmatig kan draaien? En als het ook maar iets stroef aanvoelt, even het vet erafhalen met wat alcohol, om vervolgens weer opnieuw te smeren? Misschien dat dàt het al oplost. :)

De IC kan natuurlijk flink heet zijn geweest en stuk zijn gegaan, maar een reden dat zo'n IC stuk gegaan zou moeten zijn, kan je extern vinden. De stepper motor dus. Wanneer die niet kan draaien, dan zal die controller wat meer vermogen proberen te leveren. Dat wordt weer omgezet in warmte, dus een gekookte IC.

[ Voor 12% gewijzigd door InjecTioN op 04-03-2022 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

InjecTioN schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:27:
[...]

Zou je anders eerst eens kunnen kijken of je het stepper motortje handmatig kan draaien? En als het ook maar iets stroef aanvoelt, even het vet erafhalen met wat alcohol, om vervolgens weer opnieuw te smeren? Misschien dat dàt het al oplost. :)

De IC kan natuurlijk flink heet zijn geweest en stuk zijn gegaan, maar een reden dat zo'n IC stuk gegaan zou moeten zijn, kan je extern vinden. De stepper motor dus. Wanneer die niet kan draaien, dan zal die controller wat meer vermogen proberen te leveren. Dat wordt weer omgezet in warmte, dus een gekookte IC.
Stappenmotor handmatig draaien gaat prima. Semi-automatisch met stroom gaat ook. Het IC schakelt de vereiste 12V niet door naar de stappenmotor, er komt maximaal een zwakke 5V uit en geen vermogen. Grote kans dat het IC destijds stuk is gegaan door een te zwaar lopende/vastgelopen stappenmotor. De floppy drive is al heel lang stuk, ik heb 'em al sinds 2002, toen deed ie het al niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Pfff gisteravond het weer lalter gemaakt dan de bedoeling was maaaar wel opgeschoten met eea :)

Omdat vrouwlief bleef hangen achter de TV maar begonnen met solderen ipv de PC aan met irritant fangeluid (man wat waardeer ik mijn daily PC weer qua stilte :+).
Een van m'n consequent period-incorrect neigingen is om al m'n oude meuk gewoon stil te maken. PSU fans vervangen met nieuwe Noctua-gevallen die zowel meer lucht verplaatsen als stiller zijn, grotere heatsinks op dingen die koeling nodig hebben, daar indien met grotere heatsink nog iets actiefs nodig ook grotere, stillere fans op.

Luidruchtige HDD seekgeluiden kan ik nog nostalgisch over doen, maar snerpende fans? Nope.
De condensator op de K7S41GX van de CPU power stond bol en bord booten niet meer. Had van mijn Gigabyte GA-7VM400AMF vervanging nog 3 stuks over. Het was een rot klusje want om één of andere reden waren de soldeerpuntjes veel kleiner dan op andere borden waardoor punt van mijn bout niet goed het tin kon verwarmen en het tin ook niet wilde blijven zitten in de lege gaten :(

Een van de redenen dat ik hou van ouder spul dan dit, is dat het loodhoudende pre-RoHS soldeertin gebruikt. Dat oude meuk is veel makkelijker om mee te werken. Moet ik toch aan nieuw spul solderen, dan is eerste wat ik doe proberen wat lood in de verbinding te krijgen. Dus flux maar vooral ook een flinke klodder nieuwe (loodhoudende) tin erop en beeje door laten 'sudderen' zodat oude en nieuwe tin zo goed mogelijk vermengen. Pas daarna daadwerkelijk proberen voetje te bewegen, en die flink op en neer bewegen als het begint om nog beter te mengen. En dan pas met de zuiger aan de slag om tin eruit te zuigen. Anders zuig je alleen het nieuwe op en eindig je met dingen die je moet uitboren idd.

Oh, en eerst voetje dat met GND verbonden is doen (de min-pool). Die is veel moeilijker, waarbij je omringende delen veel meer gaat verwarmen. Doe je dat eerst, dan helpt het zowaar met de +-pool en beperkt het hoeveel hitte de rest an het bord te verduren krijgt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dion_b schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:33:
[...]

Een van m'n consequent period-incorrect neigingen is om al m'n oude meuk gewoon stil te maken. PSU fans vervangen met nieuwe Noctua-gevallen die zowel meer lucht verplaatsen als stiller zijn, grotere heatsinks op dingen die koeling nodig hebben, daar indien met grotere heatsink nog iets actiefs nodig ook grotere, stillere fans op.

Luidruchtige HDD seekgeluiden kan ik nog nostalgisch over doen, maar snerpende fans? Nope.

[...]
Ook niet te vergeten dat die oude ratelende fans ooit soepel en zonder slijtage waren :)
Oké, alsnog zijn nieuwe fans beter (stiller, meer doorstroom) dan oude toen ze nieuw waren, maar die oude zijn nu ook redelijk aan het aftakelen in de meeste gevallen. En meer wind is nooit erg op je geliefde 30-jaar oude apparatuur! :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Daarnaa aan de MSI K8n Neo2 PC verder gegaan, aangezien die wel werkte daarop wat kaarten getest. Mijn losse Sapphire 9800 Pro is gewoon rot, bij post deels groene letters, op de desktop 4 groene verticale banen en tijdens 3D artifact feest. Maakt benches wel af maar bv 3D01SE is de score iets lager als mijn 9700 Pro was/is. Defect :(

Radeon 9200 pro en GF2 MX'en allemaal prima en de Geforce 6600GT werkt ook perfect; 18K in 3D01 en ruime 8K in 3D03 (hier haalde ik vroegâh met de PCIe versie +OC nét 10K).
Dat de 9800 wel beeld geeft en uberhaupt niet voor de beruchte reeks piepjes zorgt, zegt dat er iets nog wel goed is aan de kaart. Als ik een gokje mag wagen, zou bij een complete reflow de boel mogelijk weer in orde zijn :) maar daarvoor moet je wel de spulletjes hebben... en daaraan ontbreekt het mij ook helaas. Maar volgens mij komt een 6600GT of 9700 ook aardig op stoom op zo'n plankje :)
Daarna XP op een Crucial BX200 240GB geïnstalleerd die ik laatst verkregen heb voor nop 8)
2x ca 36GB partitie waar ik 1 met Ati en 1 met Nvidia drivers ga doen en een 20GB shared partitie want booten met USB stick erin gaat vaak mis :+
Dit boot zo snel dat XP serieus niet weet wat het met het beeld aan moet qua laadschermen, heerlijk!
Nu nog een keer een Windows XP USB stick maken en dit word nog leuker.

Ondertussen werd ik knetter van het geluid dat dit ding produceert, kleine oude ratelfannetjes zijn zó irritant maaaar zoals elke(retro)tweaker heb ik een rommelbak!
Ik vond een fankabeltje met een dikke weerstand en die heb ik tussen de chipset fan gezet waarvan de heatsink amper warm word. Daarna vond ik nog een oud heatsinkje die qua gaten overeen lijkt te komen met de gaten van de chipset. Oppervlakte is sowieso groter dus misschien dat die het al goed genoeg doet op airflow. Deze komt nog wel een keer.

Toen de 9700 Pro fan.....
Ik had nog een Arctic Ati Silencer van een dode 9800 Pro maar helaas ratelt de fan daarvan en past het gevaarte niet op de 9700 door diverse onderdelen. Heatsink gedeelte eruit geschroeft en die past wél en heeft een veel groter effectief oppervlakte dan de stock koeler.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Oude Pabst fan opgesnord (eerste casefan die ik ooit kocht uit 2003/4 ofzo!) en op de geluidskaart gezet. Heatsink werd net aan handwarm 8)

Nu was de CPU fan het luidst, ik kwam ook nog een oude Arctic Freezer tegen met een 92mm fan er op getierapt die ik wel eens kan proberen.
Koeling... Meer is altijd beter! Handwarm is wat mij betreft een doel op zich, oude componenten wil je niet te heet hebben om te voorkomen dat de levensduur (verder) wordt verkort :)
Componenten kunnen het officieel wel hebben, maar wat gebeurt er met een graka die steeds van 20°c naar 90°c op en neer vliegt... Krimpen, uitzetten, nog een keer... Kan nooit gezond zjjn voor de BGA er onder. Goed bezig daar!
Daarna nog even met oude drivers gespeeld en dat scheelde in 3D01 bijna 10% in score zonder enige andere tweaks!!

Uiteraard ook nog mijn nieuwe Audigy2 ZS en Live! getest en die werken ook. Beide in vrijwel perfecte staat, super goed verpakt en voor €14,50 een fijne deal :)

Weer wat verder met de MSI PC. Nu even voedingen vergelijken en kijken hoeveel dit platform nog op de 5V leunt want wil eigenlijk mijn Corsair CX430 fan vervangen en die gaan gebruiken in deze build.
Nog ergens een oude Sunbeam fancontroller gevonden die ik moet fatsoeneren en testen. en wellicht hier in kan.

Productieve avond uiteindelijk!
Dit bordje heeft een P4 connector zie ik :)
Maar tegelijkertijd waren AMD-based planken van deze periode ook berucht dat ze dan alsnog de +5v lijn leeg slurpen als een zot en de +12v nagenoeg laten liggen. Voor mijn eigen AMD 2800XP systeem heb ik nu de dikste Enermax voeding die een futiele 40A op de +5v lijn kan geven... naast een dubbele +12v lijn die redelijk onbenut is: mijn plank doet alles op +5v. Hoop dat de jouwe het wat meer van de +12v pakt, scheelt een enorme bak in de voeding die je nodig hebt!
frapex schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:06:

[...]

Wel heb ik nu het type van het IC weten te achterhalen. Dit was heel erg slecht leesbaar, waarschijnlijk is het IC loeiheet geweest. Het gaat om een Toshiba TA7774F. Iemand nog een defecte floppy drive liggen met zo'n IC erop? Anders wordt het weer bestellen bij AliExpress en 3-4 maanden wachten :Z. En dat wil ik jullie natuurlijk niet aandoen :+.
Phoe! Heb je niet een generieke drive waarvoor deze chip is gebruikt? Lijkt me een stuk makkelijker als je die als donor kunt inzetten, die zijn er nog legio in de wereld :)
Ik heb inmiddels wel een 1.44 PS/2 drive op voorraad, maar die ga ik niet slopen :P

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

Waterbeesje schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 17:12:
[...]
Phoe! Heb je niet een generieke drive waarvoor deze chip is gebruikt? Lijkt me een stuk makkelijker als je die als donor kunt inzetten, die zijn er nog legio in de wereld :)
Ik heb inmiddels wel een 1.44 PS/2 drive op voorraad, maar die ga ik niet slopen :P
Ik heb geen floppy drive met dat type IC, helaas. En trouwens, ik ga natuurlijk geen goed werkende floppy drive slopen om een andere te redden :X.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

frapex schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 17:26:
[...]

Ik heb geen floppy drive met dat type IC, helaas. En trouwens, ik ga natuurlijk geen goed werkende floppy drive slopen om een andere te redden :X.
Een generieke drive doen om een obscuurdere te redden vind ik wel gerechtvaardigd :')

Intussen heb ik hier mijn K6-3+ redelijk op de rit denk ik.
De fsb geen ik terug moeten zetten naar 100. De K6-2 die ik eerder heb getest op dit bord vind 110MHz wel leuk, maar deze liep compleet vast. Kan 102 of 105 nog proberen...
Nou ja, ik heb de multiplier stiekem op 2.0 ingesteld, kon het niet laten. De K6-kenner weet wat dat betekent: 600MHz :D Voltage naar 2,1v 2,2v was wel nodig... (Was nog een kleine instabiliteit na een aantal demo loops)

3Dmark 99: 3649 / 8525
3Dmark 2000: 1748
3Dmark 2001: 679

[ Voor 4% gewijzigd door Waterbeesje op 05-03-2022 00:00 ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunFair
Ik moet mezelf telkens helpen herinneren... 1 ding tegelijk.... lol wat zijn we toch verwend met multi-core cpu's en ssd's tegenwoordig.

Mijn benchmark score.

K6-2 450 @4,5x100Mhz
128MB PC100 @100Mhz

3DMark99 TNT2 (800x600): 2524 / 5859 CPU
3DMark99 Voodoo2 (800x600): 2339 / 5843 CPU

3DMark00 TNT2 (1024x768): 1178
3DMark00 Voodoo2 (800x600): 1269

3DMark01 TNT2 (1024x768): 438
3DMark01 Voodoo2 (800x600): 438

De Voodoo2 benchmarks zijn eigenlijk irrelevant bij 2000/2001, gezien die totaal niet mee kan komen. 3DMark gebruikt ook geen glide benchmarks natuurlijk, dus wordt Direct3D gebruikt (denk ik).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

FunFair schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 09:05:
Bij het desolderen van condensatoren op een moederbord heb je ook te maken met heel veel koper. Dus de warmte trekt snel weg, waardoor het soldeer niet lekker gaat vloeien.

Eerst nieuwe soldeer toevoegen, daarna met soldeer wick weghalen en de pootjes 1 voor 1 om en om omhoog halen. Gaatje leegmaken door soldeer wick te gebruiken en zo'n zuigertje. Alleen zuigertje werkt onvoldoende, omdat het dus niet lekker wil vloeien.
Ik heb soldeerwick maar als het niet vloeit werkt dat niet + het puntje tin was zó minescuul dat de punt van de bout al moeite had om er bij te komen. :(
Gok dat het die combi was ic met een paar flinke traces er pal naast
InjecTioN schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:32:
Inderdaad. Als je bij een moederbord de condensators wilt vervangen, en je hebt niets anders dan een soldeerbout, een kniptangetje, wat tin en wat flux voor handen (de basics) dan kan je beter een andere methode vinden om ze eruit te halen. Die groundplane van ieder moederbord bestaat volledig uit koper. Aangezien koper de hitte als een malle kan geleiden, zal dus dat gehele gebied "mee moeten komen" met de hitte, voordat de tin bij de contactpunten van de condensators daadwerkelijk heet genoeg is.

Een relatief simpele manier om dit met een lager wattage soldeerbout goed te kunnen doen:
  • Flux gebruiken
  • condensator naar boven eraf trekken of het hefboom-effect uitoefenen met een plastic tool - en vervolgens de afzonderlijke pinnen desolderen.
  • soldeerbout flink lang erop houden tot de pin in beweging komt, met een flinke blob tin (niet teveel, anders rolt het over je bord)
  • vervolgens de pinnetjes voorzichtig met een tangetje eruit trekken (niet met je blote klauwen natuurlijk!)
@sapphire Dat is nog eens een lekker productieve avond! :D Daar kan ook ik van genieten! O+

Ik heb nu ook een aantal geluidskaarten bij iemand besteld. In de deal zitten ten minste 3 SoundBlaster Live!'s:
  • SoundBlaster Live! (CT4760) Platinum mèt Live! Drive II (CT4860) & S/PDIF bracket voor achterin :D
  • SoundBlaster Live! (SB0100) 5.1
  • SoundBlaster Live! (CT4670) Een (van de) eerste generatie(s) SoundBlaster Live!'s.
Die Live! Platinum wilde ik al hebben sinds dat die uit kwam! :9~

Daarbij ook nog een hele zwik aan SoundBlaster compatible PCI-kaartjes. Ik ben benieuwd of daar nog wat interessants tussenin zit. Van wat ik kan uitmaken op de foto van de advertentie:
  • Advance Logic SC4000 MPB-000122 PCI (DOS compatible)
  • Creative SoundBlaster PCI (CT4810 - met jumpers voor headphones/line out)
  • Creative SoundBlaster PCI (CT4810 - met alleen line out)
  • Creative Labs CT5803
Opzich ben ik er mee bekend hoor, heb zelfs een soldeerstation dus kan de temperatuur instellen :9
Flux is wel een idee om nog eens te bestellen!

Mooie kaartjes, die Platinum versie's zijn inderdaad erg mooi en was vroeger al kwijlen :9~
Ik ben bij nForce 2 'Soundstorm' al overgestapt op onboard geluid maar de Audigy's heb ik wel altijd een zwak voor gehad. Nu dus 4 retro builds staan met alle 4 een Creative kaartje er in :9
dion_b schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:33:
[...]

Ik geef eerlijk toe dat ik niet heel strikt periode consequent ben maar had ergens de hoop een strakke 'build' te maken zonder al teveel poespas maar zie nu alweer waarom me dat vroeger ook niet lukte. Al die half gare koeling, van die tijd. Kleine fannertjes op 'heatsinks' zonder enig noemenswaardig dissipatie oppervlakte, ontbreken van koeling, ) koppeling aan de temperatuur, ect.
Een van de redenen dat ik hou van ouder spul dan dit, is dat het loodhoudende pre-RoHS soldeertin gebruikt. Dat oude meuk is veel makkelijker om mee te werken. Moet ik toch aan nieuw spul solderen, dan is eerste wat ik doe proberen wat lood in de verbinding te krijgen. Dus flux maar vooral ook een flinke klodder nieuwe (loodhoudende) tin erop en beeje door laten 'sudderen' zodat oude en nieuwe tin zo goed mogelijk vermengen. Pas daarna daadwerkelijk proberen voetje te bewegen, en die flink op en neer bewegen als het begint om nog beter te mengen. En dan pas met de zuiger aan de slag om tin eruit te zuigen. Anders zuig je alleen het nieuwe op en eindig je met dingen die je moet uitboren idd.

Oh, en eerst voetje dat met GND verbonden is doen (de min-pool). Die is veel moeilijker, waarbij je omringende delen veel meer gaat verwarmen. Doe je dat eerst, dan helpt het zowaar met de +-pool en beperkt het hoeveel hitte de rest an het bord te verduren krijgt.
Goede tips, thanx!
Waterbeesje schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 17:12:
[...]

Dat de 9800 wel beeld geeft en uberhaupt niet voor de beruchte reeks piepjes zorgt, zegt dat er iets nog wel goed is aan de kaart. Als ik een gokje mag wagen, zou bij een complete reflow de boel mogelijk weer in orde zijn :) maar daarvoor moet je wel de spulletjes hebben... en daaraan ontbreekt het mij ook helaas. Maar volgens mij komt een 6600GT of 9700 ook aardig op stoom op zo'n plankje :)
Dat scheept hoop aangezien ik de kaart in principe al opgegeven heb. Enig idee bij wie ik dat zou kunnen laten doen?
Tja de 9700 Pro ben ik echt erg blij mee en draait Unreal 2003 waarschijnlijk ook prima, zeker op die A64. de 6600GT heb ik waarschijnlijk ook ergens goedkoop vandaan gehaald of aan overgehouden en vind ik eigenlijk al te nieuw maar draait inderdaad als een trein en ben blij dat ik hem heb :)
Zijn beide merkbaar sneller dan op een AXP systeem die dan toch op punten een bottleneck vormt.
Koeling... Meer is altijd beter! Handwarm is wat mij betreft een doel op zich, oude componenten wil je niet te heet hebben om te voorkomen dat de levensduur (verder) wordt verkort :)
Componenten kunnen het officieel wel hebben, maar wat gebeurt er met een graka die steeds van 20°c naar 90°c op en neer vliegt... Krimpen, uitzetten, nog een keer... Kan nooit gezond zjjn voor de BGA er onder. Goed bezig daar!
Ik gebruik het dusdanig weinig dat ik er niet heel erg van wakker kan liggen. Aan de andere kant heb ik van oorsprong een enorme koel-fetish, zeg altijd dat ik die heb overgehouden aan mijn tijd in Die-Hard Overclocking en Cooling vroegâh met deze zelfde hardware >:)
Ceane look van een enkele videokaart met stock koeling ziet er mooi uit maar denk dat ik voorlopig deze Arctic heatsink met een andere fan erop aanhoud.
Een VF-700/900 is nog leuk maar als je ziet wat mensen daar voor vragen tegenwoordig 8)7
Heb nog een oogje op een GPU koelertje op Aliexpress die ik eigenlijk wil proberen, sowieso meer oppervlakte dan de stock 9700Pro en 6600GT koeling en aangezien ik deze toch niet van plan ben om op het uiterste te laten draaien wellicht 'goed zat'.

Over koeling gesproken de Thermalright Ultra 120 gaat niet passen op dit bord, hij hangt over het AGP slot heen. Ga nu waarschijnlijk een Arctic Freezer 64 met een 92mm fan er op gebruiken. Voor de 3000+ sowieso voldoende en een eventueel toekomstige upgrade ook denk wel.
Nu nog op zoek naar een 4000+/3700+ San Diego :9
Dit bordje heeft een P4 connector zie ik :)
Maar tegelijkertijd waren AMD-based planken van deze periode ook berucht dat ze dan alsnog de +5v lijn leeg slurpen als een zot en de +12v nagenoeg laten liggen. Voor mijn eigen AMD 2800XP systeem heb ik nu de dikste Enermax voeding die een futiele 40A op de +5v lijn kan geven... naast een dubbele +12v lijn die redelijk onbenut is: mijn plank doet alles op +5v. Hoop dat de jouwe het wat meer van de +12v pakt, scheelt een enorme bak in de voeding die je nodig hebt!
AXP zeker maar bij A64 zat de overgang een beetje dacht ik. Dit bord heeft nog 20-pins ATX waar vanaf nF4 24-pins 'verplicht' werd.

Als de GPU vanaf de 12V gevoed word kom ik al een heel eind iig :)
[/quote]

Gabriël AM5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@sapphire Bij mijn K8N Neo2 (Platinum) is een kleine elco gaan lekken, misschien bij jou ook het geval.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Shockers
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:55
Ik heb inmiddels mijn eerste pc opnieuw kunnen herbeleven namelijk met de Dell Optiplex GX1.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/33j0t7dFNvqCdpNDoKBu7rycwHo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nEhZOLoK6iz4Ptjz0SjQgACk.png?f=fotoalbum_large

Het was een lange zoektocht naar een Dell Optiplex GX1 en dan specifiek dit tower model. Dit model heb ik nog niet eerder voorbij zien komen in Nederland. Op eBay staan er regelmatig wat te koop maar voornamelijk uit de VS met hoge prijzen plus daar bovenop nog de verzend en import kosten.
Na wat geduld voor een redelijke prijs iemand uit Engeland kunnen vinden. Daarnaast heb ik van @Vinnie een Voodoo 2 kunnen overnemen om de basis compleet te maken.
CF Sandisk 32GB -> IDE Adapter met Windows 98SE en Windows XP draaien als een tierelier!
Eenmaal de basis werkende ben ik verder gaan upgraden zoals ik toen uiteindelijk ook heb gedaan.

Meest uitdagende was het verkrijgen van deze fantastische upgrade kit de Powerleap PL-iP3/T v2.0 met een Intel Celeron 1.4 GHz _/-\o_

Ik had de Powerleap adapter/convertor ook nog niet eerder voorbij zien komen laat staan compleet met voeding, cpu en cooler. Na lang zoeken had ik de Powerleap gespot via een advertentie van een aangeboden compaq moederboard met cpu uit de VS. Mooie deal gemaakt en inmiddels weer trotse eigenaar!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YhNgPef682CjSWPeA42_JrIhoug=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kl3AvkacAeYze6fSArunxDOK.png?f=fotoalbum_large

Bios geflashed naar A07 voor de juiste support en hopla van een Intel Pentium III 500Mhz naar een Intel Celeron Tualatin 1,4Ghz.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QMPs9Rrcs4ecEaarEnlQm9urF5A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Fms5FqyFWpQt2rOEPeXdBBo3.png?f=fotoalbum_large

Ik mis nu alleen nog een 3dfx Voodoo 5 PCI maar de hobby moet wel leuk blijven... 8)7

Tip voor MP en eBay: Door te zoeken binnen de categorieën en puur naar de foto's te kijken vind je de mooiste spullen.
Vervelende is nu wel dat het een soort verslaving/obsessie is geworden om alles af te blijven struinen op zoek naar?!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Shockers schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 22:18:
Ik heb inmiddels mijn eerste pc opnieuw kunnen herbeleven namelijk met de Dell Optiplex GX1.

[Afbeelding]

Het was een lange zoektocht naar een Dell Optiplex GX1 en dan specifiek dit tower model. Dit model heb ik nog niet eerder voorbij zien komen in Nederland. Op eBay staan er regelmatig wat te koop maar voornamelijk uit de VS met hoge prijzen plus daar bovenop nog de verzend en import kosten.
Na wat geduld voor een redelijke prijs iemand uit Engeland kunnen vinden. Daarnaast heb ik van @Vinnie een Voodoo 2 kunnen overnemen om de basis compleet te maken.
CF Sandisk 32GB -> IDE Adapter met Windows 98SE en Windows XP draaien als een tierelier!
Eenmaal de basis werkende ben ik verder gaan upgraden zoals ik toen uiteindelijk ook heb gedaan.

Meest uitdagende was het verkrijgen van deze fantastische upgrade kit de Powerleap PL-iP3/T v2.0 met een Intel Celeron 1.4 GHz _/-\o_

Ik had de Powerleap adapter/convertor ook nog niet eerder voorbij zien komen laat staan compleet met voeding, cpu en cooler. Na lang zoeken had ik de Powerleap gespot via een advertentie van een aangeboden compaq moederboard met cpu uit de VS. Mooie deal gemaakt en inmiddels weer trotse eigenaar!

[Afbeelding]

Bios geflashed naar A07 voor de juiste support en hopla van een Intel Pentium III 500Mhz naar een Intel Celeron Tualatin 1,4Ghz.

[Afbeelding]

Ik mis nu alleen nog een 3dfx Voodoo 5 PCI maar de hobby moet wel leuk blijven... 8)7

Tip voor MP en eBay: Door te zoeken binnen de categorieën en puur naar de foto's te kijken vind je de mooiste spullen.
Vervelende is nu wel dat het een soort verslaving/obsessie is geworden om alles af te blijven struinen op zoek naar?!
Zeker een vette pc! Zo'n 1,4GHz is echt niet de trage slugeron van de beginjaren, met een bus van 100MHz en volwaardig cache met 1:1 snelheid. En die powerleap is ook een mooie vondst hier voor :)

Heeft jouw pc agp? Ik kan me voorstellen dat deze zelfs wordt geremd door de Voodoo kaart. Een Ti4x00 zou niet misstaan hier bij.

Heb je ook voldoende ram? Ik verwacht dat deze computer wel raad weet met 256 of 512MB, omdat je dan -zeker in w98- swapping uit kunt schakelen. Dat is voor de levensduur van de CF wel lekker.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flupke1
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:08
Mooi toestel, die GX1. Die heeft als i440BX wel AGP, als ik me niet vergis, maar zonder slot. Er zit op de moederkaart een ATI Rage geïntegreerde videokaart die gebruikt maakt van de AGP-"bus". Qua ram zal die zeker wel om kunnen met 768 MB, gezien de chipset.

Die Powerleap heb ik ook, al een kleine 15 jaar, en het is inderdaad een van die dingen die elke hardwarenostalgicus in zijn of haar rariteitenkabinet wil hebben. Eens je gesmaakt hebt van de Tualatin 1400 (zeker de 1400 MHz-versie op 133 FSB), dan snap je wat voor een goede combinatie de doorontwikkeling van de Tualatin had kunnen zijn. Zeker in combinatie met chipsets die niet door Intel met opzet werden gekreupeld om hun gelanceerde P4 niet te schaden.

Desalniettemin, voor een snelle Windows 98 vind ik de latere P4's ook niet slecht, dus dat is meestal een goedkopere keuze. Goede PIII-systemen worden ook al prijzig.

Die Voodoo 5 PCI had ik ook, maar weggegeven in 2003 (het was een geflashte Apple-variant).

[ Voor 0% gewijzigd door flupke1 op 06-03-2022 09:46 . Reden: typo ]

Spoart au kjeis makker, de prosesse es nog lank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shockers
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:55
Waterbeesje schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 23:06:
[...]
Heeft jouw pc agp? Ik kan me voorstellen dat deze zelfs wordt geremd door de Voodoo kaart. Een Ti4x00 zou niet misstaan hier bij.
Zoals @flupke1 al benoemd heeft dit moederboard (helaas) een intergrated ATI Rage AGP bus.
ATI Rage Pro (AGP 2X) video controller
4-MB synchronous graphics random-access memory (SGRAM) video
memory (expandable to 8 MB via a video-memory upgrade kit)
Naast mijn Voodoo 5 heb ik ook nog een 3D Blaster Geforce 2 MX 400 32DDR PCI gehad maar die zijn ook bizar hoog geprijsd. Dit kaartje was erg lekker allround met goede support vanuit de meeste games. Met de Voodoo 5 was het een hoop geklooi met de juiste drivers en instellingen. (Maar dat had natuurlijk ook weer zijn charme)

Ik heb trouwens ook nog een Club3D ATI 9250 PCI 128MB op de kop weten te tikken om eventueel een DVI monitor te kunnen aansturen.
Heb je ook voldoende ram? Ik verwacht dat deze computer wel raad weet met 256 of 512MB, omdat je dan -zeker in w98- swapping uit kunt schakelen. Dat is voor de levensduur van de CF wel lekker.
De GX1 is inmiddels maxed out met 768 MB ram. Ik loop nog wel wat de stoeien met de individuele modules.
Ik heb namelijk geen 3x 256 PC100 modules maar diverse merken PC133 C2/3. Wel double sided gezien GX1 dat beter slikt. De GX1 heb ik nog niet heel stabiel kunnen krijgen en mijn vermoede is dus dat deze sticks niet lekker samen werken. Memtest is niet consequent en geeft bijv na 3 iteraties geen errors. Doe ik de test op een ander moment krijg ik vaak in de laatste pass een "Confidence Value 136" error.
flupke1 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 23:38:
Mooi toestel, die GX1. Die heeft als i440BX wel AGP, als ik me niet vergis, maar zonder slot. Er zit op de moederkaart een ATI Rage geïntegreerde videokaart die gebruikt maakt van de AGP-"bus". Qua ram zal die zeker wel om kunnen met 768 MB, gezien de chipset.

Die Powerleap heb ik ook, al een kleine 15 jaar, en het is inderdaad een van die dingen die elke hardwarenostalgicus in zijn of haar rariteitenkabinet wil hebben. Eens je gesmaakt hebt van de Tualatin 1400 (zeker de 1400 MHz-versie op 133 FSB), dan snap je wat voor een goede combinatie de doorontwikkeling van de Tualatin had kunnen zijn. Zeker in combinatie met chipsets die niet door Intel met opzet werden gekreupeld om hun gelanceerde P4 niet te schaden.

Desalniettemin, voor een snelle Windows 98 vind ik de latere P4's ook niet slecht, dus dat is meestal een goedkopere keuze. Goede PIII-systemen worden ook al prijzig.
Mee eens P4 builds zijn goed te verkrijgen met ruime keuze uit ITX, M-ATX en ATX boards. PIII heeft voor mij persoonlijk iets meer nostalgie maar het jeukt wel om een mini retro build met een socket 462 en/of 468 te maken met minimaal een AGP en PCI slot... keuzes :P
Die Voodoo 5 PCI had ik ook, maar weggegeven in 2003 (het was een geflashte Apple-variant).
Nice, zijn de Voodoo 5 PCI versies verder identiek, is het puur de firmware die hem een Apple/PC variant maakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Gaaf zo'n Powerleap adapter, die gingen volgens mij net wat verder dan de gemiddelde slotconverter (ik heb er een van... Soltek geloof ik, zitten wel jumpers op voor voltage en dergelijke, maar is minder geavanceerd dan zo'n Powerleap).

Jaren geleden wilde ik ook wel zo'n ding hebben voor m'n P3, nu zou het meer een hebbedingetje zijn maar blijft wel gaaf om te zien (heb nu dus zo'n Soltek slotconverter met een P3 1Ghz Coppermine-T, dat was er een met een heatspreader op m'n 440BX bordje).

Heb nog ergens die installatie video's ...op...een van m'n PC's (van zo'n Slot1 en ook eentje voor socket 423 Pentium 4).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:57

Thandor

SilverStreak

Shockers schreef op zondag 6 maart 2022 @ 11:10:
Nice, zijn de Voodoo 5 PCI versies verder identiek, is het puur de firmware die hem een Apple/PC variant maakt?
De Voodoo 5 5500 Mac Edition heeft naast een D-SUB ook een DVI poort :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunFair
Iemand enig idee waarom ik voordat windows opstart ik wel gewoon beeld heb in msdos (met F8/bootfloppy/bootcd), maar zodra ik in Windows 98 zit een doswindow op fullscreen geen beeld meer geeft en als ik via afluiten naar msdos ga ook geen beeld heb? Het lijkt dan net alsof de computer is vastgelopen, maar als ik 'win' intik start windows weer gewoon op.

Op vogons las ik iets met updates uitvoeren voor win98. Dus ik heb de unofficial servicepack 2.4 geinstalleerd, maar dat verhielp het probleem niet.

Ik heb een nederlandse Win98SE geinstalleerd overigens, wat een slecht idee is i.c.m. die servicepack, gezien die nu engelstalige menu's heeft toegevoegd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

FunFair schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:32:
Iemand enig idee waarom ik voordat windows opstart ik wel gewoon beeld heb in msdos (met F8/bootfloppy/bootcd), maar zodra ik in Windows 98 zit een doswindow op fullscreen geen beeld meer geeft en als ik via afluiten naar msdos ga ook geen beeld heb? Het lijkt dan net alsof de computer is vastgelopen, maar als ik 'win' intik start windows weer gewoon op.

Op vogons las ik iets met updates uitvoeren voor win98. Dus ik heb de unofficial servicepack 2.4 geinstalleerd, maar dat verhielp het probleem niet.
Paar ingevingen.
Omdat het zowel DOS als Windows is, verwacht ik niet dat het aan de driver ligt.

Hoe staat de beeld prioriteit in de bios? Kan dat een verschil maken? (PCI/agp/igp/ofzoiets)

Kan het dat de kaart te veel stroom vraagt en deze wordt uitgeschakeld door de firmware/veiligheidssysteem? Kun je proberen wat een basic kaart met amper verbruik doet?

Heeft de voeding een constante spanning? Als de filters rot zijn kan er een te grote rimpel in de spanning zien waar de kaart of mobo van gaat flippen.

Wat gebeurt er als je direct in DOS boot en dan een kwartiertje Quake laat benchmarken?
Ik heb een nederlandse Win98SE geinstalleerd overigens, wat een slecht idee is i.c.m. die servicepack, gezien die nu engelstalige menu's heeft toegevoegd....
Zelf gebruik ik meestal deze:
Unofficial Windows 98 SE Service Pack 2.0.3 NL is uit!

Geeft een stuk minder dunglish systeem.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Shockers schreef op zondag 6 maart 2022 @ 11:10:
[...]

Zoals @flupke1 al benoemd heeft dit moederboard (helaas) een intergrated ATI Rage AGP bus.

Naast mijn Voodoo 5 heb ik ook nog een 3D Blaster Geforce 2 MX 400 32DDR PCI gehad maar die zijn ook bizar hoog geprijsd. Dit kaartje was erg lekker allround met goede support vanuit de meeste games. Met de Voodoo 5 was het een hoop geklooi met de juiste drivers en instellingen. (Maar dat had natuurlijk ook weer zijn charme)

Ik heb trouwens ook nog een Club3D ATI 9250 PCI 128MB op de kop weten te tikken om eventueel een DVI monitor te kunnen aansturen.
Dan is die Voodoo 5 of 9250 wel het ultieme qua snelheid dat je kunt bereiken denk ik. Sowieso is het zwaar begrensd door de PCI bus, maar misschien wel sneller dan de ATI.
De GX1 is inmiddels maxed out met 768 MB ram. Ik loop nog wel wat de stoeien met de individuele modules.
Ik heb namelijk geen 3x 256 PC100 modules maar diverse merken PC133 C2/3. Wel double sided gezien GX1 dat beter slikt. De GX1 heb ik nog niet heel stabiel kunnen krijgen en mijn vermoede is dus dat deze sticks niet lekker samen werken. Memtest is niet consequent en geeft bijv na 3 iteraties geen errors. Doe ik de test op een ander moment krijg ik vaak in de laatste pass een "Confidence Value 136" error.
Die pc133 modules moeten ook gewoon een SPD chip hebben, dus leest het systeem gewoon wat het kan. Ook draait pc133 ram prima op 100MHz, waarschijnlijk met extra lage latency en biedt ruimte voor oc.

Wat doet memtest met een enkele module? Er kan best een slechte chip tussen zitten, of een stick die net niet lekker compatibel is.
Mee eens P4 builds zijn goed te verkrijgen met ruime keuze uit ITX, M-ATX en ATX boards. PIII heeft voor mij persoonlijk iets meer nostalgie maar het jeukt wel om een mini retro build met een socket 462 en/of 468 te maken met minimaal een AGP en PCI slot... keuzes :P
Athlon XP, DDR333, Condensator paradijs. Bereid je voor op een grondige recap :p

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henk717
FunFair schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:32:

In mijn geval heb ik dat enkel als ik mijn videokaart aan sluit met DVI (Nvidia). Met VGA gaat het goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunFair
Waterbeesje schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:59:
[...]

Paar ingevingen.
Omdat het zowel DOS als Windows is, verwacht ik niet dat het aan de driver ligt.

Hoe staat de beeld prioriteit in de bios? Kan dat een verschil maken? (PCI/agp/igp/ofzoiets)

Kan het dat de kaart te veel stroom vraagt en deze wordt uitgeschakeld door de firmware/veiligheidssysteem? Kun je proberen wat een basic kaart met amper verbruik doet?

Heeft de voeding een constante spanning? Als de filters rot zijn kan er een te grote rimpel in de spanning zien waar de kaart of mobo van gaat flippen.

Wat gebeurt er als je direct in DOS boot en dan een kwartiertje Quake laat benchmarken?

[...]

Zelf gebruik ik meestal deze:
Unofficial Windows 98 SE Service Pack 2.0.3 NL is uit!

Geeft een stuk minder dunglish systeem.
henk717 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 08:02:
[...]

In mijn geval heb ik dat enkel als ik mijn videokaart aan sluit met DVI (Nvidia). Met VGA gaat het goed.
Het bleek toch een driver probleem te zijn. Full screen commandpromt deed het wel goed binnen Windows.
Na nog even googlen blijkt dat de nvidia driver versie na Detonator 29.42 dit probleem heeft. Nu werkt het weer goed :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

In het kader van de DPC Stampede het 'bare minimum' aangezwengeld om nog enigszins op een retro manier deel te kunnen nemen. :+

Gigabyte K8NSNXP / Athlon64 3200+ / 2x 1GB DDR400 / Radeon 9200SE

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lZeTFLTwLT5nDBJnhwBWTq5eI7Y=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pkAVulNXHCbXznLPmTw7tZXl.jpg?f=fotoalbum_medium

Noctua 4ever :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunFair
PD2JK schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:38:
In het kader van de DPC Stampede het 'bare minimum' aangezwengeld om nog enigszins op een retro manier deel te kunnen nemen. :+

Gigabyte K8NSNXP / Athlon64 3200+ / 2x 1GB DDR400 / Radeon 9200SE

[Afbeelding]

Noctua 4ever :>
Hahaha, is dat niet een beetje zonde van de stroom? :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

FunFair schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:59:
[...]

Hahaha, is dat niet een beetje zonde van de stroom? :P
Ja. Het is alles behalve efficiënt. Daarom gaat ie morgen weer uit. Bijkomend voordeel is dan dat ik weet dat het spul rock-stable is. En heeft de wetenschap nog kunnen dienen. Waarschijnlijk zijn het ook nog eens de eerste x64 instructies dat het ooit uitgevoerd heeft. 9 van de 10 keer werd Windows XP 32bit geïnstalleerd. :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PD2JK schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:17:
[...]

Ja. Het is alles behalve efficiënt. Daarom gaat ie morgen weer uit. Bijkomend voordeel is dan dat ik weet dat het spul rock-stable is. En heeft de wetenschap nog kunnen dienen. Waarschijnlijk zijn het ook nog eens de eerste x64 instructies dat het ooit uitgevoerd heeft. 9 van de 10 keer werd Windows XP 32bit geïnstalleerd. :P
Ja, doodzonde inderdaad dat nVidia alle support voor nF3 stopte na Vista - want Win7 draaide zowaar sneller op zelfde hardware dan XP, mits voorzien van voldoende RAM, en toen Win7 uitkwam was een systeem als dit in beginsel nog snel zat voor dagelijkse taken.

Ik draaide tot begin vorig jaar een nieuwe Ubuntu install op een nF3 board - weliswaar met Phenom II X4 CPU (leve Asrock :P ) - dat was echt 64b ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Misschien niet heel retro, maar wel een mooi stukje computer geschiedenis gevonden vandaag: een AMD Phenom 9650 vierkoppige keramische kookplaat. Samen met het nodige ram, met moederbord en dikste Zalman koperen koeler. :D

Over een jaar of tien zou dit wel eens een échte retro machine kunnen worden. :')

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Waterbeesje schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 23:56:
Misschien niet heel retro, maar wel een mooi stukje computer geschiedenis gevonden vandaag: een AMD Phenom 9650 vierkoppige keramische kookplaat. Samen met het nodige ram, met moederbord en dikste Zalman koperen koeler. :D

Over een jaar of tien zou dit wel eens een échte retro machine kunnen worden. :')
Of eerder dan 10 jaar?:

10 jaar geleden had ik mijn eerste quadcore en dat ding had 4 cores en niets meer. De "I" generatie is veel meer doorontwikkeld als je kijkt naar het verschil tussen de eerste Core I's en de huidige Core I's.

Maar 10 jaar eerder noem ik nog geen retro omdat het al in het moderne tijdperk geschied. Alles vanaf het begin van Windows XP is modern want Windows XP was bijvoorbeeld al bedoeld om 24/7 online te zijn.
Inbellen is echt retro, waaronder ook de Windows 9x serie.
Windows XP was de eerste Windows gebaard op de NT-laag (de weg van plaveien die nu als modern worden beschouwd). Windows NT4 is voor mij nog 'net' retro.

Laten we 'grof' zeggen dat retro begint vanaf 20 jaar geleden dus jouw Phenom is over 10 jaar al aardig retro ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunFair
jimh307 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:38:
[...]

Of eerder dan 10 jaar?:

10 jaar geleden had ik mijn eerste quadcore en dat ding had 4 cores en niets meer. De "I" generatie is veel meer doorontwikkeld als je kijkt naar het verschil tussen de eerste Core I's en de huidige Core I's.

Maar 10 jaar eerder noem ik nog geen retro omdat het al in het moderne tijdperk geschied. Alles vanaf het begin van Windows XP is modern want Windows XP was bijvoorbeeld al bedoeld om 24/7 online te zijn.
Windows XP was de eerste Windows gebaard op de NT-laag (de weg van plaveien die nu als modern worden beschouwd). Windows NT4 is voor mij nog 'net' retro.

Laten we 'grof' zeggen dat retro begint vanaf 20 jaar geleden dus jouw Phenom is over 10 jaar al aardig retro ;)
Wat wel of niet retro is, is natuurlijk voor iedereen weer verschillend. De één vindt alles pre-windows pas retro en de ander pre-XP. Maar XP valt voor mij ook prima onder de retro-periode. Je zou ook wel kunnen zeggen, alles onder de 32-bit is retro, maar geheid dat er iemand is die zegt dat 16-bit echt retro is. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

jimh307 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:38:
[...]

Of eerder dan 10 jaar?:

Dus als ik 98SE op mijn AXP zet is het retro maar als ik XP er op zet is het te modern :+

Laten "We' gewoon lekker ieder voor zich bepalen wat wel en niet retro is. Ik heb persoonlijk helemaal niets met alles pre-Pentium MMX/W95 maar als iemand zijn dikke retro rig wil tonen dan kan ik daar prima van genieten.
Als ik mijn Athlon 64 rig wil tonen zullen daar ook mensen niets aan vinden, prima toch en even geode vrienden. Lijkt me juist de kracht van dit topic :)

Gabriël AM5

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

JA, DAAR IS -IE WEER: de eeuwige discussie over wat wel en niet retro is :P

Ik ga lekker roet in het eten gooien met mijn setje industriële mini-pc's, welke jaren een variant van DOS hebben gedraaid in een productieomgeving en driver-ondersteuning heeft voor WinXP t/m 10 :D :D :D

Nah, ik merk zelf ook dat retro langzaamaan verschuift. Ik probeer het meestal wel pre-2000 te houden, met een enkele uitschieter op een Athlon of P3 van er net na.... en wat niet-retro-wel-oud spulletjes uit 2000-2010 die ik meer als bijvangst of (bijna) gratis heb verkregen.

Mijn ""verzameling"" HP computers uit de Core2 en P4/775 tijd bijvoorbeeld: afgeschreven bij de baas. Het was goedkoper als ik ze na werktijd in mijn kofferbak zette om af te voeren naar mijzelf, dan dat ik ze binnen werktijd naar de oudijzerboer bracht :') Nu mogen ze lekker vertoeven in een mooie garagebox op een zoldertje in de hoop dat de meeste het over X jaar nog doen.
Ooit worden ze retro!.. denk ik.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Nu online

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Er is een groot verschil tussen retro en vintage.

Retro: het herbeleven van een ervaring (van een object), ongeacht de leeftijd van het desbetreffende object.

Vintage: de looks en feels van een daadwerkelijk oud object, waar niet zo zeer de herinneringen aan zitten, maar wel aan een periode gerelateerd is.

Voor iedereen is retro wat anders. Ik heb geweldige herinneringen van alles tussen de 286 - Athlon64 reeks. Dat verschilt van persoon tot persoon. Dus als iemand bijvoorbeeld een Core i7 3770K als fijne retro herinnering heeft, dan is dat prima. Dat gevoel wordt niet met iedereen gedeeld, maar het is wel iets wat iemand heel erg trekt en enthousiast kan maken. Al met al, een fijne herinnering die graag herbeleefd wordt. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flupke1
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:08
InjecTioN schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:33:
Voor iedereen is retro wat anders. Ik heb geweldige herinneringen van alles tussen de 286 - Athlon64 reeks. Dat verschilt van persoon tot persoon. Dus als iemand bijvoorbeeld een Core i7 3770K als fijne retro herinnering heeft, dan is dat prima. Dat gevoel wordt niet met iedereen gedeeld, maar het is wel iets wat iemand heel erg trekt en enthousiast kan maken. Al met al, een fijne herinnering die graag herbeleefd wordt. :)
Mijn 3770K heeft tot vorig jaar dienst gedaan als mijn dagelijks werkpaard, en omdat die me zo goed heeft bevallen, staat die nu in de categorie "bijhouden", naast mijn Sanyo 8086, mijn 486DX40, mijn Tyan Dual P233MMX, mijn Dual PPro's overdrive, mijn P4T533, etc etc O-)

Of iets al dan niet retro is, levert in ieder geval een fijnere discussie op café op dan waar we tegenwoordig het moeten over hebben. Retro is ook dat, je terugtrekken naar een tijd toen alles fijner leek dan nu en dus onmiskenbaar een gevolg van ouder worden.

Spoart au kjeis makker, de prosesse es nog lank.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

flupke1 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:45:
Retro is ook dat, je terugtrekken naar een tijd toen alles fijner leek dan nu en dus onmiskenbaar een gevolg van ouder worden.
Conclusie: ik word ouders (duh).

Maandag nog een uurtje kunnen pakken om mijn A64 rig aan te pakken en hoe leuk in het ook vind om daar mee te knutselen; ik waardeer mijn huidige PC elke keer weer meer daarna :+
Maandag mijn knokkel opengehaald aan de behuizing, bloede als een rund }:O "owja toen waren behuizingen aan de binnenkant nog grijs en af en toe scherp".

Ik waardeer mijn modulaire voeding met sleeved kabels, mobo-fancontrol en easy-acces case weer een stuk meer :+

Gabriël AM5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Oeh, de i7-3xxx serie!
De 3770 non-K staat nog steeds twee dagen per week aan om Citrix te draaien voor de baas! Maar is inmiddels ook weer 10 jaar oud.

Ja, we worden allemaal ouder, en die jaren pakt niemand je meer af :P
(eergisteren kreeg ik mijn eerste 8086-computer met 640kB ram, gisteren afgestudeerd op mijn Aspire-One 'laptop' en vandaag ben ik papa van drie.... mensen wat vliegt de tijd!)

Maar helemaal mee eens: retro is voor iedereen anders. Vintage ook. Het belangrijkste is om er plezier in te hebben, en op fora als deze de ervaringen uit te kunnen wisselen maakt het nog leuker.
Hier op het retro-topic is de Athlon XP juist dààrom net zo welkom als de 8088 :D

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Nu online

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Mijn huidige trouwe (windows) werkpaard is eveneens de Core i7 3770K + 16GB RAM en een nVidia Quadro K2000 +4GB VRAM (equvalent van een GTX 750Ti). Die is hier voorlopig ook nog niet weg te slaan, hoewel er wat betreft gaming performance zeker wat te wensen over blijft! :P

Die staat overigens wel naast een iMac 21,5-inch uit 2017 (Core i5 7500 met 16GB RAM), welke ik van de baas mee naar huis mocht nemen om op te werken. Erg fijn ding!

Het werkpaard dat ik daarvoor gebruikte, heb ik een paar maanden geleden maar eens helemaal stofvrij klaar gemaakt, zodat ik er in de toekomst van kan gaan genieten:
* AMD Phenom 1090T
* ASRock 970 Extreme4
* 4x 4GB DDR3 PC3-1333
* 2x Saphire AMD Radeon HD5770 in CrossFire
* Samsung 256GB 830 Series SSD
* 2x Samsung 2TB 7200rpm SATA drives
* NEC Optiarc AD7203S DVD-fikkerdt
* OCZ GameXStream 600W PSU
* Dit alles, omhuld door een prachtige CoolerMaster CM690 (eerste versie)

Ook direct een aantal "bulging" condensators vervangen van deze voeding. Die mishandel ik al sinds 2006... :X :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:34
Waterbeesje schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 23:56:

Ja leuk, hier ook zoiets. Ik heb zijn broer de Phenom 9750, zittend in een Asus M2N32 WS PRO moederbord, wachtend op een toekomst met meer waardering. Veelzijdig Workstation moederbord met 2x PCIe x16 en 2x PCI-X.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zou zelf alles 'retro' benoemen wat niet meer acutele OS/apps kan draaien maar je toch gebruikt om iets nostalgisch te doen. Wat dat betreft verwacht ik komende paar jaar flinke sprong, met Win11 die TPM 2.0 vereist en daarmee veel betrekkelijk recente systemen die qua pure vermogens nog prima mee hadden gekund uitrangeert. Zullen de fabrikanten weer heel blij mee zijn :/

Windows 10 als retro: over 3 jaar al :P

Alternatief is natuurlijk dat je Windows gedag zegt en Linux erop zet, maar dat zie ik flink deel van doelgroep niet doen...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Josefien
  • Laatst online: 20-05 13:28
sapphire schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:50:
[...]
"owja toen waren behuizingen aan de binnenkant nog grijs en af en toe scherp".
Maar dat zijn ze tegenwoordig nog steeds, toch? :P
dion_b schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 23:44:
Wat dat betreft verwacht ik komende paar jaar flinke sprong, met Win11 die TPM 2.0 vereist en daarmee veel betrekkelijk recente systemen die qua pure vermogens nog prima mee hadden gekund uitrangeert.
Misschien wordt het dan tegen die tijd mogelijk om voor weinig geld relatief snelle hardware te kopen :D

Ik gebruik dagelijks nog m'n HP 8200 met i5-2400, begin 2015 voor €150 gekocht. Twee jaar geleden het RAM verdubbeld naar 8GB voor €15,- en SSD voor 2 tientjes. Snel zat voor alles wat ik doe, op Debian 10 en Windows 7. Ik zie mezelf dit ding de komende jaren niet vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Josefien schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 01:24:
[...]

Maar dat zijn ze tegenwoordig nog steeds, toch? :P
Zelfs budget kastjes van bv Aerocool, Inter-tech, Zalman, ect zijn gewoon zwartgespoten van binnen sinds een aantal jaar. Scherpe randjes zullen ze vast nog wel hebben maar vaak zijn de randen van drivebays toch wel afgerond/dubbelgeslagen.
Misschien wordt het dan tegen die tijd mogelijk om voor weinig geld relatief snelle hardware te kopen :D

Ik gebruik dagelijks nog m'n HP 8200 met i5-2400, begin 2015 voor €150 gekocht. Twee jaar geleden het RAM verdubbeld naar 8GB voor €15,- en SSD voor 2 tientjes. Snel zat voor alles wat ik doe, op Debian 10 en Windows 7. Ik zie mezelf dit ding de komende jaren niet vervangen.
Windows 7 als daily driver |:(
Debian d:)b

Gabriël AM5

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

dion_b schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 23:44:
Wat dat betreft verwacht ik komende paar jaar flinke sprong, met Win11 die TPM 2.0 vereist en daarmee veel betrekkelijk recente systemen die qua pure vermogens nog prima mee hadden gekund uitrangeert. Zullen de fabrikanten weer heel blij mee zijn :/

Windows 10 als retro: over 3 jaar al :P

Alternatief is natuurlijk dat je Windows gedag zegt en Linux erop zet, maar dat zie ik flink deel van doelgroep niet doen...
Misschien offtopic (hier), maar vind het wel jammer dat gewoon goedwerkende PC's (qua performance) afgedankt worden vanwege iets zoals TPM 2 en Win11.

Heb het nu al een beetje met m'n vorige i5 en Core2Duo, dingen staat er maar en kan er weinig mee tenzij ik dus Windows 10 erop zet (die vrij snel EOL gaat) of Linux waar ik niet mee uit de voeten kan.

Wat is dan het probleem? Zo'n beetje alle software tegenwoordig wil altijd maar contact hebben met een server, soms om alleen te activeren, maar ook maar al te vaak om überhaubt te draaien (games bijvoorbeeld).

M'n PC's (die ik retro bakken noem :P ), dus van 486 tot aan m'n AMD64 (nog eentje met AGP dus retro :+ ), kan ik nog prima gebruiken terwijl de RJ45 stekker op 100m afstand ligt, maar merk gewoon dat m'n Core2 vaak niks staat de doen omdat zo'n beetje alle software die je er op kan draaien zo nodig op de een of andere manier internet nodig is. En ik sluit zo'n ding niet zo graag aan op internet, laat staan dat je moet inloggen met accounts op een systeem wat mogelijk dus niet meer veilig is (paar jaar geleden deed ik er minder moeilijk over, wel op internet maar gewoon niet met accounts inloggen, maar tegenwoordig worden virussen/malware steeds vervelender en komen makkelijker je systeem in dat ik ze nu helemaal niet meer aansluit... Windows 7 systemen soms nog wel, maar dan trek ik wel de netwerkstekker uit m'n main-rig).

Misschien offtopic hier maar... blijf het toch jammer vinden dat gewoon zoveel goed, bruikbaar en ook leuk spul straks eigenlijk gewoon grotendeels useless is (voor mij althans, ik kan weinig met Linux, of zo'n ding ombouwen tot servertje of iets dergelijks).

----
Om maar een beetje ontopic te houden. Nog even aan het 'klooien' geweest met m'n 486, en bleek dus dat de helft van de 16MB eigenlijk niet goed herkent werd (ding gaf ook vaak wel memory error tijdens POST maar kon je 'voorkomen' door memorytest te aborten, en dan gaf die gewoon 16MB aan en in Windows ook).

Met de overgebleven en werkende 8MB is die net zo traag als met de 16MB (net zoveel swappen).

Toen maar proberen om even een andere HDD erin om DOS+Win3.11 erop te zetten ipv Win95, maar begon het gemieter dat die plots de schijf niet wilde herkennen. Motortje spinned wel op, maar het geluid van de lees-arm bleef achterwege en kwam pas heel laat op gang. Schijf is verder goed, maar heb het vermoeden dat de voeding van de PC niet helemaal lekker meer is (de 'main' schijf had al vaak zo'n re-spin geluid, de molex stekker die nog los hing werkt ook al niet meer dus vermoed dat ik maar een van m'n andere AT voedingen uit de kast moet halen).

Zover niet gekomen, had de knollen alweer op (ik heb zelf een energie voorraad als van een kapotte laptop batterij...).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
sapphire schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 07:51:
[...]

Zelfs budget kastjes van bv Aerocool, Inter-tech, Zalman, ect zijn gewoon zwartgespoten van binnen sinds een aantal jaar. Scherpe randjes zullen ze vast nog wel hebben maar vaak zijn de randen van drivebays toch wel afgerond/dubbelgeslagen.

[...]

Windows 7 als daily driver |:(
Debian d:)b
Oh, ik heb geen echt moderne kasten gehad. De laatste nieuwe kast (simpele AOpen) die ik gekocht heb is al minstens 10 jaar geleden, die was nog grijs van binnen :D Die afgeronde randjes echter, die waren er in het Pentium 1/2 tijdperk er ook al, maar nog genoeg scherpe plekken zaten erin.

Debian is voor de meeste dingen, Win7 voor de Windows-only dingen. Heb in de hoek nog een C2Q Q6600 met Win10, die is te log. Elke keer als ik 'm besluit even te gebruiken gaat 'ie weer updates installeren of afronden. Of bij afsluiten gaan updaten terwijl ik de stroom eraf wil halen omdat ik weg moet. Win7 is wel meteen klaar voor gebruik en lekker snel :)

[ Voor 6% gewijzigd door Josefien op 10-03-2022 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Josefien schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 12:30:
[...]

Oh, ik heb geen echt moderne kasten gehad. De laatste nieuwe kast (simpele AOpen) die ik gekocht heb is al minstens 10 jaar geleden, die was nog grijs van binnen :D Die afgeronde randjes echter, die waren er in het Pentium 1/2 tijdperk er ook al, maar nog genoeg scherpe plekken zaten erin.
Door het spuiten zijn de scherpe randjes vaan ook al minder scherp. Zal er ook mee te maken hebben dat ik voor mijn gevoel vroeger veel meer aan het klooien was om kabels goed te krijgen en behuizingen soms minder handig ingedeeld waren. Bijvoorbeeld laten we de voeding aan de achterkant bovenin doen en de HDD's voorin beneden waardoor de molex/sata kabels er er nét niet bij kunnen behalve die op het uiteinde.

In mijn A64 bak heb ik geheel tegen mijn voornemen ook echt veel verloopjes moeten gebruiken :(
Zo heeft mijn voeding maar 1 kabel met 3x molex en 1x floppy maar daarmee kan ik dus geen Brander, fancontroller én videokaart voeden door de afstanden.
De 2 kabels met 2x sata zijn alleen diegene aan de uiteindes te gebruiken door de plaatsing van de HDD bay.
Als je dan ook nog alles een beetje netjes wilt wegwerken is de kans groter dat je je handen openhaalt natuurlijk :p
Debian is voor de meeste dingen, Win7 voor de Windows-only dingen. Heb in de hoek nog een C2Q Q6600 met Win10, die is te log. Elke keer als ik 'm besluit even te gebruiken gaat 'ie weer updates installeren of afronden. Of bij afsluiten gaan updaten terwijl ik de stroom eraf wil halen omdat ik weg moet. Win7 is wel meteen klaar voor gebruik en lekker snel :)
Je weet dat er een reden is dat W7 nooit loopt te zeuren over updates he ;)

Gabriël AM5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Josefien
Voor mijn gevoel waren vooral de flatcables voor P-ATA en diskette moeilijk weg te werken of te kort :P Vooral als je 2 optische drives had en er eentje op hetzelfde kanaal als de HDD wilde aansluiten.

Bij desktop (liggende) kasten was dat laatste zelfs bijna onmogelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:46
Josefien schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 13:09:
Voor mijn gevoel waren vooral de flatcables voor P-ATA en diskette moeilijk weg te werken of te kort :P Vooral als je 2 optische drives had en er eentje op hetzelfde kanaal als de HDD wilde aansluiten.

Ah ja die oude platte IDE kabels... in de tijd van 386/486's en Pentium 1 was dat mijn inziens niet zo'n issue. Computers waren toen nog grote, logge grijze kasten, CPU's hadden niet of nauwelijks koeling nodig en qua airflow bestond dit veelal uit alleen de fan op de voeding. Toen maakt het ook niet uit of het binnenin de kast uitzag als een verwaarloosd vogelnest, vanwege alle uitbreidingskaarten en diskette/CD/tape drives had je vaak toch al een bigtower en daar paste toch alles wel in.

Toen het echter richting de tijd van Pentium 3/4 en de AMD Athlon XP en Athlon64 ging, werden pc's meer en meer mainstream, kasten werden mooier (met lichtjes, plexiglas etc.) en ze werden ook langzaam aan iets kleiner. Een 5.25" floppy drives en tapestreamers werd al zo goed als niet meer gebruikt, 3.5" was aan het uitfaseren en er bleef vaak maar 1 (of 2) CD en later DVD drives over. Maar gedurende een tijd was IDE met de platte kabels nog wel de standaard, totdat SATA langzaam aan terrein won.

In die tijd heb ik ook lopen vloeken op die IDE kabels; NET te kort of juist veel te lang, vaak nog ouderwets lelijk grijs terwijl de rest van de kast en componenten al heel wat hippere kleuren hadden en kasten kregen meer mogelijkheden voor cablemanagement... maar ja dat was voor die IDE kabels zowat niet te doen. Ik was toen al maar wat blij toen bepaalde moederbord fabrikanten wat modernere/mooiere IDE kabels meeleverden. Sommigen hadden ze in de kleuren rood, blauw of zwart, anderen hadden de kabels voorzien van een ronde sleeve over het middelste gedeelte waardoor het beter weg te werken was.

Voor mijn oude builds vind ik het juist nog mooi/nostalgisch al die platte grijze kabels, voor de iets wat nieuwere builds ben ik toch blij dat ik in ieder geval de optie heb om voor SATA kabels te gaan. Dit alhoewel zelfs in mijn Athlon64 WinXP builds ook nog (deels) IDE devices gebruik (IDE DVD spelers en HDD's), maar dan wel met wat modernere/nettere kabels. Ik zal binnenkort een keer wat foto's hier plaatsen van die builds.

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Nu online

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Moi_in_actie schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 13:24:
[...]

Ah ja die oude platte IDE kabels... in de tijd van 386/486's en Pentium 1 was dat mijn inziens niet zo'n issue. Computers waren toen nog grote, logge grijze kasten, CPU's hadden niet of nauwelijks koeling nodig en qua airflow bestond dit veelal uit alleen de fan op de voeding. Toen maakt het ook niet uit of het binnenin de kast uitzag als een verwaarloosd vogelnest, vanwege alle uitbreidingskaarten en diskette/CD/tape drives had je vaak toch al een bigtower en daar paste toch alles wel in.

Toen het echter richting de tijd van Pentium 3/4 en de AMD Athlon XP en Athlon64 ging, werden pc's meer en meer mainstream, kasten werden mooier (met lichtjes, plexiglas etc.) en ze werden ook langzaam aan iets kleiner. Een 5.25" floppy drives en tapestreamers werd al zo goed als niet meer gebruikt, 3.5" was aan het uitfaseren en er bleef vaak maar 1 (of 2) CD en later DVD drives over. Maar gedurende een tijd was IDE met de platte kabels nog wel de standaard, totdat SATA langzaam aan terrein won.

In die tijd heb ik ook lopen vloeken op die IDE kabels; NET te kort of juist veel te lang, vaak nog ouderwets lelijk grijs terwijl de rest van de kast en componenten al heel wat hippere kleuren hadden en kasten kregen meer mogelijkheden voor cablemanagement... maar ja dat was voor die IDE kabels zowat niet te doen. Ik was toen al maar wat blij toen bepaalde moederbord fabrikanten wat modernere/mooiere IDE kabels meeleverden. Sommigen hadden ze in de kleuren rood, blauw of zwart, anderen hadden de kabels voorzien van een ronde sleeve over het middelste gedeelte waardoor het beter weg te werken was.

Voor mijn oude builds vind ik het juist nog mooi/nostalgisch al die platte grijze kabels, voor de iets wat nieuwere builds ben ik toch blij dat ik in ieder geval de optie heb om voor SATA kabels te gaan. Dit alhoewel zelfs in mijn Athlon64 WinXP builds ook nog (deels) IDE devices gebruik (IDE DVD spelers en HDD's), maar dan wel met wat modernere/nettere kabels. Ik zal binnenkort een keer wat foto's hier plaatsen van die builds.
Precies de reden waarom ik in al mijn builds zoveel mogelijk kabels aan het sleeven of wegwerken ben. :) hoe oud ze ook zijn, ze hebben er allemaal baat bij. (Zie mijn signature voor foto’s)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

IMHO viel dat goed mee. Grote voordeel van platte kabels is dat je ze achter het PCB langs kon leiden. Bij de laatste generatie borden waar IDE poorten vaak aan voorzijde van moederborden zaten was voordeel daarvan beperkt, anders dan dat je overtollige lengte onder het moederbord kon parkeren, maar bij oudere systemen waar je vaak een ISA of VLB controller onderaan moederbord had, kon je daarvandaan makkelijk onder hele lengte van moederbord leiden en zo gebied boven je moederbord geheel vrijhouden. Tbh vond ik niet-modulaire voedingskabels lastiger weg te werken...

[/quote]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

InjecTioN schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:04:
[...]

Precies de reden waarom ik in al mijn builds zoveel mogelijk kabels aan het sleeven of wegwerken ben. :) hoe oud ze ook zijn, ze hebben er allemaal baat bij. (Zie mijn signature voor foto’s)
Als je met ATA33 of ouder werkt, kun je de mooie IDE-kabels ook dubbel vouwen. Dan nemen ze al de helft aan ruimte in. In vieren is nog mooier, en komt al in de buurt van sleeved. En met een tie-wrap houd je ze nog netjes bij elkaar ook!
Bij ATA66 of sneller (de 80-ader-kabel) zou ik daar voorzichtig mee zijn, er zitten niet voor niets 40 loze draadjes tussen de rest om interferentie te voorkomen.

Toch zijn mijn builds niet altijd even schoon qua bekabeling.... ook ik vind het 'cumbersome' werkenmet die brede kabels zijn charmes hebben. Wel probeer ik dan de kabels bij elkaar te binden om een beetje luchtstroom te behouden... of het nu wel of niet noodzakelijk is in een 386, kwaad kan het niet :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

[...]

Ik heb in mijn Pentium 1 nog IDE kabels waarvan ik zelf de ribbon voorzichting in stroken sneed en met een tiewrap bij elkaar bond als primitieve 'rounded kabel'.
Daarna vrij vroeg al echte ronde besteld, die krengen heb ik toen mee besteld met een inkoopactie bij FrozenCPU in de VS omdat ze amper/niet in Nederland te krijgen waren nog :9~

Platte IDE kabels waren op een gegeven moment wel te toen qua wegwerken toen fabrikanten de aansluitingen vertikaal aan de rand van het bord gingen maken :)

Helaas ging de floppy aansluiting toen steeds vaker naar de onderkant van het bord en die kabels waren écht altijd te kort :(

Floppy drive (3,5") heb ik nog relatief lang gebruikt omdat dat de makkelijkste manier was op op school bestanden uit te wisselen met thuis en omdat ikv aak videokaartbiossen flashte O-)

PATA HDD's had ik er bij de overstap naar een nForce 2 bord er al uit en voor de brander had/heb ik mooie rounded kabels maar die ging er relatief vroeg uit :)

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Josefien schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 13:09:

Te korte kabels. +1 herkenbaar. Ik heb hier volgens mij de bigtower die ik heb wel eens gepost. Need I say more :+
Ooit eens ergens wat lange zelfgemaakte flatkabels tegengekomen. Dacht dat dat wel zou werken. Dat deed het ook: het hielp om mijn moederbord naar de eeuwige mobovelden te helpen :+
Gelukkig nog garantie, dus gefixt. Added bonus: Van een Mirage (?) moederbord naar een Abit gegaan :*)

* The Eagle was toen wel even uitgeprutst en hield het netjes bij de bijgeleverde flatcables :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Ik heb nog een heel stel van die über-lange flatcables in gebruik, van dik een meter lang en discutabel of het binnen specs valt. Voor een 486 is het toch niet zo belangrijk of het signaaltje een halve nanoseconde eerder of later aan komt :P

Vaar voor een big tower met de CDROM bovenin is het ideaal wat langere kabels te hebben! En toevallig ben ik fan van bigtowers!

Ik meen ook dat er verlengkabels voor zijn uitgebracht destijds, maar ik heb ze nooit zelf in handen gehad.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Die verlengkabels bestaan nog steeds. Als je er eentje wilt is ie voor 7 usd ex verzendkosten van jou: https://www.amazon.com/40...nsion-Cable/dp/B005IQWH98

Overigens bestaan er ook koppelstukken male-male, zodat je de kabels aan elkaar kunt koppelen. Ook nog gewoon te koop :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:00
Paar oude kaartjes in box frames gezet.
Die heatsink op de 2e kaart van boven is een jeugzonde maar houd de herinnering levend.
Nu nog een plek vinden voor mijn andere meuk, vroger waren de kaarten een stuk kleiner maar het plezier minstens zo groot.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C6CX0BdFFudPqUKQ-Qvq2Qk0l2M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MEmPDGzkGHc8ophoHs36ywoG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zanac-ex schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 18:55:
Paar oude kaartjes in box frames gezet.
Die heatsink op de 2e kaart van boven is een jeugzonde maar houd de herinnering levend.
Nu nog een plek vinden voor mijn andere meuk, vroger waren de kaarten een stuk kleiner maar het plezier minstens zo groot.
[Afbeelding]
Matrox fan? ;)

Mooie Parhelia - en ik snap de heatsink op de M3D ook goed - die dingen werden heet :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Zanac-ex schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 18:55: vroger waren de kaarten een stuk kleiner maar het plezier minstens zo groot.[Afbeelding][/URL]
Minstens net zo groot? Kleiner, goedkoper en veeeeel meer plezier :+

Leuk idee trouwens om oude kaarten in een lijst te doen!! :)

Gabriël AM5

Pagina: 1 ... 23 ... 80 Laatste