Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 22 ... 80 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-05 19:23
sapphire schreef op zondag 13 februari 2022 @ 21:26:
[...]

Dat vraag ik mezelf sowieso af wat ik met die machines moet en idem wat mensen hier er mee doen O-)
Haha ja.... Als ik het probeer uit te leggen aan familie/collegas/vrienden kijken ze me ook een beetje vreemd aan haha.

Voor mij is het puur nostalgie om met name met oude hardware iets te bouwen wat vroeger onbetaalbaar was en waar je nu voor tientjes mee kan experimenteren :)

Als ik ooit een mooie studeerkamer heb wil ik de machines mooi netjes neerzetten als oranamenten. Het is toch al iets war ik vanaf m'n 10e echt interessant heb gevonden. Als ik toen geweten had dat ik het nu nog steeds interessant zou vinden had ik m'n oude builds nooit weg gedaan. Wel blij dat ik m'n Laser XT/3 en Olivetti M240 altijd heb bewaard. Daar is het allemaal mee begonnen! :)

Vraag me ook af of ik over 20 jaar m'n Intel i7 920 of i7 4790k zo ga missen als die oude vergeelde bakken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

FunFair schreef op zondag 13 februari 2022 @ 21:23:
Een tripple boot nog wel :) dat heb ik nog nooit gedaan. Wat ga je met die machines doen?

Windows 2k heb ik nooit echt warme gevoelens voor gehad. Altijd veel gedoe gehad met drivers in het begin en tegen de tijd dat het stabiel werkte kwam XP al op de markt met z'n candy look die helemaal hip and happening was :p
Hier exact andersom: XP gaf weinig tot geen meerwaarde boven 2k, leverde teletubbie-look die ik toch vreselijk vond en als eerste uit wilde zetten - en verder kreeg je vooral meer overhead erbij. Enige concrete voordeel van XP in de begindagen was een snellere boot.

Ben pas veel later toen 2k support weg begon te vallen naar XP overgegaan.

Daarom draai ik ook 2k op mijn 2000-2002 systemen (vooral dual P3 bakken) :7

Dat gezegd, merk wel dat ik ze nauwelijks aan zet, aangezien vrijwel alles wat kan draaien op die systemen ook gewoon draait op m'n Windows 10 desktop. Begin hoe langer hoe meer te denken dat ik eens de hobbykamer uit moet mesten :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henk717
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-05 02:23
[quote]FunFair schreef op zondag 13 februari 2022 @ 21:23:
Een tripple boot nog wel :) dat heb ik nog nooit gedaan. Wat ga je met die machines doen?
[...]

Voor mijn Retro PC heb ik zelfs 5 partities (maar nog niet allemaal in gebruik) gezien het thema van de PC is om meerdere tijdperken te kunnen benutten en te kunnen experimenteren met verschillende tijdperken aan software gezien ik altijd meer een passie voor software dan voor hardware heb gehad en mijn retro PC dus vooral een krijg ik de software en hardware op elkaar afgestemd uitdaging was.

In mijn geval is de boel als volgt :
- Windows 7 in 64-bit, mijn lievelings 64-bit systeem en perfect als je nog wel gebruik wilt kunnen maken van steam en online wil kunnen gamen. Door de snellere netwerk drivers ook een van mijn goto's om de andere partities van bestanden te voorzien.
- Windows XP 32-bit, hier komt de PC het meest tot leven. De games werken meestal het beste op XP, alle hardware werkt hier naar behoren (Het enige systeem waar ik letterlijk voor alles drivers heb geïnstalleerd)
- Windows 98, hier is het geheugen gelimiteerd tot 512MB en staat tijdens het gebruik van Windows 98 mijn ESS Solo-1 uit zodat deze geen IRQ conflicten heeft met de Soundblaster Audigy. In MS-Dos modus is dit andersom.
- Linux, ik zoek nog een leuke distributie om hier op te gaan zetten. Oorspronkelijk wou ik AEROS toevoegen om van mijn retro PC ook een amiga te maken maar deze werkt helaas niet lekker op mijn GPU. Nu zit ik te denken aan Knoppix.
- Gemodde MS-Dos 7.1 /Windows 3.11 op FAT16, dit kan oudere games draaien die geen FAT32 ondersteunen. Via CPUSPD kan ik de machine genoeg vertragen voor zelfs de oudste 8086 DOS games. (Enkel bij Windows 3.11 moet ik inleveren op de GPU, de rest werkt gezien mijn ESS Solo-1 werkt binnen Windows 3.11 ik moest enkel de driver veranderen zodat deze een werkende setup had.)

Dit alles wordt aangestuurd met een :
- AMD Athlon 64 X2 4200
- ASUS A8V (Via moederbord met socket 939, via is in dit geval heel essentieel voor mijn build want die ondersteunden toen nog de PCI soundblaster emulatie die de rest al had laten vallen).
- Nvidia 6800GT (Werkt op Windows 98 tot Windows 10 met geweldige VESA compatibiliteit maar beperkte game compatibiliteit in Windows 98)
- Voodoo 2 (Hier mee heb ik DOS glide acceleratie en vul ik het gat in Windows 98 op)
- Soundblaster Audigy 1 (Niet de 2, daar ontbreekt een essentiele tool voor in dos die de mixer aan zet zonder dat het me een IRQ kost)
- ESS Solo-1
- NEC 2500A met de gemodde Herrie firmware, dus region free, onofficiele dual-layer support en betere brandstrategien gemaakt door een mede tweaker in die tijd.
- Oude IDE WD schijf van 300GB (Weet niet welke, had hem over uit een oude PC)
- 4GB DDR-400
- OCZ SATA SDD van 128GB
- NEC 3,5" floppy drive

Om het geheel goed te laten werken leun ik op CPUSPD voor de juiste snelheden in dos, en een tool die de audigy enkel aan zet als mixer zodat die het geluid van de DVD speler en mijn ESS mixt. Ik gebruik dit in een vergelijkbare setup als de Voodoo kaarten waar mijn ESS Solo-1 is doorgelust naar de AUX-In poort. En de Windows 98 Memory Burn driver binnen 98 en DOS om het geheugen te beperken.

De SATA controller schaad mijn compatibiliteit in DOS enorm dus de bootrom hier van staat permanent uit, hier werk ik in Windows XP en 7 weer omheen via Primocache die vervolgens de SSD als caching drive gebruikt voor de partities op de IDE HDD.

Het hele project is inmiddels groot en deels af en het was enorm leuk om te bouwen gedurende het afgelopen jaar. Veel van opgestoken, drivers gemod, firmware geflasht en mijn eigen dos floppy gebouwd die ik eerder heb gedeeld.

Nu wil ik door met rand apperatuur, ik heb recent new-old-stock TDK floppy's kunnen kopen uit nederland (De verkoper heeft nog als er meer interesse is) die in goede staat zijn. En wil nu door met de midi kabels voor mijn geluidskaart zodat ik dit kan aansluiten op een raspberry pi 3 die kan functioneren als MT-32. En nog een leuke gameport gamepad voor DOS zien aan te schaffen. Zit te denken aan een sidewinder maar er is wellicht iets beters.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:28

sapphire

Die-hard pruts0r

FunFair schreef op zondag 13 februari 2022 @ 21:34:
[...]

Haha ja.... Als ik het probeer uit te leggen aan familie/collegas/vrienden kijken ze me ook een beetje vreemd aan haha.
Dat geld met heel veel meer dingen in de computerhoek :+
Voor mij is het puur nostalgie om met name met oude hardware iets te bouwen wat vroeger onbetaalbaar was en waar je nu voor tientjes mee kan experimenteren :)

Als ik ooit een mooie studeerkamer heb wil ik de machines mooi netjes neerzetten als oranamenten. Het is toch al iets war ik vanaf m'n 10e echt interessant heb gevonden. Als ik toen geweten had dat ik het nu nog steeds interessant zou vinden had ik m'n oude builds nooit weg gedaan. Wel blij dat ik m'n Laser XT/3 en Olivetti M240 altijd heb bewaard. Daar is het allemaal mee begonnen! :)
Ik ben met gedeeltelijk dezelfde motivatie er ooit ingerold.
Ik was begeleider in de gehandicaptenzorg en we kregen ooit eens een paar oude desktops tegen bij een klus die we mee mochten nemen. Deel hebben cliënten toen gesloopt onder het mom van "het is toch ouwe meuk". Één desktop kunnen redden en die wat opgeknapt om te alten zien dat je met "ouwe meuk" ook nog wel wat leuks kon en die voorzien van een videokaartje en aan de TV gehangen en daar hebben we nog bijna een jaar lang NFSU 2 op gespeeld in de loze uurtjes :+

Toen ene Asrock K7S42G oid met een Athlon XP en 2x512MB ram voor €5 op MP gescoord en toen is het balletje gaan rollen.
Afgelopen jaren heul, veul spullen gehad, gevonden, gekocht en verkocht. Onder andere van die dingen die jij zegt, voor €10 een FX-55 proberen is natuurlijk wel leuk omdat die vroeger onbetaalbaar was 8)
Idem met een DFI nF4 lanparty met een Opteron 175 en 6600GT in SLI (CPU was €20 en de DFI PC €25 :+).
Enige waar ik nog een beetje spijt van heb dat ik hem weg gedan heb is een Asus A7N8X maarja die lag ook maar te liggen en kreeg er een nette prijs voor en een beetje de Asrock 939dual-SATA2. Die laatste had ik half gesloopt dus eigen schuld maar S939 met AGP en PCIe was wel erg handig om te rommelen en testen :9

Athlon XP is voor mij pure nostalgie, mijn eerste eigen PC'tje heb ik toen zitten wachten tot de AXP uit kwam en een Asus A7V266-E, Athlon XP 1600+ Palomino, Asus GF2 TI, 256MB DDR ram!!! en een 17" monitor gekocht. Koste me 3000 gulden, zelf bij elkaar gespaard en zo trots als een pauw, beetje jammer als je dan wat van die jongens in je omgeving hebt die dat dan zien en bij papa en mama gaan huilie, huilie doen en dan gewoon een nieuwe PC krijgen (jeugd trauma :+ )
Daarna begon het tweaken en jaren rondgehangen in Die-hard Overclocking en mijn liefde voor Athlon XP's en de Radeon 9700 opgedaan.
Grote droom is nog een DFI nFII Infinity (of lanparty) te vinden en eigenlijk weer een watergekoelde setup bouwen. Realistisch gaat dat nooit gebeuren maar dat hoeft ook niet.
Realistischere en bruikbaardere wenslijst is nog steeds een Asus GF 2 TI en een high-end socket A cpu koeler. Eventueel nog een Geforce 3 en 4 ofzo uit nostalgische overweging.

S939 vond ik eigenlijk te nieuw, alles wat ik daar op draaide draait ook op W10 nog. De MSI K8N Neo2 uitgezonderd, want AGP met een A64 is een leuke extra speel combi en mooie herinneringen aan dit bord.
Ooit met mijn toenmalig beste vriend een weekendje HCC gedaan en hij kwam thuis met dus een K8N Neo 2 Platinum, A64 3500+, 4x512MB ram en een 6800GT. Dikke sh*t die tijd en wij natuurlijk helemaal trots dus bij hem thuis direct inbouwen natuurlijk. Chieftec bigtower op z'n kant maar ik was niet helemaal lekker die dag maarja HCC he dus niet zeuren..... Alles in gebouwd en ik kots bijna de hele PC vol, we weten niet wie er witter zag, ik of die vriend van de schrik :+
Vraag me ook af of ik over 20 jaar m'n Intel i7 920 of i7 4790k zo ga missen als die oude vergeelde bakken.
Zou zomaar kunnen, ik heb al 2x op punt gestaan om toch niet een Phenom II X4 955 setupje te maken omdat ik daar ooit ook zó tevreden mee was.
Maarja nóg meer troep :X

En wat doe ik er uiteindelijk mee...

Mijn oude Pentium MMX was onze eerste gezins PC dus die gaat gewoon niet weg. W98 is een draak maar als die werkt speel ik er een spel op wat mijn broertje en ikv roeger deden en dan na een half uur ben ik er weer klaar mee :+
AXP setup speel ik af en toen Unreal Tournament 2003 op met alle mods die ik vroeger had (eigen skins, extra landjes, ect.)
Daar komt ook de naam Sapphire vandaan overigens ;)
https://unreal.fandom.com/wiki/Sapphire

Op de middelbare school ook jaren rondgelopen met een UT logen op m'n rugtas en m'n favo taunt "Die bitch!"
Werd niet altijd gewaardeerd :+

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:35

BlueTooth76

Let the sun shine!

Een heerlijk "retro weekje" achter de rug.

Inmiddels ook voor mezelf een P4 systeem met Windows XP aan het samenstellen. Vond gisteren een Prescott 3GHz in de stapel. Daarnaast een Zalman CNPS7000B-Cu LED uit de rommelbak weer netjes gemaakt.

Systeemkast wordt een hagelnieuwe wit-beige Casetek C1018. Niet direct een kast die ik in die periode nieuw gekocht zou hebben maar op zich wel een slim ontworpen kast, zo kan je het hele frontpaneel wegscharnieren en dat geldt ook voor 2 casefans die niet in het zijpaneel zitten maar in 2 scharnierende brackets, zodat kabels kunnen blijven zitten.

Moederbord wordt 1 van de P4P800 stapel en qua geheugen zijn er wat 512MB / 1GB CL2 modules onderweg.
Videokaart zal wisselen, heb diverse kaarten waar ik wat mee wil prutsen, dus alles tussen een 9800 Pro en een X1950.

Waarom geen P4C800? Die heb ik niet liggen ;(

Op dit moment m'n stapel harddisks aan het testen op de Asrock testbank, enkele schijven tikten, 1 begon wat vreemd te ruiken. 2x Maxtor 120 tot 200GB moet wel genoeg zijn voor zo'n bak.

Geluidskaart wordt een SoundBlaster Live 5.1 Digital.

Nu is een P4 voor mij eigenlijk nog niet retro genoeg maar het plan is om ergens in het voorjaar een Battlefield 1942 / 2 (en nog wat andere games uit die tijd) LAN-party te houden en dan moet je natuurlijk wel met tijdcorrecte hardware komen :)

[ Voor 16% gewijzigd door BlueTooth76 op 14-02-2022 10:13 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:34
BlueTooth76 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:55:
...

Nu is een P4 voor mij eigenlijk nog niet retro genoeg maar het plan is om ergens in het voorjaar een Battlefield 1942 / 2 (en nog wat andere games uit die tijd) LAN-party te houden en dan moet je natuurlijk wel met tijdcorrecte hardware komen :)
Ach, ligt er maar aan hoe en wat je als "retro" bestempeld. Voor mij vallen Pentium 4 en Athlon64 systemen daar wel onder, zeker als het nog systemen zijn van voor de lancering van PCIe. De Pentium 4 en Athlon64 cpu's zaten net op die grens, waarbij de eerdere cpu's uit die reeks nog geen PCIe ondersteuning hadden en latere wel.
Voor mijn gevoel zit de grens dan ook meer rond de Core 2 Duo release; totaal nieuwe architectuur, veel betere performance, PCIe als standaard. Rond deze tijd kwam ook Windows Vista uit die, of in ieder geval diens opvolger Windows 7, ook een hele verandering was t.o.v. 98SE en XP.

Heb zelf een redelijk arsenaal aan retro pc's, sommigen volledig operationeel, anderen in aanbouw. De meesten (en mijn inziens mooiste builds) zitten rond het P4/Athlon64 tijdperk, maar heb er ook een op s1366/Win7 basis en veel oudere (IBM 286, meerdere 486's, Pentium 1, Pentium 2, Pentium 3). Zoals gezegd zijn de meest uitbundige systemen die van rond het Athlon64 tijdperk, wil hier wel wat foto's delen, alleen weet niet of dat op prijs gesteld wordt (aangezien het net wat nieuwer is dan datgeen waar het topic oorspronkelijk voor bedoeld was).

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Moi_in_actie schreef op maandag 14 februari 2022 @ 10:41:
[...]

Ach, ligt er maar aan hoe en wat je als "retro" bestempeld. Voor mij vallen Pentium 4 en Athlon64 systemen daar wel onder, zeker als het nog systemen zijn van voor de lancering van PCIe. De Pentium 4 en Athlon64 cpu's zaten net op die grens, waarbij de eerdere cpu's uit die reeks nog geen PCIe ondersteuning hadden en latere wel.
Voor mijn gevoel zit de grens dan ook meer rond de Core 2 Duo release; totaal nieuwe architectuur, veel betere performance, PCIe als standaard. Rond deze tijd kwam ook Windows Vista uit die, of in ieder geval diens opvolger Windows 7, ook een hele verandering was t.o.v. 98SE en XP.

Heb zelf een redelijk arsenaal aan retro pc's, sommigen volledig operationeel, anderen in aanbouw. De meesten (en mijn inziens mooiste builds) zitten rond het P4/Athlon64 tijdperk, maar heb er ook een op s1366/Win7 basis en veel oudere (IBM 286, meerdere 486's, Pentium 1, Pentium 2, Pentium 3). Zoals gezegd zijn de meest uitbundige systemen die van rond het Athlon64 tijdperk, wil hier wel wat foto's delen, alleen weet niet of dat op prijs gesteld wordt (aangezien het net wat nieuwer is dan datgeen waar het topic oorspronkelijk voor bedoeld was).
Dat is ook weer zo.

'Retro' zal voor iedereen wat anders betekenen, als je in 1992 geboren bent ben je met andere systemen opgegroeid dan wanneer je in 1976 bent opgegroeid.

Voor mij is het vooral 80's en 90's wat interessant is maar nu ik met die P4 bezig ben is dat toch ook wel weer erg leuk. Heb vooral begin 00's nog veel gegamed en een stabiel systeem met Windows XP hebben uit die periode is toch wel interessant.

Over 15 jaar kijk ik er vast weer anders naar en heb ik spijt dat ik m'n P5B en P5K borden niet meer heb ;)

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moi_in_actie
BlueTooth76 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:24:
[...]
Over 15 jaar kijk ik er vast weer anders naar en heb ik spijt dat ik m'n P5B en P5K borden niet meer heb ;)
Dat gevoel ken ik. Van mijn eigen computers van vroeger als kind had ik de meesten nog, maar mijn allereerste eigen pc (een Siemens Nixdorf PCD-4H 486 systeem) helaas niet meer. Die is ooit naar de stort gebracht, zonde achteraf gezien, had graag zo'n machine gehad maar nu zijn die dingen zeer zeldzaam en belachelijk duur (prijzen tussen 500 en 2500 euro zijn vreemd). Gelukkig had ik van mijn tweede pc, een Pentium 1 100Mhz, wel nog alles op de kast na (ouderwetse bigtower). Deze machine draait dan ook weer, in een soortgelijke toren.

Van de pc's daarna heb ik sommigen wel nog, anderen weer niet. Omdat ik tegenwoordig meer met deze hobby bezig ben, en nu achteraf ook "spijt" heb van b.v. het weg doen van zo'n 486 systeem, denk ik iets meer na alvorens ik "oude" hardware helemaal afdank/verkoop.

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henk717
Moi_in_actie schreef op maandag 14 februari 2022 @ 10:41:
[...]

Ach, ligt er maar aan hoe en wat je als "retro" bestempeld. Voor mij vallen Pentium 4 en Athlon64 systemen daar wel onder, zeker als het nog systemen zijn van voor de lancering van PCIe..
Het is inderdaad heel persoonlijk wat we retro vinden of niet. Voor de een is het een 32-bit processor, en voor iemand anders wellicht het ontbreken van UEFI gezien die systemen inmiddels ook weer 10 jaar oud zijn.

Persoonlijk trek ik de retro grens bij de standaarden die op het moederbord aanwezig zijn die iets moeten kunnen ondersteunen dat mijn moderne PC's niet kunnen. Dus denk aan Windows 98 ondersteunig, AGP, seriele en parralelle poorten op de achterkant, etc. Een retro PC kan wat mij betreft altijd software en hardware ondersteunen die in het huidige tijdperk niet meer zou werken.

Mijn eigen processor is bijvoorbeeld wel weer na de lancering van PCIe of kan in dat geval wel in een dergelijk bord worden gebruikt. Het bord zelf is een van de latere AGP borden met nog ondersteuning voor oude ISA features op de PCI sloten. Dus in mijn ogen volledig retro. De pcie nvidia moederborden uit dat tijdperk daar in tegen ondersteunen modernere hardware met PCIe, 98 ondersteuning is matig en de standaarden toch al weer moderner dus dat bied mij niets dat mijn oude UEFI PC die XP ondersteund niet bied en is daarom niet interresant.

Maar voor iemand die enkel met XP is opgegroeid kan ik mij voorstellen dat het beschikken over Windows XP ondersteuning iets al retro maakt en 98 minder nostalgische waarde heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:54

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

FunFair schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 17:32:
[...]

Schijnbaar maakt SimCity gebruik van een 8087.
Ik heb die proberen te installeren in m'n Olivetti m240, maar die weigert te booten met co-processor (heb er 2 getest) ondanks dat de dipswitches goed staan.

Wellicht moet er een specifiek merk 8087 op oid. Hè. Het getest i.c.m. een NEC v20.
Ja, Simcity is inderdaad een van de weinige games die er iets mee kan :P
Verder had je uiteraard software als Lotus 123 die daar mee overweg kon, een paar vroege CAD programma's en wat meer obscure software. Maar dat geldt ook voor EMS natuurlijk: de meeste software t/m een 386 computer gebruikt enkel basis ram :P

Het type 8087 zou niks mogen uitmaken... Of je nu een 8088, 8086, V20 of V30 draait... allemaal horen ze een 8087 te slikken. Als de switch opties verkeerd zijn omschreven of je hebt vieze contacten heb je natuurlijk weer andere uitdagingen.
Die van mij is een Intel, en staat in mijn Model 30 vaast een NEC V30 CPU :P
PD2JK schreef op zondag 13 februari 2022 @ 13:29:
De 286 miste nog een geluidskaart. Een AdLib/OPL2 kaartje was meer period correct geweest, maar een Philips geluidskaart in een Philips bak heeft ook wel z'n charmes. Dus is het deze geworden;
[Afbeelding]
plaatje des internets
OPTi 929 is PnP, de 286 not so much, maar dit moeten we wel aan de praat zien te krijgen toch? De Siemens 80286@12.5 krijgt het nog zwaar...
Maar dat had ie het toch al met de WD90C31.
(...)
Inderdaad een leuke kaart die een 286 goed kan voorzien :) en wat betrreft het zwaar krijgen: dat ligt er maar net aan welke software je gebruikt. Een 8086 met Sound blaster 2 is ook een prima combi in spelletjes als Prince of Persia. Maar als je een 286-12 gebruikt met software die eigenlijk bedoeld is voor een 16MHz of een 386-25... Dat wordt spannend ja! Sowieso is Unisound een goede start zoals dion_b al zegt. Die slikt zelfs een ESS kaart in mijn 286 op een 8b slot (uiteraard zonder hoog DMA).

En de hamvraag: wat is retro?
Ja, voor mij is dat eigenlijk alles van vóór 2000. Maar ik betrap me er ook op dat ik tusen mijn hobby-meuk een paar snellere Coppermines van nà 2000 heb... en zelfs een Athlon 2800 en wat Pentium 4 478 spulletjes.

Mijn voorkeur ligt stiekum wel op 3 punten: XT-kloontjes (incl IBM Model 30), de 486 en Super7 (6x86MX / MII en K6 2/3/+, Pentium MMX met FSB van 100 valt daar ook onder voor mij).

En in een opslag heb ik nog wat speelgoed dat nu nog veel te nieuw is om retro te zijn: een batterij aan Fujitsu en HP computers uit het core2 tijdperk. De baas wilde liever dat ik twee uurtjes eigen tijd gebruikte voor verplaatsen naar mijn eigen opslag, dan twee uurtjes betaald niet-productief onder werktijd naar de oud-ijzerboer rijden :P

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
henk717 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 12:03:
[...]

Maar voor iemand die enkel met XP is opgegroeid kan ik mij voorstellen dat het beschikken over Windows XP ondersteuning iets al retro maakt en 98 minder nostalgische waarde heeft.
Mijn pc ervaringen begonnen met MS-Dos en Windows 3.11, alleen voor mij waren de jaren van het Windows 95 tijdperk t/m Windows XP de hoogtij dagen, met daarbinnen verschillende memorabele hoogtepunten. Mijn eerste eigen 486 pctje, zodat ik niet meer de hele tijd bij mijn vader hoefde te bedelen om Tetris te spelen, verhaaltjes te schrijven of tekeningen te maken in Paintbrush.
Later in de periode van mijn Pentium 1 machine met Win95 erop Red Alert en Rollercoaster Tycoon spelen, maar ook dagen vol besteden aan van die cd-roms met 200, 300 of 600 spellen erop met games als Hocus Pocus, Wacky Wheels, Wolfenstein3D enzovoorts. Uren zoeken naar een leuke game en die dan ook nog werkte (game was brak, drivers die misten, GPU of geluidskaart die niet werd ondersteund). In die tijd ging ik ook met mijn vader en oom mee naar de HCC dagen in het MECC in Maastricht, daar kwijlend kijken naar alle nieuwe hardware en software, nog een 32 of 36 speed Philips cd-rom speler daar weten te scoren (wat destijds het snelste van het snelste was).

En ja het Windows XP en de Athlon64 tijdperk staat bovenaan mijn lijstje, vanwege de games die toen uitkwamen en omdat ik men name in die tijd met enige regelmaat LAN party's had; van kleine LAN's bij iemand thuis met 2 of 3 personen, tot grotere bijeenkomsten van guilds/clans met 50+ mensen of de echt grote georganiseerde LAN's zoals Campzone. Die tijd ook echt heel veel (te veel) tijd aan gaming besteed, met games zoals de al wat oudere Red Alert Aftermath, Starcraft en de toen wat nieuwere games zoals Quake 3 Arena, Unreal Tournament 2004, Serious Sam, Grand Prix 4, Dungeon Siege en ga zo maar door :P

Het tijdperk van zeg 1995-2005 vind ik vanuit een gaming perspectief het leukste, waar mijn pc builds ook heel opvallend/flashy zijn (grote Zalman koelers of Thermaltake BigWater, CCFL verlichting etc.), de periode van de 286ers t/m Pentium 1 vind ik met name leuk vanwege het echt ouderwets hobbyen en sleutelen, klooien met de DMA/IRQ settings, het handmatige werk in MS-Dos met drivers e.d. In die periode waren, mijn inziens, computers ook nog iets heel bijzonders, bijna niemand die ik kende had er toen al een thuis. Mijn vader en oom hadden vanwege eigen interesse en met name hun werk wel al jaren computers, maar in die vroege jaren maakte vrijwel iedereen op de basisschool een werkstuk nog met de hand op papier, of soms op een typmachine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henk717
@Moi_in_actie Daar kan ik me helemaal in vinden wat games betreft, voor mij is 2004/2005 ook het goude jaar wat games betreft. Games waren toen echt goed en voelde precies goed aan. Heb nog nooit prettigere race mechanics gehad dan in Need for Speed Most Wanted. En qua shooters was het nog allemaal een stuk sneller. De hectiek van Unreal Tournament is veel leuker dan je wapen kwijt zijn als je sprint, lage time to kill, en verplicht moeten scopen. Je kunt merken dat in die tijd shooters echt voor muis en toetsenbord werden gemaakt en ze later trager werden om het met een controller nog speelbaar te houden.

En dan wat jaren terug vind ik de racing games weer te nep aanvoelen, maar heb je wel nog meer goede shooters en strategy games. Of de hele goede platformers binnen DOS.

Precies hierom heb ik voor hardware uit 2005 gekozen, snel genoeg voor crysis en F.E.A.R. maar oud genoeg om van alle voorgaande tijdperken te genieten.

En het software stuk vind ik nog wel het leukste, in mijn geval is het echt alles in een. XP was makkelijk die is modern genoeg om zomaar te werken. Maar ga je zo ver terug als dos heb je inderdaad een uitdaging met de drivers en IRQ's. Ik zoek overigens nog een tool die de PC kan vertragen en dan automatisch na een korte tijd weer versneld zodat die snel genoeg is om games te starten die moeite hebben met een snelle frontside bus maar vervolgens wel soepel spelen.

[ Voor 20% gewijzigd door henk717 op 14-02-2022 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Mijn insteek was om de focus op Windows XP te leggen, met als reden dat het net nieuw genoeg is om de wat latere games goed te draaien (DirectX compatibility) en met name was LAN gaming een stuk verbeterd t.o.v. 95 en 98 (elkaar kunnen vinden op het netwerk, shares opzetten e.d.). Daarbij had je met Windows XP wel nog support voor het IPX protocol, iets wat bepaalde oudere games vaker gebruikten. Met wat rare tooltjes (IPX wrappers) kon je dergelijke games onder Windows 7 soms nog wel draaiende krijgen, maar lang niet altijd.

In dat opzicht was mijn initiële keuze voor een retro-pc duidelijk: een met Windows XP en dan qua hardware een die highend was voor die periode (socket 939 Athlon64 X2) zodat ik ook de nieuwste, meer veeleisende games uit die tijd goed kan spelen. Gaandeweg ging ik van 1 enkele retro pc naar 2, 3 en nu al een stuk of 7, waarbij mijn doel is om van elke "serie" minimaal 1 exemplaar te gaan samenstellen; een IBM 286 met IBM Dos, een 386/486 met MS-Dos en Win3.11 of Unix, een Pentium 1 met Win3.11 of 95, P2 met Win98SE, P3 met Win98SE of 2000/Vista etc. Ik heb dan wel meerdere machines met XP/Win7, omdat die nog het meest gebruikt worden om samen met vrienden te gamen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-05 19:27
FunFair schreef op zondag 13 februari 2022 @ 21:23:
Correctie: Het was/is eigenlijk al een quadruple boot systeem, want ik had Windows 98 2nd er al op zitten!

Echter had ik de (bekende) problemen met de 2GB RAM (die ik niet wil reduceren tot 1Gb, aangezien de andere OS-en daar wel gebruik van maken).
Staat een hoop over op Internet, maar zojuist gelukkig de juiste link(s) gevonden, waardoor het probleem is opgelost.
De juiste oplossing is (volgens mij) gewoon datgene doen wat MS voorschrijft/voorschreef en dat is de sectie [vcache] in system.ini aanpassen.
Toen ik dat net als op onderstaande site staat omschreven

https://forums.anandtech....and-1-5-gb-of-ram.576884/

aanpaste naar:

MinFileCache=102400
MaxFileCache=102400

startte Windows 98 weer op en kon ik de setup voortzetten.

Ook heb ik de volgende aanpassing gemaakt in de sectie [386Enh] (die wellicht niet nodig is met bovenstaande aanpassing):

MaxPhysPage=2FFF

Ojee te vroeg gejuicht, want nu zie ik ineens een blauw scherm (volgens mij geen BSOD overigens):

" Uw multifunctionele apparaat (Standaard dubbele PCI IDE-controller) heeft enkele subapparaten.....Druk op een toets om door te gaan"

Helaas gaat hij niet door als ik op een toets druk.
Na herstarten besloot ik te starten met bevestiging van elke stap en dan kom ik iets verder in de setup maar krijg/kreeg wel errors over de volgende dll's:

C\Windows\SYSTEM\icmfilter.dll, actxpxy.dll, dispex.dll, cdfview.dll en inseng.dll

Hierna blijft hij hangen bij "Bezig met bijwerken van de systeeminstellingen" terwijl de Geschatte resterende tijd slechts 7 minuten is.

Afijn, lager dan 2000 is dus toch een probleem op dit machientje en ik ben al blij met triple boot.
Het is leuk als quadruple boot ook zou werken, maar voor Windows 98 (en ouder) heb ik nog een schuur vol andere machines liggen die het wel out of the box doen, dus dat is niet zo'n groot probleem. ;)

Wat de drivers van Windows 2000 betreft heb ik inderdaad geluk dat ik alle werkende en meest recente drivers heb gevonden, zoals ook in de screenshot van Device Manager is te zien. Het ontbreken van de juiste drivers is altijd een garantie voor vastlopen van een OS (zelfs Windows 10 loopt vast is mijn ervaring), maar dat kan de schrijver van het OS niet worden verweten (wat in het geval van MS uiteraard wél altijd gebeurt). Windows 2000 draait bij mij dus als een zonnetje. Mijn systemen met Vista en Me overigens ook! ;)

O wacht, de Windows 98 setup gaat toch door na het wegklikken van nog een hele rij dll errors. Ik ga het misschien toch vanaf scratch proberen, want ik installeerde vanaf een partitie (de CD/DVD drive wordt niet herkent door de Windows 98 setup CD) en die partitie was inmiddels gewist.
Na het negeren van alle errors is Windows 98 overigens nu wel opgestart en heb ik dus een quadruple boot systeem, maar ik ga het alsnog allemaal opnieuw (en dan beter) doen, want zoals ie nu is zal 98 niet stabiel/te vertrouwen zijn!

[ Voor 13% gewijzigd door soedesh op 16-02-2022 17:18 ]

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunFair
Voor Windows 98SE op een 1,5GB systeem gebruik ik patchmem. https://archive.org/details/PATCHMEM

Die even runnen na installatie in msdos en dan werkt het weer perfect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• soedesh
FunFair schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:29:
Voor Windows 98SE op een 1,5GB systeem gebruik ik patchmem. https://archive.org/details/PATCHMEM

Die even runnen na installatie in msdos en dan werkt het weer perfect.
Goede tip, maar in eerste instantie volg ik liever de officiële MS weg. Pas als het echt niet anders kan wil ik wel Third Party oplossingen overwegen (zoals de Kernel Update voor 2000), maar liever hou ik het zo origineel mogelijk. Ook van vanwege de mogelijke (in)stabiliteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunFair
soedesh schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:45:
[...]

Goede tip, maar in eerste instantie volg ik liever de officiële MS weg. Pas als het echt niet anders kan wil ik wel Third Party oplossingen overwegen (zoals de Kernel Update voor 2000), maar liever hou ik het zo origineel mogelijk. Ook van vanwege de mogelijke (in)stabiliteit.
Probleem met de officiële MS weg is dat je dan nog niet in safe kan booten. Iets wat met Windows 98 wel gewenst is om een foute driver te uninstallen oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henk717
Wat memory management betreft kan ik enkel de Windows 98 Memory Burn driver aanraden. Die laad als eerste in config.sys en capt je geheugen. Je hoeft dan geen verdere config tweaks of patches uit te voeren. De rest werkt met een beetje mazzel maar niet met alle drivers en niet met alle dos games. Omdat de memory burn driver echt het beschikbare geheugen capped ben je van al die problemen af.

Safe mode is dan nog wel een ding idd, maar patchmem en de burn driver kunnen worden gecombineerd indien gewenst.

[ Voor 12% gewijzigd door henk717 op 14-02-2022 17:08 . Reden: Safemode ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Voor de P4 build een Audigy 2 Platinum met wit front panel gescoord :)

Vroeger altijd willen hebben :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:06

The Eagle

I wear my sunglasses at night

BlueTooth76 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:55:
Een heerlijk "retro weekje" achter de rug.

Inmiddels ook voor mezelf een P4 systeem met Windows XP aan het samenstellen. Vond gisteren een Prescott 3GHz in de stapel. Daarnaast een Zalman CNPS7000B-Cu LED uit de rommelbak weer netjes gemaakt.

Systeemkast wordt een hagelnieuwe wit-beige Casetek C1018. Niet direct een kast die ik in die periode nieuw gekocht zou hebben maar op zich wel een slim ontworpen kast, zo kan je het hele frontpaneel wegscharnieren en dat geldt ook voor 2 casefans die niet in het zijpaneel zitten maar in 2 scharnierende brackets, zodat kabels kunnen blijven zitten.

Moederbord wordt 1 van de P4P800 stapel en qua geheugen zijn er wat 512MB / 1GB CL2 modules onderweg.
Videokaart zal wisselen, heb diverse kaarten waar ik wat mee wil prutsen, dus alles tussen een 9800 Pro en een X1950.

Waarom geen P4C800? Die heb ik niet liggen ;(

Op dit moment m'n stapel harddisks aan het testen op de Asrock testbank, enkele schijven tikten, 1 begon wat vreemd te ruiken. 2x Maxtor 120 tot 200GB moet wel genoeg zijn voor zo'n bak.

Geluidskaart wordt een SoundBlaster Live 5.1 Digital.

Bedenk je ook even wat voor voeding je er in zet. Een 9800pro vreet stroom, de rest ook. Ik kwam met een 300w FSP net uit destijds (op een zelfde soort configuratie).

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

The Eagle schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:52:
[...]

Bedenk je ook even wat voor voeding je er in zet. Een 9800pro vreet stroom, de rest ook. Ik kwam met een 300w FSP net uit destijds (op een zelfde soort configuratie).
Deze komt er in van Evercase (UK), hagelnieuw.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NMS61OY.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YU4tGGe.jpg

[ Voor 39% gewijzigd door BlueTooth76 op 14-02-2022 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

BlueTooth76 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 23:12:
[...]

Deze komt er in van Evercase (UK), hagelnieuw.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Seventeam, enkel goede ervaring hier! Zowel een 25 jaar oude als modernere voeding.
Alle componenten zitten op hun plaats, zien er groot genoeg uit en de koelribben zijn ook redelijk fors!
Voelt bijna als FSP of Delta :D

Die van jou heeft 30A op de +5v rail dus zou je ook een lagere Athlon XP mee kunnen voeden
(De 9800 pakt toch enkel de+12v rail?)

[ Voor 11% gewijzigd door Waterbeesje op 14-02-2022 23:21 ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op maandag 14 februari 2022 @ 23:20:
[...]

Seventeam, enkel goede ervaring hier! Zowel een 25 jaar oude als modernere voeding.
Alle componenten zitten op hun plaats, zien er groot genoeg uit en de koelribben zijn ook redelijk fors!
Voelt bijna als FSP of Delta :D

Die van jou heeft 30A op de +5v rail dus zou je ook een lagere Athlon XP mee kunnen voeden
(De 9800 pakt toch enkel de+12v rail?)
Hij weegt iig meer dan genoeg.
Heb een stuk of wat voedingen besteld daar een tijdje terug, dus ik kan weer even vooruit.

Heb het nooit uitgezocht of de 9800 Pro alleen 12 volt pakt.
12 volt via de molex lijkt me wel het meest logisch.

Er liggen ook nog een aantal andere kaarten (X800 / 6800GT / HD3850 / X1950) waar ik mee ga testen, dus misschien wordt het uiteindelijk geen 9800 Pro.

Heb ook wel wat "retro" 360 Watt Chieftec voedingen liggen die wel werken maar die moet ik eens goed nakijken voor ik ze inzet, misschien voor de zekerheid caps vervangen.

[ Voor 39% gewijzigd door BlueTooth76 op 14-02-2022 23:29 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twiks
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-05 10:51
Na bijna alle drivers van dubieuze sites te hebben gedownload, is er eindelijk eentje die werkt met de 9008F kaart ! TCP/IP met een 35 oude IBM model 30:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BsnmfaP9ycW7QX2NxC6XmGJ_P5Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Nfe3ainswhaKdocK3eM0kQ8t.jpg?f=user_large

Hiermee moet het een stuk eenvoudiger zijn om software op de machine te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

BlueTooth76 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 23:26:

Er liggen ook nog een aantal andere kaarten (X800 / 6800GT / HD3850 / X1950) waar ik mee ga testen, dus misschien wordt het uiteindelijk geen 9800 Pro.
Wat een jaloersmakende collectie kaarten :9

@henk717 @Moi_in_actie Ik lees net dat we aardig op één lijn zitten :Y

Bij mij is de grens ook ongeveer komen te liggen op op AGP/DDR1. Dingen als SATA zijn een luxe puur omdat ik dan Raptors kan gebruiken. Alles later is eigenlijk dusdanig modern dat het ook draait op mijn gewone PC.

A64 is een grensje want eigenlijk al gewoon te goed en werkt te soepel. AXP was gewoon nog klooien (maar niet teveel) en je kon erg veel winst halen door eea. te tunen. NAdeel is alleen die afhankelijkheid van de 5V lijn en eht vinden van geschikte voedingen daarvoor, dat is bij A64 weer makkelijker.
Ach het houd ons van de straat :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

twiks schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 23:09:
Na bijna alle drivers van dubieuze sites te hebben gedownload, is er eindelijk eentje die werkt met de 9008F kaart ! TCP/IP met een 35 oude IBM model 30:

[Afbeelding]

Hiermee moet het een stuk eenvoudiger zijn om software op de machine te krijgen.
Nou, dank je wel... Moet ik er dus ook in hebben... Nu ga ik zeker niet uit komen met mijn addons :')

- ATI VGA Wonder
- sound blaster dinges
- ems
- xt-ide
- netwerk
- Game port

En maar 3 sloten beschikbaar

Toch eens nadenken over een backplane er naast te leggen 8)7

Weet iemand nog een goedkope ibm5161 kast te staan?

[ Voor 3% gewijzigd door Waterbeesje op 16-02-2022 10:44 ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:06

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Had die ook al 16 IRQ nummers of nog 8?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:00

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Waterbeesje schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:40:
[...]

Nou, dank je wel... Moet ik er dus ook in hebben... Nu ga ik zeker niet uit komen met mijn addons :')

- ATI VGA Wonder
- sound blaster dinges
- ems
- xt-ide
- netwerk
- Game port

En maar 3 sloten beschikbaar

Toch eens nadenken over een backplane er naast te leggen 8)7

Weet iemand nog een goedkope ibm5161 kast te staan?
Als je nou 4 sloten had, dan kon je een 3Com Etherlink III gebruiken voor een (E)EPROM met XT-IDE erop geflashed. Vervolgens de gameport en XT-IDE kaart vervangen voor een 8bit-compatible multi-I/O kaart met IDE-poort en gameport.

Dan zou ik voor nu (persoonlijk) de EMS kaart eruit laten.

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:38

frapex

got r00t

...en als die sound blaster dinges over een IDE poort en gameport beschikt dan is die 8bit-compatible multi-I/O kaart ook overbodig :>.

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

PD2JK schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 11:12:
Een 8086 en 8088 heeft bij mijn weten alleen IRQ 0 t/m 7 als het goed is.

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

frapex schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 11:15:
...en als die sound blaster dinges over een IDE poort en gameport beschikt dan is die 8bit-compatible multi-I/O kaart ook overbodig :>.
Zeker waar! :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 20:13:
[...]

Mocht je dat Compaq scherm en/of IBM scherm tegenkomen zou dat wel erg gaaf zijn! :D
Psst:
https://www.marktplaats.n...3-8513002-vintage-monitor

En mocht dat niets worden, misschien heb ik ook nog iets voor je liggen O-)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

PD2JK schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 11:12:
Nee, dit zijn inderdaad enkel de lage IRQ's. Maar genoeg om 'slim' om te gaan met dingen. Bovendien zit die sound blaster CT1350b al op een lager IRQ en ondersteunt geen hoog IRQ (is 8b) :)
InjecTioN schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 11:13:
[...]

Als je nou 4 sloten had, dan kon je een 3Com Etherlink III gebruiken voor een (E)EPROM met XT-IDE erop geflashed. Vervolgens de gameport en XT-IDE kaart vervangen voor een 8bit-compatible multi-I/O kaart met IDE-poort en gameport.

Dan zou ik voor nu (persoonlijk) de EMS kaart eruit laten.
De netwerkkaart voor (e)eprom en multi-i/o kaart is wel een mogelijkheid voor de gameport ja. Maar vraagt die voor IDE niet standaard 16b adressering? Ik ken ze niet die ook IDE over een 8b slot vertalen om eerlijk te zijn... Zo ook voor een geluidskaart met IDE.

EMS is hier inderdaad ook meer een gimmick dan dat het bruikbaar is met wat ik draai :P maar ik heb een ideetje in mijn hoofd om nog een keer een uitbreiding intern te maken. Daarmee zou ik dan nog 2 a 3 extra kaartjes kwijt moeten kunnen.

En ik besef zojuist dat die soundblaster ook een game poort heeft. 8)7 :F
dion_b schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 14:10:
[...]

Psst:

Ik zal 'm eens gaan polsen!

En als het meezit komt die dikke Asus / K6-3+ set mijn kant op :D

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mocht ophalen een ding worden, dan kan ik allicht helpen want ook in A'dam.
Beter :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dion_b schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 14:28:
[...]

Mocht ophalen een ding worden, dan kan ik allicht helpen want ook in A'dam.

[...]
Wie weet zou dat ook heel welkom zijn als tussenstop :D Mocht 't zo ver komen laat ik het wel even weten in een PB.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Waterbeesje schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 14:26:
De netwerkkaart voor (e)eprom en multi-i/o kaart is wel een mogelijkheid voor de gameport ja. Maar vraagt die voor IDE niet standaard 16b adressering? Ik ken ze niet die ook IDE over een 8b slot vertalen om eerlijk te zijn... Zo ook voor een geluidskaart met IDE.
Er zijn genoeg 16bit kaartjes die geen ondersteuning hebben voor een 8bit bus. Echter zijn er ook een aantal waarbij de 16bit controllers (als ik het goed heb) een muxer op het IDE-kanaal hebben. Die vervolgens bij CPU-cycle 1 de eerste 8 bits, en bij CPU-cycle 2 de volgende 8 bits naar de bus door sturen. Onderaan de streep zou het (in theorie) net zo "snel" moeten zijn. Zo doet het project XT-IDE het tenslotte ook! (niet te verwarren met de oude standaard XT-IDE, waar refereert naar de oude XT 8bit IDE standaard.)
EMS is hier inderdaad ook meer een gimmick dan dat het bruikbaar is met wat ik draai :P maar ik heb een ideetje in mijn hoofd om nog een keer een uitbreiding intern te maken. Daarmee zou ik dan nog 2 a 3 extra kaartjes kwijt moeten kunnen.
Ik ben daar wel erg benieuwd naar! Zo ben ik ook voor mijn Commodore PC10-III aan het denken om daar zo'n oplossing voor te maken. Wegens gebrek aan een 4e ISA slot, moet ik het momenteel doen zonder NIC (nu alleen VGA, Multi-I/O en SoundBlaster Vibra). Op het moment prima te doen, omdat ik er niet zoveel op hoef te zetten. Maar het blijft een leuke extra!

[ Voor 5% gewijzigd door InjecTioN op 16-02-2022 15:16 . Reden: linkjes toevoegen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

InjecTioN schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 15:13:
[...]

Er zijn genoeg 16bit kaartjes die geen ondersteuning hebben voor een 8bit bus. Echter zijn er ook een aantal waarbij de 16bit controllers (als ik het goed heb) een muxer op het IDE-kanaal hebben. Die vervolgens bij CPU-cycle 1 de eerste 8 bits, en bij CPU-cycle 2 de volgende 8 bits naar de bus door sturen. Onderaan de streep zou het (in theorie) net zo "snel" moeten zijn. Zo doet het project XT-IDE het tenslotte ook! (niet te verwarren met de oude standaard XT-IDE, waar refereert naar de oude XT 8bit IDE standaard.)
Precies dat ja :)

De 'echte' XTA (XT-Attachment) is een standaard die bijzonder weinig is gebruikt en bedoeld was als directe 8b tegenhanger van de ATA (AT-Attachment). Een moi voorbeeld waar XTA is gebruikt is de Philips P3105 / 3120 / NMS9100.
Zowel XTA als ATA zijn niets meer dan een eenvoudige brug tussen respectievelijk de XT-bus of AT-bus (die direct aan de ISA en EISA sloten zijn gekoppeld) naar de harde schijf toe. De echte controller zit pas op de harde schijf, vaak trouwens een veredelde RLL controller tot ~2GB schijven.
Bij de oudere MFM/RLL/ESDI/SCSI was veel meer logica nodig op de controller. Maar bij MFM/RLL/ESDI waren de harde schijven ook erg 'dom' t.o.v. SCSI / XTA / ATA.

De XT-IDE die vaak wordt aangehaald als moderne oplossing is eigenlijk een complete controller die het signaal van een echte 16b ATA schijf vertaalt naar het 8b XT-bus protocol. Bovenop de vertaling van de schijf zelf naar het ATA protocol. Die vertaling maakt (grote) schijven bruikbaar op systemen die daar nooit voor bedoeld waren.

Ook niet te verwarren: het XT-IDE bios project. Deze maakt het detecteren van ATA / (E)IDE schijven en zo makkelijker en voorziet in een bios-extensie om deze opstartbaar te maken. Erg handig om:
- ATA toe te voegen aan een computer waar de bios dit niet ondersteunt
- ATA-schijven te gebruiken die groter zijn dan de bios begrijpt (denk aan de limieten van 504MB, 2GB, 8,4GB, 32GB.....)
- je geluidskaart met ATAPI ondersteuning te gebruiken om je computer op te starten van een harde schijf.

Ook leuk bij dit verhaal: een compactflash kaart is niks minder dan een ATA (EIDE) SSD met ditto controller aan boord. Via zo'n goedkoop Aliexpress convertertje spreekt deze direct met de ATbus / IDE poort.
Ik ben daar wel erg benieuwd naar! Zo ben ik ook voor mijn Commodore PC10-III aan het denken om daar zo'n oplossing voor te maken. Wegens gebrek aan een 4e ISA slot, moet ik het momenteel doen zonder NIC (nu alleen VGA, Multi-I/O en SoundBlaster Vibra). Op het moment prima te doen, omdat ik er niet zoveel op hoef te zetten. Maar het blijft een leuke extra!
Hiervoor wil ik de riser van de Model 30 voorzien van een kabel die direct aangesloten is op een tweede riser. Gewoon pin 1 met pin 1 verbonden, pin 2 met pin 2 etc.
Die tweede riser hang ik dan aan de voorzijde van de kast, met een nader te ontwerpen bracket.
Voordeel is dat deze theoretisch 3 extra ISA poortjes geeft.
Nadelen zijn dat de Model 30 voeding krap bemeten is en je met oude kaarten tegen de limieten aan loopt. En dat je geen full length insteekkaarten meer kunt inzetten.

Een verbinding met een externe behuizing met daarin een backplane zou ook een optie zijn trouwens, zoals IBM eerder met de 5161 behuizing heeft gedaan. Zoek 'm maar eens op.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Vraagje, ik heb een Diamond Monster Fusion gekregen (Voodoo Banshee dus), maar zonder fan. De heatsink zit er wel nog op (gelijmd lijkt het). Welke fan heb ik hiervoor nodig, iemand wellicht een suggestie? Op Vogons vind ik alleen iemand die er ook naar op zoek was, maar heeft er geen een werkend kunnen krijgen for some reason...

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Sp33dFr34k schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 19:59:
Vraagje, ik heb een Diamond Monster Fusion gekregen (Voodoo Banshee dus), maar zonder fan. De heatsink zit er wel nog op (gelijmd lijkt het). Welke fan heb ik hiervoor nodig, iemand wellicht een suggestie? Op Vogons vind ik alleen iemand die er ook naar op zoek was, maar heeft er geen een werkend kunnen krijgen for some reason...
Zelf zou ik kijken naar iets dat stil en betrouwbaar is, Noctua, bequiet, oid.
Gimmick is, dat de meeste fans 12v zijn en deze kaart een 5v fan wilt hebben.

Zie ook deze foto:
http://www.amoretro.de/wp...fx_voodoo_banshee_pci.jpg
Hierop valt de fan extra op met het label.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

@Waterbeesje ah goeie, thanks. Noctua heeft 5v fans, die maar eens checken. De connector zal ik dan wel zelf moeten krimpen denk ik, eens kijken of ik die in mijn bakje voorhanden heb. Altijd jammer dat mensen de originele fans weggooien ipv smeren of iig proberen te fixen. Zo heb ik nog een Ti4800SE liggen met heatsink, maar zonder fans.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunFair
Sp33dFr34k schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 21:27:
@Waterbeesje ah goeie, thanks. Noctua heeft 5v fans, die maar eens checken. De connector zal ik dan wel zelf moeten krimpen denk ik, eens kijken of ik die in mijn bakje voorhanden heb. Altijd jammer dat mensen de originele fans weggooien ipv smeren of iig proberen te fixen. Zo heb ik nog een Ti4800SE liggen met heatsink, maar zonder fans.
Ik heb dat in het verleden wel gedaan, maar als een fan eenmaal ratelde, hielp een beetje smeren niet meer. Ik denk dat ze fan dan gewoon uit balans is geraakt.

Het is niet heel moeilijk om een nieuwe fan erop te knutselen. Ziet er niet zo netjes uit dan het origineel, maar goed...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ratelen is idd een probleem wat je niet zomaar verhelpt. Vervangen van een fan is makkelijk, behalve als je zo'n hele specifieke maat nodig heb die in een heatsink uitsparing moet vallen. Dan ziet het er niet uit als je er iets bovenop gaat knutselen ofzo. Maarja, in dit geval moet het idd prima lukken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Soms is dan een nieuwe heat sink met standaard fan ook een degelijke oplossing :)

Beun de haas klusje van mij, paar jaar geleden:
gallery: Waterbeesje

en gemonteerd

Deze had oorspronkelijk ook zo'n verdiept custom fannetje.
Nadeel is zo, dat er een PCI slot leeg moet blijven... maar vaak is dat geen probleem :)

[ Voor 34% gewijzigd door Waterbeesje op 17-02-2022 11:27 ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Voor wie nog een Zalman koeler zoekt voor z'n retro CPU of GPU:

https://www.spacepromotion.nl/en/components/coolers/?product_list_limit=all

Heb er eerder deze week wat besteld en kreeg net de melding dat het is verzonden, dus dat is hoopgevend.
Kan morgen (?) wel even foto's maken van de aanwinsten.

Heb daar vandaag ook nog een Zalman VF700-Cu besteld, die had ik destijds ook op m'n Ati Radeon 9700 kaartje omdat de standaard koeler al na een paar maand begon te ratelen.

[ Voor 19% gewijzigd door BlueTooth76 op 17-02-2022 15:56 ]

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dion_b schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 14:10:
[...]

Psst:

De beste verkoper vraagt een kleine €150 voor het scherm :x
Even goede vrienden, maar voor geen van de 6 model 30's die ik heb, heb ik met dan 2/3 van dat bedrag betaald... Dus dit gaat hem niet worden ;w

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 23:10:
[...]

De beste verkoper vraagt een kleine €150 voor het scherm :x
Even goede vrienden, maar voor geen van de 6 model 30's die ik heb, heb ik met dan 2/3 van dat bedrag betaald... Dus dit gaat hem niet worden ;w
Wut? Dat is inderdaad... optimistisch. Als je kunt leven met een zelfde 8513 zonder voet, DM me ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Inderdaad, da's voor de hobby niet bepaald leuk meer :P

Maar ik ga een DM sturen! De voet leen ik wel van de ingebrande Z/W die ik heb staan bij de dual-floppy machine :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Gisteren moest ik e.e.a. wegbrengen bij de werf en ik zag een aantal retro pc's staan die wel interessant waren, helaas mocht ik ze niet meenemen, maar toch een Asus A7V8X-X ATX mee kunnen nemen :) Hier zit een 950MHz cpu in, helaas is de hdd defect.

Ik heb nog wel wat sata-schijven liggen, van 300GB bijv. Mijn vraag is of onderstaande ide to sata omvormer zal werken? Werkt dat over het algemeen gewoon?

https://www.megekko.nl/pr...tional-SATA-IDE-converter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunFair
Aikon schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:22:
Gisteren moest ik e.e.a. wegbrengen bij de werf en ik zag een aantal retro pc's staan die wel interessant waren, helaas mocht ik ze niet meenemen, maar toch een Asus A7V8X-X ATX mee kunnen nemen :) Hier zit een 950MHz cpu in, helaas is de hdd defect.

Ik heb nog wel wat sata-schijven liggen, van 300GB bijv. Mijn vraag is of onderstaande ide to sata omvormer zal werken? Werkt dat over het algemeen gewoon?

https://www.megekko.nl/pr...tional-SATA-IDE-converter
Deze is bi-directional, dus dat zou moeten werken.

Persoonlijk ben ik meer fan van dit type: https://nl.aliexpress.com/item/1005001838556451.html
Deze is niet bi-directional, maar past esthetisch wat beter bij een retro-build vanwege de IDE kabels. Bij die andere steek je de converter in de IDE poort (mits er ruimte is) en vanaf daar een SATA kabel naar de hardeschijf. Vervolgens moet je ook een voeding met een SATA power connector hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ik kan bevestigen dat de (eerdergenoemde) hagelnieuwe Zalman koelers vandaag binnen zijn gekomen :D

Zowel een Zalman CNPS7700-Cu als een Zalman CNPS6500B-Cu voor een vriend van me die ook met een P4 build bezig is, we konden er nergens meer 1 vinden (zelfs niet gebruikt). Die Zalman CNPS6500B-Cu is zo'n waaiermodel met een losse fan die je met een bracket onder de schroeven van de videokaart vastschroeft en hij had zo'n ding destijds op z'n P4. Er is ook een kleinere variant voor S370 / S462.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Fk7xAlt.jpg

Er is ook nog een VF700-CU onderweg die eventueel op een oude Ati Radeon kan.

Heel blij mee :)
FunFair schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:46:
[...]

Deze is bi-directional, dus dat zou moeten werken.

Persoonlijk ben ik meer fan van dit type: https://nl.aliexpress.com/item/1005001838556451.html
Deze is niet bi-directional, maar past esthetisch wat beter bij een retro-build vanwege de IDE kabels. Bij die andere steek je de converter in de IDE poort (mits er ruimte is) en vanaf daar een SATA kabel naar de hardeschijf. Vervolgens moet je ook een voeding met een SATA power connector hebben.
Ik heb die van Ali al op enkele schijven getest en dat werkt inderdaad naar behoren.

[ Voor 36% gewijzigd door BlueTooth76 op 18-02-2022 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Top, dan ga ik hem bestellen. Het uiterlijk doet er voor mij niet toe, de levertijd wel :) En dan kan ik W98SE vanaf usb installeren hopelijk via rufus oid, en dan heb ik uiteraard ook geen sata drivers nodig? Ik heb nog steeds die installfloppy met satadrivers (als .zip op m'n hdd) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

A7V8X-X met een 950 MHz CPU? Athlon of Duron? Dat klinkt alsof het originele bord ooit defect is gegaan. Aangezien er geen AthlonXP's zijn met een multiplier van 9,5, zou het de correcte FSB van 100 MHz moeten zijn. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Moet nog even wat DDR1 geheugen testen voor ik aan de P4 build toe ben :D

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YNYgqdL.jpg

En dit test ik wel zodra ik het nodig heb, weegt een kilo of 5 :+
Het resultaat van ~25 jaar geheugen verzamelen...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/R63M3rb.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door BlueTooth76 op 18-02-2022 14:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunFair
Aikon schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:05:
Top, dan ga ik hem bestellen. Het uiterlijk doet er voor mij niet toe, de levertijd wel :) En dan kan ik W98SE vanaf usb installeren hopelijk via rufus oid, en dan heb ik uiteraard ook geen sata drivers nodig? Ik heb nog steeds die installfloppy met satadrivers (als .zip op m'n hdd) :)
Geen SATA drivers nodig inderdaad. De converter gedraagt zich als een IDE device.
Ik heb hier wel problemen mee gehad met een 1 moederbord van ASROCK (K7S41GX2). Die snapte er niets van, maar een ander bord van ASROCK deed het daarentegen perfect.

Wat wel praktisch is (mocht je een SSD gebruiken) om een USB-SATA adapter te hebben. Kun je makkelijk bestanden overzetten naar de SSD vanaf een moderne PC.

[ Voor 15% gewijzigd door FunFair op 18-02-2022 14:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

FunFair schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 14:35:
[...]

Geen SATA drivers nodig inderdaad.
Wat wel praktisch is (mocht je een SSD gebruiken) om een USB-SATA adapter te hebben. Kun je makkelijk bestanden overzetten naar de SSD vanaf een moderne PC.
En de chipset drivers installeren als ze beschikbaar zijn voor de chipset / OS combinatie van het mobo, daar wordt het wel eens een stuk vlotter van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:36

Nemesizz

Untouchable

BlueTooth76 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 14:35:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie verzameling, geheugen kun je nooit genoeg van hebben ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

FunFair schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 14:35:
[...]

Geen SATA drivers nodig inderdaad. De converter gedraagt zich als een IDE device.
Ik heb hier wel problemen mee gehad met een 1 moederbord van ASROCK (K7S41GX2). Die snapte er niets van, maar een ander bord van ASROCK deed het daarentegen perfect.

Lekker dan ik heb precies dat bord geloof ik als extra bord :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

BlueTooth76 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 14:35:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Woohaa! da's een prettige voorraad! Gezien de deftig gekleurde opmaak van alles, zijn er ook DDR400 CL2 modules? :D Wel zo fijn als je het maximale er uit wilt halen!

En uiteraard combineren met dit advies:
BlueTooth76 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 14:37:
[...]

En de chipset drivers installeren als ze beschikbaar zijn voor de chipset / OS combinatie van het mobo, daar wordt het wel eens een stuk vlotter van.
Kan wel eens 30% snelheid schelen! En misschien zelfs of de AGP op lagere of hogere snelheid kan draaien!

In afwachting van de dikke Asus P5A-B met K6-3+heb ik alvast een mooie kast onder het stof uit gehaald. Nou ja, ik geloof dat er wat stof en wat andere viesjes zijn blijven hangen... maar ik ga 'm nog wel schoon maken uiteraard ;)

Past mooi bij het y2k thema rond de K6-3+ :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tGWj8EBAsSX964k3tw6ig4S79oI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EWZcUh29xFv3Vzv5Hc3qynVZ.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d90QaM17_YIGzFMOlOaCbLCkE5o=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OGiwFOp6crMLkLclPw7S1ZoM.jpg?f=fotoalbum_medium

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 15:13:
[...]

Woohaa! da's een prettige voorraad! Gezien de deftig gekleurde opmaak van alles, zijn er ook DDR400 CL2 modules? :D Wel zo fijn als je het maximale er uit wilt halen!

En uiteraard combineren met dit advies:
Er zit wat CL2 tussen, CL2.5 en CL3 en allemaal PC3200 DDR400.
Zal het eens uitzoeken, het zijn vooral 512MB modules en 1 setje van 2x 1GB modules.
Het kan zijn dat er nog meer tevoorschijn komt maar dit is wel het grootste deel.
[...]

Kan wel eens 30% snelheid schelen! En misschien zelfs of de AGP op lagere of hogere snelheid kan draaien!

In afwachting van de dikke Asus P5A-B met K6-3+heb ik alvast een mooie kast onder het stof uit gehaald. Nou ja, ik geloof dat er wat stof en wat andere viesjes zijn blijven hangen... maar ik ga 'm nog wel schoon maken uiteraard ;)

Past mooi bij het y2k thema rond de K6-3+ :D

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat vond ik mooie kastjes destijds, je had ze idd ook als tower met een schuifje dat op en neer ging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

BlueTooth76 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 15:18:
[...]

Dat vond ik mooie kastjes destijds, je had ze idd ook als tower met een schuifje dat op en neer ging.
Die full towers heb ik er nog 20 van leeg staan 8)
Vrije voorraad, ook geprobeerd te verkopen op de V&A maar die is geloof ik vervallen intussen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ovwoBk3io8sQ9VsBvswRo-m-HU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VlX6F0VSwadNlirfA3Zkuigc.jpg?f=fotoalbum_medium

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
PD2JK schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 14:16:
A7V8X-X met een 950 MHz CPU? Athlon of Duron? Dat klinkt alsof het originele bord ooit defect is gegaan. Aangezien er geen AthlonXP's zijn met een multiplier van 9,5, zou het de correcte FSB van 100 MHz moeten zijn. :)
Moet ik nog even bekijken, maar ik laat de koeler iig zitten. Die hoekjes braken nog wel eens af van die cpu's toch. Heb ik vroeger ook weleens gehad bij een Duron 800, gelukkig werkte hij nog wel toen.

Eigenlijk zou ik wel m'n eerste pc willen herbouwen, een 486DX4 100 MHz, of misschien een Pentium MMX ofzo, dan loopt Quake toch wat beter. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Aikon op 18-02-2022 17:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Een afgebrokkelde die kun je feitelijk alleen oplopen als je lomp met het koelblok aan de gang gaat, of wanneer je een (te) zwaar blok monteert buiten de specs van de socket. Of bij hardhandig verplaatsen van de gehele behuizing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Nou bij die serie was de die anders bijzonder kwetsbaar, veel kwetsbaarder dan andere cpu's van voor en na die tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Op zich wel maar heb heel wat CPU-coolers (of pasta of borden) vervangen in die tijd en nooit een CPU gesloopt. Alles met beleid.

Heb wel eens een P4 laten vallen om er vervolgens direct bovenop te gaan staan.
Dat is niet meer goed gekomen.

[ Voor 30% gewijzigd door BlueTooth76 op 18-02-2022 18:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:36

Nemesizz

Untouchable

Zelf geen socket A processors gehad, maar op stage wel eens in / onder handen gehad.

Die oudere socket A's vond ik de core / die ook erg broos, werden echt niet hardhandig aangepakt maar toch zag je de hoekjes er soms af brokkelen (processor werkte overigens wel gewoon).

De Athlon's daarna, zal dan de Athlon XP's zijn geweest kon ik me dat niet herinneren, wel moest je voorzichtig zijn met de koeler monteren (...en dan hadden ze van die verrotte bevestiging die je met een platte schroevendraaier moest indrukken 8)7 ).

De Pentiums (P3 coppermine / Celeron) heb ik nooit gebrokkelde cores gezien* , maar daar zat ook altijd zo'n soort randje omheen, leek wel lijm. Zelfde bij de oudere P2 en P3 overigens (de slot processors hadden ook zo'n kleine die Katmai, Coppermine, en de codenaam van die P2 400/450 is me even ontgaan).

*wel gebrokkelde cores gezien, maar die waren al kapot door oververhitting / voltage en dan knapt zo'n ding ook wel kapot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Nee, de latere cpu's waren weer een stuk steviger gelukkig, maar idd... die koelers. Lekker uitschieten met je schroevendraaier over het moederbord... :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Aikon schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 19:52:
Nee, de latere cpu's waren weer een stuk steviger gelukkig, maar idd... die koelers. Lekker uitschieten met je schroevendraaier over het moederbord... :D
Je had idd wel van die koelers die je met een schroevendraaier over het nokje op de socket moest krijgen.

Daar gebruikte ik een dopschroevendraaier voor (die ook dienst deed om afstandsbusjes vast te zetten), dat was een stuk veiliger :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Als er een core-killer was, dan was het wel de (Thermaltake) Orb's die je er al draaiend op moest zetten. Krankzinnig design en zo goed werkten ze niet eens.

In mijn geval een Super Orb die door de 2e fan ook nogal herrie kon maken :+

C:\>_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Voor die platte-schroevendraaier-beugels is het voor een echte Tweaker handig om bij een brede schroevendraaier deels in te slijpen, zodat er aan de zijkanten randjes overblijven.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

De echte Tweaker is toch gewoon voorzichtig en heeft goed gereedschap ;)

Prijs voor meest praktisch design zal het niet winnen maar je moet best lomp zijn wil je uitschieten met een schroevendraaier (no offence) :+

Late night edit:

OMG wat hou ik van M.2 drives, moederbord gestuurde fancontrole, en ITX :+
Na een avond je rommelen ben ik altijd weer zó blij met moderne HW aka mijn huidige PC. full ATX, HDD's, massa's kabels, irritante kleine fannetjes, oude ratelende fans en vrijwel niets dat temperatuur aangestuurd word en dus continue 100% draait.

Vanavond in de weer geweest emt de oude PC van mijn schoonouders op basis van een Asus M5A78L-M PLUS/USB3 en een FX-4100. Krijg het geluid niet werkend onder W10 dus eigenlijk meot ik W7 eens installeren puur en alleen om dat te testen :(
Maar Sapphire dit is het Retro Game PC topic en een FX-4100 is niet bepaald retro.....dat klopt maar ik heb die PC gekregen en wilde GPU verkopen (lees is vanavond al verkocht) en het Mobo+CPU+ram maar wil het wel werkend getest hebben.
Wat is dan de link met dit topic....nou dat ik nu een behuizing voor mijn K8N Neo2 heb :) En technisch gezien een Corsair CX430 maar daar is de fan van aan het overlijden dus die moet ik nog eens vervangen.
En een BX200 SSD die me leuk leek voor XP op dit systeem al moet ik na vanavond zeggen dat XP gestript ook best snel boot op een normale HDD.

Maar wat een gedoe weer, had de Neo2 werkend weggelegd, alles in gebouwd, zet ik het systeem aan....niets :? Bios reset, andere GPU, monitor kabels getest, standoffs nagekeken, helemaal niets. Alles uitgebouwd en het boot in 1x, daarna stap voor stap ingebouwd en tussendoor getest en alles werkt. Wat dat nou was, geen idee maar heeft me 1,5u gekost om weer op het zelfde punt aan te komen.

Gelijk even mijn 'spare' 9800 Pro en 6600GT getest maar ook geen beeld terwijl de 9700 Pro het wel deed. Zal ze nog eens in mij AXP systeem testen met een echte VGA monitor.

Vanavond alles eens bij elkaar gezocht, mij Creative soundblaster 128 PCI die ik ooit in 2002 gekocht heb blijkt een Vibra 128 te zijn heb ik ontdekt en ik heb ook een 128 PCI liggen (een CT4810 en CH4750).

Todo/get list:
S939 koeler vinden/bracket voor mijn Ultra 120 Extreme
GPU koeler
Corsair CX430 fan fixen
Raptor opo zolder zoeken en inbouwen
Beslissen of ik mijn Audigy in deze PC wil of niet en anders een Audigy zoeken

Er staat nog een Thermaltight XP-120 met S939 mount in V&A en in de buurt maar ik twijfel of die op de Neo2 past ivm de layout. Op mijn DFI nF4 paste hij perfect. Heb vanavond zelfs de Papst fan gevonden die ik toen er op had :)

[ Voor 84% gewijzigd door sapphire op 19-02-2022 01:38 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Zeg @sapphire , ik ben momenteel bezig met wat koelers uitzoeken. Zal ik eens voor je kijken of er een leuke 939 compatibel tussen zit?

Verder mooie spulletjes met die MSI plank als basis ;) hoop voor jou dat die 9800 enkel een kleine hickup had en het straks weer prima doet!

zelf heb ik ook een socket A computer op het programma staan voor tussen nu en 10 jaar. Ik heb 3 mobos doet in aanmerking komen, moet de snelste er even uit testen :) daar komt dan sowieso een 2800XP op te staan. Ik twijfel ook nog over de videokaart.
9800 (pro of XT ben ik ff kwijt)
Hd4650 agp
Gf6800
Die middelste is wel lekker bijzonder, maar ook zwart overkill natuurlijk :p

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Nou vooruit, hier nog wat retro-prpn.

Gisteravond heb ik mijn 386 opnieuw ingebouwd in een kast. De basis is een Biostar bordje met daarop de snelste zuivere 386 die ooit is uitgebracht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z4SQJHszZ_rU_F_3vAcsrR68tcQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gelGFULihE4vBiBbe4WEjCSC.jpg?f=fotoalbum_medium
Voor ram zijn 8 sloten beschikbaar en er is 8MB 60ns ram geplaatst.

Video wordt nu verzorgd door een Video7 Vega videokaart. 1MB geheugen en een Cirrus 542x chip voor het beeld. Deze trekt de ISA bus netjes vol in benchmarks :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1p_9fh8pw5vnzK0UIAXbcdYH-VQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5HRKW5UYJw0FkVk48kGscnYq.jpg?f=fotoalbum_medium

Geluid is niks bijzonders. Gewoon een ESS Audiodrive 1868F. Imo een van de beter sound blaster clones, meer sound blaster compatibele dan de sound blaster :p
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uu_7AayMZSXxLqzD8EmVd1StWAs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oSvuiQ7DAnQSYfdOsIMVb2bK.jpg?f=fotoalbum_medium

Verder is er een 3com netwerk kaart en Laser i/o controller aanwezig.

De harde schijf is een Seagate ST5850A. De computer kan maximaal 504MB herkennen dus ergens op de harde schijf zit nog 300MB ongebruikt. Misschien ga ik nog met een overlay rommelen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jV0h2G-AueZ3CooVDGydk4VPlDo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fXyqkjYliLindpAeJfP0DEm4.jpg?f=fotoalbum_medium

Daarnaast zit er uiteraard een CF kaart in, in dit geval een Cisco branded 128MB industriëel.

Uiteraard zien er een 3,5" en 5,25" diskette drive in. De cd-rom drive heb ik nog niet aan de praat, dus moet ik nog een keer in duiken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fo_PcKWgoHBmtMJlWkeuZKrAW3s=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PHHbNlJNItqRiFbyBNetLAFM.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RSR2WZ8LZDWQehrdjTWJohcvbWQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JYfLebA4lybRUUrG6xKyG9ES.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xRgj42AkFLpuL7UyU4HUfMrjFmk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i7P9ZmwTjRexdGfGoMi65JF9.jpg?f=fotoalbum_medium

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Apart. Normaliter zie je een 386SX wat vast gesoldeerd is op een mobo. En heej, die kast ken ik :+

C:\>_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Er gaat toch niets boven een Mitsumi voor zo'n retro build uit die periode.

Een CRMC-LU005S of iets dergelijks zou helemaal mooi passen.

---

Gisteren zijn we bij een vriend van me bezig geweest met het testen van z'n P4C800-E Deluxe Rev 2.0 bord.
XP geïnstalleerd, in eerste instantie werkte USB-invoer niet voor toetsenbord en muis, ook niet aan de praat te krijgen. Toetsenbord werkte wel via PS2 naar USB converter dus we hadden nog enige aansturing.

Uiteindelijk via een WinXPE cd-rom gestart, daar werkte het prima. Schijf maar weer leeg gegooid, XP opnieuw geïnstalleerd en daarna werkte alles naar behoren. Soms begrijp je er niets van...

Call of Duty 2 gespeeld op een 9800 Pro en een X800 Pro maar daar zit toch wel behoorlijk wat framerate tussen. De X800 draaide prima op 1280x1024 waar de 9800 Pro op 1024x768 toch duidelijk niet vloeiend was.
De X800 zal voorlopig de kaart van keuze zijn.

Nu alles werkt zal hij de komende weken de spullen netjes gaan inbouwen.

Edit: dat lijkt aardig overeen te komen met de test van destijds: nieuws: ATi Radeon X800 Pro en X800 XT reviews

[ Voor 124% gewijzigd door BlueTooth76 op 20-02-2022 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Vinnie schreef op zondag 20 februari 2022 @ 09:30:
Apart. Normaliter zie je een 386SX wat vast gesoldeerd is op een mobo. En heej, die kast ken ik :+
Ja, dat is de kast hoor! Net iets mooier voor deze set dan de toren wat hij eerst in zat (die vind ik meer 486 dan 386).

De gesoldeerde cpu is een zoveelste kostenbesparing op een bod dat compleet is uitontwikkeld en geoptimaliseerd :) het is zo'n beetje de laatste adem van de 386, uit de tijd dat 80% van de verkochte pc's en 486 was en zelfs de DX2 terrein won. De SX was al een tijdje uitgefaseerd.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Het is me gelukt om W98SE te installeren. :) Wel is weer even wennen, uiteindelijk bijna alles aan de praat, Audio, LAN etc. Ok via autopatcher alles up-to-date gekregen.

Er zit een GIGABYTE RADEON 9250 128MB in, maar krijg in Half-Life OpenGL en Direct3D niet werkend nog. Heb wel DirectX 9.0c geïnstalleerd. Nog maar eens verder prutsen binnenkort. :)

Welke CPU er nu in zit weet ik nog niet eigenlijk, kan het nergens vinden, wel dat er 512MB ram inzit. Dat moet wel genoeg zijn ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Aikon op 20-02-2022 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vinnie schreef op zondag 20 februari 2022 @ 09:30:
Valt best mee, de DX-40 is van het eind van de 386-tijdperk toen het de "low end" vertegenwoordigde tov twee of drie keer zo dure 486 (die anno 1991 overigens nauwelijks tot niet beter presteerde dan een Am386DX-40 met cache op moederbord). Het was al duidelijk dat er geen snellere 386 ging komen, dus was er ook geen noodzaak om te kunnen upgraden (behalve in 386/486 borden waar naast een onboard 386DX-40 ook een Socket 1-3 aanwezig was voor een 486), dus je kwam ze vaak vastgesoldeerd tegen op kleine, goedkope bordjes. Sterker nog, de CPGA DX-40 kom je veel minder tegen.

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 20-02-2022 16:36 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soedesh
Ik heb de vraag al gesteld op een Facebook forum voor Vintage computers, maar wil hem nu hier voorleggen.
Weet iemand een goede zoekmachine voor vintage computers?
Ik heb inmiddels al Frogfind en Oldavista ontdekt, maar deze zijn niet precies datgene wat ik zoek.
Wat is zoek is namelijk een "ouderwetse" search engine die slechts http (en/of ftp, gopher, news etc.) sites indexeert die actueel zijn (ofwel "onveilige" sites die momenteel in de lucht zijn, waarvan er nog talloze zijn). Mocht een dergelijke publieke zoekmachine niet bestaan, dan ben ik eventueel op zoek naar software om dit zelf te bewerkstelligen. Beginpunt van mijn zoektocht voor het laatste is (uiteraard):

Wikipedia: Search engine

Tot nu toe heb ik nog geen concrete software kunnen vinden, maar wellicht dat iemand hier suggesties heeft?
Wat ik mij ook afvroeg/vraag is of bestaande software zoals Windows Search (wat je er sinds XP 'gratis' bijkreeg, maar wat ik nooit installeer omdat het indexeren je systeem vertraagt ;)) of andere Third Party software eventueel daarvoor is te gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

soedesh schreef op zondag 20 februari 2022 @ 19:23:
Ik heb de vraag al gesteld op een Facebook forum voor Vintage computers, maar wil hem nu hier voorleggen.
Weet iemand een goede zoekmachine voor vintage computers?
Ik heb inmiddels al Frogfind en Oldavista ontdekt, maar deze zijn niet precies datgene wat ik zoek.
Wat is zoek is namelijk een "ouderwetse" search engine die slechts http (en/of ftp, gopher, news etc.) sites indexeert die actueel zijn (ofwel "onveilige" sites die momenteel in de lucht zijn, waarvan er nog talloze zijn). Mocht een dergelijke publieke zoekmachine niet bestaan, dan ben ik eventueel op zoek naar software om dit zelf te bewerkstelligen. Beginpunt van mijn zoektocht voor het laatste is (uiteraard):

Wikipedia: Search engine

Tot nu toe heb ik nog geen concrete software kunnen vinden, maar wellicht dat iemand hier suggesties heeft?
Wat ik mij ook afvroeg/vraag is of bestaande software zoals Windows Search (wat je er sinds XP 'gratis' bijkreeg, maar wat ik nooit installeer omdat het indexeren je systeem vertraagt ;)) of andere Third Party software eventueel daarvoor is te gebruiken.
Vergeef me het roet in het eten, maar met oude hardware zou je internet beter kunnen vermijden. Pak daarvoor een modern op tot date systeem en een compactflash of USB drive om bestanden over te zetten.
Een oud os als XP, ME of 9x is oud genoeg om qua beveiliging Zwitserse gatenkaas te zijn, maar nieuw gebouwd dat er nog actief naar wordt gezocht door scriptkiddies die wat botnets willen lanceren.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op zondag 20 februari 2022 @ 23:20:
[...]

Vergeef me het roet in het eten, maar met oude hardware zou je internet beter kunnen vermijden. Pak daarvoor een modern op tot date systeem en een compactflash of USB drive om bestanden over te zetten.
Een oud os als XP, ME of 9x is oud genoeg om qua beveiliging Zwitserse gatenkaas te zijn, maar nieuw gebouwd dat er nog actief naar wordt gezocht door scriptkiddies die wat botnets willen lanceren.
Precies. Als je al met zo'n ding actief nota bene op onbeveiligde sites wilt gaan surfen zou ik aanraden er een proxy tussen te hangen die daadwerkelijk alles wat niet kale HTTP is er tussenuit stript om narigheid te voorkomen.

En verder: neus eens rond op archive.org bij sites van >15 jaar terug.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soedesh
@dion_b @Waterbeesje Goedbedoelde adviezen hoor over het niet koppelen van oude machines aan het Internet, maar uiteindelijk bepaal ik zelf wat ik wel of niet met mijn machines doe.
In dit geval wil ik dus gewoon "onveilige" http, ftp en andere sites bezoeken/"googlen".(ik ga er overigens vanuit dat de meerderheid van dit soort sites niet schadelijk is en ik snel genoeg kan zien of dit niet zo is).
Ik Ioop al aardig wat jaartjes mee en heb sinds Windows 3.1x eigenlijk nooit gekke dingen meegemaakt met alle machines die ik aan het net hing..Ik heb er (zelfs zonder anti-virus software) dus redelijk veel vertrouwen in dat ik niet snel het slachtoffer van malware of een hack(er) zal zijn..
Jammer dat door dit soort discussies over veiligheid (zelfs in retro forums) het antwoord op de oorspronkelijk gestelde vraag meestal uitblijft.
Dat gebeurt overigens ook op andere forums en is zeker geen verwijt aan Tweakers of de moderatoren hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soedesh
dion_b schreef op maandag 21 februari 2022 @ 00:07:
[...]

.... een proxy tussen te hangen die daadwerkelijk alles wat niet kale HTTP is er tussenuit stript om narigheid te voorkomen.

En verder: neus eens rond op archive.org bij sites van >15 jaar terug.
Bovenstaande is precies wat Oldavista al doet, maar dat is niet precies wat ik bedoel. Dat je archive.org kan gebruiken voor oude snaphots weet ik ook wel, maar ik ben in dit geval helemaal niet op zoek naar oude content.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Waarschijnlijk krijg je dit antwoord hier en op andere forums omdat het euhm....gezond verstand is ;)

Het staat je inderdaad vrij om te doen en alten met je oude machines (of machines in het algemeen) wat je wilt maar verwacht niet dat mensen zin hebben om mee te helpen aan het aan het internet hangen van onveilige machines die het internet weer onveiliger (kunnen) maken.

Overigens hoe weet je dat je geen virus hebt/had op een PC zonder virusscanner? ;)

Ik ben gisteren overigens weer bezig geweest met testen van spullen maar word er eigenlijk alleen maar vager op.
Asrock K7S41GX met een 2800+ en 2x512MB ram 'gebouwd' ( en een Aopen voeding die 30A op de 5V doet :9). 6600GT er in en gewoon beeld, bios alles even goed gezet, afgesloten en HDD en cdrom er aan gehangen om XP te installeren, niets.
Bios reset, CPU re-seated, koeler idem, 4 videokaarten + onboard geprobeerd, andere voeding, zonder HDD en cd-rom, ander geheugen, ect. Niets....
Nou staat er één elco licht bol, zou het daar aan kunnen liggen? Opzich is één niet zó spannend maar het is niet echt de meest robuuste stroomvoorziening op dit bord :+
Waterbeesje schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 09:34:
Zeg @sapphire , ik ben momenteel bezig met wat koelers uitzoeken. Zal ik eens voor je kijken of er een leuke 939 compatibel tussen zit?

Verder mooie spulletjes met die MSI plank als basis ;) hoop voor jou dat die 9800 enkel een kleine hickup had en het straks weer prima doet!
Mag altijd natuurlijk :)
Ik had een verkoper op MP gevonden die Thermalright beugels verloopt, dan zou ik mijn Ultra 120 extreme kunnen gebruiken voor iets van €8 ofzo. 120mm Pabst fan er op en dan heb je een koeler die stil is en goed koelt.
Fun fact over deze koeler, die heb ik zelf nog op een DFI Lanparty nF4 gehad met een 3000+ LBBLE (dacht ik?) op 3Ghz+ 24/7 stable.
Als mensen dat leuk vinden kan ik kijken of ik nog setup foto's heb van mijn XP en A64 setup van toen der tijd. Ergens in de krochten van mijn archief :X
zelf heb ik ook een socket A computer op het programma staan voor tussen nu en 10 jaar. Ik heb 3 mobos doet in aanmerking komen, moet de snelste er even uit testen :) daar komt dan sowieso een 2800XP op te staan. Ik twijfel ook nog over de videokaart.
9800 (pro of XT ben ik ff kwijt)
Hd4650 agp
Gf6800
Die middelste is wel lekker bijzonder, maar ook zwart overkill natuurlijk :p
Ik heb net mijn 3450 AGP edition weggedaan, dat vind ik al te nieuw voor op een XP :+ Een 4650 is inderdaad dikke overkill en word enorm gebottlenecked :o
Vanaf de 9x00 serie merk je al wel dat met een snellere CPU de kaarten beter presteren, 6800 helemaal!

In die periode zelf aardig wat kaarten versleten; voor mijn eigen PC begonnen met een GF 2 TI, 9700, 6800Le (watergekooeld amar overleed later), 6600GT, PCIe en heul veul X800, XL, XT's.
Daarnaast in allerhande knutsel rigs nog de GF2MX versies, GF4 MX versies, 4200TI, 4600TI, 9500 pro, 9550, 9600SE, 9200 gebruikt :)

Goede ouwe tijd waabij ik elke Mhz uit een systeem perste voor die extra % performance 8)

[ Voor 47% gewijzigd door sapphire op 21-02-2022 08:26 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

sapphire schreef op maandag 21 februari 2022 @ 08:11:
Ik ben gisteren overigens weer bezig geweest met testen van spullen maar word er eigenlijk alleen maar vager op.
Asrock K7S41GX met een 2800+ en 2x512MB ram 'gebouwd' ( en een Aopen voeding die 30A op de 5V doet :9). 6600GT er in en gewoon beeld, bios alles even goed gezet, afgesloten en HDD en cdrom er aan gehangen om XP te installeren, niets.
Bios reset, CPU re-seated, koeler idem, 4 videokaarten + onboard geprobeerd, andere voeding, zonder HDD en cd-rom, ander geheugen, ect. Niets....
Nou staat er één elco licht bol, zou het daar aan kunnen liggen? Opzich is één niet zó spannend maar het is niet echt de meest robuuste stroomvoorziening op dit bord :+
Absoluut! De Asrock K7S41GX is echt bord waarbij de condensators een groot probleem zijn. Een jaar na gebruik (destijds), heb ik de condensators al moeten vervangen omdat die instabiel was. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op zondag 20 februari 2022 @ 23:20:
[...]

Als je toch bestanden wil overzetten via het netwerk dan kan ik "Quick 'n Easy FTP Server Lite" aanbevelen.
Dan kan je vanaf iedere PC in je netwerk via Filezilla snel bestanden naar je retro bak (met bijvoorbeeld W98 of NT) zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

BlueTooth76 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:51:
[...]

Als je toch bestanden wil overzetten via het netwerk dan kan ik "Quick 'n Easy FTP Server Lite" aanbevelen.
Dan kan je vanaf iedere PC in je netwerk via Filezilla snel bestanden naar je retro bak (met bijvoorbeeld W98 of NT) zetten.
Zo doe ik dat inderdaad met al mijn retro PC's. Er is voor ieder OS wel een FTP-service te vinden. Die heb je vervolgens ook alleen maar aan staan wanneer je 'm zelf inschakelt. Anders kost het resources! ;)

Tenslotte is het veel fijner om op een nieuwe PC de boel eens goed te organiseren. Zo is het filesystem op je retro PC ook nog eens netjes en georganiseerd te houden. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

InjecTioN schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:04:
[...]

Zo doe ik dat inderdaad met al mijn retro PC's. Er is voor ieder OS wel een FTP-service te vinden. Die heb je vervolgens ook alleen maar aan staan wanneer je 'm zelf inschakelt. Anders kost het resources! ;)

Tenslotte is het veel fijner om op een nieuwe PC de boel eens goed te organiseren. Zo is het filesystem op je retro PC ook nog eens netjes en georganiseerd te houden. :)
Voor DOS zweer ik bij mTCP. FTPSRV wil zelfs op een XT draaien,

Ik heb een moderne Linuxbak naast m'n retrospul staan, daar zoek ik zooi op en download ik het, dan op oude bak FTPSRV aanzwengelen en overgooien met Filezilla op de Linuxbak. Bijkomstig voordeel: zo heb ik op die moderne bak een mooie centrale verzameling bestanden, dus hoef ik het volgende keer niet te downloaden.

Maar goed, dit is een prima oplossingen voor bestanden overzetten, niet webbrowsen. Dat doe ik - persoonlijk - gewoon niet op oude bakken. Als je twee QHD schermen naast elkaar gewend bent, is 1024x768 of kleiner gewoon te beperkend, voor mij iig. Maar kan me voorstellen dat anderen daar anders in zitten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

(...)
De set is binnen! :D
Dikke Asus P5A-B v1.03, 2.0v versie van de K6-3+, dual ATA66 controller, twee netwerk kaarten (3com en Intel), GeForce 2MX, Logitech seriële muis en de meest brute koperen koeler van allemaal!

Dat wordt een paar dagen klusserdeklus :p

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soedesh
Waarschijnlijk krijg je dit antwoord hier en op andere forums omdat het euhm....gezond verstand is ;)
Het getuigt ook van gezond verstand als je iemand die hulp vraagt om de NIC op een retro PC werkend te krijgen afraadt dit te doen, maar op die manier kom je natuurlijk nooit een stap verder.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flupke1
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:40
soedesh schreef op maandag 21 februari 2022 @ 18:09:
[...]

Het getuigt ook van gezond verstand als je iemand die hulp vraagt om de NIC op een retro PC werkend te krijgen afraadt dit te doen, maar op die manier kom je natuurlijk nooit een stap verder.
NICs werkend krijgen en op internet gaan zijn twee verschillende dingen, met dito antwoorden.

Hier een oude Compaq Deskpro met single Pentium Pro 200 gescoord. Doel is om ooit mijn Proliant 2500 PPro server werkend te krijgen als offline internetserver, en de Deskpro als client frontpagewebsites op de server te bekijken, al was het terug 1997 :). Geocities here we come - nu nog tijd vinden.

Spoart au kjeis makker, de prosesse es nog lank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Het afraden van internet op een retro pc is een stapje verder dan enkel 'omdat het niet leuk is'. De software is (wat ik al aangaf) een Zwitserse gatenkaas op het gebied van veiligheid. Op zich is het niet zo'n punt als je retro setup wat virussen en trojans geïnstalleerd krijgt, dat de software en bestanden worden ingezien door een scriptkiddie en in het ergste geval zul je de hele boel opnieuw moeten installeren omdat de bootsector is verk***t.

Leuker wordt het als je system in een thuisnetwerk hangt en verhoogde toegang heeft tot een systeem dat wèl belangrijke data heeft: je retro bakkie kan worden gebruikt om de rest van de pc's binnen het netwerk te vinden. Het is makkelijker dar binnen te komen, want op een lokaal netwerk is alles kumbaya en vertrouwd naar elkaar... toch? Leuk voor de scriptkiddies! :D

Any way: iedereen doet (geheel terecht) wat hem/haar/het goed dunkt, maar ik ga m'n vingers er niet aan branden een Windows 9x of XP bak aan het net te koppelen. Zelfs 7 vind ik al een dingetje aan het worden...
Niemand hoeft zo makkelijk bij de privé foto's te komen of mijn computer te verk***en. Liefst helemaal niet zelfs. Voor wie toch een retro pc met het internet verbindt en ook de 'goede' pc tegelijk aan heeft, nog een goede raad welke vanzelfsprekend hoort te zijn: zorg voor je backups (3-stage of beter, offline) en zorg dat je installatie USB is bijgewerkt :)

(sorry voor dit relaas, moest het even kwijt)

[ Voor 14% gewijzigd door Waterbeesje op 21-02-2022 19:59 ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

@Waterbeesje true, tenzij je die oude bak op een apart vlan oid hebt staan natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Sp33dFr34k schreef op maandag 21 februari 2022 @ 20:38:
@Waterbeesje true, tenzij je die oude bak op een apart vlan oid hebt staan natuurlijk.
Een apart VLAN is helaas alleen interessant wanneer je geen routering hebt naar de andere VLAN's. Tenslotte is toegang tot een hedendaagse PC, vanaf een vintage PC, gewoon een MEGA risico. Vooral wanneer er een werkende gateway ingesteld is op de vintage PC. Botnet's scannen op werkende PC's die oude (default) URL's proberen te bezoeken. Via die oude URL's kan er dus heel simpel troep binnenkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunFair
Ik heb dat bord ook liggen, via MP 'nieuw' gekocht. Elco's zien er daar nog wel goed op uit. Mocht je interesse hebben mag je die wel hebben. Ik ben recent overgestapt op een Full-ATX K7VT4A PRO van Asrock. Daar moesten ook alle condensatoren van vervangen worden en dat heeft hij gelukkig overleeft :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

InjecTioN schreef op maandag 21 februari 2022 @ 21:32:
[...]

Een apart VLAN is helaas alleen interessant wanneer je geen routering hebt naar de andere VLAN's. Tenslotte is toegang tot een hedendaagse PC, vanaf een vintage PC, gewoon een MEGA risico. Vooral wanneer er een werkende gateway ingesteld is op de vintage PC. Botnet's scannen op werkende PC's die oude (default) URL's proberen te bezoeken. Via die oude URL's kan er dus heel simpel troep binnenkomen.
Uiteraard, dat is toch de meest voorkomende reden om een vlan te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soedesh
Wat ik al vreesde komt weer uit. Er is niemand die mijn oorspronkelijke vraag beantwoordt en we verzanden in een discussie over veiligheid, waar ik helemaal geen behoefte aan had/heb. Laten we er dus maar over ophouden hier. Voor antwoorden op mijn specifieke vraag kijk ik wel elders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henk717
Retro PC op internet vind ik wel weer leuk, maar dan wel via een proxy.
Stel je proxy instellingen in op theoldnet.com met als poort een gepast jaartal voor je OS/Build. Bijvoorbeeld poort 1998. Je krijgt dan nu het internet uit dat tijdperk geserveerd vanaf archive.org. In principe is dat dus veilig en dan kun je genieten van een echte retro internet ervaring. Hij volgt de meest toepasselijke dag, dus op populaire sites kun je elke dag iets nieuws ontdekken.

Is in dit geval geen zoek machine natuurlijk want ik ken enkel Frogfind, maar het helpt je wel veel sites die je wel kent te bekijken in het verleden.

Ben je op zoek naar manieren om moderne websites te bekijken op de oude PC kan ik je wellicht wel iets anders aanraden. Is het XP? Simpel, installeer Centaury en je hebt nog best een goede ervaring. Maar wat als het ouder is? Dan kun je wellicht juist wel beter de proxies gebruiken die zaken filteren, niet vanwege de veiligheid maar om het compatible te maken op de oude PC, of om stiekem als render server te draaien.

Denk dan bijvoorbeeld aan WebOne, Browservice of de Web Rendering Proxy

[ Voor 48% gewijzigd door henk717 op 22-02-2022 03:18 . Reden: Aangevuld met informatie die beter aan sluit op wat soedesh mogelijk wenst ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soedesh
henk717 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 02:56:

Stel je proxy instellingen in op theoldnet.com met als poort een gepast jaartal voor je OS/Build. Bijvoorbeeld poort 1998. Je krijgt dan nu het internet uit dat tijdperk geserveerd vanaf archive.org. I
Hoewel geen antwoord op de vraag vind ik bovenstaande truuk om archive.org af te struinen wel een leuke tip die ik zeker ga proberen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henk717
soedesh schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 03:04:
[...]

Hoewel geen antwoord op de vraag vind ik bovenstaande truuk om archive.org af te struinen wel een leuke tip die ik zeker ga proberen!
Ik had precies de reactie is aangevuld met twee projecten die je zou kunnen proberen om wat dichterbij te komen. De zoekmachine specifiek voor actuele content voor oude browsers ga je waarschijnlijk niet vinden buiten frogfind. Maar als je doel is om moderne content te kunnen bekijken vanaf je oude PC kun je wel dichtbij komen met de twee projecten die ik heb genoemd. Een past de content aan naar iets dat beter zal werken, de ander rendert het stiekem in chrome op een host machine en doet vervolgens alsof het lokaal draait via streaming op een manier dat het ook werkt op een oude browser.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soedesh
@henk717 Probleem van Frogfind is dat de gerenderde content weliswaar actueel is, maar niet bruikbaar. Probeer bijv. http://i430vx.net. Het resultaat met Frogfind (alsook Oldavista en jouw methode) is onbruikbaar, terwijl de echte site prima werkt in een oude browser.
O ik lees nu pas over dat project op Vogons en de twee op Github. Die laatste twee ga ik wel proberen.
Helaas geen simpele opvolger van Archie, Veronica etc. gevonden tot nu toe.
Voor XP en Vista gebruik ik overigens Mypal. maar zal eens kijken naar Centaury.

[ Voor 33% gewijzigd door soedesh op 22-02-2022 03:47 ]

Pagina: 1 ... 22 ... 80 Laatste