[quote]
FunFair schreef op zondag 13 februari 2022 @ 21:23:
Een tripple boot nog wel

dat heb ik nog nooit gedaan. Wat ga je met die machines doen?
[...]
Voor mijn Retro PC heb ik zelfs 5 partities (maar nog niet allemaal in gebruik) gezien het thema van de PC is om meerdere tijdperken te kunnen benutten en te kunnen experimenteren met verschillende tijdperken aan software gezien ik altijd meer een passie voor software dan voor hardware heb gehad en mijn retro PC dus vooral een krijg ik de software en hardware op elkaar afgestemd uitdaging was.
In mijn geval is de boel als volgt :
- Windows 7 in 64-bit, mijn lievelings 64-bit systeem en perfect als je nog wel gebruik wilt kunnen maken van steam en online wil kunnen gamen. Door de snellere netwerk drivers ook een van mijn goto's om de andere partities van bestanden te voorzien.
- Windows XP 32-bit, hier komt de PC het meest tot leven. De games werken meestal het beste op XP, alle hardware werkt hier naar behoren (Het enige systeem waar ik letterlijk voor alles drivers heb geïnstalleerd)
- Windows 98, hier is het geheugen gelimiteerd tot 512MB en staat tijdens het gebruik van Windows 98 mijn ESS Solo-1 uit zodat deze geen IRQ conflicten heeft met de Soundblaster Audigy. In MS-Dos modus is dit andersom.
- Linux, ik zoek nog een leuke distributie om hier op te gaan zetten. Oorspronkelijk wou ik AEROS toevoegen om van mijn retro PC ook een amiga te maken maar deze werkt helaas niet lekker op mijn GPU. Nu zit ik te denken aan Knoppix.
- Gemodde MS-Dos 7.1 /Windows 3.11 op FAT16, dit kan oudere games draaien die geen FAT32 ondersteunen. Via CPUSPD kan ik de machine genoeg vertragen voor zelfs de oudste 8086 DOS games. (Enkel bij Windows 3.11 moet ik inleveren op de GPU, de rest werkt gezien mijn ESS Solo-1 werkt binnen Windows 3.11 ik moest enkel de driver veranderen zodat deze een werkende setup had.)
Dit alles wordt aangestuurd met een :
- AMD Athlon 64 X2 4200
- ASUS A8V (Via moederbord met socket 939, via is in dit geval heel essentieel voor mijn build want die ondersteunden toen nog de PCI soundblaster emulatie die de rest al had laten vallen).
- Nvidia 6800GT (Werkt op Windows 98 tot Windows 10 met geweldige VESA compatibiliteit maar beperkte game compatibiliteit in Windows 98)
- Voodoo 2 (Hier mee heb ik DOS glide acceleratie en vul ik het gat in Windows 98 op)
- Soundblaster Audigy 1 (Niet de 2, daar ontbreekt een essentiele tool voor in dos die de mixer aan zet zonder dat het me een IRQ kost)
- ESS Solo-1
- NEC 2500A met de gemodde Herrie firmware, dus region free, onofficiele dual-layer support en betere brandstrategien gemaakt door een mede tweaker in die tijd.
- Oude IDE WD schijf van 300GB (Weet niet welke, had hem over uit een oude PC)
- 4GB DDR-400
- OCZ SATA SDD van 128GB
- NEC 3,5" floppy drive
Om het geheel goed te laten werken leun ik op CPUSPD voor de juiste snelheden in dos, en een tool die de audigy enkel aan zet als mixer zodat die het geluid van de DVD speler en mijn ESS mixt. Ik gebruik dit in een vergelijkbare setup als de Voodoo kaarten waar mijn ESS Solo-1 is doorgelust naar de AUX-In poort. En de Windows 98 Memory Burn driver binnen 98 en DOS om het geheugen te beperken.
De SATA controller schaad mijn compatibiliteit in DOS enorm dus de bootrom hier van staat permanent uit, hier werk ik in Windows XP en 7 weer omheen via Primocache die vervolgens de SSD als caching drive gebruikt voor de partities op de IDE HDD.
Het hele project is inmiddels groot en deels af en het was enorm leuk om te bouwen gedurende het afgelopen jaar. Veel van opgestoken, drivers gemod, firmware geflasht en mijn eigen dos floppy gebouwd die ik eerder heb gedeeld.
Nu wil ik door met rand apperatuur, ik heb recent new-old-stock TDK floppy's kunnen kopen uit nederland (De verkoper
heeft nog als er meer interesse is) die in goede staat zijn. En wil nu door met de midi kabels voor mijn geluidskaart zodat ik dit kan aansluiten op een raspberry pi 3 die kan functioneren als
MT-32. En nog een leuke gameport gamepad voor DOS zien aan te schaffen. Zit te denken aan een sidewinder maar er is wellicht iets beters.