Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 21 ... 88 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:25

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

BlueTooth76 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:35:
[...]

edit: PostNL had ook nog wat leuk speelgoed voor me vandaag:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Coole kaart! Voor stand alone of voor sli?
Deze heb ik zelf ook! Maar dan zonder doos en zo, en hij doet t niet :/

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

@BlueTooth76 die zag ik nog voorbij komen, leuke kaart met die doos. Voor hoeveel is ie uiteindelijk gegaan if I may ask.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:45

BlueTooth76

Let the sun shine!

Sp33dFr34k schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:26:
@BlueTooth76 die zag ik nog voorbij komen, leuke kaart met die doos. Voor hoeveel is ie uiteindelijk gegaan if I may ask.
€175

Wel even getwijfeld maar op eBay vind je ze ook niet goedkoper met doos erbij.
Je betaalt die prijs daar al voor een kale 8MB versie.
Waterbeesje schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:08:
[...]

Coole kaart! Voor stand alone of voor sli?
Deze heb ik zelf ook! Maar dan zonder doos en zo, en hij doet t niet :/
Heb wel al een aantal andere Voodoo II 12MB kaarten die werken (diverse merken) maar ik draai ze gewoon solo.

In m'n Asus P2B (met P3 500) systeem is trouwens ook geen vrij slot meer om er een 2e in te prikken :+

[ Voor 44% gewijzigd door BlueTooth76 op 08-02-2022 14:01 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mooi spul allemaal :P

IMHO is een monster-heatsink op een TNT2 totale overkill. Passief koelen is altijd mooi, maar dat kan met iets veel kleiners. Moet hier een beetje denken aan zo'n Subaru of Mitsubishi met overdreven spoiler ;)

Ik heb trouwens als het goed is een leuk geluidskaartje die ergens deze week binnen. As-is vrijwel nergens goed compatibel mee, maar met 512kB RAM erop wordt het een ander verhaal. Maar daarover later meer als het binnen is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Zojuist ook een twijfelmoment. De P3238 heeft een on-board Chips F82C451 met 256K, volgens mij niet echt een hoogvlieger. Daarom ben ik benieuwd wat een WD90C31A met 1MB gaat doen. Komt volgende week ergens binnen. :)

Het doel is om in Windows 3.x 2D acceleratie te krijgen met de juiste driver.
En misschien gaat Wolfenstein 3D nog iets harder, maar daar verwacht ik niet te veel van, het is maar een 286 op 12,5MHz...

[ Voor 32% gewijzigd door PD2JK op 08-02-2022 14:20 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-09 12:29

Nemesizz

Untouchable

Heb ooit eens zo'n VooDoo 2 8MB uit de afvalbak gevist tijdens stage (zal ergens rond 2003 of 2004 zijn geweest).

Afgedankte PC's werden dan gesloopt en onderdelen getest die mogelijk nog weer verkocht konden worden.
Mede stagiaire wist niet dat VooDoo kaarten geen standalone kaarten waren, dus drukt dat ding in een PC, geen beeld "kapot" en hoppa afvalbak in.
Verdween veel goed spul in de afval bak toen, ISA kaarten waren 'te oud' en werden gewoon meteen weggegooid, werkend of niet, dus zo ook een keer een AWE32 (met lichte schade) meegenomen.

Ik heb dat ding toen meegenomen en heb em nog altijd in m'n retro bak zitten (Compaq Deskpro 2000) icm een S4 Virge. Eigenlijk is de P233 MMX wat te zwak maar ach, Quake II draait wel soepel met Glide.

Als je ziet voor hoeveel geld die dingen tegenwoordig gaan (zelfs een kale kaart zonder doosje) phoe, dan heb ik wel mazzel gehad dat ik dat ding uit de afvalbak heb gered.
Retro spul is leuk, maar had er zeker weten nu niet zoveel geld voor over, gaat er mij vaak om om leuk spul te scoren wat 'vroeger' cool maar onbetaalbaar was, en je nu soms voor een prikkie kan krijgen.

Hoop altijd nog een keer een GeForce FX5800 Ultra tegen te komen (kringloop, of iemand die geen flauw benul heeft wat voor ding het is :P ), maar dat zal wel heel lastig worden (en ik ga er absoluut geen Ebay prijzen voor betalen). Is gewoon een van die must-haves.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

PD2JK schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:11:
Zojuist ook een twijfelmoment. De P3238 heeft een on-board Chips F82C451 met 256K, volgens mij niet echt een hoogvlieger. Daarom ben ik benieuwd wat een WD90C31A met 1MB gaat doen. Komt volgende week ergens binnen. :)

Het doel is om in Windows 3.x 2D acceleratie te krijgen met de juiste driver.
En misschien gaat Wolfenstein 3D nog iets harder, maar daar verwacht ik niet te veel van, het is maar een 286 op 12,5MHz...
Zou op zich een mooie boost kunnen geven.

Wat testjes op mijn eigen 286 computers van eerder ter vergelijking. Wolf3D heb ik niet getest helaas, ik had toen enkel een diskette met wat losse testprogs gebruikt.

"Unitron" computer, 286-16MHz, 4MB RAM, Seagate ST-157A

[ATI 28800 1MB] / [Oak OTI037 256kB] / [Paradise PVGA 1A 256kB] / [VTLC L286_1] / [ET4000AX]

Checkit 3 Video: 8240 / 7665 / 6592 / 7325 / 8674
Checkit 3 DirectVideo: 49347 / 46783 / 46783 / 46783 / 49347
VGA Bench 1.0: 6.2 / 4.7 / 5.1 / 4.7 / 6.4

IBM Model 30-286:
10MHz, 1MB, ruque harde schijf en standaard IBM VGA:
Checkit 3 Video: 2836
Checkit 3 DirectVideo: 23071

Chaintech 286-16:
16MHz, 1MB, 64MB CF, C&T 80c451 256kB
Checkit 3 Video: 6867
Checkit 3 DirectVideo: 36529

Net een andere klasse, maar vooruit: Bioteq met 386DX40, 8MB 60ns, S3-928 1MB ISA:
Checkit 3 Video: 24276
Checkit 3 DirectVideo: 117279
VGA Bench 1.0: 16.1
PC Player VGA: 3.6

En nu kom ik er achter dat ik die C&T kaart nog niet in mijn Unitron heb gehad... Dat zou voor jou wel een nog leukere vergelijking geweest kunnen zijn! Maar de PVGA zit ongeveer in dezelfde klasse.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 15:17
dion_b schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:10:
Mooi spul allemaal :P

IMHO is een monster-heatsink op een TNT2 totale overkill. Passief koelen is altijd mooi, maar dat kan met iets veel kleiners. Moet hier een beetje denken aan zo'n Subaru of Mitsubishi met overdreven spoiler ;)
Ik heb ook geen flauw benul waarom ik dit ooit in het verleden heb gedaan met zo'n groot ding. Denk dat het mij destijds aangesmeerd is door de lokale computerwinkel :P op de Ti4200 wordt hij ook maar lauw-warm.

Maar tja... nu is het nostalgie en moet het dus weer... :+

Past overigens niet eens in die kast, vanwege de I/O die erboven zit. Dus enkel een half koelblok.

Voor de liefhebber een k6-3 450 op v&a!
V&A aangeboden: Wil je een ECHTE retro PC bouwen? Kijk dan hier!

[ Voor 12% gewijzigd door FunFair op 08-02-2022 18:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-09 16:52

frapex

got r00t

Ik heb hier nog een 27C128 (16KB, DIP28) BIOS (E)PROM liggen voor een Tulip System PC Compact (8088), nog liefhebbers? Ik kan er zelf niets mee. Op het stickertje staat: PC-BIOS 2.52 10-05-89

BIOS strings:
code:
1
2
3
4
5
Copyright 1984-1988 Phoenix Technologies Ltd
All Rights Reserved
Copyright (c) 1988 TULIP(r) Computers
8088 ROM BIOS Version 2.52
05/10/89

BIOS dump: Tulip System PC Compact 8088 ROM BIOS Version 2.52.

[ Voor 49% gewijzigd door frapex op 28-02-2022 16:52 . Reden: BIOS ROM is inmiddels bij een liefhebber ]

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Nemesizz schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:37:
Heb ooit eens zo'n VooDoo 2 8MB uit de afvalbak gevist tijdens stage (zal ergens rond 2003 of 2004 zijn geweest).

Afgedankte PC's werden dan gesloopt en onderdelen getest die mogelijk nog weer verkocht konden worden.
Mede stagiaire wist niet dat VooDoo kaarten geen standalone kaarten waren, dus drukt dat ding in een PC, geen beeld "kapot" en hoppa afvalbak in.
Verdween veel goed spul in de afval bak toen, ISA kaarten waren 'te oud' en werden gewoon meteen weggegooid, werkend of niet, dus zo ook een keer een AWE32 (met lichte schade) meegenomen.

Ik heb dat ding toen meegenomen en heb em nog altijd in m'n retro bak zitten (Compaq Deskpro 2000) icm een S4 Virge. Eigenlijk is de P233 MMX wat te zwak maar ach, Quake II draait wel soepel met Glide.

Als je ziet voor hoeveel geld die dingen tegenwoordig gaan (zelfs een kale kaart zonder doosje) phoe, dan heb ik wel mazzel gehad dat ik dat ding uit de afvalbak heb gered.
Retro spul is leuk, maar had er zeker weten nu niet zoveel geld voor over, gaat er mij vaak om om leuk spul te scoren wat 'vroeger' cool maar onbetaalbaar was, en je nu soms voor een prikkie kan krijgen.

Hoop altijd nog een keer een GeForce FX5800 Ultra tegen te komen (kringloop, of iemand die geen flauw benul heeft wat voor ding het is :P ), maar dat zal wel heel lastig worden (en ik ga er absoluut geen Ebay prijzen voor betalen). Is gewoon een van die must-haves.
Zo kom ik aan de meeste oude spullen, gekregen en uit afvalbakken gevist en een enkele keer een leuke deal via MP.

Dat is wel het meest rotte gevoel wat er is als je dan zo'n 'must-have' stukje hardware tegen komt, je een flinke prijs er voor neerlegt en het dan bij aankomst toch gewoon defect blijkt te zijn.

Zo had ik een aantal jaar geleden op MP een verkoper gevonden die een heel scala prachtige Ati kaarten aanbood, uiteindelijk een Asus 9800XT en Sapphire 9800 Pro beide compleet in doos overgenomen voor toen best flinke prijzen maarja hoe vaak vind je er 2 én compleet met doos... :X
Beide bij binnenkomst getest en beide gewoon geen beeld op meerdere borden/schermen/kabels/voedingen :(

Uiteindelijk met veel pijn en moeite geld terug gekregen van de verkoper als ik ze terug zou sturen en dan alleen na half dreigement want eigenlijk wilde hij gewoon niets meer van zich laten horen. Alleen jammer dat er nog een briefje in het pakket zat met z'n adres en hij zich toen bedacht dat hij tóch niet zo anoniem meer was 8)7

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

K6-III+ is het (met de plus). Het OC wonder. :)

Ik heb 'm zelf ook, alsmede het bordje. Maar ze draaien niet samen nu...

Mijn K6-III+ doet op zijn sloffen 550MHz op stock voltage (2,2v voor de mijne).

Dit bordje is trouwens ook zeer geschikt om een Pentium MMX op zijn *** te geven: ik heb een P200MMX naar de 300 gekregen (FSB naar 100), dat vliegt! Is een uitdaging voor menig K6-2 :D

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Laatst online: 24-09 14:40

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Is er hier nog interesse in CRT-monitoren of 4:3 LCD-monitoren? Wij hebben er een hoop over die we nergens meer kwijt kunnen.

Het gaat dus om monitoren met VGA of VGA / DVI-D.

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

WHiZZi schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:09:
Is er hier nog interesse in CRT-monitoren of 4:3 LCD-monitoren? Wij hebben er een hoop over die we nergens meer kwijt kunnen.

Wat voor type monitoren mogen we dan aan denken?
Op zich zijn er nog een paar monitoren waarnaar ik "op zoek" ben:
- IBM monitor van 15" of 17" die hoort bij de Aptiva 2136 (AMD K6)
- Compaq 15" monitor voor de Deskpro 2000 5200 (Pentium 200)
- IBM scherm voor de Model 30

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Laatst online: 24-09 14:40

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Waterbeesje schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:10:
[...]

Wat voor type monitoren mogen we dan aan denken?
Op zich zijn er nog een paar monitoren waarnaar ik "op zoek" ben:
- IBM monitor van 15" of 17" die hoort bij de Aptiva 2136 (AMD K6)
- Compaq 15" monitor voor de Deskpro 2000 5200 (Pentium 200)
- IBM scherm voor de Model 30
Ik gok dat we wel een Compaq 15" hebben. Misschien zelfs een IBM voor de Model 30 (daar heb ik een aantal van).

Wat ik sowieso te koop heb staan staat hier: https://www.marktplaats.nl/verkopers/13964063.html

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunFair
WHiZZi schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:09:

Heb je toevallig ook alleen een losse voet van een AOC 5elr? :P

Zojuist die AMD k6-300 uit elkaar geschroeft. Kom wat interessante keuzes tegen van de originele bouwer.
Alle standoffs zijn voorzien van papieren ringetjes / washers. Zowel aan de backplane, wat helemaal geen zin heeft als het om isoleren gaat en onder de schroefjes waar het moederbord vast mee wordt gezet, wat ook geen zin heeft, gezien de standoffs de onderkant van het moederbord gewoon raken.

Vervolgens haal ik de CPU koeler los... waarbij mijn eerste indruk is 'huh? dat gaat makkelijk?'. Zit er helemaal geen koelpasta onder 8)7 gewoon blank metaal op metaal.

En de 3e verassing... het is een AMD K6-2 300 i.p.v. K6. :P

Verassing 4, het moederbord heeft een USB1 header en ik heb nog zo'n PCI bracket liggen. :9
Verassing 5, de Voodoo kaart kan niet in een lager slot (CPU zit in de weg), dus die TNT2 met overkill koeler gaat niet passen in het AGP slot ;(

[ Voor 57% gewijzigd door FunFair op 09-02-2022 19:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

FunFair schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 18:22:
[...]

Zojuist die AMD k6-300 uit elkaar geschroeft. Kom wat interessante keuzes tegen van de originele bouwer.
Alle standoffs zijn voorzien van papieren ringetjes / washers. Zowel aan de backplane, wat helemaal geen zin heeft als het om isoleren gaat en onder de schroefjes waar het moederbord vast mee wordt gezet, wat ook geen zin heeft, gezien de standoffs de onderkant van het moederbord gewoon raken.

Vervolgens haal ik de CPU koeler los... waarbij mijn eerste indruk is 'huh? dat gaat makkelijk?'. Zit er helemaal geen koelpasta onder 8)7 gewoon blank metaal op metaal.

Het was tot en met Socket 7 best wel standaard om geen warmtegeleidende pasta te gebruiken, hing een beetje af van de CPU.

Ook de Slot CPU's hadden dat vaak helemaal niet.

Soms zat er wel een (metalen) thermal pad tussen.

Het kan geen kwaad om het te gebruiken maar als je je afvraagt waarom die oude CPU's zo mooi schoon zijn en Athlons en P4 onder de warmtegeleidende pasta zitten: nou, daarom :+

[ Voor 7% gewijzigd door BlueTooth76 op 09-02-2022 19:57 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

FunFair schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 18:22:
[...]

Aah, de K6 met 3D-now :P leuke bonus, waar een handje vol spellen wel iets mee kon :P
Draai voor de grap maar eens een 3D mark met standaard Pentium set en een keer met 3D now ingeschakeld!

En geen koelpasta... Was destijds inderdaad normaler dan we nu zouden doen. Toen was een CPU van 25W een zware jongen, dus was de noodzaak kleiner.
Pas met de Athlons die naar absurde 60W+ gingen was het hek van de dam met warmteproductie en met Williamette was de keramische kookplaat definitief verhuisd naar de PC. Die serie kon niet meer zonder koelpasta zonder intern te gaan koken.

In die periode leerden we ook dat het sowieso voor geen enkele CPU kwaad kon en temps naar beneden bracht. Dus ook bij nieuwe CPU's (Atom of Bobcat bijvoorbeeld) gingen we massaal aan de koelpasta. Immers was het volledig geïntegreerd bij den Kompjoetergebruyckert. (voor leedvermaak: zoek maar eens op het forum naar wat te veel of te weinig koelpasta doet, en dan ook de geleidende).

En eerlijk is eerlijk: ik ben van de week bezig geweest met een paar "nieuwe" retro CPU's (6x86MX-200 en Pentium 200) en op mijn test plank heb ik ook geen koelpasta gebruikt. Zonder problemen :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

WHiZZi schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:46:
[...]

Ik gok dat we wel een Compaq 15" hebben. Misschien zelfs een IBM voor de Model 30 (daar heb ik een aantal van).

Wat ik sowieso te koop heb staan staat hier: https://www.marktplaats.nl/verkopers/13964063.html
Mocht je dat Compaq scherm en/of IBM scherm tegenkomen zou dat wel erg gaaf zijn! :D

Die andere schermen die op MP staan, zijn ook mooie schermpjes trouwens, maar niet helemaal wat ik zoek. Generieke schermen van bekende bouwers heb ik er ook nog drie in onbruik momenteel :P

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunFair
Waterbeesje schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 20:10:
[...]

En geen koelpasta... Was destijds inderdaad normaler dan we nu zouden doen. Toen was een CPU van 25W een zware jongen, dus was de noodzaak kleiner.
Pas met de Athlons die naar absurde 60W+ gingen was het hek van de dam met warmteproductie en met Williamette was de keramische kookplaat definitief verhuisd naar de PC. Die serie kon niet meer zonder koelpasta zonder intern te gaan koken.
Haha vandaar. Ik heb computers leren bouwen van m'n buurman en die had altijd die witte prut koelpasta. Dus die heeft mij braaf geleerd dat altijd te gebruiken :)

En nu zit er hyper moderne pasta tussen 8)
Liquid metal gaan we maar niet proberen ;)

Ik heb m'n TNT2 voorzien van een wat bescheidener heatsink die ik van een defecte videokaart heb gehaald. Op die andere kaart zat hij vast met thermal glue, maar ik heb hem nu bevestigd met thermal tape. Zou dit voldoende koeling zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ekqOOa5la-ftOs6RA7mB8c1WSE0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nNGT3Cp3HPIgf6IeeqvnVah8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door FunFair op 10-02-2022 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

FunFair schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 21:05:
[...]

Haha vandaar. Ik heb computers leren bouwen van m'n buurman en die had altijd die witte prut koelpasta. Dus die heeft mij braaf geleerd dat altijd te gebruiken :)

Ik heb m'n TNT2 voorzien van een wat bescheidener heatsink die ik van een defecte videokaart heb gehaald. Op die andere kaart zat hij vast met thermal glue, maar ik heb hem nu bevestigd met thermal tape. Zou dit voldoende koeling zijn?
[Afbeelding]
Gewoon even een half uurtje 3DMark draaien, als hij dan geen rare artifacts geeft zal het wel voldoende zijn.
Volgens mij had mijn TNT2 destijds een klein lawaaierig fannetje maar weet niet of dat een must was of meer een gimmick :+

[ Voor 5% gewijzigd door BlueTooth76 op 10-02-2022 10:55 ]

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

FunFair schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 21:05:
[...]

[Afbeelding]
Ik zou 't best aandurven met deze koelribben.
Zolang er maar een klein beetje wind in de buurt komt.
Actieve ventilator is misschien wel veilig voor t gevoel, en die van Noctua zijn ook vriendelijk voor het oor :P

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Onze TNT2 heeft ooit een hele tijd zonder koelblok gedaan, nooit wat van gemerkt totdat we het systeem RAM gingen upgraden en de heatsink op de bodem van de kast lag :P

Toen met van de dubbelzijdige hittebestendige tape weer erop geplakt en dat ding werkt zelfs vandaag de dag nog. Best taaie krengen die kaarten.
Was overigens een passief gekoeld variant, en heatsink was ook niet veel groter als die in de foto.

Heb er ook nog een in PCI variant, en die heatsink was zelfs nog kleiner.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Heb nu een AT kastje binnen met een mainboard waar de ISA sloten groen uitgeslagen zijn door de batterijlekkage :P

Ga nog wel proberen het te fixen, misschien is het bord te redden maar het ging me vooral om het kastje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Foto's @BlueTooth76 ? :)

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5g3EwUB.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AOwV1eq.jpg

Deze aanwinst kwam ook nog binnen, een heuse Aztech Sound Galaxy Waverider 32+
Zal van rond 1994 zijn? In ieder geval een leuk kaartje :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/m49p7pQ.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door BlueTooth76 op 10-02-2022 12:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

@BlueTooth76 Oeh dat ziet er nasty uit, de traces beginnen ook al flink te bobbelen zo te zien, zal een lastige worden om te repareren vrees ik! Wel mooi kastje en kaartje :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Sp33dFr34k schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:09:
@BlueTooth76 Oeh dat ziet er nasty uit, de traces beginnen ook al flink te bobbelen zo te zien, zal een lastige worden om te repareren vrees ik! Wel mooi kastje en kaartje :)
Ja, wel jammer, is een "full size" Opti bordje met een 386DX40 er op, dus wel de moeite waard om wat uurtjes in te steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunFair
nou... ben benieuwd of dat gaat lukken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

FunFair schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:11:
nou... ben benieuwd of dat gaat lukken!
De EEPROM mist z'n sticker en ik zie een geploft tantaaltje bij de P1 / P2 stekkers.
Dus het zal sowieso een project worden vrees ik...

De koper vroeg er veel te veel voor, stond ook al vrij lang te koop.. lager bod gedaan voor wat ik het waard vond (het kastje) en op laten sturen uit Italië.

Probleem is dat ik nog genoeg "projectjes" heb liggen tot aan m'n pensioen :+

Alleen het kastje uit Bulgarije moet nog binnenkomen, dan is het voorlopig even gedaan met eBay en Marktplaats.

edit: oh nee... heb nog 3x een Radeon 9800 Pro gekocht (verschillende uitvoeringen, wel 1 verkoper) :+

[ Voor 25% gewijzigd door BlueTooth76 op 10-02-2022 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Uit Italië zelfs! Dan zullen alleen de verzendkosten al behoorlijk zijn geweest. Via eBay geregeld? Zoja, kun je dan geen gedeeltelijke refund afdwingen, of was het van tevoren gecommuniceerd dat de batterij lekte?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Sp33dFr34k schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:15:
Uit Italië zelfs! Dan zullen alleen de verzendkosten al behoorlijk zijn geweest. Via eBay geregeld? Zoja, kun je dan geen gedeeltelijke refund afdwingen, of was het van tevoren gecommuniceerd dat de batterij lekte?
Ik wist dat het "gaar" was, daarom ook alleen geboden wat het kastje voor mij waard was.
Eventuele overige hardware die het dan nog doet is "bonus".

De verkoper had dat gelukkig ook wel door... hij vroeg eerst €185 8)7

Maar zo'n MicroSys kastje heb ik nooit eerder gezien, dus wel redelijk "uniek" denk ik.

[ Voor 7% gewijzigd door BlueTooth76 op 10-02-2022 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Die videokaart is ook een leuke! Een Oak OTI077 met volgens miij 1MB :)
Ondanks de slechte naam van Oak doet deze zo'n 80% van wat de ET4000 voor elkaar krijgt. Niet verkeerd voor een kaartje uit de budget reeks, dacht ik zo.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:18:
Die videokaart is ook een leuke! Een Oak OTI077 met volgens miij 1MB :)
Ondanks de slechte naam van Oak doet deze zo'n 80% van wat de ET4000 voor elkaar krijgt. Niet verkeerd voor een kaartje uit de budget reeks, dacht ik zo.
Ja, ik had in mijn eerste nieuwe PC (386SX40) een OTI087 weet ik nog.

Heb al een aardige collectie ISA videokaartjes, sommigen zelfs nog ongebruikt en daar zitten ook 037C kaartjes tussen, als ik me niet vergis werken die ook prima in 8-bits sloten.

Heb het kaartje er al even uitgehaald, er hecht zich wat groene oxide op de gouden contacten aan de achterkant maar met wat Deoxit D100 en een wattenstaafje glimt dat straks weer.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Tqx0Syd.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door BlueTooth76 op 10-02-2022 12:23 ]

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Deze werkt ook op 8b kan ik uit ervaring zeggen. Eigenlijk doet 80% van de ISA videokaartjes dat wel, om de een of andere duistere reden.

Probeer je eens voor te stellen wat een ET4000 of S3-928 met een 8088 cpu moet beginnen :P

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:24:
Deze werkt ook op 8b kan ik uit ervaring zeggen. Eigenlijk doet 80% van de ISA videokaartjes dat wel, om de een of andere duistere reden.

Probeer je eens voor te stellen wat een ET4000 of S3-928 met een 8088 cpu moet beginnen :P
Weinig mee gespeeld, 16-bit op 8-bit sloten.

Maar voor een 386 of zelfs een ISA 486 iig ook een prima kaartje :)

IO-kaartje is ook nooit weg, je vergeet wel eens dat dat niet onboard zat in die tijd.

Er zit trouwens een ALPS harddisk in die computer.
Ik dacht in eerste instantie een Conner gezien de vormgeving maar er staat ALPS op.
Het type kan ik niet lezen, om de laatste schroef los te halen moet het bord er eerst uit.

Ik probeer altijd een image te draaien van schijven uit dit soort vintage computers en die test ik dan in PCem17.

[ Voor 31% gewijzigd door BlueTooth76 op 10-02-2022 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

I/O zat op de meeste 386's en late 286's nog op één uitbreidingskaart... Mijn Turbo-XT kloon draait alles op aparte kaarten:

- Video (VGA)
- Seriëel (2 poorten)
- Parallel (1 poort)
- HDD (MFM controller)
- Floppus (helaas niet op de HDD controller er bij)
- Game poort (2st)
- XT-CF kaartje
- 1 lege ISA slot, evt voor een geluidskaart of zo.

Overigens draaien die XT kloontjes vaak ook prima met een 16b i/o controller, werkt enkel de HDD niet omdat die 16b vraagt. De overige onderdelen slikken meestal 8b zonder problemen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:32:
I/O zat op de meeste 386's en late 286's nog op één uitbreidingskaart... Mijn Turbo-XT kloon draait alles op aparte kaarten:

- Video (VGA)
- Seriëel (2 poorten)
- Parallel (1 poort)
- HDD (MFM controller)
- Game poort (2st)
- XT-CF kaartje

Overigens draaien die XT kloontjes vaak ook prima met een 16b i/o controller, werkt enkel de HDD niet omdat die 16b vraagt. De overige onderdelen slikken meestal 8b zonder problemen.
Ik heb hier dan weer een prachtig mATX 8-bit bord met een NEC V20 en alle IO onboard ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

BlueTooth76 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:13:

edit: oh nee... heb nog 3x een Radeon 9800 Pro gekocht (verschillende uitvoeringen, wel 1 verkoper) :+
/Jaloers ;)

Waar vind je er echt 3 tegelijk :?

Gabriël AM5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

sapphire schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:41:
[...]

/Jaloers ;)

Waar vind je er echt 3 tegelijk :?
eBay :D

Het waren geen "koopjes" maar ook niet belachelijk geprijsd. Nederlandse verkoper en geen verzendkosten.

Het wordt steeds lastiger om ze te vinden, dus nu ik er 3 van 1 verkoper tegenkwam heb ik ze alle 3 maar gekocht, dan is dat maar klaar.

Een vriend van me is een P4T533-C (RDRAM - RIMM !!!) systeem aan het samenstellen met spul van Marktplaats, ongeveer zoals hij het ook tussen 2002 en 2005 had draaien. Heb al wat geschikte P4 CPU's voor hem in de P4 "processorberg" gevonden en schoongemaakt. Heb ze schoongemaakt in de socket van een defect bord, dan weet ik iig dat de pootjes recht zijn én dat de CPU niet beschadigt terwijl ik er aan poets. Meestal lukt het met isopropanol maar soms moest ik eerst wat voorwerk doen met stickerverwijderaar. Meer dan keukenrol en wattenstaafjes heb ik niet nodig gehad iig.

Niet getest (maar vrijwel altijd uit werkende machines geplukt), wel (redelijk) schoon:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DmvbAPU.jpg

Hij krijgt een 9800 Pro van me maar dat weet ie nog niet (hij had destijds een Radeon 9700 geloof ik.

[ Voor 89% gewijzigd door BlueTooth76 op 10-02-2022 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ik had een tijd terug geluk met een X1950 Pro in doos op Marktplaats, die kerel deed hem gratis weg, ik blij :) Kreeg ik hem binnen, zat er een 9800 Pro in die doos, leuk, maar die had ik al en die X1950 Pro nog niet haha. Heb hem nog gevraagd of hij de juiste kaart wellicht nog in bezit had, maar helaas niet. Maargoed, met de huidige prijzen evengoed geen slechte deal. Als mijn eigen 9800 Pro het ooit begeeft (hopelijk niet), heb ik iig nog een reserve. Ik heb anders ook nog een 9800 XXL oid, volgens mij de Aldi variant van de 9800 Pro. 9700 Pro's heb ik overigens geen enkele, die kom je volgens mij toch een stuk minder tegen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Voor mijn gevoel gingen die R300's t/m R360 vrij snel stuk.

Laatst had ik een 9500 Pro, werkend weggelegd opnieuw ergens ingebouwd.... Een en al 'arties'.... ;(

Reflowen had geen effect.

[ Voor 8% gewijzigd door PD2JK op 10-02-2022 14:00 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

PD2JK schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:58:
Voor mijn gevoel gingen die R300's t/m R360 vrij snel stuk.

Laatst had ik een 9500 Pro, werkend weggelegd opnieuw ergens ingebouwd.... Een en al 'arties'.... ;(

Reflowen had geen effect.
Da's wel zonde...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

De 9700 Pro was naar mijn idee korter in productie. De 9800Pro en later de XT zijn langer geproduceerd en er zijn veel meer versies van gemaakt.

Van de 9700-serie alleen de 9700, de Pro en AIW (en stiekem de 9500 en 9500 Pro 128MB's die dezelfde PCB en chip hadden en je soms kon flashen naar 9700-serie :) )

Van de 9800-serie de 9800, de 9800 Pro, SE, XXL en dan nog wat AIW versies en de XT natuurlijk. En dan nog 256MB versie's

@PD2JK Pfff hou op als mensen ze niet beroerd of al defect op stuurden dan gingen ze binnen no-time wel artifacts geven :(
Heb er afgelopen 5 jaar meerdere gehad en de enige 9800's die ik nog heb zijn een SE AIW unlocked met softmod op XT snelheden en een Pro die wisselend artifacts geeft. En nu dan een mooie 9700 Pro :)

Dus als iemand nog een kaart kwijt wil houd ik me aanbevolen O-)

Gabriël AM5

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ik ben al even op zoek naar een leuke extra behuizing voor het volgende systeem. Ik had al een Aopen HQ45, niet heel populair bij de gemiddelde retro-enthousiasteling denk ik, maar voor mij wel heel typerend voor de P2/P3 periode. Een computerboer bij ons in het dorp (waar ik uiteraard vaak te vinden was) gebruikte veel Aopen cases, waaronder deze. Dus stukje nostalgie.

Bij mij zoektocht naar een extra retro behuizing kwam ik precies dezelfde tegen. De eerste die ik had, had een "vastzittend" klepje, wat later vastgezet bleek te zijn met een schroefje omdat deze geen USB/Audio breakout bordje leek te bezitten. De tweede HQ45 had dit echter wel! Onderzoek leert mij dat dit dan waarschijnlijk een HQ45 "Pro" is geweest, en de eerste dus een normale. Ik ben op zoek gegaan naar een breakout bordje en heb deze inmiddels gevonden en besteld! Wel handig om aan de voorkant deze poorten te hebben bij W98.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lIKsHFml.jpg

Gelukkig zat de kooi zelf er wel in, dus puur alleen het bordje wat ik nodig heb. En de kabels heb ik inmiddels ook al gevonden in mijn stash @InjecTioN (vandaar de vraag van Pascal haha).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hljZqTgl.jpg

Weer een stapje verder zo :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Heb het bord er toch maar even uitgeschroefd.
De batterij verwijder ik alvast en daarnaast ga ik even met de azijn aan de slag.
Dan kan ik altijd later nog besluiten of het een project wordt of niet ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/n8JviUQ.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

En nog een ontplofte tantaal. Lekker projectje hoor.

Maar er zijn grotere restauratieprojecten :X

Ik zou er dan gelijk een Jacques Cousteau casemod van maken...

[ Voor 70% gewijzigd door PD2JK op 10-02-2022 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

PD2JK schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:39:
En nog een ontplofte tantaal. Lekker projectje hoor.
Ja, en er zitten bijna 50 van die krengen op dit bord.
Kon wel eens een project worden voor ná 2040 ofzo.

Afijn, eerst de schade maar afremmen.

Heb wat datumstickers gevonden van 1992, dus dat zal het bouwjaar van deze computer zijn iig.

Edit: de harddisk is een Alps DR311C901A 100Mb IDE Hard Drive

[ Voor 26% gewijzigd door BlueTooth76 op 10-02-2022 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Die groene uitslag in de ISA sloten ben vrees ik wat meer voor om eerlijk te zijn. Daar kom je niet zo makkelijk bij om goed te reinigen is mijn ervaring. Hoe wil je dit dan precies doen?

(@Waterbeesje zou een teiltje azijn en de tandeborstel van zijn vrouw er bij pakken)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 15:07:
Die groene uitslag in de ISA sloten ben vrees ik wat meer voor om eerlijk te zijn. Daar kom je niet zo makkelijk bij om goed te reinigen is mijn ervaring. Hoe wil je dit dan precies doen?

(@Waterbeesje zou een teiltje azijn en de tandeborstel van zijn vrouw er bij pakken)
;)

Zo meteen even afspoelen, dan naspoelen met gedestilleerd water en dan een half uurtje in de oven op 50 graden Celsius.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3y7T1PO.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door BlueTooth76 op 10-02-2022 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Aaah, bordje lekker in bad :)
Zal-ie lekker vinden.
Dan ff lekker insoppen en naspoelen met isopropyl.
Kwartiertje op 50'c in de oven en alle vocht is foetsie! :D

Lekker bezig daar!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 15:19:
Aaah, bordje lekker in bad :)
Zal-ie lekker vinden.
Dan ff lekker insoppen en naspoelen met isopropyl.
Kwartiertje op 50'c in de oven en alle vocht is foetsie! :D

Lekker bezig daar!
Ik zou zweren dat ik 'm hoor zingen in de keuken. Alleen de bad eendjes ontbreken nog.

Ben nooit zo angstig voor dit soort projecten.
Je moet er gewoon instappen met de gedachte "kapot is ie toch al" :+
Al lukt het niet, je leert altijd wat.

In dit geval gaat het bordje eerst naar zolder, heb er voorlopig geen tijd voor.
Maar je weet nu iig dat het probleem zich niet uitbreidt.

[ Voor 27% gewijzigd door BlueTooth76 op 10-02-2022 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:50

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Jakkes @BlueTooth76 !

Wel even kijken of je ook aan de andere kant van die pins wat schoon kan maken, anders ben je over een jaartje terug bij af. Sowieso 2à3 traces die je wellicht even zult moeten versterken of zelfs moet overbruggen met wat draad. Zolang je azijn gebruikt om de drab te neutraliseren, zul je verder geen issues meer daarvan ondervinden, als het bord eenmaal schoon is. :)

Goed werk!

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Waterbeesje schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:24:

Een ET4000 is inderdaad hevig ge-bottlenecked in een 8088/8086. Maar die draait net zo lekker op een 8-bit bus. Dat is dus wel fijn om te testen, of ideaal als je geen monitor hebt met een d-sub9 aansluiting (maar wel een videokaart met zo’n aansluiting). Blijft desalniettemin een epische kaart!

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Waterbeesje schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:32:

- Video (VGA)
- Seriëel (2 poorten)
- Parallel (1 poort)
- HDD (MFM controller)
- Game poort (2st)
- XT-CF kaartje

Ik heb nog een I/O controller waarbij ook de IDE controller werkt in een XT-clone. Chipset lijkt van Acer te zijn. Zo uit mijn hoofd alleen geen idee welke precies. Die controller heeft echt alles erop zitten wat er op zo’n controller hoort. XT-IDE op een EEPROM met een 3COM Etherlink III (3C5X9-serie) en een SoundBlaster Vibra er langs, en de Philips NMS9100 (3102 type dacht ik uit mijn hoofd) draait eigenlijk alles wat ik graag wil draaien!

Zo heb ik ook nog een Commodore PC10-III waarvoor ik de BIOS EPROM aangepast heb. Ik heb het deel uit de code gegooid dat de standaard 8bit XT-IDE (zoals de eerste generatie IDE heet - nogal verwarrend, maar goed) zou moeten kunnen laten draaien. Vervolgens daarvoor in de plaats de XT-IDE code erin gezet. Wordt vervolgens direct gevonden, waardoor ik met de 3 ISA sloten een ET4000 (tijdelijk), een Acer I/O controller en een SoundBlaster Vibra erin heb draaien. Draait echt als een tierelier!

Zelfs de floppy controller heb ik nog mee zitten klooien om ‘m bruikbaar te maken, door de on-board floppy controller uit te schakelen (pin uit het socket en daar een jumper header op). Weet even niet meer of ik die nou wel of niet aan de praat heb gekregen.

Enfin. Ik maak wel eens wat foto’s om een goed beeld te kunnen schetsen van hoe het er nu uitziet! :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Sp33dFr34k schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:15:
Gelukkig zat de kooi zelf er wel in, dus puur alleen het bordje wat ik nodig heb. En de kabels heb ik inmiddels ook al gevonden in mijn stash @InjecTioN (vandaar de vraag van Pascal haha).
Super! Ik had idd al wat ome-Ali linkjes doorgestuurd naar Pascal, maar uit Nederland en direct de juiste is natuurlijk 10x beter!! :9

Ik ben benieuwd naar het resultaat!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flupke1
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 07:41
BlueTooth76 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:44:
[...]
Een vriend van me is een P4T533-C (RDRAM - RIMM !!!) systeem aan het samenstellen met spul van Marktplaats, ongeveer zoals hij het ook tussen 2002 en 2005 had draaien.
In oktober 2002 mijn zuurverdiende centen in het UK uitgegeven aan een P4T533-R (met 32-bit RDRam, quasi het enige verkrijgbare bord met dat soort geheugensticks), een Radeon 9700 Pro (toen maakte ATI die nog zelf), en 512 MB ram. Die ram was ook niet meer upgradebaar, ik zoek al bijna 20 jaar naar 512MB 232-pins Rdram-modules. Zo'n set heb ik nog steeds: met een 3,06 Ghz 533 P4 en de 9700Pro is dat een zalig Win98/Win2K systeem.

De 9700 pro is redelijk snel opgevolgd door de 9800-versies, maar door het feit dat Ati met die kaart de hegemonie van Nvidia doorbrak, en ik bijna bankroet ging, blijft die mijn lievelingskaart op AGP.

Spoart au kjeis makker, de prosesse es nog lank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunFair
Ik heb wat spelletjes getest met die K6-2 300 i.c.m. de Voodoo2, maar de prestatie valt best tegen. Merk dat hij steeds stottert bij Quak2/DarkForces2/Incoming. Windows staat geinstalleerd op een 8GB Transcent 133 CF-card.

De machine heeft maar 32MB SDRAM, maar volgens de minimale/recommended eisen van Q2 zou dat voldoende moeten zijn.

Enig idee waar ik het moet zoeken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Is er enige regelmaat te bespeuren in het gestotter?
Als het HD-ledje synchroon knippert met het gestotter, zou je het in je CF kaartje kunnen zoeken.

Welke Windows/drivers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

FunFair schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:33:
Ik heb wat spelletjes getest met die K6-2 300 i.c.m. de Voodoo2, maar de prestatie valt best tegen. Merk dat hij steeds stottert bij Quak2/DarkForces2/Incoming. Windows staat geinstalleerd op een 8GB Transcent 133 CF-card.

De machine heeft maar 32MB SDRAM, maar volgens de minimale/recommended eisen van Q2 zou dat voldoende moeten zijn.

Enig idee waar ik het moet zoeken?
Je zou eens kunnen proberen om een reguliere HDD erop aan te sluiten en de CF-kaart contents daarheen te clonen. Ik denk namelijk dat het aan de storage ligt. Heb je overigens DMA ingeschakeld via de device manager? Bij veel moederborden uit die tijd (en onder Win9x versies) dien je dat nog expliciet in te schakelen. Misschien dat dàt al het verschil maakt. Hiervoor dien je overigens wel de juiste drivers te installeren.

Een andere optie is misschien toch het geheugen upgraden naar 64 of zelfs 128MB. Wanneer je systeem alsnog swap (virtueel) geheugen gaat gebruiken op een tragere storage oplossing, dan is dat natuurlijk funest voor de prestaties van de games die je draait.

De CPU heeft een 66MHz FSB? Dat kan mogelijk ook nog een reden zijn waarom het trager zou zijn dan dat je zou willen. Vergeet niet dat deze combo misschien ook wel wat trager zal zijn dan een Pentium II @300MHz. Q2 zou echter wel gewoon soepel mogen draaien op dit systeem. En zeker met een Voodoo2!

Bij een FSB van 100MHz zou ik eens kijken naar de snelheid van het geheugen. Als die op slechts 66MHz kan draaien (meestal ook nog eens EDO-RAM), dan merk je wel flink wat vertraging.

[ Voor 1% gewijzigd door InjecTioN op 10-02-2022 16:51 . Reden: stukje over driver installeren toegevoegd ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• henk717
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 20:05
Over de Voodoo 2 gesproken, ik ben inmiddels tevreden over mijn gemodde driver en wil deze graag met jullie delen.

https://storage.henk.tech/Drivers/Voodoo2HM.exe

Hij is gebasseerd op de FastVoodoo 2 driver dus SLI tussen verschillende merken zou moeten werken al kan ik dat zelf niet testen.

De FastVoodoo 2 heeft helaas de nare eigenschap dat hij de Voodoo 2 iets overklokt terwijl de Voodoo 2 standaard al te hoog geklokt is zonder koeling. Daar kom je in een snel systeem zoals mijn Athlon 64 X2 niet mee weg. Ik wilde dus een driver mod maken die makkelijker te installeren is en hem voor de veiligheid 5mhz onderklokt zodat die ook in een snel systeem niet oververhit.

Ook hebben Voodoo 2 kaarten problemen met DOS games bij gebruik van nieuwe drivers en hebben ze patches nodig voor een groot deel van de games. Binnen de driver los ik beide op, je krijgt namelijk alle bekende patches gebundeld zodat je niet hoeft te zoeken. En tijdens de installatie krijg je de keuze of je de oudere dos glide of de nieuwere dos glide wenst. Waarbij de oude de beste game compatiniliteit heeft en de specifieke nieuwe driver geen probleem heeft met een snelle frontside bus.

Tot slot heb ik de installatie vergemakkelijkt, je krijgt bij het installeren automatisch de setup voor de Voodoo 2 tweaker waarmee je later de kloksnelheid naar wens kunt instellen. Bijvoorbeeld weer op de standaard 90mhz als je systeem oud genoeg is of je een coolermod hebt toegepast. Ook voegt mijn installer de juiste parameters automatisch toe aan autoexec en dosstart maar enkel bij de eerste installatie zodat je bij SLI geen dubbele krijgt.

Ik hoop dat de driver voor meer hier van pas komt voor een veilige makkelijke installatie. Het is een DirectX 7 driver dus voor goede werking moet je wel DirectX updaten.

Ik verwacht overigens niet dat het de problemen van FunFair oplost want zelfs op 85mhz heb ik geen problemen met Unreal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunFair
Misschien ligt het inderdaad aan de CF-kaart. De HD led licht namelijk op wanneer hij stottert, alsof hij te traag is met laden van nieuwe assets.

Ik had toevallig nog een 128MB PC100 stick liggen en op het moederbord de jumper voor SDRAM op 100MHz ingesteld, maar hij blijft het doen.

De originele hardeschijf is maar 2GB, dus iets wat te klein, maar ik heb nog een moderene 120GB IDE schijf liggen. Las dat ik daarvoor wel eerst een gemodde bios moet flashen. Taakje voor de volgende keer.
Als dat beterder werkt is de CF kaart een mooi alternatief voor een USB-stick, want dat is niet vooruit te branden met USB1.0 :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

FunFair schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:09:
Misschien ligt het inderdaad aan de CF-kaart. De HD led licht namelijk op wanneer hij stottert, alsof hij te traag is met laden van nieuwe assets.

Ik had toevallig nog een 128MB PC100 stick liggen en op het moederbord de jumper voor SDRAM op 100MHz ingesteld, maar hij blijft het doen.

De originele hardeschijf is maar 2GB, dus iets wat te klein, maar ik heb nog een moderene 120GB IDE schijf liggen. Las dat ik daarvoor wel eerst een gemodde bios moet flashen. Taakje voor de volgende keer.
Als dat beterder werkt is de CF kaart een mooi alternatief voor een USB-stick, want dat is niet vooruit te branden met USB1.0 :D
Als het goed is zou het limiet op 128GB, 32GB òf 8,4GB moeten liggen, als er al een limiet is dat zo laag staat. Daarnaast is de kans best aanwezig dat de disk gewoon werkt met een jumper op "limit storage capacity" (capacity limit op vaak 32GB). Het is gewoon om even te testen of daar het issue ligt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

henk717 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:02:
Over de Voodoo 2 gesproken, ik ben inmiddels tevreden over mijn gemodde driver en wil deze graag met jullie delen.

https://storage.henk.tech/Drivers/Voodoo2HM.exe

Hij is gebasseerd op de FastVoodoo 2 driver dus SLI tussen verschillende merken zou moeten werken al kan ik dat zelf niet testen.

De FastVoodoo 2 heeft helaas de nare eigenschap dat hij de Voodoo 2 iets overklokt terwijl de Voodoo 2 standaard al te hoog geklokt is zonder koeling. Daar kom je in een snel systeem zoals mijn Athlon 64 X2 niet mee weg. Ik wilde dus een driver mod maken die makkelijker te installeren is en hem voor de veiligheid 5mhz onderklokt zodat die ook in een snel systeem niet oververhit.

Ook hebben Voodoo 2 kaarten problemen met DOS games bij gebruik van nieuwe drivers en hebben ze patches nodig voor een groot deel van de games. Binnen de driver los ik beide op, je krijgt namelijk alle bekende patches gebundeld zodat je niet hoeft te zoeken. En tijdens de installatie krijg je de keuze of je de oudere dos glide of de nieuwere dos glide wenst. Waarbij de oude de beste game compatiniliteit heeft en de specifieke nieuwe driver geen probleem heeft met een snelle frontside bus.

Tot slot heb ik de installatie vergemakkelijkt, je krijgt bij het installeren automatisch de setup voor de Voodoo 2 tweaker waarmee je later de kloksnelheid naar wens kunt instellen. Bijvoorbeeld weer op de standaard 90mhz als je systeem oud genoeg is of je een coolermod hebt toegepast. Ook voegt mijn installer de juiste parameters automatisch toe aan autoexec en dosstart maar enkel bij de eerste installatie zodat je bij SLI geen dubbele krijgt.

Ik hoop dat de driver voor meer hier van pas komt voor een veilige makkelijke installatie. Het is een DirectX 7 driver dus voor goede werking moet je wel DirectX updaten.

Ik verwacht overigens niet dat het de problemen van FunFair oplost want zelfs op 85mhz heb ik geen problemen met Unreal.
My hat off to you, good sir. _/-\o_

Gezien de reeds lopende projecten kan ik 'm nu even niet testen, maar ik ga deze ZEEER ZEKER proberen. Ik denk ook dat je dit op Vogons en dergelijken zult moeten promoten voor meer testers. Dit is namelijk wel zeer bruikbaar! :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ik had toevallig pas nog dat mijn Transcend kaartjes niet lekker wilden draaien in een systeem.

De oplossing was tweeledig:
- Transcend vervangen door een ATP Industrial kaartje (in W98SE stotteren en in DOS6.22 zelfs leesfouten).
- heb 'm alleen op 1 IDE aansluiting gezet (2e kaart heb ik verhuisd naar een losse PCI-IDE controller)

Daarna draaide games als DukeNukem3D en ook het afspelen van MID bestanden via de MT32 weer vloeiend.

DMA modus stond al aan.

De PCI-IDE controller is trouwens deze:

https://www.bol.com/nl/nl...le/9300000031658957/?s2a=

ATP Industrial kaartjes haal ik hier:

https://www.memoryoutletr...t-categorie/compactflash/

[ Voor 27% gewijzigd door BlueTooth76 op 10-02-2022 17:34 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hij is binnen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W57QIV7jhJZ5v3vDyMemrTvY0KY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tYYPVTgdFYlM1PtkuHLKn3aM.jpg?f=fotoalbum_large

As-is al leuk genoeg, maar met 512kB erbij kan de lol echt beginnen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunFair
Speciale ISA Wavetable soundcard?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gravis Ultrasound PnP clone :7

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

dion_b schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 19:48:
Hij is binnen :)

[Afbeelding]

As-is al leuk genoeg, maar met 512kB erbij kan de lol echt beginnen.
Een Philips PCA761AW (AMD Interwave), leuk! Laat je soldeer skills maar eens zien! :Y AMD Interwave kan overigens 16MB adresseren, maar om zoveel geheugen op die kaart te krijgen moet je wel heel handig zijn B).

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

frapex schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 20:10:
[...]

Een Philips PCA761AW (AMD Interwave), leuk! Laat je soldeer skills maar eens zien! :Y AMD Interwave kan overigens 16MB adresseren, maar om zoveel geheugen op die kaart te krijgen moet je wel heel handig zijn B).
Denk dat ik het hou bij een socket voor SoJ en daar 512kB in. Misschien dat ik me ooit nog waag aan de Argus/Gusar als ik zin krijg met meer te spelen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

FunFair schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:09:
Ik herinner me nu ineens iets, waardoor ik nu eigenlijk voor bijna 95% zeker weet dat het de CF kaart is. Er staat me namelijk iets bij van een energie spaarstand die eigenlijk bijna direct in werking treedt na een lees/schrijfbewerking. Dit is hard-coded op de meeste CF kaartjes. Dit is ook een van die redenen waarom DOM disks een ding zijn. Die gedragen zich meer als een reguliere spinning disk. Stom dat ik daar vanmiddag niet aan dacht!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

InjecTioN schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 15:47:
[...]

Super! Ik had idd al wat ome-Ali linkjes doorgestuurd naar Pascal, maar uit Nederland en direct de juiste is natuurlijk 10x beter!! :9

Ik ben benieuwd naar het resultaat!
Ik trok een random doos met rommel open en daar zat toevallig precies in wat ik zocht, wat een geluk... :P Zonde om aan zoiets simpels geld uit te geven. Dat bordje is zo specifiek dat ik er niet aan ontkom. €3 voor het bordje zelf, en dan wel €9 verzendkosten vanuit Spanje maarja.. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunFair
InjecTioN schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 21:07:
[...]

Ik herinner me nu ineens iets, waardoor ik nu eigenlijk voor bijna 95% zeker weet dat het de CF kaart is. Er staat me namelijk iets bij van een energie spaarstand die eigenlijk bijna direct in werking treedt na een lees/schrijfbewerking. Dit is hard-coded op de meeste CF kaartjes. Dit is ook een van die redenen waarom DOM disks een ding zijn. Die gedragen zich meer als een reguliere spinning disk. Stom dat ik daar vanmiddag niet aan dacht!
f... daar had ik nog over gelezen, maar ook compleet vergeten. Dacht dat ik een goede CF kaart had gekocht, maar blijkbaar toch niet goed gekeken.
Moet echt een industrial kaart hebben dan. Kost natuurlijk ook gelijk een factor 3 meer.

Ik ga eerst maar eens met die hdd aan de gang die ik nog heb liggen. :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

Hoera, ik heb mijn overleden (retro)voeding Enermax EG485AX-VHB (zie ook: frapex in "Het grote Retro Game PC topic") gerepareerd :7.

De reparatie bestond uit het vervangen van de Ultrafast Soft Recovery Diode van 8A (HFA08TB60) en de SMPS MOSFET (IRFP460A). De vervangende (namaak?) onderdelen heb ik een tijd geleden bij AliExpress besteld.

En nu gaat de voeding mooi op de reserve stapel, want direct nodig heb ik 'em niet :Y).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

InjecTioN schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 21:07:
[...]

Ah, dat zijn interessante weetjes.

Ben zelf iig wel blij met die ATP Industrial kaartjes, dat zijn de enige waar ik nog geen gezeur mee heb gehad in 1 van de systemen. Heb er een leuke voorraad van aangelegd 1,5 jaar terug (256MB tot 8GB).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Het zou kunnen dat ik ietwat te enthousiast aan het shoppen geweest ben...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZL9L7zo.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door BlueTooth76 op 11-02-2022 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

BlueTooth76 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:56:
Het zou kunnen dat ik ietwat te enthousiast aan het shoppen geweest ben...

[Afbeelding]
Cool!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Ik moet me ook altijd inhouden met koelers (heatsinks , fan, en de combinatie van die 2) :P

"Ziet er leuk uit" "Kan nog wel ooit van pas komen" en zo raakt de opslag vol met dat soort dingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Nemesizz schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 16:23:
Ik moet me ook altijd inhouden met koelers (heatsinks , fan, en de combinatie van die 2) :P

"Ziet er leuk uit" "Kan nog wel ooit van pas komen" en zo raakt de opslag vol met dat soort dingen.
Ja, heb ze eigenlijk meer om weg te geven aan vrienden die ook in deze hobbysferen zitten, soms geef je wat, soms krijg je wat. Als ik het zelf nog moet opmaken dan moet ik eerst 200 jaar oud worden.

[ Voor 7% gewijzigd door BlueTooth76 op 11-02-2022 16:38 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• twiks
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-09 16:59
M'n vorige week bestelde V30 is binnen ! Morgen ga ik die eens proberen in de IBM model 30.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gKsBPWlZr_QtjvUa84Effpx3mYE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DJUsyP3lChNqouKy46hc4XWJ.jpg?f=user_large

De netwerkkaart heb ik nog steeds niet aan het werk, De kaart werkt wel, waar het lijkt er op dat'ie elke keer in PnP mode opstart ipv jumperless mode.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ik had nog een stuk of wat nieuwe EagleTEC / PC CHIPS M787CL+ VIA C3 bordjes en een flinke stapel IDE schijven die nog getest moeten worden, dus leek me wel een leuke combi zo.

Testbankje van Aliexpress.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OD6zGdk.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

twiks schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 17:20:
M'n vorige week bestelde V30 is binnen ! Morgen ga ik die eens proberen in de IBM model 30.

[Afbeelding]

De netwerkkaart heb ik nog steeds niet aan het werk, De kaart werkt wel, waar het lijkt er op dat'ie elke keer in PnP mode opstart ipv jumperless mode.
10% prestatie winst en native vga support in win 3.0

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Het ging niet zo voorspoedig met het VIA C3 bordje, booten vanaf CD-ROM lukte al niet, nog wat kleine ergernissen en toen lag er al snel een Asrock bordje met een Celeron 2800 er op.

Best leuke bordjes, onboard VGA scheelt een videokaart. Had er 2 hagelnieuw liggen en ze zijn er om te gebruiken. Wel direct een nieuwe CR2032 batterij in gedaan voor de zekerheid.
Draait nu even Memtest voor de zekerheid, heb de eerste DDR-module die ik tegenkwam er in gedrukt.
Het bordje ondersteunt Dual-Channel maar voor deze toepassing heeft dat geen toegevoegde waarde.

En nee, de P4 plug is niet aangesloten :+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AC0hFRK.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door BlueTooth76 op 12-02-2022 15:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twiks
Waterbeesje schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 20:01:
[...]

10% prestatie winst en native vga support in win 3.0
Inderdaad, de V30 zit er nu in en volgens de Landmark test ben ik van 2.7x naar 3.0x keer sneller tov een XT gegaan. Ik ben in ieder geval niet opgelicht.
De UM9008F tools werken allemaal, en ik kan de diagnostics runnen, zowel van de kaart als van het netwerk.
De Crywnr packet driver laadt nu ook. Echter, na ongeveer 10 seconden hangt het systeem compleet en is een harde reset nodig. Snap nog niet waarom. Nu is in een PS/2 alles niet-standaard, dus kan het gewoon zijn dat alleen speciale hardware gaat werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

twiks schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 14:51:
[...]

Inderdaad, de V30 zit er nu in en volgens de Landmark test ben ik van 2.7x naar 3.0x keer sneller tov een XT gegaan. Ik ben in ieder geval niet opgelicht.
Daarom heb ik die verkoper gelinkt, heb er ook al 2x wat besteld en dat ging ook goed.
De UM9008F tools werken allemaal, en ik kan de diagnostics runnen, zowel van de kaart als van het netwerk.
De Crywnr packet driver laadt nu ook. Echter, na ongeveer 10 seconden hangt het systeem compleet en is een harde reset nodig. Snap nog niet waarom. Nu is in een PS/2 alles niet-standaard, dus kan het gewoon zijn dat alleen speciale hardware gaat werken.
Hmm, dat is wel vervelend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twiks
Update: het systeem hangt alleen als de ethernet kabel aangesloten is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

twiks schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 15:48:
Update: het systeem hangt alleen als de ethernet kabel aangesloten is.
Ah, nou, dan moet je het maar draadloos houden :+

Computers en hun nukken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Als het die model 30 nog een waardevolle upgrade wilt geven... Een ems kaartje, geluidskaart of compactflash zijn erg fijn!
Oh en natuurlijk is een 8087 redelijk nutteloos maar wel cool!

[ Voor 20% gewijzigd door Waterbeesje op 12-02-2022 17:23 ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunFair
Waterbeesje schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 17:21:
Als het die model 30 nog een waardevolle upgrade wilt geven... Een ems kaartje, geluidskaart of compactflash zijn erg fijn!
Oh en natuurlijk is een 8087 redelijk nutteloos maar wel cool!
Schijnbaar maakt SimCity gebruik van een 8087.
Ik heb die proberen te installeren in m'n Olivetti m240, maar die weigert te booten met co-processor (heb er 2 getest) ondanks dat de dipswitches goed staan.

Wellicht moet er een specifiek merk 8087 op oid. Hè. Het getest i.c.m. een NEC v20.

Ik heb nu op de K6-2 300, Windows 98 op een 250GB PATA HDD gezet (met seatools 32GB van gemaakt). Verse Windows installatie en daarna met xcopy alles overschreven vanaf de CF. De stutters lijken weg, maar de prestatie van quake2 in glide mode valt nog wel tegen. In 640x480 is het duidelijk minder dan 30fps.

Ik las dat er een 3dNow patch is voor q2, dus die ga ik later nog maar eens proberen. De q2 versie die ik heb speelde ik altijd in OpenGL icm de TNT2, maar geen idee hoe soepel dat liep destijds.

De TNT2 wordt overigens wel lekker warm... Hij heeft ook maar 2cm ruimte en dan zit de Voodoo2 kaart er al. Dus ga maar even kijken of ik wat airflow kan creëren.

[ Voor 35% gewijzigd door FunFair op 12-02-2022 17:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Quake 2 Glide draait wel soepel zonder patches of iets dergelijks op m'n Pentium 1 systeem (P166 overgeklokt naar 233Mhz), gewoon VooDoo2 drivers en verder niks aparts. Resolutie is geloof ik 640x480.
Ik maak wel gebruik van een gewone ouderwetse hardeschijf van 6GB en het ding heeft 64MB RAM.

Main videochip is een S3 Virge, maar voorheen met de 1MB S3 Trio (icm de VooDoo2) deed die het ook gewoon soepel met Glide.

EDIT

Meten is weten, even Timedemo 1 gedaan, en dan kom ik op 37FPS uit (meeste loopt soepel, maar aan het einde van de demo word zo'n brug opgeblazen en dan dipt die even iets).

Voor m'n gevoel loopt de game soepeler (je hebt niet het idee van "gatsie, loopt niet op 60FPS" of iets dergelijks wat ik bij moderne titels al wel snel heb).

[ Voor 29% gewijzigd door Nemesizz op 12-02-2022 18:16 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FunFair
Timedemo uitgevoerd pre- en post 3DNow! patch

Voodoo2 Pre 640x480: 34,5 FPS
Voodoo 2 Post 640x480: 41,5 FPS
Voodoo 2 Post 800x600: 40,3 FPS.
TNT2 Post 640x480: 24,6 FPS
TNT2 Post 800x600: 23,5 FPS

Maakt dus wel wat uit die patch :)
Wel opvallend dat de resolutie zo weinig uitmaakt.

[ Voor 34% gewijzigd door FunFair op 12-02-2022 19:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

En opvallend dat de TNT2 zo laag scoort.

Heb zo geen TNT2 in een systeem zitten om te testen maar, ik haalde zelfs in Quake 3 nog wel 30 FPS op 1024x768 op 32-bit colours (en dat met de beruchte M64 variant van de TNT2).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunFair
Ja best gek... Benchmarks op het internet laten een ander beeld zien. Misschien een verkeerde driver? Had 30.xx gepakt. Maar wel ergens gelezen dat voor trage pc's versie 8.x gebruikt moest worden.

Net een stom foutje gemaakt... cf-ide lag los en tikte de kast aan.. kortsluiting oid op de ide pinnen. CF kaart werd bloed heet en wordt niet meer herkent, Windows hing en de HDD mist diverse bestanden (waaronder win.com). Kak. Hopelijk niet de ide controller beschadigt.

[ Voor 26% gewijzigd door FunFair op 12-02-2022 22:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

FunFair schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 22:26:
Ja best gek... Benchmarks op het internet laten een ander beeld zien. Misschien een verkeerde driver? Had 30.xx gepakt. Maar wel ergens gelezen dat voor trage pc's versie 8.x gebruikt moest worden.

Net een stom foutje gemaakt... cf-ide lag los en tikte de kast aan.. kortsluiting oid op de ide pinnen. CF kaart werd bloed heet en wordt niet meer herkent, Windows hing en de HDD mist diverse bestanden (waaronder win.com). Kak. Hopelijk niet de ide controller beschadigt.
Ja, dat is wel een "kak" momentje idd...

Ik heb (in een ver verleden) wel eens een IDE-kabel weg gefikt (1 trace was doorgebrand, plastic weggesmolten) bij zo'n akkefietje.
Nieuwe kabel en alles deed het nog :+

M'n buurman (ergens in 1997) zag het speakerdraadje van z'n Pentium 1 in rook opgaan, die was bij het monteren van de klep klemgeraakt tussen klep en chassis en bij het eerste het beste piepje (tijdens het booten) rookte de rode draad op. Gelukkig niet meer schade.

Voorts heeft een collega eens het gele 12 volt draadje van de CPU-fan in de geheugensocket gedrukt bij het plaatsen van een geheugenmodule (zat dus klem tussen socket en module). Dat mainboard rookte kort maar hevig en was total loss }:O

Er is een reden dat ik kabels altijd van tie-wraps voorzie en ze uit de buurt van plekken houd waar ze schade op kunnen lopen / aanrichten :+

[ Voor 31% gewijzigd door BlueTooth76 op 13-02-2022 00:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hee, dat van stroomkabel klem onder SIMM en dan veel magische rook kwijt raken ken ik :X

Was voor mij ook aanleiding om netter om te gaan met kabels en vooral verre te blijven van veel te krappe AT minitowers, al kostte het wel wat meer.

Ironie: met retro - meuk natuurlijk weer volop in exact dat soort onding bezig. Gelukkig tot nu toe niets om zeep...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunFair
Ik hoop maar dat de IDE controller op het moederbord het heeft overleeft. De cdrom wordt ineens onder een vreemde naam herkend. De hardeschijf lijkt nog wel te werken op beide channels. Ben nu een dirty re-install van windows aan het uitvoeren. Zou het liefst een format uitvoeren en helemaal schoon beginnen, maar gezien m'n CF-kaart kaput is kan ik niet meer praktisch bestanden meer van m'n moderne hardware overzetten. Via USB1.0 gaat dat me iets te langzaam, laat staan dat ik de driver er dan niet op krijg voor USB storage.

Ben natuurlijk ook niet snugger genoeg geweest om 2 partities aan te maken op de schijf...
Dat is voor de volgende keer, eerst maar zien of hij het nog een beetje doet of niet :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

De 286 miste nog een geluidskaart. Een AdLib/OPL2 kaartje was meer period correct geweest, maar een Philips geluidskaart in een Philips bak heeft ook wel z'n charmes. Dus is het deze geworden;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CRkRwLhqi4hHXciIE6MzKVGdwy8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e6p09hRuy6O2kH8FuibcaGdf.jpg?f=fotoalbum_large
plaatje des internets
OPTi 929 is PnP, de 286 not so much, maar dit moeten we wel aan de praat zien te krijgen toch? De Siemens 80286@12.5 krijgt het nog zwaar...
Maar dat had ie het toch al met de WD90C31.

@FunFair stuur effe een DM met je NAW, heb nog wel een 1 GB industrial kaartje over

[ Voor 6% gewijzigd door PD2JK op 13-02-2022 15:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Moet met Unisound wel lukken toch? (die heeft alvast geen 386 instructies nodig).

Ziet er uit als een uitstekende kaart, goede analoge deel, echte OPL3. Inderdaad beetje nieuw voor 286, maar kan geen kwaad. Als je het authentieker wilt doen kun je idd een Snark Barker of RadLib zelf in elkaar zetten :P

OPTi wordt zelden hoog gewaardeerd, maar IMHO zijn het goede SBPro2-kloons met toegevoegde MPU-401 en WSS - en minder issues dan het origineel.

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 13-02-2022 14:13 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 01:49
Ik meldde al eerder dat ik aan het stoeien was met een oude Dell Precision 670 en mijn plan daar een multiboot systeem van te maken. Windows 2000 draait inmiddels op deze machine en is zeer snel. Ook had ik nog een ander redelijk oud beestje liggen, namelijk een Acer eMachines EL1200 en daar had ik al Windows Vista 64 bit op draaien, maar nu heb ik daar een triple boot systeem van gemaakt met Windows 7, XP en 2000. Ook hierop draait 2000 als een trein (zij het wel langzamer dan de Precision uiteraard).
Bijgaand heb ik wat screenshots toegevoegd. Ik heb de zogenaamde Extended Kernel (van BlackWingCat) gebruikt, maar als er een versie van SMPlayer bestaat die het ook doet zonder deze (uitstekende) Kernel uitbreiding wil ik het systeem wel "origineel" houden met IE 6 en hooguit Firefox 12. Youtube/Google en zelfs het Internet is namelijk niet alles, want er zijn nog zoveel andere leuke dingen die je kan doen met een oud machientje! (maar dat hoef ik hier niet te betogen neem ik aan?) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YYcSFpATVZwL-wiCxjL8UT9t6_A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5KCOLZlg6fN3innTf0ygAuWT.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tNAbtJKWNVMgMmi8UDYTh31UCUw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fJgnJA3A4rUCeZR0NSPf4GeL.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rIrTuBDIFlY2apJSiKyR9f3OSlg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SAfEUSRrcunB0aERTZJxcg0D.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jVqpeyP07DoIqS7YsfAnwUT0shg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R5FBDIwmSy9BN5ot0UlryNhd.png?f=fotoalbum_large

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunFair
Een tripple boot nog wel :) dat heb ik nog nooit gedaan. Wat ga je met die machines doen?

Windows 2k heb ik nooit echt warme gevoelens voor gehad. Altijd veel gedoe gehad met drivers in het begin en tegen de tijd dat het stabiel werkte kwam XP al op de markt met z'n candy look die helemaal hip and happening was :p
Nemesizz schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 20:01:
En opvallend dat de TNT2 zo laag scoort.

Heb zo geen TNT2 in een systeem zitten om te testen maar, ik haalde zelfs in Quake 3 nog wel 30 FPS op 1024x768 op 32-bit colours (en dat met de beruchte M64 variant van de TNT2).
Nu ik erover nadenk gebruikte ik de TNT2 i.c.m. een AMD Athlon Thunderbird 1,2GHz oid. Ik denk dat ik de K6-2 gebruikte i.c.m. een TNT, maar weet het niet meer exact. Heb vanmiddag de FSB op 100 MHz gezet en daarmee wist de TNT2 er direct tot fps meer uit te halen. Helaas is het systeem dan niet heel stabiel. Maar het lijkt er dus wel op dat het een CPU bottleneck is ipv GPU. De Voodoo2 schoot ook met een paar frames omhoog, maar die heeft dus minder last van de CPU.

Voor de gein een K6-2 450 op eBay gekocht voor €16 incl. verzenden. Kijken wat de timedemo daarmee doet :)

[ Voor 59% gewijzigd door FunFair op 13-02-2022 21:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

FunFair schreef op zondag 13 februari 2022 @ 21:23:
Een tripple boot nog wel :) dat heb ik nog nooit gedaan. Wat ga je met die machines doen?
Dat vraag ik mezelf sowieso af wat ik met die machines moet en idem wat mensen hier er mee doen O-)

Gabriël AM5

Pagina: 1 ... 21 ... 88 Laatste