Toon posts:

Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 20 ... 28 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02:02
The Eagle schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:34:
En als je masochistisch bent pak je een bord met een i810 chipset :+
Damn, wat een drama was dat. Niet stabiel te krijgen :X
Was een i810 chipset niet stabiel dan? In een hoekje in de hal staat nog een in onbruik geraakte Compaq Presario 3004EA met voor zover ik weet een i810 (i.p.v. i815) en oorspronkelijk een Celeron 733 met 64MB RAM. PC had ik in 2007 gevonden bij het grofvuil waarna ik RAM naar 512MB en CPU naar een P3-866 had geüpgraded. Daarmee draaide hij tot 2015 op Linux als software-router, 24/7, nog nooit een keer vastgelopen :o

Verder ergens in een vergeten hoekje nog een Compaq Evo D500 staan, maar da's een i815 met Celeron 1300 (Tualatin) CPU, ook erg stabiel.

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:38

MaNdM

1000-dingen-doekje

Waterbeesje schreef op maandag 24 januari 2022 @ 21:18:
[...]

Inderdaad, niet op de socket klemmen maar op de cpu.
Alternatief is tapijt tape, en gewoon vast plakken. Dat spul blijft gewoon zitten bij temperaturen waar je 486 er mee kapt, is afdoende warmte geleidend (het is een 486 van een paar Watt, geen 4MW AMD phenom) en is makkelijk weer te verwijderen.
Nog een alternatief, wat riskanter, is een binddraadje van de vuilniszakken. Het plastic geleidt niet genoeg om storingen of sluitingen te veroorzaken. Wel goed opletten dat het plastic niet kapot is...
Die tape is wel een idee misschien. Wel iets te permanent naar m’n zin maar beter dan niks. Ik laat een DX4-100 niet graag zonder goede koeling draaien namelijk.
Die is vet :9~ zou er zo 10 willen hebben 8)
Als je zelf een 3D printer hebt dan kan je hem gewoon van thingyverse plukken. Het printen kost nogal een tijdje, deed er 6,5 uur over bij mij. Om er nu 10 te printen kost dus nogal wat tijd }:O

Dan komt het schoonmaken nog. Spuiten van het ding…

To be determined...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Josefien schreef op maandag 24 januari 2022 @ 22:55:
[...]

Was een i810 chipset niet stabiel dan?
Chipset zelf was stabiel genoeg, de (vroege) Windows drivers ervoor waren echter problematisch.
In een hoekje in de hal staat nog een in onbruik geraakte Compaq Presario 3004EA met voor zover ik weet een i810 (i.p.v. i815) en oorspronkelijk een Celeron 733 met 64MB RAM. PC had ik in 2007 gevonden bij het grofvuil waarna ik RAM naar 512MB en CPU naar een P3-866 had geüpgraded. Daarmee draaide hij tot 2015 op Linux als software-router, 24/7, nog nooit een keer vastgelopen :o
Yup, geen last van de Windows drivers. En in die toepassing ook geen issues met IGP die geheugenbandbreedte van de CPU afsnoept. Heb toevallig ook paar jaar met een Compaq Deskpro EN SFF met i810 als router gedraaid. Evenmin problemen. Ding had nog aan aardige geschiedenis - voordat ik het kreeg had het 8 jaar dienst gedaan als de speedtestserver van Chello in regio A'dam :P
Verder ergens in een vergeten hoekje nog een Compaq Evo D500 staan, maar da's een i815 met Celeron 1300 (Tualatin) CPU, ook erg stabiel.
Tegen de tijd dat de drivers op orde waren, bleken het erg degelijke chipsets.

Enige minpunten waren puur by design - de IGP die de toch al vrij krap bemeten geheugenbandbreedte inpikte. Met i815 kon je dat voorkomen door AGP kaart erin te prikken. En de kunstmatige beperking van max RAM op 512MB, om i820 Rambus P3 en later de P4 niet teveel te beconcurreren. Anno 1999/2000 toen die systemen nieuw waren totaal geen issue, want 256MB was toen al erg riant, maar na launch van Windows XP in 2001 met bijbehorende geheugenbehoefte werd het wel een ding - een Tualatin 1300 kon prima XP draaien (tenminste, tot SP2), maar met 512MB max kon je er verder niet zoveel mee doen. Binnen paar jaar zou een eenvoudige browsersessie al teveel zijn.

Soittakaa Paranoid!

• JoohanDePoohan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-05 00:27
Side topic, ik zoek een bestemming voor mijn originele PC game 3,5" diskettes in retro diskette bak:
Midwinter II, Genghis Khan, Discovery, The Hound of Shadow, Indiana Jones & The Fate of Atlantis, Historyline 1914-1918, (Sid Meier's) Railroad Tycoon, Secret Weapons of the Luftwaffe, Battle Isle '93, Covert Action, Body Blows, Sim City, Sim City Terrain Editor, Dune II, WWF, Terminator 2...

En mijn topper in 5,25" The Ancient Art of War at Sea.

Mogelijk heb ik ergens nog een doos met bijbehorende boekjes...
Iemand een idee voor een goede bestemming?

• henk717
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:26
Home Computer Museum indien ze sommige niet hebben. Anders zijn er vast andere liefhebbers. Als je ze aan niemand kwijt kunt wil ik ook de 3,5" floppys best overnemen.

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
In mijn retro reverse sleeper pc zit een mATX moederbord, maar ik wilde graag een full size ATX. Op marktplaats een Socket462 moederbord, nieuw in doos, weten te bemachtigen voor een tientje.
Vanmiddag ontvangen, maar 4 van de condensatoren staan helaas bol. Ga het dus nog maar niet wagen om hem op te starten. Er zitten ook nog 4 andere condensatoren op van hetzelfde 'merk' (staat geen merknaam op de condensatoren).

Nu heb ik dus maar nieuwe condensatoren besteld via conrad, maar dankzij de verzendkosten die ze daar rekenen kost het geintje me nu dus dubbel zoveel :P

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:16
Dan was ie ook niet nieuw in doos. Succes met solderen, RoHS soldeer is een bitch. :(

286 12,5 (DOS4.1-Win3.0) / Pentium MMX 200 (95) / Athlon Classic 1 GHz (98SE) / P4 1,4GHz (ME) / AthlonXP 1700+ (XP) / QX6850 (7) / Ryzen 5600X (10)

• FunFair
  • Nu online
PD2JK schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 18:24:
Dan was ie ook niet nieuw in doos. Succes met solderen, RoHS soldeer is een bitch. :(
Zou goed kunnen dat hij al gebruikt was, maar geeft opzich niets. Ik heb een goed soldeer station, dus moet vast wel lukken. :)

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-05 21:55

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Kan best nieuw in doos zijn, new old stock. Dan zijn de condensators alsnog 20 jaar oud en uit het zelfde 'slechte' tijdperk. Die dingen slijten door leeftijd harder dan dat gebruik dat doet.

Verstandig ook om de rest gelijk te vervangen, als die nog niet bol staan gaan ze dat binnenkort wel gok ik. Mooie tijd qua cpu's maar qua caps een drama.

Op 10 MHz blijven steken...

• FunFair
  • Nu online
Waterbeesje schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 18:42:
Kan best nieuw in doos zijn, new old stock. Dan zijn de condensators alsnog 20 jaar oud en uit het zelfde 'slechte' tijdperk. Die dingen slijten door leeftijd harder dan dat gebruik dat doet.

Verstandig ook om de rest gelijk te vervangen, als die nog niet bol staan gaan ze dat binnenkort wel gok ik. Mooie tijd qua cpu's maar qua caps een drama.
De andere no-names vervang ik inderdaad ook direct. Er zitten ook wat andere kleinere op waar wel een merk op staat. Moet nog even onderzoeken of die betrouwbaar zijn.

• PD2JK
mentalmadnizz schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:21:
Uit het filmpje blijkt het een Philips P3238 te zijn, en er stond er pas eentje op marktplaats, maar die ging boven budget.
Inmiddels al contact gehad met @mentalmadnizz en mijn excuses aangeboden. O-)

Maar ik heb hem beloofd dat de PC in goede handen is en flink opgeknapt gaat worden. Toetsenbord en muis zaten er niet bij, maar ook daar mazzel mee gehad dat die ook op MP stonden.

wat is die muis geel hè, geen teer/nicotine, puur zonnebank 'gelukkig'.

Oh, en nog een Compaq Prolinea 575 met 100x CD-ROM. Marketing. 8)7

286 12,5 (DOS4.1-Win3.0) / Pentium MMX 200 (95) / Athlon Classic 1 GHz (98SE) / P4 1,4GHz (ME) / AthlonXP 1700+ (XP) / QX6850 (7) / Ryzen 5600X (10)

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Die marketing van die CD-drive komt door het tooltje wat er destijds bij zat, volgens mij kopiëerde dat gewoon de inhoud van een cd naar de harde schijf.

Ik ben heel benieuwd wat er nog op de HDD van die P3238 staat :D

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:36

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

mentalmadnizz schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 17:18:
Die marketing van die CD-drive komt door het tooltje wat er destijds bij zat, volgens mij kopiëerde dat gewoon de inhoud van een cd naar de harde schijf.

Ik ben heel benieuwd wat er nog op de HDD van die P3238 staat :D
De kans is zelfs aanwezig dat dit een van de cd drives is met een dubbele laser. Fascinerende techniek! Kan natuurlijk ook softwarematig zijn, maar zou aanzienlijk indrukwekkender zijn met die dubbele laser! :D

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

• mentalmadnizz
  • Nu online

mentalmadnizz

InjecTioN schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 20:11:
[...]

De kans is zelfs aanwezig dat dit een van de cd drives is met een dubbele laser. Fascinerende techniek! Kan natuurlijk ook softwarematig zijn, maar zou aanzienlijk indrukwekkender zijn met die dubbele laser! :D
Nee, dat waren Kenwood drives. Als ik het goed onthouden heb is die Smart100x-unit gewoon een standaard quadspeed drive.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

100x betekent 100*150Kbyte/sec, grofweg 15Mbyte/sec. Daar trek je een UDMA/33 bus half mee dicht (of eigenlijk helemaal, want je moet hem delen). En volgens mij zit de bus van die compaq daar nog onder qua specs :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• PD2JK
Binnenkort gaan ze uit elkaar voor een opknapbeurt, dan zullen we weten wat het is, en hoe snel. En hoeveel lawaai, maar het lijkt mij sterk dat deze '100x' optical drive, sneller draait dan de beruchte AOpen 56x speler.

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

PD2JK schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 15:54:
[...]
Oh, en nog een Compaq Prolinea 575 met 100x CD-ROM. Marketing. 8)7

[Afbeelding]
Zit er ook nog steeds de originele 75MHz cpu op? Is dit een zeldzame socket 5 die geen 66fsb doet?
Lang geleden heb ik deze ook gehad, toen deze net niet meer lekker mee kwam voor games :p

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Nu online

Nemesizz

Untouchable

Die Philips pc, zoiets hadden we vroeger op de basisschool ook, of een die er erg veel op leek, ook met die muis erbij. Waren... 286 of 386's geloof ik. Mochten er eigenlijk nooit wat mee in die tijd (als je dan kijkt dat tegenwoordig zowat alles via de computer gaat).

• PD2JK
@Nemesizz Daar had @mentalmadnizz een mooie post over, niet zo lang geleden. :)

mentalmadnizz in "Het grote Retro Game PC topic"

@Waterbeesje Ja, een originele 75 MHz snelle P54C onder de heatsink. sSpec moet ik opzoeken. De cache chips hebben een date code van ergens uit 1998, dus ik gok een late stepping van de Pentium. Misschien is 66 FSB dan wel te doen. 1,5 x 66 = 100? :9

[Voor 43% gewijzigd door PD2JK op 29-01-2022 22:00]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Nu online

Nemesizz

Untouchable

Die had ik even gemist. Zit soms snel een beetje foto's te kijken van allerlei spul wat heel herkenbaar is ;)

• mentalmadnizz
  • Nu online

mentalmadnizz

Nemesizz schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 14:39:
Die Philips pc, zoiets hadden we vroeger op de basisschool ook, of een die er erg veel op leek, ook met die muis erbij. Waren... 286 of 386's geloof ik. Mochten er eigenlijk nooit wat mee in die tijd (als je dan kijkt dat tegenwoordig zowat alles via de computer gaat).
Kijk dan vooral het gelinkte youtube-filmpje uit mijn post even terug voor de ultieme flashback naar je nineties basisschool-periode :D

• henk717
Ondertussen genoten van een heerlijk stuk nostalgie, denk dat ik niet de enige ben die hier mee groot is geworden.

Voor de liefhebbers het Britse Retro Computer Museum heeft veel goede images en deze online gezet op een bekende archief website. Het is een erg leuke inkijk op de games maar ook software uit die periode die goed past bij de retro build. Er zijn ook andere maar die hebben veel bad sectors gehad tijdens het inlezen.

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

henk717 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 23:19:
Ondertussen genoten van een heerlijk stuk nostalgie, denk dat ik niet de enige ben die hier mee groot is geworden.

[Afbeelding]

Voor de liefhebbers het Britse Retro Computer Museum heeft veel goede images en deze online gezet op een bekende archief website. Het is een erg leuke inkijk op de games maar ook software uit die periode die goed past bij de retro build. Er zijn ook andere maar die hebben veel bad sectors gehad tijdens het inlezen.
Een goed jaar geleden, of misschien iets meer zelfs, heb ik een hele collectie over kunnen nemen. Bijna helemaal compleet van nummer 1 tot ergens in de 40. Het is echt ideaal om te hebben.

To be determined...

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

PD2JK schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:19:

@Waterbeesje Ja, een originele 75 MHz snelle P54C onder de heatsink. sSpec moet ik opzoeken. De cache chips hebben een date code van ergens uit 1998, dus ik gok een late stepping van de Pentium. Misschien is 66 FSB dan wel te doen. 1,5 x 66 = 100? :9
1998, dat voor een P75? Msn, typisch iets voor Compaq of HP. Gebrek aan cpu kracht, oude Tech geheugen en magere video. Maar het blijft gaan.
Een 75MHz is 95% kans dat deze door Intel bewust zijn geknot in de tekst, maar hogere rating hadden kunnen krijgen :) 90 is bijna gegarandeerd, 100 waarschijnlijk als er actieve koeling op zit.
En wie weet, doet deze ook een clk/2 multiplier en is 120 haalbaar... Ik heb een P90 gehad die dat ook kon.

• The Eagle

The Eagle

MaNdM schreef op zondag 30 januari 2022 @ 10:02:
[...]

Een goed jaar geleden, of misschien iets meer zelfs, heb ik een hele collectie over kunnen nemen. Bijna helemaal compleet van nummer 1 tot ergens in de 40. Het is echt ideaal om te hebben.
Nice, zeker omdat je dat ook het originele artwork hebt :)
Heb die collectie online inmiddels gevonden, dat lijken er veel meer dan 40 te zijn, gaat tot in de 90

Compleet overzicht en geschiedenis op http://twilight-cd.com/ btw :)

[Voor 7% gewijzigd door The Eagle op 30-01-2022 11:57]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

The Eagle schreef op zondag 30 januari 2022 @ 11:52:
[...]

Nice, zeker omdat je dat ook het originele artwork hebt :)
Heb die collectie online inmiddels gevonden, dat lijken er veel meer dan 40 te zijn, gaat tot in de 90

Klopt, maar voor mij ligt mijn interesse bij games tot 2000 ongeveer. Dus de collectie was precies goed voor mij. Incompleet als je naar het totaal kijkt natuurlijk.

To be determined...

• henk717
The Eagle schreef op zondag 30 januari 2022 @ 11:52:
gaat tot in de 90

De echte gaan tot 89, de rest is onofficieel.
Let goed op welke collectie je vind want de losse uploads hebben veel leesfouten.

Het jammere is dat de dvd releases 48 tot en met 59 veel badsector errors geven (Terwijl dat niet werkelijk zo lijkt te zijn) Die zou ik nog graag in goede staat hebben maar dat valt helaas buiten de verzameling van MaNdM.

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-05 20:56
Twilight! Dat is lang geleden hier _/-\o_

[opbiechtmode]
Vroeger maakte de vader van (nog steeds) een goede vriend van mij deze CD's/DVD's zelf. Hij moest ze dupliceren voor een verdeler (per 1000 stuks dacht ik). Het was hartstikke illegaal, maar het waren wel mooie tijden. Ook dankzij de gratis games kocht ik de opvolger van sommige titels.

Je had toen ook de maandCD's met de actuele muziek van die maand. De mastering was slecht, maar het idee geniaal, maar illegaal. Ik mocht ze (ook van die maat) rippen. Daarnaast de Thunderdome maandreleases met de hardste house/trance van dat moment. (ik liep trots rond met hun T-shirt).

Nu is mijn maat verder een hele nette rechtgeaarde burger geworden. Ik was ook niet heilig zeg maar. Wie wel in die tijd? Illegale software was er overal en in het begin van het internet had je ook nog kickme.to.fosi.
[/opbiechtmode]

Sinds Windows XP ben ik alles gewoon legaal wezen kopen. Met de komst van Steam alle games gewoon netjes legaal. Het is tegenwoordig allemaal zo makkelijk geworden en nu heb ik ook werk in mijn zaak en kan ik het allemaal makkelijk betalen. Spotify was het einde van het rippen van CD's geleend van de bib. Dat deed ik via CDex of Nero.

Ja, hier krijg ik wel even sterke nostalgische gevoelens van. Waar is de tijd gebleven?

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-05 14:09
henk717 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 12:29:
[...]

De echte gaan tot 89, de rest is onofficieel.
Let goed op welke collectie je vind want de losse uploads hebben veel leesfouten.

Het jammere is dat de dvd releases 48 tot en met 59 veel badsector errors geven (Terwijl dat niet werkelijk zo lijkt te zijn) Die zou ik nog graag in goede staat hebben maar dat valt helaas buiten de verzameling van MaNdM.
Zijn de versies op *SNIP* ook slecht ?
Ik heb er twee gedownload en die bevatten geen fouten.

Modbreak:Nostalgie is prima, maar ik moet helaas ingrijpen als er verwezen wordt naar waar je dit soort ding kunt downloaden. Niet doen dus.

[Voor 13% gewijzigd door dion_b op 31-01-2022 01:29]

Gigabyte B360M D3H, Intel i7-8700, 4Gig x 2 DDR4 2400, Samsung PM951 NVMe, Crusial M500 & 2 x 1TB, Gigabyte GTX 1070 G1 Gaming, Fractal Design Define Mini C, LG 24EA53 & Iiyama Prolite B2783QSU, Epson Workforce WF-3620

• henk717
SpiriTNL schreef op zondag 30 januari 2022 @ 16:29:
[...]

Zijn de versies op archive.org ook slecht ?
Ik heb er twee gedownload en die bevatten geen fouten.
Die van *SNIP* zijn goed, de overige uploaders hebben veel fouten op sommige disks waardoor een deel van de software / games niet werken.

Modbreak:Nostalgie is prima, maar ik moet helaas ingrijpen als er verwezen wordt naar waar je dit soort ding kunt downloaden. Niet doen dus.

[Voor 20% gewijzigd door dion_b op 31-01-2022 01:29]

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Over nostalgie gesproken... Een tijdje terug heb ik in een partij met onderdelen een heuse Asus EEEEEEPC 900HD ontvangen. Compleet met adapter, hoes, doos en boekjes! Gisteravond even aangeslingerd en het apparaat werkt alsof het nieuw is. Enkel de accu is overleden, uiteraard.

Oké, het apparaat is misschien nog niet zo retro als waar we het hier vaak over hebben. Zelfs voor mij is he niet retro genoeg om retro te zijn. Maar het is een leuk apparaat. Destijds heb ik 'm niet gekocht maar had m wel gewild. Dus bij deze :')

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Waterbeesje schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:09:
Over nostalgie gesproken... Een tijdje terug heb ik in een partij met onderdelen een heuse Asus EEEEEEPC 900HD ontvangen. Compleet met adapter, hoes, doos en boekjes! Gisteravond even aangeslingerd en het apparaat werkt alsof het nieuw is. Enkel de accu is overleden, uiteraard.

Oké, het apparaat is misschien nog niet zo retro als waar we het hier vaak over hebben. Zelfs voor mij is he niet retro genoeg om retro te zijn. Maar het is een leuk apparaat. Destijds heb ik 'm niet gekocht maar had m wel gewild. Dus bij deze :')
Is dat misschien nog een kandidaat voor bijvoorbeeld een Windows 98 Retro gaming computer? :)

Ik heb hier nog een Dialogue FlyBook V5 liggen met deels dezelfde hardware - waarbij ik eraan zit te denken om 'm te voorzien van Windows 98 SE, precies voor deze toepassing! >:)

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Mooi dat ie goed terecht is gekomen @InjecTioN, ik zeg doen! :D

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Sp33dFr34k schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:44:
Mooi dat ie goed terecht is gekomen @InjecTioN, ik zeg doen! :D
Zeker!! Erg vet ding! :D

• mentalmadnizz
  • Nu online

mentalmadnizz

jimh307 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 16:01:
Twilight! Dat is lang geleden hier _/-\o_

[opbiechtmode]
Vroeger maakte de vader van (nog steeds) een goede vriend van mij deze CD's/DVD's zelf. Hij moest ze dupliceren voor een verdeler (per 1000 stuks dacht ik). Het was hartstikke illegaal, maar het waren wel mooie tijden. Ook dankzij de gratis games kocht ik de opvolger van sommige titels.

Je had toen ook de maandCD's met de actuele muziek van die maand. De mastering was slecht, maar het idee geniaal, maar illegaal. Ik mocht ze (ook van die maat) rippen. Daarnaast de Thunderdome maandreleases met de hardste house/trance van dat moment. (ik liep trots rond met hun T-shirt).

Nu is mijn maat verder een hele nette rechtgeaarde burger geworden. Ik was ook niet heilig zeg maar. Wie wel in die tijd? Illegale software was er overal en in het begin van het internet had je ook nog kickme.to.fosi.
[/opbiechtmode]

Sinds Windows XP ben ik alles gewoon legaal wezen kopen. Met de komst van Steam alle games gewoon netjes legaal. Het is tegenwoordig allemaal zo makkelijk geworden en nu heb ik ook werk in mijn zaak en kan ik het allemaal makkelijk betalen. Spotify was het einde van het rippen van CD's geleend van de bib. Dat deed ik via CDex of Nero.

Ja, hier krijg ik wel even sterke nostalgische gevoelens van. Waar is de tijd gebleven?
Ja Twilight... Daar heb ik nog wel een rijtje van in de kast staan, soms vind je ze nog wel eens in kringloopwinkels.

Zoals op die fansite al aangegeven is, hebben al die illegale verzamelcd's er wel voor gezorgd dat we als land een stuk IT-vaardiger zijn geworden met z'n allen, omdat we met tools in aanraking zijn gekomen die we normaal als particulier nooit konden betalen. Denk aan pakketten als AutoCAD, Photoshop en diverse IDE's enzo.

• PD2JK
De voeding van de Philips P3238 heeft een paar verse elco's. 230V 330uF zijn op de één of andere manier lastig te krijgen. Maar ik heb er eentje losgesoldeerd, gemeten, en tikte keurig (lees= meer dan) 330uF aan. Dus die heb ik lekker laten zitten.

• The Eagle

The Eagle

mentalmadnizz schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:52:
[...]

Ja Twilight... Daar heb ik nog wel een rijtje van in de kast staan, soms vind je ze nog wel eens in kringloopwinkels.

Zoals op die fansite al aangegeven is, hebben al die illegale verzamelcd's er wel voor gezorgd dat we als land een stuk IT-vaardiger zijn geworden met z'n allen, omdat we met tools in aanraking zijn gekomen die we normaal als particulier nooit konden betalen. Denk aan pakketten als AutoCAD, Photoshop en diverse IDE's enzo.
Ach, vziw is bijvoorbeeld MSFT ook nooit achter piraterij aangegaan. Die waren veel te blij dat ze gratis marktaandeel kregen, dat was veel meer waard dan een paar illegale versies van Win95 ;)

* The Eagle hier overigens nog 4 jaargangen (1995 - 1998) van de Braun MTV Eurocharts in de kast staan, inclusief een paar jaarmix cd's en een foute druk van toen ze in 1996 opgepakt werden :P
Gaan nooit weg :)

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

InjecTioN schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:18:
[...]

Is dat misschien nog een kandidaat voor bijvoorbeeld een Windows 98 Retro gaming computer? :)

Ik heb hier nog een Dialogue FlyBook V5 liggen met deels dezelfde hardware - waarbij ik eraan zit te denken om 'm te voorzien van Windows 98 SE, precies voor deze toepassing! >:)
Qua basis specs zou dit inderdaad een kans hebben om dat te doen, maar voor Win98 heb ik al 20 andere computers staan (of ietsje meer kan ook) van de Pentium t/m Pentium 4 in alle klassen die je kan bedenken. En die zijn dan tijdsgetrouw, dus boor mij mooier daarvoor :D
Drivers lijken me wel een redelijke uitdaging... deze eeeeee bakjes zijn uitgekomen toen XP al voorbij zijn midlifecrisis zat.

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

PD2JK schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:46:
De voeding van de Philips P3238 heeft een paar verse elco's. 230V 330uF zijn op de één of andere manier lastig te krijgen. Maar ik heb er eentje losgesoldeerd, gemeten, en tikte keurig (lees= meer dan) 330uF aan. Dus die heb ik lekker laten zitten.

[Afbeelding]
Let wel op dat een te hoge of te lage weerstand van een condensator nogal veel invloed kan hebben op de werking van een voeding. Hitteproductie kan dan nogal flink worden waardoor je voeding nogal spectaculair kan eindigen. Weet niet of je ze doorgemeten hebt met een LCR meter? (En dan vooral de condensator(s) die je laat zitten.)

Ik heb voor mijn NMS9100 een flinke hoeveelheid diodes, weerstanden, condensators, een voltage regulator en 1 of 2 transistors moeten vervangen. Was niet helemaal duidelijk of het nou door een condensator, diode of door (een van de diodes in) de gelijkrichter gekomen was, maar een flinke klap was het zeker toen de voeding het begaf. Gelukkig klapte de zekering van de voeding er ook uit. Direct ook de X en Y condensators vervangen. Die zagen er aangekoekt uit, maar werkten nog wel.

• PD2JK
InjecTioN schreef op maandag 31 januari 2022 @ 17:41:
[...]

Let wel op dat een te hoge of te lage weerstand van een condensator nogal veel invloed kan hebben op de werking van een voeding. Hitteproductie kan dan nogal flink worden waardoor je voeding nogal spectaculair kan eindigen. Weet niet of je ze doorgemeten hebt met een LCR meter? (En dan vooral de condensator(s) die je laat zitten.)

Ik heb voor mijn NMS9100 een flinke hoeveelheid diodes, weerstanden, condensators, een voltage regulator en 1 of 2 transistors moeten vervangen. Was niet helemaal duidelijk of het nou door een condensator, diode of door (een van de diodes in) de gelijkrichter gekomen was, maar een flinke klap was het zeker toen de voeding het begaf. Gelukkig klapte de zekering van de voeding er ook uit. Direct ook de X en Y condensators vervangen. Die zagen er aangekoekt uit, maar werkten nog wel.
Met een LCR meter idd, ik dacht dat de waarde op 340 of 350 uitkwam. Dat uni-t ding zal niet de nauwkeurigste zijn....

@InjecTioN Inderdaad is 340/350 de capaciteit in uF

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

PD2JK schreef op maandag 31 januari 2022 @ 18:00:
[...]

Met een LCR meter idd, ik dacht dat de waarde op 340 of 350 uitkwam. Dat uni-t ding zal niet de nauwkeurigste zijn....
De ESR is nogal hoog. Ik zou ‘m zeker even vervangen. :) (tenzij je het hebt over de capacitance in uF)

Wikipedia: Equivalent series resistance

[Voor 5% gewijzigd door InjecTioN op 31-01-2022 18:41]

• PD2JK
Met de Dallas aan het infuus zijn we weer een stapje verder;

Zonder BIOS / CMOS errors komen we door de POST.

Mét errors kon ik met F3 in de BIOS komen. Nu niet meer. Weet iemand de juiste key? (combinatie?)

Met 'prom monitor version 851111' kan ik met '?' wel dit tevoorschijn toveren. Ik kan ook iets van CHS definiëren, maar dat is alles behalve permanent opgeslagen. Booten van de ST157A lukt ook (nog) niet.

Uitdaging. :)

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

PD2JK schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:01:
Met de Dallas aan het infuus zijn we weer een stapje verder;

[Afbeelding]

Zonder BIOS / CMOS errors komen we door de POST.

Mét errors kon ik met F3 in de BIOS komen. Nu niet meer. Weet iemand de juiste key? (combinatie?)

Met 'prom monitor version 851111' kan ik met '?' wel dit tevoorschijn toveren. Ik kan ook iets van CHS definiëren, maar dat is alles behalve permanent opgeslagen. Booten van de ST157A lukt ook (nog) niet.

[Afbeelding]

Uitdaging. :)
De Philips computers uit die tijd waren vaak al ver vooruit met een redelijk betrouwbare autodetectie van hardware.

Je zou eens kunnen kijken naar de jumper settings. Vast blijven hangen op iets wat relatief moeizaam lijkt te gaan is vaak juist een doodlopend eind. Even herzien dus!

Wat is het exacte doel en wat heb je al allemaal geprobeerd? :)

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Jumpers voor single/master/slave zou kunnen, maar als de schijf eerder al als single drive diende zou dat nu ook goed moeten zijn.

Zo'n oude stappenmotor wilt nog wel eens van het padje raken. Die moet je dan even opnieuw inlezen met DEBUG. Nadeel is wel dat je dan in feite een low level format uitvoert en alle data weg is. Misschien is dat nodig hier.

Verder zou het ook de controller kunnen zijn: als er ergens een slechte elco/tantaal zit is dat ook niet bevorderlijk voor de werking.

• PD2JK
Eerst ga ik een paar drive types proberen in de BIOS. Ik heb hier de keuze uit 1 tot 30. Maar elke keer moet ik de Dallas van de spanning halen om de F3 key te kunnen gebruiken, om zo in de BIOS te kunnen komen. Hopelijk boot het systeem dan van de HDD.

Ik stop de disk ook nog even in een ander systeem, wellicht komt er met auto-detect iets naar voren qua CHS en gebeurt er meer. Natuurlijk kan ik naar specs googlen voor de CHS gegevens, maar ik heb al verschillende gegevens hierover gevonden. Ook dat er meerdere drive types gebruikt kunnen worden voor deze disk. Wordt vervolgd. :)

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:22

BlueTooth76

Let the sun shine!

Afgelopen week 3x 200Watt AT voedingen van FSP op de kop getikt.

Ze zouden nieuw zijn, ofwel "new old stock", gezien de staat van de kabels, fans en schroefgaten denk ik dat dat klopt.

Productiejaar lijkt 1997 te zijn.

Nooit gek om op voorraad te hebben.

[Voor 41% gewijzigd door BlueTooth76 op 02-02-2022 21:07]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BlueTooth76 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:53:
Afgelopen week 3x 200Watt AT voedingen van FSP op de kop getikt.

Ze zouden nieuw zijn, ofwel "new old stock", gezien de staat van de kabels, fans en schroefgaten denk ik dat dat klopt.

Productiejaar lijkt 1997 te zijn.

Nooit gek om op voorraad te hebben.

[Afbeelding]
Mooi spul!

FSP voedingen zijn in de regel behoorlijk goed te noemen en NOS is natuurlijk leuk - maar hou er rekening mee dat condensatoren ook zonder gebruik achteruit kunnen gaan. 1997 is voor de capacitor plague, maar blijft 25 jaar geleden. Ik zou ze zeker controleren op goede voltages (met bijv een overtollige HDD als last aangesloten) voor ze in gebruik te nemen.

Soittakaa Paranoid!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

dion_b schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 07:58:
[...]

Mooi spul!

FSP voedingen zijn in de regel behoorlijk goed te noemen en NOS is natuurlijk leuk - maar hou er rekening mee dat condensatoren ook zonder gebruik achteruit kunnen gaan. 1997 is voor de capacitor plague, maar blijft 25 jaar geleden. Ik zou ze zeker controleren op goede voltages (met bijv een overtollige HDD als last aangesloten) voor ze in gebruik te nemen.
Uiteraard, ik laat ze eerst enkele uren met wat goedkope last (onder toezicht) draaien voor ik er ook maar iets op aansluit dat waarde heeft. En uiteraard de multi-meter er op.

En verder moet je een beetje geluk hebben met oud spul, of het nu nieuw is of niet.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:34

frapex

got r00t

BlueTooth76 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:52:
[...]
Uiteraard, ik laat ze eerst enkele uren met wat goedkope last (onder toezicht) draaien voor ik er ook maar iets op aansluit dat waarde heeft. En uiteraard de multi-meter er op.

En verder moet je een beetje geluk hebben met oud spul, of het nu nieuw is of niet.
Ik zou beginnen met een 5 minuten test. Je hebt drie voedingen, dus je kan elke voeding 5 minuten testen en dan 10 minuten laten rusten. Daarna de duur van de test langzaam opvoeren.

Het is namelijk mogelijk dat de oude condensators in de voedingen een hoge ESR waarde hebben waarbij het elektrolyt gaat koken met alle gevolgen van dien. Gelukkig kunnen condensators zichzelf (enigzins) herstellen. Zie ook Self-Healing Capacitors.

Probeer de conditie van de voedingen langzaam op te bouwen, dat voorkomt "blessures" ;).

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR400, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

frapex schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:23:
[...]

Ik zou beginnen met een 5 minuten test. Je hebt drie voedingen, dus je kan elke voeding 5 minuten testen en dan 10 minuten laten rusten. Daarna de duur van de test langzaam opvoeren.

Het is namelijk mogelijk dat de oude condensators in de voedingen een hoge ESR waarde hebben waarbij het elektrolyt gaat koken met alle gevolgen van dien. Gelukkig kunnen condensators zichzelf (enigzins) herstellen. Zie ook Self-Healing Capacitors.

Probeer de conditie van de voedingen langzaam op te bouwen, dat voorkomt "blessures" ;).
Ah, kan ook, prima tip.

Kan daar wel een scriptje voor schrijven in combinatie met een Z-Wave schakelaar ;)

• PD2JK
Niks zo heerlijk geluid als een ST-157A welke geïnitialiseerd wordt. :o

En vervolgens boot!

Uiteindelijk bleek het drive type 10 te zijn, van deze Olivetti drive table wel te verstaan.

Nu de floppy-drive testen en de 286 op 12,5MHz zien te krijgen...

[Voor 3% gewijzigd door PD2JK op 03-02-2022 13:41]

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

PD2JK schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:40:
Niks zo heerlijk geluid als een ST-157A welke geïnitialiseerd wordt. :o

[Afbeelding]

En vervolgens boot!

[Afbeelding]

Uiteindelijk bleek het drive type 10 te zijn, van deze Olivetti drive table wel te verstaan.

Nu de floppy-drive testen en de 286 op 12,5MHz zien te krijgen...
Mooi dat-ie het doet!
Er gaat qua geluid niks boven een lekker ouderwetse roestige stappenmotor-schijf! (en die van de IBM Model 30 in het bijzonder)

En Windows 3.0 ook gelijk geladen zie ik? Heb je daar ook software voor of is het meer for lolz? Win 3.1x werkt trouwens ook prima op een 286 en geeft je weer iets uitgebreidere mogelijkheden qua software :)

Wat betreft de turbo: mijn P3120 heeft een stukje software daarvoor, genaamd "Turbo" (com of exe, ben ik even kwijt). Ik zou die even kunnen linken voor je om te testen zodra ik weer ff thuis ben :)

• PD2JK
Windows 3.0 stond nog op de disk, originele inhoud. Timestamps van de bestanden zijn van de jaren 90-93.
Verder MS-DOS Versie 4.01, geïnstalleerd op C:\SYSTEEM.

De originele Epson SMD-300 FDD werkt, het systeem wil alleen niet booten van een bootable diskette. Waarschijnlijk vereist het een speciale bootsector ofzo. Een format van een rondslingerende diskette werkt probleemloos, zo ook het volschrijven ervan.

Verder zie ik aan software; IBM Fixed Disk Organizer, Wolf3D, Atlantis, Wingames (Boxworld, Empipe, Go-go!), WP 5.0 + WPWin 5.2... Verder geen educatieve software, dus het lijkt erop dat deze niet voor het Comenius-project is gebruikt.

En ergens in een mapje stond setup.com, die mij in de CMOS setup bracht en hier de snelheid op Turbo gezet. d:)b

Vreemd dat de disk type nu opeens op 25 staat. CHS: 539 / 6 / 26 .... oh well... :)

[Voor 9% gewijzigd door PD2JK op 03-02-2022 15:07]

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

PD2JK schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:49:
Windows 3.0 stond nog op de disk, originele inhoud. Timestamps van de bestanden zijn van de jaren 90-93.
Verder MS-DOS Versie 4.01, geïnstalleerd op C:\SYSTEEM.

De originele Epson SMD-300 FDD werkt, het systeem wil alleen niet booten van een bootable diskette. Waarschijnlijk vereist het een speciale bootsector ofzo. Een format van een rondslingerende diskette werkt probleemloos, zo ook het volschrijven ervan.

Verder zie ik aan software; IBM Fixed Disk Organizer, Wolf3D, Atlantis, Wingames (Boxworld, Empipe, Go-go!), WP 5.0 + WPWin 5.2... Verder geen educatieve software, dus het lijkt erop dat deze niet voor het Comenius-project is gebruikt.

En ergens in een mapje stond setup.com, die mij in de CMOS setup bracht en hier de snelheid op Turbo gezet. d:)b

Vreemd dat de disk type nu opeens op 25 staat. CHS: 539 / 6 / 26 .... oh well... :)
Ik verwacht dat je de commodore OEM versie vanaf WinWorldPC nodig hebt. [KLIK] :)

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Op eBay stond al sinds juli 2021 een mini tower te koop (van een Bulgaar) met daarin een Pentium 133 of zoiets voor véél te veel geld.

Het binnenwerk is wat te nieuw voor het kastje denk ik maar toch wilde ik die wel graag hebben, het modelletje is echt wel fijn.

Er zit wel wat roest op de bodem en de achterkant maar dat is wel te behandelen.
Vergeling is met wat "retrobright" ook wel te verhelpen.

Het moet ook niet te mooi worden, het moet geloofwaardig blijven ;)

Dus vorige week een veel lager voorstel gedaan en gelukkig is de verkoper akkoord gegaan.

Nog even kijken welk bord met welke CPU ik hier in ga plaatsen...
Mss een Intel DX2 66 op een VLB bordje ofzo? Wat vinden jullie?

[Voor 20% gewijzigd door BlueTooth76 op 03-02-2022 18:59]

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

BlueTooth76 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 18:51:
Op eBay stond al sinds juli 2021 een mini tower te koop (van een Bulgaar) met daarin een Pentium 133 of zoiets voor véél te veel geld.

Het binnenwerk is wat te nieuw voor het kastje denk ik maar toch wilde ik die wel graag hebben, het modelletje is echt wel fijn.

Er zit wel wat roest op de bodem en de achterkant maar dat is wel te behandelen.

Dus vorige week een veel lager voorstel gedaan en gelukkig is de verkoper akkoord gegaan.

[Afbeelding]
Euh… JA!

Ik ken de case van de computer van mijn tante. Daar zat inderdaad een VLB bord in met een DX2-66. Prachtig systeem! Veel Doom II op gespeeld destijds!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Vergeleken met de spullen die hier langs komen is wat ik ga posten niet echt retro maar nieuw is het ook al niet meer dus....

Laatst mocht ik op één van de afdelingen van werk even neuzen en daar kwam toch nog wat leuks uit, alsin dingen die je vind zijn altijd leuk vind ik.

De buit:
Een onbekende naakte Pentium II met 2x32MB SD ram - werking onbekend (staat op V&A voor de liefhebber).
2x Geforce 2 MX 32MB - beide werkend getest :)
Onbekende Soundblaster kaart - werking nog onbekend
Asus EN7800GT 2DHTV - Cormestisch niet de mooiste maar werkend getest :)
AMD HD3450 AGP - werking nog onbekend
2x2GB DDR3 SO DIMM - werkend in gebruik genomen
512MB DDR2 SODIMM - werking onbekend, ook niet zo heel spannend
512MB DDR SODIMM PC2700 - werkend getest
Paar reepjes 512MB en 1GB DDR2 - nog niet getest
Intel C2D E8400

Daarnaast nog een Compaq laptop verkregen met een Pentium 4 mobile, 256MB ram en 20GB HDD. Met een wat slechte accu maar compleet en in erg nette staat. Kon ik mooi het reepje DDR SODIMM in testen :)

Niet geheel retro voor de meeste hier maar ik werd er iig heel erg blij van. Ik werd recent door een mede-tweaker benaderd die één van mijn ads had gezien waarin ik aangaf ook open te staan voor ruilen. Hij zocht nog een videokaartje en had nog wat spullen liggen wat vrijwel precies was/is wat ik zocht. Hij vond eht zonde om weg te doen dus ruil gedaan.
Vandaag ontvangen en net eea. bekeken, schoongemaakt en basic getest of het überhaupt nog aan wilde gaan en alles ziet er tot nu toe goed uit!

Ene MSI K8N Neo 2, 3000+ Venice, 2x512MB geheugen, en een Radeon 9700 (Pro). Hij vroeg of ik de losse kaarten er ook nog bij wilde en dat was een Radeon 9200 128MB (mooi Backup kaartje!!), een Soundblaster 128 PCI, 2 netwerkkaartjes en een Firewire kaartje en nog 2 losse 512MB geheugen reepjes.

O+ O+ O+ O+

De MSI was zo'n beetje het nieuwste qua leeftijd wat ik nog wilde hebben omdat het S939 is én AGP. Enorm overpowered voor de meeste AGP kaarten maar wel grappig om daar mee te benchen of een potje Unreal 2003 mee te doen. Daarnaast is dit specifieke type een enorme nostalgietrip maar dat is weer een ander verhaal O-)
Die 9700 (Pro) idem, heb een beetje een zwak voor die kaart want het was de eerste videokaart die ik zelf los kocht als upgrade voor mezelf.

Al met al * sapphire enorm blij,vrouw iets minder want ik had vrijwel alles opgeruimd :+

Gabriël ITX

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

BlueTooth76 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 18:51:

[Afbeelding]
Deze kast vind ik persoonlijk zelfs aan de nieuwe kant voor een DX2 build, eerder iets voor een 386DX33 of een Isa 486DX(1) maar dat is een mening uiteraard :)

Het lijkt mij dat deze in de tijd en upgrade heeft gekregen om kosten van een nieuwe kast te besparen

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 23:32:
[...]

Deze kast vind ik persoonlijk zelfs aan de nieuwe kant voor een DX2 build, eerder iets voor een 386DX33 of een Isa 486DX(1) maar dat is een mening uiteraard :)

Het lijkt mij dat deze in de tijd en upgrade heeft gekregen om kosten van een nieuwe kast te besparen
Is ook een optie, ik denk aan een DX40 dan, daar heb ik nog een bordje voor liggen waar nog een paar tantaaltjes vervangen moeten worden (1 is geklapt kort na "power on").

En dan de SoundBlaster Pro 2 (CT1600) en een Mitsumi 1x speed CDROM erbij.
Videokaart dan een OAK OTI-77 of 87 kaartje.

Mooie DOS6.22 + Windows 3.11 machine moet dat worden :)

Om de één of andere manier vind ik Mitsumi's vaak toch het mooist voor dat tijdperk t/m 1995 alleen zijn ze 2e hands vaak nogal prijzig... Heb er gelukkig nog een stuk of 5 die werken. Wel wat vergeeld, dus dat wordt weer aan de retrobright ;)

Edit: RetroSpector78 heeft blijkbaar hetzelfde gedaan met dat kastje :+

YouTube: Slackware Linux on a 386sx40

[Voor 41% gewijzigd door BlueTooth76 op 04-02-2022 10:23]

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

@sapphire nice loot! S939 vind ik zelf ook wel een tof platform, zoals je zegt; nostalgie ten top! Ik heb mijn eigen 9800 Pro van vroeger nog, met de geupgrade Zalman koeler er nog op. Kostte me destijds een rib uit mijn lijf, maar niets kon er toendertijd tegenop, superkaart was dat! Nu de hamvraag, is die mooie 9700 Pro van Sapphire? :D

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

• The Eagle

The Eagle

* The Eagle jaloers op@Sp33dFr34k
Ik had ook een 9800 pro in mijn P4@3Ghz, maar die heeft een jaar of 10 geleden helaas de geest gegeven. Heb hem nog wel ergens meen ik, maar geen idee wat er mee loos is / was.
Either way: zonder dat ding is het een stuk minder gamen :+
Voor de volledigheid even de specs van die bak verder:
Asus P4P800
2x 120GB WD SATA
1GB RAM (iirc, kan ook 2 of meeer zijn)
SB Audigy 2
En dan vergeet ik vast nog wel wat toenmalig high end spul. Werd vergezeld van een Philips 21b40 monitor, die staat hier ook nog.
Was een rib uit mijn lijf, destijds ruim 3k euro voor betaald :X

• The Eagle

The Eagle

@InjecTioN stuitte hier bij toeval op. Iets voor jou?
Oude philips vintage computer doos
https://link.marktplaats.nl/m1802085654

Lijkt een nms9100 maar kan het niet helemaal goed zien.

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

The Eagle schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 20:21:
@InjecTioN stuitte hier bij toeval op. Iets voor jou?
Oude philips vintage computer doos
https://link.marktplaats.nl/m1802085654

Lijkt een nms9100 maar kan het niet helemaal goed zien.
Het zou wel grappig zijn geweest voor het totaalplaatje, maar ik ben daar totaal niet op uit. Al die kartonnen dozen zorgen alleen maar voor minder ruimte en meer brandgevaar. :p

Toch bedankt! :D

• formant
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15-05 23:37
Ik ben op zoek naar 4x 4mb 30-pin simm, parity en sneller dan 100ns. Weet iemand daar een website voor eventueel of is t een kwestie van ebay ?

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

nvm

[Voor 99% gewijzigd door BlueTooth76 op 06-02-2022 01:43]

• formant
Dank je! wel een aantal opties maar geen 4x 4mb beschikbaar. Lijkt mij geen goed idee om verschillende ram types te gebruiken.

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

formant schreef op zondag 6 februari 2022 @ 01:39:
Ik ben op zoek naar 4x 4mb 30-pin simm, parity en sneller dan 100ns. Weet iemand daar een website voor eventueel of is t een kwestie van ebay ?
Hoe is je Engels? Op het Vogons forum zijn een paar cowboys bezig met het bouwen van nieuwe modules van 4MB een verkopen deze ook. Niet per se spotgoedkoop maar wel precies wat je wilt.

En sneller dan 100ns is sowieso geen vraag denk ik ;) voor alles dat een 286 of sneller draait wil je 70ns als ondergrens, liever 60 en als je ze kunt vinden is 50ns nog leuker!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

formant schreef op zondag 6 februari 2022 @ 01:39:
Ik heb nog 4x4MB liggen. Zal eens kijken wat het ook weer precies is. Komt uit een 486DX2 in ieder geval.

Edit:

Deze dus

[Voor 35% gewijzigd door MaNdM op 06-02-2022 11:42]

To be determined...

• The Eagle

The Eagle

InjecTioN schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 20:32:
[...]

Het zou wel grappig zijn geweest voor het totaalplaatje, maar ik ben daar totaal niet op uit. Al die kartonnen dozen zorgen alleen maar voor minder ruimte en meer brandgevaar. :p

Toch bedankt! :D
Yw. @WHiZZi dan wellicht nog interesse ?:)

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-05 17:47

WHiZZi

Museumdirecteurtje

The Eagle schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:41:
[...]

Yw. @WHiZZi dan wellicht nog interesse ?:)

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• formant
Waterbeesje schreef op zondag 6 februari 2022 @ 09:03:
[...]

Hoe is je Engels? Op het Vogons forum zijn een paar cowboys bezig met het bouwen van nieuwe modules van 4MB een verkopen deze ook. Niet per se spotgoedkoop maar wel precies wat je wilt.

En sneller dan 100ns is sowieso geen vraag denk ik ;) voor alles dat een 286 of sneller draait wil je 70ns als ondergrens, liever 60 en als je ze kunt vinden is 50ns nog leuker!
Dit heb ik gezien, die waren helaas non parity :(

• formant
MaNdM schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:16:
[...]

Ik heb nog 4x4MB liggen. Zal eens kijken wat het ook weer precies is. Komt uit een 486DX2 in ieder geval.

Edit:

Deze dus
[Afbeelding]
Ik kan er niks over vinden specifiek, de chips zijn nog verkrijgbaar maar ik kan nergens iets vinden of ze 100ns of sneller zijn, paritity of niet.

• formant
Het is overigens niet voor een retro pc, dan zou ik wel genoegen nemen met andere specificaties. Ik ben er wel achter gekomen dat geheugen uit een macintosh II goed is.

Het is zo omslachtig zoeken lol, datasheets zijn vaak niet meer te achterhalen en als je dan iets tegen komt dan is zelden 16mb (4x4) maar 1 of 2 stripjes.

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

formant schreef op zondag 6 februari 2022 @ 18:14:
[...]

Dit heb ik gezien, die waren helaas non parity :(
Kun je ze niet zonder parity gebruiken? Of zelf parity er op (laten) zetten?

• formant
Waterbeesje schreef op zondag 6 februari 2022 @ 18:26:
[...]

Kun je ze niet zonder parity gebruiken? Of zelf parity er op (laten) zetten?
Nee, specificaties van het apparaat benadrukt dat het parity moet zijn, geen idee hoe je non-parity moet modden naar parity. Ik heb vroeger op mn 386 flink kunnen sleutelen, ik denk niet dat dit apparaat zo genadig is met uitproberen, wil ook zeker geen risico's nemen.

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Het ergste dat er kan gebeuren met non-parity is dat het fouten veroorzaakt of de boel niet werkt. Verder kan het niks kapot maken omdat er enkel een onderdeeltje ontbreekt (parity ram chip)

Overigens zie ik 3 chips zitten, duidelijk 60ns (zie de -6 op het type nr van de chip).
Vaak heeft een 3e of 9e chip op een latje aan dat het parity ondersteunt, dus ook begrijp deze latjes niet... Maar dat kan aan mij liggen.

• formant
Waterbeesje schreef op zondag 6 februari 2022 @ 18:55:
Het ergste dat er kan gebeuren met non-parity is dat het fouten veroorzaakt of de boel niet werkt. Verder kan het niks kapot maken omdat er enkel een onderdeeltje ontbreekt (parity ram chip)

Overigens zie ik 3 chips zitten, duidelijk 60ns (zie de -6 op het type nr van de chip).
Vaak heeft een 3e of 9e chip op een latje aan dat het parity ondersteunt, dus ook begrijp deze latjes niet... Maar dat kan aan mij liggen.
ah bedankt, viel mij ook op idd dat er 9 ram chips op zitten dan. Ja t probleem is als van dit apparaat iets met het moederbord gebeurd ik geen replacement meer kan krijgen, dat komt ook uit 1991 en zijn een stuk schaarser dan 386/486 parts. Dus mods e.d. zijn uitgesloten op wellicht een scsi ribbon solderen maar dat zal wss niet hoeven met de huidige opties voor 34pin naar usb/floppy emu.

• FunFair
  • Nu online
Afgelopen weekend een retro pc overgenomen van een mede-tweaker.

Specs:
DFI P5BV3+ (met AT en ATX voeding)
AMD K6-300
Voodoo2 kaartje

En verder heb ik nog een zoektocht ondernomen naar de Zalman passieve GPU koelers. Ik had al een Ti4200 met de gouden koeler, maar die past eigenlijk net niet. Helaas niet het passende koelblokje kunnen vinden die schijnbaar specifiek voor de GF4 lijn is gemaakt, maar wel de Grijze en Blauwe variant kunnen vinden :)

één van deze koelers gaat op een RivaTNT2 die ik heb liggen en die kaart gaat dan de K6-300 in. Maar die machine moet eerst goed schoongemaakt worden. Een combi van een TNT2 en Voodoo2 lijkt me wel wat.
En van de zomer, als de zon goed schijnt, met waterstofperoxide aan de gang voor de kast/muis/toetsenbord die allemaal geel zijn uitgeslagen.
Misschien de CPU nog upgraden naar een K6-2, puur uit nostalgie.

En de case-badge vervangen voor een AMD K6 exemplaar. Zag op ebay dat er een amerikaan is die allerlei leuke badges ontwerpt :)

• twiks
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-02 21:46
Ik heb wat advies nodig. Ik heb geprobeerd in de IBM model 30 (8086) een netwerk kaart te steken. Het resultaat is ... teleurstellend. De model 30 is een 8086 met 3 8-bit ISA slots. Ik heb een 16 bit UMC9008F kaart overgenomen en die geinstalleerd. Ik kan de kaart met de met wat zoekwerk gevonden software configureren in Jumperless mode, een adres en IRQ toewijzen, etc. Gaat allemaal prima. De software ziet dat de kaart in een 8-bit slot zit, en geeft geen foutmeldingen. Maar op het moment dat ik een packet driver start hangt de computer. en is een hard reset nodig.
Weet iemand hier waar ik zou kunnen beginnen in het vinden van een oplossing?

• mentalmadnizz
  • Nu online

mentalmadnizz

Heb je een IRQ onder de 7 geconfigureerd? AFAIK kan een 8086 slechts IRQ 0-7 adresseren.

• FunFair
  • Nu online
twiks schreef op zondag 6 februari 2022 @ 21:12:
Ik heb wat advies nodig. Ik heb geprobeerd in de IBM model 30 (8086) een netwerk kaart te steken. Het resultaat is ... teleurstellend. De model 30 is een 8086 met 3 8-bit ISA slots. Ik heb een 16 bit UMC9008F kaart overgenomen en die geinstalleerd. Ik kan de kaart met de met wat zoekwerk gevonden software configureren in Jumperless mode, een adres en IRQ toewijzen, etc. Gaat allemaal prima. De software ziet dat de kaart in een 8-bit slot zit, en geeft geen foutmeldingen. Maar op het moment dat ik een packet driver start hangt de computer. en is een hard reset nodig.
Weet iemand hier waar ik zou kunnen beginnen in het vinden van een oplossing?
Is de software wel geschikt voor een 8086?
Ik heb een 8088 en daar wilde ik een geluidskaart op draaien die te nieuw was en minimaal een 80286 instructieset nodig had. Heb dit opgelost door een NEC v20(of v30) 8088 te plaatsen die deze instructieset wel heeft.

• twiks
mentalmadnizz schreef op zondag 6 februari 2022 @ 21:16:
Heb je een IRQ onder de 7 geconfigureerd? AFAIK kan een 8086 slechts IRQ 0-7 adresseren.
Ja, ik heb verschillende geprobeerd, steeds hetzelfde resultaat.

• twiks
FunFair schreef op zondag 6 februari 2022 @ 21:21:
[...]

Is de software wel geschikt voor een 8086?
Ik heb een 8088 en daar wilde ik een geluidskaart op draaien die te nieuw was en minimaal een 80286 instructieset nodig had. Heb dit opgelost door een NEC v20(of v30) 8088 te plaatsen die deze instructieset wel heeft.
Ja, dat zou kunnen. Sommige packet drivers checken de CPU en geven een foutmelding als een 286 nodig is. Ik zie dat hier niet. Ik denk dat er eerder sprake is van een geheugenconflict, maar verschillende startadressen gebruiken (200-240-300, etc.) helpt ook niet. Ik heb net HWINFO16 gebruikt en die vindt de kaart op het juiste adres, dus volgens mij werkt de kaart wel.'

Waar kan je vandaag de dag nog een V30 vinden?

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

twiks schreef op zondag 6 februari 2022 @ 23:22:
[...]

Ja, dat zou kunnen. Sommige packet drivers checken de CPU en geven een foutmelding als een 286 nodig is. Ik zie dat hier niet. Ik denk dat er eerder sprake is van een geheugenconflict, maar verschillende startadressen gebruiken (200-240-300, etc.) helpt ook niet. Ik heb net HWINFO16 gebruikt en die vindt de kaart op het juiste adres, dus volgens mij werkt de kaart wel.'

Waar kan je vandaag de dag nog een V30 vinden?
Je zou de kaart er eens uit kunnen halen en met CheckIt kunnen kijken of de geheugen adressen en IRQ’s in gebruik zijn door andere apparaten.

Als dat niet werkt, toch even een 3Com Etherlink III kaartje ergens proberen op te pikken. Die kosten vaak maar een tientje. De packet driver is ook zeer goed doorontwikkeld en goed compatible met bijna iedere versie van mTCP. Daarnaast krijg je op zo’n 3COM Etherlink III ook nog de optie erbij om er een (E)EPROM op te prikken, waar je bijvoorbeeld weer een XT-IDE BIOS (option ROM) vanaf kan laden. Altijd handig in combinatie met een multi-I/O kaart of geluidskaart met PATA poort. Die combinatie werkt tot nu toe vlekkeloos in al mijn XT-class PC’s. (Weliswaar allemaal 8088 en geen 8086 CPU’s, maar dat zou compatibiliteit niet mogen breken)

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Overigens wil ik nog even vermelden dat, sinds ik dit topic heb gevonden, ik met veel plezier alles hier lees! Misschien wel mijn favoriete topic binnen deze geweldige community!

• twiks

• twiks
InjecTioN schreef op zondag 6 februari 2022 @ 23:39:
[...]

Je zou de kaart er eens uit kunnen halen en met CheckIt kunnen kijken of de geheugen adressen en IRQ’s in gebruik zijn door andere apparaten.

Als dat niet werkt, toch even een 3Com Etherlink III kaartje ergens proberen op te pikken. Die kosten vaak maar een tientje. De packet driver is ook zeer goed doorontwikkeld en goed compatible met bijna iedere versie van mTCP. Daarnaast krijg je op zo’n 3COM Etherlink III ook nog de optie erbij om er een (E)EPROM op te prikken, waar je bijvoorbeeld weer een XT-IDE BIOS (option ROM) vanaf kan laden. Altijd handig in combinatie met een multi-I/O kaart of geluidskaart met PATA poort. Die combinatie werkt tot nu toe vlekkeloos in al mijn XT-class PC’s. (Weliswaar allemaal 8088 en geen 8086 CPU’s, maar dat zou compatibiliteit niet mogen breken)
Misschien is dat de makkelijkste optie. Aan de andere kant: soms is het leuker om iets wel aan het werk te krijgen. Ergens in de buurt van 1995 had ik mijn eerste netwerk, op basis van Token ring, thuis aangelegd. Ik kreeg maar 1 van de 2 netwerkkaarten aan de praat. Uiteindelijk de source-code van de driver gevonden en ben gaan debuggen om te kijken waarom eea niet werkte. Bleek dat de ID van de kaart niet in de software was opgenomen. Dat was natuurlijk makkelijk opgelost -> werkende kaart en werkend netwerk !

• Josefien
  • Laatst online: 02:02
FunFair schreef op zondag 6 februari 2022 @ 19:27:
Afgelopen weekend een retro pc overgenomen van een mede-tweaker.

Specs:
DFI P5BV3+ (met AT en ATX voeding)
AMD K6-300
Voodoo2 kaartje

[Afbeelding] [Afbeelding]

[Afbeelding]

En verder heb ik nog een zoektocht ondernomen naar de Zalman passieve GPU koelers. Ik had al een Ti4200 met de gouden koeler, maar die past eigenlijk net niet. Helaas niet het passende koelblokje kunnen vinden die schijnbaar specifiek voor de GF4 lijn is gemaakt, maar wel de Grijze en Blauwe variant kunnen vinden :)
[Afbeelding]

één van deze koelers gaat op een RivaTNT2 die ik heb liggen en die kaart gaat dan de K6-300 in. Maar die machine moet eerst goed schoongemaakt worden. Een combi van een TNT2 en Voodoo2 lijkt me wel wat.
En van de zomer, als de zon goed schijnt, met waterstofperoxide aan de gang voor de kast/muis/toetsenbord die allemaal geel zijn uitgeslagen.
Misschien de CPU nog upgraden naar een K6-2, puur uit nostalgie.

En de case-badge vervangen voor een AMD K6 exemplaar. Zag op ebay dat er een amerikaan is die allerlei leuke badges ontwerpt :)
Zo'n zelfde kast heb ik volgens mij ook in de kelder staan, maar dan met Datapoint-logo :o En zit er een Pentium 200 in, ook een DFI moederbord. Met een RTC waar je de ingebouwde batterij niet van kunt vervangen :P

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

Thandor

SilverStreak

FunFair schreef op zondag 6 februari 2022 @ 19:27:
Foto’s van leuk K6 systeem en Zalman collectie…
Leuk systeem! Een K6-300 zie je trouwens niet zo vaak. Het is de hoogst geklokte ‘reguliere’ K6. De K6-2’s die volgden zijn in principe identiek behalve de 3DNow! instructies en o.a. de multiplier-mapping bij latere CTX modellen. Een upgrade naar iets in de richting van 450MHz zal de Voodoo2 goed doen, maar de K6-300 heeft ook wel weer iets ;).

Die grijze Zalman had ik vroeger op een FX5600. Leuk spul. Ga je de blauwe versie nog monteren op een blauwe videokaart?

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Sp33dFr34k schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 10:46:
@sapphire nice loot! S939 vind ik zelf ook wel een tof platform, zoals je zegt; nostalgie ten top! Ik heb mijn eigen 9800 Pro van vroeger nog, met de geupgrade Zalman koeler er nog op. Kostte me destijds een rib uit mijn lijf, maar niets kon er toendertijd tegenop, superkaart was dat! Nu de hamvraag, is die mooie 9700 Pro van Sapphire? :D
Nou het was een losse kaart zonder iets van merktekens er op zoals de meeste kaarten uit die tijd dus ik heb geen idee. Ik heb wel een Sapphire 9800Pro al is dat alleen aan het doosje te zien (en is die kaart niet 100% goed).

Vrijdag de 9700 onder handen genomen dusdanig dat ik met gekruiste vingers heb gezeten of hij nog zou werken. Begreep van de vorige eigenaar dat de kaart iig al 14 jaar niet meer gebruikt was dus de 'koelpasta' was zo hard als steen, zelfs een nachtje terpetine op de koeler hielp niets. Enige wat hielp was afbikken met iets heel hards maar dat is over het algemeen niet bevorderlijk voor een bodem van een koeler :+
Uiteindelijk een staalborsteltje op de dremel gezet en het daarmee van de koeler gekregen, daarna korrel 1500 en 2000 schoorpapier er over het is gladder dan stock. Wilde hem polijsten maar kon m'n opzet stukje daarvoor niet vinden :+

De Die was spannender want daarop zat het ook flink vast :X
Met een scheermesje er vlak op de bovenzijde schoon kunnen krijgen alleen zat er rondom de core ook erg veel en dat was hoger dan de Die. Dat uiteindelijk ook heel voorzichtig met een scheermesje bij kunnen snijden/schrapen zodat het iig niet boven de Die meer uitkomt maar helemaal weg krijg ik het niet. Daarna nog een zacht borsteltje op de dremel de Die helemaal schoon gepoetst :)

Alles even opgebouwd en alles werkte als een zonnetje, stock nét geen 16K in 3D01 SE. Korte OC kwam ik op 360/330 kortom geen topper maar ben al erg blij dat het allemaal goed werkt _/-\o_ O+
Nu opzoek naar een betere koeler want die herrie van dat fannetje :X

Idem met de Neo2 chipset fan, dat ding is meer esthetisch dan functioneel geloof ik. Drupje koelpasta en amper oppervlakte om de hitte naartoe af te voeren maargoed ook even vervangen en schoongemaakt.
Nou is de nF3 Ultra chipset volgens mij niet zo'n heethoofd dus ga denk een heatsinkje op Ali bestellen. Had er één gevonden van 50x50x11mm, die is iets te groot dus snij ik wel bij maar heeft iig veel meer oppervlakte dan wat er nu op zit!

Idealiter zou ik nog wat Samsung TCCD ram er bij willen maar ja hoe ga je dat vinden tegenwoordig :X
Mijn BH-5 heb ik weinig aan op max 2,85V :+

Nu nog een kast en een voeding en zit er aan te denken om een keer een SSD te gaan gebruiken ipv een Raptor. Moet alleen even kijken hoe zit met Trim/Garbadge collection op XP en wat ik daarvoor voor programma kan gebruiken.

Gabriël ITX

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

sapphire schreef op maandag 7 februari 2022 @ 09:27:
[...]

Nou het was een losse kaart zonder iets van merktekens er op zoals de meeste kaarten uit die tijd dus ik heb geen idee. Ik heb wel een Sapphire 9800Pro al is dat alleen aan het doosje te zien (en is die kaart niet 100% goed).

Vrijdag de 9700 onder handen genomen dusdanig dat ik met gekruiste vingers heb gezeten of hij nog zou werken. Begreep van de vorige eigenaar dat de kaart iig al 14 jaar niet meer gebruikt was dus de 'koelpasta' was zo hard als steen, zelfs een nachtje terpetine op de koeler hielp niets. Enige wat hielp was afbikken met iets heel hards maar dat is over het algemeen niet bevorderlijk voor een bodem van een koeler :+
Uiteindelijk een staalborsteltje op de dremel gezet en het daarmee van de koeler gekregen, daarna korrel 1500 en 2000 schoorpapier er over het is gladder dan stock. Wilde hem polijsten maar kon m'n opzet stukje daarvoor niet vinden :+

De Die was spannender want daarop zat het ook flink vast :X
Met een scheermesje er vlak op de bovenzijde schoon kunnen krijgen alleen zat er rondom de core ook erg veel en dat was hoger dan de Die. Dat uiteindelijk ook heel voorzichtig met een scheermesje bij kunnen snijden/schrapen zodat het iig niet boven de Die meer uitkomt maar helemaal weg krijg ik het niet. Daarna nog een zacht borsteltje op de dremel de Die helemaal schoon gepoetst :)

Alles even opgebouwd en alles werkte als een zonnetje, stock nét geen 16K in 3D01 SE. Korte OC kwam ik op 360/330 kortom geen topper maar ben al erg blij dat het allemaal goed werkt _/-\o_ O+
Nu opzoek naar een betere koeler want die herrie van dat fannetje :X
Volgens mij had de 9700-serie niet de grote koeling-issues die de 9800-serie helaas wel had, maar toch even checken: Heb je gecontroleerd of de metalen omranding van de GPU lager of op gelijke hoogte is t.o.v. de Die?

De 9800-serie had de flaw dat die metalen omranding van de GPU, na verloop van tijd (en hitte), ietwat vervormde. Hierdoor kwam de heatsink van de Die af, wat in eerste instantie resulteerde tot instabiliteit en artifacts. In het meest positieve geval traden er geen issues meer op na het verwijderen van die metalen omranding. Vaak kwam het echter voor dat de GPU een reball nodig had om 'm weer te stabiel te kunnen laten draaien (zo heb ik er nog een liggen). In andere gevallen was de GPU gewoon te lang blootgesteld aan hoge temperaturen en is de Die simpelweg doorgefikt. Mede daardoor is deze serie erg schaars en duur als je 'm nu nog wilt kunnen bemachtigen.

De aangekoekte troep die om/op zo'n Die zit, kan je in het vervolg misschien het beste laten weken in de isopropyl (99,9%) alcohol. Daarna met een plastic "spudger" eraf halen. Ik weet niet wat de hardheid van een GPU is, maar ik weet wel dat metaal ZEKER wint van silicium. :+ Plastic is daarentegen nog de vraag. ;)
Idem met de Neo2 chipset fan, dat ding is meer esthetisch dan functioneel geloof ik. Drupje koelpasta en amper oppervlakte om de hitte naartoe af te voeren maargoed ook even vervangen en schoongemaakt.
Nou is de nF3 Ultra chipset volgens mij niet zo'n heethoofd dus ga denk een heatsinkje op Ali bestellen. Had er één gevonden van 50x50x11mm, die is iets te groot dus snij ik wel bij maar heeft iig veel meer oppervlakte dan wat er nu op zit!
Ik heb destijds een Zalman ZM-NBF47 NorthBridge heatsink op mijn MSI K8N Neo2 Platinum moederbord gehad. Man, wat was dat een fijn en stabiel bord! Ik had de vinnen van de heatsink een beetje moeten ombuigen, zodat de ATi Radeon X800 Pro (met BIOS mod naar X800 XT-PE & Zalman VF700-cu LED) nog gewoon in het AGP-slot zou passen.
Idealiter zou ik nog wat Samsung TCCD ram er bij willen maar ja hoe ga je dat vinden tegenwoordig :X
Mijn BH-5 heb ik weinig aan op max 2,85V :+
Deze lijst in combinatie met opgeslagen zoekopdrachten op marktplaats wilt wellicht helpen. ;)
Nu nog een kast en een voeding en zit er aan te denken om een keer een SSD te gaan gebruiken ipv een Raptor. Moet alleen even kijken hoe zit met Trim/Garbadge collection op XP en wat ik daarvoor voor programma kan gebruiken.
Hier heb ik een tijd geleden een aantal bevindingen gepost omtrent het triggeren van een TRIM-command onder Windows98SE. Dat had dus echt geen zin, gezien het TRIM-command daarop gewoon niets deed.

Om dit issue volledig af te vangen, kan je 2 dingen doen:
  1. Iets als een kaal lightweight Linux OS op een andere (USB?) disk zetten, die je na veel schrijfbewerkingen (1x per jaar ofzo) erbij erin prikt om vanaf te booten (of een live-CD ;) ). Wanneer je daar dan vanaf boot, kan er binnen dat OS een TRIM-command geforceerd worden voor de SSD.
  2. Een alternatief is een SSD die, t.o.v. de hoeveelheid data die je er daadwerkelijk op wilt hebben, ontzettend groot is. Bij gebruik in een retro PC zou TRIM in deze situatie eigenlijk vrijwel niet van toepassing hoeven te zijn.
  3. De tooltjes alsnog gebruiken, wat echt een hit-or-miss verhaal zal zijn. Mocht jij je echt ergeren aan het ontbreken van TRIM, dan kan je het natuurlijk gewoon proberen. Echter krijgen niet alle SSD's onder Windows XP het commando binnen. Vandaar dus het hit-or-miss verhaal.
Omdat er op een retro PC meestal alleen maar stilstaande data wordt geïnstalleerd, verwacht ik niet dat er veel data verwijderd en weer geïnstalleerd zal worden. De momenten dat je dus iets herhaaldelijk weg zou schrijven op dezelfde blocks van de SSD, zouden de enige momenten zijn waarop je ècht wat zou kunnen merken van het ontbreken van TRIM.

De leessnelheid gaat natuurlijk ook wel wat achteruit wanneer de SSD vol raakt. Maar dat zal je, zelfs met een nieuwerwetse SSD (in combinatie met een klassieke hyper-deluxe sATA-150 poort) alleen opmerken wanneer je er specifiek op gaat letten. Het is sowieso sneller dan een (Veloci)raptor disk. Real-world ervaring laat iig geen grote nadelige gevolgen zien van het ontbreken van TRIM.

• FunFair
  • Nu online
InjecTioN schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:31:
[...]

Hier heb ik een tijd geleden een aantal bevindingen gepost omtrent het triggeren van een TRIM-command onder Windows98SE. Dat had dus echt geen zin, gezien het TRIM-command daarop gewoon niets deed.

Om dit issue volledig af te vangen, kan je 2 dingen doen:
  1. Iets als een kaal lightweight Linux OS op een andere (USB?) disk zetten, die je na veel schrijfbewerkingen (1x per jaar ofzo) erbij erin prikt om vanaf te booten (of een live-CD ;) ). Wanneer je daar dan vanaf boot, kan er binnen dat OS een TRIM-command geforceerd worden voor de SSD.
  2. Een alternatief is een SSD die, t.o.v. de hoeveelheid data die je er daadwerkelijk op wilt hebben, ontzettend groot is. Bij gebruik in een retro PC zou TRIM in deze situatie eigenlijk vrijwel niet van toepassing hoeven te zijn.
  3. De tooltjes alsnog gebruiken, wat echt een hit-or-miss verhaal zal zijn. Mocht jij je echt ergeren aan het ontbreken van TRIM, dan kan je het natuurlijk gewoon proberen. Echter krijgen niet alle SSD's onder Windows XP het commando binnen. Vandaar dus het hit-or-miss verhaal.
Omdat er op een retro PC meestal alleen maar stilstaande data wordt geïnstalleerd, verwacht ik niet dat er veel data verwijderd en weer geïnstalleerd zal worden. De momenten dat je dus iets herhaaldelijk weg zou schrijven op dezelfde blocks van de SSD, zouden de enige momenten zijn waarop je ècht wat zou kunnen merken van het ontbreken van TRIM.

De leessnelheid gaat natuurlijk ook wel wat achteruit wanneer de SSD vol raakt. Maar dat zal je, zelfs met een nieuwerwetse SSD (in combinatie met een klassieke hyper-deluxe sATA-150 poort) alleen opmerken wanneer je er specifiek op gaat letten. Het is sowieso sneller dan een (Veloci)raptor disk. Real-world ervaring laat iig geen grote nadelige gevolgen zien van het ontbreken van TRIM.
Interessant om te lezen die link op vogons. Ik heb ook een SSD in mijn W98/XP bak van 'maar' 128GB.
Ik heb ooit ergens gelezen dat het advies was om 20% niet te partitioneren als het OS geen trim ondersteund, maar ik weet alleen niet meer helemaal wat de achtergrond daarvan was.
Conclusie was ook, dat als je echt Trim wilt uitvoeren je deze ook even in een moderne pc kan hangen en daarna weer terug hangen. Maar een retro-pc staat toch niet dag en nacht data weg te schrijven, dus ik maak me er maar niet te druk om. :)

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

@InjecTioN Ik ben intiem bekend met deze serie :)
Bij deze ligt de metalen ring zowaar iets lager, wilde hem al verwijderen want bij mijn eigen kaart van vroeger lag hij dus iets hoger en had ik hem verwijderd.

Sowieso was de koeling van de 9800-serie echt te slecht voor het verbruik van de kaarten. de 9700/9500 was al minimaal maar vervolgens hebben ze die krengen opgevoerd de de koeling vrijwel gelijk gelaten :X

Wat betreft de aangekoekte troep, om nou de hele package in de isopropyl te laten weken vind ik wat :X
De Core/Die zelf is iig nu vrij dus dat probleem is opgelost en is prima te doen met een scheermesje en een vaste hand. Zolang beide oppervlakte glad zijn kan daar weinig misgaan, de randen was wel even spannend maar kwestie van voorzichtig en onder een goede hoek werken. Die troeppasta is gelukkig een stuk zachter dan metaal dus er is niet veel kracht voor nodig waardoor je kunt uitschieten.

En Qua SSD ga ik nog even vogelen wat ik heb liggen maar bedankt voor je link, die ga ik nog even op gemak lezen :)

Gabriël ITX

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Duidelijk! De naam @sapphire spreekt met goede redenen boekdelen! :D

isopropyl is wellicht een wat duurder goedje, maar je hoeft er niet veel op te mikken. Daarnaast droogt het sneller en blijft er vrijwel niets van achter. Ik heb dat in een flesje met vernevel-pompje zitten. Dat werkt waanzinnig goed. Gisteren toevallig 2 nieuwe 1-liter flessen via amazon besteld, omdat de huidige 1-liter fles (na 3 jaar lang intensief retro goederen schoonmaken) al bijna op is. Ik zweer er iig bij! :D

• FunFair
  • Nu online
Thandor schreef op maandag 7 februari 2022 @ 08:55:
[...]

Leuk systeem! Een K6-300 zie je trouwens niet zo vaak. Het is de hoogst geklokte ‘reguliere’ K6. De K6-2’s die volgden zijn in principe identiek behalve de 3DNow! instructies en o.a. de multiplier-mapping bij latere CTX modellen. Een upgrade naar iets in de richting van 450MHz zal de Voodoo2 goed doen, maar de K6-300 heeft ook wel weer iets ;).

Die grijze Zalman had ik vroeger op een FX5600. Leuk spul. Ga je de blauwe versie nog monteren op een blauwe videokaart?
Dat is het overwegen van behouden van de K6-300 misschien wel waard inderdaad. Wist niet dat het een wat zeldzamere CPU was :)

Ik heb geen blauwe videokaart liggen helaas, want de rood/blauw combi is niet de mooiste.
Ik heb een tijd geleden juist specifiek gezocht naar een gele Geforce4 Ti4200, omdat ik de gouden Zalman al had liggen. De Grijze zit gemonteerd op een Radeon 9600XT, wat op zich ook wel periode correct zou zijn voor een XP2500+.

Esthetisch knalt de gouden Zalman er wel meer uit waardoor het meer een eyecatcher is. De grijze past meer bij de kleurstelling van de CPU koeler en de Bigfoot ernaast. De blauwe vindt ik het slechtste passen in deze combinatie.

Bovenin de kast zit een led strip die normaliter wat donkerder blauw licht geeft. Voor de foto staat hij wat lichter. De RGB-puke fan geeft in dat licht een leuk accent, maar als ik die op blauw instel past het er juist helemaal niet bij.

Ik moet overigens nog een cable shroud maken om de front header kabels weg te werken en wat cable management bij het moederbord onderaan.

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Vandaag kwam er uit Letland een leuk AT kastje binnen, met voeding en een diskdrive.

Het is ietwat vergeeld maar ziet er verder (voor de leeftijd) keurig uit.
Nog geen idee wat ik er mee ga doen, m'n eerste gedachte was "Intel DX2 Overdrive op een ISA bordje".

[Voor 20% gewijzigd door BlueTooth76 op 08-02-2022 10:48]

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

BlueTooth76 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:47:
Vandaag kwam er uit Letland een leuk AT kastje binnen, met voeding en een diskdrive.

Het is ietwat vergeeld maar ziet er verder (voor de leeftijd) keurig uit.
Nog geen idee wat ik er mee ga doen, m'n eerste gedachte was "Intel DX2 Overdrive op een ISA bordje".

[Afbeelding]
Vet! Deze case heeft een display die tot 199 kan gaan. Je zou er dus zelfs een mooi Socket 3 bord in kunnen prakken met PCI en/of een heule vette am5x86 cpu die op 133MHz of hoger draait.

* InjecTioN weet wel wat hij erin zou stoppen. :Y)

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

InjecTioN schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:16:
[...]

Vet! Deze case heeft een display die tot 199 kan gaan. Je zou er dus zelfs een mooi Socket 3 bord in kunnen prakken met PCI en/of een heule vette am5x86 cpu die op 133MHz of hoger draait.

* InjecTioN weet wel wat hij erin zou stoppen. :Y)
Da's waar. Maar voor de 5x86 @160MHz heb ik al een geschikt kastje :+

Voor wie trouwens nog wat oudere computerparts zoekt, hier staat regelmatig leuk spul (NOS).
Aanbod wisselt dus het kan nuttig zijn om er om de paar weken even te gaan kijken.
Heb er al wat NOS CPU-koelers (S370 / S462) en een NOS beige ATX kast uit 2003 gekocht (voor een toekomstig S478 of S462 project).

https://www.stockclear.nl/c-4952888/computer-producten/

Ze bieden ook via Marktplaats aan maar via zo'n webshop shopt toch wat makkelijker ;)

edit: PostNL had ook nog wat leuk speelgoed voor me vandaag:

[Voor 10% gewijzigd door BlueTooth76 op 08-02-2022 12:20]

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

BlueTooth76 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:35:
[...]

Da's waar. Maar voor de 5x86 @160MHz heb ik al een geschikt kastje :+

Voor wie trouwens nog wat oudere computerparts zoekt, hier staat regelmatig leuk spul (NOS).
Aanbod wisselt dus het kan nuttig zijn om er om de paar weken even te gaan kijken.
Heb er al wat NOS CPU-koelers (S370 / S462) en een NOS beige ATX kast uit 2003 gekocht (voor een toekomstig S478 of S462 project).

https://www.stockclear.nl/c-4952888/computer-producten/

Ze bieden ook via Marktplaats aan maar via zo'n webshop shopt toch wat makkelijker ;)

edit: PostNL had ook nog wat leuk speelgoed voor me vandaag:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Via marktplaats is hij net iets goedkoper :)

Gabriël ITX

Pagina: 1 ... 20 ... 28 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee