Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 19 ... 88 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:51

MaNdM

1000-dingen-doekje

PD2JK schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:38:
Misschien is de SCSI BIOS uitgeschakeld middels de dipswitches;

[Afbeelding]

(E)EPROM's zijn wel aanwezig? :+
Staat aan. Alleen de floppy staat uit. Ik zie in de bios geen opties om de SCSI bios in shadow te zetten maar dat zou niks uit mogen maken toch? En natuurlijk zitten de chippies er gewoon beide op.

Zal eens een ander moederbord proberen.

Edit: ander bord ook niks… hmm

To be determined...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:52

frapex

got r00t

Alleen als je van de SCSI CD-ROM drive (of van een SCSI HDD) wil booten heb je echt een SCSI BIOS nodig. Zodra je de (DOS) drivers voor de SCSI controller inlaadt weet je direct of de kaart het doet.

[ Voor 33% gewijzigd door frapex op 28-12-2021 16:56 ]

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

frapex schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:39:
Alleen als je van de SCSI CD-ROM drive (of van een SCSI HDD) wil booten heb je een SCSI BIOS nodig. Zodra je de (DOS) drivers voor de SCSI controller inlaadt weet je direct of de kaart het doet.
Aangezien ik ook een SCSI hdd wilde gebruiken voor het OS en dergelijke is de BIOS dus wel nodig. Ik zal eens een driver disk maken en kijken wat ik voor elkaar kan krijgen. Misschien is de BIOS gewoon niet juist en doet hij het daarom niet.

To be determined...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:47

BlueTooth76

Let the sun shine!

Op de valreep van het oude jaar bracht de kerstman toch nog wat cadeaus ;)

"New old stock"

De 2x 1MB cache versies lijken een opeenvolgend serienummer te hebben, als dat tenminste het serienummer is.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BV5S8iw.jpg

"Deze krijg je nooit vol!"

Ik heb al 2 exact dezelfde hardcards zonder verpakking.
Idee is om 1 van deze in een (nog te bouwen) 286 systeem te plaatsen, als ze nog werken.
Deze in folie blijft uiteraard... in folie...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MF6GhCQ.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sEzEPnF.jpg

--------------------------

Voor de geplande 286 build heb ik een aantal identieke "new old stock" bordjes liggen met een 20MHz Harris CPU. Dit zelfde bordje kwam onlangs ook voorbij in het "CPU Galaxy" Youtube kanaal.

YouTube: New Old Stock 286 Mainboard at 20MHz, Battery Repair, Testing and Ga...

Helaas heeft op 1 van de bordjes de accu wat gelekt.
De accu heb ik verwijderd, evenals de DIN-connector, daarna het bord aan onder en bovenkant bedekt met azijn doordrenkte keukenrol en dit een uur laten inwerken.

Daarna afgeborsteld onder de kraan, goed nagespoeld met demi water (geen zouten, geen kalk, etc) en het bord vervolgens een half uur in de oven gelegd @50 graden Celsius om al het vocht er uit te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0FmNQx6.jpg

Azijn doet wonderen...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bS6RqEx.jpg

DIN-connector weer teruggeplaatst...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zAL9nUi.jpg

[ Voor 84% gewijzigd door BlueTooth76 op 30-12-2021 14:02 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

BlueTooth76 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 12:28:
Op de valreep van het oude jaar bracht de kerstman toch nog wat cadeaus ;)

"New old stock"

De 2x 1MB cache versies lijken een opeenvolgend serienummer te hebben, als dat tenminste het serienummer is.

[Afbeelding]

"Deze krijg je nooit vol!"

Ik heb al 2 exact dezelfde hardcards zonder verpakking.
Idee is om 1 van deze in een (nog te bouwen) 286 systeem te plaatsen, als ze nog werken.
Deze in folie blijft uiteraard... in folie...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

--------------------------

Voor de geplande 286 build heb ik een aantal identieke "new old stock" bordjes liggen met een 20MHz Harris CPU. Dit zelfde bordje kwam onlangs ook voorbij in het "CPU Galaxy" Youtube kanaal.

YouTube: New Old Stock 286 Mainboard at 20MHz, Battery Repair, Testing and Ga...

Helaas heeft op 1 van de bordjes de accu wat gelekt.
De accu heb ik verwijderd, evenals de DIN-connector, daarna het bord aan onder en bovenkant bedekt met azijn doordrenkte keukenrol en dit een uur laten inwerken.

Daarna afgeborsteld onder de kraan, goed nagespoeld met demi water (geen zouten, geen kalk, etc) en het bord vervolgens een half uur in de oven gelegd @50 graden Celsius om al het vocht er uit te krijgen.

[Afbeelding]

Azijn doet wonderen...

[Afbeelding]

DIN-connector weer teruggeplaatst...

[Afbeelding]
Dat zijn mooie cpus zeg. De rest is ook wel bijzonder.

Even een vraag. Ik heb geen EEPROM programmer, maar was het ook niet mogelijk om BIN images op een chip te flashen via een netwerkkaart met bootrom socket? Weet iemand nog hoe dat zat?

[ Voor 4% gewijzigd door MaNdM op 30-12-2021 18:15 ]

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:58

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

MaNdM schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:47:
[...]

Dat zijn mooie cpus zeg. De rest is ook wel bijzonder.

Even een vraag. Ik heb geen EEPROM programmer, maar was het ook niet mogelijk om BIN images op een chip te flashen via een netwerkkaart met bootrom socket? Weet iemand nog hoe dat zat?
Ik heb het nooit daarmee hoeven doen, maar in theorie zou het moeten kunnen met 29C256/512 EEPROM’s op een 3com 3c905b Fast Etherlink XL 10/100 kaart.

https://etherboot-discuss...rk-card-to-program-eeprom

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

MaNdM schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:57:
[...]

Aangezien ik ook een SCSI hdd wilde gebruiken voor het OS en dergelijke is de BIOS dus wel nodig. Ik zal eens een driver disk maken en kijken wat ik voor elkaar kan krijgen. Misschien is de BIOS gewoon niet juist en doet hij het daarom niet.
Ok dit heeft wat vreemde resultaten gegeven. Zodra ik die controller in een systeem prik gaat de floppy drive gek doen. Deze initialiseren wel maar kunnen verder niks lezen.

Het programma voor DOS dat bij de controller hoort om deze in te kunnen stellen ziet de hele adapter niet eens. Je kan daar per I/O poort kijken of de controller daar is, geen enkele optie werkt.

Er is dus iets heel anders aan de hand.

Mocht iemand nog een ISA SCSI controller met boot rom over hebben dan hoor ik het graag. Ik denk dat deze niet goed meer is.

To be determined...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:47

BlueTooth76

Let the sun shine!

MaNdM schreef op donderdag 30 december 2021 @ 23:32:
[...]

Ok dit heeft wat vreemde resultaten gegeven. Zodra ik die controller in een systeem prik gaat de floppy drive gek doen. Deze initialiseren wel maar kunnen verder niks lezen.

Het programma voor DOS dat bij de controller hoort om deze in te kunnen stellen ziet de hele adapter niet eens. Je kan daar per I/O poort kijken of de controller daar is, geen enkele optie werkt.

Er is dus iets heel anders aan de hand.

Mocht iemand nog een ISA SCSI controller met boot rom over hebben dan hoor ik het graag. Ik denk dat deze niet goed meer is.
Je hebt hem al eens op een ander bord getest, met minimaal aantal kaarten er naast?
Heb soms ook wel hardware dat op het ene bord wat enthousiaster werkt dan op het andere.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

BlueTooth76 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:19:
[...]

Je hebt hem al eens op een ander bord getest, met minimaal aantal kaarten er naast?
Heb soms ook wel hardware dat op het ene bord wat enthousiaster werkt dan op het andere.
Precies mijn gedachte. Ik verwacht dat de floppy controller niet lekker speelt met een andere floppy controller. Floppy controllers kunnen meestal maar één tegelijk gebruikt worden, omdat ze vrijwel allemaal hetzelfde adres gebruiken. Er zijn uitzonderingen, maar deze SCSI controller is als het goed is geen uitzondering. Je kan de controller op de kaart uitschakelen en de on-board gebruiken (beste compatibiliteit). Of, wanneer de SCSI controller echt niet anders wilt, alleen de floppy controller op de SCSI controller inschakelen.

Verder verwacht ik dat de SCSI controller voor de boot ROM geen juiste adressering heeft. Dat kan je als het goed is instellen op de kaart via jumpers of dip switches. Als je niet weet welk adres je nodig hebt voor je moederbord, dan kan je CheckIt starten via een ander medium en daarin de memory addressing bekijken en achterhalen welke je wel kan gebruiken.

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

BlueTooth76 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:19:
[...]

Ik test altijd met alleen een videokaart en hooguit een POST analyzer ernaast.
InjecTioN schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:31:
[...]

Precies mijn gedachte. Ik verwacht dat de floppy controller niet lekker speelt met een andere floppy controller. Floppy controllers kunnen meestal maar één tegelijk gebruikt worden, omdat ze vrijwel allemaal hetzelfde adres gebruiken. Er zijn uitzonderingen, maar deze SCSI controller is als het goed is geen uitzondering. Je kan de controller op de kaart uitschakelen en de on-board gebruiken (beste compatibiliteit). Of, wanneer de SCSI controller echt niet anders wilt, alleen de floppy controller op de SCSI controller inschakelen.

Verder verwacht ik dat de SCSI controller voor de boot ROM geen juiste adressering heeft. Dat kan je als het goed is instellen op de kaart via jumpers of dip switches. Als je niet weet welk adres je nodig hebt voor je moederbord, dan kan je CheckIt starten via een ander medium en daarin de memory addressing bekijken en achterhalen welke je wel kan gebruiken.
Ik had de floppy controller op de kaart uitgeschakeld staan (jumper 5) maar dat hielp niet. Daarna andersom gedaan, onboard uit en deze aan maar dat deed ook niks.

Goed idee van CheckIt, die kende ik nog niet. Ga ik eens bekijken.

To be determined...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Het wordt tijd om eens een retro PC in elkaar te knutselen. Op- of aanmerkingen op onderstaande? Welke PSU, liefst modulair, zouden jullie aanraden?

- Gigabyte GA60-XET
- 1.4Ghz Tualatin P3
- 2x 256MB SD-RAM
- GeForce Ti4600
- 2x Voodoo2 12MB SLI
- HDD of CF/SD-IDE adapter ben ik nog niet helemaal over uit

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Sp33dFr34k schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:48:
Het wordt tijd om eens een retro PC in elkaar te knutselen. Op- of aanmerkingen op onderstaande? Welke PSU, liefst modulair, zouden jullie aanraden?

- Gigabyte GA60-XET
- 1.4Ghz Tualatin P3
- 2x 256MB SD-RAM
- GeForce Ti4600
- 2x Voodoo2 12MB SLI
Ik vrees dat een modulaire voeding nogal schaars is met een fatsoenlijke 5V rail. Of je moet voor een modernere, hoger wattage voeding gaan (zodat je een flinkere 5V rail hebt).

Verder gebruik ik in mijn PIII 1.4 Tualatin een SSD op een SATA controller van Silicon Image (op basis van een SIL3112).

Verder is die bak wel een vette combi. 512MB RAM voor windows98 is wel de sweet spot zolang het cacheable is (en dat is het in dit geval).

Welke geluidskaart wil je gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

InjecTioN schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 14:17:
[...]

Ik vrees dat een modulaire voeding nogal schaars is met een fatsoenlijke 5V rail. Of je moet voor een modernere, hoger wattage voeding gaan (zodat je een flinkere 5V rail hebt).

Verder gebruik ik in mijn PIII 1.4 Tualatin een SSD op een SATA controller van Silicon Image (op basis van een SIL3112).

Verder is die bak wel een vette combi. 512MB RAM voor windows98 is wel de sweet spot zolang het cacheable is (en dat is het in dit geval).

Welke geluidskaart wil je gebruiken?
Thanks! Misschien is een non-modulaire dan een betere optie. Ik heb nog een Coolermaster 430w liggen, niet al te high-end, maar ik weet niet hoe het zit met de 5v rail. Zal er eens naar kijken. Een SSD op een SATA controller? Dat klinkt interessant... wist niet dat er voor zoiets drivers zouden zijn. Er zullen wel wat dingen ingesteld moeten worden in W98 denk ik gezien de slijtage? Geluidskaart is een goeie, ik heb parts genoeg liggen, maar qua niet-ISA geluidskaarten ontkom ik niet aan een SB Live! denk ik zo uit mijn hoofd.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:01

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@Sp33dFr34k
Zorg voor voldoende airflow langs die Voodoo's, met zo'n vlotte P3 kunnen de FBI's best heet worden.

Of underclocken naar 80 MHz. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door PD2JK op 01-01-2022 14:41 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jon86
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:23

- Gigabyte GA60-XET
- 1.4Ghz Tualatin P3
- 2x 256MB SD-RAM
- GeForce Ti4600
- 2x Voodoo2 12MB SLI
Gebruik een corsair CX650M voor een soortgelijke build (alleen dan zonder de Voodoo2's in SLI). Heb het systeem getest met o.a. een Voodoo5 en X850 XT. Die Corsair is semi-modulair en modern maar heeft toch nog een redelijk sterke 5V-rail (25A en 130W). Omdat oude systemen voornamelijk 3.3V en 5V rails gebruiken en nauwelijks 12V (zeker zonder harde schijven) ben ik vooral afgegaan op de crossload tests en daar kwam de Corsair wel goed uit. Daarnaast gebruik ik voor een ander systeem met een P3 1.4 een NOS Corsair VX450 (20A en 130W). Volgens mij trekt een P3 build niet zo gek veel vermogen. Volgens mij zijn het vooral highend socket A builds waarbij een sterke 5V-rail echt noodzakelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

@PD2JK dat had ik al vaker gelezen inderdaad, het is wel de bedoeling iig airflow te creëren, ook al was dat in die tijd nogal zeldzaam :)

@jon86 goeie tip, dankje. Ga ik naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:02

- Gigabyte GA60-XET
- 1.4Ghz Tualatin P3
- 2x 256MB SD-RAM
- GeForce Ti4600
- 2x Voodoo2 12MB SLI
Is die GeForce niet al sneller dan de Voodoo2s?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

DieAnder schreef op zondag 2 januari 2022 @ 14:23:
[...]

Is die GeForce niet al sneller dan de Voodoo2s?
Jawel, maar het is de bedoeling om hier tevens een Glide machine van te maken. Misschien niet helemaal de juiste combinatie? Feedback is altijd fijn... :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:09

Cyphax

Moderator LNX
@Sp33dFr34k Ik vermoed dat je die Voodoo-kaarten wel maximaal aan het werk zet. Ik heb een vergelijkbare setup met een P3 op 1GHz (volgens mij) en een TNT2 Ultra, ik zit te twijfelen om die te vervangen door een GeForce 2 MX200 (hoewel die TNT2 misschien wel sneller is) vanwege de passieve koeling (TNT2 heeft een kleine ventilator).
En die TNT2 is volgens mij ook al stukken sneller dan die Voodoo's in SLI (heeft ook veel meer geheugen), maar daar gaat het natuurlijk niet om. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henk717
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 20:05

- Gigabyte GA60-XET
- 1.4Ghz Tualatin P3
- 2x 256MB SD-RAM
- GeForce Ti4600
- 2x Voodoo2 12MB SLI
Ik zou niet voor de voodoo2 gaan in die machine, de hardware die je kiest is echt voor het Windows 98 tijdperk en de 4600 is daar zeer goed. Je gaat dus het meeste voordeel halen binnen DOS en hoewel mogelijk moet je dan veel games eerst patchen om het werkend te krijgen en een klein deel wordt niet ondersteund.

In mijn build heb ik hem wel gezien mijn build juist gebouwd is om zo veel mogelijk tijdperken te behandelen en voor de Voodoo2 XP drivers beschikbaar zijn. En in mijn geval gebruik ik een 6900GT dus ik heb de Voodoo2 nodig voor oudere games die mijn 6900GT niet goed ondersteund.

Bij de nvidua 4600 spelen die problemen niet, dus in dat geval us het kiezen tussen performance die je 4600 al opvangt of de compatibiliteit (en goedkopere prijs) van een Voodoo 1. Persoonlijk zou ik de Voodoo 1 nemen voor de dos games en binnen Windows 98 puur op de nvidia leunen.

Ook moet je even goed opletten met de geluidskaart, die noem je namelijk niet en het zou ook daar zonde zijn als je potentiele compatibiliteit laat liggen. Mocht het bord geen ISA bevatten ben je aangewezen op zaken als DDMA, TDMA of SB-PCI en dan moet je een matchende geluidskaart en bord hebben die elkaar goed ondersteunen. In mijn machine combineer ik een Audigy 1 en ESS Solo-1. Waarbij de Solo-1 met TDMA mijn dos games kan ondersteunen ook zonder EMM386 kan de audigy dat weer niet, die gebruik ik dan weer binnen Windows voor EAX en het mooie soundfont support.

Aan zich heb je dus een leuk Windows 98 systeem samengesteld maar met gerichtere keuzes kun je ook meer uit DOS halen.

[ Voor 20% gewijzigd door henk717 op 02-01-2022 15:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-09 23:31
Ik heb 2 oude maar 100% goed werkende Logitech FF sturen en dacht dat wellicht hier iemand daar interesse in kan hebben. Als het te nieuw is dan heb ik niks gezegd :)

V&A aangeboden: [Retro set] Momo racing Force feedback wheel rood
V&A aangeboden: [Retro set] Logitech MOMO Racing Force Feedback Wheel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

@henk717 Dat is een goeie wat je daar aanhaalt, ik had het niet gespecificeerd, maar deze machine is puur voor Windows games bedoeld. Ik heb nog een P1 met boostknopje naar een whopping 100Mhz die Windows 95 draait, dat is mijn DOS bak, althans dat is de bedoeling. Die PC heb ik nog van vroeger bewaard. Bovenstaande PC zou sowieso niet mijn eerste keuze zijn voor een DOS bak, gezien de afwezigheid van een ISA slot voor de geluidskaart. Dus ik zou hem voornamelijk willen gebruiken voor (vroege) Windows games, en daarbij Glide voor UT, Quake 2, NFS2, Diablo 2, Driver en dat soort games. Maar als ik hem wel zou willen gebruiken voor DOS, en dan de Voodoo2's vervangen voor een Voodoo1 (die heb ik ook nog eentje liggen), wat zou dan een geschikte PCI geluidskaart daarvoor zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:03

Beide kan ook.
Maar puur vanuit gemak/snelheid is een SD-IDE adapter de beste keus, simpel spul overkopieeren en gaan.
USB was nog niet zo geweldig in de Win9x tijd.

Een HDD is leuk vanuit nostalgie om een spinner te horen.
Ik gebruik de SD adapter en heb de SD kaartje zo gepartitioneerd dat het realistisch is voor die tijd waar ook de OS op staat en een 2e partitie voor Data(installatiebestanden enzo) die wel volledig is toegewezen.

De P3 1.4ghz is super en eigenlijk het "plafond" voor Win98.
Zelf gebruik ik een downgeclockte P4 2.8ghz > 1.4ghz en 256mb ram met een losse soundblaster kaart erin.
En een Ge-force 5900XT, 1 van de laatste kaarten met nog Win98 support.

@InjecTioN Meer dan 256mb ram voegt niks toe bij Win98, hoger dan 512mb zeker niet gaan dat is het echte max.

Met vreemde hacks kun je 1 gb ram zelfs aan de gang krijgen maar stabiel is het niet.

[ Voor 75% gewijzigd door mr_evil08 op 02-01-2022 19:34 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

mr_evil08 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 19:19:
[...]

Beide kan ook.
Maar puur vanuit gemak/snelheid is een SD-IDE adapter de beste keus, simpel spul overkopieeren en gaan.
USB was nog niet zo geweldig in de Win9x tijd.

Een HDD is leuk vanuit nostalgie om een spinner te horen.
Ik gebruik de SD adapter en heb de SD kaartje zo gepartitioneerd dat het realistisch is voor die tijd waar ook de OS op staat en een 2e partitie voor Data(installatiebestanden enzo) die wel volledig is toegewezen.
Agreed. Dit is voor mij persoonlijk ook echt wel een erg goede oplossing. SD-kaarten gebruik ik echter liever alleen onder DOS. Omdat zo'n SD kaart geen controller heeft die "weet" wat en waar er binnen het flash geheugen iets aan het slijten is. Onder DOS gaat zoiets beduidend minder snel dan onder een nieuwer OS. Een volwaardige SSD heeft zo'n controller weer wel, dus spaar ik SSD's met een capaciteit tot 256GB:
  • maximaal 256GB (SSD/HDD) voor Windows 2K/XP
  • maximaal 120GB (CF/SSD/HDD) voor Windows 98
  • maximaal 32GB (CF/SSD/HDD) voor Windows 95
  • maximaal 8GB (SD/CF/DOM/HDD/SSD) voor DOS-only, wanneer nodig met een drive overlay
  • maximaal 512MB (SD/CF/DOM/HDD) voor alles wat vaak ouder is en bovenstaande niet kan gebruiken, met wanneer nodig een XT-IDE BIOS op een netwerkkaart.
TRIM command hoeft men zich op oudere computers overigens niet zoveel zorgen om te maken. Ik heb een tijdje geleden een aantal tests gedaan, welke eigenlijk geen problemen gaven op een Windows 98 machine. Natuurlijk wordt een SSD wat trager wanneer die vol raakt, maar die traagheid merk je nagenoeg niets van bij een snellere SSD. Mocht je overigens zorgen hebben wat betreft de wear van een SSD: Genoeg geheugen in die bak en het wisselbestand uitschakelen op de SSD. :)

De P3 1.4ghz is super en eigenlijk het "plafond" voor Win98.
Zelf gebruik ik een downgeclockte P4 2.8ghz > 1.4ghz en 256mb ram met een losse soundblaster kaart erin.
En een Ge-force 5900XT, 1 van de laatste kaarten met nog Win98 support.
Een van de betere configuraties zo ja. Een 1.4GHz Tualatin tegen een Willamette Pentium 4 is gewoon bijna geen match. Een Northwood, waarbij de grootte van het procedé een stuk lager ligt, èn de cache is verdubbeld, is best een stuk vlotter. Dan is SSE2 ineens niet meer de enige troef voor de Pentium 4 (t.o.v. de Tualatin). En dan nog niet te spreken over HyperThreading op een later OS. Wel een heel goed idee om die CPU clock speed te halveren. Gewoon FSB van 800MHz (QP) naar 400MHz gezet neem ik aan?
@InjecTioN Meer dan 256mb ram voegt niks toe bij Win98, hoger dan 512mb zeker niet gaan dat is het echte max.

Met vreemde hacks kun je 1 gb ram zelfs aan de gang krijgen maar stabiel is het niet.
Dat voegt inderdaad weinig toe aan een Windows98-only build. Wanneer men echter een dual-boot installatie zou willen met iets als Windows XP, dan is zoiets wel erg interessant. Het is 't maximale dat goed werkt onder Windows 98, en Windows XP zal de extra hoeveelheid geheugen niet laten liggen. ;)

Tijdens de installatie van Windows 98 (of het booten ervan) krijg je gewoon te vaak en teveel errors. Stabiliteit is mij veel waard in een systeem uit dat tijdperk (juist omdat die vaak ook erg foutgevoelig waren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
@InjecTioN SD kaartjes als OS schijf bij WIN9x en lager geeft geen "slijtage" problemen of je moet exotische zaken gaan doen, retro pc,s staan in algemeen weinig aan en hebben ruim voldoende ram.

Vroeger was 32mb ram bij Win98 heel normaal en Windows 3.11 4mb ram ook, wij stoppen met ze allen nogal overkill geheugen erin waar het OS en applicaties niks meer mee doen.

Ik heb inderdaad de FSB naar minimaal gezet, Hyper Threading had je nog niets aan bij de Pentium 4, toen de software er daadwerkelijk iets mee kon was de CPU zwaar verouderd en trok die het nog niet.

Pentium 4 (let op wel Socket 478 en AGP) is handig als alles kunner je kan er zeer goedkoop aan komen, dat is ook de reden dat ik hem heb anders was ik voor Pentium 3 gegaan.

Het maximale 512mb klopt niet, als je ouder gaat was het max 504mb tenzij inderdaad overlay software gaat gebruiken.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 03-01-2022 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

@mr_evil08 Dat klopt. Mocht iemand daar echter zorgen over hebben, dan is het uitschakelen van het wisselbestand een prima plan.

Die geheugenbehoefte is nog wel redelijk goed te verantwoorden wanneer je Farcry speelt onder Windows 98. :) Vooral met een FX5900 ;)

HyperThreading was inderdaad überhaupt nog geen ding onder Windows 98. Die had geen support voor meerdere CPU’s. Dus ook niet voor HT.

Logische keuze voor een Socket 478 systeem idd. Kan me ook geen betere reden bedenken! Oh, en DDR & 8x AGP! (Niet dat die bandbreedte ertoe doet bij een downclocked P4, maar toch! :p

512MB gaat overigens prima. Al meerdere pc’s met een 486 (en geen support voor grotere disks) voorzien van een 512MB CF kaart. Zo hier ook: https://www.vogons.org/viewtopic.php?t=67248

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Nieuwe aanwinsten ontvangen vandaag. Als eerste een Epox Super Socket 7 full ATX bord.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pea41EyrrrJMJCpoJMTXnWbvoqI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UVmCfJFGQtJvTuuzpZJE5RaC.jpg?f=fotoalbum_large

En als tweede (eindelijk) een socket 3 bord met PCI sloten en een DX4-100 erop.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7gT0C7Rt6RGGzxgHW1kXcsBhL-0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0L8CZogQdx92wAFoJCjUZX5y.jpg?f=fotoalbum_large

Heb voor beide nog niet direct een idee wat de samenstelling gaat worden dus aan jullie de vraag. Gegeven deze borden, wat zou jullie ultieme opzet zijn?

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
MaNdM schreef op maandag 3 januari 2022 @ 18:39:
Nieuwe aanwinsten ontvangen vandaag. Als eerste een Epox Super Socket 7 full ATX bord.
[Afbeelding]

En als tweede (eindelijk) een socket 3 bord met PCI sloten en een DX4-100 erop.
[Afbeelding]

Heb voor beide nog niet direct een idee wat de samenstelling gaat worden dus aan jullie de vraag. Gegeven deze borden, wat zou jullie ultieme opzet zijn?
Ik zou van die EPOX een SLI Voodoo2 opstelling maken. Die kaarten kun je net-aan verzadigen met een K6-2 500. Leuk AGP kaartje er bij voor 2D werk (Matrox Milennium) en 128MB RAM ofzo. Dan heb je een systeem dat aardig in balans is.
SCSI kaartje voor MO disks of een scanner. Dual boot DOS en W98. Audio en netwerk heb ik geen idee over.

Wil je dat bordje misschien kwijt? De rest van de onderdelen heb ik al liggen 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

DieAnder schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:17:
[...]

Ik zou van die EPOX een SLI Voodoo2 opstelling maken. Die kaarten kun je net-aan verzadigen met een K6-2 500. Leuk AGP kaartje er bij voor 2D werk (Matrox Milennium) en 128MB RAM ofzo. Dan heb je een systeem dat aardig in balans is.
SCSI kaartje voor MO disks of een scanner. Dual boot DOS en W98. Audio en netwerk heb ik geen idee over.

Wil je dat bordje misschien kwijt? De rest van de onderdelen heb ik al liggen 8)
Nee dit bord gaat niet weg :P . Ik heb wel een ander Super 7 bordje liggen als je dat interessant vind.

To be determined...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:29

Nemesizz

Untouchable

Dat ik dit topic nu pas tegenkom (dacht dat er al zoiets was, maar dat was het 3DFX topic).

Veel leuk en herkenbaar spul zie ik hier voorbij komen, af en toe knooi ik ook nog wel een beetje met dat retro spul, maar door vaak gebrek aan ruimte (tijd en energie) minder vaak tegenwoordig.

Dingen als die 486-DX4's, Pentium Pro's en Overdrives zijn erg gaaf, zelf helaas nooit gehad (Pentium overdrive zou ik nu ook niet veel meer mee kunnen, m'n socket 3 bordjes zijn volgens mij allemaal weg, de enige 486's die ik nog heb missen die extra rij pinnen en zijn van die ZIF sockets).

Toch proberen om hier eens wat vaker te kijken :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

@Nemesizz Gefeliciteerd, mooi verjaardagscadeau dat je dit topic gevonden hebt :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Retrospul heb ik niet zelf in huis, maar ik kijk graag naar YT filmpjes over de ultieme X windows 95/98/XP builds. Vooral LGR vind ik goed en ook MJD. Met Linus en tech jezus heb ik wat minder, maar Bad Seed tech vind ik weer wat leuker door zijn droge humor al doen die niet echt aan retrobuilds.

Ik ben al bijna 47 jaar oud, dus ik heb die tijd vol en bewust meegemaakt en ook het feest toen YT zijn eerste HD filmpje kreeg. Ik begon met een PC XT met 640 KB RAM, 20 MB HDD en een heuse 8 MHz CPU op een Hercules videokaart.

Ik lees dit topic dan ook met plezier. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

jimh307 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:19:
Retrospul heb ik niet zelf in huis, maar ik kijk graag naar YT filmpjes over de ultieme X windows 95/98/XP builds. Vooral LGR vind ik goed en ook MJD. Met Linus en tech jezus heb ik wat minder, maar Bad Seed tech vind ik weer wat leuker door zijn droge humor al doen die niet echt aan retrobuilds.

Ik ben al bijna 47 jaar oud, dus ik heb die tijd vol en bewust meegemaakt en ook het feest toen YT zijn eerste HD filmpje kreeg. Ik begon met een PC XT met 640 KB RAM, 20 MB HDD en een heuse 8 MHz CPU op een Hercules videokaart.

Ik lees dit topic dan ook met plezier. :)
Je kan er altijd aan beginnen maar pas wel op, als je er eenmaal aan begint is het wel moeilijk om niet veel te veel te gaan sparen O-)

* MaNdM kijkt naar z’n voorraad en denkt wederom “ik moet eens wat opruimen”

:P

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 01:49
Ik heb een Dell Precision 670 op de kop getikt voor weinig.
De reden dat ik deze beest van een machine (Precisions zijn qua hardware vergelijkbaar met servers) kocht is omdat er op de Dell site drivers voor Windows XP en Windows 2000 te vinden zijn (evenals XP 64 bit drivers) voor deze machine die rond het jaar 2006 uitkwam.
Er zit slechts 1 Xeon CPU in en 4 Gb aan registered DDR2 geheugen en deze machine doet het ook prima met Windows 7 64 bit (drivers vinden was nog wel even een gedoe, maar uiteindelijk vond ik ze) wat ik als eerste erop had gezet met een Dell OEM DVD.
Helaas zit er geen SLIC 2.1 tabel in de BIOS zodat die niet automatisch werd geactiveerd.
Afijn, aangezien het hier een Retro forum betreft heb ik Windows 7 (wat ik inmiddels ook wel retro vind) eraf gegooid en zit er nu XP Pro 32 bit op. Hiermee is de machine al wat meer retro ;-).
Windows 7 en nu dus XP heb ik gewoon geïnstalleerd op de SATA schijf van 80Gb die standaard in deze machine zat.
Volgende stap die ik wil nemen is om het ook door Dell ondersteunde Windows 2000 erop te gooien en ik ga proberen om dat op een SCSI disk te doen, aangezien deze Precision is voorzien van een zogenaamde Adaptec HostRaid adapter (moet nog wel even kijken of ik nog geschikte schijven en kabels heb liggen en waar ik ze moet inprikken).
In de BIOS staat de HostRaid adapter nu uitgeschakeld, maar die kan ik inschakelen. Voor Windows 7 had ik dat al gedaan en had ik ook de drivers geinstalleerd.In de SCSI BIOS zag ik dat er momenteel geen device/schijf in de machine zit, behalve de controller zelf.
Als Windows 2000 is geinstalleerd (wat de machine nóg weer wat meer retro maakt) wil ik bij het opstarten met F12 kiezen waarvandaan ik wil opstarten (vanaf SATA of SCSI) en als het goed is heb ik dan een Dual boot machine (met XP en 2000) zonder bootloader te hoeven gebruiken. Ik hoop dat dit gaat lukken.
Hierna wil ik een IDE schijf erin prikken (ook dat kan op het moederbord) en daarop wil ik dan Windows Me of 9x installeren, wat de machine nog meer retro maakt.
Ik heb namelijk al gezien dat de videokaart die erin zit (in mijn geval een Nvidia Quadro FX540) nog Forceware drivers heeft voor Windows Me/9x en zelfs voor de chipset (volgens mij is het een Intel E7520 series) heb ik op onderstaande site drivers gevonden.

https://www.philscomputerlab.com/intel-chipset-drivers.html

Vragen voor ik begin aan deze (zeer omvangrijke) klus: zijn er nog dingen waar ik tegenaan kan/zal lopen? Hoe zit het met de voor (Me en 9x begrippen) enorm snelle processor en het enorm groot geheugen wat in deze machine zit? Gaat ik daar problemen mee krijgen? Gaat oude software wel goed draaien onder 2000 en Me/9x of heb ik daarvoor toch oudere hardware nodig?
Oude hardware zat overigens, maar deze kant en klare machine was (ondanks de enorme grootte van de kast) wat makkelijker in mijn ogen.
Er zit overigens ook een heuse floppy drive in deze machine (die heb ik al getest onder Windows 7 en daarmee heb ik alvast een floppy disk gemaakt met Raid/SCSI drivers voor XP/2000).
Heel misschien ga ik er ooit zelfs nog DOS en Windows 3.1x op installeren, maar voor 3.1x zal ik dan wel een PCI videokaartje erin moeten prikken waarvoor drivers te vinden zijn (daar heb ik nog genoeg van liggen) en in de BIOS dan kiezen voor een andere primary display (en wellicht het gewone RAM geheugen beperken tot 256 mb?). Opstarten in DOS gaat overigens prima vanaf een floppy die als opstartdiskette is geformatteerd (dan krijg je de Windows Me versie van DOS).
Zojuist weer even opgestart van diskette en waar ik me over verbaas is dat mijn USB keyboard kennelijk gewoon werkt onder DOS (zelfs als ik er na het starten een ander USB keyboard inoplug), maar dat komt denk ik door de legacy USB ondersteuning in de BIOS? Iets anders wat ik niet had verwacht is dat de NTFS geformatteerde schijf (met daarop XP) ook gewoon benaderbaar is (wel met 8+3 namen overigens). Zal het zo eens met een ("echte") MS-DOS 6.22 proberen.
Uuh, heb per ongeluk mijn hele XP installatie gewist en ben nu dus MS-DOS 6.22 aan het installeren op de SATA schijf. Ach ja XP Pro zet ik er toch zo weer op en dan draai ik de volgorde misschien wel om:

- MS DOS + Windows 3.1x op de SATA schijf
- Windows 2000 op een IDE schijf
- XP op een SCSI schijf

[ Voor 9% gewijzigd door soedesh op 06-01-2022 21:41 ]

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henk717
Soedesh, met het geheugen ga je bij Windows 98 tegen beperkingen aan lopen maar dit is wel met software vrij eenvoudig op te lossen. Je hebt de Windows 98 Memory Burn Driver nodig die je in config.sys plaatst al voor de setup. Op die manier kun je Windows 98 installeren en zal het systeem nog maar 512MB ram geheugen over hebben zodra je Windows 98 gebruikt. Hetzelfde lost veel dos RAM problemen op met bijvoorbeeld Himem.

Eerder in dit topic heb ik een USB stick template / floppy disk template gedeeld waar die driver in zit samen met een script om het eenvoudig te kunnen installeren bij een vers systeem.

In mijn retro project heb ik te maken met een 2,6GHz Athlon 64 Dual Core en ik heb zelf geen problemen met Windows 98 gezien 98 SE prima snelle processoren ondersteund (95 overigens niet). En door die driver heb ik dus ook geen last van de 4GB ram die ik wel weer kan benutten in mijn XP partitie. Wat ik wel merk is dat het systeem te snel is voor sommige DOS compatibiliteit, o.a. mijn Voodoo 2 kan niet alles spelen omdat die de hardware niet goed kan detecteren op die snelheid. Gelukkig is er wel een driver beschikbaar voor de games die een externe driver nodig hebben die niet speed sensitive is en dus gewoon prima kan werken. Het limiet voor de Voodoo 2 is overigens een FSB met de 100 clocksnelheid. Slowdown utilities helpen om het werkend te krijgen, maar dan is de rest nog te traag dus ik ben nog op zoek naar een manier om hem tijdelijk te vertragen en daarna weer te versnellen.

Voor de overige dos games kan het ook zijn dat je PC te snel is en je dus een tool als cpuspd nodig hebt om hem op de juiste snelheid te krijgen. Met die games lukt het mij vrijwel altijd om een goed werkende snelheid te vinden waardoor games als Jazz Jackrabbit ook zonder patches goed starten en prima spelen.

Tot slot zou je problemen kunnen krijgen met de sound blaster emulatie in DOS, dit hangt sterk van je bord af. Sound Blasters gebruiken namelijk functies die inherent zijn aan de ISA standaard, PCI borden kunnen dat emuleren maar doen dat lang niet altijd en op termijn zijn ze daar allemaal mee gestopt. Voor Socket 939 in mijn geval kan het enkel op een VIA moederbord wat de reden is dat ik voor een VIA moederbord ben gegaan. Niet elke geluidskaart zal er last van hebben, maar je bent dan wel gebonden aan een software laag die het aantal games dat goed zal werken met geluid onder dos sterk beperkt omdat je dan gebonden zal zijn aan EMM386 en snel conflicten krijgt met de games zelf. Binnen Windows 98 leun je dan weer meer op de 98 drivers en heb je een betere ervaring.

Je zal dus even onderzoek moeten doen welke aanvullende hardware je de beste compatibiliteit geeft in jouw machine met namen bij de geluidskaart.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mbt geluid: als ik het goed lees zit er in die Precision 6700 geen dedicated audio chip, alleen een AC'97 codec. Die is nog steeds niet in DOS ondersteund (al werken een paar mensen er flink aan om dat toch mogelijk te maken), dus je gaat voor DOS een aparte PCI kaart nodig hebben. PCI en DOS sound zijn boekdelen over volgeschreven. Met de meeste (DOS-era) kaarten zal het redelijk werken, maar perfect is anders. Ik heb beste ervaringen met ESS Solo based kaarten zoals de makkelijk vindbare Terratec Solo-1, maar er zijn ook andere opties.

Belangrijk punt om in het achterhoofd te houden: in Windows kun je meerdere kaarten/audio devices naast elkaar werkend hebben, en DOS zal niets doen met een kaart waar je geen legacy support voor activeert. Dus je kunt prima een DOS-compatible kaart naast die AC'97 (of een Audigy 2 oid) voor Windows draaien, wat vaak beter zal gaan bij multi-OS build dan zoeken naar een schaap met 5 poten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henk717
dion_b schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 23:11:
Mbt geluid: als ik het goed lees zit er in die Precision 6700 geen dedicated audio chip, alleen een AC'97 codec. Die is nog steeds niet in DOS ondersteund (al werken een paar mensen er flink aan om dat toch mogelijk te maken), dus je gaat voor DOS een aparte PCI kaart nodig hebben. PCI en DOS sound zijn boekdelen over volgeschreven. Met de meeste (DOS-era) kaarten zal het redelijk werken, maar perfect is anders. Ik heb beste ervaringen met ESS Solo based kaarten zoals de makkelijk vindbare Terratec Solo-1, maar er zijn ook andere opties.

Belangrijk punt om in het achterhoofd te houden: in Windows kun je meerdere kaarten/audio devices naast elkaar werkend hebben, en DOS zal niets doen met een kaart waar je geen legacy support voor activeert. Dus je kunt prima een DOS-compatible kaart naast die AC'97 (of een Audigy 2 oid) voor Windows draaien, wat vaak beter zal gaan bij multi-OS build dan zoeken naar een schaap met 5 poten.
Ik heb de ESS Solo-1, maar dit is wel een kaart die dus gebruik maakt van functies die het moederbord moet ondersteunen om er het meeste uit te kunnen halen. Niet elk moederboard ondersteund dit, in het geval van de ESS Solo-1 kan de kaart gebruik maken van DDMA of TDMA en is deze in mijn eigen systeem ook wat IRQ gevoelig waarbij hij bij mij het beste werkt op IRQ10 en hoger, waarbij hij vervolgens zelf IRQ5 toewijst aan de sound blaster emulatie. Op IRQ3 had de kaart problemen in een deel van de games, op IRQ9 had de kaart problemen in het overige deel. Bij IRQ11 heb ik geen problemen gehad.

Binnen Windows gebruik ik een Soundblaster Audigy (Ik raad voor een dergelijke setup de Audigy 1 aan over de Audigy 2 gezien er voor de Audigy 1 een tool bestaat die de AUX poort aan zet zonder dat je binnen DOS de volledige driver hoeft in te laden, zo kun je het geluid van de Solo-1 doorlussen en nog steeds genieten van de maximale compatibiliteit). Binnen Windows 98 installeer ik zelf de DOS Drivers van de Audigy 1 gezien deze binnen Windows het prima doet en ik dan gebruik kan maken van de MIDI Soundfonts.

Binnen DOS doe ik het andersom, en draai ik enkel de ESS Solo-1 met de Audigy als doorlus apparaat. Mijn alles in een pakket hier voor heb ik publiek ter download beschikbaar. Zowel met de officiele driver als driverloos. Overigens is voor de Solo-1 ook een Windows 3.11 driver beschikbaar maar die installer werkt niet omdat het publieke driver pakket dat ESS hier voor heeft vrijgegeven nooit juist in elkaar is gezet. Met behulp van de driver van een andere kaart heb ik ook daar een werkend pakket voor in elkaar geknutseld, de installer herkent hem op het moment dat de DOS driver al goed is geladen.

[ Voor 27% gewijzigd door henk717 op 06-01-2022 23:41 . Reden: ESS Solo-1 / Audigy 1 informatie toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soedesh
Goede tips van @henk717 en @dion_b.
Ik had inmiddels al MS-DOS 6.22 geïnstalleerd en dat ging vlot en snel.
De NIC kon/kan ik denk ik wel werkend krijgen onder DOS aangezien er volgens mij drivers zijn, maar de (interne ADI 198x) geluidskaart onder DOS werkend krijgen had ik niet op gehoopt en hoef ik dus ook niet meer te proberen.
Ook zag ik gelijk dat er onder DOS maar 64Mb geheugen wordt herkend wat wel is op te lossen met een nieuwere HIMEM.SYS als ik het me goed kan herinneren.
Zou je in plaats van de driver die Henk noemde ook niet gewoon het geheugen in de BIOS kunnen beperken tot 256 Mb met de OS Install optie onder POST Behavior?
Wat ik even was vergeten was dat de maximale schijfpartitiegrootte 2,1Gb is, dus dat is wel zonde van mijn 80Gb schijf.
Ook was ik begonnen met een installatie van WfW 3.11, maar daarbij wordt de USB muis van mijn Logitech setje niet herkend (keyboard wel). PS/2 muis aansluiting en COM poort(en) zijn aanwezig, maar dergelijke muizen had ik niet zo snel bijdehand.
Vooralsnog gaat DOS (en 3.1x) dus maar weer in de ijskast en ziet mijn uiteindelijke plan er als volgt uit:
- Windows XP en 2000 op een aparte SATA en SCSI schijf
- Windows Me of 98 2e editie op een IDE schijf
Hopelijk zijn er wel drivers voor de geluidskaart voor Windows Me/98?
Voordat ik dit plan ga uitvoeren ga ik nu nog eventjes Dell Vista (Business of Ultimate) uitproberen (niet omdat het moet, maar omdat het kan ;-))

[ Voor 4% gewijzigd door soedesh op 07-01-2022 01:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henk717
@soedesh Als je moederbord hem kan cappen op 256MB is dat inderdaad ook een optie. In mijn geval is het thema van mijn retro PC het eenvoudig ondersteunen van diverse tijdperken. Dus bij mij zit er Bootit op en heb ik de keuzes uit MS-Dos 7.1 / Windows 3.11 (Ja, je leest het goed ik gebruik MS-Dos 7.1 voor Windows 3.11) met FAT16 partitie, Windows 98, Windows XP en Windows 7 64-bit en in de toekomst komt Linux daar nog bij zodra ik een geschikte linux distributie heb gevonden (Zit te denken aan Knoppix maar ik weet niet of die een goede Nvidia driver heeft).

Dus wil je dual-booten dan is het handiger om de driver methode te doen gezien het set and forget is en je dan heel eenvoudig kunt rebooten naar je SATA schijf zonder dat je eerst het BIOS moet omzetten. Zeker gezien met alle service packs en applicaties XP al snel boven de 256MB aan geheugen komt.

Dat bij je DOS enkel 64MB aan geheugen wordt herkent zou ik juist om juigen, meer heb je niet nodig en dan heb je geen last van te veel geheugen bugs. Lekker zo laten want 64MB is al overkill voor je DOS applicaties. In jou geval zou ik ook een boot manager overwegen en dan je hardeschijf zo partitioneren dat je kunt kiezen tussen MS-Dos 6.22 (Of MS-Dos 7.1 als je ook een gemodde versie van 7.1 hebt die 3.11 ondersteund) en Windows 98. Zo heb je geen problemen met de hele oude games die enkel goed werken op FAT16, en wel de rest van je schijf benut met de nieuwere functionaliteiten van Windows 98.

Ik kan uit ervaring spreken dat een geslaagd "tijdmachine" project erg leuk is om te maken en te gebruiken, de uitdaging sprak mij ook heel erg aan om van een 2005 tijdperk PC iets te maken dat ook prima games uit de 8086 tijd kan spelen. Dus als je moederboard Windows 98 goed ondersteunt en je gebruik kan maken van bijvoorbeeld een ESS Solo-1 heb je een super tof multiboot systeem waar je alle kanten mee op kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soedesh
@henk717 Heb in mijn eigen collectie drivers overigens nog wel onderstaande tekst in een opgeslagen HTML bestandje gevonden en daar is idd sprake van een Via chipset.
Denk niet dat het werkt met mijn interne ADI 198x kaart, maar proberen kan geen kwaad.
Ook heb ik een ander mapje met Realtek drivers (zie screenshot onder), maar denk ook niet dat daar een DOS driver voor mijn interne kaart bijzit. Enige oplossing voor DOS en Windows 3.1x zou dus zijn een ander geluidskaartje en dat geldt ook voor de videokaart.

"Microsoft no longer provides driver certification for Win95/98/98SE/NT, however the driver below still supports these operating systems - but there is no certification logo for these operating systems in the driver. The driver also supports OS/2.

VIA Vinyl Audio driver - Multilingual
Codecs supported: This driver supports all VIA southbridges with integrated sound plus several audio codecs as listed above.
DOS sound: This driver supports DOS sound for VIA VT82C686A/VT82C686B/VT8231 southbridges only. The VIAAUDIO.COM file mentioned in the Readme concerning DOS sound can be obtained from this old audio driver package. It is no longer supplied in the Vinyl_AudioCodec driver package.

Release history: This combination driver was first published on 24 June 2002. Prior to 24 June 2002, there was driver 74mu170a for VT8233/VT8233A/VT8233C and driver 68MU220b for VT686A, 686B & VT8321. The "combo" driver combined those two drivers into the one package and added support for the (at the time) new VT8235 southbridge. Further improvements have been made in subsequent releases, including adding support for more codecs and the driver package is now called Vinyl_AudioCodec.

Special note: VIA advises that where possible, users should install onboard sound drivers provided by their motherboard manufacturer in preference to the audio drivers below."

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J59pn_i__4eMgQw_X4fNHrp6Zt0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h45HwCpXtu5AY4G9qQuopkC6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DieAnder
NitroX infinity schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:27:
Stiekem hoort daar dan wel zo'n dikke 3DLabs GLINT 300SX in :9 (imho).
Grappig dat je die noemde. Zoiets als deze toch?

Ik ben bezig een vintage Intergraph TD-310 machine op te bouwen als grafisch werkstation. Qua hardware ben ik al een heel eind,
- 2x Pentium Pro 200MHz 512kB
- 8x 128 MB FP RAM
- AccelGraphics AccelPro 300 SX
- 4 GB U2W SCSI systeemdisk
- 9 GB U2W SCSI swap- en datadisk
- geestige peripherals

Maar ik heb wat issues met de software. NT 3.51 draait zo stabiel als en huis, maar ik wil er 3D Studio MAX 1.x op draaien. Dat wordt immers door de kaart ondersteund en ik heb er vorige eeuw zelf mee gewerkt. Officieel heb je daar een hardware dongle voor nodig en die is nergens meer te vinden natuurlijk. Maar er zijn zat cracks online, alleen heb ik die nog niet aan de praat gekregen. Ach het houdt je van de straat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QFFy4POP4xrGSHv53nCSlrT2IO4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kcr0AXz07lfugyZX4t3en4i8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Waar/hoe scoren jullie hier retro behuizingen? Ik heb samen met een vriend inmiddels best veel losse parts verzameld, maar we hebben lang niet genoeg behuizingen en vinden het zonde deze in een redelijk "moderne" behuizing te stoppen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-09 20:18

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Sp33dFr34k schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 14:13:
Waar/hoe scoren jullie hier retro behuizingen? Ik heb samen met een vriend inmiddels best veel losse parts verzameld, maar we hebben lang niet genoeg behuizingen en vinden het zonde deze in een redelijk "moderne" behuizing te stoppen.
Vier mogelijkheden.

1. Vind ze per ongeluk voor lage prijs of gratis. Vaak bij een partij halve meuk bij een verkoper die niet half weet wat ie verkoopt of waar je een gun factor hebt opgebouwd.

2. Koop ze op reguliere websites, struin dagelijks marktplaats en eBay af, betaal gruwelijk veel.

3. Pak toch een witte en iets te nieuwe ATX behuizing, met posities voor baby-AT afstandhouders. Zijn best te vinden. Zonder i/o backplate, een echte AT/ATX backplate (zeldzaam!) of een 3D print hier voor.

4. Bewaar 15 systemen zonder huis in schoenendozen, bouw er 3 op. Incidenteel kun je een schoenendoos openen en de boel op voetjes op de tafel gebruiken.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

@Waterbeesje ik was al bang dat het vragen naar de bekende weg was, maar ik had niet gedacht aan #4, dat is eigenlijk nog best een goed idee haha :) Zal me ook eens verdiepen in #3, thanks!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Sp33dFr34k schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:13:
@Waterbeesje ik was al bang dat het vragen naar de bekende weg was, maar ik had niet gedacht aan #4, dat is eigenlijk nog best een goed idee haha :) Zal me ook eens verdiepen in #3, thanks!
Ik heb van dunne MDF platen een soort testbench gemaakt. Hier heb ik van die busjes in gelijmd waar ik een moederbord op kan schroeven en het geheel heeft een basis waar ik de voeding heb en eventueel de CDROM en HDD kan leggen. Moederbord zit dan op de bovenste plaat. Werkt heel goed en kost vrijwel niks.

To be determined...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

@MaNdM klinkt goed, dat vraagt om een foto :)

[ Voor 14% gewijzigd door Sp33dFr34k op 13-01-2022 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Sp33dFr34k schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:13:
Die van laarsjes en zo zijn erg goed. Ook de verzend doosjes van HEMA of kleertjes.com zijn perfect formaat voor baby AT en ATX bordjes, mocht je die wel eens tegen komen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henk717
In mijn geval is de kast het nieuwste onderdeel van mijn Retro PC want die heb ik gewoon nieuw aangeschaft. EverCase is een leuk familie bedrijf in engeland die erg oud lijkende kasten verkoopt.

Ik heb zelf deze maar die lijkt momenteel niet (meer) leverbaar : http://www.evercase.co.uk/ECE1255.htm
Hij was er destijds ook in een AT variant, dus ik hoop dat die weer terug komt voor andere liefhebbers maar kijk zeker even hun aanbod door want ze hebben meer wel erg oud lijkend spul.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
Heel soms hebben kringloop winkels ook nog wat, veelal de kleinere niet commenciele winkels waar het altijd 1 groot rommeltje is, de opruimde winkels vind je vrijwel nooit wat..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Iemand toevallig die nog een setje Slot1 brackets met schroeven heeft liggen? :P
Afbeeldingslocatie: https://www.interloper.com/graphics/cpu/Slot1-CPU-Retention-Brackets-B.jpg

Ik kom ze wel tegen, maar zelf niet zo'n fan van plastic clipjes door het bord heen.

[ Voor 33% gewijzigd door Vinnie op 14-01-2022 12:01 ]

C:\>_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Vinnie schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:01:
Iemand toevallig die nog een setje Slot1 brackets met schroeven heeft liggen? :P
[Afbeelding]

Ik kom ze wel tegen, maar zelf niet zo'n fan van plastic clipjes door het bord heen.
Ze zijn inderdaad aardig schaars. Moederborden gaan (helaas 8)7 ) vaak minder snel stuk dan een dergelijk bracket, dat vaak al redelijk broos is na jaren lang intensief gebruik. Iets met verschillende soorten plastic en hitte. :/

Zo ben ik ook op zoek naar een P4 socket bracket zonder een bord stuk te maken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
InjecTioN schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:44:
[...]

Ze zijn inderdaad aardig schaars. Moederborden gaan (helaas 8)7 ) vaak minder snel stuk dan een dergelijk bracket, dat vaak al redelijk broos is na jaren lang intensief gebruik. Iets met verschillende soorten plastic en hitte. :/

Zo ben ik ook op zoek naar een P4 socket bracket zonder een bord stuk te maken. :)
Je antwoord bracht me wel even aan het denken... waarom niet zoeken naar een defect moederbord wat geen drol waard is? En nog een setje gevonden ook _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

@henk717 ook een goeie optie inderdaad, dankje! Met shipping en import ook nog steeds te doen vanuit de UK?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henk717
@Sp33dFr34k Ik heb er ongeveer 60 euro voor betaald in totaal (Via Ebay) en kast die ik ontving is van hoge kwaliteit en voelt goed stevig aan. Dus voor mij doet hij niet onder voor een kast van een vergelijkbaar bedrag. Als je voor meerdere gaat kan dit natuurlijk wel oplopen, maar zeker in het model was het voor mij de beste manier om aan een horizontale kast te komen voor mijn retro project want die zie je buiten OEM kasten om vrijwel niet en zeker niet in de volledige ATX grote.

Correctie, de prijs die ik daar noemde was zonder verzend kosten. Er kwamen bij mij 30 euro aan verzendkosten boven op. Dat maakt het geheel inderdaad wat duurder maar het was voor mij de beste optie om aan een horizontale kast te komen op volledig formaat met een dergelijk oude uitstraling dus dat had ik er wel voor over voor mijn droom retro PC.

[ Voor 26% gewijzigd door henk717 op 14-01-2022 23:56 . Reden: Prijs was incorrect ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Sp33dFr34k schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:47:
@MaNdM klinkt goed, dat vraagt om een foto :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q3toVETMMh6ZKeQ87lKZb8I_tqk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RQHxNhAvki27DuEniq969Peg.jpg?f=fotoalbum_large

Simpel maar effectief

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Hout oplossing is prima als nood, zelf krijg ik daar geen retro gevoel van want dan kun je net zo goed virtueel gaan doen.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 16-01-2022 18:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

mr_evil08 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 18:43:
Hout oplossing is prima als nood, zelf krijg ik daar geen retro gevoel van want dan kun je net zo goed virtueel gaan doen.
Het is bedoeld als testbench ;)

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Eerlijk is eerlijk, dit vind ik zelf ook een prachtige oplossing :)

Mijn eigen "testbench" is gemaakt van een oude computer waar het front van was verbrijzeld. Bodemplaat en achterzijde incl psu mount zijn bewaard, de rest afgeslepen (en niet erg netjes). Praktisch, maar niet echt iets om hier te posten :9

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ziet er prima uit @MaNdM, wij hadden eerst ook zoiets in gedachten wat @Waterbeesje noemt als testbench, maar inmiddels heeft een vriend van me al een kant en klare testbench gekocht hier op V&A geloof ik. Welke was dat precies @Peule_P?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peule_P
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:39
Sp33dFr34k schreef op zondag 16 januari 2022 @ 20:49:
Ziet er prima uit @MaNdM, wij hadden eerst ook zoiets in gedachten wat @Waterbeesje noemt als testbench, maar inmiddels heeft een vriend van me al een kant en klare testbench gekocht hier op V&A geloof ik. Welke was dat precies @Peule_P?
Deze was het;
V&A aangeboden: cooler master test bank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peule_P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0-qIUb8EhX1-p9WIwkGXH1i3dyg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RoqfEYKXrxXLjw8yjud8XdsO.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peule_P
Ooit als we opgeruimd hebben :P
Voorlopig nog genoeg uit te zoeken en wat spul uitdunnen ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:30

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Ik ben me de laatste tijd een beetje bezig aan het houden met een PC uit mijn jeugd, naar aanleiding van een filmpje waarvan het Youtube-algoritme vond dat ik dat interessant moest vinden:

YouTube: Teleac: ''Computers in het Primair Onderwijs'' (25-02-1992)

De Comeniuscomputer.

Deze pc stond namelijk op de onderbouw op mijn basisschool op de gang, en toen ik in groep 2 zat mocht ik af en toe van deze computer gebruik maken (en ik moest 'm ook vaak opstarten voor de leerkracht want die wist niet hoe dat moest...)

Uit het filmpje blijkt het een Philips P3238 te zijn, en er stond er pas eentje op marktplaats, maar die ging boven budget. Op basis van die specificaties heb ik wel een andere machine van zolder gehaald, die vergelijkbaar zou moeten zijn. Een 286-12, 1MB RAM en een Seagate IDE harde schijf. Ik mis alleen de specifieke educatieve software uit dat filmpje. Dingen als Windows 3.0, Corel! Draw 2.0 en Word voor Windows 1.1a zijn nog wel te vinden, Lingo en "Thuis in het milieu" ook, maar het pakket "Clowns" wat nog heel diep in mijn herinnering gegrifd zit lijkt nergens te krijgen. Iemand hier die destijds in het onderwijs zat en de originele floppen nog heeft? Of mensen die ook destijds met zo'n machine hebben gewerkt en nu met een vergelijkbaar project bezig zijn?

Wat verder opvalt in dat filmpje: die machine is echt niet vooruit te trappen, en mijn "comeniusclone" bevestigd dat, je moet aardig geduld hebben. :D

Als iemand hier niet zo gehecht is aan zijn P3238 hou ik me ook aanbevolen! :)

Nog een artikel over de geschiedenis van het project:

https://www.computable.nl...rt-in-sprong-vooruit.html

Het comeniusproject heeft nog meer leuke anekdotes opgeleverd, inclusief een Bill Gates die door een tijdzoneissue niet van het vliegveld werd opgehaald, en het voornemen van de Nederlandse overheid om met Microsoft in zee te gaan vanwege de onafhankelijkheid van de hardware. Als de keuze destijds op Apple gevallen was had het IT landschap in Nederland er misschien wel anders uitgezien...

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:47

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Bij die Philips P3238 hoorde destijds ook nog Philips Dynamic Publisher, al was dat meer bij de retail versie.
Familie hadden er een, als we daarheen gingen gingen er minimaal twee dozen floppy's mee. Wij hadden thuis namelijk ook een 286 staan.
Zo ben ik aan Dune 2, Falcon 3 en arj gekomen :9

Dynamic Publisher moet ik denk ik nog wel ergens hebben. De rest ook trouwens :+

[ Voor 12% gewijzigd door The Eagle op 17-01-2022 20:32 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Ik heb hier wel Dynamic Environment van Radarsoft, wij hadden vroeger thuis een Philips 8088-2 via een PC-privéproject van het werk van m'n moeder. Dit is een van de weinige overblijfselen daarvan. Het precieze typenummer moet ik even schuldig blijven, maar het was de P33-nogwat variant van de NMS9100 die ik nu heb :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ah ja, die bedoel ik, daar was dynamic Publisher onderdeel van :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DieAnder
ROFL _O-
Ik kom niet meer bij. Dit heeft zo'n hoog Creatief met Kurk gehalte dat het wel een persiflage op zichzelf lijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:01

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@mentalmadnizz
Clowns ben ik tegengekomen op een abandonware site, of gaat het echt om de diskettes?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

PD2JK schreef op maandag 17 januari 2022 @ 22:45:
@mentalmadnizz
Clowns ben ik tegengekomen op een abandonware site, of gaat het echt om de diskettes?
Ik ben ook ooit een versie tegengekomen, maar die werkte niet. Volgens mij moet er het een en ander geconfigureerd worden aan dat programma. Ik zal het nog eens proberen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Ik heb vandaag weer iets aparts ontvangen. Deze zag ik voorbij komen en hij viel me meteen op. Het lijkt me een vrij vroeg model van de slot-1 borden aangezien deze een 440FX chipset heeft die je eigenlijk vooral bij Socket-8 borden gebruikt ziet worden. Het Socket-8 broertje heb ik toevallig ook.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_R4ghL_3AWjfVk_qat_3q4GlxRU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OZNfGJLxdPJYYAB7X43Pc6j0.jpg?f=fotoalbum_large
Het is een Intel AA 678458-310 E139761 en deze werd gebruikt door IBM, Dell en HP voor zover ik het kan achterhalen. Mocht iemand meer weten of waar dit bord thuis hoort op de tijdlijn van moederborden...

Het bord is ook voorzien van een Yamaha sound chip met OPL, dus het leek me voor retro games een mooi bord.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WrT9j4hhuK3WNVeJfIZ_1rV6LDk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cf2hWgKOA3LchRTA0p8SzC8W.jpg?f=fotoalbum_large

Qua video denk ik ik dat ik hier een Voodoo Banshee in ga prikken. Dat lijkt me een goede combi. De CPU die ik er nu op heb is een P2 233MHz.

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
De Pentium II is in mei '97 op de markt gekomen, en de 440LX chipset kwam pas in augustus dat jaar op de markt. Om even een beeld te krijgen :)

De 440BX kwam pas in 1998 :P

Leuk Intel OEM bord :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Vinnie schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:10:
De Pentium II is in mei '97 op de markt gekomen, en de 440LX chipset kwam pas in augustus dat jaar op de markt. Om even een beeld te krijgen :)

De 440BX kwam pas in 1998 :P

Leuk Intel OEM bord :)
Dat plaatst dit bord dus helemaal aan de start van de Slot-1 borden. Ik zie op de zeefdruk ook dat er maar twee CPU instellingen zijn, namelijk voor 233MHz en 266MHz. Meer opties zijn er niet 8)7

Broertjes, beide een Intel E139761 bord en beide voorzien van een 233MHz cpu.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-rttggwIRj_x1fhRIdbGN8_aGY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fu2kOGK0hs60CFKHNO89pVnO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door MaNdM op 18-01-2022 22:27 ]

To be determined...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MaNdM schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:08:
[...]

Het is een Intel AA 678458-310 E139761
Niet helemaal. Dit is een Intel PD440FX 'Portland'. Daar kun je een stuk meer mee vinden gok ik ;)

Qua tijdslijn: het is een van de eerste (zo niet allereerste...) Slot 1 borden, met i440FX chipset omdat de i440LX nog niet klaar was.Dat is een oude (1996...) chipset zonder support voor AGP, SDRAM of UDMA IDE, vandaar mac PCI en EDO.

De P2-233 werd in mei 1997 geintroduceerd, de i440LX ging (op de Intel AL440LX) in augustus 1997 in de verkoop. Dus dit bord spant de periode tussen die twee data. De handleiding ervan is gedateerd April 1997.
MaNdM schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:10:
[...]

Broertjes, beide een Intel E139761 bord
Ook hier niet de naam. Dit is een AN430TX 'Anchorage'. Een van Intel's laatste So7 borden, o.a. door Packard Bell gebruikt anno 1997. Eerste revisie manual hiervan stamt ook uit april 1997, dus geen toeval dat de borden qua stijl en invulling zo op elkaar lijken.

[ Voor 45% gewijzigd door dion_b op 19-01-2022 02:21 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

dion_b schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 02:11:
[...]

Niet helemaal. Dit is een Intel PD440FX 'Portland'. Daar kun je een stuk meer mee vinden gok ik ;)

Qua tijdslijn: het is een van de eerste (zo niet allereerste...) Slot 1 borden, met i440FX chipset omdat de i440LX nog niet klaar was.Dat is een oude (1996...) chipset zonder support voor AGP, SDRAM of UDMA IDE, vandaar mac PCI en EDO.

De P2-233 werd in mei 1997 geintroduceerd, de i440LX ging (op de Intel AL440LX) in augustus 1997 in de verkoop. Dus dit bord spant de periode tussen die twee data. De handleiding ervan is gedateerd April 1997.

[...]

Ook hier niet de naam. Dit is een AN430TX 'Anchorage'. Een van Intel's laatste So7 borden, o.a. door Packard Bell gebruikt anno 1997. Eerste revisie manual hiervan stamt ook uit april 1997, dus geen toeval dat de borden qua stijl en invulling zo op elkaar lijken.
Hoe krijg je dit toch altijd voor elkaar. Ik Google dit ding en krijg maar een handvol hits, maar jij levert even de naam en handleiding aan. Chapeau _/-\o_

Als ik het dus goed begrijp is die PD440FX dus wel een specialer bord en mogelijk zelfs een die wat zeldzamer aan het worden is?

To be determined...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MaNdM schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 08:04:
[...]

Hoe krijg je dit toch altijd voor elkaar. Ik Google dit ding en krijg maar een handvol hits, maar jij levert even de naam en handleiding aan. Chapeau _/-\o_
Heb 20 jaar terug twee jaar lang meerdere van die borden moeten supporten, dus had wel zekere voorkennis - en verder is dat gewoon weten hoe terminologie van Intel moederborden werkt.
Als ik het dus goed begrijp is die PD440FX dus wel een specialer bord en mogelijk zelfs een die wat zeldzamer aan het worden is?
Mwoeah, het is zeldzamer om de simpele reden dat er nul reden was om dit bord of andere met zelfde chipset voor slot 1 te gebruiken op moment dat de veel geavanceerdere i440LX opgeleverd werd. Die was van augustus 1997 tot release i440BX in april 1998 de meest geavanceerde chipset voor Slot 1.

Kortom, het is vooral een curiositeit, Als je specifiek eerste P2 wilt nabouwen of anderszins een heel specifiek build van zomer 1997 wilt maken is het interessant, verder niet echt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

dion_b schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:15:
[...]

Heb 20 jaar terug twee jaar lang meerdere van die borden moeten supporten, dus had wel zekere voorkennis - en verder is dat gewoon weten hoe terminologie van Intel moederborden werkt.

[...]

Mwoeah, het is zeldzamer om de simpele reden dat er nul reden was om dit bord of andere met zelfde chipset voor slot 1 te gebruiken op moment dat de veel geavanceerdere i440LX opgeleverd werd. Die was van augustus 1997 tot release i440BX in april 1998 de meest geavanceerde chipset voor Slot 1.

Kortom, het is vooral een curiositeit, Als je specifiek eerste P2 wilt nabouwen of anderszins een heel specifiek build van zomer 1997 wilt maken is het interessant, verder niet echt.
Helder. Ik vind vooral de curiositeit erg leuk hiervan. Een ander zou het bord misschien geen blik gunnen, maar voor mij zijn dit nou net de mooiste dingen.

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Dat is nou precies de charme van retro. Je pakt een bord vanwege kwaliteit, vanwege zeldzaamheid of vanwege speciale herinneringen, niet specifiek vanwege de snelste. Zie ook de K6-2 hype in sommige kringen :)

Zo'n Intel Portland is gemaakt om betrouwbaar te zijn in zijn eigen generatie. Dat een latere BX (zoals Intel SE440BX "Seattle", uit hetzelfde nest) sneller is klopt, maar ook veel generieker. Laat staan een Asus P2B / P3B-f of zo, die kom je geregeld tegen (maar hebben weer andere kwaliteiten). Zie ook de hype voor de Pentium pro, welke in 16b software niet vooruit te branden is in vergelijking met een P200. Of de hele Voodoo 5, welke werd overschaduwd door GeForce kaartjes. De Pentium 3 Tualatin welke door de Athlon werden uitgelachen. Toch zijn ze populair :)

Ik heb trouwens zelf een IBM Aptiva met K6-233 draaien, uit een tijd dat de P2 mainstream werd en de K6-2 populairder werd bij de consument (en ook prima op deze plank draait) omdat dit systeem nostalgische waarde heeft... Als het sneller moet komt de computer met P3B-f wel weer om de hoek kijken, of die K6-3 (zonder plus).

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

En als je masochistisch bent pak je een bord met een i810 chipset :+
Damn, wat een drama was dat. Niet stabiel te krijgen :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twiks
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-09 16:59
Tijdens het opruimen kwam vorige week deze machine tevoorschijn. Een IBM PS/2 model 30 : 8086, 640 kB geheugen, MCGA video, een 720 kB 3.5 inch floppy en een 20 Mb harde schijf. Is uit 1987 en staat al minstens 25 jaar stil. Ik heb de gok genomen en de machine gewoon aangezet (wel op een beveiligd stekkerblok). Tot mijn verbazing startte de machine op. Het goede nieuws : de harde schijf werkt en maakt geen rare geluiden. De floppy lijkt echter overleden. Ongetwijfeld de capacitoren, al ziet alles er nog heel netjes uit en zijn er geen sporen te zien van lekkage. Er zit ook een ISA kaart in om een externe floppydrive aan te kunnen sluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/heMJYpacM4FZEt6tkbxsIUKew_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UqWeBm5f4nUs7YKrA5tiVP7p.jpg?f=fotoalbum_large

De vraag is nu hoe verder, want het zou mooi zijn om de machine weer 100% operationeel te krijgen. Zou niet zo moeilijk moeten zijn, maar jammer genoeg zijn alle connectoren in zo'n machine afwijkend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The Eagle schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:34:
En als je masochistisch bent pak je een bord met een i810 chipset :+
Damn, wat een drama was dat. Niet stabiel te krijgen :X
En al kreeg je het stabiel, de performance was om te huilen.

Ik weet dat wij anno 2000 ofzo op kantoor over gingen van systemen op basis van MU440EX (i440EX + onboard ATi Rage) en Celeron 333 naar GA-6WMM7 (i810) en Celeron 733, met iirc ook uitbreiding van RAM van 32MB naar 64MB (waarvan 4MB door de i810 GMCH ingepikt).

Je zou verwachten dat het sneller zou werken. In tegendeel, die dingen waren zelfs voor saaie desktopwerk niet vooruit te branden, significant trager dan de oudjes door gedeelde geheugenbandbreedte tussen CPU en GMCH.

Kanttekening: we kregen ook upgrade van Win98SE naar WinME te verwerken, kan goed zijn dat de extra overhead daarvan ook een rol speelde.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

twiks schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 22:24:
Tijdens het opruimen kwam vorige week deze machine tevoorschijn. Een IBM PS/2 model 30 : 8086, 640 kB geheugen, MCGA video, een 720 kB 3.5 inch floppy en een 20 Mb harde schijf. Is uit 1987 en staat al minstens 25 jaar stil. Ik heb de gok genomen en de machine gewoon aangezet (wel op een beveiligd stekkerblok). Tot mijn verbazing startte de machine op. Het goede nieuws : de harde schijf werkt en maakt geen rare geluiden. De floppy lijkt echter overleden. Ongetwijfeld de capacitoren, al ziet alles er nog heel netjes uit en zijn er geen sporen te zien van lekkage. Er zit ook een ISA kaart in om een externe floppydrive aan te kunnen sluiten.

[Afbeelding]

De vraag is nu hoe verder, want het zou mooi zijn om de machine weer 100% operationeel te krijgen. Zou niet zo moeilijk moeten zijn, maar jammer genoeg zijn alle connectoren in zo'n machine afwijkend.
Ook condensators die er optisch goed uitzien kunnen slecht zijn. Ze kunnen namelijk ook uitdrogen. Bij machines van deze leeftijd (en jonger zelfs) blijft het wel aan te raden om ze te vervangen.

Verder is het gewoon goed zoeken naar onderdelen en geluk/geduld hebben dat er iets voorbij komt.

Verder is het een mooi ding natuurlijk.

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

IBM PS/2 floppies zijn zeldzaam en duur want afwijkend en storingsgevoelig. Nieuwe vinden die wel werkt voor acceptabele prijs zou ik niet op rekenen.

Wel zijn die dingen redelijk goed te repareren - inderdaad de condensatoren. Zie hier filmpje:
YouTube: IBM PS/2 Model 50 3 1/2" Floppy Drive Repair

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

twiks schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 22:24:

[Afbeelding]

Niiize!
Die fdd is inderdaad een bekend euvel bij deze machines. Recap doet wonderen. Dat de harde schijf nog werkt is dikke bonus, want dat waren ook niet de beste!
Ben je niet vergeten de koppen van de harde schijf te parkeren voor het uitschakelen? Anders heb je kans op een headcrache met blijvende slechte sectoren.

Welke dos versie draait er op? Als het PC dos 5.02 / MS dos 6.xx of hoger is, heb je interlink beschikbaar. Daarmee kun je data overpompen via parallel of serieel. Ideaal vóór de recap van de fdd of als je niet te veel met floppen wilt aanmodderen.

Ik heb er trouwens ook 6 staan, van dual FFD zonder HDD t/m 286.
Mocht je inspiratie zoeken: Mijn 8086 uit mijn jongste jeugd staat daar ook tussen, met een aantal leuke upgrades!
- Sound Blaster 2.0
- 2,6MB ram (2MB Lotech EMS kaart)
- NEC V30 cpu
- i8087 coprocessor
- ATI VGA Wonder kaart (8bit SVGA kaart!)

Aanrader in originele staat is ook Prince of Persia, die maakt voor graphics gebruik van het MCGA kleurpallet (en niet vga zoals soms gedacht)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mennuz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-09 14:12
Ik heb een leuke vondst gedaan.

Ik heb nu een turtle beach santa cruz in mijn pentium 3 PC zitten, maar de EAX en A3D werkten nou niet echt probleemloos.
Paar dagen terug was ik wat aan het zoeken naar sites waar ze allerhande computerpruttel verkochten, en ik kwam een Turtle Beach ASC338 tegen tussen de interface kaarten, for some reason.
Normaal heeft TB wel wat meer exotische namen, dus ik pakte de google erbij, en het is dus een Turtle Beach Montego II, met Aureal vortex 2 chipset. Daarnaast heeft ie blijkbaar een werkende MPU-401, dus in theorie kan ik mijn ISA ALS100 eruit halen voor het aansturen van mijn MT-32 pi bakje, maar die heeft dan weer echte OPL3 chips, dus nah. Ben benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twiks
Waterbeesje schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:28:
[...]

Niiize!
Die fdd is inderdaad een bekend euvel bij deze machines. Recap doet wonderen. Dat de harde schijf nog werkt is dikke bonus, want dat waren ook niet de beste!
Ben je niet vergeten de koppen van de harde schijf te parkeren voor het uitschakelen? Anders heb je kans op een headcrache met blijvende slechte sectoren.

Welke dos versie draait er op? Als het PC dos 5.02 / MS dos 6.xx of hoger is, heb je interlink beschikbaar. Daarmee kun je data overpompen via parallel of serieel. Ideaal vóór de recap van de fdd of als je niet te veel met floppen wilt aanmodderen.

Ik heb er trouwens ook 6 staan, van dual FFD zonder HDD t/m 286.
Mocht je inspiratie zoeken: Mijn 8086 uit mijn jongste jeugd staat daar ook tussen, met een aantal leuke upgrades!
- Sound Blaster 2.0
- 2,6MB ram (2MB Lotech EMS kaart)
- NEC V30 cpu
- i8087 coprocessor
- ATI VGA Wonder kaart (8bit SVGA kaart!)

Aanrader in originele staat is ook Prince of Persia, die maakt voor graphics gebruik van het MCGA kleurpallet (en niet vga zoals soms gedacht)
Ik denk dat inderdaad ga proberen om te re-cappen. Nog nooit gedaan en mijn ogen zijn ook niet meer 100%, maar het apparaat is nu toch al kapot, dus er is niet veel te verliezen. De YT videos heb ik al bekeken, en daar maak ik uit op dat het afsolderen best wel een lastig klusje is. Als jij dat al eens gedaan hebt : nog tips?

Software voor deze machine heb ik nog genoeg, want ik heb zo'n beetje alles bewaard uit de jaren 80. Prince of Persia, Duke Nukem, Civilisation, Tetris, Kings Quest 1-x, SimCity. Maar ook alle compilers : MASM, TurboC, Turbo Pascal, Fortran, etc. Dos 3-6, etc. 117Mb, gaat niet op een 20Mb schijfje passen.

Er staat nu PC-DOS 3.2 op, dus helaas geen interlink/intersvr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

twiks schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 14:03:
[...]

Ik denk dat inderdaad ga proberen om te re-cappen. Nog nooit gedaan en mijn ogen zijn ook niet meer 100%, maar het apparaat is nu toch al kapot, dus er is niet veel te verliezen. De YT videos heb ik al bekeken, en daar maak ik uit op dat het afsolderen best wel een lastig klusje is. Als jij dat al eens gedaan hebt : nog tips?

Software voor deze machine heb ik nog genoeg, want ik heb zo'n beetje alles bewaard uit de jaren 80. Prince of Persia, Duke Nukem, Civilisation, Tetris, Kings Quest 1-x, SimCity. Maar ook alle compilers : MASM, TurboC, Turbo Pascal, Fortran, etc. Dos 3-6, etc. 117Mb, gaat niet op een 20Mb schijfje passen.

Pak een (boot) floppy met LapLink 5. Dat past op een 1,44 diskette en werkt als Norton Commander :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

dion_b schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 23:00:
[...]

En al kreeg je het stabiel, de performance was om te huilen.

Ik weet dat wij anno 2000 ofzo op kantoor over gingen van systemen op basis van MU440EX (i440EX + onboard ATi Rage) en Celeron 333 naar GA-6WMM7 (i810) en Celeron 733, met iirc ook uitbreiding van RAM van 32MB naar 64MB (waarvan 4MB door de i810 GMCH ingepikt).

Je zou verwachten dat het sneller zou werken. In tegendeel, die dingen waren zelfs voor saaie desktopwerk niet vooruit te branden, significant trager dan de oudjes door gedeelde geheugenbandbreedte tussen CPU en GMCH.

Kanttekening: we kregen ook upgrade van Win98SE naar WinME te verwerken, kan goed zijn dat de extra overhead daarvan ook een rol speelde.
Ik kan je uit ervaring vertellen dat het met Win98 ook niet stabiel was.
Mijn zusje had een i810 met Celeron (ik meen 333Mhz) en win98se. Drama ten top. Ze heeft er haar hele studie lang mee gedaan. Mijn persoonlijke geluk was dat zij in Heerlen studeerde en ik in de zelfde tijd in Den Haag, dus even langskomen voor troubleshooten was (gelukkig) geen optie :P
Toen ze hem wegdeed heb ik niet eens de moeite genomen om te kijken of ik er iets mee kon. Onderdelen er uit voor zozver handig en de kliko in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jon86
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:23
mennuz schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:00:
Ik heb een leuke vondst gedaan.

Ik heb nu een turtle beach santa cruz in mijn pentium 3 PC zitten, maar de EAX en A3D werkten nou niet echt probleemloos.
Paar dagen terug was ik wat aan het zoeken naar sites waar ze allerhande computerpruttel verkochten, en ik kwam een Turtle Beach ASC338 tegen tussen de interface kaarten, for some reason.
Normaal heeft TB wel wat meer exotische namen, dus ik pakte de google erbij, en het is dus een Turtle Beach Montego II, met Aureal vortex 2 chipset. Daarnaast heeft ie blijkbaar een werkende MPU-401, dus in theorie kan ik mijn ISA ALS100 eruit halen voor het aansturen van mijn MT-32 pi bakje, maar die heeft dan weer echte OPL3 chips, dus nah. Ben benieuwd!
Turtle Beach Montego II is vaak te vinden in Dell Dimensions (XPS R/T xx0). Zo ook in mijn XPS R450 die ik al sinds 1998 in mijn bezit heb (en regelmatig nog gebruik). Was toen alleen nog te jong om A3D 2.0 op waarde te kunnen schatten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

twiks schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 14:03:
[...]

Ik heb er 1 en paar nieuwe gegeven. Ervaring is dus zozo hiermee. Het solderen/desolderen is redelijk recht toe recht aan, met een matige soldeerbout en fijne tin draad is het al goed. Obvious note 1: Let bij sommige componenten op de polariteit, anders werkt het niet of heb je instant magic smoke.
Obvious note 2: als je verbinding dof/korrelig is, is het een slechte verbinding dus goed checken en evt een reflow met de soldeerpunt.
Obvious note 3: neem de tijd om te solderen en controleren. Als je ogen niet de beste zijn, is het misschien handig en grotere loep te gebruiken voor de details (en zelfs met goede ogen)
Netjes afsolderen is voor mij minder belangrijk dan een werkende verbinding trouwens, ik ben er geen held in maar kan wel twee componenten geplaatst krijgen :)

Die bak software is inderdaad een mooie start!
Dos 3.x is wel mooi tijdgetrouw maar met pc dos 5 heb je wat have bonus dingen, zoals dosshell, driver en interlink, muis driver en zo. Aanrader van mijn kant!

En voor data transfer kun je ook kijken naar een xt-cf kaartje met xt-ide Bios extension. Ideaal, zo krijg je data van een Windows 10 computer binnen no time naar je retro bak!

quote]The Eagle schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:14:
[...]

Pak een (boot) floppy met LapLink 5. Dat past op een 1,44 diskette en werkt als Norton Commander :)
[/quote]

Zodra de fdd is gemaakt is laplink 5 een optie ja. Ik vrees dat er daar nog een extra uitdaging komt: de model 30 8086 slikt enkel 720k floppen ;)
De PS/2 drives van de model 30-286 en alle andere PS/2's met hoger model nr zijn wel 1,44 of zelfs 2,88MB. Zo'n drive overzetten in de 8086 is mogelijk, sterker nog: ook heb er een in zitten. Maar dan nog is de controller te traag om de data te verwerken die 1,44MB drives produceren en is de 1,44 drive niet als zodanig te configureren in het bios.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twiks
Net even gechecked, en op de IBM staat Norton Commander. Daarmee moet het mogelijk zijn om via de seriele kabel bestanden over te zetten. :-) Ondertussen een kabeltje besteld : null-modem met DB9 aan de ene kant en DB25 aan de andere kant. Ben benieuwd. Als PoP werkt maak ik een screenshot!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

Het vervangen van condensators bij een floppy drive hoeft niet altijd de oplossing te zijn, het ligt er maar net aan wat er niet werkt.

Ik heb hier ook nog een defecte IBM PS/2 1.44MB floppy drive liggen, deed het al niet toen ik 'em destijds uit een oude IBM PS/2 server haalde. Ik heb een tijdje terug een (groot) aantal condensators vervangen maar daarmee doet de drive het nog steeds niet.

Bij mijn defecte floppydrive wil de stappenmotor niet "seeken". Stappenmotor werkt goed, en er komt signaal binnen op de "draad" naar de stappenmotor, maar het voltage daarvan is veels te laag. Er kan wel een ledje op branden/knipperen :P. Dus misschien kortsluiting ergens? Als iemand nog tips heeft om dat op te lossen hoor ik dat graag :).

[ Voor 17% gewijzigd door frapex op 20-01-2022 20:42 ]

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

Waterbeesje schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 18:32:
De PS/2 drives van de model 30-286 en alle andere PS/2's met hoger model nr zijn wel 1,44 of zelfs 2,88MB. Zo'n drive overzetten in de 8086 is mogelijk, sterker nog: ook heb er een in zitten. Maar dan nog is de controller te traag om de data te verwerken die 1,44MB drives produceren en is de 1,44 drive niet als zodanig te configureren in het bios.
Controller te traag, zeker weten? Probeer de volgende regels eens in de CONFIG.SYS te plaatsen, hiermee configureer je floppy drive 0 als 1.44MB (uitleg: https://www.computerhope.com/drivparm.htm):
code:
1
DRIVPARM= /D:0 /F:7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

frapex schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 20:31:
Het vervangen van condensators bij een floppy drive hoeft niet altijd de oplossing te zijn, het ligt er maar net aan wat er niet werkt.

Ik heb hier ook nog een defecte IBM PS/2 1.44MB floppy drive liggen, deed het al niet toen ik 'em destijds uit een oude IBM PS/2 server haalde. Ik heb een tijdje terug een (groot) aantal condensators vervangen maar daarmee doet de drive het nog steeds niet.

Bij mijn defecte floppydrive wil de stappenmotor niet wil "seeken". Stappenmotor werkt goed, en er komt signaal binnen op de "draad" naar de stappenmotor, maar het voltage daarvan is veels te laag. Er kan wel een ledje op branden/knipperen :P. Dus misschien kortsluiting ergens? Als iemand nog tips heeft om dat op te lossen hoor ik dat graag :).
Als de voltages te laag zijn, dan is de kans alsnog erg groot dat een van de condensators (die niet vervangen zijn) alsnog slecht is.

Een indicatie van een (kort)sluiting is vaak dat het voltage te laag zal zijn, omdat de stroom gaat waar het ‘t beste heen kan gaan. Een stappenmotor is weerstand, dus neemt de stroom liever de weg met een lagere weerstand, dus waarschijnlijk een condensator die “op” is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nieuw speelgoed:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JU3F-qiHIVNSbj0eFJBgcTyRW-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GU5mTJrQ52a0WieST1CtdPyE.jpg?f=fotoalbum_large

Terratec Maestro 32/96.

Mooi laat-DOS/vroege Windows kaartje met onboard Dream 9233 wavetable incl Roland GM/GS ROM.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

frapex schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 20:39:
[...]

Controller te traag, zeker weten? Probeer de volgende regels eens in de CONFIG.SYS te plaatsen, hiermee configureer je floppy drive 0 als 1.44MB (uitleg: https://www.computerhope.com/drivparm.htm):
code:
1
DRIVPARM= /D:0 /F:7
Voor pc dos 5.02 is dat driver.sys om in de config te laden.
Deze heb ik in het verleden succesvol gebruikt op de Philips p3105 (zijn controller is wel snel genoeg). Op de '30 kan de drive worden geïnitialiseerd als 1.44, maar geen data overbrengen. Drive werkt fantastisch op de '30-286 en e 8086 gaat ook goed met zijn eigen 720 drive. De 1,44 drive gaat op als een trein in 720 modus.

Vergeet niet dat de model 30 eerder een obscure verzameling ic's is die de 8MHz maar net aan kunnen bijbenen met aardige wait state, en niet een fatsoenlijke chip(set) zoals de Faraday in de Tulip Pc compact 2 :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• twiks
twiks schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 18:48:
Net even gechecked, en op de IBM staat Norton Commander. Daarmee moet het mogelijk zijn om via de seriele kabel bestanden over te zetten. :-) Ondertussen een kabeltje besteld : null-modem met DB9 aan de ene kant en DB25 aan de andere kant. Ben benieuwd. Als PoP werkt maak ik een screenshot!
Het was uiteindelijk makkelijker dan gedacht. Kabeltje besteld, vanmiddag aangesloten, DOS 6.20 disk in een HP-EPC en via Interlnk/Intersvr de bestanden overzetten. De 8086 moet wel de server zijn, andersom werkt niet.
Het bewijs:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VTM1Dnys5tu_nJbUHkiyRTtqhzM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7riw5GHpWJ0UdxstWLKezpa9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Ik heb een socket 3 moederbord waar het socket geen "haakjes" in het midden heeft voor een klem. Deze zijn er niet af, maar hebben er gewoon nooit gezeten. Heeft iemand een tip hoe ik aan een klem kan komen die op zo'n socket past? Koelers heb ik wel, maar die hebben allemaal een klem door het midden helaas.

En ik heb dit weekend de 3D printer weer eens afgestoft om een CF adapter in floppy-look te printen. Met wat spray putty heb ik geprobeerd de textuur na te bootsen en ik moet zeggen dat het best redelijk gelukt is voor een eerste poging. Nu nog iets bedenken om dit mooi mee af te werken. Ik gok dat RAL9003 in mat/satijn het beste zal werken. Al is deze kleur ook al niet slecht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z23J5uiL-sPYq1jh3A75zeEJuC0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VpgqVbeKEgEjP9OuN7fDDILT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door MaNdM op 23-01-2022 23:38 ]

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
MaNdM schreef op zondag 23 januari 2022 @ 23:21:
Ik heb een socket 3 moederbord waar het socket geen "haakjes" in het midden heeft voor een klem. Deze zijn er niet af, maar hebben er gewoon nooit gezeten. Heeft iemand een tip hoe ik aan een klem kan komen die op zo'n socket past? Koelers heb ik wel, maar die hebben allemaal een klem door het midden helaas.
Nooit gezien eerlijk gezegd. Mijn 486's hadden altijd klemmetjes om de CPU body heen, net als in Afbeeldingslocatie: https://www.pimfg.com/products-large/COOLER-1000-1.jpg?v=2
De koeler werd dan met parkertjes tussen de koelribben geschroefd.
En ik heb dit weekend de 3D printer weer eens afgestoft om een CF adapter in floppy-look te printen. Met wat spray putty heb ik geprobeerd de textuur na te bootsen en ik moet zeggen dat het best redelijk gelukt is voor een eerste poging. Nu nog iets bedenken om dit mooi mee af te werken. Ik gok dat RAL9003 in mat/satijn het beste zal werken. Al is deze kleur ook al niet slecht.
[Afbeelding]
Leuk hoor! Kies wel een kleur verf die goed vergeelt 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

MaNdM schreef op zondag 23 januari 2022 @ 23:21:
Inderdaad, niet op de socket klemmen maar op de cpu.
Alternatief is tapijt tape, en gewoon vast plakken. Dat spul blijft gewoon zitten bij temperaturen waar je 486 er mee kapt, is afdoende warmte geleidend (het is een 486 van een paar Watt, geen 4MW AMD phenom) en is makkelijk weer te verwijderen.
Nog een alternatief, wat riskanter, is een binddraadje van de vuilniszakken. Het plastic geleidt niet genoeg om storingen of sluitingen te veroorzaken. Wel goed opletten dat het plastic niet kapot is...
[Afbeelding]
Die is vet :9~ zou er zo 10 willen hebben 8)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Pagina: 1 ... 19 ... 88 Laatste