Ik heb een Dell Precision 670 op de kop getikt voor weinig.
De reden dat ik deze beest van een machine (Precisions zijn qua hardware vergelijkbaar met servers) kocht is omdat er op de Dell site drivers voor Windows XP en Windows 2000 te vinden zijn (evenals XP 64 bit drivers) voor deze machine die rond het jaar 2006 uitkwam.
Er zit slechts 1 Xeon CPU in en 4 Gb aan registered DDR2 geheugen en deze machine doet het ook prima met Windows 7 64 bit (drivers vinden was nog wel even een gedoe, maar uiteindelijk vond ik ze) wat ik als eerste erop had gezet met een Dell OEM DVD.
Helaas zit er geen SLIC 2.1 tabel in de BIOS zodat die niet automatisch werd geactiveerd.
Afijn, aangezien het hier een Retro forum betreft heb ik Windows 7 (wat ik inmiddels ook wel retro vind) eraf gegooid en zit er nu XP Pro 32 bit op. Hiermee is de machine al wat meer retro ;-).
Windows 7 en nu dus XP heb ik gewoon geïnstalleerd op de SATA schijf van 80Gb die standaard in deze machine zat.
Volgende stap die ik wil nemen is om het ook door Dell ondersteunde Windows 2000 erop te gooien en ik ga proberen om dat op een SCSI disk te doen, aangezien deze Precision is voorzien van een zogenaamde Adaptec HostRaid adapter (moet nog wel even kijken of ik nog geschikte schijven en kabels heb liggen en waar ik ze moet inprikken).
In de BIOS staat de HostRaid adapter nu uitgeschakeld, maar die kan ik inschakelen. Voor Windows 7 had ik dat al gedaan en had ik ook de drivers geinstalleerd.In de SCSI BIOS zag ik dat er momenteel geen device/schijf in de machine zit, behalve de controller zelf.
Als Windows 2000 is geinstalleerd (wat de machine nóg weer wat meer retro maakt) wil ik bij het opstarten met F12 kiezen waarvandaan ik wil opstarten (vanaf SATA of SCSI) en als het goed is heb ik dan een Dual boot machine (met XP en 2000) zonder bootloader te hoeven gebruiken. Ik hoop dat dit gaat lukken.
Hierna wil ik een IDE schijf erin prikken (ook dat kan op het moederbord) en daarop wil ik dan Windows Me of 9x installeren, wat de machine nog meer retro maakt.
Ik heb namelijk al gezien dat de videokaart die erin zit (in mijn geval een Nvidia Quadro FX540) nog Forceware drivers heeft voor Windows Me/9x en zelfs voor de chipset (volgens mij is het een Intel E7520 series) heb ik op onderstaande site drivers gevonden.
https://www.philscomputerlab.com/intel-chipset-drivers.html
Vragen voor ik begin aan deze (zeer omvangrijke) klus: zijn er nog dingen waar ik tegenaan kan/zal lopen? Hoe zit het met de voor (Me en 9x begrippen) enorm snelle processor en het enorm groot geheugen wat in deze machine zit? Gaat ik daar problemen mee krijgen? Gaat oude software wel goed draaien onder 2000 en Me/9x of heb ik daarvoor toch oudere hardware nodig?
Oude hardware zat overigens, maar deze kant en klare machine was (ondanks de enorme grootte van de kast) wat makkelijker in mijn ogen.
Er zit overigens ook een heuse floppy drive in deze machine (die heb ik al getest onder Windows 7 en daarmee heb ik alvast een floppy disk gemaakt met Raid/SCSI drivers voor XP/2000).
Heel misschien ga ik er ooit zelfs nog DOS en Windows 3.1x op installeren, maar voor 3.1x zal ik dan wel een PCI videokaartje erin moeten prikken waarvoor drivers te vinden zijn (daar heb ik nog genoeg van liggen) en in de BIOS dan kiezen voor een andere primary display (en wellicht het gewone RAM geheugen beperken tot 256 mb?). Opstarten in DOS gaat overigens prima vanaf een floppy die als opstartdiskette is geformatteerd (dan krijg je de Windows Me versie van DOS).
Zojuist weer even opgestart van diskette en waar ik me over verbaas is dat mijn USB keyboard kennelijk gewoon werkt onder DOS (zelfs als ik er na het starten een ander USB keyboard inoplug), maar dat komt denk ik door de legacy USB ondersteuning in de BIOS? Iets anders wat ik niet had verwacht is dat de NTFS geformatteerde schijf (met daarop XP) ook gewoon benaderbaar is (wel met 8+3 namen overigens). Zal het zo eens met een ("echte") MS-DOS 6.22 proberen.
Uuh, heb per ongeluk mijn hele XP installatie gewist en ben nu dus MS-DOS 6.22 aan het installeren op de SATA schijf. Ach ja XP Pro zet ik er toch zo weer op en dan draai ik de volgorde misschien wel om:
- MS DOS + Windows 3.1x op de SATA schijf
- Windows 2000 op een IDE schijf
- XP op een SCSI schijf
[
Voor 9% gewijzigd door
soedesh op 06-01-2022 21:41
]