Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 18 ... 88 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

SpiriTNL schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:17:
Ik ben opzoek naar een handleiding van het volgende moederbord: GMB-486SG V2.2

Ik kom wel een handleiding tegen voor V2 editie 6.03 maar dit is blijkbaar niet de juiste.
In deze handleiding staan jumpers die niet op mijn moederbord zitten.

Het probleem is dat ik de CPU en cache niet kan instellen.
CPU word wel ondersteund.

Iemand enig idee waar ik nog kan zoeken ?

[Afbeelding][Afbeelding]
Staat cache niet gewoon op het bord geschreven? Ik lees daar instellingen voor JP1, 2, 3, 4 en 33.

CPU speed is met 3 jumpers (8 mogelijkheden) makkelijk proefondervindelijk vast te stellen. Ik gok in ieder geval 16.7, 20, 25, 33, 40, 50, en dan nog twee, die geheid in de manual op 'unused' staan :P

CPU type kan wel een grotere uitdaging worden gezien grote aantal jumpers, maar ook daar kun je met een beetje handigheid dingen vinden: als je volgt welke jumper met welke CPU pin verbonden is, en dan opzoekt in de So3 pinout wat die pin doet, dan komt je een eind. Belangrijkste zal alvast niet rechtstreeks met CPU verbinden: de pins die voltage bepalen. Die gaan ws richting de MOSFET/VRM.

Dat alles gezegd, een handleiding is natuurlijk makkelijker. Waar heb je al gezocht? TH99/UH19 neem ik aan. maar verder?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:03

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

SpiriTNL schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:17:
Ik ben opzoek naar een handleiding van het volgende moederbord: GMB-486SG V2.2

Ik kom wel een handleiding tegen voor V2 editie 6.03 maar dit is blijkbaar niet de juiste.
In deze handleiding staan jumpers die niet op mijn moederbord zitten.

Het probleem is dat ik de CPU en cache niet kan instellen.
CPU word wel ondersteund.

Iemand enig idee waar ik nog kan zoeken ?

[Afbeelding][Afbeelding]
Voor zover ik op de foto kan zien staan de jumpers verkeerd voor de cache. Je hebt 1 bank met 4x256kbit cache. Dat maakt totaal 128kb cache.

De juiste configuratie voor de cache zou moeten zijn:

JP1: 1-2 (staat goed)
JP33: 2-3 (staat nu verkeerd)
JP2: 1-2 (staat goed)
JP4: 1-2 (staat nu verkeerd)

JP3: 1-2&3-4 (staan goed)

Zie ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IxfaQNCyemfjBB6s3kaX_bJa5aA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/Bgp360B1CSv6JUEJKHGKASfW.gif?f=user_large

Overigens, voor de CPU lijken de standaard 80486DX4-100 jumper settings (op 3,45v) hier prima voor te werken.

JP5: voor AV9107-03: open, voor MS-8315: closed
JP6: closed
JP7: closed

JP8: 1-2&3-4
JP10: 2-3
JP11: 3-4
JP12: 1-2
JP13: 1-2

JP14: 2-3
JP15: 4-5
JP21: 2-3
JP22: 1-2
JP24: open
JP25: open

JP30: open
JP31: open
JP34: 1-2
JP35: open
JP36: 1-2
JP38: open

[ Voor 10% gewijzigd door InjecTioN op 27-11-2021 01:31 ]

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:16

BlueTooth76

Let the sun shine!

Vandaag bezig geweest met m'n nieuwe MSDOS6.22 image met tools, games, software en Windows 3.11

In eerste instantie een Transcend 2GB Industrial CompactFlash kaart gebruikt maar die kreeg ik niet aan de gang, continu schrijffouten.
Ook een 2e exemplaar (dat net als de eerste prima werkt en test in m'n cardreader aan een moderne machine) had er geen trek in.

Toen een 8GB ATP Industrial kaartje gepakt en geen enkel probleem meer (kon uiteraard maar 2GB gebruiken in 1 partitie).
Afijn, ik was alweer 1,5 uur verder dus voor vandaag eerst wel leuk geweest :P

[ Voor 5% gewijzigd door BlueTooth76 op 26-11-2021 23:26 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:22
InjecTioN schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 20:08:
[...]

Voor zover ik op de foto kan zien staan de jumpers verkeerd voor de cache. Je hebt 1 bank met 4x256kbit cache. Dat maakt totaal 128kb cache.

De juiste configuratie voor de cache zou moeten zijn:

JP1: 1-2 (staat goed)
JP33: 2-3 (staat nu verkeerd)
JP2: 1-2 (staat goed)
JP4: 1-2 (staat nu verkeerd)

JP3: 1-2&3-4 (staan goed)

Zie ook:
[Afbeelding]

Overigens, voor de CPU lijken de standaard 80486DX4-100 jumper settings (op 3,45v) hier prima voor te werken.

JP5: voor AV9107-03: open, voor MS-8315: closed
JP6: closed
JP7: closed

JP8: 1-2&3-4
JP10: 2-3
JP11: 3-4
JP12: 1-2
JP13: 1-2

JP14: 2-3
JP15: 4-5
JP21: 2-3
JP22: 1-2
JP24: open
JP25: open

JP30: open
JP31: open
JP34: 1-2
JP35: open
JP36: 1-2
JP38: open
Jij refereert naar de laatste handleiding, en wat ik in mijn post ook aangeef, die klopt niet met mijn moederbord.
De jumper volgorde van de cache is anders: JP1,JP2,JP33,JP4
En volgens de handleiding staan die goed.

Dan heb ik ook geen JP36 & JP38 en JP24 is maar 4 pins

Maar ik heb nu bijna alle combinaties geprobeerd zonder succes.

Of de CPU is dood of het mobo is dood.

In het begin gaf de VGA kaart nog wel een signaal naar de monitor maar dat doet hij ook niet meer.
De CPU word wel warm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coppertop
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
SpiriTNL schreef op zondag 28 november 2021 @ 19:36:
[...]

Jij refereert naar de laatste handleiding, en wat ik in mijn post ook aangeef, die klopt niet met mijn moederbord.
De jumper volgorde van de cache is anders: JP1,JP2,JP33,JP4
En volgens de handleiding staan die goed.

Dan heb ik ook geen JP36 & JP38 en JP24 is maar 4 pins

Maar ik heb nu bijna alle combinaties geprobeerd zonder succes.

Of de CPU is dood of het mobo is dood.

In het begin gaf de VGA kaart nog wel een signaal naar de monitor maar dat doet hij ook niet meer.
De CPU word wel warm.
Ik heb dit bord van deze revisie ook liggen, volgens mij werkend met een cpu en cache erin. Ik zal mijn settings eens opzoeken en doorgeven, misschiend heb je daar nog iets aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn puik
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20-09 12:39
kunnen jullie mijn misschien helpen? ik heb een abit ab-pr5 r2 AT moederbord en vroeg mij af of een van jullie misschien van een kast weten waar deze in past? het liefst zo nieuw mogelijk eigenlijk. ook vroeg ik mij af waar ik een aan uit shakelaar kan vinden die ik op een ATX naar AT adapter kan aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

martijn puik schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:44:
kunnen jullie mijn misschien helpen? ik heb een abit ab-pr5 r2 AT moederbord en vroeg mij af of een van jullie misschien van een kast weten waar deze in past? het liefst zo nieuw mogelijk eigenlijk.
Dit is een simpel BabyAT bordje en die passen in beginsel in iedere ATX kast. Enige uitdaging is dat de schroefgaatjes niet noodzakelijkerwijs allemaal overeenkomen, dus je zult een aantal met spacers moeten ondervangen (die plastic 'pyramides' die vroeger ook bij AT kasten vaak nodig waren).

Nice-to-have is een AT backplate voor ATX kast. Metaal zijn die lastig te vinden, maar je kunt tegenwoordig 3D print files krijgen om er zelf eentje te maken.
ook vroeg ik mij af waar ik een aan uit shakelaar kan vinden die ik op een ATX naar AT adapter kan aansluiten.
Simpelste oplossing: neem een ATX PSU met harde aan/uitschakelaar achterop. Gebruik die.

Wil je het toch per se met de knop op voorzijde, dan heb je twee keuzes:
- momentaanschakelaar (alleen aan als gedrukt wordt) vervangen door soortgelijke met latch (bijv oude turbo-knop uit AT kast), dan dat met power-good verbinden.
- zelf kleine schakeling maken om enkele druk toch aan / uit te kamen, dat aan power-good verbinden.

Ben zelf veel te lui om tweede te doen als eerste ook werkt :z
Plus ik gebruik bij voorkeur AT voedingen voor m'n AT systemen, dan is het helemaal origineel.

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 29-11-2021 14:35 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

kunnen jullie mijn misschien helpen? ik heb een abit ab-pr5 r2 AT moederbord en vroeg mij af of een van jullie misschien van een kast weten waar deze in past? het liefst zo nieuw mogelijk eigenlijk. ook vroeg ik mij af waar ik een aan uit shakelaar kan vinden die ik op een ATX naar AT adapter kan aansluiten.
Zie mijn 486-build van een tijdje terug: InjecTioN in "Het grote Retro Game PC topic"

Over het algemeen zouden alle AT borden moeten passen op een moederbord-tray met zelf inschroef-bare stand-off's. Ik heb dat zelf op moeten lossen met een stukje isolatie, omdat die van mij op een aantal punten toch een niet-verwijderbare standoff heeft. Dat is natuurlijk ook een oplossing, maar niet perfect.

Er zijn als het goed is 3 schroefgaten die overeen komen met een AT-bord. De rest zul je dus op moeten lossen met ouderwetse plastic standoff's, waarvan je waarschijnlijk het onderste deel af dient te knippen met een kniptangetje:
Afbeeldingslocatie: https://www.thinkcables.com/images/STANDOFFS-MotherBoard-STANDARD-MB-PLASTIC-100-PACK.jpg

Wanneer een moederbord past, dan kan je de overige ruimte eventueel gebruiken voor zo'n standaard CF-to-PATA adapter. Die kan je als het goed is exact op de juiste plek vast schroeven op het moederbord tray. Scheelt weer wat ruimte t.b.v. de overige poorten. :)

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn puik
  • Laatst online: 20-09 12:39
dion_b schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:34:

...dus je zult een aantal met spacers moeten ondervangen (die plastic 'pyramides' die vroeger ook bij AT kasten vaak nodig waren).
ik heb de originele spacers nog, en anders is 3D printen altijd nog een optie.
Simpelste oplossing: neem een ATX PSU met harde aan/uitschakelaar achterop. Gebruik die.

Wil je het toch per se met de knop op voorzijde, dan heb je twee keuzes:
- momentaanschakelaar (alleen aan als gedrukt wordt) vervangen door soortgelijke met latch (bijv oude turbo-knop uit AT kast), dan dat met power-good verbinden.
ik heb gezocht op conrad voor een soortgelijke schakelaar maar ik kan niks vinden, en heb ook geen idee welke zoektermen ik zou moeten gebruiken. als ik een PSU met schakelaar gebruik moet ik dan gewoon de stekeldraden verbinden? niet erg netjes maar oke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:18

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Zoals hierboven: In de basis komen de boutgaatjes ter hoogte van de expansie slots van baby-AT en ATX overeen. Ook zijn er(wat oudere) oudere ATX kasten zoeken welke AT-layout ondersteunt. Dan zitten ter hoogte van het ATX shield, wat boutgaten waar je die nooit hebt bij een ATX moederbord (ter hoogte waar je bij een P2 vaak de onderste seriële poort vindt) Missschien een beetje flauw om naar mijn eigen advertentie te linken, maar kijk eens naar foto 4 om te zien waar je dan op moet letten om standoffs te kunnen schroeven. Heeft altijd mijn voorkeur.

Zo'n oude turbo-switch werkt prima, de schakelaar achterop werkt ook prima. Ik heb ook wel eens gezien dat er op een 5,25" plaatje een knop is gemonteerd. De 'kleine schakeling' is met een mooi relais prima te doen overigens.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

martijn puik schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:50:
[...]

ik heb de originele spacers nog, en anders is 3D printen altijd nog een optie.
Het zou inderdaad wel cool zijn om een 3d-print te vinden van een adapter die van een ATX motherboard tray een AT tray zou kunnen maken. Heel moeilijk hoeft zoiets ook niet te zijn. :)

Een vlak of raster waarbij de ontbrekende standoff gaten ook mee-geprint worden en eraf te breken zijn, waardoor de grounding alsnog ook via het mobo-tray gaat.

Ik zie hier wel erg veel brood in, aangezien ik op 't moment regelmatig een reverse-sleeper build (zoals dit heet) voorbij zie komen. Voornamelijk wegens gebrek aan AT-cases.

Oja, de power switch heb ik opgelost door eenzelfde model schakelaar te vinden (uit een oude case die weggerot was). De vorige switch was “momentary” (maakt contact tot deze losgelaten wordt). De nieuwe is “latching”. Vervolgens heb ik de voeding vervangen door een nieuwer ATX model (stuk veiliger ook) met een verloopje van ATX naar AT:

Afbeeldingslocatie: https://www.cables4computer.com/images/large/FLT-3870.jpg

De groene en zwarte losse draden heb ik vervolgens aan de schakelaar aangesloten.

[ Voor 28% gewijzigd door InjecTioN op 30-11-2021 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Ik heb gisterenavond nog even zitten plaren met een case die ik van mijn broertje gekregen heb. Een ATX-case welke stiekem nogal wat standoff's overeen heeft komen met een AT moederbord-tray.

pricewatch: Thermaltake V3 Black Edition

Helaas is de case niet meer beschikbaar, maar zal allicht nog wel ergens tweedehands of in de partij-verkoop voorbij komen als New Old Stock (NOS).

Dit is een case gemaakt van Secc metaal (gegalvaniseerde dunne staalplaten), welke erg licht van gewicht zijn, maar ook relatief "flimsy" wat betreft kwaliteit. Wel relatief stevig wegens de constructie. Nonetheless, ruim voldoende om een reverse sleeper van te kunnen maken! >:)

Een kleine aanpassing, en het past! :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hxv3DlZn6-ds9RR-uNk9WJTsfRQ=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/Z2LOOdXPM3zksEnHuc7cm4P3.gif?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ViPuHzJKTR-Ixx9DhfadUNqkz3Y=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/7mbM0gpE0iSLyLy5gTO7Aw1s.gif?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1y_6njC2AsD0KS7HGChW2W_Ok5w=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/D1otn7s9hIkOu5go6oLrII2F.gif?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kGKLF5Umix1VqNejD90GemEyRCQ=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/9gyKw5SRpYvIWVbzTcjiAi3R.gif?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tg0qXPj4NTXhih_9mgDVNwF-jI0=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/wqnV0HINZzHlWk7e4N6JDOuI.gif?f=fotoalbum_tile

Het enige dat ik daar eigenlijk gedaan heb, is de twee spacers die het dichtste bij het front zitten, wat verder naar beneden gedrukt met een combinatietang. Die worden overigens alsnog geïsoleerd, èn er komt een deurstop van de ACTION bij in de buurt te zitten. Gewoon omdat het bord anders te ver naar beneden buigt wanneer ik een kaart in het VLB-slot plaats. :)

Het mooie van deze aanpassing is daarbij dat het relatief simpel terug te buigen is. Ik maak feitelijk niets stuk.

Kleine todo's:
  • PC-speaker toevoegen
  • Power button (momentary switch vervangen voor latching variant)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coppertop
  • Niet online
Heel erg retro, maar laat iemand hem aub ophalen :) Ik heb er al teveel (niet mijn advertentie)

V&A aangeboden: Heeeel oude Laser XT computer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBassie
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-08 21:54
Wel mijn advertentie :)
Thx, Copper.

Ik heb de advertentie even op "gereserveerd" gezet, maar serieuze kandidaten mogen een berichtje sturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:00

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@WHiZZi Iets voor het museum die Laser? :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:09

WHiZZi

Museumdirecteurtje

DM onderweg :)

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-09 20:39

Jiffy

God, you're ugly!

DeBassie schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 23:09:
Wel mijn advertentie :)
Thx, Copper.

Ik heb de advertentie even op "gereserveerd" gezet, maar serieuze kandidaten mogen een berichtje sturen.
Mocht je met WHiZZi niet tot een deal komen, heb ik wel belangstelling (DM verstuurd). Eeuwig zonde om zo'n ding in de container te fl*kkeren.

Er wordt in dit topic wel uitgebreid gebabbeld over 486s and up, maar dat is natuurlijk heiligschennis in een retro game pc-topic... 8/16 bits is méér dan genoeg! :+

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jiffy schreef op woensdag 1 december 2021 @ 09:32:
[...]

Mocht je met WHiZZi niet tot een deal komen, heb ik wel belangstelling (DM verstuurd). Eeuwig zonde om zo'n ding in de container te fl*kkeren.

Er wordt in dit topic wel uitgebreid gebabbeld over 486s and up, maar dat is natuurlijk heiligschennis in een retro game pc-topic... 8/16 bits is méér dan genoeg! :+
8-16b is *OOK* genoeg ;)

Iedereen heeft z'n eigen nostalgie, eigen voorkeuren. Ik ging van 8b (Sinclair spul) eind jaren '80 naar 32b (386), en ouder PC-spul is minder mijn ding, al heb ik een Olivetti M24 project liggen waar ik echt nog eens wat van wil maken. Maar genoeg mensen die wel met jaren '80 PC dingen opgegroeid zijn en daar uitermate nostalgisch over kunnen doen. Sowiseso is SimCity in Hercules op amber monitor terecht legendarisch :Y

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeBassie
Allen,

sorry voor de spam, maar ik begrijp dat de liefhebbers hier zitten.
Ik kom ook nog een toetsenbord met DIN stekker tegen.

V&A aangeboden: Toetsenbord met DIN connector

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 15:17
Mooi ding die laser!

Ik heb hier nog een Laser XT/3 staan die nog volledig functioneert.
Welk type nummer is dat op de foto?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DeBassie
XT/2.
Uit 1988.

Kostte toen een pittige fl 2950. :|
En de Star NX1000 9-naald matrix printer nog eens fl 700 er bovenop.
Wat een geld, jongens.

En mijn vader had géén idee van computers, hè. Blind investeren in de toekomst, en daar de piano voor moeten verkopen. Gelukkig ben ik dan wel idd "in de computers" terecht gekomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Mooi spul, Laser van voor de tijd dat Katja Schuurman er één had ;)

Hier vandaag ook weer wat leuk spul binnen gekomen.

Eerste aanwinst is een AMD K6-2 400MHz in doos en dichte folie.
Tweede aanwinst is een Viewtop ET6000 PCI-kaart met 4MB MDRAM geheugen.
Ooit heb ik deze zelf nog in bezit gehad (dan als Hercules Dynamite 128) in de 90's.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DDP1Baa.jpg

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

M'n upgrade is ook binnen. Eindelijk van 250MB naar 1330MB.

Deze krijg ik nooit vol!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3Aj799r.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zGgA7tS.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:26

The Eagle

I wear my sunglasses at night

MISB :? hoe dan? :D

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Het mysterie van de MISB :+

eBay zou een verklaring kunnen zijn ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:50

MaNdM

1000-dingen-doekje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qdDwP8xyqjtOdgaL7JRU5swnu7g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/deViHL0OhficAoZ3JNLnWWiS.jpg?f=fotoalbum_large
Begonnen aan de dual Pentium Pro build. Mede mogelijk gemaakt door Coppertop die een kast had. Het past… nét. Er is geen ruimte voor een fan dus nu moet ik even kijken hoe ik het ga doen.

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Drivebay kan er wel netjes uit toch?
Schroeven? Of popnagels?

[ Voor 26% gewijzigd door BlueTooth76 op 05-12-2021 18:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Gewoon old school een tafelventilator er op. Zo deden we het destijds ook :Y)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

BlueTooth76 schreef op zondag 5 december 2021 @ 18:26:
Drivebay kan er wel netjes uit toch?
Schroeven? Of popnagels?
Die kan er makkelijk uit ja. Zit met één schroefje vast, maar er moet wel een 3,5” floppy drive in. Dus ik kan die bay niet gewoon weglaten.

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

MaNdM schreef op zondag 5 december 2021 @ 20:52:
[...]

Die kan er makkelijk uit ja. Zit met één schroefje vast, maar er moet wel een 3,5” floppy drive in. Dus ik kan die bay niet gewoon weglaten.
Floppydrive in een 5.25 inch converter ;)
Of een kleine bracket voor maken.
Of alleen het frontje van een floppy drive er in... hoe vaak gebruik je 'm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Plus, daar waar dat rood/zwarte kabeltje het front in gaat kun je toch ook een fan hangen? Heb ik zo vaak daar gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

The Eagle schreef op zondag 5 december 2021 @ 21:31:
Plus, daar waar dat rood/zwarte kabeltje het front in gaat kun je toch ook een fan hangen? Heb ik zo vaak daar gezien.
Daar heeft de bovenste cpu niet zoveel baat van. Dus dat lost niet zoveel op.
BlueTooth76 schreef op zondag 5 december 2021 @ 21:08:
[...]

Floppydrive in een 5.25 inch converter ;)
Of een kleine bracket voor maken.
Of alleen het frontje van een floppy drive er in... hoe vaak gebruik je 'm?
Ik kan dit bracket natuurlijk inkorten, maar dat is wel zonde. Om die drive in een converter te doen was al in gedachten als optie voorbij gekomen ja, maar die heb ik zo niet liggen helaas. De drive weglaten kan altijd nog inderdaad. Je gebruikt ze vrijwel niet. Dat is voor nu denk ik de beste optie.

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

MaNdM schreef op zondag 5 december 2021 @ 21:56:
[...]

Daar heeft de bovenste cpu niet zoveel baat van. Dus dat lost niet zoveel op.

[...]

Ik kan dit bracket natuurlijk inkorten, maar dat is wel zonde. Om die drive in een converter te doen was al in gedachten als optie voorbij gekomen ja, maar die heb ik zo niet liggen helaas. De drive weglaten kan altijd nog inderdaad. Je gebruikt ze vrijwel niet. Dat is voor nu denk ik de beste optie.
https://www.nowthatsit.nl...op-5-25-plaats-beige.html

;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coppertop
  • Niet online
MaNdM schreef op zondag 5 december 2021 @ 17:35:
[Afbeelding]
Begonnen aan de dual Pentium Pro build. Mede mogelijk gemaakt door Coppertop die een kast had. Het past… nét. Er is geen ruimte voor een fan dus nu moet ik even kijken hoe ik het ga doen.
Fijn dat ie past! Ik zou inderdaad de floppy naar boven verplaatsen en de bracket weglaten. Is sowieso beter voor de airflow, en een warme harddisk (als je die gaat gebruiken) wil je ook niet vlak naast de CPU hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Coppertop schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:04:
[...]

Fijn dat ie past! Ik zou inderdaad de floppy naar boven verplaatsen en de bracket weglaten. Is sowieso beter voor de airflow, en een warme harddisk (als je die gaat gebruiken) wil je ook niet vlak naast de CPU hebben.
Daar heb je een heel terecht punt. Ik denk dat ik dat maar ga doen inderdaad. Dan kan ik ook gewoon een nette fan op het koelblok schroeven. Heb al twee Noctua's onderweg.

Nu even brackets regelen voor floppy en HDD.

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ben benieuwd :)

Dual Pentium Pro was vroeger iets onbereikbaars :9~

Als het goed is krijg ik één dezer weken nog een Pentium II Overdrive binnen, ofwel Pentium II achtige chips op print met Socket 8 pinnen.
En dan ook nog "sealed" dus die doos blijft dicht :+
Plan is wel om er ook nog eens een gebruikt exemplaar bij te zoeken.

[ Voor 68% gewijzigd door BlueTooth76 op 06-12-2021 14:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

De Roland SC-88 Pro uit Japan is vandaag binnengekomen.

Als ze in Japan zeggen dat iets als nieuw is, dan is het ook als nieuw... geen krasje op te vinden, connectoren zien er ongebruikt uit, dus echt nieuw.

Gelijk open geschroefd, draad op de trafo verzet naar 230 Volt en een nieuwe Euro stekker eraan gezet, netjes met adereindhulzen.

Ik kon een stuk makkelijker bij de trafo door de bovenste printplaat los te halen. Daar zit ook een CR2032 batterij zoals verwacht en die was al aardig aan het lekken. Met een wattenstaafje en wat D100 weer keurig schoon gekregen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pWob8Ho.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OTmNrXH.jpg

Stekker er in, schakelaar aan, geen rook maar een keurige display.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FJw04or.jpg

En even testen met (de originele) Transport Tycoon natuurlijk!
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pPyyPPT.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

BlueTooth76 schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:02:
Ben benieuwd :)

Dual Pentium Pro was vroeger iets onbereikbaars :9~

Als het goed is krijg ik één dezer weken nog een Pentium II Overdrive binnen, ofwel Pentium II achtige chips op print met Socket 8 pinnen.
En dan ook nog "sealed" dus die doos blijft dicht :+
Plan is wel om er ook nog eens een gebruikt exemplaar bij te zoeken.
Óf je hebt diep in de buidel getast, óf de verkoper wist niet wat hij/zij verkocht. Ben wel nieuwsgierig eigenlijk O-)

Iemand nog ergens een ISA SCSI controller gezien trouwens? En tips over welke de beste keus is voor een 486 met DOS en WIN3.11 zijn welkom. Al denk ik dat een adaptec altijd wel goed is.

[ Voor 14% gewijzigd door MaNdM op 07-12-2021 13:07 ]

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

MaNdM schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:02:
[...]

Óf je hebt diep in de buidel getast, óf de verkoper wist niet wat hij/zij verkocht. Ben wel nieuwsgierig eigenlijk O-)
Of het "diep in de buidel" is, is natuurlijk afhankelijk van je budget maar reken op zo'n €200 zonder verzendkosten en invoerrechten ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

BlueTooth76 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 15:55:
[...]

Of het "diep in de buidel" is, is natuurlijk afhankelijk van je budget maar reken op zo'n €200 zonder verzendkosten en invoerrechten ;)
Persoonlijk is mij dat wat te duur voor de hobby, maar gezien het object en als nieuw in doos heb je ondanks dat nog een redelijk goede deal volgens mij.

Deze week komt er nog wat grappig spul bij me binnen, geen Pentium Pro helaas, maar leuk genoeg om the showen denk ik. Foto's volgen!

Edit:
En toen stond er een doosje harde schijven op de stoep. Vol met hele nette schijven van 170MB, 340MB tot aan 2GB. Zowel IDE als SCSI zit er in. Ik zie zelfs 40MB schijfjes van 2.5” erbij staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CItIQVsPmNCaOxUCkLW-un74a5I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qcp2fLlSrwN7lEo44PFYfLYB.jpg?f=fotoalbum_large

Als het goed is werken ze, maar ga ze natuurlijk allemaal moeten testen. Wordt een aardige klus.

[ Voor 38% gewijzigd door MaNdM op 07-12-2021 21:22 ]

To be determined...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

MaNdM schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 17:02:
[...]

Persoonlijk is mij dat wat te duur voor de hobby, maar gezien het object en als nieuw in doos heb je ondanks dat nog een redelijk goede deal volgens mij.

Deze week komt er nog wat grappig spul bij me binnen, geen Pentium Pro helaas, maar leuk genoeg om the showen denk ik. Foto's volgen!

Edit:
En toen stond er een doosje harde schijven op de stoep. Vol met hele nette schijven van 170MB, 340MB tot aan 2GB. Zowel IDE als SCSI zit er in. Ik zie zelfs 40MB schijfjes van 2.5” erbij staan.
[Afbeelding]

Als het goed is werken ze, maar ga ze natuurlijk allemaal moeten testen. Wordt een aardige klus.
Het testen is deel van de hobby natuurlijk :+

Hier vandaag een leuk item binnengekomen voor de vitrinekast (die in bestelling staat):

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MxswMms.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

MaNdM schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 17:02:
[...]

Edit:
[Afbeelding]

Die had ik volgens mij op marktplaats voorbij zien komen. Interessante set! Vooral die oudere disks!!! :9~
BlueTooth76 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:24:
[...]

Het testen is deel van de hobby natuurlijk :+

Hier vandaag een leuk item binnengekomen voor de vitrinekast (die in bestelling staat):

[Afbeelding]
Nice! Nog een intentie om die ook in gebruik te nemen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

InjecTioN schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:51:
[...]

Die had ik volgens mij op marktplaats voorbij zien komen. Interessante set! Vooral die oudere disks!!! :9~

[...]

Nice! Nog een intentie om die ook in gebruik te nemen?
Nee, ik ga er nog even met een poetsdoekje overheen en dan komt hij in de vitrine met de 2 VRM's er op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

InjecTioN schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:51:
[...]

Klopt, daar komen ze vandaan. In woon niet vreselijk ver van de verkoper af bleek dus deze wilde het wel even komen brengen zelfs. Erg aardig.

Mocht iemand een SCSI schijf (50pins) zoeken dan stuur maar een DM. Ik ga ze niet allemaal zelf gebruiken namelijk.

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

MaNdM schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:10:
[...]

Klopt, daar komen ze vandaan. In woon niet vreselijk ver van de verkoper af bleek dus deze wilde het wel even komen brengen zelfs. Erg aardig.

Mocht iemand een SCSI schijf (50pins) zoeken dan stuur maar een DM. Ik ga ze niet allemaal zelf gebruiken namelijk.
Voor een Pentium Pro build iig wel de "the way to go" :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

BlueTooth76 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:28:
[...]

Voor een Pentium Pro build iig wel de "the way to go" :9~
Ja maar daar wil ik liever een iets grotere schijf voor, al kan ik natuurlijk ook die vier 1,25GB schijven in RAID zetten.

Even over nadenken wat ik ga doen haha.

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-09 19:13
MaNdM schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:10:
[...]
Zijn dat 2,5" SCSI diskjes? Daar zoek ik er al een tijdje een van.
Oké, al best een tijdje. Eigenlijk al een jaar of 15

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

DieAnder schreef op woensdag 8 december 2021 @ 17:10:
[...]

Zijn dat 2,5" SCSI diskjes? Daar zoek ik er al een tijdje een van.
Oké, al best een tijdje. Eigenlijk al een jaar of 15
Dat weet ik niet precies, maar ik ga het straks even voor je uitzoeken en dan DM ik je wel even.
Het zijn gewoon 40 pin ATA IDE schijfjes.

Edit:

Vanavond kwamen de nieuwe fans binnen voor de koelblokken. Meteen wat kabeltjes verlegd en alles wat netter gemaakt. Langzaam maar zeker wordt het wat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2_6KgB0VyrJp8ifWDV4Nc9kcHho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lr6HEstCFWrfrMtk9lvpXpaF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door MaNdM op 08-12-2021 22:14 ]

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
MaNdM schreef op woensdag 8 december 2021 @ 18:37:
[...]

Dat weet ik niet precies, maar ik ga het straks even voor je uitzoeken en dan DM ik je wel even.

Edit:

Vanavond kwamen de nieuwe fans binnen voor de koelblokken. Meteen wat kabeltjes verlegd en alles wat netter gemaakt. Langzaam maar zeker wordt het wat.
[Afbeelding]
Dank voor het uitzoeken.

Wat zijn dat voor koelblokken en heb je speciale voorzieningen moeten treffen om die fans er op vast te zetten?
Bij de socket8 koelblokken die ik heb zitten de vinnen (stekels) zo ver uit elkaar dat je er geen bout of schroef in kunt klemmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

DieAnder schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:20:
[...]

Dank voor het uitzoeken.

Wat zijn dat voor koelblokken en heb je speciale voorzieningen moeten treffen om die fans er op vast te zetten?
Bij de socket8 koelblokken die ik heb zitten de vinnen (stekels) zo ver uit elkaar dat je er geen bout of schroef in kunt klemmen.
Heb die blokken via MP gevonden en er staat geen merk of type op. Ik heb geen speciale dingen hoeven doen om die fans erop te schroeven.

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Laatst online: 19:11
MaNdM schreef op woensdag 8 december 2021 @ 18:37:
[...]

Edit:

[Afbeelding]
Ziet er mooi uit.

Stiekem hoort daar dan wel zo'n dikke 3DLabs GLINT 300SX in :9 (imho).

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coppertop
  • Niet online
DieAnder schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:20:
[...]

Dank voor het uitzoeken.

Op Marktplaats staat nu een advertentie veel Pentium Pro spullen, ook koelers. Mocht je wat anders zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Coppertop schreef op donderdag 9 december 2021 @ 14:26:
[...]

Op Marktplaats staat nu een advertentie veel Pentium Pro spullen, ook koelers. Mocht je wat anders zoeken.
Van GS zeker? Die heeft passende koelers met fan voor een tientje per stuk. Best fair.

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
MaNdM schreef op donderdag 9 december 2021 @ 14:56:
[...]
Van GS zeker? Die heeft passende koelers met fan voor een tientje per stuk. Best fair.
Ik zat er net naar te kijken. Op zich is een tientje voor een koeler niet heel verkeerd maar je wilt dan eigenlijk fans tòch vervangen door stillere exemplaren. Dan kan ik ook aan het MacGyveren slaan met mijn eigen koelblokken.
De rest van de prijzen ... 8)7
Is dat normaal? €100,- voor een PPro 200/256 of 512 ... De tandjes ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coppertop
  • Niet online
DieAnder schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:04:
[...]

Ik zat er net naar te kijken. Op zich is een tientje voor een koeler niet heel verkeerd maar je wilt dan eigenlijk fans tòch vervangen door stillere exemplaren. Dan kan ik ook aan het MacGyveren slaan met mijn eigen koelblokken.
Het is een beetje 'wat de gek ervoor geeft' :) Ze moeten ook niet te goedkoop, anders koopt iemand ze om ze vervolgens in het salpeterzuur te gooien :')

De koeler prijzen die ik zie zijn fair (aan de goedkope kant zelfs? Ik heb er een tijd geleden nog hard naar gezocht voordat ik ze vond.).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

DieAnder schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:04:
[...]

Naar mijn mening niet. Ik heb voor een dergelijk bedrag mijn dual bord gekocht incl twee cpu's. Je ziet wel dat de prijzen wat gestegen zijn en op eBay is het helemaal feest. Daar blijven ze dan ook erg lang staan dus veel animo is er blijkbaar niet om het voor die bedragen te kopen.
Coppertop schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:18:
[...]

Het is een beetje 'wat de gek ervoor geeft' :) Ze moeten ook niet te goedkoop, anders koopt iemand ze om ze vervolgens in het salpeterzuur te gooien :')

De koeler prijzen die ik zie zijn fair (aan de goedkope kant zelfs? Ik heb er een tijd geleden nog hard naar gezocht voordat ik ze vond.).
Niet te goedkoop nee, behalve als wij ze willen kopen als echte liefhebbers natuurlijk O-)

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frapex
  • Laatst online: 19:38

frapex

got r00t

RIP (retro)voeding Enermax EG485AX-VHB 2005-2021 :'(.

Toch nog lang volgehouden, voeding stond 24 uur per dag te draaien :+. Op het moment dat de voeding kapot ging is de zekering doorgeslagen, maar ook de zekering tussen de accu's in de UPS en de zekering in de stoppenkast/groepenkast :/.

Van de week het deksel van de voeding gelicht en wat aan het meten geslagen. Na het enige meetwerk zijn in ieder geval de Ultrafast Soft Recovery Diode van 8A (HFA08TB60) en de SMPS MOSFET (IRFP460A) letterlijk en figuurlijk uitgeschakeld :P.

Heeft iemand hier wel eens een poging gewaagd om een oude voeding te repareren? Economisch kan dat natuurlijk niet uit, tenzij je al wat hebt liggen. Of je moet wat bij AliExpress bestellen, maar dan weet je ook niet wat je precies krijgt :+. Zelf heb ik alleen een enigzins vergelijkbare MOSFET liggen, maar geen geschikte schottky diode.

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Wat ik gedaan heb, is preventief alle elco's vervangen van een 200 Watt Seasonic voeding. Dan hebben de FET's in ieder geval een stabiele spanning om mee te werken.

[ Voor 4% gewijzigd door PD2JK op 12-12-2021 13:17 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

frapex schreef op zondag 12 december 2021 @ 11:59:
RIP (retro)voeding Enermax EG485AX-VHB 2005-2021 :'(.

Toch nog lang volgehouden, voeding stond 24 uur per dag te draaien :+. Op het moment dat de voeding kapot ging is de zekering doorgeslagen, maar ook de zekering tussen de accu's in de UPS en de zekering in de stoppenkast/groepenkast :/.

Van de week het deksel van de voeding gelicht en wat aan het meten geslagen. Na het enige meetwerk zijn in ieder geval de Ultrafast Soft Recovery Diode van 8A (HFA08TB60) en de SMPS MOSFET (IRFP460A) letterlijk en figuurlijk uitgeschakeld :P.

Heeft iemand hier wel eens een poging gewaagd om een oude voeding te repareren? Economisch kan dat natuurlijk niet uit, tenzij je al wat hebt liggen. Of je moet wat bij AliExpress bestellen, maar dan weet je ook niet wat je precies krijgt :+. Zelf heb ik alleen een enigzins vergelijkbare MOSFET liggen, maar geen geschikte schottky diode.
Toen de voeding uit mijn Philips NMS 9100 (8088 clone) het spectaculair begaf, heb ik het high-voltage gedeelte practisch volledig doorgemeten en de defecte onderdelen allemaal besteld via, jawel, ome Ali. :)

Uiteindelijk lag de oorzaak bij mij bij een diode of een mosfet die direct geklapt was.

Economisch, nee. Leerzaam, allermeest! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:14
maakt er eigenlijk nog iemand betrouwbare, kwalitatief goede AT voedingen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

En vandaag weer iets nieuws. Een V7 Vega VLB videokaart met 1MB.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W7LjSvmTQskPunBUXclpOisMjJg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5i97hDIsRByLT1IZmB6kllWe.jpg?f=fotoalbum_large
Deze is voor m’n 486 en voor de prijs kon ik hem niet laten liggen. Hij is mij niet super bekend, iemand hier die kan vertellen of het een beetje een goede kaart is?

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MaNdM schreef op zondag 12 december 2021 @ 21:57:
En vandaag weer iets nieuws. Een V7 Vega VLB videokaart met 1MB.
[Afbeelding]
Deze is voor m’n 486 en voor de prijs kon ik hem niet laten liggen. Hij is mij niet super bekend, iemand hier die kan vertellen of het een beetje een goede kaart is?
Vrij generieke Cirrus Logic CL-GD5428 1MB kaart.

Niet erg bijzonder, maar niets mis mee. DOS performance en compatibility niet absolute top, maar komt in de buurt, en heeft een paar Win3.x acceleration features.

Gezien hoe lastig het is om VLB-meuk te vinden helemaal geen slechte vangst, althans ervan uitgaande dat je geen lichaamsdelen hebt moeten doneren ervoor (niet doen, bewaar die voor een 4MB ATi Mach32 VLB ofzo ;) )

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

manzonderdas schreef op zondag 12 december 2021 @ 16:52:
maakt er eigenlijk nog iemand betrouwbare, kwalitatief goede AT voedingen?
Eigenlijk zijn AT voedingen niet echt veilig meer wanneer je ze zelf niet kan onderhouden (iets met condensators en diode's preventief vervangen).

Wat ik hier reeds aanhaalde is wellicht je beste en goedkoopste oplossing.

Let voor je build wel even op of er een -5v rail nodig is (voor bijvoorbeeld een geluidskaart die dat nodig heeft - een SoundBlaster Pro heeft bijvoorbeeld -5v nodig, anders krijg je alleen maar ruis als output).

Een alternatieve oplossing om -5v toe te voegen wanneer dat niet op de voeding zit, is Necroware's Voltage Blaster: https://github.com/necroware/voltage-blaster Hiermee mag er echter ècht geen -5v op de voeding zitten. Anders blaas je (een van) beide misschien op (er zit geen diode in het circuit om zoiets tegen te gaan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:07

Thandor

SilverStreak

dion_b schreef op maandag 13 december 2021 @ 02:09:
[...]

Vrij generieke Cirrus Logic CL-GD5428 1MB kaart.

Niet erg bijzonder, maar niets mis mee. DOS performance en compatibility niet absolute top, maar komt in de buurt, en heeft een paar Win3.x acceleration features.
Komt zeker heel erg in de buurt. Bijv. een DX2/66 met een Cirrus Logic is een prima combo. Draait praktisch alles uit die periode.
InjecTioN schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:15:
[...]

Eigenlijk zijn AT voedingen niet echt veilig meer wanneer je ze zelf niet kan onderhouden (iets met condensators en diode's preventief vervangen).
Mijn ervaring is dat als je ze periodiek gebruikt ze eigenlijk niet stuk gaan. Alle AT voedingen die ik stuk heb zien gaan hebben jááren in een PC’tje op zolder gestaan.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ui2EHjc3rx-cSXQ64VdOH8FUY0E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uAPQmudtOPkwTmHiTPrWXW4j.jpg?f=fotoalbum_large
Iemand een idee welk bord dit is? Ik kan geen merk of typenummer ontdekken.

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Laatst online: 19:11
Staat er iets op de achterkant?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

MaNdM schreef op maandag 13 december 2021 @ 22:40:
[Afbeelding]
Iemand een idee welk bord dit is? Ik kan geen merk of typenummer ontdekken.
M'n eerste gedachte is "Chaintech".
Zal eens kijken of ik er een type bij kan vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Yep, moet haast Chaintech zijn. Ik vermoed de 5SBA https://www.win3x.org/uh19/motherboards/1228

Mooi stukje geschiedenis - SiS 5511 chipset met een SiS6205 VGA chp onboard zonder eigen RAM, eerste PC platform met UMA (RAM gedeeld tussen CPU en VGA). Prestaties van de SiS5511 RAM controller waren al niet zo denderend, daar de helft van is ronduit desastreus te noemen. Maar het werkt wel. ;)

Bord is wel verdacht kaal geplukt - geen cache, geen tag, geen COAST - en de MediaBus riserkaart die nodig is voor VGA output ontbreekt. Pinout daarvan uitvogelen om zelf iets met Dupont kabeltjes te doen gaat feest worden :P

* dion_b heeft een ander bord met zelfde chipset - gelukkig met 'normale' VGA riser header

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

dion_b schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 01:14:
Yep, moet haast Chaintech zijn. Ik vermoed de 5SBA https://www.win3x.org/uh19/motherboards/1228

Mooi stukje geschiedenis - SiS 5511 chipset met een SiS6205 VGA chp onboard zonder eigen RAM, eerste PC platform met UMA (RAM gedeeld tussen CPU en VGA). Prestaties van de SiS5511 RAM controller waren al niet zo denderend, daar de helft van is ronduit desastreus te noemen. Maar het werkt wel. ;)

Bord is wel verdacht kaal geplukt - geen cache, geen tag, geen COAST - en de MediaBus riserkaart die nodig is voor VGA output ontbreekt. Pinout daarvan uitvogelen om zelf iets met Dupont kabeltjes te doen gaat feest worden :P

* dion_b heeft een ander bord met zelfde chipset - gelukkig met 'normale' VGA riser header
Knap gevonden.
Ik had die 6205 en de header wel zien zitten maar het hielp me nog niet echt bij de zoektocht ;)

Heb hier nog een paar Chaintech 5VGM bordjes liggen, waren best fijn. Heb er tientallen van ingebouwd toen ik nog assemblage deed in 1996 / 1997 :P

[ Voor 6% gewijzigd door BlueTooth76 op 14-12-2021 01:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Thandor schreef op maandag 13 december 2021 @ 19:39:
[...]
Mijn ervaring is dat als je ze periodiek gebruikt ze eigenlijk niet stuk gaan. Alle AT voedingen die ik stuk heb zien gaan hebben jááren in een PC’tje op zolder gestaan.
Dat is natuurlijk geheel relatief aan de historische informatie die je over die specifieke voedingen hebt. Zoiets is bij tweedehands spul eigenlijk ook nagenoeg niet te achterhalen.

Verder klopt de theorie achter je ervaringen overigens deels wel. In ieder geval voor de elektrolytische condensators, wanneer deze tijdens de productie al voorzien zijn van modellen van degelijke kwaliteit zijn en/of niet in de buurt van hete componenten zitten waardoor ze alsnog uit zullen drogen. Diode's en tantalum condensators kunnen echter te pas en te onpas stuk gaan. Wel meestal na een aantal jaar pas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

dion_b schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 01:14:

Één woord: held! _/-\o_

To be determined...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ocdaan
  • Laatst online: 03-09 14:20

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Ik heb mijn oude zelf gekochte Abit BP6 weer nieuw leven ingeblazen (na 20 jaar in de kast te hebben gelegen) met 2x 366 Celerons socket 370. De condensatoren zijn nog origineel en zien er nog altijd goed uit, wonderbaarlijk maar waar. Ik heb er Windows XP op geinstalleerd, ik had nog een oude cd-map liggen met installatie cd's. Met een oude pata dvd speler de install gedaan. Deze keer wel op een oude ssd. Indmiddels heb ik er ook een pci netwerkkaart in en een agp Geforce5700 in zitten. Alles werkt nu, netwerk, beeld, geluid etc. Ik heb er Quake3arena op geinstalleerd en zal de pc af en toe gebruiken om een potje te quaken. Het valt me nog mee hoe goed quake draaid, had ik niet verwacht .... _/-\o_

Het koelblok aan de geheugenzijde zit trouwens met een ijzerdraadje vast omdat het nokje waar de koler mee vastgezet wordt is afgebroken. Daarom ligt er ook maar gewoon een fan half los op :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cqmX8XmSN_6sGUDVxXvZv7RCbCU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c6uxaUHlVEysnGHokdVtIZgW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oc1RzJKuepXB59NL1m9srpxleks=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4gQhnoXNQj0BRxErZVmB6u5c.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pc8TYHg7V7qYllSg_swGIcSUdiQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vKhH89noFlsV2MfXl1iWmRDA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A0KgyHBTJ5NmtsyNrqFkPMshWhs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wp7GxuoW90sTTyx1qrD4Jy1q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/twI2_IF62lyk2kzbMu_PzI0I-9k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WR7ESU7emEqx7zxVmczkiD4C.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pyy0NwD_FQ-hh6m-Vq-LrOIPJu4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/otvDOR8B94IARjWHyT0e3fGF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door ocdaan op 14-12-2021 15:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Het leek wel sinterklaas vandaag :9~

Ferrite core memory met diode board zonder enige schade (want ze gaan snel stuk), waarschijnlijk uit een DEC DPD8.
Hier heb ik overigens ook al een complete stacked module van maar die is compleet en daardoor niet zo fotogeniek.

Verder een Intel Pentium II Overdrive in "sealed box", die je in een Pentium Pro socket kan drukken.
Heb hier ook al een exemplaar zonder doos bij gevonden want deze ga ik niet openen natuurlijk.

Als afsluiter een board uit een Cray X-MP supercomputer en een board uit een Cray-1 supercomputer (uit m'n geboortejaar).
Er zijn nog wat exemplaren onderweg, o.a. ook uit een Cray-2 machine.
Er zitten dikke koperplaten aan weerszijden van die boards en dat maakt ze veel zwaarder dan je zou verwachten als je ze ziet.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RcPaKZr.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door BlueTooth76 op 14-12-2021 15:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@ocdaan Mooi spul, ook nog een BP6 gehad en volledig gerecapt, volgens mij had die nog net geen RoHS soldeer. En bij Quake III ; vergeet
r_smp 1
niet. Maximale fps. :9

Mooi spul @BlueTooth76

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

PD2JK schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:02:
@ocdaan Mooi spul, ook nog een BP6 gehad en volledig gerecapt, volgens mij had die nog net geen RoHS soldeer. En bij Quake III ; vergeet
r_smp 1
niet. Maximale fps. :9

Mooi spul @BlueTooth76
Haha ja, ik zal die r_smp 1 eens inschakelen, dat is waar ook, had ik nog niet gedaan. :)

Enig idee hoe het kan dat die condensatoren na 20+ jaar nog altijd okay zijn? Lezend op het internet gaan ze allemaal stuk...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

ocdaan schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:11:
[...]

Haha ja, ik zal die r_smp 1 eens inschakelen, dat is waar ook, had ik nog niet gedaan. :)

Enig idee hoe het kan dat die condensatoren na 20+ jaar nog altijd okay zijn? Lezend op het internet gaan ze allemaal stuk...
M'n ervaring is dat PC's die erg warm werden of langdurig gebruikt zijn vaak wel duidelijk zichtbare lekke / bolle elco's hadden. Ook mijn ABIT Socket 7 bord (met 815 chipset) ging lekken.
Elco's bij warme VRM's of CPU's gingen vaak als eerste.

Misschien heb je het in verhouding kort in gebruik gehad of zit er op dit bord een betere serie / merk elco's.
Of het komt nog ;) En ze kunnen ook al minder zijn zonder te lekken. Maar zolang alles stabiel draait is dat nog geen zorg. En het is te repareren.

Borden van A-Open en ABIT kon je eigenlijk bij het openschroeven van een PC wel raden wat er mee mis was. En dat was als de Target voeding nog niet ontploft was :+

Vond net in m'n mail de link naar dit oude Tweakers artikel (2003) dat we eens als collega's hebben gedeeld:

nieuws: Lekkende condensators vaak nekslag voor moederbord

[ Voor 28% gewijzigd door BlueTooth76 op 14-12-2021 15:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Daarvoor zou je er eentje los moeten solderen, bij voorkeur eentje welke het dichts bij een warmtebron zit en een chronisch tekort aan airflow. Die worden het heetst en 'slijten' het snelst. Vervolgens doormeten met een multimeter die capaciteit kan meten. Heb zelf daarvoor een relatief goedkope Uni-T UT601 aangeschaft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Ja duidelijk, dankjulliewel. Zolang die niet crashed kijk ik wel hoe lang het goed blijft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Ik lees net wat over AT voedingen. Ouwe meuk volledig reviseren of vervangen zou ik zeggen. Ze zijn gewoon niet zo betrouwbaar meer en hebben weinig beveiligingen.

Voor alles van Pentium 3 en lager, zou ik een moderne ATX kwaliteitsvoeding pakken en zo'n Ali verloopje van ATX naar AT gebruiken. De ontbrekende -5v lijn is niet belangrijk in 99% van de computers, anders kun je die ook wel klussen met een simpel componentje. De socket A met hoge amps op de +5v rail wordt interessanter...

Mocht je zuiver AT willen om redenen: http://www.evercase.co.uk...oduct/category&path=59_83
Splinternieuw geproduceerd volgens oude standaarden.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/apGx7OTjj0Pj7URU2oiorqm9_HQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2NCCAurZ7wgmdhoieWcE3VHt.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag weer iets bijzonders mogen ontvangen. Een gigabyte GA-6BDXU moederbord met daarop twee keer P2-350.
Die grote kaart is een Promise SX6000 met 128MB erop.
Daarbij zit er een AWE64 Gold in.
En een Viper V770.

Weet niet of ik deze via MP eigenlijk van een tweaker heb gekocht maar ik ben er blij mee.

Het geheel zit in een Aopen HX45 kast en het weegt dus als lood zo zwaar allemaal.

Edit:
Gisteren heb ik deze mogen verwelkomen. Dit wordt een projectje om deze 486 volledig op SCSI te zetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vEYWIWRZWGTd9lzELMW5ao1n3Q4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yKt3Ynvd9cC6itPhVACza73Q.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door MaNdM op 16-12-2021 16:48 ]

To be determined...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:13

sapphire

Die-hard pruts0r

Pas geleden met opruimen weer wat leuks gevonden/gered van de stort.

2x Pentium Pro 200Mhz 512KB's :)
Wat een bakbeesten zeg die CPU's vergeleken met de huidige CPU's, alleen al een plaatje om te zien met die goudkleurige heatspreaders O+

En 4x32MB fast page geheugen, dit heb ik vanavond getest in mijn oude Pentium MMX bakje maar helaas komt 1 bankje de geheugen test niet door :( Ik twijfel of het door oxidatie op de contacten komt of dat de IC's gewoon gaar zijn.
Bordje is het iig niet want die werkt gewoon perfect met 128MB fastpage.

Met beide kan ik eigenlijk weinig want heb geen bord voor de Pentium's en genoeg geheugen voor mijn MMX maar sowieso zonde om weg te laten gooien vond ik!

Gabriël AM5

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

sapphire schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:24:
Pas geleden met opruimen weer wat leuks gevonden/gered van de stort.

2x Pentium Pro 200Mhz 512KB's :)
Wat een bakbeesten zeg die CPU's vergeleken met de huidige CPU's, alleen al een plaatje om te zien met die goudkleurige heatspreaders O+
Zou die goudkleur enkel de kleur zijn, of is dit kleurtje de reden waarom de Ppro zo geliefd is voor een salpeterzuurbadje? Any way: mooie aanwinst! Ik mocht willen dat ik zo iets moois vond :D Mijn Ppro systeem heeft maar één CPU en 2 sockets.
Met beide kan ik eigenlijk weinig want heb geen bord voor de Pentium's en genoeg geheugen voor mijn MMX maar sowieso zonde om weg te laten gooien vond ik!
Weggooien is inderdaad zonde. In het slechtste geval verkoop je ze door aan een liefhebber ;)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

MaNdM schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:08:
[Afbeelding]

Vandaag weer iets bijzonders mogen ontvangen. Een gigabyte GA-6BDXU moederbord met daarom twee keer P2-350.
Die grote kaart is een Promise SX6000 met 128MB erop.
Daarbij zit er een AWE64 Gold in.
En een Viper V770.

Weet niet of ik deze via MP eigenlijk van een tweaker heb gekocht maar ik ben er blij mee.

Het geheel zit in een Aopen HX45 kast en het weegt dus als lood zo zwaar allemaal.

Edit:
Gisteren heb ik deze mogen verwelkomen. Dit wordt een projectje om deze 486 volledig op SCSI te zetten.
[Afbeelding]
Volgens mij ken ik de oorsprong van die dual p2, van iemand die ik weer ken :P
Kleine wereld ook, met dat ouwe spul

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

O-)
Goed om te zien dat de PC het transport overleefd heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

PD2JK schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:16:
[...]

O-)
Goed om te zien dat de PC het transport overleefd heeft.
Was jij het ja? hahaha

To be determined...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mooi spul. Ik doe mee :P

Vandaag op m'n werk gescoord:
Afbeeldingslocatie: https://www.vogons.org/download/file.php?id=125827&mode=view
Afbeeldingslocatie: https://www.vogons.org/download/file.php?id=125828&mode=view

We zijn gestopt met MPEG2-broadcast, dus systemen die geen MPEG4 of hoger kunnen zijn niet meer bruikbaar. Deze MPEG-tester met Asus CUV4X-DLS, P3-800EB, 512MB PC133, Matrox G450, paar U160 SCSI HDDs en een slot-loader DVD mogen meenemen :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

🎶Daar, moet, een, procje in...🎶

Mooie bak, Pioneer/Sony slot-ins. :9

edit:
De Highscreen ga ik in originele staat herstellen, dus met trage, doch iconische Bigfoot en middelmatige AD1816AJS ruisbak van een geluidskaart. Aan de onderzijde van de behuizing zit gelukkig een sticker met VA-502, en dus geschiede is gisteren de FIC binnengekomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_xCqF8DMNSLftK-RIS94nj5Zmts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OnZSVyXRtOwAFzfjYpmNcKFj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 83% gewijzigd door PD2JK op 17-12-2021 08:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soedesh
  • Laatst online: 13-09 01:49
Waterbeesje schreef op woensdag 15 december 2021 @ 10:21:
Ik lees net wat over AT voedingen. Ouwe meuk volledig reviseren of vervangen zou ik zeggen. Ze zijn gewoon niet zo betrouwbaar meer en hebben weinig beveiligingen.

Voor alles van Pentium 3 en lager, zou ik een moderne ATX kwaliteitsvoeding pakken en zo'n Ali verloopje van ATX naar AT gebruiken. De ontbrekende -5v lijn is niet belangrijk in 99% van de computers, anders kun je die ook wel klussen met een simpel componentje. De socket A met hoge amps op de +5v rail wordt interessanter...

Mocht je zuiver AT willen om redenen: http://www.evercase.co.uk...oduct/category&path=59_83
Splinternieuw geproduceerd volgens oude standaarden.
Goede tip hoor die nieuwe AT voedingen!
Heeft iemand hier ze al in gebruik en of ervaring ermee? Ik hoop eigenlijk dat deze nieuwe voedingen net zo stil zijn als een moderne ATX voeding, want de AT voedingen van vroeger waren over het algemeen best luidruchtig. In combinatie met een Compact Flash kaartje in plaats van een (luidruchtige) oude IDE schijf hoop ik dat ik dan eindelijk een stille retro/vintage PC te maken (de heilige graal waar ik al meer dan 25 jaar terug naar op zoek was! ;-)).
Ik was inmiddels ook al op de hoogte van onderstaande oplossing, maar denk dat de 'nieuwe' AT voedingen van de merken FSP (Fortron Source Power) en Seventeam nóg betere oplossing zijn. Zijn er nog andere merken die nieuwe AT voedingen aanbieden?
De oplossing met een verloopkabeltje waar @InjecTioN al over schreef hebben niet mijn voorkeur, omdat ik toch problemen voorzie met mijn (zeer uitgebreide) collectie ISA geluidskaarten en nog wat ander (exotisch) ISA spul. Ik wil dat niet riskeren met zo'n kabeltje van Ali Express.

https://x86.fr/atx2at-smart-converter/

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frapex
  • Laatst online: 19:38

frapex

got r00t

Toch even een kritische noot bij de "AT" voedingen die hierboven genoemd worden. Als je goed kijkt zie je dat er aan de hoofdschakelaar twee dunne draden zitten (PS_ON en GND). Bij een echte AT voeding stroomt er 230V door de tweepolige schakelaar. Dit zijn dus gewoon ATX voedingen met wat AT kabels die passen op een AT moederbord ;). Ook heb ik nog nooit een AT voeding gezien met een 4-pin ATX P4 12V connector en een SATA power connector :+.

Naar mijn mening kan je net zo goed een kwalitatieve (tweedehands) ATX voeding pakken, eventueel met -5V, samen met een ATX naar AT verloop. Ben je ook nog eens een heel stuk goedkoper uit.

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soedesh
  • Laatst online: 13-09 01:49
@frapex Bij nader inzien lijken mij dit ook omgebouwde ATX voedingen. Wel met 5V zo te zien. Wie wat moeite doet kan ze met een converter kabeltje idd zelf produceren. Wie voor gemak kiest (en geen originele AT voedingen heeft) kan ze wel kopen denk ik. Van iemand die er al ervaring mee heeft hoor ik graag een review. Ook van de geavanceerdere convertor waarvan ik een link plaatste hoor ik graag meer. Tot ik meer weet gebruik ik maar de (lawaaierige) echte AT voedingen.
Bij de omschrijving van zowel de FSP als de Seventeam staat overigens ook:
"This PSU is not an original AT PSU, it is a modified ATX PSU with AT specifications."

[ Voor 17% gewijzigd door soedesh op 19-12-2021 19:48 ]

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Toch heb ik liever een af fabriek FSP met garantie dan een tweedehands ATX met een convertertje van de Ali ;)
Zeker voor dat geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Voor de SCSI fanaten zag ik nog wat grappigs voorbij komen op Marktplaats:

https://www.marktplaats.n...751339036-raid-scsi-kaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

The Eagle schreef op zondag 19 december 2021 @ 11:19:
Toch heb ik liever een af fabriek FSP met garantie dan een tweedehands ATX met een convertertje van de Ali ;)
Zeker voor dat geld.
FSP heeft inderdaad een zeer goede naam. Seventeam heeft trouwens ook altijd erg goede voedingen gehad, een van de weinige AT voedingen die ik in gebruik heb is een Seventeam, stabiele en mooie voltages onder wat belasting en waar ik dus ook vertrouwen in heb :) Dat er intern waar meer de draadjes is gejongleerd en er wat"fratsen" zijn uitgehaald voor de power switch is bijzaak.
Als je de originele AT schakelaar gebruikt zou dit gewoon moeten werken: ik durf er op te gokken dat dit gewoon de "power good" is die wordt verstuurd naar de ATX grondplaat.

Met de nieuwe van Evergreen heb ik geen ervaring...

[ Voor 3% gewijzigd door Waterbeesje op 19-12-2021 20:00 ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik ben iig blij te weten dat de optie van nieuw er is. Gelukkig bouwde men halverwege de jaren 90 prima voedingen. Die in mijn P200 is van 1995 en still going strong. Fingers crossed uiteraard, maar toch. Ik heb het een doorsnee ATX voeding niet zien doen en kan me de talloze topic over dode voedingen in de jaren 00 nog goed herinneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Petuhr
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:21

Petuhr

FreeBSD

Iemand hier interesse in een modem?
Ligt hier in de weg, en gaat anders de bak in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HxtUdHCiE2Kl0ADdTf9YYGNdhCk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z4Xy4IrpaQ1xfR1xyf2WZtk7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X8yx5ZqyioayQz5EnvRw2cO6sf8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wW6GgO7zay1MKbZef7q8Odqf.jpg?f=fotoalbum_large

Zelf op het moment bezig om m’n eigen eerste pc weer samen te stellen.
Heb er nog spijt van dat ik hem weggedaan heb ooit..
Moederbord, CPU p200mmx ( deze had ik nog! ) en memory zijn weer aanwezig.
Vooral de kast gaat wel een uitdaging worden, kan er niet eens een afbeelding van vinden…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BlueTooth76 schreef op zondag 19 december 2021 @ 12:02:
Voor de SCSI fanaten zag ik nog wat grappigs voorbij komen op Marktplaats:

https://www.marktplaats.n...751339036-raid-scsi-kaart
Tnx voort ip. Komt als het goed is een dezer dagen mijn kant op :P

Zinnig? Nee. Maar kan vast in een van m'n overkill SCSI bakken. Heb per slot van rekening van de week weer twee U160 drives erbij in dat Tektronix-systeem.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

De Highscreen AT maar weer in originele staat gebracht, ik heb alleen nog ruzie met de AD1816AJS geluidskaart, die wil niet gedetecteerd worden in Windows 95. Binnenkort maar eens in puur DOS proberen. Dan dmv unisound? Ook iets over gelezen. De Aztech met OPL3 doet het immers wel, dus misschien kapot...

De ECS SI5PI set met P60 inmiddels op MP gezet. Eens kijken of ik er spijt van krijg, maar soms moet er gewoon opgeruimd worden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Ik ga in een 486 een Adaptec aha 1542cf/1540cf scsi controller plaatsen om daarmee een CD-ROM drive te kunnen gebruiken. Nu heb ik geen ervaring met ISA SCSI controllers op zulke oude hardware dus heeft iemand alvast tips en aandachtspunten die ik mee moet nemen als ik er aan ga beginnen?

In een aller eerste snelle test zag ik bijvoorbeeld de SCSI bios niet voorbij komen terwijl ik die wel verwacht.

To be determined...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Misschien is de SCSI BIOS uitgeschakeld middels de dipswitches;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ojc1E11EXkNgMDmnaI8t5ZJrJE0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MPmCpF02uIT8COBd7lgffFbm.png?f=user_large

(E)EPROM's zijn wel aanwezig? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HStyles
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-04 12:44
[Afbeelding]

Edit:
[Afbeelding]
Mag ik de voorkant van de kast eens zien? De binnenkant van de kast komt mij namelijk bekend voor. Ooit hebben mijn ouders namelijk een P2 233mhz via werk gekocht met precies zo'n binnenkant. Hier zat geloof ik 64MB geheugen in met een AWE64 geluidskaart en een Matrox Millennium II videokaart.
Pagina: 1 ... 18 ... 88 Laatste