Na veel te lang zoeken heb ik nu dan toch eindelijk een
V&A gevraagd: 486 interposer met voltage converter / regulator weten te regelen!

my precious

. Na inspectie, want je weet maar nooit, nog wel een
balletje tin tussen twee lagen van de interposer weggetikt. Het zal maar losraken en ergens kortsluiting veroorzaken

.
Inmiddels is de 486 interposer voorzien van de AMD Am5x86-P75 (AMD-X5-133ADZ) processor die ik al jaren in een doosje bewaard heb, maar nooit meer heb kunnen gebruiken wegens ongeschikt moederbord (alleen 5V). Na al die jaren doet de processor het gelukkig nog, hoera!
Uiteraard flink aan het benchmarken en fine-tunen geslagen natuurlijk

, eerst op 133Mhz (4x33MHz), daarna op 120MHz (3x40MHz), 150MHz (3x50MHz), 160MHz (4x40MHz) en 200MHz (4x50MHz). En natuurlijk de grens opgezocht wat betreft instellingen (FSB, external cache read burst, wait states, et cetera).
Op 200 Mhz helaas geen post

. Op 160 MHz loopt het systeem redelijk stabiel, alleen het spel Doom loopt binnen een minuut onder luid protest vast: constant gepiep, gevolgd door slow motion en een crash

. L1 cache die het niet meer bijhoudt wellicht

. Bij een cold boot komt de Doom benchmark iets verder; heel komisch om te zien dat de speler zich spontaan elders in het level bevindt, tegen muren begint op te lopen en in het rond begint te schieten

. Jammer, want Quake doet het prima. Iets hoger processor voltage vereist wellicht

.
Maar 10MHz minder is helemaal prima, want 150 MHz met 50MHz FSB is veel leuker

. Best uitzonderlijk dat het systeem stabiel draait met twee VLB kaarten, de marges zijn echt minimaal. In het begin had ik last van instabiliteit wat gelukkig verdween na het nog beter aandrukken van de SRAM chips (external cache). En de chips zaten er toch echt goed in, alleen nog een klein beetje speling zodat ik ze er nog wel makkelijk uit kon halen (nu niet meer dus

).
En ondanks de 1ws (wait state) voor de external cache en het DRAM, is de external cache en het DRAM toch sneller met een 50MHz FSB (L2: 46,29MB/s, DRAM: 30,51MB/s) dan met een 40MHz FSB (L2: 40,41MB/s, DRAM: 28,97MB/s). Mogelijk laat het ontwerp van het moederbord een strakkere instelling niet toe, want de processor zit een heel eind van de external cache en het geheugen vandaan. Ook vind ik het vreemd dat de BIOS instelling voor de Video BIOS Shadow RAM op "Into-486" (L1 cache) of "Disabled" moet staan (alleen C400-C7FF segment, C000-C3FF maakt niet uit), anders zorgen VGA BIOS gerelateerde instructies voor instabiliteit; dan loopt bijvoorbeeld 3DBench af en toe bij het beginschem vast, maar nooit tijdens de benchmark. Alsof de ingestelde wait state genegeerd wordt

.
Aangezien ik alle benchmark resultaten bewaard heb zie ik wel dat de
bottleneck niet zozeer bij de processor ligt, maar meer bij de UM82C491 chipset, deze kan zich simpelweg niet meten met de latere 486 chipsets. De geheugenbandbreedte blijft praktisch gelijk in vergelijking met een AMD 486DX2-66 geklokt op 80MHz (2x40MHz) en een AMD Am5x86-P75 (AMD-X5-133ADZ) geklokt op 160MHz (4x40MHz). De Doom benchmark is slechts 11fps sneller (80MHz: 31,17fps, 150MHz: 42,80fps).
Ik denk dat alle mogelijke upgrades inmiddels wel zijn doorgevoerd

. Lang geleden zat het moederbord, met een 486SX-25MHz processor met slechts 1MB geheugen en 0KB external cache, in een oude versleten computerkast. Gekocht bij Kringloopwarenhuis Het Goed omdat ik een floppy drive nodig had. En nu is het moederbord voorzien van een AMD Am5x86-P75 (AMD-X5-133ADZ) processor met 64MB geheugen, 256KB external cache, een extra 72-pin SIMM socket en een snellere AMI BIOS.
Nice 
.
Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)