Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 17 ... 88 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:03

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

BlueTooth76 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:15:
Voor de komende winter staat het restaureren van m'n IBM 5150 op het programma.

De voeding is "geploft" dus daar zal wat gesoldeerd moeten worden.
Verder is het apparaat nog best netjes voor z'n leeftijd.

Wat bijzonder is, is de externe harde schijf (waar de IBM gewoon van kan opstarten), dat is echt een uniek exemplaar (met ingebouwde tapedrive om back-ups te maken).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Van de harde schijf wil ik een image maken (ze hebben niet het eeuwige leven), er stond nog wat software op die ik niet eerder ben tegen gekomen, hopelijk kan ik iets doen met een XT-IDE kaart met een CF-kaartje er in om de data veilig te stellen.
Leuk project! Wanneer die geploft is met een flinke stank (en wellicht wat rook), dan verwacht ik dat de RIFA filter condensator(s) geploft zijn. Je kan eventueel zonder, maar het is een stuk netter om vervanging van bijvoorbeeld Panasonic erin te zetten (niet nog een keer RIFA).

Die TEAC HDD/Tape-drive is wel erg cool ja! Die kopie-slag doet het dus ook zonder de computer aan te sluiten?

Ik verwacht overigens dat je zonder problemen een XT-IDE zou moeten kunnen gebruiken. Wel even opletten dat je het juiste memory address gebruikt voor de drive (controller) en de XT-IDE -kaart. Ze kunnen elkaar relatief gemakkelijk in de weg zitten wanneer je ze beide hetzelfde adres geeft. :) (maar dat mag al wel duidelijk zijn!)

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:13

BlueTooth76

Let the sun shine!

InjecTioN schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:26:
[...]

Leuk project! Wanneer die geploft is met een flinke stank (en wellicht wat rook), dan verwacht ik dat de RIFA filter condensator(s) geploft zijn. Je kan eventueel zonder, maar het is een stuk netter om vervanging van bijvoorbeeld Panasonic erin te zetten (niet nog een keer RIFA).

Die TEAC HDD/Tape-drive is wel erg cool ja! Die kopie-slag doet het dus ook zonder de computer aan te sluiten?

Ik verwacht overigens dat je zonder problemen een XT-IDE zou moeten kunnen gebruiken. Wel even opletten dat je het juiste memory address gebruikt voor de drive (controller) en de XT-IDE -kaart. Ze kunnen elkaar relatief gemakkelijk in de weg zitten wanneer je ze beide hetzelfde adres geeft. :) (maar dat mag al wel duidelijk zijn!)
Ja, ik moet even kijken wat er voor in de plek moet komen. Het was inderdaad een droge klap en daarna flink wat stinkende rook.

Ik verwacht dat die back-up functie ook werkt als de PC uit staat, niet getest. Heb er wel bandjes voor (lijken op gewone cassettebandjes maar dan net met wat andere uitsparingen).

XT-IDE heb ik inderdaad al eens aan de gang gekregen op andere borden, heb ook diverse varianten dus heb wat opties als er iets niet wil :)

Hopelijk kan ik in het voorjaar een goed werkende PC tonen hier :)

(in de praktijk komen er altijd weer dingen tussendoor)

Heb ook nog een Apple IIc liggen waarvan de monitor rooksignalen heeft gegeven. Ook die staat nog op het programma om gerepareerd te worden. Hij is voor z'n leeftijd niet heel erg vergeeld, de vorige eigenaar had hem wel op een bureau staan maar dan altijd met de originele hoes er overheen. Heb er ook nog diverse bakken met software bij, dat wordt nog een heel avontuur :+

Ben voor de hobby toch wel blij met de PIII / P2B combi die ik dit jaar gebouwd heb, je hebt eigenlijk het beste van alles:
- ISA, PCI en AGP sloten
- vlotte CPU voor alle 80's en 90's software
- nog redelijk goed verkrijgbaar dus niet de "hoofdprijs" als je wat zoekt
- Windows 95 / 98 draaien er beiden prima op
- USB
- CR2032 batterijen en geen lekkende accu's
- ELCO's zijn nog van prima kwaliteit
- oude CHS harddisks zijn er nog op uit te lezen (lukt met USB naar IDE meestal niet meer)
- ATX form-factor en voeding (liefst met een wat pittige 5 volt rail)

Heb nog een flink stapeltje ASUS P2B / P3B borden in verschillende uitvoeringen dus kan nog wel even vooruit. Geheugen en CPU's ook nog voldoende.

[ Voor 26% gewijzigd door BlueTooth76 op 19-10-2021 14:42 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Coppertop
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Vandaag kwam de postbode met een upgrade voor de Dual Pentium Pro. Dit is een wereld van verschil in Windows 2000 :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CqHNxneSoPuwUHv0Udj73fj4aCU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D3c7Gpt9149ReFrm8aItF4r1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wkpKrMZyhwI8dfB4_-kXtf5cxcI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mxPzM5z6mluxuRyve4GLqHgp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:10

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Heerlijk systeem moet dat zijn @Coppertop

Hoe stil zijn die Silent 5 fans bij jou? In mijn Pentium 60 zit er ook eentje maar naar verloop van tijd gaan de rpm's omhoog en dan is ie alles behalve silent :+

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coppertop
  • Niet online
PD2JK schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 16:24:
Heerlijk systeem moet dat zijn @Coppertop

Hoe stil zijn die Silent 5 fans bij jou? In mijn Pentium 60 zit er ook eentje maar naar verloop van tijd gaan de rpm's omhoog en dan is ie alles behalve silent :+
Hm, ik heb ook een lawaaiige SCSI disk en een lawaaiige PSU fan in dit systeem. Ik hoor de RPM's niet omhoog gaan van deze twee. Het ding maakt dus sowieso veel herrie... :) Waarom gaan bij jou de RPM omhoog?

Het is een mooi systeem inderdaad, valt voor mij nu nog alleen een beetje in niemandsland qua software. Wat doe je nou eigenlijk met zo'n ding haha :) Gelukkig is de hardware geweldig.

USB lijkt niet te werken, en via Google las ik ergens dat USB en SMP niet samen werken op dit bord/chipset... helaas (http://redefine.dyndns.or...010/07/intel-pr440fx.html).

EDIT: op dit moment gebruik ik een Asus V3000 (Riva 128) als videokaart. Ik twijfel nog wat een goede kaart zou zijn voor dit systeem.

[ Voor 9% gewijzigd door Coppertop op 19-10-2021 17:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:11
@Coppertop Een GeForce2 MX of een Matrox G400/450/550 Dualhead zodat je twee monitoren kunt gebruiken?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coppertop
  • Niet online
NitroX infinity schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 17:27:
@Coppertop Een GeForce2 MX of een Matrox G400/450/550 Dualhead zodat je twee monitoren kunt gebruiken?
Functioneel gezien beiden prima kaarten, vind ik, maar ik probeer het voor zover mogelijk periode correct te houden, zo ongeveer tussen 1995 en 1998.

Wel:
- Matrox Mystique of G200
- nVidia Riva 128 of TNT
- ATi Rage (meh)
- Rendition Verite

Niet:
- GeForce256 (te nieuw en niet helemaal van toepassing vind ik)
- Voodoo (nvt, gaming is niet echt het doel)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Coppertop schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 20:26:
[...]

Functioneel gezien beiden prima kaarten, vind ik, maar ik probeer het voor zover mogelijk periode correct te houden, zo ongeveer tussen 1995 en 1998.

Wel:
- nVidia Riva 128 of TNT
- ATi Rage (meh)
- Rendition Verite

Niet:
Gezien het een dual PPro is, allicht kijken naar een (semi)-pro GL kaart, iets met GLint of Permedia 1?

Of als je exotisch wilt, iets van Number Nine, bijvoorbeeld een Ticket to Ride :7

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coppertop
  • Niet online
dion_b schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 00:22:
[...]

Gezien het een dual PPro is, allicht kijken naar een (semi)-pro GL kaart, iets met GLint of Permedia 1?

Of als je exotisch wilt, iets van Number Nine, bijvoorbeeld een Ticket to Ride :7
Ik moet eens kijken wat ik heb in die hoek, het zou wel een leuke oplossing zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:26

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Coppertop schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 20:26:
[...]

Wel:
- nVidia Riva 128 of TNT
- ATi Rage (meh)
- Rendition Verite

Niet:
Die Matrox kaartjes zijn erg leuk! Als ik me niet vergis, gaan de G200s ook met zijn tweeën in een systeem voor dual head :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coppertop
  • Niet online
Waterbeesje schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:01:
[...]

Die Matrox kaartjes zijn erg leuk! Als ik me niet vergis, gaan de G200s ook met zijn tweeën in een systeem voor dual head :)
Echt? Dat zou ook een leuke zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

In categorie dualhead: Appian Jeronimo - reeks. Oudere hebben Cirrus Logic chips, nieuwere hebben Permedia erop.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Coppertop schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:28:
[...]

Echt? Dat zou ook een leuke zijn.
volgens mij is dat precies hoe het in mijn eigen ppro systeem werkt!
Ik heb er ook een, met onboard Matrox EN een PCI kaart met precies dezelfde chip er in, origineel zo. Alleen de software nog niet goed geinstalleerd... dus dat moet ik nog zien. Maar lijkt me niet dat ze dat zomaar doen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 01:49
Ik weet niet of dit het juiste forum is, maar ik ben me momenteel aan het oriënteren op virtualisatie software welke ik zou kunnen draaien op een oude Android tablet (met daarop Kitkat 4.4).
Ik wil het liefst Windows server 2003 erop te draaien of anders minimaal Windows 2000 server en wellicht zelfs Windows NT 4 Server.
Ik had de vraag ook in Het grote zuinige server topic kunnen stellen, maar denk dat er hier misschien al wat mensen zijn die ervaring hebben met emulators en virtualisatiesoftware voor een Android "host".
Ik heb al versies/ports van Dosbox voorbij zien komen, maar waarschijnlijk werkt dat hooguit tot en met Windows 98.
Ook heb ik Bochs en Limbo PC emulator voorbij zien komen.
Mijn vraag is nu: welke zal het beste zijn voor mijn doel: een werkbaar (oud) Windows servertje.
Ook ben ik op zoek naar een goede en betrouwbare plek waar ik de bijbehorende APK kan downloaden?
De Google Play store is iets waar ik niet van ben gecharmeerd en zeker niet wil gebruiken (werkt ook bijna voor geen meter meer met oudere Android apparaatjes).
De tablet die ik in eerste instantie wil gebruiken is een (cheap ass Chinese) Polaroid met de volgende specs:

CPU: ATM7021 Dual Core 1,2 Ghz
Resolution: 1024x600
Storage: 8 Gb Nand flash, waarvan 4,74 Gb beschikbaar
RAM: 512 Mb DDR III (geen flauw idee of dat hetzelfde is als DDR III geheugen uit een echte PC)
Wifi
HDMI out

Specificaties van niks voor huidige begrippen, maar hopelijk wel snel genoeg voor een virtueel retro machientje.
Later wil ik wellicht een iets nieuwer Android telefoontje hiervoor gebruiken met een kleiner (of zelfs gebroken) scherm, want het Windows servertje bestuur ik toch via remote desktop!

Heb overigens op onderstaande link een betrouwbaar uitziende bron gezien die ik als eerste ga uitproberen en dat betreft dan de file genaamd imbo-android-x86-6.0.0-qemu-2.9.1.apk. Op de goedkope Polaroid tablet krijg ik een parseerfout, maar op een Galaxy S5 mini (met Android 6) lijkt het te werken

https://github.com/limboemu/limbo/releases?page=1

[ Voor 10% gewijzigd door soedesh op 23-10-2021 01:23 ]

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ik kreeg net een mail dat de NuXT v2.0 van Monotech weer beschikbaar is.

Dat is een ATX moederbord met een V20 of 8088 CPU, onboard VGA en XT-IDE.

Afbeeldingslocatie: https://d3p1abzb5u8hh4.cloudfront.net/origin/590629/profilevga.jpg

Heb er direct 2 besteld met 512MB VGA, Adlib kloon soundcard en de V20 CPU.
Heb hier nog wel wat oude CPU's liggen maar niet zeker of ze werken en op het hele bedrag is het peanuts.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

edit: sorry, dit had in mijn vorige post gekund, ik ben gewend dat aanvullingen tegenwoordig al als deelpost geplaatst worden maar blijkbaar niet als er veel tijd tussen zit? Daarnaast zit ik 95% op FOK! en daar is het allemaal niet zo strikt.

Zojuist weer wat computers van zolder gehaald.
Ik had van deze machines eigenlijk geen idee of er nog batterijen of accu's in zaten en of ze aan het lekken waren.

In de Tulip Compact 2 zat een batterijhouder met 4 alkaline batterijen die duidelijk hun beste tijd gehad hebben.
Ik heb de houder afgeknipt, daar soldeer ik wel weer eens wat nieuws op.

In de Olivetti zat (na enig zoeken) een simpel printplaatje met daarop een (niet lekkende) Lithium batterij en de PC-speaker. Ook in de 2e machine was er nog niets aan het lekken. Heb de printjes voor de zekerheid wel uit de machines gehaald, in een papier gewikkeld, vervolgens in een zakje gedaan en los in de behuizing gelegd. Daar kan ik later wel weer eens wat nieuws op solderen.

Ergens op zolder moet er nog een Compact 2 in een doos staan maar die heb ik niet direct gevonden. Mss komt daar nog een vervolg op straks.

De 3 computers. De Compact 2 heeft een V20 CPU (als ik het goed heb) en een 20MB MiniScribe MFM HDD. Die waren best betrouwbaar, is mijn ervaring.

Mijn doel is om die MFM schijven te klonen. Om het risico op rook te minimaliseren denk ik dat met de NuXT probeer als ze binnen zijn. Ik weet eigenlijk niet precies meer hoe ik aan die machines gekomen ben, misschien kan ik dat aan de hand van de data nog achterhalen.

In de Olivetti zal wss een 40MB IDE HDD zitten (niet gekeken) en een Intel 386SX 16MHz CPU.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MMdNgN4.jpg

Ziet er nog keurig uit, geen roest en het kunststof ook niet heel erg vergeeld.
Heb de machines al zo'n 20 jaar uit het zonlicht en in bananendozen dus op zich wel logisch dat ze dan niet snel verkleuren ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YV2jdXc.jpg

Gelukkig geen lekkage op het chassis:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Xds4S1P.jpg

Best een slimme oplossing, al moest ik even zoeken waar het zat:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/h9nTKtA.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door BlueTooth76 op 24-10-2021 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:05

frapex

got r00t

BlueTooth76 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 15:34:
In de Olivetti zat (na enig zoeken) een simpel printplaatje met daarop een (niet lekkende) Lithium batterij en de PC-speaker. Ook in de 2e machine was er nog niets aan het lekken. Heb de printjes voor de zekerheid wel uit de machines gehaald, in een papier gewikkeld, vervolgens in een zakje gedaan en los in de behuizing gelegd. Daar kan ik later wel weer eens wat nieuws op solderen.
[...]
In de Olivetti zal wss een 40MB IDE HDD zitten (niet gekeken) en een Intel 386SX 16MHz CPU.
Wauw, een Olivetti PCS11, werkt het beestje nog? Voor mij was het de eerste ervaring met een PC (daarvoor ZX Spectrum 48K/128K). De PCS11 die hier in huis stond is lang geleden overleden; voeding kapot. Ik heb alleen nog de 40MB HDD (sector 0 bad :/), en de diskette drive die na een paar weken stilstaan ouderdomskwaaltjes vertoont. De drive leest pas na lang aandringen weer diskettes en het ledje werkt soms wel, en soms weer niet. Maar als die het eenmaal doet, doet ie het goed :P.

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

frapex schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 16:23:
[...]

Wauw, een Olivetti PCS11, werkt het beestje nog? Voor mij was het de eerste ervaring met een PC (daarvoor ZX Spectrum 48K/128K). De PCS11 die hier in huis stond is lang geleden overleden; voeding kapot. Ik heb alleen nog de 40MB HDD (sector 0 bad :/), en de diskette drive die na een paar weken stilstaan ouderdomskwaaltjes vertoont. De drive leest pas na lang aandringen weer diskettes en het ledje werkt soms wel, en soms weer niet. Maar als die het eenmaal doet, doet ie het goed :P.
Ook de PCS11 liggen al heel lang op zolder, heb ze ooit wel eens aan de stroom gehad maar dat zal minimaal 15 jaar geleden zijn.

Als het zover komt dat ik ze op werking ga testen, dan komt hier zeker wel een foto met screenshot ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Help, wat ga ik hier mee doen?

Soms doe ik voor de lol en belachelijk laag bod op een veiling hier op t.net, dat kan uitlopen in twee dingen:
1. De veiling is over, bod te laag. Even goede vrienden, laat het gaan.
2. Veiling is over, bod geaccepteerd en dan pak ik uiteraard door en we maken het rond.

Zo ook deze keer. Ik heb nu 10 stuks firewire kaart 'gewonnen' voor een belachelijk bedrag. Maar wat doe je er mee?

Uiteraard is de logische uitleg: stop ze in computers en leg de rest in de voorraad. Maar eens in een computer... Gebruiken jullie deze nog actief? Of zit het er enkel in omdat het toen normaal was er een te vinden?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
@Waterbeesje Niet nuttige zaken zoals inbelmodem en firewire laat ik eruit, dit spul verkoop ik of gaat naar de milieustraat/kringloop want het geeft alleen maar extra troubleshoot acties met DMA/IRQ etc...

Dit soort zaken op voorraad leggen komt niks van terecht hier.

Alleen de CDrom en diskettestation zit er wel in maar dat is puur om het gat op te vullen en voor de look, heeft ook geen werkende functie hier want floppy emulator.

Filetransfer gaat hier via SD kaartjes want via LAN levert ook een gedoe op.

[ Voor 44% gewijzigd door mr_evil08 op 25-10-2021 15:06 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

Een externe HDD in combinatie met Firewire was 17-18 jaar geleden fijn, sneller en lager CPU gebruik in vergelijking met de eerste USB 2.0 interfaces. Ook had je Firewire nodig voor bepaalde digitale videocamera's. Verder kan je, met de juiste kabel, een 480mbit netwerkverbinding opzetten tussen twee computers.

Nu is Firewire volledig achterhaald dankzij snel werkende USB interfaces en 1gbit+ Ethernet. De laatste keer dat ik Firewire heb gebruikt is in 2004. Volledig achterhaald, anno nu vind ik een ouderwetse floppy drive nog nuttiger.

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Momenteel ervaar ik nogal wat issues met het PET48PN moederbord, waarbij het moederbord met een Intel 486 DX2-66 en een AM486 DX2-66 dezelfde issues ervaart.

Momenteel zit er 8x4MB (32MB) aan 30 pins geheugen op (bij gebrek aan beter). Ik heb ook ander geheugen geprobeerd, wat geen effect heeft gehad.

Alle onderdelen zijn al een keer verwisseld, waardoor ik verwacht dat het issue bij het moederbord ligt.

De symptomen:

cachechk geeft aan dat cache wel enabled is, maar het blijkbaar niet z'n werk doet. Er zou 8KB L1 cache in beide CPU's moeten zitten, naast 256KB L2 cache op het moederbord. Die cache werkt overigens wel in een ander bord. Ook geeft het aan dat de DRAM ontzettend traag is (het zijn geen artifacts op de foto, maar snel foto's maken op een scherm dat snel naar beneden scrolt :P ):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZObc5XPkWBzyO6PykZWaCqcXkgc=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/3qr69clyeGeTaafCQzmsdDGN.gif?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gY-skM264WXbDtRsdDricDGNmMQ=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/iP3o1uGBZbe8lK63s55kVX1H.gif?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UXZNiQv5ZkLllB59YqoVHM0Jx-E=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/dt2AaAZX4j84U23MTMgposq9.gif?f=fotoalbum_tile

Een 9.77, terwijl ik daar minimaal rond de 25 punten zou moeten zitten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jt6CGN-IovvPtWP6GuoT0X2uljI=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/AtXSzfnAQJVcEPXkF8L0Ocqv.gif?f=fotoalbum_large

De turbo-button geeft in real-time slechts ~2MHz verschil, wat dus zeer weinig is. Iets waarbij ik op een andere 486 aanzienlijk meer impact merk:
Turbo aan: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hkhuxqBHS7e5Ig1ZLgYSvAavOwQ=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/6cTx6kFc6jUzgQbQDmkogaU9.gif?f=fotoalbum_tileTurbo uit: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ckNkkCSrixBl5BlW67DknMbqsh4=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/Nyqt7aRp583qg1Jy8RFYar6E.gif?f=fotoalbum_tile

Dit zijn de default settings van het BIOS, waarmee de cache daadwerkelijk zou moeten werken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AwJ9nXp1nmkHjGa8SNSghlfg9uw=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/qY9zq0rBYaBnVggWPgZoM7V8.gif?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3P3GiPMo1CEX0QxAfRkT-z0pVYE=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/2o05SmybEbk70ohrMTjmwqsQ.gif?f=fotoalbum_tile

Heeft iemand een idee? Ik ben inmiddels kaal aan het worden... :+ 8)7

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 14:41:
Help, wat ga ik hier mee doen?

Soms doe ik voor de lol en belachelijk laag bod op een veiling hier op t.net, dat kan uitlopen in twee dingen:
1. De veiling is over, bod te laag. Even goede vrienden, laat het gaan.
2. Veiling is over, bod geaccepteerd en dan pak ik uiteraard door en we maken het rond.

Zo ook deze keer. Ik heb nu 10 stuks firewire kaart 'gewonnen' voor een belachelijk bedrag. Maar wat doe je er mee?

Uiteraard is de logische uitleg: stop ze in computers en leg de rest in de voorraad. Maar eens in een computer... Gebruiken jullie deze nog actief? Of zit het er enkel in omdat het toen normaal was er een te vinden?
Ik gebruik m'n firewire kaarten nog regelmatig maar dan wel PCI Express kaarten.

Aan de PC die ik gebruik voor video-editing hangt regelmatig een Canopus ADVC-110 of een (met koeling) gemodificeerde Datavideo DAC200 aan de firewire.

Voordelen:
- capturen kan met het antieke en vederlichte WinDV programma
- geluid en beeld altijd in sync
- kwaliteit is heel prima, mijn moderne capture devices doen het niet beter

Systeemeisen zijn ook niet zo heel hoog, rond 2001 deed ik dit al met een P3 800MHz (maar dan capturen vanaf MiniDV camera's)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OPIr1xL.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1gm76vU.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door BlueTooth76 op 25-10-2021 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

InjecTioN schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:10:
Momenteel ervaar ik nogal wat issues met het PET48PN moederbord, waarbij het moederbord met een Intel 486 DX2-66 en een AM486 DX2-66 dezelfde issues ervaart.

Momenteel zit er 8x4MB (32MB) aan 30 pins geheugen op (bij gebrek aan beter). Ik heb ook ander geheugen geprobeerd, wat geen effect heeft gehad.

Alle onderdelen zijn al een keer verwisseld, waardoor ik verwacht dat het issue bij het moederbord ligt.

cachechk geeft aan dat cache wel enabled is, maar het blijkbaar niet z'n werk doet. Er zou 8KB L1 cache in beide CPU's moeten zitten, naast 256KB L2 cache op het moederbord. Die cache werkt overigens wel in een ander bord. Ook geeft het aan dat de DRAM ontzettend traag is (het zijn geen artifacts op de foto, maar snel foto's maken op een scherm dat snel naar beneden scrolt :P ):
Zet in de BIOS eens "External Cache Memory" op Disabled en vergelijk dat met het eerdere cachechk resultaat. Overigens laat Speedsys ook heel mooi zien of je cache werkt of niet (maar dan moet je dus wel even de extended memory test afwachten).

Verder kan je "Cachable Region" nog op 32MB zetten omdat je minder dan 64MB geheugen hebt. De 17MB/sec voor het geheugen zit aan de lage kant (vroege chipset), maar is vergelijkbaar met mijn moederbord (standaard BIOS).
[...]
[...]
De turbo-button geeft in real-time slechts ~2MHz verschil, wat dus zeer weinig is. Iets waarbij ik op een andere 486 aanzienlijk meer impact merk:
Kijk ook eens in de BIOS, daar waar je de tijd/datum instelt, of de seconden netjes voorbij tikken, en niet blijven hangen. Als de klok (af en toe) stilstaat dan kan het iets te maken hebben met het kristal (realtime clock generator) dat zijn werk niet goed doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-09 19:13
Waterbeesje schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 14:41:
Ik heb nogal wat kasten met een firewire aansluiting op de voorkant of in een front bracket. Dan maak ik er wel zaak van dat er ook een signaal op die connector komt te staan.

Maar gebruiken ... nee. Ik heb één FW device in huis en dat is een digicam. De filmpjes van mijn peuters heb ik daar allang afgehaald en op mijn NAS gezet. De peuters doen eindexamen of studeren ondertussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coppertop
  • Niet online
Wat een cool bord :)

Ik vond deze post op Vogons, ik denk dat je daar wel wat mee kan vergelijken. Je kan in ieder geval met Amisetup voor memory timings :)

https://www.vogons.org/viewtopic.php?f=25&t=63870
<snip>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

De symptomen:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]

Turbo aan: [Afbeelding]Turbo uit: [Afbeelding]

Dit zijn de default settings van het BIOS, waarmee de cache daadwerkelijk zou moeten werken:
[Afbeelding][Afbeelding]

Long shot. Zet de hidden refresh eens uit, misschien helpt dat?

Probeer het moederbord eens in te stellen op 128kB cache en pak de nodige cache chips er af. Misschien is dat het probleem?
Met een kapotte chip zal de rest mogelijk ook niks doen als het de boel niet laat vast lopen.

De symptomen duiden erg op die van geen cache gevonden. Weet je zeker dat de cache aansturing echt is?
PC Chips had de beruchte 'fake cahce' borden die "cache enabled" meldden via bios, en op het bord waren dode stukken plastic met pinnetjes gemonteerd. Qua snelheid was dat niet best natuurlijk, frauduleus en oplichterij. PC Chips was helaas niet de enige die dat deed. Als jouw bios dat dus ook doet, zal het systeem nooit cache aanspreken. Een andere bios misschien wel?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:50

MaNdM

1000-dingen-doekje

MaNdM schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 12:44:
Ik ben fan van Pentium Pro en eindelijk heb ik hem. Een dual PPro bord. In dit geval voorzien van twee 512k 200MHz CPU’s.
[Afbeelding]
Ik ben happy.

Nu nog een mooie passende case regelen.
Ja dat valt nog niet mee merk ik. Dit moederbord is wel erg hoog. In een ATX kast past deze zelfs niet. Het zal dus denk ik toch een bigtower moeten worden of iets van die omvang. Iemand een idee?

Of iets beschikbaar…

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coppertop
  • Niet online
MaNdM schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 20:51:
[...]

Ja dat valt nog niet mee merk ik. Dit moederbord is wel erg hoog. In een ATX kast past deze zelfs niet. Het zal dus denk ik toch een bigtower moeten worden of iets van die omvang. Iemand een idee?

Of iets beschikbaar…
Het bord lijkt kleiner dan een Full AT, maar zeker groter dan Baby AT. Denk dat je aan een Full AT kast vast zit...

Zal eens in de kast kijken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Coppertop schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 21:47:
[...]

Het bord lijkt kleiner dan een Full AT, maar zeker groter dan Baby AT. Denk dat je aan een Full AT kast vast zit...

Zal eens in de kast kijken...
Klopt. Hij zit er tussenin en is 330mm x 218mm

To be determined...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:11:
[...]

PC Chips had de beruchte 'fake cahce' borden die "cache enabled" meldden via bios, en op het bord waren dode stukken plastic met pinnetjes gemonteerd. Qua snelheid was dat niet best natuurlijk, frauduleus en oplichterij. PC Chips was helaas niet de enige die dat deed. Als jouw bios dat dus ook doet, zal het systeem nooit cache aanspreken. Een andere bios misschien wel?
Moederborden met "fake cache" herinner ik me nog wel. De chips waren leeg en de traces op het mainboard liepen nergens naar toe :+

Edit: vond dit (niet al te scherpe) plaatje waar je met wat moeite kan zien dat de traces nergens heen lopen:
https://i.imgur.com/ov3TVLj.jpg

Volgens mij heb ik het computerblad nog wel waar het in beschreven stond, destijds.
Als ik het ooit tegenkom post ik het hier ;)

-------------------------------------------------------

Update:

In mijn zoektocht ben ik in ieder geval 1 blad tegengekomen (PCM - november 1995).
De scans staan hier:

Pagina 40: https://i.imgur.com/dEhxGY1.jpg

Pagina 41: https://i.imgur.com/tk30cxr.jpg

Pagina 42: https://i.imgur.com/xyApKxk.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door BlueTooth76 op 29-10-2021 12:29 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

Na veel te lang zoeken heb ik nu dan toch eindelijk een V&A gevraagd: 486 interposer met voltage converter / regulator weten te regelen! <3 my precious <3. Na inspectie, want je weet maar nooit, nog wel een balletje tin tussen twee lagen van de interposer weggetikt. Het zal maar losraken en ergens kortsluiting veroorzaken :S.

Inmiddels is de 486 interposer voorzien van de AMD Am5x86-P75 (AMD-X5-133ADZ) processor die ik al jaren in een doosje bewaard heb, maar nooit meer heb kunnen gebruiken wegens ongeschikt moederbord (alleen 5V). Na al die jaren doet de processor het gelukkig nog, hoera!

Uiteraard flink aan het benchmarken en fine-tunen geslagen natuurlijk :9, eerst op 133Mhz (4x33MHz), daarna op 120MHz (3x40MHz), 150MHz (3x50MHz), 160MHz (4x40MHz) en 200MHz (4x50MHz). En natuurlijk de grens opgezocht wat betreft instellingen (FSB, external cache read burst, wait states, et cetera).

Op 200 Mhz helaas geen post :N. Op 160 MHz loopt het systeem redelijk stabiel, alleen het spel Doom loopt binnen een minuut onder luid protest vast: constant gepiep, gevolgd door slow motion en een crash >:). L1 cache die het niet meer bijhoudt wellicht :?. Bij een cold boot komt de Doom benchmark iets verder; heel komisch om te zien dat de speler zich spontaan elders in het level bevindt, tegen muren begint op te lopen en in het rond begint te schieten 8)7. Jammer, want Quake doet het prima. Iets hoger processor voltage vereist wellicht B).

Maar 10MHz minder is helemaal prima, want 150 MHz met 50MHz FSB is veel leuker 8). Best uitzonderlijk dat het systeem stabiel draait met twee VLB kaarten, de marges zijn echt minimaal. In het begin had ik last van instabiliteit wat gelukkig verdween na het nog beter aandrukken van de SRAM chips (external cache). En de chips zaten er toch echt goed in, alleen nog een klein beetje speling zodat ik ze er nog wel makkelijk uit kon halen (nu niet meer dus :P).

En ondanks de 1ws (wait state) voor de external cache en het DRAM, is de external cache en het DRAM toch sneller met een 50MHz FSB (L2: 46,29MB/s, DRAM: 30,51MB/s) dan met een 40MHz FSB (L2: 40,41MB/s, DRAM: 28,97MB/s). Mogelijk laat het ontwerp van het moederbord een strakkere instelling niet toe, want de processor zit een heel eind van de external cache en het geheugen vandaan. Ook vind ik het vreemd dat de BIOS instelling voor de Video BIOS Shadow RAM op "Into-486" (L1 cache) of "Disabled" moet staan (alleen C400-C7FF segment, C000-C3FF maakt niet uit), anders zorgen VGA BIOS gerelateerde instructies voor instabiliteit; dan loopt bijvoorbeeld 3DBench af en toe bij het beginschem vast, maar nooit tijdens de benchmark. Alsof de ingestelde wait state genegeerd wordt :?.

Aangezien ik alle benchmark resultaten bewaard heb zie ik wel dat de bottleneck niet zozeer bij de processor ligt, maar meer bij de UM82C491 chipset, deze kan zich simpelweg niet meten met de latere 486 chipsets. De geheugenbandbreedte blijft praktisch gelijk in vergelijking met een AMD 486DX2-66 geklokt op 80MHz (2x40MHz) en een AMD Am5x86-P75 (AMD-X5-133ADZ) geklokt op 160MHz (4x40MHz). De Doom benchmark is slechts 11fps sneller (80MHz: 31,17fps, 150MHz: 42,80fps).

Ik denk dat alle mogelijke upgrades inmiddels wel zijn doorgevoerd :9~. Lang geleden zat het moederbord, met een 486SX-25MHz processor met slechts 1MB geheugen en 0KB external cache, in een oude versleten computerkast. Gekocht bij Kringloopwarenhuis Het Goed omdat ik een floppy drive nodig had. En nu is het moederbord voorzien van een AMD Am5x86-P75 (AMD-X5-133ADZ) processor met 64MB geheugen, 256KB external cache, een extra 72-pin SIMM socket en een snellere AMI BIOS. Nice :7.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Heel nice!

Ik heb een paar jaar met een 5x86 133@160MHz gedraaid tot ik op een Cyrix PR150+ (@200+) overstapte.

Leuk om te horen dat het draait :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

BlueTooth76 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 23:41:
[...]
Moederborden met "fake cache" herinner ik me nog wel. De chips waren leeg en de traces op het mainboard liepen nergens naar toe :+
Tijdje terug nog een dummy/fake DIP-28 SRAM chip van AliExpress als adapter gebruikt om een SOJ-28 12ns SRAM chip als tag RAM op mijn 486 moederbord te plaatsen. Wat een priegelwerk, 28 draadjes solderen. Je moet er echt wat voor over hebben om anno nu nog echt 12ns SRAM op een 486 moederbord in te zetten :').

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

frapex schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 18:20:
[...]

Tijdje terug nog een dummy/fake DIP-28 SRAM chip van AliExpress als adapter gebruikt om een SOJ-28 12ns SRAM chip als tag RAM op mijn 486 moederbord te plaatsen. Wat een priegelwerk, 28 draadjes solderen. Je moet er echt wat voor over hebben om anno nu nog echt 12ns SRAM op een 486 moederbord in te zetten :').
Het lijkt me wel eens wat om ooit een 486 bord geheel te voorzien van ZIF sockets :P
Is even wat werk maar het swapt daarna wel makkelijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

frapex schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 18:20:
[...]

Pics or it didn’t happen! :+

Oh en specs plz!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Wel jammer dat er nog geen fabrikant met een retro look "IBM 5150" ATX behuizing is gekomen.
Ik zou er zo een paar bestellen...

Heb voor m'n Pentium III build vorige jaar wel een hagelnieuwe Evercase uit de UK laten komen (en nog 1 op reserve) maar dat is eigenlijk al te nieuw voor de wat oudere projecten.

3D printen is ook nog een optie misschien.

Ik heb nog wel een nette lege 5150 kast (met voeding) op zolder maar die wil ik eigenlijk mooi in takt laten, er zijn al genoeg van die kasten vernield. Weet niet hoe goed die voeding nog is, zou 'm mss ook wel kunnen omruilen voor de geplofte (maar dan wel een kans dat deze ook ploft). Eerst maar eens kijken wat er geploft is en daarnaast alle elco's controleren.

[ Voor 41% gewijzigd door BlueTooth76 op 29-10-2021 23:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

BlueTooth76 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 23:15:
Wel jammer dat er nog geen fabrikant met een retro look "IBM 5150" ATX behuizing is gekomen.
Ik zou er zo een paar bestellen...

Heb voor m'n Pentium III build vorige jaar wel een hagelnieuwe Evercase uit de UK laten komen (en nog 1 op reserve) maar dat is eigenlijk al te nieuw voor de wat oudere projecten.

3D printen is ook nog een optie misschien.

Ik heb nog wel een nette lege 5150 kast (met voeding) op zolder maar die wil ik eigenlijk mooi in takt laten, er zijn al genoeg van die kasten vernield. Weet niet hoe goed die voeding nog is, zou 'm mss ook wel kunnen omruilen voor de geplofte (maar dan wel een kans dat deze ook ploft). Eerst maar eens kijken wat er geploft is en daarnaast alle elco's controleren.
Waarschijnlijk de filter condensators. Die falen eigenlijk het vaaks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

BlueTooth76 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 19:57:
[...]
Het lijkt me wel eens wat om ooit een 486 bord geheel te voorzien van ZIF sockets :P
Is even wat werk maar het swapt daarna wel makkelijk :+
Dat heeft Adrian van het YouTube kanaal Adrian's Digital Basement gedaan met een Commodore 64 8)7.
Het lijkt me vooral handig als je aan de lopende band chips wil testen. ZIF sockets op de plaats van de cache socket gaat niet lukken, veels te weinig ruimte.
InjecTioN schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:37:
[...]
Pics or it didn’t happen! :+
Oh en specs plz!
De foto blijf ik je nog even schuldig. Voor een fatsoenlijke foto moet de SRAM chip van het bord af. Dat doe ik nu liever niet, veels te blij dat het systeem stabiel draait met een 50MHz FSB. Het gaat in ieder geval om een Utron UT61M256JC-12 SRAM chip. Van een kapot PC Chips M537 moederbord geoogst, waar ook het extra 72-pin SIMM socket (dat ik op het moederbord gesoldeerd heb) vandaan komt.

Systeem specificaties: AMD Am5x86-P75 (AMD-X5-133ADZ), ASI MB-4D33/50NR-02, 256KB cache, 64MB RAM, Cirrus Logic CL-GD5424 1MB VLB videokaart, 1,44MB 3½" FDD, 1,2MB 5¼" FDD, 512MB SSD (CF card), 16x CDROM speler.
(Een S3 Stealth 64 3000 4MB VLB videokaart past inmiddels beter bij het systeem :+)

En goed om te weten: Ultimate Hardware 2019 is vervangen door The Ultimate Retro.

[ Voor 8% gewijzigd door frapex op 30-10-2021 12:37 . Reden: The Ultimate Retro URL toegevoegd (bedankt Coppertop) ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

frapex schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 10:33:
[...]

Dat heeft Adrian van het YouTube kanaal Adrian's Digital Basement gedaan met een Commodore 64 8)7.
Het lijkt me vooral handig als je aan de lopende band chips wil testen. ZIF sockets op de plaats van de cache socket gaat niet lukken, veels te weinig ruimte.
Hij was ook degene die me het idee gaf :P

Maar dat wordt idd wel krap...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coppertop
  • Niet online
frapex schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 10:33:
[...]
<Snip>

En goed om te weten: Ultimate Hardware 2019 gaat eind december op zwart :'(. Dus als iemand nog een recente(re) BIOS image voor een retro moederbord nodig heeft dan moet je niet te lang meer wachten B). Iemand schijnt al een reïncarnatie op het Internet gezet te hebben, maar nog geen idee waar.
Het is meer een verhuizing, zie deze post en dit topic:

https://www.vogons.org/viewtopic.php?p=1012130#p1012130

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Afgelopen week heb ik een zenuw-projectje opgepakt. Wat gedoe met een A-Trend ATC1442G socket 3 moederbord.
@Vinnie zal het bord wel herkennen :)

Het bord staat netjes beschreven op UH19 dusJjumper Paradise is doorheen te komen.
https://www.win3x.org/uh19/motherboards/6729

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RdRTbC1DnYwRHmI996PXY96Q9ik=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BZxQ2dUYuYWZfssAMfbwZMu8.jpg?f=fotoalbum_medium

Intel P24D er op, 8MB ram en isa vga en i/o controller er op, bordje aangesloten, en gaan.

Bordje komen voorbij de bios, maar loopt zo vast als een huis. Na zoeken en proberen, werkt het bordje wel als L2 cache is uitgeschakeld maar niet meer L2 ingeschakeld.

Bordje op zijn kop en ja hoor: boosdoener in het vizier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NTyBBrJp3vMfwJzHLLZEB79doIQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xGOKAUXHcUA0XagjPTpwdH8T.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QAHsYPtiPjbYTquW0J5Eb-rJ1rg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UJGrUmQZWg9k7tRjytZcyEpB.jpg?f=fotoalbum_medium

Enkele sporen zijn finaal door. 4 in totaal.
Dit wordt solderen op een paar vierkante millimeter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BZ9O_LEw28oIRWJ16MEkZTdp064=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y8hdozN0G8l69V2k2tN436KU.jpg?f=fotoalbum_medium

Foto van net na het solderen. Een waar ***gepriegel met een te dikke soldeer punt, Chinese flux en een stuk draad van een verwaarloosde molex connector die ik ooit heb afgeknipt van een dode voeding.

Even met wat alcohol af gedaan daarna en tijd om het aan te sluiten.

Cache terug geprikt en hoera! "MS DOS wordt gestart" op het scherm.

En nu: slaat vast tijdens de Himem test.

Cache over prikken naar een ander bord dat goed werkt, en die doet dan ineens ook niks goeds meer.

Reserve set cache er bij, en het bord boot weer naar de command prompt met himem ingeschakeld.

Opgelost! :D

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

Waterbeesje schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:37:
[...]
Een waar ***gepriegel met een te dikke soldeer punt, Chinese flux en een stuk draad van een verwaarloosde molex connector die ik ooit heb afgeknipt van een dode voeding.
Heb je de verbinding ook zonder draadjes proberen te herstellen? Als een kras niet te breed is kan je namelijk met een beetje handigheid een soldeerbrug tussen de twee punten maken. Maar daar is het nu een beetje te laat voor wellicht :+.
Cache over prikken naar een ander bord dat goed werkt, en die doet dan ineens ook niks goeds meer.
Reserve set cache er bij, en het bord boot weer naar de command prompt met himem ingeschakeld.
En voordat je de (deels) defecte set cache chips weggooit: je kan de cache chips één voor één in de cache tag socket testen (met bijvoorbeeld Speedsys). Die chip krijgt namelijk het meeste te verduren/moet het snelst zijn (en mag van een ander merk/type zijn). Uiteraard ben ik ook benieuwd hoe de cache chips het op mijn eigen bord doen :7.
Opgelost! :D
Hartstikke goed dat je het 486 VLB moederbord weer volledig werkend hebt gekregen. Het is een mooi bord met ondersteuning voor een 3,3V WB (write-back) CPU en 128MB RAM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

frapex schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 18:31:
Heb je de verbinding ook zonder draadjes proberen te herstellen? Als een kras niet te breed is kan je namelijk met een beetje handigheid een soldeerbrug tussen de twee punten maken. Maar daar is het nu een beetje te laat voor wellicht :+.
Dat heb ik geprobeerd, maar na drie pogingen bleven sporen 1 en 2 in elkaar over lopen. Gewoon een veel te dikke soldeer punt :p
En voordat je de (deels) defecte set cache chips weggooit: je kan de cache chips één voor één in de cache tag socket testen (met bijvoorbeeld Speedsys). Die chip krijgt namelijk het meeste te verduren/moet het snelst zijn (en mag van een ander merk/type zijn). Uiteraard ben ik ook benieuwd hoe de cache chips het op mijn eigen bord doen :7.
Ik ga zeker niet de hele set (Winbond 15ns) weg doen voor ik zeker weet dat ze allemaal dood zijn :p dit soort chips is altijd handig om op voorraad te hebben. Nu ik een andere set op het gerepareerde bordje heb gezet (ISSI 15ns) heb ik enkel nog een setje van 8st 256kb + 2st 64kb over.

Zou mooi zijn als daar een extra chip bij komt om het op ieder bord te laten passen. En als er nog 5 extra goed zijn, voor een setje van 128kB cache.
Hartstikke goed dat je het 486 VLB moederbord weer volledig werkend hebt gekregen. Het is een mooi bord met ondersteuning voor een 3,3V WB (write-back) CPU en 128MB RAM.
Het is zeker een mooie plank! Ondersteunt oob de DX4 en ik verwacht dat de 5x86 het ook zal moeten doen. 128MB gaat misschien een beetje te ver, maar 16 of 32 gaat het wel worden :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Vandaag stond het vervangen van de koelpasta van de Athlon op het programma. De work-in-progress van dit systeem nadert zijn einde en dan zal ik wat foto's posten van de twee Highscreen machines. Onderdelen die dan liggen te niksen gaan dan in de verkoop, m.u.v. een paar cold spares. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fbSD4BHOc4azZ9ukLqy0C2IUkyM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9oJjFqJ9Oal4uEjwEonJQjOr.jpg?f=fotoalbum_large

Geen idee hoe groot de dies van de L2 cache chips zijn, maar als ik de pads nog groter liet, dan raakte de CPU de heatspreader niet meer of trok het PCB krom... Nu worden de 1mm pads als het ware plat gedrukt.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

frapex schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 18:31:
Check gedaan. Op een Asus ISA-486SV2 bord met goed cache heb ik de 256kb tag chip er af gehaald en om de beurt de "slechte" chips er op gezet.

Eentje maakt dat DOS niet wilt starten, de rest doorloopt perfect de cachechk en speedsys tests.

Vervolgens het bord zijn "eigen" tag terug gegeven en de 8 andere chips vervangen door de chips die als goed uit de test kwamen. Vlekkeloos alle tests doorlopen.

Een chip verbanden door de slechte, en heet loopt gelijk weer in het honderd. Boeiende gevonden.

En gelijk de moeite maar genomen om een set van 64kB (9x 64kb) te testen, allemaal goed :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

PD2JK schreef op maandag 1 november 2021 @ 21:36:
Vandaag stond het vervangen van de koelpasta van de Athlon op het programma. De work-in-progress van dit systeem nadert zijn einde en dan zal ik wat foto's posten van de twee Highscreen machines. Onderdelen die dan liggen te niksen gaan dan in de verkoop, m.u.v. een paar cold spares. ;)

[Afbeelding]

Geen idee hoe groot de dies van de L2 cache chips zijn, maar als ik de pads nog groter liet, dan raakte de CPU de heatspreader niet meer of trok het PCB krom... Nu worden de 1mm pads als het ware plat gedrukt.
Beetje verse koeling zullen de chips wel lekker vinden!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ik zag dat classiccomputershop.eu er eind van het jaar ook mee stopt.
Heeft momenteel uitverkoop, dus als je nog een videokaartje, mainboard of geheugen wil scoren is dit misschien het moment?
Zag ook nog wat 72-pins spul enzo en een Matrox AGP DualHead.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shaiwa887
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:45
BlueTooth76 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 14:02:
Ik zag dat classiccomputershop.eu er eind van het jaar ook mee stopt.
Heeft momenteel uitverkoop, dus als je nog een videokaartje, mainboard of geheugen wil scoren is dit misschien het moment?
Zag ook nog wat 72-pins spul enzo en een Matrox AGP DualHead.
Was paar weken geleden ook en daarna was de melding dat deze stopt weer weg en de prijzen waren weer zoals vanouds dus ik dacht dat het niet meer door was gegaan of dat site gehackt was oid.
Weet niet of iemand het kan bevestigen of het klopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
Ik zie mensen meer dan 16mb ram in een 80486 stoppen, voor Win95 kan 32mb nog maar meer is toch volstrekt overkill ?

Daarnaast loop je het risico dat de boel juist langzamer wordt, tenminste dat heb ik eens gemerkt bij een pentium II als je tot de max ging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

mr_evil08 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 14:45:
Ik zie mensen meer dan 16mb ram in een 80486 stoppen, voor Win95 kan 32mb nog maar meer is toch volstrekt overkill ?

Daarnaast loop je het risico dat de boel juist langzamer wordt, tenminste dat heb ik eens gemerkt bij een pentium II als je tot de max ging.
Ram is voor die ouwe bakjes momenteel wel zo schandalig goedkoop, dat het voor de kick leuk is om maximaal te gaan.

Waar je vooral op moet letten is hoeveel er door het L2 cache wordt gedekt. Typisch is dat voor een 486 met 256kB in Write Through mode 128MB dacht ik, Write Back halveert dat. Dus je kunt nogal een eind gaan daarmee.

Direct heeft een 486 niet veel aan 32 of 64MB ram, want DOS en DOS games gebruiken niet zo veel. Software die op een 486 draait heeft in de regel zat aan 8MB.

Windows 3.1x of 95 is prima bruikbaar met 8MB maar met 64MB draait het beter. Je geheugen hoeft veel minder naar de HDD te worden geswapt, en je kunt swappen helemaal uitzetten. Dat is weer gunstig voor de levensduur van je 500MB harde schijf waarvan je niet wilt toegeven dat ie eigenlijk al versleten is (ook schuldig hier).

Nieuwere systemen dan de 486 hadden ook weer grapjes. Soms werd maar een klein deel van het geheugen door cache ondervangen (vooral socket 7 is berucht). Vaak was zelfs maar 64MB cachable bij snellere systemen. Daar kwam een definitief einde aan toen L2 cache op de cpu terecht kwam.

Ram dat niet wordt gedekt door cache is altijd trager. Cache werkt van beneden naar boven in de adressen, en DOS of Win9x werken van boven naar beneden. Dat betekent dat deze eerst het tragere niet gecachede geheugen aanspreken. Windows NT werkt wel van beneden naar boven dus is de penalty kleiner.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
@Waterbeesje Voor WIN95 kan ik 16-32mb ram nog indenken omdat 8mb ram de minimale eis is van WIN95, deze eis was later bijgesteld, vroeger bij WIN95a was dat nog 4mb, ik kan mij niks bedenken wat daadwerkelijk voordeel heeft in 64-128mb of je moet heel veel open hebben staan.

Ik begrijp swappen/cache verhaal zeker maar vraag mij af of WIN95 er daadwerkelijk nog iets mee doet, WIN98 bied bijvoorbeeld ook geen toevoegde waarde meer boven 256mb ram, eigenlijk is 128mb al veel om swappen te voorkomen.

Voor de fun is het mooi dat wel.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 02-11-2021 15:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

Allereerst moet de BIOS en de chipset het ondersteunen. Bij een 80486 met 256KB WT L2 cache wordt maximaal 64MB gecached. Staat de L2 cache op WB, dan wordt maximaal 32MB gecached. Heeft het systeem meer L2 cache, dan wordt er ook meer gecached. Mits de BIOS en chipset het ondersteund.

Dat de door jouw geteste Pentium II met veel geheugen trager werd, wordt veroorzaakt door de beperking van de chipset op het gebruikte moederbord, of door de tag RAM chip op/naast de Pentium II processor. Alle snelle Pentium II processors (350,400,450 MHz) met 82459AD cache chip kunnen meer dan 512MB cachen, aldus Tom's Hardware.

Maar, in het deel van het geheugen dat niet gecached wordt kan altijd nog een RAM-drive aangemaakt worden met daarop de Windows swap file, dat is altijd nog sneller dan swappen naar HDD.

Ook kan getest worden op de cache beperking, wel zo gemakkelijk. Dit kan met CACHECHK, of met CTCM (gebruik versie 16N voor een 80486).

Zie ook:
PC Guide: System RAM Cacheability
Tom's Hardware: Overclocking Special: The Intel Pentium II 300 SL2W8
CTCM(16N): https://www.oocities.org/hackedmobo/ga586hx/gasoftware.htm
CTCM(16R/17A): ftp://ftp.heise.de/pub/ct/ctsi/

[ Voor 18% gewijzigd door frapex op 02-11-2021 18:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Vanmiddag de 2e Tulip Compact 2 ook opgespoord.

Zat in de vorige nog een 20MB MFM MiniScribe schijf, in deze zit de beroemde Seagate ST-125.
M'n ervaring is dat de MiniScribe schijven er wat beter tegen kunnen om zo lang stil te staan maar verder niet getest.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OXXo7Wa.jpg

Hier zaten de batterijen nog op de plaats waar je ze meestal aantreft in deze bakjes.
En uiteraard... ze lekten..

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QrB8B3v.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6r1Ws4N.jpg

De schade leek niet heel groot.
Het zijplaatje los geschroefd en samen met de schroef een half uurtje in de azijn, ziet er weer prima uit.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0ITUEzV.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door BlueTooth76 op 02-11-2021 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

shaiwa887 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 14:26:
[...]

Was paar weken geleden ook en daarna was de melding dat deze stopt weer weg en de prijzen waren weer zoals vanouds dus ik dacht dat het niet meer door was gegaan of dat site gehackt was oid.
Weet niet of iemand het kan bevestigen of het klopt?
Ik zag op Marktplaats de advertentie met het bericht dat hij stopt.
De prijzen op de website zijn ook echt een stuk lager.

Heb daar zelf nog wat dingen gescoord vandaag:

spoiler:
1x Asus P5A-B rev. 1.03 super socket 7 baby AT PC motherboard
1x Intel AN430TX socket 7 ATX PC motherboard
1x Biostar MB-8500TVX-A ver. 2.2 socket 7 baby AT PC motherboard
1x Asus CUWE-RM rev. 1.01 socket 370 mATX PC motherboard
1x AOpen AX33 socket 370 ATX PC motherboard
5x New Logitech M-S48a 2 button scroll wheel PS/2 white mouse
1x New MSI 845 Pro ver: MS-6529 socket 423 ATX PC
3x New & sealed PC Chips M811LU V3.1 socket 462 / A ATX PC

CPU's, geheugen en koelers heb ik wel ruim voorradig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

mr_evil08 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 15:43:
@Waterbeesje Voor WIN95 kan ik 16-32mb ram nog indenken omdat 8mb ram de minimale eis is van WIN95, deze eis was later bijgesteld, vroeger bij WIN95a was dat nog 4mb, ik kan mij niks bedenken wat daadwerkelijk voordeel heeft in 64-128mb of je moet heel veel open hebben staan.

Ik begrijp swappen/cache verhaal zeker maar vraag mij af of WIN95 er daadwerkelijk nog iets mee doet, WIN98 bied bijvoorbeeld ook geen toevoegde waarde meer boven 256mb ram, eigenlijk is 128mb al veel om swappen te voorkomen.

Voor de fun is het mooi dat wel.
De grap daarin is juist dat het niet broodnodig is. Windows 95 met 16MB zal zeker soepel lopen en weinig games zullen haperen. Windows zal denk blijven swappen, dus je harde schijf zwaarder belast zijn. Met 16MB je swap file uit zetten zal aardige beperkingen geven.

Daarom 64MB: 32MB voor programma's (zeer ruim, geen beperking voor programma's) en een deel om het swappen op te vangen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

BlueTooth76 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 19:14:
Vanmiddag de 2e Tulip Compact 2 ook opgespoord.

Zat in de vorige nog een 20MB MFM MiniScribe schijf, in deze zit de beroemde Seagate ST-125.
M'n ervaring is dat de MiniScribe schijven er wat beter tegen kunnen om zo lang stil te staan maar verder niet getest.

[Afbeelding]

Hier zaten de batterijen nog op de plaats waar je ze meestal aantreft in deze bakjes.
En uiteraard... ze lekten..

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De schade leek niet heel groot.
Het zijplaatje los geschroefd en samen met de schroef een half uurtje in de azijn, ziet er weer prima uit.

[Afbeelding]
Dik systeem! Mooi ook dat de batterij schade alles mee lijkt te vallen.

Die miniscribe is echt een mastodont: zwart, traag en luidruchtig. Maar die over zijn gebleven lijken eeuwig te blijven werken.
De Seagate daarentegen is wat stiller en sneller. En origineel. Ze hebben wel met last van stiction.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 19:51:
[...]

De grap daarin is juist dat het niet broodnodig is. Windows 95 met 16MB zal zeker soepel lopen en weinig games zullen haperen. Windows zal denk blijven swappen, dus je harde schijf zwaarder belast zijn. Met 16MB je swap file uit zetten zal aardige beperkingen geven.

Daarom 64MB: 32MB voor programma's (zeer ruim, geen beperking voor programma's) en een deel om het swappen op te vangen.
Kan me nog herinneren dat ik in 1997 op de HCC dagen rondliep om er 4x 8MB 72-pins EDO SIMM's te kopen om Windows 95 soepeler te draaien.

Zal zo'n 350 Gulden gekost hebben toen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 20:17:
[...]

Dik systeem! Mooi ook dat de batterij schade alles mee lijkt te vallen.

Die miniscribe is echt een mastodont: zwart, traag en luidruchtig. Maar die over zijn gebleven lijken eeuwig te blijven werken.
De Seagate daarentegen is wat stiller en sneller. En origineel. Ze hebben wel met last van stiction.
Ja, schade viel heel erg mee. Niets op het mainboard gelekt.

Eigenlijk wel dom dat ik die batterijen er ~20 jaar geleden niet uitgehaald heb.

Het is pas sinds ik weer wat actiever ben in de "vintage" machines dat ik me er meer bewust van ben.
Uit alle 386's en 486's die ik nog heb staan / liggen de batterijen verwijderd, helaas ook daar al wat schade aangericht.

Solderen doe ik al sinds m'n 11e dus wat dat betreft durf ik wel wat aan, denk dat de meeste borden nog wel te redden zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:38
BlueTooth76 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 21:14:
[...]

Kan me nog herinneren dat ik in 1997 op de HCC dagen rondliep om er 4x 8MB 72-pins EDO SIMM's te kopen om Windows 95 soepeler te draaien.

Zal zo'n 350 Gulden gekost hebben toen :+
Per stuk dan denk ik :P

Hail to the king baby!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Je bracht me even aan het twijfelen :+

Heb er een paar computerbladen van eind 1997 op na geslagen en ik zie prijzen van zo'n 70 tot 100 Gulden per 8MB.
Zal wat van het merk/snelheid afhangen denk ik.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Hoera! Mijn gerepareerde bordje doet weer mee in de topklasse!

Ik ben begonnen met uitvoerige tests met een P24D CPU (intel DX2-66, SL-enhanced en werkt op 3,3v). Blijkt dat het bordje bovengemiddeld presteert, ten opzichte van mijn andere bordjes. Dus ja, dan maar een Am5x86-133 ADW er op zetten. Had ik toch nog onbestemd liggen.

Alles leuk en aardig, maar het bord krijg ik met geen mogelijkheid ingesteld dat deze een 4x multiplier 'doet'. Instellen als een Am486 DX2 op 3,3v werkt niet (de 5x86 zou een x2 multiplier moeten interpretereen als x4), instellen als een intel idem... als P24D gebeurt er ook niks goeds (zelfs geen boot na de POST).

Dan maar als DX4 instellen, en de bus naar 50MHz gooien :) @Frapex, klinkt dit bekend?

Any way: hierbij een paar testresultaten om de stabiliteit en snelheid te meten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mx2GggicFjK2M9AdkQCggS-O8SU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qrhlaEfMYGPRTjnOwcERlSoo.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sqqoUs4LQh2yT0r3mmEB5yIHCgs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ptTuMQiJhKMBxrw5mz2RIYlg.jpg?f=fotoalbum_medium

Quake demo 320x240 op 15,4 FPS

Aardig vlot bordje dacht ik zo!

En ja: ik heb er inderdaad 32MB 60ns FastPage RAM aan gehangen.
L1 en L2 draaien in WB modus
VLB Cirrus GD5428 (met 1WS op de bus, anders gaf-ie geen beeld)
VLB i/o controller er op gezet (nadat de videokaart 1WS vroeg dacht ik: moet kunnen).
Voor het ram heb ik ook 1WS ingesteld in de bios. Anders bleef het geheel niet stabiel. 50ns RAM zou fijn zijn :D

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

Waterbeesje schreef op woensdag 3 november 2021 @ 13:45:
Dan maar als DX4 instellen, en de bus naar 50MHz gooien :) @Frapex, klinkt dit bekend?
Any way: hierbij een paar testresultaten om de stabiliteit en snelheid te meten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Quake demo 320x240 op 15,4 FPS
Aardig vlot bordje dacht ik zo!
Voor het ram heb ik ook 1WS ingesteld in de bios. Anders bleef het geheel niet stabiel. 50ns RAM zou fijn zijn
Nice, 50MHz FSB en ook nog eens alles op WB (write-back)! :7 Hoeveel fps krijg je bij de Quake demo met L1 en L2 op WT (write-through)? Ik blijf steken op 13,5 fps (11,0 fps zonder L2 cache) op 150MHz met 50MHz FSB.

Nu kunnen we de testresultaten van onze systemen gaan vergelijken :o. Mijn moederbord ondersteunt echter geen L1 WB en/of L2 WB, dus het is nu sowieso geen eerlijke vergelijking :+. Mijn Cirrus Logic GD5424 is in ieder geval even snel als jouw Cirrus Logic GD5428 :P. Ik heb 1ws op L2 cache en RAM, anders komt het systeem niet voorbij de POST.

L2 cache enabled

CACHECHK v4
code:
1
2
3
4
5
L1 cache is  16KB -- 154.1 MB/s   6.8 ns/byte (572%) (257%)   3.9 clks
L2 cache is 256KB --  59.9 MB/s  17.5 ns/byte (222%) (100%)  10.3 clks
Main memory speed --  26.9 MB/s  39.0 ns/byte (100%) [read]  11.7 clks
Effective RAM access time (read ) is 156ns (a RAM bank is 4 bytes wide).
Effective RAM access time (write) is  80ns (a RAM bank is 4 bytes wide).
Speedsys v4.78
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Memory size: 64MB
Memory bandwidth: 58.19 MB/s

VESA OEM    : Cirrus Logic GD-54xx VGA
VESA memory : 1024 KB (10179 KB/s)

Processor benchmark: 52.83

Data cache L1 ( 16 KB): 84.40 MB/s
Data cache L2 (256 KB): 46.29 MB/s
Memory throughput     : 30.51 MB/s

Cache/Memory Benchmark (Memory information):
                    Read         Write          Move        Average
Cache Level 1   141.94 MB/s    47.46 MB/s    63.80 MB/s    84.40 MB/s
Cache Level 2    54.87 MB/s    47.42 MB/s    36.58 MB/s    46.29 MB/s
Memory           23.78 MB/s    48.20 MB/s    19.56 MB/s    30.51 MB/s

L2 cache disabled

CACHECHK v4
code:
1
2
3
4
L1 cache is  16KB -- 152.0 MB/s   6.9 ns/byte (331%)          4.0 clks
Main memory speed --  45.8 MB/s  22.9 ns/byte (100%) [read]  13.1 clks
Effective RAM access time (read ) is  91ns (a RAM bank is 4 bytes wide).
Effective RAM access time (write) is  61ns (a RAM bank is 4 bytes wide).
Speedsys v4.78
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Memory size: 64MB
Memory bandwidth: 112.32 MB/s

VESA OEM    : Cirrus Logic GD-54xx VGA
VESA memory : 1024 KB (11981 KB/s)

Processor benchmark: 52.77

Data cache L1 ( 16 KB): 88.12 MB/s
Memory throughput     : 44.53 MB/s

Cache/Memory Benchmark (Memory information):
                    Read         Write          Move        Average
Cache Level 1   140.53 MB/s    62.20 MB/s    61.62 MB/s    88.12 MB/s
Memory           41.88 MB/s    62.20 MB/s    29.52 MB/s    44.53 MB/s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

frapex schreef op woensdag 3 november 2021 @ 18:49:
[...]

Nice, 50MHz FSB en ook nog eens alles op WB (write-back)! :7 Hoeveel fps krijg je bij de Quake demo met L1 en L2 op WT (write-through)? Ik blijf steken op 13,5 fps (11,0 fps zonder L2 cache) op 150MHz met 50MHz FSB.

Nu kunnen we de testresultaten van onze systemen gaan vergelijken :o. Mijn moederbord ondersteunt echter geen L1 WB en/of L2 WB, dus het is nu sowieso geen eerlijke vergelijking :+. Mijn Cirrus Logic GD5424 is in ieder geval even snel als jouw Cirrus Logic GD5428 :P. Ik heb 1ws op L2 cache en RAM, anders komt het systeem niet voorbij de POST.

(...)
Quake op volledige WT testen zou ik wel willen doen.... maar.... HOE? De CPU op WT zetten is nog wel mogelijk met een jumper, maar de L2 op WT zetten.... een idee. Geen jumper en geen bios instelling om dat te doen.

Om de test nog iets ongelijkerder te maken: ik wil eens kijken of het moederbord een Cyrix 5x86 op 100MHz ondersteunt. Die zou nog ietsjes sneller moeten zijn dan de AMD@150. En de ALG2228 videokaart is ook iets sneller dan de Cirrus (en de Trio32 ook weer iets sneller dan dat). Maar dan ga ik een beetje hardware-stoelendans doen geloof ik.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Eindelijk een (hele nette) Plextor 12 speed CD-brander }:O :9~

Die komt mooi in m'n Slot 1 P3 systeem, klopt ook wel redelijk qua tijdsbeeld :)
Verder wat andere IDE naar CF adapters binnen, zodat ik weer een slot vrij kan maken voor een Voodoo 2 kaart.

Het wordt nog wel wat met die bak :)

Als bonus kwam er vandaag een hagelnieuw MSI Socket 423 binnen, er zit nog een originele sticker over het AGP-slot en over een schroefgat. Heb daar gelukkig 2 CPU's voor liggen dus leuk project voor een komend jaar. Je zag ze in die tijd al niet zo vaak, is ook maar kort op de markt geweest.
Ik werkte in die tijd in een computerzaak maar volgens mij hebben we in dat kleine jaar dat die socket beschikbaar was maar iets van 10 systemen met zo'n socket uitgeleverd.

Nu waren we ook wel erg AMD-minded, het was vooral Athlon en Duron wat de klok sloeg.

Toen we een probleem hadden met Pinnacle DC10 kaarten (framedrops) heb ik zelfs nog een Intel 815 systeem van huis mee moeten nemen voordat we er achter waren dat die kaarten niet zo lekker draaiden op VIA-chipsets.

[ Voor 54% gewijzigd door BlueTooth76 op 05-11-2021 12:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

BlueTooth76 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:28:
(...)
Als bonus kwam er vandaag een hagelnieuw MSI Socket 423 binnen, er zit nog een originele sticker over het AGP-slot en over een schroefgat. Heb daar gelukkig 2 CPU's voor liggen dus leuk project voor een komend jaar. Je zag ze in die tijd al niet zo vaak, is ook maar kort op de markt geweest.
Ik werkte in die tijd in een computerzaak maar volgens mij hebben we in dat kleine jaar dat die socket beschikbaar was maar iets van 10 systemen met zo'n socket uitgeleverd.
(...)
Socket 423! De generatie die trager was dan zijn voorloper! (nou ja, de eerste processors dan)
Je gaat dan voor de èchte s423 ervaring toch wel voor de 1,4GHz of 1,5GHz? :P

Ooit had ik (nou ja, mijn vader) een s423 computer uit een PC Privé project. Met het zwaar overrated RDRAM uiteraard. Achteraf gezien jammer dat-ie de deur uit ging toen er een Prescott in huis kwam :P

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:02:
[...]

Socket 423! De generatie die trager was dan zijn voorloper! (nou ja, de eerste processors dan)
Je gaat dan voor de èchte s423 ervaring toch wel voor de 1,4GHz of 1,5GHz? :P
Het wordt nog een hele zoektocht, ik vrees dat ze ergens onderin een doos met CPU's zitten die voorzichtig opgestapeld zijn.

Begin nu wel het nut in te zien van een ladekastje hiervoor.

edit: ik zie hier en daar "metalen meerladenkasten" met 30 laden die eigenlijk bedoeld zijn voor A4 documenten.
Met wat antistatisch foam onderin de laden lijkt me dat de perfecte manier om CPU's en geheugenmodules te bewaren en toch het overzicht te houden.

Zal me daar volgende week eens in verdiepen.
Ooit had ik (nou ja, mijn vader) een s423 computer uit een PC Privé project. Met het zwaar overrated RDRAM uiteraard. Achteraf gezien jammer dat-ie de deur uit ging toen er een Prescott in huis kwam :P
Oh ja, RDRAM :D

Ik had in 2002 een P4T533-C met RDRAM er op.

Na wat zoeken vond ik in de mail nog een overclock resultaat en dat heeft heel lang zo gedraaid:

CPU Core + S-code : Northwood
Mainboard: ASUS P4T533-C
RDRAM: Samsung PC800 @ PC1120
Default Speed: 2000Mhz
Overclocked Speed: 2800Mhz
FSB: 140
V-Core: 1,6 Volt
V-RDRAM: Standard
Koeling: standaard Intel Retail koeler

edit: zelfs de bijlage nog :D
edit2: later wel een Zalman koeler gekocht

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8ILG1RN.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door BlueTooth76 op 05-11-2021 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soedesh

Als je geen 95 of hoger draait heeft meer dan 32 mb idd geen nut.
Enige wat je zou kunnen doen met het geheugen boven 32 mb om de boel te versnellen is een virtuele disk aanmaken.
In de jaren 90 schreef ik uitgebreide instructies hierover in het Engels:

http://home.deds.nl/~soedesh/15.htm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soedesh
BlueTooth76 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:28:

Toen we een probleem hadden met Pinnacle DC10 kaarten (framedrops) heb ik zelfs nog een Intel 815 systeem van huis mee moeten nemen voordat we er achter waren dat die kaarten niet zo lekker draaiden op VIA-chipsets.
Yup, de VIA chipsets waren idd te vinden op de goedkopere bordjes en gaven dit soort problemen.
De Plextor drives (waar ik nog wel een aantal van heb liggen) waren weer het duurdere spul!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

In afwachting van een goede case voor de dual Ppro maar even aan deze build begonnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cy1GE9DYzyCeMxCr_YAhEzDjdYA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K6fZDT1Isp5vyE7nK8upMWZa.jpg?f=fotoalbum_large

Ppro 200MHz met 512KB cache
Nu 128MB aan ram erop
Videokaart dacht ik aan een Banshee
Geluid een AWE64

To be determined...

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

MaNdM schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:26:
In afwachting van een goede case voor de dual Ppro maar even aan deze build begonnen.
[Afbeelding]

Ppro 200MHz met 512KB cache
Nu 128MB aan ram erop
Videokaart dacht ik aan een Banshee
Geluid een AWE64
Een Intel Venus VS440FX bordje! Mooie plank :)

Voor video zou ik zelf meer kijken naar een Matrox G100 of G200 voor een Ppro bordje. Maar dat is denk ik vooral omdat zowel de Ppro als MGA zakelijk zijn georiënteerd.
De Banshee is wel wat bedrevener in 3D, maar ik verwacht niet dat een Ppro in 3D games uit die tijd veel zoden aan de dijk zal zetten: dat is vooral 16b code. Laat dat nu de zwakte zijn in een Ppro :')

Zelf ben ik ook wat aan het hobbyen geweest met plankjes.

Misschien herinnert iemand hier zich nog, dat ik in het verleden wat aan het stoeien geweest ben met een Asus P3B-f. Een 440BX bordje met ondersteuning voor Coppermine.
De BX chipset is ontworpen voor een fsb van 100MHz, maar heeft bewezen dat het behoorlijk wat meer aan kan.

Het bordje heb ik destijds uitgerust met een Pentium 3 933 (op naamloze "370CPU" slotket), 256MB 7ns CL2 SDRAM en een Geforce 4 MX440. Dat geheel kreeg ik stabiel op een ongekende 150MHz frontside bus, wat resulteert in 1050MHz cpusnelheid. Daarbij moet ik wel vermelden, dat dit bord een 1/4 PCI divider heeft, dus PCI draait bijna in spec. AGP draait met de 2/3 divider echter op 100MHz (66 is standaard). Leuk voor de datadoorvoer, maar weinig videokaartjes houden dat bij (met name ATI houdt niet van een OC AGP bus).

Uiteraard heb ik het systeem goed door de mangel gehaald en in 3D mark '99 haalt deze een score van:
7616 3Dmarks en 16053 CPUmarks.

De MX440 vind dat wel leuk, maar de toch aardig snellere Ti4200 die ik er daarna op heb gezet was daar minder blij mee. Die wilde niet stabiel draaien op méér dan 140MHz fsb. Nou ja, 980MHz Pentium 3 geweld op een BX bordje is óók prima!

Opnieuw het systeem goed door de mangel gehaald en in 3D mark '99 haalt deze een score van:
7521 3Dmarks en 14926 CPUmarks.

Bah, 3Dmarks zijn trager.... Zal vast te maken hebben met dat het moederbord "slechts" AGP 2x ondersteunt. Bovendien is de CPU aanzienlijk trager dankzij de tragere bus, en daarmee tragere geheugentoegang.

So far so good.
Nu een ander legendarisch bordje. De Asus CUSL2. Je zou bijna zeggen dat ik Asus fan ben :P

De i815E chipset is de opvolger van de i820, is de opvolger van de 440BX. Theoretisch zou het systeem sneller en stabieler moeten zijn dan het BX systeem. Waarom niet eens testen? :P

Ik heb er een Pentium 3 866 op gezet (snelste losse P3 die ik had), eveneens 256MB 7ns CL2 SDRAM en een andere Ti4200. Voordeel voor de stabiliteit: bij een 133MHz fsb draait het hele systeem perfect in spec. PCI heeft ook een 1/4 divider dus schaalt op dezelfde manier als het bordje hierboven. AGP draait echter een stukje langzamer: deze heeft een 1/2 divider om bij een fsb van 133MHz in spec te lopen (op 66MHz).

Een beetje testen, proberen, dikste socket A koeler er op en uiteindelijk bleef het systeem met een fsb van 151MHz lang genoeg stabiel draaien om de 3D mark '99 benchmark te voltooien (daarna een half uurtje GTA3 was wat te veel van het goede en alles klapte er uit). Een bus van 151MHz betekent dat de CPU op 981MHz draait: mooi vergelijkbaar met de CPU van het andere bordje toch? :D

Nou ja, het resultaat liegt er niet om:
7409 3D marks en 14864 CPU marks.

Blijkbaar is de i815E chipset flink trager dan de 440BX. Aan de CPU snelheid en CPU score zou je het niet zeggen dat verschil is nihil te noemen... maar met een bus snelheid van 11MHz méér en gelijke CPU snelheid op dezelfde serie Coppermine zou ook de CPU score een paar procent boven die van de 440BX moeten liggen.

De 3D score valt bij de i815E ook erg laag uit vind ik. 440De BX draait maximaal AGP 2x, maar de i815E zou AGP 4x moeten ondersteunen. Dubbele doorvoersnelheid. Deze doet dat niet, en volgens diverse Windows tools (waaronder de drivers zelf) draait de kaart in AGP 2x modus. Dat ligt niet aan de videokaart: deze zou zelfs AGP 8x moeten "doen". In 2x modus vind ik dat de snelheid wel prima is. De AGP bus draait immers op lagere snelheid, dus minder doorvoersnelheid. En dan nog steeds op een nihil lagere score uit komen.
De bussnelheid staat in de BIOS trouwens wèl op 4x ingesteld zoals het hoort...

Any other thoughts? Schiet maar!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Waterbeesje schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:25:
[...]

Een Intel Venus VS440FX bordje! Mooie plank :)

Voor video zou ik zelf meer kijken naar een Matrox G100 of G200 voor een Ppro bordje. Maar dat is denk ik vooral omdat zowel de Ppro als MGA zakelijk zijn georiënteerd.
De Banshee is wel wat bedrevener in 3D, maar ik verwacht niet dat een Ppro in 3D games uit die tijd veel zoden aan de dijk zal zetten: dat is vooral 16b code. Laat dat nu de zwakte zijn in een Ppro :')
*knip*
Ppro was zakelijk inderdaad, maar toch wil Quake2 hier best vlot op draaien hoor. Toegegeven, je kan net zo goed een normale Pentium MMX gebruiken.

Ben vandaag ook even aan het kijken naar dit bord. Het is een socket 7 bord, geen super 7 overigens. Wel duidelijk een late generatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bwDsKGwrXLu8_EaCcggPVbLYsKo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HJXVswhBiyhBJfnEGqEcIiQR.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik interessant vond aan dit bord is dat deze een behoorlijk hoge multiplier mogelijk maakt. Namelijk 5.5 al lijkt dit vooralsnog alleen voor AMD te werken. Ik probeerde voor de grap een Pentium MMX op 266MHz te laten draaien maar dan lijkt de multiplier +2 jumper niks meer te doen. Iemand een idee hoe dit zit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oXMAxkc-wKq_3KAxmwRUGR1OLRA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mM8FqKd7r7pjiXybD9P17RZN.jpg?f=fotoalbum_large
Met een K6 erop kan ik zo naar 5.5 x 66 toe.

[ Voor 45% gewijzigd door MaNdM op 11-11-2021 16:59 ]

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

MaNdM schreef op donderdag 11 november 2021 @ 16:34:
[...]

Ppro was zakelijk inderdaad, maar toch wil Quake2 hier best vlot op draaien hoor. Toegegeven, je kan net zo goed een normale Pentium MMX gebruiken.

Ben vandaag ook even aan het kijken naar dit bord. Het is een socket 7 bord, geen super 7 overigens. Wel duidelijk een late generatie.
[Afbeelding]

Wat ik interessant vond aan dit bord is dat deze een behoorlijk hoge multiplier mogelijk maakt. Namelijk 5.5 al lijkt dit vooralsnog alleen voor AMD te werken. Ik probeerde voor de grap een Pentium MMX op 266MHz te laten draaien maar dan werkt de multiplier +2 jumper niks meer te doen. Iemand een idee hoe dit zit?
[Afbeelding]
Met een K6 erop kan ik zo naar 5.5 x 66 toe.
Jij gooit ook alleen maar met leuke bordjes hè?

Wat betreft de Pentium MMX moet ik je volledig teleurstellen. Die ondersteunen een multiplier-instelling op het bord van 3 maximaal (200MHz). De 233 was een grapje: daarvoor moet het bord op 1.5 worden ingesteld, de MMX (en K6-serie) pakt dit op als 3.5

Een MMX kan daarnaast ook nog een grapje aan boord hebben: de multiplier lock. Een deel van de processors had deze, toen Intel er achterkwam dat het de norm was een 166 te kopen en op 233 te laten boeren :P

Oh ja, als je die MMX eens op zijn staart wilt trappen: een bussnelheid van 83MHz zal-ie vast ook wel waarderen (zonder overvoltage). Soms kom je ook weg met een fsb van 100 :P en dan maakt een MMX-200 op 250MHz ineens gehakt van de K6-2 300 in benchmarks.

Wat in dit bordje ook leuk is, is de Cyrix/SGS/IBM 6x86MX of MII (zelfde chip, andere naam). Die lopen vaak standaard al op 75MHz of zelfs 83MHz fsb.

Zie ik trouwens goed dat je in één bankje een lat 168pins EDO hebt gestopt? Die met de dikke chips?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Waterbeesje schreef op donderdag 11 november 2021 @ 17:33:
[...]

Jij gooit ook alleen maar met leuke bordjes hè?
Ik vind wel eens wat ja :Y)
Moet toegeven dat ik ook wel juist de specialere borden probeer te spotten en scoren. Dertien in een dozijn borden hoef ik niet in mijn collectie.
Wat betreft de Pentium MMX moet ik je volledig teleurstellen. Die ondersteunen een multiplier-instelling op het bord van 3 maximaal (200MHz). De 233 was een grapje: daarvoor moet het bord op 1.5 worden ingesteld, de MMX (en K6-serie) pakt dit op als 3.5

Een MMX kan daarnaast ook nog een grapje aan boord hebben: de multiplier lock. Een deel van de processors had deze, toen Intel er achterkwam dat het de norm was een 166 te kopen en op 233 te laten boeren :P

Oh ja, als je die MMX eens op zijn staart wilt trappen: een bussnelheid van 83MHz zal-ie vast ook wel waarderen (zonder overvoltage). Soms kom je ook weg met een fsb van 100 :P en dan maakt een MMX-200 op 250MHz ineens gehakt van de K6-2 300 in benchmarks.
Interessant idee. Het bord kan officieel 75MHz FSB dus ik zou kunnen gaan voor 3.5 x 75 bijvoorbeeld. Dat moet leuke performance geven.

Maar toch begrijp ik niet helemaal hoe het zit met de jumper die de extra 2x aan de multiplier toevoegt. De jumper werkt ook echt alleen enkelvoudig en het resultaat is altijd de aangegeven multiplier plus 2. Als ik dus een MP van 2.0 instel krijg ik 4.0 maar een Intel MMX ziet dat gewoon als 2.0 en negeert de extra 2.
Wat in dit bordje ook leuk is, is de Cyrix/SGS/IBM 6x86MX of MII (zelfde chip, andere naam). Die lopen vaak standaard al op 75MHz of zelfs 83MHz fsb.

Zie ik trouwens goed dat je in één bankje een lat 168pins EDO hebt gestopt? Die met de dikke chips?
Wat je hier ziet zijn twee reepjes 168 pins EDO zelfs. Beide 32MB om precies te zijn.

Build is klaar voor nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4HlptdoE2raRQ730UK7yoK8rR5k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KQLuJxSBlsdZXNLNDuhuiyaG.jpg?f=fotoalbum_large

Moederbord: Intel VS440FX
CPU: Pentium Pro 200MHz 512KB
RAM: 4x 32MB EDO
Video: Riva TNT PCI van Creative (16MB)
Netwerk: 3com 10/100
Audio: Creative AWE64

En om het af te maken een Pentium Pro sticker aan de voorkant. Iemand nog tips voor mooie vierkante case badges?

[ Voor 15% gewijzigd door MaNdM op 11-11-2021 20:26 ]

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Da's een kast van Paradigit, dus als je daar een logo van kan vinden ben je de man.
Mijn zusje had namelijk exact die case ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

The Eagle schreef op donderdag 11 november 2021 @ 21:01:
Da's een kast van Paradigit, dus als je daar een logo van kan vinden ben je de man.
Mijn zusje had namelijk exact die case ;)
Dat moet wel lukken. Heb een andere kast staan van ze mét bijpassende badge. Zo’n gele met grote P en C erop en daaronder de rest. Dat deze daar ook van is wist ik niet, maar het is duidelijk dat er nu maar één badge op mag. Moet ik er alleen aan zien te komen.

[ Voor 10% gewijzigd door MaNdM op 11-11-2021 23:13 ]

To be determined...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

De meerladenkasten zijn binnen.

1 met 15 laden die ik ga gebruiken voor de geheugenmodules en 1 met 30 laden waar de CPU's in komen.

Dinsdag komt er nog ESD-foam binnen maar ben alvast begonnen met het sorteren op type.

M'n eerste plan was om alle CPU's schoon te maken maar voorlopig hou ik het eerst maar bij leesbaar maken van de tekst en sorteren.

Mocht ik iets nodig hebben dan doe ik wel een uitgebreide schoonmaak.
Isopropanol alcohol is daar erg effectief in, gelukkig.

Van de S478 CPU's heb ik er véél te veel, dus dat wordt wel schiften denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3doZSRj.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door BlueTooth76 op 21-11-2021 18:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Damn,dat zijn er een hoop :D

Ligt daar nou meer of minder dan je halve hersencapaciteit trouwens? :P

* The Eagle rent

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

The Eagle schreef op zondag 21 november 2021 @ 18:48:
Damn,dat zijn er een hoop :D

Ligt daar nou meer of minder dan je halve hersencapaciteit trouwens? :P

* The Eagle rent
Sowieso meer :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:59
Ik ben opzoek naar een handleiding van het volgende moederbord: GMB-486SG V2.2

Ik kom wel een handleiding tegen voor V2 editie 6.03 maar dit is blijkbaar niet de juiste.
In deze handleiding staan jumpers die niet op mijn moederbord zitten.

Het probleem is dat ik de CPU en cache niet kan instellen.
CPU word wel ondersteund.

Iemand enig idee waar ik nog kan zoeken ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IYGYJHhfQMlDnSF9fxDmeeXzPK0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B6otgbBWKkCqaM1rBkIxRyDb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N-LFGayGXbNlQSTag_NFmZEWm04=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XS2CWJIb64rVfwJlY37QdLUR.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

SpiriTNL schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:17:

Ik kom wel een handleiding tegen voor V2 editie 6.03 maar dit is blijkbaar niet de juiste.

[Afbeelding][Afbeelding]
Had je deze pagina al gevonden? https://www.win3x.org/uh19/motherboards/2600

Het bord staat óók bekend als de "DTK PKM-0038S".

Dit is een hele handige website die je er wel mee verder kan helpen wanneer een bord meerdere namen heeft of onder meerdere merken uitgebracht is: https://www.win3x.org/uh19/motherboards/search/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@SpiriTNL
Stap 1: Blauwe Varta-bom desolderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:59
PD2JK schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:36:
@SpiriTNL
Stap 1: Blauwe Varta-bom desolderen.
Dat staat morgen op de planning _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-09 08:36
Jeej... Leuke topic dit!

Krijg spontaan zin om mijn oude PC's bij m'n vader op te gaan halen. Zo heb ik nog een Compaq Pressario Pentium 100MHz staan met daarin nog een 3DFX Voodoo II en een Philips TV tuner kaart. En dat moest toen allemaal door gelinkt worden met VGA kabels. :P

En nog een Vobis Pentium 3 - 733MHz PC. Geen idee wat daar allemaal in zit eigenlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Coppertop
  • Niet online
InjecTioN schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:24:
[...]

Had je deze pagina al gevonden? https://www.win3x.org/uh19/motherboards/2600

Het bord staat óók bekend als de "DTK PKM-0038S".

Dit is een hele handige website die je er wel mee verder kan helpen wanneer een bord meerdere namen heeft of onder meerdere merken uitgebracht is: https://www.win3x.org/uh19/motherboards/search/
FYI: Dit is een eerste iteratie van Ultimate Hardware. Er is een verschil van mening ontstaan tussen de initiatiefnemers en win3x.org. De nieuwere versie van Ultimate Hardware (nu: Ultimate Retro) staat hier: https://www.ultimateretro.net/

Ultimate Hardware op win3x.org gaat eind december offline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Deze passen dan weer niet goed in die lades :+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1FZ12BW.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

BlueTooth76 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:40:
Deze passen dan weer niet goed in die lades :+

[Afbeelding]
Ja... De enige 2 oplossingen die je dan hebt zijn:
  1. De gevulde kasten dan toch aan mij geven, of;
  2. De in-boxed CPU's aan mij geven!
Hoe dan ook een win-win situatie! Deal? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

InjecTioN schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:42:
[...]

Ja... De enige 2 oplossingen die je dan hebt zijn:
  1. De gevulde kasten dan toch aan mij geven, of;
  2. De in-boxed CPU's aan mij geven!
Hoe dan ook een win-win situatie! Deal? :+
:+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDC
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-09 22:55

DDC

BlueTooth76 schreef op zondag 21 november 2021 @ 18:14:
De meerladenkasten zijn binnen.

1 met 15 laden die ik ga gebruiken voor de geheugenmodules en 1 met 30 laden waar de CPU's in komen.

Dinsdag komt er nog ESD-foam binnen maar ben alvast begonnen met het sorteren op type.
Toevallig zo'n zelfde kastje vorige week opgehaald!

Passen precies ook 2 van die socket 775 cpu tray holders op elkaar in.

Kun je verklappen waar je het ESD-foam gekocht hebt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GlymwQl_cWaXHfVQDj6URl7AKQ0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zKfskKExZ3YfqmtsCBSdY9YV.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

DDC schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:14:
[...]

Toevallig zo'n zelfde kastje vorige week opgehaald!

Passen precies ook 2 van die socket 775 cpu tray holders op elkaar in.

Kun je verklappen waar je het ESD-foam gekocht hebt?

[Afbeelding]
Netjes!

Foam gehaald bij Conrad, niet goedkoop en je moet het aan 1 kant nog even bijsnijden.

1337409 Elektrostatisch schuim 253x353x6mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Laatst online: 19:11
Waar heb je die ladenkast weg, als ik mag vragen?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:07

Thandor

SilverStreak

Als alternatief: ik gebruik deze Ikea ladenkast om CPU's (in trays) te huisvesten. Past een hoop in en omdat er wieltjes onder zitten kun je 'm zo onder tafel rijden.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
Misschien stomme vraag... maar wat gaan jullie met al die CPU's doen? :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

NitroX infinity schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:35:
Waar heb je die ladenkast weg, als ik mag vragen?
https://www.archiefkastspecialist.nl
wauskoek schreef op donderdag 25 november 2021 @ 19:25:
De mooiste exemplaren uitstallen in een vitrine (nog aan te schaffen :P), enkele exemplaren gebruiken en de rest eh... eh... nou gewoon... :+

In ander nieuws: vandaag via eBay uit Japan een SoundCanvas SC-88 Pro gekocht.
Een apparaat dat je alleen al wil hebben vanwege alle knopjes 8)

Nu zal je misschien zeggen: ja maar in Japan is alles 100 Volt dus dat gaat zo'n grote vuurbal geven als je dat hier aansluit. En dat klopt!

Gelukkig kwam ik deze bron tegen: https://esher.ru/blog/899.html

Je kan simpelweg een andere winding op de trafo kiezen, er een passende stekker op plaatsen en hij draait ook op ons 230 volt :)

Er zou ook een CR2032 batterij in zitten, dus een mooi moment om die ook even te verversen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/klVwb6Q.jpg

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/dd/Roland_SC-88Pro.jpg

En zo klinkt dat ongeveer:
YouTube: Transport Tycoon (Deluxe) - IBM-PC SC-88 Soundtrack [real hardware]

Er staat ook al een Roland MT-32 in bestelling dus binnenkort een heuse "midi toren" :9~

[ Voor 92% gewijzigd door BlueTooth76 op 25-11-2021 20:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:07

Thandor

SilverStreak

wauskoek schreef op donderdag 25 november 2021 @ 19:25:
BlueTooth76 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 20:14:
De mooiste exemplaren uitstallen in een vitrine (nog aan te schaffen :P), enkele exemplaren gebruiken en de rest eh... eh... nou gewoon... :+
Ik dacht dat het bedoeld was om een supermegamultibit-architectuur computer te bouwen waar SID's en Paula's je kreeft Rocken terwijl B52 bommenwerpers een heel Spectrum aan Electrons (6502 stuks om precies te zijn) uit de lucht gooien terwijl je op je Thoroughbred lekker aan het entertainen en bent in het systeem van Nintendo... of anders misschien je collectie van 486 CPU's verdubbelt met een Overdrive naar 972?

[ Voor 12% gewijzigd door Thandor op 25-11-2021 20:37 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wauskoek
[...]

https://www.archiefkastspecialist.nl

[...]

In ander nieuws: vandaag via eBay uit Japan een SoundCanvas SC-88 Pro gekocht.
Een apparaat dat je alleen al wil hebben vanwege alle knopjes 8)

Nu zal je misschien zeggen: ja maar in Japan is alles 100 Volt dus dat gaat zo'n grote vuurbal geven als je dat hier aansluit. En dat klopt!

Je kan simpelweg een andere winding op de trafo kiezen, er een passende stekker op plaatsen en hij draait ook op ons 230 volt :)

Er zou ook een CR2032 batterij in zitten, dus een mooi moment om die ook even te verversen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En zo klinkt dat ongeveer:
YouTube: Transport Tycoon (Deluxe) - IBM-PC SC-88 Soundtrack [real hardware]

Er staat ook al een Roland MT-32 in bestelling dus binnenkort een heuse "midi toren" :9~
Holy moly wat een mooi apparaat :9~ En ik kom bij jou een keer avondje Transport Tycoon spelen :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Kan, al is er mogelijk een nog elegantere en zuinigere oplossing, die ik iig succesvol op mijn Japanse Roland A880 MIDI patchbay soort ding wat je nodig hebt als je meer van deze beestjes op meerdere retro PC's wilt aansluiten O-) heb uitgevoerd. Die heeft een vergelijkbare trafo, maar geen handige andere winding die je kunt kiezen. Maar voorbij de trafo loopt stroom naar een gelijkrichter en nog wat regulator stapjes om uit te komen op +5VDC. Vermogen, iig van de A880, blijft ver onder max USB, dus heb ik gewoon een 2A-geschikte USB-kabel op de uitgang van de VRM gesoldeerd en die ipv de 100VAC kabel naar buiten geleid. Mooie is dat een moderne schakelende USB adaptertje een stuk zuiniger is dan die grote lompe trafo.

Kanttekening: MIDI is zuiver digitaal, dus hoe 'schoon' geleverde stroom is, doet er bij een patchbay niet toe. Deze SC-88 output natuurlijk analoge audio en dan wordt dat wel een ding. Je wilt er ws voor zorgen dat je tussen je USB en de output ergens een low-pass filter hebt die zoveel mogelijk boven gelijkstroom plat slaat. Ik gok echter dat die sowieso al op PCB zit voor de output van de trafo+gelijkrichtinger, dus daar gewoon achter hangen zou moeten voldoen. Wel iets om te checken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

SpiriTNL schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:17:

[Afbeelding][Afbeelding]
Ben je toevallig al wat verder gekomen?

Misschien een SRAM test doen als je iets van een TL866 flash programmer hebt?

Als dat niet lukt, misschien de cache checken in een ander moederbord?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

dion_b schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 12:47:
[...]

Kan, al is er mogelijk een nog elegantere en zuinigere oplossing, die ik iig succesvol op mijn Japanse Roland A880 MIDI patchbay soort ding wat je nodig hebt als je meer van deze beestjes op meerdere retro PC's wilt aansluiten O-) heb uitgevoerd. Die heeft een vergelijkbare trafo, maar geen handige andere winding die je kunt kiezen. Maar voorbij de trafo loopt stroom naar een gelijkrichter en nog wat regulator stapjes om uit te komen op +5VDC. Vermogen, iig van de A880, blijft ver onder max USB, dus heb ik gewoon een 2A-geschikte USB-kabel op de uitgang van de VRM gesoldeerd en die ipv de 100VAC kabel naar buiten geleid. Mooie is dat een moderne schakelende USB adaptertje een stuk zuiniger is dan die grote lompe trafo.

Kanttekening: MIDI is zuiver digitaal, dus hoe 'schoon' geleverde stroom is, doet er bij een patchbay niet toe. Deze SC-88 output natuurlijk analoge audio en dan wordt dat wel een ding. Je wilt er ws voor zorgen dat je tussen je USB en de output ergens een low-pass filter hebt die zoveel mogelijk boven gelijkstroom plat slaat. Ik gok echter dat die sowieso al op PCB zit voor de output van de trafo+gelijkrichtinger, dus daar gewoon achter hangen zou moeten voldoen. Wel iets om te checken.
Ik ga voor de 230 volt pin ;)
Zuinig is niet echt belangrijk, de hele installatie is van de stroom als ik het niet gebruik.

Maar evengoed wel meegenomen als alternatief voor toekomstige ombouwprojecten.

Pagina: 1 ... 17 ... 88 Laatste