Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 16 ... 84 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

InjecTioN schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 11:00:
[...]

Ik zal dat eens moeten gaan proberen ja. Maar eerst kleine stapjes omhoog. Overclocking met FSB heb ik op dit bord namelijk nog niet gedaan. Laat staan met deze CPU. :) De enige overclock die het ding heeft kunnen ervaren, is het omhoog gooien van de multiplier en het voltage. Puur omdat zelfs die overclock niet stabiel was. Ik ben nu ook nog niet hoger dan 2.7V gegaan met 't voltage, maar met een multiplier van 4,5 alsnog instabiel. Daar zal ik dus echt nog eens even wat in moeten gaan rommelen... :)

[...]

Heel begrijpelijk! Het is een leuke kaart voor een setup als deze. Daarnaast blijkt die dus erg "collectable"! (if that's a thing?)

[...]

Dat is dus zeker het testen waard, vooral omdat ik die K6-2 500MHz heb liggen. Daarnaast heb ik ook nog een P5A (ATX form factor) liggen welke ik ook nog wel even wil testen met beide CPU's. Eens zien welke resultaten ik daarmee behaal, want daar ben ik wel benieuwd naar!
Let op de revisies van de borden. Oudere revisies (tem 1.04 bij P5A, bij de -B zou je even moeten opzoeken) hebben een E-stepping Aladdin V chipset, en kunnen dus maar 64MB (niet 128MB zoals hierboven gezegd) cachen met L2 op het moederbord. Voor K6-3 nagenoeg irrelevant want eigen L2 cachet wel alles, maar bij K6-2 merk je - vooral icm Win9x of DOS - het verschil duidelijk. Je wilt dus op een oude revisie P5A die WIn9x draait max 64MB RAM als je de K6-2 gebruikt. Is het een nieuwere revisie (vanaf 1.05) dan kan het >256MB cachen en maakt het weer niets uit. DIe nieuwere revisie P5A hebben wel weer een designfout waardoor K6Plus CPUs niet goed werken. Daar is een mod voor, mocht je zo'n CPU bemachtigen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01:21

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

dion_b schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 11:26:
[...]

Let op de revisies van de borden. Oudere revisies (tem 1.04 bij P5A, bij de -B zou je even moeten opzoeken) hebben een E-stepping Aladdin V chipset, en kunnen dus maar 64MB (niet 128MB zoals hierboven gezegd) cachen met L2 op het moederbord. Voor K6-3 nagenoeg irrelevant want eigen L2 cachet wel alles, maar bij K6-2 merk je - vooral icm Win9x of DOS - het verschil duidelijk. Je wilt dus op een oude revisie P5A die WIn9x draait max 64MB RAM als je de K6-2 gebruikt. Is het een nieuwere revisie (vanaf 1.05) dan kan het >256MB cachen en maakt het weer niets uit. DIe nieuwere revisie P5A hebben wel weer een designfout waardoor K6Plus CPUs niet goed werken. Daar is een mod voor, mocht je zo'n CPU bemachtigen.
Dank voor je aanvulling! Ik zal eens even uitzoeken welke revisies ik heb. Dat zal dus sowieso wel wat duidelijkheid opleveren m.b.t. de do's en don'ts voor deze borden.

Update:
Zowel mijn P5A als mijn P5A-B zijn Rev1.4 borden.

De 500MHz K6-2 die ik heb zal daarmee dus ook "slechts" een Windows 95/DOS build worden, wat eigenlijk ook prima is. :) De K6-III 400 biedt wat meer mogelijkheden (Win2K & Win98SE multi-boot oid).

We gaan het zien. Potentie is er dus alsnog. :)

Overigens heb ik ook nog 2x AMD K6-2 400AFQ liggen. Dat kan misschien ook wel leuk worden met 2 identieke builds... leuk (en fair) voor LAN-parties enzo! Mogelijkheden! :9

[ Voor 19% gewijzigd door InjecTioN op 21-09-2021 12:07 . Reden: Update ]

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

InjecTioN schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 11:41:
[...]

Dank voor je aanvulling! Ik zal eens even uitzoeken welke revisies ik heb. Dat zal dus sowieso wel wat duidelijkheid opleveren m.b.t. de do's en don'ts voor deze borden.

Update:
Zowel mijn P5A als mijn P5A-B zijn Rev1.4 borden.

De 500MHz K6-2 die ik heb zal daarmee dus ook "slechts" een Windows 95/DOS build worden, wat eigenlijk ook prima is. :) De K6-III 400 biedt wat meer mogelijkheden (Win2K & Win98SE multi-boot oid).
Ik zou het bijna andersom aanraden.

DOS en Win9x gebruiken als eerste uncached RAM terwijl WinNT/2k/XP/Linux als eerste cached RAM gebruikt. Impact van het niet cached hebben van alle RAM op die eerste is fors, terwijl op de laatste het zeer beperkt is.

Keerzijde: voor DOS en Win95 is 64MB meer dan genoeg (sterker nog, vaak is het al veel teveel en moet je RAMdrives gebruiken om overtollige RAM op te vreten), dus geen problemen met caching.
[...]

Overigens heb ik ook nog 2x AMD K6-2 400AFQ liggen. Dat kan misschien ook wel leuk worden met 2 identieke builds... leuk (en fair) voor LAN-parties enzo! Mogelijkheden! :9
Zeker mogelijkheden. Kans dat ik twee mensen voor LAN op retrosystemen bij elkaar krijg is zo laag dat ik eerder de twee identieke CPUs zou gebruiken om verschillen in platform duidelijk te maken - hoe dan ook, mogelijkheden zat ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:56

PD2JK

ouwe meuk is leuk

The Eagle schreef op maandag 20 september 2021 @ 15:11:
Ik kan uit de eerste hand vertellen dat een gemiddelde SCSI schijf uit rond de millenniumwisseling geen actieve koeling nodig had. Hoeveel Compaq servers ik niet met dat spul onboard gezien heb...en dat had toch allemaal niks meer dan een CPU koeler en een fan op de voeding, that's it.
Kan ook aan Compaq gelegen hebben trouwens, geen idee wat de KIA rate van die dingen was :+
Kijk eens wat ik nog heb liggen... :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oLlk_FiZefVr-h7yGHQh6Z_rBxk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cJRKh32ZO1W2abHewgWjmbsm.jpg?f=fotoalbum_large
PTSS flashbacks of valt het mee. :p

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-07 22:09
Waterbeesje schreef op zondag 19 september 2021 @ 10:10:

Die Ti4200 wandelt rondjes rond de FX5200 met drie vingers in zijn neus. De 5200 is de nieuwe instap kaars, die voorheen het MX label zou krijgen. Vergelijk het liever met een gf4 mx440 of zo.
Vanochtend de kaart binnen gekregen. Verkoper heeft verzending per brievenbuspakket iets te letterlijk genomen en het ding in een papieren envellop verzonden :F. Gelukkig geen losse onderdelen in de envellop teruggevonden en hij heeft een volledige 3DMark2001 benchmark weten te voltooien. :)

Verschil in 3DMark2001 punten
GF4-Ti4200: 8498
GF-FX5200: 4726
GF4-MX440: 3298

Testsysteem: AMD XP2500+, 1,5GB DDR, Windows XP
Driver: Nvidia ForceWare 93.71

[ Voor 9% gewijzigd door FunFair op 22-09-2021 14:43 ]

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:53

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

FunFair schreef op woensdag 22 september 2021 @ 14:08:
[...]

Vanochtend de kaart binnen gekregen. Verkoper heeft verzending per brievenbuspakket iets te letterlijk genomen en het ding in een papieren envellop verzonden :F. Gelukkig geen losse onderdelen in de envellop teruggevonden en hij heeft een volledige 3DMark2001 benchmark weten te voltooien. :)

Verschil is nog groter dan verwacht! :P Ik had 30% verwacht, maar dit is bijna 50% verschil!

Wat je nog zou kunnen proberen, is kijken of je nog wat extraq puntjes kunt smokkelen met de drivers.
Lagere driver versie = minder CPU-belastend, dus zou je met de laagst beschikbare driver voor de Ti misschien meer puntjes kunnen halen :) En als die glitches geeft, één versie hoger pakken.
(Phils computer lab heeft volgens mij de meeste driver versies staan)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunFair
Waterbeesje schreef op woensdag 22 september 2021 @ 14:14:
[...]

Verschil is nog groter dan verwacht! :P Ik had 30% verwacht, maar dit is bijna 50% verschil!

Wat je nog zou kunnen proberen, is kijken of je nog wat extraq puntjes kunt smokkelen met de drivers.
Lagere driver versie = minder CPU-belastend, dus zou je met de laagst beschikbare driver voor de Ti misschien meer puntjes kunnen halen :) En als die glitches geeft, één versie hoger pakken.
(Phils computer lab heeft volgens mij de meeste driver versies staan)
Ik denk niet dat CPU load er toe doet lol :P . Ik draai hem op een AMD XP2500+ (1,83GHz)
En hij haalt 79,8% meer punten als ik het bereken :o

Maar misschien is het wel een heel erg crappy FX5200 exemplaar. Heb nog wat AGP kaarten liggen die ik nog ga benchmarken en aan het lijstje toe zal voegen. Momenteel draait een GF4-MX440

En daar eindigde het feest. Degene die me dit setje kaarten heeft verkocht heeft er 3 defecte kaarten in gedaan. Een Quadro2 / QuadroFX550 en een MX440SE. Zonde.

En toen weigerden alle kaarten beeld te geven :-( zelfs degene die het zeker weten moeten doen.
Hoop toch niet dat ik m'n agp slot heb gemolt hiermee. Even een paar uur de spanning eraf....

[ Voor 16% gewijzigd door FunFair op 22-09-2021 15:29 ]

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

FunFair schreef op woensdag 22 september 2021 @ 14:38:
[...]

Ik denk niet dat CPU load er toe doet lol :P . Ik draai hem op een AMD XP2500+ (1,83GHz)

Maar misschien is het wel een heel erg crappy FX5200 exemplaar. Heb nog wat AGP kaarten liggen die ik nog ga benchmarken en aan het lijstje toe zal voegen. Momenteel draait een GF4-MX440
Hahaha ik bedoelde die 50% t.o.v. de snelste kaart :P

Maar mooi dat je de vergelijking zo opzet! Misschien kun je ook een paar andere benchmarks meenemen?
Juist voor deze kaarten is ook de DOS omgeving nog interessant (Quake bijvoorbeeld).

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

FunFair schreef op woensdag 22 september 2021 @ 14:38:
[...]

Er kan ook wel ontzettend veel verschil zitten tussen verschillende versies van een FX5200:
  • Je hebt varianten met 64MB, 128MB en 256MB DDR.
  • Binnen die varianten heb je nog variaties met een 64-bits geheugen bus en een 128-bits geheugen bus.
  • Daarbij maakt de aansluiting naar het moederbord ook nog best wat uit. Een PCI-kaart is bijvoorbeeld mogelijk wat trager dan een AGP-kaart.
  • Daarna kan je nog eens gaan kijken naar of je een Ultra of non-ultra hebt. (Ja, die zijn er ook!) Ik weet overigens niet zeker of een Ultra GPU nou fysiek verschilt met een “standaard” GPU.
De FX5200 serie is in ieder geval goed uitgemolken!

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:57
De FX 5200 Ultra is een hoger geklokte kaart, dat is alles (325MHz).

Er is ook nog de FX 5500 (NV34B) en dat is simpelweg de NV34 op een kleiner procédé.

Wikipedia: List of Nvidia graphics processing units

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-07 22:13
FunFair schreef op woensdag 22 september 2021 @ 14:08:
[...]

GF4-MX440: 3298

Testsysteem: AMD XP2500+, 1,5GB DDR, Windows XP
Driver: Nvidia ForceWare 93.71
Windows XP zou ik eerder kijken naar de 6 serie.
Ti4200 presteert nog goed op Windows 98, is een top kaart met goede compatibiliteit, XP gaat gedoe geven bij Dos games.

Zelf draai ik WIN98 op een Pentium 4(Socket 478 met AGP), beetje overkill maar werkt nog prima, CPU terug geclocked naar 1400 mhz.

Van de 5 serie moet je de 5900XT hebben(heb ik), echter de 5 serie was vrij slecht met Directx9 spellen.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 22-09-2021 19:56 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 21-07 23:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

PD2JK schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 18:58:
[...]

Kijk eens wat ik nog heb liggen... :+
[Afbeelding]
PTSS flashbacks of valt het mee. :p
Geenszins. Doet me terugdenken aan toen ik stage liep, toptijd gehad :)
We hadden een Proliant met een P90 er in staan. Na 2x aanzetten had die bak twee nicknames te pakken: Air Seagate en De Stofzuiger :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunFair
GIsteren dus wat geexpirimenteerd met AGP kaarten in m'n systeem. Maar na 3 kaarten hield het avontuur al op. Ik krijg nu geen display meer uit de DVI en VGA poort. Ook niet uit een kaart waarbij ik zeker weet dat die het doet. Het lijkt wel alsof één van de kaarten de AGP poort naar de mallemoeren heeft geholpen.

Echter.. ik heb ook een Quadro 2MX liggen en dat is de enige kaart die nog wel beeld produceert. Via de DVI poort trilt het beeld alleen als een malle. Via de VGA poort is het beeld stabiel.
Zolang ik in Windows geen andere driver installeer dan de default VGA driver wil het systeem blijven draaien. Je ziet wel duidelijk artifacts, dus er is wat mis met de kaart. Zodra Windows de driver installeert hangt het systeem.

Ik heb het systeem nu een nacht van de spanning gehad, zonder geheugen, zonder power connector. BIOS reset uitgevoerd, verschillende AGP kaarten opnieuw getest, maar enkel de Quadro2 geeft beeld.
Ik dacht misschien dat de AGP poort misschien niet (meer) voldoende power kan leveren. Met een TNT2 geeft hij alleen ook geen beeld, wat mij toch een lichtere kaart lijkt dan een Quadro2.

Wat denken jullie? Wat kan er veroorzaakt hebben dat er nog maar 1 videokaart wil 'werken'?
Moederbord naar de kloten? Valt er nog iets te testen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

FunFair schreef op donderdag 23 september 2021 @ 08:57:
GIsteren dus wat geexpirimenteerd met AGP kaarten in m'n systeem. Maar na 3 kaarten hield het avontuur al op. Ik krijg nu geen display meer uit de DVI en VGA poort. Ook niet uit een kaart waarbij ik zeker weet dat die het doet. Het lijkt wel alsof één van de kaarten de AGP poort naar de mallemoeren heeft geholpen.

Echter.. ik heb ook een Quadro 2MX liggen en dat is de enige kaart die nog wel beeld produceert. Via de DVI poort trilt het beeld alleen als een malle. Via de VGA poort is het beeld stabiel.
Zolang ik in Windows geen andere driver installeer dan de default VGA driver wil het systeem blijven draaien. Je ziet wel duidelijk artifacts, dus er is wat mis met de kaart. Zodra Windows de driver installeert hangt het systeem.

Ik heb het systeem nu een nacht van de spanning gehad, zonder geheugen, zonder power connector. BIOS reset uitgevoerd, verschillende AGP kaarten opnieuw getest, maar enkel de Quadro2 geeft beeld.
Ik dacht misschien dat de AGP poort misschien niet (meer) voldoende power kan leveren. Met een TNT2 geeft hij alleen ook geen beeld, wat mij toch een lichtere kaart lijkt dan een Quadro2.

Wat denken jullie? Wat kan er veroorzaakt hebben dat er nog maar 1 videokaart wil 'werken'?
Moederbord naar de kloten? Valt er nog iets te testen?
Ik denk dat, vanaf het moment dat de 2e videokaart die voorheen werkte en het nu niet meer lijkt te doen, je niet meer verder moet testen met andere kaarten. Gewoon ter preventie dat het moederbord (verder) of een videokaart sneuvelt. ;w

Ik denk dat je er erg wijs eraan zal doen om eens te kijken of er iets in het AGP-slot gevallen is. Een fel lampje erin schijnen en echt goed kijken. Het kan namelijk van alles zijn. Ook een gebogen pin kan dit soort perikelen veroorzaken. Echter ben je dan een heel stuk verder van huis!

Misschien overigens ook erg verstandig om eens naar de condensators te kijken op het moederbord. Zijn er misschien een aantal die geen vlakke bovenkant meer hebben? Wanneer deze bol staan of zelfs prut spugen, dan zijn ze echt stuk en kunnen die dit soort issues veroorzaken.

Succes iig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunFair
Hm. Ik zie niks in het agp slot. Pinnetjes zien er goed uit. Contactspray heeft ook niks geholpen.
Condensatoren zien er allemaal nog goed uit.

Heb op MP maar gereageerd op een 'nieuw' moederbord om te kunnen testen.

Projectje om m'n eigen oude hardware te gebruiken loopt wel een beetje uit de hand zo :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

FunFair schreef op donderdag 23 september 2021 @ 12:16:
Hm. Ik zie niks in het agp slot. Pinnetjes zien er goed uit. Contactspray heeft ook niks geholpen.
Condensatoren zien er allemaal nog goed uit.

Heb op MP maar gereageerd op een 'nieuw' moederbord om te kunnen testen.

Projectje om m'n eigen oude hardware te gebruiken loopt wel een beetje uit de hand zo :P
hmm.. Misschien dat je toch even de VGA kabel en/of het scherm "out of the equation" moet halen. :)

Kleine toevoeging:

@FunFair Wanneer je VGA kaart niet werkt, dan zal de computer òf niet POST-en (geen piepjes van de PC-speaker), òf posten met meerdere piepjes. Vaak 3 korte en een langere oid. Afhankelijk van welke BIOS er op het moederbord zit.

Wanneer je dus slechts 1 piepje hoort tijdens het booten, de lampjes op het toetsenbord gewoon één keer knipperen tijdens het booten, een num-lock knop gewoon interactie geeft, etc. Dan verwacht ik dat puur de output van de videokaart (of in dit geval dus de input van het scherm) de oorzaak van je issue is. Pinnetjes krom in de VGA-stekker?

[ Voor 36% gewijzigd door InjecTioN op 23-09-2021 15:37 . Reden: kleine toevoeging ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-07 21:19

frapex

got r00t

Mijn IBM PS/2 Model 30-286 is sinds kort voorzien van een reset knop :9~. Daar is flink wat trial-and-error aan vooraf gegaan. Uiteindelijk heb ik de Power Good lijn, die van de PSU naar het moederbord loopt, via een drukknop en een R-C circuit (0,47 uF elektrolytische condensator parallel geschakeld (shunted) met een 10K Ohm weerstand om "switch bounce" tegen te gaan) verbonden met Ground. Zie ook Additional Standard Power Connector, IBM 5150 Mainboard Reset Circuit, Pull-up Resistor and Pull-down Resistor Explained en Switch Bounce and How to Deal with It.

Ook zit er nu een CF-kaart adapter in het systeem. Daarvoor heb ik een paar gaten in de bodem van de kast geboord en met een paar afstandbusjes en schroefjes de CF-kaart adapter gemonteerd. De CF-kaart adapter wordt via de joystick poort header van stroom voorzien. De 256MB Sandisk CF-kaart haalt maar liefst 1100KB/sec aldus de CHECKIT benchmark :9.

Ik heb het goede voorbeeld gegeven; wie is de volgende, wie durft? :7

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

frapex schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:12:
Mijn IBM PS/2 Model 30-286 is sinds kort voorzien van een reset knop :9~. Daar is flink wat trial-and-error aan vooraf gegaan. Uiteindelijk heb ik de Power Good lijn, die van de PSU naar het moederbord loopt, via een drukknop en een R-C circuit (0,47 uF elektrolytische condensator parallel geschakeld (shunted) met een 10K Ohm weerstand om "switch bounce" tegen te gaan) verbonden met Ground. Zie ook Additional Standard Power Connector, IBM 5150 Mainboard Reset Circuit, Pull-up Resistor and Pull-down Resistor Explained en Switch Bounce and How to Deal with It.

Ook zit er nu een CF-kaart adapter in het systeem. Daarvoor heb ik een paar gaten in de bodem van de kast geboord en met een paar afstandbusjes en schroefjes de CF-kaart adapter gemonteerd. De CF-kaart adapter wordt via de joystick poort header van stroom voorzien. De 256MB Sandisk CF-kaart haalt maar liefst 1100KB/sec aldus de CHECKIT benchmark :9.

Zoiets? :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bn-BlLVaP6lNes9Iu-7ja3_VRR0=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/ad38mYUF8LBaIuJfrQ0NtkOi.gif?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4lv3fw7utBGo-3_yEiEVKDbEzmw=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/9HDXx1emsLE7TDK26tRpTT9f.gif?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I0QWhrIR9UxigcIlxPiQCSg1T6Q=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/AZkHQMp1sUIt9CNRCDcD5swx.gif?f=fotoalbum_tile

Aanvulling:

Intussen zijn de specs iets gewijzigd, maar de CF-card > PATA adapter is nog actief op dezelfde plek en aan dezelfde controller. Die "rockt" nu een microdrive van 8GB in dezelfde AMD 486-DX2 66MHz met maarliefst 32MB RAM! (gewoon omdat ik het heb liggen, verder niet om een specifieke reden)
Specs:
Case: InWin S500
Mobo: TMC PET48PN rev1 + 256kb L2 cache
CPU: AMD 486-DX2 66MHz
Mem: 8x 4MB 30pins simms (timings blijf ik voor nu even schuldig)
Video: S3 Diamond Stealth 64 Video 3000 series 2MB+2MB addon - VLB
Geluid: SoundBlaster AWE64 Value CT4500 (dit was een Gold variant, maar die zit in mijn AMD K6-III -PC)
Multi-I/O: DKT PTI-255W VL-BUS Super I/O card - 2x CACHED PATA, floppy, gameport, LPT, 2x COM port. (typenummer blijf ik je schuldig)
NIC: 3Com Etherlink 3C509B ISA 10mbit met XT-IDE in boot-ROM
SCSI: BusLogic BT-742A EISA met floppy-controller has left the "building".
SCSI disk: 2.1GB 7200rpm disk has left the "building" too.
HDD1: Seagate ST1.2 8GB MicroDrive in CF-card formaat (kwam ooit uit een defecte Creative ZEN)
Optical1: Acer 8x4x32 PATA CD-ROM brander
Optical2: Philips 40x speed CD-ROM drive
Floppy1: 1.44MB 3,5"
Floppy2: Gotek met Keirf's FlashFloppy firmware

De 2e multi-I/O kaart gebruikte ik alleen t.b.v. de seriele poorten. Ik was in de veronderstelling dat die niet meer werkten op de VLB-kaart, maar achteraf gezien waren de poorten die ik erbij gekregen had niet origineel. Ze hadden een andere pinout! :( dus maar weer om-solderen naar de goede, en nu werkt die weer!

Uiteindelijk heeft SCSI tòch moeten wijken. Gewoon, omdat het teveel geluid maakte. PATA disks en een EEPROM met de XT-IDE firmware doet eigenlijk al wel voldoende, waarbij de CF-card adapter in de back-I/O er eigenlijk wel erg vet uitziet! O+ Dus waarom ook niet?! :9

Edit: intussen is deze build wegens een defect moederbord ook alweer flink onder handen genomen. Zie deze post: InjecTioN in "Het grote Retro Game PC topic"

[ Voor 28% gewijzigd door InjecTioN op 26-02-2022 13:24 . Reden: Update naar laatste versie van de build (URL onderaan) ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

InjecTioN schreef op donderdag 23 september 2021 @ 22:10:
[...]
De 2e multi-I/O kaart gebruikte ik alleen t.b.v. de seriele poorten. Ik was in de veronderstelling dat die niet meer werkten op de VLB-kaart, maar achteraf gezien waren de poorten die ik erbij gekregen had niet origineel. Ze hadden een andere pinout! :( dus maar weer om-solderen naar de goede, en nu werkt die weer!

Uiteindelijk heeft SCSI tòch moeten wijken. Gewoon, omdat het teveel geluid maakte. PATA disks en een EEPROM met de XT-IDE firmware doet eigenlijk al wel voldoende, waarbij de CF-card adapter in de back-I/O er eigenlijk wel erg vet uitziet! O+ Dus waarom ook niet?! :9
Mooi systeem! En een VLB videokaart met 4MB videogeheugen, prachtig! Daar kan ik alleen van dromen :z. Ook mooi wit, op dat gele stuk plastic in het 5 1/4" slot na dan, dat nog even retro-brighten wellicht? Er zijn inderdaad verschillende pinouts voor compoort kabeltjes :(. Lang leve de soldeerbout.

[ Voor 3% gewijzigd door frapex op 24-09-2021 07:42 ]

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Wat ik mij altijd afvraag voegt een VLB daadwerkelijk iets toe?

Ik had juist het idee dat MS Dos 6.22 spellen geen voordeel bij een snellere videokaart hebben op een 80486, Dos spellen zijn hoofdzakelijk CPU limited, zolang de videokaart maar minimaal 512kb videogeheugen heeft zit je wel goed.

Bij Windows 95 met OpenGL/DirectX een ander verhaal natuurlijk.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 24-09-2021 09:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

mr_evil08 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:04:

Ik had juist het idee dat MS Dos 6.22 spellen geen voordeel bij een snellere videokaart hebben op een 80486, Dos spellen zijn hoofdzakelijk CPU limited, zolang de videokaart maar minimaal 512kb videogeheugen heeft zit je wel goed.

Een VLB videokaart is in bijna alle gevallen sneller. Voor eenvoudige DOS spelletjes maakt het niet zoveel uit. Onder Windows zie je ook noemenswaardige verschillen tussen de VLB videokaarten, je hebt dan baat bij een BitBlt engine, zie VLB VGA Group test.

Er zijn ISA en VLB videokaart benchmarks uitgevoerd door een aantal enthousiastelingen, zie bijvoorbeeld 14 ISA and VLB graphics cards on a 486DX2 66 en Eliandas ISA VGA card roundup. Er zijn ook filmpjes over dit onderwerp te vinden op youtube.

[ Voor 9% gewijzigd door frapex op 26-09-2021 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

frapex schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 07:41:
[...]

Mooi systeem! En een VLB videokaart met 4MB videogeheugen, prachtig! Daar kan ik alleen van dromen :z. Ook mooi wit, op dat gele stuk plastic in het 5 1/4" slot na dan, dat nog even retro-brighten wellicht? Er zijn inderdaad verschillende pinouts voor compoort kabeltjes :(. Lang leve de soldeerbout.
Thanks man! Ook wel erg trots op inderdaad! O+

De VLB-kaart heb ik (samen met een identieke tweeling) een jaar of 3 of 4 geleden eens overgenomen van een andere tweaker. Echt geweldige kaarten, maar kunnen absoluut niet tegen een hogere FSB dan 33MHz... En ik heb nog wel zo'n leuke Intel 486DX-50 liggen die met een 50MHz FSB werkt! :9~

Ik wil die front bezel inderdaad nog wel eens gaan retro-brighten. Maar ik wacht op een zonnige vrije dag en wil dan direct wat meer kunststof retro-brighten.

Die COM-poorten zijn inderdaad ook echt een kriem! Het is bij de multi-I/O kaarten die ik heb liggen zowat 50/50 wat betreft de pinout. De een heeft de pins een-op-een met de flatcable

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
flatcable < > SUB-D9
1-1
2-2
3-3
4-4
5-5
6-6
7-7
8-8
9-9

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
flatcable < > SUB-D9 
1-1 
2-6 
3-2 
4-7 
5-3 
6-8 
7-4 
8-9
9-5
mr_evil08 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:04:

&
frapex schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:34:
[...]

Een VLB videokaart is in bijna alle gevallen sneller. Voor eenvoudige DOS spelletjes maakt het niet zoveel uit. Onder Windows zie je ook noemenswaardige verschillen tussen de VLB videokaarten, je hebt dan baat bij een BitBlt engine, zie VLB VGA Group test.

Er zijn ISA en VLB videokaart benchmarks uitgevoerd door een aantal enthousiastelingen, zie bijvoorbeeld 14 ISA and VLB graphics cards on a 486DX2 66 en Eliandas ISA VGA card roundup. Er zijn ook filmpjes over dit onderwerp te vinden op youtube.
Je slaat de nagel eigenlijk op z'n kop.

Ik moet zeggen dat ik er gelukkig nog niet al teveel issues mee heb gehad (buiten bovenstaande met een hogere FSB en een 486DX-50). Ook wellicht wat ge-emmer met wat timing issues op het bord. Waarschijnlijk dat de wait states toch net iets te strak staan met WS0? :X Wanneer ik iig de resolutie probeer op te hogen naar iets dat hoger dan 800x600 met 256 kleuren ligt, dan krijg ik iig artifacts te zien! :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Juist omdat DOS geen gebruik maakt van acceleratie is het vooral de rauwe snelheid waarmee de framebuffer gevuld kan worden dat bepalend is voor performance. Meestal is de bus tussen CPU en kaart daarbij de bottleneck, dus afhankelijkheid daarvan is bij DOS hoger dan bij WIndows (waar acceleration features zwaarder kunnen wegen.

Dat betekent onder andere dat DOS en WIndows rankings sterk kunnen verschillen. Bekend voorbeeld is vrijwel alle S3 chips, waar de VRAM versie (9xx of /VX) in WIndows beduidend sneller zijn, terwijl in DOS de DRAM versie (8xx of /DX) beduidend sneller is. Betekent ook dat zeer primitieve chipsets die desondanks (of allicht daardoor) efficient omgaan met busbandbreedte erg snel kunnen zijn in DOS. Op een na snelste die ik getest heb is de UMC UM85C418F (inderdaad, een VLB chipset) - in DOS tenminste. In Windows is het zo goed als unaccelerated en een van de traagste opties.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

Ik zal er eens induiken waarom ik dat niet zie, sterker nog ik heb ook een 80486 pc met een onboard Cirrus Logic die gewoon rondjes loopt tegenover mijn andere 80486 met dikke VLB kaart, beide zijn DX2 alleen de pc met onboard kaart heeft ook Write Trough/Write Back ondersteuning(ja ook ingeschakeld), voor de rest zijn ze gelijk kwa RAM geheugen/timings/snelheid en CPU.

Als ik met de CPU loop te spelen zie ik enorme verschillen maar met videokaarten geen noembaar verschil.
Dat alles is wel onder MS-Dos 6.22.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 29-09-2021 17:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Wow, kijk ik even een paar dagen niet naar het forum, staat er ineens zo'n hoop nieuwe posts.... :P
frapex schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:12:

IBM Model 30... Help, ik voel me aangesproken :x
Waar laat je die reset knop? Extra 'gaatje' in het front panel gemaakt? Die '30 van jou begint wel n beetje de spuigaten uit te lopen.... volgende stap is een 386-25 processor zeker?
[...]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Aanvulling:

Intussen zijn de specs iets gewijzigd, maar de CF-card > PATA adapter is nog actief op dezelfde plek en aan dezelfde controller. Die "rockt" nu een microdrive van 8GB in dezelfde AMD 486-DX2 66MHz met maarliefst 32MB RAM! (gewoon omdat ik het heb liggen, verder niet om een specifieke reden)
Specs:
Geluid: SoundBlaster AWE64 Value (dit was een Gold variant, maar die zit in mijn AMD K6-III -PC)
Multi-I/O: VLB met 2x PATA, floppy, gameport, LPT, 2x COM port. (typenummer blijf ik je schuldig)
HDD1: Seagate ST1.2 8GB MicroDrive in CF-card formaat (kwam ooit uit een defecte Creative ZEN)

Dik systeem! Doet me een beetje denken aan mijn eigen "486" systeem (maar dan Cx5x85) :D
32MB RAM heeft wel degelijk nut: je kunt Windows 95 draaien zonder swap file :P
Daarbij vind ik de CF oplossing altijd erg gaaf, het is zooo makkelijk om bestanden uit te wisselen met een Windows 10 bakje!

De DX50 waar je het over hebt, is bijna net zo snel als de DX2-66, met toch een aardig lagere kloksnelheid. Wat je ook zou kunnen proberen, is de DX2 op een bus van 40 laten lopen. Sommigen kunnen dat prima handelen, en met de VGA en 1x i/o combinatie zou dat moeten lukken.
Gouden regel voor aantal VLB kaartten bij FSB snelheid is:
FSB 33 = 3x VLB kaart
FSB 40 = 2x VLB kaart
FSB 50 = 1x VLB kaart
dion_b schreef op maandag 27 september 2021 @ 10:21:
[...]

Juist omdat DOS geen gebruik maakt van acceleratie is het vooral de rauwe snelheid waarmee de framebuffer gevuld kan worden dat bepalend is voor performance. Meestal is de bus tussen CPU en kaart daarbij de bottleneck, dus afhankelijkheid daarvan is bij DOS hoger dan bij WIndows (waar acceleration features zwaarder kunnen wegen.

Dat betekent onder andere dat DOS en WIndows rankings sterk kunnen verschillen. Bekend voorbeeld is vrijwel alle S3 chips, waar de VRAM versie (9xx of /VX) in WIndows beduidend sneller zijn, terwijl in DOS de DRAM versie (8xx of /DX) beduidend sneller is. Betekent ook dat zeer primitieve chipsets die desondanks (of allicht daardoor) efficient omgaan met busbandbreedte erg snel kunnen zijn in DOS. Op een na snelste die ik getest heb is de UMC UM85C418F (inderdaad, een VLB chipset) - in DOS tenminste. In Windows is het zo goed als unaccelerated en een van de traagste opties.
UMC :D :D :D
Ik heb de 408 op een ISA kaartje, en dat ding presteert gelijk aan de Tseng ET4000AX (de ISA bus is dus de beperking). Met TSR geeft deze ook een flinke bak met VESA modi. Deze staat op een DX50 systeem nu, waar de ISA bus op 12MHz draait (is 50% OC eigenlijk). Vind-ie leuk :P
Best wel een ondergewaardeerd merk...
mr_evil08 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 17:03:
[...]

Ik zal er eens induiken waarom ik dat niet zie, sterker nog ik heb ook een 80486 pc met een onboard Cirrus Logic die gewoon rondjes loopt tegenover mijn andere 80486 met dikke VLB kaart, beide zijn DX2 alleen de pc met onboard kaart heeft ook Write Trough/Write Back ondersteuning(ja ook ingeschakeld), voor de rest zijn ze gelijk kwa RAM geheugen/timings/snelheid en CPU.

Als ik met de CPU loop te spelen zie ik enorme verschillen maar met videokaarten geen noembaar verschil.
Dat alles is wel onder MS-Dos 6.22.
VLB is een raar iets, met veel quirks. Wat lijkt op een zeer snelle kaart, kan door timing issues traag aanvoelen. De chipset is daarbij ook van wezenlijk belang.
Zo heb ik een IBM PS/Valuepoint met DX2 en onboard S3-805 (redelijk basic kaart, gaat over VLB) en die presteert beter dan de losse S3 Trio32 VLB en Cirrus 5428 VLB in een andere DX2 (Asus moederbord). Beide zijn DX2-66, ongeveer gelijke geheugendoorvoer en de Asus heeft zelfs het voordeel van 256kB cache (de IBM 128kB).
Hoe komt het? Schiet mij maar lek.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

Waterbeesje schreef op woensdag 29 september 2021 @ 17:19:
IBM Model 30... Help, ik voel me aangesproken :x
Waar laat je die reset knop? Extra 'gaatje' in het front panel gemaakt? Die '30 van jou begint wel n beetje de spuigaten uit te lopen.... volgende stap is een 386-25 processor zeker?
De IBM PS/2 Model 30-286 heeft op de achterzijde, naast de VGA poort, een voorbereiding voor twee ronde stekkers. Deze gaten zijn afgedekt, maar het plastic dat er voor zit kan er eenvoudig uitgebroken worden. En daar past dan precies een ronde (reset) knop in.

Een 386-25 upgrade, beetje erg prijzig :P. Dan liever een Primax Altrasound (met IDE poort) ter vervanging van de multi I/O controller die ik nu gebruik (in combinatie met de CF-card adapter).

Het systeem verder uitbreiden wordt lastig, de 3x ISA sloten zitten vol (multi I/O, SB2.0 en een netwerkkaart). Jammer natuurlijk, een Intel Above Board voor nog meer XMS/EMS geheugen zou wel tof zijn :9.

Ik zoek nog wel een koelelement voor de 80287 coprocessor (die wordt loeiheet) en de 80286 processor (wordt heet). Maar dat zal wel maatwerk worden; dus zelf een oud koelelement op maat zagen.

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

frapex schreef op woensdag 29 september 2021 @ 18:20:
[...]

De IBM PS/2 Model 30-286 heeft op de achterzijde, naast de VGA poort, een voorbereiding voor twee ronde stekkers. Deze gaten zijn afgedekt, maar het plastic dat er voor zit kan er eenvoudig uitgebroken worden. En daar past dan precies een ronde (reset) knop in.

Een 386-25 upgrade, beetje erg prijzig :P. Dan liever een Primax Altrasound (met IDE poort) ter vervanging van de multi I/O controller die ik nu gebruik (in combinatie met de CF-card adapter).

Het systeem verder uitbreiden wordt lastig, de 3x ISA sloten zitten vol (multi I/O, SB2.0 en een netwerkkaart). Jammer natuurlijk, een Intel Above Board voor nog meer XMS/EMS geheugen zou wel tof zijn :9.

Ik zoek nog wel een koelelement voor de 80287 coprocessor (die wordt loeiheet) en de 80286 processor (wordt heet). Maar dat zal wel maatwerk worden; dus zelf een oud koelelement op maat zagen.
De io controller gebruik je denk ik alleen voor de IDE? Je zou kunnen overwegen om een andere geluidskaart kunnen overwegen. Eentje met onboard IDE, de xtife bios zou die ook moeten kunnen aanspreken. Dan heb je weer een slot over :)

Voor mijn '30 8086 heb ik al zitten denken aan een bracket met een Isa uitbreiding aan de voorzijde. Ik heb een paar jaren die niet aan de achterzijde hoeven, zoals een ems kaart en xt-cf adapter. Dan kunnen achterin de kaarten die wel achterom moeten: vga, geluid en netwerk!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

Waterbeesje schreef op woensdag 29 september 2021 @ 18:53:
De io controller gebruik je denk ik alleen voor de IDE? Je zou kunnen overwegen om een andere geluidskaart kunnen overwegen. Eentje met onboard IDE, de xtife bios zou die ook moeten kunnen aanspreken. Dan heb je weer een slot over :)
De multi I/O kaart wordt enkel en alleen voor de IDE-poort gebruikt. Maar kan eventueel nog een Iomega ZIP-drive aan de printerpoort hangen :). Mijn Creative Sound Blaster 2.0 (bromvlieg :+) met CMS upgrade ga ik echt niet vervangen hoor :o.
Voor mijn '30 8086 heb ik al zitten denken aan een bracket met een Isa uitbreiding aan de voorzijde. Ik heb een paar jarenkaarten die niet aan de achterzijde hoeven, zoals een ems kaart en xt-cf adapter. Dan kunnen achterin de kaarten die wel achterom moeten: vga, geluid en netwerk!
Leef je uit! :P In de Model 30-286 zit een riser met aan één kant 3x ISA. Die zou vervangen kunnen worden door een riser die aan beide kanten ISA sloten heeft. Maar dat wordt dan wel proppen. Voor jouw Model 30-86 (niet 286) zit er ook nog een accu op de riser, dat maakt vervangen weer wat lastiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

frapex schreef op woensdag 29 september 2021 @ 19:44:
[...]

Leef je uit! :P In de Model 30-286 zit een riser met aan één kant 3x ISA. Die zou vervangen kunnen worden door een riser die aan beide kanten ISA sloten heeft. Maar dat wordt dan wel proppen. Voor jouw Model 30-86 (niet 286) zit er ook nog een accu op de riser, dat maakt vervangen weer wat lastiger.
Die bestaande riser laat ik zitten aan de kant van de voeding is te weinig plek om goed en kaart kwijt te kunnen :)

Ik heb nog een reserve riser, dan zou ik beide risers kunnen verbinden met een kabeltje (priegelwerkje met de soldeerbout) en dan heb ik drie extra sloten beschikbaar. Een bracket stevig ophangen is dan de grootste uitdaging nog.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coppertop
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Na een lange tijd geen tijd/energie voor de retro computer hobby ben ik weer een beetje begonnen met een build. Basis is een Intel PR440FX moederbord met 2x 200MHz 512kb cache Pentium Pro.

Ik zou er graag Windows 2000 op draaien, maar ik heb slechts 64Mb geheugen erbij. Ik moet de details nog even uitzoeken, maar het gaat in ieder geval om EDO DIMMs. Huidige modules zijn ECC, en ik weet nog niet of dat ook verplicht is voor dit moederbord.

Verder wil ik er ook graag een passende (+- 1995) SCSI disk in zetten, helaas heb ik alleen enkele 10k of 15k SCA schijven liggen en die zijn veel te nieuw (en lawaaiig). Voorlopig maar even beginnen met een IDE disk.

Twee 5cm fans zijn onderweg voor de broodnodige airflow.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gFr478TokBWxzyK10cRZ8FdJ-yw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P82YUaYIKjsKKdxs0Vw3GJQ1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Bijzonder mooie set @Coppertop

EDO op 168 pins DIMM's met parity/ECC kom je natuurlijk niet zo vaak tegen. Denk dat het bord best wel kieskeurig is, maar je kunt het eens proberen met unbuffered spul. SDR-SDRAM vreet de chipset helaas niet, daar is nog wel aan te komen tweede hands, maar EDO? :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Coppertop schreef op woensdag 29 september 2021 @ 22:01:
Verder wil ik er ook graag een passende (+- 1995) SCSI disk in zetten, helaas heb ik alleen enkele 10k of 15k SCA schijven liggen en die zijn veel te nieuw (en lawaaiig). Voorlopig maar even beginnen met een IDE disk.
Ik heb nog wel een tweetal SCSI schijven liggen. een 50pin 4GB Fujitsu (1998 afaik), en een 68pin 9GB Quantum (geen idee van wanneer deze is).

Slinger maar een DM als je interesse hebt en wat je er voor wil geven.

Verder een erg leuk systeem! :)

C:\>_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

[...]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Aanvulling:

Specs:
Geluid: SoundBlaster AWE64 Value (dit was een Gold variant, maar die zit in mijn AMD K6-III -PC)
Multi-I/O: DKT PTI-255W VL-BUS Super I/O card - 2x CACHED PATA, floppy, gameport, LPT, 2x COM port. (typenummer blijf ik je schuldig)

Ik ben er nu dus achter dat ik een cached IDE controller met VLB heb. 8)7 Drivers voor zowel DOS als Windows 3.11 geïnstalleerd en CheckIt geeft even een waanzinnige sprong in snelheid weer! :9~

Het enige nadeel is nu dat de controller met regelmaat spontaan stopt met werken... Er komen dan geen reads of writes meer door voor de HDD en na een reset (of zelfs uitzetten en cold boot) kan ik de HDD niet meer vinden.

Het maakt overigens niks uit wat ik erin steek. Een HDD, CompactFlash, MicroDrive (is een roterende disk in CF formaat). Alle soorten disks tonen dezelfde symptomen. Ook de IDE kabel vervangen haalt niets uit. Ook de drivers wel of niet installeren biedt geen soelaas. (Slechts meer snelheid! ;) )

Alles staat op default. De kaart draait nu dus op 50MHz (aldus de jumper settings van de kaart), maar of deze nou op 33 of 50 staat, dat interesseert 'm geen zier!

Zojuist hoor ik zelfs de HDD een keer down-spinnen. Na een nieuwe cold-boot hoor ik 'm ook een korte tijd terug vallen naar een wat lager toerental en weer terug grijpen naar het originele toerental.

Het klinkt heel erg als een kaart die stuk is. Het vreemde ervan is echter dat die het pas na een tijdje niet meer doet. Dus wanneer de computer wat langer uitgestaan heeft, dan duurt het ongeveer een kwartier tot een half uur tot de symptomen optreden. Om gek van te worden! 8)7

Iemand een idee? Het avondje plaren wordt zo een avondje frustratie :X Misschien dan toch maar eens een avondje condensators vervangen? Ik weet het iig niet meer! ¯\_(ツ)_/¯

Handleiding PTI-255W
Handleiding TMC PET48PN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coppertop
  • Niet online
InjecTioN schreef op woensdag 29 september 2021 @ 23:58:
[...]

Ik ben er nu dus achter dat ik een cached IDE controller met VLB heb. 8)7 Drivers voor zowel DOS als Windows 3.11 geïnstalleerd en CheckIt geeft even een waanzinnige sprong in snelheid weer! :9~

Het enige nadeel is nu dat de controller met regelmaat spontaan stopt met werken... Er komen dan geen reads of writes meer door voor de HDD en na een reset (of zelfs uitzetten en cold boot) kan ik de HDD niet meer vinden.

Het maakt overigens niks uit wat ik erin steek. Een HDD, CompactFlash, MicroDrive (is een roterende disk in CF formaat). Alle soorten disks tonen dezelfde symptomen. Ook de IDE kabel vervangen haalt niets uit. Ook de drivers wel of niet installeren biedt geen soelaas. (Slechts meer snelheid! ;) )

Alles staat op default. De kaart draait nu dus op 50MHz (aldus de jumper settings van de kaart), maar of deze nou op 33 of 50 staat, dat interesseert 'm geen zier!

Zojuist hoor ik zelfs de HDD een keer down-spinnen. Na een nieuwe cold-boot hoor ik 'm ook een korte tijd terug vallen naar een wat lager toerental en weer terug grijpen naar het originele toerental.

Het klinkt heel erg als een kaart die stuk is. Het vreemde ervan is echter dat die het pas na een tijdje niet meer doet. Dus wanneer de computer wat langer uitgestaan heeft, dan duurt het ongeveer een kwartier tot een half uur tot de symptomen optreden. Om gek van te worden! 8)7

Iemand een idee? Het avondje plaren wordt zo een avondje frustratie :X Misschien dan toch maar eens een avondje condensators vervangen? Ik weet het iig niet meer! ¯\_(ツ)_/¯

Handleiding PTI-255W
Handleiding TMC PET48PN
Als het vanuit een koude situatie even duurt voordat de problemen komen, dan kan het temperatuur-gerelateerd zijn. Condensatoren is ook een optie.

Wat ik allemaal zou proberen:
- Ander VLB slot
- Proberen met een ISA videokaart in plaats van een VLB videokaart
- Andere PSU

[ Voor 0% gewijzigd door Coppertop op 30-09-2021 10:51 . Reden: niet goed gelezen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

InjecTioN schreef op woensdag 29 september 2021 @ 23:58:
[...]
Handleiding PTI-255W
Aanvulling op de tips in de reactie hierboven: koel de chips op de VLB multi I/O kaart eens met een ventilator. En voel met je vinger of een van de chips heet wordt. Draait de boel stabiel? Dan heeft een van de chips (of meerdere) misschien last van een los contact, of er zitten haarscheurtjes in de solderingen.

Het installeren van de driver (wbide.exe?) maakt helaas geen caching IDE controller van de kaart. Ik heb een vergelijkbare VLB multi I/O kaart (PTI-255H), dus ben daar vrij zeker van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Coppertop schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:50:
[...]

Als het vanuit een koude situatie even duurt voordat de problemen komen, dan kan het temperatuur-gerelateerd zijn. Condensatoren is ook een optie.

Wat ik allemaal zou proberen:
- Ander VLB slot
- Proberen met een ISA videokaart in plaats van een VLB videokaart
- Andere PSU
Dat zijn inderdaad wel goeie opties ja.

Ik zal nog eens even die condensators doormeten met de ESR-meter. Dat zal wellicht iets meer duidelijkheid bieden.

De PSU heb ik overigens reeds doorgemeten. Die verdacht ik ook, maar die is echt piekfijn in orde (met en zonder load). Een paar maanden geleden zelfs nog de condensators die daarin zaten uit voorzorg vervangen.
frapex schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:49:
[...]

Aanvulling op de tips in de reactie hierboven: koel de chips op de VLB multi I/O kaart eens met een ventilator. En voel met je vinger of een van de chips heet wordt. Draait de boel stabiel? Dan heeft een van de chips (of meerdere) misschien last van een los contact, of er zitten haarscheurtjes in de solderingen.

Het installeren van de driver (wbide.exe?) maakt helaas geen caching IDE controller van de kaart. Ik heb een vergelijkbare VLB multi I/O kaart (PTI-255H), dus ben daar vrij zeker van.
Koeling heb ik überhaupt nog niet gekeken of dat nodig is inderdaad. Het viel me gisteren wel op dat de videokaart aardig warm kan worden. Niet zo zeer heet, maar wel goed warm. Wat prima is. :)

Ik kan de soldeerpunten natuurlijk allemaal een keer opnieuw aantippen met wat flux en verse tin. Misschien dat zoiets al soelaas biedt. Eerst die condensators maar eens controleren!

Verder lijkt alles gewoon stabiel te draaien. Alleen die controller die er na een paar minuten gewoon mee op lijkt te houden.

Vannacht (omdat ik natuurlijk te lang door ga met zoiets 8)7 ) heb ik nog een clone van deze kaart erbij gepakt die ik toevallig nog had liggen, welke in eerste instantie óók boot. Nou bleek echter dat bij deze kaart, onder wbide.exe (inderdaad), er 2 disks te zien zijn. De "standaard" disk zonder LBA support op primary master, en op primary slave diezelfde disk in LBA mode. :? Duidelijk iets mis dus.

Ik zal vanavond of morgenavond nog eens even wat verder diagnostiseren. Dit is natuurlijk niet juist!

Wat betreft die snelheids-verhoging met behulp van wbide.exe, dat zal dan wellicht het verschil tussen 16 en 32 bits doorvoer zijn geweest. Ook prima! Dat ontkracht gewoon mijn aanname :)

Thanks voor het meedenken, beide! _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

InjecTioN schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:04:
[...]

Dat zijn inderdaad wel goeie opties ja.

Ik zal nog eens even die condensators doormeten met de ESR-meter. Dat zal wellicht iets meer duidelijkheid bieden.

De PSU heb ik overigens reeds doorgemeten. Die verdacht ik ook, maar die is echt piekfijn in orde (met en zonder load). Een paar maanden geleden zelfs nog de condensators die daarin zaten uit voorzorg vervangen.

[...]

Koeling heb ik überhaupt nog niet gekeken of dat nodig is inderdaad. Het viel me gisteren wel op dat de videokaart aardig warm kan worden. Niet zo zeer heet, maar wel goed warm. Wat prima is. :)

Ik kan de soldeerpunten natuurlijk allemaal een keer opnieuw aantippen met wat flux en verse tin. Misschien dat zoiets al soelaas biedt. Eerst die condensators maar eens controleren!

Verder lijkt alles gewoon stabiel te draaien. Alleen die controller die er na een paar minuten gewoon mee op lijkt te houden.

Vannacht (omdat ik natuurlijk te lang door ga met zoiets 8)7 ) heb ik nog een clone van deze kaart erbij gepakt die ik toevallig nog had liggen, welke in eerste instantie óók boot. Nou bleek echter dat bij deze kaart, onder wbide.exe (inderdaad), er 2 disks te zien zijn. De "standaard" disk zonder LBA support op primary master, en op primary slave diezelfde disk in LBA mode. :? Duidelijk iets mis dus.

Ik zal vanavond of morgenavond nog eens even wat verder diagnostiseren. Dit is natuurlijk niet juist!

Wat betreft die snelheids-verhoging met behulp van wbide.exe, dat zal dan wellicht het verschil tussen 16 en 32 bits doorvoer zijn geweest. Ook prima! Dat ontkracht gewoon mijn aanname :)

Thanks voor het meedenken, beide! _/-\o_
Ondertussen alvast een resumé:

Waarden van condensators gecontroleerd bij de initiële kaart die ik wilde gebruiken (vanaf heden ook wel primaire kaart). Niets opmerkelijks. (Clone kaart bevatte condensators met een hoge ESR en/of afwijkende waarden èn een lekkende condensator.

Alle pinnetjes van alle IC’s van de primaire kaart even opnieuw aangestipt met wat flux en een beetje tin, weinig resultaat.

Videokaart en I/O-kaart met elkaar omgewisseld van slot. Opnieuw weinig resultaat.

Wel viel nu op dat de CF-kaart die het BIOS voorheen niet automatisch wilde detecteren (XT-IDE op EEPROM van 3Com kon deze wel detecteren), na al deze wijzigingen “gewoon” ineens kon detecteren en booten. Dus er lijkt iets van vooruitgang te zijn. Zelfs de disk check via CheckIt werkte bijna in een keer! Direct daarna werkte deze echter al niet meer. Dus: reboot!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ay4bDg3G-5KaKz5zOzJkNAeuphE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YJ7sEeAqVXrMjyddip7jM6XL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r8NT23TowPnelvLxg8gauAJFl-0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KK3LENvjFfeXvF0CYK9iILhs.jpg?f=fotoalbum_tile

Morgen een aantal andere video kaarten en I/O kaarten proberen. Het MOET gewoon kunnen werken, toch? Toch eens bekijken waar de issues precies moeten liggen. Want nu wil ik het weten ook!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

InjecTioN schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 00:27:
[...]

Ondertussen alvast een resumé:

Waarden van condensators gecontroleerd bij de initiële kaart die ik wilde gebruiken (vanaf heden ook wel primaire kaart). Niets opmerkelijks. (Clone kaart bevatte condensators met een hoge ESR en/of afwijkende waarden èn een lekkende condensator.

Alle pinnetjes van alle IC’s van de primaire kaart even opnieuw aangestipt met wat flux en een beetje tin, weinig resultaat.

Videokaart en I/O-kaart met elkaar omgewisseld van slot. Opnieuw weinig resultaat.

Wel viel nu op dat de CF-kaart die het BIOS voorheen niet automatisch wilde detecteren (XT-IDE op EEPROM van 3Com kon deze wel detecteren), na al deze wijzigingen “gewoon” ineens kon detecteren en booten. Dus er lijkt iets van vooruitgang te zijn. Zelfs de disk check via CheckIt werkte bijna in een keer! Direct daarna werkte deze echter al niet meer. Dus: reboot!

[Afbeelding][Afbeelding]

Morgen een aantal andere video kaarten en I/O kaarten proberen. Het MOET gewoon kunnen werken, toch? Toch eens bekijken waar de issues precies moeten liggen. Want nu wil ik het weten ook!
Ik ben er nu achter dat de 2 VLB Multi I/O kaarten (DKT PTI-255W en clone), welke beide bijna volledig identiek zijn, waarschijnlijk gewoon niet compatible lijken te zijn met het moederbord (TMC PET48PN). Wanneer een van beide kaarten erin zit, is de performance daadwerkelijk om te huilen. Laat staan de stabiliteit. Ik heb ze daadwerkelijk wel iets of wat stabieler kunnen krijgen door condensators toch te vervangen en contactpunten opnieuw aan te tippen, maar helaas nog geen wenselijke situatie. :(

Ergens vraag ik me af of er iets met timings in te stellen valt, wat ik over het hoofd lijk te zien. Die disk timings, zou dat misschien nog iets kunnen zijn? Ik kan kiezen tussen 600, 500, 400 en 240ns. Iemand die zoiets kan bevestigen?

Ik denk dat ik er uiteindelijk dus een extra 16-bit Multi-I/O kaart in zet met eigen PATA poort, langs een daadwerkelijk werkende VLB Multi I/O kaart met slechts 1 PATA header. Ik heb er een werkend gekregen! Dat zijn nog eens prestaties!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WGDALjXqeQVz4NW5MXfneuQVskM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YzHdrO8RNIqk6P3S7q7gYgQc.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk had ik wel gehoopt dat ik met slechts één multi-I/O kaart klaar was. Maar dat zit er nu dus helaas niet in.

[ Voor 7% gewijzigd door InjecTioN op 02-10-2021 23:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

InjecTioN schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 23:21:
[...]
Ergens vraag ik me af of er iets met timings in te stellen valt, wat ik over het hoofd lijk te zien. Die disk timings, zou dat misschien nog iets kunnen zijn? Ik kan kiezen tussen 600, 500, 400 en 240ns. Iemand die zoiets kan bevestigen?
Met deze instelling configureer je de snelheid tussen de IDE controller en de HDD/CDROM. 600ns is PIO 0 (theoretisch maximum 3,3MB/sec, 240ns is PIO 2 (theoretisch maximum 8,3MB/sec). Een latere generatie IDE controller configureert deze instelling automatisch. Zie ook wikipedia: Programmed input–output. Ik heb mijn IDE controller een tijdje terug op 240ns (PIO 2) gezet, en dat gaf een aanzienlijke snelheidswinst. Op 600ns bleef alles rond de 2 MB/sec steken.
Ik denk dat ik er uiteindelijk dus een extra 16-bit Multi-I/O kaart in zet met eigen PATA poort, langs een daadwerkelijk werkende VLB Multi I/O kaart met slechts 1 PATA header. Ik heb er een werkend gekregen! Dat zijn nog eens prestaties!
Je kan ook een geluidskaart met IDE poort gebruiken. Een extra 16-bit ISA Multi-I/O kaart is eigenlijk nooit als secondary IDE te configureren. Jouw AWE64 heeft trouwens geen IDE poort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

frapex schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 07:29:
[...]

Met deze instelling configureer je de snelheid tussen de IDE controller en de HDD/CDROM. 600ns is PIO 0 (theoretisch maximum 3,3MB/sec, 240ns is PIO 2 (theoretisch maximum 8,3MB/sec). Een latere generatie IDE controller configureert deze instelling automatisch. Zie ook wikipedia: Programmed input–output. Ik heb mijn IDE controller een tijdje terug op 240ns (PIO 2) gezet, en dat gaf een aanzienlijke snelheidswinst. Op 600ns bleef alles rond de 2 MB/sec steken.
Ah tuurlijk! Dat is de PIO setting! Ik heb die link gek genoeg niet eens zelf gelegd… Stom eigenlijk! :) Ik ga daar gewoon maar eens iets mee proberen, in de hoop dat het de stabiliteit en snelheid (zeer waarschijnlijk) ook ten goede komt.
frapex schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 07:29:

[...]

Je kan ook een geluidskaart met IDE poort gebruiken. Een extra 16-bit ISA Multi-I/O kaart is eigenlijk nooit als secondary IDE te configureren. Jouw AWE64 heeft trouwens geen IDE poort.
Klopt inderdaad. Ik heb er echter geen liggen die ik daarvoor zou willen gebruiken. Deze AWE64 heeft daarnaast eigenlijk ook alles wat ik voor deze pc wil hebben. Plus de compatibiliteit!

[ Voor 48% gewijzigd door InjecTioN op 04-10-2021 09:23 . Reden: update ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

InjecTioN schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 09:41:
[...]

Ah tuurlijk! Dat is de PIO setting! Ik heb die link gek genoeg niet eens zelf gelegd… Stom eigenlijk! :) Ik ga daar gewoon maar eens iets mee proberen, in de hoop dat het de stabiliteit en snelheid (zeer waarschijnlijk) ook ten goede komt.

[...]

Klopt inderdaad. Ik heb er echter geen liggen die ik daarvoor zou willen gebruiken. Deze AWE64 heeft daarnaast eigenlijk ook alles wat ik voor deze pc wil hebben. Plus de compatibiliteit!

Update:

Ik had nog een 16-bit ISA Multi-I/O controller liggen waarop het typenummer ME-101 staat. Die heb ik er nu langs geprikt, na flink wat zoeken op stason.org, waar een overzicht met flink wat afbeeldingen van de lay-out van allerlei daar beschreven multi-I/O kaarten staan. Dat heeft mij wel goed geholpen, ondanks dat er een 6-tal kaarten waren met dezelfde lay-out. |:(

Dus even stoeien met de jumper settings, en het werkt! Het fijne is: Ik was eerder in de veronderstelling dat deze kaart stuk was. Het bleken echter slechts de verkeerde jumper settings te zijn! :)

De kaart die daarnaast de incompatible VLB kaart heeft vervangen, is de "TK 82C8635871 J2 D08" (weinig over te vinden). De kaart is gebaseerd op de UMC 82C863x chipset en is vooralsnog de snelste VLB kaart die ik heb liggen (tegen de 3MB/s met de huidige CF-kaart).

Al met al heb ik er nu wel enigszins vrede mee. Het werkt nu alsnog zoals ik wil dat het werkt, ondanks dat er wat extra hardware voor nodig is. Dus prima! *O*

Thanks, guys! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunFair
InjecTioN schreef op donderdag 23 september 2021 @ 14:29:
[...]

hmm.. Misschien dat je toch even de VGA kabel en/of het scherm "out of the equation" moet halen. :)

Kleine toevoeging:

@FunFair Wanneer je VGA kaart niet werkt, dan zal de computer òf niet POST-en (geen piepjes van de PC-speaker), òf posten met meerdere piepjes. Vaak 3 korte en een langere oid. Afhankelijk van welke BIOS er op het moederbord zit.

Wanneer je dus slechts 1 piepje hoort tijdens het booten, de lampjes op het toetsenbord gewoon één keer knipperen tijdens het booten, een num-lock knop gewoon interactie geeft, etc. Dan verwacht ik dat puur de output van de videokaart (of in dit geval dus de input van het scherm) de oorzaak van je issue is. Pinnetjes krom in de VGA-stekker?
Nog even een terugkoppeling. Moederbord is gewoon dood. Heb een ander moederbord kunnen kopen voor een tientje (helaas mATX ipv full-ATX) en daar werkt mijn grafische kaart prima op.
Met dat moederbord natuurlijk weer ander gedoe met booten vanaf USB. En mijn SATA/PATA adapter wordt wel herkend, maar daar kan het systeem niet vanaf booten. Dit blijkt dus vaker voor te komen. De BIOS ziet de schijf en als je van een bootable USB opstart kun je ook alles doen (FDISK, kopieeren, formats, etc.) maar opstarten van de SATA schijf wil gewoon niet. Ik dacht in eerste instantie dat de schijf misschien te groot was, dus met Seatools de schijf 'verkleind', maar alsnog hetzelfde probleem. Een kleinere SATA schijf van 120GB werkte ook niet. Enkel een 'blinking cursor' en na een tijdje een boot media error.

Uiteindelijk een oude PATA schijf uit de kast getrokken en nu werkt het weer perfect, ondanks dat die meer herrie maakt en wat trager is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

FunFair schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:41:
[...]

Nog even een terugkoppeling. Moederbord is gewoon dood. Heb een ander moederbord kunnen kopen voor een tientje (helaas mATX ipv full-ATX) en daar werkt mijn grafische kaart prima op.
Met dat moederbord natuurlijk weer ander gedoe met booten vanaf USB. En mijn SATA/PATA adapter wordt wel herkend, maar daar kan het systeem niet vanaf booten. Dit blijkt dus vaker voor te komen. De BIOS ziet de schijf en als je van een bootable USB opstart kun je ook alles doen (FDISK, kopieeren, formats, etc.) maar opstarten van de SATA schijf wil gewoon niet. Ik dacht in eerste instantie dat de schijf misschien te groot was, dus met Seatools de schijf 'verkleind', maar alsnog hetzelfde probleem. Een kleinere SATA schijf van 120GB werkte ook niet. Enkel een 'blinking cursor' en na een tijdje een boot media error.

Uiteindelijk een oude PATA schijf uit de kast getrokken en nu werkt het weer perfect, ondanks dat die meer herrie maakt en wat trager is.
Het klinkt heel erg als een controller issue. Komt de boot-ROM van de SATA/PATA controller wel voorbij tijdens het boot-proces (scannen van HDD's)?

Misschien wordt er een conflict veroorzaakt met de reeds bestaande IDE controller? Even uitschakelen in de BIOS kan wellicht helpen.

Wat zijn de type nummers van het moederbord en de controller?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Kan het zijn dat de schijf anders wordt geïnitieerd dan in de oude computer?

Vroegah, had je met CHS die je zelf moest invoeren maar 1 manier die werkt, maar met de komst van LBA-vertalingkun je een schijf op verschillende manieren benadeen, als de sector-indeling voor de schijf maar klopt zal die het gewoon doen.

Dat neemt niet weg, dat een partitie volgens de ene indeling is gemaakt, en volgens de andere wordt benaderd: dat kan wel eens botsen (hoeft niet per se). Probeer de schijf te wissen: alle partities er af en vanaf 0 opnieuw indelen. En naderhand een "fdisk/mbr" om de master boot record opnieuw te schrijven :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coppertop
  • Niet online
PD2JK schreef op woensdag 29 september 2021 @ 22:35:
Bijzonder mooie set @Coppertop

EDO op 168 pins DIMM's met parity/ECC kom je natuurlijk niet zo vaak tegen. Denk dat het bord best wel kieskeurig is, maar je kunt het eens proberen met unbuffered spul. SDR-SDRAM vreet de chipset helaas niet, daar is nog wel aan te komen tweede hands, maar EDO? :)
Ik vond in de 'grote bak met DIMMs' een 64MB EDO DIMM :) Helaas was deze 5v en niet de benodigde 3.3v. Bijna raak dus.

De fans zijn binnen, dus ik kan er (hopelijk) vanavond mee aan de slag! Eerste stap wordt (helaas) SCSI CDROM drives proberen...

Ik ben ook een beetje aan het opruimen, dus als iemand nog een projectje zoekt: https://tweakers.net/aanb...-266mhz-pc-opknapper.html. Hoeft niks te kosten als hij maar een goed huisje vindt.

Edit:

Het geheel wordt al voller en lawaaiiger :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eo1_eaJpHDKU_9hWwPC-8NkBiUw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dT0cJScP4XRdbKBQe6X5bVyk.jpg?f=fotoalbum_large

Edit:

Uiteindelijk geen SCSI CDROM, want ik zag pas toen ik alles klaar had liggen dat er alleen een Wide 68p aansluiting op het moederbord zit |:(.

64 megabyte is wel een onbruikbare hoeveelheid geheugen voor Windows 2000 SP4, het ding swapt zich een ongelukt. Eens kijken of het zonder SP's of een lager SP beter gaat... Het ding is gelukkig wel echt stabiel, de handware lijkt dus prima te werken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J2rX6jiyZO2zOR4nQDOGqXTejzo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/969nt1ZRX7BJiCgugMEROISA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door Coppertop op 07-10-2021 14:09 . Reden: Update 2 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

De Cooler Master met Silent 5 fan heeft wat moeite om de 1 GHz Athlon (Orion / K75) koel te houden, dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/riioWkRSWQyCKSEPzNm2w-Nsz7A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/odHwLMC1Pom3nGgDobWeaFXf.jpg?f=fotoalbum_large

Het grotere koelblok heb ik ergens van eBay.de getrokken en toen wat Noctua fans erop gemonteerd. :9 Alleen nog even wachten op het spuitje met Grizzly Kryonaut en dan kan er weinig misgaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coppertop
  • Niet online
PD2JK schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:54:
De Cooler Master met Silent 5 fan heeft wat moeite om de 1 GHz Athlon (Orion / K75) koel te houden, dus:

[Afbeelding]

Het grotere koelblok heb ik ergens van eBay.de getrokken en toen wat Noctua fans erop gemonteerd. :9 Alleen nog even wachten op het spuitje met Grizzly Kryonaut en dan kan er weinig misgaan.
Mooie CPU, jaloers :P. Als deze nieuwe koeling nog niet voldoende is, dan is er ook nog de aansluiting tussen de heat spreader van de CPU cartridge en de daadwerkelijke core. Maar die is een stuk lastiger te verversen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Met dank aan @Waterbeesje voor het overnemen van wat retrospulletjes
Dat scheelt weer wat ruimte.

De Mac Pro is eindelijk zo goed als klaar om er een besturingssysteem op te zetten. Sowieso Mac OS X, waarschijnlijk Mavericks. Ondersteuning voor analoge beeldschermen, en oud genoeg om Windows 7, en waarschijnlijk ook wel Windows XP in dualboot te zetten.

Ik zit zelf te denken aan Windows XP x64 om niet 28GB van de 32GB geheugen verloren te laten gaan :+
Nog even kijken of er XP x64 drivers zijn voor de GeForce GTX 780.
edit: ja dus :P https://www.nvidia.com/Do...Results.aspx/105041/en-us

[ Voor 15% gewijzigd door Vinnie op 08-10-2021 21:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:38

MaNdM

1000-dingen-doekje

Vandaag een aanvulling op m’n 486 gedaan. Deze 5,25” drive zat in een highscreen (Vobis) Pentium 200mmx. Dat klopt gewoon niet naar mijn mening dus overgeplaatst. Blijkt de kleur ook nog mooi te passen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/anRWTEKdjRaaIU4yNiR_f6IEvqc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5P6YfRV5lxaHKmFoiESsERgO.jpg?f=fotoalbum_large

Heb de retro hobby maar naar zolder verplaatst. Het zijn er inmiddels nogal wat :X

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
MaNdM schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 22:54:
Heb de retro hobby maar naar zolder verplaatst. Het zijn er inmiddels nogal wat :X
* Vinnie jaloers is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Vinnie schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 20:33:
Met dank aan @Waterbeesje voor het overnemen van wat retrospulletjes
Dat scheelt weer wat ruimte.

De Mac Pro is eindelijk zo goed als klaar om er een besturingssysteem op te zetten. Sowieso Mac OS X, waarschijnlijk Mavericks. Ondersteuning voor analoge beeldschermen, en oud genoeg om Windows 7, en waarschijnlijk ook wel Windows XP in dualboot te zetten.

Ik zit zelf te denken aan Windows XP x64 om niet 28GB van de 32GB geheugen verloren te laten gaan :+
Nog even kijken of er XP x64 drivers zijn voor de GeForce GTX 780.
edit: ja dus :P https://www.nvidia.com/Do...Results.aspx/105041/en-us
Windows XP x64, omdat het kan :p
Niet dat ik me kan indenken welke XP software echt met dan 4GB gebruikt maar toch!

Die spulletjes komen zeker nog wel van pas! Alleen heb ik voor mezelf en keuze probleem gecreëerd: 1 AT kast en 5 486 borden om uit te kiezen :p

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Vandaag een aanvulling op m’n 486 gedaan. Deze 5,25” drive zat in een highscreen (Vobis) Pentium 200mmx. Dat klopt gewoon niet naar mijn mening dus overgeplaatst. Blijkt de kleur ook nog mooi te passen.
[Afbeelding]

Vet apparaat trouwens, blijf er bij!

Een 5,25 drive in een p200 is trouwens niet eens zo heel gek. Zo kun je van oude floppen data halen (image) en direct op op een USB stick gooien om op je Windows 10 pc op te slaan.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
[Afbeelding]

Klopt toen waren die dingen allang uitgefaseerd bij nieuwere computers, de 486 was de laatste serie waar je ze nog wel eens tegenkwam.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Waterbeesje schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 11:15:
[...]

Vet apparaat trouwens, blijf er bij!

Een 5,25 drive in een p200 is trouwens niet eens zo heel gek. Zo kun je van oude floppen data halen (image) en direct op op een USB stick gooien om op je Windows 10 pc op te slaan.
Deze gaat ook zeker niet weg. Het is voor mij de ultieme 486. Een DX2-66 want voor mij is dat dé 486. Zit een Opti 895 deep green moederbord in met 4x 4MB 30 pins reepjes. Een goede 500MB Seagate HDD en een Diamond Speedstar 1MB VLB videokaart. De ALS-120 geluidskaart ga ik omwisselen voor een Soundblaster Vibra16S.

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

mr_evil08 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 12:00:
[...]

Klopt toen waren die dingen allang uitgefaseerd bij nieuwere computers, de 486 was de laatste serie waar je ze nog wel eens tegenkwam.
Dat is zo, zelfs menig 386 had deze niet meer en zelfs de laatste 286s niet meer.
Het formaat was gewoon te breekbaar, en de hogere capaciteit en kleiner formaat steviger 3,5" disks waren gewoon de toekomst :)

Het is dat ik er genoeg heb, dus eigenlijk heeft iedere 486 tower en mijn 386 dx40 (en tot voor kort mijn K6-3+) zo'n drive (en uiteraard iedere XT).

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

MaNdM schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 14:22:
[...]

Deze gaat ook zeker niet weg. Het is voor mij de ultieme 486. Een DX2-66 want voor mij is dat dé 486. Zit een Opti 895 deep green moederbord in met 4x 4MB 30 pins reepjes. Een goede 500MB Seagate HDD en een Diamond Speedstar 1MB VLB videokaart. De ALS-120 geluidskaart ga ik omwisselen voor een Soundblaster Vibra16S.
De DX2 met 1 of 2 MB is ook de Sweet spot van de 486 :) alles dat je sneller gaat op het platform is waanzin, want de Pentium 100 met PCI video loopt er rondjes omheen.

Om toch ff een kleine tip te geven: kijk of je een ESS 1868 of zo kunt binnen IPV de Vibra. Die is meer Sound blaster compatibele dan de sound blaster zelf :')

Als je per se Creatieve wilt gaan, kijk dan voor het echte werk: een SB16 met opl3 of een AWE32 met opl3.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Waterbeesje schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 16:23:
[...]

De DX2 met 1 of 2 MB is ook de Sweet spot van de 486 :) alles dat je sneller gaat op het platform is waanzin, want de Pentium 100 met PCI video loopt er rondjes omheen.

Om toch ff een kleine tip te geven: kijk of je een ESS 1868 of zo kunt binnen IPV de Vibra. Die is meer Sound blaster compatibele dan de sound blaster zelf :')

Als je per se Creatieve wilt gaan, kijk dan voor het echte werk: een SB16 met opl3 of een AWE32 met opl3.
Die vibra s heeft een echte OPL3 chip ;)

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shaiwa887
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 23:22
MaNdM schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 17:00:
[...]
Moest even kijken naar mijn verzameling maar heb er twee met een YMF262 chip, iig hebben de Vibra kaarten CT2260 en CT2890 hebben deze OPL3 chip.
Dacht ook altijd dat deze geen OPL3 chip hadden juist omdat deze bekend staan als budget kaart maar heb dit gewoon in mijn overzicht staan :z

[ Voor 19% gewijzigd door shaiwa887 op 09-10-2021 19:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

MaNdM schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 17:00:
[...]

Daarnaast vraag ik me af of een awe32 wel in die kast past. Ik heb er eentje in mijn P200 zitten, die kaarten zijn serieus lang :D
Gelukkig heb ik een bigtower kast, dus eigenlijk past alles wel :Y) 8)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Ik heb het hier anders opgelost. Ik heb deze jongen gehaald:

De Orpheus I SoundCard:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Et0Y9LwkDre-lF7ecWMzpUAScGQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YyijD6EIZCZxco8OeHidIZei.jpg?f=user_large

De beperkingen onder Windows 9x is erg jammer, daar moet ik nog wat op vinden. Maar DOS-games onder DOS draaien is dan ook weer geen probleem.

[ Voor 11% gewijzigd door Vinnie op 10-10-2021 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Mja, maar vanaf 180 euro vind ik dan wel redelijk prijzig. Dan kom je al snel richting awe64 terrein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Prijzig is het zeker, tot het punt van overpriced. In tegenstelling tot de AWE64 ben ik er wel van overtuigd dat de geluidskwaliteit wel wat beter zal zijn, en natuurlijk geen CQM, maar gewoon genuine OPL3.

Ik hoopte veel verder te zijn, maar het duurde even voordat ik voorbij de BIOS foutcode was:
NO ROM BASIC
SYSTEM HALTED

Verder niks in beeld dan die melding, de eerste keer was goed schrikken. Bang dat er iets finaal mis was.

Normaal gesproken zou je dan voorbij de POST komen en dan een foutmelding krijgen van: no system disk, no operating system found of iets in die strekking, maar nee... in dit geval vond AMI het beter om met bovenstaande melding te komen.

Even boot-order aangepast zodat alleen de floppy in de boot-lijst stond en voila :+ krankzinnig, maar leuk om zo'n spartane fout ineens te krijgen. Right.

Daarna kreeg ik tijdens het starten van de Windows 98 installatie een critical write error (net voordat de GUI start). Zucht... krijgen we dat weer.

Alle interfacekaarten eruit, wat gehusselt met PCI-slot plaatsing, andere SATA kabel gepakt. Installatie opnieuw gestart... en tot nu toe geen foutmelding, phew!

Windows 98 geinstalleerd. De geluidskaart wordt zonder dat ik een losse driver moet installeren herkend. Wel krijg ik een tweetal resourceconflicts.

1) Crystal PnP Audio System CODEC shared 0ff4-0ff7 met floppydisk/IDE alias
2) MPU-401 kan geen resources instellen. Handmatig op IRQ9 gezet. op de kaart staat deze op IRQ2 (default). MIDI moet ik later nog testen.

Iemand die toevallig weet of de CS4237 codec chip een beetje een prima chip is voor 9x?

edit:
At least one area of drive A has sustained physical damage.
Although such damage might be caused by an isolated incident such as power failure, it is often a sign of impending hardware failure.

Backup your files as soon as possible. For more information about backing up your files, see Windows Help.

You should run ScanDisk daily for a while; if more physical errors occur, have this drive checked by a qualified computer hardware technician.
Nu heb ik niet eerder via ScanDisk Bad sectors op floppies ontdekt, maar bovenstaande melding is wel erg dramatisch :X

[ Voor 15% gewijzigd door Vinnie op 10-10-2021 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Floppen zijn natuurlijk vaak al 20 jaar oud, dan gaan ze helaas langzaamaan rotten. Ik merk het zelf ook

Voor ik iets met floppen doe, pak ik er een uit de stapel met 'goede' floppen en dan draai ik eerst Scandisk 3x :p en af en toe komt er weer een niet door de controle heen. Toch maar nadenken over de beroemde en spuuglelijke Goteks...

Wat betreft de Sound blaster Vibra: ik weet wel dat er een aantal uit de 2000 serie met opl3 zijn, maar de C uit de 4000 serie blijkbaar ook dus? :D

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Hoe nieuwer de diskette's, des te slechter ze gemaakt lijken te zijn. Bijna geen floppies meer over hier, hmmm.

Ik wil best Goteks gebruiken, maar verkopers zijn vaak niet duidelijk hoe ze geflashed zijn en/of ze voor PC te gebruiken zijn. En de howto's die ik tegenkom zijn vrijwel allemaal om het op de Amiga werkend te krijgen :/ Of software die in het chinees is, en dat soort vaagheden.

Nergens eentje die gewoon out of the box gewoon werkt en dat je alleen maar een paar image bestanden op de usb stick hoeft te proppen? pffff :P

Bij de Vibra's is er ook gerommeld met de mixer afaik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

Waterbeesje schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 17:50:
Floppen zijn natuurlijk vaak al 20 jaar oud, dan gaan ze helaas langzaamaan rotten. Ik merk het zelf ook

Voor ik iets met floppen doe, pak ik er een uit de stapel met 'goede' floppen en dan draai ik eerst Scandisk 3x :p en af en toe komt er weer een niet door de controle heen. Toch maar nadenken over de beroemde en spuuglelijke Goteks...
Ik heb een diskette kunnen redden die heel lang op een koude en vochtige zolder heeft gelegen door 'em een tijd op kamertemperatuur te laten acclimatiseren. Daarna format en track 0 error, gewoon nog een keer proberen, en nog een keer. De aanhouder wint 8)7.

Voor het controleren/herstellen van diskettes is een low level format vaak voldoende om de diskette weer werkend te krijgen. Probeer maar eens HD-COPY, hele fijne DOS tool om diskettes te kopiëren, te formatteren (ook 800KB, 1.72MB, et cetera), te verifiëren en te imagen.

En FDFORMAT, om diskettes met een afwijkende capaciteit te formatteren en te lezen. Je kan bij de format zelfs sector sliding configureren; daarmee krijg je diskettes die heel snel te lezen/schrijven zijn (want de drive hoeft niet op een volledige rotatie te wachten).
Vinnie schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 18:05:
Nergens eentje die gewoon out of the box gewoon werkt en dat je alleen maar een paar image bestanden op de usb stick hoeft te proppen? pffff :P
Waarom niet de images kopiëren via je LAN en de image mounten? Voor DOS heb je TurboImage, voor Win9x heb je vast ook wel zoiets. Boot diskette is wat lastiger :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Hoe nieuwer de diskette's, des te slechter ze gemaakt lijken te zijn. Bijna geen floppies meer over hier, hmmm.

Ik wil best Goteks gebruiken, maar verkopers zijn vaak niet duidelijk hoe ze geflashed zijn en/of ze voor PC te gebruiken zijn. En de howto's die ik tegenkom zijn vrijwel allemaal om het op de Amiga werkend te krijgen :/ Of software die in het chinees is, en dat soort vaagheden.

Bij de Vibra's is er ook gerommeld met de mixer afaik.
Vooropgesteld: ik heb 0 ervaring met die goteks.
Maar als het spul herkend wordt als schijf door je pc, zou formatteren als FAT12 voldoende moeten zijn.
Zo heb ik een 1GB scsi schijf destijds ook werkend gekregen op een msx2 namelijk, en da's ook alleen floppy spul wat ondersteund wordt. Kan zijn dat er nog een fdisk nodig is, maar daar zit volgens mij je sleutel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

The Eagle schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 19:29:
[...]

Vooropgesteld: ik heb 0 ervaring met die goteks.
Maar als het spul herkend wordt als schijf door je pc, zou formatteren als FAT12 voldoende moeten zijn.
Zo heb ik een 1GB scsi schijf destijds ook werkend gekregen op een msx2 namelijk, en da's ook alleen floppy spul wat ondersteund wordt. Kan zijn dat er nog een fdisk nodig is, maar daar zit volgens mij je sleutel :)
Op zich niet een heel gek idee... De controller verwacht bepaalde input om een kop, spoor en sector te zoeken.

Koppen heb je er twee, sectoren heb je er 40 of 80 (met timing interval) en dan blijft de offset voor de sporen over. Ik weet niet hoe een controller reageert op de vraag naar spoor 1024 bijvoorbeeld ;)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henk717
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-07 00:41
frapex schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 19:03:
[...]
Ik heb een diskette kunnen redden die heel lang op een koude en vochtige zolder heeft gelegen door 'em een tijd op kamertemperatuur te laten acclimatiseren. Daarna format en track 0 error, gewoon nog een keer proberen, en nog een keer. De aanhouder wint 8)7.
In mijn geval controleer ik ook even de diskettes op visuele afwijkingen en krijg ik ze meestal weer werkend na een paar low level formats. Maar de problemen blijven terug komen en ik weet niet of dat aan mijn diskette drives of aan de diskettes ligt. Soms lezen ze wel, soms niet. En ik weet ook niet of de drive in de PC waar mee ik ze formatteer accuraat genoeg is om de low level format goed aan te brengen.

In mijn eigen project zijn diskettes een leuke luxe, dus ik ben niet van plan nieuwe diskettes aan te schaffen gezien de machine nieuw genoeg is om vanaf USB op te kunnen starten (2005) dus ik heb me er verder niet meer in verdiept nadat ze zo onbetrouwbaar bleken. Maar mocht je tips hebben om de diskette betrouwbaar te laten werken hoor ik het graag. Want enkel de low level formats zijn bij mij niet genoeg, en ze hebben ook niet alle diskettes gered gezien ik toch vaak read/write errors blijf houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henk717
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-07 00:41
Een nieuwe Gotek met zijn normale firmware leest vanaf een speciaal geformateerde USB stick alles af. In deze video van philscomputerlab krijg je een duidelijk beeld : YouTube: GOTEK USB Floppy Emulator Simulator Review Tutorial

De firmware mods brengen extra ondersteuning aan waardoor alles weer net even anders werkt maar meer functionaliteit bied. Dus op ebay zal je ze eerder met custom firmware zien want dan zijn ze meer waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coppertop
  • Niet online
Ik vind een Gotek ideaal, zeker tijdens het bouwen van een PC. Ik heb mijn Goteks zelf gemod, FlashFloppy firmware, OLED schermpje en rotary encoder.

Met de standaard firmware en bijbehorende software vind ik de Gotek trouwens wel erg onhandig in gebruik.

Ze worden ook kant-en-klaar gemod verkocht op Marktplaats, ik zie ze daar alleen niet met OLED schermpje, maar wel met FlashFloppy firmware en rotary encoder.

De FlashFloppy wiki heeft veel informatie, het is wel een beetje een doolhof door de verschillende versies van de Gotek hardware. https://github.com/keirf/FlashFloppy/wiki

[ Voor 3% gewijzigd door Coppertop op 11-10-2021 09:43 . Reden: Link toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Ik ben aan het stoeien met dit bord
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dpFtQaIUBcJJ1fFsH72jPA1TTFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tKWnyEe1GqvLLydxugpqwWEL.jpg?f=fotoalbum_large
Het is een Opti 895 deep green 1442G en deze moet 72 pins geheugen ondersteunen.

Alleen het bord accepteert dus niet het geheugen wat ik heb liggen. Er zijn twee hele oude reepjes die het wel doen maar die zijn slechts 2MB per stuk. De slots werken dus goed.

Ik kan heel weinig informatie vinden over het bord, maar misschien hebben jullie nog tips?

Deze reepjes heb ik geprobeerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iiq8OB8d1Gj52FDmeamQXpbP4RI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oHn9BjhkMsuE2atg0d1Fx88J.jpg?f=fotoalbum_large

De reepjes van Siemens geven een half resultaat. Als ik daarvan 1 reepje in alleen het tweede slot steek krijg ik beep codes dat er een probleem is met het geheugen. Steek ik er 1 in het eerste slot dan krijg ik niks meer.

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik heb met een 286 bord ooit gehad dat er jumpers waren waarbij je of het onboard, of de geheugenslots moest selecteren om te gebruiken. Gelijktijdig kon niet.
Dit bord lijkt ook iets van onboard memory te hebben. Wellicht is dat een zoekrichting om te verkennen? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

The Eagle schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 22:25:
Ik heb met een 286 bord ooit gehad dat er jumpers waren waarbij je of het onboard, of de geheugenslots moest selecteren om te gebruiken. Gelijktijdig kon niet.
Dit bord lijkt ook iets van onboard memory te hebben. Wellicht is dat een zoekrichting om te verkennen? :)
Dit bord heeft geen onboard memory. Enige jumper die met RAM te maken heeft is om in te tellen of het single danwel double sided is. Rechts-onder is uiteraard gewoon cache.

Edit:
Ik heb wel deze pagina kunnen vinden en dat is wel precies het bord alleen staat er helaas niet bij wát voor reepjes het moeten zijn: https://web.archive.org/w...epGreenModel1442Gv1_2.htm

Dan heb ik nog deze pagina gevonden. Het is niet exact het bord wat ik heb, maar ik denk dat de specs van het soort geheugen wel gelijk zal zijn aangezien de chipset helemaal identiek is.
https://stason.org/TULARC...L-INC-486-80486-DEEP.html

Als ik het dus goed begrijp kan ik (als ik bijvoorbeeld 16MB wil) alleen maar een enkel reepje 16MB er in steken en dan moet dat ook per se 4M x 36 zijn.

[ Voor 39% gewijzigd door MaNdM op 11-10-2021 22:48 ]

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MaNdM schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 22:14:
[Afbeelding]
Het is een Opti 895 deep green 1442G en deze moet 72 pins geheugen ondersteunen.

Alleen het bord accepteert dus niet het geheugen wat ik heb liggen. Er zijn twee hele oude reepjes die het wel doen maar die zijn slechts 2MB per stuk. De slots werken dus goed.

Ik kan heel weinig informatie vinden over het bord, maar misschien hebben jullie nog tips?

[Afbeelding]

De reepjes van Siemens geven een half resultaat. Als ik daarvan 1 reepje in alleen het tweede slot steek krijg ik beep codes dat er een probleem is met het geheugen. Steek ik er 1 in het eerste slot dan krijg ik niks meer.
Tip? Geen EDO gebruiken in een bord dat alleen FP ondersteunt... ;)

Die twee SIMMs met LG chips zijn zeker EDO (staat zelfs op eentje geschreven 8)7 ) en de Siemens waarschijnlijk ook.

Kortom, op zoek gaan naar grotere FP SIMMs als je >2MB wilt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

dion_b schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 00:53:
[...]

Tip? Geen EDO gebruiken in een bord dat alleen FP ondersteunt... ;)

Die twee SIMMs met LG chips zijn zeker EDO (staat zelfs op eentje geschreven 8)7 ) en de Siemens waarschijnlijk ook.

Kortom, op zoek gaan naar grotere FP SIMMs als je >2MB wilt.
Zo ver was ik vannacht inderdaad ook gekomen met zoeken. Nu nog zulke reepjes vinden voor een acceptabel bedrag :/

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MaNdM schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 07:54:
[...]

Zo ver was ik vannacht inderdaad ook gekomen met zoeken. Nu nog zulke reepjes vinden voor een acceptabel bedrag :/
Hoeveel heb je nodig? Ik gok dat ik nog 4MB en 8MB FP SIMMs over heb ;)
Voordeel van 486: ze hoeven geen matched pair te zijn

[ Voor 9% gewijzigd door dion_b op 12-10-2021 09:03 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

dion_b schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 09:03:
[...]

Hoeveel heb je nodig? Ik gok dat ik nog 4MB en 8MB FP SIMMs over heb ;)
Voordeel van 486: ze hoeven geen matched pair te zijn
Dank je, pakken we verder op via DM

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mennuz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-07 15:26
Ik heb een gotek met flashfloppy. Ik heb heel even gestoeid met de standaard firmware, naar aanleiding van de Phils Computerlab video. Je kan met die software 100 images aanmaken en via de usb floppy manager daar bestanden op zetten. Je moet daarvoor wel je usb stick via de software daarvoor prepareren. Ik heb nu flashfloppy erop geflashed met een usb-a naar usb-a kabel. Daarvoor moest ik wel 2 pinnen met elkaar verbinden middels een jumper, en mijn gotek kwam zonder die pinnen, maar die kun je er zelf op solderen. Goteks verschillen nogal per stuk, maar op de flashfloppy wiki kun je er wel achter komen welke je moet vermijden. Als je die moeite niet wil doen, ze zijn te koop met alle custom knoppen en oled scherm. De mijne heeft het oled-scherm en de piezo speaker voor diskette geluiden, want, waarom niet.

Ik had 2 drivebays over maar geen afdek klepjes. Je kan ze 3d laten printen, maar dat is gedoe, en 3 cd rom spelers is ook niet echt wat. Ik had wat gezien over drivebay schermen, en dat leek me wel tof, maar er zijn niet echt veel mensen die dat doen. (Want waarom zou je?). Qua maten komt een 6 inch tft paneel het dichtst in de buurt, maar dan zit je nog met een boel loshangende ribbon cables, en ik geloof iets van 2 mm hoogteverschil, wat wel te dremelen is, maar mijn zending ging tot 2 keer mis, dus dat werd hem niet. Uiteindelijk een 5 inch monitor geval gekocht, en die aangesloten met een dvi naar hdmi kabel, en die door de achterkant door de kast getrokken. Qua inbouwen, ik heb het piepschuim bijgesneden, voor de echte post apocalyptische ambiance :') . Videokaart is een fx5700 met 128 mb. Beetje overkill, en net op het randje van wat nog wil met windows 98

Qua geluid heb ik een ALS100 kaart voor de externe midi, via de joystickpoort naar midi naar usb naar een raspberry pi met mt32-pi die via een dac hat naar de line in van een turtle beach santa cruz. Dit werkt met de windows 98 scummvm versie, maar DOS vind de turtle beach niet zo heel leuk. Als ik de raspberry pi in de line in van de ALS100 doe, stoort ie als een malle. Wat dat is weet ik nog niet, maar dat ga ik uitzoeken zodra ik een bureau heb en niet aan de eettafel hoef te klooien, want dat was niet altijd zo. Misschien een conflict of hij heeft gewoon de geest gegeven.

De TB SC ondersteund officieel EAX en A3D 1.0, maar niet zo heel best wat ik ervan gemerkt heb. Ik heb wel een map met alle sensaura 3d DLL's waardoor ik ze makkelijk kan switchen, maar ook daar moet ik eens goed voor gaan zitten.

Anyway, echt periode correct is het allemaal niet, maar leuk is het wel.
Hier een foto van de 2 schermen in actie. (van de bios, want de batterij is leeg)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P8tl9II4nGydfLQTMLMMTWRxqgU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4KamK0SJrY9c04f7pUVU1fY9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
@mennuz waar heb je dat scherm weggehaald in de kast?

Ben zelf nog opzoek naar een 7-10" scherm omdat je van TFT nogal scheel wordt als het scherm te groot is, liefst wil ik ook native 640x480 maar dat is lastig.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 12-10-2021 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-07 23:22

Dat bovenste reepje, is dat met Pariteit? Die kleine ICtjes in het midden doen mij denken dat hij meer dan 8 bitjes voor een byte wil gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mennuz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-07 15:26
mr_evil08 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:45:
@mennuz waar heb je dat scherm weggehaald in de kast?

Ben zelf nog opzoek naar een 7-10" scherm omdat je van TFT nogal scheel wordt als het scherm te groot is, liefst wil ik ook native 640x480 maar dat is lastig.
Ik heb hem bij Aliexpress vandaan. Eyoyo heeft ook een 8 inch scherm met een 4:3 aspect ratio, maar die is 1024x768. Heeft ook een VGA aansluiting en dergelijke. Ik weet niet hoe het hier met links zit, maar het is de Eyoyo S801C. Adrians Digital Basement heeft er pas geleden een review van gedaan op youtube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

[Afbeelding]

[Afbeelding]

http://www.win3x.org/uh19/motherboards/6729

En wat al gezegd is: beperk je tot 2x4MB of 2x8MB ram, enkel fastpage.

Toevallig heb ik past hetzelfde bordje in huis gehaald, maar nog niks mee gedaan (tnx @Vinnie ).

Voor een 486 is meestal 8MB met dan zat. Alleen als je echt Windows 9x gaat, wil je naar 32MB toe, om te voorkomen dat het wisselvallige overuren gaat draaien.
(Persoonlijk zou ik op een 486 enkel op DOS blijven, Windows 3.11 op een Pentium 100, Windows 95 skippen en Windows 98 op een Pentium 166 of sneller.)

Dat idee van het scherm in een behuizing waar paneeltjes missen staat me ook wel aan trouwens :)
Voor de randjes zou je het deksel van een emmer kunnen gebruiken. De meeste frietzaken willen die er wel eentje weggeven of vragen een euro voor de hele emmer.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Deze week een toevalstreffer. Ik zag een vreselijk vieze lelijke PC voorbij komen op MP maar ik zag iets op een foto waardoor ik dacht “die moet ik hebben”.

Mijn ogen hebben me niet bedrogen, want mijn vermoeden klopte. Er zat een Super Socket 7 bord in de kast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vx_CU-gEMazEuNGcD-7KqIEHsKc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0NXxat0n4erpSfTefDEPfsip.jpg?f=fotoalbum_large
En een hele nette zelfs. Bijna als nieuw.

Maar dat was niet alles. Ook deze zat er in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QPiwjemzML1clw3FES-b0DqXBO8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GnFElR7JjcQjg5xzURS5RSyy.jpg?f=fotoalbum_large
Een prachtige Soundblaster 16. Perfect voor mijn 486 dus.

Alles werkt perfect, alleen het geheugen was kapot. Niet slecht voor 25,- :X

To be determined...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-07 08:24
Onze oude P75 zat in deze AT case:

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/62/486er_33MHz_DX2_Double_Speed_Iomega_Tape.jpg

Iemand een idee welk merk kast dat is?

Hail to the king baby!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coppertop
  • Niet online
urk_forever schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 16:38:
Onze oude P75 zat in deze AT case:

[Afbeelding]

Iemand een idee welk merk kast dat is?
Je kunt hier eens doorheen scrollen (of zelf deze foto posten): https://www.vogons.org/vi...php?f=46&t=60295&p=673331

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
MaNdM schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 15:20:
Deze week een toevalstreffer. Ik zag een vreselijk vieze lelijke PC voorbij komen op MP maar ik zag iets op een foto waardoor ik dacht “die moet ik hebben”.

Mijn ogen hebben me niet bedrogen, want mijn vermoeden klopte. Er zat een Super Socket 7 bord in de kast.
[Afbeelding]
En een hele nette zelfs. Bijna als nieuw.

Maar dat was niet alles. Ook deze zat er in.
[Afbeelding]
Een prachtige Soundblaster 16. Perfect voor mijn 486 dus.

Alles werkt perfect, alleen het geheugen was kapot. Niet slecht voor 25,- :X
Dat klopt, oude pc,s is net als storage wars, je weet niet exact wat je koopt en kunt alleen maar gokken door naar de vorm/kleur van kast te kijken en de aansluitingen achterop, spul waarvan het wel bekend is in de omschrijving vraagt de verkoper vaak de hoofdprijs(handelprijs) en niet wat het daadwerkelijk waard is.

Hoe erger de "zooi" de te groter de kans dat je de jackpot hebt.

Heb ik doorgaans bij kringloop winkels, winkels waar het altijd een puinhoop is vind je nog wat.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 13-10-2021 16:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

mr_evil08 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 16:49:
[...]

Dat klopt, oude pc,s is net als storage wars, je weet niet exact wat je koopt en kunt alleen maar gokken door naar de vorm/kleur van kast te kijken en de aansluitingen achterop.

Vaak hoe erger de "zooi" is des te groter de kans dat je de jackpot hebt.

Heb ik doorgaans bij kringloop winkels, winkels waar het altijd een puinhoop is vind je nog wat.
De kringloop winkels hier zijn nogal ruim met hun prijzen. Als je daar al een beige pc zou aantreffen dan durven ze er nogal wat voor te vragen. Meestal kijken ze op MP wat de prijzen doen en spiegelen zich dan daar aan. Beetje jammer.

Deze PC heb ik nu gewoon leeg gehaald en de kast meteen in een oud ijzer bak gedumpt. Daar was geen redden meer aan helaas.

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
MaNdM schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 16:53:
[...]

De kringloop winkels hier zijn nogal ruim met hun prijzen. Als je daar al een beige pc zou aantreffen dan durven ze er nogal wat voor te vragen. Meestal kijken ze op MP wat de prijzen doen en spiegelen zich dan daar aan. Beetje jammer.

Deze PC heb ik nu gewoon leeg gehaald en de kast meteen in een oud ijzer bak gedumpt. Daar was geen redden meer aan helaas.
Half waar, De broker geeft aardig grote bedragen voor oude pc,s en daarom zie je ook maar weinig in de winkel belanden want ze kunnen er meer geld voor krijgen als het naar de broker gaat, echter dat willen ze niet vertellen ik ben eens achter prijzen gekomen en best wel verbaast hoeveel je er voor kan krijgen.

Oude pc,s hebben best veel zaken van waarde, is niet te vergelijken met het spul van nu, na de pentium 3/4 is het bergafwaards gegaan met zeldzame zaken erin.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 13-10-2021 16:58 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Ik ben fan van Pentium Pro en eindelijk heb ik hem. Een dual PPro bord. In dit geval voorzien van twee 512k 200MHz CPU’s.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d02fc2ZzDq99ZTzCHXJVMCyV1jI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5KsHGwufkHrM5Opn5hEs51pC.jpg?f=fotoalbum_large
Ik ben happy.

Nu nog een mooie passende case regelen.

To be determined...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coppertop
  • Niet online
MaNdM schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 12:44:
Ik ben fan van Pentium Pro en eindelijk heb ik hem. Een dual PPro bord. In dit geval voorzien van twee 512k 200MHz CPU’s.
[Afbeelding]
Ik ben happy.

Nu nog een mooie passende case regelen.
Mooi! 72pin geheugenmodules is een stuk practischer dan mijn EDO DIMMs.

http://www.win3x.org/uh19/motherboards/2572

Is de RTC in een socket, of wordt het solderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Coppertop schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 13:04:
[...]

Mooi! 72pin geheugenmodules is een stuk practischer dan mijn EDO DIMMs.

http://www.win3x.org/uh19/motherboards/2572

Is de RTC in een socket, of wordt het solderen?
Dat zal ik moeten solderen. Ben er nog niet helemaal over uit of ik gewoon een mod ga doen op ga voor een drop-in replacement.

To be determined...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Coppertop
  • Niet online
MaNdM schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 13:06:
[...]

Dat zal ik moeten solderen. Ben er nog niet helemaal over uit of ik gewoon een mod ga doen op ga voor een drop-in replacement.
Ik zet er altijd een socket in, en mod de originele RTC met een CR2032.

Je kunt ook naar zoiets kijken: https://github.com/necroware/nwX287

Ik zou zelf geen 'nieuwe' kopen, Ik heb dat in het verleden wel eens gedaan maar die zijn soms ook al leeg.

EDIT:

Je moet in jouw geval ook even goed opletten dat je niet voor alle 4 de ISA sloten lange kaarten blokkeert, namelijk de bovenste twee door de CPU/heatsink en de onderste twee door een hoge socket/RTC combinatie. Een socket is dus misschien geen optie, en/of niet de knoopcel erbovenop plakken :).

[ Voor 23% gewijzigd door Coppertop op 14-10-2021 13:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Coppertop schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 13:16:
[...]

Ik zet er altijd een socket in, en mod de originele RTC met een CR2032.

Je kunt ook naar zoiets kijken: https://github.com/necroware/nwX287

Ik zou zelf geen 'nieuwe' kopen, Ik heb dat in het verleden wel eens gedaan maar die zijn soms ook al leeg.
Het zit 'm in de juiste tools gebruiken. De mod kan erg snel klaar zijn wanneer je een dremel en soldeer-station hebt.

In theorie kan je in een half uurtje klaar zijn wanneer je de package van het moederbord af hebt.

Er wordt meestal niet gepraat over het doorsnijden van de originele batterij-terminals (in de chip package), maar dat wordt toch echt wel aangeraden. Anders is de nieuwe batterij sneller leeg dan nodig. Daar heeft die NecroWare-dude een tijdje terug ook nog een video aan toegewijd.

Edit op edit:
@Coppertop m.b.t. je edit: Wellicht een idee om een dupont header op de RTC te plakken met wat lijm, of misschien zelfs direct een aantal 1-pin headers op de terminals te solderen. Zo zou men de batterij alsnog extern kunnen houden, mocht dat nodig zijn. Ik ga dit weekend maar eens even wat proberen met die RTC's! :9

[ Voor 15% gewijzigd door InjecTioN op 14-10-2021 16:12 . Reden: edit op edit ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

+1 voor sowieso socket plaatsen.

Misschien vloeken in de kerk, maar als het - zoals hier - een reguliere 12887 betreft, zou ik gewoon bij Reichelt of andere reputabele elektro-boer een nieuwe Maxim RTC kopen. Kost minder dan de vervanging en is minder gepruts dan met de mod. Over 15 jaar ofzo moet je natuurlijk weer eentje kopen, maar dat is voor latere zorg ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

InjecTioN schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 13:52:
[...]

Edit op edit:
@Coppertop m.b.t. je edit: Wellicht een idee om een dupont header op de RTC te plakken met wat lijm, of misschien zelfs direct een aantal 1-pin headers op de terminals te solderen. Zo zou men de batterij alsnog extern kunnen houden, mocht dat nodig zijn. Ik ga dit weekend maar eens even wat proberen met die RTC's! :9
Zojuist eerst voor een eerder projectje een dergelijke module gemaakt voor een moederbord dat schoongemaakt en gerepareerd is na redelijk heftige batterij lekkage.

Best prima gelukt zo. En zeker voor herhaling vatbaar! :Y)

Het is overigens een PCB-tje met een batterijhouder en een simpele diode in serie erop. 2x male Dupont pinnetjes op het moederbord gesoldeerd waar de lekkende Varta heeft gezeten, en 2 Dupont females plat aan het pcb gesoldeerd.

Met deze module kan ik de batterij relatief gemakkelijk verwisselen, zonder dat ik bang ben dat ik na het solderen per ongeluk iets kapot trek of duw. Module eruit, batterij verwisselen, module er terug in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mj0qyamRhk0wgodc5CN16qxGcVE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RIPOHdU6BFe8k9UAhc5NqoFW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KbwoUP-wqvfM1vROSZ9BjPFTeOk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2uBDLC9zBi6UJoXIpZGWKtBZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bd4QCODiWZIQLOy6k-YbSDKeo0k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bzL9WvrjFQeGDDhiPJWtXF4d.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zPMx9B63xY098-KS6My10xtDYVk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LjF8h6hofJm9RRAfdXlLBUo3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jA7Od7_2m6LTsamBfinIZugqm5o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j5ccSHDvmIloFgdk13LsRv3V.jpg?f=fotoalbum_tile

Het oplettende oog ziet overigens ook dat er reeds batterij headers op het bord zitten. Maar dat is de uitdaging natuurlijk niet! :9

[ Voor 13% gewijzigd door InjecTioN op 15-10-2021 11:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Vandaag met de dremel in de weer geweest, slijpschijfje erop en een gat voor een 92mm fan als resultaat.
De tweede 60mm fan zat de ATX connector in de weg, dus die ga ik denk ik verplaatsen naar de voorkant als intake fan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NxcHOHcKJf3qu8a-Jw8_yTHDvD4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bFwUWb5behnH0KA5uDs9B84P.jpg?f=fotoalbum_large
straks heb ik alle formaten Noctua's, iets met spaar ze allemaal ofzo. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
@PD2JK Ik zou er achter even een schuifje uit halen want nu kan de videokaart moeilijker zijn warmte kwijt.
In die tijd heb ik overgens nooit videokaarten gezien die de koeler er zo op hebben, heb je dat gemod ?

[ Voor 49% gewijzigd door mr_evil08 op 19-10-2021 08:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Laatst online: 10:57
@mr_evil08 Dat lijkt mij een northbridge heatsink van zalman.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:50

BlueTooth76

Let the sun shine!

Voor de komende winter staat het restaureren van m'n IBM 5150 op het programma.

De voeding is "geploft" dus daar zal wat gesoldeerd moeten worden.
Verder is het apparaat nog best netjes voor z'n leeftijd.

Wat bijzonder is, is de externe harde schijf (waar de IBM gewoon van kan opstarten), dat is echt een uniek exemplaar (met ingebouwde tapedrive om back-ups te maken).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qaT6vGa.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uk5cqGQ.jpg

Van de harde schijf wil ik een image maken (ze hebben niet het eeuwige leven), er stond nog wat software op die ik niet eerder ben tegen gekomen, hopelijk kan ik iets doen met een XT-IDE kaart met een CF-kaartje er in om de data veilig te stellen.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@mr_evil08 @NitroX infinity Correct :) Bijgeleverde siliconen pushpins van de Noctua druk je eenvoudig tussen de koelvinnen. En de oorspronkelijke fan connector hergebruik je i.c.m. de speciale kroonsteentjes. (OmniJoin)
(GF3 Ti200 btw)

[ Voor 3% gewijzigd door PD2JK op 19-10-2021 14:29 ]

Pagina: 1 ... 16 ... 84 Laatste