Toon posts:

Cd knalt kapot in cd-rom speler

Pagina: 1
Acties:
  • 309 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi.

Wat ik me nou net toch mee maak.
Ik wil een iets ouder spel installeren, dus ik doe de cd in de cd-rom speler.
Begint ie met de setup, en na een halve minuut hoorde ik een vlinke knal, en toen hoorde je de cd niet meer draaien.
Ik keek meteen naar de cd-rom speler en zag er wat rook/stof uit dwarrelen.
Toen drukte ik de cd speler los en toen vielen er allemaal kleine stukjes cd uit.
Afbeeldingslocatie: http://lichtflits.gamepoint.net/afbeeldingen/cd.jpg

Zoiets heb ik nog nooit mee gemaakt of er van gehoord.

Ik heb de cd-rom speler (liteon 52x) helemaal uit elkaar gehaald en al het grijs e.d eruit gehaald.
Ik weet alleen niet of ik het nou aandurf om hem nou te gaan testen.
Stel dat er weer een cd uit elkaar knalt.
Of dat het nou wel goed gaat, maar dat er morgen een cd kapot gaat die dus niet kapot had mogen gaan.
Het kan natuurlijk ook zijn dat ie het helemaal niet meer doet, of dat de laser beschadigd is.

Is er iemand die hier vaker van gehoord heeft?
En hoe zou het gebeurd kunnen zijn?

Ik hoop snel wat te horen, en ik denk dat ik zo dadelijk toch de cd-rom speler maar eens ga testen met een oude cd.

Mvg,
Berry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-05 10:38

Xof

zoek maar op GoT en je komt meer van dit soort topics tegen. Gebeurd veel vaker, en als je het niet meer vertrouwd koop je een nieuwe cdrom speler zo duur zijn ze niet meer.
Maar meestal ligt het aan de cd die wat slap is..

Het ging hier om red alert 2? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Laatst online: 19-09 12:42
Ik heb het ook een keer gehad met een LG 48x. Maar daar kreeg ik nog een nieuwe voor terug. En gelukkig was het een gekopieerde cd.

Waar het aan kan liggen. De cd kan in onbalans zijn, wat op lage snelheiden niet veel uit maakt maar op 52x(zeker met installeren) is het net iets gevoeliger. Of de cd kan ingescheurd zijn geweest(weet niet waardoor).

De cd-rom speler kan je dan ook het beste proberen met een kopietje van iets wat je niet meer gebruikt, maar waarschijnlijk moet je een nieuwe gaan halen.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je ziet het inderdaad vaker, het kan bijvoorbeeld worden veroorzaakt door een sticker op de cd of gewoon door domme pech.

Een cd draait met zeer hoge snelheden rond waardoor een kleine scheur al voor veel schade kan zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ook wel eens gehad inderdaad,

geeft een behoorlijke knal !! hij draait natuurlijk ook behoorlijk snel zo'n cdrom drive,

die van mij was een plextor writer, en die heb ik toen gewoon gesloopt en weer in elkaar gezet, ding draait nog steeds ( al weer een jaartje of 3 oud)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic:
zonde van zo`n mooi spel :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
inderdaad ra2 :)
ik denk eigenlijk niet dat het aan de cd gelegen heeft, want 10 minuten daarvoor had ik het spel op een andere pc geinstalleerd.
ik wou het over het netwerk gaan spelen, maar dat gaat nu dus niet meer ;)

ik ga de cd-rom speler niet uit proberen heb ik zojuist besloten.
ik heb even op internet gezocht, en als ik een nieuwe 52x cd-rom speler wil hebben, dan kost me dat 19 euro.
voor dat geld wil ik niet nog meer cd's kwijt raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-09 13:07

Technicality

Vliegt rechtsom...

het ligt wel aan de cds. ik heb nl precies hetzelfde gehad, met precies dezelfde cd (RA@ soviet disc) meer kan ik niet kwijt, its been too long... :Z

ik heb overigens daarna direct mn cd drive doodverklaart. dus nix meer getest ofzo...

[ Voor 23% gewijzigd door Technicality op 04-07-2004 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-04 10:59

wvdburgt

MacOS all the way baby!

ik heb een keer geleze dat de buitenkant tot 200 km per uur gaat bij hoge snelheden. miss dat dat duidelijkheid brengt:D

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Het zou best kunnen dat er een serie niet-ronde Soviet CD's in de wereld gebracht zijn.

Bedankt voor de tip, kan ik m'n 2x drive onder het stof vandaan halen. :P

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hark_k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-09 20:04
Voor een nieuwe CD zou je naar de fabrikant kunnen mailen. Je hebt immers voor 99% betaald voor de licentie om het te mogen gebruiken, de productiekosten van zo'n CD zijn 3x niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-09 16:53

Steffy

Ayreonaut

Ik heb het een keer gehad met een Memorex DVD speler, Tomb Raider 5 cd er in, "Klats" "KGGGGGGG". *opend het laadje en mooi in 2 stukken ligt daar de cd, had verdorie 100 gulden gekost :P

[ Voor 8% gewijzigd door Steffy op 04-07-2004 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkje
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-09 10:05
lammmetak schreef op 04 juli 2004 @ 20:05:
ik heb een keer geleze dat de buitenkant tot 200 km per uur gaat bij hoge snelheden. miss dat dat duidelijkheid brengt:D
Alleen de buitenkant maar ?? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Valkje schreef op 04 juli 2004 @ 20:10:
[...]

Ja de buitenkant gaat sneller dan de binnenkant, want die hoeft een korter traject af te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

Valkje schreef op 04 juli 2004 @ 20:10:
[...]

ik weet niet dacht het wel. dan bedoel ik dus niet er om heen maar dus vanaf het midden gezien...
kheb et ooit ergens geleze , hoe en wat weet ik niet meer.

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-09 00:08

DataGhost

iPL dev

lammmetak schreef op 04 juli 2004 @ 20:05:
volgens mij was dat meter per seconde :D dusseh dat is * 3.6 voor km/uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkje
  • Laatst online: 27-09 10:05
Verwijderd schreef op 04 juli 2004 @ 20:12:
[...]

Ja de buitenkant gaat sneller dan de binnenkant, want die hoeft een korter traject af te leggen.
Ja...daar heb je gelijk in! |:( stom van me! Was weer te snel met een opmerking plaatsen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

misschien kunnen cd's broos worden en zijn ze niet gemaakt voor die hoge snelheden

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

48x is maximale snelheid voor de normale CDroms
Dus zo 52 speed drive vraagt om probleme, er zijn hier zat mensen die het zelfde hebbe meegemaakt met zo drive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van mijn broer (die C&C freak is) gebeurt dit wel vaker met CD's van EA.

Als je uw brokken van uw CD opstuurt naar EA zelf, dan sturen ze u een nieuwe CD op + ze vergoeden uw CD-rom speler. Ik zou dat dus maar opsturen naar EA misschien krijg je meteen een gloednieuwe DVD writer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Verwijderd schreef op 04 juli 2004 @ 18:34:
offtopic:
zonde van zo`n mooi spel :'(
FUCK Dat spel :/ Hij mag blij zijn dat hijzelf nog "in one piece" is (8>

Ik dacht trouwens dat dit alleen met AOpen CD spelers gebeurde soms ??

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProCal
  • Laatst online: 31-08-2023
/off-topic:

Lichtflits: Vlinke knal
Xof: Gebeurd veel vaker...vertrouwd
Headhunternl: doodverklaart
Lammmetak: geleze en et...geleze
Steffy: opend
Steffy: laadje
JC Ken: probleme...hebbe

Tering... Eén topic, negentien reacties, en maar liefst ELF fouten...
Waarbij twee gebruikers zelfs TWEE fouten hebben gemaakt, en één gebruiker DRIE fouten!!!

Wat is het niveau toch laag hier..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Verwijderd schreef op 04 juli 2004 @ 20:19:
Van mijn broer (die C&C freak is) gebeurt dit wel vaker met CD's van EA.

Als je uw brokken van uw CD opstuurt naar EA zelf, dan sturen ze u een nieuwe CD op + ze vergoeden uw CD-rom speler. Ik zou dat dus maar opsturen naar EA misschien krijg je meteen een gloednieuwe DVD writer ;)
Natuurlijk gebeurt het niet alleen met cd's van EA, ik heb ook al eens een IL2 Sturmovik zo gezien :/

maar effe over de snelheid van een cd.
De diameter van een cd is 12cm, omtrek is dus 12x3,14=37,68cm. 1 speed (zoals een audio cd luisteren is schat ik 3 rondjes per seconde, dus 90rpm. 37,68x90=3407,4. Een cd op 52x snelheid haalt dus denk ik zo'n 34m/s, dat is +/- 120km/h :P
Nogmaals, dit de geschatte snelheid.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic:
mm.. iets offtopic plaatsen doe je ook anders hoor......20 reacties...TWAALF fouten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProCal
  • Laatst online: 31-08-2023
Verwijderd schreef op 04 juli 2004 @ 20:31:
offtopic:
mm.. iets offtopic plaatsen doe je ook anders hoor......20 reacties...TWAALF fouten..
Lul niet zo dom man, ik maak geen taalfout... Ik maak helemaal geen fout trouwens. Ik wil graag op die manier kenbaar maken dat ik iets off-topic opschrijf. Dat doe ik altijd al, ook voordat de optie
offtopic:
offtopic
in UBB op T.net beschikbaar was.

Je doet je naam trouwens wel eer aan...

[ Voor 5% gewijzigd door ProCal op 04-07-2004 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Installeer eens CD Bremse (ff googlen), daarmee kan je je cdrom drive langzamer laten lopen (heb zelf een 52x Cyberdrive). Het is veiliger voor je cd's en ik merk dat hij makkelijker beschadigde cd's leest (ongeveer 99% van al m'n cd's :+ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof
  • Laatst online: 12-05 10:38

Xof

ProCal schreef op 04 juli 2004 @ 20:27:
/off-topic:

Waarbij twee gebruikers zelfs TWEE fouten hebben gemaakt, en één gebruiker DRIE fouten!!!

offtopic:
aaaaw meneer de spellingsverbeteraar, als je alle posts gaat verbeteren dan ben je na 10 jaar nog niet klaar. In elke post op dit forum kun je wel een spellingsfout ontdekken.. so what?... En ik wil best een spellingsfout opzoeken die jij zelf gemaakt hebt hoor, geen probleem. Ik weet zeker dat jij dat ook wel voor elkaar krijgt. En dit heeft absoluut niks met niveau te maken.
En doet dit aub niet hier, een beetje andermans topic verzieken. Hou het voor je of post het in een forum waarvoor het bedoelt is (waar overigens al duizenden posts over zijn).
Get a life

Ontopic:

Ik hoor wel vaker dat de EA cd's wat aan de slechte kant zijn qua kwaliteit. Red Alert 2 blijft leuk dus opsturen en een nieuwe claimen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:51

gws24

Thinking is hard!

MadMarky schreef op 04 juli 2004 @ 20:29:
maar effe over de snelheid van een cd.
De diameter van een cd is 12cm, omtrek is dus 12x3,14=37,68cm. 1 speed (zoals een audio cd luisteren is schat ik 3 rondjes per seconde, dus 90rpm. 37,68x90=3407,4. Een cd op 52x snelheid haalt dus denk ik zo'n 34m/s, dat is +/- 120km/h :P
Nogmaals, dit de geschatte snelheid.
Uhmm, je berekening klopt niet helemaal ;) (3 rondjes per seconde is 180 rpm)

3 (rondjes per seconde @ 1 speed) * 52 (speed cd-rom) * 37,68 (omtrek cd-rom) / 100 (van cm naar meter) = 58,78 m/s ~ 211,6 km/h

Dus wat lammetak zegt over 200 km/h klopt wel ongeveer en das vrij snel

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie gaat zich druk maken om taal fouten.. :?
als je elkaar maar bebrijpt toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/off-topic:

Nu we toch aan het muggenziften zijn, grammaticaal is "en" na een komma niet toegestaan.

Wat heb je toch een laag niveau :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-08 21:33

Brothar

meester

Eh ... Taal is een levend iets (enne... volgens mij is het zo met "en" dat een comma mág... enne X-rate: dan gaat het om een comma vóór "en". Ja, ja, ik ben ooit notulist geweest, een ééuwigheid geleden, in militaire dienst; ja dienstplicht weet-je-wel, die stoere verhalen van je vader... en de mijne .. ).
De taalfout van gisteren is het taalgebruik van vandaag (en dan heb ik het over het huidige Groene Boekje; ik heb het nog steeds over "bemanning" en niet over "bemensing" - of eigenlijk is dit meer politiek correct taalgebruik?! Ik vind de spelling "mensch" en "musschen" nog steeds iets hebben:Roots. En is het Nederlands niet eigenliijk een (vroeg-middeleeuwse) afsplitsing van het Duits ? En is dat niet een onderdeel van de Anglo-Germaanse loot aan de Sanskriet-stam ? Zoals mijn moeder vaak de bijbel - "Kinderen van 1 vader reikt elkaar de hand" - memoreert: Tweakertjes respecteert en accepteert elkaar ... [techneuten kunnen tenslotte niet communiceren, toch .. :) )

Eh.. en nog even on-topic: ik kan me van de natuurkundelessen nog vaag een formule herinneren over omloopsnelheid; 2* omega .. etc. .. even googelen (edit volgt).\
Correctie: ik bedoel hoeksnelheid (maar wat was die formule ook alweer ... ).

[ Voor 71% gewijzigd door Brothar op 05-07-2004 02:25 . Reden: verhoging vanhet niveau >:) ]

eagle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

'en' voor een komma mag zeker maar erna nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ehh.. zullen we weer ontopic gaan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brothar

Brothar

meester

Tja, iets wat ik in 1971 heb moeten leren voor Natuurkunde kan ik niet zo makkelijk reproduceren .. (33 jáár geleden ... 33 !)
Was het : omega= 2 * pi* r*v ? Ik heb nog in een doos op zolder de handgeschreven samenvattingen van mijn leerboek van toen : "Schweers en Van Vianen: Leerboek van de Moderne Natuurkunde (was dat niet de titel ... 33 jaar geleden ?! ; Leerboek Havo/VWO, voor 2 Havo;- doe dat maar 's na on- of off-topic, 33 jaar na dato !).
(Ik zie de kaft in gedachten nog voor ogen: zwart/wit met een foto van een bellenvat met de baan van een ion)

[ Voor 16% gewijzigd door Brothar op 05-07-2004 02:41 ]

eagle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

/off-topic:

succes met taalkunde studeren...
wat boeit dat? ok this soms fijner maar et zijn foute die 90% niet eens ziet...
kheb zelf al moeite zat met taal en ik woon toch al mijn hele leven hier.
als je niks anders te doen hebt ga een boekleze en daar de typfouten er uit halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brothar

Brothar

meester

Toch... zit hier een kern van waarheid in (moderators: dit is niet meer off-topic: het topic, levendig als het is, is "mee-ge-evolueerd").
De kern van de zaak is niet "taalgebruik", of melding van een "versplinterde CD", maar: "zorgvuldigheid".
Taalgebruik - wil je de taal toepassen zoals op het moment is "voorgeschreven" - vereist dat je je houdt aan de "taalregels" van het moment => zorgvuldigheid.
En zo ook het fabriceren en gebruiken van CD's en CD-roms: zorg ervoor dat beide "compatible" zijn. Een CD-rom , met een dusdangige snelheid (52 X) dat een slecht bestickerde (=met enigszins a-centrisch aangebrachte sticker) CD-rom kapotbarst is een bewijs van => ONzorgvuldigheid.
Van de zijde van de CDrom-Drive fabrikant, omdat de CD-drive alleen perfect "uitgelijnd gestickerde" CD-roms accepteert (="te krappe norm"), en van de zijde van de CD-rom -fabrikant, omdat blijkbaar grotere zorgvuldigheid bij het aanbrengen van de sticker was vereist.
De conclusie (met een knipoog) :
- fabrikanten van snelle CD-rom-drives houden geen rekening met slecht bestickerde CD's;
- fabrikanten van CD's houden geen rekening met de hoge snelheden die de door hun bestickerde CD's moeten ondergaan (en bestickeren dus - relatief té - a-centrisch)
- tweakers zijn technisch (=Beta) en beheersen de Nederlandsche Taal niet volgens de regelen der kunst (=Alfa) ; of althans, zijn onzorgvuldig wat betreft hun gebruik daarvan (omdat het hùn niet boeit .... tot er sprake is van ... contracten :) )

[ Voor 18% gewijzigd door Brothar op 05-07-2004 03:09 ]

eagle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HobbeS
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-09 16:47
ProCal schreef op 04 juli 2004 @ 20:33:
[...]

Lul niet zo dom man, ik maak geen taalfout... Ik maak helemaal geen fout trouwens. Ik wil graag op die manier kenbaar maken dat ik iets off-topic opschrijf. Dat doe ik altijd al, ook voordat de optie
offtopic:
offtopic
in UBB op T.net beschikbaar was.

Je doet je naam trouwens wel eer aan...
offtopic:
Tering man, waar maak je een probleem van! Die paar spelfouten.. Het gaat toch om de reacties die mensen geven. Niet of er dan een spelfout inzit, als het altijd maar duidelijk is wat er bedoeld wordt.. En dat is het bij de meeste posts wel het geval!
Misschien dat je anders is moet kijken bij een nederlands taal forum. :P 8)7

Sorry duurde even voordat ik dit poste...

Ik denk dat je het best een brief naar Lite-on en EA kunt sturen, en kijken wat ze zeggen op het probleem. Ik hoop dat dit bij mij nooit voor zal komen! Denk dat ze dit in de toekomst wel zullen oplossen!

[ Voor 14% gewijzigd door HobbeS op 05-07-2004 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vaag, ik heb dat enkele jaren geleden ook meegemaakt, met de precies de zelfde Red Alert 2 -cd ?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 27-09 10:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is wel degelijk offtopic, maar je conclusies muv dat laatste zijn wel terecht.

En hoe 'beta' tweakers ook zijn, je hebt alleen jezelf ermee als je niet nauwkeurig bent. Kijk maar eens in IT, NT en PMG naar alle gedoe met mensen die te lui zijn om het onderscheid te maken tusen hoofdletters bij (Mega)bits en Bytes, of die in het typenummer van onderdeel X of apparaat Y een letter verkeerd zetten.

Als je niet nauwkeurig bent kun je nooit goed zoeken, kun je niet effectief om hulp vragen en sta je ook nog eens open voor opmerkingen over taalgebruik. Het is niet voor niets dat (met uitzondering van zuuf :+ ) de 'regulars' flink mierenneukerig zijn over taalnauwkeurigheid ;)

Overigens laat ik deze topic wel open, maar verhuis ik'm naar waar hij thuishoort, Opslagmedia & I/O Controllers (OM). Overige Hardware is GEEN dumpbak, maar dat hoort ook weer bij die nauwkeurigheid :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-09 23:55
Marco K schreef op 04 juli 2004 @ 20:06:
Voor een nieuwe CD zou je naar de fabrikant kunnen mailen. Je hebt immers voor 99% betaald voor de licentie om het te mogen gebruiken, de productiekosten van zo'n CD zijn 3x niks.
alleen jammer dat westwood niet meer bestaat en dat EA ong 7 euro voor de cd's rekent :r

[ Voor 3% gewijzigd door EvilWhiteDragon op 05-07-2004 12:08 ]

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als & staat voor 7 euro dan valt het met de kosten nog wel mee, aangezien dat dan wel inclusief verzendkosten is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik geloof dat ik ergens heb gelezen dat de CD van dit spel wel vaker uit elkaar knalt. Dit zou komen door een fout in het productieproces.

@JC Ken: dit zou wel verklaren waarom veel drives "maar" aan maximum 48x lezen. Ik vroeg me al altijd af waarom dit niet 52x was zoals op wat oudere cd-rom drives. 52x zal ook nog wel gaan maar om een veilige marge te hebben zal 48x iets veiliger zijn.

* Admiral Freebee herrinert zich nog dat hij een te trage cd-rom drive had (10x) om bepaalde spellen te spelen

Dat was nog in het Pentium 1 tijdperk :P

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2004 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin van Cleef
  • Laatst online: 07-09 22:41

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

kenwood heeft zelfs nog een 72 speed gehad maar zijn ook maar even op de markt geweest :)

voor die 7 euro zou ik in ieder geval een nieuwe cd claimen en wanneer het aantoonbaar is dat het om een fout gaat van EA games (westwood) proberen een nieuwe cdrom speler te claimen.

computer voor alle werkzaamheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 juli 2004 @ 10:26:
Vaag, ik heb dat enkele jaren geleden ook meegemaakt, met de precies de zelfde Red Alert 2 -cd ?!
Ik had ergens gelezen dat Electronic Arts (EA) spellen wel vaker last hadden van exploderende cd's :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Verwijderd schreef op 05 juli 2004 @ 12:18:
[...]

Ik had ergens gelezen dat Electronic Arts (EA) spellen wel vaker last hadden van exploderende cd's :X
dan hoop ik toch dat de battlefield cd's van betere kwaliteit zijn :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kenwood heeft zelfs nog een 72 speed gehad maar zijn ook maar even op de markt geweest
Die draaide ook op 24 speed (?) met 3 (?) voudig 'gespleten' laser waardoor de leessnelheid bij bekraste CD's of CDR's/CDrw's behoorlijk terugliep omdat de lasergevoeligheid ook een stuk lager was als bij een normale CD speler (de hoeveelheid licht per spoor is bij een gespleten laser een stuk lager). Daarnaast lag de toegangstijd 3x hoger als een normale drive:

Afbeeldingslocatie: http://www.flashcom.ru/images/truex.gif
http://www.tweakpc.de/hardware/tests/cdrom/true72x.htm
http://www.tecchannel.de/hardware/411/2.html
http://arstechnica.com/reviews/1q99/truex52-5.html
http://www.xbitlabs.com/a...isplay/kenwood-truex.html
http://www.ixbt.com/storage/kenwood-truex.html
dan hoop ik toch dat de battlefield cd's van betere kwaliteit zijn
In de CD specificaties is gelukkig opgenomen hoeveel een CD mag afwijken. Een fabrikant/uitgever kan dan gewoon eisen dat er een beter product wordt geleverd door de CD perserij die wel voldoet :)

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2004 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Verwijderd schreef op 05 juli 2004 @ 12:21:
[...]
Die draaide ook op 24 speed met 3 voudig 'gespleten' laser waardoor de leessnelheid bij bekraste CD's of CDR's behoorlijk terugliep omdat de lasergevoeligheid ook een stuk lager was als bij een normale CD speler. ;)

[...]
In de CD specificaties is gelukkig opgenomen hoeveel een CD mag afwijken. Een fabrikant/uitgever kan dan gewoon eisen dat er een beter product wordt geleverd door de CD perserij die wel voldoet :)
zo leren we nog eens wat :)

*offtopic* leuk kungfuspel euss :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLuna
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06-2023
Zonde van die C&C Red Alert 2, Soviets :P

Maare.. zo iets heb ik nog nooit gehoord over Lite-On spelers. Die zijn meestal prima. Wel genoeg over bijv. A-Open drives.

Specs | P5Q-E P45| C2D E8400 E0 @4.0GHz | Scythe Mugen | TWIN2X4096-8500C5DF | GTX260-216 Black Edition | Dell UltraSharp 2209WAf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 juli 2004 @ 12:21:
[...]
Die draaide ook op 24 speed met 3 voudig 'gespleten' laser waardoor de leessnelheid bij bekraste CD's of CDR's behoorlijk terugliep omdat de lasergevoeligheid ook een stuk lager was als bij een normale CD speler. ;)
Je bedoelt dat de lasergevoeligheid dan een stuk hoger lag? Als de snelheid sterk achteruitloopt bij bekraste CDs?

Edit: Ow ja nu heb ik het door. Ik ben nog niet goed wakker (Rock Werchter bezoeker) 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door Admiral Freebee op 05-07-2004 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmm ik heb dit vaker gezien was bij een spel cd zo'n lego spel op me stage. heel appart sommige cd's zijn van zo'n barre kwaliteid geperst dat ze gewoon breken in 2 stukken of zoals deze (en andere cd's) in meer dan honderd stukjes breekt

lang leve het optische opslag media :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonus
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23-09 13:10

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Gebeurd vaker met oude cd's. Kennis van me had het met een oude ANWB camping gids cd. In 100 stukken. De cd writer in dit geval deed het nog wel na een grondige schoonmaak aktie !!. Kun je dit niet voorkomen met drive speed, zodat je drive niet op dat soort hoge snelheden draait es.p voor oudere cd rommetjes ?

Atari 4 ff'r 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xof schreef op 04 juli 2004 @ 18:30:
Het ging hier om red alert 2? :D
De Soviets hebben nooit gedeugd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb zelf een 48 speed cd speler en als ik daar een cd in heb zitten dan maakt hij soms spontaan enorme herrie, zal me niet verbazen als die binnenkort ook een cd opvreet.
Ligt het nu aan de cd's of aan de hoge speed ?

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2004 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Verwijderd schreef op 05 juli 2004 @ 16:22:
ik heb zelf een 48 speed cd speler en als ik daar een cd in heb zitten dan maakt hij soms spontaan enorme herrie, zal me niet verbazen als die binnenkort ook een cd opvreet.
Ligt het nu aan de cd's of aan de hoge speed ?
Beide dus. Als je een cd hebt met een (haar)scheurtje, of een exemplaar dat in onbalans is (stickers, asymmetrisch bedrukt), kan ie uit elkaar klappen.
Als je een barstje hebt aan de binnenrand van de cd kun je het helemaal vergeten. Die zou ik echt niet op meer dan 16x laten ronddraaien :P

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2004 16:28 ]

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je dit niet voorkomen met drive speed, zodat je drive niet op dat soort hoge snelheden draait es.p voor oudere cd rommetjes ?
Ja, of je drive flashen met de flashrom van het tragere model (maar daar koop je natuurlijk geen snelle drive voor :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

voor de CD die je kwijt ben kan je ook wel een image van iemand maken immers je hebt de key al. er is vast wel iemand in jou omgeving of op Internet (p2p newsgroeps) die een reserve image heeft ;) ik heb hem helaas niet anders had ik hem al beschikbaar gesteld

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beide dus. Als je een cd hebt met een (haar)scheurtje, of een exemplaar dat in onbalans is (stickers, asymmetrisch bedrukt), kan ie uit elkaar klappen.
Als je een barstje hebt aan de binnenrand van de cd kun je het helemaal vergeten. Die zou ik echt niet op meer dan 16x laten ronddraaien
Ben ik blij dat mn Diablo 2 install cd nog heel is :X Zat een scheur aan de randje, kheb gewoon wat sterke plakband erop geplakt (dun laagje). De cd werkt nog steeds :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 juli 2004 @ 16:15:
De Soviets hebben nooit gedeugd
Bij mij is het met de Allies CD gebeurd. Alleen zat er 'slechts' een scheur in overdwars, hij is gelukkig niet in zoveel stukjes kapot gesprongen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

half on topic (over die CD snelheid)

eerst en vooral draait uw CD niet altijd even snel. De snelheid wordt aangepast bij het lezen van het buitenste deel naar een tragere rotatiesnelheid, logisch, want als alle bits overal even ver van elkaar staat, staat aan de buitenkant veel meer te lezen dan aan de binnenkant.

Een 1-speed audio CD stuurt data aan 176 kbit / s door.
Om de data meest in het midden te lezen is een snelheid van 533 rpm (rotation per minute = toeren per minuut) vereist, voor de buitenkant volstaat hiervoor een snelheid van 200 rpm.

Nu gaan we de snelheid gaan berekenen voor die 1-speed
binnenkant : straal : 2 cm => omtrek 2*pi*straal = 12,6 cm
buitenkant : straal : 12 cm => omtrek = 75,4 cm
snelheid binnenkant : 12,6 cm * 533 rpm = 67,2 m/minuut
snelheid buitenkant : 75,4 cm * 200 rpm = 151 m/minuut

Omdat we naar de extremen kijken ga ik door met de snelheid aan de buitenkant.
Stel nu dat we een 52 speed CD-rom lezer hebben, dan bekomen we :
151 m/minuut * 52 = 7,8 km/minuut = 0,13 km/s = 470 km/h
Als je nu weet dat de geluidssnelheid 340 meter/s is, dan zie je dat een 52-speed CD-rom ongeveer aan halve geluidssnelheid draait (een 110 speed zou al door de geluidsmuur durven vliegen).

Die 52 speed is nu ook de fysische grens zowaar. De krachten die op de CD ontstaan bij 52 speed snelheid zijn ongeveer de grens van wat ze kunnen verdragen. Bij 64 speed bv. knallen alle schijfjes stuk voor stuk kapot (tenzij je natuurlijk van die fake-snelheden haalt als hierboven beschreven waarbij een 24 speed 3 lasers bevat die tegelijk lezen)

MO : bij de eerste 52 speed CD-rom drives in testfase vlogen ook al alle CD's in stukken. Slechts met extreme stabiliseringstechnieken ed vliegt uw CD niet in stukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Even over de snelheid van CD spelers en recorders. Als je kijkt naar de zeer bekende AOpen spelers, vind ik dat de kwaliteit vanaf '50x' cd-rom spelers slecht is. Uit ervaring raken deze het vaakst defect. Alleen al het geluid van open en dicht bij de 50x speler. :| Bij de 56x speler is dit trouwens al verbeterd.

Imo is het puur marketing, wat is het nut van een 56x speler? 48x is toch snel genoeg?

Je hebt zelfs al 72x cd-rom spelers maar die draaien op een lager toerental en hebben 3 lasers. Zijn van die externe dingen.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Verwijderd schreef op 11 juli 2004 @ 10:43:
half on topic (over die CD snelheid)

eerst en vooral draait uw CD niet altijd even snel. De snelheid wordt aangepast bij het lezen van het buitenste deel naar een tragere rotatiesnelheid, logisch, want als alle bits overal even ver van elkaar staat, staat aan de buitenkant veel meer te lezen dan aan de binnenkant.
Zo logisch is dat niet, dat is alleen zo bij audio CDs.
Wat jij beschrijft heet (volgens mij ) Constant Lineair Velocity.
Moderne spelers gebruiken echter Constant Angular Velocity, waarbij de draaisnelheid dus constant blijft. Vooral met seeks werkt dit veel beter.
Het is daarom ook 52x max (alleen aan de buitenkant) en niet 52x.

Het is trouwens 176 kbyte/s, niet kbit/s.
151 m/minuut * 52 = 7,8 km/minuut = 0,13 km/s = 470 km/h
Als je nu weet dat de geluidssnelheid 340 meter/s is, dan zie je dat een 52-speed CD-rom ongeveer aan halve geluidssnelheid draait (een 110 speed zou al door de geluidsmuur durven vliegen).
7800 m/min = 130 m/sec. 130 / 340 = 0,38.

[ Voor 19% gewijzigd door Olaf van der Spek op 11-07-2004 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OlafvdSpek schreef op 11 juli 2004 @ 11:47:
[...]

Zo logisch is dat niet, dat is alleen zo bij audio CDs.
Wat jij beschrijft heet (volgens mij ) Constant Lineair Velocity.
Moderne spelers gebruiken echter Constant Angular Velocity, waarbij de draaisnelheid dus constant blijft. Vooral met seeks werkt dit veel beter.
Het is daarom ook 52x max (alleen aan de buitenkant) en niet 52x.

Het is trouwens 176 kbyte/s, niet kbit/s.
Ik beschreef idd CLV en ik bedoelde 176 kbyte/s , bij deze is dit rechtgezet.

'k zou eens moeten opzoeken hoe snel alles draait bij CAV, maar met bovenstaande heb je toch al een idee over de snelheden waarmee die dingen draaien.
Pagina: 1