Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 28 ... 94 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

@MaNdM misschien investeren in een desoldeerstation? Ik heb de Aoyue 474A++, kost niet veel (+- €140), maar is wel gewoon een goed ding. En anders kun je nog overwegen om met een fijn handboortje van 1mm de gaatjes open te boren. Wel echt met de hand doen om beschadigingen te voorkomen.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-01 18:19

Nemesizz

Untouchable

Niet dat ik een held ben met een soldeerbout, maar we hebben zo'n ding waar je temperatuur kan regelen en zo'n desoldeerpomp erbij (klinkt heftig, maar lijkt een beetje op een fietspomp, maar dan reversed, ipv lucht blijven zuigt ie in een keer de boel op).

Met 450ºC (volgens mij staat die daar op) wil het wel redelijk loskomen. De complexere dingen solderen laat ik m'n broer wel doen :P (zoals laatst m'n Logitech stuur wéér repareren).

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:29

MaNdM

1000-dingen-doekje

Nemesizz schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:54:
Niet dat ik een held ben met een soldeerbout, maar we hebben zo'n ding waar je temperatuur kan regelen en zo'n desoldeerpomp erbij (klinkt heftig, maar lijkt een beetje op een fietspomp, maar dan reversed, ipv lucht blijven zuigt ie in een keer de boel op).

Met 450ºC (volgens mij staat die daar op) wil het wel redelijk loskomen. De complexere dingen solderen laat ik m'n broer wel doen :P (zoals laatst m'n Logitech stuur wéér repareren).
Ja zo'n ding die opeens met een knal alles weg zuigt. Die heb ik ook, maar dat tin wilde gewoon niet meekomen. Al moet ik toegeven dat ik niet zo hoog zat qua temperatuur. Vanavond maar eens wat warmer zetten.

To be determined...

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

MaNdM schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:57:
[...]

Ja zo'n ding die opeens met een knal alles weg zuigt. Die heb ik ook, maar dat tin wilde gewoon niet meekomen. Al moet ik toegeven dat ik niet zo hoog zat qua temperatuur. Vanavond maar eens wat warmer zetten.
Toen dat soldeer over is gegaan op dat loodvrije spul moest je boel flink heet stoken voordat het los wilde komen.

Had ook wel eens van die oudere onderdelen (pre-ROHS tijdperk) en die kon je simpel los solderen zelfs met zo'n '10-euro bout' van de Gamma (even willekeurig bedrag / bouwmarkt).
Later een keer wat elco's of iets dergelijks van een kapot bord desolderen en zat echt zo van "wtf, waarom wil die niet los dan?" maar het smeltpunt van dat ROHS spul ligt aanzienlijk hoger.

We hadden hier later zo'n cheap-ass soldeer station, maar wel met temperatuur regeling, en dan moest die echt flink hoog als je dingen los wilde solderen. Ook een ietsje bredere bout wil soms helpen (zo'n smalle punt bout haalt de temperatuur wel, maar oppervlakte is te klein om de warmte mooi over te brengen naar het onderdeel wat je los wilt halen).

Bij die DC jack's van laptops gebruikte ik soms maar gewoon de verfbrander (bord is toch kapot, en moest die connector los hebben om een andere laptop te fixen).

Heb zo ook m'n socket 423 P4 van '2e hands' elco's voorzien, waren een stuk of wat bol, en heb ze van een kapotte Radeon 9600 gehaald (hadden dezelfde waardes, dus kwam mooi uit). Maar was toen ook wat lastig loskrijgen omdat we een te smalle punt aan de bout hadden.

Nu hebben we wel een iets degelijkere soldeerbout, die ook wat duiten heeft gekost (beter dan de 'amateur' spullen, maar ook niet uber-pro duur van het échte professionele spul).

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:06

BlueTooth76

Let the sun shine!

MaNdM schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:05:
Ik moet toegeven dat het desolderen niet zo makkelijk ging. Nu heb ik niet echt hele goede spullen hiervoor, maar ik probeerde het te doen door eerst wat nieuw soldeertin toe te voegen en daarna met desoldeerlint het eraf/eruit te krijgen. Om de een of andere reden wil het maar niet in het desoldeerlint trekken. Iemand een tip?
Beetje flux en wat soldeer toevoegen kan het proces wat soepeler laten verlopen.

Maar ook zeker een tinzuiger en als je nog wat budget hebt en vaker gaat solderen, een desoldeerstation (en dat kost je de kop ook niet meer).

https://www.eleshop.nl/zd-8915-desoldeerstation.html

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nemesizz schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 17:39:
[...]

Heb zo ook m'n socket 423 P4 van '2e hands' elco's voorzien, waren een stuk of wat bol, en heb ze van een kapotte Radeon 9600 gehaald (hadden dezelfde waardes, dus kwam mooi uit). Maar was toen ook wat lastig loskrijgen omdat we een te smalle punt aan de bout hadden.
Zou toch echt aanraden om bij vervangen gebruik te maken van nieuwe kwaliteitscondensatoren. Die R9600 is ook al 20 jaar oud, al waren het destijds prima tonnetjes, kans is groot dat het electrolyt ondertussen behoorlijk gedegradeerd is.

Oslik blyat! Oslik!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Zojuist toch maar eens Amtech flux besteld via Rossmann Repair.
Ben benieuwd hoe dat soldeert t.o.v. m'n huidige flux (geen klachten maar wat je niet hebt, mis je ook niet).

(Amtech NC-559-V2-TF Tacky Flux 30CC -> de versie die je moet hebben voor hobby / board repair)

Laat je niet verleiden om het via Amazon, eBay of AliExpress te kopen; grote kans dat je een spuit met vaseline met kleurstof ontvangt (voorbeelden genoeg op YouTube).

[ Voor 14% gewijzigd door BlueTooth76 op 06-05-2022 10:30 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

dion_b schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 20:43:
[...]

Zou toch echt aanraden om bij vervangen gebruik te maken van nieuwe kwaliteitscondensatoren. Die R9600 is ook al 20 jaar oud, al waren het destijds prima tonnetjes, kans is groot dat het electrolyt ondertussen behoorlijk gedegradeerd is.
Ja, eentje staat alweer bol, de rest nog niet. Het bord werkte overigens wel zelfs met de bolle condensators, zal wel niet voor cruciale onderdelen zijn geweest (VRM's bijvoorbeeld hadden andere elco's en waren ook niet bol, deze zaten meer bij de USB controller en southbridge, en die dingen waren voor het vervangen wel wat wisselvallig qua stabiliteit).

Had misschien inderdaad beter kunnen vervangen voor verse elco's, maar op dat moment denk je daar even niet aan dat je eigenlijk al oude gebruikte elco's erop bakt, dan ben je drukker met "heb ik nog elco's met die juiste waarde? ah! daar zitten er nog wat op gebruik ik die wel!" ;)

Zolang het ding het nog doen, ach... laat ik het voorlopig maar voor wat het is.

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Riep iemand "Rapid CAD"?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eTOfrQK.jpg

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Vinnie schreef op zondag 1 mei 2022 @ 18:26:
CPU's in vorige architectuur gooien is altijd leuk om te zien. 486 Overdrives, Pentium (MMX,II) Overdrives, de DLC's inderdaad. Dan heb je ook nog RapidCAD van Intel, hun variant van een 486 in een 386 systeem.
O-)

Mooie vondst :)

C:\>_

• TheInsider
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:49
En ook de nieuwe ongebruikte K7V is tot leven gekomen. Hier was een BIOS flash helaas niet voldoende en moest het voedingscircuit nieuwe condensators krijgen.

Niet meer helemaal nieuw te noemen dus, maar hey het werkt weer en dat telt. De rest van de elcos die ik vanavond ook nog even.
Super dat je hem weer aan de praat hebt, en de hulp met de bios!

Voor het de-solderen, is dit mijn tip, het spul werkt echt mooi : Chip Quik
Hier gaat het makkelijker mee vloeien op een lagere temperatuur.

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

TheInsider schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:06:
[...]

Super dat je hem weer aan de praat hebt, en de hulp met de bios!

Voor het de-solderen, is dit mijn tip, het spul werkt echt mooi : Chip Quik
Hier gaat het makkelijker mee vloeien op een lagere temperatuur.
Heb wel begrepen dat je resten van die "Quick Chip" legering goed moet verwijderen omdat je anders slechte soldeerverbindingen krijgt. Het vergt dus wel nauwkeurig werken.

• TheInsider
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:49
BlueTooth76 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:18:
[...]

Heb wel begrepen dat je resten van die "Quick Chip" legering goed moet verwijderen omdat je anders slechte soldeerverbindingen krijgt. Het vergt dus wel nauwkeurig werken.
Dat geloof ik wel ja, ik ben er ook zeker geen expert in. Maar misschien dat het ook beter vloeibaar wordt, het ook makkelijker in het de-soldeerlint opgenomen kan worden.

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

TheInsider schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 14:39:
[...]

Dat geloof ik wel ja, ik ben er ook zeker geen expert in. Maar misschien dat het ook beter vloeibaar wordt, het ook makkelijker in het de-soldeerlint opgenomen kan worden.
Misschien wel. Maar dat maakt het wat minder geschikt voor de beginnende hobbyist, anders ligt je vers gesoldeerde LT1085 snel weer ergens op de bodem van je systeemkast :P

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:03

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Hier heb ik een andersoortige uitdaging staan. Een Intergraph TD-310 computer, met Pentium pro 200MHz en 128MB EDO.

Het ding is volledig SCSI en met NT4 ingericht. Windows is geïnstalleerd, maar het systeem is beveiligd met wat wachtwoorden en zo. Ik wil het dus vanaf de grond opnieuw installeren.

Helaas krijg ik de cd-rom drive niet geboot en met een floppy krijg ik de cd-rom driver niet geïnitialiseerd... :/

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Vinnie
  • Niet online
DOS met Windows 3.1 en dan vanaf daar alles verder installeren? Ooit een Dell PowerEdge met Dual Pentium Pro op die manier NT4 erop gekregen.

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Grootste uitdaging is nog om de cd-rom weekend te krijgen vrees ik, want heb enkele driver die ik heb geprobeerd heeft m geïnitialiseerd

Als die t doet, is de rest prima te doen :)

Verder zoeken dus naar een goede driver.

Edit:
Ik heb inmiddels een Promise ATA 133 kaartje zo ver dat ik er een CF van kan booten. Nog steeds geen cd-rom, ook geen IDE :/
Nu heel NT met zijn installatiebestanden maar naar een CF gaan schrijven denk ik...
Andere keer verder, nu zorgen dat er twee baby's eten krijgen :p

[ Voor 38% gewijzigd door Waterbeesje op 06-05-2022 23:18 ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-01 21:25
Waterbeesje schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 21:23:
Hier heb ik een andersoortige uitdaging staan. Een Intergraph TD-310 computer, met Pentium pro 200MHz en 128MB EDO.

Het ding is volledig SCSI en met NT4 ingericht. Windows is geïnstalleerd, maar het systeem is beveiligd met wat wachtwoorden en zo. Ik wil het dus vanaf de grond opnieuw installeren.

Helaas krijg ik de cd-rom drive niet geboot en met een floppy krijg ik de cd-rom driver niet geïnitialiseerd... :/
Right on! Intergraph rules! _/-\o_
Ik heb er ook eentje, zowat fully specc'ed 8)
En ook een TD-410 (fulltower met een extra CPU daughterboard)

Is de beoogde handelswijze van NT niet dat je vanaf de NT CD eerst 3 floppies maakt, en daarmee de boel bootstrapped, incl CD drivers en dan vraagt ie om de CD. Weet je zeker dat je drive OK is?

In het ergste geval maak ik een disk image voor je van mijn draaiende NT 3.51, kun je 'm upgraden naar 4.
Of je houdt de huidige installatie maar veegt de wachtwoorden er uit.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Waterbeesje schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 21:23:

https://rodgers.org.uk/static/ntpasswd/bootdisk.html

NTpasswd natuurlijk, gewoon blanco maken en je bent binnen. Link vraagt om user en password maar cancel en je bent er ook. Staan images naar bootdisks op floppy en Cd, incl scsi drivers :)

In principe zijn dat universele scsi drivers, dus je zou er ook je Cd meet moeten kunnen aanspreken :)

[ Voor 6% gewijzigd door The Eagle op 07-05-2022 17:39 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Shockers
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:57
Ik heb vorige maand een thinclient aangeschaft op Ebay maar past helaas toch niet helemaal in het project wat ik voor ogen had. Toch wat meer kracht nodig en daarbij denk ik ook over te stappen naar winxp ivm bredere support aan games.

Heeft hier iemand toevallig nog interesse in een HP ThinClient t5710 800 MHz uitgebreid met een CF IDE adapter,512MB RAM en een PCI riser?

Stuur maar een DM bij interesse :)

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

The Eagle schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 17:37:
[...]

https://rodgers.org.uk/static/ntpasswd/bootdisk.html

NTpasswd natuurlijk, gewoon blanco maken en je bent binnen. Link vraagt om user en password maar cancel en je bent er ook. Staan images naar bootdisks op floppy en Cd, incl scsi drivers :)

In principe zijn dat universele scsi drivers, dus je zou er ook je Cd meet moeten kunnen aanspreken :)
Deze ga ik proberen, tnx :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Shockers schreef op zondag 8 mei 2022 @ 11:50:
Ik heb vorige maand een thinclient aangeschaft op Ebay maar past helaas toch niet helemaal in het project wat ik voor ogen had. Toch wat meer kracht nodig en daarbij denk ik ook over te stappen naar winxp ivm bredere support aan games.

Heeft hier iemand toevallig nog interesse in een HP ThinClient t5710 800 MHz uitgebreid met een CF IDE adapter,512MB RAM en een PCI ricer?

Die is lekker compact als retro station. Wat ga je nu bekijken? C2D / AMD X2?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:36

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Shockers schreef op zondag 8 mei 2022 @ 11:50:

Heeft hier iemand toevallig nog interesse in een HP ThinClient t5710 800 MHz uitgebreid met een CF IDE adapter,512MB RAM en een PCI ricer?

Heb jij toevallig een versie met een riser, waarbij de case ruimte biedt voor de uitgangen van de kaart in de riser? Ik heb mogelijk interesse namelijk.

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Toevallig gisteren een Gravis Ultrasound op eBay (Poolse verkoper) onder m'n favorieten gezet.
Zou vandaag (na een nachtje er over slapen) een voorstel doen maar de advertentie was al weg ;(

Nu heb ik vroeger alleen kortstondig een PnP versie gehad maar leek me toch wel leuk om er 1 aan m'n collectie toe te voegen en misschien in een 486 te stoppen.

Maar evengoed geen haast, komt er vast wel weer eens 1 voorbij.

[ Voor 47% gewijzigd door BlueTooth76 op 08-05-2022 13:39 ]

• Shockers
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:57
Waterbeesje schreef op zondag 8 mei 2022 @ 12:11:
[...]

Die is lekker compact als retro station. Wat ga je nu bekijken? C2D / AMD X2?
Ik heb nog een m-atx P4 met HT liggen daar ga ik nog even mee experimenteren. :)
InjecTioN schreef op zondag 8 mei 2022 @ 12:23:
[...]

Heb jij toevallig een versie met een riser, waarbij de case ruimte biedt voor de uitgangen van de kaart in de risere? Ik heb mogelijk interesse namelijk.
Deze uitvoering is helaas zonder de uitbouw case. Bij gebruik met de ricer riser moet de case dus deels open blijven.

• The Eagle

The Eagle

Riser. Het is iets wat iets omhoog brengt :)

Een ricer bestaat ook, maar da's een getunede Aziatische sportwagen. Die gaat hier sowieso niet in passen :P

[ Voor 3% gewijzigd door The Eagle op 08-05-2022 20:18 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Josefien
  • Laatst online: 02-01 00:18
Vanavond even naar m'n oude PC's in de berging gekeken, al zo'n 8-10 jaar onaangeroerd :o Vier stuks, een Pentium 1, 2, 3 en 4 :D Wel vergeeld, terwijl ik dacht dat dat niet gebeurde als ze geen zonlicht zagen :o Op de P1 na allen een lege CMOS-batterij. Die P1 heeft een RTC met ingebouwde batterij die in 2011 is vervangen, gaat dus de komende jaren alsnog leeg denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/31pJYHYl.jpg

De Pentium 200MHz met 64MB RAM, ATi Rage II+ 4MB graphics en Windows 98. HDD overleden :'( Aanvankelijk spinde hij helemaal niet op, maar toen ik de PC een paar keer tegen de tafel stootte draaide hij weer. Erg langzaam en bij een herstart alsnog overleden ;(

De HP Vectra VE met Pentium 2 400MHz (passief gekoeld :D ), 512MB RAM, Voodoo3 graphics en Windows ME had een lege CMOS batterij, maar na een trage eerste start deed de rest het prima :D

De Compaq Deskpro EP met Pentium 3 667MHz, 384MB RAM en een 3,2GB HDD was thuisserver. Debian 5.0 start nog op. Data-schijven, NIC, USB2-kaart en SATA-controller zijn eruit. Verder is de toetsenbord-aansluiting zwaar beschadigd. Wat er met de USB poorten is gebeurt weet ik niet meer... die zijn achter een witte sticker... verdwenen :o :'( i810 chipset, geen AGP.

De Compaq EVO D510 met Pentium 4 2,4GHZ, 1,5GB RAM, GeForce FX5200 graphics, LS-120 drive en 80GB HDD heeft verrassend genoeg een installatie van Ubuntu 11.04 erop zitten :o Helaas kan je met een oude Linux-versie nog minder dan met Windows XP. Ik wilde een PSX-emulator op zetten, maar dat is er niet. De HDD leek even te falen toen hij tijdens draaien uitging, maar na opnieuw de stekker aangedrukt te hebben bleef hij het doen.

Van Athlon XP's en Athlon64's is niks bewaard. Maar boven is nog een Athlon64 X2 in gebruik :P Core2Duo/Quad is ook nog in gebruik. En naast het bureau staat een Pentium D klem die al jaren niet meer is aangesloten. Die zullen misschien ooit aan deze rij toegevoegd worden.

De beschadigde toetsenbord-aansluiting en verdwenen USB-poorten v/d Deskpro :o :P :
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YHVnAdfm.jpg
Hij is ergens in 2008 bij een kringloopwinkel gekocht om als server te gebruiken omdat de bestaande plots stuk ging. Met de toetsenbord-aansluiting was toen al wat mis, kan ik me herinneren. Werkt wel nog steeds. Maar wat er met de USB-poorten is gebeurd weet ik niet meer :o Ik herken die witte sticker over het gat wel als iets wat ik erop had geplakt (en nu dus eraf heb gescheurd) :o

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Weer een leuk item gevonden en gekocht voor in de vitrine... een Intel C4004...
Zal wel een weekje duren voor hij binnen is.

Pssst, iemand een nier kopen?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Tr8j3dg.jpg

[ Voor 41% gewijzigd door BlueTooth76 op 09-05-2022 00:52 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BlueTooth76 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 13:37:
Toevallig gisteren een Gravis Ultrasound op eBay (Poolse verkoper) onder m'n favorieten gezet.
Zou vandaag (na een nachtje er over slapen) een voorstel doen maar de advertentie was al weg ;(

Nu heb ik vroeger alleen kortstondig een PnP versie gehad maar leek me toch wel leuk om er 1 aan m'n collectie toe te voegen en misschien in een 486 te stoppen.

Maar evengoed geen haast, komt er vast wel weer eens 1 voorbij.
Ze komen zeker voorbij, maar goedkoop zijn ze zelden. Alhoewel... je kunt soms geluk hebben met de clones. Heb een Philips GUS PnP clone tijdje terug voor niet idioot veel weten te bemachtigen op Marktplaats.

Oslik blyat! Oslik!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

dion_b schreef op maandag 9 mei 2022 @ 00:46:
[...]

Ze komen zeker voorbij, maar goedkoop zijn ze zelden. Alhoewel... je kunt soms geluk hebben met de clones. Heb een Philips GUS PnP clone tijdje terug voor niet idioot veel weten te bemachtigen op Marktplaats.
Dat niet bepaald lage prijs was ook reden voor de twijfel en daardoor te lang gewacht.
Maar er komt vast wel weer eens een exemplaar voorbij :)

------

update: na wat onderhandelen op eBay een Aztech Sound Galaxy 16 Pro met een Sound Galaxy Wave Power daughterboard kunnen overnemen. Als er een "doe een voorstel" knop bij staat kan dat zeker wel leuke kortingen opleveren, vooral als de verkoper al een tijd met het artikel aan het leuren is (en dat komt meestal omdat het te duur is :P).

De vraag is nog of deze een LS212 (kloon) of een originele Yamaha OPL heeft maar ik weet ook niet zeker of je daar verschil tussen hoort. Er zijn verschillende versies in omloop (de chip zit links naast het jumperblok dat nog net zichtbaar is onder het daughterboard en is dus niet in beeld helaas).

De wavetable is niet MPU401 maar wel Creative WaveBlaster compatible zover ik kan vinden. Dus hoe dat in DOS games uitpakt is nog even afwachten.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XjNO4zt.jpg

[ Voor 47% gewijzigd door BlueTooth76 op 09-05-2022 13:36 ]

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Josefien schreef op zondag 8 mei 2022 @ 22:05:
Vanavond even naar m'n oude PC's in de berging gekeken, al zo'n 8-10 jaar onaangeroerd :o Vier stuks, een Pentium 1, 2, 3 en 4 :D Wel vergeeld, terwijl ik dacht dat dat niet gebeurde als ze geen zonlicht zagen :o Op de P1 na allen een lege CMOS-batterij. Die P1 heeft een RTC met ingebouwde batterij die in 2011 is vervangen, gaat dus de komende jaren alsnog leeg denk ik.

[Afbeelding]

De Pentium 200MHz met 64MB RAM, ATi Rage II+ 4MB graphics en Windows 98. HDD overleden :'( Aanvankelijk spinde hij helemaal niet op, maar toen ik de PC een paar keer tegen de tafel stootte draaide hij weer. Erg langzaam en bij een herstart alsnog overleden ;(

De HP Vectra VE met Pentium 2 400MHz (passief gekoeld :D ), 512MB RAM, Voodoo3 graphics en Windows ME had een lege CMOS batterij, maar na een trage eerste start deed de rest het prima :D

De Compaq Deskpro EP met Pentium 3 667MHz, 384MB RAM en een 3,2GB HDD was thuisserver. Debian 5.0 start nog op. Data-schijven, NIC, USB2-kaart en SATA-controller zijn eruit. Verder is de toetsenbord-aansluiting zwaar beschadigd. Wat er met de USB poorten is gebeurt weet ik niet meer... die zijn achter een witte sticker... verdwenen :o :'( i810 chipset, geen AGP.

De Compaq EVO D510 met Pentium 4 2,4GHZ, 1,5GB RAM, GeForce FX5200 graphics, LS-120 drive en 80GB HDD heeft verrassend genoeg een installatie van Ubuntu 11.04 erop zitten :o Helaas kan je met een oude Linux-versie nog minder dan met Windows XP. Ik wilde een PSX-emulator op zetten, maar dat is er niet. De HDD leek even te falen toen hij tijdens draaien uitging, maar na opnieuw de stekker aangedrukt te hebben bleef hij het doen.

Van Athlon XP's en Athlon64's is niks bewaard. Maar boven is nog een Athlon64 X2 in gebruik :P Core2Duo/Quad is ook nog in gebruik. En naast het bureau staat een Pentium D klem die al jaren niet meer is aangesloten. Die zullen misschien ooit aan deze rij toegevoegd worden.

De beschadigde toetsenbord-aansluiting en verdwenen USB-poorten v/d Deskpro :o :P :
[Afbeelding]
Hij is ergens in 2008 bij een kringloopwinkel gekocht om als server te gebruiken omdat de bestaande plots stuk ging. Met de toetsenbord-aansluiting was toen al wat mis, kan ik me herinneren. Werkt wel nog steeds. Maar wat er met de USB-poorten is gebeurd weet ik niet meer :o Ik herken die witte sticker over het gat wel als iets wat ik erop had geplakt (en nu dus eraf heb gescheurd) :o
Zo'n HP Vectra heb ik ook! 8)
Ooit eens voor een 10'tje meegenomen op een computerbeurs (kast, moederbord, en Pentium II 350, geen RAM of schijven). Momenteel heb ik daar m'n Pentium 4 s423 inzitten.

• Josefien
Nemesizz schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:46:
[...]

Zo'n HP Vectra heb ik ook! 8)
Ooit eens voor een 10'tje meegenomen op een computerbeurs (kast, moederbord, en Pentium II 350, geen RAM of schijven). Momenteel heb ik daar m'n Pentium 4 s423 inzitten.
Deze heeft de PII-400, maar ik had er ook eentje met de 350, die is niet bewaard echter.

In deze kast heeft ooit een tijdje een Athlon XP (ik denk 1600+) gezeten. Daarvoor moest de backplate wel gesloopt worden, die is smaller bij het originele HP-bord :| Toen 'ie niet meer gebruikt werd had ik het originele bord, CD en diskette weer teruggebouwd. HDD en VGA zijn niet meer origineel.

Ik bedenk me overigens dat het bord wat er nu in zit van het systeem met de 350 is :o Het bord die bij de 400 hoorde was namelijk gecrashd nadat ik een ander BIOS erop had geflashd in de hoop dat het P3's ging ondersteunen. Dat ging ook wel, maar leverde I/O conflicten op met de IDE en FDC controller :+

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Josefien schreef op maandag 9 mei 2022 @ 23:17:
[...]

Deze heeft de PII-400, maar ik had er ook eentje met de 350, die is niet bewaard echter.

In deze kast heeft ooit een tijdje een Athlon XP (ik denk 1600+) gezeten. Daarvoor moest de backplate wel gesloopt worden, die is smaller bij het originele HP-bord :| Toen 'ie niet meer gebruikt werd had ik het originele bord, CD en diskette weer teruggebouwd. HDD en VGA zijn niet meer origineel.

Ik bedenk me overigens dat het bord wat er nu in zit van het systeem met de 350 is :o Het bord die bij de 400 hoorde was namelijk gecrashd nadat ik een ander BIOS erop had geflashd in de hoop dat het P3's ging ondersteunen. Dat ging ook wel, maar leverde I/O conflicten op met de IDE en FDC controller :+
Ja, backplate (of I/O shield) past inderdaad niet, die van mij doet nu ook zonder (zat ook niet bij m'n 423 bord bij).

Heb ook ooit een BIOS update geprobeerd in de hoop een Pentium 3 aan de praat te krijgen, maar ding vertikte het om een Pentium 3 te accepteren. Ja, hij start, maar schakelt de cache uit waardoor dat ding zo traag was als een 386 (volgens mij met opzet, het i440BX chipset kon zat overweg met Pentium 3 CPU's).

Ik heb wel vrijwel altijd de kast los staan, ten eerste kan ik dan die prachtige onderdelen erin aanschouwen :P en ten tweede, dat verrekte deksel krijg je er bijna niet goed meer op.

• Vinnie
  • Niet online
Nemesizz schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 19:55:
Ja, hij start, maar schakelt de cache uit waardoor dat ding zo traag was als een 386 (volgens mij met opzet, het i440BX chipset kon zat overweg met Pentium 3 CPU's).
Intel deed dat zelf ook met oa de SE440BX bordjes. Oude revisie BIOS versies kon je met bepaalde revisie mobo's gewoon een Coppermine processor gebruiken, maar vanaf bepaalde BIOS versies werd dat gepatched en krijg je een boot-lock met de melding dat de processor niet ondersteund wordt :z

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Vinnie schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 20:09:
[...]

Intel deed dat zelf ook met oa de SE440BX bordjes. Oude revisie BIOS versies kon je met bepaalde revisie mobo's gewoon een Coppermine processor gebruiken, maar vanaf bepaalde BIOS versies werd dat gepatched en krijg je een boot-lock met de melding dat de processor niet ondersteund wordt :z
Was ik niet van op de hoogte, maar heb ook geen Intel Intel bordjes zeg maar. Al m'n andere 440BX bordjes willen wel een P3 accepteren (eentje denkt dat het een P2 is maar start wel verder zonder problemen) alleen die HP wil niet.

Maar maakt verder niet uit, ding draaide verder prima met een PII en momenteel ligt ie al een paar jaar op een plank in de kast :P

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:40

Thandor

SilverStreak

Vinnie schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 20:09:
[...]

Ik heb hier zo'n SE440BX en die gaat tot Pentium !!! 450MHz. Als je een 500 of 550 (met dezelfde Katmai core) er in zet dan krijg je een BIOS melding dat de CPU niet supported is en kun je niet verder. De SE440BX-2 zou wel tot bepaalde reeks Coppermine (850?) kunnen.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:57

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Vandaag de nieuwe keyboard controller geplaatst. Dat is gelukt, alleen het resultaat is hetzelfde. Drie oplichtende LEDs op het toetsenbord bij het opstarten... Ik ga verder zoeken waar het probleem zit. Debug-card is besteld, geen idee of die compatible is, maar ook dat gaan we meemaken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SHrsX97JKcQzQO3wJN7PqBcT3-o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qsPH5o5bJui0PwWz5guX0l0D.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LqMfTk1zbqzjrFSLQ0InIBdnguY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YtdbBoajDY7KBUd1KP6dB1cC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2fv8I7aMaRn2yi9766xnkdwqLr0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sz8nu3CvOqzAzkx51cXW8B3A.jpg?f=fotoalbum_tile

Oud en nieuw. / Voor schoonmaak / Na schoonmaak

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Intel SE440BX, mooi plankje en makkelijk in te stellen :)
En een mooie set elco's die niet snel gek lijken te doen.

Ik heb er eentje gehad die ook zonder problemen iedere Katmai wilde slikken, maar zodra het een Coppermine betrof was het over. Nooit een andere bios geprobeerd maar goed... ik vond mijn andere slot 1 bordjes leuker :P

De SR440BX van Intel heeft trouwens precies hetzelfde, die vindt een P3 ook niet leuk. Maar met een P2-400 gaat-ie als de brandweer :P

Mijn Asus P3B-f daarentegen (ook 440BX chipset) wilt wel wat meer doen met de nieuwste bios. Ik heb 'm al vaker aangehaald, ik heb mijn Coppermine P3-933 daarop momenteel op 140MHz fsb stabiel draaien en heeft een tijdje op 150MHz gedraaid. Het is dat mijn huidige AGP kaatje (Ti4200) niet zo lekker met een AGP bus van 100MHz wilt werken.

P2B bordjes hebben vaak ook de juiste BIOS update om met de coppermine overweg te kunnen. Ik verwacht dat er van MSI en Abit ook plankjes moeten zien die dit goed doen. Intel is nooit zo scheutig geweest met het onderhouden van BIOSsen als bijvoorbeeld Asus.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:09

frapex

got r00t

Mijn 486 systeem, dat draait op 50x3=150MHz (AMD Am5x86-P75), had de laatste tijd last van stabiliteitsproblemen (lockup en/of zwart scherm bij bijvoorbeeld 3DBench en Speedsys). Met een 50MHz bus zijn de marges natuurlijk minimaal :+. Een stapje terug naar een 40MHz bus maakte het systeem weer stabiel.

Tijdens het nodige meetwerk kwam ik erachter dat de videokaart maar een spanning van 4,8V kreeg (gemeten bij de EPROM) :/. Vreemd, aangezien de voeding een strakke 5V levert. De lage spanning was mij een tijdje geleden ook al opgevallen. Maar destijds geen aandacht aan besteed, want het systeem draaide stabiel.

Na ook de spanning bij de stroomstekkers op het moederbord gemeten te hebben, ook weer even bij de EPROM van de videokaart gemeten. Nu was de spanning daar opeens ook goed :o. Bleek er dus een overgangsweerstand in de stroomstekkers te zitten :X.

Oplossing: een paar keer de stroomstekkers lostrekken en weer vastmaken :Y). En natuurlijk wat vaseline op de contacten. Dat is ook meteen mijn tip van de dag B), smeer een (heel klein) beetje vaseline op de contacten, dat voorkomt oxidatie. Bij de cache chips, ISA en VLB kaarten had ik dat al eerder gedaan. Het loshalen/verwijderen is dan ook een stuk gemakkelijker :*).

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

frapex schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:36:
Mijn 486 systeem, dat draait op 50x3=150MHz (AMD Am5x86-P75), had de laatste tijd last van stabiliteitsproblemen (lockup en/of zwart scherm bij bijvoorbeeld 3DBench en Speedsys). Met een 50MHz bus zijn de marges natuurlijk minimaal :+. Een stapje terug naar een 40MHz bus maakte het systeem weer stabiel.

Tijdens het nodige meetwerk kwam ik erachter dat de videokaart maar een spanning van 4,8V kreeg (gemeten bij de EPROM) :/. Vreemd, aangezien de voeding een strakke 5V levert. De lage spanning was mij een tijdje geleden ook al opgevallen. Maar destijds geen aandacht aan besteed, want het systeem draaide stabiel.

Na ook de spanning bij de stroomstekkers op het moederbord gemeten te hebben, ook weer even bij de EPROM van de videokaart gemeten. Nu was de spanning daar opeens ook goed :o. Bleek er dus een overgangsweerstand in de stroomstekkers te zitten :X.

Oplossing: een paar keer de stroomstekkers lostrekken en weer vastmaken :Y). En natuurlijk wat vaseline op de contacten. Dat is ook meteen mijn tip van de dag B), smeer een (heel klein) beetje vaseline op de contacten, dat voorkomt oxidatie. Bij de cache chips, ISA en VLB kaarten had ik dat al eerder gedaan. Het loshalen/verwijderen is dan ook een stuk gemakkelijker :*).
En de hamvraag: draait-ie nu wel weer stabiel als DX4-150?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• frapex

frapex

got r00t

Waterbeesje schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 17:13:
En de hamvraag: draait-ie nu wel weer stabiel als DX4-150?
Vooralsnog helemaal stabiel *O*. De videokaart kreeg te weinig stroom om stabiel te kunnen draaien met een 50MHz VLB (Vesa Local Bus). De rest van het systeem was al wel stabiel (langdurig getest met memtest86+).

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

De Aztech Sound Galaxy 16 Pro met een Sound Galaxy Wave Power daughterboard (hele mond vol) is vandaag binnen gekomen. De Galaxy 16 Pro heeft een LS212 chip ipv de Yamaha OPL maar niets is perfect.

Ook binnen gekomen zijn 3x Necroware's nwX287 RTC module vervangers volgens Necroware design!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Y9xZ6jH.jpg

Ook een leuk object voor m'n vitrine is een ongeopende tray met 10x hagelnieuwe P1 200MMX CPU's :D

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8WFl63g.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door BlueTooth76 op 11-05-2022 22:45 ]

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-01 22:38
@BlueTooth76 Van die Aztech Sound Galaxy 16 Pro heb ik er minimaal twee. Prima kaartjes kan ik mij herinneren, maar de midi was idd niet best. Leuk om te zien dat jij er eentje met daughterboard hebt, dus die zal iets betere midi hebben.

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

BlueTooth76 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 22:21:
De Aztech Sound Galaxy 16 Pro met een Sound Galaxy Wave Power daughterboard (hele mond vol) is vandaag binnen gekomen. De Galaxy 16 Pro heeft een LS212 chip ipv de Yamaha OPL maar niets is perfect.

Ook binnen gekomen zijn 3x Necroware's nwX287 RTC module vervangers volgens Necroware design!

[Afbeelding]

Ook een leuk object voor m'n vitrine is een ongeopende tray met 10x hagelnieuwe P1 200MMX CPU's :D

[Afbeelding]
Mooie spulletjes :D
Die Aztech Sound Galaxy kaart heb ik er ook eentje van, een Washington dan. Deze geeft inderdaad prima geluid in de meeste games die gewoon sound blaster vragen. Enige nadeel is dat ik 'm niet samen met de PAS kon laten draaien. Dan gingen beide kaarten flippen.

Zo'n RTC vervanger is een stuk nettere oplossing dan mijn standaard methode, waar ik een CR2032 houder bovenop de dode Dallas plak. Komt vast nog wel een in-place-pic na montage? :P
Zijn die RTC's er trouwens ook in rood of groen? Dan vallen ze wat mooier weg tegen het moederbord ipv het wel erg afstekend blauw (mijn mening uiteraard)

En die MMX tray is aardig zeldzaam inmiddels! De meeste MMXen zijn volop gebruikt, ver voorbij de verwachte levensduur. (jammer dat het niet de 233 is!)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 09:21:
[...]

Mooie spulletjes :D
Die Aztech Sound Galaxy kaart heb ik er ook eentje van, een Washington dan. Deze geeft inderdaad prima geluid in de meeste games die gewoon sound blaster vragen. Enige nadeel is dat ik 'm niet samen met de PAS kon laten draaien. Dan gingen beide kaarten flippen.
Vond het wel een leuke voor m'n verzameling en om eens uit te proberen in een machine, vergelijken met andere kaarten. Een hobby-PC is toch nooit "af", je blijft altijd experimenteren met andere hardware.
Zo'n RTC vervanger is een stuk nettere oplossing dan mijn standaard methode, waar ik een CR2032 houder bovenop de dode Dallas plak. Komt vast nog wel een in-place-pic na montage? :P
Zijn die RTC's er trouwens ook in rood of groen? Dan vallen ze wat mooier weg tegen het moederbord ipv het wel erg afstekend blauw (mijn mening uiteraard)
Montage zal voorlopig nog niet gebeuren, heb ze alvast op voorraad (aangezien ze "oneindig" houdbaar zijn) en heb ook wel een aantal borden waar ze op gaan komen maar heb nog voor 25 jaar aan hobby-werk liggen :+
Nu is het verkrijgbaar, dus alvast besteld.

Kleur stoor ik me op zich niet zo aan, kan altijd nog kapjes laten 3D-printen die er overheen passen ;)

Heb overigens ook deze variant destijds mee besteld met m'n NuXT MicroATX PC-XT mainboards, dus kan kiezen welke ik gebruik.

https://monotech.fwscart.com/DS12887_RTC_Drop-In_Replacement/p6083514_19810725.aspx
En die MMX tray is aardig zeldzaam inmiddels! De meeste MMXen zijn volop gebruikt, ver voorbij de verwachte levensduur. (jammer dat het niet de 233 is!)
Het is inderdaad een leuk object zo, zal het prima doen in een vitrine, omring door een paar gebruikte Pentium 1 CPU's.

[ Voor 8% gewijzigd door BlueTooth76 op 12-05-2022 10:05 ]

• Petuhr
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-01 10:08

Petuhr

FreeBSD

Aangezien we het over vitrines hebben, ik heb nog de volgende items liggen :

1x Intel Pentium 4 540 (S775, 3.2GHz, 1MB, 800MHz FSB, 84W, wel 15 wat verbogen pootjes...) ( deze niet 100% zeker meer of die er nog ligt )
6x Intel Xeon 3.20GHz SL8P5

Mocht iemand interesse hebben voor z'n verzameling, laat maar weten :)

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Net UPS aan de deur met de C4004 en of ik nog even een x honderd Euro wil aftikken.
Natuurlijk wil ik dat, had er al rekening mee gehouden (pakketje komt uit de UK en dat is geen EU meer), dus ik pak m'n pinpas en... hij zegt "contant"...

Het is 2022 en UPS wil contant geld...

Begrijp er sowieso niets van, normaal kreeg ik een SMS of mail met de melding dat ik het kon aftikken vóór de bezorger komt...

[ Voor 10% gewijzigd door BlueTooth76 op 12-05-2022 10:25 ]

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

BlueTooth76 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:25:
Net UPS aan de deur met de C4004 en of ik nog even een x honderd Euro wil aftikken.
Natuurlijk wil ik dat, had er al rekening mee gehouden (pakketje komt uit de UK en dat is geen EU meer), dus ik pak m'n pinpas en... hij zegt "contant"...

Het is 2022 en UPS wil contant geld...

Begrijp er sowieso niets van, normaal kreeg ik een SMS of mail met de melding dat ik het kon aftikken vóór de bezorger komt...
Wait, wut? Contant? Dat is me al niet meer overkomen sinds die hele corona-bagger is begonnen :| zelfs collectanten niet.

Ik zou de bezorger vragen te wachten zodat je even naar de pinautomaat toe kunt omdat er geen vooraankondiging was dat het contant moet... Krijg je wel een bonnetje van de betaling? Niet dat dan later alsnog iemand komt vragen om de afdrachten die nog moeten worden verrekend.
(en als het ingewikkelder is, dan ruikt het naar een afdracht die gesplit wordt tussen bezorger en douane)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:36:
[...]

Wait, wut? Contant? Dat is me al niet meer overkomen sinds die hele corona-bagger is begonnen :| zelfs collectanten niet.

Ik zou de bezorger vragen te wachten zodat je even naar de pinautomaat toe kunt omdat er geen vooraankondiging was dat het contant moet...
De pinautomaat hier doet het vaker niet dan dat hij het wel doet, dus grote kans dat ik eerst een uur rondjes moet rijden naar andere dorpen.
Krijg je wel een bonnetje van de betaling? Niet dat dan later alsnog iemand komt vragen om de afdrachten die nog moeten worden verrekend.
(en als het ingewikkelder is, dan ruikt het naar een afdracht die gesplit wordt tussen bezorger en douane)
Sowieso vraag ik een kwitantie.

• Vinnie
  • Niet online
Petuhr schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:11:
Aangezien we het over vitrines hebben, ik heb nog de volgende items liggen :

1x Intel Pentium 4 540 (S775, 3.2GHz, 1MB, 800MHz FSB, 84W, wel 15 wat verbogen pootjes...) ( deze niet 100% zeker meer of die er nog ligt )
Een LGA CPU met gebogen pinnetjes :? Dat vindt ik knap! :P

Compleet in doos zou het best leuk zijn, anders is het een van de miljoen anderen en kun je er een badkamer mee betegelen :+

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Net een veiling op eBay verloren :F

Was een AMD 486DX4 100 met het logo ondersteboven gedrukt, best grappig.
Maar dat vonden meer bieders blijkbaar...

edit: nog wel een andere veiling gewonnen van een verkoper uit Oekraïne, dus nog de vraag of het pakket zonder kogelgaten aankomt

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PGZzyOo.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door BlueTooth76 op 12-05-2022 19:01 ]

• Vinnie
  • Niet online
Veilingen op eBay begin ik niet meer aan. Iedereen doet aan veiling-snipen, en je ziet gewoon de prijzen ineens krankzinnig omhoog schieten in de laatste 5 seconden.

Al zou het niet aankomen, bij wijze van, dan kunnen ze elk beetje geld daar goed gebruiken.

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Als je unlimited funds hebt moet je het vooral doen. Ik laat mij niet gek maken door de belachelijke prijzen aldaar, maar blijf ouderwets bij Marktplaats of een kringloop. Op rommelmarkten in de vroege ochtend heb ik ook al eens wat gescoord.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Marktplaats blijft favoriet maar je komt niet altijd tegen wat je zoekt.
eBay is vaak te duur, al viel dit dan wel weer mee.

Een Suprenum bord of een Intel C4004 zal je nu eenmaal niet zo snel op Marktplaats of een rommelmarkt vinden ;)

[ Voor 31% gewijzigd door BlueTooth76 op 12-05-2022 21:14 ]

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Vinnie schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 18:22:
[...]

...anders is het een van de miljoen anderen en kun je er een badkamer mee betegelen :+
Verdraaid, nu weet ik eindelijk wat ik met die s479 Celeron 1.4 laptop cpu's moet doen!

Kwamen en keer in een doos mee als vulling :+

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Petuhr

Petuhr

FreeBSD

[...]

Toch eens opzoeken wat ik heb liggen dan :?

• Vinnie
  • Niet online
Eindelijk!

2x 3dfx Voodoo2 12MB PCI Retail, van PowerColor *D :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GyPcyFY0MSgzWGMTZQrOF7RFDqs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q28ncGMCwa0YN6qJLmtZaESW.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6k83djky9tNw6jMdTrm0vvNUItY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6Nhi6BjlmwYW13UK69dg9DaJ.png?f=fotoalbum_large

SLI not detected :?

- Opnieuw inpluggen kabel
- Verwisselen Voodoo2 kaarten
- Andere drivers
- Nieuw OS installatie

En toen zag ik het, dit is helemaal geen SLI kabel? Iemand heeft letterlijk een floppykabel gekortwiekt en gesealed in een zakje |:( Verkoper mag blij zijn dat het geen schade lijkt te hebben gemaakt.

Zelf snel even een kabeltje in elkaar gefrut met een oude al half gare floppykabel... en jawel: SLI! *O*

Maar daar gaat binnenkort een mooie solid-PCB bridge op :D :
https://www.serdashop.com/3DVideoBridge

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Nice :)
Eigenlijk had op die bridge het oude 3Dfx logo moeten staan, maar dan krijgt Serda het met nVidia aan de stok waarschijnlijk...

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Vinnie schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:16:
Eindelijk!

2x 3dfx Voodoo2 12MB PCI Retail, van PowerColor *D :
[Afbeelding]
[Afbeelding]

SLI not detected :?

- Opnieuw inpluggen kabel
- Verwisselen Voodoo2 kaarten
- Andere drivers
- Nieuw OS installatie

En toen zag ik het, dit is helemaal geen SLI kabel? Iemand heeft letterlijk een floppykabel gekortwiekt en gesealed in een zakje |:( Verkoper mag blij zijn dat het geen schade lijkt te hebben gemaakt.

Zelf snel even een kabeltje in elkaar gefrut met een oude al half gare floppykabel... en jawel: SLI! *O*

Maar daar gaat binnenkort een mooie solid-PCB bridge op :D :
https://www.serdashop.com/3DVideoBridge
Pracht vondst!

edit: er kwam vandaag een grappig stukje "Frankenstein" hardware binnen, een 8-bit ISA controller met een EEPROM voetje. Staan al wat reviews op YouTube die me nieuwsgierig maakten ;)

En ook wel benieuwd of zoiets inzetbaar is als XT-IDE ROM oplossing.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MMV3H2P.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door BlueTooth76 op 13-05-2022 20:24 ]

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

BlueTooth76 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:08:
[...]

Pracht vondst!

edit: er kwam vandaag een grappig stukje "Frankenstein" hardware binnen, een 8-bit ISA controller met een EEPROM voetje. Staan al wat reviews op YouTube die me nieuwsgierig maakten ;)

En ook wel benieuwd of zoiets inzetbaar is als XT-IDE ROM oplossing.

[Afbeelding]
Dit lijkt er op alsof deze een USB stick slikt als HDD op de XT bus :)
Als dat zo is: Inderdaad even een 28c eeprom er op met XT IDE bios en gaan waarschijnlijk

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:43

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Ik heb vandaag mijn eigen regel verbroken om niet meer dan de oudijzerprijs te betalen voor een oude computer, maar voor deze maakte ik graag een uitzondering. Bovendien is het tegelijk een verjaardagscadeautje aan mezelf :)

Behold, de IBM PS/2 Ultimedia M77 486!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kCsYdCz9NuwlQiuHB55ZI1rBNG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FeT05OqWkxBg1E42Wjx2gHSf.jpg?f=fotoalbum_large

Dit beest is voorzien van een 486SX CPU op 33mhz (met optie om te upgraden naar een 66mhz DX2), 8 megabyte geheugen, 2.88MB ED FDD, 212MB SCSI HDD, CD-rom speler (met caddy!), SCSI MO drive en het is een ultimedia, dus naast de XGA-2 grafische kaart zit een heuse M-ACPA geluidskaart met frontpanel audio en speakertje :)

Serieus coole machine dus. Alle hardware die erin zit lijkt gewoon te werken, maar hij wil nog niet helemaal booten, hij zeurt over configuratiefouten, ook na het updaten van de config met een reference disk. De ingebouwde harde schijf (met reference disk partitie) werkt nog gewoon dus daar is nog wat troubleshooting nodig :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i6Yer6Ab7CETIxoEVdBPjAiksyw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SCJgaMpmxkJr7r01v3kZSBgj.jpg?f=fotoalbum_large

En aan deze badge kun je zien het wel iets bijzonders was, zo'n Ultimedia :)

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

mentalmadnizz schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 22:07:
Ik heb vandaag mijn eigen regel verbroken om niet meer dan de oudijzerprijs te betalen voor een oude computer, maar voor deze maakte ik graag een uitzondering. Bovendien is het tegelijk een verjaardagscadeautje aan mezelf :)

Behold, de IBM PS/2 Ultimedia M77 486!

[Afbeelding]

Dit beest is voorzien van een 486SX CPU op 33mhz (met optie om te upgraden naar een 66mhz DX2), 8 megabyte geheugen, 2.88MB ED FDD, 212MB SCSI HDD, CD-rom speler (met caddy!), SCSI MO drive en het is een ultimedia, dus naast de XGA-2 grafische kaart zit een heuse M-ACPA geluidskaart met frontpanel audio en speakertje :)

Serieus coole machine dus. Alle hardware die erin zit lijkt gewoon te werken, maar hij wil nog niet helemaal booten, hij zeurt over configuratiefouten, ook na het updaten van de config met een reference disk. De ingebouwde harde schijf (met reference disk partitie) werkt nog gewoon dus daar is nog wat troubleshooting nodig :)

[Afbeelding]

En aan deze badge kun je zien het wel iets bijzonders was, zo'n Ultimedia :)
Mooi bak :D Maakt me heel hebberig ;)

Kreeg net een foto van een eBay verkoper in Italië waar ik voor een nette prijs een bultje CPU's gescoord heb, ze liggen klaar voor verzending }:O

Gek genoeg ben ik nog het meest enthousiast over die SX2 aangezien ik de rest al (soms in meervoud) heb. Maar mss zit er wel een mooier exemplaar bij deze batch. De 80186 lijkt op de foto's iig in betere staat dan het exemplaar dat ik al heb.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uFZcLjb.jpg

Edit: en m'n buren ontvingen vandaag deze prachtige Creative Labs CT1750 geluidskaart (overgenomen van een beroemde Tweaker), PostNL heeft wat moeite met huisnummers :D

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wI9ucPI.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door BlueTooth76 op 14-05-2022 13:11 ]

• Vinnie
  • Niet online
@BlueTooth76 Ah, de 486 SX2-66 O+ Mijn eerste 486 PC had deze processor, eerst eentje van Intel, en werd door de winkel op een gegeven moment geswapt voor een AMD variant :? Geen idee waarom.

Bekende Sound Blaster 16 ;)

Mocht er iemand nog TNT2 Pro's of RAID kaarten willen (of iets anders), ben weer eens door de voorraad heengegaan en wat apart gelegd.

Ook al heb ik op dit moment geen pc waar de kaarten in zitten, de Voodoo2 SLI set is zelfs voor vitrine doeleinden perfect. Daar nog even een plekje voor vinden hier.

Zijn er trouwens Displayport naar VGA adapters die hoger dan 60Hz kunnen? Het lijkt me wel komisch om op een Ryzen systeem hier op het beeldkanon aan te sluiten, maar 60Hz is wel een flinke hoofdpijn :X

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 22:14:
[...]

Verdraaid, nu weet ik eindelijk wat ik met die s479 Celeron 1.4 laptop cpu's moet doen!

Kwamen en keer in een doos mee als vulling :+
Ik heb er hier een moederbord voor hoor - uATX met wat media-zooi erbij. Maar met een Core Duo erop kun je alsnog die Celera houden :P

Oslik blyat! Oslik!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

dion_b schreef op maandag 16 mei 2022 @ 01:17:
[...]

Ik heb er hier een moederbord voor hoor - uATX met wat media-zooi erbij. Maar met een Core Duo erop kun je alsnog die Celera houden :P
Zal ik 't omdraaien: wil je er eentje hebben? :P Ik heb er een stuk of 10 en doe er niks mee

Helaas slikt lang niet ieder s478 bord een s479 cpu.... Schandalig om zo kunstmatig mobiel en desktop te scheiden

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• frapex

frapex

got r00t

Vervolg op defecte IBM PS/2 1.44MB floppy drive (stepping motor driver IC).

Het is inmiddels 2,5 maand later en heb nu dan toch eindelijk de vervangende stepping motor driver IC Toshiba TA7774F ontvangen van AliExpress (verstuurd via Litouwen), hoera!

Dus hup, het oude IC eraf en het nieuwe IC erop gesoldeerd. En jawel, er zit weer leven in de obscure IBM PS/2 1.44MB floppy drive :9~ ! Na nogmaals het asje van de lees-/schrijfkop gesmeerd te hebben beweegt de mechaniek nu ook (weer), nice :7. Maar echt fijn klinkt het nog niet, niet zo vreemd ook na 20 jaar onbruik :X. Na het nodige testwerk loopt de mechaniek gelukkig al een stuk soepeler.

Heeft er trouwens nog iemand een IBM Model M ctrl-keycap liggen O-)?

• Vinnie
  • Niet online
@frapex Ik denk dat je eerder bij Unicomp iets zal kunnen vinden; sinds zij nogsteeds IBM ramplankjes maken.
https://www.pckeyboard.com/page/SFNT

• frapex

frapex

got r00t

@Vinnie Unicomp Model M keycaps anno nu matchen (qua kleur) helaas niet met een oldskool IBM Model M. Ik vraag het onmogelijke denk ik ;). Want juist de ctrl en alt keycaps is veel vraag naar, die raken het vaakst/snelst zoek.

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

frapex schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:23:
Want juist de ctrl en alt keycaps is veel vraag naar, die raken het vaakst/snelst zoek.
Want.... Hoe dan? :?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

frapex schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:02:
Vervolg op defecte IBM PS/2 1.44MB floppy drive (stepping motor driver IC).
[...]

Heeft er trouwens nog iemand een IBM Model M ctrl-keycap liggen O-)?
Zou kunnen van wel, heb namelijk eentje waar een van de twee Ctrls ontbrak en omdat vervanging nooit geheel kleurecht is (al is plastic identiek, 25 jaar ervaring kun je er niet zomaar bij fixen) heb ik bij Unicomp een paar felgekleirde modifier-toetsen besteld. Dus grote kans dat ik de andere nog heb van een ~1991 bord :P

Edit:
Yup, it's your lucky day. DM me als je interesse hebt :)

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 17-05-2022 10:16 ]

Oslik blyat! Oslik!

• frapex

frapex

got r00t

De ctrl en alt keycaps haal je heel gemakkelijk van het toetsenbord af (pakt eenvoudig vast). De cursor, esc, f1-f12, print-screen, scroll lock en pause keycaps overigens ook 8)7.

• manzonderdas
  • Laatst online: 09:55
Clickykeyboards.com al geprobeerd? Wel niet goedkoop. 2e hands echte model m. Of ebay?

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
manzonderdas schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:13:
Clickykeyboards.com al geprobeerd? Wel niet goedkoop. 2e hands echte model m. Of ebay?
Leuke site! Nostalgie voor hedendaags. Klikkerdeklik :P

Ik heb een mechanisch toetsenbord en dat tikt beter dan rubberdome. Ik heb in het verleden ook zo'n IBM toetsenbord gehad en die slijten niet zo snel. Dat het heel duur ik snap ik volkomen. Om één zo'n toetsenbord te reviseren, schoon te maken en te testen kosten gewoon veel manuren.

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Als alles volgens plan loopt, geb ik morgen mijn tweede IBM Aptiva staan :P
Ik heb al een 2137 met de K6-233 CPU en daar komt een 2138 bij met P2 cpu :D
Bijna hetzelfde model, en ik kan nu dus de K6 met de P2 gaan vergelijken in benchmarks :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:43

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Waterbeesje schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 17:30:
Als alles volgens plan loopt, geb ik morgen mijn tweede IBM Aptiva staan :P
Ik heb al een 2137 met de K6-233 CPU en daar komt een 2138 bij met P2 cpu :D
Bijna hetzelfde model, en ik kan nu dus de K6 met de P2 gaan vergelijken in benchmarks :)
Ha, ik heb een 2139 die nog op z'n originele preload loopt, heb jij toevallig een recovery-cd? :)

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• Vinnie
  • Niet online
Ik wil er best voor over hebben om mijn Deskpro XE 486, en misschien wat meer te swappen om een IBM PS/2 te hebben * Vinnie geeft hint hint O-)

En misschien blasphemy, maar afgelopen weekend als absurde test Windows 11 kunnen installeren op een Mac Pro uit 2009 met de 22" Compaq CRT. En het werkt :*)

Mooie scanlines met 800x600, zelfs moderne games krijg je een mooie quasi-retro look mee, geweldig. Alleen DOSBox wil niet echt meewerken. Ik krijg er geen native fullscreen mee.

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

mentalmadnizz schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 17:42:
[...]

Ha, ik heb een 2139 die nog op z'n originele preload loopt, heb jij toevallig een recovery-cd? :)
Misschien heb ik wat er in de buurt komt, maar dat moet ik nog bekijken. Ik heb een recovery Cd image staan welke ik nog niet heb getest.

Mijn huidige 2137-E60 draait nu op Windows 98. Deze had oorspronkelijk ook de originele inspoeling staan, en daaruit heb ik wat originele thematisering gefilterd.

Zie ook deze post op Vogons van mij:
https://www.vogons.org/vi...6210&hilit=aptiva#p866210

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Vinnie schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 19:10:
Ik wil er best voor over hebben om mijn Deskpro XE 486, en misschien wat meer te swappen om een IBM PS/2 te hebben * Vinnie geeft hint hint O-)

En misschien blasphemy, maar afgelopen weekend als absurde test Windows 11 kunnen installeren op een Mac Pro uit 2009 met de 22" Compaq CRT. En het werkt :*)

Mooie scanlines met 800x600, zelfs moderne games krijg je een mooie quasi-retro look mee, geweldig. Alleen DOSBox wil niet echt meewerken. Ik krijg er geen native fullscreen mee.
@Waterbeesje heeft nog wel een model 30 met dubbele fdd en terminal kaart staan, maar twijfelt of dit is wat je zoekt

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Vinnie
  • Niet online
Waterbeesje schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 19:27:
@Waterbeesje heeft nog wel een model 30 met dubbele fdd en terminal kaart staan, maar twijfelt of dit is wat je zoekt
Met zo'n omschrijving vermoed ik dat het gaat om de 8MHz 8086? :P

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Vinnie schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 19:34:
[...]

Met zo'n omschrijving vermoed ik dat het gaat om de 8MHz 8086? :P
Precies die ja!
8bit XT bus ipv MCA, 2x propertary FDD, MCGA video en 640kB ram!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Vinnie
  • Niet online
Waterbeesje schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 19:53:
Precies die ja!
8bit XT bus ipv MCA, 2x propertary FDD, MCGA video en 640kB ram!
Die moest ik even op zoeken, en oef, inderdaad vage IBM standard weer :X
PS/2s primarily used Mitsubishi floppy drives and did not use a separate Molex power connector; the data cable also contained the power supply lines. As the hardware aged the drives often malfunctioned due to bad quality capacitors.[
Model 40 lijkt me wel erg :9

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Vinnie schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 20:09:
[...]

Die moest ik even op zoeken, en oef, inderdaad vage IBM standard weer :X
Het mooie is, dat beide drives nog perfect werkend zijn, ook niet vanzelfsprekend bij deze machines
(Vraag maar aan @frapex )

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Petuhr

Petuhr

FreeBSD

[...]

Geen idee waar ik die 540 vandaan heb, maar dit is hem iig :

https://ark.intel.com/con...1m-cache-800-mhz-fsb.html

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:36

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Petuhr schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:29:
[...]

Geen idee waar ik die 540 vandaan heb, maar dit is hem iig :

https://ark.intel.com/con...1m-cache-800-mhz-fsb.html
@Vinnie doelt hierbij op het feit dat een LGA775 (Land Grid Array) -CPU aan de onderkant contactpunten heeft. Het processor voetje (moederbord) heeft echter de pinnetjes.

Jij doelt waarschijnlijk op een mPGA478 (micro Pin Grid Array) -CPU, waar pinnetjes aan vast zitten. Deze heeft een socket op het moederbord waar gaatjes in zitten. Je prikt de CPU als het ware in het PGA socket, terwijl een LGA socket de CPU bovenop de verende pinnetjes naar beneden laat drukken.

Het getal definieert overigens het aantal contactpunten aan de onderzijde van de CPU.

LGA775:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-DyEk5wvS8OhCqtftTx3lE1VuTA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FZY9q0SvVJXmNERHnOEXNU9i.jpg?f=fotoalbum_large

mPGA478

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q1M7F1JtN_TFA6D_MxvLzg9khjU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YN9QQg9V6yVPN6hLSSgro0CB.jpg?f=fotoalbum_large

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:40

Thandor

SilverStreak

De LGA775 CPU's zijn de enige Pentium 4's die het 5xx/6xx type-nummering dragen. Een Pentium 4 540 is dus altijd een LGA775 CPU. De S478 varianten worden aangeduid met de klokfrequentie. In dit geval 3.2E omdat het een 3.2GHz 'Prescott' CPU is.

De Pentium 4 540 en Pentium 4 3.2E zijn dus qua werking hetzelfde en bevatten dezelfde Prescott-core. Ze maken alleen contact via een ander socket ;).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BlueTooth76 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 22:21:
LS-212 is een 1:1 unlicenced kopie van de YMF-262. Netjes is anders, maar het klinkt exact hetzelfde.

Oslik blyat! Oslik!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Vermoedelijk heb ik nog een 2e leven nodig om alles te testen wat er aan retro hardware ligt hier...

...en dan mag ik deze (als het postkantoor niet plat gebombardeerd wordt) ook nog eens verwelkomen tot de retro familie...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0pgzd5s.jpg

Verder kreeg ik vandaag 2 leuke 2 "NOS" AMD K6 CPU's binnen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uvQmccI.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door BlueTooth76 op 19-05-2022 17:10 ]

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

BlueTooth76 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 16:52:
Vermoedelijk heb ik nog een 2e leven nodig om alles te testen wat er aan retro hardware ligt hier...

...en dan mag ik deze (als het postkantoor niet plat gebombardeerd wordt) ook nog eens verwelkomen tot de retro familie...

[Afbeelding]

Verder kreeg ik vandaag 2 leuke 2 "NOS" AMD K6 CPU's binnen:

[Afbeelding]
Gaaf plankje!! Dual socket 7 zie je niet zo vaak!
Die VRM koeling is echt dik, getuigt vaak van prima kwaliteit en goed nadenken over de levensduur.
Enige domme ontwerpfout, is om die Odin niet in een socket te ploppen |:(
En die twee 4x256 15ns chips rechtsboven snap ik niet helemaal.

De K6+ chipjes, zijn ook een mooie aanwinst! Sneller worden ze niet... nou ja, zolang je ze binnen spec draait dan. Maar wie doet dat nou met een K6+? 8)7 :+

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Waterbeesje schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 17:16:
[...]

Gaaf plankje!! Dual socket 7 zie je niet zo vaak!
Die VRM koeling is echt dik, getuigt vaak van prima kwaliteit en goed nadenken over de levensduur.
Enige domme ontwerpfout, is om die Odin niet in een socket te ploppen |:(
Die Odin zal idd een keer vervangen moeten worden door een socket en dan even kijken wat ik hier heb liggen aan geschikte alternatieven.
En die twee 4x256 15ns chips rechtsboven snap ik niet helemaal.
Weet het ook niet zeker, zal de handleiding tzt eens opgraven en dan kijken wat er op kan / hoort.
De K6+ chipjes, zijn ook een mooie aanwinst! Sneller worden ze niet... nou ja, zolang je ze binnen spec draait dan. Maar wie doet dat nou met een K6+? 8)7 :+
Hehe, ja, vroeger was het standaard al opvoeren, dik koelblok er op, 8cm fan met tiewraps er op vast en feesten maar :D

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

BlueTooth76 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 17:30:
[...]

Die Odin zal idd een keer vervangen moeten worden door een socket en dan even kijken wat ik hier heb liggen aan geschikte alternatieven.
Dus: een dremel, soldeerbout, dubbelzijdig tape, 4cm elektrodraad en een CR2032 houder.
[...]

Weet het ook niet zeker, zal de handleiding tzt eens opgraven en dan kijken wat er op kan / hoort.

[...]

Hehe, ja, vroeger was het standaard al opvoeren, dik koelblok er op, 8cm fan met tiewraps er op vast en feesten maar :D
Meestal was het moederbord en bijkomende componenten bepalend voor hoe ver je kon gaan. De CPU zelf heeft goede marges :)
5x120 of 6x110 is niet zelden haalbaar met deze chips. Zeker als je het moederbord-cache uitschakelt: dan maar geen L3 cache.

En qua koeler: kijk voor een bescheiden s370 of kleinere socket A koeler. Past prima op de s7 :P

Mijn K6-3+ 450 draaien nu beiden trouwens op een redelijk conservatieve 550MHz. De ene op 5.5x100 en de andere op 5x110. Koelblok is een bescheiden aftermarket s370 en 'cool to the touch'.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• mdcoo
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21-12-2025
Rob310 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 18:28:
Hallo, ik weet niet of ik hier de vraag mag stellen maar bestaat er nog interesse als ik mijn oude Compaq 482dx2 wil gaan verkopen en waar kan ik dat het beste doen? (op Tweakers of MP).

Alvast bedankt voor de input.

[Afbeelding]
Beetje late reactie, maar dit zijn hele goede machines. Als deze PC de TSENG LABS VGA heeft, dan kan je moeiteloos veel spellen spelen van 93-99, er past hier ook gewoon een Intel DX4-100 in.
Heb je hem al verkocht?

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

mdcoo schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 20:07:
[...]

Beetje late reactie, maar dit zijn hele goede machines. Als deze PC de TSENG LABS VGA heeft, dan kan je moeiteloos veel spellen spelen van 93-99, er past hier ook gewoon een Intel DX4-100 in.
Heb je hem al verkocht?
Jouw verwachtingen zijn niet helemaal volledig. Ik wil je geen valse hoop laten houden op deze machine. ik heb er ook eentje en ken de beperkingen :)

De DX4-100 zal fysiek passen, BIOS ondersteuning zit ook in orde met de laatst uitgebrachte BIOS.... maar een DX4 zal ook een interposer nodig hebben om van 5v naar 3,3v toe te kunnen Dan zou in principe zelfs de AMD 5x86 moeten werken. Of een speciale overdrive cpu die een VRM heeft ingebakken. De meeste hebben dat niet dus. Hier een DX4 in steken zonder verder iets te doen frituurt de chip.

Bovendien maakt het ook niet veel uit of hier de Tseng 4000AX in zit, of de Compaq eigen merk chip: beiden zijn dik voldoende om een ISA-gebaseerde 486 vol te trekken. Ook iedere Cirrus GD52xx, S3 928, Trident 8900D of UMC kaart zal de ISA bus dicht trekken en qua performance niks onderdoen voor deze Tseng. En daarbij hebben ze ook goede ondersteuning voor allerlei VESA-modi (al dan niet met TSR of iets als UniVBE).

En software t/m 1996 zal wel draaien, games al twijfelachtig, maar nieuwer heb je echt iets in de Pentium 1/2/3 generatie nodig. Ouder dan 1993 zal vaak wel werken tenzij de software gevoelig is op de kloksnelheid.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Rob310
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-01 16:19

Rob310

kermisfanaat

mdcoo schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 20:07:
[...]

Heb je hem al verkocht?
Hoi, ik heb hem destijds al bijna direct verkocht. Er zat trouwens de Compaq eigen vga chip in.

De meeste computerproblemen ontstaan tussen de rugleuning van de bureaustoel en het toetsenbord

• Josefien
Ik vroeg me opeens af... vlak voor de millenniumwisseling bestonden er van die insteekkaarten (ISA vaak) om bepaalde oude PC's de 2000-overgang te laten maken. Sommige hadden alleen een ROM, maar de duurdere hadden ook een RTC op de kaart.

Hoe werkten die kaarten en zou je zo'n kaart mèt RTC niet kunnen gebruiken om je onboard RTC te overbruggen als de ingebouwde batterij in zo'n Dallas/Maxim/Odin RTC-blokje leeg is? :o

Ik heb zo'n kaart nooit gehad, maar had ze vroeger in de ComputerTotaal zien staan.

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Josefien schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 21:52:
Ik vroeg me opeens af... vlak voor de millenniumwisseling bestonden er van die insteekkaarten (ISA vaak) om bepaalde oude PC's de 2000-overgang te laten maken. Sommige hadden alleen een ROM, maar de duurdere hadden ook een RTC op de kaart.

Hoe werkten die kaarten en zou je zo'n kaart mèt RTC niet kunnen gebruiken om je onboard RTC te overbruggen als de ingebouwde batterij in zo'n Dallas/Maxim/Odin RTC-blokje leeg is? :o

Ik heb zo'n kaart nooit gehad, maar had ze vroeger in de ComputerTotaal zien staan.
Geen idee, heb er hier nog ergens 1 nieuw in verpakking maar nooit echt goed naar gekeken :D

Zal hem binnenkort eens "opgraven", ligt ergens in een doos op zolder.

* noteert in agenda

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

edit: dit is blijkbaar hoe mijn PC er op 5 april 2002 voor stond.

Ik weet iig nog dat er toen een P3 800MHz op het S370 bord zat. Deze borden waren overigens later ook berucht vanwege hun lekkende elco's.

Het kaartje onder de Promise IDE-controller was een Pinnacle DC10Plus capture kaart.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nxcBr8h.jpg

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

edit 2: verder vond ik nog wat foto's van de computerzaak waar ik van 1996 tot 2001 werkte, foto's zijn van rond 2000 / 2001 toen ik m'n eerste digitale camera kocht (Sony DSC-S70).

Onze TD waar ik met een andere collega zat:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5HWIuwF.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Gj4Piq1.jpg

En boven hadden we een assemblage afdeling, voornamelijk gerund door stagiaires ;)
Zo ben ik er ook ooit begonnen (al ben ik niet de persoon in de foto).

De kenner zal de dozen van Chaintech plankjes herkend hebben ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/R6UWJvW.jpg

edit 3: vond nog wat analoog videomateriaal uit ~1998 en 2001

Eerste bord is iig een Asus TX97-E.

Die dual-PCB videokaart is m'n Hercules Stingray 128/3D Voodoo Rush _/-\o_
Helaas heb ik die niet meer :/

[ Voor 63% gewijzigd door BlueTooth76 op 20-05-2022 14:36 ]

• Vinnie
  • Niet online
Vinnie schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 19:10:

Om even voor de volledigheid de oplossing ook maar te posten...
Bron: VOGONS

Als eerst maak je een custom resolution aan in de nvidia control panel (vanuitgaande dat je een nvidia kaart hebt), 640x400, 70Hz. In mijn geval moest ik DMT timing instellen voor 31kHz H, op 29kHz H komt mijn CRT met een rood vlak/zwarte tekst dat het beeld 'out of range' is.

Iemand die kan uitleggen wat DMT is?

Verder in de dosbox.conf file:
[sdl]
fullresolution=640x400
output=ddraw
[render]
frameskip=0
aspect=false
scaler=none

• mdcoo
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21-12-2025
Waterbeesje schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 20:28:
[...]

Jouw verwachtingen zijn niet helemaal volledig. Ik wil je geen valse hoop laten houden op deze machine. ik heb er ook eentje en ken de beperkingen :)

De DX4-100 zal fysiek passen, BIOS ondersteuning zit ook in orde met de laatst uitgebrachte BIOS.... maar een DX4 zal ook een interposer nodig hebben om van 5v naar 3,3v toe te kunnen Dan zou in principe zelfs de AMD 5x86 moeten werken. Of een speciale overdrive cpu die een VRM heeft ingebakken. De meeste hebben dat niet dus. Hier een DX4 in steken zonder verder iets te doen frituurt de chip.

Bovendien maakt het ook niet veel uit of hier de Tseng 4000AX in zit, of de Compaq eigen merk chip: beiden zijn dik voldoende om een ISA-gebaseerde 486 vol te trekken. Ook iedere Cirrus GD52xx, S3 928, Trident 8900D of UMC kaart zal de ISA bus dicht trekken en qua performance niks onderdoen voor deze Tseng. En daarbij hebben ze ook goede ondersteuning voor allerlei VESA-modi (al dan niet met TSR of iets als UniVBE).

En software t/m 1996 zal wel draaien, games al twijfelachtig, maar nieuwer heb je echt iets in de Pentium 1/2/3 generatie nodig. Ouder dan 1993 zal vaak wel werken tenzij de software gevoelig is op de kloksnelheid.
Oh, bedankt voor de post. Dat wist ik niet.
Ik had een Prolinea 4/25s, (welliswaar met DX2-66) en ik weet dat de TSENG AX4000 toen beter presteerde (zonder drivers) dan de S3 Trio64V+ in mijn vaders PC, destijds in 1996. Alleen de VESA modus van Duke 3D was toen moeilijk met de 486. Later had ik die Trio64V+ dus vervangen voor een ET6000 met 4 MB, en dat was een verademing voor mijn vader.

Heb net op eBay een nog mooie Deskpro 4/25 gevonden. Daar kan een Overdrive in. Deze heeft echter WDC Paradise onboard....We zullen zien. Heb ook nog een Prolinea 575e die heeft een Cirrus Logic 5434 met 1MB, maar goed dat is PCI bus.

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

mdcoo schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 20:46:
[...]

Oh, bedankt voor de post. Dat wist ik niet.
Ik had een Prolinea 4/25s, (welliswaar met DX2-66) en ik weet dat de TSENG AX4000 toen beter presteerde (zonder drivers) dan de S3 Trio64V+ in mijn vaders PC, destijds in 1996. Alleen de VESA modus van Duke 3D was toen moeilijk met de 486. Later had ik die Trio64V+ dus vervangen voor een ET6000 met 4 MB, en dat was een verademing voor mijn vader.

Heb net op eBay een nog mooie Deskpro 4/25 gevonden. Daar kan een Overdrive in. Deze heeft echter WDC Paradise onboard....We zullen zien. Heb ook nog een Prolinea 575e die heeft een Cirrus Logic 5434 met 1MB, maar goed dat is PCI bus.
ET6000 was een heerlijke chip destijds. Had zelf de Hercules versie met ook 4MB MDRAM en dat werkte heel fijn :)

Edit: Hercules Dynamite 128 zoals afgebeeld maar dan met de 2 extra sockets en daar ook geheugen in

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/13t7R8k.png

[ Voor 8% gewijzigd door BlueTooth76 op 20-05-2022 21:00 ]

• The Eagle

The Eagle

Het enige wat ik hier in huis aan Compaq spul heb liggen is een flinke vlag met logo :+

23 jaar geleden tijdens stage bij een IT bedrijf dat ook MKB reseller was opgeduikeld. Je weet wel, rond het millennium toen de IT bomen en lonen nog tot aan de hemel groeiden :+

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Zat laatst ook even te bladeren op ebay (vind het altijd wat rommelig overkomen, en zou er ook eerlijk gezegd niet wat bestellen... weet niet, komt niet helemaal betrouwbaar over altijd...gut feeling zeg maar), maar die prijzen daar zijn vaak echt absurd hoog.

Even rondbladeren tussen de P4 socket 423's (kijken of er een 2Ghz model is), maar de meeste waren 1,4 of net als wat ik heb 1,7Ghz maar daar betaal je meer voor dan wat ik hier op V&A heb betaald voor bord+cpu+GPU (en dan nog maar de vraag of het werkt).

Ook even gekeken naar een HP Proliant ML350 G3 (because it's pretty :+ de HP versie is net wat mooier dan de Compaq versie...tja details :P ). Maar zo'n ding zou nog ruim 400 dollar kosten... daar heb je tegenwoordig al een G8 voor!

Toen ook wel eens gekeken voor de FX5800 Ultra maar....oef, die prijzen schrik je ook wel van.
Recentelijk keer iets gelezen op een forum dat ze al verkocht werden voor 1200 dollar, en dat waren eigenlijk niet eens de échte FX5800 Ultra's maar de Quardro variant (zit niet de legendarische 2 slot bladblazer fan op...wat toch wel een belangrijk kenmerk is voor de FX5800 Ultra :+ )...en onduidelijk of ze nog werken.

Als ik zo even rondkijk tussen m'n PC's van OEM's toch het meeste van Compaq en HP, vind de meeste best mooi en werken goed (moet je wel beetje de Professional spullen hebben, niet de plastic-fantastic meuk van de consumenten lijn die ze de laatste jaren hadden).

In de kast ligt nog een Compaq 386 (SX-16), maar met een dooie Dallas, die hád ik wel kunnen fixen, echter kom ik dan de BIOS nog niet in omdat de software alleen wil werken op 720K floppies...
M'n broer had er toen zo'n programma voor dat je muziek kon afspelen via de PC speaker (software speelde eigenlijk voor soundcard, CPU werd er loeiheet van).

Een stuk of 4 Deskpro 2000's, waarvan 1 kapot is gegaan. Ze hadden hetzelfde uiterlijk en naam (Deskpro 2000), maar intern verschilden ze behoorlijk wat de ene variant kon geen MMX cpu's aan, de ander wel en gebruikte SD-RAM ipv 72 pin EDO. Heb er nog 2 in draaiende conditie, waarvan eentje echt m'n main-retro-rig is (S3 Virge erin, VooDoo2, MMX'je overgeklokt op 233Mhz met allerlei games die niet op onze 486 wilde draaien maar die ik altijd wel wilde spelen :P ).

Een HP ...eh, hoe heten die dingen ook alweer? van die professionele desktop lijn, van die kleine zwarte desktop dingen. Het is dan wel allemaal proprietary spul, maar heerlijke machines om mee te werken, alles makkelijk toegankelijk, makkelijk in en uit elkaar te halen zonder schroeven en dergelijk. Heb er nu Linux op draaien (...waar ik niks mee kan, heb er met moeite Dosbox opgekregen maar weet niet meer hoe ik de config moet instellen). Misschien ooit eens proberen iets anders op te zetten, maar tijd is altijd iets waar ik een te kort aan heb.

En nog 2 Proliant ML350 G6 machines. Eentje voor data opslag (ik maak veel video's en zo'n ding kun je mooi volproppen met HDD's) en eentje voor wat meer fun / knooiwerk. Blijf het mooie machines vinden (ook de nieuwere, alleen de G4 zag er niet uit). Al vallen die niet meer onder retro bedenk ik me zo... oeps :o

Ik dwaal af volgens mij, kan beter stoppen met typen :+
Pagina: 1 ... 28 ... 94 Laatste