Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Inertia player kon dat ook, met van die heerlijk compacte MOD bestanden die op samples gebaseerd waren.The Eagle schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 13:31:
Muziek via pc speaker...dat zal Wikipedia: RealSound zijn geweest denk ik.
Crime Wave heb ik hier nog ergens liggen
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Moet er ergens nog een shitload hebben staan.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Het systeem wat ik heb staan voor HDD's testen/bekijken, is een AMD Athlon II X4 (tja, niet bepaald retro, maar ding heeft SATA én IDE poorten en is mooi vlot dus ideaal voor die doeleinden).
Eerst wilde de HDD niet eens opstarten (is een Conner CP3181 btw), te lang stil gestaan waarschijnlijk.
Losse AT voeding gepakt, paar keer proberen, en uiteindelijk kwam er weer beweging in... klonk niet heel geweldig maar het ging.
Toen schijf weer aan m'n AMD systeem, BIOS zag inderdaad dat het een Conner schijf was met een wopping 89MB! Maar tijdens het laden van Windows bleef de boel hangen, reset weer proberen en weer hangen.
Misschien is de schijf gewoon te oud, of kan die niet goed overweg met het hele master/slave gebeuren (heb ik er ook paar meer van dat soort schijven). Ondertussen is m'n Win7 install op die X4 zo omzeep geholpen dat er nu een system repair draait...tja
Als dat niet te lang duurt straks maar een 486 proberen (en als standalone schijf), misschien dat dat beter werkt.
Spoart au kjeis makker, de prosesse es nog lank.
De conner 3181 is niet 89MB maar 178... Ik vermoed dat er 1 van de 2 koppen niet veel zin heeft om mee te doen.Nemesizz schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 18:52:
Ik dacht "de Compaq 386 werkt dan wel niet, maar ik kan de HDD wel 'even' in een andere PC hangen om te kijken welk programma het was" ... nou, dat 'even' was weer een tijdje knutselen.
Het systeem wat ik heb staan voor HDD's testen/bekijken, is een AMD Athlon II X4 (tja, niet bepaald retro, maar ding heeft SATA én IDE poorten en is mooi vlot dus ideaal voor die doeleinden).
Eerst wilde de HDD niet eens opstarten (is een Conner CP3181 btw), te lang stil gestaan waarschijnlijk.
Losse AT voeding gepakt, paar keer proberen, en uiteindelijk kwam er weer beweging in... klonk niet heel geweldig maar het ging.
Toen schijf weer aan m'n AMD systeem, BIOS zag inderdaad dat het een Conner schijf was met een wopping 89MB! Maar tijdens het laden van Windows bleef de boel hangen, reset weer proberen en weer hangen.
Misschien is de schijf gewoon te oud, of kan die niet goed overweg met het hele master/slave gebeuren (heb ik er ook paar meer van dat soort schijven). Ondertussen is m'n Win7 install op die X4 zo omzeep geholpen dat er nu een system repair draait...tja(niet de eerste keer op dat systeem).
Als dat niet te lang duurt straks maar een 486 proberen (en als standalone schijf), misschien dat dat beter werkt.
Ik heb dat gehad met een 3040: die is 38MB groot, maar soms wilde de 386 hem enkel als 19MB detecteren (ja een 386 met hdd autodetect!)
Blijkbaar kant de conner zelf detecteren hoeveel koppen er actief zijn. Dat betekent dat een schijf met enkele plaat in theorie kan worden geüpgraded naar dubbele plaat.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Hier ook: bijna 2 cd's vol aan mod, mid en wav bestanden. Die stonden regelmatig op van die shareware cd's.The Eagle schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 18:16:
Mod (4 kanaals), s3m (8 kan) en later nog meer kanalen. Dat wilde wel idd qua CPU.
Moet er ergens nog een shitload hebben staan.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Hmm, ten tijde dat die nog werkte (in de 386) werd die ook altijd maar gezien als 89MB... zou die dan altijd al problemen hebben gehad?Waterbeesje schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 19:29:
[...]
De conner 3181 is niet 89MB maar 178... Ik vermoed dat er 1 van de 2 koppen niet veel zin heeft om mee te doen.
Ik heb dat gehad met een 3040: die is 38MB groot, maar soms wilde de 386 hem enkel als 19MB detecteren (ja een 386 met hdd autodetect!)
Blijkbaar kant de conner zelf detecteren hoeveel koppen er actief zijn. Dat betekent dat een schijf met enkele plaat in theorie kan worden geüpgraded naar dubbele plaat.
Had het even geprobeerd met de 486, maar schijf geeft geen enkel teken van leven... normaal als je er spanning op zet gaat de motor wel draaien maar nu niks (terwijl die het... een half uur geleden nog wel deed).
Ligt me wel iets van bij dat het altijd al een beetje een apart ding was, die niet overal in wilde werken, maar dat was alweer zoveel jaar geleden dat ik ook niet meer allemaal weet hoe het zat.
Voor nu is m'n energie minder dan een dat van een dode Dallas batterij, dus ruim de boel weer op. Blijft het een mysterie welk programma er ook alweer op stond voor die mods
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
[ Voor 51% gewijzigd door frapex op 29-11-2022 21:22 . Reden: aangevuld ]
Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)
Was echt een super kaart. Weet niet meer van welke PCI card OEM maker degeen was die wij hadden. Ik dacht ook Hercules. Had hem gekocht bij Prima Techniek in Zeist. Daar kwam toen ook mijn vaders PC vandaan. Je had het model met de rare 2.3 MB en 4MB. Beetje vage grote. De chips vondt ik ook gek eruit zien.BlueTooth76 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 20:48:
[...]
ET6000 was een heerlijke chip destijds. Had zelf de Hercules versie met ook 4MB MDRAM en dat werkte heel fijn
Edit: Hercules Dynamite 128 zoals afgebeeld maar dan met de 2 extra sockets en daar ook geheugen in
[Afbeelding]
Novell NetWare. Heerlijk stabiel en functionaliteit die zijn tijd ver vooruit was. Mijn certificaat NCE 5.1 nog liggen. Niets meer waard, anders dan de nostalgie.The Eagle schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 09:46:
Die Compaq bordjes zag je volgens mij veel in de servers van toen. Kan me ze iig nog wel herinneren van toen ik in 1999 stage liep. Voor een server zat er idd een standaard Matrox kaart in, dat weet ik nog. Workstations levenden we eigenlijk niet uit.
Overigens waren die dingen gebouwd als een tank. Wij knalden er Novell op en dan leverden we ze uit aan de klant. Kent iemand deze nog:
[YouTube: NetWare SCRSAVER.NLM (snake/worm screensaver) demonstration]
(ff skippen naar 0:59)
Die groottes waren helemaal niet raar, juist uitermate efficient.mdcoo schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 20:11:
[...]
Was echt een super kaart. Weet niet meer van welke PCI card OEM maker degeen was die wij hadden. Ik dacht ook Hercules. Had hem gekocht bij Prima Techniek in Zeist. Daar kwam toen ook mijn vaders PC vandaan. Je had het model met de rare 2.3 MB en 4MB. Beetje vage grote. De chips vondt ik ook gek eruit zien.
Voor 1024x768@24b heb je exact 2.25MB nodig, wat de ET6x00 levert met z'n MDRAM. Met 'normale' 2MB heb je maar 16b kleur (en gebruik je 512kB niet), met 4MB heb je 24b kleur op die resolutie, maar gebruik je 1.75MB niet
Natuurlijk kun je met 4MB ook 1280x1024@24b doen (3.75MB nodig), maar kans dat je monitor dat op acceptabele manier kon tonen was minimaal. 2.25MB was juist sweet spot om exact datgene te doen wat je nodig had en niet meer. Daardoor kon een 2.25MB ET6000 in praktijk concurreren met een andere 4MB kaart, omdat je ondanks duurdere controller niet betaalde voor RAM dat je niet gebruikte.
Omdat MDRAM werkte met blokken van 256kB ongeacht totale formaat, kon je makkelijk 2.25MB instellen. Bij reguliere DRAM/VRAM was dat veel moeilijker. MDRAM presteerde ook erg goed, en itt VRAM had je er ook in DOS voordeel bij, sterker nog, iirc waren het zowat snelste DOS kaarten die je kon vinden, significant sneller dan bijv ARK2000-chips. SVGA compatibility was wel een ding, vooral scrolling in Id/Epic cames ging niet ideaal. Maar goed, tegen de tijd dat deze chips verschenen was DOS gaming al geen relevante toepassing meer
Beetje jammer dat Tseng de 3D boot miste, ze waren altijd erg goede, innovatieve chipsets in 2D-tijd.
Oslik blyat! Oslik!
TX-chipset had natuurlijk z'n beperkingen maar aangezien ik al een tijdje een systeemkast heb waar ik vroegah dat bord in had, wel leuk om dat weer als setje compleet te maken. Welke CPU er in zat weer ik niet meer maar ik wisselde in die tijd ook heel vaak van hardware, dus ga tzt wel kijken wat er op kan
De ET6000 had ik in m'n 5x86 133 P75 dus ook daar valt wel weer wat van te maken.
[ Voor 5% gewijzigd door BlueTooth76 op 22-05-2022 16:58 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
En dan de laatste modded bios erop. Van die moederborden heb ik er ook aardig wat door mijn handen gehad, en ook in die tijd de txp4 van asus. Eigenlijk nooit problemen mee gehad, fijne moederborden.BlueTooth76 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 16:57:
En zo scoor ik op 1 dag een TX97-E bord en een Hercules Dynamite 128 met Tseng ET6000 en 4MB (stond net een paar uurtjes aangeboden, niet over getwijfeld)
TX-chipset had natuurlijk z'n beperkingen maar aangezien ik al een tijdje een systeemkast heb waar ik vroegah dat bord in had, wel leuk om dat weer als setje compleet te maken. Welke CPU er in zat weer ik niet meer maar ik wisselde in die tijd ook heel vaak van hardware, dus ga tzt wel kijken wat er op kan
De ET6000 had ik in m'n 5x86 133 P75 dus ook daar valt wel weer wat van te maken.
https://pcrebuilding.alte...+-+0112e-1+patch+J.2.html
Bedankt! Direct in m'n "retro\bios updates" map op m'n NAS gezetTheInsider schreef op maandag 23 mei 2022 @ 21:14:
[...]
En dan de laatste modded bios erop. Van die moederborden heb ik er ook aardig wat door mijn handen gehad, en ook in die tijd de txp4 van asus. Eigenlijk nooit problemen mee gehad, fijne moederborden.
https://pcrebuilding.alte...+-+0112e-1+patch+J.2.html
edit: die fix voor HDD grootte is ook wel grappig, rond september 1996 kocht ik m'n 2,5GB Quantum Bigfoot dus dat scheelt nogal met de maximale capaciteit die deze fix ondersteunt.
[ Voor 15% gewijzigd door BlueTooth76 op 24-05-2022 10:03 ]
Ohjah, ik heb zelf ook een Hercules Dynamite 128 gehad. Maar dan met de volledige 4 geheugenchips erop. Leuke kaart, perfecte DOS,Win3.x en 95 ondersteuning. Had ik nooit weg moeten doenBlueTooth76 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 20:48:
ET6000 was een heerlijke chip destijds. Had zelf de Hercules versie met ook 4MB MDRAM en dat werkte heel fijn
Edit: Hercules Dynamite 128 zoals afgebeeld maar dan met de 2 extra sockets en daar ook geheugen in
[Afbeelding]
C:\>_
Dat gevoel heb ik min of meer bij alle hardware die in de 90's had.Vinnie schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 18:14:
[...]
Ohjah, ik heb zelf ook een Hercules Dynamite 128 gehad. Maar dan met de volledige 4 geheugenchips erop. Leuke kaart, perfecte DOS,Win3.x en 95 ondersteuning. Had ik nooit weg moeten doen
Heb alleen nog ergens een fluorescerend geel gespoten diskdrive en m'n originele AWE32 uit die tijd.
Daarnaast nog wat games, zoals Transport Tycoon, GP2, Carmageddon 2 die ik toentertijd nieuw heb aangeschaft.
edit: oh ja, en m'n Creative midi keyboard ligt nog op zolder
Het is ook wel logisch dat ik veel spullen niet meer heb, als je wat nieuws wilde moest je het oude wel verkopen, anders werd het te duur...
[ Voor 4% gewijzigd door BlueTooth76 op 25-05-2022 00:48 ]
Dat klopt ook weer, anders heb je een heel pakhuis vol met spullen... en die ruimte hebben niet veel mensen.BlueTooth76 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 00:38:
Dat gevoel heb ik min of meer bij alle hardware die in de 90's had.
Het is ook wel logisch dat ik veel spullen niet meer heb, als je wat nieuws wilde moest je het oude wel verkopen, anders werd het te duur...
Ik hoop nogsteeds dat ik de M240 van @dion_b kan overnemen. Jeugdsentiment
[ Voor 16% gewijzigd door Vinnie op 25-05-2022 01:04 ]

Edit: en ook de Hercules Dynamite 128 met 4MB MDRAM kwam vandaag binnen, in de uitvoering zoals ik hem zelf ook gehad heb

[ Voor 47% gewijzigd door BlueTooth76 op 25-05-2022 18:22 ]
Overnemen kan sowieso, het is het feit dat je het ook werkend wilt dat vertraging oplevertVinnie schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 01:03:
[...]
Dat klopt ook weer, anders heb je een heel pakhuis vol met spullen... en die ruimte hebben niet veel mensen.
Ik hoop nogsteeds dat ik de M240 van @dion_b kan overnemen. Jeugdsentiment
Overigens vandaag wel tijd gevonden om mijn oudste computer kort aan de praat te krijgen:
:strip_exif()/f/image/6xHtIHKGGGsluXr4MgNwJUYC.jpg?f=fotoalbum_large)
Een Grundy Newbrain AD uit 1982 (nouja, dit is een later exemplaar, ws uit 1984). Wat de Sinclair ZX80 had moeten worden, maar door Clive gedumpt wegens te duur, dan had het in beginsel de BBC Micro moeten worden, maar door ontwikkelings- en leveringsproblemen kreeg Acorn (een andere Sinclair spin-off trouwens, en ontwikkelaars van de nu alomtegenwoordige ARM CPUs) die deal.
Wat restte was een obscure overengineered, relatief dure bijna portable Z80 Homecomputer. De AD-versie heeft een 1-lijn VF-display die met de cursortoetsen door het hele 'scherm' kan scrollen. Met batterijen had je dan een laptop die (met 16 tekens tegelijk

Enfin grappig spul, maar verre van nuttig. Ik had het als defect gekregen maar met wat schoonmaakwerk deed hij het weer...
...totdat ik een demo wilde doen in hi-res graphical mode. Ging een minuut goed tot ik sync op de monitor verloor. Ook na reboot geen beeld, alleen wat corrupte prut buiten normale display area. Yup, de sync circuitry op de Newbrain heeft het begeven

Ironie: ik wilde alleen die demo doen om goede pics voor verkoop te hebben omdat ik gewoon geen tijd heb voor project als dit. Maar nu moet ik alsnog aan de slag om het verkoopbaar te maken
Alhoewel... er zijn afgelopen twee weken twee defecte op eBay vor EUR 600 verkocht
Oslik blyat! Oslik!
Prachtig!dion_b schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 15:58:
[...]
Overnemen kan sowieso, het is het feit dat je het ook werkend wilt dat vertraging oplevert
Overigens vandaag wel tijd gevonden om mijn oudste computer kort aan de praat te krijgen:
[Afbeelding]
Een Grundy Newbrain AD uit 1982 (nouja, dit is een later exemplaar, ws uit 1984). Wat de Sinclair ZX80 had moeten worden, maar door Clive gedumpt wegens te duur, dan had het in beginsel de BBC Micro moeten worden, maar door ontwikkelings- en leveringsproblemen kreeg Acorn (een andere Sinclair spin-off trouwens, en ontwikkelaars van de nu alomtegenwoordige ARM CPUs) die deal.
Wat restte was een obscure overengineered, relatief dure bijna portable Z80 Homecomputer. De AD-versie heeft een 1-lijn VF-display die met de cursortoetsen door het hele 'scherm' kan scrollen. Met batterijen had je dan een laptop die (met 16 tekens tegelijk) zonder monitor kon werken
Enfin grappig spul, maar verre van nuttig. Ik had het als defect gekregen maar met wat schoonmaakwerk deed hij het weer...
...totdat ik een demo wilde doen in hi-res graphical mode. Ging een minuut goed tot ik sync op de monitor verloor. Ook na reboot geen beeld, alleen wat corrupte prut buiten normale display area. Yup, de sync circuitry op de Newbrain heeft het begeven
Ironie: ik wilde alleen die demo doen om goede pics voor verkoop te hebben omdat ik gewoon geen tijd heb voor project als dit. Maar nu moet ik alsnog aan de slag om het verkoopbaar te maken
Alhoewel... er zijn afgelopen twee weken twee defecte op eBay vor EUR 600 verkocht
Heb hier nog een stuk of acht ZX80's liggen die stuk voor stuk eens goed nagekeken schoongemaakt moeten worden maar dat is ook al zo'n meerjarenproject.
Ach ja, het houdt z'n waarde wel.
Uiteraarddion_b schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 15:58:
Overnemen kan sowieso, het is het feit dat je het ook werkend wilt dat vertraging oplevert
Altijd zonde als mooi oud spul ineens ermee kaptOverigens vandaag wel tijd gevonden om mijn oudste computer kort aan de praat te krijgen:
[Afbeelding]
En soms groeit er zelfs mos op.Vinnie schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 16:45:
[...]
UiteraardWat moest er nog mee gedaan worden?
[...]
Altijd zonde als mooi oud spul ineens ermee kaptMaargoed, en sommige chips zijn gewoon bagger gemaakt en vallen met bosjes (MOS chips bijvoorbeeld
)
Weet zo niet waar ze in passen, er zit VGA en en gezien het ISA riser slot komen ze uit 1 of andere desktop.
https://www.marktplaats.nl/u/een-tweede-leven/17094373/
Misschien een liefhebber hier die weet waar het voor is.
[ Voor 10% gewijzigd door BlueTooth76 op 26-05-2022 17:55 ]
De EGA-kaart had ik eruit gehaald, zonder door te hebben dat de BIOS ervan afwijkend was en dus niet zomaar in ander systeem zou werken, vervolgens met dipswitches gekloot. Misschien is het zo simpel als terugprikken en klaar, maar dan moet ik de delen van het systeem uit kasten trekken en dat doen.Vinnie schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 16:45:
[...]
UiteraardWat moest er nog mee gedaan worden?
En dan punt b - de M240 had een werkelde PSU, mijn M24 een defecte. Ik zou willen kijken naar binnenste van de PSUs, vooral naar de onderdelen die in de M24 onherkenbaar doorgebrand zijn: wat is het dat ik moet vervangen?
Allemaal geen rocket science, maar kost tijd en aandacht die erg schaars is
Ach in dit geval weet ik tenminste waar ik moet kijken. Die connector is ook beetje los, misschien is het puur mechanisch (al hielp wiebelen alvast niet).[...]
Altijd zonde als mooi oud spul ineens ermee kaptMaargoed, en sommige chips zijn gewoon bagger gemaakt en vallen met bosjes (MOS chips bijvoorbeeld
)
Min-of-meer LPX. Lastig aangezien LPX niet 100% gestandaardiseerde is - moederbord wel, risers, en dan vooral afstand riser <-> achterkant kast met slotplates, niet. Die plate met gat voor een grote (SCSI?) connector boven de parallelle poort helpt ook niet, meeste LPX kasten zijn zuiver 1-rij.BlueTooth76 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 17:54:
Hier een kringloop op Marktplaats die een viertal mainboards met 386 CPU's aanbiedt.
Weet zo niet waar ze in passen, er zit VGA en en gezien het ISA riser slot komen ze uit 1 of andere desktop.
https://www.marktplaats.nl/u/een-tweede-leven/17094373/
Misschien een liefhebber hier die weet waar het voor is.
Mooie mid-periode 386 verder, maar tenzij je desperaat bent (of toevallig exact juiste kast hebt) meer gedoe dan het waard is. Voor mij iig. Maarja, ik ben met al mijn zooi verwend

Oslik blyat! Oslik!
Dat was ook een beetje het idee. Als je het hebt, herken je het vaak direct.dion_b schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 20:19:
[...]
Mooie mid-periode 386 verder, maar tenzij je desperaat bent (of toevallig exact juiste kast hebt) meer gedoe dan het waard is. Voor mij iig. Maarja, ik ben met al mijn zooi verwend
[ Voor 58% gewijzigd door BlueTooth76 op 26-05-2022 21:05 ]
Hmmm, BIOS van de EGA kaart werkt dus niet in een ander systeem. Ok. En een kaart van een ander systeem werkt er wel in (al dan niet MCGA / VGA) ?dion_b schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 20:19:
De EGA-kaart had ik eruit gehaald, zonder door te hebben dat de BIOS ervan afwijkend was en dus niet zomaar in ander systeem zou werken, vervolgens met dipswitches gekloot. Misschien is het zo simpel als terugprikken en klaar, maar dan moet ik de delen van het systeem uit kasten trekken en dat doen.
Geen standaard AT (pin)layout? Anders zou je bij wijze van spreken een picoATX ding + AT2ATX converter kunnen gebruiken om het in ieder geval beiden werkend te krijgen.En dan punt b - de M240 had een werkelde PSU, mijn M24 een defecte. Ik zou willen kijken naar binnenste van de PSUs, vooral naar de onderdelen die in de M24 onherkenbaar doorgebrand zijn: wat is het dat ik moet vervangen?
HerkenbaarAllemaal geen rocket science, maar kost tijd en aandacht die erg schaars is
En dan breekt het afAch in dit geval weet ik tenminste waar ik moet kijken. Die connector is ook beetje los, misschien is het puur mechanisch (al hielp wiebelen alvast niet).

Geen idee, moet ik nog kijkenVinnie schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 21:39:
[...]
Hmmm, BIOS van de EGA kaart werkt dus niet in een ander systeem. Ok. En een kaart van een ander systeem werkt er wel in (al dan niet MCGA / VGA) ?
Geen standaard AT nee - deze systemen zijn ouder dan AT he[...]
Geen standaard AT (pin)layout? Anders zou je bij wijze van spreken een picoATX ding + AT2ATX converter kunnen gebruiken om het in ieder geval beiden werkend te krijgen.
Sowieso is de voeding flink afwijkend omdat het ook de (mono) monitor via de videoconnector moet kunnen voeden.
9 van de 10 keer reageren mensen exact op dag dat ik op vakantie vertrek op mijn retro-meuk advertenties[...]
HerkenbaarBinnenkort op vakantie, dus sowieso dan geen (retro)PC voor mij

Eerder deze maand ook al: advertentie die ik al 2 jaar op Amibay had staan. Reactie las ik in de trein onderweg naar Köln voor een vierdaagse beurs. Nee, ik kan het stuk oud schroot (in dit geval een 8b serial/parallel kaart) niet even snel testen en opsturen zo

Ik denk dat ik het sowieso met een metalen plaatje moet spalken, het is een rare constructie met drie schroeven op 120-graden hoek in een stuk gammel plastic.[...]
En dan breekt het af
Trouwens, over spullen verkopen gesproken - ik ga vanavond nog een 386 op MP en/of Amibay zetten. Ook al zo'n project waar ik geen tijd voor heb. Het is een zeer vroege Wyse PC-386 (ontwerp bord uit 1987), een soort "SBC", maar dan met drie borden in sandwich-constructie - eentje core logic, tweede peripherals als serial en parallel en derde geheugen (1MB gesoldeerd met sockets voor meer). Toen bestonden nog geen chipsets, dus werkelijk vol 74-series discrete logic. In een ISA backplane wil het eens per heel veel pogingen een keer doorbooten, dus het is fundamenteel werkend, maar ergens tussen die honderden chips en de verbindingen tussen de drie borden gaat het mis. Met heel veel tijd en geduld vast te fixen dus. Maar goed, dat heb ik dus niet, en zo bijzonder vind ik een 386 niet.
Meest opvallende verder is dat het een afwijkende RJ10 keyboard connector heeft. Keyboard heb ik er - NOS
Dus in de verkoop, vooral om plaats te maken...
Oslik blyat! Oslik!
Hopelijk komt ook dit pakket zonder kogelgaten aan.
Vond vooral de socket leuk afwijkend. Ook geen ervaring met deze chipset.

En nog een VIP bordje, daar heb je er nooit teveel van. Toch? Toch??

En deze nog, IO is al aanwezig dus dat scheelt weer een kaart:

[ Voor 14% gewijzigd door BlueTooth76 op 26-05-2022 22:32 ]
Spoart au kjeis makker, de prosesse es nog lank.
Zat al een tijdje te azen op DX/2 met blauwe heatsink maar die waren meestal duurder dan wat ik er voor over had.
Nu toch één in m'n collectie

[ Voor 42% gewijzigd door BlueTooth76 op 27-05-2022 13:39 ]
Die blauwe zijn toch wel de mooiste intel DX2'sBlueTooth76 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 13:21:
Van de zwarte "Overdrive" variant heb ik er al een aantal.
Zat al een tijdje te azen op DX/2 met blauwe heatsink maar die waren meestal duurder dan wat ik er voor over had.
Nu toch één in m'n collectie
[Afbeelding]
De SX731 klokken in mijn ervaring voor geen meter voorbij de specs maar zijn betrouwbare werkpaarden. Met zo'n mooi warmtegeleidertje zet ik zelf een ventilatortje naast het moederbord, dat over de cpu heen blaast vanaf de zijlijn. Voor een DX2 meer dan voldoende, en je blijft het ding zien zitten!
Of gaat deze niet in een computer?
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Of als die uit Chernobyl komt... stralingsvrijBlueTooth76 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 22:25:
Vandaag dit bord (en nog wat andere spullen) gescoord bij een eBay verkoper uit Oekraïne die vermoedelijk z'n hele collectie aan het verkopen is (heb al meer bij hem gekocht).
Hopelijk komt ook dit pakket zonder kogelgaten aan.
----
Zou zo'n DX2 overdrive ook werken op een bord die niet met multiplier overweg kan? (zoals m'n Digital DEC PC). Had daar altijd een gewone DX2 in, maar bleek dat het bord niks met de multiplier deed en dus gewoon op 33Mhz draaide.
Deze gaat me aanstaren vanuit de vitrine (die overigens nog steeds niet op z'n plek hangtWaterbeesje schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 14:19:
[...]
Die blauwe zijn toch wel de mooiste intel DX2'sEnkel de Cyrix groene kleur vind ik persoonlijk nog mooier.
De SX731 klokken in mijn ervaring voor geen meter voorbij de specs maar zijn betrouwbare werkpaarden. Met zo'n mooi warmtegeleidertje zet ik zelf een ventilatortje naast het moederbord, dat over de cpu heen blaast vanaf de zijlijn. Voor een DX2 meer dan voldoende, en je blijft het ding zien zitten!
Of gaat deze niet in een computer?
Meestal zijn de DX en DX2 gewoon pin en klok compatibel, en zit de multiplier in de CPU verwerkt. Het bord houdt daar geen rekening mee, maar krijgt gewoon zijn data wat vlotter terug aangeboden.Nemesizz schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 14:21:
[...]
Of als die uit Chernobyl komt... stralingsvrij![]()
----
Zou zo'n DX2 overdrive ook werken op een bord die niet met multiplier overweg kan? (zoals m'n Digital DEC PC). Had daar altijd een gewone DX2 in, maar bleek dat het bord niks met de multiplier deed en dus gewoon op 33Mhz draaide.
Als je op ultimateretro een moederbordje opzoekt, zie je dat DX en DX2 vaak op dezelfde settings staan.
Zie ook dit Asus bordje. De jumper manual zegt dingen over 486SX, 487SX en 486DX. Maar in de jumpers niks over de DX2. Wel staat er bij de ondersteunde CPU's de DX2 vernoemd. Uit ervaring weet ik dat ene DX2 op dit bord werkt zoals het hoort op de DX settings.
En dan deze van Intel. Deze heeft settings voor een 486 DX-25 dezelfde settings als een DX2-50, en voor de DX-33 dezelfde als de DX2-66.
Het enige waarvan ik kan gokken dat het niet werkt, is wanneer er geen bios ondersteuning is en het bord hardnekkig tegenhoudt dat niet-bios-ondersteunde cpu's iets doen. En ja, ze bestaan!
Ook op een Intel 486 bordje?BlueTooth76 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 14:32:
[...]
Deze gaat me aanstaren vanuit de vitrine (die overigens nog steeds niet op z'n plek hangt)
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Los, samen met allemaal andere gepensioneerde CPU'sWaterbeesje schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 14:51:
[...]
Meestal zijn de DX en DX2 gewoon pin en klok compatibel, en zit de multiplier in de CPU verwerkt. Het bord houdt daar geen rekening mee, maar krijgt gewoon zijn data wat vlotter terug aangeboden.
Als je op ultimateretro een moederbordje opzoekt, zie je dat DX en DX2 vaak op dezelfde settings staan.
Zie ook dit Asus bordje. De jumper manual zegt dingen over 486SX, 487SX en 486DX. Maar in de jumpers niks over de DX2. Wel staat er bij de ondersteunde CPU's de DX2 vernoemd. Uit ervaring weet ik dat ene DX2 op dit bord werkt zoals het hoort op de DX settings.
En dan deze van Intel. Deze heeft settings voor een 486 DX-25 dezelfde settings als een DX2-50, en voor de DX-33 dezelfde als de DX2-66.
Het enige waarvan ik kan gokken dat het niet werkt, is wanneer er geen bios ondersteuning is en het bord hardnekkig tegenhoudt dat niet-bios-ondersteunde cpu's iets doen. En ja, ze bestaan!
[...]
Ook op een Intel 486 bordje?Of gewoon als los object?
Ik had een paar van die borden daar kon je echt kiezen of het een DX of DX2 was, en ook nog paar andere types (Cyrix, AMD, enz). Toen eigenlijk nooit opgelet of die op DX modus ook gewoon DX2 (met multiplier) deed.Waterbeesje schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 14:51:
[...]
Meestal zijn de DX en DX2 gewoon pin en klok compatibel, en zit de multiplier in de CPU verwerkt. Het bord houdt daar geen rekening mee, maar krijgt gewoon zijn data wat vlotter terug aangeboden.
M'n huidige 486 kun je enkel kiezen tussen SX en DX, en de multiplier word keihard genegeerd...helaas.
Vroeg het me zo af, want soms kan een overdrive net wat meer dan een 'gewone' CPU (Pentium op een 486 bord bijvoorbeeld) dus misschien dat zo'n DX2 overdrive wel zou werken op een bord die normaal dus niet met DX2 wil werken (niet dat ik plots zo'n ding wil aanschaffen hoor, als ik zo'n ding bij een kringloop ofzo zie zou ik er over denken, maar ga niet actief op zoek voor zo'n ding en verkoop m'n nieren er ook niet voor
Sommige CPU's zijn dermate zeldzaam dat je er eigenlijk alleen met veel geluk nog goedkoop aan komt.
Dus soms moet je gewoon wat meer in de buidel tasten, dat geldt ook voor Cray of Suprenum borden.
Is dat het waard? Daar is niet met 'ja' of 'nee' op te antwoorden.
Dat hangt o.a. af van hoeveel nieren je nog hebt om te verkopen en of je die er voor wil verkopen
Als vrijgezel heb ik weinig verantwoording af te leggen dus kan ik me wel eens wat 'extreems' permitteren, zolang de maandelijkse rekeningen maar betaald kunnen worden.
Verzamelen is voor mij zeker 50% van de hobby, al vind ik het ook heerlijk om onder het genot van verse soldeerharsgeuren kopertraces te repareren of een oude game af te stoffen en daar een vrije dag aan op te offeren.
De hobby is voor iedereen anders, het tijdperk waar je in opgroeide is voor iedereen net weer anders, de hardware die je had en de software die je gebruikte verschilt ook. Maar we hebben wel allemaal zoveel gemeen dat we niet opkijken van elkaars 'nerdiness'.
[ Voor 23% gewijzigd door BlueTooth76 op 27-05-2022 15:45 ]
Zo heb ik 3x een Intel DX2 SX955 in mijn collectie. De DX2-66 met writeback cache en SL enhancements. Schijnt redelijk zeldzaam te zijn ook, maar ik gebruik er eentje om "nieuwe" moederborden te testen. Vooral vanwege die WB functie.
Ook de Cyrix 5x86 100MHz zit gewoon in een werkende bak. Evenals de AMD 5x86 en de tweemaal K6-3+.
De blauwe DX2 die ik heb zit momenteel trouwens niet in een systeem, maar dat ligt meer aan een gebrek aan computers dan aan een gevoel van exclusiviteit
Oh wacht, ik heb juist te veel 486 spulletjes, daarom komt er binnenkort een andere generatie computer:
IBM PS/Valuepoint 325T met heuse 386SLC-25 CPU
Ik betaal er -vanuit de onderbuik- uiteraard ook weer te veel voor, maar dat 'is dan maar zo'. Daarna gaat er denk ik toch maar een 486 de deur uit: ik heb er nu geloof ik 6 of 7 staan en genoeg onderdelen om er nog 5 te bouwen
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Wel grappig, in de tijd van de computerbladen moest je het echt doen met wat je aangeleverd kreeg aan informatie en nu heb je het in een paar klikken beschikbaar.
Heb kort geleden een stapeltje van 25 PC-Active's overgenomen (~half 1993 t/m half 1995) via Marktplaats (met diskette's erbij) dus heb weer leuk leesvoer. Misschien ook wel van een Tweaker, in dat geval nog bedankt voor de vlotte verzending!
Dat is voor mij toch wel de belangrijkste periode waarin ik van MSX en andere home-computers naar een IBM PS/2 30, vervolgens naar een 386SX40 en nog later een DX/2 80 ging.
De artikelen zijn leuk maar de advertenties niet minder. Die zat je in die tijd ook al uit te pluizen, lijstjes te maken voor de computerbeurzen, zak geld mee, een paar plastic tassen opgefrommeld in je jaszak en dan de beurs over.
En natuurlijk net voor sluitingstijd nog even een laatste rondje doen, want er waren altijd stands tussen die dan nog wat extra korting gaven om van restpartijen af te komen.
Zo heb ik de hype nooit gesnapt van de 3,3v DX2. Blijkbaar geeft men er een fortuin voor weg, maar een DX4 is vaak vlotter en goedkoper. Bovendien haal je je niet de sores op je nek van een 40MHz hus op een chipset die dat vaak toch niet aan kan.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
[ Voor 10% gewijzigd door BlueTooth76 op 27-05-2022 21:01 ]
Das altijd leukBlueTooth76 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 21:01:
Onverwachte twist: de persoon waar ik de PC-Active bladen van kocht, lurkt mee in dit topic en stuurde me een DM
@ anonieme verkoper, wil je je bekend maken? Voor de vorm, gewoon omdat het kan
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Heb 'm evengoed toch gekocht, benieuwd wat het wél is.
Wie ziet wat er niet klopt?

[ Voor 4% gewijzigd door BlueTooth76 op 28-05-2022 00:44 ]
NEC Volvo maakt de V40...BlueTooth76 schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 00:43:
Hier zit een luchtje aan.
[Afbeelding]
Of het is een leuke misprint, of gewoon slecht relabled. Met een beetje alcohol weet je zo wat het is. Chinezen zijn dol op relabelen.
[ Voor 36% gewijzigd door Vinnie op 28-05-2022 01:03 ]
NEC V40 is idd nooit in DIP verpakking verschenen.Vinnie schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 01:00:
[...]
NEC Volvo maakt de V40...
Of het is een leuke misprint, of gewoon slecht relabled. Met een beetje alcohol weet je zo wat het is. Chinezen zijn dol op relabelen.
En de CPU code daarboven is van een V20.
Dus er klopt sowieso iets niet
Das raar jaBlueTooth76 schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 00:43:
Hier zit een luchtje aan.
[Afbeelding]
V20 of V30 zijn dacht ik de enige in dipp geweest. En zoals gezegd: de 70108 is een V20.
De V40 zou een 70208 moeten zijn, en deze komt dan wat pinnetjes tekort
Voorzichtig dus, voor je het weet steek je een of andere versleten ROM in de socket
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Dat houdt het spannendWaterbeesje schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 09:54:
[...]
Das raar ja
V20 of V30 zijn dacht ik de enige in dipp geweest. En zoals gezegd: de 70108 is een V20.
De V40 zou een 70208 moeten zijn, en deze komt dan wat pinnetjes tekort
Voorzichtig dus, voor je het weet steek je een of andere versleten ROM in de socket
- - - - - - -
Had vorige week zaterdag nog een bod gedaan op een Hercules Stingray 128/3D op Marktplaats in de "double board" uitvoering, zoals ik hem zelf ook had.
Dinsdag een reactie dat ze akkoord gaan met m'n bod en of ik het wil ophalen.
Gereageerd dat ik het graag verzonden wil hebben en sindsdien stil van hun kant.
Heb m'n bod verwijderd en ze veel succes met de verkoop gewenst.
Wat dat betreft is eBay tot nu toe toch wel positiever...
[ Voor 8% gewijzigd door BlueTooth76 op 28-05-2022 12:25 ]
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Stel, je hebt een 8086 computer, en je frut daar een V30HL in, gaat dat zonder issues werken, of flipt het hele moederbord omdat je daar ineens een processor op 16MHz op probeert te draaien?
Ik heb namelijk nog nooit eerder een 8086 machine gezien die sneller draaide dan 10MHz. Of dat moeten hele speciale industriele/militaire computers zijn geweest.
Marktplaats, communicatie en iets geregeld krijgen is een hoofdpijn.
De snelheid zou ik me geen zorgen om maken. Een 8086 of V30 computer die standaard op 8MHz draait, en ineens een 16MHz cpu krijgt, zal geen hertz sneller draaien. De snelheid wordt bepaald door de kristallen op het moederbord. Waarschijnlijk een 16 of 24 MHz kristal. Het kristal vervangen maakt dat het systeem sneller (of trager) draait. Maar ook niet zelden draait dan ook gelijk het hele moederbord op een hogere klok. Moeten de chips en insteek kaarten ook maar zin in hebben.Vinnie schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 20:57:
Even een brainfart:
Stel, je hebt een 8086 computer, en je frut daar een V30HL in, gaat dat zonder issues werken, of flipt het hele moederbord omdat je daar ineens een processor op 16MHz op probeert te draaien?
Ik heb namelijk nog nooit eerder een 8086 machine gezien die sneller draaide dan 10MHz. Of dat moeten hele speciale industriele/militaire computers zijn geweest.
Marktplaats, communicatie en iets geregeld krijgen is een hoofdpijn.
Ik weet even niet of de HL volledig compatibel is qua voltages trouwens...
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Voor de 286 heb ik wel iemand kristallen zien swappen met een snelle 286 Harris CPU op een IBM moederbord. Met wisselend succes (oa door restricties van de BIOS).
Valt mee: het is high-speed *of* low-power, tot en met 8MHz volstaat 3V, maar chip kan 5V aan en is dan in staat tot 16MHz te draaien.Waterbeesje schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 21:45:
[...]
De snelheid zou ik me geen zorgen om maken. Een 8086 of V30 computer die standaard op 8MHz draait, en ineens een 16MHz cpu krijgt, zal geen hertz sneller draaien. De snelheid wordt bepaald door de kristallen op het moederbord. Waarschijnlijk een 16 of 24 MHz kristal. Het kristal vervangen maakt dat het systeem sneller (of trager) draait. Maar ook niet zelden draait dan ook gelijk het hele moederbord op een hogere klok. Moeten de chips en insteek kaarten ook maar zin in hebben.
Ik weet even niet of de HL volledig compatibel is qua voltages trouwens...
https://html.alldatasheet...0116H/56/1/UPD70116H.html
Oftewel zou evengoed als drop-in replacement voor 8086 moeten werken.
Ook hier: heeft niets met chip zelf te maken. Die kun je 1:1 vervangen en het zou moeten werken. Pas als je het vanuit het bord aan gaat sturen op lagere voltage of hogere snelheid moet datzelfde bord zorgen voor oplossingen om de rest nog (stabiel) te kunnen draaien.Vinnie schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 22:01:
Daarom ook mijn gedachte dat die chips in speciale omstandigheden gebruikt zijn, en niet in de doorsnee consumenten computer gebruikt (konden) worden. En misschien gebruik makend van dividers voor de ISA bus.
BIOS? Ben benieuwd welke restricties dat waren. 286-era systemen hadden meestal een zeer eenvoudige BIOS waar je vooral storage en display mode kon instellen en niets dat met clocks te maken had.Voor de 286 heb ik wel iemand kristallen zien swappen met een snelle 286 Harris CPU op een IBM moederbord. Met wisselend succes (oa door restricties van de BIOS).
Oslik blyat! Oslik!
Dat bedoelde ik dus met dat die CPU's dan meer in speciale omstandigheden gebruikt zijn geweest.dion_b schreef op zondag 29 mei 2022 @ 13:11:
Ook hier: heeft niets met chip zelf te maken. Die kun je 1:1 vervangen en het zou moeten werken. Pas als je het vanuit het bord aan gaat sturen op lagere voltage of hogere snelheid moet datzelfde bord zorgen voor oplossingen om de rest nog (stabiel) te kunnen draaien.
Ik moest even zoeken, maar was een filmpje van Adrian. Schijnbaar controleert de BIOS of de kloksnelheid binnen de marges valt, en zo niet; system lock.BIOS? Ben benieuwd welke restricties dat waren. 286-era systemen hadden meestal een zeer eenvoudige BIOS waar je vooral storage en display mode kon instellen en niets dat met clocks te maken had.
@2m11sec
Heeft zowaar een wat bolle elco op het bord.
Op de foto's die ik had was dat eigenlijk niet te zien terwijl ik er meestal wel op let.
Afijn, het zijn maar 8 elco's in totaal dus vervang ze allemaal wel voor gebruik.
Da's bijzonder op dit bord! Deze is toch van net vóór de elco-crisis ontstond?BlueTooth76 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:06:
Asus TX97-E is binnen.
Heeft zowaar een wat bolle elco op het bord.
Op de foto's die ik had was dat eigenlijk niet te zien terwijl ik er meestal wel op let.
Afijn, het zijn maar 8 elco's in totaal dus vervang ze allemaal wel voor gebruik.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Ja, bij latere borden ben ik er ook veel scherper op maar niet bij zo'n TX97-E.Waterbeesje schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:11:
[...]
Da's bijzonder op dit bord! Deze is toch van net vóór de elco-crisis ontstond?
Het is ook niet heel duidelijk maar in vergelijking met de overige elco's wel te zien en voelen.
Vermoedelijk is de CPU wat warm geweest, dat verkort de levensduur van zo'n elco wel flink.

Leuk. Straks nog maar eens gaan inventariseren wat ik nog op zolder heb.
In ieder geval een Asus T2P4, met cache geheugen. En nog wat oud spul.
Ik wou het eerst weg doen, maar hou het nu toch maar nog even vast.
Ik heb alleen bij vergissing een oude AT-voeding weggedaan.
Dat wordt dus fröbelen.
eagle
Gewoon een moderne voeding pakken met zo'n at-atx verloopje uit China. Veel betrouwbaarder dan de oeroude at voeding.Brothar schreef op maandag 30 mei 2022 @ 17:14:
Socket7.
Leuk. Straks nog maar eens gaan inventariseren wat ik nog op zolder heb.
In ieder geval een Asus T2P4, met cache geheugen. En nog wat oud spul.
Ik wou het eerst weg doen, maar hou het nu toch maar nog even vast.
Ik heb alleen bij vergissing een oude AT-voeding weggedaan.
Dat wordt dus fröbelen.
De -5v is bij 95% van de retrorigs niet nodig
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Ik wist niet eens dat die bestonden.
Dan kan ik de oude Olivetti 80286 (1990 meen ik) ook weer eens opstarten.
Die voeding is defect, de zekering klapt er steeds uit.
eagle
Olivetti Zoals de PCS 286s? Er is dan kans dat er niet-standaard componenten zijn gebruikt. Wees daar dus even voorzichtig mee... Maar met standaard componenten is het zeker een goede optie!Brothar schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:11:
Merci.
Een 286 kan wel een dergelijk oude geluidskaart hebben dat -5v nodig is trouwens, wel even goed op letten (als deze er al een heeft).
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Klapt de zekering er ook uit als je alleen een (oude) harde schijf aangesloten hebt? Het moederbord, of een ander component, kan namelijk ook de veroorzaker zijn van de kortsluiting. En als je handig bent met electronica en solderen kan je natuurlijk ook de AT voeding (proberen te) repareren.Brothar schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:11:
Merci.
Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)
En anders kun je ook gebruik maken van de Voltage Blaster, die maakt zelf -5V aan via een ISA interfacekaart.
Dat heb ik nog niet geprobeerd.frapex schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:44:
[...]
Klapt de zekering er ook uit als je alleen een (oude) harde schijf aangesloten hebt? Het moederbord, of een ander component, kan namelijk ook de veroorzaker zijn van de kortsluiting. En als je handig bent met electronica en solderen kan je natuurlijk ook de AT voeding (proberen te) repareren.
Ik moet hem gewoon weer gaan demonteren. En dan de 80287 er naar weer in zetten (was er één van ITT).
Ja, solderen lukt me wel.
Alleen de fout zoeken in een print, dat is nieuw.
Ik hoop eigenlijk op een defecte condensator, en dat dat makkelijk te zien is.
eagle
Merci.Vinnie schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 17:57:
@Waterbeesje @Brothar
En anders kun je ook gebruik maken van de Voltage Blaster, die maakt zelf -5V aan via een ISA interfacekaart.
Dat er zo'n insteekkaart was, dat had ik wel al gelezen.
Maar die gebruik ik liever niet.
De Olivetti kent maar 3 insteekplaatsen, 2 ISA en 2 PCI, waarbij die derde of/of is.
Er zat wel een game-card in, voor de aansluiting van 2 analoge joysticks (=draaipotentiometers).
En daar speelden we dan Ballistix mee.
(Dat floppy ligt nog ergens).
eagle
Merci. Ik zal er voorzichtig mee zijn.Waterbeesje schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:30:
[...]
Olivetti Zoals de PCS 286s? Er is dan kans dat er niet-standaard componenten zijn gebruikt. Wees daar dus even voorzichtig mee... Maar met standaard componenten is het zeker een goede optie!
Een 286 kan wel een dergelijk oude geluidskaart hebben dat -5v nodig is trouwens, wel even goed op letten (als deze er al een heeft).
En ja, ik heb nog wel een oude geluidskaart, een Azerty meen ik.
eagle
Aztech wellicht?Brothar schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 20:43:
[...]
Merci. Ik zal er voorzichtig mee zijn.
En ja, ik heb nog wel een oude geluidskaart, een Azerty meen ik.
Ja, klopt.
Zat bij een Commodore set, compleet met CD-rom en speakertjes.
eagle
Een 286 heeft zeker weten géén PCI slotenBrothar schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 20:41:
[...]
Merci.
Dat er zo'n insteekkaart was, dat had ik wel al gelezen.
Maar die gebruik ik liever niet.
De Olivetti kent maar 3 insteekplaatsen, 2 ISA en 2 PCI, waarbij die derde of/of is.
Er zat wel een game-card in, voor de aansluiting van 2 analoge joysticks (=draaipotentiometers).
En daar speelden we dan Ballistix mee.
(Dat floppy ligt nog ergens).
Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$
Nu je het zegt ...mentalmadnizz schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:33:
[...]
Een 286 heeft zeker weten géén PCI sloten
Ik was in de war met de Olivetti Envision.
eagle
Tsja, EISA... Ik heb een Tulip Vision Line DE 486DX4-100 en ik heb het setupbestand van het moederbord niet. Het bestand wat ik online kon vinden geeft allerlei parse-errors op verschillende plaatsen in verschillende EISA config utils.PD2JK schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:57:
Misschien wat het EISA, maar ook dat betwijfel ik voor een 286. Dat was meer 486. Apart spul wat je niet vaak tegenkomt. Vooral de configuratie daarvan was bijzonder. Helemaal vervelend als je Dallas leeg is, dan moet je bij elke cold boot met een setup disk de kaarten instellen/toewijzen.... Maandje mee gespeeld en toen gauw op Marktplaats gezet.

En mocht je je afvragen waarom de Yamaha chip niet leesbaar is:
bron: http://www.computinghisto...b-Music-Synthesizer-Card/The identifying codes on the main sound chip (which is a Yamaha YM3812) have been sanded out, as was a somewhat common practice to avoid others simply copying their card. They were not obscured in later versions as by then the chips used had become more commonly known.
[ Voor 51% gewijzigd door BlueTooth76 op 01-06-2022 15:38 ]
Oei, heb je nog een nier over nu?BlueTooth76 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 15:36:
Er is weer een leuke aanwinst binnen gekomen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En mocht je je afvragen waarom de Yamaha chip niet leesbaar is:
[...]
bron: http://www.computinghisto...b-Music-Synthesizer-Card/
Als het je om functionaliteit, niet doos & authenticiteit te doen is https://github.com/schlae/adlib
Heb er eentje gemaakt. Doet wat het moet
Oslik blyat! Oslik!
Dit was m'n linkerarm
Yep, ik heb de onderdelen voor zo'n ding liggen incl. printje.. Nu nog tijd om 'm in elkaar te zettendion_b schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:58:
[...]
Als het je om functionaliteit, niet doos & authenticiteit te doen is https://github.com/schlae/adlib
Gaaf, pics?dion_b schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:58:
[...]
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Op AliExpress vind ik alleen van die slot cover plates, en daar heb ik al genoeg van. Anders kan ik ze ook zelf maken natuurlijk
Ik vrees dat je ze zelf van een stukje plastic iets mag gaan printen/smelten/gieten, want ik heb geen idee waar ik ze vandaan zou moeten halen. Deze zaten al in de kast toen ik 'm kreeg.frapex schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 07:39:
Weet iemand waar ik twee afdekplaatjes vandaan haal om een 9-pin serieel en 25-pin serieel uitsparing af te dekken? Op de foto van de achterkant van de 386 build van @Waterbeesje zie je goed wat ik bedoel:
[...]
Op AliExpress vind ik alleen van die slot cover plates, en daar heb ik al genoeg van. Anders kan ik ze ook zelf maken natuurlijk. Of gewoon de gaten met duck tape afplakken
.
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Aan zo'n 9 pins plaatje kan ik je helpen; dat ligt al 30 jaar op je te wachten.frapex schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 07:39:
Weet iemand waar ik twee afdekplaatjes vandaan haal om een 9-pin serieel en 25-pin serieel uitsparing af te dekken? Op de foto van de achterkant van de 386 build van @Waterbeesje zie je goed wat ik bedoel:
Op AliExpress vind ik alleen van die slot cover plates, en daar heb ik al genoeg van. Anders kan ik ze ook zelf maken natuurlijk. Of gewoon de gaten met duck tape afplakken
.
Je kunt de gaten natuurlijk ook opvulen met loze DB9 en DB25 connetoren.
Of aluminium kleur tape er voor (geen recht alu ivm roest)
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Je zou ze zelfs zelf kunnen maken, het is niet meer dan een stukje metaal met 2 gaatjes met schroefdraad. We zitten hier toch op Tweakers.netWaterbeesje schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:55:
[...]
Ik vrees dat je ze zelf van een stukje plastic iets mag gaan printen/smelten/gieten, want ik heb geen idee waar ik ze vandaan zou moeten halen. Deze zaten al in de kast toen ik 'm kreeg.
Hail to the king baby!
Bedankt voor het aanbod! Je hebt alleen een plaatje voor 9-pin, of ook een voor 25-pin? Zo niet, dan moet ik alsnog aan de handenarbeid. En dan kan ik dus beter zelf een plaatje maken dat beide uitsparingen overlapt.DieAnder schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:08:
[...]
Aan zo'n 9 pins plaatje kan ik je helpen; dat ligt al 30 jaar op je te wachten.Stuur maar een PM.
Je kunt de gaten natuurlijk ook opvulen met loze DB9 en DB25 connetoren.
Ik heb een 9 pins (com) en een 15 pins (game) afdekplaatje, dus voor die 25 pins (lpt) zul je zelf aan de Fröbel moeten. Of een andere aanbod afwachten.frapex schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:27:
[...]
Bedankt voor het aanbod! Je hebt alleen een plaatje voor 9-pin, of ook een voor 25-pin? Zo niet, dan moet ik alsnog aan de handenarbeid. En dan kan ik dus beter zelf een plaatje maken dat beide uitsparingen overlapt.
Zet je dr toch een verlooppje opDieAnder schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:10:
[...]
Ik heb een 9 pins (com) en een 15 pins (game) afdekplaatje, dus voor die 25 pins (lpt) zul je zelf aan de Fröbel moeten. Of een andere aanbod afwachten.
:strip_exif()/f/image/Gm6D3HgBjPl6YntkKnnsK1He.jpg?f=fotoalbum_medium)
Ik heb de K6-233 ook al een tijdje, maar kwam deze bij toeval tegen een poosje geleden.
Wel met de Intel LX chipset, dus geen 100MHz fsb en IBM heeft Acer te ver uitgeknepen om een agp slot te voorzien. De onboard ATI rage zal de agp bus wel gebruiken denk ik
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$
Grappig, in 1998, of 1999, had ik bijna een IBM Aptiva nieuw gekocht; met vrijwel dezelfde specs, in mijn geval een 233MHz Pentium II.
Gelukkig was ik slim en keek ik rustig de rest van mogelijke plaatsen om een nieuwe pc te kopen en kwam ik een kleine tijd later thuis met een Pentium 350, en stuk meer geheugen, voor 300 gulden minder.
Maarjah, blijft een mooie kast, met IBM logo en al
Ik kom wel een paar leuke systemen tegen, maar eerst verder opruimen... en als alles meezit eerst even wat vakantie; daarna pas verder kijken, hoe moeilijk dat ook is

Precies die! De originele 24x drive en hij werkt nog eens ook!PD2JK schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 21:56:
Met een mooie Lite-On cdrom spelert waarvan het klepje naar beneden scharniert waarna de lade eruit wordt gelanceerd? Iconische kastjes die Aptiva's.
IBM, toen ook veel geld voor wat je kreeg. Maar t bleef wel werken!Vinnie schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 22:02:
@Waterbeesje
Grappig, in 1998, of 1999, had ik bijna een IBM Aptiva nieuw gekocht; met vrijwel dezelfde specs, in mijn geval een 233MHz Pentium II.
Gelukkig was ik slim en keek ik rustig de rest van mogelijke plaatsen om een nieuwe pc te kopen en kwam ik een kleine tijd later thuis met een Pentium 350, en stuk meer geheugen, voor 300 gulden minder.
Maarjah, blijft een mooie kast, met IBM logo en al
Ik kom wel een paar leuke systemen tegen, maar eerst verder opruimen... en als alles meezit eerst even wat vakantie; daarna pas verder kijken, hoe moeilijk dat ook is
De k6-2 266 heeft mijn vader destijds in een pc privé project gekocht. IBM was toen hofleverancier van het bedrijf, dus bij IBM een pc privé project. Wel tegen zeer aantrekkelijke korting, want duizenden computers tegelijk
Maar als je deze 'zelf' bij de handel kocht was je inderdaad zo veel kwijt dat je beter een merkloze doos kon halen.
Dan maar minder coole looks
DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS
Gaaf projectje wel, ziet er goed uit!
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Even graven, dat was 3 jaar terug...Sp33dFr34k schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 12:53:
[...]
Gaaf projectje wel, ziet er goed uit!Wat was je kwijt voor de print + parts, ongeveer?
Componenten muv OPL2 en DAC waren iets van EUR 41 bij Mouser; ik heb ze iets goedkoper bij Reichelt gehaald. PCB heb ik van iemand anders overgekocht voor peanuts (EUR 5 ofzo), en OPL2 en DAC waren uiteindelijk EUR 15, waarbij ik 4x OPL2 kocht (en twee doorverkocht) en de DAC 2x moest bestellen omdat de eerste kapot waren.
Oslik blyat! Oslik!
Beiden had ik al in m'n collectie maar de ZX80 lijkt toch iets witter dan de exemplaren die ik al heb.
Leuk moment om weer eens een listing te gaan intikken op folietoetsen. Gelukkig ben je met 1kB geheugen snel klaar
[ Voor 22% gewijzigd door BlueTooth76 op 05-06-2022 11:06 ]
Volgens mij is die RAM restrictie gewoon zodat je niet veel kan typen voordat het geheugen vol is

Ze zijn vreselijk.Vinnie schreef op zondag 5 juni 2022 @ 11:14:
Misschien ben ik wel privileged met de Commodore machine, maar man man man, ik heb ooit wel eens een paar korten dingen getypt op een ZX, maar na een paar minuten wilde ik het ding als baksteen al door het raam smijten.... wat een vreselijke manier om commando's in te tikken.
Volgens mij is die RAM restrictie gewoon zodat je niet veel kan typen voordat het geheugen vol is![]()
Ik heb altijd een haat-liefde verhouding gehad met de eerste generaties Sinclair computers.
Ze waren geniaal omdat, dankzij een minimalistisch design en slim gebruik van onderdelen, de homecomputer ineens betaalbaar werd voor "iedereen".
Als verzamelobject ben ik er daarom ook gek op.
Maar kijk je naar een VIC-20 dan is het natuurlijk gewoon geen wedstrijd.
frapex schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 18:20:
Tijdje terug nog een dummy/fake DIP-28 SRAM chip van AliExpress als adapter gebruikt om een SOJ-28 12ns SRAM chip als tag RAM op mijn 486 moederbord te plaatsen. Wat een priegelwerk, 28 draadjes solderen. Je moet er echt wat voor over hebben om anno nu nog echt 12ns SRAM op een 486 moederbord in te zetten.
Belofte maakt schuld. Bij deze de langverwachte fotofrapex schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 10:33:
De foto blijf ik je nog even schuldig. Voor een fatsoenlijke foto moet de SRAM chip van het bord af. Dat doe ik nu liever niet, veels te blij dat het systeem stabiel draait met een 50MHz FSB. Het gaat in ieder geval om een Utron UT61M256JC-12 SRAM chip. Van een kapot PC Chips M537 moederbord geoogst, waar ook het extra 72-pin SIMM socket (dat ik op het moederbord gesoldeerd heb) vandaan komt.
:strip_exif()/f/image/IqegNUCygTTK89ShtSxpVgAN.jpg?f=fotoalbum_large)