In november dit jaar loopt mijn huidige leasecontract af (Volvo V40 Cross Country D3) en ik wil elektrisch gaan rijden, dus vorig jaar al eens georienteerd... Toen bleek een Tesla Model 3 Long Range Dual Motor nét in mijn budget te passen, dus dat zou 'm dan moeten gaan worden.
Ondertussen zijn we 2020 in gerold en zijn elektrische auto's in de lease duurder geworden, waardoor de Model 3 LR DM weer afvalt, en dus heb ik een shortlist gemaakt:
En toen begon dus het afstrepen.
De Leaf valt af want dat is 'm toch allemaal net niet, vooral ook de lagere actieradius en het feit dat ik bij de testrit die ik ermee gemaakt heb net geen comfortabele positie kon vinden.
De Mustang valt af omdat die nog niet leverbaar is (levering start aan het einde van dit jaar maar garantie is er nauwelijks) en hoewel hij heel mooi is, is hij toch wat te Amerikaans en patserig naar mijn smaak. Ook staan Amerikaanse auto's niet echt bekend om hun puike bouwkwaliteit en veiligheid...
De Tesla valt ook af. Technisch is het uiteraard de beste van de vier, met de snelste laadtijd... Maar ik zit toch een beetje met de binnenruimte voor als we met de band gaan optreden. Mijn instrumenten nemen weinig ruimte in (een sopraansax en een dwarsfluit haha) maar over het algemeen haal ik ook de bassist en zijn vriendin op dus dan "moet" er een plek op de achterbank beschikbaar zijn terwijl er ook nog een basgitaar en twee basversterkers mee gaan. Daarnaast zie ik dat Tesla vrij onbetrouwbaar is qua afleverkwaliteit en support, ik vind het chroom rond de ramen gewoon lelijk, en vaak zie ik ook Tesla's rondrijden waarbij al dat chroom net niet goed op elkaar aansluit. En dan zijn er ook nog twijfels over de actieradius van de SR+...
Dus blijft over de Kona!
Dat zou 'm dan moeten gaan worden, maar dan met zwart gespoten dak, A-stijl en spiegelkappen.
Ondanks dat ik slechte ervaringen heb met Hyundai... Jaren geleden heb ik een Hyundai Satellite SVX gehad met een 2.5 liter turbodiesel motor die zichzelf gewoon opblies op 165.000km...
Maar met een elektrische auto heb je dat risico niet.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.