Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Herax10NL
  • Registratie: september 2011
  • Nu online
Albantar schreef op zondag 9 februari 2020 @ 12:53:
[...]

Klopt. Maar nu is de V40 ook groot genoeg, dus de Kona is dat ook. Dan gaan looks dus meetellen. :)
Mijn ouders hebben een Kona en ik rij zelf een Model 3. De Model 3 is echt een formaat groter dan de Kona. De ruimte in de Kona valt nog best tegen, zowel qua laadruimte als qua ruimte op de achterbank. Hoewel de ruimte op de achterbank bij de Model 3 niet gek veel groter is, is de laadruimte dat zeer zeker wel.

Neem daarnaast mee dat je bij de Model 3 kunt laden bij Superchargers. Dit is, zeker in het buitenland, een groot voordeel imo.

• Albantar
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 12:37

Albantar

Get schwifty! Ꙭ

Ik heb proefgereden in de Kona (was wel nog het model van 2019) en die beviel me goed.

Wubba lubba dub dub! В темноте всё кошки серы...

• Smobbo
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 14:43
Albantar schreef op zondag 9 februari 2020 @ 17:28:
Ik heb proefgereden in de Kona (was wel nog het model van 2019) en die beviel me goed.
Dat lijkt me de belangrijkste reden om er voor te kiezen ;) .
Het punt hierboven ging er meer over dat je een B segmenter met een C/D segmenter vergelijkt en dan lijkt te concluderen dat de B segmenter ruimer is :+ ! (een V40 is groot genoeg, dus een Kona is ook goed. Een model 3 valt dan verrassend af vanwege binnenruimte)
Als je met de Kona uit de voeten kan, dan heb je ook gewoon de goedkoopste optie. Doen dus :) !

[Voor 9% gewijzigd door Smobbo op 09-02-2020 19:22]

• matthewk
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 08:42

matthewk

Ubernoob

Albantar schreef op zondag 9 februari 2020 @ 12:53:
[...]

Klopt. Maar nu is de V40 ook groot genoeg, dus de Kona is dat ook. Dan gaan looks dus meetellen. :)
De Kona al eens goed aan de tand gevoeld? Kraakt een stuk meer vanbinnen dan de e-niro. Ik vind ze beiden spuuglelijk, zowel vanbinnen als vanbuiten maar vanwege het minder goedkope interieur voor de E-niro gegaan. Uiteindelijk zit je vooral IN je auto ;)
Wat mij het meeste irriteert aan alle niet-tesla's is de laadsnelheid. Vergis je daar niet in: Het is bloedirritant dat er hier maar 2 fastned punten zijn tussen MST en EHV en die zijn best drukbezet. Dan sta je er ook nog eens een tijd.

[Voor 19% gewijzigd door matthewk op 09-02-2020 19:38]

Ik rijd - helaas - elektrisch.

• renzo4000
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 14:33

renzo4000

*Doh!*

Sowieso is de e-niro meer auto onder aan de streep dan de kona. Hij is groter, ruimer, beter aangekleed en het materiaal gebruik is vele malen beter dan bij de kona.

Qua uiterlijk smoelt de kona misschien wat agressiever/dynamischer maar over smaak valt niet te twisten. Daarnaast is de e-niro net weer opgefrist van binnen én buiten en met een paar mooie 18" velgen ziet dat er allemaal best oké uit.

Qua techniek zijn ze nagenoeg gelijk aan elkaar. Kortom ik wist het wel, de e-niro is echt de betere keuze.

Hey pssst! ......Fiets kopen?!

• Dionysiou
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 11:45
Op dit moment twijfel ik tussen twee auto's (ik weet het, beide heel erg anders).

- Audi A3 Sportback Pro Line 35 TFSI S tronic;
- Peugeot 3008 1.2 96KW Active.

Ik heb geen kinderen. Wel een relatie. Niet veel ruimte nodig. De Audi A3 lijkt de logische keuze (compacter). Echter lijkt de Peugeot 3008 meer bang for bucks qua standaard opties (virtual cockpit) en afwerking interieur. Ik heb alleen geen ervaring met SUV's. Ben wel van plan een proefrit te maken met de Peugeot 3008. Design van de Peugeot spreekt me op zich ook wel aan. Audi A3 is natuurlijk ook prima.

Waar zouden jullie voor kiezen? Beide zijn automaat.

• echthard
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 14:56
Dionysiou schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 17:32:
Op dit moment twijfel ik tussen twee auto's (ik weet het, beide heel erg anders).

- Audi A3 Sportback Pro Line 35 TFSI S tronic;
- Peugeot 3008 1.2 96KW Active.

Ik heb geen kinderen. Wel een relatie. Niet veel ruimte nodig. De Audi A3 lijkt de logische keuze (compacter). Echter lijkt de Peugeot 3008 meer bang for bucks qua standaard opties (virtual cockpit) en afwerking interieur. Ik heb alleen geen ervaring met SUV's. Ben wel van plan een proefrit te maken met de Peugeot 3008. Design van de Peugeot spreekt me op zich ook wel aan. Audi A3 is natuurlijk ook prima.

Waar zouden jullie voor kiezen? Beide zijn automaat.
Is dit al de nieuwe A3? Anders heb je voor heel weinig toch bijna alle bestaande opties met de Advanced Sport?

• renzo4000

renzo4000

*Doh!*

Tja de nieuwe A3 moet nog uitkomen, dus daar zou ik eerst op wachten en niet een uitloop model kiezen. https://www.autozine.nl/a...ondigt-nieuwe-a3-2020-aan

Als je geen kinderen hebt en je houdt van een potje sturen dan is de a3 de leukere auto.

De 3008 is meer gericht op comfort en is ook niks meer dan een opgehoogde 308. Maar inderdaad, ik vind dat de hedendaagse peugeots er wel goed uitzien, een van de mooiere suv's/crossvers in het segment. Met name het interieur kan ik wel bekoren. Bedenk wel dat ook de 3008 al weer een tijdje meegaat dus ook daar zit waarschijnlijk een facelift of nieuwe versie van aan te komen.

• Dionysiou
echthard schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 18:21:
[...]

Is dit al de nieuwe A3? Anders heb je voor heel weinig toch bijna alle bestaande opties met de Advanced Sport?
Dit is de huidige/ oude A3. Advanced Sport past helaas niet binnen mijn budget..
renzo4000 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 18:21:
Tja de nieuwe A3 moet nog uitkomen, dus daar zou ik eerst op wachten en niet een uitloop model kiezen. https://www.autozine.nl/a...ondigt-nieuwe-a3-2020-aan

Als je geen kinderen hebt en je houdt van een potje sturen dan is de a3 de leukere auto.

De 3008 is meer gericht op comfort en is ook niks meer dan een opgehoogde 308. Maar inderdaad, ik vind dat de hedendaagse peugeots er wel goed uitzien, een van de mooiere suv's/crossvers in het segment. Met name het interieur kan ik wel bekoren. Bedenk wel dat ook de 3008 al weer een tijdje meegaat dus ook daar zit waarschijnlijk een facelift of nieuwe versie van aan te komen.
Is het bekend wanneer de nieuwe A3 uitkomt/ te bestellen is? Ik rijd al 6 maanden lang in een Opel Karl voorloop auto. Vandaar dat ik graag wat anders wil.
Ik lees hier en daar maart 2020, maar geen duidelijke datum. Als het maart is dan is het zeker de moeite waard te wachten. Anders niet..

• renzo4000

renzo4000

*Doh!*

Ja sowieso dit jaar, ik zou persoonlijk echt niet in het huidige model meer gaan rijden met deze wetenschap. Het is inmiddels al een redelijk gedateerd model (meerdere facelifts gehad) en loopt "achter" op de overige vag modellen. Dan zou ik je haast adviseren om een dik aangeklede golf te nemen of de nieuwe Leon, want dat is de a3 namelijk ook alleen iets meer "Premium". Keuzes keuzes keuzes... Bedenk maar zo, je gaat er sowieso op vooruit tov de Karl :+

• Guerilla
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 30-03 10:14
Dionysiou schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 18:59:

Is het bekend wanneer de nieuwe A3 uitkomt/ te bestellen is? Ik rijd al 6 maanden lang in een Opel Karl voorloop auto. Vandaar dat ik graag wat anders wil.
Ik lees hier en daar maart 2020, maar geen duidelijke datum. Als het maart is dan is het zeker de moeite waard te wachten. Anders niet..
De nieuwe Audi A3 komt inderdaad in maart 2020 uit. Dit was al eerder bevestigd aan de hand van de Belgische jaarplanning van Audi.

Bron:
https://www.autoblog.nl/n...n-de-komende-jaren-129387

Verder wou ik nog vragen of jij de nieuwe Peugeot 2008 hebt bekeken? Ik zag dat jij de 3008 op het oog hebt. Dat is naar mijn mening een veels te grote auto voor als je maar met z'n tweeën bent. Wellicht is de 2008 een perfecte auto voor jou.

De 2008 is een crossover SUV gebaseerd op het nieuwe platform van Peugeot dus van dit model hoef je de komende jaren geen nieuwe facelift te verwachten. Zowel het interieur als de exterieur zien er strak uit en je kan de auto vol stoppen met opties aangezien die vele malen goedkoper is dan de 3008.

Let wel op dat de Peugeot 2008 automaat pas in april van dit jaar in productie gaat. De manueel schakelbak is sinds januari van dit jaar leverbaar.

Kanttekening: Ik zelf heb vorige week de Peugeot 2008 (GT-Line 130pk handgeschakeld) besteld.

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Waarom niet de VW T-Roc? Neem de 1.5TSI met DSG en je hebt een prima auto. Misschien iets minder uitgesproken qua uiterlijk maar een sterkere motor en een prima automaat.

• XeNeRgY
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 14:22
Ik heb de huidige A3 besteld toen de Sportback nog niet uit was (let dus op of die nu tegelijk met de 3 deurs komt) en moest toen nog 8 maanden wachten. Dus rijden voor eind Q3 2020 ga je in de nieuwe A3 denk ik niet doen.

Vervolgens bracht Audi heel snel de Ultra variant uit met een lagere bijtelling, standaard LED-koplampen en nog 2 dikke opties voor in totaal minder geld dan mijn A3, die nog gebouwd moest worden.

Ik vond dat toen wel een naaistreek eerlijk gezegd. En me toen voorgenomen niet meer voor een auto te gaan die net uit was.

Wat weer goed gelukt is met de Polestar :+

[Voor 45% gewijzigd door XeNeRgY op 11-02-2020 22:21]

I can choose to try to control the outcome, or I can trust in the moment.

• Dionysiou
Het lastige is dat ik slechts uit een paar automaten kan kiezen die in het wagenpark als poolauto zijn aangemerkt. Voordeel: als ik uit dienst ga dan mag ik de auto zonder consequenties of boete inleveren. Nadeel: weinig keuze en redelijk kale uitvoeringen.

Ik kan ook mijn eigen auto configureren maar dan zit ik er 48 maanden aan vast. Als ik eerder uit dienst ga dan:
1. Moet ik afkoopsom betalen;
2. Nieuwe werkgever moet contract overnemen;
3. Moet een collega bereid vinden de auto over te nemen.

Het liefst kies ik een eigen auto. Maar ik vind de lange looptijd een behoorlijk risico. Bij mijn vorige werkgever was ik na 2 jaar uitgekeken. Ik heb het nu hartstikke naar mijn zin en werk gedetacheerd, maar straks ben ik hier ook weer na 2 jaar uitgekeken.

Hoe is dat bij jullie?

Edit: Ik ben dus vooral bang dat ik na 2 of 3 jaar een dikke afkoopsom voor de auto moet betalen.

[Voor 17% gewijzigd door Dionysiou op 11-02-2020 22:27]

• XeNeRgY
Ik hoor wel eens verhalen dat het gedwongen mee moeten nemen van een auto juridisch geen stand zou houden, maar in de praktijk heb ik de situatie nooit meegemaakt. Je kunt altijd voor een gewilde auto kiezen, grotere kans dat een collega hem over wil nemen.

Overigens is het vrij normaal dat je een 4-jarig contract hebt bij een leaseauto.

[Voor 14% gewijzigd door XeNeRgY op 11-02-2020 22:23]

• Tsurany
  • Niet online
@Dionysiou vaak is er wat te regelen met de leasemaatschappij maar geen garanties. Welke auto's kan je allemaal uit kiezen?

• Albantar

Albantar

Get schwifty! Ꙭ

Afspraak gemaakt met de lokale Hyundai dealer om een offerte voor een Kona Electric uit te werken... Voordat ik dat ga doen nog even 1:1 de bagageruimte vergelijken met mijn huidige V40 maar ik denk dat dat wel goed zal zitten.

Mocht om de een of andere reden toch elektrisch afgeschoten worden door mijn werkgever (you never know!) is het back-up plan Toyota. C-HR of Corolla Tourer 2.0 hybrid - welke van die twee werk ik wel uit als het zover zou komen. Helaas past er geen enkele Volvo meer in mijn budget.

• Okasha
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Okasha schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 15:54:
Hi all, meld mij voor het eerst hier en kan wel wat meedenkers gebruiken. Ik ga wegens problemen aan mijn rug (en uitstraling naar benen) vervroegd van auto wisselen. Nu voor het eerst aan het kijken in een segment waar ik niet zo bekend ben (hoge instap).

Leasebudget: 900 + maximaal 15 procent eigen bijdrage (1030) inclusief brandstof
Kilometrage per jaar: 40k
Contractduur: nnb, vermoedelijk 60
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling Inclusief, fabrieksopgave?
Merkbeleid, zo ja, welke: Volvo, Mercedes, BMW, Peugeot, Toyota, Opel
Overige afhankelijkheden: Maximaal 109 gram/km CO2
Specifieke wensen: Hogere instap, automaat, ruimte achterin: 1 kind van 5 en 1 op komst, goede stoel, bij voorkeur elektrisch. Verstelbaar zitvlak (lengte en hoek), onder rug zowel in hoogte als diepte. Een voorraad auto zou mij helpen :)
Uiteindelijke keuze:

Shortlist:
  • Opel Grandland X (vind ik zelf niet zo geslaagd model, maar goede ervaringen met Opel stoelen!)
  • Peugeot 3008/5008 (redelijk, maar de cockpit vrij druk, wil ik wel proefrijden, de 5008 vind ik mooier dan de 3008)
  • Mercedes B-klasse (auto oogt wel redelijk, cockpit erg mooi, wel wat krappe achterbak (iemand ervaringen?) Enige hogere mercedes <109 gram
  • BMW Active/gran tourer (vind de gran mooier), mooie auto, wel wat minder comfortabel dan B-klasse geloof ik, wordt in de configurator wel vrij snel duur met goede stoelen, diesel en automaat
Wij hebben maar 1 auto dus gaan er ook mee op vakantie. Heb wel flinke dakkoffer, dus kom ik heel eind mee. Ik wil sowieso een trekhaak gebrek aan ruimte desgewenst te compenseren (bv B-klasse)
Volvo XC40 valt af ivm CO2, Toyota Rav4 ivm kwaliteit stoelen.
Update!

Het is toch benzine geworden :) De grens is recent blijkbaar opgehoogd naar 40k en mijn kilometrage kwam uit op 39k. Alle auto's op de shortlist passen incl brandstof wel in het budget, Co2 voor benzine is 130 gram. Toch wel wat aanpassingen in de shortlist doorgevoerd:

Vervallen: Grandland X (te spartaans, minder comfortabel weggedrag) en BMW 2 Grand Tourer (vind hem gewoon met opties te duur worden en weggedrag minder op comfort)

Huidige shortlist:
  • Mercedes B200: Gereden, erg fijne stoel, prettig weggedrag, heel comfortabel. Automaat niet je-van-het, maar voldoet. Kleine kofferbak, wel ruime achterbank (zit je goed als volwassen! Interieur gewoon briljant)
  • Peugeot 5008: Gereden, fijne stoel, fijne auto, ruim, goede zit, fijn overzicht, comfortabel weggedrag, 130pk best rap. Nadeel vind ik het feit dat het eigenlijk een "rijdend milieudelict" is. Hij verbruikt in de praktijk bijna 2 liter/100km meer dan de mercedes B200(!)
  • Kia e-Niro, nieuw op de shortlist. Ga ik vrijdag proefrijden. Electrisch is natuurlijk cool, jammer is dat de voorraad modellen maar 1 fase hebben.. Dat is toch wel beperkend en ik wil nog wel eens (vooral ook voor werk) fors langere afstanden moeten rijden
Allen uit voorraad leverbaar wanneer ik wat kleine consessies doe! Dat is gunstig.

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 14:44

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Okasha 5008 lijkt me een heel stuk ruimer dan de B200. Qua zitruimte, maar zeker ook bagageruimte. Waar baseer je dat praktijkverbruik op eigenlijk?
Zit ff op spritmonitor te kijken, maar dat lijkt niet ver van elkaar af te zitten.

Edit: volgens Travelcard is het verschil iets groter. 7,0 VS 8,0.

[Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 12-02-2020 07:56]

• Dionysiou
Tsurany schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 22:42:
@Dionysiou vaak is er wat te regelen met de leasemaatschappij maar geen garanties. Welke auto's kan je allemaal uit kiezen?
@Tsurany
Van de automaten kan ik hier uit kiezen:

Volkswagen Golf 1.0 TSI 81KW Comfortline Business DSG
Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 96 KW Comfort Business DSG
Skoda Octavia Combi 1.5 TSI 110KW Ambition Business DSG
Audi A3 Sportback 30 TFSI 1.0 85KW S-tronic
Peugeot 3008 1.2 96KW Active
Opel Grandland X 1.2 Turbo 96KW Business+

• gwystyl
  • Nu online

gwystyl

Beugeltje dan maar?

@Okasha Van dat lijstje zou ik waarschijnlijk de 5008 kiezen. Voor mij zou bagageruimte belangrijker zijn dan achterbank, en die is bij de 5008 ook al niet klein volgens mij.
Het verbruik is ook heel afhankelijk van je rijstijl; ik verwacht daar op basis van spritmonitor weinig verschil tussen de B200 en 5008.
Die 1-fase opladen beperking van de e-Niro zou voor mij ook een reden zijn om te laten staan, zeker als je geregeld langere afstanden moet rijden. Niets is zo vervelend als heel veel langer onderweg zijn om op te laden. Verder is de Niro wel een fijne auto, dus misschien is de PHEV of hybrid nog wel een optie?

Verbruik van mijn auto ; Mijn whisky-collectie ; Steam profiel

• Tsurany
  • Niet online
Dionysiou schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 08:25:
[...]

@Tsurany

Persoonlijk zou ik dan kiezen tussen de Golf, Octavia of 3008. Waarbij de voorkeur bij mij zou gaan naar de 3008 qua interieur.

• Okasha
  • Niet online
gwystyl schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 08:29:
@Okasha Van dat lijstje zou ik waarschijnlijk de 5008 kiezen. Voor mij zou bagageruimte belangrijker zijn dan achterbank, en die is bij de 5008 ook al niet klein volgens mij.
Het verbruik is ook heel afhankelijk van je rijstijl; ik verwacht daar op basis van spritmonitor weinig verschil tussen de B200 en 5008.
Die 1-fase opladen beperking van de e-Niro zou voor mij ook een reden zijn om te laten staan, zeker als je geregeld langere afstanden moet rijden. Niets is zo vervelend als heel veel langer onderweg zijn om op te laden. Verder is de Niro wel een fijne auto, dus misschien is de PHEV of hybrid nog wel een optie?
Ik neig ook naar de 5008. Kan ik de trekhaak eraf laten, want daar past ook wel een fiets in.. De B-klasse heeft nog 2 nadelen die ik vergat: Hij remt op een of andere manier wanneer je op een lijn rijd én hij heeft maar een tank van 43 liter, wat toch best wel verschil is met de 60 liter van de 5008

• Albantar

Albantar

Get schwifty! Ꙭ

Okasha schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 07:40:
[...]

Update!

Het is toch benzine geworden :) De grens is recent blijkbaar opgehoogd naar 40k en mijn kilometrage kwam uit op 39k. Alle auto's op de shortlist passen incl brandstof wel in het budget, Co2 voor benzine is 130 gram. Toch wel wat aanpassingen in de shortlist doorgevoerd:

Vervallen: Grandland X (te spartaans, minder comfortabel weggedrag) en BMW 2 Grand Tourer (vind hem gewoon met opties te duur worden en weggedrag minder op comfort)

Huidige shortlist:
  • Mercedes B200: Gereden, erg fijne stoel, prettig weggedrag, heel comfortabel. Automaat niet je-van-het, maar voldoet. Kleine kofferbak, wel ruime achterbank (zit je goed als volwassen! Interieur gewoon briljant)
  • Peugeot 5008: Gereden, fijne stoel, fijne auto, ruim, goede zit, fijn overzicht, comfortabel weggedrag, 130pk best rap. Nadeel vind ik het feit dat het eigenlijk een "rijdend milieudelict" is. Hij verbruikt in de praktijk bijna 2 liter/100km meer dan de mercedes B200(!)
  • Kia e-Niro, nieuw op de shortlist. Ga ik vrijdag proefrijden. Electrisch is natuurlijk cool, jammer is dat de voorraad modellen maar 1 fase hebben.. Dat is toch wel beperkend en ik wil nog wel eens (vooral ook voor werk) fors langere afstanden moeten rijden
Allen uit voorraad leverbaar wanneer ik wat kleine consessies doe! Dat is gunstig.
Bijna alle "low end" elektrische auto's (e-Niro, Kona, Leaf, etc) doen alleen 1-fase-laden... Hoe lang zijn die "fors langere afstanden"?

• Okasha
  • Niet online
Albantar schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 10:23:
[...]

Bijna alle "low end" elektrische auto's (e-Niro, Kona, Leaf, etc) doen alleen 1-fase-laden... Hoe lang zijn die "fors langere afstanden"?
Woon-werk is 2x70km, maar laden op werk heeft geen garantie. Rijden kan door heel Nederland, België en West-Duitsland (ook Engeland maar dan trein). Frankfurt of Dusseldorf, Brussel/Antwerpen e.d.

Ga hem sowieso proefrijden vrijdag!

Wat ik ook begreep is dat het met 1 fase veel ampere trekt en dat dit tijdens laden problemen kan geven met de inductie kookplaat, droger e.d. omdat je dan over de 40A lijn gaat? Of is dit niet juist?

• Albantar

Albantar

Get schwifty! Ꙭ

Okasha schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 10:49:
[...]

Woon-werk is 2x70km, maar laden op werk heeft geen garantie. Rijden kan door heel Nederland, België en West-Duitsland (ook Engeland maar dan trein). Frankfurt of Dusseldorf, Brussel/Antwerpen e.d.

Beetje zelfde als ik dus. Woon-werk is 2x75km, soms naar Rotterdam, Groningen, Antwerpen, Ruhrgebiet... In die gevallen kan het zijn dat de terugweg 20-30 minuten langer duurt ivm onderweg bijladen om terug naar huis te komen. Ik vind dat geen onoverkomelijk probleem.
Wat ik ook begreep is dat het met 1 fase veel ampere trekt en dat dit tijdens laden problemen kan geven met de inductie kookplaat, droger e.d. omdat je dan over de 40A lijn gaat? Of is dit niet juist?
Daar weet ik niets van helaas.

• dedominee
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 13:08
Na in een eerder stadium de Mercedes B200 en de Kodiaq (af)getest te hebben, telt mijn shortlist voor een nieuwe lease auto per juni 2020 nog maar 2 mogelijkheden:

- Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Premium
- Tesla Model 3 SR+

De Toyota proefgereden en die reed eigenlijk boven verwachting soepel. Vond de auto ook stil, alleen bij accelereren hoor je de CVT wel brullen maar over het algemeen erg smooth. HUD is ook een mooie toevoeging en met Android Auto meegeleverd heb ik ook weinig moeite met het infotainment systeem. Vooralsnog zie ik de Corolla niet bijster veel rijden, waarmee de auto meer bijzonder is dan de Tesla.

Ook even in de Tesla gereden en dat rijdt wel fantastisch. Erg gave ervaring, je hebt echt het gevoel dat je ineens 5 jaar de toekomst in stapt oid. Qua beleving erg gaaf. Maar of het ook comfortabeler is...? Vind de middenconsole wel (veel) mooier dan de Corolla en het scherm is natuurlijk gaaf, maar er ontbreekt een HUD. Daarnaast is de range toch een beperking, al red ik het 9 van de 10 dagen wel zonder te laden (afgezien van 's nachts thuis, waar ik een eigen laadpaal krijg).

Rijd nu zelf al enkele jaren een station (Octavia) en moet zeggen dat het me toch een paar keer per jaar goed bevalt, de ruimte van een station. Wat je ook gaat doen / ophalen: het past.

De kosten per maand aan bijtelling / eigen bijdrage zijn nagenoeg gelijk. Als jullie argumenten hebben om mijn keuze te beinvloeden: ik hoor ze graag!

• Okasha
  • Niet online
dedominee schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 11:11:
Na in een eerder stadium de Mercedes B200 en de Kodiaq (af)getest te hebben, telt mijn shortlist voor een nieuwe lease auto per juni 2020 nog maar 2 mogelijkheden:

- Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Premium
- Tesla Model 3 SR+

De Toyota proefgereden en die reed eigenlijk boven verwachting soepel. Vond de auto ook stil, alleen bij accelereren hoor je de CVT wel brullen maar over het algemeen erg smooth. HUD is ook een mooie toevoeging en met Android Auto meegeleverd heb ik ook weinig moeite met het infotainment systeem. Vooralsnog zie ik de Corolla niet bijster veel rijden, waarmee de auto meer bijzonder is dan de Tesla.

Ook even in de Tesla gereden en dat rijdt wel fantastisch. Erg gave ervaring, je hebt echt het gevoel dat je ineens 5 jaar de toekomst in stapt oid. Qua beleving erg gaaf. Maar of het ook comfortabeler is...? Vind de middenconsole wel (veel) mooier dan de Corolla en het scherm is natuurlijk gaaf, maar er ontbreekt een HUD. Daarnaast is de range toch een beperking, al red ik het 9 van de 10 dagen wel zonder te laden (afgezien van 's nachts thuis, waar ik een eigen laadpaal krijg).

Rijd nu zelf al enkele jaren een station (Octavia) en moet zeggen dat het me toch een paar keer per jaar goed bevalt, de ruimte van een station. Wat je ook gaat doen / ophalen: het past.

De kosten per maand aan bijtelling / eigen bijdrage zijn nagenoeg gelijk. Als jullie argumenten hebben om mijn keuze te beinvloeden: ik hoor ze graag!
Waarom viel voor jou de b200 af?

• Z___Z
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
[...]

Beetje zelfde werkgebied als ik. Engeland doen wij met het vliegtuig. Dusseldorf zou je heen en terug kunnen halen vanuit de Randstad met de e-Niro. Frankfurt rijd je neem ik aan niet heen en terug op dezelfde dag? Kwestie van een hotel zoeken in de buurt van een laadpaal.
2x70 KM kan je makkelijk rijden met een e-Niro als je thuis kan laden. Hoef je zelfs maar 1x in de 2 dagen voor te laden. Als je 40A hebt hoef je opzich geen rekening te houden met inductiekoken. Wel als je gaat koken, oven gebruikt, wasmachine, droger en vaatwasser tegelijk aanzet en ook nog je auto gaat laden. Als je een load balanced paal neemt, dan hoef je nergens rekening mee te houden.

Als je niet gegarandeerd thuis kan laden zou ik het met je afstanden niet doen.

• Okasha
  • Niet online
Z___Z schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 11:31:
[...]

Beetje zelfde werkgebied als ik. Engeland doen wij met het vliegtuig. Dusseldorf zou je heen en terug kunnen halen vanuit de Randstad met de e-Niro. Frankfurt rijd je neem ik aan niet heen en terug op dezelfde dag? Kwestie van een hotel zoeken in de buurt van een laadpaal.
2x70 KM kan je makkelijk rijden met een e-Niro als je thuis kan laden. Hoef je zelfs maar 1x in de 2 dagen voor te laden. Als je 40A hebt hoef je opzich geen rekening te houden met inductiekoken. Wel als je gaat koken, oven gebruikt, wasmachine, droger en vaatwasser tegelijk aanzet en ook nog je auto gaat laden. Als je een load balanced paal neemt, dan hoef je nergens rekening mee te houden.

Als je niet gegarandeerd thuis kan laden zou ik het met je afstanden niet doen.
Heb eigen oprit en thuislader zit in de leaseprijs die prima in budget past, dus dat is geen probleem! Ga hem vrijdag eens goed proberen. Ik switch wegens rugproblemen, vond de stoel niet slecht, maar nadeel is dat hij geen verlengbaar zitvlak heeft en dat de lendensteun op 1 plek zit. Dat moet ik dus gaan ervaren. De stoelen van B200 en 5008 zijn allebei goedgekeurd, erg fijn.

• The Eagle
  • Laatst online: 14:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dionysiou schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 08:25:
[...]

@Tsurany

De golf variant of de octavia combi, met een voorkeur voor de octavia want nieuwer model en sterkere motor. En dan even langs de VCDS jongens om wat opties te laten tweaken. DSG met 110 kW (140pk) is helemaal lekker. Overigens kan ik die 1.5 TSI van de golf niet rijmen met 96kW. Welke waarde klopt? 96kw is 120 pk en da's de 1.0 TSI. De 1.5 zit op 140/150pk.
Comfort business uitrustig is trouwens al vrij rijkelijk uitgevoerd, het meeste van wat je uberhaupt zou willen zit daar al in :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• dedominee
  • Registratie: mei 2007
Okasha schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 11:26:
[...]

Waarom viel voor jou de b200 af?
Rijdt comfortabel, al vond ik hem wat schreeuwerig wanneer je een flinke dot gas geeft. Stoelen zitten goed, ruimte achterin is top. Wat mij (erg) tegenviel is het multimedia systeem wanneer je Android Auto aansluit. Dat wordt een heel lullig klein vierkantje met Google Maps. De eigen Mercedes navigatie is vele malen mooier weergegeven, maar die is natuurlijk al verouderd voordat je ermee weg rijdt.

• jongetje
  • Laatst online: 14:51
The Eagle schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 11:47:
[...]

De golf variant of de octavia combi, met een voorkeur voor de octavia want nieuwer model en sterkere motor.
Is toch juist andersom. De Octavia is toch een oud model, nieuwe is juist nog niet (in nederland) te bestellen. De golf is nu juist wel te bestellen het in nieuwe model.

• Smobbo
[...]

Als je gaat snelladen langs de snelweg is het 1-fase vs 3-fase ding al opgelost. Dan moet je kijken naar de snellaadcurve (staat volgens mij op de site van fastned wel overzichtelijk weergegeven per model).
1-fase laden gaat iets langzamer dan 3-fase thuis, maar kijk vooral even hoeveel KM er per uur bij komt en je kan inschatten of je elke dag vrijwel vol weg kan.

Ik rij nu de Tesla Model 3 en die laad op 3-fase, dat betekent dat ik hem in een uur of 4 thuis al vol heb. Leuk, maar hij is vrijwel nooit bijna helemaal leeg en daarnaast slaap ik langer dan 4 uur per nacht :+ . Eigenlijk voor mij dus niet heel belangrijk dat hij 3-fase kan laden...

• XeNeRgY
De 5008 heeft stoelen op een rails op de achterbank. Je kunt dus naar behoefte de beenruimte of kofferruimte aanpassen wanneer nodig. Daarmee is het voordeel van de B200 wel opgelost denk ik. Persoonlijk vind ik de 5008 stoer en de B200 voor bejaarden, maar dat is wellicht smaak.

• wd200
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 11:18
De nieuwe B klasse is echt geen bejaardenbak meer maar meer een opgehoogde A klasse

[Voor 3% gewijzigd door wd200 op 12-02-2020 14:50]

• Inspired
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 14:40
Z___Z schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 11:31:
[...]

....
Dat gaat hem niet worden.

https://abetterrouteplann...e4-417c-9a8d-fd8473bd7e69

• Waus26
  • Registratie: juli 2009
  • Nu online
jongetje schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 13:15:
[...]

Is toch juist andersom. De Octavia is toch een oud model, nieuwe is juist nog niet (in nederland) te bestellen. De golf is nu juist wel te bestellen het in nieuwe model.
De nieuwe Golf is er nog niet in variant uitvoering en nog niet aangekondigd. De nieuwe Octavia Combi komt pas in de zomer naar NL.

• Okasha
  • Niet online
wd200 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 14:50:
De nieuwe B klasse is echt geen bejaardenbak meer maar meer een opgehoogde A klasse
Eens! 5008 is wel echt wat stoerder, maar B ook echt goed geslaagde auto, veel minder de typische bejaardenbak. Dat is alleen wel vooral het publiek dat je er in ziet rijden :)

• J0YR1D3R
  • Niet online
The Eagle schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 11:47:
[...]

De golf variant of de octavia combi, met een voorkeur voor de octavia want nieuwer model en sterkere motor. En dan even langs de VCDS jongens om wat opties te laten tweaken. DSG met 110 kW (140pk) is helemaal lekker. Overigens kan ik die 1.5 TSI van de golf niet rijmen met 96kW. Welke waarde klopt? 96kw is 120 pk en da's de 1.0 TSI. De 1.5 zit op 140/150pk.
Comfort business uitrustig is trouwens al vrij rijkelijk uitgevoerd, het meeste van wat je uberhaupt zou willen zit daar al in :)
96kW is 130pk en is gewoon een 1.5. Je hebt 2 versies, 130 en 150pk van de 1.5.De 1.0 doet 115pk. Comfortline business heb je enkel met 115 of 130pk in benzine of 115pk TDi :)

Website

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

XeNeRgY schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 13:39:
De 5008 heeft stoelen op een rails op de achterbank. Je kunt dus naar behoefte de beenruimte of kofferruimte aanpassen wanneer nodig. Daarmee is het voordeel van de B200 wel opgelost denk ik. Persoonlijk vind ik de 5008 stoer en de B200 voor bejaarden, maar dat is wellicht smaak.
Voordeel van de b200? M.i. is die alle kanten op krapper dan een 5008.

• wvkreg
  • Laatst online: 14:41
Ik ben me aan het orienteren op een nieuwe leasewagen. Liefst electrisch en zo kwam ik de Ford Mustang Mach-E tegen. In de lease op 4 jaren, 40k Km. per jaar komt ie zo rond de 1000 € uit in de standaard versie. Nog goed te doen tegen 8%, lijkt me.Leverbaar in november 2020...

Specs en bouw: https://www.ford.nl/handi...727BEVSUVNLD202100#/intro

Wat ik me afvraag:
  1. Werkt het laadnetwerk hetzelfde als Tesla?
  2. Waar kan ik laden? Ik kan geen thuislader installeren, maar heb er wel vier redelijk in de buurt.
  3. Is het effectief bereik van 450 km. volgens wltb realistisch of eerder 350 km?
  4. Waarom een Ford ipv een Tesla? Bij mij vooral de overweging omdat ik de Tesla 3 wat klein vind aandoen qua looks en er rijden al teveel (eenheidsworst). Jullie mening?

[Voor 3% gewijzigd door wvkreg op 12-02-2020 22:25]

• Okasha
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 22:22:
[...]

Voordeel van de b200? M.i. is die alle kanten op krapper dan een 5008.
Voordeel van de B200 is dat het niet zo op een SUV lijkt! En dat weegt zwaar. SUV's gaan wat imago betreft hard de goede kant op (namelijk een negatief imago). Maar ja, de 5008 is dan ook wel weer een hele fijne auto, en wat mij betreft niet een "echte" SUV, relatief smal, niet al te hoog, niet al te lang en "slechts" 1290 kilo!

https://www.nrc.nl/nieuws...-en-jij-geen-suv-a3981881
https://decorrespondent.n...suv/658946707947-0edd598f

Ben wel benieuwd naar de e-Niro morgen!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Okasha schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 07:09:
[...]

Voordeel van de B200 is dat het niet zo op een SUV lijkt! En dat weegt zwaar. SUV's gaan wat imago betreft hard de goede kant op (namelijk een negatief imago). Maar ja, de 5008 is dan ook wel weer een hele fijne auto, en wat mij betreft niet een "echte" SUV, relatief smal, niet al te hoog, niet al te lang en "slechts" 1290 kilo!

https://www.nrc.nl/nieuws...-en-jij-geen-suv-a3981881
https://decorrespondent.n...suv/658946707947-0edd598f

Ben wel benieuwd naar de e-Niro morgen!
Tsjah... Imago... Er wordt haast niks anders meer verkocht dan crossovers... Denk dat uiteindelijk de verschijningsvorm minder invloed heeft dan de aandrijflijn.

Wat mij betreft altijd liever een SUV dan een midi MPV. Ben voorlopig nog niet aan m'n pensioen toe ;)

• qadn
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 14:57

qadn

Pinnacle of Perversion

[b]wvkreg in "Keuze leaseauto - Deel 5"
"Werkt hetzelfde" als in gebruikt de zelfde stekkers en techniek: ja.
Je hebt ook een driefase lader erin, dus aan openbare wisselstroom palen is het ook nog best snel.

Uiteindelijk kan je geen gebruik maken van het supercharger netwerk van Tesla, dus het is niet helemaal hetzelfde. Dat is echter geen technische beperking maar een zakelijke.
  1. Waar kan ik laden? Ik kan geen thuislader installeren, maar heb er wel vier redelijk in de buurt.
In de buurt dus, op het werk, etc.
Ik laad altijd als ik ergens ben, en probeer zo min mogelijk in de buurt te laden (dan hoef ik de auto niet te verplaatsen als hij klaar is).
Ik heb dit jaar nog maar 1 keer bij mij in de straat moeten laden, en dat is toen ik een langere reis ging maken en het echt vol wou hebben.
  1. Is het effectief bereik van 450 km. volgens wltb realistisch of eerder 350 km?
350 is misschien ook nog wat optimistisch in de winter. Maar, moeten gewoon zien hoe het uiteindelijk uitkomt.
  1. Waarom een Ford ipv een Tesla? Bij mij vooral de overweging omdat ik de Tesla 3 wat klein vind aandoen qua looks en er rijden al teveel (eenheidsworst). Jullie mening?
Ik heb dus zo'n Tesla 3, er rijden er inderdaad heel erg veel van.
Maar, ik vind dat niet erg. Ik rij er toch uiteindelijk in voor mezelf, en niet voor wat anderen ervan vinden :D
Mocht dat voor jou deel van het plezier zijn dan is zo'n Mach-E of Polestar 2 oid waarschijnlijk een betere keuze.

Ik vraag me wel af of je hem dan ook echt dit jaar krijgt, wat nog best wel wat financiële gevolgen kan hebben.
MikeyMan schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 07:25:
[...]
Tsjah... Imago... Er wordt haast niks anders meer verkocht dan crossovers... Denk dat uiteindelijk de verschijningsvorm minder invloed heeft dan de aandrijflijn.
:r Vieze matig rijdende dingen, en nog allemaal extra milieuvervuilend ook.
We compenseren de betere techniek door steeds meer bakstenen op hoge poten te gaan rijden. :r

[Voor 10% gewijzigd door qadn op 13-02-2020 08:01]

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• Reinier
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 21-02 23:34
@wvkreg hier staat ook nog wat info van Ford m.b.t. elektrisch rijden: https://www.ford.nl/handi...de-en-elektrische/opladen
Deels verouderd, bijvoorbeeld als het gaat over de wall box.
Ik heb die Mustang Mach E ook op mijn longlist staan maar als levering pas in 2021 plaats vindt is het geen optie meer wat mij betreft.

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 01-04 16:24

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

wvkreg schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 22:25:
Ik ben me aan het orienteren op een nieuwe leasewagen. Liefst electrisch en zo kwam ik de Ford Mustang Mach-E tegen. In de lease op 4 jaren, 40k Km. per jaar komt ie zo rond de 1000 € uit in de standaard versie. Nog goed te doen tegen 8%, lijkt me.Leverbaar in november 2020...

Wat ik me afvraag:
  2. Waar kan ik laden? Ik kan geen thuislader installeren, maar heb er wel vier redelijk in de buurt.
  3. Is het effectief bereik van 450 km. volgens wltb realistisch of eerder 350 km?
  4. Waarom een Ford ipv een Tesla? Bij mij vooral de overweging omdat ik de Tesla 3 wat klein vind aandoen qua looks en er rijden al teveel (eenheidsworst). Jullie mening?
Waarom de Ford i.p.v. de Tesla? Naar mijn inziens gaat dat enkel en alleen om de koets. Gezien het feit dat je de model 3 op iedere hoek van de straat zie staan snap ik die beweegreden.

Tesla is ligt dusver qua software, aandrijflijn, batterij techniek en supercharger netwerk mijlen ver voorop in vergelijking tot traditionele fabrikanten die met een EV komen.

Als ik zie hoeveel mijn auto in 6 maanden beter is geworden door over the air updates, hoe makkelijk ik kan reizen door Europa door het supercharger netwerk, hoe snel de Model 3 laadt onder alle omstandigheden, hoe goed de software en de app werkt. De model 3 is wat dat betreft een hele fijne auto _/-\o_

De binnenruimte is mij persoonlijk overigens heel erg meegevallen, ik verbaas mij steeds weer wat er in de kofferbak past, punt is wel dat de laadopening niet praktisch is.

Bij Tesla weet je wat je krijgt, bij Ford weet je dat je een first gen EV krijgt én dat Ford een autobedrijf is en geen software bedrijf (zoals Tesla dat eigenlijk is)

Range?
Reken worstcase op WLTP delen door 2 bij barre winteromstandigheden.

[Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 13-02-2020 08:19]

8000Wp solar | Tesla Model 3 SR+ | Skoda Citigo E iV | Gasloos

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@qadn verder alles goed?

Mijn voorloop auto was een V60. Niet alleen liep die 1:10, maar het reed ook echt voor geen meter.

Mn 5008 doet tot nu toe 1:12. En er staat 2400km op. Nu al 20% zuiniger. Dus tsjah...
Rijdt een stuk beter dan de meeste auto's die ik hiervoor gehad heb. Had het ook niet verwacht van een Fransoos... :P

[Voor 26% gewijzigd door MikeyMan op 13-02-2020 08:25]

• Simply1337
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 10:53
Albantar schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 10:23:
[...]

eniro en kona zijn nu 3-fase als je 2020 model krijgt. Is hetzelfde met de soul.

in mijn ogen zijn dit de beste bang-for-buck EV's. Een eniro als je wat ruimte wilt en kona voor het echte bereik in alle omstandigheden. Een soul vond ik wat te lomp, maar hele goede zitruimte achter. Software technisch niet zo vooruitstreven als de tesla, of snel.. maar het is een ev en als je een ICE Look wilt met een EV motor.. zijn dit je beste keuze. trouwens, je rijdt nogsteeds iedere golf gti net wel/niet uit.

[Voor 43% gewijzigd door Simply1337 op 13-02-2020 09:19]

• Crazy D
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 14:21

Crazy D

I think we should take a look.

qadn schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 07:59:
:r Vieze matig rijdende dingen, en nog allemaal extra milieuvervuilend ook.
We compenseren de betere techniek door steeds meer bakstenen op hoge poten te gaan rijden. :r
Niet iedereen wil op zijn buik de auto in moeten schuiven 8)7 Ik compenseer mijn Outlander door ook EV te rijden :P

Exact expert nodig? itwize.nl

• wvkreg
Ik heb het inderdaad ook zeker niet op SUV's, maar de Ford Mustang Mach-E is een laag zittende SUV en dus wel een SUV, maar met de voordelen van een sportieve auto.

Zie ook: YouTube: Is de elektrische Ford Mustang Mach E wel een echte Mustang?

Alle Tiguans en benzineslurpers vind ik ook vreselijk en zeer slecht voor het milieu en goed voor Shell en de staatskas, maar de Ford is elektrisch ofwel mijn brandstof bijdrage is stroombijdrage :)

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

MikeyMan schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 08:19:
@qadn verder alles goed?

Mijn voorloop auto was een V60. Niet alleen liep die 1:10, maar het reed ook echt voor geen meter.

Mn 5008 doet tot nu toe 1:12. En er staat 2400km op. Nu al 20% zuiniger. Dus tsjah...
Rijdt een stuk beter dan de meeste auto's die ik hiervoor gehad heb. Had het ook niet verwacht van een Fransoos... :P
En een 508 (mooi ding) zou nog een stuk zuiniger zijn.

Ik vind 1:10 en 1:12 overigens ook niet echt zuinig

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

qadn schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 10:03:
[...]

En een 508 (mooi ding) zou nog een stuk zuiniger zijn.

Ik vind 1:10 en 1:12 overigens ook niet echt zuinig
Mooi is een smaakkwestie.
Vind dat inderdaad een mooie bak, maar mooier niet perse.

Daarnaast; ik pas er gewoon met geen mogelijkheid in. En met 2m lengte scheur is ook drie keer in de week uit mijn broek als ik in moet stappen :P

Kan het ook niet echt zuinig noemen, maar het is blijkbaar dus onzin om alle 'SUV's' over één kam te scheren, als er nog stations zijn die het slechter doen. Kom overigens uit een Octavia 1.6 diesel die 1:20 deed. De auto ervoor was een Kia Sportage die met moeite 1:10 deed. Dus enige vooruitgang is er wel.

Vooropgesteld; als ik vrije keuze had, was ik denk ik voor een Rav gegaan, maar wij mogen helemaal niets wat met elektra te maken heeft. Vanuit het Amerikaanse moederbedrijf wordt er gekeken naar de totale lifecycle, en de elektrische of hybride apparaten zijn op basis daarvan wereldwijd strikt verboden.

[Voor 39% gewijzigd door MikeyMan op 13-02-2020 10:12]

• Z___Z
  • Niet online
revolution-nl schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 08:18:
[...]

Waarom de Ford i.p.v. de Tesla? Naar mijn inziens gaat dat enkel en alleen om de koets. Gezien het feit dat je de model 3 op iedere hoek van de straat zie staan snap ik die beweegreden.

Tesla is ligt dusver qua software, aandrijflijn, batterij techniek en supercharger netwerk mijlen ver voorop in vergelijking tot traditionele fabrikanten die met een EV komen.

Als ik zie hoeveel mijn auto in 6 maanden beter is geworden door over the air updates, hoe makkelijk ik kan reizen door Europa door het supercharger netwerk, hoe snel de Model 3 laadt onder alle omstandigheden, hoe goed de software en de app werkt. De model 3 is wat dat betreft een hele fijne auto _/-\o_

De binnenruimte is mij persoonlijk overigens heel erg meegevallen, ik verbaas mij steeds weer wat er in de kofferbak past, punt is wel dat de laadopening niet praktisch is.

Bij Tesla weet je wat je krijgt, bij Ford weet je dat je een first gen EV krijgt én dat Ford een autobedrijf is en geen software bedrijf (zoals Tesla dat eigenlijk is)

Range?
Reken worstcase op WLTP delen door 2 bij barre winteromstandigheden.
Tja, wil je een computer of een auto? Persoonlijk heb ik liever een betere auto met mindere infotainment dan een mindere auto met betere infotainment.

Aandrijflijn moeten we inderdaad nog zien van Ford, maar buiten dat Tesla's aandrijving misschien zuiniger is, ziet de Mach-E er op papier een stuk beter uit dan de M3.

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

MikeyMan schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 10:08:
[...]
Vooropgesteld; als ik vrije keuze had, was ik denk ik voor een Rav gegaan, maar wij mogen helemaal niets wat met elektra te maken heeft. Vanuit het Amerikaanse moederbedrijf wordt er gekeken naar de totale lifecycle, en de elektrische of hybride apparaten zijn op basis daarvan wereldwijd strikt verboden.
Dat is irritant zeg. En ook niet correct tegenwoordig.
Hoewel het verschil tussen een (zuinige) ICE en BEV over de hele lifecycle niet heel groot is.
In Nederland in ieder geval.

Kan me ook voorstellen dat de VS een andere (kolen?) energiemix heeft wat het plaatje natuurlijk ook beinvloed.

Anyway, Ik vind het vooral heel jammer dat we best goede zuinige auto's kunnen maken die _echt_ 1:20 halen, maar dat men dat vervolgens allemaal maar verkwanseld door zo'n vierkant hok te gaan rijden.

• Albantar

Albantar

Get schwifty! Ꙭ

qadn schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 10:43:
[...]

Dat is irritant zeg. En ook niet correct tegenwoordig.
Hoewel het verschil tussen een (zuinige) ICE en BEV over de hele lifecycle niet heel groot is.
In Nederland in ieder geval.

Kan me ook voorstellen dat de VS een andere (kolen?) energiemix heeft wat het plaatje natuurlijk ook beinvloed.

Anyway, Ik vind het vooral heel jammer dat we best goede zuinige auto's kunnen maken die _echt_ 1:20 halen, maar dat men dat vervolgens allemaal maar verkwanseld door zo'n vierkant hok te gaan rijden.
Exact... En PHEV's zijn op papier ideaal natuurlijk, maar dat wordt ook stuk gemaakt door mensen die die dingen nooit stekkeren...

• Quad
  • Registratie: mei 2009
  • Nu online

Quad

Selectief doof

Over zuinige auto's gesproken..

Kia Niro

Daar is ie, de Kia Niro HEV DynamicLine in de kleur Horizon Blue. d:)b

Ik heb geen schoonmoeder, maar een trouwma. ✓✓
Have you tried turning it off and on again? ✓✓
Ik ben niet raar, ik ben alleen heel bijzonder. ✓✓

• diminator
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 16-03 21:19
[b]Leasebudget:40000
[b]Kilometrage per jaar:20.000
[b]Contractduur:[4 jaar
[b]Inclusief of exclusief brandstofcomponent:incl. tankpas van de zaak
[b]Merkbeleid, zo ja, welke:nee
[b]Overige afhankelijkheden:nee
[b]Specifieke wensen: unieke auto / beetje power / Niet te lange levertijd

Beste Tweakers. Ik mag van de zaak binnenkort een auto kiezen en ik ben op zoek naar een auto die je niet vaak ziet (ik wil geen schaap zijn). Voor dit bedrag kan ik een kale audi a3 kiezen, maar ik zit zelf te twijfelen tussen een volledig uitgeruste Mazda 3 en een GTI plusline van Kia Proceed (2 verschillende type auto's, maar ik vind ze beiden super mooi en je ziet ze nauwelijks rijden). Ik ben benieuwd wat jullie mening is en of jullie nog andere omdellen hebben waar ik zelf nog niet aan heb gedacht.

• Albantar

Albantar

Get schwifty! Ꙭ

diminator schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 11:16:

Beste Tweakers. Ik mag van de zaak binnenkort een auto kiezen en ik ben op zoek naar een auto die je niet vaak ziet (ik wil geen schaap zijn). Voor dit bedrag kan ik een kale audi a3 kiezen, maar ik zit zelf te twijfelen tussen een volledig uitgeruste Mazda 3 en een GTI plusline van Kia Proceed (2 verschillende type auto's, maar ik vind ze beiden super mooi en je ziet ze nauwelijks rijden). Ik ben benieuwd wat jullie mening is en of jullie nog andere omdellen hebben waar ik zelf nog niet aan heb gedacht.
Wat dacht je van een Toyota Corolla Touring Sport 2.0 Hybrid? Je ziet 'm niet vaak, ik vind 'm er in ieder geval lekker sportief uitzien en de Toyota hybride aandrijflijn trekt lekker pittig op (bij stoplichten trek je menig petje eruit als je wil). :)

• Road-runner83
  • Registratie: januari 2004
wvkreg schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 22:25:

Wat ik me afvraag:
+@Reinier Ik heb er al 1 besteld en ik heb vernomen dat alles (750 stuks) voor dit jaar al gereserveerd zijn....ze gaan proberen er meer te alloceren voor NL maar de vraag is dus of dat lukt.

Daarnaast blijft het nog steeds spannend of hij dit jaar ook geleverd gaat worden....van de zomer is de productie en daarna met de boot mee. Hoeft maar ergens tegen te zitten en het word 2021.

Maargoed voor mij wordt het of de Mustang of privé weer een auto aanschaffen. De M3 is voor mij te klein met 3 jonge kids + ben ik ook niet zo'n fan van de M3. Niet heel erg mooi en ze staan op elke hoek van de straat.

• Dionysiou
Bedankt voor het advies!

Stel je voor ik kies voor het huidige model (en niet het model dat volgende maand onthuld zal worden), de Audi A3 Sportback 35 TFSI (S Tronic) 150 pk.
Is het doorgaans mogelijk om bij zulke uitloopmodellen extra opties/ upgrades te krijgen omdat de dealers wellicht van hun voorraad af willen?

Standard zit er bijv. een Pro Line pakket op. Maar als dat bijvoorbeeld geüpgraded kan worden naar een Advance of Advance Sport pakket is dat leuk meegenomen.

Weet een van jullie wat daar doorgaans bij mogelijk is? De leasemij was daar wat terughoudend in.

• jongetje
ik ben op zoek naar een auto die je niet vaak ziet (ik wil geen schaap zijn)
Fiat Tipo 8)

• Tsurany
  • Niet online

Geen schaap willen zijn en dan kiezen tussen een Audi, Mazda of Kia? _O-

• wvkreg

• The Eagle

The Eagle

Leasebudget 40k over 4 jaar? En is dat inclusief of exclusief brandstofvoorschot? Want een tankpas heeft daar niks mee te maken namelijk.
10k per jaar komt op 833 per maand uit. Aangenomen dat dat inclusief brandstof is kom je dan idd op een kale audi uit voor jouw kilometrage.
Misschien moet je je lijstje even helemaal in orde maken, dan kunnen we appels met appels vergelijken ;)

Having said that: de auto's die je niet vaak ziet zijn meestal ook niet moeders mooiste. Goed, smaken verschillen natuurlijk. Maar een Honda Civic zie je niet zo vaak. En ik snap helemaal waarom :X
Hou er ook rekening mee dat een wat meer bijzondere auto duurder zal zijn in de lease. Want lagere restwaarde bj inleveren.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• frispens
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 25-03 16:13
Road-runner83 schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 11:24:
[...]

+@Reinier Ik heb er al 1 besteld en ik heb vernomen dat alles (750 stuks) voor dit jaar al gereserveerd zijn....ze gaan proberen er meer te alloceren voor NL maar de vraag is dus of dat lukt.

Daarnaast blijft het nog steeds spannend of hij dit jaar ook geleverd gaat worden....van de zomer is de productie en daarna met de boot mee. Hoeft maar ergens tegen te zitten en het word 2021.

Maargoed voor mij wordt het of de Mustang of privé weer een auto aanschaffen. De M3 is voor mij te klein met 3 jonge kids + ben ik ook niet zo'n fan van de M3. Niet heel erg mooi en ze staan op elke hoek van de straat.
Heb je prive gereserveerd om deze later over te dragen aan je LM?

• Road-runner83
@frispens Yes klopt, 6dec al besteld :)

• diminator
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 16-03 21:19
The Eagle schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 15:05:
[...]

Leasebudget 40k over 4 jaar? En is dat inclusief of exclusief brandstofvoorschot? Want een tankpas heeft daar niks mee te maken namelijk.
10k per jaar komt op 833 per maand uit. Aangenomen dat dat inclusief brandstof is kom je dan idd op een kale audi uit voor jouw kilometrage.
Misschien moet je je lijstje even helemaal in orde maken, dan kunnen we appels met appels vergelijken ;)

Having said that: de auto's die je niet vaak ziet zijn meestal ook niet moeders mooiste. Goed, smaken verschillen natuurlijk. Maar een Honda Civic zie je niet zo vaak. En ik snap helemaal waarom :X
Hou er ook rekening mee dat een wat meer bijzondere auto duurder zal zijn in de lease. Want lagere restwaarde bj inleveren.
Bedankt. 40K is alleen voor de auto. De auto wordt gekocht door mijn bedrijf en ik lease hem van de zaak, zit geen partij tussen.

• frispens
Ik heb ook privé gereserveerd (27-1) en hoop het te kunnen overdragen aan de LM (zowel LM en dealer gaven aan dat dit kon). Heb jij deze check bij Ford gedaan?
En welke uitvoering heb je besteld?

• G.Scholtens
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 13:54
Wel verdomd mooie auto :)

• Quad
  • Registratie: mei 2009
  • Nu online

Quad

Selectief doof

In Portugal ben je daar wel een schaapje mee, daar staat een Tipo station op elke hoek.

Ik heb geen schoonmoeder, maar een trouwma. ✓✓
Have you tried turning it off and on again? ✓✓
Ik ben niet raar, ik ben alleen heel bijzonder. ✓✓

• Road-runner83
frispens schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 15:32:
[...]

Ik heb ook privé gereserveerd (27-1) en hoop het te kunnen overdragen aan de LM (zowel LM en dealer gaven aan dat dit kon). Heb jij deze check bij Ford gedaan?
En welke uitvoering heb je besteld?
Ik heb een standaard uitvoering in het zwart met Technology pakket :).

Die van mij is al overgedragen aan de LM. Ik heb ook zwart op wit staan dat als hij dit jaar niet geleverd word ik er vanaf kan zien. De 1K aanbetaling krijg ik dan terug of als hij wel geleverd word uiteraard.

Welke heb jij besteld? Al bevestiging gehad dat je hem dit jaar oktober/november krijgt? Dan zit je wel bij de eerste 750 neem ik aan 8)

• jongetje
Quad schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 15:37:
[...]

In Portugal ben je daar wel een schaapje mee, daar staat een Tipo station op elke hoek.
Hangt er dan vanaf hoevaak je naar Portugal rijdt met je auto.... (ik vind het iig te ver).

• frispens
Road-runner83 schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 15:39:
[...]

Ik heb een standaard uitvoering in het zwart met Technology pakket :).

Die van mij is al overgedragen aan de LM. Ik heb ook zwart op wit staan dat als hij dit jaar niet geleverd word ik er vanaf kan zien. De 1K aanbetaling krijg ik dan terug of als hij wel geleverd word uiteraard.

Welke heb jij besteld? Al bevestiging gehad dat je hem dit jaar oktober/november krijgt? Dan zit je wel bij de eerste 750 neem ik aan 8)
Nee, niks gehoord nog. Wanneer heb jij dit gehoord?
En dat is wel een goede deal zeg, dat je er vanaf kunt zien. Deze deal heb je met de dealer gesloten?

Ik heb ook de standaard uitvoering gekozen, Carbonized grey en technology pack

• Road-runner83
frispens schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 16:34:
[...]

Nee, niks gehoord nog. Wanneer heb jij dit gehoord?
En dat is wel een goede deal zeg, dat je er vanaf kunt zien. Deze deal heb je met de dealer gesloten?

Ik heb ook de standaard uitvoering gekozen, Carbonized grey en technology pack
Ik heb dit van de leasemaatschappij gehoord: dat ze verwachten dat hij dit jaar oktober/november geleverd gaat worden. En de deal met de leasemaatschappij gemaakt (en zij wellicht met de Ford dealer).

Mooie kleur! Daar heb ik ook over getwijfeld, en in Lucid Red (die heb ik in real life gezien) is ie ook wel erg gaaf! O+

• Okasha
  • Niet online
Quad schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 10:59:
Over zuinige auto's gesproken..

[Afbeelding: Kia Niro]

Daar is ie, de Kia Niro HEV DynamicLine in de kleur Horizon Blue. d:)b
Mooi kleurtje! Vandaag ga ik de E-Niro proefrijden, ben benieuwd. De andere Niros zitten niet in het merkenbeleid en daar mogen wij alleen vanaf wijken wanneer het elektrisch is. Jammer dat de E-Niro geen aanhanger mag trekken trouwens.

Ik heb nog even de praktijkverbruiken opgezocht. van mijn shortlist en wat vergelijkingen. Ik rijd zelf altijd Diesel, dus sowieso verbruikt Benzine natuurlijk wel stuk meer.
  1. 5008 - 130 - EAT: 7.9L/100km
  2. BKlasse - 136: 7L/100km
  3. BMW2 Active Tourer 7.9L/100km
  4. GrandlandX 131pk: 7.6L/100km
  5. Opel Astra GT 7.3L/100km
  6. Volvo V60: 8.4L/100km
De Mercedes B is dus duidelijk wel heel zuinig, terwijl hij (iets) zwaarder is dan de 5008. Lucht- en rolweerstand. Verschillen lijken dan verder redelijk klein, maar procentueel wel fors natuurlijk. Een e-Niro doet overigens het euro95 equivalent van ~2L/100km :)

• wvkreg
Road-runner83 schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 17:01:
[...]

Ik heb dit van de leasemaatschappij gehoord: dat ze verwachten dat hij dit jaar oktober/november geleverd gaat worden. En de deal met de leasemaatschappij gemaakt (en zij wellicht met de Ford dealer).

Mooie kleur! Daar heb ik ook over getwijfeld, en in Lucid Red (die heb ik in real life gezien) is ie ook wel erg gaaf! O+
Qua kleur (geen donkerblauw) en interieur (1 optie?) is het wel beperkt, en de optie om dit jaar te leveren is onzeker. Ik ga ook overleggen met de leasemaatschappij. Een hogere bijtelling zie ik niet zitten op 62K :). Ik zou de extra bereik met technology pack in space white kiezen.

Op voorwaarde dat ze dit jaar leveren..

[Voor 4% gewijzigd door wvkreg op 14-02-2020 09:05]

• Albantar

Albantar

Get schwifty! Ꙭ

Nou, de Kona vs e-Niro knoop is bijna doorgehakt.

De kofferbakruimte van de Kona eens goed bekeken gisteren bij de Kona van een collega... Viel eigenlijk best tegen. Dus gisterenavond nog veel foto's van de e-Niro 2020 bekeken, maar ik kan 'm gewoon echt niet mooi vinden. Ook die lelijke blauwe elementen in de voorbumper en in het interieur bijvoorbeeld... Oké, het interieur van de Kona verdient ook geen schoonheidsprijs maar daar zitten ten minste geen dingen in die ik simpelweg lelijk vind.

Het verschil in bagageruimte is inderdaad gigantisch... Als het puur daarom zou gaan, zou ik zeker voor de e-Niro gaan. Maar bagageruimte is ook niet alles natuurlijk. Ik bedoel, mijn vorige auto was een C30 en dat voldeed ook met z'n 4 zitplaatsen en postzegeltje van een achterklep. :D

Misschien rij ik morgen nog even bij de lokale Kia-dealer langs om het écht zeker te weten. Maar ik denk niet dat hij in werkelijkheid mooier zal zijn dan op z'n officiële profielfoto's zegmaar. Het is altijd eerder andersom.

• Road-runner83
wvkreg schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 09:04:
[...]

Qua kleur (geen donkerblauw) en interieur (1 optie?) is het wel beperkt, en de optie om dit jaar te leveren is onzeker. Ik ga ook overleggen met de leasemaatschappij. Een hogere bijtelling zie ik niet zitten op 62K :). Ik zou de extra bereik met technology pack in space white kiezen.

Op voorwaarde dat ze dit jaar leveren..
Heb je hem ook al in real life gezien? Paar weken terug was dit mogelijk op een mooie locatie (kasteel) in Amerongen. Daar was hij te zien in Lucid red....ook erg gaaf! En ik was nog enthousiaster na dit evenement O+.

Ik ben benieuwd of ze nu nog durven te zeggen dat hij dit jaar geleverd gaat worden....ik ben bang (en wat ik vernomen heb) dat de 750 dus al gereserveerd zijn. Dan is het vooral de vraag hoeveel extra ze er nog kunnen krijgen voor NL.

Qua interieur zijn er 2 opties. Beiden artificial leather (wat gewoon echt leer lijkt in real life). Stoelen en stuur voelde zeer goed...

• blubbers
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 12:38
Albantar schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 11:21:
[...]

Wat dacht je van een Toyota Corolla Touring Sport 2.0 Hybrid? Je ziet 'm niet vaak, ik vind 'm er in ieder geval lekker sportief uitzien en de Toyota hybride aandrijflijn trekt lekker pittig op (bij stoplichten trek je menig petje eruit als je wil). :)
Moet je er ook wel bij vermelden dat een CV automaat enorm kut is.

• wvkreg
Road-runner83 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 09:22:
[...]

Heb je hem ook al in real life gezien? Paar weken terug was dit mogelijk op een mooie locatie (kasteel) in Amerongen. Daar was hij te zien in Lucid red....ook erg gaaf! En ik was nog enthousiaster na dit evenement O+.

Ik ben benieuwd of ze nu nog durven te zeggen dat hij dit jaar geleverd gaat worden....ik ben bang (en wat ik vernomen heb) dat de 750 dus al gereserveerd zijn. Dan is het vooral de vraag hoeveel extra ze er nog kunnen krijgen voor NL.

Qua interieur zijn er 2 opties. Beiden artificial leather (wat gewoon echt leer lijkt in real life). Stoelen en stuur voelde zeer goed...
Nee, niet in RL. Zijn daar nog opties voor dan in de komende tijd? Tot nu toe zegt de LM dat levering eind oktober is (Van Mossel). Goed om te horen da zowel stoelen en interieur goed zijn, ik kom van een A4 2.0 TDI Design Edition automaat, dus die luxe wil ik wel terug :), zeker voor de 10k meerprijs :)

• Guerilla
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 30-03 10:14
Ik heb zojuist een mail ontvangen van de LM dat de dealer een verwachte leverdatum van 30 juni heeft doorgegeven.

Is het bij jullie al eens eerder voorgekomen dat de auto later dan de verwachte leverdatum wordt geleverd?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

blubbers schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 09:24:
[...]

Op het circuit wel ja... Heb je er in de dagelijkse praktijk last van? Mwoh...

Inmiddels imiteert die cvt ook gewoon versnellingen voor zover ik weet. En in combinatie met de hybride aandrijflijn is er in principe weinig aan de hand.

• blubbers
MikeyMan schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 09:34:
[...]

Op het circuit wel ja... Heb je er in de dagelijkse praktijk last van? Mwoh...

Inmiddels imiteert die cvt ook gewoon versnellingen voor zover ik weet. En in combinatie met de hybride aandrijflijn is er in principe weinig aan de hand.
Zelf ook test rit gemaakt met de 2.0 hybrid. als je heel traag rijdt is dat fijn ja. Wil je beetje sportief rijden zet je beter oorkleppen op.
Vooral de snelweg oprijden was kut. Meteen naar 5-6000 toeren tot je de gas losliet..
Een hybride systeem met dsg bijvoorbeeld is stukken beter geregeld.

[Voor 12% gewijzigd door blubbers op 14-02-2020 09:40]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

blubbers schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 09:37:
[...]

Zelf ook test rit gemaakt met de 2.0 hybrid. als je heel traag rijdt is dat fijn ja. Wil je beetje sportief rijden zet je beter oorkleppen op.
Vooral de snelweg oprijden was kut. Meteen naar 5-6000 toeren tot je de gas losliet..
Tsjah, das puur het geluid. Rijdt het er minder om?
Je hoeft niet constant volgas te rijden he... :P

• Road-runner83
wvkreg schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 09:29:
[...]

Nee, niet in RL. Zijn daar nog opties voor dan in de komende tijd? Tot nu toe zegt de LM dat levering eind oktober is (Van Mossel). Goed om te horen da zowel stoelen en interieur goed zijn, ik kom van een A4 2.0 TDI Design Edition automaat, dus die luxe wil ik wel terug :), zeker voor de 10k meerprijs :)
Geen idee of het binnenkort weer een keer kan. Deze Mustang ging daarna weer op doorreis naar een andere locatie (land).

Het is altijd lastig om te zeggen hoe ze zitten na een dag rijden maar het voelde wel goed. En ik rij zelf in een BMW 5-serie (E61) met ook zeer goede stoelen dus wil er liever ook niet op achteruit gaan ;).

Ik zou voor de zekerheid een voorwaarde opnemen dat je nog kan annuleren als hij dit jaar niet geleverd word (heb ik ook).

• blubbers
MikeyMan schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 09:47:
[...]

Tsjah, das puur het geluid. Rijdt het er minder om?
Je hoeft niet constant volgas te rijden he... :P
Dat doet enorm veel aan het gevoel dat je krijgt van een wagen ja. Stilte is een deugd. :)
Nu snap ik wel waarom toyota hybride rijders niet snel gaan, anders krijgen ze die tering herrie 8)7

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

blubbers schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 09:54:
[...]

Dat doet enorm veel aan het gevoel dat je krijgt van een wagen ja. Stilte is een deugd. :)
Nu snap ik wel waarom toyota hybride rijders niet snel gaan, anders krijgen ze die tering herrie 8)7
Haha, ja dat zal het zijn...

Moet eerlijk zeggen dat ik alleen ervaring heb met een recente RAV4 (en wat oudere prii), maar die rijdt echt wel prima hoor.

• Smobbo
Albantar schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 09:18:
Nou, de Kona vs e-Niro knoop is bijna doorgehakt.

De kofferbakruimte van de Kona eens goed bekeken gisteren bij de Kona van een collega... Viel eigenlijk best tegen. Dus gisterenavond nog veel foto's van de e-Niro 2020 bekeken, maar ik kan 'm gewoon echt niet mooi vinden. Ook die lelijke blauwe elementen in de voorbumper en in het interieur bijvoorbeeld... Oké, het interieur van de Kona verdient ook geen schoonheidsprijs maar daar zitten ten minste geen dingen in die ik simpelweg lelijk vind.

Het verschil in bagageruimte is inderdaad gigantisch... Als het puur daarom zou gaan, zou ik zeker voor de e-Niro gaan. Maar bagageruimte is ook niet alles natuurlijk. Ik bedoel, mijn vorige auto was een C30 en dat voldeed ook met z'n 4 zitplaatsen en postzegeltje van een achterklep. :D

Misschien rij ik morgen nog even bij de lokale Kia-dealer langs om het écht zeker te weten. Maar ik denk niet dat hij in werkelijkheid mooier zal zijn dan op z'n officiële profielfoto's zegmaar. Het is altijd eerder andersom.
Ik zou zeker even de KIA dealer binnenlopen. Ik verbaas me namelijk redelijk dat je verwacht dat het interieur van de Kona beter is dan die van de Niro.
De Kona vond ik namelijk erg plastic (goedkope knopjes), terwijl de Niro best netjes was. Zeker na de interne facelift is dat verschil vrij groot naar mijn mening!

• Albantar

Albantar

Get schwifty! Ꙭ

blubbers schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 09:24:
[...]

Och, ik heb 4 jaar rondgereden met een Prius II (dus met 1.6 hybrid) en vond het niet kut hoor...

• blubbers
Albantar schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 10:41:
[...]

Och, ik heb 4 jaar rondgereden met een Prius II (dus met 1.6 hybrid) en vond het niet kut hoor...
Aah ik vermoed dat ik gewoon niet de correcte persoon ben voor een cvt automaat. Maar het is wel een dingetje om te vermelden dat dit helemaal anders rijdt dan een traditionele automaat. :)

• renzo4000

renzo4000

*Doh!*

Nee er zijn heel veel mensen waar een CVT niet de voorkeur heeft (like me :P). Ik kan er maar niet aan wennen. Het lawaai bij accelereren wat onnatuurlijk aanvoelt en klinkt. Ik snap best dat je bij gedoseerd rijden en na verloop van tijd hieraan "went" maar geef mij maar gewoon een DSG-achtige automaat.

• The Eagle

The Eagle

@Albantar Als nou ineens kofferruimte er niet toe doet (zie relaas over je C30) waarom dan niet alsnog gewoon de Model 3 of iets waarbij de ruimte minder boeit? Bedoel, je zit er meestal alleen in. Kofferruimte van de M3 viel me trouwens alles mee achterin - en ook voorin is er nog ruimte, dat vergeten veel mensen :)

@diminator Je zou ook eens naar de BMX X2 kunnen kijken. Serieus mooie auto, zie je ook niet zoveel. Wel aan de prijs dus moet je even met je werkgever bespreken, maar dan rij je wel iets aparts ook :)

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Z___Z schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 10:35:
[...]

Tja, wil je een computer of een auto? Persoonlijk heb ik liever een betere auto met mindere infotainment dan een mindere auto met betere infotainment.

Aandrijflijn moeten we inderdaad nog zien van Ford, maar buiten dat Tesla's aandrijving misschien zuiniger is, ziet de Mach-E er op papier een stuk beter uit dan de M3.
Ik ben van mening dat anno 2020 goede hardware zonder goede software niet bestaat, zeker voor producten die een gebruiksperiode van meerdere jaren hebben.

Anno 2020 heb ik dus liever een computer op wielen, dat deze ook nog dynamisch rijdt (zoals de Model 3 dat doet) is dan mooi meegenomen. Ik verwacht dat het rijgedrag van de Mach-E ook wel in orde zal zijn Ford kennende.

Op papier is de Mach-E een goede EV, ik ben dus heel erg benieuwd wat de eerste praktijk ervaringen zijn en hoeverre de auto door de tijd evolueert met OTA.

• Albantar

Albantar

Get schwifty! Ꙭ

The Eagle schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 13:39:
@Albantar Als nou ineens kofferruimte er niet toe doet (zie relaas over je C30) waarom dan niet alsnog gewoon de Model 3 of iets waarbij de ruimte minder boeit? Bedoel, je zit er meestal alleen in. Kofferruimte van de M3 viel me trouwens alles mee achterin - en ook voorin is er nog ruimte, dat vergeten veel mensen :)
Omdat ik in de veronderstelling was dat de Tesla M3 LR DM niet meer zou passen in mijn budget.

Maar nu net te horen gekregen dat er wat veranderd is aan de leasevoorwaarden... Voor elektrisch rijden krijg je €75 extra budget. Plus nog €75 maximale eigen bijdrage eventueel. Dus ik heb net een offerte voor een Tesla M3 LR DM ingeschoten bij de leasemaatschappij om te zien of het normleasebedrag daarvan toch binnen mijn budget past. Als dat zo is is de keuze eigenlijk gemaakt!

Hmmm... Of dan toch een XC40 P8? Vergelijkbaar qua prijs met de M3 LR... Maar wordt vanaf later dit jaar pas geleverd... Aaaaaaaaaaargh! :+

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Albantar schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 14:34:
[...]

Omdat ik in de veronderstelling was dat de Tesla M3 LR DM niet meer zou passen in mijn budget.

Maar nu net te horen gekregen dat er wat veranderd is aan de leasevoorwaarden... Voor elektrisch rijden krijg je €75 extra budget. Plus nog €75 maximale eigen bijdrage eventueel. Dus ik heb net een offerte voor een Tesla M3 LR DM ingeschoten bij de leasemaatschappij om te zien of het normleasebedrag daarvan toch binnen mijn budget past. Als dat zo is is de keuze eigenlijk gemaakt!

Hmmm... Of dan toch een XC40 P8? Vergelijkbaar qua prijs met de M3 LR... Maar wordt vanaf later dit jaar pas geleverd... Aaaaaaaaaaargh! :+
Bijzondere aanvliegroute voor het selecteren van een auto heb je :X

Neem gewoon die Volvo XC40 P8 of een Mach-E ik denk dat jij je daar beter bij voelt, de M3 is voor jou naar mijn inziens een perfect fit voor jou, gezien je (principiële) bezwaren richting Tesla als merk zou ik lekker wat anders gaan rijden, in het Model 3 topic zijn al genoeg figuren die enkel om financiële redenen de M3 zijn gaan rijden en zich vervolgens overal aan gaan irriteren.

Ik moet er niet aan denken om een geheel lease termijn in een auto te rijden die niet bij mij past.

[Voor 22% gewijzigd door revolution-nl op 14-02-2020 14:43]

• Albantar

Albantar

Get schwifty! Ꙭ

revolution-nl schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 14:38:
Bijzonder aanvliegroute voor het selecteren van een auto heb je :X
Och, het gaat hier altijd zo chaotisch. Vier jaar geleden nog veel meer gedoe haha.

• DatBassie
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 07:51
blubbers schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 09:37:
[...]

Word je nou boos omdat een CVT exact werkt zoals het hoort, en dat ie dat gewoon netjes doet?
Dit is toch het hele punt, dat ie op het meest efficiënte punt blijft voor wat je doet en dat eindeloos volhoudt?

Je kan het niks vinden, maar het is geen nadeel dat ie zo werkt. Overigens is dit voor de Kia Forte in Amerika weer anders, die lijkt bijvoorbeeld echt heel erg op een conventionele automaat en wordt daar alom geroemd.

DSG heeft weer zijn eigen nadelen, zoals schokkerigheid bij lage snelheid (verschilt natuurlijk ook per fabrikant).

Het enige waar ik echt blij van word, Lexussen/Toyota's waarin ik heb gereden; dikke motor, lekker soepel. Verder moet toch het begrip er zijn dat de dingen tegenwoordig nou eenmaal anders werken, en dat daar weer eigen voordelen bij horen.

• Crazy D
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 14:21

Crazy D

I think we should take a look.

revolution-nl schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 14:38:
Ik moet er niet aan denken om een geheel lease termijn in een auto te rijden die niet bij mij past.
En dan veranderen je levensomstandigheden ergens tijdens die 4 jaar... het is maar een auto he, echt slechte auto's zijn er niet, lelijke op zich wel maar als de binnenkant maar ok is. Status afleiden van een lease auto hoop dat dat in dit topic in ieder geval niet speelt....
2 lease auto's zonder proefrit genomen, 1 lease auto was proefrit van 5 minuten ("ja, voelt hetzelfde als die ik nu heb, mooi"). Auto aangeschaft heb ik wel uurtje proefgereden, huidige EV heb ik vooral een paar keer in proefgereden om ook te denken of ik wel EV wil rijden. Maar goed, ieder zijn keuzes natuurlijk.

CVT vond ik prima rijden, reed comfortabel, planken moet je er niet mee doen maar goed, op de openbare weg met geen enkele.

Exact expert nodig? itwize.nl

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Crazy D schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 15:16:
[...]

En dan veranderen je levensomstandigheden ergens tijdens die 4 jaar... het is maar een auto he, echt slechte auto's zijn er niet, lelijke op zich wel maar als de binnenkant maar ok is. Status afleiden van een lease auto hoop dat dat in dit topic in ieder geval niet speelt....
2 lease auto's zonder proefrit genomen, 1 lease auto was proefrit van 5 minuten ("ja, voelt hetzelfde als die ik nu heb, mooi"). Auto aangeschaft heb ik wel uurtje proefgereden, huidige EV heb ik vooral een paar keer in proefgereden om ook te denken of ik wel EV wil rijden. Maar goed, ieder zijn keuzes natuurlijk.

CVT vond ik prima rijden, reed comfortabel, planken moet je er niet mee doen maar goed, op de openbare weg met geen enkele.
Ik heb graag een auto die mij een beetje aanspreekt. Ik vind doodzonde om ook maar één euro uit te geven aan een auto die mij niet aanstaat. Als een werkgever mij dat niet kan bieden dan regelt hij maar een mobiliteitsbudget, dan koop ik zelf wel iets waar ik gelukkig van wordt.

Pagina: 1 ... 90 ... 95 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True