Keuze leaseauto - Deel 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 83 ... 114 Laatste
Acties:
  • 979.574 views

• Seffy
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-12-2025
Bedankt voor de reacties haha!

Had inderdaad wel wat uitgebreider mogen, dus bij deze;

Wat ik versta onder snel is onder de 9 sec. naar 100km/h.

Elektrisch rijden is een no go, dus diesel/benzine het liefst. Automaat natuurlijk, heb het gehad met handgeschakelde bakken.

Qua opties zat ik te denken aan: stoelverwarming, virtual cockpit, goed geluidsysteem, android auto, pano dak, parkeersensoren.

De modellen die ik voor ogen had:
- MB A180
- Seat Ibiza FR Business İntense
- Volkswagen T-Roc/Golf/Polo

Edit; op aanrade van @upje

[ Voor 27% gewijzigd door Seffy op 12-11-2019 18:51 ]

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:27
Seffy schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 18:17:
Maar nou weet ik niet wat ik precies kwijt ben qua bijtelling en hoe dit zat. Zou iemand zo vriendelijk willen zijn om dat bijtelling gebeuren uit te kunnen leggen? Als ik eigen bijdrage inzet, moet ik dat dan betalen en ook de bijtelling?
Psssttt. Kijk eens naar de topic warning onderaan deze pagina....

Verwijderd

@Seffy er zit niet echt een lijn in je auto keuze. Een A klasse, Polo of T-Roc zijn heel verschillende auto’s....

Ik zag gisteren de nieuwe Octavia, die vind ik wel serieus mooi en (op de foto) een stuk uitdagender ogen dan het normale, wat ouderwetse, uiterlijk bij Škoda.

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14-01 21:04
MikeyMan schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 18:06:
8,8s is niet snel? Niet zo lang geleden had je daar een GTI of V6 voor nodig... 8)7

Maar je sluit lekker snel aan bij de files, dat wel.
Sluit je lekker aan bij kerst 1999.
boblelie schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 18:10:
[...]

Ouch, laten we nog maar ff niet praten over de nieuwe 100km/h grens. Veel te vers -O-
This is a sad sad day... ;( ;( ;(
Kunnen we een vereniging maken en dan met zn alleen naar den haag rijden om te protesteren?
Schijnbaar de nieuwe manier om je zin te krijgen.

VAMGPOBHTH
"Vereniging Autoeigenaar Met Genoeg Pk Om Boven 100 Te Halen"
Ik moet een betere naam verzinnen. 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door SirLct op 13-11-2019 09:43 ]

Life is too short to drive boring cars

• boblelie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-01 10:10
On the bright side: nu zijn die 100pk+ lease autos niet meer nodig })

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

boblelie schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:45:
Zolang ze niet op elke weg staan de flitsen kan je nog steeds prima 130 rijden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-01 19:01
Mijn commute komt sowieso niet heel vaak aan de 130 km/h..... klotefiles.

Sometimes you need to plan for coincidence

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:16
Hmmbob schreef op woensdag 13 november 2019 @ 13:31:
Mijn commute komt sowieso niet heel vaak aan de 130 km/h..... klotefiles.
Dit, genoeg 130 wegen waar ik overheen kom maar daar ook daadwerkelijk 130 kunnen rijden....ho maar. :z

Computer says no

• Hmmbob
  • Laatst online: 14-01 19:01
Meekoh schreef op woensdag 13 november 2019 @ 13:33:
[...]

Dit, genoeg 130 wegen waar ik overheen kom maar daar ook daadwerkelijk 130 kunnen rijden....ho maar. :z
Precies, los van de theoretische discussie ben ik heel benieuwd wat dit daadwerkelijk voor impact op mijn commute gaat hebben - kale minuten dus. Denk dat die impact beperkt is.

Ook het verbruik trouwens - motortje loopt toch echt een stuk zuiniger op 100 dan op 130...

Sometimes you need to plan for coincidence

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hmmbob schreef op woensdag 13 november 2019 @ 13:35:
[...]

Precies, los van de theoretische discussie ben ik heel benieuwd wat dit daadwerkelijk voor impact op mijn commute gaat hebben - kale minuten dus. Denk dat die impact beperkt is.

Ook het verbruik trouwens - motortje loopt toch echt een stuk zuiniger op 100 dan op 130...
De meesten hier betalen bijtelling zodat ze de auto privé mogen gebruiken, dit betekent dat ze dus ook zaterdag en zondag onderweg zijn als de wegen en stuk rustiger zijn. Daarnaast hebben velen een tankpas waardoor werkelijk verbruik niet heel relevant is.

Ik rij regelmatig naar uithoeken van het land in het weekend, dit zijn vaak ritten van 100+ kilometer. Dan gaat 100 of 130 een aardig verschil maken in reistijd, dan heb je het over meer dan enkele minuten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01 23:34
Tsurany schreef op woensdag 13 november 2019 @ 13:41:
[...]

Daarnaast hebben velen een tankpas waardoor werkelijk verbruik niet heel relevant is.
Nou niet helemaal. Meestal bestaat je mobiliteit/leasevergoeding ook uit een brandstof component die mogelijkerwijs lager uit kan vallen obv gemiddeld geschat verbruik dus merk jij als leaserijder daar ook iets van.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• RobBrands
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08-01 13:57
renzo4000 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 13:44:
[...]

Nou niet helemaal. Meestal bestaat je mobiliteit/leasevergoeding ook uit een brandstof component die mogelijkerwijs lager uit kan vallen obv gemiddeld geschat verbruik dus merk jij als leaserijder daar ook iets van.
Ja en nee. Ja aan de voorkant waar je een keuze maakt mbt de leaseauto en eventueel het deel van je budget dat restant is (dus stel je hebt 1000 euro aan budget, je gebruikt 900 dan kan je bij sommige werkgevers aanspraak maken op die overige 100 euro). Indien 100km/h mee wordt genomen in het gemiddelde verbruik van een auto kan je het aan de voorkant merken.

Op het moment dat je al een leasecontract hebt lopen ga je het terugbrengen naar 100 km/h niet in je portemonnee voelen, immers worden de kilometers betaald door de werkgever en niet door jou. Als bestuurder betaal je enkel de bijtelling en eventueel een eigen bijdrage.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

renzo4000 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 13:44:
[...]

Wordt dat wel gebaseerd op gemiddeld verbruik of gewoon op de verbruikscijfers van de fabrikant?

• renzo4000
@RobBouman Je creëert meer ruimte voor de keuze in een leaseauto, beetje waar dit topic over gaat toch? Niet zozeer over bestaande leasecontracten, want in dat geval heb je een punt ... de leasemaatschappijen doen in de regel geen correctie naar beneden bij lopende contracten.

@Tsurany Combinatie van meerdere factoren, als de leasemaatschappij uit zou gaan van de theoretische verbruikscijfers van de fabrikant hadden we een heel laag brandstof component nodig gehad ;)

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:00

Quad

Doof

Tsurany schreef op woensdag 13 november 2019 @ 14:22:
[...]

Wordt dat wel gebaseerd op gemiddeld verbruik of gewoon op de verbruikscijfers van de fabrikant?
Bij ons wordt de website https://www.praktijkverbruik.nl gebruikt.
Helaas is dat over het algemeen in ons nadeel.
Ik heb een tijdje bijgehouden wat ik rij, en dan heb ik het overwegend snelweg gereden.

Travelcard heeft voor mijn auto (Seat Leon 1.6TDI bj 2014) een gemiddeld verbruik van 4.96L/100km, ik kom op 4.1L/100km en fabrieksopgave is 3.2L/100km.

Brandstofvoorschot in leasecontract is bepaald op 35k pj met 4.96L/100km. :(

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

Verwijderd

boblelie schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:45:
Des te belangrijker is nu de 0-100 sprint geworden :+

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:53

PoweRoy

funky!

Bamiblik schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:37:
...

Specifieke wensen: Ivm 2 kinderen (3 en 0) wil ik een ruime auto rijden, wat waarschijnlijk neerkomt op een station of SUV.
Zou graag de stap maken naar een ruime SUV, nieuwe Octavia 2020 (zojuist gepresenteerd) lijkt mij ook een goed alternatief, echter zijn de prijzen nog niet bekend.
Momenteel rij ik nu een Ford Focus station 2015 en ben daar tevreden over, echter mis ik soms beenruimte achterin vandaar dat ik naar een SUV kijk.
Even sprekend vanuit SUV kant (ben zelf rond aan t kijken). De Peugeot 3008 en Renault Scenic zijn niet groter kwa binnenruimte (en kofferback zelfs een stuk kleiner). Pas bij de 5008 en de Grand Scenic heb je veel ruimte.

Ik ga weer voor een station (nu 2 kinderen, in maart 3), de 3008 en scenic zijn stukje duurder maar bieden minder. De 5008 en Grand Scenic zijn voor mij gewoon te duur. (100 euro netto per maand extra tov station)

[This space is for rent]

Verwijderd

PoweRoy schreef op woensdag 13 november 2019 @ 20:19:
[...]

Even sprekend vanuit SUV kant (ben zelf rond aan t kijken). De Peugeot 3008 en Renault Scenic zijn niet groter kwa binnenruimte (en kofferback zelfs een stuk kleiner). Pas bij de 5008 en de Grand Scenic heb je veel ruimte.

Ik ga weer voor een station (nu 2 kinderen, in maart 3), de 3008 en scenic zijn stukje duurder maar bieden minder. De 5008 en Grand Scenic zijn voor mij gewoon te duur. (100 euro netto per maand extra tov station)
Ik heb nu een 308SW en heb o.a. naar de 3008 gekeken en een 'proefrit' met een 5008 naar Barcelona heen/terug mogen maken. De 5008 is groter en veel praktischer (vanwege de 3e zitrij en 2e zit rij waar je de stoelen kunt verschuiven op de rails) maar ik vind de 3008 nu ook niet bepaald klein. Die heeft voor mijn gevoel meer beenruimte achterin dan mijn 308. Kofferbak is natuurlijk kleiner. Grote nadeel van de 5008 (en mogelijk ook de 3008 maar ken het gewicht niet) is dat de 130PK motor erg traag is. Zeker in heuvelachtig gebied kom je amper vooruit.

Onze kinderen zijn nu 4 en 2 en die van 2 gaat binnenkort naar een 'niet maxi-cosi model' stoel waardoor ze rechter gaat zitten. Het beenruimte issue op de achterbank is bij onze dochter van 4 daarmee al direct opgelost. Daarom ben ik niet meer overtuigd van de noodzaak van een D-segment auto voor voldoende ruimte op de achterbank voor (kleine) kinderen.

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:53

PoweRoy

funky!

Verwijderd schreef op woensdag 13 november 2019 @ 20:41:
[...]

Ik heb nu een 308SW en heb o.a. naar de 3008 gekeken en een 'proefrit' met een 5008 naar Barcelona heen/terug mogen maken. De 5008 is groter en veel praktischer (vanwege de 3e zitrij en 2e zit rij waar je de stoelen kunt verschuiven op de rails) maar ik vind de 3008 nu ook niet bepaald klein. Die heeft voor mijn gevoel meer beenruimte achterin dan mijn 308. Kofferbak is natuurlijk kleiner. Grote nadeel van de 5008 (en mogelijk ook de 3008 maar ken het gewicht niet) is dat de 130PK motor erg traag is. Zeker in heuvelachtig gebied kom je amper vooruit.

Onze kinderen zijn nu 4 en 2 en die van 2 gaat binnenkort naar een 'niet maxi-cosi model' stoel waardoor ze rechter gaat zitten. Het beenruimte issue op de achterbank is bij onze dochter van 4 daarmee al direct opgelost. Daarom ben ik niet meer overtuigd van de noodzaak van een D-segment auto voor voldoende ruimte op de achterbank voor (kleine) kinderen.
Nice een proefrit naar Barcelona ;)

Ik ben vooral aan 't kijken naar plek voor 3 kinderen op achterbank (4, 2 en dadelijk 0). Past nu ook in huidige 308sw en bij de 3008 had ik evenveel ruimte/krapte. Enige voordeel dat het hoger was.

Denk dat ik de nieuwe 308sw weer ga kiezen. Zie veel opties nu standaard zijn geworden :)

[This space is for rent]

• RobBouman
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-12-2025
renzo4000 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 14:26:
@RobBouman Je creëert meer ruimte voor de keuze in een leaseauto, beetje waar dit topic over gaat toch? Niet zozeer over bestaande leasecontracten, want in dat geval heb je een punt ... de leasemaatschappijen doen in de regel geen correctie naar beneden bij lopende contracten.
Ik zie ineens een tag in dit topic, maar kan mij niet heugen dat ik hier onlangs nog actief ben geweest. Wellicht de verkeerde getagged?

Overigens wel geinig, toevallig werk ik bij een leasemaatschappij als leaseadviseur en ikzelf check periodiek (ca. elke twee weken) de afwijkingen in het wagenpark onder mijn beheer. Aanpassingen zowel naar boven of naar beneden hoor. Wel zo eerlijk!

Leaseadviseur - Elektrische voertuigenfanaat

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-01 15:30

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Heren wellicht hebben jullie een idee voor de volgende situatie;
Mag een nieuwe auto uitzoeken. Categorie VW Golf. Mijn oog is vanaf het voorjaar al gevallen op de Mazda 3. Blijkt helaas dat onze LM geen zaken doet met Mazda dealers. Wél begreep ik dat onze LM af en toe gewoon auto's van leaseplan onder contract zet (voor waarschijnlijk een hoger tarief).

Iemand van jullie wellicht nog ideeën of zij ingangen die ik zou kunnen proberen om het alsnog voor elkaar te krijgen? Begreep dat bijv. Huiskes Kokkeler lease tegenwoordig ook gewoon andere merken zoals Volvo en Mazda in de lease hebben.

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

• Bamiblik
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:01
PoweRoy schreef op woensdag 13 november 2019 @ 20:19:
[...]

Met de 3008 lever je inderdaad wat in op de kofferbak, maar voor mijn gevoel heb je iets meer beenruimte achterin, waarschijnlijk door de hogere zit.

Binnenkort maar ff rondje dealers doen om alvast wat inspiratie op te doen.
Ben ook erg gecharmeerd van de nieuwe Skoda, alleen voordat die echt geïntroduceerd wordt en besteld kan worden ben je alweer wat maandjes verder en de prijzen zijn ook nog niet bekend.

Duurt allemaal nog even, maar wel leuk om er alvast mee bezig te zijn ;)

• RobBouman
dreameater schreef op woensdag 13 november 2019 @ 22:02:
Mag een nieuwe auto uitzoeken. Categorie VW Golf. Mijn oog is vanaf het voorjaar al gevallen op de Mazda 3. Blijkt helaas dat onze LM geen zaken doet met Mazda dealers. Wél begreep ik dat onze LM af en toe gewoon auto's van leaseplan onder contract zet (voor waarschijnlijk een hoger tarief).

Iemand van jullie wellicht nog ideeën of zij ingangen die ik zou kunnen proberen om het alsnog voor elkaar te krijgen? Begreep dat bijv. Huiskes Kokkeler lease tegenwoordig ook gewoon andere merken zoals Volvo en Mazda in de lease hebben.
Raar dat een leasemij geen zaken doet met een mazda dealer. Wellicht heb je een wat lokalere leasemij die gebonden is aan één of twee merken? Mazda 3 is een prachtige auto, als je een vrije keuze hebt in leasemaatschappij, ben je vrij om mij even een berichtje te sturen hoor :-).

• RobBouman
Bamiblik schreef op woensdag 13 november 2019 @ 22:13:
[...]

Ben ook erg gecharmeerd van de nieuwe Skoda, alleen voordat die echt geïntroduceerd wordt en besteld kan worden ben je alweer wat maandjes verder en de prijzen zijn ook nog niet bekend.

Skoda Octavia? Volgens mij is hij vanaf februari bij de dealers.. Zou even bij de dealer zelf informeren!

• Luuk013
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-12-2025
Hoe zit het eigenlijk als een collega mijn leaseauto meeneemt en vervolgens een ongeluk veroorzaakt? Kost dat mij mijn schade vrije jaren of is daar een regeling voor?

• RobBouman
Luuk013 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 09:32:
Hoe zit het eigenlijk als een collega mijn leaseauto meeneemt en vervolgens een ongeluk veroorzaakt? Kost dat mij mijn schade vrije jaren of is daar een regeling voor?
Jij als vaste berijder blijft te allen tijde verantwoordelijk voor wat er met jouw auto gebeurt. Het kost derhalve dus ook schadevrije jaren bij jou, inderdaad. De schademelding komt namelijk op het kenteken waaraan jij gekoppeld bent.

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06:57
Verwijderd schreef op woensdag 13 november 2019 @ 20:41:
[...]
Grote nadeel van de 5008 (en mogelijk ook de 3008 maar ken het gewicht niet) is dat de 130PK motor erg traag is. Zeker in heuvelachtig gebied kom je amper vooruit.
Vond je? Ik vond het heel erg meevallen. Het is geen strepentrekker, maar komt prima mee met verkeer hier in Nederland. Blokje houdt wel van flink van toeren. Ik vond de meerprijs naar de 180pk het echt niet waard. En hier in Nederland heb je geen last van bergen ;)

De 3008 heb ik niet bekeken want moet 4 kids vervoeren. De 5008 was voor mij meest praktisch t.o.v. Kodiaq, Tarraco, Grand Scenic. Scenic is wel stukje goedkoper, maar echt minder praktisch en saai van binnen.

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-01 18:04
Mocht je een Kamiq bedoelen, die staat vanaf 5 December in de showrooms.
Is nu al te bestellen, als je dat nu al doet, gaat hij in Januari in productie en heb je hem +/- derde week Februari. Aldus de dealer :)

Als je dat op een Octavia legt, en de showroom date wat opschuift.. weet je het ongeveer.
Zal vast niet anders zijn :)
Bamiblik schreef op woensdag 13 november 2019 @ 22:13:
[...]

Met de 3008 lever je inderdaad wat in op de kofferbak, maar voor mijn gevoel heb je iets meer beenruimte achterin, waarschijnlijk door de hogere zit.

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:38
RobBouman schreef op donderdag 14 november 2019 @ 07:56:
[...]

Skoda Octavia? Volgens mij is hij vanaf februari bij de dealers.. Zou even bij de dealer zelf informeren!
En vanaf de zomer leverbaar in Nederland, dan moet je nog wel even geduld hebben.

• SirLct
[b]gergs schreef op woensdag 13 november 2019 @ 09:41:
Kunnen we een vereniging maken en dan met zn alleen naar den haag rijden om te protesteren?
Schijnbaar de nieuwe manier om je zin te krijgen.
Jeetje ik maakte een grap maar het gaat dus echt gebeuren hoorde ik net op radio..
dreameater schreef op woensdag 13 november 2019 @ 22:02:

Een exacte leasebedrag en voorwaarden zijn wel belangrijk.
Zo had ik ook toen meegekregen "categorie golf" maar toen was de bedrag eigl hoger.

Over merk gebeuren, wat voor onzin is dat toch dat ze geen zaken doet met bepaalde merk.
Als het gaat over Aston Martin, of Caterham, of Ariel, etc kan ik nog snappen. Maar het is Mazda ffs.
Vraag het gewoon nog een keer lief of anders gewoon naar andere LM.
Als van je werkgever gewoon vrij merkbeleid is, dan moet de LM toch gewoon de beste deal geven.
Zo niet dan zou ik een offerte vragen van mazda dealer, en van andere leasemaatschappij.

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-01 16:42

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Hmmbob schreef op woensdag 13 november 2019 @ 13:35:
[...]

Ben vooral benieuwd of dan nu straks dat harmonica rijden een stuk minder wordt. Zeker overdag vind ik de 130 wegen vrij rot rijden. Je moet constant afremmen tot vaak 80/90 ivm inhalende vrachtwagen (met of zonder bord, maakt allemaal niet uit) of mensen die "relax willen cruisen".
gergs schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 09:43:

Over merk gebeuren, wat voor onzin is dat toch dat ze geen zaken doet met bepaalde merk.
Als het gaat over Aston Martin, of Caterham, of Ariel, etc kan ik nog snappen. Maar het is Mazda ffs.
Vraag het gewoon nog een keer lief of anders gewoon naar andere LM.
Ik snap dat wel van de werkgever. Helemaal als jij weggaat en de auto de pool ingaat heb je geen zin om nieuw personeel in een of andere lelijke Foutlander te moeten duwen. Zo zijn er bij ons ook kleur verplichtingen en minimale features die je moet nemen.

[ Voor 31% gewijzigd door swtimmer op 15-11-2019 10:20 ]

• DeluxZ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-12-2025

DeluxZ

Livin' the good life

swtimmer schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 10:15:
[...]

Ben vooral benieuwd of dan nu straks dat harmonica rijden een stuk minder wordt. Zeker overdag vind ik de 130 wegen vrij rot rijden. Je moet constant afremmen tot vaak 80/90 ivm inhalende vrachtwagen (met of zonder bord, maakt allemaal niet uit) of mensen die "relax willen cruisen".

[...]

Ik snap dat wel van de werkgever. Helemaal als jij weggaat en de auto de pool ingaat heb je geen zin om nieuw personeel in een of andere lelijke Foutlander te moeten duwen. Zo zijn er bij ons ook kleur verplichtingen en minimale features die je moet nemen.
Gaat echt niks helpen, waarschijnlijk gaan mensen nog dichter op hun voorganger rijden omdat ze toch zachter rijden en resulteert in hetzelfde remgedrag als nu.

]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-01 16:42

swtimmer

Ontrafelt het leven!

DeluxZ schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 10:25:
[...]

Gaat echt niks helpen, waarschijnlijk gaan mensen nog dichter op hun voorganger rijden omdat ze toch zachter rijden en resulteert in hetzelfde remgedrag als nu.
Daar ben ik ook bang voor, dat diegene die nu "inhalen" met 85km nog minder druk voelen om te versnellen omdat ze toch bijna de limiet rijden.

• renzo4000
Ik hink een beetje op twee gedachten met de snelheidslimiet in het vooruitzicht. Enerzijds heb ik er niet zoveel moeite mee aangezien ik op de trajecten overdag meestal niet kan doorrijden. En inderdaad, dat levert vaak wel momenten op dat je even door kan rijden naar 130/140 om vervolgens weer de volgende file in te rijden. Ik kan me best voorstellen dat de limiet van 100 best wel eens kan zorgen voor minder files.

Anderzijds; de vrijheid van de automobilist wordt wederom verder beperkt. Ik denk dat wij de laatste generatie zijn die nog een enige vorm van "vrij rijden" zal meemaken. Regulering slaat aan alle kanten door.

- Snelheidsbeperkingen
- Snelheidscamera's
- Trajectcontroles
- Carpool trajecten
- Milieuzones
- Andere controles

Die laatste heb ik zelf recentelijk meegemaakt. Ik kreeg een brief thuis van de gemeente Nijmegen dat ik ergens had gereden op een tijdstip waar dat niet mocht. Deze route was kennelijk aangemerkt als spits vermijdend gebied (tussen 16:00 - 18:00) en mag je daar niet rijden tenzij je een geregistreerde bewoner bent. Dit wordt dus geregistreerd met een camera zodra je deze weg oprijdt. Zucht .... geniet er allemaal nog maar van dat je nog een beetje kan bepalen waar je heen rijdt zonder al teveel beperkingen.

Maar ik dwaal een beetje af en ben offtopic nu :+

Ontopic: Helaas wordt mijn Proceed niet meer op tijd geleverd voor de leasemaatschappij, dat wordt dus januari 2020 :(

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:10

Crazy D

I think we should take a look.

renzo4000 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 11:33:
Ik hink een beetje op twee gedachten met de snelheidslimiet in het vooruitzicht. Enerzijds heb ik er niet zoveel moeite mee aangezien ik op de trajecten overdag meestal niet kan doorrijden. En inderdaad, dat levert vaak wel momenten op dat je even door kan rijden naar 130/140 om vervolgens weer de volgende file in te rijden. Ik kan me best voorstellen dat de limiet van 100 best wel eens kan zorgen voor minder files.

Anderzijds; de vrijheid van de automobilist wordt wederom verder beperkt. Ik denk dat wij de laatste generatie zijn die nog een enige vorm van "vrij rijden" zal meemaken. Regulering slaat aan alle kanten door.

- Snelheidsbeperkingen
- Snelheidscamera's
- Trajectcontroles
Uhm. Een snelheidslimiet is, in ieder geval voor de meesten hier, hun hele leven of in elk geval hun hele rijdende leven al geweest. Controles ook. dat de techniek meer controles mogelijk maakt heet vooruitgang. Dat is soms leuk, en soms niet... In het geval van snelheidscontroles is dat niet leuk :P Maar als braaf burger maakt de controle niet uit want je houdt je toch al aan de regels, toch?...
- Carpool trajecten
- Milieuzones
- Andere controles

Die laatste heb ik zelf recentelijk meegemaakt. Ik kreeg een brief thuis van de gemeente Nijmegen dat ik ergens had gereden op een tijdstip waar dat niet mocht. Deze route was kennelijk aangemerkt als spits vermijdend gebied (tussen 16:00 - 18:00) en mag je daar niet rijden tenzij je een geregistreerde bewoner bent. Dit wordt dus geregistreerd met een camera zodra je deze weg oprijdt. Zucht .... geniet er allemaal nog maar van dat je nog een beetje kan bepalen waar je heen rijdt zonder al teveel beperkingen.
Tjah dat zijn ook maatregelen die je hebt te danken aan je voorgangers. Hadden die niet allemaal de sluipweggetjes genomen, had daar nu geen beperking op gezeten.

Exact expert nodig?

• renzo4000
Ik snap de oorzaak > gevolg situatie wel; maar dat was niet het punt wat ik maakte. Het gaat erom dat dit 20 jaar geleden ook allemaal al aan de orde was, alleen de gevolgen minder ernstig. Jij noemt dat (technologische) voorruitgang. Ik achteruitgang van de "autovrijheid"

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:48

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Met ^^. 20 jaar geleden voerde de overheid een harde strijd om ons onze gordels te laten dragen. Man, wat was het een straf om dat te gaan doen! Snelheidscontroles waren er zelden tot niet, een aantal vaste palen waarvan het rolletje doorgaans op / vol was en een paar Volvo V70's (toen nog allemaal netjes in wit met rood/blauwe strepen) die het volledige land moesten bestrijken...

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• Crazy D

Crazy D

We gaan wel flink off-topic maar de verkeersdrukte was toen lager, en ook toen werd er gecontroleerd op o.a. snelheid. De techniek biedt de overheid meer mogelijkheden om aan handhaving te doen. Pakt soms goed uit, soms vervelend. Als er een camera is die met zekerheid kan vaststellen dat je je telefoon vasthoudt zal zo'n beetje iedereen het prima vinden, maar een camera die je bekeurt als je te hard rijdt is beperking in autovrijheid? Beetje hypocriet: ik ben wel voor handhaving, als ze mij maar met rust laten. En dankzij "onze voorgangers" (en ook dankzij onszelf) is die handhaving ook nodig. Als mensen zich aan de snelheid houden, niet bellen, niet door rood rijden, zal de controle ook afnemen.

Exact expert nodig?

Verwijderd

Autovrijheid... Denk dat het tijd wordt om het weer over leasewagens te hebben.

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-01 11:49

garriej

Ik las ondertieten.

gergs schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 09:43:
[...]

Jeetje ik maakte een grap maar het gaat dus echt gebeuren hoorde ik net op radio..

[...]
En dan met de slogan "kort de boer, niet het vervoer!" ? :+

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik snap dat de aangekondigde verlaging van de maximumsnelheid de gemoederen bezig houdt, maar dat heeft niks te maken met dit topic. Discussiëren daarover mag in Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Nemean
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online

Nemean

3:16

Nog wel een mooie vergelijkingsvideo van de Mazda 3 Skyactiv-X en de Mercedes A 200.

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Nemean schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 19:54:
Nog wel een mooie vergelijkingsvideo van de Mazda 3 Skyactiv-X en de Mercedes A 200.

[YouTube: Mazda 3 Skyactiv-X vs. Mercedes A 200 - AutoWeek Dubbeltest]
Leuke video, maar de vergelijking is nogal scheef aangezien de A-klasse ruim 15k meer kost.

• Stiggy
  • Laatst online: 14-01 12:02
Dj-sannieboy schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 23:16:
[...]

Leuke video, maar de vergelijking is nogal scheef aangezien de A-klasse ruim 15k meer kost.
Ah die had ik toevallig net zitten kijken! Gisteren mijn huur GLA om moeten ruilen voor een poolauto. Redelijk kale A 160 van de vorige generatie, maar dat brengt me wel aan het twijfelen. Toch wel leuk een Mercedes voor de deur.

De video is voor mij wel relevant. Als ik A160 (AMG line) denk ipv de 200 uit de video komt die aardig gelijk uit in lease/maandelijkse kosten tov de Mazda 3. En kan er een panoramadak in. Pluspunten voor de Merc: wel een heel bijzonder en interieur en infotainment. Nadelen van de Merc: om de prijs in toom te houden moet ik dus een A160. Prachtige auto met AMG details en dan zo'n motortje. Tja..

• Son Gohan
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11-01 11:25
Nemean schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 19:54:

[YouTube: Mazda 3 Skyactiv-X vs. Mercedes A 200 - AutoWeek Dubbeltest]
Kan je de A200 klasse limousine ook zo configureren/krijgen? Ben wel benieuwd hoe die er dan uit zou zien 8)

Verwijderd

Stiggy schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 09:54:
[...]

Ah die had ik toevallig net zitten kijken! Gisteren mijn huur GLA om moeten ruilen voor een poolauto. Redelijk kale A 160 van de vorige generatie, maar dat brengt me wel aan het twijfelen. Toch wel leuk een Mercedes voor de deur.

De video is voor mij wel relevant. Als ik A160 (AMG line) denk ipv de 200 uit de video komt die aardig gelijk uit in lease/maandelijkse kosten tov de Mazda 3. En kan er een panoramadak in. Pluspunten voor de Merc: wel een heel bijzonder en interieur en infotainment. Nadelen van de Merc: om de prijs in toom te houden moet ik dus een A160. Prachtige auto met AMG details en dan zo'n motortje. Tja..
Daarom wacht ik met smart op de A250e die in Duitsland al lang te bestellen en configureren is maar hier nog steeds niet :(

• Stiggy
Verwijderd schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 11:30:
[...]

Daarom wacht ik met smart op de A250e die in Duitsland al lang te bestellen en configureren is maar hier nog steeds niet :(
Ah, ik wist niet dat die er kwam, heb me nog niet zo verdiept in de A. Maar ik verwacht dat die qua fiiscale waarde en leasetarief niet echt voordeliger gaat zijn dan een A160. Jij wel?

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:39
Stiggy schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 11:37:
[...]

Ah, ik wist niet dat die er kwam, heb me nog niet zo verdiept in de A. Maar ik verwacht dat die qua fiiscale waarde en leasetarief niet echt voordeliger gaat zijn dan een A160. Jij wel?
De 250e is in Duitsland 10k duurder dan de 160. Dus, eh, nee.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Verwijderd

Stiggy schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 11:37:
[...]

Nee fiscaal niet want ik vermoed 50-55K, maar qua brandstof is deze wel interessant dus als je een leasebudget inclusief brandstof hebt zijn plug in hybrids kostentechnisch wel interessant.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2019 12:24 ]

• Stiggy
Enig idee wanneer die 250e komt dan?

Net gereden in de A160. Dat viel best mee qua vermogen. Sowieso hebben de A's best een aardige snelheidsbeleving (de A160 van de vorige generatie die ik nu heb ook wel. Best een scheurijzertje).

Nog eens overal gekeken en ik laat de Mazda CX-30 en de Ford Focus afvallen. SUV-achtig iets doe ik wel als ik ouder ben. En de helblauwe Focus ST line: daar ben ik te oud voor haha. Zonder grapppen: nadat ik in de Merc had gezeten is de stap naar een Focus (qua interieur) wel erg groot. Dan ga ik toch liever voor wat minder opties maar meer kwaliteitsbeleving.

Blijft over:
- Mazda 3 Luxury met i-Activsense pakket
- Mercedes A160 Business Solution AMG met DAB, Panodak, Nightpakket en Augmented reality.
Bij de Mazda kan ik er dan nog een trekhaak op zetten, dan komt hij ongeveer gelijk uit met de Merc.

Verwijderd

@Stiggy de A160 is 110pk toch? Past dat wel in jouw wens om een snelle auto te hebben? De A180 is dan in elk geval een stuk vlotter. Ik ben bang dat deze 'AMG' eruit getrokken wordt door een stadsbus :+

BTW zojuist de Ford Kuga PHEV gespot op de calculator. Dat is wel mooie auto met een hele mooie prijs. Kan alleen nergens vinden wat de 0-100 is. Kuga heeft 225PK.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2019 20:12 ]

• D_Jeff
  • Laatst online: 14-01 22:02
1.33 downsizer met turbo waarvan de ECU op standje Eco staat. Dat was mijn conclusie van de A160 3 jaar geleden en dat heeft Merc nog steeds niet aangepast. Om het nog maar niet te hebben over het feit van 15k fiscaal verschil met de bijtelling doet :X

Echter in de kleur olijfgroen en 18 inch LM velgen is het wel een mooi beestje om te zien.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Verwijderd

Verkeerde topic.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2019 21:07 ]

• Inspired
Verwijderd schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 20:11:
@Stiggy de A160 is 110pk toch? Past dat wel in jouw wens om een snelle auto te hebben? De A180 is dan in elk geval een stuk vlotter. Ik ben bang dat deze 'AMG' eruit getrokken wordt door een stadsbus :+

BTW zojuist de Ford Kuga PHEV gespot op de calculator. Dat is wel mooie auto met een hele mooie prijs. Kan alleen nergens vinden wat de 0-100 is. Kuga heeft 225PK.
Volgens de Duitse prijslijst 9.2 naar de 100. Als dat waar is mogen ze zich wel gaan schamen. Maar goed, Ford valt toch wel wat tegen vaak qua prestaties. PKs in orde maar koppel en opbouw van vermogen vaak wat minder.

[ Voor 9% gewijzigd door Inspired op 16-11-2019 21:47 ]

Verwijderd

Inspired schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 21:11:
[...]

Volgens de Duitse prijslijst 9.2 naar de 100. Als dat waar is mogen ze zich wel gaan schamen. Maar goed, Ford valt toch wel wat tegen vaak qua prestaties. PKs in order maar koppel en opbouw van vermogen vaak wat minder.
Die 9.2 stond ook in de Alphabet portal maar ik dacht dat dit niet zou kloppen omdat een aantal stats ook leeg is. Als het wel klopt is het heel droevig. Auto's (PHEV) met vergelijkbaar aantal PK en redelijk hetzelfde gewicht (508, Passat GTE, 225XE) zijn 1, 2 of 3 seconden sneller. Misschien komt het door die 2.5 liter motor zonder turbo?

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 21:42:
[...]

Die 9.2 stond ook in de Alphabet portal maar ik dacht dat dit niet zou kloppen omdat een aantal stats ook leeg is. Als het wel klopt is het heel droevig. Auto's (PHEV) met vergelijkbaar aantal PK en redelijk hetzelfde gewicht (508, Passat GTE, 225XE) zijn 1, 2 of 3 seconden sneller. Misschien komt het door die 2.5 liter motor zonder turbo?
De aandrijflijn is vergelijkbaar met die van Toyota. De Lexus is300h is ook relatief traag voor het opgegeven vermogen.
Ik verwacht dat het in de praktijk mee valt. Je hebt namelijk wel bij elke snelheid maximum koppel beschikbaar door de cvt versnellingsbak.

Verwijderd

Z___Z schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 21:50:
[...]

De aandrijflijn is vergelijkbaar met die van Toyota. De Lexus is300h is ook relatief traag voor het opgegeven vermogen.
Ik verwacht dat het in de praktijk mee valt. Je hebt namelijk wel bij elke snelheid maximum koppel beschikbaar door de cvt versnellingsbak.
Zou dan bij een proefrit eens moeten ervaren hoe het voelt denk ik.

• Stiggy
Verwijderd schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 20:11:

Nee dat is 110pk niet. Maar zoals ik aangaf is dat qua budget het max haalbare. A180 is trouwens niet eens zo heel veel sneller en alleen met automaat. That's no fun. A200 is beter, maar buiten bereik.

Verwijderd

Stiggy schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 23:45:
[...]

Nee dat is 110pk niet. Maar zoals ik aangaf is dat qua budget het max haalbare. A180 is trouwens niet eens zo heel veel sneller en alleen met automaat. That's no fun. A200 is beter, maar buiten bereik.
Ik verbaasde me nu dat je ineens geen automaat meer wilde maar dat bleek @Seffy te zijn. Die wilde een snelle auto, vandaar mijn vraag over de A160 maar dan heb ik jullie door elkaar gehaald :)

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Stiggy schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 23:45:
[...]

De A220 is nóg beter, dan krijg je namelijk een echte Mercedes motor in plaats van een Renault/Mercedes motor. Helaas betaal je daar ook flink voor.

Ik ben zelf Mercedes fan en had mijn hoop een beetje op de plugin hybride gevestigd, maar die liet erg lang op zich wachten. Wel gekeken naar een A200, maar die werd al heel snel veel te duur voor mijn leasebudget (zelfs de business uitvoering).

Uiteindelijk erg blij met m’n Mazda 3!

[ Voor 3% gewijzigd door Dj-sannieboy op 17-11-2019 10:54 ]

• Inspired
@Verwijderd al eens naar de Kia Optima SW PHEV gekeken? 47k helemaal vol met opties, ruim en relatief rap.

• Stiggy
Dj-sannieboy schreef op zondag 17 november 2019 @ 10:54:
[...]
Uiteindelijk erg blij met m’n Mazda 3!
Weet jij (of andere Mazda 3/CX-30 rijders) of Mazda/MZD Connect beschikbaar is voor het nieuwe systeem? Erg onduidelijk. Kennelijk kon je voor €136.23 3 jaar lang toegang krijgen tot live services via je telefoon. Maar dat lijkt mij over het vorige systeem te gaan.

Of is het nieuwe systeem alleen een upgrade van het oude en hiermee compatible?

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Stiggy schreef op zondag 17 november 2019 @ 11:25:
[...]

Weet jij (of andere Mazda 3/CX-30 rijders) of Mazda/MZD Connect beschikbaar is voor het nieuwe systeem? Erg onduidelijk. Kennelijk kon je voor €136.23 3 jaar lang toegang krijgen tot live services via je telefoon. Maar dat lijkt mij over het vorige systeem te gaan.

Of is het nieuwe systeem alleen een upgrade van het oude en hiermee compatible?
Ik heb door alle instellingen gebladerd maar kan helaas geen optie vinden om gebruik te maken van ‘live services’. Staat ook niets over in de handleiding: https://nieuws.mazda.nl/w...9/04/MZDConnectMazda3.pdf

[ Voor 7% gewijzigd door Dj-sannieboy op 17-11-2019 11:36 ]

• Stiggy
Jammer. Raar dat een nieuw systeem dan beperkter is dan het vorige.

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Stiggy schreef op zondag 17 november 2019 @ 11:37:
Jammer. Raar dat een nieuw systeem dan beperkter is dan het vorige.
Het nieuwe systeem ondersteund AC/AA out-of-the-box, wellicht dat dit ermee te maken heeft?

• Stiggy
Dj-sannieboy schreef op zondag 17 november 2019 @ 11:47:
[...]
Het nieuwe systeem ondersteund AC/AA out-of-the-box, wellicht dat dit ermee te maken heeft?
Lijkt me niet. Dan zou Mazda zeggen: ons eigen systeem is niet zo goed, gebruik AC/AA maar.
Bovendien werkt je HUD dan weer niet, da's ook nogal knullig toch?

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Stiggy schreef op zondag 17 november 2019 @ 12:27:
[...]

Lijkt me niet. Dan zou Mazda zeggen: ons eigen systeem is niet zo goed, gebruik AC/AA maar.
Bovendien werkt je HUD dan weer niet, da's ook nogal knullig toch?
Als je navigeert via AC/AA krijg je inderdaad geen aanwijzingen e.d. in het active driving display, dat is zeker jammer.

• D_Jeff
@Stiggy Wil je nou een auto afgeladen met meuk (lees: "gadgets") die meestal afleiden of een fijn rijdende auto ?

Ik volg je even niet meer :P

• Stiggy
@D_Jeff : Waarom zou het een het ander uitsluiten? 🤨

Welke auto rijdt niet fijn maar is wel afgeladen met meuk volgens jou?

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:52

ST10©DE

Dus.............

Stiggy schreef op zondag 17 november 2019 @ 17:40:
@D_Jeff : Waarom zou het een het ander uitsluiten? 🤨

Welke auto rijdt niet fijn maar is wel afgeladen met meuk volgens jou?
Hmm, dat is nogal persoonlijk natuurlijk ;-) Wat mij betreft alle auto's langer dan 4,40 cm met voorwielaandrijving, SUV's, MPV's etc....

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• D_Jeff
Tesla Model 3
Tesla Model S
( Merc Benz A-klasse na een lege balpen)
:+

• Stiggy
Ja ik rij natuurlijk ook liever in een achterwielaangedreven auto met dikke motor, maar in het C-segment is daar niet zo veel keuze in (dank u BMW! 🙄). En dan is er ook nog een dingetje dat leasebudget heet...

@D_Jeff : heb je in de huidige A gereden? Ik vond hem erg meevallen. Behoorlijk anders dan de vorige. Grappig dingetje: geeft automatisch tussengas bij terugschakelen (in sportmode).

• D_Jeff
@Stiggy Ik heb de A160 avantgarde business line (model 2016) gereden met het kleurtje olijfgroen.

Looks van de buitenkant: Looking Good!
Interior: Ook netjes
Verwachting: een mooie 1.5 of 1.6 (4 pitter) die iets geknepen was (vanwege de 100pk spec)

De waarheid: Een Renault Clio blok (eh, pardon Mercedes-Benz?!?!?!) - 3 pitter met turbo. Blok was flutloos tot 3k RPM, onderstel zoekerig.

Ik was zwaar teleurgesteld. Zelfs een Mazda3 1.6 (105pk) (2004) gaf meer lol, als het om rijden ging. Qua looks (in & out) kwam het niet in de buurt.
Daarnaast was dit model erg gewild bij het dievengilde in de categorie hit en run (cd-wisselaar)

Qua 2019 model: De binnenkant sprak niet aan en daar kijk je toch het meeste naar. Motivatie voor een ritje was daarom niet echt aanwezig.

TLDR: Nope, A160 (2019) heb ik niet bestuurd

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

In de specificaties stond toen ook al gewoon welk blok erin zat, hoor....

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• Stiggy
Euh? Een A160 Avantgarde was volgens mij niet het vorige model, maar nog het model daarvoor? Dat lelijke hoge ding van de elandproef?

De A160 van de vorige generatie die ik nu tijdelijk heb (uit 2017) heeft toch echt een 4 cilinder turbo hoor. Rijdt een beetje ruw en stuiterig, maar best wel grappig. De nieuwe (2018-2019) rijdt weer heel anders. Meer gericht op comfort.

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:02
Stiggy schreef op maandag 18 november 2019 @ 07:01:
Euh? Een A160 Avantgarde was volgens mij niet het vorige model, maar nog het model daarvoor? Dat lelijke hoge ding van de elandproef?
Klopt, dat hoge model was de laatste A-klasse waar ze een Avantgarde uitvoering hadden voor zover ik terug kan vinden. Die was leverbaar t/m 2012.
De A160 van de vorige generatie die ik nu tijdelijk heb (uit 2017) heeft toch echt een 4 cilinder turbo hoor. Rijdt een beetje ruw en stuiterig, maar best wel grappig. De nieuwe (2018-2019) rijdt weer heel anders. Meer gericht op comfort.
De huidige A160 heeft ook nog steeds een viercilinder. Ik vermoed dat @D_Jeff wat modellen door elkaar haalt :)

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Op de nieuwssite van Autoweek is dit weekend een leuke dubbeltest verschenen tussen de nieuwe Mazda 3 en de A-klasse. Beide zitten behoorlijk afgeladen in de spullen. Van de ene is de aanschafprijs +/- € 34k, de ander +/- € 50k.

Het is wel opvallend dat zowel in dit topic als op de specifieke autogerelateerde nieuwssites de Mazda3 vaak als goed alternatief wordt geprezen.

Ik heb zelf enige ervaring met de "oude" Mazda 3. Het onderstel, de besturing en de versnellingsbak zijn uitmuntend. Ook het i-Drive-achtige systeem vind ik persoonlijk fijn. Het enige nadeel; ben je gewend aan de rijstijl van een dieselmotor van valt de Skyactiv-G tegen. De nieuwe Skyactiv-X verwacht ik zelf geen wonderen van qua beleving (het zal geen diesel worden), maar uiteindelijk is zo'n auto toch behoorlijk rap en technisch uitstekend in orde.

Ik zou een ieder die een A160 op z'n lijst heeft staan aan willen raden om de Mazda 3 daar ook tussen te zetten en ze beide gewoon eens te gaan rijden...

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• SirLct
A klasse heeft toch geen 3 cyl blok?

• JanHenk
  • Niet online
gergs schreef op maandag 18 november 2019 @ 10:06:
A klasse heeft toch geen 3 cyl blok?
Nee, het is de 1.3L 4 cilinder met turbocharger, welke door Daimler in combinatie met Renault is ontwikkeld. Dit blok ligt inmiddels in enorm veel auto's. Te krijgen in versies met plm. 110pk, 140pk en 160 pk.

Dit blok ligt dus in zowel de A160, A180 als A200.

(Dat maakt een A160 wel een leuk object voor chiptuning, maar dat is in dit leaseauto topic natuurlijk uit denk boze..)

• Muntgeld
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 02-11-2023
Heren (en dames?) ,

Ik mag (voor het eerst) een lease wagen uitkiezen bij het bedrijf waar ik werkzaam ben en wil deze ook in de bijtelling gaan rijden.
Nu heb ik weinig verstand van auto's en zou graag wat advies willen. Ik heb mij afgelopen week aardig verdiept in het leasen en alles wat er bij komt kijken, op dat gebied ben ik redelijk bij. Het is een redelijk klein bedrijf en ik rijd niet heel veel kilometers zakelijk ( +-10k, werkzaam in een kleine regio), dus het budget is ook niet heel hoog.
Mijn vraag, welke auto's (ook al is het redelijk persoonlijk) adviseren jullie mij.

Leasebudget: €350 excl. brandstof
Kilometrage per jaar: +/- 20.000
Contractduur: 4-5 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inc, wij hebben een aparte brandstof kaart, hier zit geen limit aan. Dit telt dus niet mee in het budget.
Merkbeleid, zo ja, welke: Nee, wel moet de kleur zo dicht mogelijk bij silver/grijs komen.
Overige afhankelijkheden: Max eigen bijdrage €50 (persoonlijke voorkeur)
Specifieke wensen: Mijn vriendin en ik hebben geen kinderen, een grote bak is dus niet nodig, kleinere wagen heeft sowieso mijn voorkeur. Ik ben zelf 1.95m maar heb even proef gezeten in een nieuwe Corsa en dit was niet te krap. Ik houd wel van luxe/comfort, maar ben mij ervan bewust dat er een limit is met een dergelijk budget.

Ik heb het één en ander opgevraagd bij wat dealers om te vergelijken:

Een redelijk net aangekleden VW Polo 1.0 TSI 95pk Comfortline Business (Pre Crash, digitaal inst.paneel, silver lak, style pakket, spiegelpakket, licht- en zichtpakket, R-line exterieurpakket, achteruitrijcam, Velgen 16'', zijruiten getint) 60/20k
Komt iets boven mijn budget uit +-€420,-. (dit betekend dat ik meer eigen bijdrage moet doen dan wenselijk)
fisc. waarde: €26.414,52

Ik heb een (denk ik? :? ) redelijk nette offerte van Opel mogen ontvangen voor een goed aangekleden nieuwe Corsa 1.2 Turbo 74KW 100pk handgeschakeld GS-Line (17'' velgen, reservewiel, achteruitrijcamera incl park pilot, elek handrem, grijze lak, premium pakker, winter pakket) voor €360,-. p/m. 60/20k
fisc. waarde: €23.293,76

Zijn er nog andere merken/uitvoeringen waar ik absoluut naar moet kijken?
kunnen jullie verder advies geven over bovenstaande opties?
Zijn bovenstaande offertes goed geprijsd? (beide zijn met €135,- eigen risico, 24u vervangend vervoer)

Bij voorbaat dank!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

@Muntgeld Een Kia Picanto of een Skoda Fabia wellicht?

Overigens is het eigen risico dat je noemt volstrekt irrelevant want een werkgever mag dit wettelijk gezien niet eens bij jou als werknemer neerleggen, in ieder geval niet als je de schade maakt in een werk gerelateerde situatie (tijdens werktijd of woon/werkverkeer, maar ook als je 's avonds voor je werkgever nog iets doet met de auto).

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

@Muntgeld: Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Titanium in Moondust Silver met een paar opties? Ik weet niet hoe hij zit als je 1m95 bent, ik ben 1m80 en zit prima. Fiesta is nog steeds mijn favoriete auto in het B-segment.

[ Voor 4% gewijzigd door Reinier op 18-11-2019 12:30 ]

• JanHenk
  • Niet online
Met dat budget kom je inderdaad uit in het B-segment. Daar is een behoorlijk keuze in... Als je de lijst van B-segment auto's bekijkt kun je je lol wel op..

Een kennis van mij is 2 meter en heeft momenteel een Seat Ibiza. Volgens hem kon ie daar prima in zitten. Over algemeen is het advies met zo'n lengte wel om in alle auto's even goed te gaan zitten, want ik denk niet dat je overal even goed in zit...

De VW Polo is wel ongeveer de duurste keuze in dat segment. Als je gecharmeerd bent van de Opel Corsa; deze is technisch exact gelijk aan de (gloed)nieuwe Peugeot 208. Ik heb een aantal jaar in de uitgaande 208 gereden en daar was ik echt behoorlijk tevreden over. Het interieur van de nieuwe 208 is m.i. hoogwaardiger dan de nieuwe Corsa.

De genoemde Fiesta is ook een goede auto, maar niet per se erg comfortabel of luxe. Zelf ben ik ook erg gecharmeerd van de Mazda 2, welke vaak wordt vergeten in dit segment. Een leuk sturende auto, welke qua interieur een heel andere aanpak heeft dan de andere B-segmenters.

• gwystyl
  • Laatst online: 12:30

gwystyl

Beugeltje dan maar?

En de topverkoper in het B-segment is ook net vernieuwd: Renault Clio. Die zou ik zeker gaan proefrijden; ik vond de uitgaande 208 namelijk helemaal niks (voornamelijk het gebrek aan wat voor steun dan ook in de stoel), en heb een paar maanden gereden in de vorige Clio die erg goed beviel.

Een beetje afhankelijk van de uitvoering zou je ook nog kunnen kijken naar een Renault Captur of Peugeot 2008 of Seat Arona. Die zijn net wat hoger en breder dan de genoemde alternatieven, maar schurken qua prijs al vaak wel tegen C-segment aan. Ik weet niet hoe die in de lease uitkomen.

• D.deJong
  • Laatst online: 12-01 21:11
Muntgeld schreef op maandag 18 november 2019 @ 12:19:
Heren (en dames?) ,

Ik mag (voor het eerst) een lease wagen uitkiezen bij het bedrijf waar ik werkzaam ben en wil deze ook in de bijtelling gaan rijden.
Nu heb ik weinig verstand van auto's en zou graag wat advies willen. Ik heb mij afgelopen week aardig verdiept in het leasen en alles wat er bij komt kijken, op dat gebied ben ik redelijk bij. Het is een redelijk klein bedrijf en ik rijd niet heel veel kilometers zakelijk ( +-10k, werkzaam in een kleine regio), dus het budget is ook niet heel hoog.
Mijn vraag, welke auto's (ook al is het redelijk persoonlijk) adviseren jullie mij.

Leasebudget: €350 excl. brandstof
Kilometrage per jaar: +/- 20.000
Contractduur: 4-5 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inc, wij hebben een aparte brandstof kaart, hier zit geen limit aan. Dit telt dus niet mee in het budget.
Merkbeleid, zo ja, welke: Nee, wel moet de kleur zo dicht mogelijk bij silver/grijs komen.
Overige afhankelijkheden: Max eigen bijdrage €50 (persoonlijke voorkeur)
Specifieke wensen: Mijn vriendin en ik hebben geen kinderen, een grote bak is dus niet nodig, kleinere wagen heeft sowieso mijn voorkeur. Ik ben zelf 1.95m maar heb even proef gezeten in een nieuwe Corsa en dit was niet te krap. Ik houd wel van luxe/comfort, maar ben mij ervan bewust dat er een limit is met een dergelijk budget.

Ik heb het één en ander opgevraagd bij wat dealers om te vergelijken:

Een redelijk net aangekleden VW Polo 1.0 TSI 95pk Comfortline Business (Pre Crash, digitaal inst.paneel, silver lak, style pakket, spiegelpakket, licht- en zichtpakket, R-line exterieurpakket, achteruitrijcam, Velgen 16'', zijruiten getint) 60/20k
Komt iets boven mijn budget uit +-€420,-. (dit betekend dat ik meer eigen bijdrage moet doen dan wenselijk)
fisc. waarde: €26.414,52

Ik heb een (denk ik? :? ) redelijk nette offerte van Opel mogen ontvangen voor een goed aangekleden nieuwe Corsa 1.2 Turbo 74KW 100pk handgeschakeld GS-Line (17'' velgen, reservewiel, achteruitrijcamera incl park pilot, elek handrem, grijze lak, premium pakker, winter pakket) voor €360,-. p/m. 60/20k
fisc. waarde: €23.293,76

Zijn er nog andere merken/uitvoeringen waar ik absoluut naar moet kijken?
kunnen jullie verder advies geven over bovenstaande opties?
Zijn bovenstaande offertes goed geprijsd? (beide zijn met €135,- eigen risico, 24u vervangend vervoer)

Bij voorbaat dank!
Met welke leasemaatschappij doet je werkgever zaken, zomaar bij iedere garage een prijs op vragen heeft niet zoveel nut. Je kan eventueel bij directlease eens rondsnorren om een idee op te doen voor wat mogelijk is voor je budget.
Seat Ibiza vindt ik zelf op dit moment (in de goede uitvoering) een van de knapste modellen uit het b-segment met de Corsa en nieuwe 208 op respectievelijk de 2e en 3e plek.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:00

Quad

Doof

Afgelopen vakantie rondgereden in de nieuwe Ibiza in Portugal. Qua ruimte goed te doen voor lange mensen (zelf 1.96m).
Het blokje wat erin zat was verschrikkelijk traag, geen turbo niks. Volgens mij een 80PK motor, ik kwam daar niet echt vooruit, sterker nog, heuvelop ging de snelheidsmeter achteruit met pedaal op de bodem. :P

[ Voor 21% gewijzigd door Quad op 18-11-2019 19:00 ]

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-01 22:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Leer eens gewoon schakelen dan :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

@Quad herkenbaar. Dat had ik in Spanje met een 5008. Die moest echt in zijn 1 om sommige heuvels in dorpjes op te kunnen rijden.

• Muntgeld
D.deJong schreef op maandag 18 november 2019 @ 18:05:
[...]

Met welke leasemaatschappij doet je werkgever zaken, zomaar bij iedere garage een prijs op vragen heeft niet zoveel nut. Je kan eventueel bij directlease eens rondsnorren om een idee op te doen voor wat mogelijk is voor je budget.
Seat Ibiza vindt ik zelf op dit moment (in de goede uitvoering) een van de knapste modellen uit het b-segment met de Corsa en nieuwe 208 op respectievelijk de 2e en 3e plek.
Geen, vandaar dat ik zelf rondkijk. Waarom zou het geen nut hebben?
Op Directlease kom ik +- €15,-./per maand duurder uit

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:12

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op maandag 18 november 2019 @ 20:43:
@Quad herkenbaar. Dat had ik in Spanje met een 5008. Die moest echt in zijn 1 om sommige heuvels in dorpjes op te kunnen rijden.
Prima toch, mañana mañana... :)

Moet wel zeggen dat de automaat door de kortere verzetten een stuk vlotter aanvoelt dan de handbak

• Muntgeld
Iedereen bedankt voor de reacties!
Op het moment krijgt de Corsa mijn voorkeur.

• D.deJong
Muntgeld schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 09:51:
[...]

Als jou werkgever een contract heeft met een vaste leasemaatschappij dan kan jij wel aankomen met je zelf aangevraagde offerte bij Opel maar dat zal dan waarschijnlijk alleen maar uitdraaien op een teleurstelling.
Ik gebruik directlease dan ook alleen maar als voorbeeld en tussen leasemaatschappijen onderling kan inderdaad nog weleens een tientje of wat verschil zitten mede door prijsafspraken die zij maken met leveranciers, verzekering en verschil in restwaarde berekening.

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

D.deJong schreef op maandag 18 november 2019 @ 18:05:
[...]

Met welke leasemaatschappij doet je werkgever zaken, zomaar bij iedere garage een prijs op vragen heeft niet zoveel nut.
Because....?
Bij veel leasemaatschappijen is het volstrekt normaal om een dealer offerte aan te leveren en zij gaan aan de hand daarvan aan de slag met het maken van een prijs. Uiteindelijk zal je dan vaak de keuze krijgen op basis van twee offertes: een gebaseerd op dealerkeuze door de leasemij en een gebaseerd op jouw dealerkeuze. De laatste is doorgaans een tientje ofzo duurder, maar daar staat dan tegenover dat je 'jouw' dealer het werk gunt en dat afspraken die je met je dealer gemaakt hebt over kadootjes enzo gerespecteerd kunnen worden.

• Vorkie
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 11:30:
[...]

Doe eens een belletje vanmiddag of morgen, volgens mij wordt of is die vrij gegeven :p

• D.deJong
AllSeeyinEye schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 11:08:
[...]

Because....?
Bij veel leasemaatschappijen is het volstrekt normaal om een dealer offerte aan te leveren en zij gaan aan de hand daarvan aan de slag met het maken van een prijs. Uiteindelijk zal je dan vaak de keuze krijgen op basis van twee offertes: een gebaseerd op dealerkeuze door de leasemij en een gebaseerd op jouw dealerkeuze. De laatste is doorgaans een tientje ofzo duurder, maar daar staat dan tegenover dat je 'jouw' dealer het werk gunt en dat afspraken die je met je dealer gemaakt hebt over kadootjes enzo gerespecteerd kunnen worden.
Het gaat hier niet om een offerte op basis van verkoop maar op basis van Opel-lease, leasemaatschappijen zijn qua prijsvorming niet met elkaar te vergelijken en er zal altijd een verschil in maandbedrag zijn. Zoals jij het zegt is wel een normale gang van zaken maar ook niet bepaald nodig gezien de uitgebreide portals van de grote leasemaatschappijen.
Opel-lease kan de auto scherp in de markt zetten en zal waarschijnlijk dan ook goedkoper zijn dan een externe partij, uiteraard is dat geen wet van Meden en Perzen en kunnen er mooie aanbiedingen tussen zitten.

Verwijderd

Vorkie schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 11:31:
[...]

Doe eens een belletje vanmiddag of morgen, volgens mij wordt of is die vrij gegeven :p
Thx! Op de Mercedes website nu te bestellen inderdaad. Hopelijk ook snel in de Alphabet configurator.

Met 45K als basisprijs valt me dat eerlijk gezegd nog mee. Al loopt de prijs wel snel op als je een aantal pakketten neemt. Dan kom je op het prijsniveau van een 330 of V60 uit. Ben benieuwd naar de leaseprijs, die kan mogelijk positieve impact op de kosten hebben.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2019 15:47 ]

• SirLct
Verwijderd schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 15:36:
[...]

Thx! Op de Mercedes website nu te bestellen inderdaad. Hopelijk ook snel in de Alphabet configurator.

Met 45K als basisprijs valt me dat eerlijk gezegd nog mee. Al loopt de prijs wel snel op als je een aantal pakketten neemt. Dan kom je op het prijsniveau van een 330 of V60 uit. Ben benieuwd naar de leaseprijs, die kan mogelijk positieve impact op de kosten hebben.
Ik verwacht dat ze een business edition gaan toevoegen.
Het scheelt behoorlijk wat.
Maar zo niet dan inderdaad 50k+ voor C-segmenter met een 1.3l blok (oke + elec motor maar goed). Moet niet gekker worden.

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-01 20:17
Muntgeld schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 09:51:
[...]

Dan zeker even kijken op debesteleasedeal.nl :)

Komoot

• SirLct

wie gaat het bestellen :D

[ Voor 25% gewijzigd door SirLct op 22-11-2019 10:22 ]

• Crazy D

Crazy D

Exact expert nodig?

Pagina: 1 ... 83 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1

In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.