De reden waarom de motoren verschillen is toch niet zo interessant? Ik snap je punt hoor, je hebt zeker gelijk dat dat motoren verschillend zijn.
Mijn punt was vooral dat we ons niet blind moeten staren op PK's. De Skyactiv-G in de Mazda 3 heeft 'maar' 122 PK, en de Skyactiv-X heeft 180 PK.
De 122 PK versie doet 0-100 in 10.8 seconden, en de 180PK in 8.6. De 165PK in de CX5 doet het in 9.8 seconden.
Het is dus zeker een prima motor met betere cijfers dan de voorgaande blokken, en qua verbruik is het zeker leuk. Maar de 'revolutie' waar ik op hoopte, is het zeker niet geworden.
PS: Ik heb in de nieuwe 3 gereden, en ik vond dat non-turbo blok zelfs best prettig rijden, maar de 3 had voor mij toch echt gewoon te weinig vermogen. 10.8 seconden 0-100 is gewoon langzaam.
Daarnaast zijn tussensprints van 50-100 gewoon niet plezierig (even een vrachtwagen inhalen is er niet bij).
En niet alleen omdat je vermogen mist, maar ook omdat de motor behoorlijk lawaai gaat maken omdat hij hoge toeren moet draaien.
gergs schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 08:48:
[...]
En je wilt een turbo motor vergelijken met non turbo...
Begrijp me niet verkeerd, ik dacht ook dat ie veel meer zou zijn, maar om het nu gelijk af te schoten....
Iig wil ik de skyactiv x wel proberen, puur uit nieuwsgierigheid. Ik vind toch knap dat ze zoveel uitperst vanuit NA blok - en dat zonder "porsche", "ferrari", of "lamborghini" badge op.
Ze hebben de skyactiv ook vooral als alternatief van diesel gemaakt die nu mega duur is geworden door bpm etc. Dus ik vind dat het qua poging best gewardeerd kan worden. Dat gezegde wacht ik wel even af met mn oordel totdat ik zelf erin rijd.
Als ie lomp en lui voelt en pas op ultra hoge toeren op leven komt (typisch NA blok itt diesel of turbo blok) dan is het idd niet goed.
Daar ben ik ook wel heel benieuwd naar, ik vraag me af hoeveel 'anders' hij rijdt.
Ik begreep dat hij pas op SPCCI overschakelt op lange rechte stukken, en niet bij vol vermogen / wegrijden.
[
Voor 60% gewijzigd door
FireDrunk op 14-06-2019 09:03
]
Even niets...