TweakerDwayne schreef op zondag 7 juli 2019 @ 08:54:
Beste medetweakers,
In november loopt het leasecontract via mijn werkgever af. Ik mag op zoek naar een nieuwe lease auto.
Leasebudget: 550 Euro excl. BTW voor benzine / 650 Euro excl. BTW voor diesel
Kilometrage per jaar: 40.000 (op het contract, in de praktijk mogelijk 10.000 minder)
Contractduur: 48 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: Geen
Overige afhankelijkheden:
Specifieke wensen: Hoge zit, kofferruimte voor kinderwagen en meer
Uiteindelijke keuze:
De afgelopen 5 jaar heb ik een Seat Leon 1.6 TDI Ecomotive gereden. Dit was mijn eerste lease auto en tevens mijn eerste diesel. Op het moment van leasen viel deze auto nog in de 14% bijtelling klasse. Ik ben erg tevreden met zowel de Leon als diesel rijden. Echter, mijn situatie is inmiddels veranderd en daarmee ook mijn wensen. De bijtelling is helaas gestegen, mijn leasebudget ook, maar dat geldt ook voor de autoprijzen. Diesel rijden lijkt i.v.m. catalogusprijzen onhaalbaar, al heeft dit ook niet per se mijn voorkeur. Ik vind het niet erg om een eigen bijdrage te betalen. Als richtlijn neem ik zo'n 100 euro per maand.
Over enkele maanden verwacht ik mijn eerste kind. Daardoor hecht ik nu meer waarde aan de hoogte van de auto (i.v.m. maxi cosi en kinderstoel plaatsen/uitnemen). Ik ben namelijk bijna 2 meter lang en een lage auto, zoals de Seat Leon, zal hierbij niet veel goeds doen voor mijn rug. Kofferruimte is ook belangrijker geworden. De Leon heeft een degelijke kofferbak, maar groter (i.v.m. kinderwagen) is zeer welkom. Ik geniet van de sportiviteit van de Leon, het is leuk om erin te rijden, wellicht door de vrij lage wegligging. Echter, met het oog op mijn toekomstige situatie moet ik concessies doen als het gaat om sportiviteit.
Ik heb de afgelopen weken georiënteerd. Allereerst heb ik gekeken naar stationwagens: een lage zit, maar wel veel kofferruimte. De keerzijde is dat parkeren met een stationwagen een grote uitdaging is in de buurt waar ik woon. De kofferruimte weegt voor mij niet op tegen de dagelijkse worsteling met maxi cosi en parkeerproblemen. We zullen niet of amper met de auto op vakantie gaan, daarentegen zal ik er wel elke dag in rijden. Ik heb concreet gekeken naar de Seat Leon ST en de Kia Ceed SW. Andere modellen vielen buiten budget (Skoda Octavia) of zaten niet lekker (Renaults, Peugeots) als ze binnen het budget pasten of spraken me niet aan (Dacia). Hatchbacks vielen meteen af: een lage zit, met weinig kofferruimte, maar geen parkeerproblemen. In dat geval zou ik een nieuwer model van de Seat Leon kunnen leasen bijvoorbeeld. Dat voegt weinig toe. Crossovers als de Kia Stonic, Seat Arona en T-Roc zijn me net even te klein.
Vervolgens ben ik gaan kijken naar hogere auto's. Mijn oog viel op de Kia Niro HEV DynamicPlusline, Nissan Qashqai Business Edition DIG-T 140 en Seat Ateca Style Business Intense 1.0 TSI (of 1.5 met minder opties). In de Niro en Qashqai heb ik een proefrit gemaakt;
Kia Niro
+ Zeer compleet voor de prijs
+ Automaat
- Zitcomfort. De hoofdsteun drukt mijn nek/hoofd naar voren. Dit moet ik zien op te lossen, wellicht door een andere zithouding aan te nemen, anders is dit een dealbreaker.
Nissan Qashqai
+ Zitcomfort
+ Kofferruimte
+ Vind ik mooier dan de Niro
- Handgeschakeld
- Minder compleet dan de Niro
Seat Ateca
Proefrit moet ik nog maken
+ Vind ik mooier dan de Niro
+ Vind ik mooier dan de Qashqai
- Minder compleet dan de Niro
Ik sta voor een hele lastige keuze. Wellicht nog eens een proefrit met de Niro en dan de stoel meer naar achteren kantelen, zodat de hoofdsteun niet tegen mijn nek of hoofd komt. In de Leon (hoewel de zithouding totaal anders is) raakt mijn lichaam de hoofdsteun ook niet. Ik zou voor de Niro gaan omdat het een automaat is en hij qua opties vrij compleet is. Door de automaat, active lane keeping assist, adaptive cruise control (in het facelift model) kun je heel ontspannen rijden. De Qashqai vind ik mooier, rijdt sportiever (maar in files minder want handgeschakeld), zit lekkerder (en hoger) en heeft een grotere kofferruimte maar oogt van binnen iets gedateerd, o.a. qua infotainment en heeft minder opties. De Ateca vind ik het mooist van de drie, maar de 1.0 is mogelijk wat zwak en de 1.5 dwingt me om selectiever te zijn in de opties. Als de 1.0 volstaat geeft dat meer mogelijkheden. Ik heb het voornemen volgende week de Ateca te proefrijden.
Wie heeft er ervaringen die mij kunnen helpen met deze keuze?