Nieuwe auto besteld (lees: wagenparkbeheerder moet nog 'ok' geven):
Wat basisgegevens:
Leasebedrag: €750,-
Eigen bijdrage: €100,- (maximaal)
Maximale CO2 uitstoot: 110g/km (
NEDC!)
Merken: Ford, BMW, Toyota, Opel, Lexus, Hyundai, Kia, Mini (alleen de Countryman plugin hybride).
KM: 40.000km per jaar
Breekpunten: Automaat is een must. EV Range moet hoog zijn
Na wat rondklikken in de configuratoren op het web uiteindelijk besloten met een BMW 320d EDE, Mini Countryman SE en een Lexus IS300h te gaan proefrijden. Reden voor uitsluiten van andere auto's is ervaringen uit het verleden (o.a. 140.000km met een Astra K, en nu YTD 40.000km met een Ford Focus 2.0 TDCI. Beide prima auto's maar tijd voor wat meer luxe deze keer), praktische redenen en smaak/looks.
Lexus IS300h;
Aangekomen bij de dealer, erg fijne ervaring. Helaas was de auto minder. Binnen 5 minuten ruzie met het 'muisje' van de professionele navigatie,. Vermogen/acceleratie radius viel erg tegen (2.5L 4cil + electromotor), CVT reed wel prettig maar voor mijn niet sportief genoeg. Uitrusting erg karig en echt alleen uit te breiden met erg dure pakketen.
BMW 320D EDE Saphir SportLine:
Prettige dealer, mooie auto. Proefrit viel eigenlijk wat tegen, ik had geen bijzonder gevoel bij het instappen. Zit was een stuk lager dan ik oorspronkelijk had verwacht, veel harde plastics binnen. Heerlijke stoelen, super automaat en voelde voldoende vlot aan voor een 163pk diesel. Omdat de nieuwe 3 eraan komt kun je geen nieuwe meer bestellen en zou het dus een voorraadmodel worden, erg goed aangekleed met eigenlijk de voor mij belangrijkste opties erop. Zeker een goede kandidaat.
Mini Countryman SE 4ALL:
In een woord geweldig. Direct bij instappen een glimlach van oor tot oor, niet alleen bij mij maar ook bij mijn twee medepassagiers (de Lexus, BMW en Mini achter elkaar op dezelfde dag gereden). Heerlijk elektrisch wegrijden maar bij flink gasgeven ook als een raket er vandoor!

Man wat een plezier is deze aandrijflijn, 6-traps ZF, 224 paardjes. Snelste van de geteste auto's, wel zwaar maar merkte dit niet goed bij het flink hoeken. Stoelen zaten het lekkerst van de geteste auto's (Ik ben 1.88m). Kreeg een heel fijn huiskamer gevoel in de auto. Afwerking leek ook het best van de geteste. Nadelen: minder kofferbakruimte, ACC met camera, niet de grootste range maar dat neem ik graag voor lief.
Het gaat dus worden:
- Moonwalk Grey metallic
- Achteruitrijcamera
- Dimmende binnenspiegel
- Automatische AC
- Binnenlichtpakket
- Dakreling pianozwart
- Drivingassistant + ACC
- Verwarmbare voorstoelen
- Hemelbekleding zwart
- JCW stuur
- Mini excitement pack
- Heads-up display
- Panoramadak
- Serious business pakket
Fiscale waarde: €47.730
Nu nog wachten op goedkeuring van de wagenparkbeheerder en dan hopelijk is hij snel gemaakt!