Technisch gezien is het inderdaad een halfautomaat/semi automaat.
Wikipedia: Dubbelekoppelingversnellingsbak
Een automaat gebruikt geen koppelingen, maar een koppelomvormer. Deze zijn comfortabeler dan koppelingen.
Ik denk dat je echt de enige bent 😉
De ZF8HP transmissie die BMW gebruikt, vind je ook terug bij o.a. Bentley, Rolls Royce, Maserati, Aston Martin, Jaguar, Land Rover, maar ook modellen van Audi als de Audi Q7 en A8(L)... Dus zelfs Audi pakt voor luxere modellen niet hun eigen s-tronic...
Wikipedia: ZF 8HP transmission
We hebben het over een hele goede en zeer geavanceerde (échte) automaat die door autojournalisten als “de beste” wordt ervaren.
Het comfort van de koppelomvormer, met relatief zeer snelle schakelingen (200 milliseconden), een lock in om bij gelijke toerentallen geen verlies in de omvormer te hebben en stemt zijn schakelgedrag met behulp van gps af op de route.
Ja een dubbele koppeling half automaat kan best sneller zijn, maar comfortabeler?! No way.
Ik was na één keer rijden helemaal verkocht.
Helaas buiten budget voor mij, dus ben ik gebonden aan de robot bakken met dubbele koppelingen van deze wereld.
Prima om niet meer te hoeven schakelen, maar een hele andere klasse dan de ZF8HP transmissie.
DSG/S-Tronic is ook prima. Alle waar naar zijn geld... En dan is het gewoon een goedkopere oplossing dan een echte automaat.
Juist deze goedkope automaten hebben de omslag teweeg gebracht naar automaten. Daar is het begonnen. En nu is het voor iedereen bereikbaar en neemt de populairiteit toe.
t_captain schreef op maandag 19 maart 2018 @ 22:35:
Ik vind een DSG7 (met flippers op het stuur) heel snel schakelen als je 1 verzet terug wilt. Als je ineens van 7 naar 4 wilt, is de 2e downshift licht vertraagd en de 3e komt zomaar >1 seconde nadat je de flipper hebt losgelaten.
Niet dat het traag is, maar het door de flippers uitgedragen gevoel van instantaan schakelen, maakt het niet waar.
Daarvoor moet je toch een echte sequentiële bak hebben. Als ik mijn motor een paar versnellingen terugduw, weet ik zeker dat hij bij het opkomen van se koppeling in de gewenste versnelling zit en er niet nog een schakelmoment volgt.
Klopt, omdat de ene koppeling de even versnellingen doet en de andere de oneven. Dus als je in zijn 2 accelereert schakelt de volgende koppeling alvast naar 3. Accelereren kost tijd en daardoor merk je niet dat het eigenlijk twee trage robotbakken zijn. Dat merk je alleen als je heel snel terug schakelt.
Bij normaal weggedrag merk je niets. En is het erg vlot.
Ik was zelf naar een Sportrage met DCT7 aan het kijken. Prima om niet te hoeven schakelen met de hand. Maar het comfort van een koppelomvormer zal hij nooit krijgen.