Voor de geinteresseerden: ik heb eindelijk mijn Alfa Romeo Giulia opgehaald. Ondertussen heb ik er zo'n 600 kilometer mee gereden. Ik heb mijn ouders vervoerd en vriendin en kind. Foto's heb ik net even op de parkeerplaats geschoten met een crappy telefoon
Interieur

Prachtig! Ik heb de auto besteld met het Luxury Pack waardoor ik lederen bekleding afgewerkt met walnoothout heb. Ook het dashboard is met leder afgewerkt. De ruimte valt na de Skoda wel tegen. Op de achterbank is echt beduidend minder plek. Dat wist ik vantevoren. De stoelen zijn goed instelbaar en voor de kleinere mens onder ons: hij schuift bij het openen van het portier naar achteren zodat je makkelijker kan uitstappen. Het mediasysteem werd vaak afgekraakt maar ik vind het fijn werken. Een draaiknop ipv touchscreen werkt nu eenmaal ontspannender. De menu's zijn redelijk logisch, er zijn shotcuts en het kaartmateriaal komt bij TomTom vandaan. Het standaard geluidssysteem is best OK. Wil je iets meer, dan zou ik voor het Premium audio systeem gaan omdat je dan in ieder geval een subwoofer erbij krijgt met een aparte versterker. Kan je altijd nog helemaal los gaan op custom upgrades. Airco werkt prima. De stoelverwarming mag wat sneller en warmer wat mij betreft. Vanochtend de stuurverwarming (ja, echt!) eens geprobeerd. Die warmde snel op. De achterbak is niet erg groot. Tja, ik kom dan ook bij het Octavia ruimtewonder vandaan. Opbergvakken voor zonnebrillen, telefoons en flessen is karig. Positief is de hele inrichting met comfortabele fijne stoelen, de armleuning, hoeveer je het stuur naar je toe kan trekken, de ambiance verlichting en nog veel meer.
Exterieur

Geweldig, hier ga ik vier jaar lang elke keer met een glimlach instappen. Fraaie lijnen in een mooie kleur (blauw mettalic). Ik heb er Lusso 18 inch velgen onder zitten die er erg mooi uitzien. Dubbele uitlaatpijp laat de auto er wat sportiever uitzien en ze worden ook allebei gebruikt (geen fake meuk dus). Over de dagrijverlichting ben ik wat minder positief. Twee korte streepjes aan de binnenkant van de lichten vind ik een beetje iel staan. Die hadden van mij gewoon naar de buitenkant doorgetrokken mogen worden.
Rijden en rijgedrag
Voor elk wat wils met de D.N.A. knop. Van rijden met je vriendin en kind in de A stand tot lekker fel met de D stand. De gasrespons, stugheid stuurinrichting en op/neerschakelmomenten worden in deze standen beïnvloed. Erg prettig voor passagiers is de A stand. Hierdoor trek je niet zo snel op, maakt de motor niet veel lawaai en is het reiscomfort voor hen echt prettig. Bij het stoplicht is het wel sloom optrekken
De auto stuurt scherp en licht. Van eerder windgeruis wat ik tijdens de proefrit erg waarnam is weinig meer over. Ook het 18 inch lichtmetaal maakt niet veel geluid met winterbanden eronder. Ik heb de auto besteld met adaptive cruise control en dat is voor iemand die dat nog nooit gebruikt heeft een verademing. De auto remt mooi geleidelijk af op je voorganger en geeft (wat laat) weer gas als je er langsgaat. In de file trekt ie mooi door tot aan de volgende auto en stopt als nodig. Ik moest soms wel een keer het pedaal weer aanraken om de auto weer in gang te brengen als hij langer dan 5 seconden had stilgestaan. De motor is vrij stil maar je hoort em wel als je flink gas geeft. Da's niet erg. Ik heb het idee dat de auto niet heel vlot is maar dat komt door de versnellingsbak. Deze schakelt zo snel en vloeiend dat je niet zo goed doorhebt dat je continue accelereert. De auto gaat in een 7 seconden naar de 100 en dat is toch echt niet traag te noemen. Ik moet nog voor de eerste keer tanken dus over het verbruik kan ik niet veel vertellen.
Tips
• Ik heb de auto zonder het Driver Assistance pakket genomen. Daar zaten onder andere dimmende binnen en buitenspiegels in, parkeersensoren voor en achter met een camera en blind spot monitoring in. Mijn vriendin vond dat erg jammer. Is ook niet tot slecht los te bestellen. Moet in een duur pakket.
• Het Sportivo pakket is erg fijn met goede stoelen voor mensen zonder kinderen (geperforeerd leder, daar gaat vuil in zitten).
• Bij lichte bekleding kun je beter meteen zwarte automatten bestellen

• Neem premium (niet HK) geluid als je van plan bent de audio later uit te breiden.
• Mail je leasemaatschappij met een offerte ipv online tool. Kan zoveel geld schelen dat een auto wél in één keer binnen je budget valt.
Conclusie
In de versie waarin ik de auto besteld heb, kan hij zich prima meten met de 3-serie, A-4 of C-Klasse. Er zijn wat kleinigheden maar de auto is wat mij betreft verder fantastisch. Ik heb me in dit verhaal vooral gefocussed op dingen die ik niet zo fijn vond zodat potentiele leasers daar op kunnen letten. Vergis je niet: ik heb nog nooit zo'n luxe, mooie, uitzonderlijk fijne auto gereden. Snel, mooi en lichtvoetig. Precies zoals je een Italiaanse vrouw ook zou willen

Ben je in de markt in dit segment? Ga em proefrijden, lease em en verfraai de Nederlandse snelwegen!
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.