Keuze leaseauto - Deel 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 114 Laatste
Acties:
  • 977.850 views

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04-11 13:34
Morelleth schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 14:50:
Word gek van de site van van mossel om mijn keuzes te maken.
Die hebben doodleuk ingebouwd dat boven bepaalde bedragen aan opties in een keer de lease prijs (voor mijn gevoel) exponentieel toe gaat nemen waardoor een bepaalde combinatie net niet mogelijk is.
Normaal is het ongeveer 0,011 tot 0,013x de optiewaarde wat erbij komt. Kom je echter boven de 3k uit dan gaat het in een keer richting de 0,02 tot 0,03x de optiewaarde.
Naast dat het gewoon de grootste klote site is om een auto samen te stellen.
Maar goed.
Het blijven luxe keuzes, dus er zijn zat ergere problemen.
Maak even een proefberekening via directlease, vaak zijn ze niet zo ver uit elkaar.
Mossel, Directlease, J&T zijn allemaal van zelfde concern.
Wel zo dat de een net goedkoper kan zijn hier en een andere goedkoper daar.
Maar voor een beeldvorming is directlease site prima.

Life is too short to drive boring cars

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-11 12:30
gergs schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 16:39:
[...]

Maak even een proefberekening via directlease, vaak zijn ze niet zo ver uit elkaar.
Mossel, Directlease, J&T zijn allemaal van zelfde concern.
Wel zo dat de een net goedkoper kan zijn hier en een andere goedkoper daar.
Maar voor een beeldvorming is directlease site prima.
Als ik het dan ook via hun zou kunnen bestellen heeft het nut. Maar moet van de werkgever perse via Van Mossel. En via die portal.
Een aangezien ik zit te kijken om het maximale eruit te halen (want waarom zou ik niet eerlijk gezegd) maken die laatste paar euro's op de leaseprijs juist het verschil.

Maar goed.
Zaterdag nog een proefritje voor de Megane (en vooral even kijken wat de opties precies inhouden) en als het bevalt bestel ik denk die. Bevalt het ritje niet of als de opties die op de SSE geen meerwaarde bieden, dan wordt het de V40.
In elk geval gaat maandag de bestelling er maar eens uit.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Verwijderd

Mx. Alba schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 13:29:
Tip voor mensen die een leaseauto zoeken... Neem geen Volvo met LED koplampen.

De LED koplampen van mijn V40 zijn nu al 2x gejat. Twee weken geleden... En vannacht weer. :(
Daar word je niet vrolijk van.

Heb zo'n zelfde soort issue gehad met een Skoda Octavia Business editie met het Columbus navigatie systeem. Die hebben ze twee keer voor de deur er uit gehaald. Heb toen de auto ingeleverd en overgestapt naar de Peugeot 508 hybrid. Daar is in de ruim 4 jaar dat ik er nu in rij eenmalig het Peugeot logo van gejat.

Volgende lease auto is besteld, dit keer een SUV. De Nissan X-Trail business edition, de benzine versie. Inclusief de kleur standaard al helemaal af voor net geen € 37.000. Voor zo'n ruime en compleet uitgeruste auto een nette prijs. En sinds de Mitsubishi Carisma eind jaren '90 weer eens terug naar een Japanner.

Was redelijk lastig om een SUV/Crossover te vinden waar je als persoon van 2 meter makkelijk in past. In de Qashqai business versie zit ik met het hoofd tegen het dak, dit mede door het panorama dak. Ook de Opel Grandland X valt van binnen qua ruimte tegen. Evenals de Toyota C-HR.

De Mitsubishi Eclipse Cross is qua ruimte wel weer prima, maar daar zit geen navigatie bij. Daar promoten ze google maps via je dataverbruik van de gsm. Vraag me af of dat de juiste keuze is van Mitsubishi.

Skoda en Volkswagen zijn het niet geworden in verband de overmatige interesse van de onderdeel verzamelaars, hoe jammer dat ook is.

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:39
Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 22:50:
[...]

Skoda en Volkswagen zijn het niet geworden in verband de overmatige interesse van de onderdeel verzamelaars, hoe jammer dat ook is.
De huidige generaties (mqb platform) zijn daar niet meer zo gevoelig voor.

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

blackspeedy schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 12:29:
Het heeft even geduurd, maar ik kan mijzelf ook melden in dit topic :)
Bestelling is geplaatst en geaccepteerd door de dealer.

Ik heb een e-golf gekozen vanwege de mooie bijtelling. De volgende opties zitten erop:
  • Indium Grey metallic
  • Leder interieur "Vienna" zwart
  • Keyless Access
  • Zijruiten achter en achterruit getint
  • Achteruitrijcamera
  • DAB+
  • Dynaudio
  • Parkeerassistent
  • led Plus
  • Active Info Display
  • 17" Lichtmetalen velgen Madrid
  • Winterpakket
  • Rijstrookbehoudassistent
Wat ik niet had verwacht is dat de levertijd zo lang is. Er is aangegeven dat hij vanaf week 29 geleverd wordt. (laatste week juni). Dat wordt heel wat geduld hebben..
Je weet dat je in praktijk slechts 200KM met een accu lading kan rijden? Dat wordt veel ‘stekkeren’.

• Bartjeh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-10 11:12
Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 22:50:
[...]
Heb zo'n zelfde soort issue gehad met een Skoda Octavia Business editie met het Columbus navigatie systeem. Die hebben ze twee keer voor de deur er uit gehaald. Heb toen de auto ingeleverd en overgestapt naar de Peugeot 508 hybrid. Daar is in de ruim 4 jaar dat ik er nu in rij eenmalig het Peugeot logo van gejat.
Lekkere buurt woon jij :9
Dj-sannieboy schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 23:48:
[...]

Je weet dat je in praktijk slechts 200KM met een accu lading kan rijden? Dat wordt veel ‘stekkeren’.
Zal voor de meeste mensen toch ruim voldoende zijn, 's nachts aan de stekker. Alleen met vakantie beetje lastig.

[ Voor 27% gewijzigd door Bartjeh op 23-02-2018 08:09 ]

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 04-11 06:43

Daniel

Kapitein NCC-1701
dfrenner schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 14:06:
[...]
Leasebedragen van Volvo zijn vaak wat hoger, helaas...
Dat is vooral het nadeel. Volgens Athlon verwachten zij hem over ongeveer een maand te kunnen offreren, maar ter vergelijking: de duurste Volvo die ik nu nog kan calculeren voordat de Athlon-tool weigert een prijs te geven wegens budgetoverschrijding is de (oude) V60 Cross Country T5 Geartronic Polar+ van 47.915 euro. Op een S90 T4 Geartronic Momentum van 48.695 krijg ik al geen prijs meer - hoewel dat natuurlijk een grote sedan is en dus ga je nat op de restwaarde. Pak ik een Audi A4 Avant 2.0 TFSI met 250 pk die 5k duurder is (53.700) dan mag ik die gewoon bestellen - zij het zo kaal als wat. Met BMW's hetzelfde verhaal. Ik vermoed dat met mijn budget (1013 euro per maand obv 60mnd/25k km als ik de max eigen bijdrage doe) met een V60 van rond de 49k het feest wel over is.

Aan de andere kant blijft de fiscale waarde daardoor ook wat lager en da's fijn voor je maandelijkse kosten, en bovendien zit een V60 van 48k beter in z'n uitrusting dan een Audi van 54k.
Voor mij is die V60 in ieder geval een erg interessante optie. Waarschijnlijk krijg ik door de relatief hoge leaseprijs niet alle opties erop die ik wil, maar als T5 Momentum met Business Connect-line en IntelliSafe Pro Line krijg ik hem vrijwel zeker wel in mijn budget gepast, en dan ben ik een aardig happy camper als je het vergelijkt met de andere opties in deze prijsklasse.

Maar goed ik mag benzine rijden, als je diesel moet zijn ze nog wel vrij duur...de meeste mensen zullen toch moeten wachten op de D2 of de T4.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Daniel schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 09:02:
Maar goed ik mag benzine rijden, als je diesel moet zijn ze nog wel vrij duur...de meeste mensen zullen toch moeten wachten op de D2 of de T4.
De D2 wordt verwacht voor de nieuwe V60?

Youtube: DashcamNL

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
dfrenner schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 09:05:
[...]
De D2 wordt verwacht voor de nieuwe V60?
Ik speculeer, maar het lijkt me aannemelijk dat er nog een model onder de D3 komt om de basisprijs meer richting de 40k te krijgen, bijvoorbeeld in de vorm van een diesel-hybrid.

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Bartjeh schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 08:06:
[...]

Lekkere buurt woon jij :9

[...]

Zal voor de meeste mensen toch ruim voldoende zijn, 's nachts aan de stekker. Alleen met vakantie beetje lastig.
Voor woon werk verkeer wellicht nog wel te doen, hoewel je 'm dus wel elke nacht aan de lader moet hangen. Maar even vanuit Amsterdam naar Maastricht is een ander verhaal.

Ik ben wel benieuwd wat de range is nu het zo koud is, zal ongetwijfeld weer wat kilometers schelen.

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04-11 13:34
Daniel schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 09:02:
[...]

Dat is vooral het nadeel. Volgens Athlon verwachten zij hem over ongeveer een maand te kunnen offreren, maar ter vergelijking: de duurste Volvo die ik nu nog kan calculeren voordat de Athlon-tool weigert een prijs te geven wegens budgetoverschrijding is de (oude) V60 Cross Country T5 Geartronic Polar+ van 47.915 euro. Op een S90 T4 Geartronic Momentum van 48.695 krijg ik al geen prijs meer - hoewel dat natuurlijk een grote sedan is en dus ga je nat op de restwaarde. Pak ik een Audi A4 Avant 2.0 TFSI met 250 pk die 5k duurder is (53.700) dan mag ik die gewoon bestellen - zij het zo kaal als wat. Met BMW's hetzelfde verhaal. Ik vermoed dat met mijn budget (1013 euro per maand obv 60mnd/25k km als ik de max eigen bijdrage doe) met een V60 van rond de 49k het feest wel over is.

Aan de andere kant blijft de fiscale waarde daardoor ook wat lager en da's fijn voor je maandelijkse kosten, en bovendien zit een V60 van 48k beter in z'n uitrusting dan een Audi van 54k.
Voor mij is die V60 in ieder geval een erg interessante optie. Waarschijnlijk krijg ik door de relatief hoge leaseprijs niet alle opties erop die ik wil, maar als T5 Momentum met Business Connect-line en IntelliSafe Pro Line krijg ik hem vrijwel zeker wel in mijn budget gepast, en dan ben ik een aardig happy camper als je het vergelijkt met de andere opties in deze prijsklasse.

Krijg je die dan erin de benzine in de budget? Ik bedoel dan de brandstof gedeelte.
Ik vind de prijs van de T5 echt scherp zeker met de 250pk, maar die lust wel wat en dan hou je weinig over voor budget van de auto.

Life is too short to drive boring cars

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Die hebben doodleuk ingebouwd dat boven bepaalde bedragen aan opties in een keer de lease prijs (voor mijn gevoel) exponentieel toe gaat nemen waardoor een bepaalde combinatie net niet mogelijk is.
Normaal is het ongeveer 0,011 tot 0,013x de optiewaarde wat erbij komt. Kom je echter boven de 3k uit dan gaat het in een keer richting de 0,02 tot 0,03x de optiewaarde.
Maar goed.
Dat is toch niet zo vreemd?
Opties hebben weinig invloed op de herverkoopwaarde na een aantal jaar.
En de afschrijving is toch één van de grootste factoren in de leaseprijs.

(e.g. een full-option koekblik doet na 4 jaar misschien nog 15K, hetzelfde koekblik maar vrij basis geval ook zoiets)

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• BlakHawk
Maar goed.
Dat valt mij nog mee, ik dacht altijd: optieprijs delen door de looptijd in maanden ;)
Opties betaal je gewoon volledig zelf.

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
blackspeedy schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 12:29:
Het heeft even geduurd, maar ik kan mijzelf ook melden in dit topic :)
Bestelling is geplaatst en geaccepteerd door de dealer.

Ik heb een e-golf gekozen vanwege de mooie bijtelling. De volgende opties zitten erop:
  • Indium Grey metallic
  • Leder interieur "Vienna" zwart
  • Keyless Access
  • Zijruiten achter en achterruit getint
  • Achteruitrijcamera
  • DAB+
  • Dynaudio
  • Parkeerassistent
  • led Plus
  • Active Info Display
  • 17" Lichtmetalen velgen Madrid
  • Winterpakket
  • Rijstrookbehoudassistent
Wat ik niet had verwacht is dat de levertijd zo lang is. Er is aangegeven dat hij vanaf week 29 geleverd wordt. (laatste week juni). Dat wordt heel wat geduld hebben..
Gaaf, zou op dit moment ook mijn keuze zijn! Rij nu ruim 3 jaar in een GTE en het electrische rijden is geweldig. Met de range van de nieuwe e-Golf zou ik het prima aandurven om dit altijd te doen, alleen even met iemand van auto wisselen voor de wintersport.

• MrAcid
  • Niet online
dfrenner schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 09:46:
[...]

Dat valt mij nog mee, ik dacht altijd: optieprijs delen door de looptijd in maanden ;)
Opties betaal je gewoon volledig zelf.
Dat is meestal hoe ze accessoires berekenen. Opties worden (tot een bepaalde hoogte) wel gezien als ophoging van de restwaarde en betaal je (dus) niet volledig af in de looptijd.

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
gergs schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 09:39:
[...]

Krijg je die dan erin de benzine in de budget? Ik bedoel dan de brandstof gedeelte.
Ik vind de prijs van de T5 echt scherp zeker met de 250pk, maar die lust wel wat en dan hou je weinig over voor budget van de auto.
Als het bij de huidige V60 XC T5 kan, moet het op zich bij het nieuwe model T5 ook kunnen. Verbruik is ongeveer hetzelfde. Maar da's afwachten natuurlijk :)

• BlakHawk
MrAcid schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 09:53:
[...]

Dat is meestal hoe ze accessoires berekenen. Opties worden (tot een bepaalde hoogte) wel gezien als ophoging van de restwaarde en betaal je (dus) niet volledig af in de looptijd.
Daarom vind ik het nog wel raar dat je de accessoires niet mag houden achteraf

• MrAcid
  • Niet online
dfrenner schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 09:57:
[...]

Dan zou je ook rente betaald moeten hebben over de 'lening' die je bent aangegaan. ;)

• BlakHawk
MrAcid schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 10:02:
[...]

Dan zou je ook rente betaald moeten hebben over de 'lening' die je bent aangegaan. ;)
Wat nu vaak goedkoper is:

Accessoire als eigen bijdrage opvoeren. Je betaalt de accesoire zelf en spreekt met de werkgever af dat dat voor die maand een eigen bijdrage wordt. Je hebt dan maximaal de bijtelling aan korting.

Vooral met dakdragers en dakkoffers is dat handig, omdat je die veel vaker kunt gebruiken. Inleveren bij de auto is zonde.

Overigens is de rente heel laag.

• DeluxZ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-10 15:06

DeluxZ

Livin' the good life

MrAcid schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 09:52:
[...]

Gaaf, zou op dit moment ook mijn keuze zijn! Rij nu ruim 3 jaar in een GTE en het electrische rijden is geweldig. Met de range van de nieuwe e-Golf zou ik het prima aandurven om dit altijd te doen, alleen even met iemand van auto wisselen voor de wintersport.
Bij EVs kunnen wij voor 3 weken in het jaar een andere auto krijgen. Daar moet je dan wel de bijtelling van betalen, maar wel ideaal als je een weekje op vakantie gaat naar bv de Alpen in de winter. Of je rijd gewoon met je EV daar naar toe. Ik heb genoeg Tesla's richting de Alpen zien rijden met een koffer op 't dak.

]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[

• MrAcid
  • Niet online
DeluxZ schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 10:41:
[...]

Bij EVs kunnen wij voor 3 weken in het jaar een andere auto krijgen. Daar moet je dan wel de bijtelling van betalen, maar wel ideaal als je een weekje op vakantie gaat naar bv de Alpen in de winter. Of je rijd gewoon met je EV daar naar toe. Ik heb genoeg Tesla's richting de Alpen zien rijden met een koffer op 't dak.
Mooie regeling!

Qua wintersport: 400km of 200km range is wel een belangrijk verschil.

• DeluxZ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-10 15:06

DeluxZ

Livin' the good life

MrAcid schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 10:44:
[...]

Mooie regeling!

Qua wintersport: 400km of 200km range is wel een belangrijk verschil.
Dat is zeker waar...

]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[

• Morelleth
In de leasegegevens die vooraf verstrekt worden staat al aangegeven dat losse accessoires bestellen niet mogelijk is.

In principe zou ik eerlijk gezegd verwachten dat een percentage van de opties die op de auto zitten wel degelijk meetellen in de restwaarde.
Het zou een hoop frustratie schelen als ze er gewoon een stuk opener over zijn over wat een optie kost voor de leaseprijs, want nu is het gissen wat welke optie doet qua leasebedrag. Er staat alleen een melding dat ze het de effecten op restwaarde meenemen, maar niet hoe.
Zet dan gewoon naast de kosten op de totaalprijs van de auto wat die optie doet op het maandbedrag aan lease met de vermelding boven bedrag x aan opties gaan de kosten omhoog.

Bv de ene kleur in combinatie met een specifieke optie kost meer dan een andere kleur met die zelfde optie. Maar doe ik die kleuren combinatie met een andere optie dan zijn ze even duur.
En dat verschilt het bedrag waarbij de grens ligt ook nog eens per auto.
Bij bv een Audi A1 kan ik ruim 8k aan opties erbij doen omdat de basis prijs lager ligt, maar daarbij schiet de leaseprijs per optie niet enorm omhoog en blijft het een stuk gelijkmatiger.
Terwijl bij de volvo v40 die qua basis duurder is ligt de grens rond de 3k waarna alles 2x tot 3x zo hard in de leaseprijs mee telt.
En dat maakt het niet overzichtelijker.

Anyway
Heb nu een paar samenstellingen gemaakt, binnen de site van Van Mossel.
Morgen ff kijken na het rijgedrag en wat hoe een paar specifieke opties werken in de praktijk en dan een keuze maken.

Tnx for the help so far.
En de keuze word nog wel gepost voor wie het wil weten..

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

• MrAcid
  • Niet online
Morelleth schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 11:17:
In de leasegegevens die vooraf verstrekt worden staat al aangegeven dat losse accessoires bestellen niet mogelijk is.

In principe zou ik eerlijk gezegd verwachten dat een percentage van de opties die op de auto zitten wel degelijk meetellen in de restwaarde.
Het zou een hoop frustratie schelen als ze er gewoon een stuk opener over zijn over wat een optie kost voor de leaseprijs, want nu is het gissen wat welke optie doet qua leasebedrag. Er staat alleen een melding dat ze het de effecten op restwaarde meenemen, maar niet hoe.
Zet dan gewoon naast de kosten op de totaalprijs van de auto wat die optie doet op het maandbedrag aan lease met de vermelding boven bedrag x aan opties gaan de kosten omhoog.

Bv de ene kleur in combinatie met een specifieke optie kost meer dan een andere kleur met die zelfde optie. Maar doe ik die kleuren combinatie met een andere optie dan zijn ze even duur.
En dat verschilt het bedrag waarbij de grens ligt ook nog eens per auto.
Bij bv een Audi A1 kan ik ruim 8k aan opties erbij doen omdat de basis prijs lager ligt, maar daarbij schiet de leaseprijs per optie niet enorm omhoog en blijft het een stuk gelijkmatiger.
Terwijl bij de volvo v40 die qua basis duurder is ligt de grens rond de 3k waarna alles 2x tot 3x zo hard in de leaseprijs mee telt.
En dat maakt het niet overzichtelijker.

Anyway
Heb nu een paar samenstellingen gemaakt, binnen de site van Van Mossel.
Morgen ff kijken na het rijgedrag en wat hoe een paar specifieke opties werken in de praktijk en dan een keuze maken.

Tnx for the help so far.
En de keuze word nog wel gepost voor wie het wil weten..
Zou handiger zijn inderdaad, maar dat verschilt (dus) ook met hoeveel opties je er al op hebt zitten.

In een rijtjeshuis zijn gouden kranen geen meerwaarde - in Trump Tower verwacht een (tweedehands) koper ze en hebben ze (dus) meerwaarde. :+

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Plus dat een leasebedrag onder de streep gewoon onderhandelbaar is. Dus het zegt alsnog niks.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Morelleth schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 11:17:

Sure, natuurlijk wel. Ook afhankelijk van welke optie je het over hebt.
Dingen als climate control, cruise control, parkeer camera enzo doen echt wel wat voor een tweedehands auto.
Je moet alleen wel veel harder afschrijven op opties dan op de basis-auto.

Persoonlijk moet ik nog eventjes met de 308SW, maar zoals het er nu fiscaal uitziet, en met de nieuwe ontwikkelingen: De volgende wordt electrisch. Zeker nu je 300+ KM kan bij sommige.

[ Voor 15% gewijzigd door qadn op 23-02-2018 17:44 ]

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Verwijderd

Verkijk je niet op de afstanden die in de reclame folders staan. Reële afstand bij slecht weer en met snelwegbelasting zijn de dingen waarnaar je moet kijken. Voor mij was het deze keer nog niet handig genoeg om elektrisch te gaan. Wellicht dat over 4 jaar de techniek wel zo ver is tegen aangename prijs.

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-11 21:37
dfrenner schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 09:57:
[...]

Als ze Kapot gaan / gestolen wordt dan wordt het ook gemaakt of vervangen als je mee least. Wil je houden moet je het zelf kopen

Het “kan / mag” ook niet omdat je anders direct een gift van je werkgever krijgt, dat vindt de fiscus niet fijn.

[ Voor 19% gewijzigd door wd200 op 23-02-2018 18:59 ]

• blackspeedy
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:45
Dj-sannieboy schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 23:48:
[...]

Ja klopt inderdaad. Ik heb er ook even over nagedacht natuurlijk. Per dag rij ik 35KM dus dat is goed te doen. Tevens als je thuis en/of op het werk kunt laden is het een kleine moeite om de stekker erin te doen. Dus in theorie hoef je niet te tanken :)
MrAcid schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 09:52:
[...]

Dit is mijn eerste leaseauto en na de proefrit was ik ook verkocht. Je hebt veel luxe voor 'weinig' geld. En voor de vakantie zou ik ook een andere auto nemen inderdaad. Het grappige is dat ik zojuist de heenreis naar Oostenrijk erop heb zitten :) Dat zou ik dus ook echt niet doen met de e-golf door de reikwijdte.

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

blackspeedy schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 21:54:
[...]

Ja klopt inderdaad. Ik heb er ook even over nagedacht natuurlijk. Per dag rij ik 35KM dus dat is goed te doen. Tevens als je thuis en/of op het werk kunt laden is het een kleine moeite om de stekker erin te doen. Dus in theorie hoef je niet te tanken :)

[...]

Dit is mijn eerste leaseauto en na de proefrit was ik ook verkocht. Je hebt veel luxe voor 'weinig' geld. En voor de vakantie zou ik ook een andere auto nemen inderdaad. Het grappige is dat ik zojuist de heenreis naar Oostenrijk erop heb zitten :) Dat zou ik dus ook echt niet doen met de e-golf door de reikwijdte.
Collega van mij heeft er ook, heb er even in gezeten en voor het geld krijg je behoorlijk veel opties.

Voor mij is de range toch echt te beperkt en dat terwijl ik dagelijks ‘maar’ ~100KM rij. Daarnaast vind ik de specifieke e-golf aanpassingen, zoals de speciale velgen maar niets.

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Mx. Alba schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 13:29:
Tip voor mensen die een leaseauto zoeken... Neem geen Volvo met LED koplampen.

De LED koplampen van mijn V40 zijn nu al 2x gejat. Twee weken geleden... En vannacht weer. :(
Hetzelfde idee als ze hier in de buurt hebben gedaan. Alle auto's die nieuwe airbags hadden gekregen, opnieuw leeg gehaald.

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:33

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Dj-sannieboy schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 22:00:
[...]

Collega van mij heeft er ook, heb er even in gezeten en voor het geld krijg je behoorlijk veel opties.

Voor mij is de range toch echt te beperkt en dat terwijl ik dagelijks ‘maar’ ~100KM rij. Daarnaast vind ik de specifieke e-golf aanpassingen, zoals de speciale velgen maar niets.
Ik baalde er juist van dat er geen panoramadak mogelijk was op de e-Golf, hierdoor viel hij direct al af bij mij. Naast het feit dat ik mij ook zorgen maakte om de range en daarbij horende limitaties/maatregelen.

www.google.nl

• AndRo555
Daniel schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 09:35:
[...]

Ik speculeer, maar het lijkt me aannemelijk dat er nog een model onder de D3 komt om de basisprijs meer richting de 40k te krijgen, bijvoorbeeld in de vorm van een diesel-hybrid.
Een diesel hybrid komt er niet meer bij Volvo, zoveel is al duidelijk gezien hun prijsstellingen van de diesels.

Een D2 lijkt mij ook niet meer zo heel zeker gezien de heel kleine markt voor dergelijke motorisering.

[ Voor 11% gewijzigd door AndRo555 op 23-02-2018 23:20 ]

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

AndRo555 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 23:19:
[...]

Een D2 lijkt mij ook niet meer zo heel zeker gezien de heel kleine markt voor dergelijke motorisering.
Voor wat betreft ons kikkerlandje denk ik dat je je daar goed in vergist. Merendeel rijdt nog steeds in een 1.6 TDI, 1.5 dCi of D2 (lees: kleinste diesel) rond omdat de werkgever dit vereist omdat deze zogenaamd groen wil zijn naar de buitenwereld toe :z

Ook zijn er zat automobilisten die een D2 meer dan voldoende achten voor het Nederlandse verkeer en uitrusting belangrijker vinden.

Natuurlijk is de afzetmarkt groter dan enkel NL maartoch, nogmaals; ik denk dat je je vergist zeker ook omdat voor Volvo de D2 op de plank ligt en het niet zo is dat Volvo speciaal voor de V60 een nieuwe D2 moet gaan ontwerpen.

[ Voor 15% gewijzigd door MisteRMeesteR op 23-02-2018 23:40 ]

www.google.nl

• blackspeedy
Dj-sannieboy schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 22:00:
[...]

Zelf heb ik niet de standaard velgen genomen, maar de 17" Madrid en staan een stuk beter vind ik.
Verder kan ik volledig mee in komen dat je het bereik te beperkt vindt. Vooral als je langere ritten maakt, dat je misschien toch moet opletten met je rijstijl en airco verbruik, als je niet steeds wilt laden.

[ Voor 3% gewijzigd door blackspeedy op 24-02-2018 07:40 ]

• blackspeedy
Het is nog vroeg..

[ Voor 93% gewijzigd door blackspeedy op 24-02-2018 07:41 ]

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-11 21:55

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

MisteRMeesteR schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 23:36:
[...]

Voor wat betreft ons kikkerlandje denk ik dat je je daar goed in vergist. Merendeel rijdt nog steeds in een 1.6 TDI, 1.5 dCi of D2 (lees: kleinste diesel) rond omdat de werkgever dit vereist omdat deze zogenaamd groen wil zijn naar de buitenwereld toe :z
Pech voor die werkgevers dan als er over een paar jaar geen diesels met te krijgen zijn, misschien alleen nog de grotere omdat dat op wereldwijde schaal wat vraag naar blijft.
Ook zijn er zat automobilisten die een D2 meer dan voldoende achten voor het Nederlandse verkeer en uitrusting belangrijker vinden.

Natuurlijk is de afzetmarkt groter dan enkel NL maartoch, nogmaals; ik denk dat je je vergist zeker ook omdat voor Volvo de D2 op de plank ligt en het niet zo is dat Volvo speciaal voor de V60 een nieuwe D2 moet gaan ontwerpen.
Volvo heeft afgelopen jaar aangegeven van diesel af te willen. Verbaast me niet als ze de D2 al weglaten. Die is voor een 60 serie sowieso under powered.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

AllSeeyinEye schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 08:07:
[...]
Pech voor die werkgevers dan als er over een paar jaar geen diesels met te krijgen zijn, misschien alleen nog de grotere omdat dat op wereldwijde schaal wat vraag naar blijft.
Ik spreek uiteraard over de huidige gang van zaken, niet over wat er in de toekomst wordt bepaald als algemeen beleid bij de werkgevers. Als ik in mijn netwerk dit onderwerp bespreek heeft zeker de helft te maken met een werkgever met een CO2 beleid waardoor grotere motoren ontmoedigd worden of zelfs verboden zijn.

Zelf heb ik een vergelijkbare werkgever als jou en zou ik ook (gewoon) een T/D4 mogen kiezen als ik dit zou willen.
[...]

Die is voor een 60 serie sowieso under powered.
Dat is weer een andere discussie, en doet hier totaal niet terzake. Is een kwestie van vraag en aanbod, niet iedereen heeft 190PK nodig.
blackspeedy schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 07:34:
[...]

Zelf heb ik niet de standaard velgen genomen, maar de 17" Madrid en staan een stuk beter vind ik.
Verder kan ik volledig mee in komen dat je het bereik te beperkt vindt. Vooral als je langere ritten maakt, dat je misschien toch moet opletten met je rijstijl en airco verbruik, als je niet steeds wilt laden.
De Madrid velgen staan zeker beter!

Maar rekening houden met je airco, dat is toch 20 jaar terug in de tijd...? Raampje open is dan ook geen optie want dat kost je je cw-waarde op hogere snelheid. Je zit dan dus met klotsende oksels in de auto om maar het bereik op te krikken? 20 jaar terug in de tijd!

Tuurlijk is het zwart/wit wat ik hier schets maar autorijden moet toch comfortabel zijn? Daar hoort een propere A/C toch bij tegenwoordig vind ik, zonder consessies.

/mening uiteraard :)

[ Voor 32% gewijzigd door MisteRMeesteR op 24-02-2018 08:41 ]

www.google.nl

Verwijderd

AllSeeyinEye schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 08:07:
[...]

Volvo heeft afgelopen jaar aangegeven van diesel af te willen. Verbaast me niet als ze de D2 al weglaten. Die is voor een 60 serie sowieso under powered.
Volgens mij heeft Volvo slechts aangegeven zelf geen nieuwe diesel meer te ontwikkelen. In de toekomst zal men waarschijnlijk gewoon een nieuwe diesel inkopen bij een andere fabrikant als er nog behoefte is aan diesels.

• Snakeman123
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-10 14:42
Hallo allemaal,

Ik ga bij een nieuwe baan een auto nodig hebben hiervoor krijg ik 1100 bruto per maand voor. Ik gok dat ik al snel 30k voor werk zal gaan rijden. Het bedrag is alleen voor auto,verzekering, etc. Ik krijg een tankpas erbij hier kan ik de benzine mee betalen. De auto mag maximaal 4 jaar oud zijn dus mijn eigen auto gast het niet worden helaas.

Nu ben ik aan het twijfelen over private lease maar heb geen idee hoeveel over blijft van die 1100 bruto. Weet iemand dit? Ik wil graag een auto die helemaal compleet is met alles erop. Ik heb een idee, Mazda cx3, ford fiesta, Audi A1/3 of toch iets dat jullie adviseren. :)

• AndRo555
[...]

Zoals @AllSeeyinEye al opmerkte; diesel is op zijn retour en daarnaast is een D2 inderdaad maar mager voor een V60.
Zeker als je weet dat Volvo volop de 'premium' markt kaart speelt, daar verkoop je maar weinig sub 150pk wagens. Relatief misschien wat meer in NL en BE, maar ik ken bitter weinig mensen die een 316d rijden, 318d/320d rijdt veel meer rond. Zelfde bij de motoren bij de A4.

Het argument van CO2 waarden gaat ook niet op. Volvo doet daar niet meer de moeite in om ze (op papier!) laag te krijgen om die paar mensen in NL. Bij de V90 krijgen de D3 en D4 dezelfde uitstoot waarden. Bij oudere modellen is dat nog wel het geval. Wat verder optimaliseren (met banden etc.) om een op papier zuinige wagen te krijgen met lage CO2 zit er niet meer in. (Denk aan een 520d Efficient Dynamics die dat nog wel doet.) Ik zie Volvo geen geoptimaliseerde D2 V60 te maken om een lagere CO2 te hebben en hun diesels verder te promoten. Wil je lage CO2 zijn er 2 plugin benzines.

Daarnaast vergeet je ook dat de D2 zowat even duur is in onderdelen om te maken als de D3. Met de D2 gaan ze niet zo makkelijk winst maken. En dan is er nog geen applicatie van de D2 op het spa platform (XC60/V60/XC90/V90/S90), natuurlijk is dat niet de grootste kost. Maar tegenover de relatief lage opbrengsten is het misschien wel veel. En het is niet dat ze er mee een 14% succes op de markt gaan zetten.

Ik zou verkeerd kunnen zijn en misschien komt er nog wel een D2. Ik ben alleen erg sceptisch gezien er niet echt een incentive is voor Volvo om het wel te doen.
MisteRMeesteR schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 08:34:

Dat is weer een andere discussie, en doet hier totaal niet terzake. Is een kwestie van vraag en aanbod, niet iedereen heeft 190PK nodig.
De V60 is 1725 kg. Met 120pk zit je dan op een slechtere vermogen/gewichtsverhouding dan je gemiddelde Aygo. 150pk is dan echt wel het minimum vandaag de dag. 190pk is leuk.

[ Voor 12% gewijzigd door AndRo555 op 24-02-2018 11:03 ]

• BlakHawk
[...]

Ik denk meer dat het een budget kwestie is.
Keuze tussen een v40 d4 en v60 D2 zou boor mij duidelijk zijn: de v60

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:58

JB

Cédric roelt!

AndRo555 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 10:57:
[...]

[...]

De V60 is 1725 kg. Met 120pk zit je dan op een slechtere vermogen/gewichtsverhouding dan je gemiddelde Aygo. 150pk is dan echt wel het minimum vandaag de dag. 190pk is leuk.
Meh denk eerder dat je verschil merkt met Nm. Een benzine of diesel met 120pk maakt wel degelijk verschil.

Mijn boefje is liev!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Maar ook in welk toerentalbereik je dat koppel hebt. Diesel heeft vaak wel een hoger maximum koppel, maar bij benzine ligt het in een gunstiger en ruimer bereik, waardoor bij gelijk vermogen vaak zowel de topsnelheid als 0-100 acceleratie beter zijn met de benzinemotor dan met de dieselmotor.

Als je met een automaat het gaspedaal vol intrapt zal je merken dat in de meeste auto's de versnelling wordt doorgetrokken tot aan het rood en er dan pas wordt doorgeschakeld. In dat geval mis je met diesel vrijwel altijd je maximum koppel, want dat toerentalbereik ben je al voorbij als er naar die versnelling wordt doorgeschakeld. Met benzine kom je dan juist iedere keer perfect in dat bereik uit en is alleen het laatste stukje van de versnelling voordat je in het rood gaat (meestal 5000-6000 toeren) wat minder gunstig.

Als je niet verplicht diesel moet rijden van je baas en je beetje van sportief rijden houdt zou ik altijd voor de benzine gaan. Zeker nu er in Europa zo moeilijk wordt gedaan over die diesels (zijn al Duitse steden waar je met diesels van maar paar jaar oud bepaalde delen niet meer in mag). Qua brandstof scheelt het ook niet zo veel meer, want verschil tussen benzine- en dieselprijs wordt steeds kleiner. Zou me niet verbazen als diesel over paar jaar duurder is dan benzine (zijn al landen waar dat zo is, onder andere delen van de VS).

Diesels zijn ook nog eens duurder in aanschaf en daardoor (meestal) ook lease, waardoor je voor hetzelfde bedrag vaak een stuk betere benzinemotor kan krijgen dan dieselmotor. Een BMW 125i (224 pk) is bijvoorbeeld goedkoper dan een 120d (190 pk) en de 330i en 330e (beide 252 pk) zijn ongeveer net zo duur als de 320d (190 pk).

Eigenlijk enige reden om voor een diesel te gaan qua rijden is een vereiste voor hoog koppel bij zo laag mogelijk toerentalbereik, maar dat heb je alleen nodig in de bergen, off-road of bij het trekken van een aanhanger/caravan. En dan eigenlijk ook nog i.c.m. groot bereik, want anders is elektrisch beter, want dan heb je maximaal koppel vanuit stilstand. Daarnaast kan het nu bij veel kilometers per jaar financieel nog wel flink voordeliger zijn, maar de vraag daarbij is dus wel 'voor hoe lang nog?'

[ Voor 13% gewijzigd door Kid Jansen op 24-02-2018 19:48 ]

• AndRo555
JB schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 19:05:
[...]
Meh denk eerder dat je verschil merkt met Nm. Een benzine of diesel met 120pk maakt wel degelijk verschil.
Dan nog. Een Golf 1.6 TDI heeft dan 20% meer koppel per gewicht. En dat is de instapper.
Hoe je het draait of keert, de D2 in de V60 is/was maar een klein deel van de diesel verkoop. Als er een model zou vallen dan is het de D2 wel.

• Morelleth
Zo. Proefritje gemaakt met de Megane.
En eigenlijk niet negatiefs over op aan te merken. Alleen de HUD zag ik de meerwaarde niet van in.

Dus de bestelling is de deur uit voor een Renault Megane Estate Serie Signature Exclusive in Blue cosmos metallic.
Met panorama dak, pack cruising en trekhaak.
Lekker compleet en een mooie wagen.
Nu nog wachten tot april...

• BlakHawk
Gisteren een proefrit gemaakt in een Jeep Compass. Erg dikke bak! De voorkant vind ik prachtig. Alleen het jammere, de proefrit vas in een 4x4 170pk diesel van 50k....
Ik zou een 120pk 2wd sport sowieso kunnen leasen en waarschijnlijk de longitude ook, maar het business pakket is waarschijnlijk te duur. Hierdoor mis je navigatie en climate control.
Hoe overkomelijk is dat?

Als ik mijn huidige Peugeot bekijk, ik gebruik de trage navigatie nooit meer, omdat hij onlogische keuzes maakt en heel traag is. Om over updates nog te zwijgen. Altijd mijn telefoon met Apple kaarten.

Climatecntrol is iets waar ik wel echt aan gewend ben... een handmatige airco is echt heel lang geleden. Ga ik daar aan wennen? Is de glimlach als je naar de Jeep toeloopt voldoende om dat te compenseren?

We hebben om bij de Sportrage en de Tucson gekeken, waarbij vooral de laatste ook erg mooi is, maar lang niet zo bijzonder als de Jeep. Veel opties en ruimer, dat wel... De proefrit volgt volgende week in de Tucson, maar ik betwijfel of hij het gevoel van de Jeep gaat evenaren...

Sport:
Afbeeldingslocatie: https://www.jeep.nl/content/dam/jeep/crossmarket/model/Compass/trims/sport/colorizer/387x238/monotone/Jeep_Compass_SPORT--White.png

Longitude:
Afbeeldingslocatie: https://www.jeep.nl/content/dam/jeep/nl/model/compass/trims/longitude/colorizer/387x238/monotone/Jeep_Compass_LONGITUDE-White.png

VS

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/95/Hyundai_Tucson_2.0_CRDi_4WD_Premium_%28III%29_%E2%80%93_Frontansicht%2C_5._September_2015%2C_D%C3%BCsseldorf.jpg/1200px-Hyundai_Tucson_2.0_CRDi_4WD_Premium_%28III%29_%E2%80%93_Frontansicht%2C_5._September_2015%2C_D%C3%BCsseldorf.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door BlakHawk op 25-02-2018 08:11 ]

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-11 07:54
dfrenner schreef op zondag 25 februari 2018 @ 08:04:
Gisteren een proefrit gemaakt in een Jeep Compass. Erg dikke bak! De voorkant vind ik prachtig. Alleen het jammere, de proefrit vas in een 4x4 170pk diesel van 50k....
Ik zou een 120pk 2wd sport sowieso kunnen leasen en waarschijnlijk de longitude ook, maar het business pakket is waarschijnlijk te duur. Hierdoor mis je navigatie en climate control.
Hoe overkomelijk is dat?

Als ik mijn huidige Peugeot bekijk, ik gebruik de trage navigatie nooit meer, omdat hij onlogische keuzes maakt en heel traag is. Om over updates nog te zwijgen. Altijd mijn telefoon met Apple kaarten.

Climatecntrol is iets waar ik wel echt aan gewend ben... een handmatige airco is echt heel lang geleden. Ga ik daar aan wennen? Is de glimlach als je naar de Jeep toeloopt voldoende om dat te compenseren?

We hebben om bij de Sportrage en de Tucson gekeken, waarbij vooral de laatste ook erg mooi is, maar lang niet zo bijzonder als de Jeep. Veel opties en ruimer, dat wel... De proefrit volgt volgende week in de Tucson, maar ik betwijfel of hij het gevoel van de Jeep gaat evenaren...

Sport:
[afbeelding]

Longitude:
[afbeelding]

VS

[afbeelding]
De Jeep is zeker een veel mooiere auto, maar zonder climate control? Dat is toch wel bijna standaard tegenwoordig? Mocht je er overheen kunnen stappen, dan zeker de Jeep pakken! Mooi man!

• BlakHawk
sorted.bits schreef op zondag 25 februari 2018 @ 08:13:
[...]

De Jeep is zeker een veel mooiere auto, maar zonder climate control? Dat is toch wel bijna standaard tegenwoordig? Mocht je er overheen kunnen stappen, dan zeker de Jeep pakken! Mooi man!
Helaas niet...

Sport:
STANDAARD UITGERUST MET O.A.:
- 12V-stroomaansluiting voor & achter
- 16-inch stalen velgen
- 5.0-Inch UconnectTM LIVE infotainmentsysteem met
kleurentouchscreen
- Aanhangerstabilisatiesysteem
- ABS
- Adaptieve remlichten
- Airconditioning handmatig bedienbaar
- Audiobedieningstoetsen op stuurwiel
- Audiosysteem met 6 speakers
- Bandenreparatieset
- Bandenspanningsbewaking (TPMS) met controlelampje - Binnenspiegel met handmatige antiverblindingsfunctie - Bluetooth® audiostreaming
- Centrale armsteun op achterbank met bekerhouder
- Cruise control
- Dagr verlichting
- Digitale radio-ontvangst (DAB)
- Elektrisch verstelbare buitenspiegels
- Elektronisch geregeld remsysteem (BSC)
- Elektronische handrem
- Elektronische rolbeperking (ERM)
- Elektronische stabiliteitsregeling (ESC)
- Follow me home-verlichtingsfunctie
- Forward Collision Warning Plus (FCW+)
- Gord nairbags
- Hill Start Assist (HSA)
- In hoogte verstelbare bestuurdersstoel
- Instrumentenpaneel met 3,5-inch monochroomdisplay - Koplampen met lichtsensor
- Koplampen viervoudig halogeen
- Lane Departure Warning (LDW)
- Led-achterlichten
- Lichtgetint zonwerend glas
- Met leder bekleed stuurwiel
- Mistachterlichten
- Passagiersairbag (uitschakelbaar)
- Tractieregeling
- Tunnelconsole met verschuifbare armsteun
- USB-aansluiting in middenconsole
- Z airbags

Longitude:
OMVAT ALLES OP SPORT, PLUS O.A.:
- 17-inch lichtmetalen velgen
- 230V-stroomaansluiting
- Alarmsysteem
- Compact reservewiel
- Dakrails
- Elektrisch verwarm- en inklapbare buitenspiegels
- Keyless Enter 'n Go-systeem (openen en starten zonder sleutel)
- Led-ambianceverlichting
- Met leder beklede versnellingspookknop (alleen automatische transmissie)
- Mistlampen vóór met bochtverlichtingsfunctie
- Parkeersensoren achter
- Passagiersstoel met voorover neerklapbare rugleuning voorzien van opbergruimte
- Verlichte bekerhouders voorin
- Zelfdimmende binnenspiegel

Helaas mogen wij niet zelf bijdragen het leasebudget is het waar he het mee moet doen:

1760 euro en kan alleen op de longitude

Business pack:
Business Pack
8.4-Inch UconnectTM-infotainmentsysteem met kleurentouchscreen en navigatie
Airconditioning automatische dual-zone
Apple Carplay & Android AutoTM met Navigatie- en Muziekfuncties
Bestuurdersstoel voorzien van elektrisch verstelbare lendensteun
ParkView®-achteruitr camera
Stoelen met vinyl/sto en bekleding

[ Voor 9% gewijzigd door BlakHawk op 25-02-2018 08:41 ]

• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-11 12:17
Ik mag me ook melden in dit topic en ben als niet-autokenner erg benieuwd naar jullie adviezen/input!

Leasebudget: € 850,00
Kilometrage per jaar: 40.000
Contractduur: 2-4 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling Exclusief (wel tankpas van werkgever)
Merkbeleid, zo ja, welke: Voorkeur Volkswagen, maar alle vrijheid daarvan af te wijken
Overige afhankelijkheden: Lease via Dutchlease of Terbergleasing
Specifieke wensen: Zit- en rijcomfort is belangrijk, krijg nogal snel last van m'n schouders/nek als ik geen goede zithouding heb | Voorlopig geen gezin in de planning, dus kofferbakruimte waarin een boodschappenkrat en eventueel twee koffers passen is voldoende | Ben niet gecharmeerd van de hatchback-modellen zoals de Polo en Golf, wat te veel 'bakkies' in mijn ogen | Ben zo'n rijder die op de snelweg de cruisecontrol op 140 zet en dan zo relaxt mogelijk mijn rit maakt

Heb reeds een proefrit gemaakt in de Skoda Octavia Ambition business (sedan-variant) en een Mercedes A180 (die laatste staat bij een van onze dealers in de stock momenteel en is volgens de collega die dit regelt een buitenkans, gaat om de Business solution). Moet zeggen dat ik de Mercedes wel erg lekker vond qua wegligging (stevig/robuust gevoel). De Skoda was 'gewoon prima' en is vooral ook heel erg luxe uit te rusten. Aangezien het oog ook wat wil, ga ik ook zeker kijken naar 17'"/18" velgen en dat soort zaken.

Verwijderd

De bij vele bekende afweging, de emotionele keuze tegenover de rationele keuze. :)
Ik vind de Jeep erg mooi, maar de Hyundai ziet er ook niet verkeerd uit. Ik ben wel iemand die geeft om opties. Dat merk ik nu ontzettend nu ik in de vrij kale voorloper rijdt. Maar ik kan mij voorstellen dat anderen liever een wat unieker auto rijden die ze echt mooi vinden.

Ik ben benieuwd wat je denkt na de proefrit in de Hyundai, en maak ook een proefrit in de Jeep met de motorisering die je uiteindelijk kan kiezen.

• JB

JB

Cédric roelt!

AndRo555 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 21:33:
[...]

Dan nog. Een Golf 1.6 TDI heeft dan 20% meer koppel per gewicht. En dat is de instapper.
Hoe je het draait of keert, de D2 in de V60 is/was maar een klein deel van de diesel verkoop. Als er een model zou vallen dan is het de D2 wel.
Ja als je het specifiek over de D2 hebt, zal het best kloppen maar zie hier veelal opmerkingen over "pk's te weinig" etc. Dat ligt er toch ook vooral aan hoeveel Nm ermee gemoeid gaat :) Dat bedoelde ik te zeggen.

Mijn boefje is liev!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:51
Momenteel rij ik een Volvo V40 D2 R-design met 14% bijtelling. In november loopt mijn leasecontract af en mag ik een nieuwe auto uitzoeken. Ik ben erg tevreden met mijn Volvo. Echter zou ik gezien het aantal KM dat ik dagelijks rij (max 100) elektrisch gaan rijden. Dit om nog wat lager in de bijtelling te komen. Mijn leasebudget is ongeveer in deze catagorie waar de V40 in ligt. Wat zou voor mij de ideale elektrische auto zijn? Komt er nog wat nieuws aan voor die tijd?

• Fanatix
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03-11 13:09
Sunri5e schreef op zondag 25 februari 2018 @ 11:00:
Momenteel rij ik een Volvo V40 D2 R-design met 14% bijtelling. In november loopt mijn leasecontract af en mag ik een nieuwe auto uitzoeken. Ik ben erg tevreden met mijn Volvo. Echter zou ik gezien het aantal KM dat ik dagelijks rij (max 100) elektrisch gaan rijden. Dit om nog wat lager in de bijtelling te komen. Mijn leasebudget is ongeveer in deze catagorie waar de V40 in ligt. Wat zou voor mij de ideale elektrische auto zijn? Komt er nog wat nieuws aan voor die tijd?
Hyundai Ioniq Electric?

Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
JB schreef op zondag 25 februari 2018 @ 10:23:
Ja als je het specifiek over de D2 hebt, zal het best kloppen maar zie hier veelal opmerkingen over "pk's te weinig" etc. Dat ligt er toch ook vooral aan hoeveel Nm ermee gemoeid gaat :) Dat bedoelde ik te zeggen.
Je weet dat die twee niet los van elkaar staan? Vermogen is koppel x toerental, dan wel in Nm en rad/s naar W, maar de relatie blijft hetzelfde.

pk's te weinig is hetzelfde als koppel te weinig bij hoog toerental. Waar het dus om gaat is niet hoeveel Nm je hebt, maar bij welk toerental de piek ligt.

• JB

JB

Cédric roelt!

Kid Jansen schreef op zondag 25 februari 2018 @ 12:11:
[...]

Je weet dat die twee niet los van elkaar staan? Vermogen is koppel x toerental, dan wel in Nm en rad/s naar W, maar de relatie blijft hetzelfde.

pk's te weinig is hetzelfde als koppel te weinig bij hoog toerental. Waar het dus om gaat is niet hoeveel Nm je hebt, maar bij welk toerental de piek ligt.
Dus pk = pk maar een diesel heeft meer trekkracht en is dus sneller dan een benzine normaliter... :? Of je moet het prettig vinden om je benzine in de toerenbegrenzer te rijden? Wellicht is het theoretisch niet zo maar ik trek voor mijn gevoel harder op met een diesel en dus meer koppel dan een benzine met "gelijke pk's" zonder in een "vliegtuig" te zitten

[ Voor 33% gewijzigd door JB op 25-02-2018 12:36 ]

Mijn boefje is liev!

• The Eagle

The Eagle

Bijna. Een diesel heeft zijn maximum koppel (trekkracht) bij een lager toerental en trekt dus eerder harder.
Met benzine kan dat ook prima, maar moet je meer toeren maken voor dat zelfde koppel.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• JB

JB

Cédric roelt!

The Eagle schreef op zondag 25 februari 2018 @ 12:38:
Bijna. Een diesel heeft zijn maximum koppel (trekkracht) bij een lager toerental en trekt dus eerder harder.
Met benzine kan dat ook prima, maar moet je meer toeren maken voor dat zelfde koppel.
Snap ik. Ook aangegeven hierboven. Bij "normaal" gebruik rij ik dus liever diesel vanwege het koppel bereikbaar bij lage toeren = "sneller". Of trap jij je benzine met net zoveel pk standaard in de 4000 toeren als het hele gezin bij je in de auto zit?

Mijn boefje is liev!

• BlakHawk
Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2018 @ 10:22:
[...]

De bij vele bekende afweging, de emotionele keuze tegenover de rationele keuze. :)
Ik vind de Jeep erg mooi, maar de Hyundai ziet er ook niet verkeerd uit. Ik ben wel iemand die geeft om opties. Dat merk ik nu ontzettend nu ik in de vrij kale voorloper rijdt. Maar ik kan mij voorstellen dat anderen liever een wat unieker auto rijden die ze echt mooi vinden.

Ik ben benieuwd wat je denkt na de proefrit in de Hyundai, en maak ook een proefrit in de Jeep met de motorisering die je uiteindelijk kan kiezen.
Ja dat is lastig te vinden, nog geen dealer gevonden die de 1.6 diesel heeft staan... bijna allemaal benzine.

Het is ook weer niet zo dat hij kaal is, maar waarom een alarmsysteem boven een climate control...

Ik ga nog eens zoeken, van de week eerst de Tucson rijden. Maar ook dat is een benzine geworden ipv diesel. Hier in de buurt nergens een diesel staan.

Verwijderd

dfrenner schreef op zondag 25 februari 2018 @ 13:06:
[...]

Ja dat is lastig te vinden, nog geen dealer gevonden die de 1.6 diesel heeft staan... bijna allemaal benzine.

Het is ook weer niet zo dat hij kaal is, maar waarom een alarmsysteem boven een climate control...

Ik ga nog eens zoeken, van de week eerst de Tucson rijden. Maar ook dat is een benzine geworden ipv diesel. Hier in de buurt nergens een diesel staan.
Je kan gewoon met de plaatselijke Land Rover dealer bellen toch om een afspraak te maken voor een 1.6 diesel 2wd? Ik wou proefrijden met een Ioniq (voor de 2e keer), de dealer had hem niet staan maar heeft er 1 geregeld voor me de zaterdag erop. Dealers moeten natuurlijk wel wat moeite doen om auto's ook te verkopen.

Een alarmsysteem kan mij volstrekt niet interesseren, maar wellicht dat het soms een eis is van de verzekeringsmaatschappij. Maar wat mij betreft moet bij het c-segment en hoger tegenwoordig standaard climate control zitten evenals een achteruitrijcamera en navigatie en Android Auto/Apple Carplay.

• BlakHawk
Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2018 @ 13:13:
[...]

Je kan gewoon met de plaatselijke Land Rover dealer bellen toch om een afspraak te maken voor een 1.6 diesel 2wd? Ik wou proefrijden met een Ioniq (voor de 2e keer), de dealer had hem niet staan maar heeft er 1 geregeld voor me de zaterdag erop. Dealers moeten natuurlijk wel wat moeite doen om auto's ook te verkopen.

Een alarmsysteem kan mij volstrekt niet interesseren, maar wellicht dat het soms een eis is van de verzekeringsmaatschappij. Maar wat mij betreft moet bij het c-segment en hoger tegenwoordig standaard climate control zitten evenals een achteruitrijcamera en navigatie en Android Auto/Apple Carplay.
Landrover is geen Jeep 😏

Ik bedoel eerder dat Jeep dat heeft verkozen boven climate control.

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:49

Harrie

NederVlaming

AndRo555 schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 10:57:
[...]

Zoals @AllSeeyinEye al opmerkte; diesel is op zijn retour en daarnaast is een D2 inderdaad maar mager voor een V60.
Zeker als je weet dat Volvo volop de 'premium' markt kaart speelt, daar verkoop je maar weinig sub 150pk wagens. Relatief misschien wat meer in NL en BE, maar ik ken bitter weinig mensen die een 316d rijden, 318d/320d rijdt veel meer rond. Zelfde bij de motoren bij de A4.

Het argument van CO2 waarden gaat ook niet op. Volvo doet daar niet meer de moeite in om ze (op papier!) laag te krijgen om die paar mensen in NL. Bij de V90 krijgen de D3 en D4 dezelfde uitstoot waarden. Bij oudere modellen is dat nog wel het geval. Wat verder optimaliseren (met banden etc.) om een op papier zuinige wagen te krijgen met lage CO2 zit er niet meer in. (Denk aan een 520d Efficient Dynamics die dat nog wel doet.) Ik zie Volvo geen geoptimaliseerde D2 V60 te maken om een lagere CO2 te hebben en hun diesels verder te promoten. Wil je lage CO2 zijn er 2 plugin benzines.

Daarnaast vergeet je ook dat de D2 zowat even duur is in onderdelen om te maken als de D3. Met de D2 gaan ze niet zo makkelijk winst maken. En dan is er nog geen applicatie van de D2 op het spa platform (XC60/V60/XC90/V90/S90), natuurlijk is dat niet de grootste kost. Maar tegenover de relatief lage opbrengsten is het misschien wel veel. En het is niet dat ze er mee een 14% succes op de markt gaan zetten.

Ik zou verkeerd kunnen zijn en misschien komt er nog wel een D2. Ik ben alleen erg sceptisch gezien er niet echt een incentive is voor Volvo om het wel te doen.

[...]

In de prijslijst staat een D3 en een D3 eco. Dat doet mij ook denken dat er voorlopig geen D2 komt.
Wij konden tot voor kort bij mijn werkgever enkel de S60/V60 D2 eco kiezen. (Of bij andere merken gaan kijken) Hopelijk wordt die dus vervangen door de nieuwe V60 D3 eco :*). De catalogus prijs ligt dan wel iets hoger natuurlijk.

Ik vraag me wel af of de prijslijst helemaal juist vertaald is. Er staat in dat de D3 eco standaard een 20mm verlaagd onderstel heeft. Ik zou eerder verwachten dat die optie enkel op die variant niet leverbaar is ofzo :+

[ Voor 5% gewijzigd door Harrie op 25-02-2018 13:47 ]

Verwijderd

dfrenner schreef op zondag 25 februari 2018 @ 13:18:
[...]

Landrover is geen Jeep 😏

Ik bedoel eerder dat Jeep dat heeft verkozen boven climate control.
Klopt. Sorry, vergissing.

• The Eagle

The Eagle

JB schreef op zondag 25 februari 2018 @ 12:47:
[...]

Snap ik. Ook aangegeven hierboven. Bij "normaal" gebruik rij ik dus liever diesel vanwege het koppel bereikbaar bij lage toeren = "sneller". Of trap jij je benzine met net zoveel pk standaard in de 4000 toeren als het hele gezin bij je in de auto zit?
nee, maar dat heeft meer te maken dat de enige benzine auto die ik ter beschikking heb, een passat station (zwaar) uit 2003 met een ongeblazen 1.6 is. Rijdt prima hoor, maar is gewoon notoir traag en niet te vergelijken met een TFSI oid.
Having said that: benzine rij je sowieso hoger in de toeren. TDI's hebben hun max koppel al bij 1500 RPM...das voor benzine ongeveer stationair draaien. Maar met mijn vorige A3 SB met 120pk TFSI reed ik idd net zo sportief als met mijn huidige Megane Estate diesel met zelfde aantal pk's.

• AndRo555
Harrie schreef op zondag 25 februari 2018 @ 13:22:
[...]

In de prijslijst staat een D3 en een D3 eco. Dat doet mij ook denken dat er voorlopig geen D2 komt.
Wij konden tot voor kort bij mijn werkgever enkel de S60/V60 D2 eco kiezen. (Of bij andere merken gaan kijken) Hopelijk wordt die dus vervangen door de nieuwe V60 D3 eco :*). De catalogus prijs ligt dan wel iets hoger natuurlijk.

Ik vraag me wel af of de prijslijst helemaal juist vertaald is. Er staat in dat de D3 eco standaard een 20mm verlaagd onderstel heeft. Ik zou eerder verwachten dat die optie enkel op die variant niet leverbaar is ofzo :+
Verlaagd onderstel is vrij typisch voor een extra zuinig model. Heb je minder luchtweerstand. Zat/zit ook op de Golf Bluemotions en waarschijnlijk ook andere zuinige modellen.

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

JB schreef op zondag 25 februari 2018 @ 12:47:
[...]

4000 toeren is toch niet zo bijzonder bij accelereren?

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Verwijderd

Ik heb momenteel een Peugeot 308SW en waar ik tegenaan loop is de ruimte op de achterbank. Sinds een paar maanden zit mijn dochter van 2 in een kinderstoel (Maxi Cosi) in de auto en ik merk nu dat er te weinig ruimte is voor ons beiden als ze achter mij zit. Ik moet dan mijn stoel 3 standen dichter naar het stuur toe zetten en zij zit dan alsnog met haar benen tegen de achterkant van mijn stoel aan. Zelf ben ik 1.78m dus dat kan het probleem niet zijn. Ik heb ook niet het idee dat deze autostoel nu bizar lomp is en dat het daar aan ligt.

Is dit een bekend 'probleem' met auto's uit deze klasse? Voor nu is het nog wel redelijk te doen maar aangezien haar benen groeien overweeg ik toch om een klasse groter te gaan rijden (Passat of SuperB).

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:11

DarkSide

theres no place like ::1

Volgens mij is de 308 niet de ruimste in deze klasse.
Een Golf is volgens mij ruimer op de achterbank.

Alternatief kan ook zijn een Octavia. Skoda's bieden veel ruimte. Zeker op de achterbank.

Houdt ook rekenig dat de kleine nu met "de benen vooruit zit" Als ze groter worden gaan de benen ook meer "naar beneden over de achterbank heen" en heb je ook meer ruimte over.

Mijn dochters konden prima achter mij zitten in de Golf variant toen ze 4 en 8 waren. Zelf ben ik ongeveer 1m89.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• JB

JB

Cédric roelt!

@Verwijderd Dat was voor mij de enige "onderbouwde" reden om voor een D segment wagen te gaan. Het pastte in de Leon ST ook wel maar het is het allemaal net niet :)

Mijn boefje is liev!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:44

woutur

Klauwtjes uit!

AllSeeyinEye schreef op zondag 25 februari 2018 @ 16:02:
[...]

4000 toeren is toch niet zo bijzonder bij accelereren?
Wel met een diesel. Ik schakel zo bij 2500 toeren. 4000 is als ik mijn autootje echt wil laten loeien. Oncomfortabel ook.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

woutur schreef op maandag 26 februari 2018 @ 09:41:
[...]

Wel met een diesel. Ik schakel zo bij 2500 toeren. 4000 is als ik mijn autootje echt wil laten loeien. Oncomfortabel ook.
Maar de vraag werd gesteld over benzine. Met 4000 is er dan geen sprake van loeien. Het is eerder grommen of brullen.

Verwijderd

Lastige afweging. Gezien onze leaseregeling gaat het me al snel 300 euro netto aan meerkosten opleveren van een 308 full option naar een Passat Highline R met vergelijkbare opties. Dat is ook weer best een bedrag. Kan natuurlijk ook wat minder maar ik vind een automaat, leren bekleding en full led koplampen toch wel erg prettig.

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-11 14:59
dfrenner schreef op zondag 25 februari 2018 @ 08:04:
Hoe overkomelijk is dat?

Sport:
[afbeelding]

Longitude:
[afbeelding]

VS

[afbeelding]
Ik zou echt voor de auto met Climate Control gaan!
Ik had voor mijn huidige auto een voorloop polo met alleen Airco, mega onhandig! Elke rit zit je minimaal 2-3 aan die knopjes te draaien. Nu gewoon Climate Control en ik pas bij wijze van spreken 2x per jaar de knopjes aan (winter op 19,5 en zomer op 21).
Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2018 @ 09:46:
Lastige afweging. Gezien onze leaseregeling gaat het me al snel 300 euro netto aan meerkosten opleveren van een 308 full option naar een Passat Highline R met vergelijkbare opties. Dat is ook weer best een bedrag. Kan natuurlijk ook wat minder maar ik vind een automaat, leren bekleding en full led koplampen toch wel erg prettig.
Ik heb een zoontje van 2, maar die zit rechtsachterin. Daar past hij prima achter mijn vrouw (die is maar 1,63 lang (of kort :+ )). We hebben trouwens een Maxi Cosi Pearl (2way fix ding), die kan je een beetje recht op en liggend instellen, dat scheelt ook iets. Misschien is dat een simpele oplossing?
Over een tijdje zijn de beentjes weer wat langer en dan hangen ze naar beneden.

[ Voor 16% gewijzigd door Smobbo op 26-02-2018 09:50 ]

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:53
Als je van een 308 full option van ~35k naar een skoda octavia full option van ~43k gaat, heb je een bijtellingsverschil (beide 22%) van 40,8 / 52% is dit van Peug: 3141 bijtelling / 4004 naar skoda 3859 / 4919,2. Een verschil van 700 tot 900 per jaar, in het ergste geval 75 per maand netto meer.

Het verschil naar een Passat zal inderdaad wat meer zijn. Maar heb je nu nog een 14% 308 toevallig? dit hierboven is met beide 22% gerekend, dan zie je wat het verschil zou zijn in de huidige situatie.

Daarnaast is een 308 naar Passat van 50k+ wel een erg grote stap (van ''normaal'' naar premium), als je naar skoda gaat, blijft dit beperkter.

Verwijderd

Sinds wanneer is VW premium?

• JB

JB

Cédric roelt!

En 50K is ook weer snel overdreven. Die Highline R staat nu voor 43K met leer, gratis automaat etc.

Mijn boefje is liev!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Qua ruimte ga je er in ieder geval op vooruit (duh :) )

Ik rij een B8 (sedan) en mijn kids (5 en 2) hebben plenty voetenruimte, ze zitten beide op Maxi-Cosy RodiFix stoeltjes, geen 'stellages' als de Pearl i.c.m. FamilyFix.

Als ik achter mijzelf plaatsneem (ben 1.84m) heb ik nog zo'n 8cm ruimte tussen mijn knie en de bestuurdersstoel over.

En verder, passen en meten is weten 8)

www.google.nl

• dicee
  • Laatst online: 10-10 15:23
Vrijdag mijn Opel Astra 1.6 CDTI 81kW S/S Business+ ophalen 8)

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:11
Niet, wil niet zeggen dat ze slecht zijn eh. Ben heel blij met mijn niet premium VW. Heb hem gekozen boven een premium BMW 3 :P

• The Eagle

The Eagle

@Verwijderd had in mijn 308 het stoeltje gewoon achter de passagiersstoel. Mijn vriendin is noet zo lang.
Verder scheelt het ook of je bijvoorbeeld een draaibare stoel hebt, danwel een isofix base gebruikt, of dat het stoeltje direct op de bank staat. Je voorstoel staat namelijk schuin dus hoe hogr het zitje, hoe minder de ruimte. Stoel wat rechter zetten helpt dus ook, en dat icm een wat hogere zit is prima te doen.

Having said that: simpelweg grote achterbank is makkelijk. Gewoon een Octavia dus, of een Superb als je het redt.

• Engineer Stewie
[b][message=54401745,noline]
Having said that: simpelweg grote achterbank is makkelijk. Gewoon een Octavia dus, of een Superb als je het redt.
Het verschil tussen die 2 is voornamelijk de achterbank. Koffer is zowat hetzelfde.
De Octavia is voor een c-segmenter wel heel ruim :).

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:53
JB schreef op maandag 26 februari 2018 @ 10:22:
En 50K is ook weer snel overdreven. Die Highline R staat nu voor 43K met leer, gratis automaat etc.
Goed, klopt, 45k met een dieselmotor waar ik even mee gerekend heb. Maar per optie komt er al snel wat bij, kan dus enkel meevallen in bijtelling waar ik mee gerekend heb. Wilde vooral even het verschil aantonen in bijtelling.
hmm, zit wat in ;)

• JB

JB

Cédric roelt!

ErgoStijn schreef op maandag 26 februari 2018 @ 11:09:
[...]

Goed, klopt, 45k met een dieselmotor waar ik even mee gerekend heb. Maar per optie komt er al snel wat bij, kan dus enkel meevallen in bijtelling waar ik mee gerekend heb. Wilde vooral even het verschil aantonen in bijtelling.
Wat ontbreekt er nog dan? 7K aan opties erbij klikken zou vooral overdone zijn of "omdat het kan". Zo te zien is de Highline R een zeer complete bak en geen zaken die ik als "must have" zie ontbreken. Dan nog zou ik 'm zelf nooit bestellen maar dat is omdat ik het een saaie/emotieloze bak vind :+

Mijn boefje is liev!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2018 @ 09:20:
Ik heb momenteel een Peugeot 308SW en waar ik tegenaan loop is de ruimte op de achterbank. Sinds een paar maanden zit mijn dochter van 2 in een kinderstoel (Maxi Cosi) in de auto en ik merk nu dat er te weinig ruimte is voor ons beiden als ze achter mij zit. Ik moet dan mijn stoel 3 standen dichter naar het stuur toe zetten en zij zit dan alsnog met haar benen tegen de achterkant van mijn stoel aan. Zelf ben ik 1.78m dus dat kan het probleem niet zijn. Ik heb ook niet het idee dat deze autostoel nu bizar lomp is en dat het daar aan ligt.

Is dit een bekend 'probleem' met auto's uit deze klasse? Voor nu is het nog wel redelijk te doen maar aangezien haar benen groeien overweeg ik toch om een klasse groter te gaan rijden (Passat of SuperB).
Het probleem bij de 308 SW (in ieder geval aan de bijrijderskant) is het dashboard. Dat loopt echt een behoorlijk stuk het interieur in en haalt een hoop ruimte weg waar je normaal je benen kunt laten. Zeker wanneer je wat langer bent zit je voorin vele malen sneller klem daardoor. Vorm voor functie.
Ik heb een 308 SW gehad als voorloper voor ~ 3 maanden in combinatie met een Maxi Cosi Pebble Plus en een 2way fix base en je zit dan voorin niet bijzonder prettig. In de Octavia die ik als "eigen" auto nu heb is dat een stuk beter, even los van de extra ruimte die je sowieso op de achterbank hebt.

Qua ruimte in het interieur is de Octavia echt stukken beter, qua laadruimte in de kofferbak ontlopen ze elkaar in de breedte niet heel veel. Enkel de hoogte van de Octavia is ietsje meer. Ik zou niet perse gaan kijken naar een Passat, tenzij je daar het budget voor hebt.

• gwystyl
  • Laatst online: 03-11 22:21

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ik had verwacht dat het in een 308SW wel zou passen. Die heeft toch een langere wielbasis dan de hatchback? Ik dacht dat die ruimte voornamelijk naar de achterpassagiers was gegaan.
Bij mijn Civic Tourer zit zoonlief van 2½ ook een beetje met zijn voeten tegen mijn stoel aan in de Maxi-Cosi Toby op een isofix basis. Zo'n Rodifix scheelt behoorlijk lijkt me. Ik weiger om mijn stoel oncomfortabel ver naar voren te zetten als ik rijd. Als hij echt klem komt te zitten gaat het stoeltje naar rechtsachter, maar dat is thuis weer lastiger met uitladen van kiddo. Ik vind het echt ongelooflijk wat een ruimte zo'n stoeltje inneemt. Ik kan prima iemand van 1.90m achter mij vervoeren, maar een kind van nog geen meter zit klem?
Volgend jaar hoop ik bij het uitzoeken van de opvolger dat hij in een vervolgstoeltje past die minder ruimte inneemt.

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-10 21:05
J0YR1D3R schreef op maandag 26 februari 2018 @ 11:22:
[...]
Ik heb een 308 SW gehad als voorloper voor ~ 3 maanden in combinatie met een Maxi Cosi Pebble Plus en een 2way fix base en je zit dan voorin niet bijzonder prettig. In de Octavia die ik als "eigen" auto nu heb is dat een stuk beter, even los van de extra ruimte die je sowieso op de achterbank hebt.
Die maxi cosi combi is sowieso vrij "lang" echter super onhandig.... Mijn 14% Punto al opgegeven (passagiersstoel moest op de voorste stand) en om een Octavia gevraagd, was even lastig.
Nu tijdelijk een V60 (ik klaag niet... mooie auto!) voor wellicht een jaar, maar nog steeds moet de passagiersstoel vrij ver naar voren.

• J0YR1D3R
  • Niet online
@Vandread Ik heb het geprobeerd, maar zonder die base is het weinig korter hoor. Ik had een V40 die om die reden is weggegaan, daarin zat je echt bijna klem tegen het dashboard. V60 is niet heel erg veel groter maar net wel genoeg om net iets beter te zitten.

Verwijderd

ErgoStijn schreef op maandag 26 februari 2018 @ 10:11:
[...]

Als je van een 308 full option van ~35k naar een skoda octavia full option van ~43k gaat, heb je een bijtellingsverschil (beide 22%) van 40,8 / 52% is dit van Peug: 3141 bijtelling / 4004 naar skoda 3859 / 4919,2. Een verschil van 700 tot 900 per jaar, in het ergste geval 75 per maand netto meer.

Het verschil naar een Passat zal inderdaad wat meer zijn. Maar heb je nu nog een 14% 308 toevallig? dit hierboven is met beide 22% gerekend, dan zie je wat het verschil zou zijn in de huidige situatie.

Daarnaast is een 308 naar Passat van 50k+ wel een erg grote stap (van ''normaal'' naar premium), als je naar skoda gaat, blijft dit beperkter.
Het zit bij mij iets anders. Mijn 308 heeft GT-velgen en lederen bekleding die achteraf is ingebouwd, waardoor de aanschafwaarde voor bijtelling met 3500 euro gedaald is. Dan is het verschil qua aanschafprijs ongeveer 12K. Verder is mijn 308 nog 21% bijtelling in plaats van 22% en krijg ik mijn overschot op het leasebudget bruto bovenop mijn salaris. Dat is bij mijn 308 ongeveer 300 euro bruto en zal (naar schatting) bij een Passat Highline R nog zo'n 100 euro zijn.
The Eagle schreef op maandag 26 februari 2018 @ 10:44:
@Verwijderd had in mijn 308 het stoeltje gewoon achter de passagiersstoel. Mijn vriendin is noet zo lang.
Verder scheelt het ook of je bijvoorbeeld een draaibare stoel hebt, danwel een isofix base gebruikt, of dat het stoeltje direct op de bank staat. Je voorstoel staat namelijk schuin dus hoe hogr het zitje, hoe minder de ruimte. Stoel wat rechter zetten helpt dus ook, en dat icm een wat hogere zit is prima te doen.

Dat stoeltje achter de passagier werkt inderdaad goed, totdat je 2 kinderen hebt :9. Ik zal nog eens kritisch naar de positie van mijn eigen stoel kijken, die staat best schuin naar achter inderdaad. Verder misschien de isofix er eens onderuit halen, wellicht scheelt dat.

• BlakHawk
Smobbo schreef op maandag 26 februari 2018 @ 09:48:
Ik zou echt voor de auto met Climate Control gaan!
Ik had voor mijn huidige auto een voorloop polo met alleen Airco, mega onhandig! Elke rit zit je minimaal 2-3 aan die knopjes te draaien. Nu gewoon Climate Control en ik pas bij wijze van spreken 2x per jaar de knopjes aan (winter op 19,5 en zomer op 21).
ja helaas het verschil of de auto binnen of buiten budget past...
Met climate control past hij niet, zonder wel.

Maar je hebt wel een bijzondere auto.

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-11 14:59
dfrenner schreef op maandag 26 februari 2018 @ 13:18:
[...]

ja helaas het verschil of de auto binnen of buiten budget past...
Met climate control past hij niet, zonder wel.

Maar je hebt wel een bijzondere auto.
Lastige keuzes, maar ik denk dat je na 3,5 jaar je nog wel ergert aan de airco en niet meer stil staat bij de buitenkant. Maar daarin verschillen we allemaal natuurlijk ;) .
Ik rij nu een Seat Leon ST, echt een mooiere auto dan ik ooit eerder had (eerste leasebak), maar toch ben ik nu na krap 2 jaar al aan het kijken naar de opvolger die in de loop van volgend jaar mag gaan komen...

• The Eagle

The Eagle

Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2018 @ 12:56:
[...]

Het zit bij mij iets anders. Mijn 308 heeft GT-velgen en lederen bekleding die achteraf is ingebouwd, waardoor de aanschafwaarde voor bijtelling met 3500 euro gedaald is. Dan is het verschil qua aanschafprijs ongeveer 12K. Verder is mijn 308 nog 21% bijtelling in plaats van 22% en krijg ik mijn overschot op het leasebudget bruto bovenop mijn salaris. Dat is bij mijn 308 ongeveer 300 euro bruto en zal (naar schatting) bij een Passat Highline R nog zo'n 100 euro zijn.

[...]

Dat stoeltje achter de passagier werkt inderdaad goed, totdat je 2 kinderen hebt :9. Ik zal nog eens kritisch naar de positie van mijn eigen stoel kijken, die staat best schuin naar achter inderdaad. Verder misschien de isofix er eens onderuit halen, wellicht scheelt dat.
Ik heb (sinds donderdag) twee kinderen ;)
Die isofix base dingen en andere toeters en bellen zijn erg handig maar kosten gewoon ruimte. Een simpel kinderzitje laat prima ruimte over voor voetjes op de achterbank. Maar niemand wil een simpel kinderzitje, want dat draaisysteem is wel erg handig bij regen enzo ;)

• JB

JB

Cédric roelt!

Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2018 @ 12:56:
[...]

Waarom zo gefocust op die Passat :? Genoeg andere keuze in D segment. Verder ook daar prima niet AF fabriek zaken te regelen? Das hier juist de sport; zoveel mogelijk niet AF fabriek op de factuur krijgen.

Mijn boefje is liev!

• BlakHawk
Engineer Stewie schreef op maandag 26 februari 2018 @ 10:40:
Niet, wil niet zeggen dat ze slecht zijn eh. Ben heel blij met mijn niet premium VW. Heb hem gekozen boven een premium BMW 3 :P
Maar als de VW hetzelfde aan opties bood, met een zelfde motorisering en tegen gelijke kosten en ruimte, verkoos je een BMW ;)
JB schreef op maandag 26 februari 2018 @ 11:21:
[...]
Wat ontbreekt er nog dan? 7K aan opties erbij klikken zou vooral overdone zijn of "omdat het kan". Zo te zien is de Highline R een zeer complete bak en geen zaken die ik als "must have" zie ontbreken. Dan nog zou ik 'm zelf nooit bestellen maar dat is omdat ik het een saaie/emotieloze bak vind :+
Er zijn wel een aantal modellen die ik boven een Passat zou verkiezen ja :+
Mondeo, Insignia, Talisman bijvoorbeeld ;)
J0YR1D3R schreef op maandag 26 februari 2018 @ 11:22:
[...]

Het probleem bij de 308 SW (in ieder geval aan de bijrijderskant) is het dashboard. Dat loopt echt een behoorlijk stuk het interieur in en haalt een hoop ruimte weg waar je normaal je benen kunt laten. Zeker wanneer je wat langer bent zit je voorin vele malen sneller klem daardoor. Vorm voor functie.

Qua ruimte in het interieur is de Octavia echt stukken beter, qua laadruimte in de kofferbak ontlopen ze elkaar in de breedte niet heel veel. Enkel de hoogte van de Octavia is ietsje meer. Ik zou niet perse gaan kijken naar een Passat, tenzij je daar het budget voor hebt.
Octavia zit ook tussen C en D segment in, kwa ruimte. Dat is de kracht van Skoda, heel erg ruim.
Maar de kofferbak van de 308SW is heel erg diep, grote kofferbak en daarbij lever je iets in op de achterbank.
Vandread schreef op maandag 26 februari 2018 @ 12:10:
Die maxi cosi combi is sowieso vrij "lang" echter super onhandig.... Mijn 14% Punto al opgegeven (passagiersstoel moest op de voorste stand) en om een Octavia gevraagd, was even lastig.
Nu tijdelijk een V60 (ik klaag niet... mooie auto!) voor wellicht een jaar, maar nog steeds moet de passagiersstoel vrij ver naar voren.
V60 is van binnen ook erg krap. Die kofferbak is niet echt station waardig.
Wel een prachtige bak die heerlijk rijdt. (Ik heb een zwak voor Volvo!)
Smobbo schreef op maandag 26 februari 2018 @ 13:47:
[...]

Lastige keuzes, maar ik denk dat je na 3,5 jaar je nog wel ergert aan de airco en niet meer stil staat bij de buitenkant. Maar daarin verschillen we allemaal natuurlijk ;) .
Ik rij nu een Seat Leon ST, echt een mooiere auto dan ik ooit eerder had (eerste leasebak), maar toch ben ik nu na krap 2 jaar al aan het kijken naar de opvolger die in de loop van volgend jaar mag gaan komen...
Ja lastig... Normaal ben ik zo'n standaard auto als ik nu heb (308SW) na een jaar wel weer zat. Één van mijn eerste leaseauto's was een Volvo C30 met T5 bumperkit en T5 uitlaatsysteem. Het bleef de 3 jaar lang dat ik hem had een "speciale" auto. Iedere keer als je ernaartoe liep kreeg je er een glimlach van op je gezicht. Bijzondere uitvoering...

Ik heb het idee dat een Jeep Compass ook eerder dat gevoel geeft, dan een Hyundai Tucson.
Het blijft een specialere auto. Je ziet hem bijna nooit, hij heeft wat Range rover achtigs over zich heen.

Grrr gevoel vs verstand...

• J0YR1D3R
  • Niet online
@dfrenner hoe vond je die Compass rijden? Ik mijd ze op het vliegveld altijd als huurauto omdat ze niet bepaald een strak weggedrag hebben. Gaat dat niet tegenvallen na een Focus?

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-10 21:05
dfrenner schreef op maandag 26 februari 2018 @ 16:07:
[...]
V60 is van binnen ook erg krap. Die kofferbak is niet echt station waardig.
Wel een prachtige bak die heerlijk rijdt. (Ik heb een zwak voor Volvo!)
Als de nieuwe V60 voor rond de 33/35k leverbaar wordt in een beetje aardige variant zou die over een jaartje wel leuk zijn. Ik heb ook die zwak wel... (hmmm gezien de huidige line up prijzen, zal dat wel een brug te ver zijn)

[ Voor 8% gewijzigd door Vandread op 26-02-2018 16:36 ]

• BlakHawk
J0YR1D3R schreef op maandag 26 februari 2018 @ 16:22:
@dfrenner hoe vond je die Compass rijden? Ik mijd ze op het vliegveld altijd als huurauto omdat ze niet bepaald een strak weggedrag hebben. Gaat dat niet tegenvallen na een Focus?
Het viel mij 200% mee.
Ik kreeg wel een 4x4 170pk diesel automaat mee.

Kijk een SUV heeft al een compleet ander weggedrag dan een Focus, of welke andere C segmenter ook. Ze zijn hoger, hellen meer over en zijn wolliger in de besturing.

Een Compass is daarbij nog echt geschikt voor het terrein, zeggen ze. Kwa onderstel, want een 2WD waar het bij mij om zou gaan zal niet heel ver komen. De bodemvrijheid en de voor en achterkant zijn wel geschikt voor het terrein.

Dus hoe beviel de proefrit? Ja ging goed, reed prima en ook echt als reisauto prima te doen.
De hoge zit was erg prettig en is echt nog wat hoger dan een Qashqai bijvoorbeeld.
Rontondes gaan natuurlijk niet meer zo hard als met de Focus, of de 308SW die ik nu heb. Minder strak op de weg, maar het echte overhellen was er niet bij. Hij ligt voor een SUV best goed op de weg.

Rijwind op de snelweg viel ook mee, iets meer dan bij de Focus, maar minder dan bij de 308 (panoramadak).

Het voelde wel echt als een auto van formaat aan, terwijl dat in de praktijk heel erg meevalt.

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik niet heel bekend ben met het segment, maar het is veel comfortabeler dan een Mitsubishi Pajaro bijvoorbeeld.

De hoge neus, de Jeep neus blijven wel indrukwekkend om naast te staan (persoonlijke mening).

Mijn vrouw wil echt liever een SUV, terwijl ik een Mondeo wilde. Het is een compleet ander segment, maar door de aparte verschijning die je bijna nergens ziet ben ik geneigd voor de Jeep te gaan.

Één puntje...
De Sport is de instapper en valt binnen budget, deze heeft geen parkeersensoren en geen dakrails. Dat vind ik echter wel echt een dealbreaker. Ik heb nu de Longitude aangevraagd en die zou volgens mijn berekening (meerprijs delen door aantal maanden) moeten passen. Als die niet past gaat het feestje sowieso niet door. Maar ik neig echt naar deze SUV.

Kinderen gaan beide naar het Maxi Cosi Rodi stoeltje, geen kinderwagen meer nodig. Dus de dakrails zijn nodig voor de vakantie met dakkoffer. en parkeersensoren is een optie die je er bij een ongelukje al uit zou hebben. Ik wil niet meer zonder. Als zal ik hier wel zeggen dat het voor mijn vrouw is :+

• Stovirpi
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:35
Luuksche schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 14:29:
Mijn 'shortlist' bestaat uit de Volkswagen Golf en de Audi A3.
Vandaag een e-mail vanuit de leasemij ontvangen. Het wordt de A3 SB 1.6 diesel. S-Line en automaat, dat dan weer wel!

Aangezien het een voorraadauto betreft kan ik hem naar alle waarschijnlijkheid binnen twee weken rijden :9

Stack Sats

• Engineer Stewie
dfrenner schreef op maandag 26 februari 2018 @ 16:07:
Maar als de VW hetzelfde aan opties bood, met een zelfde motorisering en tegen gelijke kosten en ruimte, verkoos je een BMW ;)
Voor de prijs van een Arteon R-line 2.0TDI DSG heb je anders toch ook wel een mooie BMW 3 touring :+ . Ik ben gebonden aan CO2 levels en ook bij BMW zou het maar een 150pk versie geweest zijn.

Mijn ouders hebben een BMW 3 en heb daar dus ervaring genoeg mee. Ben daar eigenlijk niet zo wild van. Een BMW 5 is al iets anders maar die staat niet op mijn lijst.
De helft van mijn collega’s rijdt trouwens BMW, de andere helft duffe SUV’s/monovolumes |:( .

Heb overigens al die ruimte niet nodig, ik kom met een BMW 1/ Audi A3/VW Golf ook ruimschoots toe als alleenstaande (1 kindje).

De andere optie was een Audi A4, daar heb ik wel over getwijfeld.
Heb de Arteon puur op looks gekozen, ook niet veel extra opties boven de R-line uitvoering. Enkel nlg adaptieve bochtenverlichting (led), All Info display, GPS, achteruitrij camera, getinte ruiten en elektrische lendensteun verstelling.

• BlakHawk
Engineer Stewie schreef op maandag 26 februari 2018 @ 17:37:
[...]

Voor de prijs van een Arteon R-line 2.0TDI DSG heb je anders toch ook wel een mooie BMW 3 touring :+ . Ik ben gebonden aan CO2 levels en ook bij BMW zou het maar een 150pk versie geweest zijn.

Mijn ouders hebben een BMW 3 en heb daar dus ervaring genoeg mee. Ben daar eigenlijk niet zo wild van. Een BMW 5 is al iets anders maar die staat niet op mijn lijst.
De helft van mijn collega’s rijdt trouwens BMW, de andere helft duffe SUV’s/monovolumes |:( .

Heb overigens al die ruimte niet nodig, ik kom met een BMW 1/ Audi A3/VW Golf ook ruimschoots toe als alleenstaande (1 kindje).

De andere optie was een Audi A4, daar heb ik wel over getwijfeld.
Heb de Arteon puur op looks gekozen, ook niet veel extra opties boven de R-line uitvoering. Enkel nlg adaptieve bochtenverlichting (led), All Info display, GPS, achteruitrij camera, getinte ruiten en elektrische lendensteun verstelling.
Ik zou dan ook eerder de 4 serie gran coupe tegenover de Arteon zetten en geen 3 serie touring.

• Engineer Stewie
dfrenner schreef op maandag 26 februari 2018 @ 18:40:
[...]

Ik zou dan ook eerder de 4 serie gran coupe tegenover de Arteon zetten en geen 3 serie touring.
Ik ook, maar de keuzelijst is wat ze is. Geen 4gc, wel 3/3 touring. 6 maand ervoor ging de 4gc dan weer wel.
Pagina: 1 ... 14 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1

In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.