gergs schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 10:31:
[...]
Jouw lijstje is in principe prima. De V40 kan heel interessant zijn omdat ze toch van de huidige model af moet. Soms kan het dan zijn dat je leuke aanbod krijg van dealers.
Als je toch naar iets anders zoekt dan bedenk ik aan de volgende:
- Jeep Compass 1.6 Sport, oke het is 439cm dus 4cm te lang. Maar wel een leuk auto en van buiten lijkt alsof je een veel duurdere auto rijdt. Zit positie is echt voor lange mensen zoals jij, ik ben zelf 1.68m en kan de stuurwiel en stoel niet aanpassen op mn hoogte (of laagte?

)
- Audi Q2 1.6tdi. Het is net boven 35k, maar wel een leuk "iets anders" van de VAG groep. Jammer dat ze bij de VW de T-Roc nog niet als diesel levert, ik verwacht dat deze dan goedkoper zou zijn.
Maar nee veel beter kwa prijs/uitrusting ben je denk ik niet beter uit dan het lijstje van je. Ik denk dat de auto die je daarboven noemt, leon, golf, en v40 erg goed zit voor de prijsklasse.
Update! Na flink spitwerk in brochures en prijslijst ben ik gaan klikken bij Leaseplan. Daar rolde eigenlijk de V40 D3 Business Sport als nummer 1 uit.
Op nummer 2 de Golf Highline Business R en op 3 de Leon FR.
Afgelopen zaterdag 3 uur gestuurd in een V40 D3 Business Sport handgeschakeld (geen extra opties) en dat moet m maar worden.
Ja, het dashboard heeft veel knopjes maar dan kan ik alles mooi op de tast bedienen (min of meer). Een i-Drive-achtig systeem werkt natuurlijk ook erg goed op de tast maar dat zit sowieso niet in een Golf of Leon. Dan heb je het touchscreen nodig voor de bediening en dat kan niet op de tast. Dus wat dat betreft wint de bediening van de Volvo het van de Golf/Leon.
Binnenruimte, er zitten hooguit 2 personen in dus ruim voldoende. Stoelen zitten goed, voldoende steun en wat een genot is de kantelbare zitting. Daarmee kun je goed de ondersteuning onder je benen instellen! Daklijn bij het raam aan de voorkant is laag (verkeerslichten) maar dat is bij een Leon/Golf niet anders. Ik ben gewoon te lang. Misschien dat het panorama-dak daar nog uitkomst in biedt

.
De aandrijving: motor is lekker bij de les, maakt niet veel herrie maar is ook niet heel erg stil en heeft genoeg koppel om niet al te vaak terug te hoeven in versnellingen. De koppeling grijpt wel meteen aan bij het iets liften van het pedaal. De eerste versnelling is kort, samen met het overijverige koppelingspedaal zorgde dat ervoor dat ik niet altijd schokvrij optrok. De slip van de koppeling was dusdanig anders dan ik gewend ben van de gebroeders VAG dat het iets langer wennen zal zijn dan 100km. Het geheel deed me een beetje denken aan een vroegere C-klasse (200 Kompressor uit 2001) met handbak. Wanneer de airco uit stond geen probleem. Maar met actieve airco ging schakelen nooit zijdezacht.
De bak schakelt direct en trefzeker, met andere woorden, perfect maar mist een duidelijk mechanisch gevoel. En dat mechanische is iets wat ik altijd wel kan waarderen aan een versnellingsbak.
En dan het rijden, de auto stond op 16" wielen met winterrubber. Grip in bochten voldoende maar bij een verkeerslicht kon niet al het koppel netjes verwerkt worden. De voortrein ging gelukkig niet stuiteren of bonken en de traction control deed netjes en rustig haar werk. Op slechter wegdek was het comfort perfect en bij een sportievere rit leek de auto ook gewoon in haar element. Maar het was vochtig, koud en met bijrijder heb ik niet heel erg goed getest

. Dus qua sportief rijgedrag doe ik een aanname.
Dan de andere wensen en opties:
- Donkere hemel:check
- Fatsoenlijke verlichting: check
- Past in de garage: check;
- Navigatie: check, voldoet voor mijn gebruik;
- Geluid: prima, 10x beter dan in de 2014 Leon met standaard audio;
- Cruisecontrol: stappen van 5 KM/u en ingedrukt houden om per 1KM/u te verhogen. CC staat niet standaard aan bij starten. Elke keer activeren. Net zoals de regendetectie op de ruitenwisser. Vreemd, maar niet meer dan dat.
Wat ga ik missen t.o.v. een Golf/Leon: het digitale dash en Android Auto/Apple CarPlay.
En dan wordt het onder de streep gewoon een centenkwestie. De V40 (met luxury line) past perfect binnen budget zonder bijbetaling en is 3000 euro goedkoper. Dus scheelt gewoon 50 euro netto per maand voor een auto die beter aan mijn wensen voldoet afgezien van de laatste twee opties. Dus persoonlijk niet te verantwoorden voor me
Tl;dr: de V40 D3 wint voor mij van de Golf/Leon waar ik dus ook geen proefrit in ga maken.