rittenregistratie in de praktijk?

Pagina: 1
Acties:

• deppenboks
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ik zit erover te denken om volgend jaar mijn leasebak niet meer prive te gaan rijden (tweede auto is comfortabel genoeg en het extra geld kan ik goed gebruiken :)) maar zit met een aantal praktische vragen.

Wie kan mij antwoorden op de volgende uitdagingen/vragen:
  1. ik woon in Enschede, werk in Nieuwegein. Als ik via de autobaan rijd (de snelste route) is dit 156km. Nu wil het geval dat mijn ouders langs de kortste route wonen (147 km). Nou wil ik 1x/2x per week op de terugweg vanuit mijn werk een kopje koffie drinken bij mijn ouders. Hoe ga ik dit opschrijven in mijn rittenregistratie? enschede-nieuwegein (zakelijk) Nieuwegein-ouders (zakelijk) ouders-thuis (prive)? Of enschede-nieuwegein (zakelijk) nieuwegein-enschede(zakelijk met afwijking)
  • Zelfde als hierboven maar dan met een tussenstop bij de Albert Heijn, extra omweg 500m maar de AH ligt 4km bij mijn huis vandaan....
  • ik wil een zo makkelijk mogelijke oplossing gebruiken die bovenstaande 2 issues kan oplossen zonder dat ik zelf in excelsheetjes/notitiblokjes ed hoef te duiken. Bestaat deze?
  • ik heb ergens gelezen dat GPS en kilometerteller nog weleens kunnen verschillen. Is hier iemand die dit aan den lijve heeft ervaren en zo ja, hoe los je dit op? Of ziet de belastingdienst het GPS-systeem dan als leidend?
Ik vind het echt verbazingwekkend hoe weinig informatie hierover te vinden is. Net alsof iedereen zich maar stil houdt omdat ze bang zijn gepakt te worden......... iets met de kop en een maaiveld of zo.
Zoek ik niet goed of gaat het hier over een taboe?

Volgens cijfers zijn er genoeg mensen die geen bijtelling betalen, maar blijkbaar geen goede oplossingen als het gaat om rittenregistratie. Verder is de regelgeving hieromtrent lekker vaag zodat je je bijna crimineel voelt als je een keer omrijdt.

Ik heb trouwens voor 1. en 2. de belastingtelefoon gebeld, ben 3 keer doorverbonden en kreeg toen iemand aan de lijn die het volgende vertelde: "eeeeuh ja dat weet ik ook niet, ik denk dat u het vanzelf te horen krijgt als u een keer gecontroleerd wordt....."

Wie schept licht in de duisternis? Tips over het aan te schaffen appje/blackboxje zijn ook van harte welkom! ;)

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

http://www.belastingdiens...istratie/gegevens_per_rit

Op 1 is dus sprake van werk verkeer, mag ik voorbeeld 3 geloven, aangezien alleen omrijden om privédoel te bereiken als privé gezien wordt.
op 2 is die 500 meter privé.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:01

Flotter

Pelipper!

Voor de registratie heb ik een Excelbestand gemaakt met een paar formules zodat ie zelf wat dingen berekent/invult. Aangezien je toch altijd werkelijke kilometerstanden moet invullen lijkt mij dat de simpelste oplossing (buiten een automatisch systeem via GPS). In de auto gebruik ik wel een notitieblokje, maar daar staat alleen een datum, kilometerstand en eventueel een afwijkende locatie op. Ritten naar m'n werk en supermarkt herken ik wel.

Trouwens, zijn er hier al eens mensen gecontroleerd? Ik heb nu 7½ jaar aan ritten, maar er is nog nooit naar gevraagd.

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:11
Gebruik zelf de app fcmiles op mijn iphone. Vul hier gewoon de begin en eindstand in per rit, meer is niet nodig. Je zegt dan gewoon dat het een prive rit is of zakelijk. Het is niet interessant als je eens een kilometer omrijd voor de ah. Je hebt toch ook wel eens weg werkzaamheden met een omleiding.

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19:33
Ik zit ook met de rittenregistratie alleen rijd ik geen leaseauto maar gebruik mijn privé auto voor zakelijke ritten voor mijn bedrijf (freelancer). Hiervoor kan ik 19 cent per kilometer aftrekken. Eigenlijk rijd ik alleen maar woon-werk en misschien nog een keer een rit naar een prospect / andere vestiging etc. Op dit moment houd ik de hele administratie bij in Google spreadsheet.

Nu weet ik dat de belastingdienst de leaseauto's goed in de gaten houden en die kentekens door allerlei databases haalt om te kijken of je niet stiekem >500 km privé rijdt als dat niet mag. Ik vraag me echter af of mijn rittenadministratie ook op deze manier wordt gecontroleerd ?

Ik mag privé rijden wat ik wil en ik rijd ook zakelijk. Lijkt me beetje gelijk aan de situatie dat je bijtelling betaalt.

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:54
De controle is relatief simpel:
- Komt je kenteken naar voren bij een (foto)controle bij bijvoorbeeld een pretpark en je hebt aangegeven dat je niet privé rijdt? - dan wordt je kilometeradministratie opgevraagd en die wordt gecheckt met de gegevens die ze hebben. Sluit de kilometeradministratie niet aan met de informatie die de belastingdienst heeft? Dan is de kans groot dat je kilometeradministratie verworpen wordt en je alsnog de bijtelling krijgt.

- Daarnaast wordt er ook gekeken naar andere indicatoren: Zijn er in je gezin nog andere auto's? Indien dat niet zo is kan het een indicatie zijn dat er wel privé met de auto wordt gereden.

Overigens de vragen van TS worden volgens mij goed uitgelegd op de site van de belastingdienst.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
deppenboks schreef op woensdag 16 september 2015 @ 16:43:
  • ik wil een zo makkelijk mogelijke oplossing gebruiken die bovenstaande 2 issues kan oplossen zonder dat ik zelf in excelsheetjes/notitiblokjes ed hoef te duiken. Bestaat deze?
Toen dat ik een km-administratie bij moest houden gebruikte ik de app CTA Ritregistratie. Dit is een app voor Android en deze is betaald. Was destijds 5 euro of zo.

De registratie kan je dan handmatig of automatisch laten doen. Je kan de app starten als je vertrekt en weer stoppen als je aankomt op je bestemming. Via GPS wordt je gereden aantal km's berekend en ook meteen zaken als eindstand van je kilometerteller voor die rit ingevuld. (Overigens, controleer dit wel omdat GPS op je telefoon niet altijd 100% accuraat is.) Handmatig spreekt voor zich. Je voert een nieuwe rit op met vertrekpunt, bestemming, begin stand en eind stand.

De app heeft functionaliteiten voor back-up naar Dropbox en ook een exportfunctie naar een Excel bestand. Je kan in de app ook een adressenboek aanmaken en ook meerdere voertuigen opvoeren.

Voor mij sloot deze app het beste aan op mijn wensen. Er zijn ook gratis alternatieven op Android gebied, maar deze app was voor mij het compleetste. De export en back-up functie vond ik doorslaggevend zodat ik altijd een back-up heb.
  • ik heb ergens gelezen dat GPS en kilometerteller nog weleens kunnen verschillen. Is hier iemand die dit aan den lijve heeft ervaren en zo ja, hoe los je dit op? Of ziet de belastingdienst het GPS-systeem dan als leidend?
GPS en je snelheidsmeter verschillen vooral. Je rijdt in werkelijk vaak wat langzamer dan je snelheidsmeter aangeeft.

Het probleem vooral met GPS kan zijn dat de lengte van de rit niet helemaal goed berekend wordt omdat de GPS peiling niet nauwkeurig genoeg is. Overigens zijn de verschillen dan niet zo groot, maar die kunnen mettertijd wel oplopen. (100 keer 10 meter verschil is toch een kilometer afwijking.)

Hoe de Belastingdienst daarmee omgaat heb ik geen idee van.
Ik vind het echt verbazingwekkend hoe weinig informatie hierover te vinden is. Net alsof iedereen zich maar stil houdt omdat ze bang zijn gepakt te worden......... iets met de kop en een maaiveld of zo.
Zoek ik niet goed of gaat het hier over een taboe?

Volgens cijfers zijn er genoeg mensen die geen bijtelling betalen, maar blijkbaar geen goede oplossingen als het gaat om rittenregistratie. Verder is de regelgeving hieromtrent lekker vaag zodat je je bijna crimineel voelt als je een keer omrijdt.
De Belastingdienst stelt duidelijk eisen waaraan je kilometerregistratie moet voldoen. In theorie volstaat een kladblokje zolang je maar de juiste gegevens noteert elke keer. Alternatief zijn apps op je telefoon en ingebouwde kastjes. Kastjes zijn natuurlijk de duurste optie, maar die kan je niet altijd in laten bouwen.

Vergeet overigens niet om een verklaring van geen privé gebruik aan te vragen. Een kopie daarvan moet je ook aan je werkgever verstrekken. Anders krijg je nog steeds bijtelling.

• vortexnl1982
BB-One schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 10:40:
De controle is relatief simpel:
- Komt je kenteken naar voren bij een (foto)controle bij bijvoorbeeld een pretpark en je hebt aangegeven dat je niet privé rijdt? - dan wordt je kilometeradministratie opgevraagd en die wordt gecheckt met de gegevens die ze hebben. Sluit de kilometeradministratie niet aan met de informatie die de belastingdienst heeft? Dan is de kans groot dat je kilometeradministratie verworpen wordt en je alsnog de bijtelling krijgt.

- Daarnaast wordt er ook gekeken naar andere indicatoren: Zijn er in je gezin nog andere auto's? Indien dat niet zo is kan het een indicatie zijn dat er wel privé met de auto wordt gereden.

Overigens de vragen van TS worden volgens mij goed uitgelegd op de site van de belastingdienst.
Mijn geval is anders: ik heb geen leaseauto. Ik gebruik mijn privé auto zakelijk.

Ik vraag me af of de belastingdienst ook informatie kan opvragen van bv trajectcontroles etc. Want dan kunnen ze controleren of een zakelijke rit die ik heb opgeschreven ook daadwerkelijk gereden is. Hoe komen ze daar anders achter ?

• BB-One
vortexnl1982 schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 13:47:
[...]

Mijn geval is anders: ik heb geen leaseauto. Ik gebruik mijn privé auto zakelijk.

Ik vraag me af of de belastingdienst ook informatie kan opvragen van bv trajectcontroles etc. Want dan kunnen ze controleren of een zakelijke rit die ik heb opgeschreven ook daadwerkelijk gereden is. Hoe komen ze daar anders achter ?
Het antwoord is: niet. Het enige wat gedaan kan worden is agenda controle en andere 'bewijzen' zoals facturen aan cliënten. Zakelijke kilometers kun je ook lopend of op de fiets of zelfs met trein maken, Hoeft niet perse met de auto, dus is gewoonweg niet te controleren en is daarmee ook (redelijk) fraudegevoelig.

(kijkt schichtig om zich heen)

• vortexnl1982
BB-One schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 13:58:
[...]

Het antwoord is: niet. Het enige wat gedaan kan worden is agenda controle en andere 'bewijzen' zoals facturen aan cliënten. Zakelijke kilometers kun je ook lopend of op de fiets of zelfs met trein maken, Hoeft niet perse met de auto, dus is gewoonweg niet te controleren en is daarmee ook (redelijk) fraudegevoelig.

(kijkt schichtig om zich heen)
Dat dacht ik dus ook. Het is een mooie aftrekpost. En je kan dan ook makkelijk sjoemelen als je opdrachtgever bijvoorbeeld meerdere vestigingen heeft. Kijk een zakelijk afspraak buiten opdrachtgever wordt misschien lastig want dan kun je inderdaad bewijs tonen zoals een business card, bonnetjes etc. Maar als je elke week 2 dagen naar een andere vestiging moet dan kun je dat volgens mij zonder bewijs wel hard maken. Natuurlijk wel even opletten dat je brandstofbonnen overeen komen met je administratie.

Je moet trouwens wel een administratie bijhouden dus dat hele verhaal van lopen/fiets etc moet nog wel terug te zien zijn. Voor mijn auto moet ik een normale rittenadministratie bijhouden incl kilometers.

• BB-One
vortexnl1982 schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 14:04:
[...]

Dat dacht ik dus ook. Het is een mooie aftrekpost. En je kan dan ook makkelijk sjoemelen als je opdrachtgever bijvoorbeeld meerdere vestigingen heeft. Kijk een zakelijk afspraak buiten opdrachtgever wordt misschien lastig want dan kun je inderdaad bewijs tonen zoals een business card, bonnetjes etc. Maar als je elke week 2 dagen naar een andere vestiging moet dan kun je dat volgens mij zonder bewijs wel hard maken. Natuurlijk wel even opletten dat je brandstofbonnen overeen komen met je administratie.

Je moet trouwens wel een administratie bijhouden dus dat hele verhaal van lopen/fiets etc moet nog wel terug te zien zijn. Voor mijn auto moet ik een normale rittenadministratie bijhouden incl kilometers.
Zakelijke kilometers zijn zakelijke kilometers en de aftrek is 19 cent per km bij een ondernemer en daar hoef je geen rittenadministratie van bij te houden. (Jij als ondernemer moet aannemelijk maken dat je die kilometers gemaakt hebt en aannemelijk maken is heel wat anders dan aantonen. Als jij om 12:00 een foto met je klant op twitter zet waarbij jij op dat moment in het kantoor van je klant bent is dat mijns inziens voldoende om aan te laten zien dat jij vandaag een reis hebt gemaakt van huis naar het kantoor van je klant en omdat het je klant is is het ook voldoende aannemelijk dat het een zakelijke rit is.
(laat natuurlijk onverlet dat een rittenadministratie veel makkelijker is om je zakelijke kilometers aannemelijk te maken, maar dat is een ander verhaal)

(Voor het voorkomen van bijtelling bij een auto van de zaak moet je aantonen dat je minder dan 500 km privé hebt gereden, die bewijslast is veel zwaarder)
Pagina: 1