Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Tsja..Verwijderd schreef op zondag 3 december 2017 @ 14:13:
Eerlijk zullen we alles delen. Ik ben alcoholist en stevige roker en draag op die manier meer dan mijn steentje bij, middels de accijnzen, aan de pot 'belastingen'. Nu overweeg ik daar mee te stoppen, ja zegt de belastingdienst dat mag wel maar dan komen de lasten, minder accijnsinkomsten, bij de rest terecht, dus u krijgt wel een belastingaanslag/te betalen afkoopsom wegens toekomstig gederfde inkomsten van ons ter hoogte van xxxx.
Het is maar welk perspectief je kiest, zo kun je 'de redelijkheid' van alles verdedigen.
De 3 grootste netbeheerders genereren samen ongeveer 750.000.000 per jaar aan winst na belastingen, over eerllijk delen gesproken en tegen 'kostprijs'. Hhhhmmmm
eerlijk delen als het hen past.
Klopt
Maar toch donkishot tegen

Of je betaalt...
Ken ook nog zoiets met woekerpolis...
Je kunt wachten totdat of je gaat je eigen weg
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Ja, dat kan zeker. Eigenlijk ben je hier in een nogal apart gezelschap terecht gekomen, van veel mensen die het allemaal zelf goed (willen) weten en doen. Ik heb ruim 4 jaar geleden mijn warmtepomp laten installeren door een toen al ervaren installateur op dit gebied. In die tijd had ik dit forum ook niet gezien, het bestond waarschijnlijk niet eens. En twee rechterhanden heb ik ook al niet. Dus alles door die installateur laten doen; was 15.000 euro (zonder subsidie uiteraard...), met grote tevredenheid. Zal nu al gauw 4000 of 5000 minder zijn (na subsidie). Het was Koos Verbart uit Abbekerk.wian schreef op zondag 3 december 2017 @ 13:40:
Bedankt voor alle suggesties (ook al snap ik ze niet allemaal/helemaal), maar een belangrijk deel van mijn vraag is:
Zijn er al eenvoudige, betrouwbare oplossingen op de markt geschikt voor n00bs? Ik wil er niet mijn hobby van maken en ik hoef ook niet het maximaal haalbare rendement. Het moet betrouwbaar zijn, eenvoudig werken en zichzelf terugverdienen inclusief de installatiekosten door een professioneel bedrijf/vakman.
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
@hrt Hoe krijg je 6361 kWhth uit een 5kW Pana mono blok in een maand tijd?
Dat is net iets meer dan continue 8.8kWth
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
2 opvallendeDomba schreef op zondag 3 december 2017 @ 14:32:
Wel een opvallende in de novemberlijst als ik zo kijk.
Maar het is ook logisch dat diegene met een hoger verbruik dus minder effekt hebben van de afgelopen 2 dagen kou.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Thanks
Daar kan ik wat mee..
Tip:
Pff tweakers zet eens een nieuwe forum structuur op//
Zoeken onder beeld en geluid naar gas?
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Verwijderd
Wat leveren die winddelen op, misschien afschrijven ?Dylantje2 schreef op zondag 3 december 2017 @ 14:04:
[...]
Das waar.... Winddelen was ik van op de hoogte dat ik bij Gc moest blijven. Groen ben ik voor dus dat vind ik niet het probleem,. Qua prijs zijn ze ook altijd scherp. Dus leef ik mee.
En eigenaar van een windmill wie kan dat zeggen?
Wat betaal je als 'gedwongen' vaste klant voor 1m3 gas ?
Als nieuwe klant zou ik het volgende betalen:

Bij de goedkoopste is het leveringstarief hoger, maar krijg je een bonus van 110.00 waardoor het uiteindelijk per saldo goedkoper wordt dan bij GC.
Tsja.. Mijn rekening van afgelopen jaar.:Verwijderd schreef op zondag 3 december 2017 @ 14:43:
[...]Wat leveren die winddelen op, misschien afschrijven ?
Wat betaal je als 'gedwongen' vaste klant voor 1m3 gas ?
Als nieuwe klant zou ik het volgende betalen:
[afbeelding]
Bij de goedkoopste is het leveringstarief hoger, maar krijg je een bonus van 110.00 waardoor het uiteindelijk per saldo goedkoper wordt dan bij GC.
https://drive.google.com/...iZQicXun/view?usp=sharing
Windmill afschrijven is zonde...
Hebben goede herinneringen aan deze molen [ op s.x gebied hahah]
Als jij hem kunt herleiden naar 1M³
Poe Poe veertig euro wind delen.Dylantje2 schreef op zondag 3 december 2017 @ 14:52:
[...]
Tsja.. Mijn rekening van afgelopen jaar.:
https://drive.google.com/...iZQicXun/view?usp=sharing
Windmill afschrijven is zonde...
Hebben goede herinneringen aan deze molen [ op s.x gebied hahah]
Als jij hem kunt herleiden naar 1M³
Ik had ze bij qurrent ook, doei doei met overstap voor veel goedkoper....
1 PVoutput . Dongen NB
Qurrent ook winddelen?reneeke1970 schreef op zondag 3 december 2017 @ 14:56:[...]Poe Poe veertig euro wind delen.
Ik had ze bij qurrent ook, doei doei met overstap voor veel goedkoper....
Dacht dat alleen Gc dit deed.
Maar ik ga weer switchen met alles als ik de gasmeter eruit ga doen.
Eerst wisselde ik iedere jaar. maar soms moet je werken om deze hobby;s te betalen.
En in mijn ogen is Gc niet altijd de duurste
Ik doe ook acties tussendoor.
Maar klopt kan beter.
En er zijn dus meer aanbieders die met winddelen om kunnen gaan.
Zeker is winddelen niet beter dan Pv. aangezien je wel netwerkkosten betaal.
Maar het idee is ook wel weer leuk..
Goed he?Domba schreef op zondag 3 december 2017 @ 14:32:
Wel een opvallende in de novemberlijst als ik zo kijk.
Was er al achter gekomen toen ik mij zelf in de Tomexergie lijst zag staan en had dat ook al aan hem doorgegeven. Het was 306 om 1600.....
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Verwijderd
Voor electra betaal je resp. 0.04794 en 0.03511, terwijl een 'vrije vogel' 0.0399 en 0.0254 betaald:

Voor electra betaal je dus 2405*(0.04794-0.0399)=19.34 en 2232*(0.03511-0.0254)=21.67 meer.
Meerbetaling 11.25+19.34+21.67=52.26. Opbrengst winddelen 28.44+17.07=45.51.
Tel uit je winst.
NB. Een goed gevoel is natuurlijk onbetaalbaar.
Bizar hoe je met cijfers speelt...
Maar ik betaal due niet heeeeeel veer meer dan vrijevogels..
Uurtjes regelen en uitzoeken..moeten ook betaald worden..
En wat ik al zei ff laten versloffen..
wat ik zei eerst van het gas en dan verder..
Misschien kunnen de winddelen binnenkort apart verrekent worden...
Als ik het goed heb kun je binnenkort terugleveren en afnemen bij verschillende leveranciers nemen..
Maar WP is nu ff belangrijker
Verwijderd
En niet tevergeten alle belastingen. PV bespaart je 0.18 en winddelen 0.035. Slok op een borrel verschil.Dylantje2 schreef op zondag 3 december 2017 @ 15:01:
[...]
Zeker is winddelen niet beter dan Pv. aangezien je wel netwerkkosten betaal.
Maar het idee is ook wel weer leuk..
In die tijd was PV veeeel duurder...Verwijderd schreef op zondag 3 december 2017 @ 15:17:
[...]En niet tevergeten alle belastingen. PV bespaart je 0.18 en winddelen 0.035. Slok op een borrel verschil.
En was het voor mij toen 50 50 panelen hadden een tvt van 10 jaar.
Winddelen waren mooi idee
Met de kennis van nu...
Ik bespaar op meer dingen
Water uit een puls voor het toilet
automatisch sluitende deuren
Alarm als er iets te lang een deur open staat bij x koude.
Tweaken van pelletkachel en cv
thuis van huis
pc's die automatisch afsluiten
Bijna ALLES led
Bijna alle uit na geen beweging of uit na x tijd
zonneboiler uit de nineties
enz enz
En belangrijker ik doe bijna alles zelf.
Dus uren betalen heb ik een hekel aan:-)

Edit:
Winddelen ene Harm
Die daar een prijs mee gewonnen heeft
[ Voor 4% gewijzigd door Dylantje2 op 03-12-2017 15:23 ]
Ik moet tenminste met twee van mijn 6kW's daar al heel aardig richting volvermogen voor draaien.
Als je mij met 2e bedoeld, ik was al een stevige verbruiker en ik heb zelfs tijdelijk even een derde 6kW mono van een recente productiebatch staan om te testen, voor die definitief naar een ander adres gaatRol-Co schreef op zondag 3 december 2017 @ 14:36:
[...]
2 opvallende![]()
Maar het is ook logisch dat diegene met een hoger verbruik dus minder effekt hebben van de afgelopen 2 dagen kou.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
helemaal eens, maar bij 21c begint de WAF de blaffen; 20,6 mag nog........................Rol-Co schreef op zondag 3 december 2017 @ 14:17:
[...]
Nee![]()
Met een beetje aandacht kan het een redelijke terugverdien tijd hebben en dus wat opleveren, maar zoals jij formuleert niet.
Als je een wp net als een cv monteert en niet meer naar om kijkt ga je nat op de verbruikskosten aan stroom, en hier wringt ook de schoen.
De meeste tweakers hier proberen een balans te vinden tussen verbruik en comfort, en onder comfort versta ik netjes 21 graden in de kamer dus geen 18,5 met een e-kachel.![]()
Kortom
Voor een goed systeem moet de hele cv installatie op de schop, als je dat laat doen moet je niet gek opkijken dat het je 15k kost en dan hebben we het nog niet over een 3500 kWh aan e-verbruik en/of isolatie.
Dat ben je voor een cv ketel en gasverbruik ook kwijt.
Maar de meeste mensen hebben een andere "drive" om de cv vaarwel te zeggen (overschot pv, geen gas willen)
mm die houtkachel mee eens..amarkest schreef op zondag 3 december 2017 @ 15:35:
[...]zou je geen HOUTKACHEL meer moeten willen, zeker geen PELLET want die produceert nog veel fijner FIJNSTOF die nog dieper in je longen dringt.
Maar die pellet?
Is dat zo???
Of roepen we iedereen weer na?
Pellet krijg je "bultje" subsidie op dus zou die dan zo slecht zijn volgens Parijs?
Fijnstof van pellets of vliegtuigen?
Da's het grote probleem. Subsidie op pelletkachels ligt momenteel onder vuur (Dylantje2 schreef op zondag 3 december 2017 @ 15:40:
[...]
mm die houtkachel mee eens..
Maar die pellet?
Is dat zo???
Of roepen we iedereen weer na?
Pellet krijg je "bultje" subsidie op dus zou die dan zo slecht zijn volgens Parijs?
Fijnstof van pellets of vliegtuigen?
BTW; er vliegen bij geen vliegtuigen door de wijk, maar er branden wel zeer regelmatig zo'n 30 stankpijpen in een straal van 100mtr, ook bij mistig weer........................
[ Voor 15% gewijzigd door amarkest op 03-12-2017 16:23 ]
Ik heb sinds 10 dagen een Loria 6010. Ik meet het verbruik met een aparte kWh modbusmeter voor de WP en apart voor de bijverwarming; gaat naar een IUNGO.
Afgelopen zaterdag, temperaturen rond het vriespunt en meer dan 95% RelH: buitenunit moest om de 40 minuten ontdooien. Kost dus een smak energie.
Ik wil graag erbij een warmtemeter om te kunnen meten wat er daadwerkelijk wordt geproduceert dooe de WP. Ik lees over zowel de Kamstrup 302 als 402 (met modbus dus, ook aan te sluiten op de IUNGO). Welke is aan te bevelen, of evt andere.
Iungo heeft nog steeds geen oplossing voor METERBUS, m-busEnerziek schreef op zondag 3 december 2017 @ 16:12:
Ik lees over zowel de Kamstrup 302 als 402 (met modbus dus, ook aan te sluiten op de IUNGO). Welke is aan te bevelen, of evt andere.
Dat is geen modbus.
Wel kan je zelf iets opzetten mbv dit topic:
Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz
https://www.energie-zaehl.../WMZ-Multical-302-25-Mbus
https://www.energie-zaehl...22236/Products/EB1-SET-25
https://nl.aliexpress.com...r-supply/32742104471.html
[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-12-2017 16:25 ]
@AUijtdehaag Mijn iungo werkt prima samen met een SDM 220 kWh meter via RS 485 (modbus) communicatie. Wat werkt er dan niet. Ik begrijp niet het verschil tussen modbus en METERBUS etc. Ik wil juist niet aan de gang met een PI of zo.
Dank voor de links
(5 / 40) * 60 = 7,5 minuten per uur. * 24 = 180 minuten per dag. Dus 3 uur à 3500 W is 10,5 kWh per dag.Enerziek schreef op zondag 3 december 2017 @ 16:27:
@hajeetje Smak energie: is juist moeilijk te meten. De buitenunit gaat "uit", dwz ventilator stopt, en het energieverbuik gaat dan een aantal minuten (5?) door op rond de 3500 W. en dat dus om de 40 minuten. Ik kan wel uitlezen hoeveel energie verbuikt wordt, maar niet precies wat naar defrost gaat en wat naar de WP. Bovendien gaat vaak ook nog de naverwarming (3kW) een paar minuten aan.
Als die elke 45 minuten in totaal 5 minuten defrost wordt het iets anders, ongeveer 9,3 kWh per dag.
[ Voor 7% gewijzigd door weebl15 op 03-12-2017 16:32 ]
Wikipedia: ModbusEnerziek schreef op zondag 3 december 2017 @ 16:27:
@AUijtdehaag Mijn iungo werkt prima samen met een SDM 220 kWh meter via RS 485 (modbus) communicatie. Wat werkt er dan niet. Ik begrijp niet het verschil tussen modbus en METERBUS etc. Ik wil juist niet aan de gang met een PI of zo.
Dank voor de links
Wikipedia: Meter-Bus
Niet aan de gang met de Pi -> wachten totdat er een programmeur bij IUngo wakker schiet.
Wel aan de gang met de Pi -> alles onder eigen controle en stukken goedkoper.
[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-12-2017 16:33 ]
Omdat kamstrup = m-bus (meterbus)
Wat er niet werkt bij IUngo is die programmeur.
Ik ben geen programmeur en mij lukt het wel.
En daarbij, zal men wel de hoofdprijs gaan vragen voor een m-bus adapter van ali.
Misschien heeft @Tomexergie al kontakt opgenomen met Iungo?
Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4"
[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-12-2017 16:43 ]
[ Voor 5% gewijzigd door Enerziek op 03-12-2017 16:47 ]
Verwijderd
Ik vermoed dat "een aantal minuten (5?) door op rond de 3500 W" niet klopt, waar zou de WP die aan besteden ? Vervolgens "gaat vaak ook nog de naverwarming (3kW) een paar minuten aan." Dit is volgens mij niet de 'normale' gang van zaken.Enerziek schreef op zondag 3 december 2017 @ 16:27:
@hajeetje Smak energie: is juist moeilijk te meten. De buitenunit gaat "uit", dwz ventilator stopt, en het energieverbuik gaat dan een aantal minuten (5?) door op rond de 3500 W. en dat dus om de 40 minuten. Ik kan wel uitlezen hoeveel energie verbuikt wordt, maar niet precies wat naar defrost gaat en wat naar de WP. Bovendien gaat vaak ook nog de naverwarming (3kW) een paar minuten aan.
Wat ik 'zie' is dat voor enkele minuten de productie stopt en de stroomafname alleen nog door de pomp wordt veroorzaakt, +/_ 100W. Als er een 3kW element als ondersteuning voor defrosts in gebruik is 'zie' ik 3kW + pompvermogen, en daarna het hervatten v.d. 'normale' productie zonder dat afgekoeld water eerst weer opgewarmd dient te worden. Volgens mijn observaties geen 'smak energie' kostende operatie die defrosts. Alleen een 'probleem' als je de tijdelijke productie-stop van een defrost niet kunt missen.
Je grafiekje met de rechte streep lijkt enigszins op wat ik meet (je gele lijntje dan) Ik heb ook die steile dipjes. Dat zijn de momenten waarop er gedrefrost wordt volgens mij. dat houdt bij mij ook vandaag op rond 14:00
[ Voor 21% gewijzigd door Enerziek op 03-12-2017 17:04 ]
Verwijderd
Dat is dan het verbruik van dat 3kW element. Op het moment dat de ventilator stopt, staat de compressor ook stil. Het WP-gedeelte gebruikt op de pomp na geen stroom.Enerziek schreef op zondag 3 december 2017 @ 17:00:
@hajeetje Wat ik 'zie" is dat op een gegeven moment er veel ijs op/in de buitenunit zit. De ventilator stopt dan even, het stroomverbruik ook, maar vrij snel gaat het stroomverbruik weer naar 2500 a 3000 W zonder dat de ventrilator iets doet. Een tijdje lang (ik heb niet getimed hoe lang) doet de ventilator niets terwijl het stroomverbruik hoog blijft. Ik vermoed dat die 2500W gebruikt wordt voor de defrost.
Je kunt toch uitschakelen dat hij het element gebruikt?Enerziek schreef op zondag 3 december 2017 @ 17:05:
Ik meet apart WPverbruik en verwarming. Die 2500 is van de WP.
En gewoon de warmte uit je buffer vat onttrekken, dat is een stuk goedkoper om met de wp weer aan te vullen met warmte. Gaat sneller ook want eer dat element de boel ontdooit heeft ben je zo paar min verder.
Mijne is na 3 min weer volle bak bezig.
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
Verwijderd
Kan het op dit moment niet checken, maar element ondersteund is sneller dan onttrekken uit afgiftesysteem, behalve misschien als je een buffervat met 'heet water' klaar hebt staan.reneeke1970 schreef op zondag 3 december 2017 @ 17:09:
[...]
Je kunt toch uitschakelen dat hij het element gebruikt?
En gewoon de warmte uit je buffer vat onttrekken, dat is een stuk goedkoper om met de wp weer aan te vullen met warmte. Gaat sneller ook want eer dat element de boel ontdooit heeft ben je zo paar min verder.
Mijne is na 3 min weer volle bak bezig.
Edit:
Bij mij gebeurd het ook binnen in ieder geval 5 min. want Domoticz weet het niet echt als zodanig, terug naar 100W bijv. te registreren.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2017 17:18 ]
Geen 2 gescheiden groepen?Verwijderd schreef op zondag 3 december 2017 @ 17:15:
[...]
Kan het op dit moment niet checken, maar element ondersteund is sneller dan onttrekken uit afgiftesysteem, behalve misschien als je een buffervat met 'heet water' klaar hebt staan.
Zou je de 1 uit kunnen zetten
Ik zou graag van jullie expertise gebruikmaken. Ik kreeg een mail van Greenchoice met een aanbieding voor een Elga warmtepomp voor €2.149 (incl. subsidie en aansluiting, exclusief "eventueel meerwerk"). Er wordt een besparing van €500 per jaar beloofd in mijn situatie. Die is als volgt:
Er is ongeveer 70m2 vloerverwarming (woonkamer, bijkeuken, toilet, stukje gang) en ik heb drie radiatoren die gebruikt worden (keuken, badkamer, gang), de radiatoren op slaapkamers ed staan eigenlijk altijd uit. De radiatoren en vloerverwarming zijn gescheiden met kleppen en hebben ieder een eigen thermostaat. De CV gaat om 20:00 's avonds naar 18 graden, en in de winter staat dan een houtkachel aan die de woonkamer (en via een hetelucht systeem ook de gang) warm houdt.
Met behulp van zonnepanelen staat er dit jaar vrijwel 0 op de elektriciteitsmeter, maar het gasverbruik (verwarming en warm water, we koken elektrisch) is 3000m3.
Nu heb ik een aantal vragen.
-Er staat op de website van Greenchoice dat de warmtepomp alleen geschikt is voor verwarming, niet voor warm water. Heeft hij dan in de zomer wel nut, gezien het hier dan snel boven de 20 graden is? Of kan hij toch ook voor warm water gebruikt worden?
-Is het, gezien de lage temperatuur, dan verstandig om de warmtepomp alleen op de vloerverwarming aan te sluiten in plaats van op het gehele systeem?
-Is de besparing van €500 pj reëel?
-Afgaande op de getallen in dit topic, kunnen we rekening houden met een extra elektriciteitsverbruik van 1000-2500kWh per jaar? (Dan zouden we misschien extra zonnepanelen kunnen/moeten plaatsen...)
-Heeft het nog zin om de warmtepomp in de buurt van bijvoorbeeld de CV schoorsteen te plaatsen ivm eventuele extra warmte?
-We zijn natuurlijk niet gebonden aan het aanbod van Greenchoice, is er in onze situatie misschien een beter alternatief? (We zijn handig, kunnen eventueel veel zelf)
Verwijderd
Ja wel, maar ik heb hier gisteren en ik dacht eergisteren ook, gemeld dat mijn electrisch element niet aangesproken wordt, aardlek in de WP moet ik even checken, is me te fris omdat nu te doen.Dylantje2 schreef op zondag 3 december 2017 @ 17:16:
[...]
Geen 2 gescheiden groepen?
Zou je de 1 uit kunnen zetten
Dan zou ik een Panasonic monobloc uit UK bestellen.Mindstorms schreef op zondag 3 december 2017 @ 17:17:
(We zijn handig, kunnen eventueel veel zelf)
Die "kan" wel tapwater doen..
(opmerking: tapwater maken gaat met een cop van 2.5 en je hebt een boiler en 3-wegklep of buffervat met hygienspiraal + doorstroomverwarmer nodig)
Maar met 3000 m3 gasverbruik zou ik even nagaan, waar dat heengevlogen is...Dat is namelijk best veel.
Volgens de "theorie" heb je dan 6000 kWh extra nodig voor je warmtepomp
Je ziet dan een paar uur het verbruik van zowel de WP als de bijverwarming staan. De bijverwarming gaat op een moment aan gedurende een paar minuten. Dan gaat alle verbruik naar bijna 0. Ik vermoed dat de WP onvoldoende vermogen heeft en dus de bijverwarming inschakelt, en dan na een paar minuten contateert dat er te veel ijs is.
Ja ik heb 2 groepen voor WP resp verwarming. Ik kan dus de verwarming uit zetten.Maar nu is het te warm buiten. Volgende week herkansing misschien.
[ Voor 16% gewijzigd door Enerziek op 03-12-2017 17:40 ]
Verwijderd
Je weet hoe je moet reageren, op het moment dat je een reactie intypt zie je:Enerziek schreef op zondag 3 december 2017 @ 17:35:
Ik weet nog niet zo goed hoe dit forum werkt; ik wil graag een grafiekje te uploaden, maar ik weet niet hoe dat moet.
Je ziet dan een paar uur het verbruik van zowel de WP als de bijverwarming staan. De bijverwarming gaat op een moment aan gedurende een paar minuten. Dan gaat alle verbruik naar bijna 0. Ik vermoed dat de WP onvoldoende vermogen heeft en dus de bijverwarming inschakelt, en dan na een paar minuten contateert dat er te veel ijs is.
Ja ik heb 2 groepen voor WP resp verwarming. Ik kan dus de verwarming uit zetten.Maar nu is het te warm buiten. Volgende week herkansing misschien.

Inderdaad, bij mij pompt ie 35 graden retour, bij jou pompt ie 25?? Retour en dat duurt wat langer. Als je element inschakelt warmt hij het water wat je terug pompt op tot???? Graden.Verwijderd schreef op zondag 3 december 2017 @ 17:15:
[...]
Kan het op dit moment niet checken, maar element ondersteund is sneller dan onttrekken uit afgiftesysteem, behalve misschien als je een buffervat met 'heet water' klaar hebt staan.
Edit:
Bij mij gebeurd het ook binnen in ieder geval 5 min. want Domoticz weet het niet echt als zodanig, terug naar 100W bijv. te registreren.
Vermogen van pomp is ook groter van de 6 tov de 5 kW. En ik transporteer via 28 mm leiding, dus gaat behoorlijk snel, heb nooit geklokt maar zelfs sneller dan 3 min denk, de youles logging registreert het maar amper.
1 PVoutput . Dongen NB

Wat voor aanvoer temperatuur gebruik je en WP staat in Nedeland?
Opgenomen vermogen is wel bijzonder hoog voor een Atlantic WOYA100 (Loria 6010), dat zijn opgenomen vermogens voor bij stevig vorst (-7 of lager) of SWW bereiding met momentane COP < 3
WP staat in Den Haag.
Opgenomen gemeten via kWh meter
Geen SWW
[ Voor 10% gewijzigd door Enerziek op 03-12-2017 18:24 ]
- De Elga komt eigenlijk nooit boven de 600 watt, maximale piek was vandaag 609.
- DeltaT volgens de thermostaat heb ik zien variëren tussen de 2 en de 4 graden, dus de Elga zal ook nooit maximaal gaan draaien.
- Vreemd genoeg zit de Ta van de Elga onder de gevraagde Ta van de HCTM. Ik zou bij een gevraagde Ta van 31 verwachten dat de Elga harder gaat werken.
- De CV schakelt hij er nog steeds regelmatig bij met een totaal verbruik tot nu toe van 3,66 kuub.
Mijn sterke gevoel is dat het systeem onvoldoende warmte afgeeft, terwijl het wel door de installateur van de Elga waterzijdig ingeregeld is. Dat laatste heeft zeker resultaat gehad, want voor het inregelen kreeg ik geen warmte in de badkamer en nu wel.
Wat zou nu de beste manier zijn om die deltaT hoger te krijgen? Pompsnelheid verlagen, radiatoren knijpen, iets anders....?
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Goee om te weten, dan zijn ze met subsidie helemaal niet duur meer... Een boiler en driewegklep zitten nu al bij de CV, dus dat zou moeten kunnen. Maar dan blijft de vraag, heeft het apparaat zin in de zomer als hij géén tapwater warm maakt?
Waar baseer je de 6000kWh elektriciteit precies op? Op het vervangen van het hele gasverbruik? Of op de lagere efficiëntie van tapwater?
Als condensor verder invriest zet WP de back-up verwarming bij.
Waarschijnlijk een count down timer voor minimale tijd voor volgende deforst mag, net als bij Pana Mono blok
Hoeveel GJ stadswarmte of hoeveel kuub aan gas verwarming dient deze WP te vervangen?
Verwijderd
Mijn intuitie zegt me dat jouw regeling/thermostaat niet het 'juiste' signaal naar de combi ELGA/CV-ketel stuurt. Spoort de de ELGA niet aan om meer te gaan leveren maar zegt tegen de CV-ketel doe jij het maar.Aziraphale schreef op zondag 3 december 2017 @ 18:25:
Right, de hele dag de boel in de gaten gehouden en het volgende geconstateerd:
- De Elga komt eigenlijk nooit boven de 600 watt, maximale piek was vandaag 609.
- DeltaT volgens de thermostaat heb ik zien variëren tussen de 2 en de 4 graden, dus de Elga zal ook nooit maximaal gaan draaien.
- Vreemd genoeg zit de Ta van de Elga onder de gevraagde Ta van de HCTM. Ik zou bij een gevraagde Ta van 31 verwachten dat de Elga harder gaat werken.
- De CV schakelt hij er nog steeds regelmatig bij met een totaal verbruik tot nu toe van 3,66 kuub.
Mijn sterke gevoel is dat het systeem onvoldoende warmte afgeeft, terwijl het wel door de installateur van de Elga waterzijdig ingeregeld is. Dat laatste heeft zeker resultaat gehad, want voor het inregelen kreeg ik geen warmte in de badkamer en nu wel.
Wat zou nu de beste manier zijn om die deltaT hoger te krijgen? Pompsnelheid verlagen, radiatoren knijpen, iets anders....?
rolluiken gaan je niet helpen. Overdag heb je immers ook gewoon verlies en dan heb je ze open.thido schreef op zondag 3 december 2017 @ 11:18:
Merk hier ook wel dat er enig warmte verlies is, best wel wat energie nodig om op 20.5c te blijven.
Op de bovenverdieping is het afgifte systeem al helemaal ver van ideaal (enkelplaats radiatoren).
Wellicht eens bomen over het beperken van het warmte verlies.
Inmiddels offerte gekregen om al het glaswerk op de bovenverdieping te vervangen van HR naar HR++
Zou het zinvoller zijn de bovenverdieping vol te laten hangen met rolluiken i.p.v. het glas vervangen?
Triple glas een mogelijkheid?
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Verwijderd
Als het oppervlak van die radiatoren voldoende groot is is daar volgens mij weinig mis mee.thido schreef op zondag 3 december 2017 @ 11:18:
Op de bovenverdieping is het afgifte systeem al helemaal ver van ideaal (enkelplaats radiatoren).
Ja duh..... Eentje van 4 meter lang zeker. Natuurlijk is dat altijd te weinig.Verwijderd schreef op zondag 3 december 2017 @ 18:52:
[...]
Als het oppervlak van die radiatoren voldoende groot is is daar volgens mij weinig mis mee.
1 PVoutput . Dongen NB
@Verwijderd Dat is een interessante gedachte, maar hoe ga ik dat oplossen?Verwijderd schreef op zondag 3 december 2017 @ 18:38:
[...]
Mijn intuitie zegt me dat jouw regeling/thermostaat niet het 'juiste' signaal naar de combi ELGA/CV-ketel stuurt. Spoort de de ELGA niet aan om meer te gaan leveren maar zegt tegen de CV-ketel doe jij het maar.
- WAR icm ruimteafhankelijk op de Elga (tweak die @Bram-Bos suggereerde).
- Stooklijn op 10 (ipv standaard 16, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee waar die stooklijnen voor staan en ik dacht zelf dat de Elga daar niks mee deed)
- Ruimte compensatie aan.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Die 30A is vast overdreven, maar 16A kan wel eens echt te krap zijn. M'n eigen rekensom is dat voor de 5kW de 16A er eigenlijk nooit uit zou mogen knallen, maar dat is al vrij nipt. Die 7kW vreet toch wel een behoorlijk aantal honderden Watts extra, neem ik aan. Het hangt er ook van af welke Ta je maximaal denkt nodig te hebben. En je kunt 'mazzel' hebben met een automaat die net wat extra belasting toestaat. Er zijn wel een aantal mensen die de 6kW versie zonder problemen op 16A hebben draaien, maar dat zal denk ik soms toch al echt op het randje zijn (maar het is jaren niet zo koud geweest dat een WP echt maximaal moet draaien: ik ben erg benieuwd wat voor posts we hier al of niet krijgen bij een paar dagen stevig onder de -10...). 7kW is dan weer een stuk meer dan een 6kW (400W meer?), dus ik heb echt m'n twijfels of 16A afzekeren haalbaar is. Heb je 3-fase? Dan toch eens naar een 3-fase model kijken?Paide22 schreef op zondag 3 december 2017 @ 08:36:
Ik wacht op de nieuwe generatie panasonic. Wie kan er zeggen of een 7kW gaat werken op 16A zekeringen? Documentatie zegt 30A, maar dat lijkt me wat overdreven.
Edit: als Panasonic 30A bij de 7kW eist is het trouwens in ieder geval wel duidelijk dat de formele eis van 30A bij het 5kW model nergens op slaat...
[ Voor 5% gewijzigd door joostmaas op 03-12-2017 18:59 ]
Daarom wil ik nu ook graag een warmtemeter er bij hebben, zodat ik wat beter inzicht heb.
En ondanks die maatregelen meer dan 4600 kWh verbruikt in 346 dagen... Hoe doe je dat?Dylantje2 schreef op zondag 3 december 2017 @ 15:22:
[...]
Met de kennis van nu...
Ik bespaar op meer dingen
Water uit een puls voor het toilet
automatisch sluitende deuren
Alarm als er iets te lang een deur open staat bij x koude.
Tweaken van pelletkachel en cv
thuis van huis
pc's die automatisch afsluiten
Bijna ALLES led
Bijna alle uit na geen beweging of uit na x tijd
zonneboiler uit de nineties
enz enz
6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2
LassenKlaver 4 schreef op zondag 3 december 2017 @ 18:58:
[...]En ondanks die maatregelen meer dan 4600 kWh verbruikt in 346 dagen... Hoe doe je dat?
Boren
Zagen
Terrarium
Zwembad
3x pc
Waterbed.
Enz enz
En natuurlijk een vrouw :-)
Hahah
Plus het deel van de panelen wat direct wordt verbruikt.Klaver 4 schreef op zondag 3 december 2017 @ 18:58:
[...]
En ondanks die maatregelen meer dan 4600 kWh verbruikt in 346 dagen... Hoe doe je dat?
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
1 m3 gas is 8,8 kWhMindstorms schreef op zondag 3 december 2017 @ 18:31:
@AUijtdehaag
Goee om te weten, dan zijn ze met subsidie helemaal niet duur meer... Een boiler en driewegklep zitten nu al bij de CV, dus dat zou moeten kunnen. Maar dan blijft de vraag, heeft het apparaat zin in de zomer als hij géén tapwater warm maakt?
Waar baseer je de 6000kWh elektriciteit precies op? Op het vervangen van het hele gasverbruik? Of op de lagere efficiëntie van tapwater?
8,8 gedeeld door de Cop van de WP (cop van gemiddeld 4 bij cv bedrijf en 2,5 bij tapwater) kom je ongeveer uit op 2 (geen zin om precies uit te rekenen en is voor iedereen verschillend)
Dus 1: 2
https://warmtepomp-weetjes.nl/
Welke temperatuur gaat er de vloer in..? Stortdouche? Veel gebadder?
3000 m3 vind ik nog veel, omdat je ook een houtkachel gebruikt?
In de zomer gebruik ik mijn Mitsubishi om te koelen en heb 3 lagen vloerverwarming/koeling.
Niet heel efficient maar het werkt prima hier om het huis op temperatuur te houden. (1986)
Verder heb ik vanaf eind volgende week een 3-fase doorstromer op mijn 30 graden, 450 ltr rvs vat met hygienespiraal voor de douche
[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-12-2017 19:09 ]
Heb je nu de stooklijn op 10 staan en ruimte compensatie aan?Aziraphale schreef op zondag 3 december 2017 @ 18:55:
[...]
@Verwijderd Dat is een interessante gedachte, maar hoe ga ik dat oplossen?Ik heb er de bijgeleverde Honeywell aan hangen, met de volgende aanpassingen:
- Stooklijn op 10 (ipv standaard 16, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee waar die stooklijnen voor staan en ik dacht zelf dat de Elga daar niks mee deed)
Als dit zo is, en je woning wil niet warm worden dan is de gekozen stooklijn niet toereikend voor jou woning.
Dan zal je een hogere stooklijn moeten gaan kiezen.
Na het ontbreken van een reactie op bovenstaande post vandaag zelf maar eens getestGrolsch schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 19:37:
Dit zijn goede dagen om de WP te testen
[afbeelding]
Aardig wat defrosts vandaag.
Ik heb het idee dat sinds ik SW2-6 (Mengtank) aan heb gezet en sensoren THW6 + THW7 heb aangesloten de WP regelt op sensoren THW6 (Ta na buffervat) en THW7 (Tr voor buffervat) i.p.v. THW1 (Ta binnenunit) en THW2 (Tr binnenunit).
Omdat mijn vloer blijkbaar moeilijk op gang komt door de massa kom de Ta niet echt op temperatuur, terwijl er toch vermogen genoeg zou moeten zijn.
Vanmorgen om 11:00 (dus 3 uur gedraaid) lees ik dit af:
THW1 27
THW2 24
THW6 26
THW7 22
Ik heb het idee dat de WP wacht met gasgeven tot THW7 omhoog gaat, maar dat duurt blijkbaar ff.
Verder niet koud in huis ofzo, maar keuken kwam vandaag niet lekker op temperatuur, wat volgens mij aan de lage Ta ligt, flow over de groepen v.v. klopt wel met opgave fabrikant.
Klopt mijn denkwijze dat de Zubadan regelt op THW6+THW7 als SW2-6 op on staat (mengtank)
Als bij een MItsubishi SW2-6 (Mengtank) op ON staat wordt er geregeld op THW6 + THW7.
Mijn vloer is vanwege een verkeerde instelling dusdanig ver afgekoeld dat de Ta nooit hoger kwam als 26 á 27 graden waardoor de vloer wel enigzins warm bleef, maar de ruimte niet warmer werd (blijft hangen op 20,5 graden).
Vandaag de dipswitch SW2-6 weer op ofgezet en ff stooklijn +5 graden gedaan en nu warmt de ruimte weer goed door.
Ik dacht eerst at m'n WP onvoldoende vermogen had, maar zolang de Dt 4 á 5 graden is gaat de WP niet in vermogen omhoog maar wacht tot de Tr omhoog komt, en dat duurde dus akelig lang met alle vloerverwarming.
Verwijderd
Geen idee, ik ben geen ELGA deskundige, wellicht dat andere ELGA-bezitters er wat verstandigs over kunnen zeggen. De regeling zou er 'naar mijn idee' uit moeten zien als, als max behoefte > ELGA max. dan CV-ketel onAziraphale schreef op zondag 3 december 2017 @ 18:55:
[...]
@Verwijderd Dat is een interessante gedachte, maar hoe ga ik dat oplossen?Ik heb er de bijgeleverde Honeywell aan hangen, met de volgende aanpassingen:
En dat deel is lastig aangezien ik een slimme meter heb..klump4u schreef op zondag 3 december 2017 @ 19:01:
[...]Plus het deel van de panelen wat direct wordt verbruikt.
Gaat in mijn beleving per sec...
Dus wanneer lever je en verbruik je...
Verwijderd
Hij beweert het is verre van optimaal want enkelplaats, ik heb in ieder gevaal niet gezien hoe groot dat is en welk formaat ruimte er mee verwarmt moet worden. Enkelplaats kun je naar mijn idee niet per definitie diskwalificeren.reneeke1970 schreef op zondag 3 december 2017 @ 18:55:
[...]
Ja duh..... Eentje van 4 meter lang zeker. Natuurlijk is dat altijd te weinig.
Je omvormer kun je toch uitlezen hoeveel de opbrengst is, daar haal je de teruglevering vanaf, dan weet je toch wat je zelf gebruikt hebt.Dylantje2 schreef op zondag 3 december 2017 @ 19:10:
[...]
En dat deel is lastig aangezien ik een slimme meter heb..
Gaat in mijn beleving per sec...
Dus wanneer lever je en verbruik je...
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Wordt inderdaad een behoorlijke uitdaging, als die 1800m3 enkel verwarming is met selectief stoken (nachtverlaging en verlaging bij afwezigheid).Enerziek schreef op zondag 3 december 2017 @ 18:57:
@Domba De WP vervangt een CV die tot nu toe circa 1800 m3 per jaar verstookt. Ik weet dat het een uitdaging is voor deze WP. Zou (theoretisch) net wel/net niet kunnen. Ik hoop dat ik nog wel wat lagere temperaturen aan kan, maar kennelijk levert de ijsvorming nu al een probleem
Daarom wil ik nu ook graag een warmtemeter er bij hebben, zodat ik wat beter inzicht heb.
In grote lijnen heb ik hier mijn DIY warmtemeter beschreven en voor Kamstrup moet bij andere medetweakers hier in topic zijn welk model het beste gaat passen.
Ik dacht de Altantic eventueel max debiet van 2m3/h heeft als je een lage dT van rond 4 wilt, dan kom je, denk ik uit bij de 28mm/ 1" versies.
Er gaat water van 38 graden de vloerverwarming in.
@Ramon_1984 Yup, heb ik en warm wordt het ook wel, dat is helemaal het punt niet. Ik snap alleen totaal niet waarom de Elga rustig op halve kracht (gemiddeld zo'n 400-500 watt en vandaag in totaal (tot nu toe) 7,9 kwh, zie ook de grafieken in mijn eerdere posts) door blijft pruttelen en dan toch steeds de ketel erbij trekt.Ramon_1984 schreef op zondag 3 december 2017 @ 19:03:
[...]
Heb je nu de stooklijn op 10 staan en ruimte compensatie aan?
Als dit zo is, en je woning wil niet warm worden dan is de gekozen stooklijn niet toereikend voor jou woning.
Dan zal je een hogere stooklijn moeten gaan kiezen.
Ik wil meer power van de Elga en minder gas. :-) Ik snap dat de Elga de ketel erbij trekt als hij het niet meer aankan, maar ik zou dan verwachten dat hij een tijdje op vol vermogen heeft staan draaien en dan de pijp aan maarten geeft en de ketel bijschakelt. Maar misschien klopt mijn redenatie niet. Of gaat een hogere stooklijn automatisch resulteren in meer vermogen van de Elga en laat hij dan de ketel wel langer met rust?
Let wel: In mijn woning zal hybride draaien nodig blijven, dat heb ik volledig helder. De boel loskoppelen is daarom ook geen optie. Maar ik wil zo graag de truc vinden om de Elga nog wat meer te laten doen.
@Daannn1987 en @amarkest Hebben jullie nog suggesties?
[ Voor 3% gewijzigd door Aziraphale op 03-12-2017 19:25 ]
Dat dacht ik dus ook, maar dat doetie dus nie. Grmbl.Verwijderd schreef op zondag 3 december 2017 @ 19:08:
[...]
Geen idee, ik ben geen ELGA deskundige, wellicht dat andere ELGA-bezitters er wat verstandigs over kunnen zeggen. De regeling zou er 'naar mijn idee' uit moeten zien als, als max behoefte > ELGA max. dan CV-ketel on

Op de war stand schakelt de elga snel de cv ketel bij.Aziraphale schreef op zondag 3 december 2017 @ 19:21:
[...]
@Ramon_1984 Yup, heb ik en warm wordt het ook wel, dat is helemaal het punt niet. Ik snap alleen totaal niet waarom de Elga rustig op halve kracht (gemiddeld zo'n 400-500 watt en vandaag in totaal (tot nu toe) 7,9 kwh) door blijft pruttelen en dan toch steeds de ketel erbij trekt.
Ik wil meer power van de Elga en minder gas. :-) Ik snap dat de Elga de ketel erbij trekt als hij het niet meer aankan, maar ik zou dan verwachten dat hij een tijdje op vol vermogen heeft staan draaien en dan de pijp aan maarten geeft en de ketel bijschakelt. Maar misschien klopt mijn redenatie niet. Of gaat een hogere stooklijn automatisch resulteren in meer vermogen van de Elga en laat hij dan de ketel wel langer met rust?
Let wel: In mijn woning zal hybride draaien nodig blijven, dat heb ik volledig helder. De boel loskoppelen is daarom ook geen optie. Maar ik wil zo graag de truc vinden om de Elga nog wat meer te laten doen.
Dit kan je oplossen door de kabel tussen de ketel en elga los te halen.
Elga op aan / uit zetten en niet op open therm
Verwijderd
Als ik een ELGA zou hebben en ik kwam er niet uit, dan zou ik mijn leverancier confronteren met het feit dat e.e.a. verre van optimaal werkt en wat hij denkt er aan te doen om dat wel te laten gebeuren. Als 'normale sterveling' kom je daar toch nooit uit.Aziraphale schreef op zondag 3 december 2017 @ 19:23:
[...]
Dat dacht ik dus ook, maar dat doetie dus nie. Grmbl.![]()
De Elga staat zelf niet op war, die staat gewoon origineel op ruimte en (dat is toch standaard?) aan/uit. Het is de thermostaat die ik na een suggestie van @Bram-Bos op war heb gezet om zo warmtevraag te houden. Het idee daarachter was, als ik het goed heb begrepen, dat dan de temperatuur niet terug zou zakken naar 18,5, waardoor de ketel bij zou gaan springen.Ramon_1984 schreef op zondag 3 december 2017 @ 19:24:
[...]
Op de war stand schakelt de elga snel de cv ketel bij.
Dit kan je oplossen door de kabel tussen de ketel en elga los te halen.
Elga op aan / uit zetten en niet op open therm
Het is buiten nu niet koud, en de elga gaat dus vanuit een stooklijn verwarmen.
Elga is ontworpen als een hybride...
Verwijderd
Maar als de ELGA stopt terwijl deze 50-60% van zijn capaciteit levert en het stokje vervolgens overgeeft aan de CV-ketel dan is die regeling toch verre van wat wenselijk is ?Ramon_1984 schreef op zondag 3 december 2017 @ 19:27:
@Verwijderd zijn Elga werkt prima.
Het is buiten nu niet koud, en de elga gaat dus vanuit een stooklijn verwarmen.
Elga is ontworpen als een hybride...
Da's waar, maar als de leveranciers deze dingen standaard optimaal af zouden leveren, dan hadden we dit topic niet. ;-) Ik zeg ook niet dat hij verre van optimaal werkt (ik heb het immers niet koud en ik bespaar gas), ik heb alleen het gevoel dat ik er momenteel niet het maximale uit aan het halen ben.Verwijderd schreef op zondag 3 december 2017 @ 19:25:
[...]
Als ik een ELGA zou hebben en ik kwam er niet uit, dan zou ik mijn leverancier confronteren met het feit dat e.e.a. verre van optimaal werkt en wat hij denkt er aan te doen om dat wel te laten gebeuren. Als 'normale sterveling' kom je daar toch nooit uit.
Verwijderd
Dat bedoel ik dus ook. Volgens mij moet hij meer kunnen dan hij nu laat zien. De vraag is alleen even welke truc/tweak ik toe moet passen om hem zo ver te krijgen.Verwijderd schreef op zondag 3 december 2017 @ 19:29:
[...]
Maar als de ELGA stopt terwijl deze 50-60% van zijn capaciteit levert en het stokje vervolgens overgeeft aan de CV-ketel dan is die regeling toch verre van wat wenselijk is ?
Verwijderd
Dan lijkt me dat de ELGA qua verbruik/inspanning laat zien dat hij probeert deze ruimte op gewenste temperatuur te houden/brengen/krijgen. Dat is het punt, daar is niets van te bespeuren als ik het goed begrijp.Ramon_1984 schreef op zondag 3 december 2017 @ 19:30:
@Aziraphale Je elga zal de cv ketel bijschakelen zodra de referentie ruimte niet binnen een X tijd op temperatuur komt
I know, maar waarom zet hij dan niet eerst zichzelf maximaal in? Dat is dus het onderdeel wat ik niet snap. Als ik dat begrijp dan ben ik ook tevreden, maar er blijft nu steeds iets knagen. Het gevoel dat de afstelling toch nog niet optimaal is en ik vrees dat als ik bij de installateur aanklop, die zal zeggen dat het systeem prima werkt: Het wordt warm in huis en de Elga draait mooi hybride.Ramon_1984 schreef op zondag 3 december 2017 @ 19:30:
@Aziraphale Je elga zal de cv ketel bijschakelen zodra de referentie ruimte niet binnen een X tijd op temperatuur komt
Heb zelf geen ervaring met de duo mode, maar ik heb het idee dat de situatie bij jou als volgt is: (don't judge dit is wat ik denkAziraphale schreef op zondag 3 december 2017 @ 19:21:
[...]
@Ramon_1984 Yup, heb ik en warm wordt het ook wel, dat is helemaal het punt niet. Ik snap alleen totaal niet waarom de Elga rustig op halve kracht (gemiddeld zo'n 400-500 watt en vandaag in totaal (tot nu toe) 7,9 kwh, zie ook de grafieken in mijn eerdere posts) door blijft pruttelen en dan toch steeds de ketel erbij trekt.
@Daannn1987 en @amarkest Hebben jullie nog suggesties?![]()
De Elga gaat rond de setpoint + ±0.3k beginnen met stoken. (dus stel jij 21 in, gaat hij < 21.3 stoken).
Tussen de 21 en 21.3 zal hij dit alleen met de ELGA doen, komt de temperatuur onder de setpoint (21) dan gaat hij de ketel erbij vragen...
Elga bepaald zelf hoe hard hij gaat stoken aan de hand van de TBuiten, TBinnen en DT (wellicht nog enkele andere waardes ook). Waarschijnlijk is de ELGA niet in staat het warmteverlies op tijd op te vangen waardoor de temp onder 21 komt.
Hoe je dit op moet lossen? Ik denk dat hij in single mode 't veel beter zal doen.. maar wellicht trekt hij het bij de koudere temperaturen dan niet maar dat kun je alleen in de praktijk uitvinden. En dan een 2e thermostaat erbij om de ketel voor nood aan te sturen?
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Hij laat inderdaad niet zien dat hij zich maximaal inzet en (al is het maar af en toe) richting zijn maximaal haalbare Ta gaat. Als hij dat namelijk zou doen, dan had hij de cv nauwelijks nodig. Voor ik de Elga had, moduleerde mijn Calenta namelijk vrolijk op een graadje of 39 max de winter door.Verwijderd schreef op zondag 3 december 2017 @ 19:34:
[...]
Dan lijkt me dat de ELGA qua verbruik/inspanning laat zien dat hij probeert deze ruimte op gewenste temperatuur te houden/brengen/krijgen. Dat is het punt, daar is niets van te bespeuren als ik het goed begrijp.
Misschien mailtje naar techneco?Aziraphale schreef op zondag 3 december 2017 @ 19:35:
[...]
I know, maar waarom zet hij dan niet eerst zichzelf maximaal in? Dat is dus het onderdeel wat ik niet snap. Als ik dat begrijp dan ben ik ook tevreden, maar er blijft nu steeds iets knagen. Het gevoel dat de afstelling toch nog niet optimaal is en ik vrees dat als ik bij de installateur aanklop, die zal zeggen dat het systeem prima werkt: Het wordt warm in huis en de Elga draait mooi hybride.
Met log van stroom verbruik en gas over elkaar gelegd?
1 PVoutput . Dongen NB
Ik gebruik mijn 6kW's Pana mono's enkel op een 16A afzekering zonder back-up verwarming.joostmaas schreef op zondag 3 december 2017 @ 18:56:
[...]
Die 30A is vast overdreven, maar 16A kan wel eens echt te krap zijn. M'n eigen rekensom is dat voor de 5kW de 16A er eigenlijk nooit uit zou mogen knallen, maar dat is al vrij nipt. Die 7kW vreet toch wel een behoorlijk aantal honderden Watts extra, neem ik aan. Het hangt er ook van af welke Ta je maximaal denkt nodig te hebben. En je kunt 'mazzel' hebben met een automaat die net wat extra belasting toestaat. Er zijn wel een aantal mensen die de 6kW versie zonder problemen op 16A hebben draaien, maar dat zal denk ik soms toch al echt op het randje zijn (maar het is jaren niet zo koud geweest dat een WP echt maximaal moet draaien: ik ben erg benieuwd wat voor posts we hier al of niet krijgen bij een paar dagen stevig onder de -10...). 7kW is dan weer een stuk meer dan een 6kW (400W meer?), dus ik heb echt m'n twijfels of 16A afzekeren haalbaar is. Heb je 3-fase? Dan toch eens naar een 3-fase model kijken?
Edit: als Panasonic 30A bij de 7kW eist is het trouwens in ieder geval wel duidelijk dat de formele eis van 30A bij het 5kW model nergens op slaat...
Bij een beetje vorst kun je opgenomen vermogen al net boven 3kW krijgen voor de compressor zoals bij mij bij vullen van warmtebuffer met direct eigenverbruik van PV en dat is nog niet geheel voluit.
Pas ergens rond -7C krijg je laatste restje aan extra Hz beschikbaar voor compressor en dan kan je opgenomen vermogen nog een klein beetje opschroeven tot ca 3400W voor 6,2-6,3kW aan thermische warmte
Klinkt plausibel en ook wel het proberen waard. Is dat een kwestie van alleen een dipswitch omzetten, of moet ik dan ook met draadjes aan de gang?Daannn1987 schreef op zondag 3 december 2017 @ 19:37:
[...]
Heb zelf geen ervaring met de duo mode, maar ik heb het idee dat de situatie bij jou als volgt is: (don't judge dit is wat ik denk)
De Elga gaat rond de setpoint + ±0.3k beginnen met stoken. (dus stel jij 21 in, gaat hij < 21.3 stoken).
Tussen de 21 en 21.3 zal hij dit alleen met de ELGA doen, komt de temperatuur onder de setpoint (21) dan gaat hij de ketel erbij vragen...
Elga bepaald zelf hoe hard hij gaat stoken aan de hand van de TBuiten, TBinnen en DT (wellicht nog enkele andere waardes ook). Waarschijnlijk is de ELGA niet in staat het warmteverlies op tijd op te vangen waardoor de temp onder 21 komt.
Hoe je dit op moet lossen? Ik denk dat hij in single mode 't veel beter zal doen.. maar wellicht trekt hij het bij de koudere temperaturen dan niet maar dat kun je alleen in de praktijk uitvinden. En dan een 2e thermostaat erbij om de ketel voor nood aan te sturen?
Klopt hij gaat pas maximaal inzetten als hij onder de setpoint komt, of als het buiten ECHT koud word.Aziraphale schreef op zondag 3 december 2017 @ 19:38:
[...]
Hij laat inderdaad niet zien dat hij zich maximaal inzet en (al is het maar af en toe) richting zijn maximaal haalbare Ta gaat. Als hij dat namelijk zou doen, dan had hij de cv nauwelijks nodig. Voor ik de Elga had, moduleerde mijn Calenta namelijk vrolijk op een graadje of 39 max de winter door.
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Had ik nog niet aan gedacht, maar goed idee! Ga ik doen!reneeke1970 schreef op zondag 3 december 2017 @ 19:38:
[...]
Misschien mailtje naar techneco?
Met log van stroom verbruik en gas over elkaar gelegd?
Dit topic is gesloten.