Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dipswitch en draadjeAziraphale schreef op zondag 3 december 2017 @ 19:40:
[...]
Klinkt plausibel en ook wel het proberen waard. Is dat een kwestie van alleen een dipswitch omzetten, of moet ik dan ook met draadjes aan de gang?
Daannn1987 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4"
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Heb je ergens je dipswitches instellingen staan?
Dank voor de verwijzing. Ik zie daar in de buurt diverse grafiekjes met allemaal hetzelfde patroon stroomverbruik van een WP. Het vermogen zakt regelmatig terug naar bijna 0, dan omhoog, tijdje min of meer vlak en dan weer naar 0. Bij mij hetzelfde.
Is dat naar 0 gaan een indicatie van de defrost? Als dat zo vaak gebeurt dan is neem ik ook wel bekend hoe lang die defrost duurt.
Een WP kan vermogen hebben wat hij wil, maar als de Dt te groot wordt (4 of 5) zal de WP geen extra vermogen leveren naar mijn idee, maar wachten tot de Tr stijgt.
Stel gewenste Ta = 40 graden, Ta = 35 graden, en Tr = 30 graden, dan zal de WP niet in vermogen toenemen voordat de Tr stijgt
Dit gedrag neem ik waar bij mijn Mitsubishi in ieder geval.
De Tr kun je laten stijgen door de flow (primair) te verhogen.
Hier duurt een defrost ongeveer 3-4 minuten. Gisteren ±41 defrosts gehadEnerziek schreef op zondag 3 december 2017 @ 19:44:
@Domba
Dank voor de verwijzing. Ik zie daar in de buurt diverse grafiekjes met allemaal hetzelfde patroon stroomverbruik van een WP. Het vermogen zakt regelmatig terug naar bijna 0, dan omhoog, tijdje min of meer vlak en dan weer naar 0. Bij mij hetzelfde.
Is dat naar 0 gaan een indicatie van de defrost? Als dat zo vaak gebeurt dan is neem ik ook wel bekend hoe lang die defrost duurt.
https://s17.postimg.org/3...017-12-03_om_19.49.07.png
Vloerverwarming is zo te lezen uitgelegd als bijverwarming. Dus mogelijk geen hart op hart afstand van 10 cm maar bijvoorbeeld 15wian schreef op zondag 3 december 2017 @ 13:21:
[...]
Twee onder 1 kap huis uit 2004, goed geisoleerd (label A / 0,71), vloerverwarming op begane grond (ter ondersteuning van radiatoren), zonneboiler. Geen zonnepanelen.
Verbruik weet ik niet, enige dat ik weet is dat energievoorschot van huidige bewoners ong. 160 euro is. Nog geen idee of ik het met 30 graden het huis warm zal kunnen houden.
Helpt dit?
Welke tweaker heeft dat succesvol draaien met een WP?
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Oeps...
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Hier ligt het 15 hoh en wordt als hoofdverwarming gebruikt (wel ingefreesd) op bgg. 2 Jaga radiatoren (1 kleine 100cm in de woonkamer) en 80cm in de gang.Knowbody schreef op zondag 3 december 2017 @ 19:53:
[...]
Vloerverwarming is zo te lezen uitgelegd als bijverwarming. Dus mogelijk geen hart op hart afstand van 10 cm maar bijvoorbeeld 15
Boven jaga radiatoren en een badkamer radiator
[ Voor 14% gewijzigd door Daannn1987 op 03-12-2017 19:56 ]
En welke frequentie is dat dan?, mijn hoogste is 56 Hz met 1900 watt ongeveerDomba schreef op zondag 3 december 2017 @ 19:40:
[...]
Ik gebruik mijn 6kW's Pana mono's enkel op een 16A afzekering zonder back-up verwarming.
Bij een beetje vorst kun je opgenomen vermogen al net boven 3kW krijgen voor de compressor zoals bij mij bij vullen van warmtebuffer met direct eigenverbruik van PV en dat is nog niet geheel voluit.
Pas ergens rond -7C krijg je laatste restje aan extra Hz beschikbaar voor compressor en dan kan je opgenomen vermogen nog een klein beetje opschroeven tot ca 3400W voor 6,2-6,3kW aan thermische warmte
1 PVoutput . Dongen NB
@Grolsch Even kijken of ik dit helder heb (ben een ongelooflijke alfa, dus voor mij komt dit allemaal aardig in de buurt van rocket science...Grolsch schreef op zondag 3 december 2017 @ 19:47:
@Aziraphale kan het niet zo zijn dat de gewenste Ta setpoint niet wordt gehaald omdat de Tr te ver achterblijft, en omdat dit allemaal te lang duurt de ketel bijspringt
Een WP kan vermogen hebben wat hij wil, maar als de Dt te groot wordt (4 of 5) zal de WP geen extra vermogen leveren naar mijn idee, maar wachten tot de Tr stijgt.
Stel gewenste Ta = 40 graden, Ta = 35 graden, en Tr = 30 graden, dan zal de WP niet in vermogen toenemen voordat de Tr stijgt
- Ik heb nu een verschil tussen Ta en Tr van zo'n 2-4 graden volgens mijn HCTM.
- Ta zit meestal op zo'n 29 graden, met een gevraagde Ta die hoger ligt.
- Tr moet omhoog om de Ta hoger te krijgen?
Ik meende dat de Elga juist terug gaat toeren als de deltaT onder de 4 graden komt, wat het lagere verbruik van de mijne op zich verklaart. Mijn redenatie was dat dan de deltaT groter zou moeten worden (dus de Tr lager) om de Elga harder te laten werken. Maar als ik jou goed begrijp dan is dat dus niet het geval en moet ik juist die Tr verder omhoog zien te krijgen door het verhogen van de flow?
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Ik zal nog wat olie op deze discussie gooien.Anoniem: 266924 schreef op zondag 3 december 2017 @ 19:29:
[...]
Maar als de ELGA stopt terwijl deze 50-60% van zijn capaciteit levert en het stokje vervolgens overgeeft aan de CV-ketel dan is die regeling toch verre van wat wenselijk is ?
Gisteren de houtkachel even(3uur) aan. Elga niet meer nodig en op zero. Om c.a 22.00 Elga weer bij maar bleef 20 uur op 600W(e) hangen, de CV ketel stookte keurig modulend bij.
Elga had natuurlijk 1000W moeten trekken.
Ik heb net even de stekker eruit gehaald.(Koude reset) Nu draait Elga weer op 1000W.
Softwarefout? Toshiba print?
En zie hier wat de mijne dus ook lijkt te doen!Tomexergie schreef op zondag 3 december 2017 @ 20:00:
[...]
Ik zal nog wat olie op deze discussie gooien.
Gisteren de houtkachel even(3uur) aan. Elga niet meer nodig en op zero. Om c.a 22.00 Elga weer bij maar bleef 20 uur op 600W(e) hangen, de CV ketel stookte keurig modulend bij.
Ik heb net even de stekker eruit gehaald.(Koude reset) Nu draait Elga weer op 1000W.
Ik geloof niet dat de waardes in de Thermostaat de juiste zijnAziraphale schreef op zondag 3 december 2017 @ 20:00:
[...]
@Grolsch Even kijken of ik dit helder heb (ben een ongelooflijke alfa, dus voor mij komt dit allemaal aardig in de buurt van rocket science...):
Ik meende dat de Elga juist terug gaat toeren als de deltaT onder de 4 graden komt, wat het lagere verbruik van de mijne op zich verklaart. Mijn redenatie was dat dan de deltaT groter zou moeten worden (dus de Tr lager) om de Elga harder te laten werken. Maar als ik jou goed begrijp dan is dat dus niet het geval en moet ik juist die Tr verder omhoog zien te krijgen door het verhogen van de flow?
Ik kan ergens door richting ca 80Hz (78Hz wel eens op display gezien), 56Hz is als ik WP begrens met Quit mode.reneeke1970 schreef op zondag 3 december 2017 @ 19:56:
[...]
En welke frequentie is dat dan?, mijn hoogste is 56 Hz met 1900 watt ongeveer
Ik zal een volgende keer kijken als ik laatste restje uit WP pers.
@Enerziek Ja is een indicatie, maar op de gebruikersinterface van een Atlantic kan je ook de informatieknop drukken en dan krijg je een code als je naar nummer 13 gaat, een 6 geeft aan dat defrost actief is
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Ga ik doen. Dipswitches staan volledig volgens de handleiding, op de 4 graden beveiliging na.Ramon_1984 schreef op zondag 3 december 2017 @ 19:41:
@Aziraphale je zou eens kunnen proberen parameter 10 ( type regelgedrag ) op 3 te zetten, ik weet niet of de elga daar iets mee doet.
Heb je ergens je dipswitches instellingen staan?
Je geeft aan Elga zelf staat niet op WAR.Aziraphale schreef op zondag 3 december 2017 @ 19:27:
[...]
De Elga staat zelf niet op war, die staat gewoon origineel op ruimte en (dat is toch standaard?) aan/uit. Het is de thermostaat die ik na een suggestie van @Bram-Bos op war heb gezet om zo warmtevraag te houden. Het idee daarachter was, als ik het goed heb begrepen, dat dan de temperatuur niet terug zou zakken naar 18,5, waardoor de ketel bij zou gaan springen.
Wellicht heb ik het mis maar, maar wat ik tot nu toe van de Elga begrijp wat betreft zijn input is bij ruimteregeling de ruimtetemperatuur en de gewenste ruimtetemperatuur uit de Honeywell is. En zal de door de Honeywell gevraagde Ta negeren. Indien de Elga op WAR staat zal hij de Ta van de Honeywell volgen. Dus zowel Honeywell als Elga moeten op WAR staan.
Ik heb bij techneco nagevraagd wat de regelstrategie bij war is. Zij geven aan dat de Elga bij een Ta tot 42 voor de aanvoer zorgt en daarna de CV bijschakeld.
In beide punten zit een kern van waarheid.Aziraphale schreef op zondag 3 december 2017 @ 20:00:
[...]
@Grolsch Even kijken of ik dit helder heb (ben een ongelooflijke alfa, dus voor mij komt dit allemaal aardig in de buurt van rocket science...):
Als de gewenste Ta gehaald wordt gaat de WP terugmoduleren (inverter) naar een Delta T van +- 2 graden.
Als de Delta T te groot is (gelijk aan of groter als 5) wacht de WP met gasgeven totdat de Delta T weer onder de 5 zit.
Zie de uitleg eerder vanmiddag van mijn "problemen" Ta stond op 27, Tr op 22, WP "Pruttelde" vrolijk door op 2000Watt terwijl dit LANG niet zijn max is, en de gewenste Ta 32 graden is.
Conclusie, TR moet omhoog, hoe doen we dat, FLOW verhogen.
Zo werkt het tenminste bij mijn Mitsubishi, als ik het verkeerd zie hoor ik het graag.
Ok... Dan ga ik eens met mijn thermometer onder de Elga meten. Ik had zelf het idee dat het wel aardig overeen kwam, want je ziet wel variatie op de thermostaat.Ramon_1984 schreef op zondag 3 december 2017 @ 20:03:
[...]
Ik geloof niet dat de waardes in de Thermostaat de juiste zijn
Maar heb je het dan niet over WAR icm met een buitenvoeler? Want die heb ik niet. Dit is een trucje wat @Bram-Bos een aantal pagina's terug uitgelegd heeft.Laurentk schreef op zondag 3 december 2017 @ 20:04:
[...]
Je geeft aan Elga zelf staat niet op WAR.
Wellicht heb ik het mis maar, maar wat ik tot nu toe van de Elga begrijp van zijn input is bij ruimteregeling de ruimtetemperatuur en de gewenste ruimtetemperatuur uit de Honeywell is. En zal de door de Honeywell gevraagde Ta negeren. Indien de Elga op WAR staat zal hij de Ta van de Honeywell volgen. Dus zowel Honeywell als Elga moeten op WAR staan.
Ik heb bij techneco nagevraagd wat de regelstrategie bij war is. Zij geven aan dat de Elga bij een Ta tot 42 voor de aanvoer zorgt en daarna de CV bijschakeld.
Dan ga ik daar ook nog eens even mee spelen, want mijn 'probleem' lijkt op wat jij vanmiddag beschreef.Grolsch schreef op zondag 3 december 2017 @ 20:04:
[...]
In beide punten zit een kern van waarheid.
Als de gewenste Ta gehaald wordt gaat de WP terugmoduleren (inverter) naar een Delta T van +- 2 graden.
Als de Delta T te groot is (gelijk aan of groter als 5) wacht de WP met gasgeven totdat de Delta T weer onder de 5 zit.
Zie de uitleg eerder vanmiddag van mijn "problemen" Ta stond op 27, Tr op 22, WP "Pruttelde" vrolijk door op 2000Watt terwijl dit LANG niet zijn max is, en de gewenste Ta 32 graden is.
Conclusie, TR moet omhoog, hoe doen we dat, FLOW verhogen.
Zo werkt het tenminste bij mijn Mitsubishi, als ik het verkeerd zie hoor ik het graag.
Mijn WP bleeft dus pruttelen op 2000Watt bij een gewenste Ta van 31 graden terwijl Ta 27, Tr 22 was.
Dit met een flow van 26 ltr/minuut 1560 ltr/uur, maar ik meette dus op de verkeerde plek! Namelijk in het secundaire circuit i.p.v. primair!! (denkfout van mijn kant). Ik denk dat de mengtank optie (SW2-6) dan ook ergens anders voor bedoeld is, maar niet voor mijn situatie in ieder geval
SWW daarin tegen loopt hier "Maar" met een flow 20 ltr/minuut, maar daar gaat het vermogen wel ruim over de 3000Watt, maar als ik de sensoren bekijken, is het max 4 graden verschil tussen Ta en Tr (vanmiddag Ta 48 / Tr 44 gezien).
Anoniem: 266924
'Leuk' die 'intelligente' regelstrategieen. Blij dat ik .....Tomexergie schreef op zondag 3 december 2017 @ 20:00:
[...]
Ik zal nog wat olie op deze discussie gooien.
Dat begrijp ik tenminste, rechttoe rechtaan.
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 03-12-2017 20:20 ]
@AziraphaleDaannn1987 schreef op zondag 3 december 2017 @ 19:37:
[...]
Hoe je dit op moet lossen? Ik denk dat hij in single mode 't veel beter zal doen.. maar wellicht trekt hij het bij de koudere temperaturen dan niet maar dat kun je alleen in de praktijk uitvinden. En dan een 2e thermostaat erbij om de ketel voor nood aan te sturen?
Ik draai al sinds februari vorig jaar singlemode en dat gaat uitstekend. Als ELGA het niet trekt wordt de HRketel in de strijd gegooid tot de kamer op temperatuur is en dan neeemt ELGA het stokje weer over.
Als ik in de handleiding van de Elga kijk staat daar dat bij WAR hij de Ta volgt die de thermostaat levert. Bij ruimteregeling staat dat de Elga zijn inzet bepaalt op basis van T ruimte en T gewenst.Aziraphale schreef op zondag 3 december 2017 @ 20:08:
[...]
Maar heb je het dan niet over WAR icm met een buitenvoeler? Want die heb ik niet. Dit is een trucje wat @Bram-Bos een aantal pagina's terug uitgelegd heeft.
Buitenvelder is aan te raden, de temperatuur van de buitenunit wordt te sterk beïnvloed door de werking van de unit.
Edit: wat ik bedoel te zeggen is dat alle regelingen op de Honeywell, of welke thermostaat dan ook worden genegeerd door de Elga. Het zijn of de ruitemtperaturen of de gevraagde Ta als hij op WAR staat.
[ Voor 14% gewijzigd door Laurentk op 03-12-2017 20:27 ]
Kijk eens aan, nog iemand met een Loria 6010, ik heb die ook (Loria Duo 6010 met 190 L).Enerziek schreef op zondag 3 december 2017 @ 18:57:
@Domba De WP vervangt een CV die tot nu toe circa 1800 m3 per jaar verstookt. Ik weet dat het een uitdaging is voor deze WP. Zou (theoretisch) net wel/net niet kunnen. Ik hoop dat ik nog wel wat lagere temperaturen aan kan, maar kennelijk levert de ijsvorming nu al een probleem
Daarom wil ik nu ook graag een warmtemeter er bij hebben, zodat ik wat beter inzicht heb.
De laatste dagen zijn duidelijk lastig vanwege het vele invriezen/defrosts maar hier nog geen kou of elektrische bijstook. Heb ik ook handmatig uitgezet op de binnenunit + automaat uit...
Probeer hier een origineel 3000+ m3 woning met de WP te verwarmen. Na een verbouwing en isoleren het eerste jaar zelf op 2000 m3 uitgekomen. WP verbruik schommelde de laatste dagen tussen ca 1500-2000W / 5-7 kW output vanwege de defrosts. Zal straks een voorbeeldplaatje posten.
Welke stooklijn en andere instellingen heb je nu draaien? (parameters 30-33 + 37?)
14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD
Ik heb dit net eens gesuggereerd en je had de blik van mijn lieftallige echtgenote moeten zie bij het idee dat er twee thermostaten in de woonkamer komen te hangen... Kreeg de indruk dat ik dan maar beter een paar kub extra kan verstoken.amarkest schreef op zondag 3 december 2017 @ 20:20:
[...]
@Aziraphale
Ik draai al sinds februari vorig jaar singlemode en dat gaat uitstekend. Als ELGA het niet trekt wordt de HRketel in de strijd gegooid tot de kamer op temperatuur is en dan neeemt ELGA het stokje weer over.

Tripple glas past niet in de bestaande kozijnen. Lijkt me ook wat overkill voor de bovenverdieping. Ook al zij hey toch 13 ramen (kleine 10m2 glas oppervlak).Knowbody schreef op zondag 3 december 2017 @ 18:45:
[...]
rolluiken gaan je niet helpen. Overdag heb je immers ook gewoon verlies en dan heb je ze open.
Triple glas een mogelijkheid?
Het is trouwens geen investering die zich perse terug moet verdienen. Primair comfort verhogend. Wel is hier gemeente subsidie beschikbaar dus het plaatsen ervan moet voor 1000 euro wel lukken (schilderwerk niet meegerekend).
All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh
Leg je die thermostaat gewoon bij de ketel en bedien je hem handmatig daar... Of dat te doen valt (persoonlijk en WAF), ligt eraan hoe vaak dit zou moeten.Aziraphale schreef op zondag 3 december 2017 @ 20:33:
[...]
Ik heb dit net eens gesuggereerd en je had de blik van mijn lieftallige echtgenote moeten zie bij het idee dat er twee thermostaten in de woonkamer komen te hangen... Kreeg de indruk dat ik dan maar beter een paar kub extra kan verstoken.
Maar ik snap 't punt, nooit niet dat ik hier nog een thermostaat mag ophangen, ga t niet eens vragen
Bedankt voor je rekensom, maar wat wil je hiermee zeggen
Ondanks dat ik dus nog een paar KW vermogen over had deed de WP dit toch niet omdat de Dt 5 bleef vanwege een afgekoelde vloer.
Ik heb juist geïnvesteerd in een secundaire pomp zodat ik de circuits hydraulisch gescheiden had, maak ik de denkfout om in het secundaire circuit te gaan meten / regelen, dat had ik niet moeten doen

Even gemeten, maar daar zit niet zo bar veel verschil tussen. Nu moet ik wel zeggen dat als ik meet op de kale buis de temperatuur volkomen anders is dan wanneer ik op een gelakte radiatior meet. Is er een manier om dat betrouwbaarder te maken? Stukje tape om de buis oid?Ramon_1984 schreef op zondag 3 december 2017 @ 20:03:
[...]
Ik geloof niet dat de waardes in de Thermostaat de juiste zijn
ha ha, ja nog het Ctrl Alt Del stadium. Ik heb altijd al gevonden dat de regeling en controle daarop nog in stone age stadium verkeert. Dat geldt voor meer warmtepompen, dus niet alleen voor Elga.Anoniem: 266924 schreef op zondag 3 december 2017 @ 20:17:
[...]
'Leuk' die 'intelligente' regelstrategieen. Blij dat ik .....
Dat begrijp ik tenminste, rechttoe rechtaan.
Omgebouwde Aziatische airco's die eigenlijk voor L/L ontworpen zijn. Met L/W toepassing heb je andere regelstrategie nodig en daarbij ook nog aardgas hybride regeling is al helemaal moeilijk. Vandaar dat er maar weinig hybride leveranciers zijn. Wij leggen Elga wel erg op de pijnbank, hoe gaat het met b.v. Daikin hybride e.a.?
Die volg ik ff nietAnoniem: 266924 schreef op zondag 3 december 2017 @ 20:46:
round(Ta,0)-round(Tr,0) = 5 ?
Dat wordt me te veel gedoe en is eigenlijk ook niet haalbaar met de continu temperatuur die ik nu aanhoud. Misschien dat dat interessant wordt als ik wat meer ervaring met Domoticz heb, kan ik de ketel via een sensor aansturen ipv een complete thermostaat.Daannn1987 schreef op zondag 3 december 2017 @ 20:35:
[...]
Leg je die thermostaat gewoon bij de ketel en bedien je hem handmatig daar... Of dat te doen valt (persoonlijk en WAF), ligt eraan hoe vaak dit zou moeten.
Maar ik snap 't punt, nooit niet dat ik hier nog een thermostaat mag ophangen, ga t niet eens vragen
Overigens net even de stekker er uit gehad en de regelstrategie in de HCTM op 3 gezet. Maar even hierover denkend: Is 1 niet logischer? Traag ipv snel?
Bijv. bijkeuken is 1C lager dan kamerT, leg de 2e thermostaat in die ruimte stelt in op 20C om de gewenste kamerT, in dit geval 21C te bereiken.
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 03-12-2017 20:57 ]
Er wordt op het forum wel eens gesuggereerd dat het om een COP wedstrijd gaat. Dat is zeker niet de bedoeling. Het gaat om verschillen tussen de performance te verklaren.
Voorbeeld: Elga van Tomexergie doet COP=4,28 bij T2=39 en Mse en die van Oxelaar doet COP=3,90 bij T2=36 en ook Mse. De metingen zijn nauwkeurig dus je zou verwachten dat die van Oxelaar het veel beter moet doen. Oorzaak?????

De orginele Excel is te downloaden onder:
http://ateliervanwolde.nl/download-spreadsheet-warmtepompen/
Let wel, deze spreadsheet heeft 2 bladzijden.
Dat wordt niet wat, want daarvoor is de temperatuur in de bijkeuken (waar de ketel hang, dus dat is de meest logische plek) niet constant genoeg.Anoniem: 266924 schreef op zondag 3 december 2017 @ 20:55:
@Aziraphale Thermostaat op een plek waarvan je deltaT weet t.o.v. gewenste ruimteT en daar op instellen ?
Bijv. bijkeuken is 1C lager dan kamerT, leg de 2e thermostaat in die ruimte stelt in op 20C om de gewenste kamerT, in dit geval 21C te bereiken.
Dan kan ik beter de temperatuur op 18,5 zetten en de dipswitch voor verlaagde temperatuur omzetten, dan moet de Elga het in principe ook alleen doen. De vraag is alleen wat er dan gebeurt als hij het huis niet op temperatuur krijgt.
[ Voor 18% gewijzigd door Aziraphale op 03-12-2017 21:08 ]
YepKnowbody schreef op zondag 3 december 2017 @ 19:53:
[...]
Vloerverwarming is zo te lezen uitgelegd als bijverwarming. Dus mogelijk geen hart op hart afstand van 10 cm maar bijvoorbeeld 15
3x80m in slak vorm op 55m2 en radiatoren verwijderd. Vvw only.
En badkamer 25m 10cm hoh.
30-31 graden Ta , Tk 21-22
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Een defrost zonder gebruik te maken van de compressor?Anoniem: 266924 schreef op zondag 3 december 2017 @ 17:15:
[...]
Kan het op dit moment niet checken, maar element ondersteund is sneller dan onttrekken uit afgiftesysteem, behalve misschien als je een buffervat met 'heet water' klaar hebt staan.
Edit:
Bij mij gebeurd het ook binnen in ieder geval 5 min. want Domoticz weet het niet echt als zodanig, terug naar 100W bijv. te registreren.
Dat is knap, want waar komt de energie om te ontdooien dan vandaan?
Kijk en luister eens goed naar deze opname... [YouTube: https://youtu.be/zOo6puLQRZM]
Een defrost is niet meer dan omschakelen naar koelbedrijf, dus 4wegklep keert koudemiddelstroom om, compressor draait en waterpomp draait over cv systeem en er wordt warmte uit cv water onttrokken.
Een defrost kost dus wel degelijk behoorlijk energie.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Prachtig om te zien! dat is hele andere koek dan de defrost van een 5kw toshiba.. wat een berg water komt hier ook vanaf. Dat aftoeren ookOxellaar schreef op zondag 3 december 2017 @ 21:08:
[...]
Een defrost zonder gebruik te maken van de compressor?
Kijk en luister eens goed naar deze opname... [video]
Een defrost is niet meer dan omschakelen naar koelbedrijf, dus 4wegklep keert koudemiddelstroom om, compressor draait en waterpomp draait over cv systeem en er wordt warmte uit cv water onttrokken.
Nee, hoeft niet. gaat gewoon op 1 thermostaat. Dipswitch A2 op off zetten.Aziraphale schreef op zondag 3 december 2017 @ 20:33:
[...]
Ik heb dit net eens gesuggereerd en je had de blik van mijn lieftallige echtgenote moeten zie bij het idee dat er twee thermostaten in de woonkamer komen te hangen... Kreeg de indruk dat ik dan maar beter een paar kub extra kan verstoken.
Ik veronderstel, wellicht ten onrechte, dat door warm water uit het afgiftesysteem door/langs de verdamper te leiden, e.e.a. 'ge-defrost' wordt.Oxellaar schreef op zondag 3 december 2017 @ 21:08:
[...]
Een defrost zonder gebruik te maken van de compressor?
Kijk en luister eens goed naar deze opname... [video]
Ik heb mijn conclusie getrokken op basis van wat ik zie in opgenomen vermogen, ik zie dan zeer lage waardes. De dips in de grafiek qua vermogensopname ondersteunen dat. Ik zou niet weten hoe ik dat anders moet interpreteren. Een 5kW Pana doet het wellicht iets anders dan een 45kW Samsung ?
[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 03-12-2017 21:23 ]
Ok, op die manier. En als de Elga het dan niet meer trekt, dan geeft hij het volledig over aan de ketel. Dat is zeker iets om te proberen om te kijken of hij dan wel maximaal gaat.amarkest schreef op zondag 3 december 2017 @ 21:17:
[...]
Nee, hoeft niet. gaat gewoon op 1 thermostaat. Dipswitch A2 op off zetten.
Ik heb het nu zo ingesteld:
Ta=40 graden
de evo-home thermostaat zorgt voor het aan/uit zetten van de yutaki door de "demand" aan en uit te zetten. De evohome houdt op deze manier de kamer op 20.5 graden constant. Dat werkt wel prima. Er is geen gebruik van SWW want omdat een deel van het Circuit1 water door het vat loopt en het zo boven de 40 houdt.
Het gedrag van de WP is verder wel prima, draait groot deel van de dag op 31Hz en de compressor gebruikt hierbij 6-8A. Af en toe slaat hij wel af vanwege een "Thermo Off" dat betekent waarschijnlijk dat de Ta en Tr te dicht bij elkaar liggen?
Ik zat vorig jaar rond de 1600m3 gas per jaar, maar moet er wel bij opmerken dat het huis niet warm te krijgen was, terwijl dat nu wel het geval is.
In welke richting kan ik het beste gaan zoeken om de boel verder te optimaliseren? Ik heb nog een grote convectorput (240cmx20cmx20cm convector) maar daar komt bijna geen warmte vanaf. Mijn eerste idee is om daar fans op te zetten om zo het "Thermo Off" probleem te verhelpen.
Date | Elect. kWh | Warmte kWh | Graad dagen | COP |
18-nov | 16 | 32 | 11 | 1,97 |
19-nov | 12 | 36 | 11 | 2,90 |
20-nov | 16 | 63 | 10 | 3,83 |
21-nov | 13 | 47 | 6 | 3,76 |
22-nov | 13 | 55 | 7 | 4,22 |
23-nov | 14 | 55 | 7 | 4,07 |
24-nov | 17 | 61 | 13 | 3,66 |
25-nov | 17 | 47 | 15 | 2,83 |
26-nov | 21 | 53 | 12 | 2,48 |
27-nov | 18 | 59 | 11 | 3,35 |
28-nov | 18 | 59 | 13 | 3,21 |
29-nov | 25 | 73 | 16 | 2,85 |
30-nov | 29 | 82 | 18 | 2,79 |
1-dec | 33 | 85 | 23 | 2,59 |
2-dec | 39 | 96 | 23 | 2,43 |
[ Voor 0% gewijzigd door zw7 op 04-12-2017 09:16 . Reden: graaddagen gefixt ]
Hoe staat dipswitch b4 en b5? Beide op on moet vol vermogen geven. als b4 on en b5 off staat komt ie nooit op vol vermogen en zal ie de HRketel ook eerder inzetten.Aziraphale schreef op zondag 3 december 2017 @ 21:22:
[...]
Ok, op die manier. En als de Elga het dan niet meer trekt, dan geeft hij het volledig over aan de ketel. Dat is zeker iets om te proberen om te kijken of hij dan wel maximaal gaat.
Werkt dat bij jou? Blijkbaar wel anders zou je dat niet zeggenamarkest schreef op zondag 3 december 2017 @ 21:17:
[...]
Nee, hoeft niet. gaat gewoon op 1 thermostaat. Dipswitch A2 op off zetten.
Bij mij pakt de Elga het niet meer terug als hij het aan de CV heeft overgedragen.
Ik heb in de woonkamer van 45m2 maar 2 strings liggen. De vorige bewoner heeft dit als bijverwarming laten installeren. Hier werkt het prima als hoofdverwarmingKnowbody schreef op zondag 3 december 2017 @ 19:53:
[...]
Ja dat aftoeren is best bizar, van 120Hz naar 0 in een paar seconden.
Die grote hoeveelheid water komt omdat de condensor enorm dik is, schat zo'n 10cm. Vandaar 45kW in een, in verhouding, "klein" buitendeel.
Oei, daar vraag je me wat... Volgens mij staan die zoals ze af fabriek staan, wat volgens de handleiding betekent dat ze allebei naar voren staan en dus op 'auto'. Maar ik zal morgen de kap er eens af halen en kijken, want dan kan ik ook direct eens met de pompsnelheid spelen.amarkest schreef op zondag 3 december 2017 @ 21:26:
[...]
Hoe staat dipswitch b4 en b5? Beide op on moet vol vermogen geven. als b4 on en b5 off staat komt ie nooit op vol vermogen en zal ie de HRketel ook eerder inzetten.
ja, doet ie wel, maar ik heb meestal een overshoot van 0,5c als HRketel wordt ingezet en dan duurt 't ff voor de kamertemp weer ver genoeg gezakt is.Laurentk schreef op zondag 3 december 2017 @ 21:28:
[...]
Werkt dat bij jou? Blijkbaar wel anders zou je dat niet zeggen![]()
Bij mij pakt de Elga het niet meer terug als hij het aan de CV heeft overgedragen.
Nu wordt het leuk, wat doen die DIPs? In de handleiding staat N.V.T.amarkest schreef op zondag 3 december 2017 @ 21:26:
[...]
Hoe staat dipswitch b4 en b5? Beide op on moet vol vermogen geven. als b4 on en b5 off staat komt ie nooit op vol vermogen en zal ie de HRketel ook eerder inzetten.
Ja. Accepteren dat deze dagen dan juist de dagen zijn waarbij hybrid mode het gunstigst is volgens de elga regeling.Aziraphale schreef op zondag 3 december 2017 @ 19:21:
[...]
Let wel: In mijn woning zal hybride draaien nodig blijven, dat heb ik volledig helder. De boel loskoppelen is daarom ook geen optie. Maar ik wil zo graag de truc vinden om de Elga nog wat meer te laten doen.
@Daannn1987 en @amarkest Hebben jullie nog suggesties?![]()
In betere omstandigheden zal de plofketel weer met rust gelaten worden dunkt me.
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
https://techneco.nl/wp-co...chneco-V12_0-nov-2016.pdfLaurentk schreef op zondag 3 december 2017 @ 21:32:
[...]
Nu wordt het leuk, wat doen die DIPs? In de handleiding staat N.V.T.
pagina 8.. weet niet of all FW's dezelfde betekenissen hebben voor deze dipswitches

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 03-12-2017 21:37 ]
hangt idd van de firmware versie af, ik heb 12.65 en binnenkort 15.3. Maar volgens mijn installateur kan ik alle dipswitch settings nog steeds gebruiken.Laurentk schreef op zondag 3 december 2017 @ 21:32:
[...]
Nu wordt het leuk, wat doen die DIPs? In de handleiding staat N.V.T.
Ik verwacht dat Techneco het zo bedacht heeft. Bij dit weertype met veel defrost de WP naar max vermogen sturen terwijl er gas achter de hand is is het paard achter de wagen spannen .Anoniem: 266924 schreef op zondag 3 december 2017 @ 19:29:
[...]
Maar als de ELGA stopt terwijl deze 50-60% van zijn capaciteit levert en het stokje vervolgens overgeeft aan de CV-ketel dan is die regeling toch verre van wat wenselijk is ?
Het is dus een vooruitziende blik van de regeling.
Tenminste, zo zou ik het ook bedacht hebben.
De Elga doet er ±4 minuten over zo'n defrost.Anoniem: 266924 schreef op zondag 3 december 2017 @ 21:35:
@Oxellaar Hoe verklaar je dit lage vermogen dan op dit tijdstip, nu niet echt een momentje om te zeggen laten we even pauzeren want het is warm genoeg.
[afbeelding]
Log je ook je TA / TR?
Je veronderstelling klopt niet
Welk merk, vermogen of type l/w warmtepomp je ook hebt, defrost gaat bij allemaal volgens hetzelfde principe.
Nu heb jij toevallig een monoblock, maar hoe wilde je bij een split het water in het buitendeel krijgen?
En als er bij jouw een watercircuit door de verdamper zou lopen, wat gebeurt er met dat water als je verdamper zelf 1 bonk ijs is?
Eindigde jouw dag met 5-7kW verbruikChris_82 schreef op zondag 3 december 2017 @ 20:28:
[...]
Kijk eens aan, nog iemand met een Loria 6010, ik heb die ook (Loria Duo 6010 met 190 L).
De laatste dagen zijn duidelijk lastig vanwege het vele invriezen/defrosts maar hier nog geen kou of elektrische bijstook. Heb ik ook handmatig uitgezet op de binnenunit + automaat uit...![]()
Probeer hier een origineel 3000+ m3 woning met de WP te verwarmen. Na een verbouwing en isoleren het eerste jaar zelf op 2000 m3 uitgekomen. WP verbruik schommelde de laatste dagen tussen ca 1500-2000W / 5-7 kW output vanwege de defrosts. Zal straks een voorbeeldplaatje posten.
Welke stooklijn en andere instellingen heb je nu draaien? (parameters 30-33 + 37?)
Velen maken hier een soort van denkfout,en dat komt door salderen, lees het besteden van overschot. Daar kan een fabrikant geen rekening mee houden.weebl15 schreef op zondag 3 december 2017 @ 19:31:
Kort gezegd: ELGA gaat voor comfort en niet maximale besparing gas.
Minder gas is leuk, maar meer stroom is niet altijd economischer.
Wat is de meetinterval voor die grafiek?Anoniem: 266924 schreef op zondag 3 december 2017 @ 21:19:
[...]
Ik veronderstel, wellicht ten onrechte, dat door warm water uit het afgiftesysteem door/langs de verdamper te leiden, e.e.a. 'ge-defrost' wordt.
Ik heb mijn conclusie getrokken op basis van wat ik zie in opgenomen vermogen, ik zie dan zeer lage waardes. De dips in de grafiek qua vermogensopname ondersteunen dat. Ik zou niet weten hoe ik dat anders moet interpreteren. Een 5kW Pana doet het wellicht iets anders dan een 45kW Samsung ?
Want de Compressor gaat even uit voor het omschakelen van de 4-wegklep en bijv domoticz (zonder influxdb icm grafana) pikt die dip wel op, maar lang niet altijd dat de compressor en back-up gelijktijdig aan zijn, indien back-up heater vrijgeschakeld is voor defrosts.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Eens, maar je krijgt de keuze om die 4 graden grens aan te passen, ook met de nwe firmware (setting via Chronoterm)Knowbody schreef op zondag 3 december 2017 @ 21:36:
[...]
Ik verwacht dat Techneco het zo bedacht heeft. Bij dit weertype met veel defrost de WP naar max vermogen sturen terwijl er gas achter de hand is is het paard achter de wagen spannen .
Bij mij gaat ie iig vollebak voordat ELGA het opgeeft, maar dat is mijn keuze.
Hier een voorbeeld van enkele Loria defrosts van vandaag.
Wat ik de laatste dagen zo gelezen heb (probeer het tempo bij te houden
- Na een defrost een hogere warmteafgifte (compensatie tijdsverlies defrost?)
- COP bereikt een piek van ca. 3.5 om daarna weer in te zakken: warmteafgifte loopt terug en tegelijk neemt het elektraverbruik toe.
- Buitenunit ventilator gaat uit, schakelt om naar 'koelmodus' en smelt in zo'n 5 minuten het ijs weg, aan het eind komt er inderdaad lichte damp van de buitenunit.
- Over een aantal defrosts gemeten kom ik op een elektraverbruik van 40 Wh (=0.04kWh = inderdaad weinig) en een 'koelverbruik' van 400 Wh (=0.4kWh). In totaal geeft dit bij mij tot wel 10% minder warmteafgifte dan zonder defrosts!
(za 2 dec: Kamstrup heat: 104kWh, cool: 9kWh, zelf berekend uit dT en flow: 95.5kWh )
Maar op jaarbasis zal dit inderdaad niet zo veel uitmaken, minder dan 2% klinkt redelijk.
- Aantal defrosts kun je volgens mij alleen verminderen door een WP te overdimensioneren (lage vraag/capaciteit) een Elga zal bij 4kW vraag (5kW cap) vaker en sneller invriezen dan een Loria bij 4kW (10kW cap). Hogere T aanvoer verandert niet het vermogen, wel het elektraverbruik (COP), en zal net zo snel/langzaam invriezen. Overdimensioneren geeft dan natuurlijk weer andere uitdagingen (pendelen?).
Interactieve data snapshot

[ Voor 14% gewijzigd door Chris_82 op 03-12-2017 23:34 . Reden: aantal defrosts toevoeging ]
14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD
Ik heb 15.3... zal ze eens omzetten, mijn Ta is net te laag om lekker te draaien.amarkest schreef op zondag 3 december 2017 @ 21:36:
[...]
hangt idd van de firmware versie af, ik heb 12.65 en binnenkort 15.3. Maar volgens mijn installateur kan ik alle dipswitch settings nog steeds gebruiken.
Ja mijn blik is 'verengt' door het hebben van een monoblok. Als je voldoende water van voldoende temperatuur hebt zou dat volgens mij geen probleem mogen zijn. Een 3kW element doet 't ook in zeer korte tijd.Oxellaar schreef op zondag 3 december 2017 @ 21:38:
@Anoniem: 266924
Je veronderstelling klopt niet
Welk merk, vermogen of type l/w warmtepomp je ook hebt, defrost gaat bij allemaal volgens hetzelfde principe.
Nu heb jij toevallig een monoblock, maar hoe wilde je bij een split het water in het buitendeel krijgen?
En als er bij jouw een watercircuit door de verdamper zou lopen, wat gebeurt er met dat water als je verdamper zelf 1 bonk ijs is?
An sich niet onlogisch en ik snap ook wel dat hij nu meer verbruikt, maar aangezien ik streef naar zo min mogelijk gas knaagt er dan toch wat. Zeker als ik hoor dat anderen met een Elga en radiatoren de boel probleemloos op temperatuur houden met nauwelijks gas. Kan natuurlijk ook meespelen dat ik een vrijstaand huis heb en dus meer warmteverlies.Knowbody schreef op zondag 3 december 2017 @ 21:36:
[...]
Ik verwacht dat Techneco het zo bedacht heeft. Bij dit weertype met veel defrost de WP naar max vermogen sturen terwijl er gas achter de hand is is het paard achter de wagen spannen .
Mijn stooklijn instellingen:
30: 0,7 / 31: 0/ 32: 50 / 33: 50% / 37: 4
Ik heb (nog) niets aan die instelling van de stooklijn veranderd.
Ik weet niet welke probleem groter is bij mij. De capaciteit van de WP of het afgifte vermogen van mijn gewone radiatoren en 1 convector. Afgiftevermogen kan ik vrij eenvoudig (met boosters) proberen op te krikken. Kan ik misschiende WP capaciteit wat beinvloeden met de stooklijn?
Ook al moet je inkopen a 0.18 kost dat bij COP=4 0.045 per kWh warmte terwijl 1kWh warmte uit 1m3 gas 0.60/8=0.075. Dat gas kost per kWh warmte dus 66.6% meer. Of maak ik weer een rekenfout ?Knowbody schreef op zondag 3 december 2017 @ 21:39:
[...]
Velen maken hier een soort van denkfout,en dat komt door salderen, lees het besteden van overschot. Daar kan een fabrikant geen rekening mee houden.
Minder gas is leuk, maar meer stroom is niet altijd economischer.
Geloof dat ik de installateur ook maar eens ga vragen naar die nieuwe firmware. Lijkt me een stuk makkelijker dan iedere keer die kap er af schroeven.amarkest schreef op zondag 3 december 2017 @ 21:40:
[...]
Eens, maar je krijgt de keuze om die 4 graden grens aan te passen, ook met de nwe firmware (setting via Chronoterm)
Bij mij gaat ie iig vollebak voordat ELGA het opgeeft, maar dat is mijn keuze.
Die wisselaar die jij je voorstelt zou toch bevriezen tijdens verwarmen, of wilde je continu warm water laten stromen?Anoniem: 266924 schreef op zondag 3 december 2017 @ 21:42:
[...]
Ja mijn blik is 'verengt' door het hebben van een monoblok. Als je voldoende water van voldoende temperatuur hebt zou dat volgens mij geen probleem mogen zijn. Een 3kW element doet 't ook in zeer korte tijd.
Geloof me, het werkt echt zoals ik eerder omschreef.
Jij hebt toch deze Panasonic?
ah OK. en geen VV alleen maar HTV radiatoren? Dan vraag je wel veel van ELGA. Zijn de leidingen wel geisoleerd?Aziraphale schreef op zondag 3 december 2017 @ 21:42:
[...]
An sich niet onlogisch en ik snap ook wel dat hij nu meer verbruikt, maar aangezien ik streef naar zo min mogelijk gas knaagt er dan toch wat. Zeker als ik hoor dat anderen met een Elga en radiatoren de boel probleemloos op temperatuur houden met nauwelijks gas. Kan natuurlijk ook meespelen dat ik een vrijstaand huis heb en dus meer warmteverlies.
zie https://tweakers.net/ext/f/jMtCdRLH3E9YAhFn74tff0j6/full.pngDomba schreef op zondag 3 december 2017 @ 21:40:
[...]
Wat is de meetinterval voor die grafiek?
Want de Compressor gaat even uit voor het omschakelen van de 4-wegklep en bijv domoticz (zonder influxdb icm grafana) pikt die dip wel op, maar lang niet altijd dat de compressor en back-up gelijktijdig aan zijn, indien back-up heater vrijgeschakeld is voor defrosts.
Nee jou bedoel ik niet.Domba schreef op zondag 3 december 2017 @ 15:23:
Als je mij met 2e bedoeld, ik was al een stevige verbruiker en ik heb zelfs tijdelijk even een derde 6kW mono van een recente productiebatch staan om te testen, voor die definitief naar een ander adres gaat
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Je waarneming klopt. Maar gekloot met flow maakt het er niet beter op.Grolsch schreef op zondag 3 december 2017 @ 19:47:
@Aziraphale kan het niet zo zijn dat de gewenste Ta setpoint niet wordt gehaald omdat de Tr te ver achterblijft, en omdat dit allemaal te lang duurt de ketel bijspringt
Meer flow is alleen een uitkomst als er meer afgiftevermogen wordt gevraagd ( er gaan radiatoren of groepen open die vaak dicht staan).
Meer flow betekent ook dat het cv water sneller langs de warmtewisselaar stroomt en de ww is al warmer dan het cv water. Die delta T (cv - koelmiddel) zegt ook iets! Gaat het water te snel dan neemt het niet de volledige warmte over die wordt aangeboden.
Mogelijk haalt ie de gewenste Ta niet vanwege de omstandigheden, zoals slechtere buitenomstandigheden. (Komt vermogen te kort)
Dan is een lagere flow beter!
Ik lees 5 tot 7kw thermische output per uur.
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar dat is nu EXACT de reden om de circuits primair (WP) en secundair (afgifte) te scheiden.Knowbody schreef op zondag 3 december 2017 @ 21:49:
[...]
Je waarneming klopt. Maar gekloot met flow maakt het er niet beter op.
Meer flow is alleen een uitkomst als er meer afgiftevermogen wordt gevraagd ( er gaan radiatoren of groepen open die vaak dicht staan).
Meer flow betekent ook dat het cv water sneller langs de warmtewisselaar stroomt en de ww is al warmer dan het cv water. Die delta T (cv - koelmiddel) zegt ook iets! Gaat het water te snel dan neemt het niet de volledige warmte over die wordt aangeboden.
Mogelijk haalt ie de gewenste Ta niet vanwege de omstandigheden, zoals slechtere buitenomstandigheden. (Komt vermogen te kort)
Dan is een lagere flow beter!
Uiteraard, kan me nog levendig herinneren dat ik door mijn kruipruimte van 35 cm hoog schoof.amarkest schreef op zondag 3 december 2017 @ 21:47:
[...]
ah OK. en geen VV alleen maar HTV radiatoren? Dan vraag je wel veel van ELGA. Zijn de leidingen wel geisoleerd?
Ja, klopt. Maar hoe verklaar je dan die lage vermogensopname tijdens een defrost, die mij kennelijk op het verkeerde been zet ?Oxellaar schreef op zondag 3 december 2017 @ 21:47:
[...]
Die wisselaar die jij je voorstelt zou toch bevriezen tijdens verwarmen, of wilde je continu warm water laten stromen?
Geloof me, het werkt echt zoals ik eerder omschreef.
[video]
Jij hebt toch deze Panasonic?
gewoon kap eraf laten:Aziraphale schreef op zondag 3 december 2017 @ 21:46:
[...]
Geloof dat ik de installateur ook maar eens ga vragen naar die nieuwe firmware. Lijkt me een stuk makkelijker dan iedere keer die kap er af schroeven.

Kijk, dat is het beter werk!amarkest schreef op zondag 3 december 2017 @ 21:54:
[...]
gewoon kap eraf laten:en dan met een ouwe webcam monitoren
[afbeelding]
Omdat er vermogen uit het CV circuit wordt getrokken (wat je daarvoor net opgewekt heb) kost een defrost niet veel vermogen...Anoniem: 266924 schreef op zondag 3 december 2017 @ 21:54:
[...]
Ja, klopt. Maar hoe verklaar je dan die lage vermogensopname tijdens een defrost, die mij kennelijk op het verkeerde been zet ?
Dat kan ik niet aflezen van mijn analoge Loria. Ik verbruik momenteel zo'n 20kW per dag.Grolsch schreef op zondag 3 december 2017 @ 21:53:
[...]
Ik lees 5 tot 7kw thermische output per uur.
als de heater niet aangesloten is, komt het vermogen uit het verwarmingssysteem.Anoniem: 266924 schreef op zondag 3 december 2017 @ 21:54:
[...]
Ja, klopt. Maar hoe verklaar je dan die lage vermogensopname tijdens een defrost, die mij kennelijk op het verkeerde been zet ?
Tijdens defrost moet je dus kunnen voelen dat je plafond afkoelt.
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Is het altijd minder dan 100 dan? Je interval is om de 5 minuten dat geeft geen goed beeld (no offense)..Anoniem: 266924 schreef op zondag 3 december 2017 @ 21:58:
@Daannn1987 Maar die veronderstelde cool-modus incl. pomp en dan < 100W ?
Hier ingezoomd op een defrost van ELGA (zie ook TA)

in mn tweakers profiel (biografie staat eea mbt huis/verwarming beschreven)
Hier ook 60m2 met 2 groepen 20cm hohwervisser schreef op zondag 3 december 2017 @ 21:29:
[...]
Ik heb in de woonkamer van 45m2 maar 2 strings liggen. De vorige bewoner heeft dit als bijverwarming laten installeren. Hier werkt het prima als hoofdverwarming
Het is wel 18 mm slang en een redelijk goed geïsoleerd huis. Ik krijg het er vlot mee warmgestookt
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
Als ik schat, schaal 1 op oog, of Pi mal Daumen, dan kom ik voor een laagste 5 minuten periode bij de ELGA op wat zullen we zeggen 250W ?Daannn1987 schreef op zondag 3 december 2017 @ 22:02:
[...]
Is het altijd minder dan 100 dan? Je interval is om de 5 minuten dat geeft geen goed beeld (no offense)..
Hier ingezoomd op een defrost van ELGA (zie ook TA)
[afbeelding]
Zoals @Domba aangeeft ligt het aan de interval (5 minuut) van je gegevens. Je meet net op het verkeerde moment.Anoniem: 266924 schreef op zondag 3 december 2017 @ 21:54:
[...]
Er is tijdens een defrost een kleine periode dat de compressor niet draait en alleen je pomp loopt, dat is die lage waarde die jij ziet.
In werkelijkheid ziet een defrost er in een grafiek ongeveer zo uit:
Ik zie het ook niet zo terug in Enelogic bij elke Defrost vanwege de 1 minuut interval, maar die is nauwkeuriger als 5 minuten interval

1 = het vermogen welke de compressor gebruikt voor de defrost
2 = het moment dat jij meet, precies in dit dalletje dat ff alleen de pomp loopt.
Als je een Youless hebt kijk dan eens op de interne webpagina van je Youless zelf, dan kun je per seconde live monitoren wat het verbruik is.
@Chris_82 schrijft dit:wervisser schreef op zondag 3 december 2017 @ 21:59:
[...]
Dat kan ik niet aflezen van mijn analoge Loria. Ik verbruik momenteel zo'n 20kW per dag.
Hij bedoelt dus volgens mij dat "momentopname" opgenomen elektrisch vermogen 1500 á 2000 Watt is, en output (thermisch) 5000-7000Watt (dus COP van 3.33).WP verbruik schommelde de laatste dagen tussen ca 1500-2000W / 5-7 kW output vanwege de defrosts.
Stel 1750 Watt gemiddeld is dus 42kWh per dag als dit de hele dag door zou gaan.
[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 03-12-2017 22:08 ]
Dat kan ik ook.jaari schreef op zondag 3 december 2017 @ 22:02:
[...]
als de heater niet aangesloten is, komt het vermogen uit het verwarmingssysteem.
Tijdens defrost moet je dus kunnen voelen dat je plafond afkoelt.
Als dat afkomstig is van domoticz.>>
Ik gebruik ook domoticz, maar die mist bij mij standaard een deel van de defrosts voor WP2.
WP2 is mijn radiator circuit die op een hogere Ta loopt (rond 5kWth) met warmtecompensatie vanuit de warmtebuffer en die had volgens domoticz maar 6 defrosts afgelopen 24 uur terwijl WP1 voor de vloerverwarming, die in een lagere deellast (rond minimale 2,5-2,7kW) met een lagere Ta loopt er wel 12 had, die domoticz opgemerkt heeft.
2017-12-03 05:40:00 79.9
2017-12-03 06:55:00 82.5
Toch wel knap om er 2 v.d. 11 uit te pikken die dat soort waardes weergeven, het zou kunnen.
Is afkomstig uit domoticz.Domba schreef op zondag 3 december 2017 @ 22:10:
[...]
Als dat afkomstig is van domoticz.>>
Ik gebruik ook domoticz, maar die mist bij mij standaard een deel van de defrosts voor WP2.
WP2 is mijn radiator circuit die op een hogere Ta loopt (rond 5kWth) met warmtecompensatie vanuit de warmtebuffer en die had volgens domoticz maar 6 defrosts afgelopen 24 uur terwijl WP1 voor de vloerverwarming, die in een lagere deellast (rond minimale 2,5-2,7kW) met een lagere Ta loopt er wel 12 had, die domoticz opgemerkt heeft.
Verklaring voor dat missen van de WP2 defrosts ???
Verklaring voor lagere deellast en meer defrosts ???
Klinkt niet erg logisch in mijn oren.
Dit topic is gesloten.