Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
De defrost zie je wel live in dashboard voorbij komen, waar ik interval van op 1 minuut heb staan, maar die zie je dan niet terug in de 5 minuten interval omdat het geheel te kort is, door de extra 6-7kW aan warmteinjectie vanuit mijn warmtebuffer.Anoniem: 266924 schreef op zondag 3 december 2017 @ 22:16:
[...]
Is afkomstig uit domoticz.
Verklaring voor dat missen van de WP2 defrosts ???
Verklaring voor lagere deellast en meer defrosts ???
Klinkt niet erg logisch in mijn oren.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Anoniem: 266924
Lagere deellast denk ik te begrijpen, maar meer defrosts ontgaat me helaas.Domba schreef op zondag 3 december 2017 @ 22:22:
[...]
De defrost zie je wel live in dashboard voorbij komen, waar ik interval van op 1 minuut heb staan, maar die zie je dan niet terug in de 5 minuten interval omdat het geheel te kort is, door de extra 6-7kW aan warmteinjectie vanuit mijn warmtebuffer.
Dit seizoen heb ik de heater wel aangesloten, en zie dat het ongeveer 0,2 kWh elektrisch + 0,2 kWh thermisch is. Zolang je voldoende capaciteit hebt in de WP, kun je dus beter de heater uit laten.
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
kan ook echt live:Domba schreef op zondag 3 december 2017 @ 22:22:
[...]
De defrost zie je wel live in dashboard voorbij komen, waar ik interval van op 1 minuut heb staan, maar die zie je dan niet terug in de 5 minuten interval omdat het geheel te kort is, door de extra 6-7kW aan warmteinjectie vanuit mijn warmtebuffer.

Een deel van de defrosts gaat in domticz gewoon verloren bij het samenvatten van meerdere meetwaarden naar 1 meetinterval per 5 minuten voor de grafiek, wil je die toch zien gebruik dan de datapush optie in domoticz naar influxdb en weergave met grafana.Anoniem: 266924 schreef op zondag 3 december 2017 @ 22:25:
[...]
Lagere deellast denk ik te begrijpen, maar meer defrosts ontgaat me helaas.
Zo live heb ik het niet, als ook dat ik geen beeld erbij heb met x frames per seconde.
[ Voor 26% gewijzigd door Domba op 03-12-2017 22:34 ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Om ook antwoord te geven op je eerdere vragen:Enerziek schreef op zondag 3 december 2017 @ 21:45:
@Chris_82
Mijn stooklijn instellingen:
30: 0,7 / 31: 0/ 32: 50 / 33: 50% / 37: 4
Ik heb (nog) niets aan die instelling van de stooklijn veranderd.
Ik weet niet welke probleem groter is bij mij. De capaciteit van de WP of het afgifte vermogen van mijn gewone radiatoren en 1 convector. Afgiftevermogen kan ik vrij eenvoudig (met boosters) proberen op te krikken. Kan ik misschiende WP capaciteit wat beinvloeden met de stooklijn?
Voor een eventuele warmtemeter, let goed op het flow-bereik en temperatuurtoepassing (dT). De Multical 302 is zeer geschikt bevonden, maar is inderdaad beperkt tot MBus communicatie. Je zou er eens een mailtje/belletje aan kunnen wagen naar energie-zaehler.com of zaehleronlineshop.de om beter advies in te winnen omtrent Modbus mogelijkheden in combinatie met een WP (flow 1-2m3/h, kleine dT). Of misschien komt Iungo binnenkort nog eens over de brug... @Tomexergie al nieuws?
Je verbruiksplaatje maakt een hoop duidelijk. Backup komt er in tijdens verwarmen, niet tijdens de defrost. Er wordt meer vermogen gevraagd (T aanvoer) dan de WP kan leveren. Een verbruik van > 3kW bij ca 0°C geeft in de tabel (p26) een Ta van 45-50°C(!)
Is je afgiftesysteem enigszins hydraulisch ingeregeld (komt de warmte waar die moet zijn)? Ik lees geen vloerverwarming of een andere LT-verwarming (jaga convectoren)? Is ook niet noodzakelijk afgaande op de algehele ervaringen op dit forum. Maar met een hogere temperatuur loop je wel eerder tegen het maximum vermogen van de WP aan (10kW is dan misschien nog maar 7kW) en de efficiency/COP zal minder zijn.
Wat betreft de overige instellingen:
30 en 31 kun je eventueel aanpassen volgens figuur 39 in de installateurshandleiding. Zelf uitproberen wat goed werkt. Je kunt bijvoorbeeld proberen 30 op 0.6 te zetten en afwachten wat het resultaat/beleving is.
Met 32 kun je een harde begrenzing in de Taanvoer bereiken. Met een lagere Taanvoer kun je meer vermogen krijgen, mits je voldoende afgifte binnenshuis hebt. Welk effect geeft 45°C, of misscien zelf 40°C?
Met 33 op 0% gebruik je alleen de stooklijn, 50% geeft je bij huidige instellingen met een 0.5 graad afwijking (setpoint-werkelijk) een 4 graden verhoging van de stooklijn. 100% geeft 8 graden verhoging.
Flow (37), hoger is beter voor afgiftevermogen. Zelf heb ik die op 2 staan, hoger dan gaat het bij mij al ruisen. Er was bij mij geen verschil te meten in flow tussen stand 3 en 4, waarschijnlijk vanwege hoge weerstand in mijn systeem (kleine/lange leidingen). Zelf bedenken wat zinvol is in jouw situatie. Bij jou kan 4 wel goed werken (hoogste flow en geen herrie/ruisen).
Hopelijk helpt dit je enigszins verder op weg
14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD
Grolsch schreef op zondag 3 december 2017 @ 22:07:
[...]
Hij bedoelt dus volgens mij dat "momentopname" opgenomen elektrisch vermogen 1500 á 2000 Watt is, en output (thermisch) 5000-7000Watt (dus COP van 3.33).
Stel 1750 Watt gemiddeld is dus 42kWh per dag als dit de hele dag door zou gaan.
[ Voor 3% gewijzigd door Chris_82 op 03-12-2017 22:58 ]
Ik weet niet wat voor algo ze daarvoor gebruiken, ik heb me er niet in verdiept,Anoniem: 266924 schreef op zondag 3 december 2017 @ 22:34:
@Domba samenvatten van meerdere meetwaarden en toch < 100W waardes waarnemen. Dat lijkt in tegenspraak te zijn, of begrijp ik het niet goed ?
Maar als mijn controllers die het werkelijk werk doen, elke 15 of 30 seconden een setje data zouden doorsturen, dan pikt domoticz daar maar iets uit voor de 5 minuten interval.
Ik vertrouw domoticz ook niet de sturing toe, zoals stand van kleppen enkel het senario (mode),
Domoticz is veel te traag voor de diverse boolean vergelijken en omzetten naar aansturen, de RPi 3B is alleen al bijna ruim 5 seconden bezig met updaten van de bijna 200 actuele sensor data
1 PVoutput . Dongen NB
@Anoniem: 266924 Enelogic = 1 minuut interval.
[ Voor 4% gewijzigd door Chris_82 op 03-12-2017 23:12 ]
@Klaver 4klump4u schreef op zondag 3 december 2017 @ 19:01:
[...]Plus het deel van de panelen wat direct wordt verbruikt.
@klump4u
@Anoniem: 266924
Thanks!!
Dank zij jullie een major problem ontdekt!!!
Mijn slimme meter is omzeep!!!
Ik heb dit jaar al een vermogen verstookt en ook nog eens heel veel terug geleverd...
Dat F*cking ding had ik NOOIT moeten nemen.
Toen ik snapte hoe hij werkte had ik er al spijt van..
Dit gaat me een hele hoop gek%^$*t opleveren grrr.
Kijk maar ens naar de cirkels////
Een terugleverteller die terugloopt ipv optelt..

https://drive.google.com/...yUXhPEWi/view?usp=sharing
Dat gaat me echt een hoop gezeik opleveren. Want hoe ga ik precies weten wat ik opgeleverd en vebruikt heb..

Dus voor de mensen die al een jaartje of 5 een slimme meter hebben..
Check hem maar eens..

En ja er is wel iets veranderd is huis...
Maar niet zoveel..
Bijv wat kan ik terugleveren met 6.055 Kwp die op zzo liggen op een ongunstige hellingshoek [ 53 graden ]
Met deze slechte zomer..
[ Voor 9% gewijzigd door Dylantje2 op 03-12-2017 23:17 ]
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Wijze worden....Anoniem: 266924 schreef op zondag 3 december 2017 @ 23:22:
@Dylantje2 Denken Durven Doen. Met name de volgorde is van belang. Net als met Spreken/Schrijven en Denken, probeer het zo goed mogelijk in de juiste volgorde te doen. Scheelt een hoop sorry, where sorry seems to be the hardest word.
Alleen...?
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Wat zou de reden zijn dat dit niet werkte dan? Je zal verwachten dat de Elga minder hoeft te verwarmen en dus sowieso een verbetering in energieverbruik zal moeten hebben?mkleinman schreef op zondag 3 december 2017 @ 10:42:
[...]
Dat heb ik een tijdje gehad. Ik heb mijn zonneboilervat een tijd als buffer er tussen gehad. Achterliggende idee was dat ik veel meer water in mijn systeem zou hebben en minder last van defrosts. Verder zou de ELGA mijn water verwarmen wat ik zou gebruiken voor het douchen. Dus extra gasbesparing.
Het resultaat was uiteindelijk 600kWh meer elektriciteitsverbruik en een verwaarloosbare hoeveelheid minder gas.
Dus met een 300 liter vat werkte het in elk geval niet.
Of lees ik het verkeerd en staat je buffervat NA de elga?
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Mijn buffervat zit in mijn circuit helemaal aan de andere kant van het huis. ELGA staat achterin het huis in de schuur op de benedenverdieping. Mijn zonneboiler staat op zolder vooraan het huis op zolder.kmf schreef op maandag 4 december 2017 @ 08:30:
[...]
Wat zou de reden zijn dat dit niet werkte dan? Je zal verwachten dat de Elga minder hoeft te verwarmen en dus sowieso een verbetering in energieverbruik zal moeten hebben?
Of lees ik het verkeerd en staat je buffervat NA de elga?
De zonneboiler zit als radiator aangesloten met een tweewegklep die automatisch wordt bediend door de zonneboilercontroller. Er zit een handmatige bypass onder die ik zelf open en dicht kan zetten.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Dus eigenlijk komt het vooral door warmteverlies dat het juist averrechts werkt?mkleinman schreef op maandag 4 december 2017 @ 08:35:
[...]
Mijn buffervat zit in mijn circuit helemaal aan de andere kant van het huis. ELGA staat achterin het huis in de schuur op de benedenverdieping. Mijn zonneboiler staat op zolder vooraan het huis op zolder.
De zonneboiler zit als radiator aangesloten met een tweewegklep die automatisch wordt bediend door de zonneboilercontroller. Er zit een handmatige bypass onder die ik zelf open en dicht kan zetten.
Nou zal in mijn situatie de warmtepomp, buffervat en zonneboiler binnen 5 meter van elkaar zitten, dus dat kan een andere effect krijgen.
@koevlaas2 gaat de 300liter buffervat met hygienespiraal parallel installeren.
16kW panasonic warmtepompje erbij.
En 2-3 vlakke zonnecollectoren om mee te helpen om de buffervat op 29'C te houden.
Een Clage die het voorverwarmde water verder verhit voor SWW.
En vervolgens 25 groepen a 90m 10cm hoh vloerverwarming om 200m2 vloeroppervlak op te warmen.
... als de warmtepomp nou eens in NL aankomt...
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Heb je de standen niet verkeerd ingevuld?Dylantje2 schreef op zondag 3 december 2017 @ 23:13:
[...]
@Klaver 4
@klump4u
Thanks!!
Ik heb dit jaar al een vermogen verstookt en ook nog eens heel veel terug geleverd...
Dat F*cking ding had ik NOOIT moeten nemen.![]()
Toen ik snapte hoe hij werkte had ik er al spijt van..
Dit gaat me een hele hoop gek%^$*t opleveren grrr.
Kijk maar ens naar de cirkels////
Een terugleverteller die terugloopt ipv optelt..![]()
https://drive.google.com/...yUXhPEWi/view?usp=sharing
Dat gaat me echt een hoop gezeik opleveren. Want hoe ga ik precies weten wat ik opgeleverd en vebruikt heb..![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Dus voor de mensen die al een jaartje of 5 een slimme meter hebben..
Check hem maar eens..![]()
![]()
En ja er is wel iets veranderd is huis...
Maar niet zoveel..
Bijv wat kan ik terugleveren met 6.055 Kwp die op zzo liggen op een ongunstige hellingshoek [ 53 graden ]
Met deze slechte zomer..
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋
https://www.warmteservice...iline-Enviline/p/03554500mkleinman schreef op maandag 4 december 2017 @ 08:35:
[...]
Mijn buffervat zit in mijn circuit helemaal aan de andere kant van het huis. ELGA staat achterin het huis in de schuur op de benedenverdieping. Mijn zonneboiler staat op zolder vooraan het huis op zolder.
Deze heb ik nog op zolder staan, zodra ik tijd heb wil deze gaan plaatsen.
Een L-L WP erbij bevalt hier tot op heden erg lekker om de koude dagen op te vangen.
[ Voor 17% gewijzigd door Noord27 op 04-12-2017 09:25 ]
-15 of -5 met een lagere RV is wellicht een stuk makkelijker voor de ELGA. Er wordt een hoop energie verbruikt voor de defrosts waardoor het vermogen extreem inkakt.Noord27 schreef op maandag 4 december 2017 @ 09:24:
@mkleinman Heb je bewust je WP (Elga) zo ver onder gedimensioneerd? Als je net onder het vriespunt al bij moet gaat stoken met een E-kachel: wat is je planning als het in de nacht naar -15 mocht gaan en overdag ook -5 is?
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Dat denk ik dus ook, mist vind de elga niet fijnDaannn1987 schreef op maandag 4 december 2017 @ 09:26:
[...]
-15 of -5 met een lagere RV is wellicht een stuk makkelijker voor de ELGA. Er wordt een hoop energie verbruikt voor de defrosts waardoor het vermogen extreem inkakt.
Eerlijk gezegd nooit bij stil gestaan toen we de ELGA aanschaften. Ik wist op dat moment ook niet van andere systemen op hele grote solo systemen na zonder CV. En ik wilde in eerste instantie niet van de ketel af. Die wilde ik graag houden als backup.Noord27 schreef op maandag 4 december 2017 @ 09:24:
@mkleinman Heb je bewust je WP (Elga) zo ver onder gedimensioneerd? Als je net onder het vriespunt al bij moet gaat stoken met een E-kachel: wat is je planning als het in de nacht naar -15 mocht gaan en overdag ook -5 is?
Een L-L WP erbij bevalt hier tot op heden erg lekker om de koude dagen op te vangen.
Nu we de ELGA intussen een kleine 4 jaar hebben is dat intussen wel anders geworden.
Er komt vanmiddag trouwens iemand langs om te kijken of we een L/L multispit unit warmtepomp erbij kunnen plaatsen.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Dus mist met -5 is dramatischer voor de capaciteit als -15 en droog weer? Dan hebben we goed kunnen testen afgelopen dagen.Daannn1987 schreef op maandag 4 december 2017 @ 09:26:
[...]
-15 of -5 met een lagere RV is wellicht een stuk makkelijker voor de ELGA. Er wordt een hoop energie verbruikt voor de defrosts waardoor het vermogen extreem inkakt.
Openingspost
Er komt binnenkort een nieuw deel van dit topic. Hebben er mensen nog ideeen/tips/opmerkingen over de openingspost?
Ik denk dat het in elk geval handig is om een lijst met specifieke installaties ( zoals onder andere de mijne ) weg te halen. In elk geval moet de lijst met eigenaren ook weer worden aangepakt.
Nog meer zaken?
Dat denk ik wel.. tijd zal het lerenNoord27 schreef op maandag 4 december 2017 @ 09:33:
[...]
Dus mist met -5 is dramatischer voor de capaciteit als -15 en droog weer? Dan hebben we goed kunnen testen afgelopen dagen.
Kom maar op met die -15
Kun je dat geld niet beter in beter passende wp stoppen?mkleinman schreef op maandag 4 december 2017 @ 09:31:
[...]
Eerlijk gezegd nooit bij stil gestaan toen we de ELGA aanschaften. Ik wist op dat moment ook niet van andere systemen op hele grote solo systemen na zonder CV. En ik wilde in eerste instantie niet van de ketel af. Die wilde ik graag houden als backup.
Nu we de ELGA intussen een kleine 4 jaar hebben is dat intussen wel anders geworden.
Er komt vanmiddag trouwens iemand langs om te kijken of we een L/L multispit unit warmtepomp erbij kunnen plaatsen.
1 PVoutput . Dongen NB
Nee, dat denk ik niet. Een L/W warmtepomp gaat ons huis never nooit niet koelen. Ik heb geprobeerd om te koelen met de ELGA maar dat was absoluut geen succes. Een L/L warmtepomp komt er bij ons primair om te koelen in de zomer en om de lucht te ontvochtigen. Dat een L/L daarbij ook nog een paar kW kan verwarmen is mooi meegenomen.reneeke1970 schreef op maandag 4 december 2017 @ 09:34:
[...]
Kun je dat geld niet beter in beter passende wp stoppen?
Een systeem waarmee we volledig over kunnen naar elektriciteit ben ik ook over aan het nadenken. Alleen is het vervangen van de ELGA nu zo'n kapitaalvernietiging.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Super bedankt voor die informatie! Ik monitor nu ook met een Pi3 en 1wire temp sensors de Ta/Tr, en een heel aantal sensoren die ik mee heb laten gieten in de vloer (erg interessant). En ik heb een s0 kwh meter op een GPIO poort. Al die data voed ik met behulp van wat python scriptjes in influxdb. Het geeft een aardige inzage.Domba schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 13:17:
[...]
@maartenmoerman
De 6kW G-serie Pana mono is nog vrij spartaans er is vrij weinig automatisch uit te lezen en een paar parameters handmatig via de controller.
Voor monitoring & sturing gebruik ik domoticz via een cron job.
Mijn sturing beperkt zich tot fysieke manipulatie van Tr en als "(nood)stop" aangestuurd relais op pin 17&18
Hiervoor gebruik ik el cheapo arduino nano clones met ESP-01's via AT commando's voor de wifi communicatie met RPi 3B, FS400a en DS18B20's als basis.
Voor sturing is het beste dat je twee FS400a's in je circuit hebt per monobloc en gebruik maakt van de notificatie mogelijkheid in domoticz als er en mismatch optreedt tussen de twee, >x %.
Deze flowmeters hebben een nadeel dat ze verlopen in een afgifte systeem dat ijzer bevat, want de afdichting tussen het circuitwater en magneet voor de Hall sensor is onvoldoende zodat deze met de tijd ijzer deeltjes op pikt waardoor rotor meer mechanisch weerstand onder vindt en je gemeten flow fictief lager wordt.
Het enige wat ik dus nog nodig denk te hebben, is iets om te detecteren dat de WP uitstaat, zodat de hulp circulatie pomp (die er hopelijk deze week tussen komt) geschakeld kan worden met de WP. 2 van die FS400's zou dat moeten kunnen regelen zeg jij?
Wat ik mis(te) in de openingspost:mkleinman schreef op maandag 4 december 2017 @ 09:33:
Wat anders:
Openingspost
Er komt binnenkort een nieuw deel van dit topic. Hebben er mensen nog ideeen/tips/opmerkingen over de openingspost?
Ik denk dat het in elk geval handig is om een lijst met specifieke installaties ( zoals onder andere de mijne ) weg te halen. In elk geval moet de lijst met eigenaren ook weer worden aangepakt.
Nog meer zaken?
De formules om benodigde WP-vermogen te berekenen.
De formules om hoeveelheid volume in VVW-leidingen te berekenen.
Antwoorden op veel terugkerende vragen:
Hoe "testen" of je huis geschikt is voor WP.
Klinkt goed. Ik ben ook van plan om compleet zonder gas te gaan, door combi van boiler en normale warmtepomp.reneeke1970 schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 13:55:
[...]
Beviel mij prima want een pana hoor je nauwelijks. Nu een wp boiler erbij en die bevalt nog beter, volledig zonder gas.
@Jan Treur 15min per dag lijkt weinig. Ik heb gerekend met 300L opwarmen van 10 graden naar 60 graden. Dit kost 300*1,16 x 10³*50=17,4kwh. Als mijn warmtepomp 13kW levert is hij hier toch ongeveer 80 min mee bezig? Cijfers zijn wellicht wat te negatief bekeken, maar hoe kom jij tot 15min?
Hebben jullie nog een doorstroomverwarmer of hoeft dat niet?
Het hoeft niet, maar kan extra zekerheid zijn met iets kleinere boiler, die op 55 en de doorstromer als veilgheid op 40 bv.DopjeD schreef op maandag 4 december 2017 @ 10:16:
[...]
Klinkt goed. Ik ben ook van plan om compleet zonder gas te gaan, door combi van boiler en normale warmtepomp.
@Jan Treur 15min per dag lijkt weinig. Ik heb gerekend met 300L opwarmen van 10 graden naar 60 graden. Dit kost 300*1,16 x 10³*50=17,4kwh. Als mijn warmtepomp 13kW levert is hij hier toch ongeveer 80 min mee bezig? Cijfers zijn wellicht wat te negatief bekeken, maar hoe kom jij tot 15min?
Hebben jullie nog een doorstroomverwarmer of hoeft dat niet?
Indien leeg zit je nooit koud.
1 PVoutput . Dongen NB
Je boilervat kan nooit zo ver afkoelen, want dan heb je er niets meer aan. In de praktijk is de afkoeling eerder 10 graden en geen 50 graden omlaag. Ik heb er een van 200 liter met een heel goede isolatieschil van ca 15 cm. Bij mij koelt hij per etmaal misschien 10 graden af op zijn hoogst, dus dan brengt hij de 200 liter van zeg 43 naar 53 graden. Dus dat is 17.4*(2/3)*(1/5) = 2,3 kWh. Ik heb een 14 kW warmtepomp en 2.3/14 = 0.16 uur = 10 minuten. Het gaat dus nog sneller dan in 15 minuten...DopjeD schreef op maandag 4 december 2017 @ 10:16:
[ Voor 29% gewijzigd door Jan Treur op 04-12-2017 10:53 ]
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Ondergedimensioneerd Ja/Nee ?
2017
nov
heat
kWh
1337
1571
823
1600
688
1864
1522
940
499
1823
996
Lijst met eigenaren en vrijwel de hele startpost is nogal ELGA mindedmkleinman schreef op maandag 4 december 2017 @ 09:33:
Wat anders:
Openingspost
Nog meer zaken?
Be fast .... Be furious....
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
[ Voor 12% gewijzigd door Jan Treur op 04-12-2017 11:06 ]
Andere vergaande discussies als isoleren van je woning, het inrichten van een RPI3 met bijbehorende software en grafieken, LL WP's (airco's), WW WP's zouden wat mij betreft niet zo uitgebreid besproken hoeven te worden in dit topic. Sommige mensen vinden alles interessant, maar dan kunnen we beter heel GoT in 1 topic houden, dan weet je zeker dat je niets mist
Grote vraag aan iedereen hier:
WIl iedereen die een warmtepomp heeft hier in dit topic mij een DM sturen met welke je hebt en wat deze gekost heeft. Dan pas ik de eigenaarlijst aan. Dan open ik ergens deze week een nieuw deel.
En mochten er nog meer mensen mee willen helpen met de openingspost, ik maak jullie met alle plezier mede-auteur van het topic.
Wat wil je precies weten dan?
Want wil je de prijs van de totale installatie. Of alleen van de WP, ook sww buffervat erbij en na regeling?
En prijs met of zonder subsidie ? Wellicht ff template van de info die je graag van een (nieuwe) eigenaan wenst
Zolang het kanAnoniem: 266924 schreef op zondag 3 december 2017 @ 23:28:
[...]
Bijvoorbeeld heb ik nog een feraris-meter.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Oh nee, geen apart Elga topic. Juist de ervaring van andere WP's heeft mij geleerd dat ik iets anders moet gaan installeren dan de Elga. Met de kennis van nu zou ik nooit voor de Elga hebben gekozen. Het spijt mij voor de forumleden die recent een Elga hebben aangeschaft, maar voor een paar centen meer heb je nu een beter systeem. Als kritisch WP bezitter ben ik al 3 jaar bezig de regeltechnische puinhoop van Elga te doorgronden om zoveel mogelijk m3 aardgas te reduceren. Toen Techneco overstapte van Carrier naar Toshiba heb ik lang getwijfeld gezien de toen al negatieve ervaring hiermee op dit forum.Jan Treur schreef op maandag 4 december 2017 @ 10:51:
Is het geen optie om de Elga Tweakers nu een eigen topic te geven?
Mijn aapje is bepaald geen prinsesje.
Wachten tot het buiten een graag of 2 is.
CV ketel op minimale vermogen instellen.
Kamer thermostaat op oneindig zetten.
Raampjes open (niet overdrijven) zodat het rond de 20 graden is in huis.
Laten stabiliseren (kan een paar uur tot een dag duren).
Meten wat de Ta en Tr gemiddeld is.
Neem nu het minimale vermogen van de CV keten als waarde voor ingaand vermogen (al dan niet geschaald met HR62, het boekje van de ketel liegt ook wel eens).
Neem na stabilisatie de gemiddelde over een paar uur van Ta.
Nu kun je uitrekenen hoeveel vermogen je afgifte systeem heeft bij deze gemiddelde Ta.
Bijvoorbeeld mijn huidige CV systeem:
9kW minimaal vermogen, kan ik kwijt bij een Ta van 55°C, Tr is dan 40°C. (pomp staat op 1).
9kW zal dan waarschijnlijk eerder 7kW (gok) zijn. Dus door mijn systeem zal iets van 0.5m3/h water gaan (7kW/15°C delta T). Allemaal radiatoren die waterzijdig ingeregeld zijn.
Nu zou ik dus aan de hand van de tabellen van radiatoren kunnen bepalen wat voor Ta ik nodig heb om bijvoorbeeld 5kW mijn huis in te pompen (dit zal dan iets van Ta=45°C zijn)
Daarnaast weet ik dat ik op koude dagen (Tb=-5°C) ongeveer 10m3 nodig heb met nachtverlaging.
Dit heb ik bepaald door het bijhouden van gas meterstanden.
10m3 = 70 tot 80kWh (in 15 uur) = net iets meer dan 5kW. Bij -5°C zal ik dus grof weg met Ta<50°C toe kunnen.
Een WP zal dus met mijn huidige afgifte systeem aardig aan de bak moeten.
Klein e-kacheltje ernaast zou dan veel helpen op de extreem koude dagen.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Liefst alle informatie, dus inclusief installatie, hoeveel subsidie etc. Een vast formaat is er zo 1 2 3 niet omdat het voor iedereen denk ik verschillend is.Bl4ckviper schreef op maandag 4 december 2017 @ 11:16:
@mkleinman
Wat wil je precies weten dan?
Want wil je de prijs van de totale installatie. Of alleen van de WP, ook sww buffervat erbij en na regeling?
En prijs met of zonder subsidie ? Wellicht ff template van de info die je graag van een (nieuwe) eigenaan wenst
Een Ta=45 en Tr=41 geeft 620W/m2.
Om dezelfde hoeveelheid warmte af te kunnen geven, dient je stooktijd 780/620 * 15 in ieder geval al 18.9 uur te worden. Ik zal niet beweren dat het niet kan, maar het wordt naar mijn idee wel een 'uitdaging',
Ik zelf heb bewust voor dit product gekozen vanwege de service die er achter schuil gaat. Dat de software aardig dicht getimmerd zit en het niet de 'beste' op de markt is neem ik voor lief. En helaas/gelukkig heb ik al wel uitgebreid de service van Techneco mogen/moeten aanspreken.
Service is vaak een ondergeschoven kindje bij een product: hoe efficiënt een product is, COP-waardes, lijken vaak de boventoon te voeren. Maar daarop blind staren is niet verstandig voor iets waar lang mee moet gaan en aardig wat techniek achter schuil gaat.
Edit:
Ik heb een groot aantal nieuwe eigenaren toegevoegd aan de openingspost.
Wie o wie wil een stuk schrijven over het koelen met een L/W warmtepomp?
[ Voor 22% gewijzigd door mkleinman op 04-12-2017 12:13 ]
Top (ik sta er nu dubbel in overigensmkleinman schreef op maandag 4 december 2017 @ 12:08:
Dat zelfde geldt ook voor de juiste installateur. Ik ben maar wat blij dat ik wat meer geld heb uitgegeven aan een wat duurdere installateur. Dat ontzorgt voor een groot deel en tel daarbij de geweldigde service van Techneco bij op en je hebt een zeer goed en solide product.
Edit:
Ik heb een groot aantal nieuwe eigenaren toegevoegd aan de openingspost.
Wie o wie wil een stuk schrijven over het koelen met een L/W warmtepomp?
Heb gelukkig mijn installateur nog niet nodig gehad.
Ik zie dat mijn COP voor CV +- 10% achterblijft bij die van jullie, terwijl de COP voor mijn SWW weer "gemiddeld" is.
Mijn vragen aan jullie:
1. Gebruiken jullie een buffervat
2. Gebruiken jullie een secundaire pomp, indien ja, wordt die meegenomen in de meting
3. Waar wonen jullie (@Boerm woon in Urk, dat weet ik toevallig
Ik probeer het verschil te verklaren
[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 04-12-2017 12:25 ]
Ik denk dat daar het probleem in zit, waarom zou je dat met alle macht willen doorgronden?Tomexergie schreef op maandag 4 december 2017 @ 11:27:
[...]
Als kritisch WP bezitter ben ik al 3 jaar bezig de regeltechnische puinhoop van Elga te doorgronden om zoveel mogelijk m3 aardgas te reduceren.
Ik snap werkelijk niks van alle vragen die bij iedereen opborrelen.
Je moet hem installeren, parameters eenmaal instellen,soms wat bijstellen na een koude periode.
En dan ben je er voor 10 jaar vanaf, lekker laten draaien en éénmaal per maand je cop cijfers inzien.
Als daar een 10% afwijking inzit, nou en, misschien een andere windrichting, hogere luchtvochtigheid...
Allemaal dingen waar je totaal geen invloed op hebt.
Mijn Elga draait top, weet precies wanner de ketel bijkomt. En daar is geen vraagteken bij te zetten.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
dan run ik met mijn Nibe een topic waarin ik alleen met mezelf discussieer. Als topic gecombineerd blijft lijk ik tenminste nog een beetje normaalmaartenmoerman schreef op maandag 4 december 2017 @ 11:29:
Ik denk (mijn mening he) dat opsplitsen in een los topic per type warmtepomp voor de meest populaire wel handig is (elga/panasonic sowieso), en wellicht een algemeen topic? En dan nog eentje hoe mensen zo'n ding monitoren? Topics zijn gratis he
Ja. Want we hebben het niet over de momenten dat de COP 4 is. Ik doel op de momenten dat gas mogelijk efficiënter is, du moment dat de COP ver onder de 4 is.Anoniem: 266924 schreef op zondag 3 december 2017 @ 21:46:
[...]
Ook al moet je inkopen a 0.18 kost dat bij COP=4 0.045 per kWh warmte terwijl 1kWh warmte uit 1m3 gas 0.60/8=0.075. Dat gas kost per kWh warmte dus 66.6% meer. Of maak ik weer een rekenfout ?
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Je hebt helemaal gelijk als er niets aan de hand is .Maar je hebt het al over COP cijfers, dus jij hebt al meer gedaan dan de meerderheid van de Elga bezitters die geen warmtemeter hebben en beetje in de lucht fietsen. En je noemt het al, de opbrengst is afhankelijk van vele factoren en daarom is goede monitoring juist belangrijk. Een HR ketel is plug and play ; verkeerde instelling enkele % lager rendement. Bij de WP ligt dat veel gevoeliger, vandaar dit forum waar jij toevallig ook lid van bent.Oxellaar schreef op maandag 4 december 2017 @ 12:39:
[...]
Ik denk dat daar het probleem in zit, waarom zou je dat met alle macht willen doorgronden?
Je moet hem installeren, parameters eenmaal instellen,soms wat bijstellen na een koude periode.
En dan ben je er voor 10 jaar vanaf, lekker laten draaien en éénmaal per maand je cop cijfers inzien.
Als daar een 10% afwijking inzit, nou en, misschien een andere windrichting, hogere luchtvochtigheid...
Mijn Elga draait top, weet precies wanner de ketel bijkomt
. En daar is geen vraagteken bij te zetten.
Negatief t.a.v. de Elga:
Vanaf begin moeite gehad met de regeling; moduleerde niet(Lagere COP!)
WAR geprobeerd, werkte niet goed
Soms doorschieten naar 1500W met veel herrie
Monteur van Techneco er bij gehad.
Nu weer na houtkachel gebruik op 600W blijven hangen
Door de bank genomen toch wel luidruchtige Toshiba (Klachten van buren)
Pomp afstelling wordt door Techneco op de gok gedaan (Dank zij Multical302 betere afstelling)
De 4C grens van Elga is slim bedacht, tot 4C 100% WP daaronder 100% HR en veel minder echt hybride bedrijf en dus klachten. De aardgas reductie is dan wel 20% lager.
En gezien de reacties op dit forum nog veel meer.
Maar er zijn ook positieve ervaringen:
Eenvoudig installeren
Haalt zijn spec COP
Lage prijs
Je kunt natuurlijk installeren en draaien maar, niets meer aan doen. Dan weet je niet of je meer aardgas had kunnen vermijden met een goede afstelling . Zo gaat dat met de meeste Elga's in NL. Omdat ze niet meten "geen klachten" .De installateur heeft goed werk gadaan, wat niet weet dat niet deert.
We hebben het te veel over de Elga en ik hoor erg weinig over de andere warmtepompen die vaak ingebouwde bemetering hebben dus goed gemonitoord kunnen worden, maar gaat dat allemaal goed?
Bij de Elga vallen we veel in herhaling. Beter minder Elga op dit forum en meer over alle andere warmtepompen. Kijk maar naar de monitoring, er zijn er veel meer.
W
Voor mij komen die vragen vooral voort uit het goed instellen van het apparaat. Hij is bij mij opgehangen en that was it. Resultaat was herrie in de leidingen, waardoor de pomp nu tussen 1 en 3 staat. Ik ben me daardoor af gaan vragen wat de beste instellingen voor mijn situatie zijn en daardoor kom ik met al die vragen.Oxellaar schreef op maandag 4 december 2017 @ 12:39:
[...]
Ik denk dat daar het probleem in zit, waarom zou je dat met alle macht willen doorgronden?
Mijn Elga draait top, weet precies wanner de ketel bijkomt. En daar is geen vraagteken bij te zetten.
[ Voor 7% gewijzigd door Aziraphale op 04-12-2017 13:39 ]
Ik las hier onlangs nog iets van iemand die problemen had met zijn elga en een week moest wachten tot Techneco tijd had om langs te komen??? Er werd niet gecommuniceerd etc. Dat noem ik dus beroerde service die zo in het rijtje kan van elke grote firma.Noord27 schreef op maandag 4 december 2017 @ 12:02:
![]()
Service is vaak een ondergeschoven kindje bij een product: hoe efficiënt een product is, COP-waardes, lijken vaak de boventoon te voeren. Maar daarop blind staren is niet verstandig voor iets waar lang mee moet gaan en aardig wat techniek achter schuil gaat.
Als mijn verwarming storing heeft dan verwacht ik dezelfde dag, hooguit de volgende ochtend iemand.
Niet over een dag of 5. Als je voor zulke service de hoofdprijs moet betalen kun je het net zo goed niet doen.
Lokale spelers zouden zich hierin juist wel kunnen onderscheiden maar ja dan heb je het bekende kennis probleem weer.. Blijft toch moeilijk
Daarnaast vraag ik mij af of alle metingen wel precies zijn.Oxellaar schreef op maandag 4 december 2017 @ 12:39:
[...]
Het maakt nogal uit als de opnemers voor de toevoer en retour temperatuur niet geijkt zijn en van elkaar afwijken bij je energie meting. Bij energiemeting moet je de opnemers altijd uit dezelfde batch met dezelfde afwijking bestellen en moet de flowmeter geijkt zijn. Heb je dit niet dan kun je je gegevenens alleen met je eigen voorgaande metingen vergelijken en slechts globaal met medegebruikers.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Zeker nadat ik begon over de laksheid van de installateur die hun aanraadde in mijn regio. Waarop hun antwoord was dat ze meer verwachten van een installateur die als ambassadeur van hun product door het leven gaat. Toen werd er een zeer concrete afspraak ingepland, tezamen met de eigenaar van dit bedrijf: bij mij thuis. Dat was geen liefdevol gesprek kan ik je vertellen. Waarin ik als klant centraal werd gesteld.
Dat zie ik andere leveranciers zo maar niet doen. Zeker niet als hij elders uit Europa vandaan komt vanwege een lagere aanschafprijs..
[ Voor 58% gewijzigd door Noord27 op 04-12-2017 14:07 ]
Denk dat je de installateur van die "iemand" verwisselt met Techneco..thefox154 schreef op maandag 4 december 2017 @ 13:53:
[...]
Ik las hier onlangs nog iets van iemand die problemen had met zijn elga en een week moest wachten tot Techneco tijd had om langs te komen??? Er werd niet gecommuniceerd etc. Dat noem ik dus beroerde service die zo in het rijtje kan van elke grote firma.
Als mijn verwarming storing heeft dan verwacht ik dezelfde dag, hooguit de volgende ochtend iemand.
Niet over een dag of 5. Als je voor zulke service de hoofdprijs moet betalen kun je het net zo goed niet doen.
Lokale spelers zouden zich hierin juist wel kunnen onderscheiden maar ja dan heb je het bekende kennis probleem weer.. Blijft toch moeilijk
Dat is niet mijn ervaring gelukkig. Mijn ELGA heeft een aantal keer een kapotte Carrierprint gehad. Een belletje naar Techneco of de installateur betekent dat binnen 24 uur er een nieuwe print binnen is. Ik heb de keuze gemaakt om hem zelf te vervangen ( paar stekkers ) maar de instalateur was hier anders ook zo geweest om de print te vervangen.thefox154 schreef op maandag 4 december 2017 @ 13:53:
[...]
Ik las hier onlangs nog iets van iemand die problemen had met zijn elga en een week moest wachten tot Techneco tijd had om langs te komen??? Er werd niet gecommuniceerd etc. Dat noem ik dus beroerde service die zo in het rijtje kan van elke grote firma.
Daarna in dezelfde verpakking de kapotte print retour gestuurd naar Techneco. Een kind kan de was doen
Ik ben intussen ook al een keer in Delft geweest bij Techneco op bezoek

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 04-12-2017 14:33 ]
Ik krijg de melding "Er is een fout opgetreden tijdens het verbinden met het internet.(Correlation Id: *********)"
De overige rapporten werken wel goed, en het is niet van vandaag, een aantal dagen geleden werkte het ook al niet.
@Anoniem: 266924 dat noemen we pendelen
[ Voor 14% gewijzigd door Grolsch op 04-12-2017 14:30 ]
Tja als dit geen elga slow chat topic zou zijn was dat makkelijk gedaanNoord27 schreef op maandag 4 december 2017 @ 13:56:
@thefox154 Kun je die bewuste post naar boven halen dat men een week geen tijd had bij Techneco? Want dat staat in groot contrast met alle andere postings en mijn persoonlijke ervaring met dit bedrijf.
Zeker nadat ik begon over de laksheid van de installateur die hun aanraadde in mijn regio. Waarop hun antwoord was dat ze meer verwachten van een installateur die als ambassadeur van hun product door het leven gaat. Toen werd er een zeer concrete afspraak ingepland, tezamen met de eigenaar van dit bedrijf: bij mij thuis. Dat was geen liefdevol gesprek kan ik je vertellen. Waarin ik als klant centraal werd gesteld.
Dat zie ik andere leveranciers zo maar niet doen. Zeker niet als hij elders uit Europa vandaan komt vanwege een lagere aanschafprijs..
Heb nu geen tijd om 10-tallen pagina's terug te zoeken lol
edit: was jij het zelf niet? Op 13-10 al meldingen richting techneco, twee weken (3-11) later nog steeds overleg met techneco. ook niet echt het toppunt van efficientie

[ Voor 7% gewijzigd door thefox154 op 04-12-2017 14:47 ]
1. Ik neem aan dat je op een buffervat voor verwarming doelt: ja een 100L Nibe buffervat (voor SWW het 200L ingebouwd ecodan-vat).Grolsch schreef op maandag 4 december 2017 @ 12:24:
Naar aanleiding van het overzicht kan ik mezelf het beste vergelijken met @Boerm / @Vincm.
Ik zie dat mijn COP voor CV +- 10% achterblijft bij die van jullie, terwijl de COP voor mijn SWW weer "gemiddeld" is.
Mijn vragen aan jullie:
2. Gebruiken jullie een secundaire pomp, indien ja, wordt die meegenomen in de meting
Ik probeer het verschil te verklarenAl heb ik wel een aantal vermoedens.
2. Ja, een grundfos alpha nog-iets. Ik weet niet of de ecodan het verbruik van dat pompje (10-20 watt indien in bedrijf, niet 24/7) meeneemt in de gegevens maar hij wordt wel van stroom voorzien door de ecodan. Het zou niet onlogisch zijn als dat verbruik mee wordt genomen door de ecodan onder de noemer 'verbruik'.
3. In de Hoeksche Waard, 10-15 kilometer onder Rotterdam.
Kan ik straks posten in het L/W en L/L topic
Je slimme meter is niet om zeep, je hebt de standen verkeerd ingevuldDylantje2 schreef op zondag 3 december 2017 @ 23:13:
[...]
@Klaver 4
@klump4u
Thanks!!
Bij de laatste terugleverrij staat bij 'eind hoog' het getal '-2784' en bij 'eind laag' '-6709'. Deze twee lijken verwisseld te zijn.
Hetzelfde geldt voor een regel hoger: '8882' is je eind laag en '9873' is je eind hoog.
Of je hebt een jaar eerder de standen verkeerd om ingevuld.
Sinds gisteren heb ik daar ook last van!Grolsch schreef op maandag 4 december 2017 @ 14:29:
Zij hier ook Melcloud gebruikers die sinds een tijdje het rapport "temperatuur historie" niet meer kunnen draaien
Ik krijg de melding "Er is een fout opgetreden tijdens het verbinden met het internet.(Correlation Id: *********)"
De overige rapporten werken wel goed, en het is niet van vandaag, een aantal dagen geleden werkte het ook al niet.
Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer
Zo'n verschil had je bij de afrekening (dik bijbetalen) zeker gemerktSkyaero schreef op maandag 4 december 2017 @ 15:39:
[...]
Je slimme meter is niet om zeep, je hebt de standen verkeerd ingevuld
Bij de laatste terugleverrij staat bij 'eind hoog' het getal '-2784' en bij 'eind laag' '-6709'. Deze twee lijken verwisseld te zijn.
Hetzelfde geldt voor een regel hoger: '8882' is je eind laag en '9873' is je eind hoog.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Naar aanleiding van jouw bericht maar even gecheckt en ik heb het probleem ook. Eigenlijk gebruik ik dat rapport nooit maar ik weet wel dat het een tijdje terug nog wel gewoon werkte...Grolsch schreef op maandag 4 december 2017 @ 14:29:
Zij hier ook Melcloud gebruikers die sinds een tijdje het rapport "temperatuur historie" niet meer kunnen draaien
De metingen zijn volgens mij niet zo heel erg nauwkeurig. Al eerder betoogd dat alleen de warmtemeter met kWH meters zo al samen een COP afwijking van plus en min 0,2 kunnen hebben. Het tweede cijfer achter de komma in de COP cijfers is niet significant (sorry...). Het zou worst case in het voorbeeld in theorie dezelfde echte output kunnen zijn (al lijkt me eigenlijk zonder te rekenen dat er wel een significant verschil is).Tomexergie schreef op zondag 3 december 2017 @ 21:04:
Voorbeeld: Elga van Tomexergie doet COP=4,28 bij T2=39 en Mse en die van Oxelaar doet COP=3,90 bij T2=36 en ook Mse. De metingen zijn nauwkeurig
Je ziet het overigens ook aan de temp: die zou juist een extra cijfer achter de komma behoeven.
Verder overigens alle lof voor de metingen en de sheet en zeker leuk en nuttig om discussies over de verschillen te hebben. Hang je echter niet teveel op aan de exacte cijfers, want die zijn niet zo exact.
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 04-12-2017 16:36 ]
Het was maar een voorbeeld. Achter de komma zeker niet, maar het gaat om de significante info van 2 digits. 3,9 of 4,3 10 % verchil met daar bovenop nog eens dat het afgifte systeem een 3 graden lagere Ta nodig heeft waarmee deze WP nog eens 10% hoger had moeten uitkomen, dus 20% verschil. Dat is wel iets om te onderzoeken. Wat betreft nauwkeurigheid heb ik alle vertrouwen. Als Elga op zero staat is zijn de Ta en Tr van multical 302 nagenoeg gelijk op 3 digits nauwkeurig.joostmaas schreef op maandag 4 december 2017 @ 16:32:
[...]
De metingen zijn volgens mij niet zo heel erg nauwkeurig. Al eerder betoogd dat alleen de warmtemeter met kWH meters zo al samen een COP afwijking van plus en min 0,2 kunnen hebben. Het tweede cijfer achter de komma in de COP cijfers is niet significant (sorry...). Het zou worst case in het voorbeeld in theorie dezelfde echte output kunnen zijn (al lijkt me eigenlijk zonder te rekenen dat er wel een significant verschil is).
Je ziet het overigens ook aan de temp: die zou juist een extra cijfer achter de komma behoeven.
Verder overigens alle lof voor de metingen en de sheet en zeker leuk en nuttig om discussies over de verschillen te hebben. Hang je echter niet teveel op aan de exacte cijfers, want die zijn niet zo exact.
Net gekeken en idd, ik heb dit dus ook.Grolsch schreef op maandag 4 december 2017 @ 14:29:
Ik kijk er nooit naar aangezien ik een Pi met oa 8 T sensoren heb voor de wp.
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
Ik heb die foutmelding ook.Grolsch schreef op maandag 4 december 2017 @ 14:29:
@Anoniem: 266924 dat noemen we pendelenJe WP kan niet verder terugmoduleren, dus toch op zoek naar een kleinere variant
En ook ik kijk er nooit naar omdat ik een RPi3, en een Kamstrup heb
Wat is de lengte van je koelleiding @Grolsch ?
Ik heb hier 2x 7 mtr, en mijn cop is gemiddeld. (erg tevreden mee eigenlijk)
[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-12-2017 17:31 ]
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5
[ Voor 30% gewijzigd door mkleinman op 04-12-2017 17:38 ]
Nope deze standen komen uit de meter...Skyaero schreef op maandag 4 december 2017 @ 15:39:
[...]Je slimme meter is niet om zeep, je hebt de standen verkeerd ingevuld
Dus zijn niet verwisseld.
Maar de eind hoog had min iets van -7xxx moeten zijn.
Dus de meter heeft verkeerd gewerkt../geteld
En mijn verbruik is bijna meer dan 2x hoger?
Daarnaast kan ik met 6000Wp [ozo verkeerde hoek en zuid bijna plat ] nooit 3400 terugleveren zonder eigen verbruik eraf te tellen!?
heb je nog verschil kunnen merken?Laurentk schreef op zondag 3 december 2017 @ 21:42:
[...]
Ik heb 15.3... zal ze eens omzetten, mijn Ta is net te laag om lekker te draaien.
Die 2 cijfers zijn dus +/- 0,2 significant, dus 3,9 kan 4,1 zijn en die 4,3 kan theoretisch dus ook 4,1 zijn (dan hou je nog altijd het verschil in Ta over, dus inderdaad zeker het onderzoeken waard, naast dat het wel erg toevallig zou zijn als de ene precies 0,2 en de andere 0,2 hoger zou meten...). Dat Tr en Ta gelijk zijn zegt op zich nog niets over de juistheid in absolute zin. Op zich erg mooi, zeker nuttig voor vergelijkingen in eigen situatie, maar je weet niet wat een andere warmtemeter (c.q. temperatuurmeter) zou hebben gemeten. De ene 39 graden hoeft de dus de andere niet te zijn. Idem kWh (die echt zelden nauwkeurig zijn). Bij benadering vast wel, en de Kamstrup is behoorlijk goed volgens de specs, maar als je daar echt aan rekent wil dat dus zeggen dat elke COP meting alleen bij benadering vergelijkbaar is met een andere COP meting. De tweede digit is niet zeker, ook doordat de meetopstellingen sterk zullen verschillen. De lineariteit van de Kamstrup laat ook wat te wensen over. Misschien spijkers op laag water zoeken, maar ik vond het toch een belangrijke 'terzijde'.Tomexergie schreef op maandag 4 december 2017 @ 17:08:
[...]
Het was maar een voorbeeld. Achter de komma zeker niet, maar het gaat om de significante info van 2 digits. 3,9 of 4,3 10 % verchil met daar bovenop nog eens dat het afgifte systeem een 3 graden lagere Ta nodig heeft waarmee deze WP nog eens 10% hoger had moeten uitkomen, dus 20% verschil. Dat is wel iets om te onderzoeken. Wat betreft nauwkeurigheid heb ik alle vertrouwen. Als Elga op zero staat is zijn de Ta en Tr van multical 302 nagenoeg gelijk op 3 digits nauwkeurig.
Ik roep zo maar watmkleinman schreef op maandag 4 december 2017 @ 09:33:
Wat anders:
Openingspost
Nog meer zaken?
Lijstje met niet alleen type WP
Maar ook:
Vermogen
Type afgifte systeem
Type verdeler open/gesloten
Radiatoren beneden/boven
Ta@2 graden
Gasloos ja/nee
RC waarde gebouw
Buffervat ja/nee
Backup weerstand auto/uit
WAR/ruimteregeling/anders
Flow liters per uur
Of wordt dit te gek ..
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Als je 7x24 stookt gaat de COP wellicht omhoog, maar de energiekosten ook.Grolsch schreef op maandag 4 december 2017 @ 12:24:
Naar aanleiding van het overzicht kan ik mezelf het beste vergelijken met @Boerm / @Vincm.
Mijn vragen aan jullie:
Ik probeer het verschil te verklarenAl heb ik wel een aantal vermoedens.
COP moet je niet op blind staren...
Ik ben het met je eens dat het een benadering is en de cijfers indicatief zijn.joostmaas schreef op maandag 4 december 2017 @ 19:07:
[...]
Die 2 cijfers zijn dus +/- 0,2 significant, dus 3,9 kan 4,1 zijn en die 4,3 kan theoretisch dus ook 4,1 zijn (dan hou je nog altijd het verschil in Ta over, dus inderdaad zeker het onderzoeken waard, naast dat het wel erg toevallig zou zijn als de ene precies 0,2 en de andere 0,2 hoger zou meten...). Dat Tr en Ta gelijk zijn zegt op zich nog niets over de juistheid in absolute zin. Op zich erg mooi, zeker nuttig voor vergelijkingen in eigen situatie, maar je weet niet wat een andere warmtemeter (c.q. temperatuurmeter) zou hebben gemeten. De ene 39 graden hoeft de dus de andere niet te zijn. Idem kWh (die echt zelden nauwkeurig zijn). Bij benadering vast wel, en de Kamstrup is behoorlijk goed volgens de specs, maar als je daar echt aan rekent wil dat dus zeggen dat elke COP meting alleen bij benadering vergelijkbaar is met een andere COP meting. De tweede digit is niet zeker, ook doordat de meetopstellingen sterk zullen verschillen. De lineariteit van de Kamstrup laat ook wat te wensen over. Misschien spijkers op laag water zoeken, maar ik vond het toch een belangrijke 'terzijde'.
Wat ik met twee digits bedoel is dat bij 4,32 de 2e digit significant is en de derde digit in jouw berekeningswijze valt ik dacht. Verder is de Kamstrup meter gecertificeerd, dus ik neem aan de meetresultaten binnen de norm vallen <2%. KWh(e) meters zijn best nauwkeurig, ik heb ze vergeleken met de slimme meter en onderling <1% verschil dus geen grote onnauwkeurigheid.
De variatie van de COP als functie van Ta dCOP/dTa=Ccarnot*(Tb+273)/(Ta-Tb)^2= -0.16
Voor 1C hogere Ta wordt de COP 0,16 lager = -4%. Dus bij 3C verschil in het voorbeeld is dat al -12%
Met daarbij opgeteld de 7% gemeten verschil, dan praat ik over 19% verschil. Uiteraard indicatief, maar toch voldoende om te kijken naar de oorzaak.
@mkleinman En daarbij noem ik ook op de valreep nog wat:Knowbody schreef op maandag 4 december 2017 @ 19:32:
[...]
Ik roep zo maar wat
Lijstje met niet alleen type WP
Maar ook:
Vermogen
Type afgifte systeem
Type verdeler open/gesloten
Radiatoren beneden/boven
Ta@2 graden
Gasloos ja/nee
RC waarde gebouw
Buffervat ja/nee
Backup weerstand auto/uit
WAR/ruimteregeling/anders
Flow liters per uur
Of wordt dit te gek ..
- Lijst met leveranciers
- Wat heb ik nodig als ik een warmtepomp wil bestellen?
Bijvoorbeeld leidingwerk, thermostaat, uitleesapparatuur, voeding.
- Hoe zet ik de warmtepomp in voor Sanitair Warm Water?
Net als de gasketel gebeurt dit met een 3wegklep maar deze zit in de gasketel ingebouwd, bij een warmtepomp moet je hem los aanschaffen.
- Links naar uitleeshandleidingen zoals de Kampstrup.
- Links naar installatie- en gebruikershandleidingen van diverse warmtepompen.
- Waar let ik op bij installateurs en offerte's?
Bijvoobeeld de nulmeting doen zodat je in de toekomst fouten kunt ontdekken of onderdimensionering om goedkoper uit te zijn maar daarna veel te hoog elektriciteitsverbruik doordat elektrisch word bijverwarmd.
Al denk ik dat ik ondertussen te laat ben met aandragen aangezien het topic al geopend is.
Gasjemenou!mkleinman schreef op maandag 4 december 2017 @ 17:37:
En verder in deel 5! Dan hebben we vanaf half september 7500 posts hier getypt met zijn allen!
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5
Je hebt je Elga toch bij een installateur vandaan, moet die ook snel op de stoep staan, en niet Techneco.thefox154 schreef op maandag 4 december 2017 @ 13:53:
[...]
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Ik weet maar al te goed wat BMW met zijn motoren doet (114i/120i)neographikal schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 15:10:
[...]
Ik zal van de week als ik tijd heb eens een uiteenzetting maken hierover want eerlijk gezegd kom ik met de data in de hand tot maar één conclusie: overdimensioneren van de warmtepomp heeft - mits je het niet té bont maakt (!!!) - maar één effectief nadeel, namelijk de duurdere aanschaf van de warmtepomp. Dat is met de Nederlandse prijzen een ding (en zelfs dan...koud huis = onacceptabel), met de prijzen in Frankrijk en Spanje is het de categorie lekker boeiend.
Grootste grap is de buitenunit in een vermogensreeks niet zelden dezelfde is als de hogere/lagere modellen, maar dan teruggetuned. Hetzelfde wat BMW bv. doet met een 320 en 328, andere ecu-map erin en tada, duurder model. Niet gek ook, die productielijnen kosten grof geld.
Haalt misschien wat ruis weg.
Een beetje overdimensioneren zou ik ook niet verkeerd vinden, wil niet op het minimale gaan zitten, maar er werd echt over een 11/12kw Mitsu gesproken en dat lijkt mij veel te overdreven.
Dankje, 5KW dacht ik ook aan. Als ik bijv. naar de Techneco Loria kijk zou ik volstaan met de lichtste variant, de 6004... Maar ik denk aan de 6006:Knowbody schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 17:07:
[...]
Ja dat bedoel ik. Dat moet lukken in de situatie die je beschrijft.
Excuses voor mijn botte reactie. Is niet op de persoon bedoeld.

Ook gezien geluidsvolume van de buitenunit.
Ik ga nog even een andere installateur om een opgave vragen.
Op Conrad vond ik nog dit ventilator project: https://www.conrad.nl/nl/...cten/cv-ventilatoren.htmlreneeke1970 schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 20:51:
[...]
Ik heb oude wii adapter gepakt, 12 volt gelijkstroom. Ventilator kan tussen 5 en 12 draaien. De witte draad heb ik af geknipt. Alleen zwart rood gebruikt , die overigens ook niet te wisselen zijn. Ik ga er nog meer bij hangen en dan komt er temperatuur gestuurt printje tussen. Of schakelen via vv pomp, maar dan moet ik lange kabels trekken
Dat is best interessant
Waarom doen die grote Loria's het zoveel slechter dan de kleine. Je zou juist denken dat grotere units in verhouding minder verliezen hebben. Bezuinigd op warmtewisselaars? (Dit ook bij Panasonicmono)Boeie schreef op maandag 4 december 2017 @ 20:24:
Zo, weer even 30 pagina's bijgelezen, wat gaat t hard in dit topic![]()
[...]
Ik weet maar al te goed wat BMW met zijn motoren doet (114i/120i)
Een beetje overdimensioneren zou ik ook niet verkeerd vinden, wil niet op het minimale gaan zitten, maar er werd echt over een 11/12kw Mitsu gesproken en dat lijkt mij veel te overdreven.
[...]
Dankje, 5KW dacht ik ook aan. Als ik bijv. naar de Techneco Loria kijk zou ik volstaan met de lichtste variant, de 6004... Maar ik denk aan de 6006:
[afbeelding]
Ook gezien geluidsvolume van de buitenunit.
Ik ga nog even een andere installateur om een opgave vragen.
Dit topic is gesloten.