Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 72 ... 76 Laatste
Acties:
  • 225.696 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Zeker.
Ik had het al eerder gepost.
Ik heb eerst zekeringen gechecked, een 6,3A traag op de voedings print lag er uit.
Vervangen, VLAM, weg zekering.
Toen maar voedings print er uit gehaald en doorgemeten.
Bruggelijkrichter en een VDR kapot. Brug gelijkrichter vervangen ( had ik liggen ) VDR nog niet, maar ook niet direct noodzakelijk voor het functioneren.
Rest van de printen uitgebouwd, en doorgemeten, maar verder niets kunnen vinden.
De twee fan motoren ook gemeten, maar ook in orde.

Draait nu weer sinds een ruime week. _/-\o_

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oxellaar schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 21:46:
@Grolsch De cop bij ww ligt vaak wel flink boven de 5, beetje afhankelijk van de bron temperatuur natuurlijk. Maar het opgegeven vermogen bij ww is bij een bron van 0 graden en daar zit je vaak flink boven.
En heb je dus een flink hogere cop.
En geluid... Kan toch best een probleem zijn, de compressor staat namelijk in de woning.
Bij een Nibe is het geen probleem, die zijn geruisloos. Alpha innotec iets minder, maar prima te doen. Maar bijvoorbeeld Vaillant en ook de Tossos van Techneco is verre van stil.

Maar ben zelf geen fan van ww.
Al dat geklooi in de bodem met glycol, boren door aardlagen enz. Waarom zou je.
Het warmteverlies van een woning gaat naar de buitenlucht, dus haal je het daar weer uit terug naar binnen.
Simpel en safe.
Maar is de COP van beide types wp's gelijk als de bron temperatuur gelijk is :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:00
@Grolsch De cop bij ww ligt vaak wel flink boven de 5, beetje afhankelijk van de bron temperatuur natuurlijk. Maar het opgegeven vermogen bij ww is bij een bron van 0 graden en daar zit je vaak flink boven.
En geluid... Kan toch best een probleem zijn, de compressor staat namelijk in de woning.
Bij een Nibe is het geen probleem, die zijn geruisloos. Alpha innotec iets minder, maar prima te doen. Maar bijvoorbeeld Vaillant en ook de Tossos van Techneco is verre van stil.

Het warmteverlies van een woning gaat naar de buitenlucht, dus haal je het daar weer uit terug naar binnen.
Simpel en safe.
Exactly my 2 cents!

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:58
Knowbody schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 20:04:
[...]

Als dat steenwol was dan ligt dan nu mogelijk verpulverd onderin de spouw.
Als dat zo was had ik het wel kunnen naisoleren.... :)

Op verschillende plekken is dit beoordeeld en op zijn max zat er 2cm ruimte. Overal zat de isolatie nog op zijn plek en dus ook van voldoende dikte.

Maar ja daar ging het eigenlijk niet om.. Andere tweakers ook eens met mijn conclusie?

Sjors81 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4"

[ Voor 9% gewijzigd door Sjors81 op 02-12-2017 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 22:08:
[...]

En jij? Afgelopen dagen op 28 graden verwarmt ?
Helaas is de WP hier momenteel buiten bedrijf, we draaien nu op de HR62.
Tot het moment dat de boel ermee stopte ging de 29c overigens prima, ik heb er dan ook nog steeds vertrouwen in dat dit gelukt zou zijn.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
patrickvanvalen schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 22:12:
[...]

Zeker.
Ik had het al eerder gepost.
Ik heb eerst zekeringen gechecked, een 6,3A traag op de voedings print lag er uit.
Vervangen, VLAM, weg zekering.
Toen maar voedings print er uit gehaald en doorgemeten.
Bruggelijkrichter en een VDR kapot. Brug gelijkrichter vervangen ( had ik liggen ) VDR nog niet, maar ook niet direct noodzakelijk voor het functioneren.
Rest van de printen uitgebouwd, en doorgemeten, maar verder niets kunnen vinden.
De twee fan motoren ook gemeten, maar ook in orde.

Draait nu weer sinds een ruime week. _/-\o_
Daar kom je goed mee weg :)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sjors81 schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 22:27:
[...]

Als dat zo was had ik het wel kunnen naisoleren.... :)

Op verschillende plekken is dit beoordeeld en op zijn max zat er 2cm ruimte. Overal zat de isolatie nog op zijn plek en dus ook van voldoende dikte.

Maar ja daar ging het eigenlijk niet om.. Andere tweakers ook eens met mijn conclusie?

Sjors81 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4"
Áls je met ta50 je woning niet warm kunt houden met tb=0, zou ik geen WP aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Grolsch schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 21:16:
[...]

Dat jij zo weinig verbruikt ligt niet aan het feit dat jij een WW WP hebt, maar dat je een goed geïsoleerd huis hebt met WTW.

Wat doet een WW WP met een bron van 10 graden :? COP = 5 (hou ik het hoog aan denk ik)
En een LW WP in deze situatie :? COP = 3 (hou ik het laag aan denk ik)

Dus ik heb vandaag 25KW verbruikt met een (theoretische) COP van 3 is 100KW behoefte.
Als ik een WW WP had gehad was ik dus 100/5 = 20KW kwijt geweest.

Die 5KW die jij bespaart (1 euro tegen 0,20 gerekend) op zulke dagen wegen niet op tegen de extra kosten voor een WW WP. (+10K). Dan moet je 10.000 van zulke dagen hebben / 365 = 27 jaar permanent koud weer :P

Als wij ook gekozen haden voor WTW+tripple+WW WP waren we zeker 30K extra kwijt geweest, nu 5K extra paneeltjes op het dak en niets aan de hand :P

Neemt niet weg dat een WW WP een "technisch" mooiere oplossing is, grootste voordelen geen buitenunit, geen geluid en relatief goedkoop koelen.

Maar die 2 maand in het jaar dat de COP beter is verdien je nooit en te nimmer weer terug.

Als ik het verkeerd zie hoor ik het graag :P
Een TVT voor extra investering voor een W//W WP vs een L/W WP?
Heb je een concreet echt praktijk voorbeeld.

Op basis van brochure info op papier zou de w/w WP een l/w WP makkelijk moeten verslaan op basis van SCOP voor een TVT voor de extra investering
Alleen in de praktijk heb ik zelf enkele nieuwbouw systemen kunnen vergelijken en die halen over het hele jaar amper een SCOP van 4 als alle pompen, dus ook de bronpomp wordt meegeteld in opgenomen vermogen.
De piek in opgenomen vermogen op koude dagen was wel aanzienlijk lager dan een L/W met een heerlijke momentane COP van 5.5-6, maar dat is die ook in voor en naseizoen en dan loopt bijv mijn l/w monobloc met een momentane COP van >6-9,5.
Bij mij ligt de grens voor radiatorcircuit bij Tb 7-8C voordat de monentane COP <6 wordt.
Voor het vloerverwarmingscircuit is de momentane COP zelfs nog 4,5-5 @ 0oC en DCOP incl defrosts nog 3,9-4,1 @ 0oC

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

koevlaas2 schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 22:39:
[...]

Helaas is de WP hier momenteel buiten bedrijf, we draaien nu op de HR62.
Tot het moment dat de boel ermee stopte ging de 29c overigens prima, ik heb er dan ook nog steeds vertrouwen in dat dit gelukt zou zijn.
Kapot?

En gisteren en vandaag was echt test weer voor de wp, als je het nu niet warm krijg ben je screwed.
29 is geen 28 ;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 23:04:
[...]

Kapot?

En gisteren en vandaag was echt test weer voor de wp, als je het nu niet warm krijg ben je screwed.
29 is geen 28 ;)
Kapot ja, ik moet nog uitzoeken wat precies maar het lijkt erop dat de compressor de pijp aan Maarten gegeven heeft.
Teveel gevuld ? Misschien, ik ga 'm afpompen en dan weet ik hoeveel erin zit.
Feit is dat de unit vanaf dag 1 nooit goed gedraaid heeft, maakte altijd veel te veel lawaai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mmhh, misschien dan toch niet zo'n handige actie er zo maar koudemiddel bij in
gooien :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 23:18:
Zonder gemeten te hebben kan ik die conclusie nog niet trekken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:35
@koevlaas2 zonder gemeten te hebben kan je er ook niks bij doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:38
Grolsch schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 09:20:
[...]

De binnenunit heeft een aan/uit contact ( IN1 TBI.1 13-14 ), daarmee kun je de WP dus aan/uit schakelen. Hoe je dit aan DomotIcz koppelt weet ik niet, maar misschien anderen hier :?
Is gekoppeld aan domoticz via MELCloud. Ik kan hem dus al bedienen op afstand!

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ramon_1984 schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 23:22:
@koevlaas2 zonder gemeten te hebben kan je er ook niks bij doen...
Ik ga afpompen zodra ik de retourcilinder heb en dan weet ik wat erin zit.
Tot die tijd kan ik nog geen oorzaak aanwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 23:25:
[...]

Ik ga afpompen zodra ik de retourcilinder heb en dan weet ik wat erin zit.
Tot die tijd kan ik nog geen oorzaak aanwijzen.
Kan vloeistofslag zijn. Wel frappant, je 2e al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 23:31:
[...]

Kan vloeistofslag zijn. Wel frappant, je 2e al.
Zou kunnen, inderdaad menig WP al stukgedraaid op dit huis :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:07
koevlaas2 schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 23:33:
[...]

Zou kunnen, inderdaad menig WP al stukgedraaid op dit huis :)
Misschien moet je het maar bij plug en play laten......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 23:37:
[...]

Misschien moet je het maar bij plug en play laten......
We gaan het zien, ik zal kijken of repareren de moeite is of dat er een nieuwe unit moet komen.
Als ik de prijs van een compressor opzoek dan is een nieuwe WP waarschijnlijk het goedkoopste.
Vergeet de garantie niet, mocht het euvel niet eigen fout zijn ga ik kijken wat er aan garantiemogelijkheden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Hier heeft de ELGA het nog steeds zwaar. De defrosts doen mij de das om op dit moment. Dit was al eerder aangekaart hier in het topic.

Mijn 750W elektrisch kacheltje helpt rustig mee waardoor het heerlijk aangenaam is hier. De thermostaat er van is nu zo ingesteld dat het elektrisch kacheltje ook aan gaat zodra de ELGA aan gaat en weer uit gaat als de ELGA klaar is.

Ik ga vanavond nachtverlaging toepassen naar 19.0 graden en dan morgenvroeg weer naar 19.5 met elektrisch kacheltje.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mkleinman schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 23:45:
Hier heeft de ELGA het nog steeds zwaar. De defrosts doen mij de das om op dit moment. Dit was al eerder aangekaart hier in het topic.

Mijn 750W elektrisch kacheltje helpt rustig mee waardoor het heerlijk aangenaam is hier. De thermostaat er van is nu zo ingesteld dat het elektrisch kacheltje ook aan gaat zodra de ELGA aan gaat en weer uit gaat als de ELGA klaar is.

Ik ga vanavond nachtverlaging toepassen naar 19.0 graden en dan morgenvroeg weer naar 19.5 met elektrisch kacheltje.
Waarom doe je niet alleen je electrische kachel uit, zakt de boel vanzelf terug naar 19c ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Zet die pompsnelheid maar eens terug, dan gaat je Ta omhoog met het zelfde vermogen en word het beter.
Kan je defrosten met element support? Zo ja, ook die aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 23:48:
[...]

Zet die pompsnelheid maar eens terug, dan gaat je Ta omhoog met het zelfde vermogen en word het beter.
@mkleinman Ta verlagen met 1c, dan gaat je vermogen omhoog en COP neemt ook toe.
Flow niet teveel verminderen want dan word Tr ook lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
koevlaas2 schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 23:48:
[...]

Waarom doe je niet alleen je electrische kachel uit, zakt de boel vanzelf terug naar 19c ?
Als ik elektrisch kacheltje uitzet zakt de temperatuur naar 19.2 graden maar draait de ELGA nonstop.
Rol-Co schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 23:48:
[...]

Element support voor defrost kent de ELGA met Carrier niet. pompsnelheid verlagen is ook nog een idee.

Moet toch maar eens een gat in de behuizing gaan boren zodat ik zonder de kap er af te halen aan de pompinstelling kan zitten.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
Grolsch schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 21:16:
[...]

Dat jij zo weinig verbruikt ligt niet aan het feit dat jij een WW WP hebt, maar dat je een goed geïsoleerd huis hebt met WTW.

Wat doet een WW WP met een bron van 10 graden :? COP = 5 (hou ik het hoog aan denk ik)
En een LW WP in deze situatie :? COP = 3 (hou ik het laag aan denk ik)

Dus ik heb vandaag 25KW verbruikt met een (theoretische) COP van 3 is 100KW behoefte.
Als ik een WW WP had gehad was ik dus 100/5 = 20KW kwijt geweest.

Die 5KW die jij bespaart (1 euro tegen 0,20 gerekend) op zulke dagen wegen niet op tegen de extra kosten voor een WW WP. (+10K). Dan moet je 10.000 van zulke dagen hebben / 365 = 27 jaar permanent koud weer :P

Als wij ook gekozen haden voor WTW+tripple+WW WP waren we zeker 30K extra kwijt geweest, nu 5K extra paneeltjes op het dak en niets aan de hand :P

Neemt niet weg dat een WW WP een "technisch" mooiere oplossing is, grootste voordelen geen buitenunit, geen geluid en relatief goedkoop koelen.

Maar die 2 maand in het jaar dat de COP beter is verdien je nooit en te nimmer weer terug.

Als ik het verkeerd zie hoor ik het graag :P
Ik heb idd een gunstig huis qua energieverbruik, overigens wel gewoon mechanische ventilatie, geloof niet in wtw, behalve decentraal. Wel triipple glas.
Toen ik in 2014 moest beslissen was er geen subsidie en lagen de prijzen een stuk anders. Uiteindelijk was een w/w ongeveer 4000 euro duurder. Tov van bijvoorbeeld gas was de tvt 14 jaar met de gegevens van destijds. Ik vond die 4000 euro wel de investering waard vanwege de zekerheid van warmtelevering als het er op aankomt, lagere geluidsdruk en voordelen van koeling. Daarna is er van alles in de markt gebeurd qua prijzen.

Met een brontemperatuur van rond de 10 graden, haal ik volgens de fabrikant een cop van 6 en dat kan best kloppen. Ik heb de maandlijsten in het begin een beetje vergeleken en dat was omgerekend redelijk in lijn.

Dus tov de huidige prijzen zal het een eeuwigheid duren voordat ik dat verschil ben ingelopen. Ik denk dat ik ook nog wel wat voordeel kan boeken qua levensduur, er zijn minder draaiuren nodig en koeling is ongeveer gratis.

Simpel en safe.
Ik heb een nrgteq, die is ook stil. In begin wel wat last resonantie gehad, maar nadat er extra beugels in de muur waren gemonteerd voor het leidingwerk is dat ook opgelost.
Domba schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 23:04:
[...]

Op basis van brochure info op papier zou de w/w WP een l/w WP makkelijk moeten verslaan op basis van SCOP voor een TVT voor de extra investering
Alleen in de praktijk heb ik zelf enkele nieuwbouw systemen kunnen vergelijken en die halen over het hele jaar amper een SCOP van 4 als alle pompen, dus ook de bronpomp wordt meegeteld in opgenomen vermogen.
De piek in opgenomen vermogen op koude dagen was wel aanzienlijk lager dan een L/W met een heerlijke momentane COP van 5.5-6, maar dat is die ook in voor en naseizoen en dan loopt bijv mijn l/w monobloc met een momentane COP van >6-9,5.
Bij mij ligt de grens voor radiatorcircuit bij Tb 7-8C voordat de monentane COP <6 wordt.
Voor het vloerverwarmingscircuit is de momentane COP zelfs nog 4,5-5 @ 0oC en DCOP incl defrosts nog 3,9-4,1 @ 0oC
Hier dus ook nieuwbouw. Het stookseizoen is bij mij in ieder geval veel korter, in voor- en naseizoen wordt er amper gestookt. Ik meet in ieder geval inclusief alle pompen, de brinepomp valt wel mee, is iets van 80 watt.

[ Voor 0% gewijzigd door jerh op 02-12-2017 23:54 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 23:51:
[...]

@mkleinman Ta verlagen met 1c, dan gaat je vermogen omhoog en COP neemt ook toe.
Flow niet teveel verminderen want dan word Tr ook lager.
Probleem is: het lijkt hier dat je met korte runs en hogere Tb de pompsnelheid hoger moet dan bij continue bedrijf, ik heb hem atm op 660l p/u omdat ik met slechts 750-820W en 3,4 kW draai, dan heb je geen hoge pompsnelheid nodig.
Als hij langer loopt gaat Tr ook weer omhoog, het kan alleen een paar uur duren met een vloer.

@mkleinman
Ik moet ook de voorkant er af schuiven om de pomp te verstellen, jij kan nog een gat boren, die van mij is van glas :)
Ik zou wel een pomp willen hebben die met WAR mee loopt, temperatuur gaat goed, nu de pomp nog.

[ Voor 16% gewijzigd door Rol-Co op 03-12-2017 00:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Rol-Co schreef op zondag 3 december 2017 @ 00:07:
[...]

Probleem is: het lijkt hier dat je met korte runs en hogere Tb de pompsnelheid hoger moet dan bij continue bedrijf, ik heb hem atm op 660l p/u omdat ik met slechts 750-820W en 3,4 kW draai, dan heb je geen hoge pompsnelheid nodig.
Als hij langer loopt gaat Tr ook weer omhoog, het kan alleen een paar uur duren met een vloer.

@mkleinman
Ik moet ook de voorkant er af schuiven om de pomp te verstellen, jij kan nog een gat boren, die van mij is van glas :)
Ik zou wel een pomp willen hebben die met WAR mee loopt, temperatuur gaat goed, nu de pomp nog.
Delta T geregelde pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ja zoiets, eigenlijk meer afgiftevermogen gestuurd.
Met 7kW vermogen heb ik veel liters nodig, maar met -2 en 2,8kW vermogen heb ik minder liters nodig.
Draait hier altijd laagste of net er boven, mits ik wat aan het testen ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Rol-Co schreef op zondag 3 december 2017 @ 00:20:
[...]

Met 7kW vermogen heb ik veel liters nodig, maar met -2 en 2,8kW vermogen heb ik minder liters nodig.
pomp achter frequentie regelaar hangen en dan de digitale ingangen gebruiken als setpoint ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ramon_1984 schreef op zondag 3 december 2017 @ 00:23:
[...]
pomp achter frequentie regelaar hangen en dan de digitale ingangen gebruiken als setpoint ?
Hij is 220 dus word een fase aansnijding.
Kan natuurlijk ook met de druk geregelde setting en een regelbare afsluiter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Knowbody schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 20:07:
[...]
Heeft jouw systeem weinig liters waterinhoud?
Wat is weinig? Ik heb geen buffervat (ook geen vv) maar wel een vrij groot leidingennetwerk voor drie verdiepingen waarop de WP op de bovenste verdieping zit aangesloten. Mijn 6 Jaga convectoren bevatten natuurlijk niet veel water, maar daarnaast heb ik nog 2 grote handdoekradiatoren en drie ouderwetse plaatradiatoren die vrijwel steeds open staan.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Rol-Co schreef op zondag 3 december 2017 @ 00:20:
[...]

Mooi hè, zo'n Daikin met modulerende pomp ;-)

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Jan Treur schreef op zondag 3 december 2017 @ 06:07:
[...]

Wat is weinig? Ik heb geen buffervat (ook geen vv) maar wel een vrij groot leidingennetwerk voor drie verdiepingen waarop de WP op de bovenste verdieping zit aangesloten. Mijn 6 Jaga convectoren bevatten natuurlijk niet veel water, maar daarnaast heb ik nog 2 grote handdoekradiatoren en drie ouderwetse plaatradiatoren die vrijwel steeds open staan.
Ik vroeg me het af omdat bij weinig liters inhoud de Ta hoger (in elk geval makkelijker) te krijgen is dan in de meeste gevallen.

Geen last van gependel in voor/naseizoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Nee, maar het aan/uit gedrag kan ik ook heel precies regelen via een minimumstilstandtijd van 15 minuten en een blokkering van de tweede trap van 8 minuten. Daardoor is het vrijwel uitgesloten dat hij meer dan een keer per uur aan gaat (gegeven een geschikte stooklijn en terugmoduleren tot 16% waardoor hij vrij langzaam opwarmt in de aan-periode; in voor- en naseizoen rond de 30 graden setpoint voor het water).

[ Voor 26% gewijzigd door Jan Treur op 03-12-2017 07:01 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Knowbody schreef op zondag 3 december 2017 @ 06:45:
[...]

Mooi hè, zo'n Daikin met modulerende pomp ;-)
het kan ook lastiger zijn als daikin er anders over dacht dan jij wilt, maar deze pomp kan ook moduleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paide22
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:30
Ik wacht op de nieuwe generatie panasonic. Wie kan er zeggen of een 7kW gaat werken op 16A zekeringen? Documentatie zegt 30A, maar dat lijkt me wat overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-05 21:51
Paide22 schreef op zondag 3 december 2017 @ 08:36:
Ik wacht op de nieuwe generatie panasonic. Wie kan er zeggen of een 7kW gaat werken op 16A zekeringen? Documentatie zegt 30A, maar dat lijkt me wat overdreven.
try and error... grote kans dat het gewoon goed gaat.
slechtste geval klapt je automaat er een keer uit..

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 21:02
Grolsch schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 23:18:
Ik kan me aan de andere kant ook niet voorstellen dat 200 gram koudemiddel teveel je meteen een compressor kost. Tenzij er al teveel in zat.
Paide22 schreef op zondag 3 december 2017 @ 08:36:
Bij de huidige generatie kan je de warmtepomp op 2 groepen aansluiten. 1 voor het warmtepomp deel en 1 voor de booster heater. Ik heb die dingen overigens nog nooit zoveel stroom zien trekken.

[ Voor 40% gewijzigd door mightym op 03-12-2017 09:00 ]

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Domba schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 23:04:
[...]

Ik ben "zelf" het praktijk voorbeeld.
De goedkoopste offerte welke ik heb ontvangen voor een WW WP was bijna 20K.
Nu met een L/W WP toch zeker 10K goedkoper uit.

In bovenstaande getallen nog geen subsidie meegerekend.

Een L/W WP heeft als voordeel dat je zelf nog het e.e.a. kunt regelen, volgens mij kun je geen WW WP setjes kopen in Spanje of Frankrijk.

Ook zo'n diepe boring zag ik eigenlijk niet zitten. Ze geven er 10 jaar garantie op. Waarom maar 10 jaar :?
Uiteindelijk dus besloten om voor een L/W WP te gaan, en zodoende in dit topic beland :P
jerh schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 23:52:
[...]

Ik heb idd een gunstig huis qua energieverbruik, overigens wel gewoon mechanische ventilatie, geloof niet in wtw, behalve decentraal. Wel triipple glas.
Toen ik in 2014 moest beslissen was er geen subsidie en lagen de prijzen een stuk anders. Uiteindelijk was een w/w ongeveer 4000 euro duurder. Tov van bijvoorbeeld gas was de tvt 14 jaar met de gegevens van destijds. Ik vond die 4000 euro wel de investering waard vanwege de zekerheid van warmtelevering als het er op aankomt, lagere geluidsdruk en voordelen van koeling. Daarna is er van alles in de markt gebeurd qua prijzen.

Met een brontemperatuur van rond de 10 graden, haal ik volgens de fabrikant een cop van 6 en dat kan best kloppen. Ik heb de maandlijsten in het begin een beetje vergeleken en dat was omgerekend redelijk in lijn.

Dus tov de huidige prijzen zal het een eeuwigheid duren voordat ik dat verschil ben ingelopen. Ik denk dat ik ook nog wel wat voordeel kan boeken qua levensduur, er zijn minder draaiuren nodig en koeling is ongeveer gratis.

[...]

Ik heb een nrgteq, die is ook stil. In begin wel wat last resonantie gehad, maar nadat er extra beugels in de muur waren gemonteerd voor het leidingwerk is dat ook opgelost.

[...]

Hier dus ook nieuwbouw. Het stookseizoen is bij mij in ieder geval veel korter, in voor- en naseizoen wordt er amper gestookt. Ik meet in ieder geval inclusief alle pompen, de brinepomp valt wel mee, is iets van 80 watt.
Als het me netto "Maar" 4K extra had gekost had ik het overwogen, maar zoals eerder aangegeven scheelde het bij mij 10K, echt een te groot gat. Dat heeft m'n hele PV (7000WP) nog niet eens gekost.
koevlaas2 schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 23:20:
[...]

Zonder gemeten te hebben kan ik die conclusie nog niet trekken.
Dat klopt, maar wel allemaal erg "Toevallig" dat dit vlak na het bijvullen gebeurt. Hoelang heb je de unit al :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970

Kun je die kachel niet beter als een element in je water circuit brengen, dan ondersteun je de elga beter toch?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Hoe zou je zoiets dan als beste kunnen doen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
Grolsch schreef op zondag 3 december 2017 @ 09:08:
[...]

Een L/W WP heeft als voordeel dat je zelf nog het e.e.a. kunt regelen, volgens mij kun je geen WW WP setjes kopen in Spanje of Frankrijk.

Ook zo'n diepe boring zag ik eigenlijk niet zitten. Ze geven er 10 jaar garantie op. Waarom maar 10 jaar :?
Uiteindelijk dus besloten om voor een L/W WP te gaan, en zodoende in dit topic beland :P

[...]

Als het me netto "Maar" 4K extra had gekost had ik het overwogen, maar zoals eerder aangegeven scheelde het bij mij 10K, echt een te groot gat. Dat heeft m'n hele PV (7000WP) nog niet eens gekost.
Uiteindelijk komt het neer op keuzes maken en daarna is er weinig weg terug meer gezien de investeringen. Wij kregen 25 of 50 jaar garantie op de bron. Maar wat zegt dat nu, het bedrijf moet dan nog wel bestaan.

Ik ben tevreden met mijn keuze en ik vind het leuk om te zien dat er veel tweakers "tevreden (het kan altijd beter)" zijn met de wp, waarbij het van het gas af een belangrijke rol speelt. Lijkt me een goede ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:26
BasvanS schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 00:05:
[...]

Mijn vrouw zag me typen en zei: Owja.. het was vanmiddag 17.5 graden in huis dus heb ik de verwarming even op 19 gezet.. Dat heeft dus de CV aangezet omdat de Elga het huis zelf niet op 18.5 graden kon houden..

Dat zou toch makkelijk moeten kunnen..
Echt raar. Elga deed dus niks tussen 9.30 uur en 17 uur. Maar je grafiek geeft te weinig detail om te zeggen wat er nog wel gebeurt. Ik zie allemaal verticale streepjes tot 200W, net of de Elga ergens in een procedure blijft hangen,

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rhaelak schreef op zondag 3 december 2017 @ 09:41:
Met radiator element bv

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

* DropjesLover meldt!
Hulde voor de TS en alle mooie dingen!

Wij hebben een huis gekocht, sleutel 1 februari.
  • Huidige situatie:
  • Woning type: 2 onder 1 kap
  • Vloeroppervlak: 165m2
  • Inhoud: 460 m3
  • Verwarming: CV ketel Giveg thermo-master 23.29 WT uit 1994 ( :( )
  • Verwarmingselementen: radiatoren
  • Koken: gas, keuken houden we nog wel enkele jaren
  • 3 fase beschikbaar (ivm frituur + oven + convectieoven in keuken). Geen idee hoeveel ampère, verwacht standaard 3 x 25A
  • Plat dak garage, te vervangen over 2-5 jaar
  • Schuin dak op zuidwesten, vervangen over 7-10 jaar (volgens meerjarig onderhoudsplan)
  • Vloeren: gewapend betonbouw
  • Ventilatie: mechanische ventilatie toilet beneden + badkamer. Deze wordt verwijderd (pijp loopt dwars door nieuwe badkamer) en omgebouwd naar mechanische ventilatie met naloop per ruimte. 1 ventilatie op het platte dak van de garage, 1 voor de badkamer huidige plek schuine dak.
Doel:
Duurzaam en goedkoop verwarmen voor de komende 15 jaar en/of langer. Gezien de tendensen bij voorkeur geheel elektrisch gaan.

Dingen die extra warm water verbruiken: 2 persoonsdouche in nieuwe badkamer

De huidige ketel werkt goed, maar is niet heel HR+++ en gewoon oud en een risico. We (nouja, ik) willen graag nu investeren om de komende lange tijd lage maandlasten te hebben.
Op de 1e verdieping wordt een nieuwe badkamer geplaatst (en apart toilet er bij getrokken), waarbij we er tegenaan liepen dat de mechanische afzuiging van het toilet op de begane grond bijna in het midden van de (nieuwe) badkamer zou uitkomen. Deze halen we weg (en was toch niet aangesloten). Op de 1e verdieping pakken we alle kamers aan, nieuwe vloerbedekking en schilderen. Ik denk dat het (nu) te duur is om gelijk vloerverwarming te gaan leggen, ook omdat we in de slaapkamer graag vloerbedekking willen.

Waar ik aan zat te denken:
  • Zonneboiler op platte dak plaatsen
  • Warmtepomp
  • Nu gelijk zonnepanelen plaatsen, of bij vervangen schuine dak over 5 jaar Tesla solar roof
Budget hiervoor is zo'n 25k. Niet alles hoeft nu meteen, maar ik wil wel voorbereid zijn op.

Mijn vraag nu:
Hoe en waar begin ik hiermee? :P
Waar koop je alles en hoe beoordeel je een beetje wat je nodig hebt?
Wat is een goede installatie en goede installateur?

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Grolsch schreef op zondag 3 december 2017 @ 09:08:
[...]

Mij ging het erom dat je standaard uit ging dat er sprake zou kunnen zijn van een TVT die is er gewoon lang niet altijd is en is w/w WP niet alleen in investering maar ook in gebruikkosten duurder
Voor de gebruikskosten beter uitpakken moet de SCOP echt ruim boven de 5 ligt voor de w/w WP voordat er sprake kan zijn van een TVT en niet een magere 4 of zelf er nog onder.

Ik ben zelfs een project tegengekomen waar de woningeigenaren met individuele w/w WP's ruim gem. >€100 per maand meer kwijt zijn aan de gebruikkosten dan met een individuele passende l/w WP oplossing het geval zou zijn geweest.
Omdat de projectbouwer/ontwikkelaar de EPC-bonus deels benut heeft voor een dunnere isolatie en woningen bijna het dubbele aan energieverbruik hebben in de praktijk, dan het ontwerp op papier zou mogen doen.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
Net toevallig een defrost meegemaalt terwijl ik met mijn neus op de kamstrup zat. 1645 l/h pomp hij dan! Na afloop loop geleverde vermogen opvallend snel weer op. Binnen een minuut zat hij alweer op 4,5 kW. Ik khad eigenlijk verwacht dat dat veel langer zou duren. zeker nu elektrisch element uitstaat.

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
reneeke1970 schreef op zondag 3 december 2017 @ 09:15:
[...]

Kun je die kachel niet beter als een element in je water circuit brengen, dan ondersteun je de elga beter toch?
Rhaelak schreef op zondag 3 december 2017 @ 09:41:
Eigenlijk simpel. Los boilervat met elektrisch element er in. Waarbij het elektrisch element en het boilervat ervoor zorgen dat je een bepaalde minimumtemperatuur aanhoudt in het CV circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
mkleinman schreef op zondag 3 december 2017 @ 10:31:
[...]

[...]

Eigenlijk simpel. Los boilervat met elektrisch element er in. Waarbij het elektrisch element en het boilervat ervoor zorgen dat je een bepaalde minimumtemperatuur aanhoudt in het CV circuit.
Heb je weleens overwogen om een buffervat tussen de elga en je afgifte systeem te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ramon_1984 schreef op zondag 3 december 2017 @ 10:35:
[...]

Heb je weleens overwogen om een buffervat tussen de elga en je afgifte systeem te plaatsen?
Dat heb ik een tijdje gehad. Ik heb mijn zonneboilervat een tijd als buffer er tussen gehad. Achterliggende idee was dat ik veel meer water in mijn systeem zou hebben en minder last van defrosts. Verder zou de ELGA mijn water verwarmen wat ik zou gebruiken voor het douchen. Dus extra gasbesparing.

Het resultaat was uiteindelijk 600kWh meer elektriciteitsverbruik en een verwaarloosbare hoeveelheid minder gas.

Dus met een 300 liter vat werkte het in elk geval niet.

Edit:

Vannacht nachtverlaging toegepast naar 18.5. Blijkt de temperatuur vanaf 00:00 alleen maar verder op te lopen naar 4 graden boven 0 nu. 8)7

De ELGA draait nu weer met bescheiden ondersteuning van het 750W elektrisch kacheltje.

[ Voor 14% gewijzigd door mkleinman op 03-12-2017 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:29
Bram-Bos schreef op zondag 3 december 2017 @ 10:13:
[...]

Echt raar. Elga deed dus niks tussen 9.30 uur en 17 uur. Maar je grafiek geeft te weinig detail om te zeggen wat er nog wel gebeurt. Ik zie allemaal verticale streepjes tot 200W, net of de Elga ergens in een procedure blijft hangen,
Ik zie hier wel waarom denk ik: TA word gemeten na het t-stuk voor de CV. dus als de CV ketel gaat werken meet de elga de TA van 50 van de CV. Wellicht dat hij daarom op standje minimaal gaat werken: Er is wel vraag maar TA is al boven vraag.

Dan nog: waarom kan mijn elga het huis iet op 18.5 graden houden als het buiten 0 graden is...

Ik heb een vloer met een RC van 4, muren met een RC van 4 and glas met een RC van 1.

Veel glas in de woonkamer = 30m2 * 20 K = 600 watt
40 m2 vloer in de woonkamer = 200 Watt
20M2 buiten muur = 100 watt.

Als de elga dat met 1000 watt niet warm kan howuden kan ik beter een doorstroom verwarmer aanschaffen niet waar? Natuurlijk stond er ook 1 verwarming op de eerste verdieping te pruttelen, maar een HTV op 27 gradenT-in en 21 graden T-uit geeft bijna geen vermogen af. Ook de mechanische ventilatie zorgt daarna voor wat verlies. Maar ook de TV aan (140 watt) mijn vrouw met de kleine thuis (100 watt) en was er bezoek (80 watt). Ik meen zelfs dat ze kaarsjes aan had (80 watt per stuk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
mkleinman schreef op zondag 3 december 2017 @ 10:42:
[...]

Dat heb ik een tijdje gehad. Ik heb mijn zonneboilervat een tijd als buffer er tussen gehad. Achterliggende idee was dat ik veel meer water in mijn systeem zou hebben en minder last van defrosts. Verder zou de ELGA mijn water verwarmen wat ik zou gebruiken voor het douchen. Dus extra gasbesparing.

Het resultaat was uiteindelijk 600kWh meer elektriciteitsverbruik en een verwaarloosbare hoeveelheid minder gas.

Dus met een 300 liter vat werkte het in elk geval niet.
Ik heb nog een 50 liter Nefit buffervat , deze wil ik als open verdeler gaan plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:35

Ook hier heeft ELGA gisterenavond de steun van 2x 500w camping kacheltjes gekregen. De HRketel is ook al een paar keer door ELGA ingezet, zomaar 3,5 m3 verstookt, vandaar de kacheltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(jarig!)
BasvanS schreef op zondag 3 december 2017 @ 10:53:
[...]
Dan nog: waarom kan mijn elga het huis iet op 18.5 graden houden als het buiten 0 graden is...
Als de elga dat met 1000 watt niet warm kan howuden kan ik beter een doorstroom verwarmer aanschaffen niet waar?
Is die 1 kW gemeten? Dan is het eenvoudig: het warmteverlies is meer dan 1 kW.
Ventilatieverliezen zijn hoger dan geschat, koudebruggen, ...
Is die 1 kW geschat? Dan kan daar nog iets zitten.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
heb je zoveel PV over? Dat je liever met COP 1 bijverwarmt dan met gas??
amarkest schreef op zondag 3 december 2017 @ 11:00:
[...]

Ook hier heeft ELGA gisterenavond de steun van 2x 500w camping kacheltjes gekregen. De HRketel is ook al een paar keer door ELGA ingezet, zomaar 3,5 m3 verstookt, vandaar de kacheltjes.

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
blauwemac schreef op zondag 3 december 2017 @ 11:03:

[...]
heeft ook te maken met condensvorming in de hoeken van het plafond vd uitbouw.
Ta 40 is bij deze temperaturen net niet genoeg om dit te voorkomen.
tja, en die paar kwartjes extra.................. 8)

NB RV=50-55%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:26
BasvanS schreef op zondag 3 december 2017 @ 10:53:
[...]

Ik ben je geloof ik kwijt. We hadden een gesprek over de Elga die niets deed tussen 9.30 en 17 uur, en nu vraag je waarom de Elga jouw huis niet op 18.5 graden kan houden als het buiten 0 graden is... In die casus van 9.30-17 uur is dat simpel: omdat hij uitstond. Maar misschien bedoel je een andere situatie / dag. Dan is het inderdaad een kwestie van óf teveel verlies, óf te weinig afgiftevermogen.

Mijn Elga heeft het gisteren prima gedaan bij 0-1 ˚C buiten-T. 14,5 kWh verstookt, 35 defrosts, maar huis keurig op 19 ˚C. Geen ondersteuning verder.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:16

thido

Tilburg

Merk hier ook wel dat er enig warmte verlies is, best wel wat energie nodig om op 20.5c te blijven.
Op de bovenverdieping is het afgifte systeem al helemaal ver van ideaal (enkelplaats radiatoren).
Wellicht eens bomen over het beperken van het warmte verlies.
Inmiddels offerte gekregen om al het glaswerk op de bovenverdieping te vervangen van HR naar HR++
Zou het zinvoller zijn de bovenverdieping vol te laten hangen met rolluiken i.p.v. het glas vervangen?

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

thido schreef op zondag 3 december 2017 @ 11:18:
Merk hier ook wel dat er enig warmte verlies is, best wel wat energie nodig om op 20.5c te blijven.
Op de bovenverdieping is het afgifte systeem al helemaal ver van ideaal (enkelplaats radiatoren).
Inmiddels offerte gekregen om al het glaswerk op de bovenverdieping te vervangen van HR naar HR++
Zou het zinvoller zijn de bovenverdieping vol te laten hangen met rolluiken i.p.v. het glas vervangen?
m mm HR naar HR++ dat duurt ff voordat je die terug hebt...
Zoek het ergens anders zou ik zeggen

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
@mkleinman

hoe heb je die kachel geschakelt met ELGA? Ik heb ze vorig jaar met Homewizard op tijd aan/uit gezet, maar synchroniseren met ELGA+buitentemp zou beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Proton_ schreef op zondag 3 december 2017 @ 11:02:
[...]

Is die 1 kW gemeten? Dan is het eenvoudig: het warmteverlies is meer dan 1 kW.
Ventilatieverliezen zijn hoger dan geschat, koudebruggen, ...
Is die 1 kW geschat? Dan kan daar nog iets zitten.
Is natuurljk een schatting, er zijn ongetwijfelt meer verliezen, maar een COP van 3.5 moet ook nog haalbaar zijn bij 0 graden. De ELGA moet dus met gemak 3500 watt kunnen leveren.

Daarbij heeft de Ketel slechts 0.3M3 gas verstook per uur, terwijl de ELGA niks meer deed. Dit is slechts 2700 watt vemogen uitgaande van 9KWh/m3. Daarmee is het huis dus 2 graden verwarmt!
Bram-Bos schreef op zondag 3 december 2017 @ 11:14:
[...]

Ik ben je geloof ik kwijt. We hadden een gesprek over de Elga die niets deed tussen 9.30 en 17 uur, en nu vraag je waarom de Elga jouw huis niet op 18.5 graden kan houden als het buiten 0 graden is... In die casus van 9.30-17 uur is dat simpel: omdat hij uitstond. Maar misschien bedoel je een andere situatie / dag. Dan is het inderdaad een kwestie van óf teveel verlies, óf te weinig afgiftevermogen.

Mijn Elga heeft het gisteren prima gedaan bij 0-1 ˚C buiten-T. 14,5 kWh verstookt, 35 defrosts, maar huis keurig op 19 ˚C. Geen ondersteuning verder.
De Elga is dus uitgegaan omdat mijn vrouw toen het 17.5 graad was de setpoint naar 19 heeft gezet. De CV heeft het toen overgenomen waardoor de ELGA is uit geschakeld. Het rare gedrag tussen 9:30 en 17:00 is dus verklaard.

Waarom de ELGA het equivalent van 0.3 M3 gas niet zelf kon leveren snap ik echter niet..

[ Voor 41% gewijzigd door BasvanS op 03-12-2017 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:03
De Elga trok het vannacht ook weer niet (niet heel raar met dit weer, maar je blijft hopen) en er is iets minder gas verbruikt dan de nacht er voor. Gisteren heb ik gerekend tot 9 uur (https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/53452239) en toen was er zo'n 100 liter meer verbruik dan in dezelfde periode vannacht, maar het was gisternacht ook een stuk kouder. Ook heb ik het idee dat de ketel met de maximale Ta van 45 aan het pendelen is gegaan, als je kijkt naar de verbuiksgegevens onder elkaar. @Oxellaar : Klopt mijn redenatie qua pendelen? Ik heb nu de temperatuur van de ketel weer op 55 gezet, zou dat beter zijn?

Ik vind het toch wel bijzonder dat het systeem zijn warmte niet kwijt lijkt te kunnen, omdat het na het plaasten van de Elga waterzijdig ingeregeld is. Je zou dus verwachten dat de Dt goed zou zitten.

Ik lees ook steeds wat dingen over de pompsnelheid. In het blog van @mkleinman stond dat die zo hoog mogelijk zou moeten zijn, maar hier lees ik ook wel dat hij juist omlaag zou moeten om de COP hoger te krijgen. Nou bedacht ik (maar ik ben ook maar een simpele leraar Engels. ;-) ) dat als ik mijn pompsnelheid wat lager zou zetten, dat dan de Dt groter zou moeten worden. Klopt die redenatie? De installateur had hem oorspronkelijk heel hoog gezet en ik heb hem zo ver teruggedraaid dat de leidingen stil waren, maar misschien moet hij nog wel iets omlaag. Iemand een idee hierover?

Overigens is het vlakke gedeelte in de bovenste grafiek weer de periode dat ik de houtkachel aan had. :-)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FPH3Jzrh.jpg?1
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RIrqN1bh.png

Gasverbruik per uur:

3-12-2017 00:00:00 0
3-12-2017 01:00:00 175
3-12-2017 02:00:00 431
3-12-2017 03:00:00 0
3-12-2017 04:00:00 455
3-12-2017 05:00:00 60
3-12-2017 06:00:00 21
3-12-2017 07:00:00 440
3-12-2017 08:00:00 0
3-12-2017 09:00:00 346
3-12-2017 10:00:00 42
3-12-2017 11:00:00 561

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
amarkest schreef op zondag 3 december 2017 @ 11:21:
@mkleinman

hoe heb je die kachel geschakelt met ELGA? Ik heb ze vorig jaar met Homewizard op tijd aan/uit gezet, maar synchroniseren met ELGA+buitentemp zou beter zijn.
Er zit een thermostaatknop op. Gisteren daar net zo lang voorzichtig aan lopen draaien dat hij ongeveer in de pas loopt met de ELGA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
@Aziraphale heb je al verschil gemerkt met de radiator geknepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

blauwemac schreef op zondag 3 december 2017 @ 11:03:

[...]
Ik verwarm ook bij met een elektrisch kacheltje. Ik heb genoeg stroom over a 13ct en dan kan het best uit zeker gezien je daardoor in het lage capaciteitstarief valt voor gas én een elektrisch kacheltje geen hoge aanschaf óf onderhoud nodig heeft. De CV ketel gebruik ik alleen om in de ochtend de koude eruit te stoken,.

Gister met 1250watt de woonkamer op 18.5 gehouden en s'avonds met kaarsen zelf 19.5 :)
Op de eerste verdieping blijft het 17c.

Wil eigenlijk nog wel graag een l/l inbouwunit maar dat is financieel eigenlijk niet te verantwoorden.

[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 03-12-2017 11:32 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:03
amarkest schreef op zondag 3 december 2017 @ 11:30:
@Aziraphale heb je al verschil gemerkt met de radiator geknepen?
Niet echt. Die radiator heeft de hele nacht dicht gestaan, maar nu moet ik wel zeggen dat ik vannacht niet op de thermostaat heb gekeken. ;-)

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amarkest
revolution-nl schreef op zondag 3 december 2017 @ 11:31:
[...]

Ik verwarm ook bij met een elektrisch kacheltje. Ik heb genoeg stroom over a 13ct en dan kan het best uit zeker gezien je daardoor in het lage capaciteitstarief valt voor gas én een elektrisch kacheltje geen hoge aanschaf óf onderhoud nodig heeft. De CV ketel gebruik ik alleen om in de ochtend de koude eruit te stoken,.

Gister met 1250watt de woonkamer op 18.5 gehouden en s'avonds met kaarsen zelf 19.5 :)
Op de eerste verdieping blijft het 17c.

Wil eigenlijk nog wel graag een l/l inbouwunit maar dat is financieel eigenlijk niet te verantwoorden.
niks mis met electrisch bijverwarmen.

Houtkachel zou ook kunnen, maar de lucht hier in Barneveld en omgeving zit al ver over de grens mbt oa FIJNSTOF door oa veel hout/pellet-kachels dat ik daar niet aan begin.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
De concept monitoring lijst. SVP controleren of het klopt. Via PM correcties doorgeven.
De link naar de Excel versie wordt gegeven bij de definitieve versie.
Het is nog net leesbaar.

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4541/38803192311_428a0bd3f0_b.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

amarkest schreef op zondag 3 december 2017 @ 11:40:
[...]

niks mis met electrisch bijverwarmen.

Houtkachel zou ook kunnen, maar de lucht hier in Barneveld en omgeving zit al ver over de grens mbt oa FIJNSTOF door oa veel hout/pellet-kachels dat ik daar niet aan begin.
Ik woon in een reguliere woonwijk en dan is een houtkachel voor mij echt een no-go. Persoonlijk vind ik het nogal asociaal om de buurt op te zadelen met mijn stank en fijnstof.

Leuk ook voor buren met een WTW ventilatiesysteem :X

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 03-12-2017 11:46 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:57
Tomexergie schreef op zondag 3 december 2017 @ 11:45:
De concept monitoring lijst. SVP controleren of het klopt. Via PM correcties doorgeven.
De link naar de Excel versie wordt gegeven bij de definitieve versie.
Het is nog net leesbaar.

[...]
Bedankt weer :)!

Opvallend om te zien dat onze Zubadan bij verwarming normaal "scoort" (COP 4,56) maar bij SWW achter blijft met een COP van 2,15. Nou zijn er niet veel gegevens bekend van SWW met behulp van de warmtepomp om mee te vergelijken, maar ik had van de Zubadan beter verwacht. SWW tank temp staat ingesteld op 55 graden. Stilstandverliezen zullen minimaal zijn, hij staat niet bepaald in een tochtige ruimte. Misschien moet-ie toch wel hard werken om ons bad- en douchegebruik bij te houden (hoewel ik nooit last heb van een tekort aan warm water).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
DropjesLover schreef op zondag 3 december 2017 @ 10:24:
* DropjesLover meldt!
Hulde voor de TS en alle mooie dingen!

Wij hebben een huis gekocht, sleutel 1 februari.
  • Huidige situatie:
  • Woning type: 2 onder 1 kap
  • Vloeroppervlak: 165m2
  • Inhoud: 460 m3
  • Verwarming: CV ketel Giveg thermo-master 23.29 WT uit 1994 ( :( )
  • Verwarmingselementen: radiatoren
  • Koken: gas, keuken houden we nog wel enkele jaren
  • 3 fase beschikbaar (ivm frituur + oven + convectieoven in keuken). Geen idee hoeveel ampère, verwacht standaard 3 x 25A
  • Plat dak garage, te vervangen over 2-5 jaar
  • Schuin dak op zuidwesten, vervangen over 7-10 jaar (volgens meerjarig onderhoudsplan)
  • Vloeren: gewapend betonbouw
  • Ventilatie: mechanische ventilatie toilet beneden + badkamer. Deze wordt verwijderd (pijp loopt dwars door nieuwe badkamer) en omgebouwd naar mechanische ventilatie met naloop per ruimte. 1 ventilatie op het platte dak van de garage, 1 voor de badkamer huidige plek schuine dak.
Doel:
Duurzaam en goedkoop verwarmen voor de komende 15 jaar en/of langer. Gezien de tendensen bij voorkeur geheel elektrisch gaan.

Dingen die extra warm water verbruiken: 2 persoonsdouche in nieuwe badkamer

De huidige ketel werkt goed, maar is niet heel HR+++ en gewoon oud en een risico. We (nouja, ik) willen graag nu investeren om de komende lange tijd lage maandlasten te hebben.
Op de 1e verdieping wordt een nieuwe badkamer geplaatst (en apart toilet er bij getrokken), waarbij we er tegenaan liepen dat de mechanische afzuiging van het toilet op de begane grond bijna in het midden van de (nieuwe) badkamer zou uitkomen. Deze halen we weg (en was toch niet aangesloten). Op de 1e verdieping pakken we alle kamers aan, nieuwe vloerbedekking en schilderen. Ik denk dat het (nu) te duur is om gelijk vloerverwarming te gaan leggen, ook omdat we in de slaapkamer graag vloerbedekking willen.

Waar ik aan zat te denken:
  • Zonneboiler op platte dak plaatsen
  • Warmtepomp
  • Nu gelijk zonnepanelen plaatsen, of bij vervangen schuine dak over 5 jaar Tesla solar roof
Budget hiervoor is zo'n 25k. Niet alles hoeft nu meteen, maar ik wil wel voorbereid zijn op.

Mijn vraag nu:
Hoe en waar begin ik hiermee? :P
Waar koop je alles en hoe beoordeel je een beetje wat je nodig hebt?
Wat is een goede installatie en goede installateur?
Dit is een lastige:
Ik denk dat het (nu) te duur is om gelijk vloerverwarming te gaan leggen, ook omdat we in de slaapkamer graag vloerbedekking willen.
Het idee dat je later mogelijk wel vloerverwarming zou willen, maakt het lastig om nu te investeren in andere afgiftesystemen; die zou je later dan weer weg moeten doen. En zonder betere afgiftesystemen zal een warmtepomp lastig zijn. Wil je dat met de huidige radiatoren doen, dan kom je waarschijnlijk vaak op watertemperaturen boven de 45 of 50 graden en dat werkt dan niet erg efficient.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 21:02
Vincm schreef op zondag 3 december 2017 @ 11:54:
[...]

Opvallend om te zien dat onze Zubadan bij verwarming normaal "scoort" (COP 4,56) maar bij SWW achter blijft met een COP van 2,15. Nou zijn er niet veel gegevens bekend van SWW met behulp van de warmtepomp om mee te vergelijken, maar ik had van de Zubadan beter verwacht. SWW tank temp staat ingesteld op 55 graden. Stilstandverliezen zullen minimaal zijn, hij staat niet bepaald in een tochtige ruimte. Misschien moet-ie toch wel hard werken om ons bad- en douchegebruik bij te houden (hoewel ik nooit last heb van een tekort aan warm water).
Ik hanteer voor SWW het volgende regime: Om 12.00u start de SWW-run. Het 300L vat wordt 1 keer op temperatuur gebracht en is groot genoeg om onze dagelijkse SWW behoefte te dekken.
Na de SWW run wordt SWW bedrijf weer geblokkeerd. Na de run gaat hij dus uit. Na de laatste douchebeurt is het vat meestal nog 10-15% gevuld met bruikbaar warm water. Dit restant gaat 'sochtends de wasmachine in.

Het is voor de warmtepomp veel efficienter om het vat in één keer op temperatuur te brengen dan hem op 50-55 graden te houden. Een COP van 3,3 voor SWW in deze maanden vind ik prima!

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Trouwens, we zitten intussen aan de 7100+ postings, tijd voor een nieuw deel in de serie?

Edit:

Voordat we blind een nieuw deel openen, zijn er nog liefhebbers die de openingspost mede willen bewerken? Toch kijken of we het topic (deels) splitsen?

[ Voor 47% gewijzigd door mkleinman op 03-12-2017 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:57
mightym schreef op zondag 3 december 2017 @ 12:10:
[...]

Ik hanteer voor SWW het volgende regime: Om 12.00u start de SWW-run. Het 300L vat wordt 1 keer op temperatuur gebracht en is groot genoeg om onze dagelijkse SWW behoefte te dekken.
Na de SWW run wordt SWW bedrijf weer geblokkeerd. Na de run gaat hij dus uit. Na de laatste douchebeurt is het vat meestal nog 10-15% gevuld met bruikbaar warm water. Dit restant gaat 'sochtends de wasmachine in.

Het is voor de warmtepomp veel efficienter om het vat in één keer op temperatuur te brengen dan hem op 50-55 graden te houden. Een COP van 3,3 voor SWW in deze maanden vind ik prima!
SWW programma is hier tussen 09:00 en 24:00. Ik zie in mijn elektra verbruik dan ook meestal alleen een piek om 09:00, soms een extra piek als we in bad zijn geweest. De reden van het brede programma is dat we allebei een vrij onregelmatig schema hebben: soms douche ik al om 07:00 (en dan heb ik voldoende warm water) en de andere dag zitten we laat in de avond nog in bad. Ik denk dat ik het programma wel iets korter kan maken door later op de dag SWW te starten, in ieder geval doordeweeks. We gaan het eens proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Jan Treur schreef op zondag 3 december 2017 @ 12:05:
[...]

Dit is een lastige:

[...]

Het idee dat je later mogelijk wel vloerverwarming zou willen, maakt het lastig om nu te investeren in andere afgiftesystemen; die zou je later dan weer weg moeten doen. En zonder betere afgiftesystemen zal een warmtepomp lastig zijn. Wil je dat met de huidige radiatoren doen, dan kom je waarschijnlijk vaak op watertemperaturen boven de 45 of 50 graden en dat werkt dan niet erg efficient.
Daar was ik ook een beetje bang voor helaas.
Is vloerverwarming dan zo efficiënt? Je warmt toch voornamelijk het beton op... En bestaat er vloerbedekking voor vloerverwarming? Het meest gebruikte zijn PVC platen hoor ik vooral. Maar vloerbedekking is zo lekker uit bed :P

Even kijken wat vloerverwarming zou kosten om aan te leggen voor 60m2 / 3 slaapkamers + badkamer...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

@DropjesLover Denk eens na of wand- of plafondverwarming een optie zou kunnen zijn. Vloerbedekking is dan geen enkel probleem. Heel erg kort door de bocht, het succes van een WP/all-electric oplossing hangt sterker samen met het aantal m2 afgiftesysteem, lagere Ta, dan welk merk WP of model WP je kiest.
Edit:
PV-panelen asap, meest rendabele oplossing, ook al overweeg je over 4-5 jaar een dakrenovatie te willen/moeten doen. Zonneboiler, relatief veel investering, (te) veel warm water op het ene moment en (te) weinig op het andere, geen warmtesalderingsmogelijkheden.
Edit 2:
Je hebt op die manier, plafond-/wandverwarming, 'ruim' voldoende water in je systeem en vermijdt daarmee mogelijk de noodzaak van een buffervat.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2017 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

DropjesLover schreef op zondag 3 december 2017 @ 12:34:
[...]

Daar was ik ook een beetje bang voor helaas.
Is vloerverwarming dan zo efficiënt? Je warmt toch voornamelijk het beton op... En bestaat er vloerbedekking voor vloerverwarming? Maar vloerbedekking is zo lekker uit bed :P
Je warmt beton op inderdaad, dat is ook meteen je buffer. Vloerbedekking voor vvw ? Plavuizen!
Weet je hoe lekker een 30 graden vloer aan voelt op blote voeten >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Ok, vergeet het rare gedrag van de ELGA maar, na een onderzoek van 30 seconden met mijn vrouw bleek dat de WAF verkeerd was afgesteld.. Het viel me op dat het vanochtend een Sauna was in de badkamer, komt normaal natuurlijk door het douchen, maar die was vanochtend nog niet gebruikt.

Blijkt dat WAF zelf besloten heeft dat de bijverwarming (HTV) op de badkamer op standje 5 gezet moest worden, met een voetventiel dat ook maximaal open stond geeft dut natuurlijk wat problemen. Dit is ook nog een de eerste radiator na mijn CV/ELGA.

de HTV op de badkamer was door mij al uitgezet, en mede hierdoor het ventiel niet ingesteld.

Nu alles weer Gereset: Alle voetventielen op de HTV bijna dicht, ELGA pomp terug naar 4 en weer opnieuw inregelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thido schreef op zondag 3 december 2017 @ 11:18:
Intuitief, denk ik dat rolluiken meer oplevert dan glas van HR -> HR++. Meet met een IR-thermometer maar eens het verschil in temperatuur, van binnenzijde glas, tussen een met en 1 zonder rolluiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BasvanS schreef op zondag 3 december 2017 @ 13:00:
Ok, vergeet het rare gedrag van de ELGA maar, na een onderzoek van 30 seconden met mijn vrouw bleek dat de WAF verkeerd was afgesteld.. Het viel me op dat het vanochtend een Sauna was in de badkamer, komt normaal natuurlijk door het douchen, maar die was vanochtend nog niet gebruikt.

Blijkt dat WAF zelf besloten heeft dat de bijverwarming (HTV) op de badkamer op standje 5 gezet moest worden, met een voetventiel dat ook maximaal open stond geeft dut natuurlijk wat problemen. Dit is ook nog een de eerste radiator na mijn CV/ELGA.

de HTV op de badkamer was door mij al uitgezet, en mede hierdoor het ventiel niet ingesteld.

Nu alles weer Gereset: Alle voetventielen op de HTV bijna dicht, ELGA pomp terug naar 4 en weer opnieuw inregelen..
Volgende keer eerst meetprotocol doornemen met je vrouw ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Hier een n00b vraag. We gaan binnenkort verhuizen en de AGPO C.V. in het nieuwe huis is aan vervanging toe. We verwachten overwaarde uit de verkoop van ons huidige huis. Met de huidige subsidies is het interessant om te kijken naar een C.V. / warmtepomp combinatie.

Ik heb dit topic doorgebladerd (zeker niet alles gelezen!) en het duizelt me behoorlijk. Veel termen waar ik weinig van begrijp, veel mensen die het als een hobby zien en zich er enorm in verdiepen en er veel tijd in (moeten) steken om een goed rendement te behalen. Het lijkt het allemaal behoorlijk ingewikkeld en misschien nog niet geschikt voor een eenvoudige consument.

Zijn er al eenvoudige, betrouwbare oplossingen op de markt geschikt voor n00bs? Ik wil er niet mijn hobby van maken en ik hoef ook niet het maximaal haalbare rendement. Het moet betrouwbaar zijn, eenvoudig werken en zichzelf terugverdienen inclusief de installatiekosten door een professioneel bedrijf/vakman.

Moet ik gewoon een nieuwe ketel laten plaatsen en de warmtepomp vergeten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@wian
Zonder iets te weten, van je isolatie/afgiftesysteem is hier niets zinnigs op te zeggen.
Kun je op 30 graden watertemperatuur je huis warm houden?

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-12-2017 13:18 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vincm schreef op zondag 3 december 2017 @ 11:54:
[...]

N.a.v. je gebruik van het woord "tochtig". Tochtig speelt een rol bij 'geforceerde' convectie, er is ook nog zo iets als straling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zondag 3 december 2017 @ 13:17:
@wian
Zonder iets te weten, van je isolatie/afgiftesysteem is hier niets zinnigs op te zeggen.
Kun je op 30 graden je huis warm houden?
Twee onder 1 kap huis uit 2004, goed geisoleerd (label A / 0,71), vloerverwarming op begane grond (ter ondersteuning van radiatoren), zonneboiler. Geen zonnepanelen.

Verbruik weet ik niet, enige dat ik weet is dat energievoorschot van huidige bewoners ong. 160 euro is. Nog geen idee of ik het met 30 graden het huis warm zal kunnen houden.

Helpt dit?

[ Voor 9% gewijzigd door wian op 03-12-2017 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@wian
Ja lijkt me geen probleem.
Gooi er nog wat zonnepanelen op, en je zit net als mij op 5 euro voorschot p.m. (en krijgt nog terug aan het eind van het jaar) ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

wian schreef op zondag 3 december 2017 @ 13:21:
[...]
Twee onder 1 kap huis uit 2004, goed geisoleerd (label A / 0,71), vloerverwarming op begane grond, zonneboiler. Geen zonnepanelen.
Verbruik weet ik niet, enige dat ik weet is dat energievoorschot van huidige bewoners ong. 160 euro is.
Helpt dit?
Afdingen op de verkoopprijs.
Ketel is oud!
Agpo is troep
Gas eruit late halen.
Dus meteen Wp laten monteren
Apart e boiler voor je sww.
1x uitgave daarna heb je er nooit gene last meer van.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Dat AGPO troep is zei de bouwtechnische keurder ook. Daarom gaat die er ook uit. Nu even Googelen wat SWW is :) (ik zei toch: n00b)

@AUijtdehaag dus CV en zonnepanelen, geen WP?

[ Voor 16% gewijzigd door wian op 03-12-2017 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
wian schreef op zondag 3 december 2017 @ 13:24:
Dat AGPO troep is zei de bouwtechnische keurder ook. Daarom gaat die er ook uit.

Alles!
(en een hellmann FSK 500-800 ltr vat met 3-fase doorstroomverwarmer voor tapwater + quooker in de keuken)

Maar dat is weer afhankelijk van je huis...en waar te plaatsen.

Maar je wilt "ontzorgd en er nooit meer naar omkijken". Dan zit je vast aan een partij die alles installeerd en dus val je in de hogere prijscatagorien. (en hopen dat ze langskomen als de WP niet doet wat het moet doen)
De meesten hier hebben import om de prijs te drukken en een gereedschapskist in de schuur.

[ Voor 43% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-12-2017 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

wian schreef op zondag 3 december 2017 @ 13:24:
Dat AGPO troep is zei de bouwtechnische keurder ook. Daarom gaat die er ook uit.
WP Lucht /water
E boiler met een zonneboiler vat er evt voor leggen.
Zonnepanelen

GAS eruit
2004 alles is 15 jaar oud dus formeel afgeschreven
Dus onderhandelbaar.
Laat hen het gas afsluiten betalen. [ €600 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Dylantje2
Zou die eerst niet een jaartje proberen? :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

AUijtdehaag schreef op zondag 3 december 2017 @ 13:29:
@Dylantje2
Zou die eerst niet een jaartje proberen? :>
Omdat?
De kans van je leven...

Wat doe ik met 1 jaartje proberen als je een zwakke winter hebt.

Zie hier de Elga die het na 1 jaartje niet warm krijgen op een 1 koude nacht...

Doe wat je denkt, en probeer.
Lukt het niet

Radiatoren vergroten oid
En als het echt niet lukt...
Een e kacheltje erbij. Zoals vele hier dus ook doen

Kost je ong €1000 per jaar om het "te proberen" en dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Dylantje2 Afhankelijk van de netbeheerder, hoeft afsluiten, niet hetzelfde als verwijderen, niets te kosten. Nieuw energiecontract afsluiten zonder de gascomponent, na 1-2 maanden merkt de netbeheerder dat hij geen geld meer ontvangt voor die aansluiting en neemt passende maatregelen, slotje er op. Heb ik ook gedaan, bij Stedin is het in ieder geval gratis.
Edit:
BTW, je hebt een overeenkomst met je energieleverancier, niet met een netbeheerder. Contact opnemen met een netbeheerder over dit soort zaken is dan ook niet aan te raden.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2017 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Verwijderd schreef op zondag 3 december 2017 @ 13:37:
@Dylantje2 Afhankelijk van de netbeheerder, hoeft afsluiten, niet hetzelfde als verwijderen, niets te kosten. Nieuw energiecontract afsluiten zonder de gascomponent, na 1-2 maanden merkt de netbeheerder dat hij geen geld meer ontvangt voor die aansluiting en neemt passende maatregelen, slotje er op. Heb ik ook gedaan, bij Stedin is het in ieder geval gratis.
Dan heb je heeeel veel geluk gehad.:
https://www.rijksoverheid...erwijderen-gasaansluiting

Liander doet niets, dus gewoon betalen.
Mag hem voor 1 blokeren, a €1xx en daarna alsnog afluiten van €600
Greenchoice zegt ook dat hoedan ook betalen wordt.......

Maar ik ga het wel proberen.
Alleen Gc gaf al aan dat ze "gewoon" blijven tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Bedankt voor alle suggesties (ook al snap ik ze niet allemaal/helemaal), maar een belangrijk deel van mijn vraag is:

Zijn er al eenvoudige, betrouwbare oplossingen op de markt geschikt voor n00bs? Ik wil er niet mijn hobby van maken en ik hoef ook niet het maximaal haalbare rendement. Het moet betrouwbaar zijn, eenvoudig werken en zichzelf terugverdienen inclusief de installatiekosten door een professioneel bedrijf/vakman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dylantje2 schreef op zondag 3 december 2017 @ 13:40:
[...]

Dan heb je heeeel veel geluk gehad.:

Liander doet niets, dus gewoon betalen.
Mag hem voor 1 blokeren, a €1xx en daarna alsnog afluiten van €600
Greenchoice zegt ook dat hoedan ook betalen wordt.......

Maar ik ga het wel proberen.
Alleen Gc gaf al aan dat ze "gewoon" blijven tellen.
Simpel, je sluit een nieuwe overeenkomst met een andere partij, waarbij je aangeeft geen gas, uitsluitend electra af te gaan nemen.
Edit:
In de link die je gaf wordt met name gesproken over verwijderen. Daar heb je in principe helemaal geen behoefte aan, laat maar mooi zitten. Slotje er op zo dat je niet 'ongezien' kunt afnemen.
Edit 2:
Als GC gewoon blijft tellen/geld vragen. Dan zou mijn reactie gewoon Storneren zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2017 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Verwijderd schreef op zondag 3 december 2017 @ 13:43:
[...]Simpel, je sluit een nieuwe overeenkomst met een andere partij, waarbij je aangeeft geen gas, uitsluitend electra af te gaan nemen.
Edit:In de link die je gaf wordt met name gesproken over verwijderen. Daar heb je in principe helemaal geen behoefte aan, laat maar mooi zitten. Slotje er op zo dat je niet 'ongezien' kunt afnemen.
Kan niet weg bij Greenchoice in verband met Winddelen..:-)

Antwoord van Liander op alleen "slotje":
Op 16 november heeft u ons een e-mail gestuurd. Hierin vraagt u of het mogelijk is uw gasaansluiting voor onbepaalde tijd te verzegelen. U wilt ook een reactie op de uitspraak van de geschillencommissie. In deze e-mail leest u mijn reactie.

Verzegelen voor onbepaalde tijd
Het verzegelen voor onbepaalde tijd van de aansluiting is niet mogelijk. Wij kunnen op een gegeven moment de veiligheid van de aansluiting niet meer garanderen.

Uitspraak geschillencommissie
De ACM, geschillencommissie en de Tweedekamer hebben allen de rechtsgeldigheid bevestigd van de verwijderingsbijdrage. Zie de links hieronder. In december 2016 heeft de geschillencommissie de rechtsgeldigheid bevestigd van de verwijderingsbijdrage. De uitspraak van de geschillencommissie 2006 is hierdoor achterhaald en is dus niet meer relevant.

https://energeia.nl/colum...ijk-zullen-we-alles-delen

Tot slot
Heeft u nog vragen? Op www.liander.nl vindt u antwoord op alle veel gestelde vragen. U kunt mij ook bereiken door deze e-mail te beantwoorden.

Met vriendelijke groet,
Liander N.V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dylantje2 schreef op zondag 3 december 2017 @ 13:52:
[...]

Kan niet weg bij Greenchoice in verband met Winddelen..:-)

Antwoord van Liander op alleen "slotje":

[...]
Handig zo'n lock-in, kunnen speciaal voor jou hun leveringstarieven naar believen aanpassen. Jij bent geen contractpartner van Liander. Geen vragen stellen waar mogelijk ongewenste antwoorden op volgen. Door het stellen van die vragen krijg je antwoorden opgesteld door juristen welke de randen van de mogelijkheden opzoeken.
Edit 2:
Het is mij niet bekend dat er een wet is die je verplicht een gasaansluiting af te nemen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2017 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Verwijderd schreef op zondag 3 december 2017 @ 13:59:
[...]Handig zo'n lock-in, kunnen speciaal voor jou hun leveringstarieven naar believen aanpassen. Jij bent geen contractpartner van Liander. Geen vragen stellen waar mogelijk ongewenste antwoorden op volgen. Door het stellen van die vragen krijg je antwoorden opgesteld door juristen welke de randen van de mogelijkheden opzoeken.
Das waar.... Winddelen was ik van op de hoogte dat ik bij Gc moest blijven. Groen ben ik voor dus dat vind ik niet het probleem,. Qua prijs zijn ze ook altijd scherp. Dus leef ik mee.
En eigenaar van een windmill wie kan dat zeggen?

De slapende honden ben ik ook met je eens.
Maar om het correct te doen ga je op onderzoek uit. En om de voors en de tegens weg te strepen ga je rekenen:-)
Maar van het voorjaar als ik geen gas meer gebruik. Ga ik bij Gc een stroom contract aan voor een jaar zonder gas. :-)
En dan eens kijken wat er gebeurt
Misschien.......
En anders betaal ik die xxx en ben ik van het gezeur af.
Kost me een jaartje . TVT maar ach als ik nog xxx jaar leef, wat is geld waard..
Koop maar eens gezondheid?. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eerlijk zullen we alles delen. Ik ben alcoholist en stevige roker en draag op die manier meer dan mijn steentje bij, middels de accijnzen, aan de pot 'belastingen'. Nu overweeg ik daar mee te stoppen, ja zegt de belastingdienst dat mag wel maar dan komen de lasten, minder accijnsinkomsten, bij de rest terecht, dus u krijgt wel een belastingaanslag/te betalen afkoopsom wegens toekomstig gederfde inkomsten van ons ter hoogte van xxxx.
Het is maar welk perspectief je kiest, zo kun je 'de redelijkheid' van alles verdedigen.
De 3 grootste netbeheerders genereren samen ongeveer 750.000.000 per jaar aan winst na belastingen, over eerllijk delen gesproken en tegen 'kostprijs'. Hhhhmmmm

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

wian schreef op zondag 3 december 2017 @ 13:40:
Bedankt voor alle suggesties (ook al snap ik ze niet allemaal/helemaal), maar een belangrijk deel van mijn vraag is:

Nee :X

Met een beetje aandacht kan het een redelijke terugverdien tijd hebben en dus wat opleveren, maar zoals jij formuleert niet.
Als je een wp net als een cv monteert en niet meer naar om kijkt ga je nat op de verbruikskosten aan stroom, en hier wringt ook de schoen.
De meeste tweakers hier proberen een balans te vinden tussen verbruik en comfort, en onder comfort versta ik netjes 21 graden in de kamer dus geen 18,5 met een e-kachel. ;)
Kortom
Voor een goed systeem moet de hele cv installatie op de schop, als je dat laat doen moet je niet gek opkijken dat het je 15k kost en dan hebben we het nog niet over een 3500 kWh aan e-verbruik en/of isolatie.
Dat ben je voor een cv ketel en gasverbruik ook kwijt.

Maar de meeste mensen hebben een andere "drive" om de cv vaarwel te zeggen (overschot pv, geen gas willen)

Pagina: 1 ... 72 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.