Niet iets wat ik van tevoren had willen weten, want wij hebben het best heel goed gedaan. Tips:
- Beste tip eerst:
We hebben veel van ouders of familie gekregen. Dat is natuurlijk niet voor iedereen mogelijk, maar steek je voelsprieten uit en zorg dat iedereen weet dat je uit huis gaat. Liefst zo vroeg mogelijk. De vangst (o.a.) wasmachine, droger, bijna nieuwe koel/vries combi (eerst een jaar lang opgeslagen geweest... begin op tijd), stofzuiger, grote woonkamer tafel van Lundia, stoelen, twee servieskasten, nachtkastjes, boekenkast, grote kledingkast, kamerplanten. Allemaal gratis.
- Ben niet te bang om witgoed op marktplaats te kopen. Wij hebben twee keer een vaatwasser gekocht. 1e voor 50,-. 2e hands witgoed zaak wilde >100,- hebben, dus voor dat geld kun je best een kapotte van marktplaats riskeren. En 4jr later voor 60,- verkocht. Pas weer een nieuwe vaatwasser gekocht voor 25,-. Was wel een inbouw model. Heb op bij de bouwmarkt een spaanplaat laten zagen en er een kastje omheen getimmerd. Veel mooier dan een vrijstaand model en super cheap.
- Ga bij IKEA kijken, maar koop er niets. IKEA meubelen zijn zo veel verkocht dat je ze prima op marktplaats kunt vinden. Als je een maand of 2 later nog niet gevonden hebt wat je zoekt, dan kun je het alsnog kopen natuurlijk.
- Wij hadden een IKEA Klippan bank. Oud en met vlekken op de witte bekleding. Toen een gratis Klippan opgehaald met zwarte hoes. Voor 40,- twee nieuwe hoezen gekocht bij IKEA en 2 zo goed als nieuwe matchende banken.
- Wij hadden twee IKEA ladekasten gekocht op marktplaats. De vorige eigenaar had ze te zwaar beladen waardoor de bodems van de lades waren uitgezakt. Voorzichtig gedemonteerd en ondersteboven er weer terug in geplaats waardoor de bolling nu naar boven stond. Meteen beetje constructielijm er tussen gedaan. Kast is nu veel sterker dan hij was, zo goed als nieuw en voor minder dan de helft van het geld.
(- Sowieso bij IKEA meubelen de onderdelen die je niet wil demonteren extra lijmen of schroeven!)
- We waren ons uitgezakte en te kleine bed beu. Op marktplaats voor 60,- verkocht (incl. matras). Voor 20,- een bed terug gekocht incl. verstelbare lattenbodems. Is een oud model IKEA. Was beetje lelijke houtkleur en zag er erg gebruikt uit. Met kortingsbon bij de Gamma potje verf gekocht en er een leuk kleurtje op gesmeerd. Hartstikke leuk geworden. Wel voor ~400,- een goed matras gekocht bij een outlet. Super fijn bed nu.
- Bureau ook bij IKEA uitgezocht en op marktplaats gekocht voor veel minder ~60,-. 2jr later wilde ik een groter bureau, maar de kleur was uit het assortiment (je kunt van die verleng stukken kopen). Heel het ding op marktplaats en voor minder geld zo'n zelfde model in andere kleur met verlengstuk terug gekocht.
- Vriendin ging verhuizen en wilde haar IKEA tafeltje niet meer. Toevallig dezelfde kleur als mijn bureau. Die staat er nu naast. Past precies en mijn bureau is gigantisch!
Misschien hebben we een beetje een eclectisch interieur (volgens sommige), maar wij zijn er heel blij mee. Door beetje strategisch te handelen en paar relatief kleine bijpassende aankopen te doen hebben we het voor ons zelf heel leuk gemaakt.