Met het risico dat ik er flink naast zit denk ik dat een belangrijk punt dat @
route99 wil maken is dat mensen die modaal verdienen (en een klein gezin hebben) realistisch gezien in Nederland niet FO kunnen worden. Hoogstens iets eerder met pensioen gaan.
Ook al zou je het uitrekenen met de geijkte methode van savingsrate en save withdrawel rate (die je dan conservatief of 3 zet).
Reden is dat als je je uitgaven niet oneindig kan beperken omdat je tijdens je FO-schap een extra buffer moet hebben mocht er iets gebeuren. Dit kunnen extra kosten wegens chronische ziekte zijn, scheiding en bijbehorende alimentatie, etc.
Met wat cijfertjes erbij, beide proefpersonen beginnen als ze 30 jaar zijn:
Persoon A
2x modaal met savingsrate 40% = 75.000 Euro p/j bruto -> 50.000 netto ->20.000 inleg p/j.
Na 20 jaar heb je dan 500.000 gespaard/ belegd vermogen. Dit geeft 30.000 euro per jaar te besteden tot pensioen (70) Je huis is dan afbetaalt en kinderen zijn uitgevlogen.
Persoon B
1x modaal met savingsrate 25% = 40.000 p/j bruto ->30.000 netto -> 7.500 inleg p/j.
Na 20 jaar (55 jaar) heb je met mazzel 250.000 gespaard/ belegd vermogen. Dit geeft 14.000 euro per jaar te besteden. Dan is het op als je 70 bent.
Als deze persoon echt hard z’n best heeft gedaan kan hij hierdoor van 50 tot 70 overleven met een inkomen zo hoog als de bijstand. Denk niet dat z’n vrouw hier vrolijk van wordt.
Maar belangrijker:
Persoon B heeft niets meer om op terug te vallen bij tegenslag terwijl persoon A de ruimte heeft om een paar jaar wat zuiniger met het jaarlijkse budget te doen.
Neem dan ook in aanmerking dat als je tot je vijftigste modaal verdiend je niet hoog opgeleid bent, en wanneer je er dan op je 65ste erachter komt dat je het niet gaat redden je redelijk kansloos bent op de arbeidsmarkt.
Dit blijft dus een zaak van touwtjes aan elkaar knopen tenzij je a la @
kabelmannetje gaat parasiteren.
Natuurlijk kan persoon B prima wat langer doorwerken en met zijn 60e zonder problemen met pensioen gaan. Maar als vroeg vijftiger gaan zwitserleven, zoals wel eens voorgespiegeld wordt, zit er gewoon niet in.
Dit is allemaal best logisch, maar de kritiek die ik deel met @
route99 is dat heel veel blogs gaan over mensen die claimen succesvol FO te zijn, terwijl ze nog steeds allemaal side-hustles erbij moeten doen, waaronder pageviews genereren met steeds nietszeggender berichtjes op hun blog.