Lange tijd niets geplaatst of gekeken hier. Grappig om te zien dat na 2 jaar afwezigheid dit topic nog steeds volop draait!
Zelf ben ik 1,5 jaar samen met vriendin weer eens de wereld rondgefietst. ZO-Azie, Indonesie, Australie en 6 maanden New Zealand. Fantastisch. Mijn huis had ik al eerder verkocht, onze anti-kraak hadden we ook verlaten. Kosten van 1,5 jaar fietsen: rond 600/maand pp. 11000 euro totaal pp. Alleen inkomsten uit mijn dividenden dekken dat.
Eenmaal thuis: ja, wat gaan we doen. Intussen hebben wij het zo bedacht en is inmiddels ook werkelijkheid geworden. 
We hebben weer een huis gekocht! 

Ja, om de eenvoudige reden dat dit bijna nog goedkoper is dan anti-kraak. En zeker stabieler/makkelijker. Een huurwoning zoeken (waar je dan weer een baan voor moet hebben...) , anti-kraak zoeken, steeds spullen verslepen.... Bij ouders/vrienden crashen, wat een gedoe. 
Hiervoor heb ik een vaste baan moeten zoeken en ben ik naar de bank gegaan voor een hypotheek. 270.000 kon ik lenen. Dat was niet nodig, voor een leuk apartementje in m'n stadje waren wij 169.000 kwijt. Tegen 2,75% voor 20 jaar aflossingsvrij, ben ik 387,=/maand kwijt. Komt nog 85,= per maand aan vve/servicekosten/verzekering bij en boem, voor dat bedrag wonen wij de volgende 20 jaar. 
Mijn basis-onkosten zijn nu;
472 wonen (hyp+vve)
78 zorgverzekering
3 reisverzekering 
25 internet 
80 GWL
7 water
15 motor verzekering/belasting
70 Gem heffingen/waterschap
Eten 150
Diversen 100 
GSM: 8
Totaal 1000,= basiskosten, bewoond voor 1 persoon, voor 2 personen ongeveer 1300,= en bij leegstand rond 600/maand. 
Firecalc geeft aan bij onttrekking 2150/maand, 98% kans op slagen tot ik over 22 jaar AOW/pensioen of wat dan ook krijg. Kans op geen vermogen meer als ik 75 ben en zonder enige vorm van AOW/pensioen is >85%. En dan betaal ik dus voor BEIDE personen. 

Als we de ene helft van het jaar thuis zijn, houden we 2150-1300= 850/maand over.
Als we de andere helft van het jaar op reis zijn, houden we 2150-700 = 1450/maand over. Plus eventueel 500 verhuur aan vrienden. Maakt al snel 1800.
Dat is dus als ik ook ALLE kosten vriendin betaal. Zij heeft nog steeds een inkomen van 720/maand gemiddeld. Dus tel nog een paar honderd bij bovenstaande getallen op, omdat ze haar deel ook betaalt. 
Nog 3 maanden en dan neem ik ontslag. Full time werken is toch niet mijn ding, ssst. Belangrijker is dat het zomer wordt en we gedurende een paar maanden een aantal lange-afstandswandelingen in Europa willen gaan hiken.