Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• pikstert
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 02-02 16:57
Lointje schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 10:44:
[...]

Mooi begin! Het belangrijkste is inderdaad kijken waar je je zelf goed bij voelt en wat voor wensen je hebt. En eventueel eens kritisch naar de rest kijken of de onbelangrijke zaken in je leven goedkoop zijn (zonder te veel in te leveren) en de belangrijke een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben.

Vraagje over de uitgedunde quote hierboven, waarom reken je 10% van je bruto inkomsten en niet gewoon je netto inkomsten? Dat lijkt me bijzonder verwarrend, neen? Want je spaarquota is dus eigenlijk hoger van het geld dat je effectief binnenkrijgt.
Of heeft het te maken met een zelfstandig beroep?
Thanks. Ik bedoelde eigenlijk netto inderdaad. Toen ik net begon met werken was bruto bijna netto, ook in verband met reiskosten. Die 10% heb ik altijd aangehouden.
klaasvaak1853 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 11:06:
[...]

Klopt, ook bij aandelen die relatief veel dividend uitkering kan de koers dalen/het dividend verlaagd worden. Wat de geschiedenis ons echter leert is dat een mandje met solide bedrijven die een gedisciplineerd dividendbeleid voeren in een crisis/recessie veel beter presteren en het dividendinkomsten maar voor een klein gedeelte zal dalen.
De winst van een bedrijf kan op een aantal manieren besteed worden, o.a. dividend, terugkopen aandelen en investeren in het bedrijf, bijvoorbeeld voor nieuwe producten. Bij een aantal bedrijven is het dividend rendement hoog, om zo aandeelhouders tevreden te houden. Dit is een erg korte termijn denkrichting. Op de lange termijn profiteren - de meeste - bedrijven van het investeren van de winst.

• LevelBoss
  • Registratie: december 2003
  • Niet online

LevelBoss

Kaskoe

Morgen Zaterdag een artikeltje over FO in FD Persoonlijk, het magazine bij het financiele dagblad, nu al op de site. Helaas verplichte registratie nodig om te lezen, dus ik kan het hier niet volledig delen, onderstaand de inleiding. Voor de frequente bezoekers hier bevat het geen nieuwe inzichten. Het valt mij wel op dat er steeds meer over FO in de populaire media wordt gepubiceerd.

Op je veertigste met pensioen? Zo doe je dat
Is een vroeg pensioen alleen haalbaar voor grootverdieners en gewiekste piepjonge start-upondernemers? Welnee. Volgens aanhangers van de Fire-beweging is het in korte tijd bereiken van financiële onafhankelijkheid een kwestie van goed sparen, slim beleggen en de juiste mindset. Twee ervaringsdeskundigen delen hun tips.

Financieel onafhankelijk door dividendbeleggen: www.kaskoe.nl

• Wozmro
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 11:59
Wel ja, FO is ook een van de dingen die begonnen is in de VS en nu overwaait naar Europa.

Alhoewel, het principe heeft altijd al bestaan maar de amerikanen kunnen het beter in de markt zetten :) En de informatieverspreiding via internet helpt ook een handje.

Er zijn waarschijnlijk redelijk wat mensen tussen pakweg 50 en 70 jaar die financieel onafhankelijk zijn maar die gewoon verder hun ding doen zoals gaan werken, gewoon omdat ze het zo gewoon zijn.

We weten het gewoon niet omdat die mensen niet op facebook zitten of een blog hebben.

• poehee
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 12:25
Wozmro schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 18:08:

Er zijn waarschijnlijk redelijk wat mensen tussen pakweg 50 en 70 jaar die financieel onafhankelijk zijn maar die gewoon verder hun ding doen zoals gaan werken, gewoon omdat ...
...je dan sociaal betrokken blijft, en je het werk gewoon leuk vindt (ook om de sociale redenen).
FO zijn is een enorm eenzaam bestaan. Echt niemand in jouw omgeving zit daar op te wachten...

You're either part of the solution or you're part of the problem

• Antonl91
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 28-01 20:56
poehee schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 18:14:
[...]

...je dan sociaal betrokken blijft, en je het werk gewoon leuk vindt (ook om de sociale redenen).
FO zijn is een enorm eenzaam bestaan. Echt niemand in jouw omgeving zit daar op te wachten...
Ik denk dat ook een hele hoop het iemand anders niet zullen gunnen.

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 00:10
assje schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 08:29:
[...]
Het overzicht dat jij linkte ging zoals gezegd over een specifieke situatie inclusief toeslagen.

Hebben we het enkel en alleen over inkomstenbelasting inclusief effect arbeidskorting en heffingskorting dan ziet het er uit zoals onderstaand (repost).

In getallen marginaal:
<€20.142 -> er gebeuren gekke dingen
>€20.142 -> 45,53%
>€33.994 -> 49,13%
>€68.507 -> 55,55%
>€123.362 -> 51,95%
Edit, sprong bij 123k toegevoegd, zitten natuurlijk in FO topic vol IT-grootverdieners.

Ik zie geen enkel verband tussen marginaal tarief en wel of niet voor FO kunnen gaan. Inderdaad als je effecten van o.a. huurtoeslag mee rekent kan het voor individuele gevallen bijzonder uitpakken.

Voor mensen die voor FO gaan zijn met name de sprongen in belastingtarief interessant, daar kan je rekening mee houden in beslissing voor bijvoorbeeld extra pensioeninleg (uit vrije ruimte).

[Afbeelding]

[...]

Die vlieger gaat dus niet helemaal op!
Omdat ik het plaatje geupdate heb voor 2019 en nóg mooier gemaakt heb deel ik hem hier ook maar even :P
x37 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 00:33:
- assje nam de AHK niet mee, terwijl de meeste mensen toch in het degressieve deel van de AHK zitten
Klopt, die had ik toen nog niet goed door! Bedankt dus voor de update & upgrade, draag ik m'n steentje maar bij met deze :+

assje wijzigde deze reactie 17-01-2019 21:00 (11%)

• HuHu
  • Registratie: maart 2005
  • Niet online
assje schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 22:26:
[...]

Omdat ik het plaatje geupdate heb voor 2019 en nóg mooier gemaakt heb deel ik hem hier ook maar even :P
[Afbeelding]
Je verticale assen links en rechts zijn niet gelijk, dat staat wat slordig vind ik. Je kunt de blauwe balkjes en oranje lijn nu niet vergelijken.

• coelho
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 15-02 17:43

coelho

VanTheManFan

LevelBoss schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 16:30:
Morgen Zaterdag een artikeltje over FO in FD Persoonlijk, het magazine bij het financiele dagblad, nu al op de site. Helaas verplichte registratie nodig om te lezen, dus ik kan het hier niet volledig delen, onderstaand de inleiding. Voor de frequente bezoekers hier bevat het geen nieuwe inzichten. Het valt mij wel op dat er steeds meer over FO in de populaire media wordt gepubiceerd.

Is een vroeg pensioen alleen haalbaar voor grootverdieners en gewiekste piepjonge start-upondernemers? Welnee. Volgens aanhangers van de Fire-beweging is het in korte tijd bereiken van financiële onafhankelijkheid een kwestie van goed sparen, slim beleggen en de juiste mindset. Twee ervaringsdeskundigen delen hun tips.
Als je je registreert bij FD dan kun je elke maand 5 artikelen gratis lezen. Deze dus ook :)

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 00:10
HuHu schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 11:49:
[...]

Je verticale assen links en rechts zijn niet gelijk, dat staat wat slordig vind ik. Je kunt de blauwe balkjes en oranje lijn nu niet vergelijken.
Shit je hebt gelijk, dat was niet de bedoeling :F

@HuHu Beter kijken joh niets mis mee :+
Stiekem gefixt natuurlijk

assje wijzigde deze reactie 17-01-2019 21:01 (13%)

• pirke
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 10:13
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• gr8-jen
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 15-02 21:56
Haha, succes met wens nummer 3 🤣

• oscar82
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 12:41
Members only:

• pirke
@gr8-jen Twee van die aapjes is genoeg, ik ga geen 3e keer aan de luiers en gebroken nachten beginnen 7(8)7

@oscar82
Members only:

• Teleluvr
  • Registratie: juni 2002
  • Nu online
pirke schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 22:53:
@gr8-jen Twee van die aapjes is genoeg, ik ga geen 3e keer aan de luiers en gebroken nachten beginnen 7(8)7

@oscar82
Members only:
Niks speciaals. Wel een inkomen waar velen van ons alleen van mogen dromen...

• pirke
@Teleluvr Als freelancer in de IT is dat geen raar inkomen. Iedereen met een HBO of universitair diploma kan die stap maken als ze dat zouden willen. Als je C++, C# of Java kent en 5 a 10 jaar werkervaring hebt moet het raar lopen als je minder dan 60k netto verdient bij fulltime werkzaamheden. Afhankelijk van je locatie, skills (ook in onderhandelingen) en ervaring kan dat ook zomaar het dubbele zijn. Er zit natuurlijk risico aan, maar daar wordt je in mijn ogen ruimschoots voor gecompenseerd. Dit is inclusief een arbeidsongeschiktheidsverzekering, maar excl pensioenopbouw, dat doe ik zelf gewoon in box 3. Ik verwacht voor m'n 70e FO te zijn ;)

De kunst is om het allemaal niet uit te geven als het eenmaal binnen stroomt... Dan maakt het ook niet uit als je een keer een slecht jaar hebt. Dan is een slecht jaar simpelweg meer vrije tijd.

pirke wijzigde deze reactie 18-01-2019 01:24 (3%)

• oscar82
  • Laatst online: 12:41
ohja pensioenopbouw is wel een factor die ik als werknemer niet tot m'n eigen vermogen reken. Terecht dat jij dat wel doet aangezien het bij jou in box 3 zit.

• Teleluvr
  • Nu online
pirke schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 01:23:
@Teleluvr Als freelancer in de IT is dat geen raar inkomen.
Conclusie, ik had de IT in moeten gaan. Wat een geld! :o

• Zr40
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

(jarig!)
Ik heb als werknemer in de IT een best prima salaris, maar 60k netto (of zelfs 'zomaar het dubbele' aldus @pirke) is toch wel een stapje hoger...

Nou heb ik geen bezwaar om als freelancer aan de slag te gaan, maar ik ben nog geen opdrachtgever tegen gekomen. Of ik herken ze niet :P

10x270 Wp zuid (PVoutput | Live)

• pirke
Zr40 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 11:01:
Ik heb als werknemer in de IT een best prima salaris, maar 60k netto (of zelfs 'zomaar het dubbele' aldus @pirke) is toch wel een stapje hoger...

Nou heb ik geen bezwaar om als freelancer aan de slag te gaan, maar ik ben nog geen opdrachtgever tegen gekomen. Of ik herken ze niet :P
offtopic:
We raken enigszins offtopic vd FO discussie, freelance gerelateerde discussies kunnen beter in het Het freelance ICT-ers discussie topic. Maar in principe is elk bedrijf dat mensen inhuurt een potentiële opdrachtgever. Ken je geen enkel bedrijf dat gedetacheerde mensen rond heeft lopen? Zo'n gedetacheerde kan in loondienst van een detacheringsbureau zijn, of een freelancer die het voor eigen rekening en risico doet.

Je kan een loondienst salaris niet 1 op 1 vergelijken door alle sociale zekerheden die een werknemer heeft. Maar voor FO is het handig om je inkomsten te maximaliseren, terwijl je je uitgaven minimaliseert. Daar hoort nu eenmaal risico bij. Maximaal eigen risico bij je zorgverzekering geeft ook een lagere premie tov een hoger risico. Of geen allrisk verzekering op je telefoon afsluiten. Gaan freelancen is vergelijkbaar, maar dan aan je inkomstenkant. Ik denk niet dat je het puur voor het geld moet doen, maar het helpt wel bij FO nastreven als je het risico kan en wil dragen.

• Xanaroth
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 15-02 08:37
Xanaroth schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 13:14:

samenwonen.. was niet het originele plan, maar de woning van +-1,5 jaar terug aangekocht staat weer in de verkoop. Zal naar verwachting richting de 40k opleveren (overwaarde+stuk afgeloste hypotheek+cash voorzieningen die vrijvallen) en veruit mijn beste belegging worden, dus echt treuren kan ik er niet om.
Juist. Euhm. Makelaars/taxatie is het niet helemaal eens met mijn inschatting. Op basis van de openstaande hypotheek, wat cash voorzieningen die vrijvallen (long-term onderhoud..) en de huidige markt, lijkt de verwachting richting 50-60k te zijn dan 40k die straks wordt bijgeschreven.
Dat helpt best goed mee voor FO, nog een extra jaarsalaris krijgen gewoon omdat anderen nu debiele bedragen bieden.

Volgende week zit deze kerel dus weer met de makelaar om tafel om de verkoop op te starten. Op papier ga ik in elk geval nu ruimschoots door de 100k grens heen wat betreft vermogen, nu nog daadwerkelijk dat zien gebeuren.

• Piper
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 14-02 22:21

Piper

No guts, no glory

pikstert schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 11:20:

De winst van een bedrijf kan op een aantal manieren besteed worden, o.a. dividend, terugkopen aandelen en investeren in het bedrijf, bijvoorbeeld voor nieuwe producten. Bij een aantal bedrijven is het dividend rendement hoog, om zo aandeelhouders tevreden te houden. Dit is een erg korte termijn denkrichting. Op de lange termijn profiteren - de meeste - bedrijven van het investeren van de winst.
In Surprise! Higher Dividends = Higher Earnings Growth, Robert Arnott and Cliff Asness come to a similar conclusion. Regressing current dividend payout ratio against subsequent 10-year earnings over the period of 1946-1991, they find that when current payout ratios are high (i.e. a large percentage of current earnings is paid out as a dividend), forward earnings growth is high. This is the exact opposite of what we would expect, indicating that earnings retention and reinvestment actually destroys capital.

https://blog.thinknewfoun...dend-investing-dangerous/
Hier overigens een prima jaar gehad. M'n stockpicking gedrag leidde tot een rendement van 0,19%, ETF's uiteraard een paar procent in de min.

Huis verkocht voor het dubbele waar we het 4,5 jaar geleden voor gekocht hadden. :+ In de tussentijd wel voor 40k (en heel wat uurtjes arbeid..) gerenoveerd. In m'n overzicht rekende ik met m'n WOZ waarde, dus dit was een kleine meevaller van een paar netto jaarsalarissen. :+

Uiteindelijk schieten we er geen fluit mee op, want we gaan een eigen huis laten bouwen en dus kan je het met de gestegen bouwprijzen meteen voor overmaken naar de bouwers :+

• Wozmro
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 11:59
Een potje ontspanning voor de vrijdagavond:

YouTube: Are You Tired Of Being a Slave to Debt? - Dave Ramsey Rant

Amerikaanser zal het niet worden! Tegelijk zo verschrikkelijk en toch zo goed gemaakt...

• usernamerandom
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 15-02 17:58
pirke schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 01:23:
@Teleluvr Als freelancer in de IT is dat geen raar inkomen.
Wel, voor 10k netto pmnd moet je als ib indernemer 200k per jaar aan winst (!) Maken. Dus stel dat je 0 kosten hebt en 100% declarabel bent:

200k/44 werken / 40 uur: 113 euro per uur.

Dat is wel fors hoor. Het kan, maar niet voor iedereen weggelegd.

• Xanaroth
Euhm. Hoog dividend percentage, en hoge payout ratio, zijn compleet andere getallen.

Hoog dividend is bijvoorbeeld 5% van de huidige waarde uitkeren. Op zich logisch dat die het slecht doen, ze staan immers hoog omdat de markt iets niet vertrouwd.

Hoog ratio betekend bijvoorbeeld 90% van de winst uitkeren. Op zich logisch dat deze het goed doen, want de hoogste ratio heb je in een slecht jaar (i.e. crisis) dus dat erna over het algemeen herstel volgt.

Je kan prima 5% dividend hebben en 10% payout ratio, bijvoorbeeld omdat er iets speelt met eenmalige zaken (verkocht onderdeel dat wordt uitgekeerd).

Net zo goed kun je 0,1% dividend hebben en 110% pay-out ratio, omdat er wordt ingezet op toekomstige groei.

• pirke
usernamerandom schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 23:14:
[...]

Wel, voor 10k netto pmnd moet je als ib indernemer 200k per jaar aan winst (!) Maken. Dus stel dat je 0 kosten hebt en 100% declarabel bent:

200k/44 werken / 40 uur: 113 euro per uur.

Dat is wel fors hoor. Het kan, maar niet voor iedereen weggelegd.
10k is fors ja, mijn punt was meer dat 5k netto prima te doen is, en een stuk hoger zit er vaak ook nog wel in. Dat is al significant meer dan wat er gemiddeld in loondienst verdiend wordt.

Overigens helpen bepaalde aftrekposten en een stukje optimalisatie daarin goed mee. Als je voor een R&D afdeling werkt zit er vaak wbso subsidie bij, 12k aftrekpost. Zelf had ik afgelopen jaar een zakelijke verhuizing, 7750 aftrekpost. Als je partner de boekhouding doet kan die ook een (klein) deel vd winst uitbetaald krijgen via de meewerkbeloning wat weer voordeel op kan leveren via allerlei heffingskortingen. Verder kun je de AOV premie privé aftrekken, krijg je investeringsaftrek als je een nieuwe pc aanschaft, milieuinvesteringsaftrek op elektrische auto of motor, ga zo maar door. Als je een leuke verzameling aftrekposten weet te vergaren heb je aan 150k winst ook al genoeg om 10k netto te verdienen. Dat zijn echter vaak specifieke situaties die voor iedereen weer anders zijn, dus dat is lastig om dat in het algemeen mee te nemen.

• Teleluvr
  • Nu online
pirke schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 04:10:
[...]

10k is fors ja, mijn punt was meer dat 5k netto prima te doen is.
Daar gaat een flink stuk van de (korte route naar) FO. Gone, like that.
Als voorbeeld nog steeds mooi...

• Piper
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 14-02 22:21

Piper

No guts, no glory

Xanaroth schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 00:13:
[...]

Euhm. Hoog dividend percentage, en hoge payout ratio, zijn compleet andere getallen.

Hoog dividend is bijvoorbeeld 5% van de huidige waarde uitkeren. Op zich logisch dat die het slecht doen, ze staan immers hoog omdat de markt iets niet vertrouwd.

Hoog ratio betekend bijvoorbeeld 90% van de winst uitkeren. Op zich logisch dat deze het goed doen, want de hoogste ratio heb je in een slecht jaar (i.e. crisis) dus dat erna over het algemeen herstel volgt.

Je kan prima 5% dividend hebben en 10% payout ratio, bijvoorbeeld omdat er iets speelt met eenmalige zaken (verkocht onderdeel dat wordt uitgekeerd).

Net zo goed kun je 0,1% dividend hebben en 110% pay-out ratio, omdat er wordt ingezet op toekomstige groei.
Dat is niet het punt dat ik probeer te maken.

Er wordt nogal snel gezegd dat hoge dividend uitkeringen slecht zijn omdat men de winst beter kan herinvesteren. Dat is een aanname die je hier maar ook in het Beleggen-topic regelmatig ziet langskomen. Dat is niet zo gek, want het lijkt een logische aanname.

Dat betekent echter niet dat ‘ie klopt. Het lijkt er op dat bedrijven die een deel van de winst uitkeren het deel dat ze overhouden beter investeren dan bedrijven die alles herinvesteren. Ik heb er nog een onderzoek van maar kan die zo 1,2,3 niet terugvinden.

• SPT
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 15-02 21:15
Piper schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 08:59:
[...]

Dat is niet het punt dat ik probeer te maken.

Er wordt nogal snel gezegd dat hoge dividend uitkeringen slecht zijn omdat men de winst beter kan herinvesteren. Dat is een aanname die je hier maar ook in het Beleggen-topic regelmatig ziet langskomen. Dat is niet zo gek, want het lijkt een logische aanname.

Dat betekent echter niet dat ‘ie klopt. Het lijkt er op dat bedrijven die een deel van de winst uitkeren het deel dat ze overhouden beter investeren dan bedrijven die alles herinvesteren. Ik heb er nog een onderzoek van maar kan die zo 1,2,3 niet terugvinden.
Helemaal mee eens; het maakt niet zo veel uit of een bedrijf veel of weinig dividend uitkeert. Er zijn verschillende redenen waarom een bedrijf veel of weinig dividend uitkeren, en je kunt er doorgaans vanuit gaan dat deze redenen al in de koers zijn ingeprijsd.

Bedrijven die veel dividend uitkeren zijn vaak volwassen bedrijven in markten die niet zo sterk meer groeien. Ze kunnen er robuust voor staan, maar met weinig groeipotentieel of zelfs enige onzekerheid over toekomstige omzet en winst (Shell, IBM); het kan ook zijn dat de winstgevendheid nog goed is maar het bedrijf iets boven het hoofd hangt (bijvoorbeeld omdat er twijfel is over de waardering van assets, zoals bij Delta Lloyd voor de claimemissie, of omdat het bedrijf te maken heeft met andere financiële risico's, zoals bij VW). Bedrijven die weinig dividend uitkeren heb je ook weer in alle soorten en maten. Het kan om bedrijven in groeimarkten gaan met veel groeipotentieel, om bedrijven die hun balans moeten versterken, om bedrijven die hoarden voor toekomstige overnames, enz..

Beide soorten bedrijven kunnen het prima doen. Bij elk van bovengenoemde typen bedrijven heb je te maken met vormen van onzekerheid. Bij een Shell is onzekerheid over hun business model naar de toekomst toe; bij VW is onzekerheid over claims; bij groeibedrijven moet je maar afwachten of ze ooit winst gaan maken, en bij bedrijven die veel overnames doen is het maar de vraag of de verwachte synergie echt behaald kan worden.

Mijn advies: kijk niet naar ratio's en ga niet rekenen, maar ga ervan uit dat al dit soort informatie is ingeprijsd. Probeer in plaats daarvan in algemene zin een oordeel te vormen over de vraag of de markt bepaalde risico's of trends onderschat of overschat. Maar steek ook daar niet te veel tijd in; want je gaat het met 95% zekerheid toch niet beter doen dan de markt.

• JURIST
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 15-02 19:29
pirke schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 11:14:
[...]

offtopic:
We raken enigszins offtopic vd FO discussie, freelance gerelateerde discussies kunnen beter in het Het freelance ICT-ers discussie topic. Maar in principe is elk bedrijf dat mensen inhuurt een potentiële opdrachtgever. Ken je geen enkel bedrijf dat gedetacheerde mensen rond heeft lopen? Zo'n gedetacheerde kan in loondienst van een detacheringsbureau zijn, of een freelancer die het voor eigen rekening en risico doet.

Je kan een loondienst salaris niet 1 op 1 vergelijken door alle sociale zekerheden die een werknemer heeft. Maar voor FO is het handig om je inkomsten te maximaliseren, terwijl je je uitgaven minimaliseert. Daar hoort nu eenmaal risico bij. Maximaal eigen risico bij je zorgverzekering geeft ook een lagere premie tov een hoger risico. Of geen allrisk verzekering op je telefoon afsluiten. Gaan freelancen is vergelijkbaar, maar dan aan je inkomstenkant. Ik denk niet dat je het puur voor het geld moet doen, maar het helpt wel bij FO nastreven als je het risico kan en wil dragen.
@pirke mooi inkomen uit onderneming en mooi resultaat in 2018 🙂
Eens dat e.e.a. niet 1 op 1 vergelijkbaar is. ZZP-er zijn wordt fiscaal nog altijd flink bevoordeeld ten opzichte van werknemerschap en daar is van te profiteren.
Je kan dus onmiskenbaar meer binnenhalen als ondernemer, maar daar neem je ook risico voor.
Ondernemerschap is niet voor iedereen ideaal en het moet bij je passen. Met een goede (hogere) opleiding kan je ook als werknemer een heel goed salaris verdienen, met een ziekte-
en arbeidaongeschiktheidsverzekering en pensioeninleg door de werkgever die tot 20% van het jaarsalaris kan oplopen. Je kiest dan misschien niet de allersnelste weg naar FO. Ik wil maar zeggen: ook voor niet ZZP-ers zijn er prima kansen, het is voor FO geen must.

• Torgo
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 13:14
Wat is de aandelenmarkt toch onvoorspelbaar. +6% in de eerste 19 dagen van 2019. 🥳

• Torgo
Zr40 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 11:01:

100K bruto is voor senior rollen (senior dev, consultant, sr engineer, product owner) bij de grote bedrijven best haalbaar in loondienst.

De vraag is wel hoeveel factuurabele uren @pirke had voor dat loon. Want freelancers hebben geen 5-6 weken betaalde vakantie, geen betaald ziekte verlof, geen betaalde feestdagen, geen betaalde trainingen, etc.

Dan nog is freelancen zeker interessant. De reden waarom ik het niet doe is omdat ik het leuk vind om langere tijd voor hetzelfde bedrijf te werken. (Maar na 5-6 jaar doe ik wel meestal weer iets nieuws, want té lang is ook niet goed)

• pirke
Torgo schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 12:20:
[...]

De vraag is wel hoeveel factuurabele uren @pirke had voor dat loon.
Bijna 1700 declarabel. Ik had er meer kunnen maken, maar ik wilde ook nog iets van vakantie overhouden. Daarnaast nog uurtje of 20-30 met administratie bezig geweest. En de reistijd naar klanten, maar dat streep ik weg tegen het woon-werk verkeer in loondienst.

• finsdefis
  • Registratie: juni 2005
  • Niet online

Grappig om te lezen. Beetje open deuren voor ons inderdaad. Moest bij het voorbeeld van die man die zei een boot te kopen wel denken aan de uitspraak If it floats, flies or fucks, rent it (by the hour) denken.

• JURIST
finsdefis schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 14:42:
[...]

Grappig om te lezen. Beetje open deuren voor ons inderdaad. Moest bij het voorbeeld van die man die zei een boot te kopen wel denken aan de uitspraak If it floats, flies or fucks, rent it (by the hour) denken.
Ik las het ook in het FD vandaag: @Mr. FOB heeft hier ook wel gepost en is goed op weg (hij schrijft ook goede stukken op zijn blog), de tweede persoon heeft een interessante turnaround gemaakt, maar geld vastleggen in een boot vind ik persoonlijk geen sterke stap, tenzij je erin gaat wonen. Je kan ook huren, waarmee je geld vrijhoudt voor investeringen die inkomen genereren. Een boot tweedehands verkopen is ook niet zo makkelijk, het is dus lastig liquide te maken.

Er komen overigens weer veel koopkrachtplaatjes voor dit jaar voorbij. Zie o.a. Nibud.nl gisteren.
Met een flinke spaarquote is gunstig dat belasting van arbeid naar consumptie gaat, al gaat dat pas in 2020 en 2021 echt doortikken in het hoogste ib-tarief. Voor de meesten blijft er in elk geval dit jaar netto wel iets meer over

• LevelBoss
  • Niet online

LevelBoss

Kaskoe

finsdefis schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 14:42:
[...]

:) En variant op die uitspraak: de snelste manier om miljonair te worden is om als miljardair een boot of een vliegtuig te kopen.

• LucyLG
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 15-02 18:21
Ik heb mn post aangepast want werving is niet het doel.

LucyLG wijzigde deze reactie 20-01-2019 21:37 (86%)

• R.van.M
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 15-02 12:12
Torgo schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 12:20:
[...]

100K bruto is voor senior rollen (senior dev, consultant, sr engineer, product owner) bij de grote bedrijven best haalbaar in loondienst.

De vraag is wel hoeveel factuurabele uren @pirke had voor dat loon. Want freelancers hebben geen 5-6 weken betaalde vakantie, geen betaald ziekte verlof, geen betaalde feestdagen, geen betaalde trainingen, etc.

Dan nog is freelancen zeker interessant. De reden waarom ik het niet doe is omdat ik het leuk vind om langere tijd voor hetzelfde bedrijf te werken. (Maar na 5-6 jaar doe ik wel meestal weer iets nieuws, want té lang is ook niet goed)
Maar een ZZPer houd van die 100k een stuk meer netto over.

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 13:13
LucyLG schreef op zondag 20 januari 2019 @ 02:12:
Ik zie dit topic nu en het is onmogelijk om alles te lezen. Gezien ik graag help of/of meedenk ben ik graag bereid als jurist ondernemingsrecht om eventuele juridische vragen te beantwoorden. Ik ben uiteraard geen "orakel" maar heb wel 15 jaar ervaring in dit vak.

Indien er behoefte aan is post je vraag aub!

Referenties zijn beschikbaar maar ik heb geen commercieel doel hiermee. Kennis delen is het doel.
Ik wil niet negatief zijn maar wat mij betreft wel wat opvallend.
je enige 2 (exact dezelfde) posts in 2 verschillende topics richting het vakgebied van je eigen zaak?
Ik hoop dat je het goed bedoeld en niet via deze weg hoopt werk te scoren.

• pirke
ybos schreef op zondag 20 januari 2019 @ 09:37:
[...]

je enige 2 (exact dezelfde) posts in 2 verschillende topics richting het vakgebied van je eigen zaak?
Dat was ook mijn idee... Reclame met gratis advies, maar als het complexer wordt per uur facturen. Vragen worden doorgaans in het topic gesteld en het staat iedereen vrij om te reageren. Mensen uitnodigen om vragen te stellen is wat verdacht.

Of ben ik paranoïde?

• ybos
pirke schreef op zondag 20 januari 2019 @ 09:41:
[...]

Dat was ook mijn idee... Reclame met gratis advies, maar als het complexer wordt per uur facturen. Vragen worden doorgaans in het topic gesteld en het staat iedereen vrij om te reageren. Mensen uitnodigen om vragen te stellen is wat verdacht.

Of ben ik paranoïde?
Ik had exact dezelfde gedacht maar jij schrijft het beter op.
Als jij paranoïde bent, ben ik het ook :P

Zeker nu ik ook nog een topic van haar zie met ook hetzelfde onderwerp: Het grote juridische zaken topic - ondernemen

• x37
  • Laatst online: 11-02 19:36
@LucyLG ik ben niet zo sceptisch en heb wel een vraag voor jou:
Ik werk nu in loondienst, gewoon 40u en dat is mijn belangrijkste inkomstenbron. Daarnaast klus ik een beetje bij als zelfstandig ondernemer in mijn eenmanszaak. Ik haal het uren criterium voor de IB niet. Vanuit loondienst krijg ik kilometervergoeding. Ik rij een auto >15jr oud. Kan ik deze overzetten naar mijn eenmanszaak en aanmerken als zakelijke auto, de dagwaarde bijtellen tegen 25% en vervolgens alle kosten aftrekken? Vooral aangezien ik er voor mijn eenmanszaak maar af en toe mee rij (~20-30x pj).

Als dat kan is dat namelijk een mooie besparing, want die auto is 3x niks waard. Alleen de wegenbelasting is al 2x de bijtelling en dan kan ik ook nog alle andere kosten aftrekken van mijn inkomen tegen ~50% IB en volgens mij krijg ik ook de BTW nog grotendeels terug.

Mijn vraag is dus vooral of iedereen die soms een beetje zelfstandig bijklust dit trucje kan toepassen of dat de belastingdienst daar nog meer voorwaarden aan stelt?

x37 wijzigde deze reactie 20-01-2019 11:53 (9%)

Acties:
  • +15Henk 'm!

• ardana
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 13:10

ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

Ik ben zelf ook juridisch onderlegd (Sociaal Juridisch Dienstverlener) en heb dik 10 jaar als schuldhulpverlener en budgetbeheerder gewerkt. Vanuit passie voor dit vak heb ik zeer regelmatig mensen geholpen, ook relatief vreemden, die ik bijv. via Tweakers heb leren kennen, of via-via. Ik heb hier nooit enige vergoeding voor gevraagd, zelfs geen reiskostenvergoeding. Voornamelijk omdat ik dit vak met liefde uitoefen, maar ook omdat ik geloof in 'pay-it-forward', wie goed doet, goed ontmoet.

Mocht blijken dat iemand dit forum als werving gebruikt, dan horen we (als moderators) dat graag en ondernemen hier actie op.

Maar vooralsnog weet ik dat dit forum vol zit met mensen die vanuit passie voor hun vak hun kennis willen delen en mensen willen helpen, en ga ik ervan uit dat dat hier ook zo is.

Gezocht: woonruimte in Leiden eo, t/m € 750 all in

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
@x37 Je kan in een eenmanszaak een auto niet van privé naar zakelijk overschrijven. Dat moet via een tussenpersoon en met die doel voor ogen mag het eigenlijk niet (wat niet weet, wat niet deert).

Ik weet alleen niet of je met een auto van de zaak A als werknemers van bedrijf B nog recht heb op de vrijgestelde reiskostenvergoeding 19ct/km. Het beste kan je het even bij de Belastingtelefoon navragen.

• x37
@Deveon Ik hou niet van dingen die stinken, maar dat kan ik dan prima oplossen door een andere auto te kopen. Mooi. Resteert inderdaad nog de vraag of die 19ct dan nog belastingvrij is. Als ik daar ineens belasting over moet gaan betalen dan levert het allemaal niet zo veel op en kan ik beter net zoals nu gewoon voor zakelijke km's in de eenmanszaak 19ct aftrekken.

Er is ook nog een plan B:
Carpoolen. Directe collega kan vrij gemakkelijk mij meenemen. Hij heeft een lease auto (van dezelfde werkgever) en ik een km vergoeding. Als we die km-vergoeding splitsen dan is dat een win-win-win:
- Werkgever gaat erop vooruit omdat ik geen parkeerkosten meer declareer
- Collega krijgt de helft van mijn km-vergoeding (oid) en dat dekt ongeveer zijn bijtelling
- Ik hou de helft van mijn km-vergoeding zonder dat ik kosten heb

• ybos
x37 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 11:51:
Ik werk nu in loondienst, gewoon 40u en dat is mijn belangrijkste inkomstenbron. Daarnaast klus ik een beetje bij als zelfstandig ondernemer in mijn eenmanszaak. Ik haal het uren criterium voor de IB niet. Vanuit loondienst krijg ik kilometervergoeding. Ik rij een auto >15jr oud. Kan ik deze overzetten naar mijn eenmanszaak en aanmerken als zakelijke auto, de dagwaarde bijtellen tegen 25% en vervolgens alle kosten aftrekken? Vooral aangezien ik er voor mijn eenmanszaak maar af en toe mee rij (~20-30x pj).

Als dat kan is dat namelijk een mooie besparing, want die auto is 3x niks waard. Alleen de wegenbelasting is al 2x de bijtelling en dan kan ik ook nog alle andere kosten aftrekken van mijn inkomen tegen ~50% IB en volgens mij krijg ik ook de BTW nog grotendeels terug.

Mijn vraag is dus vooral of iedereen die soms een beetje zelfstandig bijklust dit trucje kan toepassen of dat de belastingdienst daar nog meer voorwaarden aan stelt?
Dagwaarde bijtellen van een youngtimer is geen 25% maar 35%. Daarnaast moet je 1,5% van de nieuwwaarde aan btw bijtellen per jaar. Let wel, je moet minimaal 10% van de kilometers zakelijk rijden.

• ybos
pirke schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 04:10:
[...]
Verder kun je de AOV premie privé aftrekken
Even een knip uit je quote en een vraag daarbij:
Kan je deze premie niet opvoeren als zakelijke kosten :? Dit doe ik nu wel en laat het ook van mijn zakelijke rekening afboeken. Als dat niet mag kan ik het beter van mijn prive rekening af laten schrijven en moet het dus prive met de aangifte opgevoerd worden :?

Edit:
ja dus, hieronder mooi voorbeeld:
https://www.datishetversc...s-fiscaal-aftrekbaar.html

Thanks voor de heads up, ga ik dus even regelen dat de premie niet meer van de zakelijke rekening betaald gaat worden.

ybos wijzigde deze reactie 20-01-2019 13:55 (23%)

• Dbm12
  • Laatst online: 08:32
Longcat schreef op maandag 24 december 2018 @ 16:29:
[...]

Ik bedoel meer te zeggen dat ik je maandelijkse inleg wat hoger zou maken, voor zover mogelijk, zodat het zwaartepunt niet zoveel op de initiële inleg ligt.
All,

Inmiddels mijn plan in uitvoering gebracht en ben dan ook na de dip in Januari ingestapt in bij Meesman en DeGiro met mijn initiele inleg. (Door toeval ook het laagste punt om in te stappen sinds januari 2017 dit heeft mij nu al geen windeieren gelegd met 9% winst door koersherstel)

Het bovenstaande commentaar heeft mij verder ook nog aan het denken gezet en ik ben dan ook opnieuw aan het spreadsheeten gegaan om te kijken of dit in mijn hoofd goed uitkwam. De conclusie van mijzelf was dat ik niet zo moest zeuren omdat ik inderdaad al een grote buffer achter de hand heb en anders de buffer alleen maar groter wordt terwijl het beter voor je kan werken.

Members only:

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

• pirke
ybos schreef op zondag 20 januari 2019 @ 13:52:
[...]

Even een knip uit je quote en een vraag daarbij:
Kan je deze premie niet opvoeren als zakelijke kosten :? Dit doe ik nu wel en laat het ook van mijn zakelijke rekening afboeken. Als dat niet mag kan ik het beter van mijn prive rekening af laten schrijven en moet het dus prive met de aangifte opgevoerd worden :?

Edit:
ja dus, hieronder mooi voorbeeld:
https://www.datishetversc...s-fiscaal-aftrekbaar.html

Thanks voor de heads up, ga ik dus even regelen dat de premie niet meer van de zakelijke rekening betaald gaat worden.
AOV is een prive uitgave, die is dus prive aftrekbaar. Dat is extra voordelig tov zakelijke kosten omdat je geen 14% winstvrijstelling hoeft af te rekenen.

• pirke

Je zit met de 10-90 regel: als je een middel voor minder dan 10% zakelijk gebruikt, is het verplicht een prive middel. Als je het voor meer dan 90% zakelijk gebruikt is het verplicht een zakelijk middel. Daartussen heb je meestal keuzevrijheid, al zit er bij de auto een extra beperking dat je de keuze eenmalig bij aanschaf (of eenmalig bij start bedrijf) mag maken en daarna geldt die keuze totdat je hem verkoopt, of totdat het gebruik voldoende wijzigt (je komt onder de 10% of boven de 90%) zodat je geen keuze meer hebt.

• LucyLG
[...]

pirke schreef op zondag 20 januari 2019 @ 09:41:
[...]

Of ben ik paranoïde?
[...]

ardana schreef op zondag 20 januari 2019 @ 12:11:
Ik ben zelf ook juridisch onderlegd (Sociaal Juridisch Dienstverlener) en heb dik 10 jaar als schuldhulpverlener en budgetbeheerder gewerkt. Vanuit passie voor dit vak heb ik zeer regelmatig mensen geholpen, ook relatief vreemden, die ik bijv. via Tweakers heb leren kennen, of via-via. Ik heb hier nooit enige vergoeding voor gevraagd, zelfs geen reiskostenvergoeding. Voornamelijk omdat ik dit vak met liefde uitoefen, maar ook omdat ik geloof in 'pay-it-forward', wie goed doet, goed ontmoet.

Mocht blijken dat iemand dit forum als werving gebruikt, dan horen we (als moderators) dat graag en ondernemen hier actie op.

Maar vooralsnog weet ik dat dit forum vol zit met mensen die vanuit passie voor hun vak hun kennis willen delen en mensen willen helpen, en ga ik ervan uit dat dat hier ook zo is.
Ik heb mn post aangepast, werving is niet het doel in zn geheel. Ik heb er geen enkel commercieel doel mee.

Ik vind het leuk om te discussiëren. Ook andere adviseurs zijn welkom om hun mening te geven. Precies hetzelfde als @ardana aangeeft. Pay it forward en kennis delen is mijn doel. ik heb dat wel in veel posts aangegeven dat ik graag help/meedenk. Ik miste op Tweakers (complexe) juridische vragen, en gezien ik daar wel iets over durf te zeggen wilde ik daar meer aandacht aan geven.

De reden is puur dat ik er voldoening uithaal en mij scherp houdt om diverse complexe kwesties eens nader te bekijken. Ik heb op Tweakers niet alleen veel van IT geleerd maar ook de juridische kwesties in verband ermee zetten mij aan het denken over IT en recht. De IT ontwikkelingen gaan snel en de wetgever/rechtspraak houdt het mijns inziens bijna niet meer bij. Hoe IT complexer het wordt hoe leuker het voor mij is dat te interpreteren en te linken aan wet en regelgeving.

Indien ik bijvoorbeeld naar de AVG kijk zie ik dat er technisch wat misgaat en op juridisch vlak er wat valt te leren hoe hiermee om te gaan. Ook de rechter heeft in veel zaken een gebrek aan kennis wat betreft de huidige IT. Ik wil daar wel wat voorbeelden van geven maar dat is off topic (tip: meld je aan als deskundige)

Ardana kan als juridisch dienstverlener hier ook heel wat bijdragen zeker gezien haar ervaring.

Mocht ik een andere indruk hebben gewekt is dat niet mijn bedoeling geweest.

De dagwaarde is weliswaar een bijtelling maar die zal zeer laag zijn.

Prive rijd je veel meer dan zakelijk. De auto als een zakelijke auto opvoeren en dan de kosten voor gebruik, verzekering, belasting, onderhoud, benzine etc zou wellicht kunnen, let wel ik ben geen belastingadviseur, maar kan ertoe leiden dat je structureel verlies maakt uit onderneming. De BD accepteert dit niet na een bepaalde periode en moet je alle aftrek terugbetalen indien ze vinden dat het geen onderneming is waaruit winst is te verwachten. Kortom ben je voor de BD dan geen ondernemer meer.

Verder denk ik dat je prive gebruik veel groter is dan het zakelijk gebruik en vraag ik me af of je alle kosten kan opvoeren eigenlijk er zijn fiscale consequenties voor het prive gebruik. De volledige aftrek lijkt me lastig. Indien je dat wel doet en strikt formeel is toegestaan loop je na een tijdje weer tegen het probleem aan dat je onderneming structureel verlies maakt.

kortom ik denk niet dat het gaat werken. Het is echter een fiscale kwestie en indien iemand hier aanvulling op heeft hoor ik dat graag.

Mijns inziens is dit geen aanrader.

LucyLG wijzigde deze reactie 21-01-2019 05:03 (69%)

• LucyLG
excuses dubbelpost

LucyLG wijzigde deze reactie 21-01-2019 05:02 (98%)

• Tehh
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 15-02 14:44
Dbm12 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 17:01:
[...]

All,

Inmiddels mijn plan in uitvoering gebracht en ben dan ook na de dip in Januari ingestapt in bij Meesman en DeGiro met mijn initiele inleg. (Door toeval ook het laagste punt om in te stappen sinds januari 2017 dit heeft mij nu al geen windeieren gelegd met 9% winst door koersherstel)

Het bovenstaande commentaar heeft mij verder ook nog aan het denken gezet en ik ben dan ook opnieuw aan het spreadsheeten gegaan om te kijken of dit in mijn hoofd goed uitkwam. De conclusie van mijzelf was dat ik niet zo moest zeuren omdat ik inderdaad al een grote buffer achter de hand heb en anders de buffer alleen maar groter wordt terwijl het beter voor je kan werken.

Members only:
Mooie stappen hoor! Nu al winst is top, maar "time in the market beats timing the market". Voor hetzelfde geld sluit je het jaar af met 10% verlies.
Members only:

Zelf zijn we (beiden net 30) thuis heel erg aan het nadenken over hoe we onze tijd willen gaan indelen. We hebben een dochter van 5 maand, ik werk 36 uur p/w en 'zij' werkt 30 uur p/w, waaronder de zaterdag.
We zien elkaar dus eigenlijk vrij weinig en dat begint met name bij mij steeds meer te knagen. We zijn alleen op zondag met zijn drieën samen, en de zondag is niet echt de meest spannende dag qua recreatiemogelijkheden. Ik zou dus graag ook eens wat zaterdagen met zijn drieën doorbrengen. Vrij (deeltijdontslag) nemen kost haar 'maar' 5 uur op de zaterdag, maar dat zijn wel uren die ze niet snel meer terug kan krijgen op haar contract.
Over een complete carrière switch voor haar hebben we het ook wel gehad, vanwege onze leeftijd is dat nu nog relatief eenvoudig. Als veertiger ergens zonder ervaring beginnen is toch lastiger dan wanneer je dertig bent, of valt dat tegenwoordig wel mee?
Voor het geld hoeven we het niet te doen of laten, we komen makkelijk rond en als ik blijf werken waar ik zit kijk ik aan tegen een mooie carrière met nog meer dan voldoende salarisgroei. Dus ja, tot nu toe geeft de behaalde financiële vrijheid voornamelijk keuzestress >:)

In 2019 wil ik verder nog de maandelijkse storting richting Meesman weer iets verhogen en misschien zonnepanelen aanschaffen en leggen. Of dat laatste gaat lukken weet ik nog niet, ik moet sowieso de zolder nog aftimmeren en de achtertuin gaat helemaal op de schop. En met zo'n kleine zijn mijn zaterdagen doorgaans gewoon gevuld met huishoudelijke taken.

• RuudvandeBeeten
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 15-02 16:22
Tehh schreef op maandag 21 januari 2019 @ 12:16:
[...]
ik werk 36 uur p/w en 'zij' werkt 30 uur p/w, waaronder de zaterdag.
Ik zou dus graag ook eens wat zaterdagen met zijn drieën doorbrengen. Vrij (deeltijdontslag) nemen kost haar 'maar' 5 uur op de zaterdag, maar dat zijn wel uren die ze niet snel meer terug kan krijgen op haar contract.

Voor het geld hoeven we het niet te doen of laten, we komen makkelijk rond en als ik blijf werken waar ik zit kijk ik aan tegen een mooie carrière met nog meer dan voldoende salarisgroei.
Als ik even twee stukken tekst uit je bericht naast elkaar zet heb ik toch zelf het antwoord gegeven: je hebt het geld niet nodig van de 5 uren op de zaterdag....ga dan met zen drieën van het leven genieten. Scheiden en co-ouderschap is volgens mij duurder :9

• Johnny
  • Registratie: december 2001

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

[j (deeltijdontslag) nemen kost haar 'maar' 5 uur op de zaterdag, maar dat zijn wel uren die ze niet snel meer terug kan krijgen op haar contract.
Is dat niet precies waar ouderschapsverlof voor is? Je krijgt onbetaald vrije dagen maar je contract wordt niet aangepast. Zodra je weer meer wil werken kan dat.

Johnny wijzigde deze reactie 21-01-2019 15:06 (6%)

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Tehh
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 15-02 14:44
Johnny schreef op maandag 21 januari 2019 @ 15:06:
[...]

Is dat niet precies waar ouderschapsverlof voor is? Je krijgt onbetaald vrije dagen maar je contract wordt niet aangepast. Zodra je weer meer wil werken kan dat.
Zeker. Maar we nemen beide al ouderschapsverlof op.

• Dbm12
  • Laatst online: 08:32
[...]

Mooie stappen hoor! Nu al winst is top, maar "time in the market beats timing the market". Voor hetzelfde geld sluit je het jaar af met 10% verlies.
Members only:
Gelukkig niet, hier dacht ik al over na omdat ik zoveel nog steeds bleef sparen maar mijn buffers ook al vol zaten. De winst nu is alleen maar mooi meegenomen voor het geestelijke gevoel. Ik zit erin voor de langere periode.

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

• Frips
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 03:12
poehee schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 18:14:
[...]
Bij het terugbladeren kwam ik deze uitspraak tegen. Verbaast me dat er niet meer reacties op kwamen. Uiteraard is FO zijn niet hetzelfde als "met vervroegd pensioen", maar voor de meesten in dit topic is het toch wel gekoppeld aan een stuk minder werken, toch?

Ik ben recent aangekomen op het punt dat ik meer dan 50% van m'n leven fulltime gewerkt heb. Door een combinatie van mazzel en hard werken hoef ik het voor het geld eigenlijk niet meer te doen. Ik lees dit topic al een tijdje + een aantal van de FIRE blogs. De reactie van m'n vrouw op FO-zijn was niet bepaald positief. Die ziet het al voor zich dat ik de hele dag thuis zit en me terug trek in een 'man cave' om games te spelen >:). Ze heeft een punt - als introverte nerd heb ik soms een stok/wortel nodig om in contact te komen met andere mensen en op dit moment is het werk die stok.

Gewoon een stapje terug doen is eigenlijk geen optie bij m'n baan - parttime werken ofzo is geen optie. Aan de andere kant is het wel erg leuk werk, dat uitstekend beloond wordt. Als ik dit opgeef om een paar jaar te gaan lanterfanten, dan is de kans klein dat ik in de toekomst weer op hetzelfde niveau de draad kan oppikken, mocht het FO-zijn toch een eenzame vergissing zijn. Of te wel: ik durf het nog niet en blijf nog een tijdje in m'n gouden kooi zitten. Herkenbaar voor iemand?

• netfast
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 15-02 16:41
jazeker. Alleen niet het stuk dat werken voor geld slechts een luxe is ;-)
Maar die stok met de wortel... Die hangt hier ook regelmatig!

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 08:58
Herkenbaar, al hoeft dat niet tot mijn 71ste van mij. En tegelijk, ik weet niet welk beroep jij hebt, maar er zijn er bijzonder weinig waar parttime werken geen optie is, eigenlijk iedereen die ik ken die zoiets zegt vindt het vooral zelf geen optie, maar het zou prima kunnen.

• Diablo1973
  • Laatst online: 15-02 09:14
Frips schreef op maandag 21 januari 2019 @ 20:08:
[...]

Bij het terugbladeren kwam ik deze uitspraak tegen. Verbaast me dat er niet meer reacties op kwamen. Uiteraard is FO zijn niet hetzelfde als "met vervroegd pensioen", maar voor de meesten in dit topic is het toch wel gekoppeld aan een stuk minder werken, toch?

Ik ben recent aangekomen op het punt dat ik meer dan 50% van m'n leven fulltime gewerkt heb. Door een combinatie van mazzel en hard werken hoef ik het voor het geld eigenlijk niet meer te doen. Ik lees dit topic al een tijdje + een aantal van de FIRE blogs. De reactie van m'n vrouw op FO-zijn was niet bepaald positief. Die ziet het al voor zich dat ik de hele dag thuis zit en me terug trek in een 'man cave' om games te spelen >:). Ze heeft een punt - als introverte nerd heb ik soms een stok/wortel nodig om in contact te komen met andere mensen en op dit moment is het werk die stok.

Gewoon een stapje terug doen is eigenlijk geen optie bij m'n baan - parttime werken ofzo is geen optie. Aan de andere kant is het wel erg leuk werk, dat uitstekend beloond wordt. Als ik dit opgeef om een paar jaar te gaan lanterfanten, dan is de kans klein dat ik in de toekomst weer op hetzelfde niveau de draad kan oppikken, mocht het FO-zijn toch een eenzame vergissing zijn. Of te wel: ik durf het nog niet en blijf nog een tijdje in m'n gouden kooi zitten. Herkenbaar voor iemand?
Voor mij in ieder geval niet. Prima sociaal leven, en verwacht dat ook te hebebn als ik niet meer werk. Daarnaast stik ik van de hobby’s en heb me nog nooit een dag in mijn leven verveeld. Ik ben nu 45 en hoop zelf rond mijn 55e te stoppen met werken maar mocht het eerder kunnen dan zal ik het zeker doen. Voor mij is werk een acceptabele besteding om goed geld te genereren en daarmee leuke (en minder leuke) dingen financieel mogelijk te maken, maar zeker niet meer dan dat. Een aantal kennisen van me zijn inmiddels gestopt met werken en sommigen daarvan ruim voor hun 55e. Ik heb ze nog nooit over eenzaamheid of verveling gehoord. Sterker nog, ze hebben juist veel meer tijd voor sociale contacten (visclub, sportclub, wandelclub etc.). Het is uiteraard wel wat je er zelf van maakt en zal ongetwijfeld voor een ieder anders zijn.

• x37
Stoppen met werken zou ik best willen. Ik zou mijn tijd ook prima kunnen invullen denk ik. Maar buiten volledig stoppen met werken zie ik nog wel een paar andere interessante opties:
- 5x6u werken (o.i.d.), zodat ik lekker thuis kan zijn als eventuele kinderen thuis zijn
- Veel meer vakantie, dmv van onbetaald verlof bijvoorbeeld en dan reizen of lange vakanties met de eventuele kinderen in de schoolvakanties
- Jaar hard werken en dan een half jaar vrij om te reizen (o.i.d.)

Ik overweeg sterk om aan mijn baas te vragen of ik aan het einde van dit jaar 2 maanden onbetaald verlof kan opnemen. Waarschijnlijk ben ik op moment nog geen jaar in dienst, dus hij ziet me al komen... 🤔Aan de andere kant kunnen we ook rondkomen met alleen het salaris van m'n vriendin en zij heeft een sabbatical regeling die ze graag voor een mooie reis wil gebruiken. Voelt echt al heel vrij om alleen maar het gevoel te hebben dat ik dit kan flikken. :P

• Shapeshifter
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 14-02 14:35

Shapeshifter

Get it over with

Diablo1973 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 21:09:
[...]

Voor mij in ieder geval niet. Prima sociaal leven, en verwacht dat ook te hebebn als ik niet meer werk. Daarnaast stik ik van de hobby’s en heb me nog nooit een dag in mijn leven verveeld. Ik ben nu 45 en hoop zelf rond mijn 55e te stoppen met werken maar mocht het eerder kunnen dan zal ik het zeker doen. Voor mij is werk een acceptabele besteding om goed geld te genereren en daarmee leuke (en minder leuke) dingen financieel mogelijk te maken, maar zeker niet meer dan dat. Een aantal kennisen van me zijn inmiddels gestopt met werken en sommigen daarvan ruim voor hun 55e. Ik heb ze nog nooit over eenzaamheid of verveling gehoord. Sterker nog, ze hebben juist veel meer tijd voor sociale contacten (visclub, sportclub, wandelclub etc.). Het is uiteraard wel wat je er zelf van maakt en zal ongetwijfeld voor een ieder anders zijn.
Yup, hier herken ik mijzelf ook in. Werken is leuk, maar het kost heel veel vrije tijd. Ik zou per direct kunnen stoppen met werken en me niet hoeven te vervelen. Heb nog zoveel projectjes, ideetjes voor bedrijven en andere dingen die ik zou willen doen. Alleen is er geen garantie dat het geld oplevert en met een gezinnetje wil ik dat risico niet nemen... Dus dan maar doorbikkelen en wat opbouwen, dan heb ik daarna de ruimte en de vrijheid.

HP EliteBook 8530w

• RuudvandeBeeten
  • Registratie: oktober 2007
[...]
Gewoon een stapje terug doen is eigenlijk geen optie bij m'n baan - parttime werken ofzo is geen optie.
Er is meer mogelijk wanneer je je ontslag hebt ingediend. In mijn geval was extra salaris en minder werken ineens bespreekbaar.

Daarnaast mis ik de optie in je verhaal om, naast stoppen met werken of door werken, voor een andere baan/werkgever te gaan waarbij parttime werken wel mogelijk is.

• Xanaroth
[...]

Ik heb het vooral genegeerd, omdat het nergens op sloeg... Enfin.

Vanwaar je aanname? Dat stuk van als je stopt met werken en dat niet bevalt, dat je dan per se je oude werk weer wilt oppakken?

FO is immers FINANCIEEL onafhankelijk. Oftewel, beetje part-timen in de buurtsuper in de winter, want tis koud buiten. Zomers beetje de boer helpen, post rondbrengen, of vrijwilligerswerk doen kan ook prima. Tis wel lekker weer, dan ga je niet binnen zitten toch. Misschien is iets als af en toe oppas spelen voor kindje of hond in de straat al genoeg. Want het geld boeit niet immers.

Ik zie dus niet in waarom je enige optie is om terug te gaan naar hetzelfde niveau, als je enige criterium de eenzaamheid/sociaal contact is. Daarmee beperk je jezelf enorm, zonder dat daar eigenlijk aanleiding toe is.

Hell, zelfs full-time gamen, met of zonder twitch account, kan verdomd sociaal zijn. Ik heb genoeg uurtjes 'afk' gezeten, beetje chatten en voice, over alles en niks - eigenlijk niet anders dan wat je met vrienden doet.

Moet je eens kijken hoeveel sociaal contact je hebt, en hoe makkelijk je 'werk' vindt, als je accepteert dat het inkomen niet boeit post-FO. En hoe stress-loos het is als je kunt komen/gaan wanneer je wilt, en mensen toch elke keer blij zijn 'wat fijn dat je tijd hebt kunnen maken' als je besluit te komen. Weten zij veel dat je niks anders te doen hebt ;) .

Xanaroth wijzigde deze reactie 22-01-2019 09:49 (8%)

• LevelBoss
  • Niet online

LevelBoss

Kaskoe

[...]

....
Of te wel: ik durf het nog niet en blijf nog een tijdje in m'n gouden kooi zitten. Herkenbaar voor iemand?
Ik herken wel een aantal elementen van wat je zegt. Zelf kwam ik er tijdens een sabbatical achter dat ik een paar zaken in mijn werk echt niet meer ok vond, zaken die mij eigenlijk sluipenderwijs het plezier in mijn werk ontnomen hadden en die ik ook niet kon veranderen. Dat, samen met het inzicht dat ik door hard werken en mazzel voldoende bij elkaar had gespaard om te kunnen stoppen, heeft mij doen besluiten die gouden kooi te verlaten.

Nu, inmiddels twee jaar later, ben ik nog steeds iedere dag happy met m'n vrijheid en m'n vrije tijd. Ook mijn vrouw had initieel wat twijfels, ook hier is het woord 'man cave' gevallen. Af en toe is het inderdaad best verleidelijk en leuk om te lanterfanten, maar na een paar dagen is daar bij mij de lol echt wel af. Ik besteed nu veel meer tijd aan m'n hobby's, wordt daar ook beter in en ontleen er nog meer plezier aan. Wel merkte ik op een gegeven moment dat ik het (collegiale) contact met anderen begon te missen. Maar ook dat valt wel weer te organiseren. Ik heb dat opgelost door mij aan te sluiten bij een coöperatie die ondernemers coacht. Die stok kan je echt ook buiten je werk vinden.

Terugkijkend was voor mij die sabbatical cruciaal. Voor mij vormde dat het moment dat ik het inzicht kreeg dat een baan eerst en vooral plezier moet blijven opleveren. Tegelijkertijd heb ik ook kunnen wennen aan het leven waarin je een eigen stramien moet ontwikkelen i.p.v. het patroon dat een baan je geeft of oplegt.

• orillion
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 13:05

Haha, artikel staat volledig in Google cache: https://webcache.googleus...&cd=1&hl=nl&ct=clnk&gl=nl

• Ididit
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 15-02 19:19
[...]
Bij het terugbladeren kwam ik deze uitspraak tegen. Verbaast me dat er niet meer reacties op kwamen.
Ik heb er niet op gereageerd omdat het te belachelijk is om veel woorden aan vuil te maken.
FO wl zeggen dat je voor de rest van je leven, je leven kan invullen op de manier dat jij wil, zonder nog te moeten werken.
Wil je nog werken? Fine. Wil je dat niet meer? Fine.
Het is triest als je je werk nodig hebt om gelukkig te zijn, of om zin te geven aan je leven. Want ooit houdt het toch op.

Ik ben nu enkele jaren FO. Ik heb nu veel meer sociale contacten dan ooit tevoren. Meer hobby's. Een taal bijgeleerd. De winter ontvlucht :)
Maar vooral: elke dag weer dat gevoel van stressloze vrijheid en eindeloze mogelijkheden.

Ididit wijzigde deze reactie 23-01-2019 05:38 (2%)
Reden: taalfoutje

• JURIST
Stressloze vrijheid is ook mijn doel van FO. Dat geeft ook de mogelijkheid om iets minder efficiënt te leven, ik bedoel af en toe tijdje uit het raam kijken en je gedachten laten gaan is dan voor het gevoel minder zonde van de tijd. Er moet nu veel te veel. Naast hobby-activiteiten, sport en die stapels boeken te lezen waar ik nooit aan toe kwam, zijn er tal van mogelijkheden om sociale contacten op te zoeken. Ik kan ook nog meer met en voor de kinderen gaan doen. Ik sluit ook niet uit om af en toe betaald advies te gaan geven o.i.d. als dat echt leuk is of in een adviesraad te gaan zitten. En meer vrijwilligerswerk is ook zeker een optie. Alles ligt dan open. Ook hier geen zwart FO-gat als het zover is :)

• Kapotlood
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 12:36
Het is natuurlijk ook wel iets wat je moet kunnen en/of willen. Ik ken zat mensen die met pensioen zijn, die hun dag totaal niet gevuld krijgen en een beetje moedeloos de hele dag de krant gaan lezen... of erger, die zich vanuit verveling teveel met anderen gaan bemoeien. Je moet als je FO bent wel in staat zijn om je dag op de een of andere manier te vullen, zei het met hobbies, vrijwilligerswerk, sport, vakanties, noem maar op.

• Tjeerd84
  • Laatst online: 15-02 22:35
Inderdaad. Punt is dat je als je FO bent, je de keuze zelf heb.
FO kunnen zijn is één van de vruchten van de maatschappij. Je hebt andere mensen nodig die nog wel moeten of willen werken.

Volgens de natuur zou je je hele leven in een hutje op een tropisch eiland kunnen leven van wat de natuur je geeft. Ook dan ben je FO.
We worden echter geboren in een maatschappij die een stuk meer druk op ons legt. Je moet een flink deel van je leven verplicht naar school, daarna een nog groter deel semi-verplicht werken en tussendoor heb je je te houden aan allerlei wetten en verplichtingen. Dat is allemaal goed voor onze welvaart, maar geld zie ik daarvoor als het ruilmiddel van vrijheid. Als je genoeg geld weet te vergaren om FO te zijn, heb je aan jouw deel van wat verwacht wordt van jou voldaan. De maatschappelijke schuld waar je mee geboren bent heb je afbetaald.
Ik vind het niet erg verder, we wonen in een welvarend land gelukkig.

Als je FO bent, verandert er op zich niet per definitie iets aan je leven. Je hebt alleen nog meer keuzes dan daarvoor. Je kunt meer doen en laten dan daarvoor. In die zin vrij vreemd als iemand, van zijn vrouw nog wel, niet mag stoppen met werken door de FO of zelf niet wil stoppen met werken uit angst voor iets.
Werk is meestal een gemakkelijke plek om mensen te ontmoeten. Als je bang bent zonder werk sociaal in de problemen te komen, dan ligt er een heel duidelijk levensdoel voor je klaar. Eentje die je juist door FO te zijn echt kan aanpakken. Via vrijwilligerswerk, verenigingen, hobbymatige projecten, enz. Als je niet werkt heb je (nog) meer tijd voor sociale contacten en zelf ook nog een keuze in met wie.
Op mijn werk zijn in ieder geval genoeg mensen die ik het liefst nooit meer zie in mijn leven }) Persoonlijk vind ik het sneu als mensen hun identiteit koppelen aan hun functie op het werk. Die bij het pensioen in een gat vallen en niet meer weten wat ze moeten doen ...en wie ze eigenlijk zijn.

• Kapotlood
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 12:36
Dat is inderdaad voor mij persoonlijk nog een dingetje. Als ik 'common ground' heb met iemand klets ik best makkelijk, maar daarbuiten leg ik relatief moeilijk contact, laat staan goede vriendschappen. Wat ook niet helpt dat in de sector waar ik werkzaam ben, voornamelijk mensen werken die op sociaal vlak totaal niet matchen met me (veel te zweverig voor me). Enerzijds heb je dat zelf in de hand door ander (soort) werk te zoeken of te gaan freelancen... dat freelancen is wat ik mede daarom ook heb gedaan: meer vrijheid, verantwoordelijkheid, en bij goed gedrag/werk meer inkomsten.

Ik geloof inderdaad precies wat @Tjeerd84 ook aangeeft: ik ben er heilig van overtuigd dat als ik (meer) FO ben en daardoor meer tijd vrij kan maken voor hobbies e.d., dat ik door de common ground die ik met dezelfde slag hobbyisten heb, júíst meer, makkelijker en beter sociale contacten kan gaan opbouwen. De wil en energie is er van mijn kant namelijk wel, nu nog tijd kunnen maken :)

• gold_dust
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 13:02
Ik lees heel af en toe wel eens een post uit dit topic maar ik snap de insteek van dit topic niet helemaal: het hele FO streven staat volgens mij haaks op het Nederlandse systeem. Zie ook 'het verdwijnen van de middenklasse' topic, de recente lasten stijgingen, de nivellering en loonmatiging en de berichtgeving rondom het pensioenstelsel van vandaag in de media. De eerste stap op weg naar FO zou een emigratie uit Nederland moeten zijn.

• Aikon
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Ik heb weer werk, na redelijk lang (buiten mijn schuld om) werkloos te zijn geweest. In die zin kan ik dus wel meepraten met bovenstaand. Ik verveelde me toch dikwijls wel behoorlijk, ik heb vrijwilligerswerk gedaan, maar dat is ook geen 40 uur per week natuurlijk. Veel ligt aan je situatie, en die van je omgeving. Ik kan me voorstellen dat als je 50 bent je vrienden meer tijd hebben dan als je 30 bent ivm kinderen. Of juist ook weer niet natuurlijk. Ook scheelt het nogal hoe je zelf als persoon bent, kan je jezelf verzetten om actief te blijven of ben je sowieso liever op jezelf.

Een jaar of wat geleden was ik bewust een hele zomer werkloos, maar toen heb ik me geen moment verveeld. Totaal andere situatie was het toen qua vrienden en omgeving. Dus dat je eens een maandje jezelf hebt weten te vermaken zegt ook niet alles.

Maar goed, inmiddels weer werk dus. Met een ww-uitkering is de spaarquote toch niet zo gek hoog (maar nog wel aanwezig 8) ), dus ik kan weer echt richting FO. Ik heb altijd 40 uur gewerkt, maar nu 36 uur, blijf grofweg hetzelfde verdienen, maar nu met een auto erbij. Bewust gekozen voor meer vrije tijd ipv meer inkomen. Zeker de stap vanaf 40uur geeft relatief veel ruimte denk ik.
gold_dust schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 08:47:
Ik lees heel af en toe wel eens een post uit dit topic maar ik snap de insteek van dit topic niet helemaal: het hele FO streven staat volgens mij haaks op het Nederlandse systeem. Zie ook 'het verdwijnen van de middenklasse' topic, de recente lasten stijgingen, de nivellering en loonmatiging en de berichtgeving rondom het pensioenstelsel van vandaag in de media. De eerste stap op weg naar FO zou een emigratie uit Nederland moeten zijn.
FO staat los van in welk land je wilt wonen natuurlijk. Daarnaast staat FO volgens mij haaks op zo ongeveer elk systeem. ;) In elk land 'moet' je gewoon werken tot je pensioen.

• Mirved
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 15-02 16:04
En als je niet weg wilt uit NL? Dat iets haaks staat op het NL's systeem betekend toch niet dat je het moet laten?

• kpg
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online
Tjeerd84 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 08:26:
Als je genoeg geld weet te vergaren om FO te zijn, heb je aan jouw deel van wat verwacht wordt van jou voldaan. De maatschappelijke schuld waar je mee geboren bent heb je afbetaald.
Grotendeels ben ik het met je eens, behalve dit stuk. Het impliceert dat het verdienen van (veel) geld een hoge morale en sociale waarde heeft. Dat is me te kort door de bocht.

• gold_dust
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 13:02
Mirved schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 09:27:
En als je niet weg wilt uit NL? Dat iets haaks staat op het NL's systeem betekend toch niet dat je het moet laten?
Wat ik eigenlijk bedoel is dat het hele FO streven weinig realistisch is als de overheid er een dagtaak van heeft gemaakt om je dat onmogelijk te maken, zie bijvoorbeeld de punten uit mijn vorige post. Woningmarkt beleid kan daar ook nog aan worden toegevoegd. Niet dat ze zich bewust bezig houdt met burgers die FO proberen te worden maar het is wel een resultaat van het beleid dat wordt gevoerd.

Als je echt om principiële redenen FO wil zijn in plaats van alleen een poging te doen het te worden, zie ik geen andere realistische optie dan in het buitenland te gaan wonen. En dan niet in België of Scandinavië natuurlijk.

gold_dust wijzigde deze reactie 23-01-2019 10:07 (3%)

• Tjeerd84
  • Laatst online: 15-02 22:35
Het staat inderdaad haaks op het systeem. Dat is ook juist de bedoeling. Als je 'het systeem' goed doorgrond dan zie je dat het zo is opgebouwd dat je in principe van 20 tot 60+ jaar blijft werken. Hypotheken, belastingen, arbeidscapacitiet en geldwaarde worden 'achter de schermen' zo gebalanceerd dat iedereen wel moet werken. Ik snap waarom dat zo is, maar dat betekent niet dat je je leven ook volgens het voor jou uitgestippelde plan moet plannen. Dat hoeft ook niet, je kunt kiezen om tien jaar langer te studeren, je kunt wel of geen kinderen nemen (als dat een optie is), je kunt klein of groot wonen, veel investeren of veel uitgeven of niks doen.
Persoonlijk gaat het mij alleen om het gevoel dat je moet werken. Daarmee wil ik niet zeggen dat ik lui ben of niks wil doen. Juist niet, ik denk juist door FO te worden dat ik nog meer kan doen met de tijd die ik in dit leven heb.
gold_dust schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 10:05:
[...]

Wat ik eigenlijk bedoel is dat het hele FO streven weinig realistisch is als de overheid er een dagtaak van heeft gemaakt om je dat onmogelijk te maken, zie bijvoorbeeld de punten uit mijn vorige post. Woningmarkt beleid kan daar ook nog aan worden toegevoegd. Niet dat ze zich bewust bezig houdt met burgers die FO proberen te worden maar het is wel een resultaat van het beleid dat wordt gevoerd.

Als je echt om principiële redenen FO wil zijn in plaats van alleen een poging te doen het te worden, zie ik geen andere realistische optie dan in het buitenland te gaan wonen. En dan niet in België of Scandinavië natuurlijk.
Dat klopt deels ook wel. Alleen in de praktijk blijkt dat genoeg mensen wel FO zijn in Nederland. Kan dus prima en ik wil graag (voorlopig) in Nederland blijven wonen. Passief inkomen genereren is niet bijzonder moeilijk en op die manier kun je vrijwel alle overheidsmaatregelen negeren.
Een boek schrijven, zonnepanelen, aandelen, sparen, levensstijl, enz. FO zijn betekent niet dat je miljonair hoeft te zijn. Het is slim met tijd en geld om gaan.
kpg schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 09:58:
[...]

Grotendeels ben ik het met je eens, behalve dit stuk. Het impliceert dat het verdienen van (veel) geld een hoge morale en sociale waarde heeft. Dat is me te kort door de bocht.
Dat is niet wat ik er mee bedoelde. Het systeem gebruikt geld als drukmiddel. Om 'het systeem' te verslaan kun je het tegengaan met eigen wapens, geld dus. Niet dat ik tegen de overheid of het systeem ben, juist niet trouwens. Bovenstaande is wel kort door de bocht inderdaad. Je kunt bijvoorbeeld ook proberen zo weinig mogelijk geld uit te geven om zo met een onder-modaal inkomen alsnog prima financieel onafhankelijk te zijn of worden.
Als ik in de eerste helft van mijn leven extra werk om eerder met pensioen te kunnen gaan, dan heb ik dat toch ook gewoon verdiend. Maakt mij niet beter of rijker dan een ander die tot het eind doorwerkt.

• Anakha
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 10:34
[...]

Wat goed is voor een individu, hoeft lang niet altijd goed te zijn voor een samenleving. Als jij een grote verdiencapaciteit en geen schoolgaande kinderen hebt, fysiek en mentaal gezond bent en goed om kunt gaan met onzekerheid, dan kun je in een buitenland dat minder goed zorgt voor mensen die om wat voor reden dan ook niet goed voor zichzelf (kunnen) zorgen, inderdaad een stuk sneller FO zijn. Als jij dat prettige landen vindt om te wonen, zou ik je dan ook zeker aanraden om uit Nederland te vertrekken.

Mijn ervaring met wonen in landen waar de verschillen tussen arm en rijk groter zijn dan in Nederland (Peru, Zuid-Afrika, UK en Spanje) is dat hoe groter het verschil tussen arm en rijk, hoe minder prettig het er wonen is, zowel voor de armen als de rijken. In Peru en Zuid-Afrika voelen bovenmodale mensen (echt niet alleen de echt rijken) zich genoodzaakt hekken om hun huis te plaatsen, beveiliging in te huren, continu op hun hoede te zijn als ze over straat gaan. Buiten hun mooi gemanicuurde wijken worden ze dagelijks geconfronteerd met corruptie, vuilnis, armoede en uitzichtloosheid. In de UK en Spanje valt het in eerste instantie minder op, maar ook daar is meer zichtbare armoede op straat, meer corruptie, minder efficientie, minder mogelijkheid om weer op te krabbelen na een tegenslag.

Ik heb een grote verdiencapaciteit en ben fysiek en mentaal gezond. Voor mijn persoonlijke FO-streven is het dus beter om niet in Nederland te wonen. Toch vind ik de Nederlandse overheid, inclusief hoge belastingen, duidelijk te prefereren boven de alternatieven die ik persoonlijk heb meegemaakt.

Ik ben dus blij met een topic dat bespreekt hoe je binnen dat kader in Nederland kunt streven naar FO. Ik begrijp dat dat voor jou anders is, dus ik zie uiteraard uit naar het topic dat jij binnenkort gaat openen over streven naar FO in het land waar je naartoe vertrokken bent. Lijkt me heel interessant!

Edit: ik zie in je postgeschiedenis dat je al weg bent uit Nederland en er een sport van maakt om Nederland op zoveel mogelijk manieren af te kraken. Heb ik toch weer gehapt...

Anakha wijzigde deze reactie 23-01-2019 13:46 (3%)

• CaLeX
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 15-02 13:26

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Klopt staat haaks, maar maakt het dat onmogelijk?

Een gemiddeld persoon tegenover een gemiddelde FO-er.
Beide 30 jaar en verdienen modaal; 37.000 euro bruto per jaar. Geen gekke dingen in het salaris voor de rest, zodat ze ~2200 netto per maand krijgen (en vakantiegeld in mei. bron Berekenhet.nl)

De persoon die het Nederlandse systeem volgt neemt een maximale hypotheek, consumeert en doet alles wat hij wil/kan/verwacht wordt. Het gevolg dat er vrij weinig overblijft aan het einde van de maand en het spaargeld minimaal is (https://www.ad.nl/economi...einig-spaargeld~a3ca1746/) .

De FO-er zoekt een woning die ver van de max ligt, waardoor hij minder kwijt is per maand. Doet wat hij wil, maar houdt wel zijn uitgave in het oog. Bespaart waar het kan, lost extra af en zorgt voor extra rendement op zijn (buffer)geld.

Als de FO-minded 200 euro aan het einde van de maand meer over kan houden door iets andere keuzes te maken elke maand, dan heeft deze (uitgaande van een summier geschatte 4% netto-rendement ) na 30 jaar 132k bij elkaar gespaard/belegt/afgelost. Ben je dan FO? waarschijnlijk niet, wel een stuk FMA.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

• Anme
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 14-02 21:48
Interessant topic. Ben er iets te laat aan begonnen, maar inmiddels hard op weg om op tijd te kunnen stoppen met werken. Het streven is om mijn doel eind 2020 behaald te hebben.

Nog even volhouden dus.
Ik ben erg benieuwd naar mijn nieuwe loonstrook. Morgen.

• CornermanNL
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 10:59
Het Nederlandse systeem is in mijn ogen juist uitstekend geschikt om FO te worden, de neerwaartse risico's op het gebied van gezondheidszorg en arbeid verlies of ongeschiktheid zijn goed en collectief verzekerd. Iets waar je in veel andere landen, met de USA als extreem voorbeeld in 1 ziekenhuis opname 20 jaar vermogensopbouw kwijt kan zijn , of binnen een paar jaar een flinke deuk oploopt.

Het is mens eigen om grote risico's af te doen als 'gebeurd mij niet risico' maar een flinke tik krijgen op welk gebied dan ook gebeurd dan toch een keer, en dan is het erg prettig om al die collectieve vangnetten en systemen te hebben.

Het is ook wel lekker dat er geen forse gaten in wegen zitten, de stroomvoorziening goed geregeld is, er veel goed opgeleide mensen werken in vakgebieden als gezondheidszorg en de voedselvoorziening op heel hoog niveau geregeld is.

Natuurlijk is er van alles op te merken, maar het idee dat het Nederlandse stelsel FO onmogelijk maakt lijkt mij een beetje erg scherp.

• Mirved
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 15-02 16:04
[...]

Welke punten uit je vorige post? Ik kan hem even niet vinden.

Zo onmogelijk wordt het je toch niet gemaakt? Ik kan binnen 20 jaar prima FO worden zonder al te veel in te boete op luxe. Voor de belastingen die ik betaal krijg ik een fatsoenlijke woonomgeving terug. Ik zou bijvoorbeeld echt niet in de VS willen wonen waar ik misschien veel "makkelijker" FO zou kunnen worden maar waar ik wel te maken had met een veel slechtere leefomgeving. Zelfde geldt voor Azié daar zou ik niet in een ziekenhuis terecht willen komen.

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 08:58
Ik vind dat topic soms best interessant, maar tegelijkertijd is het wel gewoon een zeik topic. Van alles wordt de meest negatieve optie gekozen, er worden altijd hypothetische situaties bijgehaald, etc. Dit topic is niet om te klagen op de overheid, maar om te kijken wat je wel kan bereiken. En als je zelf verantwoordelijkheid neemt voor je keuzes kan je een hele hoop bereiken, zoals wel blijkt uit dit topic. En natuurlijk, als je onder modaal verdient is FO worden op zijn minst een heel stuk lastiger. Maar in welk land is dat niet zo?

Het is wel zo dat als je ruim boven modaal verdient je in andere landen makkelijker FO kan worden. Maar dan woon ik liever in Nederland met de voordelen die daarbij komen dan dat ik een jaartje eerder kan stoppen met werken (als ik dat dan al uberhaupt wil).

• Torgo
Anme schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 12:39:
Interessant topic. Ben er iets te laat aan begonnen, maar inmiddels hard op weg om op tijd te kunnen stoppen met werken. Het streven is om mijn doel eind 2020 behaald te hebben.

Nog even volhouden dus.
Ik ben erg benieuwd naar mijn nieuwe loonstrook. Morgen.
Ik weet natuurlijk niet hoe oud je (u?) bent maar 2020 als FO datum is niet verkeerd :)

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

zie ik geen andere realistische optie dan in het buitenland te gaan wonen.
Je kunt gaan freelancen. Je geeft dan wat zekerheden op, natuurlijk. Dus het is geen 1-op-1 vergelijking. Maar je verhoogt sterk de inkomsten bij gelijkblijvende uitgaven.

Renault Zoe Q90

• Frips
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 03:12
De eerste stap op weg naar FO zou een emigratie uit Nederland moeten zijn.
Dat kan zeker helpen. Ik had in m'n vorige post niet genoemd dat ik woon & werk in de VS. De inkomensongelijkheid is hier enorm. Ik vind het duidelijk te ver doorgeschoten, maar ik kan niet ontkennen dat ik ervan profiteer. Aan de andere kant is part-time werken hier not-done.
Xanaroth schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 09:41:
[...]
Vanwaar je aanname? Dat stuk van als je stopt met werken en dat niet bevalt, dat je dan per se je oude werk weer wilt oppakken?
Het hoeft niet per se m'n oude werk te zijn, maar de kans dat ik na een paar jaar freewheelen op een vergelijkbaar niveau (technische uitdaging/verantwoordelijkheid/salaris/collega's) ergens kan instappen, acht ik klein. Het helpt om te beseffen dat je mazzel hebt.
Xanaroth schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 09:41:
[...]
Oftewel, beetje part-timen in de buurtsuper in de winter, want tis koud buiten. Zomers beetje de boer helpen, post rondbrengen, of vrijwilligerswerk doen kan ook prima. Tis wel lekker weer, dan ga je niet binnen zitten toch. Misschien is iets als af en toe oppas spelen voor kindje of hond in de straat al genoeg. Want het geld boeit niet immers.
Sja. Dit is wat ik lanterfanten noem. Vast leuk voor een jaartje, maar het zou me snel gaan vervelen, vrees ik. Enige druk om te presteren en uit m'n comfort zone te komen, kan ik wel gebruiken. Ik vind het een grote stap om op de top van je carrière eruit te stappen. Het sociaal contact is *niet* de enige reden, maar het speelt zeker mee voor mij. Begrijp me niet verkeerd: tot m'n 71e moeten doorwerken ben ik niet van plan, maar om met 45 te gaan rentenieren zie ik ook niet zitten. Een sabbatical moet ik wel nodig een keer doen...misschien verander ik dan wel van mening ;)

• Xanaroth
Frips schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 23:09:

Sja. Dit is wat ik lanterfanten noem. Vast leuk voor een jaartje, maar het zou me snel gaan vervelen, vrees ik. Enige druk om te presteren en uit m'n comfort zone te komen, kan ik wel gebruiken. Ik vind het een grote stap om op de top van je carrière eruit te stappen. Het sociaal contact is *niet* de enige reden, maar het speelt zeker mee voor mij. Begrijp me niet verkeerd: tot m'n 71e moeten doorwerken ben ik niet van plan, maar om met 45 te gaan rentenieren zie ik ook niet zitten. Een sabbatical moet ik wel nodig een keer doen...misschien verander ik dan wel van mening ;)
Elk jaar iets anders doen, dat KAN toch prima. Je hoeft het niet te doen voor salaris of een mooi CV, enkel nog voor jezelf. Als je uitdaging zoekt, of uit je comfort zone wilt, dan ga je die toch zoeken..

Genoeg FO-ers die bijvoorbeeld in de leer gaan als specialistisch vakman (timmerman, loodgieter, metaalbewerking, maken/repareren van auto's tot computers...) omdat het zowel mentaal/fysiek/sociaal is, als een FO-tintje heeft omdat je zelf thuis meer kan (=lagere kosten). Of die via uitzendbureau's/detachering of ZZP achtige constructies hier en daar wat bijklussen - natuurlijk enkel als en waar ze dat zelf willen.
Of je gaat in een willekeurig land 3-6 maanden werken, met als uitdaging/doel de taal en cultuur wat te leren. Je hoeft immers niet per se uit direct werk gerelateerde ervaringen een uitdaging of voldoening te halen.

De vraag blijft in mijn ogen dan ook staan - waarom dan? Waarom moet je per se eenzelfde werk of zelfde niveau bereiken als je achteraf thuis zitten toch niet fijn vindt... Blijf het een sterke aanname vinden, dat enkel en alleen die ene specifieke rol past binnen je plaatje.

Als ik je zo zie over 'uitstappen op de top van mn carriere' geef ik je een hint: dat geld ook als je wel tot je 71e doorwerkt. Kun je dan wel die stap maken?

Waar ik vooral heen wil, je lijkt erg te denken in wat niet kan, of wat niet mogelijk is, of wat eng is. Terwijl FO je juist de tijd en middelen geeft om te gaan denken in dingen die je wel zou willen, kunnen of leren, of zaken die ineens mogelijk worden terwijl het voorheen ivm financiën niet kon.

Iets minder over je schouder kijken, en ietsje meer fuck-you.

Xanaroth wijzigde deze reactie 24-01-2019 09:20 (17%)

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 10:09
Waar het denk ik om draait is dat heel veel mensen niet goed weten wat ze willen. Dus stel je krijgt de vrijheid. Wat ga je dan doen?
Een doel is er niet meer, wat voor velen niet goed werkt of simpelweg nog moet wennen.

Wij hebben nu twee sabbaticals gehad waarin we lang op reis gingen. Maar ook ik weet niet of ik van continu reizen gelukkig wordt, dat betwijfel ik. Veel vrije tijd is mooi, maar zonder invulling zou ik er ook niet beter op worden.
Echter denk ik dat ik genoeg ideetjes heb, altijd wel weer in voor een projectje of iets, waardoor je de tijd goed kan vullen. Maar sociaal contact hebben is wel wenselijk ja.

Wel is het me duidelijk dat ik niet altijd 5 dagen wil blijven werken.

Douche WTW - Zonneboiler - L/W warmtepomp - energieneutraal huis

• Longcat
  • Registratie: november 2018

Longcat

Buy & Hold

@Frips @Xanaroth Ik begrijp het sentiment wel. Het voelt zonde om zoveel potentieel te laten liggen. Tegen de tijd dat de meeste mensen willen stoppen met werken, ben je flink gespecialiseerd en kun je veel geld verdienen. Dat laat je dan liggen in ruil voor 'lanterfanteren', niets doen of werk dat maar weinig verdient.

IMO moet je als je FO bent proberen geluk te maximaliseren, in plaats van geld of potentieel of maatschappelijke bijdrage of zo. Wat ga je doen met extra geld als je al genoeg hebt om van te leven? Je bent dan voor een ander aan het werk. Tenzij je maximaal geluk haalt uit blijven werken - dat kan natuurlijk ook.

• Xanaroth
Longcat schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 13:26:
@Frips @Xanaroth Ik begrijp het sentiment wel. Het voelt zonde om zoveel potentieel te laten liggen. Tegen de tijd dat de meeste mensen willen stoppen met werken, ben je flink gespecialiseerd en kun je veel geld verdienen. Dat laat je dan liggen in ruil voor 'lanterfanteren', niets doen of werk dat maar weinig verdient.

IMO moet je als je FO bent proberen geluk te maximaliseren, in plaats van geld of potentieel of maatschappelijke bijdrage of zo. Wat ga je doen met extra geld als je al genoeg hebt om van te leven? Je bent dan voor een ander aan het werk. Tenzij je maximaal geluk haalt uit blijven werken - dat kan natuurlijk ook.
Ben het er helemaal mee eens, gaat erom dat je gelukkig wordt.

De eerste post gaat over 'bang dat het een eenzame vergissing is' en 'gamen in een man-cave' maar nu aangeeft dat sociaal niet het enige is wat belangrijk is en er toch aardig wat aspecten specifiek zijn aan de huidige baan/functie. Daarbij woordkeuzes als 'lanterfanten' en 'uitstappen op top van carriere'.

Wat dan ook de onderliggende reden, ik heb niet het gevoel dat de posts lekker op elkaar aansluiten, maar meer een tweestrijd weergeven. Sterker nog - dat wordt ook min of meer aangegeven - hij zit juist op de wip van wel (of niet) met FO te gaan straks.

Dat geeft mij persoonlijk een indruk dat het hier meer lijkt te gaan om een vorm van onzekerheid of drang of iets anders die ergens sluipt. Dat geeft mij niet het gevoel van een vrije keuze gemaakt met het oog op maximaal geluk.
Erachter komen wat daar zit, de onderliggende reden, is iets wat hij zelf alleen kan. We kunnen wel proberen te helpen met geven van ideeën/inzichten, of uitdagen van doordenken.

Nogmaals - geheel mijn persoonlijke gevoel.

Xanaroth wijzigde deze reactie 24-01-2019 13:55 (61%)

• !null
Eventuele onzekerheid rondom dit onderwerp is niks vreemds.
En als je eenmaal hebt over die vrijheid hebben en hoe deze in te vullen, dan ligt het vervolg niet ver weg. Dan zit je zo bij de existentiele vragen als "waar wordt ik gelukkig van?" "wat wil ik nou eigenlijk met mijn leven?" of nog verder.
En dat komt dan allemaal omdat er geen doel meer is. Je hoeft niet "als vroeger" te jagen voor eten, of ons tegenwoordig (veelal zelf) opgelegde doel om te werken.

• R.van.M
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 15-02 12:12
!null schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 14:10:
Eventuele onzekerheid rondom dit onderwerp is niks vreemds.
En als je eenmaal hebt over die vrijheid hebben en hoe deze in te vullen, dan ligt het vervolg niet ver weg. Dan zit je zo bij de existentiele vragen als "waar wordt ik gelukkig van?" "wat wil ik nou eigenlijk met mijn leven?" of nog verder.
En dat komt dan allemaal omdat er geen doel meer is. Je hoeft niet "als vroeger" te jagen voor eten, of ons tegenwoordig (veelal zelf) opgelegde doel om te werken.
Het bovenste deel van de pyramide van Maslow

R.van.M wijzigde deze reactie 24-01-2019 16:28 (8%)

• !null
@R.van.M Bovenste en ook de moeilijkste :)

• sukkel 24
  • Laatst online: 12-02 23:25
wat is het doel, gelukkig zijn met je leven zonder financiële zorgen?
of nooit meer hoeven werken al la dagobert duck
Dat laatste scenario is iets waar je mogelijk uit frustratie aan denkt als je een vervelend baas hebt, maar als je happy en autonoom bent omdat uitgaven en inkomsten in balans zijn en een reserve potje (netto jaarinkomen) hebt maakt dat je redelijk zorgeloos kunt doorgaan met geld verdienen.
dat is een makkelijker te bereiken situatie van gelukkig zijn

ben sinds 1977 ondernemer, nu 67 en wordt enigszins verbaasd door deze discussie want hoe zeker is je lot, de belasting verandert constant sterk,zodat je nooit zeker zal zijn of je financieel onafhankelijk blijft, zeker met toenemende levensverwachting
als je er niet voor kiest om belasting vluchteling te worden- voor zover je daar gelukkig van wordt- en dus in nederland blijft zal je snel slachtoffer worden van belastingen want de sterkste schouders.....
in 70er jaren 72% belasting voor hoge inkomens, lastig als je dat later overkomt omdat je met minder had gerekend! vindt je dan nog baan of project om de begroting weer kloppend te maken
inflatie en belastingen hakker er flink in, sommige investeringen doen het beter- als je op een laag prijsniveau begint-maar dat is nooit zeker, banken kunnen ook failliet gaan- niet gedekt boven 100.000 euro!
bedenk ook dat vrije tijd betekent dat je tijd hebt om geld uit te geven aan hobbies/vakantie
gewoon doorweken en zorgen dat je blij wordt van je werk en er mogelijk (soms) minder gewerkt kan worden is mijn ideaal -waar ik naar leef-
zuinig kunnen zijn en je niet door omgeving of reclame zaken laten aanpraten helpt veel

• !null
@sukkel 24 Mooi als je geen financiele zorgen hebt, met prima salaris en een mooi spaarpotje. Maar dit topic gaat toch over meer dan dat. Namelijk, een stukje vrijheid, al is het maar de noodzaak weghalen om te moeten werken.
Want met 1 jaarsalaris op de bank moet je nog steeds werken uiteraard.

• sukkel 24
  • Laatst online: 12-02 23:25
geen zorgen , dat doe ik ook- met veel plezier- mensen helpen is mijn ding.
leef van pensioen maar werk nog steeds ga wel vaak naar lezingen en congressen op jacht naar potentieele klanten of om meer te leren wat mijn klanten drijft- ken de klant van je klant is mijn devies, dan kan je optimaal co-maker zijn van je klant

• kabelmannetje
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 03-02 19:31
Lange tijd niets geplaatst of gekeken hier. Grappig om te zien dat na 2 jaar afwezigheid dit topic nog steeds volop draait!

Zelf ben ik 1,5 jaar samen met vriendin weer eens de wereld rondgefietst. ZO-Azie, Indonesie, Australie en 6 maanden New Zealand. Fantastisch. Mijn huis had ik al eerder verkocht, onze anti-kraak hadden we ook verlaten. Kosten van 1,5 jaar fietsen: rond 600/maand pp. 11000 euro totaal pp. Alleen inkomsten uit mijn dividenden dekken dat.

Eenmaal thuis: ja, wat gaan we doen. Intussen hebben wij het zo bedacht en is inmiddels ook werkelijkheid geworden.

We hebben weer een huis gekocht! :) Ja, om de eenvoudige reden dat dit bijna nog goedkoper is dan anti-kraak. En zeker stabieler/makkelijker. Een huurwoning zoeken (waar je dan weer een baan voor moet hebben...) , anti-kraak zoeken, steeds spullen verslepen.... Bij ouders/vrienden crashen, wat een gedoe.
Hiervoor heb ik een vaste baan moeten zoeken en ben ik naar de bank gegaan voor een hypotheek. 270.000 kon ik lenen. Dat was niet nodig, voor een leuk apartementje in m'n stadje waren wij 169.000 kwijt. Tegen 2,75% voor 20 jaar aflossingsvrij, ben ik 387,=/maand kwijt. Komt nog 85,= per maand aan vve/servicekosten/verzekering bij en boem, voor dat bedrag wonen wij de volgende 20 jaar.

Mijn basis-onkosten zijn nu;
472 wonen (hyp+vve)
78 zorgverzekering
3 reisverzekering
25 internet
80 GWL
7 water
15 motor verzekering/belasting
70 Gem heffingen/waterschap
Eten 150
Diversen 100
GSM: 8

Totaal 1000,= basiskosten, bewoond voor 1 persoon, voor 2 personen ongeveer 1300,= en bij leegstand rond 600/maand.
Firecalc geeft aan bij onttrekking 2150/maand, 98% kans op slagen tot ik over 22 jaar AOW/pensioen of wat dan ook krijg. Kans op geen vermogen meer als ik 75 ben en zonder enige vorm van AOW/pensioen is >85%. En dan betaal ik dus voor BEIDE personen. :)

Als we de ene helft van het jaar thuis zijn, houden we 2150-1300= 850/maand over.
Als we de andere helft van het jaar op reis zijn, houden we 2150-700 = 1450/maand over. Plus eventueel 500 verhuur aan vrienden. Maakt al snel 1800.

Dat is dus als ik ook ALLE kosten vriendin betaal. Zij heeft nog steeds een inkomen van 720/maand gemiddeld. Dus tel nog een paar honderd bij bovenstaande getallen op, omdat ze haar deel ook betaalt.

Nog 3 maanden en dan neem ik ontslag. Full time werken is toch niet mijn ding, ssst. Belangrijker is dat het zomer wordt en we gedurende een paar maanden een aantal lange-afstandswandelingen in Europa willen gaan hiken. :)

• Aikon
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
@kabelmannetje goed bezig zeg. Toevallig je fietsreis bijgehouden op een site? Met au/nz en alle vluchten/boten heb je nog een relatief dure fietsvakantie gehad zelfs ;)

• kabelmannetje
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 03-02 19:31
Aikon schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 18:30:
@kabelmannetje goed bezig zeg. Toevallig je fietsreis bijgehouden op een site? Met au/nz en alle vluchten/boten heb je nog een relatief dure fietsvakantie gehad zelfs ;)
Thanks! :) Geen weblog, jaaaren geleden wel eens gestart, maar mij teveel gedoe dus maar mee gestopt.

Retour ZO-Azie was rond 500. Met Air Asia met wat handig plannen, paar vluchten rond 1200 totaal.
ZO-Azie was zoals verwacht spotgoedkoop. 5e per dag eten en dan (vaak keurig) hotel van 5e, pp. 10e per dag. Australie was ook spotgoedkoop. Domweg omdat je geen hotel of camping neemt omdat de afstanden te groot zijn. Dus daar alleen eten, misschien 25/dag door de vele uitstapjes en de airbnbs in de steden. NZ was nog minder door de vele gratis campings en omdat er vooral gratis natuur is :). Regelmatig waren we daar ook maar 5-10/dag pp kwijt, omdat we alleen maar wat eten nodig hebben.

kabelmannetje wijzigde deze reactie 24-01-2019 18:49 (5%)

• Baytep
  • Registratie: november 2017
  • Niet online
welkom terug!
Pagina: 1 ... 93 ... 96 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True