Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Hankie0412
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 13:46
Oilman schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 09:01:
Dat is dus precies wat ik schreef, zowel over de bijtelling van elektrische auto's als de youngtimer regeling die veel door zelfstandige wordt gebruikt. Maar zoals gezegd ken ik niemand in loondienst die er gebruik van maakt, de grote lease maatschappijen zijn duidelijk niet op deze regeling gedoken.
Ah ik las een woordje verkeerd, de lease maatschappij zal dit niet uit zich zelf promoten aangezien dit financieel niet voor hun gunstiger is ivm onderhoud (youngtimers). Mijn huidige auto is ook een occasion lease uit een gunstigere bijtellingscategorie en omdat het een import auto was is de fiscale waarde ook 10k omlaag gegaan. Dit heb ik in loondienst met de leasemaatschappij geregeld, autotrack openen en zoeken maar. Zij kwamen zelf met de nog betere optie dus het kan wel.

• Mirved
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 13:51
Xanaroth schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 09:02:
[...]

Dat is niet volledig correct.

- Stockdividend kost wel degelijk geld bij de meeste brokers. Vaak wel minder, maar kosten zijn er. Bijvoorbeeld bij Binck kost het iets van 0,46 als ik mijn ING dividend als stock laat uitkeren, ze hanteren een percentage van het bedrag. Iets als DeGiro vraagt een flat-fee van 7,50 als je voor stock dividend kiest.

- Cash dividend waarmee je je maandelijkse aankoop aanvult kost je ook bijna niks. Binck is bij mijn bedragen meestal het minimum van 6 of 10 euro, ongeacht of ik mijn cash dividend meeneem in de aankoop.
DeGiro vraagt bijvoorbeeld 2,- en 0,0038%. Dus als ik mijn maandelijkse inleg doe van 500, of 580 omdat ik het dividend meeneem, zijn de kosten 3,90 of 4,20. Grofweg 0.30 cent dat je dan betaald voor je 'cash dividend' inleg.

Dus stock dividend kost wel degelijk geld. Afhankelijk van je broker kan dit veel of weinig zijn. En cash dividend kost veel minder dan je denkt, want de transacties maak je toch al bij je maandelijkse aankoop waardoor de initiële vaste kosten al genomen worden.
Het verschil tussen 0,46 euro en 7,50 vind ik nogal fors (en zo kwamen we op deze discussie dat ik zei dat bij De Giro de kosten voor stock dividend hoog zijn). Als je dat per aandeel 4x per jaar moet betalen zit je op 30 euro.

Het meenemen in je maandelijkse belegging is inderdaad een optie maar zoals gezegd loop je dan wel rendement mis (time in the market).

• Baytep
  • Registratie: november 2017
  • Niet online
johan12 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 12:11:
Interessant. Hoe ziet je vastgoedportfolio er uit? Naast eigen woning nog meer?
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Maaarkske86
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 12:39
TucanoItaly schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 13:46:
[...]

Onbegrijpelijk toch, hoe goedkoop private lease is voor die bakkies?
Nee, de marge op die dingen is zo dun en de "schoorsteen moeten blijven roken" bij die fabrieken om rendabel te blijven. Wanneer er dan "voorraad" stilstaat wat niets oplevert is het voor autobedrijven beter om iets qua cashflow te hebben/die voorraad anders weg te boeken/zwaar onder kostprijs te verkopen aan lease bedrijven i.p.v. kostenpost die ook aan afschrijving onderhevig is.

Maaarkske86 wijzigde deze reactie 10-01-2019 13:35 (4%)

• elbandito
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 18-01 02:39
Wellicht een long shot / te open vraag, maar waar zouden jullie in investeren als je niet aan Nederland gebonden bent? Ik begin volgende maand namelijk aan een goed betaalde baan in het buitenland waar ik zo'n 6,000 euro per maand kan sparen/beleggen/etc.

• johan12
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 20-01 13:35
Vastgoed is altijd een mogelijkheid, welk buitenland hebben we het over?

@Baytep netjes, is je berekende ltv op basis van WOZ waarde of marktwaarde? Ik kom nu in totaal inclusief eigen woning op een 68% ltv uit op basis van getaxeerde marktwaardes in verhuurde staat (behalve de eigen woning dan)

• Ko.Kane
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 08:11
Baytep schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 10:22:
Heb mijn jaaroverzicht 2018 ook min of meer voor elkaar.
Allereerst kudo’s voor de mensen die alles bij de jaarwisseling al op een rijtje hadden.
Bij mijn hypotheekverstrekker heb ik op 1 Januari niet zomaar een overzicht van betaalde rente en aflossing, dus is het berekend. Dit moet ik tezijnertijd controleren met hun gegevens.

Members only: title
Members only:

• elbandito
johan12 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 14:05:
Vastgoed is altijd een mogelijkheid, welk buitenland hebben we het over?
Midden Oosten. Probleem voor mij is dat ik niet in Nederland ben gemeld, dus lastig een hypotheek kan krijgen. Vastgoed in het buitenland buiten noordwest europa as belegging vind ik te risicovol.

• Xanaroth
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 10:19
elbandito schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 14:00:
Wellicht een long shot / te open vraag, maar waar zouden jullie in investeren als je niet aan Nederland gebonden bent? Ik begin volgende maand namelijk aan een goed betaalde baan in het buitenland waar ik zo'n 6,000 euro per maand kan sparen/beleggen/etc.
Begin eens met waar je wilt eindigen. Als je bijvoorbeeld uiteindelijk terug wilt naar Nederland, kan het handig zijn gewoon 'thuis' te beleggen (NL spaarrekening/broker, iets kopen te verhuur, whatever je fijn vindt).

Als je bijvoorbeeld in de US of Scandinavie, Thailand, Madagaskar of whatever wilt eindigen kun je beter vanuit daar investeren.

Dan moet je misschien nu iets meer moeite doen met buitelandse belasting/vermogen etc, maar hoef je niet over x jaar de rest van je leven te rommelen met iets van legacy uit het verleden, of tegen die tijd enorme bedragen over te zetten en verkopen/terugkopen.

• klaasvaak1853
  • Registratie: augustus 2014
  • Nu online
Mirved schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 13:09:
[...]

Het verschil tussen 0,46 euro en 7,50 vind ik nogal fors (en zo kwamen we op deze discussie dat ik zei dat bij De Giro de kosten voor stock dividend hoog zijn). Als je dat per aandeel 4x per jaar moet betalen zit je op 30 euro.

Het meenemen in je maandelijkse belegging is inderdaad een optie maar zoals gezegd loop je dan wel rendement mis (time in the market).
De oplossing is dividend cash laten uit betalen en dan voor 2 euro transactiekosten nieuwe aandelen kopen. Dit is al een stuk goedkoper. Mocht je echt maar een hele kleine portefeuille hebben kun je ook overstappen naar broker die het gratis doet, deze rekend waarschijnlijk wel een jaarlijkse service fee.

• johan12
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 20-01 13:35
elbandito schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 14:44:
[...]

Midden Oosten. Probleem voor mij is dat ik niet in Nederland ben gemeld, dus lastig een hypotheek kan krijgen. Vastgoed in het buitenland buiten noordwest europa as belegging vind ik te risicovol.
Snap ik, alhoewel Dubai bijvoorbeeld lees ik wel weer interessante verhalen over. Dat je niet in NL gevestigd bent maakt voor een vastgoedhypotheek in Nederland niet per se uit, je moet enkel ca. 30% aan eigen geld meenemen in het verhaal en Nederlands staatsburger zijn met bsn.

• Kaaswagen
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 18-01 22:10

Kaaswagen

Xj900F baby!

elbandito schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 14:44:
[...]

Kan je een accountje openen bij Vanguard of iets dergelijks? Dat is ook makkelijk langdurig beleggen, als is nu instappen misschien niet de beste optie (Trump, recessie etc)

Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.

• DappereDodo
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 07:58
Mirved schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 07:12:
[...]

Waar in mijn reactie lees jij iets over dividend belasting? Ik noem 2 zaken: transactiekosten en verlies aan rendement. Transactiekosten betaal je als je cash dividend gebruikt om weer nieuwe aandelen te kopen. Als je dividend direct in aandelen werd uitbetaald heb je deze kosten niet.
Verkeerde persoon gequote. Aikon schreef dat je dan geen dividendbelasting zou betalen.

• Baytep
  • Niet online
Ko.Kane schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 14:12:
[...]

Members only:
Yep, zo dus. probleem met portfolio shifts is inderdaad aanwezig. Heb het voor de duidelijkheid dubbel uitgerekend:
eerst bekeken waar het geld heengegaan is, daarna toename net worth - stijging huizenprijzen en rendement beleggingen genomen, kom in beide gevallen op ongeveer hetzelfde uit.

Eigenlijk werkt jaarlijkse savingsrate niet zo lekker bij fluctuerende salarissen en toelagen die een jaar later uitgekeerd worden.

• Wuursj
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Zo hier ook de 2018 balans opgemaakt. Was dit jaar een beetje lastig omdat vriendin en ik vanwege ons kind, onze 'vermogens' maar bij elkaar elkaar opgeteld hebben. Dat geeft gekke getallen en grafieken:

De dikkere blauwe grafiek (voor mij de belangrijkste) dipt. Dus best een slechte deal voor mij, voornamelijk veroorzaakt door haar studieschuld die niet helemaal gecompenseerd wordt door de rest van haar vermogen :P Maar het idee is dat de grafieken nu wel wat steiler omhoog gaan. Uit FO oogpunt blijft een kind en niet-luceratieve relatie :P natuurlijk nog steeds een slechte keuze aangezien nu meerdere mensen met het potje moeten doen.

Als ik dan even naar mijn eigen wereldje kijk, blijft
Savingsratio 35% (alleen toename cash / aandelen)
vermogensgroeiratio 50% (aflossingen van leningen wel megenomen)

Dat is ongeveer gelijk aan vorige jaren.Op zich best tevreden mee omdat mijn inkomen nauwelijks is gestegen in 2018 door geen eindejaarsuitkering van werkgever en de kosten door kind (vooral kinderopvang) wel gestegen zijn.

Wuursj wijzigde deze reactie 11-01-2019 12:07 (7%)

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Baytep
  • Niet online
Dat heeft je vriendin goed voor elkaar!

Die savingsrate blijft inderdaad een dingetje. Zoals jij het beschrijft zou ik die inclusief aflossen leningen nemen. Immers, in plaats van aflossen had je het ook op een spaarrekening kunnen zetten.

• Aikon
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Tja, ik had laatst ook niet uit eten kunnen gaan en het op m'n spaarrekening kunnen zetten. ;) Een studieschuld is gewoon geld wat je kwijt bent. Bij een hypotheek kan ik me nog voorstellen dat je die meeneemt in je SR, dat geld kan je terugkijken bij verkoop.

Maar 35%, met zicht op 50%, is toch een heel goede SR lijkt me :)

• Wuursj
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Aflossen = vermogensopbouw in mijn ogen. Als je van -1000 naar 0 gaat, gaat je vermogen net zoveel omhoog als van 0 naar +1000. Mijn totaal vermogen is gedrukt door de negatieve studieschuld. Die post wordt steeds minder negatief door aflossen dus gaat mijn totaal vermogen ophoog. Moet je wel het openstaande schuld bedrag van je vermogen aftrekken maar dat doe ik dus ook zoals je in de blauwe grafiek kan zien :)

Als ik mijn studieschuld in een keer zou aflossen met spaargeld, blijft mijn totaal vermogen gelijk. En dat klopt ook in mijn ogen.

Bij uit eten zet je geld om in iets dat ook weer geld kost om af te voeren (rioolheffing, sportschool :p ). Dat is geen vermogensgroei tenzij je in landen woont waar een buikje als statussymbool wordt gezien en je daardoor hoger wordt ingeschaald in het loongebouw of zo :P
Baytep schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 10:11:
Dat heeft je vriendin goed voor elkaar!
[..]
Daar kun je hele topics over vullen. Het blijft een lastige afweging. Voorheen deden we alles naar inkomens ratio maar dat is met een kind geen doen meer. Zij werkt minder vanwege (ook mijn) kind, zij moet meer aflossen aan studieschuld door mijn inkomen. Er zijn vele verdeelsleutels te vinden maar aangenomen dat we ook samen FO zullen moeten worden, maakt het onder aan de streep uiteindelijk weinig uit. Ik ben al lang blij dat ze nagenoeg net zo spaarzaam kan zijn als ik.
Uit elkaar gaan is altijd een risico en daar moeten uiteraard goede afspraken voor gemaakt worden.

Wuursj wijzigde deze reactie 11-01-2019 10:53 (70%)

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Loev
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online
Update over 2018, ik beleg voornamelijk in dividend groei aandelen in de VS (wil uitbreiden naar Europa) bij DeGiro. Doe het maar in dollars i.v.m. schommelingen EU vs DOL. In 2018 wel wat aankopen gedaan, maar niet zo gek veel. In 2017 juist erg veel aandelen gekocht.

2016 $ 82,99
2017 $ 317,17 +282%
2018 $ 500,73 +57%
2019 $ 533,84 +6% (geschat, mits geen verhoging/verlaging en geen nieuwe aankopen)

De sneeuwbal rolt nog niet echt, moet meer investeren zodat er elke maand genoeg binnen komt om daarvan nieuwe aandelen te kopen. Iemand tips voor interessant groei dividend aandelen? Ik dacht zelf aan ADM, staat nu mooi laag, en de payout is nog nog gunstig om te groeien.

• Aikon
  • Niet online
Wuursj schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 10:42:
Aflossen = vermogensopbouw in mijn ogen. Als je van -1000 naar 0 gaat, gaat je vermogen net zoveel omhoog als van 0 naar +1000.
Ben ik met je eens. Maar daarmee vind ik het nog niet je SR verhogen. Maar waar we het iig mee eens zijn is dat je SR 50% is zodra je lening is afgelost. :)
Loev schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 11:01:
Update over 2018, ik beleg voornamelijk in dividend groei aandelen in de VS (wil uitbreiden naar Europa) bij DeGiro. Doe het maar in dollars i.v.m. schommelingen EU vs DOL. In 2018 wel wat aankopen gedaan, maar niet zo gek veel. In 2017 juist erg veel aandelen gekocht.

2016 $ 82,99
2017 $ 317,17 +282%
2018 $ 500,73 +57%
2019 $ 533,84 +6% (geschat, mits geen verhoging/verlaging en geen nieuwe aankopen)

De sneeuwbal rolt nog niet echt, moet meer investeren zodat er elke maand genoeg binnen komt om daarvan nieuwe aandelen te kopen. Iemand tips voor interessant groei dividend aandelen? Ik dacht zelf aan ADM, staat nu mooi laag, en de payout is nog nog gunstig om te groeien.
Wat zeggen die percentages nu feitelijk? Ja, uitkering dividend lijkt me. Maar zonder aankopen/totale waarde/koersen is het niet te beoordelen. Of gaat het je echt puur en alleen om de uitkeringen om inkomen te genereren?

• Loev
  • Nu online
Aikon schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 11:13:
Wat zeggen die percentages nu feitelijk? Ja, uitkering dividend lijkt me. Maar zonder aankopen/totale waarde/koersen is het niet te beoordelen. Of gaat het je echt puur en alleen om de uitkeringen om inkomen te genereren?
Daar loop ik dus ook tegen aan, ik kan ze niet scheiden en winsten gaan op totalen van alle jaren. Lastig om dan te zien hoe goed 2018 was. Ik gebruik een Excel sheet die hier vaker is gelinkt. Wellicht opzoek naar een betere applicatie. (mag best wat kosten)

• Aikon
  • Niet online
Wat kan je niet scheiden?

Maar wat wil je weten? Excel kan alles wat je wilt uiteindelijk... Simpel rijtje data en transacties geeft je al een, voor mij, bruikbaar percentage.

• Lointje
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 07:25
Aan de mensen met veel vastgoed (lees: 2 of meer huizen te verhuur). Hoeveel tijd steken jullie zo in die huizen per maand/jaar? Ik hou het momenteel bij (belgische) REIT's qua investering in vastgoed. Ik weet niet of ik al dat gemekker als huisbaas wel wil, maar misschien overschat ik het "probleem".

@Wuursj Mooi grafiekje, dat dipje kan zoveel kwaad niet natuurlijk. Het is niet dat jullie gezamenlijk vermogen is afgenomen dit jaar tov vorig jaar. Vorig jaar zat je gewoon nog met een ander systeem.
Afgeloste hypotheek is dan "woz-waarde - resterende lening"? Gezien je overwaarde tov woz als aparte grafiek neemt?

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 13:47
In het geweld van alle jaaroverzichten kan ik denk ik wel zeggen dat 2018 het jaar is dat ik "stopte" met FO.

Oorspronkelijk was de insteek een gelijk bedrag te beleggen als op een spaarrekening t.b.v. versnelde aflossing hypotheek (50/50 verdeling). Dat beleggen gebeurt wel maar die extra aflossingen zie ik er niet snel komen. In plaats daarvan vind ik steeds "betere" bestedingsdoelen zoals zonnepanelen, extra isolatie en een elektrische auto.

In de nabije toekomst voorzie ik nog verdere uitgaven voor vloerverwarming/warmtepomp (€15k?) en overstap naar een elektrische auto die als gezinsauto kan dienen (€20k?).

Eigenlijk ben ik al blij als ik dat allemaal zonder financiering kan doen, duidelijk is in ieder geval dat aflossing hypotheek niet de prioriteit heeft.

Zodoende zijn alle spaarpotjes opgedoekt en alles is naar één rekening (eenvoud). Voorheen rekende ik de 50% t.b.v. aflossing als spaarratio maar dat is dus ingehaald door de werkelijkheid. Ga ik nu een spaarratio berekenen dan wordt dat een compleet zinloos getal tenzij ik ook investeringen als asset mee ga rekenen.

Uiteindelijk hebben we gezamelijk vanuit werkgever nu ruim >€500 (bruto) pensioeninleg, daar bovenop beleggen we maandelijks (netto) nog eens €500,- Effectief hebben we dus al dubbele pensioeninleg van een pensioen dat voor ons makkelijk zou voldoen. We zullen dus eerder kunnen stoppen met werken en tot die tijd hebben we zeker de ruimte om flexibel te zijn mocht dat nodig zijn.

Ik denk dat ik het voorlopig ook maar niet ingewikkelder maak dan dat. Dat wil zeggen goed na blijven denken maar verder zo min mogelijk analyseren en optimaliseren. Een echt hard FO pad had leuk geweest als ik alleen was geweest denk ik, met het gezin zoals ik dat nu heb is het allemaal gewoon een beetje anders.

Ik hoop dat ik wel hier mag blijven kletsen af en toe :P

assje wijzigde deze reactie 11-01-2019 12:11 (8%)

• Wuursj
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Aikon schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 11:13:
Ben ik met je eens. Maar daarmee vind ik het nog niet je SR verhogen. Maar waar we het iig mee eens zijn is dat je SR 50% is zodra je lening is afgelost. :)
Ik heb het maar even anders genoemd ;)

• Xanaroth
assje schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 12:06:
In het geweld van alle jaaroverzichten kan ik denk ik wel zeggen dat 2018 het jaar is dat ik "stopte" met FO.

Oorspronkelijk was de insteek een gelijk bedrag te beleggen als op een spaarrekening t.b.v. versnelde aflossing hypotheek (50/50 verdeling). Dat beleggen gebeurt wel maar die extra aflossingen zie ik er niet snel komen. In plaats daarvan vind ik steeds "betere" bestedingsdoelen zoals zonnepanelen, extra isolatie en een elektrische auto.

In de nabije toekomst voorzie ik nog verdere uitgaven voor vloerverwarming/warmtepomp (€15k?) en overstap naar een elektrische auto die als gezinsauto kan dienen (€20k?).

Eigenlijk ben ik al blij als ik dat allemaal zonder financiering kan doen, duidelijk is in ieder geval dat aflossing hypotheek niet de prioriteit heeft.

Zodoende zijn alle spaarpotjes opgedoekt en alles is naar één rekening (eenvoud). Voorheen rekende ik de 50% t.b.v. aflossing als spaarratio maar dat is dus ingehaald door de werkelijkheid. Ga ik nu een spaarratio berekenen dan wordt dat een compleet zinloos getal tenzij ik ook investeringen als asset mee ga rekenen.

Uiteindelijk hebben we gezamelijk vanuit werkgever nu ruim >€500 (bruto) pensioeninleg, daar bovenop beleggen we maandelijks (netto) nog eens €500,- Effectief hebben we dus al dubbele pensioeninleg van een pensioen dat voor ons makkelijk zou voldoen. We zullen dus eerder kunnen stoppen met werken en tot die tijd hebben we zeker de ruimte om flexibel te zijn mocht dat nodig zijn.

Ik denk dat ik het voorlopig ook maar niet ingewikkelder maak dan dat. Dat wil zeggen goed na blijven denken maar verder zo min mogelijk analyseren en optimaliseren. Een echt hard FO pad had leuk geweest als ik alleen was geweest denk ik, met het gezin zoals ik dat nu heb is het allemaal gewoon een beetje anders.

Zaken als isolatie en zonnepanelen zijn toch gewoon FO? Het is iets wat uiteindelijk positief is voor de lange termijn en je SR%. Je ziet het alleen 'anders' terug, want ipv meer geld dat binnenkomt zijn het minder kosten die eruit gaan.

Daarnaast is een maandelijkse belegging van >500, met daarnaast investeren in andere zaken die geld opleveren, en tegelijkertijd je hypotheek binnen de standaard 30 jaar aflossen is volgens mij prima FO. Tenzij jullie uitgaven heel erg hoog liggen, zou dat nog steeds FO binnen 30 jaar moeten betekenen, of hoe lang je hypotheek nog moet.
Zijn er wel loonsverhogingen, of heb je straks meer ruimte omdat alle grote verbeteringen gedaan zijn, komt er vanzelf ruimte om toch weer die hypotheek op te pakken en versneld af te lossen. Voor je het weet sta je toch weer op een planning van FO binnen 15-20 jaar.

Dus je hoeft jezelf niet zo de put in te praten, je bent gewoon goed bezig :). Het is tenslotte een marathon, geen sprint.

Xanaroth wijzigde deze reactie 11-01-2019 12:21 (5%)

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

Rukapul

Moderator General Chat

[...] In plaats daarvan vind ik steeds "betere" bestedingsdoelen zoals zonnepanelen, extra isolatie en een elektrische auto.

FO is meer dan een simpele SR metriek.

Afgezien van eventueel de elektrische auto lijken de investeringen me prima binnen FO vallen. Of je nou de rentelasten op de woning verlaagt of de energiekosten op de woning is fundamenteel niet anders. Je moet alleen een iets langere horizon beschouwen.

• assje
  • Registratie: maart 2007
Rukapul schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 12:27:
[...]

FO is meer dan een simpele SR metriek.

Afgezien van eventueel de elektrische auto lijken de investeringen me prima binnen FO vallen. Of je nou de rentelasten op de woning verlaagt of de energiekosten op de woning is fundamenteel niet anders. Je moet alleen een iets langere horizon beschouwen.
Elektrische auto in principe ook want ik baseer de aanschaf op TCO.

Echter is dat allemaal wel waar maar wat je dan aan het doen is is niet zo heel veel anders meer dan wat de rest doet. Wellicht ben je iets kritischer maar het is geen revolutionaire denkwijze o.i.d.

• Loev
  • Nu online
Aikon schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 11:32:
Wat kan je niet scheiden?

Maar wat wil je weten? Excel kan alles wat je wilt uiteindelijk... Simpel rijtje data en transacties geeft je al een, voor mij, bruikbaar percentage.
Dividend groei bestaande aandelen vs. aangekocht aandelen.
Rendement per jaar i.p.v. sinds start

Dit moet ik vast zelf kunnen maken in Google SpreadSheet

• Baytep
  • Niet online
This is not a club you can leave...

• elbandito
johan12 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 23:28:
[...]

Snap ik, alhoewel Dubai bijvoorbeeld lees ik wel weer interessante verhalen over. Dat je niet in NL gevestigd bent maakt voor een vastgoedhypotheek in Nederland niet per se uit, je moet enkel ca. 30% aan eigen geld meenemen in het verhaal en Nederlands staatsburger zijn met bsn.
Dubai heb ik ook 'interessante' verhalen over gehoord. Mensen die een appartement op de 48e verdieping kopen en dan blijkt dat de tower maar tot de 35e verdieping gebouwd wordt.... ;)

• CaLeX
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 07:32

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Een groot deel van de weg naar FO is je leven inrichten op een manier waarmee na het werkleven het vol kan houden.

Het is dus niet altijd maar sparen/besparen en aflossen. Maar ook investeren in kwaliteit / woongemak. Volgens mij horen een hoop van de dingen die je noemt hier ook gewoon thuis. Dan is er eens een jaaroverzicht negatief, wat dan nog?

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

• R.van.M
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 12:40
Baytep schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 13:15:
[...]

This is not a club you can leave...
Just when I thought I was out, they pull me back in!

De vraag is wat je wil. Als je wilt wachten tot je pensioen datum dan wellicht dat het FO pad wat minder belangrijk wordt. Mocht je eerder willen stoppen met werken kom je toch weer gedeeltelijk binnenboord

R.van.M wijzigde deze reactie 11-01-2019 14:35 (33%)

• erniee
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 18-01 19:15
Hoewel ik dit forum regelmatig volg ben ik afgelopen jaren toch te weinig bezig geweest in het optimaliseren van mijn FO doelstellingen. In het kader van nieuwe voornemens heb ik mijzelf voorgenomen dit in 2019 uit te gaan werken.

Momenteel ben ik 28 jaar, sinds 3 maanden getrouwd (dure hobby maar was het waard 😊) en is ons vermogen circa €80.000. Dit staat voor een groot deel op spaarrekeningen, maar zit ook een deel in aandelen en crowdfunding.

Afgelopen 2 jaar ben ik bezig geweest met het ontwikkelen van een woning waar we nu sinds circa 2 maanden in wonen. Dit is in CPO verband gebeurd, wat ervoor gezorgd heeft dat we de woning relatief goedkoop hebben kunnen kopen ten opzichte van gelijkwaardige woningen en de huidige marktwaarde. Ik schat dat de woning nu circa €290.000 waard is. De hypotheek die er op rust is 'slechts' €120.000. Ik verwacht dat we hier komende jaren kunnen blijven wonen. In ieder geval zolang er geen kinderen zijn is de (tussenwoning) prima.

Mijn vrouw en ik werken allebei en hebben een gezamenlijk inkomen van netto circa €4.300 tegenover vaste lasten van circa €1.000. We kunnen dus relatief veel sparen, hoewel we dit komende maanden moeten gaan ervaren. Het dubio waar ik nu in zit is aflossen of investeren en zorgen dat ik met ons spaargeld de rentecomponent kan dekken van de hypotheek. Enerzijds brengt investeren risico's met zich mee. Anderzijds zorgt het niet aflossen ervoor dat we gebruik kunnen blijven maken van de hypotheekrenteaftrek. Uitdaging is in het geval van investeren om (veilig) meer rendement te behalen dan de 1,7% hypotheekrente.

Wat is verstandig in deze situatie?

• Divak
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 13:45
elbandito schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 14:00:
Ik weet niet hoelang jij van plan bent om er te gaan werken, maar ik vond het niet erg om het geld een paar jaar te laten staan, zolang de vermogensheffing maar niet betaald hoeft te worden. Met 6k per maand maakt het rendement ook geen zak uit, dat komt later wel als je potje gevuld is en je weer terug naar Nederland gaat.

Ik kon mij ook niet lokaal ergens aan binden om het geld in te steken (en het later weer veilig terug te krijgen), en geld steken in andere landen wilde ik ook niet omdat ik niet zeker was of ik terug zou gaan naar Nederland.

Dan gaat het alleen over vastgoed uiteraard. Wat alle overige investeringen betreft (aandelen e.d.) kan dat vanaf elke locatie ter wereld, dus dat heeft niets met de gebondenheid aan Nederland te maken.

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 13:35
@erniee HRA stelt toch nauwlijks meer wat voor op 120K tegen zulke lage rente? Kan niet echt een reden zijn denk ik. Maar aflossen is ook niet persee aantrekkelijk met zulke lage rente.
Ik weet alleen niet of het een handige tijd is om te investeren.

Douche WTW - Zonneboiler - L/W warmtepomp - energieneutraal huis

• kpg
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online
@erniee Mooie situatie! Mijn benadering is de volgende volgorde:
1. Zorg voor een bedrag cash waar je niet zonder zou willen (bijvoorbeeld 3, 6 of 12 maanden aan uitgaven) plus eventueel reserveringen voor grote uitgaven (zoals verbouwing of nieuwe keuken, niet heel erg nodig want je woont er net :)).
Dit is bij mij nu een vast bedrag, hoeft niet te groeien.

Heb je dit bedrag, ga door met:
2a. Bedenk in welke mate je jezelf wil blootstellen aan de aandelenmarkt. Hier betekent dat een vast bedrag per maand dat belegd wordt. Als je (bovenop maandelijkse inleg uit salaris) eenmalig een flink bedrag wil inleggen uit spaargeld, zou ik het verspreid over een jaar maandelijks inleggen om risico te verminderen

2b. Als je dit nodig of prettig vindt, kan je spaarpotjes vullen voor wat grotere uitgaven/vervanging zoals auto, apparatuur, vakantie. Doe ik zelf niet, anderen vinden het wel fijn.

3. Alles wat overblijft na maandelijkse uitgaven en 2a/2b gaat de hypotheek in (om de paar maanden extra aflossing). Het rendement, ook bij de lage rentes van nu, is altijd een stuk beter dan je spaarrekening.
Dankzij punt 1/2b heb je genoeg cash om je geen zorgen te maken over liquiditeit, en dankzij 2a zorg je ervoor dat je investeringen blijven groeien. Hypotheek is voornamelijk een plek om 'overbodig geld' (voor zover dat bestaat :+) risicovrij met een redelijk rendement te stallen. Het fungeert ook als sluitpost, dus als uitgaven een paar maanden hoog zijn wordt er nog wel belegd maar niet afgelost. Zijn de uitgaven laag, dan wordt er net zoveel belegd en meer afgelost.

• Ididit
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 11:37
Lointje schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 12:03:
Aan de mensen met veel vastgoed (lees: 2 of meer huizen te verhuur). Hoeveel tijd steken jullie zo in die huizen per maand/jaar? Ik hou het momenteel bij (belgische) REIT's qua investering in vastgoed. Ik weet niet of ik al dat gemekker als huisbaas wel wil, maar misschien overschat ik het "probleem".

@Wuursj Mooi grafiekje, dat dipje kan zoveel kwaad niet natuurlijk. Het is niet dat jullie gezamenlijk vermogen is afgenomen dit jaar tov vorig jaar. Vorig jaar zat je gewoon nog met een ander systeem.
Afgeloste hypotheek is dan "woz-waarde - resterende lening"? Gezien je overwaarde tov woz als aparte grafiek neemt?
Ik verhuur 3 appartementen in een blok van 10 appartementen. Mijn broer en zijn kinderen verhuren in dezelfde blok nog 6 appartementen. We doen voor de hele blok van 10 appartemenen alles zelf: geen externe syndicus, geen verhuurbureau/rentmeester.

Puur administratief (huurindexeringen, afrekening van de mede-eigendom tussen de mede-eigenaars, verbruik- en kostenberekening van de huurders, juridische vragen,contacten met leveranciers/overheid, algemene vergadering, opvolging werken en onderhoud,...) schat ik dat dat - voor de 10 appartementen samen - 60 tot 120 uur per jaar tijd vraagt. Sommige jaren verlopen vlot, andere jaren vragen meer tijd.
Ook de praktische problemen vragen tijd. Zelfs al laat je alles door een vakman herstellen. Afspraken, betalingen, vertrek van huurders en intrede van nieuwe huurders... Heel moeilijk in te schatten: sommige jaren bijna niets, andere jaren misschien enkele weken voor de 10 appartementen.

Mijn netto huurrendement is lager dan 3% op de waarde van de appartementen. Geen syndicuskosten, geen hypotheekkosten. Ook weinig belastingen op deze huurinkomsten, omdat ik daarnaast momenteel weinig andere belastbare inkomsten heb (dat is een heel ander verhaal). Ik lees hier soms andere verhalen, maar dit is de realiteit in een centrumstad in Vlaanderen (Hasselt). Ik reken jaarlijks wel 2 maanden huur als kosten ( nieuwe keuken, CV, isolatie dak, renovatie lift, verven gemaeenschappelijke delen... er is elk jaar wel wat anders aan kosten). Toegegeven, ik verhuur waarschijnlijk ook iets te goedkoop (voordeel: geen leegstand en geen zeurende huurders) maar zelfs met een forse huurverhoging krijg ik dit nooit op 3,5%.

Dus ja, REIT's lijken wel heel aantrekkelijk :)

Maar met vastgoed heb je echt wel grond en stenen in handen. Een REIT blijft een aandeel. Dus naast mijn aandelenportefeuille heeft vastgoed wel zijn plaats. Maar waarschijnlijk bouw ik dit wel af in de komende jaren.

• x37
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 20-01 18:00
erniee schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 15:27:
Hoewel ik dit forum regelmatig volg ben ik afgelopen jaren toch te weinig bezig geweest in het optimaliseren van mijn FO doelstellingen. In het kader van nieuwe voornemens heb ik mijzelf voorgenomen dit in 2019 uit te gaan werken.

Momenteel ben ik 28 jaar, sinds 3 maanden getrouwd (dure hobby maar was het waard 😊) en is ons vermogen circa €80.000. Dit staat voor een groot deel op spaarrekeningen, maar zit ook een deel in aandelen en crowdfunding.

Afgelopen 2 jaar ben ik bezig geweest met het ontwikkelen van een woning waar we nu sinds circa 2 maanden in wonen. Dit is in CPO verband gebeurd, wat ervoor gezorgd heeft dat we de woning relatief goedkoop hebben kunnen kopen ten opzichte van gelijkwaardige woningen en de huidige marktwaarde. Ik schat dat de woning nu circa €290.000 waard is. De hypotheek die er op rust is 'slechts' €120.000. Ik verwacht dat we hier komende jaren kunnen blijven wonen. In ieder geval zolang er geen kinderen zijn is de (tussenwoning) prima.

Mijn vrouw en ik werken allebei en hebben een gezamenlijk inkomen van netto circa €4.300 tegenover vaste lasten van circa €1.000. We kunnen dus relatief veel sparen, hoewel we dit komende maanden moeten gaan ervaren. Het dubio waar ik nu in zit is aflossen of investeren en zorgen dat ik met ons spaargeld de rentecomponent kan dekken van de hypotheek. Enerzijds brengt investeren risico's met zich mee. Anderzijds zorgt het niet aflossen ervoor dat we gebruik kunnen blijven maken van de hypotheekrenteaftrek. Uitdaging is in het geval van investeren om (veilig) meer rendement te behalen dan de 1,7% hypotheekrente.

Je HRA is met zo'n lage LTV en lage rente heel laag:

Ik heb het even exact voor je uitgerekend en netto is die maar 4,3%, dus voor behoud van de HRA hoef je de hoofdsom niet te laten staan.

• JURIST
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 11:28
erniee schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 15:27:

Geen slechte start! Aangezien je nog jong bent en er mogelijk kinderen komen? zou ik eerst goed nadenken over je wooncarriere. De huidige LTV lijkt al basis (zonder opslagen?) en hypotheek met 1,7% rente is gewoon een hele voordelige financiering. Als je serieus naar FO wil toewerken zou ik een investeringsplan voor de lange termijn maken. Wat zijn je plannen voor de toekomst? wat is je horizon? Hoeveel risico vind je acceptabel voor rendement? Het beursklimaat is misschien nu even wat minder (alhoewel de afgelopen twee weken heeft alweer een fors deel van het verlies van vorig jaar goedgemaakt), maar ik zou gewoon boven een buffer geleidelijk instappen en spreiden over meerdere assetcategoriëen.

• Antonl91
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 20-01 23:34
Volg dit draadje eigenlijk nog niet, maar heb wel veel interesse in dit onderwerp. Ben zelf 27 en niet heel druk bezig nog met financieel onafhankelijk worden omdat ik nog niet zover in de toekomst kijk. Wel ben ik vooral heel erg bezig en heb mijzelf dit als doel gesteld om over 3 jaar financieel gezien een luxe positie te hebben. Op dit moment werk ik als elektricien op cruiseschepen met een salaris van 60k per jaar met een mbo achtergrond. Mijn idee op dit moment is om dit werk jaar nog 8 jaar te doen, daarna iets rustigers op te zoeken en voor die tijd zorgen dat ik financieel gezien een redelijk comfortabele positie heb.

Afgelopen jaar in februari ben ik voor het eerst op mijzelf gaan wonen in een appartement en mijn buren met exact hetzelfde appartement hebben hun woning binnen een korte periode kunnen verkopen voor 225k. Mijn verwachting is dus dat mijn appartement tenminste dezelfde waarde heeft maar ik wil deze eigenlijk over ongeveer 4 jaar gaan verhuren. Van de hypotheek is er op dit moment nog net iets minder over dan 63k en mijn doel is om deze voor eind 2021 afgelost te hebben.

Ben best wel tevreden over mijn hypotheek verstrekker en heb gevraagd of bij een eventuele volgende woning ik een kamer mag verhuren (hospitaverhuur). Mijn doel is dan om mijn appartement te verhuren en een kamer van mijn nieuwe woning. Dit omdat inkomsten uit verhuur van een woning onbelast zijn en er is een kamerverhuurvrijstelling in 2018 van €5.246. Tegen die tijd zal het wel meer zijn. Maar het idee is dus dat ik een redelijk maandbedrag krijg voor mijn appartement en voor de kamer en dat deze bedragen mijn hypotheek ruimschoots dekken. Als dat het geval is kan ik mijn woning ook versneld aflossen en kunnen er nieuwe doelen gesteld worden in de toekomst.

• Qosmic
  • Registratie: april 2002
  • Nu online
Ik wil maandelijks rond de 300 euro in etf's gaan stoppen en ben aan het kijken naar degiro of meesman.

De etf's die ik voor ogen heb zijn de VT (Vanguard total world stock) En de IEAG.

Maar is het handiger om dit via meesman of via degiro te doen?
Naar mijn idee is Meesman iets duurder, maar wel meer gemak + zij kopen.
Degiro goedkoper maar moet je zelf meer naar omkijken.
Maar als ik wil starten met bovenstaande 2 etfs's (die volgens mij ook in de kernselectie zitten) kan ik toch beter bij de giro starten.

Stop chasing the dream, you're already living it

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 13:17
Meesman heeft alleen 5 eigen fondsen, dus zelf kiezen is er niet bij. De fondsen volgen overigens wel bekende indexen.

Want wat ik heb begrepen uit dit topic, is Meesman eenvoudiger als je bijv. maandelijks een vast bedrag wilt inleggen en er verder niet naar om wilt kijken. De Giro is wat meer handwerk, maar wel net iets goedkoper, i.i.g. voor de aandelen in de kernselectie.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Torgo
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 20-01 14:33
Qosmic schreef op zondag 13 januari 2019 @ 21:37:
Ik wil maandelijks rond de 300 euro in etf's gaan stoppen en ben aan het kijken naar degiro of meesman.

De etf's die ik voor ogen heb zijn de VT (Vanguard total world stock) En de IEAG.

Maar als ik wil starten met bovenstaande 2 etfs's (die volgens mij ook in de kernselectie zitten) kan ik toch beter bij de giro starten.
Ik ben erg blij met Binck Fundcoach. Service fee is 0,18% per jaar. Geen aankoopkosten voor periodiek beleggen.

• klaasvaak1853
  • Nu online

Al gedacht aan Actiam wereld? 0.15% lopendekosten en is een nederlands fonds dus geen dividendlek.
http://www.morningstar.nl...apshot.aspx?id=F00000WA12

• Phantasist
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 20-01 23:48

Voordelen Meesman:
- Goede trackrecord rendement
- Consequent vaste inleg dat geheel automatisch gaat
- Goede service
- Geen dividendlek (herinvestering van dividend + regelen duidelijk belastingteruggave dividend)
- redelijke lage kosten i.v.m. andere aanbieders (kosten vallen ansich mee!)

Voordelen DeGiro:
- Je kan zelf kiezen welke aandelen of etf's je wilt
- zelf veel invloed op jouw inkoopbeleid

Nadeel DeGiro:
- Je moet constant consequent hierachter aangaan

Zelf heb ik ook Meesman en investeer ik ook €300 p/m in wereldwijd. Het gemak en de consequentheid is een zegen. Heb hierdoor ook geen last van verlies-aversie, wat je bij DeGiro eerder wellicht zal hebben.

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Torgo schreef op zondag 13 januari 2019 @ 22:22:
[...]

Ik ben erg blij met Binck Fundcoach. Service fee is 0,18% per jaar. Geen aankoopkosten voor periodiek beleggen.
Dat zijn dus kosten die nog bovenop de ETF kosten komen, dat is wel belangrijk om rekening mee te houden. Bij een goedkope ETF worden je jaarlijkse kosten dus meer dan verdubbeld.

• Xanaroth
Torgo schreef op zondag 13 januari 2019 @ 22:22:
[...]

Terugkeerende kosten zijn killing voor je rendement/FO. Zou persoonlijk nooit gaan voor een beleggings variant met een jaarlijkse fee.

Meesman heeft hetzelfde, maar is nog een paar factoren hoger en is echt super duur (0,5% jaarlijks + 0,25% inleg).

Een goede vanguard ETF zit onder de 0,2% jaarlijkse kosten. Meesman kost je dus bijna 2,5x zoveel (0,5% ipv 0,2% jaarlijks), en zitten bij bink verdubbeld je kosten want je hebt service fee + etf fee.

Kosten bij iets van 10,000 euro (hij bij 300/maand in ~3 jaar bereikt):
Binck 0,18+ TER 0,2% = 38/jaar
Meesman 0,5% = 50/jaar + 25 eenmalige inlegkosten
Degiro 0% + TER0,2% = 20/jaar.

Zou bij ETF belegggen dus blind voor degiro gaan. Lijkt niet veel, maar de kosten komen elk jaar terug en worden elk jaar hoger (meer inleg+rendement). Tegen het einde van je FO rit zul je, afhankelijk van benodigd capitaal, bij DeGiro 500-1000 euro/jaar kwijt zijn. De rest nog enkele factoren hoger (ja, binck ook - het maximum van 540/jaar geld voor de binck fee, de TER van de ETF betaal je ernaast gewoon nog).

Voor je er erg in hebt zit er over een periode van 30-60 jaar >20.000 euro verschil in de kosten als je voor een broker kiest die met service fee werkt.

Xanaroth wijzigde deze reactie 14-01-2019 07:40 (5%)

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Xanaroth schreef op maandag 14 januari 2019 @ 07:31:
[...]

Terugkeerende kosten zijn killing voor je rendement/FO. Zou persoonlijk nooit gaan voor een beleggings variant met een jaarlijkse fee.
De beste beleggingsvariant is de gene waarin je daadwerkelijk elke maand belegd.
Uit dat oogpunt is Meesman een prima optie omdat het al het werk uit handen neemt en er voor zorgt dat je elke maand X euro volgens dezelfde strategie belegd. Dit is natuurlijk wel een service waar voor betaald moet worden maar kan ideaal zijn voor mensen die niet consequent een strategie kunnen volgen.

• Euler212
  • Registratie: juni 2014
  • Niet online
Tsurany schreef op maandag 14 januari 2019 @ 07:57:
[...]

De beste beleggingsvariant is de gene waarin je daadwerkelijk elke maand belegd.
Uit dat oogpunt is Meesman een prima optie omdat het al het werk uit handen neemt en er voor zorgt dat je elke maand X euro volgens dezelfde strategie belegd. Dit is natuurlijk wel een service waar voor betaald moet worden maar kan ideaal zijn voor mensen die niet consequent een strategie kunnen volgen.
Of de tussenweg van Binck Fundcoach, waar je een periodieke transactie voor x euro in een bepaald ETF kan opstellen. Nadeel is dat je altijd hele stukken moet kopen en dus vaak geld overhoudt van je maandelijkse inleg. Dat restant moet je soms manueel wegwerken door de periodieke order eenmalig te verhogen, wat er voor zorgt dat je geld niet de maximale tijd in de markt zit.

Deel wel de berekening van @Xanaroth, maar voor de Tweaker die komt vragen wat wijsheid is bij het starten met beleggen kan het wijsheid zijn van de Giro af te zien. Je moet er bovenop zitten, kunt individuele aandelen aanschaffen. In het begin is wat discipline belangrijk en iets periodiek instellen en er vervolgens niet meer naar hoeven kijken kan helpen met het aanhouden van je strategie.

• Qosmic
  • Nu online
Ik ben het ook met Xanaroth eens, dat is ook de reden dat ik neig naar DeGiro.
Maar @Euler212 wat bedoel je met je moet er bovenop zitten?

Als ik puur in etf beleg met een vast bedrag per mand, dan valt dat "er bovenop zitten" toch wel mee?

• Kluifjes
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 19-01 16:44
Slechts klein stukje over aandelenmarkten, maar eerst wordt door Dalio gesteld aandelen in te ruilen en cash te houden en vervolgens dat je niet de markt moet gaan timen. Lijkt me enigszins een contradictio in terminis.

https://www.telegraaf.nl/...google&utm_medium=organic

• Mirved
[...]

Meesman heeft hetzelfde, maar is nog een paar factoren hoger en is echt super duur (0,5% jaarlijks + 0,25% inleg).

Een goede vanguard ETF zit onder de 0,2% jaarlijkse kosten. Meesman kost je dus bijna 2,5x zoveel (0,5% ipv 0,2% jaarlijks), en zitten bij bink verdubbeld je kosten want je hebt service fee + etf fee.

Zou bij ETF belegggen dus blind voor degiro gaan. Lijkt niet veel, maar de kosten komen elk jaar terug en worden elk jaar hoger (meer inleg+rendement). Tegen het einde van je FO rit zul je, afhankelijk van benodigd capitaal, bij DeGiro 500-1000 euro/jaar kwijt zijn. De rest nog enkele factoren hoger (ja, binck ook - het maximum van 540/jaar geld voor de binck fee, de TER van de ETF betaal je ernaast gewoon nog).

Voor je er erg in hebt zit er over een periode van 30-60 jaar >20.000 euro verschil in de kosten als je voor een broker kiest die met service fee werkt.
Je vergeet wel het dividend lek mee te tellen bij de Giro via Vanguard etf's. Tevens is het al eens voorgekomen bij DeGiro dat je opeens allerlei fondsen niet meer beschikbaar waren.

• R.van.M
[...]

Je gaat hier voorbij aan het feit dat je bij Meesman geen dividendlek hebt.
extra rendement van 0,4% tot 0,5% per jaar
Bron: https://www.meesman.nl/k/...s-zonder-dividendlek.html

Ten tweede kun je bij Meesman fractioneel beleggen, wat zeker met kleinere bedragen erg fijn is.

• Qosmic
  • Nu online
Ja dat vind ik ook wel een nadeel van degiro, dat dividendlek en dat bepaalde etf's opeens verdwijnen.
Vandaar dat ik erg twijfel tussen DeGiro en Meesman.

Wat is wijsheid?
Toch voor Meesman gaan dan?

Qosmic wijzigde deze reactie 14-01-2019 09:14 (19%)

• Mirved
Als je er goed in verdiept dat je precies weet welke ETF's je moet hebben (tevens bij marktveranderingen), welke portfolio verdeling je dan hebt ,de onderliggende kosten structuur snapt en geen moeite hebt met maandelijks zelf die boekingen te doen. Dan is DeGiro waarschijnlijk voordeliger.

Wil je gewoon maandelijks geld overmaken zonder er zelf omkijken naar te hebben en wetende dat er een partij achter zit die er voor zorgt dat alles goed geregeld is dan kies je Meesman.

Overigens is hier niet eens gesproken over het uitleen risico dat je loopt bij DeGiro, dat kan je oplossen door een custody account te pakken maar dan zijn je kosten wel iets hoger.

• giganielsie
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 09:55
Kan je dan niet beter voor IDWA kiezen bij DeGiro zodat je geen dividendlek hebt?

• Lud0v1c
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 13:43
Wat ik zelf ook heel prettig vindt, het feit dat Meesman een Nederlandse partij is die je kan bellen met vragen. Je kan langsgaan op kantoor in Den Haag en alles in het Nederlands.

Daarnaast spreekt mij het credo aan: Keep it simple!

Gold is the money of kings, silver is the money of gentlemen, barter is the money of peasants – but debt is the money of slaves

• Qosmic
  • Nu online
Is ook nog een optie.

Het gaat mij erom dat ik wereldwijde aandelen in de etf heb.
En wereldwijde obligaties zoals de IEAG.

• klaasvaak1853
  • Nu online
giganielsie schreef op maandag 14 januari 2019 @ 09:56:
Kan je dan niet beter voor IDWA kiezen bij DeGiro zodat je geen dividendlek hebt?
????? IWDA heeft "gewoon" dividend lek hoor.
Voor zo ver ik weet bieden alleen actiam(0.15%), think(0.2% en northen trust(0.15%)wereldwijdgespreide fondsen aan die dividenlekkage voorkomen.

Als je zo goedkoop mogelijk de wereld wil volgen zonder dividendlekkage(+-0.4%) dan zijn een van deze fondsen de way to go.

Edit: Bij bijvoorbeeld Binck of Abn Amro kom je dan uit op een totale kosten van 0.33% per jaar. Ook bieden zij de mogelijkheid deze fondsen gratis maandelijks aan te kopen. Door zelf een Fonds/etf te kiezen bespaar je dus +-0.15% per jaar en 0.25% aankoop kosten tegenover Meesman, zonder in te leveren op gemak.

klaasvaak1853 wijzigde deze reactie 14-01-2019 10:59 (38%)

• giganielsie
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 09:55
Oeps, my bad.. Ging er even vanuit dat als er geen dividend uitgekeerd wordt er ook geen dividendlek is. Is inderdaad niet waar:

Bron

• Qosmic
  • Nu online
Denk dat ik toch maar voor Meesman ga. Simpel, geen dividendlek, maandelijk via automatisch incasso spreekt me ook wel aan.
Enige wat me daar tegenstaat is zijn de jaarlijkse kosten van 0.5% en in dat oogpunt kan het wel behoorlijk schelen na een x aantal jaar tav degiro zoals Xanaroth al voor rekende.

Qosmic wijzigde deze reactie 14-01-2019 10:28 (40%)

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Kluifjes schreef op maandag 14 januari 2019 @ 09:11:
Slechts klein stukje over aandelenmarkten, maar eerst wordt door Dalio gesteld aandelen in te ruilen en cash te houden en vervolgens dat je niet de markt moet gaan timen. Lijkt me enigszins een contradictio in terminis.
O.a. Ben Carlson en Michael Batnick hebben over Ray Dalio gezegd dat zijn adviezen lastig zijn omdat hij aan de ene kant een hedge fund runt, en aan de andere kant adviezen verstrekt voor particuliere beleggers. Dus als hij wat zegt, moet je buitengewoon goed opletten op de context.

Renault Zoe Q90

• klaasvaak1853
  • Nu online
Qosmic schreef op maandag 14 januari 2019 @ 10:26:
Denk dat ik toch maar voor Meesman ga. Simpel, geen dividendlek, maandelijk via automatisch incasso spreekt me ook wel aan.
Enige wat me daar tegenstaat is zijn de jaarlijkse kosten van 0.5% en in dat oogpunt kan het wel behoorlijk schelen na een x aantal jaar tav degiro zoals Xanaroth al voor rekende.
Zie mijn post.

• poehee
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 10:44
Wat betreft de discussie over wel of niet "dure" Meesman.

Meesman is "hands-down" de beste oplossing voor mensen die ontzorgd aan vermogensgroei willen doen. Het is goedkoop (de dividendteruggave is een grote factor die meestal even wordt vergeten) en makkelijk.

Vind je het leuk (!) om met de materie bezig te zijn, wat zich onder andere uit in niet aflatende zoektochten naar de goedkoopste oplossingen (e.g. DeGiro met fondsselecties), dan is Meesman niet jouw keuze.

(disclaimer: zit o.a. bij Meesman, BND(voor FOR), Binck, IB)

Op een of andere manier poppen er elke keer weer posts op over dat Meesman zo duur is. Twee zaken worden daarbij stelselmatig (al dan niet bewust...) weggelaten:
- Je moet zin hebben (moeite doen) om zelf aan de slag te gaan.
- Dividendlekkage is een significante factor (0,4%)

Ik ben absoluut fan van Meesman (en OOK geinteresseerd in de self-made brouwsels), maar het vergelijken van die self-made brouwsels met Meesman slaat kant noch wal.

(zou het overigens best aardig vinden als de schaalvoordelen van Meesman gaan leiden tot 0,1 of 0,05% lagere jaarlijkse kosten)

poehee wijzigde deze reactie 14-01-2019 10:34 (6%)
Reden: Wat zo leuk zou zijn als Meesman...

You're either part of the solution or you're part of the problem

• capellio
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 09:35
Euler212 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 08:05:
[...]
Of de tussenweg van Binck Fundcoach, waar je een periodieke transactie voor x euro in een bepaald ETF kan opstellen. Nadeel is dat je altijd hele stukken moet kopen en dus vaak geld overhoudt van je maandelijkse inleg. Dat restant moet je soms manueel wegwerken door de periodieke order eenmalig te verhogen, wat er voor zorgt dat je geld niet de maximale tijd in de markt zit.

Deel wel de berekening van @Xanaroth, maar voor de Tweaker die komt vragen wat wijsheid is bij het starten met beleggen kan het wijsheid zijn van de Giro af te zien. Je moet er bovenop zitten, kunt individuele aandelen aanschaffen. In het begin is wat discipline belangrijk en iets periodiek instellen en er vervolgens niet meer naar hoeven kijken kan helpen met het aanhouden van je strategie.
Zelf zit ik bij zowel DeGiro als bij Binck als bij Fundcoach. Het voordeel van Fundcoach vind ik dat er voor periodieke beleggingen geen transactiekosten zijn, je betaald natuurlijk wel de jaarlijkse kosten (die zijn gemaximaliseerd, dus je moet zo snel mogelijk naar de € 300.000 toe voor maximaal effect 8)7 ).
Bij Fundcoach beleg je periodiek ook niet met een bepaald bedrag maar met een aantal (bijv. iedere maand 10 stuks van "fonds x" i.p.v. iedere maand € 300). Ikzelf vind dat geen probleem, ik pas 1x per jaar die aantallen aan en zorg verder dat er genoeg cash op de rekening blijft staan zodat de aankopen door gaan.

Het nadeel van al die tarieven vindt ik dat ze ook wijzigen, wat 10 jaar geleden de beste keuze leek (voor mij was dat destijds Binck) is dat nu dus niet meer. Zodoende kom ik ook aan drie beleggingsrekeningen wat ook verre van ideaal is.

Meesman heb ik zelf geen ervaring mee dus daar kan ik qua gebruik niet over oordelen, enkel van de informatie die ik via dit forum krijg en van de website. Op basis daarvan zou Meesman voor mij niet geschikt zijn, fractioneel beleggen is een voordeel maar het aanbod vind ik niet bij mij passen.

Op dit moment zou ik nog steeds voor Fundcoach kiezen vanwege het aanbod, het gemak, de kosten (periodiek beleggen dan) en de stabiliteit (die zoals genoemd bij Degiro er soms niet is).

Daarom zou ik zeggen, focus niet alleen op kosten want die kunnen in de jaren wijzigen. Kijk ook naar wat je prettig vind werken en wat voor belegger je zelf denkt te zijn.

• Longcat
  • Registratie: november 2018
  • Nu online

Longcat

Buy & Hold

Qosmic schreef op maandag 14 januari 2019 @ 10:26:
Belangrijkste is gewoon elke maand beleggen. Met Meesman bereik je dit met weinig gedoe. Voor de minder ervaren persoon is elke maand een order inleggen en kijken of deze uitgevoerd wordt ook niet fijn. Daarnaast kom je in de verleiding elke dag de koersen in de gaten te houden, wat een hoop stress kan geven in een neergaande markt. Meesman kun je gewoon lekker maandelijks laten incasseren en heb je geen omkijken naar.

Zelf beleg ik bij degiro, maar ik zou familie en vrienden eerder Meesman aanraden dan Degiro.

• poehee
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 10:44
Longcat schreef op maandag 14 januari 2019 @ 10:36:
[...]

Belangrijkste is gewoon elke maand beleggen. Met Meesman bereik je dit met weinig gedoe. Voor de minder ervaren persoon is elke maand een order inleggen en kijken of deze uitgevoerd wordt ook niet fijn. Daarnaast kom je in de verleiding elke dag de koersen in de gaten te houden, wat een hoop stress kan geven in een neergaande markt. Meesman kun je gewoon lekker maandelijks laten incasseren en heb je geen omkijken naar.

Zelf beleg ik bij degiro, maar ik zou familie en vrienden eerder Meesman aanraden dan Degiro.
Ik acht de kans significant (ver richting de 100%) dat je met Meesman een hoger eindkapitaal bereikt dan wanneer je dit zelf zou doen. En niet alleen jij, maar ook hoger dan alle anderen die hier heel actief mee bezig zijn: veel wat je leest over de staatjes, kosten en verschillen zijn emotieloze theoretische vergelijkingen (interessant zeker, daar niet van): maar die haal je met je praktische, emotierijke benadering waarschijnlijk toch niet in werkelijkheid.

You're either part of the solution or you're part of the problem

• revox862
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 18-01 13:11
poehee schreef op maandag 14 januari 2019 @ 10:42:
Ik acht de kans significant (ver richting de 100%) dat je met Meesman een hoger eindkapitaal bereikt dan wanneer je dit zelf zou doen.
Laatst Meesman en VWRL via DeGiro op een kladje vergeleken, op basis van behaalde rendement van de afgelopen jaren, en ik kwam uit op meer rendement bij Meesman.

• Qosmic
  • Nu online
Ik ga het simpel houden en beginnen met Meesman. Thanks allemaal voor de inzichten.
Kan altijd nog DeGiro erbij doen om te kijken hoe het daar gaat.

Qosmic wijzigde deze reactie 14-01-2019 12:04 (12%)

• Kluifjes
Even een "luie" vraag. Via Meesman kun je dividendbelasting terugvragen bij de belastingaangifte door dit in mindering te brengen op inkomstenbelasting. Ik neem aan dat je bij Meesman jaarlijks een overzicht ontvangt hoeveel dividendbelasting je hebt betaald?

• Aliene
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 13:13
Kluifjes schreef op maandag 14 januari 2019 @ 13:38:
Even een "luie" vraag. Via Meesman kun je dividendbelasting terugvragen bij de belastingaangifte door dit in mindering te brengen op inkomstenbelasting. Ik neem aan dat je bij Meesman jaarlijks een overzicht ontvangt hoeveel dividendbelasting je hebt betaald?
Ja klopt, dat krijg je.

• Mr_Blobby
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 13:23
Kreeg vanochtend een mailtje van Meesman. Ze hebben nu een nieuwe, persoonlijke rendementsweergave.
Vernieuwde rendementsweergave
Uit het laatste klanttevredenheidsonderzoek kwam duidelijk naar voren dat het een grote wens van veel van onze klanten is om in MijnMeesman meer informatie over hun rendement te zien. Wij hebben dit stapsgewijs gerealiseerd en deze week is de laatste stap gezet. Op de pagina 'Resultaten' vond u al uw gerealiseerd en ongerealiseerd resultaat per fonds, zowel in euro's als in percentage. Op de nieuwe pagina 'Waardeontwikkeling' vindt u vanaf deze week de volgende elementen terug:

Een grafiek van de waardeontwikkeling van uw portefeuille
Een tabel met het rendement van uw portefeuille als percentage, zowel op jaarbasis als voor de gehele beleggingsperiode
Een overzicht van de in rekening gebrachte transactie- en fondskosten
Ik heb het even bekeken en het ziet er goed uit.
Het maakt mijn excelsheet waarin ik het bijhield, bijna overbodig :)

En in alle vergelijkingen vind ik het persoonlijk een grote plus dat Meesman de duurzame varianten van de MSCI indexen volgen: https://www.meesman.nl/onze-fondsen/duurzaam-beleggen

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

• RuudvandeBeeten
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 13:28
Mr_Blobby schreef op maandag 14 januari 2019 @ 14:46:
Kreeg vanochtend een mailtje van Meesman. Ze hebben nu een nieuwe, persoonlijke rendementsweergave.

[...]

Ik heb het even bekeken en het ziet er goed uit.
Het maakt mijn excelsheet waarin ik het bijhield, bijna overbodig :)

En in alle vergelijkingen vind ik het persoonlijk een grote plus dat Meesman de duurzame varianten van de MSCI indexen volgen: https://www.meesman.nl/onze-fondsen/duurzaam-beleggen
Nu nog een prima rendement tonen ;). Ik kwam dit jaar op -5.9% :'(

• Kluifjes
Er wordt overigens gezegd dat de jaarlijkse kosten 0,5% zijn bij Meesman. Maar als je maandelijks inlegt en elke maandelijkse inleg gepaard gaat met 0,25% transactiekosten dan zijn de totale fondkosten als er 0% rendement wordt behaald toch 0,75%? Dat lijkt me een betere vergelijking met degiro aangezien volgens mij de meesten via de gratis kernselectie ETF's aankopen.

• PnD
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 12:22

PnD

like in Pinda ^_^

RuudvandeBeeten schreef op maandag 14 januari 2019 @ 15:29:
[...]

Nu nog een prima rendement tonen ;). Ik kwam dit jaar op -5.9% :'(
Beat u -6,8% ;)
En sinds ik begonnen ben met inleggen -5,7 %. Leuk idee dat vermogen opbouwen :+ :-(

edit: met deze week erbij -4,0% ....2019 to the moon!! _/-\o_ Of zit ik hier niet in het crypto topic?

PnD wijzigde deze reactie 14-01-2019 17:16 (14%)

Al mijn oude & nieuwe systemen

• Qosmic
  • Nu online
En hoe lang zijn jullie nu bezig RuudvandeBeeten en PnD?

• PnD
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 12:22

PnD

like in Pinda ^_^

Al sinds september 2017 goedkoop aan het inkopen hoop ik :p

Al mijn oude & nieuwe systemen

• kpg
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online
Kluifjes schreef op maandag 14 januari 2019 @ 15:41:
Er wordt overigens gezegd dat de jaarlijkse kosten 0,5% zijn bij Meesman. Maar als je maandelijks inlegt en elke maandelijkse inleg gepaard gaat met 0,25% transactiekosten dan zijn de totale fondkosten als er 0% rendement wordt behaald toch 0,75%? Dat lijkt me een betere vergelijking met degiro aangezien volgens mij de meesten via de gratis kernselectie ETF's aankopen.
De jaarlijkse kosten zijn 0.5%.
De instap- en uitstapkosten zijn elk 0.25%, dus eenmalig 0.5% van inleg tot opname. Plus 0.25% voor elke switch tussen fondsen.

Heel vergelijkbaar met BND (fractie duurder op jaarbasis maar gratis van fondsen veranderen, bijv meer obligaties naarmate je ouder wordt):
Jaarlijkse kosten 0.59%
Instapkosten 0.5%
Uitstapkosten 0%
Switchkosten 0%

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 12:58
Kluifjes schreef op maandag 14 januari 2019 @ 15:41:
Er wordt vanuit gegaan dat je lange tijd ze aanhoudt, de koop/verkoop kosten zijn dan verwaarloosbaar bij het jaarlijkse rendement.
Kluifjes schreef op maandag 14 januari 2019 @ 13:38:
Ja, maar nog makkelijker, Meesman geeft dit gewoon door aan de belastingdienst. Dus is vooraf ingevuld bij je belastingaangifte.

• Kluifjes
kpg schreef op maandag 14 januari 2019 @ 16:00:
[...]

De jaarlijkse kosten zijn 0.5%.
De instap- en uitstapkosten zijn elk 0.25%, dus eenmalig 0.5% van inleg tot opname. Plus 0.25% voor elke switch tussen fondsen.
Oh, ok als je een standaard maandelijkse aankoop niet wijzigt worden er dus ook geen 0,25% kosten in rekening gebracht, dat scheelt een hoop.

• Longcat
  • Nu online

Longcat

Buy & Hold

Kluifjes schreef op maandag 14 januari 2019 @ 16:09:
[...]

Oh, ok als je een standaard maandelijkse aankoop niet wijzigt worden er dus ook geen 0,25% kosten in rekening gebracht, dat scheelt een hoop.
Als ik het goed begrijp betaal je wel elke maand (als je maandelijks inlegt) die 0.25%, maar wat @Sissors bedoelt is dat de maandelijkse inleg steeds kleiner wordt naarmate je langer belegt. Dus als je elke maand 1000 euro inlegt, dan betaal je elke maand 2.50 euro transactiekosten voor de aankoop. Als je dit 5 jaar doet, heb je 60.000 euro (winst/verlies even niet meegenomen) waar je 0.50% over betaalt. Gedurende het 6e jaar betaal je 12x die 2.50 (aangenomen dat je nog steeds 1000 euro inlegt per maand). Dat is voor het hele 6e jaar dus 30 euro, wat op 60.000 euro neerkomt op 0.05%. Het wordt dus verhoudingsgewijs steeds kleiner terwijl die 0.50% beheerfee constant blijft.

• Torgo
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 20-01 14:33
[...]

Als je geen aankoopkosten en geen service fee betaald, hoe verdiend de Giro dan zijn geld? Ik vind gemak en een goede service ook wat waard.

• Phantasist
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 20-01 23:48
Torgo schreef op maandag 14 januari 2019 @ 20:13:
[...]

Als je geen aankoopkosten en geen service fee betaald, hoe verdiend de Giro dan zijn geld? Ik vind gemak en een goede service ook wat waard.
Voornamelijk door actieve beleggers.

Link: https://www.degiro.nl/data/pdf/Kosten_voorbeelden_DEGIRO.pdf

Verder hebben ze een gratis account en een custody account.
Je gratis account daarvan lenen ze jouw beleggingen uit (extra risico die je loopt)

Verder proberen ze veel marktaandeel te hebben en zijn ze tevreden met minder marge.

Let op. Ik zelf beleg niet bij DeGiro :)

• Longcat
  • Nu online

Longcat

Buy & Hold

Ze verkopen volgens mij (de uitvoering van) je orders ook door.

• RuudvandeBeeten
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 13:28
Qosmic schreef op maandag 14 januari 2019 @ 15:52:
En hoe lang zijn jullie nu bezig RuudvandeBeeten en PnD?
Met FO ben ik 3-4 jaar bezig. In het begin was ik, net als vele hier, er druk mee bezig. Uitgaven nalopen en berekeningen maken. Gedurende die periode extra afgelost op de hypotheek (4,55% rente) en met kleinere bedragen gestart met beleggen.

Sinds ander half jaar ben ik als freelancer begonnen en sinds dien voor mijn pensioen aan het beleggen via Meesman. Nu zijn de grote lijnen duidelijk en stuur ik bij waar nodig.

RuudvandeBeeten wijzigde deze reactie 15-01-2019 09:41 (53%)

• JURIST
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 11:28
Phantasist schreef op maandag 14 januari 2019 @ 20:48:
[...]

Voornamelijk door actieve beleggers.

Link: https://www.degiro.nl/data/pdf/Kosten_voorbeelden_DEGIRO.pdf

Verder hebben ze een gratis account en een custody account.
Je gratis account daarvan lenen ze jouw beleggingen uit (extra risico die je loopt)

Verder proberen ze veel marktaandeel te hebben en zijn ze tevreden met minder marge.

Let op. Ik zelf beleg niet bij DeGiro :)
Ik krijg verder het idee dat de er op valutahandel (omreken bij aankoop/verkoop + uitkering dividend) ook wel enige marge wordt gemaakt

• Carfanatic
  • Registratie: november 2007
JURIST schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 10:47:
[...]

Ik krijg verder het idee dat de er op valutahandel (omreken bij aankoop/verkoop + uitkering dividend) ook wel enige marge wordt gemaakt
dat soort dingen staan ook gewoon in het tarievenoverzicht.

• Seb87
  • Laatst online: 13:07
Ik lees nu een paar weken met belangstelling dit forum en sinds kort ook enkele blogs over dit onderwerp. Nu ben ik in de afgelopen jaren niet heel bewust met mijn financiën bezig geweest met het oog op financiële onafhankelijkheid.

Huidige situatie
In de afgelopen 3 jaar heb ik al wel 12k geïnvesteerd (10k rabo certificaten, 2k ETF's). En mijn resterende studieschuld van €6k weggepoetst.

Mijn doel
Stoppen met werken over 24 jaar (ben dan 55). Of in ieder geval de vrijheid hebben dat werken niet meer noodzakelijk is, dan zie ik tegen die tijd wel of ik het nog leuk vind.

Maar wat nu?
Ik wil doorgaan met het maandelijks kopen van ETF's. Mijn positie op de rabobank certificaten is nu groot genoeg vind ik qua risico. Maar moet ik mij focussen op het kopen van ETF's die gefocust zijn op het uitkeren van dividend of daar geen rekening mee houden en ETF's kopen die voor lange termijn groei gaan?

Reden van mijn vraag: Ik vind het heerlijk dat ik nu per kwartaal rente en dividend uitgekeerd krijg. Het lijkt me een mooi streven om dit bedrag zo hoog mogelijk te krijgen zodat ik minder afhankelijk word van mijn baan. Echter een dividendrendement van 5% is nu interessant, maar is dat over 10 of 20 jaar als mijn positie alleen maar groter is geworden nog steeds interessant?
Wat vinden jullie?

• Longcat
  • Nu online

Longcat

Buy & Hold

@Seb87 wat doe je met die rente en dividend inkomsten? Heb je genoeg inkomen uit bijvoorbeeld werk? In dat geval zou ik niet kiezen voor ETFs die dividend uitkeren. Je wil de komende 20 jaar voornamelijk groei van je vermogen. Na die 20 jaar kun je van dit vermogen dividend fondsen kopen en van die inkomsten leven.

Alternatief is om nooit in dividend aandelen te stappen en in plaats daarvan gewoon aandelen verkopen om je inkomen aan te vullen. Of een mix.

Longcat wijzigde deze reactie 15-01-2019 22:40 (18%)

• Baytep
  • Niet online
Yep, wie had nou laatst zo'n prachtig verhaal geschreven over dividend vs vermogensopbouw aandelen geschreven?

• klaasvaak1853
  • Nu online
Longcat schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 22:38:
@Seb87 wat doe je met die rente en dividend inkomsten? Heb je genoeg inkomen uit bijvoorbeeld werk? In dat geval zou ik niet kiezen voor ETFs die dividend uitkeren. Je wil de komende 20 jaar voornamelijk groei van je vermogen. Na die 20 jaar kun je van dit vermogen dividend fondsen kopen en van die inkomsten leven.

Alternatief is om nooit in dividend aandelen te stappen en in plaats daarvan gewoon aandelen verkopen om je inkomen aan te vullen. Of een mix.
Ik ben het eens met je eerste punt als je voorlopig geen inkomen uit vermogen nodig heb is het verstandig om vooral te focussen op groei.

Echter het tweede gedeelte van jouw antwoord is echt SLECHT advies, als jij voor (een gedeelte) afhankelijk ben van inkomen uit vermogen is het heel verstandig teminsten voor een gedeelte van je geinvesteerde vermogen zitten in uitkerende assets met een lage volaliteit zoals bijvoorbeeld dividend aandelen of obligaties. Je wil niet je pensioen ingaan met een wereldtracker die zomaar 50% kan dalen. En dat je dan geforceerd wordt 50% onder de top te verkopen om brood te kopen.

klaasvaak1853 wijzigde deze reactie 16-01-2019 01:43 (5%)

• Longcat
  • Nu online

Longcat

Buy & Hold

@klaasvaak1853 het zou ook niet mijn keuze zijn, maar het is geen slecht advies. Zolang je onder je safe withdrawal rate blijft, is er niets aan de hand.

• Xanaroth
Seb87 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 21:43:
Ik lees nu een paar weken met belangstelling dit forum en sinds kort ook enkele blogs over dit onderwerp. Nu ben ik in de afgelopen jaren niet heel bewust met mijn financiën bezig geweest met het oog op financiële onafhankelijkheid.

Huidige situatie
In de afgelopen 3 jaar heb ik al wel 12k geïnvesteerd (10k rabo certificaten, 2k ETF's). En mijn resterende studieschuld van €6k weggepoetst.

Mijn doel
Stoppen met werken over 24 jaar (ben dan 55). Of in ieder geval de vrijheid hebben dat werken niet meer noodzakelijk is, dan zie ik tegen die tijd wel of ik het nog leuk vind.

Maar wat nu?
Ik wil doorgaan met het maandelijks kopen van ETF's. Mijn positie op de rabobank certificaten is nu groot genoeg vind ik qua risico. Maar moet ik mij focussen op het kopen van ETF's die gefocust zijn op het uitkeren van dividend of daar geen rekening mee houden en ETF's kopen die voor lange termijn groei gaan?

Reden van mijn vraag: Ik vind het heerlijk dat ik nu per kwartaal rente en dividend uitgekeerd krijg. Het lijkt me een mooi streven om dit bedrag zo hoog mogelijk te krijgen zodat ik minder afhankelijk word van mijn baan. Echter een dividendrendement van 5% is nu interessant, maar is dat over 10 of 20 jaar als mijn positie alleen maar groter is geworden nog steeds interessant?
Wat vinden jullie?
Stap 1 in IMO om een significant deel van die rabo certificaten te verkopen? Jij hebt vast de research gedaan en weet het beter, maar zover ik weet zijn het achtergestelde leningen die spontaan waardeloos kunnen worden als het wat minder gaat, zoals failissement of als de uitkering gestopt wordt. Eigenlijk gewoon aandelen dus.
Dat past gewoon niet bij lange termijn denken, >80% exposure aan 1 risicovol product zonder verdere diversificatie, spreiding of garantie. Het past wel bijgokken of zeg een <5% stukje van een uitgebalanceerd portfolio waarin je ook andere aandelen/etf's/.. hebt.

Verder zou ik zeggen zoek eens wat online op over DGI (dividend growth investing) en value investing en SWR (safe withdrawl rate). Gaat het je om hoeveel er op je rekening staat in absolute zin waar je op wilt interen (=aandelen verkopen voor cash), of om hoeveel geld je jaarlijkse extra krijgt om gebruik van te maken? Hoe gevoelig ben je voor risico's en stijgingen/dalingen?

Dat soort vragen (en meer) zul je eerst zelf moeten kunnen beantwoorden. De belangrijkste vraag is vooral 'waar voel je je goed bij, waarbij slaap je snachts goed als de markt instort'.
Longcat schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 22:38:

Waarom zou je dat aanraden? Zulke extreme claims zonder enige onderbouwing zijn erg gevaarlijk, vooral als je er gewoon naast zit.

Dividend aandelen zijn vaak on-par met non-dividend aandelen. Meestal stijgen ze minder hard (boring blue chips, etc) maar als het mis gaat zien ze ook de kleinste dalingen.
De hele DGI stroming is gewoon gebaseerd op feiten, die je prima kunt nalopen.

Value vs Dividend is vooral kwestie van smaak en risico. Geen overduidelijke under/over performance, slechts andere karakteristieken. Grotere pieken/dalen, vast cash krijgen vs moeten verkopen, etc.

Xanaroth wijzigde deze reactie 16-01-2019 09:04 (67%)

• Longcat
  • Nu online

Longcat

Buy & Hold

Xanaroth schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 08:49:
[...]

Waarom zou je dat aanraden? Zulke extreme claims zonder enige onderbouwing zijn erg gevaarlijk, vooral als je er gewoon naast zit.

Dividend aandelen zijn vaak on-par met non-dividend aandelen. Meestal stijgen ze minder hard (boring blue chips, etc) maar als het mis gaat zien ze ook de kleinste dalingen.
De hele DGI stroming is gewoon gebaseerd op feiten, die je prima kunt nalopen.

Value vs Dividend is vooral kwestie van smaak en risico. Geen overduidelijke under/over performance, slechts andere karakteristieken. Grotere pieken/dalen, vast cash krijgen vs moeten verkopen, etc.
Extreme claims? Wat claim ik precies? Ik ben het met je eens dat het weinig uitmaakt qua performance. Mijn 'advies' was meer vanuit psychologisch perspectief. Waarom zou je dividend willen (als het toch niet uitmaakt)?

Om te herinvesteren? Dan moet je extra stappen uitvoeren.
Als aanvulling op je inkomen? Dat kan, maar dan eindig je met een lager eindkapitaal. @Seb87 geeft aan dat hij op zijn 55e wil kunnen stoppen met werken, dus dan is het handig als je de dividenden niet gebruikt om je inkomen aan te vullen.

Bovendien gaf ik niet advies om in individuele aandelen te investeren die wel/niet dividend uitkeren. Aangezien hij het over ETFs had zag ik het als Accumulating vs. Distributing. Als je de keuze hebt tussen twee identieke ETFs, maar de een keert dividend uit en de ander niet, waarom zou je dan als je jong bent en voor pensioen spaart voor de Distributing ETF kiezen?

Longcat wijzigde deze reactie 16-01-2019 09:11 (6%)

• pikstert
  • Laatst online: 20-01 20:25
Hallo allemaal,

Ik ben redelijk nieuw op dit forum en het topic over financiële onafhankelijk spreekt mij erg aan. Mijn huidige situatie is als volgt:

- Huis gekocht en met gewoon maandelijks de hypotheek te batelen heb ik dat binnen 30 jaar volledig afgelost. Dan ben ik ergens in de 50. Doel is natuurlijk om extra af te lossen. Mijn droom was in eerste instantie om in een groot vrijstaand huis te wonen, maar de vraag is of je daar echt gelukkig van wordt? (Uit onderzoek is gebleken dat het extra geluk na het eerste jaar weer verdwijnd).
- Vorig jaar december overwogen om spaargeld te beleggen via ETF's. Dividend automatisch herbeleggen met zo laag mogelijke kosten, belastingdruk en weinig currency exposure (en dus risico). Toen besloten om even af te wachten gezien de historisch Price-Earnings Ratio (P/E): http://www.multpl.com/shiller-pe/
- Mijn 'extra' inkomsten: 13e maand, bonus en vakantiegeld gaan direct naar mijn spaarrekening. Verder spaar ik 10% van mijn bruto inkomsten.
- Ergens goed over nadenken en daarmee een lange tijd doen vind ik een mooie gedachte. Als je iets aandacht geeft, ga je dat ook meer waarderen. Dat had ik ook met mijn eerste goedkope autootje 8) die ik netjes hield en heel trots op was. Mooie bijkomstigheid is natuurlijk dat het ook geld bespaart, denk aan de keuze voor een auto, huis, kleding (sommige stijlen zijn tijdloos en stijlvol) en een vrouw ;) . Het boek van Warren Buffet heeft me hierin ook geïnspireerd.

Ben dus niet een heel erg fanatieke FO'er, maar mijn doel is wel om op een gegeven moment mijn pensioendatum zelf te bepalen. Om me heen zie ik enkele, die graag willen stoppen met werken, maar kunnen niet omdat ze te zware financiële lasten hebben. Als ze die boot en dat grotere huis niet hadden gekocht was dat nu wél mogelijk. De vraag is wat ze achteraf hadden gekozen: boot of eerder stoppen met werken.

• R.van.M
klaasvaak1853 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 01:37:
[...]

Ik ben het eens met je eerste punt als je voorlopig geen inkomen uit vermogen nodig heb is het verstandig om vooral te focussen op groei.

Echter het tweede gedeelte van jouw antwoord is echt SLECHT advies, als jij voor (een gedeelte) afhankelijk ben van inkomen uit vermogen is het heel verstandig teminsten voor een gedeelte van je geinvesteerde vermogen zitten in uitkerende assets met een lage volaliteit zoals bijvoorbeeld dividend aandelen of obligaties. Je wil niet je pensioen ingaan met een wereldtracker die zomaar 50% kan dalen. En dat je dan geforceerd wordt 50% onder de top te verkopen om brood te kopen.
Hoe is dat anders dan geforceerd te blijven zitten in dividend aandelen? Ook die kunnen het dividend schrappen wat meestal resulteert in enorme koersval van de onderliggende waarde

• Lointje
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 07:25
pikstert schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 09:43:
Hallo allemaal,

Ik ben redelijk nieuw op dit forum en het topic over financiële onafhankelijk spreekt mij erg aan. Mijn huidige situatie is als volgt:

...
- Mijn 'extra' inkomsten: 13e maand, bonus en vakantiegeld gaan direct naar mijn spaarrekening. Verder spaar ik 10% van mijn bruto inkomsten.
...
Mooi begin! Het belangrijkste is inderdaad kijken waar je je zelf goed bij voelt en wat voor wensen je hebt. En eventueel eens kritisch naar de rest kijken of de onbelangrijke zaken in je leven goedkoop zijn (zonder te veel in te leveren) en de belangrijke een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben.

Vraagje over de uitgedunde quote hierboven, waarom reken je 10% van je bruto inkomsten en niet gewoon je netto inkomsten? Dat lijkt me bijzonder verwarrend, neen? Want je spaarquota is dus eigenlijk hoger van het geld dat je effectief binnenkrijgt.
Of heeft het te maken met een zelfstandig beroep?

• klaasvaak1853
  • Nu online
R.van.M schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 10:17:
[...]

Hoe is dat anders dan geforceerd te blijven zitten in dividend aandelen? Ook die kunnen het dividend schrappen wat meestal resulteert in enorme koersval van de onderliggende waarde
Klopt, ook bij aandelen die relatief veel dividend uitkering kan de koers dalen/het dividend verlaagd worden. Wat de geschiedenis ons echter leert is dat een mandje met solide bedrijven die een gedisciplineerd dividendbeleid voeren in een crisis/recessie veel beter presteren en de dividendinkomsten maar gering zullen dalen.

klaasvaak1853 wijzigde deze reactie 16-01-2019 11:43 (3%)

• Loev
  • Nu online
Gisteren aandelen Archer Daniel Midland (ADM) gekocht, puur van met gelden ontvangen uit Dividend (Beleg via DeGiro) en dat voelt best lekker :) Geen geld bijstorten, gewoon kopen van het geld dat ik de afgelopen maanden heb ontvangen uit dividend.

Waarom ADM?
* Betaald al 43 jaar dividend (incl verhogingen)
* Prijs ligt nog dichtbij 52 low
* Yield van 3.27% (minimum wat handteer is 3%)
* Payout nog slechts 37%

Ik realiseer mij dat ik nog te weinig kijk naar toekomst scenario's, waar de risico's en kansen liggen voor het bedrijf. Daar moet nog aan werken om deze punten mee te nemen in mijn overweging.
Pagina: 1 ... 91 92 93 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True