Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 13:47
ybos schreef op maandag 7 januari 2019 @ 16:53:
[...]
Ik begrijp wel wat je bedoeld hoor, het aandeel vastgoed is wel hoog maar door het te verdelen in diverse appartementen lijkt het risico minimaal.
Risico qua leegstand en lokale effecten ja. Je bent wel met allemaal (+eigen woning) afhankelijk van de algehele ontwikkeling van de woningmarkt.

Dalende prijzen kan in principe ook lijden tot lagere huurprijzen (en dan wordt je dus dubbel geraakt, net zoals je dubbel gewonnen hebt in afgelopen decennia).

• Ko.Kane
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 08:11
Je hebt ook nog iets als schoenmaker blijf bij je leest, en diversificatie speelt op meerdere levels. ALS je je gaat beleggen dan spreid je het beter, ALS je brood gaat verkopen heb je beter wit en bruin brood in het aanbod, ALS je de verhuur in gaat zijn meerdere panden beter.

Maar tegen een succesvolle schoenenverkoper zeggen: ik zou ook maar brood gaan verkopen anders ben je zo afhankelijk van schoenen? Je moet diversificeren! :?

Wat ik maar probeer te zeggen: iemand die succesvol in de verhuur zit, weet hoe zijn markt werkt en goed kan beoordelen of een pand interessant is of niet, zit in de verhuurbusiness. En kan ook dus ook door ervaring allerlei opstart en aanloopkosten vermijden bij een extra pand. Dit is niet vergelijkbaar met iemand die toevalliger wijze zijn oude woning verhuurt.

Mbt beleggingshorizon: in algemeenheid als je 5jaar voor je FO datum zit dan is de algemene trend als je aandelen portfolio hebt van bv 80-20 aandelen/obligaties, om te zetten in een 20-80 aandelen obligaties omdat je risico wil afdekken dat jaar dat je gepland FO ging worden je net even die -40% recessie pakt. (of een 60-40 en 40-60 verdeling).

Als je 65k hebt in de huidige markt en bv per jaar 25k of meer aanvult, dan is meeste aanvulling de extra inleg in 5 jaar tijd, en een gemiddelde verwachting van 5% per annum misschien al het risico op een -40% drop niet waard? Dat is voor iedereen anders. Maar je kan bijna net zo goed 200ton sparen en dan pas beginnen na de geagendeerde recessie van 2021. ;)

Zodra je FO bent zou je het juist weer kunnen omdraaien. Interessant food for thought artikel: https://earlyretirementno...art-19-equity-glidepaths/

• Euler212
  • Registratie: juni 2014
  • Niet online
Betreft verhuur is de markt ook erg belangrijk betreft risico. Verhuur jij dure appartementen in de binnenstad of kamers voor gastarbeiders aan de rand van de stad?

Mijn huisbaas vertelde mij dat hij gewoon discrimineerde op een-ouder gezinnen, "buitenlanders" en laag-opgeleide puur omdat hij van mening was dat die meer risico met zich mee brengen dan kaaskoppige DINKY's. Twijfelachtige praktijken maar an sich ook wel begrijpelijk als je ziet hoe marginaal de rendementen zijn en dat hij nog geen handjevol appartementen verhuurt.

• Maaarkske86
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 12:39
Euler212 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 07:41:
Betreft verhuur is de markt ook erg belangrijk betreft risico. Verhuur jij dure appartementen in de binnenstad of kamers voor gastarbeiders aan de rand van de stad?

Mijn huisbaas vertelde mij dat hij gewoon discrimineerde op een-ouder gezinnen, "buitenlanders" en laag-opgeleide puur omdat hij van mening was dat die meer risico met zich mee brengen dan kaaskoppige DINKY's. Twijfelachtige praktijken maar an sich ook wel begrijpelijk als je ziet hoe marginaal de rendementen zijn en dat hij nog geen handjevol appartementen verhuurt.
Dat is geen discriminatie maar de kredietwaardigheid (of potentiële kreditwaardigheid) van de huurder meenemen. Reden waarom verhuurders dat doen is door de huurdersbescherming die (m.i.) zijn doel voorbij schiet.

Dan krijg je voorwaarden als : DINKY, 5x bruto huur als verzamelinkomen als salariseis, etc etc en is er minder aanbod voor de andere 95% die wil huren maar niet aan deze eisen voldoet.

• Euler212
  • Niet online
Maaarkske86 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 08:51:
[...]

Dat is geen discriminatie maar de kredietwaardigheid (of potentiële kreditwaardigheid) van de huurder meenemen. Reden waarom verhuurders dat doen is door de huurdersbescherming die (m.i.) zijn doel voorbij schiet.

Dan krijg je voorwaarden als : DINKY, 5x bruto huur als verzamelinkomen als salariseis, etc etc en is er minder aanbod voor de andere 95% die wil huren maar niet aan deze eisen voldoet.
Kredietwaardigheid van de huurder meenemen is zeker geen discriminatie. Wat wel discriminatie is is alle andere factoren. Mijn huurbaas gaf in ieder geval toe mails van buitenlands klinkende namen instantly te verwijderen ongeacht kreditewaardigheid. De gestelde eisen aan het verzamelinkomen haalden wij in ieder geval ook niet maar hij had ons maar al te graag.

Mijn punt was vooral dat je het risico van huren kan afdekken door kritisch op panden/huurders te selecteren op basis van risico profiel (al dan niet terecht, al dan niet discriminerend). Verzamelinkomen is niet alles, men kan alsnog veel schade toebrengen of huur niet betalen.

• Kluifjes
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 19-01 16:44
Ik weet dat hier ook topics over lease-auto's zijn , maar mijn insteek is vooral vanuit financieel oogpunt waar sommige mensen ook ongetwijfeld weleens over gedacht hebben.

Ivm een baby op komst heb ik een ruimere auto nodig. Budget circa 15k, aantal km per jaar max 10k. Van plan hier wel heel wat jaartjes in te rijden. Zijn er handige tips en tricks om na te gaan of private lease een financieel betere keus is dan zelf een auto te kopen?

• Aikon
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Ja, de kosten naast elkaar zetten :+ Aankoop, verbruik, onderhoud, restwaarde, pechhulp, verzekering.

• CaLeX
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 07:32

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Kluifjes schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 11:17:
Ik weet dat hier ook topics over lease-auto's zijn , maar mijn insteek is vooral vanuit financieel oogpunt waar sommige mensen ook ongetwijfeld weleens over gedacht hebben.

Ivm een baby op komst heb ik een ruimere auto nodig. Budget circa 15k, aantal km per jaar max 10k. Van plan hier wel heel wat jaartjes in te rijden. Zijn er handige tips en tricks om na te gaan of private lease een financieel betere keus is dan zelf een auto te kopen?
Alles op rij zetten, wat hier de doorslag gaf om zelf te kopen was de maximale bonus/malus korting die we hebben. In combinatie met het type auto dat we wilde kwamen wij goedkoper uit om te kopen.

Voor de grap even onze 2018 kosten vergeleken
Onze koop: model uit 2009 Diesel totaal kosten 2285 (hier zit 700 euro aan onderhoud bij)
Nu te lease: zelfde auto alleen nieuw model Benzine begint bij 262 per maand = 3144 totaal.

Meegenomen kosten: verzekering, wegenbelasting, en onderhoud/winterbanden vervanging. Voor de lease het vanaf bedrag met 10k km/j

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

• johan12
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 20-01 13:35
Ik heb zelf deze afweging ook weleens gemaakt, ik ben dus zoals eerder genoemd zzp'er en ging berekeningen maken met private lease. Dat was alleen maar financieel interessanter dan een tweedehands auto kopen als je echt een klein autootje neemt zoals bijvoorbeeld een Toyota Aygo en dan een kort contract met een maandelijks bedrag van (liefst ruim) onder de 200 euro. Maar volgens mij is dat niet je wens, je wil juist een ruimere auto.

Meten is weten, dus je kan hier ook een excelletje voor jezelf van maken. Nadeel private lease is wel de BKR notering waardoor je bij het aanvragen van een hypotheek weer minder kan lenen.

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 13:35

Je hebt met een baby echt geen grotere auto nodig hoor. Okee, tenzij je een 2 zitter hebt.

Dus zet het kosten plaatje wel even af tegen wat je nu rijdt.

Douche WTW - Zonneboiler - L/W warmtepomp - energieneutraal huis

• kpg
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online
@Kluifjes uitrekenen geeft natuurlijk het beste inzicht. Bij Autoweek kan je typische maandlasten voor een auto vinden, bij ANWB van alles over betrouwbaarheid.

Een belangrijke factor is dat private lease een nieuwe auto betekent, terwijl kopen ook een tweedehands kan zijn.
Misschien is private lease financieel wel heel vergelijkbaar met nieuw kopen, maar tweedehands kan een stuk goedkoper als je bereid bent iets meer risico (ongepland onderhoud en defecten) te nemen.
Lease geeft natuurlijk altijd minder flexibiliteit dan kopen.

En: moet het budget op? Voor de helft heb je een prima moderne, ruime, luxe en veilige auto met niet al te veel kilometers.

• Moshi
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 12:46

Uitzoeken of je die grotere auto echt nodig hebt. Waarom is in Nederland toch altijd de eerste reactie van een aanstaande vader dat die een grotere auto moet kopen...

• RichieB
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 08:27
De baby is misschien klein, maar de kinderwagen wil je ook mee kunnen nemen.. Ik heb voor mijn kinderen nooit meer zoveel ruimte in mijn auto gebruikt als toen ze nog niet zelf konden lopen!

• Dacuuu
  • Registratie: maart 2009
Moshi schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 11:55:
[...]

Uitzoeken of je die grotere auto echt nodig hebt. Waarom is in Nederland toch altijd de eerste reactie van een aanstaande vader dat die een grotere auto moet kopen...
Ik heb een elektrische fiets gekocht, gemiddeld 3k per jaar, puur ritjes in de buurt. Je baby kan natuurlijk niet in het kinderzitje tot hij goed zelf kan zitten. Eerste maanden doorgekomen in een fordjeb, ka, vervolgens op de fiets. Gaat prima. ;)

Mijn Youtube reviews: https://www.youtube.com/user/BartjuhB/videos

• hyptonize
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 13:27

hyptonize

Mr. Awesome

RichieB schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 11:58:
De baby is misschien klein, maar de kinderwagen wil je ook mee kunnen nemen.. Ik heb voor mijn kinderen nooit meer zoveel ruimte in mijn auto gebruikt als toen ze nog niet zelf konden lopen!
Ik heb een Seat Ibiza, 5-deurs hatchback. Geen grote wagen, B-segment. Past de kinderwagen gewoon in, hoor. Moet dan wel de hoedenplank weglaten, maar dat is voor mij geen reden om een grotere auto te kopen.

• JornA
  • Laatst online: 09:08
Niet iedereen heeft dezelfde situatie natuurlijk, ik ben van een Ford Fiesta naar een Focus Wagon gegaan en dit was voor mij echt wel nodig:
Ik ben 2.00m, vriendin 1.80m en m'n schoonouders wonen aan de andere kant van het land.

Het was echt niet prettig zitten in de auto met een maxicosi achter je! En plek voor een kinderwagen/campingbedje en alle andere noodzakelijke spullen kon je niet echt kwijt nee.

• Kluifjes
CaLeX schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 11:47:
[...]

Alles op rij zetten, wat hier de doorslag gaf om zelf te kopen was de maximale bonus/malus korting die we hebben. In combinatie met het type auto dat we wilde kwamen wij goedkoper uit om te kopen.

Meegenomen kosten: verzekering, wegenbelasting, en onderhoud/winterbanden vervanging. Voor de lease het vanaf bedrag met 10k km/j
Als antwoord op verschillende reacties hier of een andere auto überhaupt nodig is. Ik heb weinig laadruimte maar het is ook slechts een 3-deurs uit 2000 die behoorlijk op is. Heeft het voortreffelijk gedaan op alle fronten, maar helaas moet ik er afscheid van nemen. Dat gaat emotioneel gezien nog lastig genoeg worden :-)

Wat bedoel je met maximale bonus/malus korting? Is dat ivm schadevrije jaren, aangezien die volgens mij in de meeste gevallen wel meegenomen kunnen worden bij private lease.

• CaLeX
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 07:32

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Kluifjes schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 12:28:
[...]

Wat bedoel je met maximale bonus/malus korting? Is dat ivm schadevrije jaren, aangezien die volgens mij in de meeste gevallen wel meegenomen kunnen worden bij private lease.
Volgens mij is de verzekering inclusief bij private lease en bouw je in principe geen schadevrije jaren op en maak je geen gebruik van de jaren die je eventueel hebt.

Die wijsheid komt hier van de werkvloer waar een aantal collega's twee jaar geleden met private lease / kopen bezig zijn geweest

CaLeX wijzigde deze reactie 08-01-2019 12:41 (13%)

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

• timag
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 08-01 14:43
CaLeX schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 12:40:
[...]

Volgens mij is de verzekering inclusief bij private lease en bouw je in principe geen schadevrije jaren op en maak je geen gebruik van de jaren die je eventueel hebt.

Die wijsheid komt hier van de werkvloer waar een aantal collega's twee jaar geleden met private lease / kopen bezig zijn geweest
Verschilt per aanbieder, dus rondshoppen kan de moeite waard zijn, om afhankelijk van je hoeveelheid schadevrije jaren er een te vinden die er wel of geen rekening mee houdt :)

• Wuursj
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 13:52

Wuursj

want worst is al bezet

Ik stond voor hetzelfde vraagstuk toen onze dochter er aan kwam. Auto's vond ik zonde geld dus hadden we toen helemaal geen auto. Ingesteld op OV, deelauto's etc. Mobiliteit was best wel een lage kostenpost ondanks ver weg wonende familie.

Maar met (schoon)ouders ver weg en vaak een weekend weg met de kleine zou ik niet graag zonder zitten nu. De hoop zooi die elke keer mee moet (kinderwagen, camping bedje etc.) is echt belachelijk.

Wij zijn met een oudere Ford Focus II station uitgekomen na lang wikken en wegen. Die komt nu na bijna 2 jaar op zo'n 200 euro per maand uit exc. brandstof maar inclusief alle andere kosten en (gegokte) afschrijving. Duur? Vind ik wel, vooral door wat onverwacht onderhoud, altijd een risico bij een auto en vooral oudere natuurlijk.

Private lease lukt niet voor iets met vergelijkbare grootte. Al komt een kale Dacia Logan wel aardig in de buurt en dan rij je voor iets meer iets nieuws en met veel beter voorspelbare kosten door ontbreken van onverwacht onderhoud en afschrijving.

Wat voor mezelf nog enigzins een alternatief zou zijn is ongeveer 8 weekenden per jaar een auto huren (snapcar) en de rest met OV, een bakfiets en deelauto's doen. Dan zou ik mijn mobiliteitskosten ongeveer kunnen halveren. Kost natuurlijk wel meer gedoe en flexibilieit.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• assje
Hier geen grotere auto nodig, wel een 2e. Die 2e auto werd een Picanto, we zijn zelfs langs geweest voor een "proefrit" om de kinderwagen in de achterbak te passen.

Dat is trouwens ook een private lease en bevalt prima. Hij is 5 deurs, dat in combinatie met een kinderwagen in de achterbak is alles wat je nodig hebt mijn inziens.
timag schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 12:59:
[...]

Verschilt per aanbieder, dus rondshoppen kan de moeite waard zijn, om afhankelijk van je hoeveelheid schadevrije jaren er een te vinden die er wel of geen rekening mee houdt :)
Ook al wordt er rekening mee gehouden, het probleem is dus dat ze vervallen na xx jaar.

Voor de periode na de private lease begin je dus waarschijnlijk opnieuw (met alleen een verklaring "geen schade" voor de xx jaar dat je geleasd hebt.)

Private lease kan als je voor A-segment gaat en ontzorgd wil worden. Wil je gewoon beste prijs kwaliteit koop dan gewoon een lichte betrouwbaare jong occasion waar je lang mee vooruit kunt.

Ik heb dus een private lease Picanto en die is goedkoper dan ik hem zelf nieuw had kunnen kopen, met een 2e hands had het iets goedkoper gekund maar verschil was niet groot.

Ga je voor B-segment of hoger wordt het verschil tussen een occasion en nieuw (en daarmee PL) groter.

assje wijzigde deze reactie 08-01-2019 13:28 (66%)

• Kluifjes
Thanks voor de info allemaal, ook zo'n redelijk vergelijkbare praktijksituatie als @Wuursj is handig. Het "probleem" is ook dat private lease om veel te nieuwe auto's gaan als ik het zo zie waar je indirect dan ook voor betaalt. Ik wil er eentje die al wel 5 jaar oud waarbij de grootste afschrijving al is geweest.

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

assje schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 13:24:
Ik heb dus een private lease Picanto en die is goedkoper dan ik hem zelf nieuw had kunnen kopen, met een 2e hands had het iets goedkoper gekund maar verschil was niet groot.
Onbegrijpelijk toch, hoe goedkoop private lease is voor die bakkies?

Renault Zoe Q90

• assje
TucanoItaly schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 13:46:
[...]

Onbegrijpelijk toch, hoe goedkoop private lease is voor die bakkies?
Ik was van plan dat nog eens naast elkaar te zetten hoe het werkt met verschil in BTW bij aanschaf of op verdiensten zoals een PL dat heeft maar nooit gedaan. Daarnaast hebben ze natuurlijk voordeel bij inkoop van de auto en onderhoudscontracten.Blijkbaar zijn die factoren samen groter dan de overheadkosten + marge.

Moet wel zeggen dat de aanbiedingen die daadwerkelijk goedkoper zijn vrij zeldzaam zijn (uiteraard afhankelijk hoe je rekent). Volgens mij gaat het dan ook wel om samenwerking van autofabrikant en leasemaatschappij (wellicht om productiecapaciteit van fabriek te vullen of overjarig model te slijten o.i.d).

• timag
assje schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 13:24:
[...]
Ook al wordt er rekening mee gehouden, het probleem is dus dat ze vervallen na xx jaar.

Voor de periode na de private lease begin je dus waarschijnlijk opnieuw (met alleen een verklaring "geen schade" voor de xx jaar dat je geleasd hebt.)
Er zijn een aantal leasemaatschappijen aangesloten bij Roy Data om schadevrije jaren netjes te registreren maar meer niet dan wel, je moet dus goed opletten. En met schadevrije jaren moet je sowieso goed opletten, je wordt eigenlijk standaard genaaid.

Private lease is voornamelijk interessant als je heel klein rijdt of persé nieuw wil rijden. Dan nog blijf ik de regels er omheen wat bijzonder vinden. Zo wordt vaker reclame gemaakt met "op te zeggen bij narigheid" maar die narigheid wordt in de kleine lettertjes zo specifiek gemaakt dat er een beroep op doen lastig is. (bijv. reclame voor ontbinden bij ontslag, maar in de kleine lettertjes mag je alleen ontbinden als je en gedwongen bent ontslagen en kan aantonen dat je het daardoor niet meer kan betalen). Maandelijks opzegbaar is beperkt beschikbaar, dat zou dan nog wel een interessante vorm kunnen zijn.

Verder vind ik de gekoppelde BKR registratie nogal arbitrair. Private lease is huur, geen lening. Je betaalt immers voor gebruik en wordt geen eigenaar. Voor geen enkele andere huurconstructie geldt een BKR-registratieplicht.

• !null
Zo'n klein hokje a 18 euro wegenbelasting in de maand (en nauwelijks onderhoudskosten) is al jaren onze gezinswagen, inmiddels met 2 kids. Met maxi-cosi en kinderwagen (Joolz) erin, geen probleem! En kan gewoon 1 op 20 rijden als je dat wil. Is inmiddels sowieso minder dan 2000 euro en uberhaupt weinig afschrijving.
Nee we gebruiken hem niet voor vakanties nee.

Dus ik vind het altijd vermakelijk om te zien als mensen nog voor de komst van hun eerste kind al zorgen dat er een gigantische station op de oprit staat.

• kpg
  • Niet online
@!null Wat doe je dan met vakantie?

• !null
Eerst hadden we een terreinwagen, nu een camper. Ook wel eens weg geweest met vliegtuig toen we geen "vakantiewagen" hadden.
Weekendjes weg of een klein weekje hebben we ook wel eens met deze kleine Yaris gedaan. Gewoon efficient inpakken.

En dan hoor ik je natuurlijk zeggen dat deze auto niet voldoet en dat je dan wel een grote auto wil voor lange zomervakantie. Helemaal prima, maar bedenk dan wel even hoeveel meer je dit jaarlijks kost.

• timag
!null schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 14:41:
[...]

En dan hoor ik je natuurlijk zeggen dat deze auto niet voldoet en dat je dan wel een grote auto wil voor lange zomervakantie. Helemaal prima, maar bedenk dan wel even hoeveel meer je dit jaarlijks kost.
Het vervelende is een beetje dat grote auto's best duur zijn om te huren, in ons geval is een kleinere auto ongeveer evenveel goedkoper als dat ik aan huur kwijt ben voor een grotere auto in 2 weken vakantie. Nadeel van een groter gezin zullen we maar zeggen.

• Euler212
  • Niet online
[...]

Eerst hadden we een terreinwagen, nu een camper. Ook wel eens weg geweest met vliegtuig toen we geen "vakantiewagen" hadden.
Weekendjes weg of een klein weekje hebben we ook wel eens met deze kleine Yaris gedaan. Gewoon efficient inpakken.

Grappig inderdaad hoe men grote auto's keer op keer goed probeert te praten.

Wat wij een jaar hebben gedaan is een grote, zware, goedkope diesel gekocht voor 3 weken vakantie, uiteindelijk twee maanden wegenbelasting en verzekering voor betaald en met spoed (en dus verlies) weer verkocht. Was goedkoper dan een vergelijkbare klasse auto over die periode huren.

• kpg
  • Niet online
[...]

Dan werkt het natuurlijk omdat je een alternatief hebt dat je ook zou hebben als je gewone auto groter zou zijn.
Voor iemand die nu 1 auto heeft is een kleine auto plus een camper of terreinwagen natuurlijk geen goedkoper alternatief.

Voor alles behalve vakanie is een b-segmenter vaak wel prima. Maar als je dan 2x per jaar iets anders moet huren ben je je besparing al meer dan kwijt ;)

• Euler212
  • Niet online
kpg schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 14:56:
[...]
Voor alles behalve vakanie is een b-segmenter vaak wel prima. Maar als je dan 2x per jaar iets anders moet huren ben je je besparing al meer dan kwijt ;)
Ik doe mijn vakanties al een tijdje in een a-segment, met zijn tweeën, rond de drie weken lang. Ik was eerst huiverig over de ruimte die we hadden maar uiteindelijk hebben we altijd ruimte over gehad. Tent, slaapzakken, twee koffertjes met kleding, koelbox voor eten en drinken en kratje met losse meuk. Kom je best ver mee. Ik zou niet weten wat ik in een station kwijt moest als ik op vakantie ging. Natuurlijk wordt dit met kinderen een ander verhaal, of als je om heimwee te voorkomen de pindakaas, hagelslag en aardappelen in grote hoeveelheid mee sleept.

De vakantie in Italie was ik in ieder geval blij geen station bij me te hebben. :D

• kpg
  • Niet online
Euler212 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:03:
[...]

Ik doe mijn vakanties al een tijdje in een a-segment, met zijn tweeën, rond de drie weken lang. Ik was eerst huiverig over de ruimte die we hadden maar uiteindelijk hebben we altijd ruimte over gehad. Tent, slaapzakken, twee koffertjes met kleding, koelbox voor eten en drinken en kratje met losse meuk. Kom je best ver mee. Ik zou niet weten wat ik in een station kwijt moest als ik op vakantie ging. Natuurlijk wordt dit met kinderen een ander verhaal, of als je om heimwee te voorkomen de pindakaas, hagelslag en aardappelen in grote hoeveelheid mee sleept.

De vakantie in Italie was ik in ieder geval blij geen station bij me te hebben. :D
De hele discussie begon bij auto's wanneer je kinderen hebt, dus daar ging het inderdaad over :)

• !null
kpg schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 14:56:
[...]
Maar als je dan 2x per jaar iets anders moet huren ben je je besparing al meer dan kwijt ;)
Ah, 2x op vakantie gaan is de norm begrijp ik hieruit?
Of leef je al boven je stand als je 1x op vakantie gaat?

Wat ik wil zeggen: Er zitten heel veel aannames in, van wat normaal is. Het is blijkbaar normaal om op vakantie te gaan, en om mede daarom een grote auto te hebben.
Dat is niet iets heel geks hoor, maar bedenk je eens wat die aannames je nou echt allemaal kosten.

En wat als je nou eens met een a of b segmenter (zoals de Yaris) op vakantie zou gaan maar dan op een andere manier. Dus alleen de basic dingen mee, maar luxer op vakantie (dus niet kamperen maar camping met huisje / vaste tent, of juist voor hotel)
Dat lijkt dan allemaal duurder maar kan uiteindelijk makkelijk goedkoper zijn dan die grotere auto het hele jaar door rijden.

Dus zet eens totale kosten kleine auto versus grote auto (eventueel versus geen auto) over een jaar heen uit, tegen het op een andere manier op vakantie gaan.

Ik kan het weten, ik ga bijna altijd op vakantie met de auto en heb meer auto's dan ik nodig heb :+
Maar ik maak mijzelf geen illusies over de kosten van alles.

Ik zal binnenkort denk ik even uitwijden over ons afgelopen jaar, welke we zelfs meer dan de helft van het jaar IN een auto hebben rondgebracht (over roadtrips gesproken)

• Xanaroth
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 10:19
Vooral kwestie van je kosten goed weten. Belasting, verbruik, onderhoud, waardevermindering...

Ik heb zelf ook gekeken naar private lease, want 189/maand klonk oorspronkelijk best interessant. Rij nu voor 208,85/maand (excl brandstof ook) een Focus Station, en die trekken tegenwoordig gewoon 1:20 (vooruit, ik geloof 19,5).

Voor die 20,- extra per maand hoef ik echter niks speciaals te doen voor grote 2-3 weken autovakanties half Europa door, vervoeren van ladingen of wat dan ook. Past er allemaal in.
Had ook een klein gebakje kunnen doen, dan had ik waarschijnlijk onder de 100/maand kunnen gaan zitten. Maar dan moet je al snel zaken gaan regelen voor vakanties zoals met het vliegtuig, auto huren of gokken op een korte koop-verkoop of dat er iemand bereid is je te helpen.

Uiteindelijk kost dat onder de streep ook geld. Vooral met iets als vliegtickets die al snel paar honderd euro p.p. zijn, helemaal als je met kids vast zit aan vakantie periodes, kan ik heel wat maandjes mijn 'grote' auto betalen en profiteren van alle andere gemakken en luxe.

Xanaroth wijzigde deze reactie 08-01-2019 15:48 (6%)

• Maaarkske86
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 12:39
!null schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 14:30:
Zo'n klein hokje a 18 euro wegenbelasting in de maand (en nauwelijks onderhoudskosten) is al jaren onze gezinswagen, inmiddels met 2 kids. Met maxi-cosi en kinderwagen (Joolz) erin, geen probleem! En kan gewoon 1 op 20 rijden als je dat wil. Is inmiddels sowieso minder dan 2000 euro en uberhaupt weinig afschrijving.

[Afbeelding]

Dus ik vind het altijd vermakelijk om te zien als mensen nog voor de komst van hun eerste kind al zorgen dat er een gigantische station op de oprit staat.
Hier hetzelfde, compacte auto gekocht voor 1 kind extra. Straks met 2 kinderen en een maandelijkse/twee wekelijks ritje naar ouders die ver weg wonen heb ik een dakkoffer gekocht voor €200.

Dat heb je binnen een maand terugverdiend als je alle tijd, uitzoeken, inruilen + nieuwe auto kopen enz meeneemt. En mocht je toch genoeg hebben aan alleen de auto (en dus te voorbarig geweest bent) dan zet je het weer op marktplaats.

• kpg
  • Niet online
!null schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:30:
[...]

Ah, 2x op vakantie gaan is de norm begrijp ik hieruit?
Nergens stel ik dat 2x op vakantie gaan de norm is :?
Of leef je al boven je stand als je 1x op vakantie gaat?

Wat ik wil zeggen: Er zitten heel veel aannames in, van wat normaal is. Het is blijkbaar normaal om op vakantie te gaan, en om mede daarom een grote auto te hebben.
Dat is niet iets heel geks hoor, maar bedenk je eens wat die aannames je nou echt allemaal kosten.
Ik zeg nergens wat normaal is, maar het gaat mij om de realiteit.
Het is heel simpel: om de dingen te doen die ik graag doe (vakantie is daar 1 van) heb ik vervoer nodig. OV is vaak niet werkbaar, dus een auto is nodig (nee, niet "1e levensbehoefte nodig" maar wel "leven inrichten zoals ik dat wil nodig"). Liefst een auto waarmee al mijn vervoersbenodigdheden afgedekt zijn. Dat brengt bepaalde kosten met zich mee.
En wat als je nou eens met een a of b segmenter (zoals de Yaris) op vakantie zou gaan maar dan op een andere manier. Dus alleen de basic dingen mee, maar luxer op vakantie (dus niet kamperen maar camping met huisje / vaste tent, of juist voor hotel)
Dat lijkt dan allemaal duurder maar kan uiteindelijk makkelijk goedkoper zijn dan die grotere auto het hele jaar door rijden.

Dus zet eens totale kosten kleine auto versus grote auto (eventueel versus geen auto) over een jaar heen uit, tegen het op een andere manier op vakantie gaan.
Vervolg op hierboven: natuurlijk ga je kijken of die kosten omlaag kunnen. Bijvoorbeeld door voor sommige vervoersbehoeften een alternatief te vinden. Dan kom je al snel uit op een kleine auto plus:
• een grote auto (zoals een terreinwagen of camper in jouw voorbeeld). Maar dit maakt het totaal alleen maar duurder
• een grotere auto huren voor de vakanties. Kan, maar dit kost minstens zoveel als de besparing door de kleinere auto, is meer gedoe en maakt je minder flexibel/vrij
• 'anders' op vakantie, tja dat kan maar ligt er aan wat je (gezin) graag doet op vakantie. Je hebt dan alsnog geen besparing en bent wel minder flexibel/vrij

Als zo'n alternatief werkt is dat natuurlijk prima :) Maar voor veel mensen is de goedkoopste en eenvoudigste oplossing het rijden van een iets grotere auto (waarmee je wel álles kan doen). Wat voor jou blijkbaar bijzonder is:
Maar intussen in eerste instantie zelf 'verzwijgen' dat je nog een andere auto hebt voor vakanties. Dat vind ik dan weer vermakelijk ;)
Ik kan het weten, ik ga bijna altijd op vakantie met de auto en heb meer auto's dan ik nodig heb :+
Maar ik maak mijzelf geen illusies over de kosten van alles.

Ik zal binnenkort denk ik even uitwijden over ons afgelopen jaar, welke we zelfs meer dan de helft van het jaar IN een auto hebben rondgebracht (over roadtrips gesproken)
Leuk :)

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 12:58
Voor de duidelijkheid dus: Degene die afgeven op mensen die een grote(re) auto kopen als er kinderen op komst zijn, zijn degene die een terreinwagen of een camper hebben staan, danwel degene die gewoon een extra auto erbij kopen voor de vakantie...

• !null
Sissors schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 16:09:
Voor de duidelijkheid dus: Degene die afgeven op mensen die een grote(re) auto kopen als er kinderen op komst zijn, zijn degene die een terreinwagen of een camper hebben staan, danwel degene die gewoon een extra auto erbij kopen voor de vakantie...
Nope, toen wij aan kinderen begonnen had ik alleen dit kleine autootje staan, en hebben we de kinderwagen op de auto uitgezocht, en niet andersom!

Dus ook @kpg de discussie ging over een grotere auto voor kinderen, waarvan ik zeg dat dat niet nodig is.
Hierbij wordt (op zich heel begrijpelijk) vakantie bij betrokken. Snap ik allemaal wel, maar voor die ene vakantie in het jaar maak je dus meer kosten.

Enige wat ik proberen te zeggen is dat het allemaal geld kost, terwijl de baby heus niet zoveel eisend is hoor :+

Ik zie toch echt meerdere jonge gezinnen een grote station aanschaffen, en vervolgens die grote stationwagens niet eens gebruiken voor vakantie.

En zoals ik al eerder zei in dit topic, ik heb vrienden geholpen met keuze voor een slimme kinderwagen, waarna ze zijn gestopt met het kijken naar een stationwagen. Waren ze heel blij mee, want ze realiseerden zich hoeveel geld dat allemaal scheelt.

!null wijzigde deze reactie 08-01-2019 16:30 (44%)

• johan12
Volgens mij moet deze discussie even verschoven worden van wat voor auto iemand wil naar juist het kostentechnisch aspect van tweedehands versus private lease. Neem bijvoorbeeld een Volkswagen golf: private lease gaat bij deze auto veel en veel duurder zijn dan een mooie occasion van ca. 7 jaar oud.

Je zal voor jezelf een minimum aan autoruimte moeten bepalen en dan even in een Excel private lease tegenover een occasion moeten zetten. Uiteraard hoort bij een occasion ook onderhoud, maar over het algemeen zijn de segmenten boven de echte kleintjes zoals een Aygo toch interessanter financieel gezien als occasion.

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

johan12 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 16:43:
Je zal voor jezelf een minimum aan autoruimte moeten bepalen en dan even in een Excel private lease tegenover een occasion moeten zetten.
Zoiets dus:

Probleem is alleen dat ik het stukje onderhoud van te voren wel wat lager ingeschat had :) Stukje pech hebben.
Ook zou maandelijks opzegbaarheid bij private lease een redelijk harde eis zijn. En die zijn duurder en minder in aanbod. Consumentenbond heeft iets van 2x per jaar een collectief. Prijzen zijn niet veel lager maar veel voorwaarden zoals deze wel!

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• LGroot
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 17-01 17:49
Mooie discussie altijd, als ik dan eens in de zoveel tijd op vakantie ga naar Curacao dan zeggen ze dat het zo duur is. Zelf gaan ze 1x keer per jaar met de sleurhut naar Zuid-Frankrijk naar een veel te dure camping. Ieder jaar komt er wel een keer wat nieuws voor de sleurhut (voortent, stoelen, bbq, noem het maar op). Daarbij hebben ze natuurlijk een auto die de sleurhut moet voorttrekken..

Ik ben een auto liefhebber dus mijn auto keuze zal niet bij het FO plaatje passen maar moest dit toch even kwijt :)

• Mirved
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 13:51
Ben zelf ook aan het kijken naar een grote auto. Heb nu ook een stationwagen (19 jaar oud), die onbetrouwbaar begint te worden en waar ik geen geld meer in wil steken.

IK maak toch veel gebruik van die extra ruimte (vakantie, hobbý's etc). Helaas is private lease niet interessant voor grote auto's. Enkel als je weet dat je over een paar jaar een lease auto krijgt. Dan kun je na 3-4 jaar gewoon makkelijk afscheid ervan nemen.

Mirved wijzigde deze reactie 08-01-2019 17:48 (12%)

• murphsy
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 09:01

murphsy

Thinkingbig.nl

@LGroot natuurlijk past dat in een FO-plaatje. Persoonlijke financiën zijn persoonlijk. Als jij gelukkig wordt van een auto hobby: go for it. Kan je gewoon voor begroten. Laat je niet gekmaken door de ‘puritanen’.

Wij rijden net vier personen een private lease Suzuki Celerio. Die we doordeweeks ook nog uitlenen regelmatig. Wij zijn geen autoliefhebbers ;) de wekelijkse boodschappen & peuter + baby & 2 volwassenen. Past gewoon. Beetje proppen soms 😇

Ieder persoonlijke plaatje is anders! Meer kosten betekent enkel dat je meer nodig hebt voor FO.

Ik schrijf over geld en leven, bijv. Zo onbelangrijk is rendement voor FO »

• toineneman
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 13-01 20:05
Sissors schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 12:20:
[...]

Transactiekosten zijn allemaal relatief aan inleg, er zijn geen vaste kosten. Dus maakt niet uit hoe het wordt berekend.

En tja, zoals andere al schreven is het idee van Meesman toch dat je niet continue naar de koersen kijkt. Ik kijk zelf paar keer per jaar: Een aantal keer omdat er hier wat over genoemd wordt en ik toch even ook kijk, en 1-2 keer per jaar om mijn grafiekje van mijn beleggingen te updaten. Die ik ook alleen voor de lol heb.
Wat ik me een beetje afvraag is het volgende:

Als je bij een willekeurige broker (Rabo,ING, Binck, Degiro, enz.) zo'n vanguard world fonds neemt, en evt. vanguard emerging markets fonds neemt, wat is er dan zoveel anders als je dat rechtstreeks bij Meesman doet?

• Sissors
Meesman heeft geloof ik geen Vanguard, maar in principe is dat hetzelfde. Het verschil is dat Meesman ietsjes duurder is (dan een DeGiro, niet dan een Rabo), maar wel het geheel automatisch doet. Ze innen via automatische incasso, en kopen daarvoor de ETFs in. Bij DeGiro moet je maandelijks een bedrag zelf aanmaken en daarvan ze kopen. Dat zal vaak ook niet uitkomen, want daar kan je alleen hele stukken kopen en geen fracties.

Als dat (beetje) werk je niet uitmaakt en je weet dat je veel discipline hebt om je vastgestelde plan te volgen dan zal je bij een DeGiro een iets beter rendement halen. Bij Meesman betaal je iets voor gemak en dat het makkelijker is om ook in slechte tijden je plan te volgen (immers je wordt niet constant met de koersen geconfronteerd, en je hoeft niks actiefs te doen om te kopen).

• Aikon
  • Niet online
En Binck zit daar weer tussenin. Kopen gaat automatisch, wel zelf geld overmaken (vantevoren, dus beetje natte vinger werk, dus buffertje aanhouden bij Binck).

• netfast
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 08:58

Als zelfstandige heb ik nu een 6-persoons bus gekocht (15 jaar oud, youngtimer)
Aanschaf was 3.000 euro en nog iets van 1.000 euro laten repareren bij de garage. Heb nu een prima bus voor 6 personen, kinderwagen hoef ik niet eens in te klappen, gooi em zo achterin en heb dan nog een zee van ruimte over.

Extra mooi is geen gezeik meer met ruimte in combinatie met kinderen/vakanties/etc. maar ook een grijs kenteken, in combinatie met de youngtimer regeling. Bijtelling over de dagwaarde (=3.000 euro).
Bruto bijtelling is dan iets van 1.000 euro per jaar. Alles verder aftrekbaar van de belasting (garage, diesel, noem maar op)

• poehee
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 10:44
Sissors schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 19:16:
Meesman heeft geloof ik geen Vanguard, maar in principe is dat hetzelfde. Het verschil is dat Meesman ietsjes duurder is (dan een DeGiro, niet dan een Rabo), maar wel het geheel automatisch doet. Ze innen via automatische incasso, en kopen daarvoor de ETFs in. Bij DeGiro moet je maandelijks een bedrag zelf aanmaken en daarvan ze kopen. Dat zal vaak ook niet uitkomen, want daar kan je alleen hele stukken kopen en geen fracties.

Als dat (beetje) werk je niet uitmaakt en je weet dat je veel discipline hebt om je vastgestelde plan te volgen dan zal je bij een DeGiro een iets beter rendement halen. Bij Meesman betaal je iets voor gemak en dat het makkelijker is om ook in slechte tijden je plan te volgen (immers je wordt niet constant met de koersen geconfronteerd, en je hoeft niks actiefs te doen om te kopen).
Meesman regelt ook de teruggave van dividendbelasting. Dat is significant. In hoeverre dat automatisch bij andere bedrijven/banken gaat, of dat dat ook zo gemakkelijk gaat als je zelf in etf's stapt weet ik niet.

You're either part of the solution or you're part of the problem

• hv08
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 11:22

Rabo is niet zo duur meer tegenwoordig bij zelf beleggen. 0.06% per kwartaal (minimaal 5 euro per kwartaal) exclusief TER. Een aantal trackers/fondsen van bijvoorbeeld vanguard of asn kan ik kopen met 0,1% transactiekosten zonder minimum en anderen van ishares en ook vanguard zijn weer 5 euro plus 0,05%. Geen touw aan vast te knopen, dat is dan weer jammer. En daarbij nog een beetje spelen met aandelen. Aanbod niet heel ruim, maar voor mij goed genoeg.

• henkjobse
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 10:39
Vergeet ook niet dat je bij Meersman fractioneel kan beleggen en bij degiro niet. Niet handig als jet met lage bedragen begint.

• Mirved

Toen die nieuwe wetgeving inging onlangs en je opeens een hele hoop ETFs niet meer kon kopen bij de Giro (waaronder de meest gebruikte voor een FO portfolio) was het mij duidelijk dat het niet alleen gemak is bij meesman maar ook stabiliteit. Tevens hoefde ik geen alternatief te gaan uitzoeken.

• bleufred1
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 13:37

Onze Kleine is nu bijna 6 maanden. tot dusver hebben we het in een Citroën C3 gedaan.
Het ging tot nu toe allemaal goed, maar logistiek is het echt kut. De kleine mee = bijrijder met de knietjes tegen het dashboard. Reiswieg mee de eerste maanden = achterbank vol. De wagen opgeklapt achterin nam gewoon behoorlijk veel onpraktische ruimte in. Met weekendjes met zn drieën logeren bij schoon ouders zat de auto gewoon vol. Echte vakanties gaat voor ons denk ik niet passen.
Mijn ouders (+ 4 broertjes/zusjes) wonen in de buurt, dus met familie bezoeken reden er vaak 2 broertjes met ons mee. Sinds de kleine moet er nu standaard een extra auto rijden omdat het gewoonweg bij ons er niet meer in paste.
Maar terug kijkend, is het voor ons zelf tot nu toe precies goed gegaan. Waar het echt niet paste konden we namelijk nog vaak de auto van familie erbij gebruiken.

Onze C3tje is voor ons de tot nu toe goedkoopste auto ooit, maandelijks ~ € 66 per maand, incl onderhoud/afschrijving
excl. benzine (gem 1000-1500 km/maand)

Om deze reden hebben we maar 2 opties die voor ons financieel bespreekbaar waren
1. We rijden deze op en dan kijken we wel weer wat we gaan doen.
2. Zakelijk lease incl. privékilometers, dan zou het een B/C segment station worden (fabia/rapid) (maar kwam ik toen nog niet voor in aanmerking maar zit ik nu wel tegenaan)

tl;dr
Tegen de verwachting in gaat het goed met een klein B segmentertje.
Maar is wel erg afhankelijk van waar je vrienden/familiekring woont.

• Pannencouque
  • Laatst online: 11-01 16:49
En je eigen wensen/comfort doen daar ook wat in. Ben je gemiddeld van postuur en fysiek 100% in orde, kom je eerder weg met een A- of B-segmenter dan wanneer je twee meter bent en fysieke klachten hebt.

Overigens is 66 euro per maand wel echt heel weinig. De goedkoopste C3 doet al minimaal drie tientjes per maand aan mrb, plus laten we zeggen, nog een tientje per maand aan verzekering? Dan zou je dus klaar zijn met 300 euro per jaar aan afschrijving en onderhoud? Dat lijkt me over meerdere jaren niet haalbaar. Afschrijving zal nihil zijn, maar je gaat een keer aan de beurt zijn voor wat groter onderhoud.

• bleufred1
Pannencouque schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 09:24:
En je eigen wensen/comfort doen daar ook wat in. Ben je gemiddeld van postuur en fysiek 100% in orde, kom je eerder weg met een A- of B-segmenter dan wanneer je twee meter bent en fysieke klachten hebt.

Overigens is 66 euro per maand wel echt heel weinig. De goedkoopste C3 doet al minimaal drie tientjes per maand aan mrb, plus laten we zeggen, nog een tientje per maand aan verzekering? Dan zou je dus klaar zijn met 300 euro per jaar aan afschrijving en onderhoud? Dat lijkt me over meerdere jaren niet haalbaar. Afschrijving zal nihil zijn, maar je gaat een keer aan de beurt zijn voor wat groter onderhoud.
Zoals gezegd, goedkoopste ooit.
C3 1,4 uit 2002
aanschafprijs €700
Verkoopwaarde vlg verschillende sites €1500-2000
Afschrijving tot dusver dus €0 (of moet ik dan positief rekenen?)
Wegenbelasting: €32
Onderhoud gem
2016: €13 p/maand
2017: €11 p/maand
2018: €4 p/maand
nb. Vorig jaar zat er oa ook een grote beurt in, dit jaar hebben we oa nieuwe winter banden.

Verzekering: €30 p/maand

Dus totaal:
2016: €75 p/maand
2017: €73 p/maand
2018: €66 p/maand

bleufred1 wijzigde deze reactie 09-01-2019 09:51 (4%)

• kpg
  • Niet online
@bleufred1 Grote beurt voor minder dan €48?

• bleufred1
kpg schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 10:01:
@bleufred1 Grote beurt voor minder dan €48?
Wel eens eerder hier uitgelegd, maar.
Schoonvader werkt bij Citroen, onderhoud gebeurt buiten zijn werktijden om= uren gratis.
Wanneer onderdelen niet direct vervangen hoeven te worden is het meestal wachten tot ze een keer ergens over zijn, en dan ook gratis. En wanneer echt direct vervangen moet worden er niets beschikbaar, is het voor inkoopprijs te halen.
Dus ja, onderhoud heel goedkoop.
Maar dus een eenmalige goedkope auto (nouja tweemalige, want hadden 2 C3tjes, maar schoonouders hebben er nu 1tje van overgenomen)
Ivm de niet echt aantrekkelijke nieuwere modellen bij Citroen, en aankomende pensioen wordt dit ook de laatste goedkope Citroen helaas.

• Kluifjes
Een en ander onderzocht qua zuinigheid, voldoende ruimte, lage afschrijving en onderhoudslasten en kom daarbij vooralsnog uit op Toyota Auris Touring Sports Hybrid, waarom zitten er zoveel namen in een automodel pff (Ford Focus station of Skoda Octavia ook mogelijk). Ik lees alleen dat die Toyota als een malle giert door verrotte afstemming tussen benzine-automaat-elektrisch (of zoiets), maar goed je kunt niet alles hebben.

Reden wijziging: ik reageer alleen maar op dit topic, wist überhaupt niet dat er een V&V forum was voor inhoudelijke opmerkingen over auto's, excuses.

Kluifjes wijzigde deze reactie 09-01-2019 10:55 (15%)

• Sissors
Eigenlijk wordt dat meer van V&V forum, maar een Toyota hybride giert niet als een malle door een verrotte afstemming, maar door de CVT (achtige) automaat die erin zit. Als eerst: Een Auris Hybrid is een verdomd stille auto. Zowel als je elektrisch rijdt, als wanneer je op benzine 50 door je woonplaats rijdt is hij behoorlijk stil. Op de snelweg is hij redelijk normaal gok ik.

Wat wel waar is, is dat als eerste hij bij maximale toeren hij behoorlijk wat herrie maakt, end dat zonder het normale 'patroon' wat een handgeschakelde of reguliere automaat heeft. Trap jij het gaspedaal vol in, dan zal hij gewoon zolang jij het gaspedaal vol hebt ingetrapt dicht bij zijn maximale toeren blijven zitten.
Het volgende is dat hij direct reageert in toeren op je gaspedaal. Dus jij zit met 110 achter een auto, die gaat naar rechts, en jij trekt door naar 120. Bij een reguliere auto geef je meer gas, en langzaam nemen je toeren wat toe om sneller te rijden, maar heel veel zal dat niet doen op het geluid. Een Toyota hybride zal zodra jij gas geeft om te accelereren, ook al is het maar een beperkte hoeveelheid extra, direct zijn toeren verhogen om dit zo efficient mogelijk te doen. Maar het nadeel daarvan is dus wel dat voor een bijrijder het lijkt alsof je in een lagere versnelling bent gaan rijden om een beperkte hoeveelheid te accelereren.
bleufred1 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 08:56:
[...]

Onze Kleine is nu bijna 6 maanden. tot dusver hebben we het in een Citroën C3 gedaan.
Het ging tot nu toe allemaal goed, maar logistiek is het echt kut. De kleine mee = bijrijder met de knietjes tegen het dashboard. Reiswieg mee de eerste maanden = achterbank vol. De wagen opgeklapt achterin nam gewoon behoorlijk veel onpraktische ruimte in. Met weekendjes met zn drieën logeren bij schoon ouders zat de auto gewoon vol. Echte vakanties gaat voor ons denk ik niet passen.
Mijn ouders (+ 4 broertjes/zusjes) wonen in de buurt, dus met familie bezoeken reden er vaak 2 broertjes met ons mee. Sinds de kleine moet er nu standaard een extra auto rijden omdat het gewoonweg bij ons er niet meer in paste.
Maar terug kijkend, is het voor ons zelf tot nu toe precies goed gegaan. Waar het echt niet paste konden we namelijk nog vaak de auto van familie erbij gebruiken.

Onze C3tje is voor ons de tot nu toe goedkoopste auto ooit, maandelijks ~ € 66 per maand, incl onderhoud/afschrijving
excl. benzine (gem 1000-1500 km/maand)

Om deze reden hebben we maar 2 opties die voor ons financieel bespreekbaar waren
1. We rijden deze op en dan kijken we wel weer wat we gaan doen.
2. Zakelijk lease incl. privékilometers, dan zou het een B/C segment station worden (fabia/rapid) (maar kwam ik toen nog niet voor in aanmerking maar zit ik nu wel tegenaan)

tl;dr
Tegen de verwachting in gaat het goed met een klein B segmentertje.
Maar is wel erg afhankelijk van waar je vrienden/familiekring woont.
Voor iedereen is het een eigen afweging natuurlijk, en dat het werkt voor jullie is alleen maar goed. Voor mij persoonlijk zou mijn onafhankelijkheid echter belangrijker zijn dan het financiele gedeelte.

Sissors wijzigde deze reactie 09-01-2019 10:18 (40%)

• kpg
  • Niet online
@bleufred1 Dat is prettig, jammer dat het een keer ophoudt ;)

@Kluifjes Een Auris Hybrid heeft inderdaad een CVT, waar je even aan moet wennen. Als je hem rijdt zoals een andere auto (gaspedaal flink omlaag bij inhalen of invoegen) gaat hij inderdaad flink in de toeren. Maar je merkt vrij snel dat je helemaal niet vol gas hoeft te geven om de gewenste snelheid te halen.
Als je daar eenmaal aan gewend bent, is het een zee van rust om mee te rijden, en 1:20 voor zo'n grote (benzine) auto is natuurlijk helemaal mooi (zelf een half jaar een Auris TS Hybrid gereden).

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

Rukapul

Moderator General Chat
Voor het bespreken van auto's hebben we het VV forum

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

bleufred1 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 10:07:
[...]
Wel eens eerder hier uitgelegd, maar.
Schoonvader werkt bij Citroen, onderhoud gebeurt buiten zijn werktijden om= uren gratis.
Wanneer onderdelen niet direct vervangen hoeven te worden is het meestal wachten tot ze een keer ergens over zijn, en dan ook gratis. En wanneer echt direct vervangen moet worden er niets beschikbaar, is het voor inkoopprijs te halen.
Dus ja, onderhoud heel goedkoop
Tja en daarmee dus niet echt representatieve situatie waar we weining aan hebben. Toen ik nog een oude Mini reed en de boel zelf onderhield, was ik ook voor 100 a 200 euro per jaar klaar.
Gaan schermen met lage woonlasten als je gratis bij je tante inwoont heeft ook weinig zin ;)

• bleufred1
Wuursj schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 10:31:
[...]

Tja en daarmee dus niet echt representatieve situatie waar we weining aan hebben. Toen ik nog een oude Mini reed en de boel zelf onderhield, was ik ook voor 100 a 200 euro per jaar klaar.
Gaan schermen met lage woonlaten als je gratis bij je tante inwoont heeft ook weinig zin ;)
Iedere situatie is natuurlijk persoonlijk.
En in ons geval een goede verlaging in onze maandelijkse uitgaven. hiervoor reed ik een Renault clio zelfde formaat. ingeruild voor de citroen puur voor het financiële aspect.
Volgens mij juist het onderwerp van dit topic. want deze keuze = lagere maandlasten voor mij = meer geld over. Het verschil tussen deze twee posten gaat nu namelijk maandelijks richting meesman.

• Sandyman538
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 11:32

Sandyman538

SandstorM [148839]

bleufred1 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 10:36:
[...]

Iedere situatie is natuurlijk persoonlijk.
En in ons geval een goede verlaging in onze maandelijkse uitgaven. hiervoor reed ik een Renault clio zelfde formaat. ingeruild voor de citroen puur voor het financiële aspect.
Volgens mij juist het onderwerp van dit topic. want deze keuze = lagere maandlasten voor mij = meer geld over. Het verschil tussen deze twee posten gaat nu namelijk maandelijks richting meesman.
Natuurlijk is dat een financieel slimme keuze, maar dat kun je uit het eerste verhaal niet opmaken dat dus al het onderhoud door een monteur gebeurt in een officiele garage waarvan het uurloon niet betaald hoeft te worden. Jij brengt het gewoon als 'maar 66 euro per maand aan kosten'. Op basis daarvan koop ik dus een C3 (natuurlijk niet), maar dan kom je van een koude kermis thuis. Niet gek dat mensen daar dan op inspringen dat het wel onrealistisch lage kosten zijn. Het complete verhaal had je ook in je eerste post kunnen vertellen.

Sandyman538 wijzigde deze reactie 09-01-2019 11:12 (7%)

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• bleufred1
Sandyman538 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 11:11:
[...]

Natuurlijk is dat een financieel slimme keuze, maar dat kun je uit het eerste verhaal niet opmaken dat dus al het onderhoud door een monteur gebeurt in een officiele garage waarvan het uurloon niet betaald hoeft te worden. Jij brengt het gewoon als 'maar 66 euro per maand aan kosten'. Op basis daarvan koop ik dus een C3 (natuurlijk niet), maar dan kom je van een koude kermis thuis. Niet gek dat mensen daar dan op inspringen dat het wel onrealistisch lage kosten zijn. Het complete verhaal had je ook in je eerste post kunnen vertellen.
Dat verhaal heb ik meermaals in dit topic genoemd, ga er stiekem een beetje vanuit dat de mensen in dit topic dit topic dan ook gelezen hebben, en vond het in eerste instantie dus onnodig on het nog eens te typen. ;)

Volgens mij is de toon van dit topic, dezelfde dingen anders aanpakken dan de 99% andere.
Gebruik maken van financiële mogelijkheden om zo een doel te bereiken.
Voor mij was dit een middel die de andere 99% niet kunnen gebruiken, maar ben echt niet de enige in dit topic die lagere auto kosten heeft dan de gemiddelde Nederlander.

bleufred1 wijzigde deze reactie 09-01-2019 11:25 (15%)

• Mirved
Ik heb wat speelgeld staan op DeGiro en kom er nu achter dat Stockdividend niet gratis is maar 7,50 per uitkering. Dat vind ik toch wel een groot nadeel van de De Giro.

Mirved wijzigde deze reactie 09-01-2019 13:08 (3%)

• helloitsme
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 07:20
Mirved schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 11:45:
Ik heb wat speelgeld staan op DeGiro en kom er nu achter dat Stockdividend niet gratis is maar 7,50 per uitkering. Dat vind ik toch wel een groot nadeel van de De Giro.
DeGiro is voor bepaalde handelingen erg goedkoop of zelfs gratis (bv goedkoop aandelen in de US kopen of gratis ETF's uit de kernselectie). Je moet echter wel goed de prijslijst doorlezen, want voor bepaalde zaken brengen ze kosten in rekening (ze moeten ook ergens iets aan verdienen...)

• HuHu
  • Registratie: maart 2005
  • Niet online
bleufred1 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 11:15:
[...]

Dat verhaal heb ik meermaals in dit topic genoemd, ga er stiekem een beetje vanuit dat de mensen in dit topic dit topic dan ook gelezen hebben, en vond het in eerste instantie dus onnodig on het nog eens te typen. ;)
Jij onthoudt alle berichten van alle gebruikers in dit topic van meer dan een jaar geleden? Want de vorige keer dat je dit noemde was 8 december 2017.

• Conono
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 17-01 16:47
Mirved schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 11:45:
Waarom zou je voor stockdividend kiezen?

• Aikon
  • Niet online
Conono schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 15:56:
[...]

Waarom zou je voor stockdividend kiezen?
Rente op rente effect en geen dividendbelasting. Zo lang je je aandelen niet voor inkomen nodig hebt zou ik dat zeker kiezen, danwel zelf cashdividend weer inleggen.

Over die leaseauto... ik heb wellicht een nieuwe baan en daar hoort een auto bij. Maar ik heb al een auto die ik wegens omstandigheden deel met m'n moeder, die er vrijwel nooit in rijdt. In prinicpe kan ik die altijd gebruiken, en anders pak ik de motor. En eigenlijk pak ik het liefst de fiets als het lekker weer is. Dus om daar nu nóg een auto bij te zetten schiet weinig op. Ik wil dus eigenlijk gewoon meer loon vragen, maar weet niet zo goed hoeveel meer realistisch is. Ik weet nog niet wat voor auto ik zou krijgen, maar zal wel een compace middenklasser oid zijn. Iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen?

• Conono
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 17-01 16:47
Aikon schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 16:03:
[...]

Rente op rente effect en geen dividendbelasting. Zo lang je je aandelen niet voor inkomen nodig hebt zou ik dat zeker kiezen, danwel zelf cashdividend weer inleggen.
...
Rente op rente heb je ook als je het cash dividend niet werkeloos op de beleggingsrekening laat staan.. Dividendbelasting is niet zo'n issue (voor Nederlanders). De voordelen zie ik dus niet zo..

• Aikon
  • Niet online
Het heeft ook niet zoveel voordelen ;) Als je dividenbelasting terugkrijgt valt dat ook weg idd, althans je bent toch die 15% tijdelijk kwijt dus die rendeert niet.

• Spiff1
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 16-01 15:06
Auto's zijn toch wel een belangrijke kostenpost binnen een budget. Verstandige keuzes kunnen veel winst opleveren op de lange termijn dus een relevante discussie.

Omdat de discussie hier wellicht iets te gedetailleerd was voor dit topic heb ik in Verkeer & Vervoer een nieuw topic aangemaakt: De meest financieel verantwoorde auto vinden. Het onderwerp kan daar dus voorgezet worden. Stel dus je gerust je FO/auto-gerelateerde vragen daar.

• Wozmro
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 10:36
Vraag aan je nieuwe werkgever of je een km-vergoeding kan krijgen? Of is het enkel woon-werkverkeer?

Ik ben zelf net begonnen in een nieuwe waarbij ik veel op de baan ben. Keuze was tussen km-vergoeding en firmawagen. Ben nu gestart met de km-vergoeding (meeste collega's gebruiken dit systeem) met de optie om te switchen naar firmawagen als ik dit wens.

Vergoeding bedraagt 36 cent/km(belasting svrij). Voor de maand december zit ik op bijna 500€ aan vergoeding. En voor 250€ benzine getankt.

De komende maanden wil ik nauwgezet bijhouden wat mijn werkelijke autokosten zijn en die vergelijken met wat ik krijg van de werkgever.

• Phony
  • Registratie: juni 2003
  • Niet online
Type kinderwagen kun je natuurlijk afstemmen op het formaat auto. Sommige zijn veel compacter in te klappen dan andere. Ook zou je voor korte stukken een de maxicosi op het onderstel kunnen zetten ipv die enorme bak meezeulen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• johan12
Heeft er hier iemand weleens gehoord van investeren in een Uber auto? In het kort: je koopt voor laten we zeggen 12k een Prius die voldoet aan de Uber eis qua ouderdom, vervolgens huurt een Uber chauffeur deze van je en betaalt daar wekelijks huur voor. Deze wekelijkse huur kan zo rond de 350 euro zijn heb ik onderzocht.

Risico: onderhoud/problemen aan de auto. Boetes en benzine betaalt de chauffeur. In 34 weken is de investering eruit en is alles winst. Ik heb verhalen gehoord van personen die zo 10+ auto's hebben rijden.

Opzich vind ik het een zo slecht idee nog niet, als 'diversificatie' op weg naar FO.

• sham27
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 12:55
johan12 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 19:54:
Heeft er hier iemand weleens gehoord van investeren in een Uber auto? In het kort: je koopt voor laten we zeggen 12k een Prius die voldoet aan de Uber eis qua ouderdom, vervolgens huurt een Uber chauffeur deze van je en betaalt daar wekelijks huur voor. Deze wekelijkse huur kan zo rond de 350 euro zijn heb ik onderzocht.

Risico: onderhoud/problemen aan de auto. Boetes en benzine betaalt de chauffeur. In 34 weken is de investering eruit en is alles winst. Ik heb verhalen gehoord van personen die zo 10+ auto's hebben rijden.

Opzich vind ik het een zo slecht idee nog niet, als 'diversificatie' op weg naar FO.
Heb je wel een aparte verzekering voor nodig lijkt me?

En hoe wordt hij omgebouwd tot taxi? Of als illegale Uber?

BMW F31 330i M Sport Shadow

• johan12
Uber X zijn gewoon normale auto's dus er hoeft helemaal niets omgebouwd te worden.

• Mirved
Conono schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 16:14:
[...]

Rente op rente heb je ook als je het cash dividend niet werkeloos op de beleggingsrekening laat staan.. Dividendbelasting is niet zo'n issue (voor Nederlanders). De voordelen zie ik dus niet zo..
Dan moet je iedere keer transactie kosten betalen en als je niet direct herbelegd mis je rendement (time in the market).

• Torgo
  • Laatst online: 20-01 14:33
Ik heb mij laten meeslepen en wij hebben een luxe (tweedehands) stationwagen die nu voor de deur niks staat te doen. Gekocht voor de kleine. We rijden allebei op de fiets of met het OV naar kantoor. De ritjes met de auto zijn wel iedere keer een klein feestje, alles past. Kerstboom kopen, no problem. Maar financieel gezien een domme actie, zeker aangezien we ook nog eens altijd met het vliegtuig op vakantie gaan. Heb er geloof ik 5k mee gereden in meer dan een jaar 😅

• Wozmro

Ik zou mij daar niet in laten mee slepen. Uber chauffeurs verdienen niet veel.

Zie ook: https://www.mrmoneymustac...ney-mustache-uber-driver/

• Metro2002
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 15-01 11:47

Metro2002

Mind explorer

Torgo schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 20:35:
Ik heb mij laten meeslepen en wij hebben een luxe (tweedehands) stationwagen die nu voor de deur niks staat te doen. Gekocht voor de kleine. We rijden allebei op de fiets of met het OV naar kantoor. De ritjes met de auto zijn wel iedere keer een klein feestje, alles past. Kerstboom kopen, no problem. Maar financieel gezien een domme actie, zeker aangezien we ook nog eens altijd met het vliegtuig op vakantie gaan. Heb er geloof ik 5k mee gereden in meer dan een jaar 😅
Ik ken dat. Wij gaan dan nog wel met de auto op vakantie en dat is ook een beetje de hoofdreden om een iets ruimere en luxere auto te hebben maar veel verder dan 9k km per jaar kom ik ook niet. Heb de auto dan ook puur voor langere ritten (familie woont allemaal ver weg) en de vakantie. Zonder vakantie kom ik met pijn en moeite aan 5k km per jaar. Woon-werk en korte ritjes e.d. doen we namelijk ook bij voorkeur op de fiets

Maandlasten zijn dan in verhouding best hoog (zo 100 euro per maand kwijt aan MRB en verzekering) maarja, als we weer eens een lange rit maken of op vakantie gaan dan is het wél lekker en vind ik het het wel weer het geld waard :)

Zou wel het eerste zijn waar ik op zou bezuinigen mocht dat nodig zijn ooit.

Mijn retro/tech youtube kanaal: Oldtech81

• Sissors

In 34 weken de investering eruit? Dus effectief een lease constructie waarbij de Uber indentured servant (ZZP'er noemen dat ze bij Uber) 200% rente moet betalen op jaarbasis. Het wordt veel te optimistisch voorgerekend en/of de Uber chauffeur wordt uitgezogen.

• Baytep
  • Niet online
"indentured servant" yep. Zo zou ik ook niet terug willen kijken op hoe ik FO bereikt heb.

• johan12
Je hebt Uber chauffeurs (vele) die het fulltime, dat wil zeggen 7 dagen in de week, doen. Ik bestel ze vaak en praat graag met ze, maar over het algemeen kunnen ze 100 euro per dag wel halen in Amsterdam. 700 euro minus de auto kosten houden ze dan over, ja goed uitknijpen of niet het is een markt die schijnbaar op deze manier werkt.

• Wozmro
Een markt die op zo'n manier werkt daar komen vodden van. 100€ per dag verdienen als zzp'er is gestoord, dat blijft niet duren.

Als je echt wil geld verdienen dan moet je zijn bij mensen die geld hebben en niet mensen die geen geld hebben nog verder uitzuigen.

• Baytep
  • Niet online
Het is een morele afweging of je in die markt wilt meedoen. Wat mij betreft heeft die geen bestaansrecht. Aan Uber doe ik ook niet mee.
Er zitten ook gewoon grote jongens in die handel hoor:
https://www.leaseplan.com/nl-nl/uber-auto-lease/
350 per week ga je dus niet halen, en zonder schaalgrote lijkt het me zowieso lastig.
Dan houd je de chauffeurs over die bij de grote jongens niet binnenkomen.
Lijkt me veel werk en veel risico voor laakbare handel.

• johan12
Dat is het absoluut, en dank voor die informatie. Ik was benieuwd naar eventuele ervaringen hierover.

• Phony
  • Niet online
Aikon schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 16:03:
[...]
Over die leaseauto... ik heb wellicht een nieuwe baan en daar hoort een auto bij. Maar ik heb al een auto die ik wegens omstandigheden deel met m'n moeder, die er vrijwel nooit in rijdt. In prinicpe kan ik die altijd gebruiken, en anders pak ik de motor. En eigenlijk pak ik het liefst de fiets als het lekker weer is. Dus om daar nu nóg een auto bij te zetten schiet weinig op. Ik wil dus eigenlijk gewoon meer loon vragen, maar weet niet zo goed hoeveel meer realistisch is. Ik weet nog niet wat voor auto ik zou krijgen, maar zal wel een compace middenklasser oid zijn. Iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen?
Er zijn wel wat voorbeelden te vinden voor het omrekenen van een leasebudget naar loon. Werkgever betaalt premies over het loon, die hij niet over het leasebedrag betaalt. Daarom zal het extra loon vaak lager zijn dan het leasebudget.

Risico op pech en ongelukken zijn wat lastig te beprijzen, maar ik zou niet veel werk-werk km's willen maken met een privé auto. Dat kan een overweging zijn om voor lease te kiezen.

Belangrijkste is om goed te kijken naar de netto bedragen en hoeveel privé kilometers je mag maken.
Kan best interessant zijn wanneer je veel privé kunt rijden en een auto kiest die weinig bijtelling heeft. Dat kan er een zijn met een laag percentage, lage waarde, of combinatie van die twee. Wellicht is occasion lease een optie? Soms zijn er dan wat gunstiger bijtellingspercentages te vinden en geeft prijs en minder lange looptijd wat flexibiliteit.

Wanneer het mogelijk is om het restant van het budget uit te laten keren loont het dubbel om voor een goedkope leaseauto te kiezen.

Kortom:
(restant leasebudget - bijtelling) vergelijken met
(loonsverhoging + km vergoeding - huidige autokosten)

Phony wijzigde deze reactie 10-01-2019 00:38 (6%)

• DappereDodo
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 07:58
Mirved schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 20:31:
[...]

Dan moet je iedere keer transactie kosten betalen en als je niet direct herbelegd mis je rendement (time in the market).
Stockdividend of cashdividend maakt echt niks uit voor dividendbelasting. Tenminste, in Nederland niet. Hoe dat in het buitenland zit weet ik niet, maar bij een stockdividend wordt ook een deel cashdividend uitgekeerd om daarmee de bronheffing te betalen.

• Mirved
DappereDodo schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 05:26:
[...]

Stockdividend of cashdividend maakt echt niks uit voor dividendbelasting. Tenminste, in Nederland niet. Hoe dat in het buitenland zit weet ik niet, maar bij een stockdividend wordt ook een deel cashdividend uitgekeerd om daarmee de bronheffing te betalen.
Waar in mijn reactie lees jij iets over dividend belasting? Ik noem 2 zaken: transactiekosten en verlies aan rendement. Transactiekosten betaal je als je cash dividend gebruikt om weer nieuwe aandelen te kopen. Als je dividend direct in aandelen werd uitbetaald heb je deze kosten niet.

• Oilman
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 12:24
Phony schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 00:23:
[...]
Belangrijkste is om goed te kijken naar de netto bedragen en hoeveel privé kilometers je mag maken.
Kan best interessant zijn wanneer je veel privé kunt rijden en een auto kiest die weinig bijtelling heeft. Dat kan er een zijn met een laag percentage, lage waarde, of combinatie van die twee. Wellicht is occasion lease een optie? Soms zijn er dan wat gunstiger bijtellingspercentages te vinden en geeft prijs en minder lange looptijd wat flexibiliteit.
Bijtelling is 4% tot €50k in het geval van elektrische auto's, anders is het 22%. De fiscus rekent altijd met de catalogus waarde, dus een oudere auto wordt je qua bijtelling niet beter van.

Dan is er ook nog de youngtimer regeling, voor auto's ouder dan 15 jaar betaal je 35% bijtelling, maar dan over de dagwaarde. Ik heb tot op heden enkel zelfstandige van deze regeling gebruik horen maken en niemand in loondienst.

• Hankie0412
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 13:46
Oilman schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 08:25:
[...]

Bijtelling is 4% tot €50k in het geval van elektrische auto's, anders is het 22%. De fiscus rekent altijd met de catalogus waarde, dus een oudere auto wordt je qua bijtelling niet beter van.

Dan is er ook nog de youngtimer regeling, voor auto's ouder dan 15 jaar betaal je 35% bijtelling, maar dan over de dagwaarde. Ik heb tot op heden enkel zelfstandige van deze regeling gebruik horen maken en niemand in loondienst.
Bijna! Het bedrag boven de 50K wordt belast met 22%. En tevens na 5 jaar vervalt de gunstige bijtelling. Tenslotte de youngtimer regeling wordt wel veel gebruikt, lees het freelance topic maar na.

• Oilman
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 12:24
Dat is dus precies wat ik schreef, zowel over de bijtelling van elektrische auto's als de youngtimer regeling die veel door zelfstandige wordt gebruikt. Maar zoals gezegd ken ik niemand in loondienst die er gebruik van maakt, de grote lease maatschappijen zijn duidelijk niet op deze regeling gedoken.

• Xanaroth
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 10:19
Mirved schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 07:12:
[...]

Waar in mijn reactie lees jij iets over dividend belasting? Ik noem 2 zaken: transactiekosten en verlies aan rendement. Transactiekosten betaal je als je cash dividend gebruikt om weer nieuwe aandelen te kopen. Als je dividend direct in aandelen werd uitbetaald heb je deze kosten niet.
Dat is niet volledig correct.

- Stockdividend kost wel degelijk geld bij de meeste brokers. Vaak wel minder, maar kosten zijn er. Bijvoorbeeld bij Binck kost het iets van 0,46 als ik mijn ING dividend als stock laat uitkeren, ze hanteren een percentage van het bedrag. Iets als DeGiro vraagt een flat-fee van 7,50 als je voor stock dividend kiest.

- Cash dividend waarmee je je maandelijkse aankoop aanvult kost je ook bijna niks. Binck is bij mijn bedragen meestal het minimum van 6 of 10 euro, ongeacht of ik mijn cash dividend meeneem in de aankoop.
DeGiro vraagt bijvoorbeeld 2,- en 0,0038%. Dus als ik mijn maandelijkse inleg doe van 500, of 580 omdat ik het dividend meeneem, zijn de kosten 3,90 of 4,20. Grofweg 0.30 cent dat je dan betaald voor je 'cash dividend' inleg.

Dus stock dividend kost wel degelijk geld. Afhankelijk van je broker kan dit veel of weinig zijn. En cash dividend kost veel minder dan je denkt, want de transacties maak je toch al bij je maandelijkse aankoop waardoor de initiële vaste kosten al genomen worden.

Xanaroth wijzigde deze reactie 10-01-2019 09:23 (33%)

• Aikon
  • Niet online
Phony schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 00:23:
[...]

Er zijn wel wat voorbeelden te vinden voor het omrekenen van een leasebudget naar loon. Werkgever betaalt premies over het loon, die hij niet over het leasebedrag betaalt. Daarom zal het extra loon vaak lager zijn dan het leasebudget.

Risico op pech en ongelukken zijn wat lastig te beprijzen, maar ik zou niet veel werk-werk km's willen maken met een privé auto. Dat kan een overweging zijn om voor lease te kiezen.

Wanneer het mogelijk is om het restant van het budget uit te laten keren loont het dubbel om voor een goedkope leaseauto te kiezen.

Kortom:
(restant leasebudget - bijtelling) vergelijken met
(loonsverhoging + km vergoeding - huidige autokosten)
Bedankt voor de uitleg. Ik verwacht alleen maar woon-werk km's te maken, werk-werk hoogstens bij incidenten. Privé rij ik ook niet zoveel... Eerst eens kijken hoe e.e.a. geregeld is idd :)

• Wceend
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 09:14
!null schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 14:30:

[Afbeelding]

Bedenk eens wat er gebeurt in een Yaris als je een vrachtauto of bestelbus achterin krijgt.
Dan ben je wel bijna FO door je goedkope auto maar het risico neem ik niet.

• Baytep
  • Niet online
Heb mijn jaaroverzicht 2018 ook min of meer voor elkaar.
Allereerst kudo’s voor de mensen die alles bij de jaarwisseling al op een rijtje hadden.
Bij mijn hypotheekverstrekker heb ik op 1 Januari niet zomaar een overzicht van betaalde rente en aflossing, dus is het berekend. Dit moet ik tezijnertijd controleren met hun gegevens.

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• johan12
Interessant. Hoe ziet je vastgoedportfolio er uit? Naast eigen woning nog meer?

• Phony
  • Niet online
Oilman schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 08:25:
[...]
De fiscus rekent altijd met de catalogus waarde, dus een oudere auto wordt je qua bijtelling niet beter van.
....
Wat ik bedoel is dat een oudere auto een gunstiger bijtellingspercentage kan hebben. Deze wordt namelijk vastgesteld bij tenaamstelling en geldt dan max. 5 jaar. Aangezien de bijtelling over het algemeen steeds hoger wordt kan ocasionlease dus wel degelijk goedkoper uitvallen.
Pagina: 1 ... 91 92 93 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True