Xanaroth schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 10:09:
[...]
Hoe lang je de rente vastzet heeft namelijk significant invloed op je maandlasten, maar ook wat je kunt lenen. Bijvoorbeeld bij 10jr 1,7% krijg je 180k en bij 5jr moeten ze 5% (?) rekenrente hanteren en kun je ineens 150-160k lenen, zo niet minder.
Verder is 1,2% (zeg 0,6% na HRA) en 1,7% (zeg 0,8% na HRA) echt peanuts, bijna niet merkbaar.
Ter vergelijking, ik heb 2 componenten van 1,6% 10jr en 2,4% 20jr. Verschil ertussen in maandbedrag is 10%. Ik betaal 50% meer rente, maar mijn bruto lasten zijn 10% hoger. Bruto, want ik krijg meer HRA dus netto is het verschil kleiner.
Volgens mij kun je beter eerst eens internetten en met mensen praten die verstand hebben (adviseurs), in plaats van jezelf gekmaken in een race-to-the-bottom.
@
ImaPseudonym als bovenstaande tekst van Xanaroth niet extreem logisch voor je klinkt en je niet uit je hoofd weet wat logische worst case rente is: dan inderdaad goed advies in winnen EN zelf inlezen want adviseurs die zelf ook hypotheken aanbieden hebben natuurlijk ook wat andere incentives.
En maak een sheet om te rekenen: ik heb een sheet gemaakt met deze info:
http://www.hypotheekrente...l/annuiteit-berekenen.php
Impact stijgende rente (nog zonder HRA), bij 200k hypotheek, looptijd 25 jaar, maand bedrag:
1.1%: 754€
1,7%: 819€
3.0%: 948€
5.0%: 1169€
5% is absoluut normaal getal, dat was nog in 2010. HRA is waarschijnlijk tegen einde looptijd van hypotheek toch afgebouwd, juist in periode dat de kans op hogere rente reëler is.
Maar kijk long term:
https://www.businessinsid...d-laag-de-hypotheekrente/
De huidige situatie is best wel exceptioneel: Euribor negatief, hypotheekrente onder de inflatie.. Op korte termijn gaat dat niet zo maar weer na 5% dat zou altijd langzaam gefaseerd gaan omdat het anders schokken in de economie brengt die geen EU of ECB wil riskeren. Het is ook maar de vraag of, en hoe snel, we weer terug komen in 'normale' rentetarieven tov inflatie etc. (Merk op aanhalingstekens om normaal, want misschien is huidige situatie en systeem het nieuwe normaal voor komende tig jaar)
Mijn inziens is hoelang je ergens gaat wonen maar beperkt interessant omdat je je hypotheek kan overzetten naar volgend huis. Het is meer de vraag hoelang je denkt te moeten financieren in je leven in algemeen. Voor mij is dat extreem kort en dus ik hoef alleen maar inschatting te hebben van de komende jaren.
Is het nu zo dat je waarschijnlijk wel 20-30 jaar aan een hypotheek vast zit, of je hebt de intentie om je 30jaar hypotheek in 20 jaar af te lossen, dan is het extreem lastige keuze. Historisch gezien en ook mathematisch kun je eigenlijk nauwelijks lager vastzetten dan nu: Bij mijn bank is namelijk rentepercentage Euribor+1,25%, maar nooit lager dan 0%, maw euribor -1,5% dan is mijn hypotheekrente 0% ipv -0,25%. Fix tarief is variabele plus ~0,x-1,x punt erboven op. Dus heel misschien heb je nog ooit kans op een fix tarief van 1%, maar alleen indien Euribor nog lager gaat.
Andere optiek is, of keerzijde van de medaille is: gewoon variabel nemen want nu goedkoper, en mocht de rente stijgen en dus je maandkosten is het maar afwachten of dat een reëel issue is, want: inflatie en loonontwikkeling/indexatie. Nu is de inflatie hoger dan de hypotheekrente, maw je schuld wordt al minder zou je aflossingsvrij hebben. Het is goed mogelijk dat "1.1%: 754€" nu en "5.0%: 1169€" in 10 jaar tijd de zelfde waarde of zelf minder vertegenwoordigd. Dan is het getal wel hoger maar is het minder deel van je maandbudget in de toekomst.
Belangrijk is er een gevoel voor te ontwikkelen en te snappen dat het een multi-variabel probleem is waar een perfecte keuze erg lastig is. Maar je probeert een zo goed passende keuze te maken. Een deel daarvan is ook je eigen psychologie en risicoprofiel: als je door het kiezen van variabel een app op je mobiel installeert en je elke dag de rente stand controleert en je bij elke 0,1% stijging een hartverzakking krijgt zou ik dat ook mee laten wegen.
Als laatste is er natuurlijk in veel advies van mensen een winner of losers bias, gebaseerd op hun N=1 situatie. Iedereen die de afgelopen jaren had vastgezet zegt "had ik nooit moeten doen", dat zeggen ze alleen maar omdat de rente nu (nog) lager staat. Als we terug waren op jaren tachtig stand hadden dezelfde mensen gezegd "vastzetten is mijn beste keus ooit geweest".