Klopt, maar DeGiro rekent voor Euronext Fund Services daarnaast 0.2% service fee, Binck Fundcoach 0.18% en Lynx E60/jaar. Overigens heb je bij Zwitserleven naast die 0.4% inderdaad ook aan- en verkoopkosten, (0.125% en 0.175%).rube schreef op woensdag 26 december 2018 @ 19:04:
TER zijn doorlopende kosten. Aan- en verkoopkosten heb je maar 2 x keer.
Time in the market beats timing the market. Bovendien ben je nu met grote bedragen aan het speculeren. Het is altijd een gok wanneer het beste moment van inleggen is, dat weet je pas achteraf. Daarom beleg ik per maand een vast bedrag, en hou mijn spaarbuffers zo goed als constant. Die vind ik hoog genoeg en hebben eigenlijk alleen inflatiecorrectie nodig.Dbm12 schreef op maandag 24 december 2018 @ 16:02:
[...]
(Al moet ik nog wel goed timen wanneer het een slimme tijd is om deze in te zetten, ik verwacht dat in januari de aandelen weer stabiliseren waarna ik deze injectie kan doen).
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Zit het verschil niet zo zeer in dat de ACTIAM fondsen actief beheerd worden? (In tegenstelling tot ETF)robhuls schreef op woensdag 26 december 2018 @ 18:22:
Zwitserleven is deze zomer begonnen met een beleggingsproduct (https://www.zwitserleven.nl/particulier/beleggen/) met de bekende drie varianten (offensief, defensief en iets ertussen), maar met een lopende kosten percentage van 0.4% (bij mijn huisbank ASN is dit al snel >1.0%). Je koopt de-facto een ACTIAM fonds met TER=0.4% en Zwitserleven zet daar niks bij op (zie FAQ, Zwitserleven is een handelsmerk van ACTIAM, vandaar vermoedelijk).
Het kan uiteraard goedkoper, ik kijk ook naar het niet helemaal vergelijkbare ThinkETF Global (TER=0.2%) en ACTIAM Global (TER=0.15%), maar om die aan te kunnen kopen moet je een broker hebben die niet gratis is (0.2% voor ACTIAM via DeGiro, ThinkETF is kernselectie dus nochtans gratis, maar uiteindelijk moet DeGiro ook ergens aan gaan verdienen). Met een broker erbij ga je ook vaak wel richting die 0.4%. Wat ik dan wel aantrekkelijk vind is dat het net zo simpel is als een bankrekening, tegen een kostenniveau dat dicht tegen een ETF aan zit.
Ik vraag me daarom af of dit redelijk alternatief is voor de 'FO standaard' ETF worldwide stock met superlage TER, specifiek vanuit het FO oogpunt dat je een product zoekt met lage kosten.
Er zijn twee meningen over: een is dat actief beheerd altijd beter is en de ander is dat actief beheerd altijd slechter is long term...
Lees je in en kies je kamp.
Dat verbaasde me inderdaad een beetje, er lijkt iets van actief beheer achter te zitten. Volgens mij is het argument tegen actief beheer dat het wel geld kost, maar niets oplevert. Het lijkt hier echter voor de eindgebruiker ook niet echt iets te kosten, of je nu 0.2% voor een beleggingsplatform betaald dat je niet gebruikt of voor actief beheer waar je niks aan hebt maakt dan ook niet zo veel uit. Hooguit zal een platform het in elk geval niet slechter maken, wat je bij actief beheer maar moet afwachten (als het alleen al tot extra handel leidt, gaan de transactie kosten omhoog en die zitten geloof ik niet in de TER). Oftewel, goed punt, van dat actief beheer kun je best iets vinden en dan zit ik in het kamp, zinloos dus onwenselijk :-)Ko.Kane schreef op woensdag 26 december 2018 @ 20:47:
[...]
Zit het verschil niet zo zeer in dat de ACTIAM fondsen actief beheerd worden? (In tegenstelling tot ETF)
Er zijn twee meningen over: een is dat actief beheerd altijd beter is en de ander is dat actief beheerd altijd slechter is long term...
Lees je in en kies je kamp.
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
We wachten nog altijd op je antwoord op mijn vraag van 23 december. Het is niet wenselijk dat je hier steeds allemaal claims gaat doen zonder onderbouwing.HereIsTom schreef op woensdag 26 december 2018 @ 22:20:
Inderdaad, actief beheer kost alleen maar tijd en geld en levert niks op, geen enkele fondsbeheerder verslaat de markt, daarom heb ik gewoon ETF’s van Meesman.nl
Wat moet ik aan jou uitleggen, je weet het toch zo goed, moet je het ook vooral zo doen!Mirved schreef op donderdag 27 december 2018 @ 00:52:
[...]
We wachten nog altijd op je antwoord op mijn vraag van 23 december. Het is niet wenselijk dat je hier steeds allemaal claims gaat doen zonder onderbouwing.
Ik zeg niemand wat hij Moet doen, geef alleen aan wat wij hebben gedaan.
Na 30 jaar ervaring met sparen en beleggen denk ik wel dat ik weet wat ik doe en heb gedaan!
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Je doet allemaal claims en die moet je dan ook onderbouwen. Niet opeens niet meer reageren als er gevraagd wordt je uitlatingen te beargumenteren. Al zeker niet als je andere erop aanspreekt dat ze "niks, hebben meegemaakt". Dat je 30 jaar iets gedaan hebt betekent vrij weinig. Er zijn miljoenen anderen die voor jouw ook 30jaar iets gedaan hebben.HereIsTom schreef op donderdag 27 december 2018 @ 01:30:
[...]
Wat moet ik aan jou uitleggen, je weet het toch zo goed, moet je het ook vooral zo doen!
Na 30 jaar ervaring met sparen en beleggen denk ik wel dat ik weet wat ik doe en heb gedaan!
[ Voor 6% gewijzigd door Mirved op 27-12-2018 02:18 ]
Zoveel fondsbeheerders 'verslaan de markt'. Alleen gemiddeld gezien niet, daarom heeft 'de gemiddelde belegger' ETF's.HereIsTom schreef op woensdag 26 december 2018 @ 22:20:
Inderdaad, actief beheer kost alleen maar tijd en geld en levert niks op, geen enkele fondsbeheerder verslaat de markt, daarom heb ik gewoon ETF’s van Meesman.nl
Deze details haalde ik niet uit je eerdere post. Ik heb in het verleden voor mezelf wel eens een overzicht gemaakt in excel om te bepalen wat in verschillende situaties (frequentie aankopen, verkopen (balanceren), fondsen, totaal ingelegd bedrag etc.) de kosten waren bij verschillende brokers.robhuls schreef op woensdag 26 december 2018 @ 19:16:
[...]
Klopt, maar DeGiro rekent voor Euronext Fund Services daarnaast 0.2% service fee, Binck Fundcoach 0.18% en Lynx E60/jaar. Overigens heb je bij Zwitserleven naast die 0.4% inderdaad ook aan- en verkoopkosten, (0.125% en 0.175%).
Ik denk dat het beste is om dit voor jezelf te doen en te bepalen hoeveel de kosten ongeveer zullen zijn en wat de verschillen absoluut en in percentages zijn. Het lastige/vervelende is alleen, je zult dit waarschijnlijk regelmatig moeten updaten want de kosten, structuren/brokers e.d. veranderen nog wel eens.
Dat klopt, maar niet veel "verslaan" over een hele lange termijn de markt. Of het actieve fonds verslaat wel het gemiddeld over lange termijn, maar niet alle jaren. Of het actieve fonds dat de afgelopen 5 jaar de markt versloeg, ook de komende 5 of 10 jaar goed doen, is niet (eenvoudig) te zeggen.Aikon schreef op donderdag 27 december 2018 @ 09:37:
[...]
Zoveel fondsbeheerders 'verslaan de markt'.
Daarom is het erg lastig om te bepalen wel actieve fonds het waard is om een hogere TER voor te betalen.
Ik ben benieuwd hoe je daar tegen aan kijkt en of je een eigen methode gebruikt om dit te bepalen?
Vroeger heb ik weleens fondsen gehad, voordat ETF bestond/gangbaar was. Ben nu pas weer sinds een paar jaar aan het beleggen en totaal niet naar fondsen gekeken, enkel naar ETF's. Ik beleg voor de lange termijn en heel breed, dus dan is een fonds niet erg interessant. Al zijn er tegenwoordig zulke specifieke indexes, dat het bijna weer een fonds wordt
De enige uitzondering die ik heb zijn de groenfondsen met belastingvoordeel, Triodos met name. Dit zie ik meer als een soort tussenvorm van sparen en beleggen. Behoorlijk veilig en behoorlijk stabiel en een behoorlijk rendement.
Ik zie ook regelmatig "nieuwe" producten die aangeprezen worden met gemiddeld rendement over de jaren heen van ++%. Wat ze er dan niet bij vertellen is dat het product/fonds/etf/... pas is opgericht na de laatste crisis en daardoor alleen nog maar een positief rendement heeft gehad, naar mijn idee een vertekend beeld.rube schreef op donderdag 27 december 2018 @ 10:15:
[...]
Dat klopt, maar niet veel "verslaan" over een hele lange termijn de markt. Of het actieve fonds verslaat wel het gemiddeld over lange termijn, maar niet alle jaren. Of het actieve fonds dat de afgelopen 5 jaar de markt versloeg, ook de komende 5 of 10 jaar goed doen, is niet (eenvoudig) te zeggen.
Daarom is het erg lastig om te bepalen wel actieve fonds het waard is om een hogere TER voor te betalen.
Ik ben benieuwd hoe je daar tegen aan kijkt en of je een eigen methode gebruikt om dit te bepalen?
Even zoeken, je huiswerk doen en je prikt hier doorheen. Laat je niet gek maken met mooie voorgestelde rendementen.
Precies, en andersom worden fondsen dus ook weer opgedoekt na teveel verlies, om onder een nieuwe naam weer op te duiken. Niks gelogen aan het positieve rendement, maar kloppen doet het niet.capellio schreef op donderdag 27 december 2018 @ 10:27:
[...]
Ik zie ook regelmatig "nieuwe" producten die aangeprezen worden met gemiddeld rendement over de jaren heen van ++%. Wat ze er dan niet bij vertellen is dat het product/fonds/etf/... pas is opgericht na de laatste crisis en daardoor alleen nog maar een positief rendement heeft gehad, naar mijn idee een vertekend beeld.
Even zoeken, je huiswerk doen en je prikt hier doorheen. Laat je niet gek maken met mooie voorgestelde rendementen.
Ik was inderdaad onvolledig en wat je aanhaalt is denk ik een reden waarom ik het Zwitserleven product wel aantrekkelijk vind. Het Zwitserleven product is wat aanschaf betreft heel simpel, aan- en verkoopkosten als percentage en een LKR van 0.4% uit het fonds. Gewoon geld erin kieperen als je zin hebt, stukken simpeler dan iets doen via een broker en je hebt niks te kiezen dus hoef je niks te kiezen. Verder is het een typisch consumentenproduct, waardoor de AFM wellicht net wat kritischer meekijkt.rube schreef op donderdag 27 december 2018 @ 10:10:
[...]
Deze details haalde ik niet uit je eerdere post. Ik heb in het verleden voor mezelf wel eens een overzicht gemaakt in excel om te bepalen wat in verschillende situaties (frequentie aankopen, verkopen (balanceren), fondsen, totaal ingelegd bedrag etc.) de kosten waren bij verschillende brokers.
Ik denk dat het beste is om dit voor jezelf te doen en te bepalen hoeveel de kosten ongeveer zullen zijn en wat de verschillen absoluut en in percentages zijn. Het lastige/vervelende is alleen, je zult dit waarschijnlijk regelmatig moeten updaten want de kosten, structuren/brokers e.d. veranderen nog wel eens.
Maar een de fondskant is het juist best complex met een mix van allerhande beleggingen in andere ACTIAM fondsen waar de beheerder naar eigen goeddunken in schuift. Dan is een ETF weet veel eenvoudiger, je weer dan precies wat je krijgt voor je geld, bij dit fonds geef je eigenlijk je geld in vertrouwen aan een wildvreemde.
[ Voor 0% gewijzigd door robhuls op 27-12-2018 13:23 . Reden: typo ]
Misschien brutaal, maar ben wel nieuwsgierig naar het opgebouwde vermogen in 30 jaar.HereIsTom schreef op donderdag 27 december 2018 @ 01:30:
[...]
Wat moet ik aan jou uitleggen, je weet het toch zo goed, moet je het ook vooral zo doen!
Ikzelf dacht dat het beter is om het geld in ETF’s te investeren. Er zijn uiteraard risico’s verbonden aan beide investeringen, maar ik maakte uit berichten van andere Tweakers op dat het kopen en verhuren van een appartement een vrij beperkt rendement oplevert en dat er nogal wat onzekerheden zijn op het gebied van onderhoud, leegstand en problemen veroorzaakt door huurders. Nu is het wel belangrijk on in beschouwing te nemen dat ze waarschijnlijk de opbrengsten wil investeren in andere appartementen.
Zijn er hier mensen die een appartement/huis hebben gekocht voor de verhuur en wat zijn jullie ervaringen?
Om nu hier het bedrag te gaan noemen, maar het is genoeg om over twee jaar FO te zijn.GeFoX schreef op donderdag 27 december 2018 @ 19:57:
[...]
Misschien brutaal, maar ben wel nieuwsgierig naar het opgebouwde vermogen in 30 jaar.
Knap hoor, met jullie inkomen zoveel overhouden. Mag ik vragen hoeveel hypotheek lasten je per maand hebt?
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Kun je toch wat meer uitbreiden?HereIsTom schreef op donderdag 27 december 2018 @ 22:29:
[...]
Om nu hier het bedrag te gaan noemen, maar het is genoeg om over twee jaar FO te zijn.
Als je profiel geboortedatum klopt ben je namelijk 52 en ben je op je FO datum 54.
Ben je dan echt FO dus je pensioen en AOW heb je niet meer nodig? Of heb je gewoon beetje gespaard in die afgelopen 30 jaar om 67-54=13 jaar te overbruggen? Want dat is natuurlijk niet echt bijzonder als je dat in 30 jaar bij elkaar hebt gespaard...
Als je bedrag X nodig hebt jaarlijks heb je maar 13/30 * X hoeven te sparen per jaar omdat te halen. Met getallen voorbeeld: bij 2k nodig per maand of te wel 24k per jaar heb je maar 13/30x24=10,4k per jaar hoeven sparen uitgaande van nul rendementen uit beleggingen en of sparen.
Moet het dan echt bijzonder zijn? En dat is alsnog heel veel meer dan veruit het merendeel van de bevolking?Ko.Kane schreef op donderdag 27 december 2018 @ 22:41:
[...]
Ben je dan echt FO dus je pensioen en AOW heb je niet meer nodig? Of heb je gewoon beetje gespaard in die afgelopen 30 jaar om 67-54=13 jaar te overbruggen? Want dat is natuurlijk niet echt bijzonder als je dat in 30 jaar bij elkaar hebt gespaard...
Om het nog niet erover te hebben, waarom tellen pensioen en AOW niet mee voor 'echt' FO zijn? Granted, AOW zie ik nog weleens inkomensafhankelijk worden (tegelijk zal het nog steeds genoeg zijn om rond te komen met je pensioen), maar het zou toch echt idioot zijn om je pensioen niet mee te tellen. En natuurlijk, wat marge daarop is wel zo handig, maar het niet meenemen lijkt me nogal apart.
Nee, het hoeft absoluut niet bijzonder te zijn, en het zeker is beter dan gemiddeld.Sissors schreef op donderdag 27 december 2018 @ 22:44:
[...]
Moet het dan echt bijzonder zijn? En dat is alsnog heel veel meer dan veruit het merendeel van de bevolking?
Om het nog niet erover te hebben, waarom tellen pensioen en AOW niet mee voor 'echt' FO zijn? Granted, AOW zie ik nog weleens inkomensafhankelijk worden (tegelijk zal het nog steeds genoeg zijn om rond te komen met je pensioen), maar het zou toch echt idioot zijn om je pensioen niet mee te tellen. En natuurlijk, wat marge daarop is wel zo handig, maar het niet meenemen lijkt me nogal apart.
Maar wel zwaar onder de maat als FO-er zijnde zeker als je dit onderstaande post terwijl je dus alleen het scenario bereikt heb wat ik net schetste:
HereIsTom schreef op donderdag 27 december 2018 @ 01:30:
[...]
NB: AOW en pensioen zou ik wel meenemen in FO, vooral eigen opgebouwde pensioenen. Maar wel met nodige achterdocht zeker als je erg jong met FO gaat dan is de zekerheid laag. Als je nu 50 bent zal er nog wel iets zijn tegen de tijd dat je AOW leeftijd heb en er is altijd overgangsregeling in 1 of andere vorm.
Aan hypotheek betalen we niet zoveel, dat maakt wel een verschil. Slechts 700 euro bruto per maand, dat verschilt waarschijnlijk wel behoorlijk ten opzichte van het gemiddelde.Joris 407 schreef op donderdag 27 december 2018 @ 22:33:
@President
Knap hoor, met jullie inkomen zoveel overhouden. Mag ik vragen hoeveel hypotheek lasten je per maand hebt?
Verwijderd
Als iedereen dat doet dan is er ook geen markt meer. Niet iedereen kan de markt volgen, er zijn ook mensen nodig die de markt maken.HereIsTom schreef op woensdag 26 december 2018 @ 22:20:
Verwijderd
Verwijderd
Vraag maar raak! Mijn ervaringen zijn in ieder geval prima. Je hebt wat risico's met betrekking tot huurders. Leegstand zie ik in de huidige markt echt niet gebeuren, ze staan letterlijk in de rij. Welke omgeving ben je op zoek?Jackssonss schreef op donderdag 27 december 2018 @ 20:43:
Mijn vriendin denkt eraan een hypotheek te nemen om een appartement te kopen om dat vervolgens te verhuren. Ze woont nu in een appartement waar geen hypotheek op zit.
Ikzelf dacht dat het beter is om het geld in ETF’s te investeren. Er zijn uiteraard risico’s verbonden aan beide investeringen, maar ik maakte uit berichten van andere Tweakers op dat het kopen en verhuren van een appartement een vrij beperkt rendement oplevert en dat er nogal wat onzekerheden zijn op het gebied van onderhoud, leegstand en problemen veroorzaakt door huurders. Nu is het wel belangrijk on in beschouwing te nemen dat ze waarschijnlijk de opbrengsten wil investeren in andere appartementen.
Zijn er hier mensen die een appartement/huis hebben gekocht voor de verhuur en wat zijn jullie ervaringen?
Dat zou voor "mijn" generatie wel weer typerend zijn (om even tegen de 50+ partij aan te schoppen). We missen dan weer de voordelen van de generatie boven ons (Nederlandse gasbel, maximale hypotheekrenteaftrek, maximale AOW en afhankelijk van de leeftijd nog een gegarandeerd pensioen en misschien zelfs een vut-regeling).Sissors schreef op donderdag 27 december 2018 @ 22:44:
[...]
Om het nog niet erover te hebben, waarom tellen pensioen en AOW niet mee voor 'echt' FO zijn? Granted, AOW zie ik nog weleens inkomensafhankelijk worden (tegelijk zal het nog steeds genoeg zijn om rond te komen met je pensioen), maar het zou toch echt idioot zijn om je pensioen niet mee te tellen.
Mocht de AOW inkomensafhankelijk worden dan is dat zuur, "wij" hebben dan jarenlang vol moeten betalen voor de generatie boven ons en tegen de tijd dat wij aan de beurt zijn krijgen we minder. De generatie achter ons hoeft dan waarschijnlijk ook minder te betalen.
Weg gaan zal het niet doen, er zijn (en blijven) teveel mensen van afhankelijk.
Was regel 1 niet iets van risico's spreiden?Verwijderd schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 08:57:
Doet toch wel pijn hoor, drie weken geleden alles overgeheveld naar Meesman en meteen een behoorlijke daling te pakken. Enige troost is dat ik dan denk: dat is weer mooi goedkoop inkopen deze maand.
ik denk dan:Teleluvr schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 10:46:
[...]
Was regel 1 niet iets van risico's spreiden?
* Het stond ergens anders, want term overgeheveld, dan had je daar toch ook een daling gehad.
* Termijn, ja nu zuur. Ik ben ook redelijk recent begonnen. Maar ben 38 en moet nog flink wat jaartjes. Dus geen probleem nu in de min, is goedkoper maandelijks bijkopen.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Nog anderhalve beursdag, maar ga niet weer de fout maken om de balans van dit jaar alvast op te maken. Dacht dat er iets van herstel aan kwam, maar nog niks hier.
Ik twijfel nog of en hoe ik belastingvoordelen van groen sparen in het rendement mee zal nemen. Het is wel een flink deel v/d reden dat ik ze heb. Hoe doen jullie dat?
Verwijderd
Verwijderd
Gewoon het absolute/nominale rendement nemen. Corrigeren voor een arbitrair/fictief alternatief rendement is nergens goed voor, je houdt alleen jezelf voor de gek. Bovendien moet je het allemaal weer documenteren omdat je anders over een jaar niet meer begrijpt waar een bepaald getal vandaan komt.Aikon schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 11:47:
Ik twijfel nog of en hoe ik belastingvoordelen van groen sparen in het rendement mee zal nemen. Het is wel een flink deel v/d reden dat ik ze heb. Hoe doen jullie dat?
Het belastingvoordeel komt al tot uiting in je rendement (zonder dit voordeel was het lager geweest), als je dit voordeel er nog bij optelt reken je het 2x mee.
Super leuk om te lezen! Desondanks toch een mooie SR, goed bezig.President schreef op donderdag 27 december 2018 @ 21:31:
End of year review
Hoe bedoel je komt tot uiting in je rendement? Ik doel op vrijstelling vermogensbelasting en de 0,7% extra heffingskorting. Zonder de groenfondsen had ik dus extra kosten gehad, dus in die zin hoort het bij het rendement en een volledige vergelijking.
@Hielko precies, dat overweeg ik, maar het lastige is ook welk bedrag dat precies moet worden.
Bijv. met teruggekregen dividendbelasting. Dat negeer ik nu maar even, maar is ook niet zo eenvoudig. Vanwege de vele aftrekposten etc. bij de belastingaangifte is dat niet 1 op 1 herleidbaar. Bijv.: 100 euro meer ingehouden dividendbelasting invullen zorgde niet voor 100 euro meer teruggave. Althans die indruk kreeg ik sterk vorig jaar, maar was toen een heel klein bedrag.
En erger nog, die dividendbelasting kan je weer verrekenen met je vermogensbelasting, maar die ontwijk je natuurlijk door je groenfondsen, kan je niet meer verrekenen.... waardoor je dividendaandeel indirect minder rendement maakt. Of toch het groenfonds? Wat een problemen toch.
Verwijderd
Dat extra rendement zit al in je vermogen op 31-12 en/of de aanslag die je nog krijgt (indien geen voorlopige aanslag). Als je nog een keer extra 1,3% (oid) meetelt als rendement, dan tel je het dubbel.Aikon schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 12:58:
@Verwijderd : het documenteren is idd een herkenbaar dingetje, zeker bij jaarlijkse zaken zit ik elk jaar weer ff te puzzelen welke hoogstintelligente excel constructie ik ook alweer had bedacht
Hoe bedoel je komt tot uiting in je rendement? Ik doel op vrijstelling vermogensbelasting en de 0,7% extra heffingskorting. Zonder de groenfondsen had ik dus extra kosten gehad, dus in die zin hoort het bij het rendement en een volledige vergelijking.
Een beetje zoals een vrouw iemand die schoenen koopt, in de aanbieding van €200 voor €100. Heb je dan €100 uitgegeven of €100 bespaard?
Het alternatief is dat je andere posten weer gaat corrigeren voor het voordeel dat je bij groensparen hebt (om die dubbeltelling te voorkomen). Is dat de moeite waard?
Het ligt er natuurlijk ook aan op welke manier je alles administreert en wat voor rapportages je voor jezelf maakt.
Het belastingvoordeel komt als deel van de belastingaangifte binnen op je betaalrekening, en eindigt wellicht op je spaarrekening. Als je het voordeel meerekent bij je groensparen, moet je het van je spaarsaldo aftrekken om te voorkomen dat je het meerekent bij je spaarbedrag.
Als je aan dubbel boekhouden doet en al je rapportages baseert op transacties, is het wel weer wat makkelijker te verwerken dan wanneer je (ook) saldi op bepaalde data gebruikt.
Daarnaast: corrigeer je al je andere rendementen (sparen, beleggen, aflossen) ook voor VRH of de huidige spaarrente? En inflatie?
Grappig, hier ook iets vergelijkbaars.President schreef op donderdag 27 december 2018 @ 21:31:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Nog anderen met specifieke doelen voor 2019?
Zelf wil ik op de ingeslagen weg doorgaan en naar de 45% spaarquote toewerken. Ik wil vooral waken voor levensstijlinflatie / hedonistische adaptatie als mijn partner meer gaat verdienen. Hebben een vast budget voor luxe waar we niet overheen gaan. De beste afspraak van afgelopen jaar was nog wel het kledingbudget voor mijn vrouw
On another note, ietwat gerelateerd. Afgelopen jaar ook echt het sporten (hardlopen en krachttraining) en betere voeding doorgepakt en echt een redelijke transformatie ondergaan. Van een iets te hoog BMI naar een gezond gewicht met ook nog eens wat kracht en conditie. Dus ook qua gezondheid erop vooruit gegaan.
Eigenlijk is het best wel 'saai' zodra je alles goed afgestemd hebt. Maar ik ben me er ook constant van bewust dat er wel eens iets scheef kan gaan lopen door allerlei omstandigheden en dan mogen we ons gelukkig prijzen met een buffer en de mogelijkheid om zonder veel problemen op 1 inkomen te leven. Van nature dan ook gewoon een cynische doemdenker
Inderdaad, denk toch dat voor velen hier het doel is om binnen 20 jaar FO te zijn. 32 jaar erover doen op mijn huidige leeftijd kan ik net zo goed erop los leven, regulier pensioen opbouwen en 5 jaartjes langer doorwerken tot pensioennering.Ko.Kane schreef op donderdag 27 december 2018 @ 22:53:
[...]
Nee, het hoeft absoluut niet bijzonder te zijn, en het zeker is beter dan gemiddeld.
Maar wel zwaar onder de maat als FO-er zijnde zeker als je dit onderstaande post terwijl je dus alleen het scenario bereikt heb wat ik net schetste:
[ Voor 14% gewijzigd door Mirved op 28-12-2018 13:37 ]
@Verwijderd allemaal goede punten. Maar als je die schoenen toch al moest kopen en wacht tot ze 0,7% goedkoper zijn, is dát dan wel rendement? Edit: slecht voorbeeld eigenlijk. Punt is dat ik die groenfondsen specifiek heb genomen voor de belastingvoordelen. Dus die tel ik bij het rendement ook dan heb ik zojuist besloten. Zonder die voordelen had ik een andere positie genomen met een eigen rendement.
Mijn rendementsberekeningen staan volledig los van spaarsaldi, gaat puur om de transacties.
De rest corrigeer ik niet voor vrh nee, maar die hebben er ook geen direct effect op. Anders dan natuurlijk dan het feit dat ze uberhaupt zorgen voor de vrh
[ Voor 12% gewijzigd door Aikon op 28-12-2018 13:50 ]
In de regio Eindhoven. Wat voor rendement verwacht je dat mogelijk is?Verwijderd schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 09:01:
[...]
Vraag maar raak! Mijn ervaringen zijn in ieder geval prima. Je hebt wat risico's met betrekking tot huurders. Leegstand zie ik in de huidige markt echt niet gebeuren, ze staan letterlijk in de rij. Welke omgeving ben je op zoek?
Ik denk dat een hal qua onderhoud veel minder risico is dan een huis. Geen keuken, geen badkamer enz.
Bedoeling is niet giga rendement draaien maar meer dat een ander "mijn" hypotheek betaald. Zodat wanneer het afbetaald is de huur netto inkomsten zijn of verkopen als pensioen.
Binnenkort maar eens lekker aan rekenen (de weg is soms leuker dan de bestemming).
[ Voor 5% gewijzigd door ybos op 30-12-2018 19:55 ]
Dat is niet slecht voor een startende ZZP'er. Doe je goed! Zit je via een tussenpersoon of rechtstreeks?ybos schreef op zondag 30 december 2018 @ 19:54:
Jaarcontract voor 40 uur met een uurtarief van € 70+
En inderdaad gaat FO'en harder als ZZP'er. Echter zelf voel ik wel forse druk om een flinke buffer te hebben (minstens een jaar aan uitgaven), en zie tevens om me heen dat het uitermate van belang is om je kennis en kunde bij te houden.
[ Voor 31% gewijzigd door TucanoItaly op 30-12-2018 20:21 ]
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Vergis je echter niet in de "betrouwbaarheid" van de huurders. Ik word erg vaak benaderd door louche huurders, mijn beeld is dat dit veel meer is dan bij "gewone" bewoning.
Iedereen alvast een goed uiteinde en de beste wensen! ik zie uit naar de overige jaarverslagen
Precies dit, binnen no time heb je je pandje vol wiet zitten, dat wil je echt niet. Wellicht heb je dat met een kantoorpand minder, maar elk ander pandje.. Man man man.Sideways schreef op zondag 30 december 2018 @ 23:03:
Geen huurder bescherming is inderdaad een groot voordeel.
Vergis je echter niet in de "betrouwbaarheid" van de huurders. Ik word erg vaak benaderd door louche huurders, mijn beeld is dat dit veel meer is dan bij "gewone" bewoning.
Ik zit rechtstreeks, zit alleen een bedrijfje tussen voor de administratieve afhandeling. Zit nog geen 2 euro per uur tussen (geen IT).TucanoItaly schreef op zondag 30 december 2018 @ 20:20:
[...]
Dat is niet slecht voor een startende ZZP'er. Doe je goed! Zit je via een tussenpersoon of rechtstreeks?
En inderdaad gaat FO'en harder als ZZP'er. Echter zelf voel ik wel forse druk om een flinke buffer te hebben (minstens een jaar aan uitgaven), en zie tevens om me heen dat het uitermate van belang is om je kennis en kunde bij te houden.
Waarom zou je een buffer van een jaar willen hebben
Ik zit aangesloten bij een broodfonds die bij ziekte na 1 maand 2500 euro per maand uitkeert (schenking dus netto, voor 2 jaar lang) en daarnaast een AOV die 45k per jaar (bruto) betaald na 6 maanden bij ziekte/ invaliditeit tot aan de pensioenleeftijd. Is geen vetpot maar is haalbaar.
Denk dat je overdrijft, de meeste bedrijfspanden huisvesten nog steeds bedrijven...Dacuuu schreef op zondag 30 december 2018 @ 23:17:
[...]
Precies dit, binnen no time heb je je pandje vol wiet zitten, dat wil je echt niet. Wellicht heb je dat met een kantoorpand minder, maar elk ander pandje.. Man man man.
@ybos Wat zijn de maandelijkse of jaarlijkse premies voor AOV en dat broodfonds?
Broodfonds kost een tientje per maand aan kosten, ik leg 122 euro in per maand. Als er niemand van de 50 deelnemers ziek is kost het dus een tientje per maand. Let op, dit in een prive inleg, geen kosten en dus niet aftrekbaar. Maar stel dat iedereen in het fonds ziek is, kost het je dus max 122 per maand voor 2500 netto gift voor 2 jaar. Mocht er niemand ziek zijn, je max spaarbedrag is iets van 3500, als je persoonlijke spaarpot vol zit betaal je dus alleen nog maar een tientje per maand.Ko.Kane schreef op maandag 31 december 2018 @ 09:46:
[...]
Denk dat je overdrijft, de meeste bedrijfspanden huisvesten nog steeds bedrijven...
@ybos Wat zijn de maandelijkse of jaarlijkse premies voor AOV en dat broodfonds?
(disclaimer, kosten doe ik zo uit mn hoofd, kan een paar euro schelen maar de strekking lijkt me duidelijk)
AOV:
Bij een 3-jarig contract
1e jaar € 264,17 per maand
2e jaar € 301,01 per maand
3e jaar € 337,85 per maand
4e jaar € 374,70 per maand en rest van de jaren.
Let op, dit is inclusief werkzaamheden "met de handjes". In de basis heb ik een kantoorbaan maar bij drukte spring ik "buiten" weleens bij. Dit kost me een 80 euro per maand extra. Dus als ICT-er kan je van deze premies ongeveer een 80 euro per maand aftrekken. Dit zijn wel bedrijfskosten dus aftrekbaar.
Ja, het kost aardig geld maar wil niet het risico lopen dat ik mijn gezin (en mijzelf) in de problemen breng door invalide te raken. Je kan ook stomme pech hebben en auto ongeluk krijgen.
(ik probeer zo nu en dan een zaterdagje te werken, dat is sowieso buitenwerk en dat is 200% betaald. Dan is de meerprijs van de premie vrij vlot terugverdiend)
[ Voor 7% gewijzigd door ybos op 31-12-2018 10:10 ]
Nice, mooi gedaan allemaal. Ik durf te wedden dat je het beter hebt geregeld dan 90% van de ZZP'ers. In ieder geval beter dan ik toendertijdybos schreef op maandag 31 december 2018 @ 09:00:
[...]
Ik zit rechtstreeks, zit alleen een bedrijfje tussen voor de administratieve afhandeling. Zit nog geen 2 euro per uur tussen (geen IT).
Waarom zou je een buffer van een jaar willen hebbenBegrijp me niet verkeerd, ik ga zeker ook een gezonde buffer verzorgen hoor, maar een jaar vind ik teveel. Dat geld staat maar stil te staan.
Ik zit aangesloten bij een broodfonds die bij ziekte na 1 maand 2500 euro per maand uitkeert (schenking dus netto, voor 2 jaar lang) en daarnaast een AOV die 45k per jaar (bruto) betaald na 6 maanden bij ziekte/ invaliditeit tot aan de pensioenleeftijd. Is geen vetpot maar is haalbaar.
Een jaar is wellicht wat veel. Ik ben een beetje nerveus aangelegd denk ik.
Ligt eraan hoe je er naar kijkt.TucanoItaly schreef op maandag 31 december 2018 @ 10:15:
[...]
Nice, mooi gedaan allemaal. Ik durf te wedden dat je het beter hebt geregeld dan 90% van de ZZP'ers. In ieder geval beter dan ik toendertijd
Een jaar is wellicht wat veel. Ik ben een beetje nerveus aangelegd denk ik.
Ookal is de kans op een heftig ongeluk dat je nooit meer kan werken klein, als je er niks voor geregeld hebt is een buffer van een jaar veel te weinig (even je nerveusiteit kietelen
Een broodfonds is dan een mooie tussenoplossing. Voor erg weinig geld heb je dan ieder geval een oplossing voor 3 jaar (je eigen buffer en de uitkering van het fonds voor 2 jaar).
2. Spaarrekening op naam van het kind openen en aangeven dat het voor de studie is, omdat het kind nu alles al heeft wat hij/zij nodig heeft.
2a. Zelf minder sparen voor je kind en meer voor je eigen pensioen (of om in de toekomst minder te werken om voor je kind te zorgen.
Als bij de gift is vermeld dat het is bedoeld "Om iets leuks voor de kleine te kopen" zou ik het daar ook voor gebruiken.hyptonize schreef op maandag 31 december 2018 @ 12:58:
Graag wil ik jullie advies betreffende het volgende:
Ik begrijp het ook wel, als je iets koopt is het niet snel goed maar gewoon geld is ook zo koud. Door de wensen van de gever te respecteren draag je wel bij aan het uitbannen van onnodige cadeaus dus ik ben daar wel voor.
Je zou ook kunnen zeggen "we hebben net alles gekocht" en het dan op een later moment "besteden", daar is vast begrip voor.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
In hoeverre hebben jullie rekening gehouden met de eventuele kosten om van het gas af te gaan en het appartement beter te isoleren?
Ik neem aan dat de VVE uiteraard wel geld heeft gereserveerd voor onderhoud of vervanging van de huidige installatie, maar een nieuwe installatie en isolatie zal toch de nodige extra bijdrage met zich mee brengen in de toekomst.
Hebben jullie dit al in jullie winst gecalculeerd? Of worden jullie straks overvallen met een extra bijdrage van bijvoorbeeld € 15.000,-? Dat het appartement in waarde zal toenemen is leuk, maar dat heeft niks met het rendement op verhuur te maken mits je het tarief om hoog gooit. Al wil de overheid mogelijk een maximale huur bij particuliere huur gaan instellen...?
Overige kosten:
- een goed en veilig autostoeltje
- een buggy voor als de kleine groter is
- alvast traphekken
- IKEA kastje met laatjes voor speelgoed
- vloerkleed
Je zult nog genoeg gaan missen de eerste maanden aan kleding, schoentjes met een jaar (die zijn ook al snel 50-100 euro), jassen, etc. Want elke keer dat je denkt 'nu hebben we alles wel' komt er weer een nieuwe uitgave :-)
[ Voor 17% gewijzigd door President op 31-12-2018 13:17 ]
Verwijderd
Ik ben van het standpunt dat als je 'blind' geld geeft, dat je ook niet mag eisen waar het aan uitgegeven wordt. Ook is geld voor een aankoop die al is gedaan natuurlijk niet wezenlijk anders dan geld voor een aankoop die nog gedaan moet worden. Maar niet iedereen ziet het zo, en zo'n discussie is natuurlijk niet ideaal.
Dus in volgorde van voorkeur:
Je kan iets noemen dat je al hebt gekocht.
Je kan tegen meerdere mensen dezelfde aankoop noemen.
Als ze elkaar en jou te goed kennen om daarmee weg te komen, zou ik concrete dingen noemen die je in de toekomst nodig gaat hebben.
Daarvan kan je eventueel de aanschaf naar voren halen als je plek hebt om het op te slaan. Denk aan kleding (grotere maten), autostoeltje (als maxi cosi te klein wordt), kinderstoel, fietsstoeltje, etc
Ze geven jou geld om iets voor de kleine te kopen, niet om van op vakantie te gaan of je boodschappen mee te betalen. Je bent wettelijk niet verplicht het geld aan de kleine uit te geven maar vanuit ethisch oogpunt zou je kunnen overwegen dat wel te doen. En mocht je alles al hebben dan kan je aangeven dat je het geld graag bewaart tot het kindje wat ouder is, de voorraad luiers op is of anders terug wilt geven.hyptonize schreef op maandag 31 december 2018 @ 12:58:
Members only:
Aan de andere kant, ze geven zelf geld met de boodschap iets te kopen omdat zij niet weten wat. Moet jij dan maar extra spullen in huis halen, die je niet nodig hebt, zodat zij tevreden zijn met waar het geld aan uitgegeven is? Ook dat lijkt me niet de bedoeling en zou ik persoonlijk niet doen.
Zelf zou ik het gewoon op een aparte spaarrekening zetten voor de kleine. Als ze vragen waar het aan uitgegeven is kan je simpelweg aangeven dat je al het cadeaugeld op een aparte rekening hebt gezet waar je luiers, speelgoed en kleding van koopt wanneer je kindje het nodig hebt. Niet tevreden met het antwoord? Hier is je geld terug, verwacht niet ooit nog welkom te zijn.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Gefeliciteerd! Ik zou niet verteld hebben dat je het simpelweg op je spaarrekening hebt gezet. Gewoon iets zeggen dat je er iets van gaat kopen, maar nu nog niet weet wat.hyptonize schreef op maandag 31 december 2018 @ 12:58:
Members only:
Beetje hetzelfde als geld geven op een bruiloft. Tja, die bruiloft is al betaald dus daar kan je het niet meer aan uitgeven
Maar eigenlijk vind ik niet dat je familie kan eisen dat je met hun geld óók nog eens babyspul gaat kopen wat je niet nodig hebt. Daar schiet niemand wat mee op.
Maar ik kan me niet voorstellen dat je over een maand niet alsnog vanalles nodig hebt
Je kunt er toch zeggen dat je er boodschappen van koopt, ook voor de baby?hyptonize schreef op maandag 31 december 2018 @ 12:58:
Members only:
Lijkt me dat je die altijd wel nodig hebt.
Verwijderd
Momenteel reserveer ik niet meer dan voorheen om van het gas af te gaan. Toevallig wel met energielabels bezig geweest, dat is ook echt een wassen neus. Je vult wat gegevens in en een "expert" (cursus van 1 dagdeel) keurt het goed als je eventjes betaald.President schreef op maandag 31 december 2018 @ 13:09:
Ik ben trouwens benieuwd naar de mensen die hier ontroerend goed in de verhuur hebben zitten, vooral de eigenaren van appartementen.
In hoeverre hebben jullie rekening gehouden met de eventuele kosten om van het gas af te gaan en het appartement beter te isoleren?
Ik neem aan dat de VVE uiteraard wel geld heeft gereserveerd voor onderhoud of vervanging van de huidige installatie, maar een nieuwe installatie en isolatie zal toch de nodige extra bijdrage met zich mee brengen in de toekomst.
Hebben jullie dit al in jullie winst gecalculeerd? Of worden jullie straks overvallen met een extra bijdrage van bijvoorbeeld € 15.000,-? Dat het appartement in waarde zal toenemen is leuk, maar dat heeft niks met het rendement op verhuur te maken mits je het tarief om hoog gooit. Al wil de overheid mogelijk een maximale huur bij particuliere huur gaan instellen...?
Op dit moment kijk ik nog lekker vanaf de zij-lijn naar de hele energietransitie die ik niet zomaar zie gebeuren. Is allemaal leuk voor semi-nieuwbouw phoenix wijken maar op dit moment niet haalbaar in de binnensteden. Ik ken wel verhuurders die bijvoorbeeld een warmtepomp leasen en dit gewoon doorberekenen in de huurprijs. Onder het mom van: wil je als huurder lekker hip en groen doen? Betaal je gewoon een toeslag. Dit zal gerust niet rechtsgeldig zijn maar in deze markt staan ze in de rij. Nogmaals, dit doe ik niet maar ik ken verhuurders die dit wel doen.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Wat een kansloos gebeuren. Als je geld geeft omdat je zelf te lui bent om iets nuttigs te kopen in afstemming met de ouders, waarom zou je dan perse willen weten waaraan het besteed wordt? Geef dan gewoon IETS als je dat zo belangrijk vind.hyptonize schreef op maandag 31 december 2018 @ 12:58:
Members only:
En als ik zelf geld zou geven zou ik het juist waarderen als dit op een aparte spaarrekening voor de kleine komt.
Adviezen zijn al genoeg gegeven, dus dat zal ik niet nog eens doen. Maar wel typerend voor wellicht enerzijds de consumptiemaatschappij (ook alles wat je kind al dan niet nodig zou hebben) en/of misschien anderzijds de emotionele validatie die mensen zoeken rondom geld of het geven van cadeau's.hyptonize schreef op maandag 31 december 2018 @ 12:58:
Members only:
Zelf spreek ik altijd met (toekomstige) ouders iets af. Troep wordt er al genoeg gegeven. En als ik geld geef voor de kleine zou ik zelf zeker kunnen leven met geld dat wordt ge-/bespaard voor toekomstige aankopen! Je wilt toch het beste voor de kleine
Ik heb dit ook met een ander scenario ervaren. Schoonouders zijn erg principieel en schonken 3000 euro aan mijn zwager voor een nieuwe inboedel na verhuizing, dus daarna ook aan ons. Ze wilden graag x en y voor hem kopen en dat ook voor ons doen.
Toen wij een nieuwbouwhuis kochten gaf ik namens ons beiden aan dat we het met alle liefde willen accepteren, maar dat we niet kunnen zeggen dat we het aan specifieke extra luxe uitgeven. Uiteindelijk maar een mentaal-boekhoudkundige truc uitgehaald en gezegd dat de rechterhelft van de keuken door hen geschonken is
Net als LGroot reserveer ik hier ook niets voor. Ik verhuur een appartement uit 2017 in een gebouw waarin elk appartment een eigen CV keteltje heeft. Ik verwacht dat t.z.t. de VVE wel iets gezamelijks oppakt waarop ik kan/moet meeliften. Een optie is ook om het voor die tijd te verkopen.President schreef op maandag 31 december 2018 @ 13:09:
Ik ben trouwens benieuwd naar de mensen die hier ontroerend goed in de verhuur hebben zitten, vooral de eigenaren van appartementen.
Het is al vrij goed geïsoleerd (want uit 2017) dus ik verwacht weinig problemen. Ook voor de huurpunten kan het trouwens handig zijn om nu al een goed geïsoleerd (en dus waarschijnlijk recent) appartement te hebben.
Gezien de maatschappelijke ophef denk ik dat gas er voorlopig nog wel is.
Doelstelling voor 2030 is ongeveer 2.000.000 huizen zonder gas. Bij een nieuwbouwproductie van ongeveer 75.000 huizen nemen de nieuwe huizen en bestaande zonder gas daarvan al bijna de helft. Op een huizenvoorraad van ongeveer 8.000.000 heb je het dus over iets van 10 tot 15% ombouw de komende tien jaar. Dat zal voor een groot deel vermoed ik door de woningbouwcorporaties gedaan gaan worden. Oftewel, ik zou me voorlopig niet zo'n zorgen maken dat je gedwongen wordt. Of het slim is af te wachten is een andere discussie, gas is niet gratis, er is veel subsidie en de push naar van het gas af zal groter worden, maar of je dat terugverdient via de huur/woningwaarde is de vraag.President schreef op maandag 31 december 2018 @ 13:09:
Ik snap dat dit het financiële onafhankelijkheidstopic is, maar ook als financieel onafhankelijk moet je je kunnen Inleven in andere mensen. En die gaan niet zo rationeel en berekenend om met cadeaus als de mensen die hier zitten.
!null schreef op donderdag 23 november 2017 @ 15:30:
@armageddon_2k1 Als jij nu grove wijzigingen maakt, zoals in een klein (zuinig) huisje gaan wonen. Dan kun je dat sneller afbetalen, heb je minder hypotheeklasten.
Met jullie inkomen geen kinderen, is het mijn inziens heel makkelijk om wat op te bouwen, zeker in 10 jaar.
Gecko123 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 15:07:
[...]
Inderdaad. Maar hopelijk draagt je weg naar FO daar positief aan bij. Sterkte/succes!
Eventjes bovenstaande mensen gequote, om namelijk een update te geven, nu bijna een jaar later.!null schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 15:08:
@armageddon_2k1 Ja, nu moet je het ook wel vertellen![]()
En het komt niet veel meer levensveranderend dan kinderen, want al het overige in het leven kun je mee stoppen of verkopen
Let op, hier komt een lang verhaal:
Dus, wat een lulverhaal hierboven. Maar wat een jaar.
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Heel mooi! En al dat inkomen en spaar ratio maakt ook helemaal geen zak uit als je veel gelukkiger bent!
[ Voor 8% gewijzigd door !null op 01-01-2019 18:03 ]
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Waar 2017 in het teken stond van het aflossen van de hypotheek, was 2018 een jaar om de buffers weer aan te vullen. Dat is gelukt, een goed bedrag staat weer conservatief belegd. Lekker gevoel als twee ZZP-ers. Wel 2% op verloren helaas. Spaarquote ca. 50% door genoemde uitstekende omzet, voor de die hard FO-er is dit - gegeven geen hypotheek - zwaar onder de maat. Wel gezin met 3 kinderen en dat is best prijzig.
Ons vermogen is verdeeld over 70% woning, 18% liquide (sparen + beleggen) en rond 12% (na nog te betalen belasting) in de BV's. Daar staat geen schuld tegenover.
We hebben wel een grote beslissing genomen: aankoop nieuwbouwwoning. Hier gaan we een nieuwe hypotheek op aan en een belangrijk deel van het vermogen in onze huidige woning maken we liquide. Hiermee zal mijn "vroegpensioen" (zat al nooit op FO pad) weer een aantal jaar opschuiven... Qua buffers voel ik me echter al geruime tijd FMA en dat zal niet veranderen.
Grootste overwinning is dat ik nu een systeem heb met mijn vriendin over hoe om te gaan met de maandelijkse lasten. Probleem is (hopelijk nu was) dat als er nog geld op de rekening stond er altijd ineens kinderkleertjes of frutsels voor in huis gekocht werden... En dus alles op was aan het eind.(of zelfs aanvullen, want dan kwam "ineens" de rekening van het KDV...).
Eerste stap was genomen ergens halverwege 2018... SAMEN helemaal in kaart brengen wat we nu hebben aan vaste uitgaven, wat er in komt en wat we dus in principe over hebben voor variabele uitgaven. Afgelopen december hebben we eindelijk een methode gevonden wat blijkt te werken voor ons (lees: haar
We hebben nu 2 gezamelijke rekeningen: 1 waar alle vaste lasten vanaf gaan (hypotheek, KDV, verzekeringen, etc) en dat is elke maand ongeveer hetzelfde (=Overzichtelijk). Dat bedrag + wat extra's storten we op die rekening en komen we verder niet aan. de rest staat op een 2e rekening, hier gaan de boodschappen etc. vanaf en dat is dan ook direct wat we hebben te besteden die maand. Voor mij maakt het niet uit, maar mijn vriendin is er blij mee.
Paar jaar geleden ons huisje gekocht, dit jaar flink in bezig geweest. Tuin is opgeknapt (low-maintenance tuin, ipv de jungle die het was. Gelukkig wel met veel groen, ja dat schijnt te kunnen...) Verbouwing + vervanging van de oude keuken (iets te veel geld uit gegeven aan de nieuwe...)
Begonnen aan het opknappen van alle kozijnen aan de buitenkant (helemaal afkrabben, gronden + dubbel aflakken...)
2e is ook geboren in april, dus nu zijn we met 4 + hond. Hoop veranderingen...
Je kan over het algemeen bij broodfondsen ook op een wachtlijst geplaatst worden. Dat kan je overwegen als er een paar bij je in de buurt zitten. Bij een aantal aanmelden voor de wachtlijst. Heb alleen geen idee hoe hard het verloop binnen een broodfonds is en hoe lang het dan gaat duren eer dat je lid kan worden.netfast schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 11:11:
Hier ook een interessant 2018 gehad... Heb geen percentages ed. Ben een jaar bezig geweest om alles op orde te krijgen, praten/overleggen/bedenken/uitvogelen met vriendin om de uitgave onder controle te krijgen, rekeningen openen...
Grootste overwinning is dat ik nu een systeem heb met mijn vriendin over hoe om te gaan met de maandelijkse lasten. Probleem is (hopelijk nu was) dat als er nog geld op de rekening stond er altijd ineens kinderkleertjes of frutsels voor in huis gekocht werden... En dus alles op was aan het eind.(of zelfs aanvullen, want dan kwam "ineens" de rekening van het KDV...).
Eerste stap was genomen ergens halverwege 2018... SAMEN helemaal in kaart brengen wat we nu hebben aan vaste uitgaven, wat er in komt en wat we dus in principe over hebben voor variabele uitgaven. Afgelopen december hebben we eindelijk een methode gevonden wat blijkt te werken voor ons (lees: haar)
We hebben nu 2 gezamelijke rekeningen: 1 waar alle vaste lasten vanaf gaan (hypotheek, KDV, verzekeringen, etc) en dat is elke maand ongeveer hetzelfde (=Overzichtelijk). Dat bedrag + wat extra's storten we op die rekening en komen we verder niet aan. de rest staat op een 2e rekening, hier gaan de boodschappen etc. vanaf en dat is dan ook direct wat we hebben te besteden die maand. Voor mij maakt het niet uit, maar mijn vriendin is er blij mee.![]()
Paar jaar geleden ons huisje gekocht, dit jaar flink in bezig geweest. Tuin is opgeknapt (low-maintenance tuin, ipv de jungle die het was. Gelukkig wel met veel groen, ja dat schijnt te kunnen...) Verbouwing + vervanging van de oude keuken (iets te veel geld uit gegeven aan de nieuwe...)
Begonnen aan het opknappen van alle kozijnen aan de buitenkant (helemaal afkrabben, gronden + dubbel aflakken...)
2e is ook geboren in april, dus nu zijn we met 4 + hond. Hoop veranderingen...
Members only:
Voor twee dagen in de week is een deelauto wellicht interessant.armageddon_2k1 schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 16:19:
Het verschil zit hem vooral in: minder auto (misschien straks geen!)
Ik ga dan met de trein. Veel fijner.TucanoItaly schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 13:02:
[...]
Voor twee dagen in de week is een deelauto wellicht interessant.
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Is CommonEasy wellicht wat voor je? https://www.commoneasy.nl/faq/netfast schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 11:11:
Ik wil graag bij een broodfonds, berichtje van @ybos heeft dat weer wat versneld. Helaas niks in mijn buurt dat nieuwe leden aanneemt, wellicht eens uitzoeken of zelf starten een optie is. (Thanks ybos!)
Onderaan abonneren op de nieuwsbrief, of ze even mailen en vragen wanneer de volgende introductie avond weer is.
Nu zit dat moment er voor mij dit jaar ook snel aan te komen, dus ik vroeg me eigenlijk het volgende af:
- Wat houden FO-doelstellers aan als financiële buffer? Mocht je een keer een minder jaar hebben als ZZP'er of je gaat bijvoorbeeld scheiden, dan heb je "vrij" geld nodig lijkt me?
- Wat zouden jullie persoonlijk doen om onder de grens van €100.000 te blijven? Een extra rekening openen bij 'n andere bank, hypotheek aflossen of beleggen? Het is natuurlijk afhankelijk van je persoonlijke financiële situatie, maar ik ben er wel benieuwd naar
Spreiden bij banken kan en is heel makkelijk maar vooral investeren zodat je geld ook 'aan het werk' gaat lijkt mij de primaire focus met de FO-gedachte.Kapotlood schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 14:04:
Ik kwam bij het Freelance topic hier op Tweakers een opmerking tegen dat als je als ZZP'er op ten duur financieel dusdanig veel geld op je zakelijke rekening hebt staan dat het deposito garantiestelling om de hoek komt kijken, dat het dan ook een goed idee is om dat "teveel" aan geld in te zetten voor een aflossing op je hypotheek.
Nu zit dat moment er voor mij dit jaar ook snel aan te komen, dus ik vroeg me eigenlijk het volgende af:
- Wat houden FO-doelstellers aan als financiële buffer? Mocht je een keer een minder jaar hebben als ZZP'er of je gaat bijvoorbeeld scheiden, dan heb je "vrij" geld nodig lijkt me?
- Wat zouden jullie persoonlijk doen om onder de grens van €100.000 te blijven? Een extra rekening openen bij 'n andere bank, hypotheek aflossen of beleggen? Het is natuurlijk afhankelijk van je persoonlijke financiële situatie, maar ik ben er wel benieuwd naar
Je kan je afvragen of je een buffer van +100K nodig hebt. Wij houden ongeveer 1x de jaaruitgaven (+reserveringen voor vernieuwing/onderhoud huis of auto) aan als buffer op de spaarrekening.
De rest van je geld kun je aan het werk zetten in investeringen (zoals in leningen, vastgoed, beurs) of verlagen van je vaste lasten (aflossen hypotheek, zonnepanelen, boiler) afhankelijk van je horizon, toekomstplannen en risico profielen kun je daarbij zelf een mix maken waar je je prettig bij voelt.
| live and give like no one else |
[ Voor 19% gewijzigd door TucanoItaly op 02-01-2019 14:38 ]
offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING
Dat opzetten van een jaardeposito vind ik eigenlijk wel een goed idee... Levert toch iets meer rente op dan een spaarrekening, en je kunt er relatief vlot weer bij.
Ik hou graag 1,5 jaar als buffer bij in het geval van een minder goed jaar, maar alles daarboven moet niet liggen te verstoffen inderdaad. Maar beleggen met dat geld twijfel ik een beetje over... Dat doe ik al met geld wat ik kan missen cq niet nodig heb, maar met "werk"geld niet.
Ik wil met de tijd ook snel de hypotheek aflossen, alleen moet daar wel een goede afspraak voor worden gemaakt met de partner vind ik. Maar wel goed om te zien dat anderen de bekende wegen in slaan om het geld nuttig aan het werk te zetten... dat wordt een doelstelling van 2019 voor me, samen met de beleggingen vergroten met privé gelden.
Ook al heb ik een piepklein verlies je gehad met de beleggingen dit jaar, zijn de afgelopen paar jaar toch behoorlijk leerzaam en groeiend geweest, mede dankzij dit topic. Dit jaar is het de bedoeling om wat grotere slagen te maken richting m'n FO-doel, en hopelijk de eerste stap richting een passief inkomen ☺️
Zakelijke deposito's korter dan 2 jaar leveren niets opKapotlood schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 15:03:
@3x3 en @TucanoItaly, bedankt!
Dat opzetten van een jaardeposito vind ik eigenlijk wel een goed idee... Levert toch iets meer rente op dan een spaarrekening, en je kunt er relatief vlot weer bij.
offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING
Goed begin van het werkende leven, zou ik zeggen! Herken mezelf er wel een beetje in.Plazza schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 15:35:
Members only:
finsdefis schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 15:50:
[...]
Goed begin van het werkende leven, zou ik zeggen! Herken mezelf er wel een beetje in.
Members only:
En uit eten met collega's doe je zo vaak je zelf wilt hoop ik, dus dat heb je dan een beetje zelf in de hand.
Zijn hier mensen die jaardeposito's aanhouden bij een buitenlandse EU-bank (ivm het garantiestelling)? Ik zie dat je bij Portugese en Italiaanse banken evengoed die garantie heb, maar wel 1% rente op jaarbasis. Dat zou toch weer wat kunnen helpen bij een FO-doel zonder gelijk veel risico te lopen toch?
Het is maar net of je het de moeite waard vindt, maar als je op een identificatie-afspraak na geen kosten of moeite hoeft te doen kan het best eens interessant zijn
TLDRarmageddon_2k1 schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 16:19:
[...]
[...]
[...]
Eventjes bovenstaande mensen gequote, om namelijk een update te geven, nu bijna een jaar later.
Let op, hier komt een lang verhaal:
Members only:
Dus, wat een lulverhaal hierboven. Maar wat een jaar.
Goed om te horen dat alles zo goed gewerkt heeft voor je! Wij zijn ook aardig zoekende naar hoe wij ons leven willen inrichten. Al wat flinke stappen gemaakt, waaronder emigreren om ook meer buitensport te kunnen doen. Dat heeft geholpen maar niet echt de oplossing geweest voor geluk of voldoening in het leven. In ons mentale vision/mood board is chronisch gebrek aan tijdruimte voor werken...
We hebben beiden een goede baan waar we beiden niet echt gelukkig van worden. Gelukkig niet zo beroerd als jullie hebben meegemaakt. Echter het is meer gebrek aan uitdaging en/of zingeving. Omdat het nu eenmaal is wat je kan en er niet zomaar alternatieven zijn die een gelijk inkomen bieden blijf je gewoon doorgaan.
Maar zulke posts inspireren wel en laten zien dat het inderdaad soms nodig is om radicale beslissingen te nemen!
Nog geen interessante jaaroverzichten van mijn zijde. Kleine toename in spaarratio van 2%, maar door wisseling naar goedkopere auto halverwege het jaar, zowel in aanschaf als running cost verwacht ik kleine verbetering in de uitgaven komend jaar.
Maar grootste komende verandering is de waarschijnlijke aankoop van appartement: eindelijk iets gevonden wat qua kosten min of meer gelijk is aan onze huurappartement, maar qua woongenot (verwacht) beter. Cashflow per maand is sowieso beter dan ons huidige huurwoning, maar longterm onderhoudskosten moet zich natuurlijk uitwijzen. Tevens moeten we er langer wonen of waardestijging hebben om de 10% kosten koper er uit te halen of over meer jaren te kunnen uitsmeren.
Maar na aanleiding daarvan wel een vraagje mbt financiering
- Dit jaar beslist om te stoppen als zzp'er (begin dit jaar beginnen over nadenken) en sedert begin december effectief gestart in een nieuwe job als werknemer.
De reden was vooral dat ik op inhoudelijk vlak niet meer evolueerde. op gebied van inkomen ga ik er een heel klein beetje op achteruit maar dat lijkt mij best normaal als ik de verhouding inkomen/risico's evalueer. In mijn nieuwe job kan ik nog steeds heel zelfstandig werken (op de baan), hoef ik mij niet meer vuil te maken en kan ik nog jaren bijleren.
Ook de overhead qua administratie en dergelijke is een stuk minder natuurlijk.
- Doel voor volgend jaar is om de overblijvende draadjes van het zzp-schap schoon af te ronden (belastingen, verzekeringen, en zo...) en om de inkomsten/uitgaven zo eenvoudig mogelijk te maken en indien mogelijk nog wat te optimaliseren.
- Mijn SR dit jaar was rond de 50%. Voor dit en volgende jaren zou dit niet veel mogen wijzigen aangezien het passief inkomen groter is geworden door de verhuur van een woning waar ik 1/3 eigenaar van ben en ook omdat normaal gezien de dividenden uit aandelen ook wel wat meer zou moeten worden dan vorig jaar.
Op financieel vlak heb ik het idee om te werken met de 80/20 regel:
- 80% stabiliteit en weinig risico: woning is afbetaald, serieuze cashbuffer op de bank, stabiele job,...
- 20% hoog risico: mij verdiepen in opties en dergelijke. Waarschijnlijk blijft het dit jaar nog bij studie en simulatie, ik heb geen haast. Het is mij vooral te doen om de uitdaging en de fun.
Dit topic is gesloten.
![]()