Joris 407 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 13:07:
[...]
Ik wil hier even aanhaken, want er wordt hier altijd behoorlijk positief gesproken over beleggen en als je naar het verleden kijkt dan is dit terecht. Is er niemand die rekening houdt met lange tijd (decennia) zijwaartse of negatieve beurs? De globale schuldenlast is nog nooit zo groot geweest, regelruimte al verbruikt in de vorige crisis.
Misschien ben ik erg negatief, maar ik heb zomaar een vermoeden dat de klassieke economische wereld op losse schroeven staat. Ik heb geen economie gehad op school; zijn er krachten die altijd zullen zorgen voor een stijgende beurs ( gezien over meerdere decennia)?
Ja, die krachten zijn er.
Als je een aandeel hebt, dan wordt je medeeigenaar van een bedrijf, en deel je in de winst.
Die winst kan komen door 3 factoren:
- bedrijf groeit, en dus stijgt de waardering: je aandelen stijgen
- bedrijf is relatief stabiel of groeit matig en maakt winst: bedrijf kan dividenden uitdelen
- bedrijf is relatief stabiel of groeit matig en maakt winst: bedrijf geef geen dividend, maar koopt eigen aandelen in. Als ze 5% van hun aandelen opkopen, dan worden jouw 100 aandelen ongeveer even veel waard als 105 aandelen voor de aankoop.
Alles kan omgedraaid worden hé.
Bedrijf krimpt, dus waardering zakt.
Bedrijf maakt geen winst en gaat failliet... aandelen waardeloos
Bedrijf heeft vers kapitaal nodig, en haalt geld op door extra aandelen uit te geven. Net het omgekeerde gebeurt dan van puntje 3 hierboven.
Het komt er dus op neer om aandelen te kopen van gezonde bedrijven die winst maken en groeien, en hopelijk niet overgewaardeerd zijn.
Hoe je dat doet.... niet makkelijk, en wat vandaag winst maakt krijgt morgen misschien een opdoffer.