Mensen vergeten vaak de relativiteit van voorbeelden. Mijn ouders zijn 1,5-verdieners, HBO-niveau, en altijd al geweest.
- Dat begon met kraken want huren/kopen was zelfs daarmee niet te betalen, eigen spullen als 2e hands verkopen om weer eten te kunnen betalen, etc. Tegenwoordig ongehoord op dergelijk start niveau.
- Eerste 'echte' auto (als in, niet sloop-waardig) kwam waarschijnlijk op een leeftijd die 10-15 jaar hoger lag dan toen ik op dat niveau een auto kocht. Kostte waarschijnlijk tegenover inkomen/beschikbaar spaargeld vele malen meer ook nog dan die van mij, want ik kon gewoon pinnen en weglopen zonder te blozen.
- Eerste woning was een klein appartementje met 2 slaapkamers, op basis van beiden geld verdienen. Die van mij gelijk een volwaardige eengezinswoning op 1 salaris. Met veel lagere lasten (2% vs 11% ofzo rente) Maar die van hun is nu waarschijnlijk >400k waard door de ik-wil-in-stad-wonen mania, die van mij de helft ervan.
- Merendeel van de tijd, bij de 1e TVs, was er geen zender die iets uitzond. Dus het nut van 1 zwart-wit TV was al zeer gering te noemen, gewoon een veredelde radio, meerdere TV's daarmee ronduit debiel. Nu is meerdere TV's normaal, omdat er ook genoeg te doen is (zenders tot gaming) waarvoor die behoefte er is.
Sommige prijzen zijn (extreem) gestegen, maar anderen juist (extreem) gedaald, relatief naar inkomen. Is hun woning 'duurder' geworden omdat je kwa aanschaf veel betaald of 'goedkoper' omdat je nog maar 3% ipv 11% per jaar moet afdragen (met 10 jaars rentevast, al meer dan de woning zelf) aan de bank?
Zeg eens, wat is er 'beter' of 'luxer'? Dat ik hun startwoning niet meer kan betalen, of dat ik zoveel meer woning koop met minder moeite? Betekend het (gebrek aan) 'nut' van meerdere TV's tegenwoordig, dat men automatisch vroeger de 2e niet kon betalen en het slechter had, of gewoon andere prioriteiten/keuzes?
En hoe zet je, ongeacht je conclusie van bovenstaande punten, dat dan af tegen iets compleet anders als bijvoorbeeld veel geld naar roken, tegenwoordig bijna niet meer. Is het dan goedkoper geworden, of is er iets anders voor in de plaats gekomen?
Hoe kun je die dan dergelijke financiële posten eerlijk met elkaar vergelijken? Moet je dan uitgaan van sigaretten toen met correctie voor inflatie, of van de prijs van vandaag?
Het is niet meer dan logisch dat je (absoluut in euro's, en relatief aan je inkomen) het meeste uitgeeft aan dat was in je EIGEN beeld het meeste waard is. Je gaat er dus nooit achter komen wie gelijk heeft, want het was letterlijk (!!) een andere tijd met andere kostenposten en zorgen die het leven bepaalde.
[
Voor 42% gewijzigd door
Xanaroth op 12-02-2019 13:59
]