Financiële onafhankelijkheid - Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 86 ... 104 Laatste
Acties:
  • 1.226.238 views

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:55
De staat stimuleert dmv toeslagen en kortingen dat beide ouders zich zowel bezig houden met de opvoeding, als bezig blijven in de maatschappij door te werken. De kinderopvangtoeslag gaat aardig omlaag als één van de twee full-time werkt (en daardoor 'veel' verdient) en de inkomensafhankelijke combinatiekorting vervalt wanneer één van de twee volledig stopt met werken.

Ik ben na het krijgen van onze eerste kleine 4 dagen per week gaan werken, mijn vriendin 3. De kleine gaat 2 dagen per week naar de opvang. De kinderopvangtoeslag + kinderbijslag + inkomensafhankelijke combinatiekorting hebben de volledige kosten van het eerste jaar van de kleine gedekt. Natuurlijk zijn we er wel een stukje in salaris in op achteruit gegaan maar zoveel hoeft een kind niet veel te kosten als je de kinderkamer, box, (deel van de) kleren en kinderwagen tweedehands koopt. Helemaal als er borstvoeding gegeven kan worden en je wasbare luiers gebruikt.

Verwijderd

Het is een financiële prikkel om vrouwen te motiveren aan het werk te blijven. Goed voor de economie én voor de zelfstandigheid van vrouwen, is de gedachte.

• DrayFIRE
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:07
i7x schreef op maandag 3 december 2018 @ 16:16:
[...]

Dit is ook relevant voor mij, dus bedankt voor je tip. Maar begrijp ik dit nu goed?:
Stel ik blijf gewoon werken, maar mijn vrouw werkt zodat ze ~5000 bruto verdient in het jaar, dan krijgen we er 1052 euro bij van de belastingdienst? Wat een rare regelgeving vind ik dat. Dus als je niet werkt krijg je niets, en als je juist wel werkt krijg je een bonus? Lijkt me dat je de "bonus" juist beter kunt gebruiken als je niet werkt? Hm, het is dan zeker aantrekkelijk, want m'n vrouw wil niet veel werken (wil juist bij de baby zijn), maar 5000 bruto moet wel lukken. Toch vind ik het wel raar dat men zo wordt gestimuleerd te werken júist als er ook voor een kind gezorgd moet worden... Maargoed, misschien ligt het aan mij dat ik de logica er niet van inzie.
Jij bent politiek links op het spectrum opgevoed? ;)

Het lijkt mij juist een goede stimulans om vrouwen aan het werk te krijgen en houden, ook als er kinderen zijn. Komaan hé dames, een beetje geëmancipeerd mag best.

• DrayFIRE
  • Laatst online: 17:07
Thy... schreef op maandag 3 december 2018 @ 16:24:
De staat stimuleert dmv toeslagen en kortingen dat beide ouders zich zowel bezig houden met de opvoeding, als bezig blijven in de maatschappij door te werken. De kinderopvangtoeslag gaat aardig omlaag als één van de twee full-time werkt (en daardoor 'veel' verdient) en de inkomensafhankelijke combinatiekorting vervalt wanneer één van de twee volledig stopt met werken.

Ik ben na het krijgen van onze eerste kleine 4 dagen per week gaan werken, mijn vriendin 3. De kleine gaat 2 dagen per week naar de opvang. De kinderopvangtoeslag + kinderbijslag + inkomensafhankelijke combinatiekorting hebben de volledige kosten van het eerste jaar van de kleine gedekt. Natuurlijk zijn we er wel een stukje in salaris in op achteruit gegaan maar zoveel hoeft een kind niet veel te kosten als je de kinderkamer, box, (deel van de) kleren en kinderwagen tweedehands koopt. Helemaal als er borstvoeding gegeven kan worden en je wasbare luiers gebruikt.
Ik vind ook wegwerpluiers qua kosten echt reuze meevallen. Een beetje opletten en je hebt ze aan 7 cent het stuk. Op dagbasis gebruiken we er zo'n zeven.

Borstvoeding scheelt wel echt een slok op de borrel. Helaas is de hoeveelheid voeding hier na vier maanden tot nul teruggelopen. Dat helaas zit hem vooral in de gezondheidsvoordelen voor onze dochter overigens.

• janatwork
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-01 22:28
Vrouwen maken die borstvoeding niet uit lucht.... Die eten gewoon meer. Of dat goedkoper is dan flesvoeding is afhankelijk van je eetpatroon.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:37

orf

Wie heeft er hier ervaring met vermogen opbouwen in een BV om daarmee na verloop van tijd financieel onafhankelijk te zijn met (dividend) uitkeringen?

Ik ben laatst uitgenodigd bij ING om te praten over vermogensbeheer in mijn persoonlijke holding. We zijn uitgegaan van een scenario waarin ik met 50 zou kunnen stoppen met werken, met hetzelfde (geïndexeerde, netto) inkomen als ik nu heb. Terwijl ik dan ook al lagere maandlasten heb door aflossing van de hypotheek.

De kosten zijn hoog; 0,95% van het belegde vermogen tot €500k en 0,73% voor het deel daarboven. Terwijl het hier gaat om beheerd indexbeleggen. Met een advies om van offensief tegen het einde van de looptijd steeds wat defensiever te worden. Privé beleg ik bij Meesman en daar zijn de kosten natuurlijk enorm veel lager. Ik weet alleen niet of ik consequent jaarlijks zelf kan bepalen hoe de verdeling van mijn portefeuille eruit moet zien en dat ik me niet te veel laat lijden door sentiment in de markt. Aan de andere kant zijn de kosten bij ING duizenden euro's per jaar waar je ook best een vaste afspraak met een financieel adviseur voor kunt maken.

Ik twijfel zelf nog of het verstandig is om het vermogen voor een groot deel in de BV op te bouwen. Wellicht is het slimmer om een mix te doen van in de BV, in box3, als pensioen, etc. Prive heb ik al wat vermogen opgebouwd en ik heb net een nieuw huis gekocht waarbij ik 50% van de waarde heb gefinancierd. Gevoelsmatig wil ik niet zoveel met pensioen, zeker omdat het erop lijkt dat ik vanaf m'n 50e genoeg vermogen heb om van te leven, zonder al te veel in te teren op dat vermogen.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-01 22:52

TheBorg

Resistance is futile.

orf schreef op maandag 3 december 2018 @ 18:13:
Wie heeft er hier ervaring met vermogen opbouwen in een BV om daarmee na verloop van tijd financieel onafhankelijk te zijn met (dividend) uitkeringen?

Ik ben laatst uitgenodigd bij ING om te praten over vermogensbeheer in mijn persoonlijke holding. We zijn uitgegaan van een scenario waarin ik met 50 zou kunnen stoppen met werken, met hetzelfde (geïndexeerde, netto) inkomen als ik nu heb. Terwijl ik dan ook al lagere maandlasten heb door aflossing van de hypotheek.

De kosten zijn hoog; 0,95% van het belegde vermogen tot €500k en 0,73% voor het deel daarboven. Terwijl het hier gaat om beheerd indexbeleggen. Met een advies om van offensief tegen het einde van de looptijd steeds wat defensiever te worden. Privé beleg ik bij Meesman en daar zijn de kosten natuurlijk enorm veel lager. Ik weet alleen niet of ik consequent jaarlijks zelf kan bepalen hoe de verdeling van mijn portefeuille eruit moet zien en dat ik me niet te veel laat lijden door sentiment in de markt. Aan de andere kant zijn de kosten bij ING duizenden euro's per jaar waar je ook best een vaste afspraak met een financieel adviseur voor kunt maken.

Ik twijfel zelf nog of het verstandig is om het vermogen voor een groot deel in de BV op te bouwen. Wellicht is het slimmer om een mix te doen van in de BV, in box3, als pensioen, etc. Prive heb ik al wat vermogen opgebouwd en ik heb net een nieuw huis gekocht waarbij ik 50% van de waarde heb gefinancierd. Gevoelsmatig wil ik niet zoveel met pensioen, zeker omdat het erop lijkt dat ik vanaf m'n 50e genoeg vermogen heb om van te leven, zonder al te veel in te teren op dat vermogen.
Het voordeel van beleggen in een Holding is natuurlijk dat je pas belasting betaald als je het geld naar prive haalt. Je kan daardoor meer geld aan het werk zetten. Aan de andere kant betaal je meer belasting over je winst (20 tot 25%). Om dat te voorkomen kun je geld aan jezelf lenen en dan in prive met het geleende geld beleggen.

Beleggen bij de ING heb ik ook gedaan. Het rendement was mooi maar met de kosten er af bleef er maar weinig over. Het geld zit nu in vastgoed. Echter is er nu praktisch geen interessant vastgoed meer te koop waardoor de noodzaak om te beleggen weer terug kan komen. En hoe ik dat ga doen zie ik later wel.

Wat je ook kunt doen is een hypotheek bij je holding afsluiten. Je betaald dan rente aan "jezelf" in plaats van de bank en je krijgt ook gewoon hypotheekrente aftrek.

[ Voor 3% gewijzigd door TheBorg op 03-12-2018 18:26 ]

• orf

orf

TheBorg schreef op maandag 3 december 2018 @ 18:23:
[...]

Het voordeel van beleggen in een Holding is natuurlijk dat je pas belasting betaald als je het geld naar prive haalt. Je kan daardoor meer geld aan het werk zetten.

Beleggen bij de ING heb ik ook gedaan. Het rendement was mooi maar met de kosten er af bleef er maar weinig over. Het geld zit nu in vastgoed. Echter is er nu praktisch geen interessant vastgoed meer te koop waardoor de noodzaak om te beleggen weer terug kan komen. En hoe ik dat ga doen zie ik later wel.

Wat je ook kunt doen is een hypotheek bij je holding afsluiten. Je betaald dan rente aan "jezelf" in plaats van de bank en je krijgt ook gewoon hypotheekrente aftrek.
Dat vergat ik nog. Bij mijn vorige huis had ik een hypotheek uit de BV. Die heb ik nu afgelost en ik twijfel om die weer over te nemen. Ik betaal 1,44% rente bij de bank en ik hoop dat ik een hoger rendement kan halen in de BV met beleggen. Aan de andere kant staat de rente maar 1 jaar vast en kan die volgend jaar of later omhoog schieten waarbij het wel handig zou zijn om 'm vanuit de BV te verstrekken.

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:33
orf schreef op maandag 3 december 2018 @ 18:13:

Wellicht stel ik nu een domme vraag hoor, maar kan je niet in je holding bij meesman beleggen en dan steeds wat verkopen wanneer je het nodig hebt nodig, dan heb je de kosten van de ING niet. Die kosten en het jaarlijks draaien aan de knoppen kosten meer dan wat verlies ergens onderweg of nadat je begonnen ben met verkopen en opnemen lijkt mij.

• orf

orf

CornermanNL schreef op maandag 3 december 2018 @ 18:38:
[...]

Wellicht stel ik nu een domme vraag hoor, maar kan je niet in je holding bij meesman beleggen en dan steeds wat verkopen wanneer je het nodig hebt nodig, dan heb je de kosten van de ING niet. Die kosten en het jaarlijks draaien aan de knoppen kosten meer dan wat verlies ergens onderweg of nadat je begonnen ben met verkopen en opnemen lijkt mij.
Ja, dat kan heel goed. Ik neig ernaar om dat te gaan doen. Ik twijfel nog of ik een deel eerst naar prive haal en deels daar beleg in box3. Al worden de kosten met een aanzienlijk vermogen wellicht hoger dan in de BV.

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-01 17:56
DrayFIRE schreef op maandag 3 december 2018 @ 15:19:
[...]
Ik snap niet dat mensen zo kunnen leven. Wij gaan ook graag uit eten, maar zo is er toch ook geen lol meer aan :F
Er is een kans dat zij geen lol zien in jouw levensstijl. Gewoon, omdat we allemaal verschillend zijn (en daar is opvoeding niet de enige factor).

(disclaimer: ik heb een miniscuul gaatje in mijn hand - maar gelukkig wordt dat gecompenseerd)

You're either part of the solution or you're part of the problem

• Dagobert1
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 06-11-2025
orf schreef op maandag 3 december 2018 @ 19:28:
[...]

Ja, dat kan heel goed. Ik neig ernaar om dat te gaan doen. Ik twijfel nog of ik een deel eerst naar prive haal en deels daar beleg in box3. Al worden de kosten met een aanzienlijk vermogen wellicht hoger dan in de BV.
Reken dit scenario even goed door. In essentie is sparen in de bv en beleggen in prive gezien vrh het interessantst.

Stel dat je 100.000 euro hebt. In de bv belegd met 5% rendement per jaar.
Dan betaal je 20% vpb = nog 4% over en als je het naar prive haalt nog eens 25% dividendbelasting.
Per saldo blijft er 3% rendement over en heb je 2.000 euro aan belasting betaald.

Als je het geld uitleent aan prive tegen 1% rente en in prive belegd betaald je over die 1% 200 euro vpb en 200 euro dividendbelasting.
In prive haal je 5% rendement wat verder onbelast is. In box III heb je 100k bezit en 100k schuld (waarvan 6k niet aftrekbaar is). Over die 6k betaal je 1,2% box 3 belasting is 72 euro.
Totaal aan belasting betaald 472 euro

NB: in scenario beleggen in bv zit nog wel een tijdsvoordeel. De winsten worden pas belast op het moment dat je de aandelen verkoopt (en dan keer je ook het dividend uit). Verliezen zijn direct aftrekbaar.

in scenario beleggen in prive is werkelijk box III percentage anders afhankelijk van vrijstellingen/en andere bezittingen.

Ook voor de hypotheek even goed doorrekenen. Je betaald 40% tot 43,75% belasting over de hypotheekrente die je zakelijk ontvangt (20% tot 25% vpb en daarna nog 25% dividendbelasting). Als je het dan kan aftrekken tegen 41% in de IB (en nog minder door eigenwoningforfait) loont het amper de moeite en kan je wellicht beter de hypotheek bij de bank aflossen met geld uit de bv ipv het te lenen uit de bv.
Ook hier weer tijdsvoordeel omdat in het jaar zelf maar 20 tot 25% vpb belast wordt en de dividenduitkering a 25% veel later volgt.

Laat je even goed adviseren / rekenen het door. Ik heb zat klanten die focussen op de korte termijnvoordelen qua belastingaftrek, maar op langere termijn amper voordelig uit zijn.

• orf

orf

Dagobert1 schreef op maandag 3 december 2018 @ 23:16:
[...]

Reken dit scenario even goed door. In essentie is sparen in de bv en beleggen in prive gezien vrh het interessantst.

Stel dat je 100.000 euro hebt. In de bv belegd met 5% rendement per jaar.
Dan betaal je 20% vpb = nog 4% over en als je het naar prive haalt nog eens 25% dividendbelasting.
Per saldo blijft er 3% rendement over en heb je 2.000 euro aan belasting betaald.

Als je het geld uitleent aan prive tegen 1% rente en in prive belegd betaald je over die 1% 200 euro vpb en 200 euro dividendbelasting.
In prive haal je 5% rendement wat verder onbelast is. In box III heb je 100k bezit en 100k schuld (waarvan 6k niet aftrekbaar is). Over die 6k betaal je 1,2% box 3 belasting is 72 euro.
Totaal aan belasting betaald 472 euro

NB: in scenario beleggen in bv zit nog wel een tijdsvoordeel. De winsten worden pas belast op het moment dat je de aandelen verkoopt (en dan keer je ook het dividend uit). Verliezen zijn direct aftrekbaar.

in scenario beleggen in prive is werkelijk box III percentage anders afhankelijk van vrijstellingen/en andere bezittingen.

Ook voor de hypotheek even goed doorrekenen. Je betaald 40% tot 43,75% belasting over de hypotheekrente die je zakelijk ontvangt (20% tot 25% vpb en daarna nog 25% dividendbelasting). Als je het dan kan aftrekken tegen 41% in de IB (en nog minder door eigenwoningforfait) loont het amper de moeite en kan je wellicht beter de hypotheek bij de bank aflossen met geld uit de bv ipv het te lenen uit de bv.
Ook hier weer tijdsvoordeel omdat in het jaar zelf maar 20 tot 25% vpb belast wordt en de dividenduitkering a 25% veel later volgt.

Laat je even goed adviseren / rekenen het door. Ik heb zat klanten die focussen op de korte termijnvoordelen qua belastingaftrek, maar op langere termijn amper voordelig uit zijn.
Waardevolle post. Bedankt daarvoor. Ik ga er zelf nog eens voor zitten en wat scenario's doorrekenen (dat is meestal hoe ik dingen een beetje uitzoek) en misschien ga ik eens met een onafhankelijke adviseur praten (ik merk dat mijn accountantskantoor op dit vlak niet zoveel brengt).

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-01 01:53

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

DrayFIRE schreef op maandag 3 december 2018 @ 17:20:
[...]

Jij bent politiek links op het spectrum opgevoed? ;)

Het lijkt mij juist een goede stimulans om vrouwen aan het werk te krijgen en houden, ook als er kinderen zijn. Komaan hé dames, een beetje geëmancipeerd mag best.
Haha, nou qua opvoeding wel inderdaad, maar daar is weinig van overgebleven hoor. :P

Van mij had het ook helemaal niet gehoeven, maar goed, de regeling is er blijkbaar dus dan maak ik daar natuurlijk gebruik van. Was enkel wat verbaasd over de werking. Ik ken geen enkele andere belasting"bonus" die hoger wordt naarmate je meeer werkt. Alle toeslagen, progressieve inkomstenbelasting, erfbelasting, vrh, etc. wordt altijd enkel hoger naarmate je meer wertk/meer vermogend bent, dus dit is een vreemde eend in de bijt. En verder vind ik het persoonlijk een slecht idee werk te stimuleren voor nieuwe ouders, al is 5k bruto natuurlijk geen hele hoge grens gelukkig.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:39

Metro2002

Memento mori

Verwijderd schreef op maandag 3 december 2018 @ 14:47:
https://www.bd.nl/algemee...jt-aan-etentjes~a6b41d0f/

Moest meteen aan dit topic denken. Je kunt het erg bont maken met de uitgaven, zoals het gezin uit dit artikel. Twee keer per week uit eten. €250 boodschappen per week. Niks op de spaarrekening.
Bijna 700 euro per maand aan uit eten gaan 8)7 Dan ga je ook nog eens niet heel goedkoop uit eten elke keer (gemiddeld zo'n 80 euro per keer) . Herinneringen kopen begrijp ik maar als je 2 keer per week uit eten gaat is het toch helemaal niet meer bijzonder of herinneringswaardig? Dat is gewoon routine geworden.
Het ergste is nog dat als dit soort mensen enige tegenslag krijgen ze direct in de shit komen en de maatschappij de rommel weer mag opruimen terwijl ze meer dan uitstekend in staat zouden moeten zijn om zichzelf te redden. En dan ook nog financieel dienstverlener van beroep |:( Ik kan er gewoon niet bij hoe zulke mensen denken.

Helaas ken ik zelf ook zulke mensen (mijn zusje en zwager). Hebben ook een inkomen dat echt heel stevig is (Weet niet exact hoeveel maar in elk geval meer dan 6k netto) en gewoon doodleuk afgelopen weekend vertellen dat ze tegenwoordig afhankelijk zijn van het vakantiegeld voor vakanties en dat ze het jammer vonden dat de spaarrekening van de kinderen op slot zit tot hun 18e omdat ze wel eens tekort komen :X :X
Maarja, wel een BMW 5 serie en Audi A3 voor de deur, peperduur huis en zeer regelmatig uit eten etc.

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Metro2002 schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 10:00:
[...]

Bijna 700 euro per maand aan uit eten gaan 8)7 Dan ga je ook nog eens niet heel goedkoop uit eten elke keer (gemiddeld zo'n 80 euro per keer) . Herinneringen kopen begrijp ik maar als je 2 keer per week uit eten gaat is het toch helemaal niet meer bijzonder of herinneringswaardig? Dat is gewoon routine geworden.
Dat dikgedrukte is ook een mooie smoes. Haakt mooi aan bij de hedendaagse trend om ervaringen hoger in te schatten dan materieel bezit. Daar voel ik wel wat voor, maar dit is typisch recht lullen wat krom is. Geen probleem als je van krom houdt hoor, maar geef dat dan gewoon toe.

Potentieel toekomstig deelnemer "Een dubbeltje op z'n kant"? Ik zag in dat programma soms ook mensen die echt ruim bovenmodaal verdienden.
Helaas ken ik zelf ook zulke mensen (mijn zusje en zwager). Hebben ook een inkomen dat echt heel stevig is (Weet niet exact hoeveel maar in elk geval meer dan 6k netto) en gewoon doodleuk afgelopen weekend vertellen dat ze tegenwoordig afhankelijk zijn van het vakantiegeld voor vakanties en dat ze het jammer vonden dat de spaarrekening van de kinderen op slot zit tot hun 18e omdat ze wel eens tekort komen :X :X
Maarja, wel een BMW 5 serie en Audi A3 voor de deur, peperduur huis en zeer regelmatig uit eten etc.
Die ken ik ook inderdaad. Ik denk dat een positief toekomstbeeld vooral hetgene is wat gelukkig maakt en niet zozeer het op dit moment hebben van veel inkomen en/of vermogen. Dat positieve toekomstbeeld is voor iedereen anders, maar kan zaken als groei, stabiliteit, nieuwe uitdagingen, etc. omvatten.

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-01 17:06
Metro2002 schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 10:00:

Volledig eens met je stelling dat bij 2x per week uit eten het bijzondere weg gaat en het verwordt tot calorieën stouwen zonder dat je er zelf voor hoeft te koken. Ben het echter niet met je eens dat je concludeert dat het uit eten niet eens heel goedkoop is met 80 euro per keer. Tuurlijk kun je voor minder eten, maar als je 2x per week gaat en vervolgens ook nog pizza of friet moet eten dan groei je echt binnen no time uit je kleding. Moet je die ook vervangen en voor je het weet ben je duurder uit ;)

Die paar keer per jaar dat ik ga uit eten dan mag het ook best wat meer kosten omdat ik van een restaurant verwacht dat ze me iets voorschotelen dat ik zelf niet of nauwelijks kan overtreffen. Het is mijn (halfbakken?) FO-mentaliteit dat ik het anders beter zelf had kunnen doen voor veel minder geld....

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:39

Metro2002

Memento mori

coelho schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 11:17:
[...]

Volledig eens met je stelling dat bij 2x per week uit eten het bijzondere weg gaat en het verwordt tot calorieën stouwen zonder dat je er zelf voor hoeft te koken. Ben het echter niet met je eens dat je concludeert dat het uit eten niet eens heel goedkoop is met 80 euro per keer. Tuurlijk kun je voor minder eten, maar als je 2x per week gaat en vervolgens ook nog pizza of friet moet eten dan groei je echt binnen no time uit je kleding. Moet je die ook vervangen en voor je het weet ben je duurder uit ;)

Die paar keer per jaar dat ik ga uit eten dan mag het ook best wat meer kosten omdat ik van een restaurant verwacht dat ze me iets voorschotelen dat ik zelf niet of nauwelijks kan overtreffen. Het is mijn (halfbakken?) FO-mentaliteit dat ik het anders beter zelf had kunnen doen voor veel minder geld....
Als we uit eten gaan zijn we meestal ook zo rond de 80 euro kwijt en dan zitten we in een leuk restaurant met een flike lap tournedos. Als je patat en een schnitzel haalt ben je voor veel minder klaar. Daarom zei ik al dat ik het niet zo goedkoop vind. Zeker niet als het 2 keer per week is, je gaat mij ook niet vertellen dat dat nog heel gezond is.

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06-2025
Klaas: ,,Vaak kom je met iets thuis waar we nog drie pakken van hebben staan. Als één pak daarvan over de datum is, gooien we dat maar weg.”

Jacqueline: [...] Ik vergeet vaak de lampen uit te doen. Die eigenschap hebben mijn kinderen ovegenomen. Soms gaan ze twee keer per dag in bad of onder de douche. En ik heb een heel oude vrieskist staan die energie vreet.”

Klaas: ,,Ik laat weleens de kraan openstaan zodat de kat het water kan drinken, maar dat is een klein straaltje.”

Jacqueline: ,,Ik vergeet weleens dat de thermostaat op 23 graden staat.”
Nuff said. Die etentjes zijn het probleem niet. Bij lange na niet.

[ Voor 19% gewijzigd door Xanaroth op 04-12-2018 14:09 ]

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:42
Xanaroth schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 14:06:
[...]

Nuff said. Die etentjes zijn het probleem niet. Bij lange na niet.
En dan zijn dit de dingen waarvan ze bewust zijn. Zou me niets verbazen als ze ook alles kopen op afbetalen en nog tig dure abonnementen hebben lopen.

• i7x

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Trouwens, we hebben het wel veel over die etentjes maar wie is het ooit gelukt om ook maar in de buurt van 300 euro energieverbruik per maand te komen? Zelfs als ik 24/7 de jacuzzi aan zou laten staan gaat mij dat niet lukken denk ik...

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-01 19:19

Shapeshifter

Get it over with

i7x schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 14:21:
Trouwens, we hebben het wel veel over die etentjes maar wie is het ooit gelukt om ook maar in de buurt van 300 euro energieverbruik per maand te komen? Zelfs als ik 24/7 de jacuzzi aan zou laten staan gaat mij dat niet lukken denk ik...
Daar heb je een punt, ik beschouw mijzelf wel als grootverbruiker (elektrisch rijden, veel apparaten), toch al gauw 11+ MWh per jaar en ik betaal 175 euro per maand...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-01 20:42
Misschien zijn de kids Bitcoins aan het minen geweest? :')

[ Voor 7% gewijzigd door Longcat op 04-12-2018 17:35 ]

• i7x

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Longcat schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 17:34:
Misschien zijn de kids Bitcoins aan het minen geweest? :')
Ze hebben "een oude vriezer"... Ik neem het maar met een korreltje zout.

Zou ook kunnen dat ze Hollands tuinieren in de kelder natuurlijk.

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:36
i7x schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 17:54:
[...]

Ze hebben "een oude vriezer"... Ik neem het maar met een korreltje zout.

Zou ook kunnen dat ze Hollands tuinieren in de kelder natuurlijk.
Zo kun je natuurlijk wel snel financieel onafhankelijk worden :+

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Shapeshifter schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 16:41:
[...]

Daar heb je een punt, ik beschouw mijzelf wel als grootverbruiker (elektrisch rijden, veel apparaten), toch al gauw 11+ MWh per jaar en ik betaal 175 euro per maand...
Wij zitten op €25 aan stroom per maand (alleen verbruikskosten), maar gemiddeld al snel €60 aan gas met een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning. Slechte isolatie en altijd 22 graden stoken red je dat wel.

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:28
janatwork schreef op maandag 3 december 2018 @ 17:35:
Vrouwen maken die borstvoeding niet uit lucht.... Die eten gewoon meer. Of dat goedkoper is dan flesvoeding is afhankelijk van je eetpatroon.
Ok, ik comment tot dusver nooit over de zin of onzin van kleine besparingen, maar dit gaat wel ver _/-\o_

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:42
janatwork schreef op maandag 3 december 2018 @ 17:35:
Ik kan het niet laten :P

Kruidvat babyvoeding:
€6,79
800 gram goed voor ongeveer 1600ml -> 1.072kcal
maakt €0,63/100kcal

Efficiëntie van het vrouwelijk lichaam ca. 80%

Dat betekent ca. €0,51/100kcal beschikbaar bij consumptie om goedkoper uit te zijn.

Met chocolade (mijn persoonlijke voorkeur) kom je uit met €0,15/100kcal, toch een besparing van 70%!

Ik ga weer aan het werk :+

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Deveon
  • Niet online
@assje Chocolade is niet alleen je persoonlijke favoriet, maar ook van de gemiddelde zwangere vrouw om reserves op te bouwen om na de bevalling mee te voeden. ;) Het scheelt dus ook nog een abonnement bij de sportschool!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:39
assje schreef op woensdag 5 december 2018 @ 09:00:
[...]

Kruidvat babyvoeding:
€6,79
maakt €0,63/100kcal

Dat betekent ca. €0,51/100kcal beschikbaar bij consumptie om goedkoper uit te zijn.

Met chocolade (mijn persoonlijke voorkeur) kom je uit met €0,15/100kcal, toch een besparing van 70%!

Wat mij betreft kanshebber voor reactie van het jaar :o _/-\o_

Sometimes you need to plan for coincidence

• Xanaroth
[...]

Kruidvat babyvoeding:
€6,79
maakt €0,63/100kcal

Wat de FO mentaliteit je al niet brengt. Waarom eten we allemaal niet enkel en alleen chocola de hele dag?
Als man, 2500kcal/dag en 15 cent/100kcal, ben je voor 3,75/dag klaar. Zelfs bij de MacD kun je niet zo efficiënt volvreten.

Gefrituurde chocola, gesmolten chocola, choco-dip, stuk chocola, al dan niet wit/melk/hazelnoot/puur of de 50.000 andere smaken van tegenwoordig. Moet je toch een aardig voedingspatroon kunnen opstellen.

Hazelnoot voor ontbijt, tussendoor chocola met aarbei smaak voor het fruit, puur als tussendoortje om even weer scherp te worden...

Ik voel een 2019-target aankomen, scheelt weer een paar euro volgend jaar 8)7 .

[ Voor 17% gewijzigd door Xanaroth op 05-12-2018 09:47 ]

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-01 10:17
Off-Topic / Meta post:

Het is sinds kort mogelijk om als Topic Start of Mede-Auteur posts te pinnen of Stickyen, zo je wil. Dit is volgens mij vooral voor topics als deze, die zowel al discussiepunt als kennisuitwisselingspunt fungeren een mooie toevoeging!

Ik denk dat iedereen de frustratie wel kent dat je geen zin hebt om 300 pagina's terug te lezen om alle goede posts eruit te halen, of een uur moet zoeken om die ene post te vinden die het antwoord op een vraag val bevat die opnieuw gesteld wordt.

Daarom deze oproep: DM mij a.u.b. posts in dit topic waarvan jullie vinden dat deze handig zijn om te pinnen zodat iedereen en vooral nieuwe deelnemers / lezers ze makkelijk kunnen vinden tussen alle dagelijkse discussie!

Ik heb er een paar al aangemerkt, maar ik ga zelf ook geen 340 pagina's doorbladeren. :)

Meer info:

plan: Pinnen en filteren van forumposts - Development-iteratie #145

• Deveon
  • Niet online
Xanaroth schreef op woensdag 5 december 2018 @ 09:45:
[...]

Wat de FO mentaliteit je al niet brengt. Waarom eten we allemaal niet enkel en alleen chocola de hele dag?
Omdat ons lichaam meer nodig heeft als alleen calorieën, we zijn geen verbrandingsoven. Na 2 jaar op alleen chocola val je letterlijk om door het gebrek aan B12 voor je evenwichtsorgaan. Vanuit de natuur komt het gene wat wij allemaal lekker vinden (suiker en vet) altijd in combinatie met essentiële voedingstoffen (denk vis, fruit, noten en melk).

Waarschijnlijk is droge pasta, rijst of aardappelen nóg energie efficiënter. Voor die laatste is zelfs onderzoek gedaan dat je ontzettend veel voedingstoffen kan halen uit een aardappel-only diet.

[ Voor 13% gewijzigd door Deveon op 05-12-2018 10:24 ]

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:45
In Ierland drinken ze guiness, dat is goed voor het zog en bevat vitamine b ;)

• janatwork
[...]

Kruidvat babyvoeding:
€6,79
maakt €0,63/100kcal

_/-\o_

Kleine kanttekening: van chocolade kan je niet leven, dus ik zal dat even omrekenen naar een gezonde maaltijd. Uit jou bron:
the rate of weight loss in well-nourished women would correspond to the mobilization of 27.2 × 0.8 kg/month = 21.8 MJ/month, or 0.72 MJ/day (170 kcal/day) from body energy stores. This amount of energy can be deducted from the 2.8 MJ/day (675 kcal)/day needed during the first six months of lactation. ¨ in conclusion, well-nourished women with adequate gestational weight gain should increase their food intake by 2.1 MJ/day (505 kcal/day) for the first six months of lactation
Dus 170kcal om de WAF weer mooi te maken en 500Kcal extra om de baby te voeren. Dat is een kwart van de ADH. De gemiddelde nederlandse vrouw geeft 5,88 uit aan die 2000 Kcal. Die 25% extra kost dan 1,47 per dag.

Met een vrouwelijke efficiëntie van 80% krijgt een baby dus 400 kcal binnen a 0,63/100kcal bij flesvoeding. Dat maakt 2.52 per dag.

Borstvoeding is dus goedkoper, zelfs bij een gezond eetpatroon. Een besparing van 42%! :9

• Xanaroth
ApexAlpha schreef op woensdag 5 december 2018 @ 10:16:
Off-Topic / Meta post:

Het is sinds kort mogelijk om als Topic Start of Mede-Auteur posts te pinnen of Stickyen, zo je wil. Dit is volgens mij vooral voor topics als deze, die zowel al discussiepunt als kennisuitwisselingspunt fungeren een mooie toevoeging!

Ik denk dat iedereen de frustratie wel kent dat je geen zin hebt om 300 pagina's terug te lezen om alle goede posts eruit te halen, of een uur moet zoeken om die ene post te vinden die het antwoord op een vraag val bevat die opnieuw gesteld wordt.

Daarom deze oproep: DM mij a.u.b. posts in dit topic waarvan jullie vinden dat deze handig zijn om te pinnen zodat iedereen en vooral nieuwe deelnemers / lezers ze makkelijk kunnen vinden tussen alle dagelijkse discussie!

Ik heb er een paar al aangemerkt, maar ik ga zelf ook geen 340 pagina's doorbladeren. :)

Meer info:

plan: Pinnen en filteren van forumposts - Development-iteratie #145
FO is persoonlijk, en daarmee niet constant wat het enorm lastig maakt om iets belangrijk te vinden. Het zegt genoeg dat jouw post 'pinned' wordt, terwijl die niets met FO te doen heeft :)

Zo heb ik paar hele duidelijke posts over hoeveel beter kopen is dan huren. Maar afhankelijk van je persoonlijke situatie gaan die mogelijk geheel niet op.

Of hoe het verwerken van je woningwaarde/schuld enkel relevant is binnen je persoonlijke planning, namelijk verhuisplannen en specifiek of de woning daarna duurder of goedkoper is.

Of hoe je, afhankelijk van je eigen voorkeuren, bepaalde uitgaven wel of niet FO zijn. Als je hobby rond audio is (muziek, films, ..), kunnen goede speakers die 20-30 jaar mee gaan en 500-1000 euro kosten best een goede investering zijn. Terwijl als je een beetje het nieuws kijkt (of whatever er nu op tv is aan programma's/series) een dergelijke investering aardig kansloos kan zijn.

Idem met zaken als vakantie, wat voor de een een FO budget is (huisje huren a 100-200/week voor het gezin) is voor de ander hobby of bucket-list budget best het overwegen waard (vliegreis+hotel a 1000/week per persoon).

Uiteindelijk gaat het niet om wat er goed of slecht werkt, maar wat er voor jou als persoon werkbaar is. Dus heb je niet alleen 'die ene' post als input nodig, maar ook de erop volgende discussie zodat je zelf kan besluiten wat er bij jouw levensstijl past.

Volgens mij moet je ongeveer elke discussie, start tot eind, gaan archiveren, wil je iets maken dat echt nuttig is. Anders moeten mensen alsnog alle pagina's doorlezen.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Tuurlijk is FO persoonlijk, maar je zal eerst 'moeten' besluiten wat FO is voor jou. Wil je over een jaar FO zijn of pas een jaar voor je pensioen? Of (zoals ik) z.s.m: ik bespaar wat ik kan, ik geef uit wat ik wil, zoek redement waar mogelijk en zie wel wanneer ik kan stoppen of minderen met werken.

Qua pinnen zijn er wel degelijk diverse postst van belang, met name juist de zaken die niet discussieerbaar zijn. Zoals tips over belastingvrij pensioen opbouwen, of je zorgverzekering per jaar betalen ipv per maand, of eerst je schulden aflossen en dan pas beleggen.

Huren of kopen is volgens mij een heel duidelijke zaak áls je planning is dat je lange tijd daar blijft wonen. Tuurlijk heb je met bijna alles randvoorwaarden en uitzonderingen. Geef die gewoon aan.

Dat de post over pinnen wordt gepind snap ik wel, maar heeft weinig nut :+

• ApexAlpha
Xanaroth schreef op donderdag 6 december 2018 @ 09:19:
[...]

FO is persoonlijk, en daarmee niet constant wat het enorm lastig maakt om iets belangrijk te vinden. Het zegt genoeg dat jouw post 'pinned' wordt, terwijl die niets met FO te doen heeft :)

Zo heb ik paar hele duidelijke posts over hoeveel beter kopen is dan huren. Maar afhankelijk van je persoonlijke situatie gaan die mogelijk geheel niet op.

Of hoe het verwerken van je woningwaarde/schuld enkel relevant is binnen je persoonlijke planning, namelijk verhuisplannen en specifiek of de woning daarna duurder of goedkoper is.

Of hoe je, afhankelijk van je eigen voorkeuren, bepaalde uitgaven wel of niet FO zijn. Als je hobby rond audio is (muziek, films, ..), kunnen goede speakers die 20-30 jaar mee gaan en 500-1000 euro kosten best een goede investering zijn. Terwijl als je een beetje het nieuws kijkt (of whatever er nu op tv is aan programma's/series) een dergelijke investering aardig kansloos kan zijn.

Idem met zaken als vakantie, wat voor de een een FO budget is (huisje huren a 100-200/week voor het gezin) is voor de ander hobby of bucket-list budget best het overwegen waard (vliegreis+hotel a 1000/week per persoon).

Uiteindelijk gaat het niet om wat er goed of slecht werkt, maar wat er voor jou als persoon werkbaar is. Dus heb je niet alleen 'die ene' post als input nodig, maar ook de erop volgende discussie zodat je zelf kan besluiten wat er bij jouw levensstijl past.

Volgens mij moet je ongeveer elke discussie, start tot eind, gaan archiveren, wil je iets maken dat echt nuttig is. Anders moeten mensen alsnog alle pagina's doorlezen.
Ik snap je post maar dat bedoel ik niet.

Ik vraag niet om posts over HOE je FO moet/kan worden. Of je moet huren of kopen, of je minder moet uitgeven aan je hobby of vakanties.

Ik vraag wél om posts die onafhankelijk van de persoon goede tips of informatie bevatten.

Denk aan:
- Tips om uitgaven inzichtelijk te maken,
- Informatie over belasting, terugvragen, verminderen etc.
- Informatie over hoe algemene dingen (licht, reizen etc.) goedkoper of beter kunnen.
- etc..
- etc..

Denk hierbij aan het frontpage systeem waar je een +3 kan geven voor goed onderbouwde en kwalitatief sterke posts.

Ik heb mijn eigen post mbt het pinnen van posts ook pinned gemaakt zodat mensen die hierop filteren ook direct te zien krijgen dat ze zelf een post mogen aandragen hiervoor en bij wie en hoe. Vandaar ook de 'meta' in de allereerste zin.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik dacht slim te zijn en net op het eind van 2018 mijn rente af te kopen, de boeterente van circa 13k kunnen we dan nog tegen 40,85% aftrekken in 2018 i.p.v. tegen 38,10% in 2019. Ook zouden we dan in juni ongeveer dit weer terugkrijgen van de Belastingdienst. Nu blijkt dat ik net te laat ben, mijn hypotheekverstrekker wil dit op zijn vroegst per 2 januari in laten gaan. :|
Daardoor duurt het langer voordat we de belastingteruggave volledig ontvangen hebben én het levert zo'n € 350 minder op i.v.m. lagere loonbelastingtarief. Nu ben ik toch geneigd om te kiezen voor rentemiddeling, dan zet ik de 13k wel in voor zonnepanelen en verdere isolatie van onze woning.
Wat achtergrondinfo:
huidige rente = 3,15 %
resterende rentevaste periode = 6 jaar
rentemiddeling = 2,45 % (kost € 300 ofzo)
rente bij afkopen = 1,74 % (kost € 13.500)

• janatwork
Bij mij was het lood om oud ijzer. Afkopen en oversluiten was op de lange termijn wel iets voordeliger, maar ik vond het vooral fijn om meer liquide te blijven en heb dus de rente gemiddeld.

Zeker als je nog goede andere investeringsmogelijkheden hebt zoals zonnepanelen en isolatie is middeling interessant. Het rendement wat je daarop kan behalen is al snel hoger dan dat beetje extra rente.

Verwijderd

@Tehh Reken je wel met de afbouw van heffingskortingen? Het marginale tarief voor veel werkenden blijft in 2019 zo rond de 49%, net als in 2018.
Daarnaast: als je een voorlopige aanslag bij de BD doet, krijg je de belastingkorting al gedurende het lopende jaar uitbetaald. Hoef je er niet 1,5 jaar op te zitten wachten.

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:07
Klein dilemma hoewel het al wel vooral op de langere termijn speelt. Eerdere jaren legde ik maximaal in op de spaarhypotheek om zo de maandelijkse inleg te verlagen. Dat is nu vrijwel niet meer mogelijk ivm bandbreedte.

De spaarhypotheek à 80k loopt tot 1-1-2039 wanneer deze het eindbedrag bereikt en dus wordt afgelost met opgebouwde inleg+rente. Echter: mijn rentevaste periode loopt tot 1-1-2036. Ik loop dus risico dat de rente dan dusdanig anders is dat dit gevolgen heeft voor mijn maandlasten (lagere rente zorgt voor hogere inleg maar lagere rentelasten en andersom).

De uiteindelijke financiële impact hiervan kan ik moeilijk inschatten, maar ik denk erover om een aanvraag te doen bij de hypotheekverstrekker wat de maandelijks inleg wordt wanneer ik de looptijd met 3 jaar inkort. Zodat dan de spaarhypotheek wordt afgelost op moment dat de rentevaste periode afloopt.

Hoe voller de spaarhypotheek hoe hoger de ontvangen rente dus dat is dan misschien wel zonde, maar ik weet niet of dit heel veel financiële gevolgen heeft. De periode van hypotheeklasten wordt uiteraard ook met 3 jaar ingekort natuurlijk. Heeft hier iemand tips over? Aangezien advies hier neutraler is dan van m'n hypotheekadviseur ;-) Alternatief is op hypotheekgebied om aflossingsvrije gedeelte van 40k te verlagen, beide zelfde rentepercentage.

Verwijderd

Een andere mogelijkheid is natuurlijk om net als eerdere jaren een inleg te doen in het spaargedeelte, maar dan nu om de looptijd van je hypotheek in te korten.

Ik heb dat al een aantal keren gedaan; ik stuur dan een dergelijk mailtje:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Vervolgens krijg je keurig een offerte; geld overmaken en klaar. :)

• Torgo
  • Laatst online: 21:28
Kluifjes schreef op donderdag 6 december 2018 @ 14:19:
Klein dilemma hoewel het al wel vooral op de langere termijn speelt. Eerdere jaren legde ik maximaal in op de spaarhypotheek om zo de maandelijkse inleg te verlagen. Dat is nu vrijwel niet meer mogelijk ivm bandbreedte.

De spaarhypotheek à 80k loopt tot 1-1-2039 wanneer deze het eindbedrag bereikt en dus wordt afgelost met opgebouwde inleg+rente. Echter: mijn rentevaste periode loopt tot 1-1-2036. Ik loop dus risico dat de rente dan dusdanig anders is dat dit gevolgen heeft voor mijn maandlasten (lagere rente zorgt voor hogere inleg maar lagere rentelasten en andersom).

De uiteindelijke financiële impact hiervan kan ik moeilijk inschatten, maar ik denk erover om een aanvraag te doen bij de hypotheekverstrekker wat de maandelijks inleg wordt wanneer ik de looptijd met 3 jaar inkort. Zodat dan de spaarhypotheek wordt afgelost op moment dat de rentevaste periode afloopt.

Hoe voller de spaarhypotheek hoe hoger de ontvangen rente dus dat is dan misschien wel zonde, maar ik weet niet of dit heel veel financiële gevolgen heeft. De periode van hypotheeklasten wordt uiteraard ook met 3 jaar ingekort natuurlijk. Heeft hier iemand tips over? Aangezien advies hier neutraler is dan van m'n hypotheekadviseur ;-) Alternatief is op hypotheekgebied om aflossingsvrije gedeelte van 40k te verlagen, beide zelfde rentepercentage.
Je kan toch gewoon wat berekeningen maken obv verschillende scenarios? En dat je niet precies kan voorspellen wat de gevolgen zijn, is dat erg? Worst-case scenario uitrekenen en als dat geen financiële problemen oplevert, is het prima? Feit dat je rente zo lang vast hebt staan, geeft mij het idee dat je zekerheid prettig vindt, dat is op zich prima, maar dat kost je gemiddeld genomen wel geld.

Je weet je inleg en je rente staat vast, dus bereken je wat je spaarkapitaal is op 1-1-2039.
Dan neem je wat scenarios, rente 1, 3, 5 %. Op basis hiervan wat is mijn inleg op eind datum en hoeveel rente moet ik betalen.

[ Voor 5% gewijzigd door Torgo op 06-12-2018 20:00 ]

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:38
Mag ik aan deze groep financieel bewuste mensen eens de volgende zoektocht naar een eerlijke ouderlijke studiebijdrage voorleggen?

Mijn oudste gaat volgend jaar aan een vervolgopleiding beginnen. Dus voor ons als ouders nu de vraag hoe we haar dan gaan ondersteunen. Er komen nog twee kinderen achteraan, die we op eenzelfde manier willen gaan ondersteunen.

Nu zitten we met de vraag: hoe zetten we een eerlijk en verstandig systeem van ouderlijke bijdrage op?

We zitten aan de volgende spelregels en uitwerking te denken:
Spelregels:
- we ondersteunen studietermijn + 1 jaar.
- we ondersteunen elk kind met eenzelfde bedrag. Vraag: hoe om te gaan met uit & thuiswonend?
- elk kind is zelf verantwoordelijk voor z'n financiële huishouden

Uitwerking:
- elk kind krijgt dezelfde bijdrage.
- een thuiswonend studerend kind gaat kostgeld betalen

Dit leidt tot de volgende begroting voor de student:
- Ouderlijke bijdrage dekt (min of meer) collegegeld + boeken + deel kamerhuur
- Zorgverzekering wordt grotendeels door zorgtoelage gedekt
- Noodzakelijk levensonderhoud wordt door studielening gedekt. Bij uitwonen betekent dat: circa € 400/mnd extra lenen.
- Leuke dingen worden gedekt door bijbaan.

Resultaat is dat elk kind hetzelfde krijgt. Blijf je thuis wonen, dan eindig je met een lagere studieschuld dan wanneer je uit gaat wonen.

Dilemma's:
- een uitwonend kind (wat maar gedeeltelijk een eigen keus is, sommige studies zijn ver weg) eindigt met een hogere studieschuld dan een thuiswonend kind. Toch verschil maken in ouderlijke bijdrage?
- bij een thuiswonend kind ontvang ik kostgeld. Deels voor eten (staan ook kosten tegenover), deels voor kamerhuur (heb ik voordeel aan). Wat doen we met dit voordeel? Is dit voor de ouders of voor het kind?

Een excel is op aanvraag verkrijgbaar :-)

Zie ik zaken over het hoofd? Welke regels hanteren jullie?

• Arno90
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:23
Mijn ouders hebben het als volgt gedaan en dan maakt uit of thuiswonend niks uit:

Collegegeld + boeken betaald
Zorgverzekering betaald.
Maandelijkse bijdrage van eur 50. per maand. (ongeacht thuis of uitwonend)

Dan kom je dus op:

Collegegeld 2.000 + boeken 500 + zorgverz 1200 (+-) + 600 = 4.300 p/j per kind.

Voor leuke dingen, vakantie, uitgaan, uiteten en uit huis gaan: zelf werken naast de studie. Dat is met plannen prima te doen.

• Hmmbob
Je zou ook een mobiel abonnement kunnen sponsoren / op je adres laten lopen, zodat je bijvoorbeeld extra MBs krijgt (bijv via KPN Compleet of soortgelijke aanbiedingen). Mobiel is voor studenten vaak ook een dure kostenpost.

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Highland schreef op donderdag 6 december 2018 @ 20:28:
Mag ik aan deze groep financieel bewuste mensen eens de volgende zoektocht naar een eerlijke ouderlijke studiebijdrage voorleggen?

Mijn oudste gaat volgend jaar aan een vervolgopleiding beginnen. Dus voor ons als ouders nu de vraag hoe we haar dan gaan ondersteunen. Er komen nog twee kinderen achteraan, die we op eenzelfde manier willen gaan ondersteunen.

Nu zitten we met de vraag: hoe zetten we een eerlijk en verstandig systeem van ouderlijke bijdrage op?

Spelregels:
- we ondersteunen elk kind met eenzelfde bedrag. Vraag: hoe om te gaan met uit & thuiswonend?

Uitwerking:

- Noodzakelijk levensonderhoud wordt door studielening gedekt. Bij uitwonen betekent dat: circa € 400/mnd extra lenen.

Resultaat is dat elk kind hetzelfde krijgt. Blijf je thuis wonen, dan eindig je met een lagere studieschuld dan wanneer je uit gaat wonen.

Dilemma's:
- een uitwonend kind (wat maar gedeeltelijk een eigen keus is, sommige studies zijn ver weg) eindigt met een hogere studieschuld dan een thuiswonend kind. Toch verschil maken in ouderlijke bijdrage?
- bij een thuiswonend kind ontvang ik kostgeld. Deels voor eten (staan ook kosten tegenover), deels voor kamerhuur (heb ik voordeel aan). Wat doen we met dit voordeel? Is dit voor de ouders of voor het kind?

Niet het antwoord op je vraag, maar het lijkt me sowieso goed dat kinderen hun eigen financiën beheren. Jouw bijdrage is prima, maar geef ze zelf inzicht in hun inkomsten en uitgaven ipv dat je zaken voor ze betaalt.

Daarnaast kan het zo zijn dat al je kinderen al op een leeftijd zijn dat je dit ook met ze kan bespreken. Wanneer je er transparant over bent zou iedereen er ook best vrede mee kunnen hebben dat niet iedereen evenveel krijgt. Zoals je al aangeeft is thuis wonen of op kamers niet altijd een keuze.

Wat betreft kostgeld zou ik dat voordeel niet aan de kinderen laten, want zoals ik het lees betalen ze dan gewoon minder kostgeld. Zet het desnoods op een aparte rekening voor de kinderen als reservepotje.

Bij ons thuis verschilden de situaties van de kinderen zo van elkaar, dat er geen vast bedrag aan te hangen is. Ik heb het geluk dat ik niet veel hulp nodig had, anderen hadden meer hulp nodig. Ja soms maken mensen onhandige keuzes, maar ja, je maakt nou eenmaal fouten. Uiteindelijk is het fijn om te zien dat elke broer/zus zn eigen weg vindt. Dat de een financieel meer heeft gekregen dan de ander boeit me niet, omdat hulp van ouders niet alleen om geld gaat. Wees er in elk geval eerlijk en transparant over, dat scheelt.

[ Voor 8% gewijzigd door Phony op 06-12-2018 21:38 ]

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:36
Tja, studeren is maatwerk.

Als je een kind hebt welke een medische studie wil gaan volgen welke alleen op 150km afstand gevolgd kan worden dan zal die wel op kamers moeten.

Een ander kind welke op 15km afstand een studie filosofie wil gaan volgen is een stuk goedkoper uit en blijft waarschijnlijk thuis wonen.

Uiteindelijk zou ik willen dat kind 1 ook gewoon probleemloos de studie kan gaan volgen. Dat ik daar financieel meer bij zal moeten helpen is logisch.

Wat als kind 3 een mbo opleiding wil gaan volgen?

[ Voor 12% gewijzigd door President op 06-12-2018 21:41 ]

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:38
Er zit ook een keuze-element in. Vanuit onze centrale woonplek zijn veel steden goed bereikbaar. Maar een kind wil wellicht ook om het zelfstandig zijn op kamers wonen, niet per sé om de noodzaak.
@Phony financieel verantwoordelijk is een van de spelregels, dus ze worden voor al hun uitgaven verantwoordelijk.
En het bespreken is al begonnen, maar ik hecht aan de kritische blik hier.

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-12-2025

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Het is wel belangrijk dat als je voor één kind afwijkt van je plannen, je hierover wel transparant bent. Ik en mijn zusjes hebben beide op kamers gezeten, ik in Tilburg, zij in Amsterdam en Utrecht. Mijn ouders hebben mijn collegegeld betaald, maar niet de huur van mijn kamer. Ik ging er vanuit dat dat bij mijn zusjes ook het geval was, maar toen bleek dat mijn zusjes wel een maandelijkse bijdrage kregen voor de huur en de sportschool was ik wel even flink pissig. Het was uiteindelijk met goede reden: zij betaalde het dubbele aan kamerhuur voor een vergelijkbare kamer als ik. Maar ik had liever gehad dat ze daar gewoon transparant over waren geweest.

• Dagobert1
Tehh schreef op donderdag 6 december 2018 @ 12:57:
Ik dacht slim te zijn en net op het eind van 2018 mijn rente af te kopen, de boeterente van circa 13k kunnen we dan nog tegen 40,85% aftrekken in 2018 i.p.v. tegen 38,10% in 2019. Ook zouden we dan in juni ongeveer dit weer terugkrijgen van de Belastingdienst. Nu blijkt dat ik net te laat ben, mijn hypotheekverstrekker wil dit op zijn vroegst per 2 januari in laten gaan. :|
Daardoor duurt het langer voordat we de belastingteruggave volledig ontvangen hebben én het levert zo'n € 350 minder op i.v.m. lagere loonbelastingtarief. Nu ben ik toch geneigd om te kiezen voor rentemiddeling, dan zet ik de 13k wel in voor zonnepanelen en verdere isolatie van onze woning.
Wat achtergrondinfo:
huidige rente = 3,15 %
resterende rentevaste periode = 6 jaar
rentemiddeling = 2,45 % (kost € 300 ofzo)
rente bij afkopen = 1,74 % (kost € 13.500)
Rente is aftrekbaar in het jaar dat je het betaald hebt. Is beetje valsspelen, maar kan je niet op 30-dec die 13k overmaken naar het rekeningnummer van de bank, dan betaal je in 2018 en kan je het in 2018 aftrekken. Hypotheekverstrekker zal het niet snappen wellicht, en stort het dan terug, maar met bankverkeer rond de feestdagen zal dat pas in januari zijn.

Zo doe ik het met het vooruitbetalen van de zorgverzekering ook. Maar dat is maar 800 euro oid, dus als ze dat dan in januari nog een keer incasseren lig ik ook niet wakker.

Rentemiddeling kan ook nog interessant zijn als je de lening wilt aflossen de komende jaren (die hogere rente die je dan betaald heb je niet in de laatste jaren, want die los je toch af.

Dit jaar nog 10 of 20% boetevrij aflossen kan ook nog schelen in de berekening van de boeterente. Ik dacht dat de bank maar rekent met 1 jaar boetevrij aflossen, dus lucratief de vrijstelling over 2018 (of 2019) hier beide te benutten.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dagobert1 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 23:55:
[...]

Rente is aftrekbaar in het jaar dat je het betaald hebt. Is beetje valsspelen, maar kan je niet op 30-dec die 13k overmaken naar het rekeningnummer van de bank, dan betaal je in 2018 en kan je het in 2018 aftrekken. Hypotheekverstrekker zal het niet snappen wellicht, en stort het dan terug, maar met bankverkeer rond de feestdagen zal dat pas in januari zijn.
Als de bank dat geld terugstort hoor je daar gewoon VRH over te betalen en kan je het niet zien als betaalde rente in 2018. Als je dat wel doet pleeg je simpelweg fraude.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Arno90
  • Laatst online: 22:23
President schreef op donderdag 6 december 2018 @ 21:39:
Tja, studeren is maatwerk.

Als je een kind hebt welke een medische studie wil gaan volgen welke alleen op 150km afstand gevolgd kan worden dan zal die wel op kamers moeten.

Een ander kind welke op 15km afstand een studie filosofie wil gaan volgen is een stuk goedkoper uit en blijft waarschijnlijk thuis wonen.

Uiteindelijk zou ik willen dat kind 1 ook gewoon probleemloos de studie kan gaan volgen. Dat ik daar financieel meer bij zal moeten helpen is logisch.

Wat als kind 3 een mbo opleiding wil gaan volgen?
Een kind kiest er niet voor of een opleiding toevallig dichtbij huis is of ver weg. Ik denk dat je het beste kan afspreken: stel kind 1 gaat mbo doen en die duurt drie jaar dat je dan zegt: wij sponseren je maximaal 3 jaar.

Vervolgens gaat kind 1 een hbo-opleiding doen. Ik vind dat je je dat als ouders moet stimuleren en dat je dan zegt: we sponsoren nogmaals 4 jaar. Terwijl kind 2 wellicht rechtstreeks van de havo naar het hbo gaat.

Daarnaast over de soort opleiding: stel kind 3 wil een pilotenopleiding gaan doen, die 150.000 kost. Moet je dat dan als ouders maar gaan betalen? Ik denk dat dat ook niet eerlijk is tenopzichte van de andere kinderen. Ik zou de reguliere opleidingsduur sponsoren voor mijn kinderen en eventueel een vervolg na het mbo > hbo of hbo > wo . (Zoals ik er nu in sta, ben pas net afgestudeerd en dat vraagstuk speelt voor mij nog lang niet)

Om geen scheve gezichten te krijgen iedereen hetzelfde geven, ongeacht studie en uit of thuiswonend. Zoals @hyptonize hierboven aangeeft kan verschil in verschillende bijdragen leiden tot scheve gezichten.

Overigens als je toch wilt bijdragen in kamerhuur kan je ook zeggen: ik sponsor 200 euro per maand extra voor de huur, maar dan geef je dat ook aan de kinderen die thuis blijven wonen. Zo krijgt ieder een gelijke financiële bijdrage.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Highland schreef op donderdag 6 december 2018 @ 20:28:

Spelregels:

Uitwerking:

Dilemma's:

Wij konden "kiezen":
- thuiswonen en kostgeld (€ 100 p.m.) betalen
- op kamers en een toelage (€ 350 p.m.) ontvangen
In beide gevallen kwam het er op neer dat we om zonder studieschuld te eindigen circa 250 uur op jaarbasis zouden moeten werken*. Meer als je er een duurdere levensstijl op na hield en minder als je een goedbetaalde bijbaan kon vinden natuurlijk. Dat je voordeel hebt aan ontvangen kostgeld ligt er wel aan hoeveel je vraagt, bij € 100 p.m. dekt het nauwelijks de kosten van het eten, bij € 250 p.m. dekt het misschien net het eten + energie + hypotheek. Echt voordeel heb je m.i. pas als je € 500 p.m. gaat vragen ;-)

* Dat was dan wel in de tijd dat er nog een prestatiebeurs bestond.

Verwijderd

Arno90 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 07:58:
[...]

Een kind kiest er niet voor of een opleiding toevallig dichtbij huis is of ver weg. Ik denk dat je het beste kan afspreken: stel kind 1 gaat mbo doen en die duurt drie jaar dat je dan zegt: wij sponseren je maximaal 3 jaar.

Vervolgens gaat kind 1 een hbo-opleiding doen. Ik vind dat je je dat als ouders moet stimuleren en dat je dan zegt: we sponsoren nogmaals 4 jaar. Terwijl kind 2 wellicht rechtstreeks van de havo naar het hbo gaat.

Daarnaast over de soort opleiding: stel kind 3 wil een pilotenopleiding gaan doen, die 150.000 kost. Moet je dat dan als ouders maar gaan betalen? Ik denk dat dat ook niet eerlijk is tenopzichte van de andere kinderen. Ik zou de reguliere opleidingsduur sponsoren voor mijn kinderen en eventueel een vervolg na het mbo > hbo of hbo > wo . (Zoals ik er nu in sta, ben pas net afgestudeerd en dat vraagstuk speelt voor mij nog lang niet)

Om geen scheve gezichten te krijgen iedereen hetzelfde geven, ongeacht studie en uit of thuiswonend. Zoals @hyptonize hierboven aangeeft kan verschil in verschillende bijdragen leiden tot scheve gezichten.

Overigens als je toch wilt bijdragen in kamerhuur kan je ook zeggen: ik sponsor 200 euro per maand extra voor de huur, maar dan geef je dat ook aan de kinderen die thuis blijven wonen. Zo krijgt ieder een gelijke financiële bijdrage.
Scheve gezichten? Daar moeten ze maar vast aan wennen, wat mij betreft. Als je later veel verdient krijg je ook geen huur- of zorgtoeslag meer.

• capellio
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-05-2025
Hoewel mijn kinderen nog niet aan studeren toe zijn gaan wij het als volgt doen:
- Studie (en alle kosten) in stijgende lijn word door ons betaald (bijv. MBO en daarna nog een MBO of HBO, van de ene studie naar de andere hoppen (zonder diploma) zijn discussiegevallen);
- Kosten zoals ze ook thuis zouden hebben worden door ons betaald (zorgverzekering e.d.);
- Gaan ze op kamers zal er gekeken worden of er een investeringsobject aangekocht kan worden om in te wonen (het is immers het FO forum) en anders is dit te betalen door hen zelf vanuit een baantje.

Kostgeld doen we niet aan, daar praten we pas over na diplomering (en start van eerste baan) en baten zijn ten gunste van henzelf (zetten we apart).

Zo is het bij ons ook gedaan (op laatste punt na) en wij vinden dat onze kinderen zonder studieschuld een opleiding moeten kunnen afronden.

Eerder deze week zat ik wel te denken aan opzet van zakgeld, als ze straks ook mobieltje willen, spotify etc. Daarvoor zal uiteraard aangeklopt worden bij papa en mama. Is het in de geest van FO-opvoeding verantwoord om het zakgeld als een cafetaria model op te hangen?
Bijv. kind krijgt € 50 per maand zakgeld, willen ze een mobiel dan gaat daar € 10 cash af, willen ze spotify dan gaat er € 5 af etc... Ze beginnen met een basisbedrag en houden cash over dat wat ze niet aan diensten van papa-bv hebben afgenomen

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

-

[ Voor 136% gewijzigd door TucanoItaly op 07-12-2018 08:41 . Reden: offtopic ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:13
Ik heb nooit op kamers gezeten, omdat het qua reisafstand niet nodig was. Altijd gratis bij mijn ouders gewoond, ook toen ik al een tijdje aan het werk was.
Studie werd (deels) door mijn ouders betaald. Lesgeld betaalde ik via StuFi, boeken betaalden mijn ouders. Daarnaast werd er wel eens wat toegestopt in de vorm van kleding o.i.d., maar dat was geen vaste prik.
Wat ik verdiende met een bijbaantje was voor mij, daarmee had ik het niet slecht en had ik al een mooi startkapitaal toen ik eenmaal aan het werk ging.

Hoe de situatie was geweest als ik op kamers was gegaan durf ik niet te zeggen. Mijn ouders hadden/hebben het niet slecht, maar de kosten van een kamer plus bijkomende kosten hadden ze vast niet kunnen/willen sponsoren gok ik.

Ik waardeer het in elk geval zoals het is gegaan, persoonlijk ben ik erg blij dat ik zonder schulden aan het werkende leven begon dat geeft een ontzettende voorsprong als je eenmaal een huis wilt kopen!
Mijn ouders hebben het bij mij iets anders gedaan als bij mijn broertje, ik kon van kleins af aan al iets beter met geld om gaan. Ik kreeg de spaarrekening (waar mijn ouders elk jaar wat op hadden ingelegd), veel eerder ter beschikking gesteld als mijn broertje. Echter, wij wisten van niets en kregen dit pas toen er een goede reden voor was.

Dat zou ook mijn doel zijn mochten er kinderen komen en deze gaan studeren. Helpen om ze schuldenvrij door de studie te komen, maar daar niet een vast bedrag aan plakken en het hoeft ook niet op de weegschaal voor alle kinderen.
Als het bij de één 500eu per maand kost en bij de ander 750eu per maand dan is dat maar zo, doel is het schuldenvrij door de studie komen en niet het bedrag an sich. Hetzelfde geld voor mbo/hbo/uni of de duur van de studie (in alle redelijkheid).

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:11

Wuursj

want worst is al bezet

Mijn ouders zeiden:
Je wil Informatica studeren? Prima, dat kan in de buurt. Je mag op kamers maar dat betaal je maar zelf
Prima want ze hadden het zelf niet breed en het was dus ook niet nodig. Ik bleef dus maar thuis wonen en daar had ik vrede mee. Ik kreeg mijn (erg beperkte) stufie zelf en kon met een bijbaantje prima alles mee betalen. Thuis wonen en mee eten werd niks voor gerekend.

Een paar jaar later:
Je wil industrieel ontwerpen studeren in Delft? Prima, we betalen je kamer en de rest regel je maar zelf
Waar ik ze erg dankbaar voor ben geweest. Zonder dat was mijn studieschuld nog wat hoger geweest (tweede studie dus) en had ik het misschien wel niet gedaan. Het heeft ze financieel best wel pijn gedaan besefde ik achteraf. Toen ik eenmaal aan het werk was heb ik een deel weer terug betaald door juist hen maandelijks een bedrag over te maken totdat ze door pensioering weer wat meer ruimte kregen. Was niet om gevraagd maar wel gewaardeerd denk ik.

Ze hebben mijn zus (is meteen naar haar MBO gaan werken) ook aangeboden om in haar deeltijd-HBO-naast-werk bij te springen maar dat was niet nodig. En ik zou het ook raar gevonden hebben als ze het had geaccepteerd gezien hun gezinsinkomen véél hoger was dan dat van mijn ouders. Maar mijn ouders vonden dat we gelijk behandeld moesten worden.

Ik denk dat ik later ook zoiets pragmatisch zal gaan doen. Is het nodig of niet per situatie bekijken. Geef de kinderen gelijke mogelijkheden maar dat hoeft absoluut niet persé in gelijke bedragen uit te draaien.

[ Voor 30% gewijzigd door Wuursj op 07-12-2018 09:31 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:24

de Peer

under peer review

capellio schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 08:37:
Hoewel mijn kinderen nog niet aan studeren toe zijn gaan wij het als volgt doen:
- Studie (en alle kosten) in stijgende lijn word door ons betaald (bijv. MBO en daarna nog een MBO of HBO, van de ene studie naar de andere hoppen (zonder diploma) zijn discussiegevallen);
- Kosten zoals ze ook thuis zouden hebben worden door ons betaald (zorgverzekering e.d.);
- Gaan ze op kamers zal er gekeken worden of er een investeringsobject aangekocht kan worden om in te wonen (het is immers het FO forum) en anders is dit te betalen door hen zelf vanuit een baantje.

Kostgeld doen we niet aan, daar praten we pas over na diplomering (en start van eerste baan) en baten zijn ten gunste van henzelf (zetten we apart).

Zo is het bij ons ook gedaan (op laatste punt na) en wij vinden dat onze kinderen zonder studieschuld een opleiding moeten kunnen afronden.

Eerder deze week zat ik wel te denken aan opzet van zakgeld, als ze straks ook mobieltje willen, spotify etc. Daarvoor zal uiteraard aangeklopt worden bij papa en mama. Is het in de geest van FO-opvoeding verantwoord om het zakgeld als een cafetaria model op te hangen?
Bijv. kind krijgt € 50 per maand zakgeld, willen ze een mobiel dan gaat daar € 10 cash af, willen ze spotify dan gaat er € 5 af etc... Ze beginnen met een basisbedrag en houden cash over dat wat ze niet aan diensten van papa-bv hebben afgenomen
Ik hoor hier nu een paar keer het woord zorgverzekering vallen.
Toen ik studeerde (8 jaar geleden) was de zorgtoeslag hoger dan de zorgverzekering. Ik kreeg dus 5 jaar lang geld toe. Geen idee of dat nu nog steeds zo is maar ik durf wel te stellen dat de zorgtoeslag minstens 75% van de verzekeringskosten dekt.
Is zorg dus niet bij uitstek geschikt om aan het kind zelf over te laten? Zelf kosten en toeslag regelen als onderdeel van het (financieel) volwassen worden? Voor mij persoonlijk was het de trigger om een goede prijs/kwaliteit verhouding te kiezen, zodat ik geld toe kreeg.
Edit: even opgezocht. Zorgtoeslag is momenteel 99 euro en de goedkoopste zorgverzekering ongeveer 80 euro. Je kan er nog steeds winst op maken dus.

Iets heel anders: als onderdeel van FO hoor je nog nog wel eens zonnepanelen vallen als interessante investeringsoptie. Daar is momenteel wat discussie over ivm afschaffen salderingsregeling. Echter, van het gas af stappen heb ik zelf ook ervaren als een hele interessante investering. Je bent van je vastrecht af (200 euro per jaar) en een warmtepomp is een stuk goedkoper qua stookkosten.
Wij hebben onze 10 jaar oude CV-ketel + radiatoren verkocht voor een paar honderd euro en hebben voor 1300 euro een lucht-lucht warmtepomp (airco/verwarming) gekocht en voor 150 euro (na aftrek subsidie) een warmtepompboiler voor warm water. Vervolgens besparen we hier een paar honderd euro per jaar mee qua stookkosten, en zijn we immuun voor de aangekondigde stijgende gasprijzen.

Mijn stelling is dat van het gas af gaan minstens zo interessant is als investeren in zonnepanelen. De combinatie is ook gunstig uiteraard, zeker als je e.e.a. zelf (deels) kunt installeren. En er zijn forse subsidies momenteel!

• TmZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:30

TmZ

de Peer schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 09:22:
[...]

Iets heel anders: als onderdeel van FO hoor je nog nog wel eens zonnepanelen vallen als interessante investeringsoptie. Daar is momenteel wat discussie over ivm afschaffen salderingsregeling. Echter, van het gas af stappen heb ik zelf ook ervaren als een hele interessante investering. Je bent van je vastrecht af (200 euro per jaar) en een warmtepomp is een stuk goedkoper qua stookkosten.
Wij hebben onze 10 jaar oude CV-ketel + radiatoren verkocht voor een paar honderd euro en hebben voor 1300 euro een lucht-lucht warmtepomp (airco/verwarming) gekocht en voor 150 euro (na aftrek subsidie) een warmtepompboiler voor warm water. Vervolgens besparen we hier een paar honderd euro per jaar mee qua stookkosten, en zijn we immuun voor de aangekondigde stijgende gasprijzen.

Mijn stelling is dat van het gas af gaan minstens zo interessant is als investeren in zonnepanelen. De combinatie is ook gunstig uiteraard, zeker als je e.e.a. zelf (deels) kunt installeren. En er zijn forse subsidies momenteel!
Interessant! Wellicht niet het juiste topic om in detail op in te gaan, maar ben wel benieuwd hoe je dat doet obv lucht lucht en in als het vriest. Ergens in ander topic beschreven?

Warmtepompboiler hier ook mee bezig met huidige subsidie bijna gratis en no brainer als je het kwijt kan :)

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:24

de Peer

under peer review

TmZ schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 10:07:
[...]

Interessant! Wellicht niet het juiste topic om in detail op in te gaan, maar ben wel benieuwd hoe je dat doet obv lucht lucht en in als het vriest. Ergens in ander topic beschreven?

Warmtepompboiler hier ook mee bezig met huidige subsidie bijna gratis en no brainer als je het kwijt kan :)
De relevante topics zijn:
Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
en
Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

werkt prima tot -15C ofzo, dus dat is geen probleem.

Velen gingen u voor :)

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 07-12-2018 10:16 ]

• Dreadramon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-01 10:56
Tsurany schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 00:11:
[...]

Als de bank dat geld terugstort hoor je daar gewoon VRH over te betalen en kan je het niet zien als betaalde rente in 2018. Als je dat wel doet pleeg je simpelweg fraude.
VRH is denk ik niet het grootste issue. Het zal hem gaan om de aftrek ik box 1. Het is lichtgrijs gebied, maar ik denk dat je er mee weg komt.

Verwijderd

Je mag hypotheekrente vooruitbetalen, en dan aftrekken in het jaar waarin je het vooruitbetaald hebt.
Als het weeer teruggestort wordt heb je het dus niet betaald, en mag je het ook niet aftrekken. Twee keer aftrekken is natuurlijk ook niet toegestaan.

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:45
Bij belastingcontrole zul je het overzicht van je bank moeten verstrekken ter onderbouwing. Daar zal de rente niet op staan, want heeft bank teruggestort.

• timag
  • Laatst online: 19:19
capellio schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 08:37:
In het kader van FO vind ik €50 best veel voor een tiener. Mijn dochter krijgt €25, als ze meer nodig heeft regelt ze het zelf maar (en dat doet ze ook, baantje, oppassen etc). Nu hangt het er wel vanaf wat ze er van moeten betalen, kleding zit er bijv. bij ons nog niet bij.

Waarom het model dat het via jou loopt? Mijn dochter's abonnement staat op mijn naam (want onder 18) maar wordt van haar rekening afgeschreven. Er staat in overleg een duidelijk kostenplafond ingesteld bij de provider om hele grote ongelukken te voorkomen. Eigenlijk heeft ze het allemaal zelf uitgezocht en geregeld. Alle andere zaken die van haar zakgeld moeten doet ze ook zelf.

Het begin van FO is leren hoe ze O moeten zijn :)

• capellio
  • Laatst online: 21-05-2025
timag schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:44:
[...]
In het kader van FO vind ik €50 best veel voor een tiener. Mijn dochter krijgt €25, als ze meer nodig heeft regelt ze het zelf maar (en dat doet ze ook, baantje, oppassen etc). Nu hangt het er wel vanaf wat ze er van moeten betalen, kleding zit er bijv. bij ons nog niet bij.

Waarom het model dat het via jou loopt? Mijn dochter's abonnement staat op mijn naam (want onder 18) maar wordt van haar rekening afgeschreven. Er staat in overleg een duidelijk kostenplafond ingesteld bij de provider om hele grote ongelukken te voorkomen. Eigenlijk heeft ze het allemaal zelf uitgezocht en geregeld. Alle andere zaken die van haar zakgeld moeten doet ze ook zelf.

Het begin van FO is leren hoe ze O moeten zijn :)
Die € 50 was ook een "bijv".
En via mij eigenlijk alleen vanuit kosten perspectief, familieabbo voor mobiel/spotify/.... Maar je hebt gelijk, O moeten ze leren, ik dacht nog teveel in de beschermende sfeer.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dreadramon schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 10:49:
[...]

VRH is denk ik niet het grootste issue. Het zal hem gaan om de aftrek ik box 1. Het is lichtgrijs gebied, maar ik denk dat je er mee weg komt.
Het is geen grijs gebied. Jij betaald in 2018, zodra je dat geld terug krijgt is het geen betaalde rente.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Pjotr22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-12-2025
Tsurany schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 14:37:
[...]

Het is geen grijs gebied. Jij betaald in 2018, zodra je dat geld terug krijgt is het geen betaalde rente.
Banken geven informatie door aan de fiscus; 'renseignering'.
- ook al betaal je vooruit en is het feitelijk van je rekening af, kan het gebeuren dat het banksysteem het geld niet op je lening kan /wil afboeken, en is het geld nog van jou ook al staat het op een derdenrekening. dus a) geen rente vooruitbetaald en b) gewoon onderdeel van je box 3 vermogen
- trek je het vervolgens wel af dan matcht jouw aangifte niet met de renseignering. succes met gelijk halen

2017:
https://www.kifid.nl/nieu...ypotheekrente-accepteren/

beroep:
https://www.kifid.nl/nieu...-hypotheekrente-weigeren/

Check dus de voorwaarden van je hypotheek. Staat daar niet expliciet dat het WEL mag, maar ook niet dat het NIET mag, ben je overgeleverd aan de mening van je geldverstrekker.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:28
Even terugkomen op de studiefinanciering.
In België bestaat onderhoudsplicht, en dus is het gebruikelijk dat je als ouder de studies van je kinderen betaatl (ik ken eigenlijk amper ouders die dat niet doen).

Ik het 4 kinderen, en allemaal hebben (of ze zijn nog bezig) ze unief gedaan.
Ik betaal inschrijvingsgeld (ca 1000€ per jaar), kamer (ca 400/maand) en ze krijgen ca 220€ zakgeld per maand. Ik betaal dat zakgeld wel 12 maand door en de afspraak is dat ze boeken zelf betalen. Kledij betaal ik ook.
De eerlijkheid gebiedt me te melden dat je in België tot ze 25 zijn, en zo lang ze studeren je kindergeld krijgt, en dat is ca 250€ per kind per maand.

Als ze werken en nog thuis wonen geven ze 10% van hun loon af, en dat geld steek ik in een belegging. Als ze allemaal gedaan hebben, dan verdeel ik dat opnieuw zodat het een beetje eerlijk is voor degenen die snel vertrekken, en de anderen die wat langer thuis blijven.

Dat weten ze, en ze zijn er tevreden over.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• jsuijker
  • Laatst online: 08-09-2025
https://www.ad.nl/economi...ciele-problemen~a8cfd0a0/

Ik blijf dit toch altijd frappant vinden. Het gebrek aan financieel inzicht en het korte termijn denken.
Andere kant 'schrok' ik ook wat ze al een hoger inkomen noemen (single 2000 netto stel 4000 netto). Daar zullen toch wel redelijk wat mensen bij horen dus dat verwaterd wel de problemen bij echt hogere inkomens maar met zulke bedragen zal je toch goed rond moeten kunnen komen

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:36
Tommie12 schreef op maandag 10 december 2018 @ 17:34:
Even terugkomen op de studiefinanciering.
In België bestaat onderhoudsplicht, en dus is het gebruikelijk dat je als ouder de studies van je kinderen betaatl (ik ken eigenlijk amper ouders die dat niet doen).

Ik het 4 kinderen, en allemaal hebben (of ze zijn nog bezig) ze unief gedaan.
Ik betaal inschrijvingsgeld (ca 1000€ per jaar), kamer (ca 400/maand) en ze krijgen ca 220€ zakgeld per maand. Ik betaal dat zakgeld wel 12 maand door en de afspraak is dat ze boeken zelf betalen. Kledij betaal ik ook.
De eerlijkheid gebiedt me te melden dat je in België tot ze 25 zijn, en zo lang ze studeren je kindergeld krijgt, en dat is ca 250€ per kind per maand.

Als ze werken en nog thuis wonen geven ze 10% van hun loon af, en dat geld steek ik in een belegging. Als ze allemaal gedaan hebben, dan verdeel ik dat opnieuw zodat het een beetje eerlijk is voor degenen die snel vertrekken, en de anderen die wat langer thuis blijven.

Dat weten ze, en ze zijn er tevreden over.
Die 250 euro per maand is echt een prachtig bedrag, dat scheelt dan wel even. Want met 4 kinderen zou je per maand dus 4 x 720 betalen, wat neerkomt op een bedrag van tegen de 2900 euro per maand... Dat is flink boven het modaal salaris van Nederland... In Nederland krijgen we 95 euro per maand ongeveer van 12 t/m 17 jaar, voor die leeftijd ongeveer 75 euro per maand. Behoorlijk verschil! Hier gaat studeren straks echt voor de boven modale gezinnen worden.
jsuijker schreef op maandag 10 december 2018 @ 18:49:

Ik blijf dit toch altijd frappant vinden. Het gebrek aan financieel inzicht en het korte termijn denken.
Andere kant 'schrok' ik ook wat ze al een hoger inkomen noemen (single 2000 netto stel 4000 netto). Daar zullen toch wel redelijk wat mensen bij horen dus dat verwaterd wel de problemen bij echt hogere inkomens maar met zulke bedragen zal je toch goed rond moeten kunnen komen
Ik verbaasde mij er ook over... Totdat ik mij bedacht hoeveel mensen er tegenwoordig in een scheiding liggen en dat het voor mij met een modaal salaris van 2200 netto per maand het ook financieel lastiger gaan worden als we uitgaan van huur van een woning (al snel 800 euro), zorgverzekering van 130, alimentatie van 300 euro, nutsvoorzieningen voor 100 euro, servicekosten flat van 100 euro, eten voor 250 euro, kleding en andere uitgaven voor kinderen, etc. Laat staan kinderopvang kosten...

Al met al gaat het snel met dergelijke zaken, dan heb ik verder geen partner alimentatie, rook ik niet, etc. En dan heb ik zelfs een modaal salaris...

• Tommie12
President schreef op maandag 10 december 2018 @ 19:23:
[...]

Die 250 euro per maand is echt een prachtig bedrag, dat scheelt dan wel even. Want met 4 kinderen zou je per maand dus 4 x 720 betalen, wat neerkomt op een bedrag van tegen de 2900 euro per maand... Dat is flink boven het modaal salaris van Nederland... In Nederland krijgen we 95 euro per maand ongeveer van 12 t/m 17 jaar, voor die leeftijd ongeveer 75 euro per maand. Behoorlijk verschil! Hier gaat studeren straks echt voor de boven modale gezinnen worden.

[...]
Ik had er gelukkig nooit 4 tegelijk, maar wel 3, en dat een jaar of 6 aan een stuk.
En ondertussen is de 250 gezakt naar 160€.
Niet evident, maar als het kan investeer ik het graag in mijn kinderen.

• ThomasG
President schreef op maandag 10 december 2018 @ 19:23:
[...]

Ik verbaasde mij er ook over... Totdat ik mij bedacht hoeveel mensen er tegenwoordig in een scheiding liggen en dat het voor mij met een modaal salaris van 2200 netto per maand het ook financieel lastiger gaan worden als we uitgaan van huur van een woning (al snel 800 euro), zorgverzekering van 130, alimentatie van 300 euro, nutsvoorzieningen voor 100 euro, servicekosten flat van 100 euro, eten voor 250 euro, kleding en andere uitgaven voor kinderen, etc. Laat staan kinderopvang kosten...

Al met al gaat het snel met dergelijke zaken, dan heb ik verder geen partner alimentatie, rook ik niet, etc. En dan heb ik zelfs een modaal salaris...
Je zult verstelt staan hoeveel mensen met een hoger inkomen gewoon niet met geld kunnen omgaan. Het is niet zo dat mensen met een hoger inkomen, die logischerwijs meestal een hogere opleiding hebben, daardoor verstandiger zijn met geld. Een hoger inkomen geeft vaak ook een schijnveiligheid: dat er wel genoeg geld is, en daardoor wordt er vaak minder of gewoon niet gespaard. Veel mensen hebben ook gewoon geen inzichten in hun financiën en/of kijken niet verder dan hun spreekwoordelijke neus lang is. Mocht hun persoonlijke/financiële situatie om wat voor reden dan ook veranderen, hebben ze vaak helemaal niets om op terug te vallen.

• Hmmbob
Bij "een dubbeltje op zijn kant" van RTL4 heb ik ook meerdere malen inkomens voorbij zien komen waar mijn ogen van gingen knipperen. Daarin was eigenlijk ook de common factor dat er wat nonchalance in lijkt te komen: iets van er komt genoeg binnen dus we kijken verder nergens naar, en dan de ontkenning induiken als je erachter komt dat het toch niet zo werkt...

• Dreadramon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-01 10:56
Pjotr22 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 08:09:
[...]

- trek je het vervolgens wel af dan matcht jouw aangifte niet met de renseignering. succes met gelijk halen
Een kopie bankafschrift en je hebt je gelijk. De belastingdienst is wel een moeilijke organisatie, maar het zijn geen rancuneuze boemannen die er werken. Als jij je verhaal helder hebt en goed kan onderbouwen, zal je aangifte (over het algemeen) goedgekeurd worden. Ze zitten daar niet alleen om jouw aangifte te controleren, maar hebben er nog honderden anderen. En bij (particuliere) IB-aangiften is echt het geld niet te halen.

• Dagobert1
Dreadramon schreef op maandag 10 december 2018 @ 21:50:
[...]

Een kopie bankafschrift en je hebt je gelijk. De belastingdienst is wel een moeilijke organisatie, maar het zijn geen rancuneuze boemannen die er werken. Als jij je verhaal helder hebt en goed kan onderbouwen, zal je aangifte (over het algemeen) goedgekeurd worden. Ze zitten daar niet alleen om jouw aangifte te controleren, maar hebben er nog honderden anderen. En bij (particuliere) IB-aangiften is echt het geld niet te halen.
Op de jaaropgave van mijn bank staat de verschuldigde (niet betaalde) hypotheekrente, en zo staat die ook in mijn voorafingevulde aangifte ingevuld.
Ik betaal echter (met expliciete toestemming van mijn bank) af en toe 6 maanden hypotheekrente vooruit.
Dus ik moet mijn aftrek ook het ene jaar verhogen en het andere jaar verlagen in de aangifte.
Heeft nog niet tot vragen van de fiscus geleidt. En bij vragen kan ik het netjes onderbouwen.

Dat is hier ook. In het ergste geval staat de fiscus het niet toe het op deze manier in 2018 nog af te trekken en trek je het in 2019 af. Dat is dan jammer, maar helaas.
Wat mij betreft prima te bediscussiëren dat het redelijk is de aftrek in 2018 toe te staan, en daar een paar honderd euro extra voordeel mee te behalen.
Áls de fiscus daar vragen over stelt én ik ze in dat geval er niet van weet te overtuigen dat wat ik doe redelijk is, dan zijn de correcties zo en leg ik me daar bij neer.
Zolang het allemaal naar eer en geweten gaat is er met de meeste inspecteurs prima te praten.

• HereIsTom
  • Laatst online: 04-02-2023
ThomasG schreef op maandag 10 december 2018 @ 20:33:
[...]
Je zult verstelt staan hoeveel mensen met een hoger inkomen gewoon niet met geld kunnen omgaan. Het is niet zo dat mensen met een hoger inkomen, die logischerwijs meestal een hogere opleiding hebben, daardoor verstandiger zijn met geld. Een hoger inkomen geeft vaak ook een schijnveiligheid: dat er wel genoeg geld is, en daardoor wordt er vaak minder of gewoon niet gespaard. Veel mensen hebben ook gewoon geen inzichten in hun financiën en/of kijken niet verder dan hun spreekwoordelijke neus lang is. Mocht hun persoonlijke/financiële situatie om wat voor reden dan ook veranderen, hebben ze vaak helemaal niets om op terug te vallen.
Inderdaad, 9 van de 10x is dikke bult, eigen schuld.
Wij hebben nog nooit de 2000 gehaald, en ook in slechte tijden rond moeten komen.
Het is de tering naar de nering zetten, maar veel mensen leven/verdienen te makkelijk.
Net als hier boven met Dubbeltje op zijn kant, komt er 5000 in en er gaat 6000 uit, maar dat hadden ze niet eens in de gaten, todat de deurwaarders op de stoep staan.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• Bonenstaak92
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 07-01 10:55
Na een redelijk lange tijd meelezen wil ik jullie meningen weten over het onderstaande. Ik ben benieuwd of jullie meningen mij nog tot nieuwe inzichten kunnen brengen.

Members only:

Sparen is voor mij niet lastig en ik heb redelijk veel financieel inzicht. Van de studielening en eigen spaargeld kocht ik vrij vroeg een eigen woning omdat voor mij gevoel de timing niet beter kon. Ik weet dat timing the market hier gevoelig ligt, maar time in the market heeft in dit geval geen windeieren gelegd.

Ik ben de laatste tijd actiever bezig met FO, vooral omdat ik realiseer dat ik ooit graag 4 dagen van 9 tot 5 zal werken. De reden dat ik nu goed verdien is vooral gebaseerd op veel uren. Daarnaast spaar ik nu niet voor mijn pensioen. Hetgeen ik binnen nu en 5 jaar wel mee zal moeten gaan beginnen.
Ik bespaar niet op van alles maar besef mij wel heel goed waar ik nog op zou kunnen besparen. Ook zou ik met de kennis van nu (mede dankzij dit topic) bepaalde aankopen niet hebben gedaan. Toch leef ik over het algemeen vrij zuinig. Ik geef niet (veel) meer uit dan de meeste leeftijdsgenoten.

Nu heb ik de volgende kans en zou graag weten wat jullie hiervan denken.

Members only:

Ik kan mij voorstellen dat het een lang en samenhangend verhaal is en kan mij voorstellen dat de adviezen minder uitgebreid zijn. Ik stel iedereen zijn mening in ieder geval op prijs.

• Dagobert1
Paar vragen die me zo te binnen schieten:

Members only:

• jsuijker
@Bonenstaak92 hoe zeker ben je dat je studieschuld niet volledig terugbetaald hoeft te worden?
Mag toch hopen dat het systeem zo is dat iemand met zo'n inkomen dit bedrag gewoon volledig dient terug te betalen?

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-01 19:19

Shapeshifter

Get it over with

jsuijker schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 04:41:
@Bonenstaak92 hoe zeker ben je dat je studieschuld niet volledig terugbetaald hoeft te worden?
Mag toch hopen dat het systeem zo is dat iemand met zo'n inkomen dit bedrag gewoon volledig dient terug te betalen?
Ja, dat viel mij ook al op inderdaad...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Studieschuld wordt inderdaad kwijtgescholden als je na 15 of 35 jaar terugbetalen (afhankelijk van wanneer je studiefinanciering is begonnen) de schuld niet volledig hebt afgelost. Bijvoorbeeld doordat met een laag inkomen het maandbedrag is verlaagd op basis van een draagkrachtberekening. Tegenwoordig hoef je dat niet eens aan te vragen, DUO doet dit automatisch als je onder de terugbetalingsregels vanaf 2012 valt.

Ik zie dit vooral als een vangnet, niet als gratis geld. Ook rekening houdend met Het (on)bestaan van het middeninkomen levert een hoger inkomen nog steeds meer op dan het deel van de studieschuld dat dankzij het hogere inkomen niet wordt kwijtgescholden. Mocht financieel alles mis gaan dan is het zeker fijn dat de kwijtschelding bestaat, maar ik verwacht persoonlijk alles netjes terug te betalen :)

• orf

orf

Bonenstaak92 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 00:34:
Na een redelijk lange tijd meelezen wil ik jullie meningen weten over het onderstaande. Ik ben benieuwd of jullie meningen mij nog tot nieuwe inzichten kunnen brengen.

Members only:

Sparen is voor mij niet lastig en ik heb redelijk veel financieel inzicht. Van de studielening en eigen spaargeld kocht ik vrij vroeg een eigen woning omdat voor mij gevoel de timing niet beter kon. Ik weet dat timing the market hier gevoelig ligt, maar time in the market heeft in dit geval geen windeieren gelegd.

Ik ben de laatste tijd actiever bezig met FO, vooral omdat ik realiseer dat ik ooit graag 4 dagen van 9 tot 5 zal werken. De reden dat ik nu goed verdien is vooral gebaseerd op veel uren. Daarnaast spaar ik nu niet voor mijn pensioen. Hetgeen ik binnen nu en 5 jaar wel mee zal moeten gaan beginnen.
Ik bespaar niet op van alles maar besef mij wel heel goed waar ik nog op zou kunnen besparen. Ook zou ik met de kennis van nu (mede dankzij dit topic) bepaalde aankopen niet hebben gedaan. Toch leef ik over het algemeen vrij zuinig. Ik geef niet (veel) meer uit dan de meeste leeftijdsgenoten.

Nu heb ik de volgende kans en zou graag weten wat jullie hiervan denken.

Members only:

Ik kan mij voorstellen dat het een lang en samenhangend verhaal is en kan mij voorstellen dat de adviezen minder uitgebreid zijn. Ik stel iedereen zijn mening in ieder geval op prijs.
Members only:

• Oilman
  • Laatst online: 23:15
@Bonenstaak92
Members only:

Verwijderd

In het zelf bouwen zit ook nog een risico uiteraard. Zeker aangezien de bouw vol zit en je misschien niet de beste mensen aan het werk kunt zetten.
Kan zomaar nog eens wat duurder uit gaan vallen en ook vertraging gaat je per week al geld kosten als je rekent op huurinkomsten.
Bedrijfsvastgoed is ook nog een risico. Stel je gaat het zelf niet (meer) gebruiken. Vind je daar makkelijk een huurder voor?

• Tommie12
@Bonenstaak92
Ik denk dat je goed bezig bent in principe.
Wat me wel opvalt is dat je het grootste deel van je vermogen steekt in vastgoed. Ik zou wat diversifiëren.
Als je dat nieuwe huis gaat bouwen, dan zou ik niet én een appartement én je huidige woning houden.

Huizen verhuren is ook werk, en je hoeft maar één slechte huurder, en je rendement is een hele periode negatief. Laat dat geen strop rond je nek worden.
Maandlast van 2100 + de leningen van de andere gebouwen zijn een heel pak geld, ik vrees dat je op je financiële adem gaat trappen als er een huurder eens wat later of een tijd niet betaalt.

Ik zou me dan ook beperken tot max 2 vastgoedeigendommen, en pas bijkopen als er weer eentje afbetaald is. Dan bouw je ook op, maar beperk je dat risico omdat een verhuurde eigendom zo moeilijk te verkopen is in NL.

Alternatief zou ik wel beginnen te beleggen. Dat is ook niet risicoloos, maar je kan wel snel terug aan een deel van je geld als dat nodig is.

• ThomasG
Tommie12 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 09:24:
@Bonenstaak92
Ik denk dat je goed bezig bent in principe.
Wat me wel opvalt is dat je het grootste deel van je vermogen steekt in vastgoed. Ik zou wat diversifiëren.
Als je dat nieuwe huis gaat bouwen, dan zou ik niet én een appartement én je huidige woning houden.

Huizen verhuren is ook werk, en je hoeft maar één slechte huurder, en je rendement is een hele periode negatief. Laat dat geen strop rond je nek worden.
Maandlast van 2100 + de leningen van de andere gebouwen zijn een heel pak geld, ik vrees dat je op je financiële adem gaat trappen als er een huurder eens wat later of een tijd niet betaalt.

Ik zou me dan ook beperken tot max 2 vastgoedeigendommen, en pas bijkopen als er weer eentje afbetaald is. Dan bouw je ook op, maar beperk je dat risico omdat een verhuurde eigendom zo moeilijk te verkopen is in NL.

Alternatief zou ik wel beginnen te beleggen. Dat is ook niet risicoloos, maar je kan wel snel terug aan een deel van je geld als dat nodig is.
Ik ben het niet helemaal met je eens. Huizen verhuren kan een goede investering zijn, vooral als je het goed regelt en het beheer daarvan bijvoorbeeld uitbesteed. Het "probleem" is vooral dat het met de huidige huizenprijzen een slechte investering is, zeker als je nu moet gaan kopen om te verhuren. Dan heb je als de huizenprijzen dus de huurprijzen zakken een slecht rendement. Als je wilt gaat kopen om te verhuren, moet je dat eigenlijk doen op het moment dat de huizenprijzen zijn ingezakt en eigenlijk niemand ze wil hebben. Zoals bijvoorbeeld 5 a 6 jaar geleden.

• jsuijker
Zr40 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 08:38:
Studieschuld wordt inderdaad kwijtgescholden als je na 15 of 35 jaar terugbetalen (afhankelijk van wanneer je studiefinanciering is begonnen) de schuld niet volledig hebt afgelost. Bijvoorbeeld doordat met een laag inkomen het maandbedrag is verlaagd op basis van een draagkrachtberekening. Tegenwoordig hoef je dat niet eens aan te vragen, DUO doet dit automatisch als je onder de terugbetalingsregels vanaf 2012 valt.

Ik zie dit vooral als een vangnet, niet als gratis geld. Ook rekening houdend met Het (on)bestaan van het middeninkomen levert een hoger inkomen nog steeds meer op dan het deel van de studieschuld dat dankzij het hogere inkomen niet wordt kwijtgescholden. Mocht financieel alles mis gaan dan is het zeker fijn dat de kwijtschelding bestaat, maar ik verwacht persoonlijk alles netjes terug te betalen :)
Ik weet dat de mogelijkheid er is dat er een deel wordt kwijtgescholden.
Mijn opmerking gaat over dit specifieke geval waar (hoop ik) toch echt een studieschuld volledig terugbetaald zal moeten worden.

• ApexAlpha
jsuijker schreef op maandag 10 december 2018 @ 18:49:

"Het Nibud spreekt van hogere inkomens als een alleenstaande meer dan 2000 euro netto verdient of samen met de partner op meer dan 4000 euro uitkomt. "

Iemand met 2000 euro per maand is een 'hoog inkomen'?

Dit lijkt mij meer een midden inkomen? Of ben ik nou gek. Dit is toch onder modaal nog steeds? Hoe kun je ónder modaal nou hoog noemen, is het niet per definitie midden inkomen op zijn minst dan?

• ThomasG
jsuijker schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 10:07:
[...]

Ik weet dat de mogelijkheid er is dat er een deel wordt kwijtgescholden.
Mijn opmerking gaat over dit specifieke geval waar (hoop ik) toch echt een studieschuld volledig terugbetaald zal moeten worden.
Studieschuld wordt tegenwoordig eigenlijk alleen (deels) kwijtgescholden als je het niet kunt betalen zonder dat je de staat daarmee indirect meer geld kost. Als je dus een laag inkomen hebt heeft de staat er niet of nauwelijks baat bij om de zorgen dat je alles terug betaald en zullen ze een (deel van) de schuld kwijt schelden. Heb je echter een hoger inkomen, dan zul je onder normale omstandigheden gewoon alles terug moeten betalen.

Verwijderd

ApexAlpha schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 10:12:
[...]

"Het Nibud spreekt van hogere inkomens als een alleenstaande meer dan 2000 euro netto verdient of samen met de partner op meer dan 4000 euro uitkomt. "

Iemand met 2000 euro per maand is een 'hoog inkomen'?

Dit lijkt mij meer een midden inkomen? Of ben ik nou gek. Dit is toch onder modaal nog steeds? Hoe kun je ónder modaal nou hoog noemen, is het niet per definitie midden inkomen op zijn minst dan?
modaal kan theoretisch toch ook hoog zijn. Als 2 miljoen mensen 30k verdienen en 13 miljoen mensen 35k dan is 35k modaal. Heeft dus niks te maken met veel verdienen of niets. Het gaat om het meest voorkomende salaris in Nederland.

Al vraag ik me inderdaad af wat de definitie wel is.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2018 10:18 ]

• ApexAlpha
Verwijderd schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 10:17:
[...]

modaal kan theoretisch toch ook hoog zijn. Als 2 miljoen mensen 30k verdienen en 13 miljoen mensen 35k dan is 35k modaal. Heeft dus niks te maken met veel verdienen of niets. Het gaat om het meest voorkomende salaris in Nederland.

Ja maar dat is met 17 miljoen mensen niet het geval. Laag - Midden - Hoog zijn allemaal kwalificaties die relatief aan de rest worden toegekend. Dus om dan te zeggen dat het meest voorkomende inkomen 'hoog' is dan klopt het relatief niet echt ten opzichte van de rest.

Maar goed, ik was verbaasd over het artikel dat zo veel mensen met een 'hoog inkomen' geldproblemen hebben, maar als je €2000 netto al hoog vind dan kom je daar natuurlijk al snel aan.

• marshallq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Hopelijk kan iemand me helpen - Kan ik op een hypotheek van bv. 100.000 voor het einde van het jaar 5.000 aflossen zonder dat dit invloed heeft op de HRA die ik dit jaar terug gekregen heb?

Verwijderd

marshallq schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 10:56:
Hopelijk kan iemand me helpen - Kan ik op een hypotheek van bv. 100.000 voor het einde van het jaar 5.000 aflossen zonder dat dit invloed heeft op de HRA die ik dit jaar terug gekregen heb?
Je lost meer af dus als het iets zou veranderen zou je alleen op een groter bedrag aftrek hebben. Aangezien je aflost lijkt het me geen invloed op je rentebedrag te hebben.

Verwijderd

marshallq schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 10:56:
Het is heel simpel:
- Je betaald per maand rente op je geleende bedrag.
- Een gedeelte van dat rentebedrag kan je aftrekken van de belasting. (Hypotheekrenteaftrek).

Als je iets aflost, betaal je minder rente. In jouw voorbeeld: Je betaald nog maar rente over 95k.
Dus de hypotheekrente die je in de komende tijd zult kunnen aftrekken is lager.

Het heeft dus geen invloed op wat je al gekregen hebt.
Verwijderd schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 11:06:
[...]

Je lost meer af dus als het iets zou veranderen zou je alleen op een groter bedrag aftrek hebben. Aangezien je aflost lijkt het me geen invloed op je rentebedrag te hebben.
Dit volg ik niet... :?

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-01 19:08
De rente heb je de afgelopen 11 maanden al betaald dus die krijg je wel terug. Als je aan het einde van het jaar een aflossing doet heeft dat geen invloed op je HRA. Alleen volgend jaar zal de HRA een klein stapje groter afnemen.

• i7x

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Verwijderd schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 10:17:
[...]

Dat klopt natuurlijk allemaal wel, en denk dat ApexAlpha dat zelf ook wel begrijpt, maar hoe dan ook blijft het punt dat 2000 inderdaad geen "hoog" inkomen is, of het nu hoger of lager is dan een modaal inkomen. Het is al helemaal raar dat een instantie als het Nibud, die "informeert en adviseert over geldzaken" zo'n definitie hanteert. Als je zo gaat redeneren krijg je hele rare en veel te rooskleurige statistieken.

• Fulgora
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:30
i7x schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 11:40:
[...]

Dat klopt natuurlijk allemaal wel, en denk dat ApexAlpha dat zelf ook wel begrijpt, maar hoe dan ook blijft het punt dat 2000 inderdaad geen "hoog" inkomen is, of het nu hoger of lager is dan een modaal inkomen. Het is al helemaal raar dat een instantie als het Nibud, die "informeert en adviseert over geldzaken" zo'n definitie hanteert. Als je zo gaat redeneren krijg je hele rare en veel te rooskleurige statistieken.
2000 euro netto per maand is een hoog inkomen, omdat het (veel) meer is dan het gemiddelde inkomen in Nederland. Het modale inkomen is hiervoor irrelevant.

Hoog: € 34.000 bruto
Modaal: € 37.000 (2018) bruto
Gemiddeld: € 23.200 (2014) bruto
Pagina: 1 ... 86 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.