Arno90 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 10:58:
[...]
Eens. Ik gebruik de termen inderdaad door elkaar, omdat er voor mij niet zoveel verschil in zit.
Of ik nou de auto in 5 jaar afschrijf of 5 jaar geld reserveer voor de volgende. Maar voor dit topic wellicht handiger om deze termen te scheiden. Afschrijving voor hetgeen je al hebt en reservering voor hetgeen dat je nog wil gaan kopen in de toekomst.
Je maakt het jezelf wel extra moeilijk als je dat soort zaken niet consistent doet. Afschrijven of reserveren is een extra boekhoudkundige handeling, die dus ook vereist dat je boekhouding op orde is. Ervan uitgaande dat je zelf een boekhouding hebt opgezet (Excel bijvoorbeeld): als reserveringen, afschrijvingen en de bijbehorende aankopen niet netjes verwerkt worden, wordt het al snel een warboel.
Voorbeeldje, aanschaf laptop van €1.200 om de 4 jaar:
1 - direct kosten nemen:
Je koopt een laptop, de kosten van €1.200 komen direct bij je maand-uitgaven. Klaar.
Terugkijkend zie je dat je gemiddeld €25/m aan laptops hebt uitgegeven
2 - reserveren:
Je stopt elke maand €25 in een potje. Dit zijn geen uitgaven maar wel kosten.
Je koopt de laptop. Dit is een uitgave maar geen kosten. Je potje neemt af met €1.200.
Als je een laptop van €1.500 wil kopen moet je een jaar wachten, een extra reservering doen of je potje negatief laten worden
3 - afschrijven:
Je koopt een laptop en zet deze op de balans voor de aanschafprijs. Dit is een uitgave maar geen kosten, want je zet geld om in een object met dezelfde waarde. Een kruispost dus.
Elke maand neemt de laptop met €25 in waarde af. De waarde op de balans daalt, en dat zie je terug doordat je elke maand €25 aan kosten voor afschrijving boekt (zie het als het afbetalen van een lening aan jezelf).
Als je de laptop na 2 jaar kapot laat vallen, schrijf je alsnog €600 in 1x af. Als je een jaar langer met de laptop doet, is de afschrijving in het laatste jaar €0. Heb je alsnog geen constante kosten. Je kan natuurlijk cheaten door achteraf de maandelijkse afschrijving bij te stellen, maar dan wordt het echt een rommeltje.
Wat mij betreft is het alleen zinnig als het om uitgaven gaat die zeer constant en periodiek zijn, waarbij je geen meevallers hebt (je vervangt een laptop
altijd na x jaar) en geen tegenvallers (je bent verzekerd voor voortijdige schade). In een zakelijke omgeving dus

Natuurlijk moet iedereen het zo doen als hem uitkomt, maar ik zou het niet complexer maken dan nodig is.
Edit: het kan zeker zinvol zijn om in situatie 1 wél de overzichten te maken van de kosten per item of categorie. Dat geeft inzicht en creëert bewustwording.
Maar ik zou de boekhouding zo eenvoudig mogelijk maken: als een goed georganiseerd en gelabeld overzicht van inkomsten en uitgaven. Puur als registratie van transacties. Elk ander inzicht of overzicht kan je op basis daarvan creëren.
Een systeem waarbij je verschillende aankopen op verschillende manieren vastlegt en boekhoudkundig financiert, is veel minder flexibel.
[
Voor 9% gewijzigd door
Verwijderd op 13-08-2018 11:55
]