Financiële onafhankelijkheid - Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 63 ... 104 Laatste
Acties:
  • 1.226.368 views

• Lud0v1c
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-12-2025
Blik1984 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 17:01:
[...]

Meestal komen er nog wel wat extra kosten bij als je op jezelf gaat wonen, dus dan gaat die spaarquote nog wel iets verder omlaag
Je hebt helemaal gelijk. De rekensom is wat genuanceerder, maar ik heb getracht met de beperkte gegeven informatie een toekomstbeeld te schetsen wat past in een FO-topic. Hoop dat ik de poster iets heb gekieteld met mijn antwoord.

Gold is the money of kings, silver is the money of gentlemen, barter is the money of peasants – but debt is the money of slaves

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:47

orf

Het Fantoom schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 16:51:
[...]

Is toch prima zo? Je moet niet weg en als je weggaat dan kost het flink wat geld en ga je hoogstwaarschijnlijk nog op achteruit ook qua woning. Zou lekker thuisblijven als dat goed bevalt. En niet een woning huren/kopen omdat dat zo 'hoort' volgens buitenstaanders die het niet eerlijk vinden dat jij zoveel kunt sparen.
Ik vind het wel zo gezond om op eigen benen te gaan staan. Het opbouwen van een sociaal leven en een relatie zal waarschijnlijk beter gaan met een eigen huis.

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:22
Het Fantoom schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 16:51:
[...]

Is toch prima zo? Je moet niet weg en als je weggaat dan kost het flink wat geld en ga je hoogstwaarschijnlijk nog op achteruit ook qua woning. Zou lekker thuisblijven als dat goed bevalt. En niet een woning huren/kopen omdat dat zo 'hoort' volgens buitenstaanders die het niet eerlijk vinden dat jij zoveel kunt sparen.
Op je 27e is uberhaubt onafhankelijk worden belangrijker dan financieel onafhankelijk bij pensioen lijkt me. Eerst eens leren voor jezelf te zorgen, en dan nog steeds natuurlijk in de gaten houden wat langere termijn doelen zijn.

<oude man> Wat is dat toch tegenwoordig dat het als normaal gezien wordt dat mensen dik in de 20 met een fulltime baan bij hun ouders blijven hangen? </oude man>

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

overhyped schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 17:13:
<oude man> Wat is dat toch tegenwoordig dat het als normaal gezien wordt dat mensen dik in de 20 met een fulltime baan bij hun ouders blijven hangen? </oude man>
Het maakt mij werkelijk geen zak uit wat mensen in hun eigen huis, achter hun eigen gesloten deur doen. Geen last van. Sterker nog, het is on topic want het is een mooie stap richting FO.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Op je 27e is uberhaubt onafhankelijk worden belangrijker dan financieel onafhankelijk bij pensioen lijkt me. Eerst eens leren voor jezelf te zorgen, en dan nog steeds natuurlijk in de gaten houden wat langere termijn doelen zijn.

Weleens de prijs van een huis gezien? Daar heb je je reden ;).

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-01 17:49

Metro2002

Memento mori

Sissors schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 17:59:
[...]

Weleens de prijs van een huis gezien? Daar heb je je reden ;).
Als je net op jezelf gaat wonen koop je gewoon een goedkoop flatje. Iedere babyboomer en mensen van de generatie daarvoor die ik ken zijn ook in een gaar krot op 10 hoog achter begonnen .

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
dotacom schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 16:31:
Ik ben 27 jaar, alleenstaand en momenteel nog thuiswonend.
De laatste jaren heb ik een grote spaardrang.
Momenteel woon ik vrij luxueus en moet ik thuis geen geld afgeven.
Hierdoor kan ik maandelijks tot €1700 sparen. (verdien maandelijks rond de €2200)

De stad waar ik woon staan de huis/appartementsprijzen belachelijk hoog.
Momenteel worden er appartementsblokken aan de lopende band neergepoot waardoor het mij onverstandig lijkt om nu een woonst aan te kopen gezien er binnen een aantal jaar mogelijks een overschot gaat zijn en dan koopjes kunnen gedaan worden.

Huren lijkt mij momenteel dan de beste optie. De appartementen waar ik voor kijk worden verhuurd tussen de €650-€700. Dit is al meteen een flinke brok uit mijn maandelijks inkomen waardoor ik mijn spaargedrag ga moeten aanpassen.

Hoe hebben jullie dit aangepakt? Ik zie het echt niet zitten om in een appartement onder de €600 te wonen. De meeste zijn hopeloos verouderd ofwel net groot genoeg om een kabouter te huisvesten.

PS: samenwonen met een vriend zit er ook niet in.
Op jezelf gaan is ook wel wat waard, vooral op deze leeftijd. Maar dat is natuurlijk louter een mening/overtuiging die ik heb.

Veel vrienden van mij van dezelfde leeftijd hebben iets net buiten de stad gekocht, is dat een optie? Dat scheelt soms letterlijk een ton voor dezelfde woonoppervlakte. Als je 2200 netto verdient moet er wel een mouw aan te passen zijn. Ook al dalen de huizenprijzen, je rente is wel laag en dan kan je evt. versneld aflossen om onderwaarde te voorkomen.

En mijn gevoel zegt dat je in het algemeen gelijk hebt qua hoge prijzen, maar als je toch weet dat je veel kan aflossen / sparen loop je weinig risico. En hoe weet je dat er daadwerkelijk een overschot gaat komen? En zouden anderen dat dan ook niet weten en daar ook op anticiperen?
[...]

Helemaal met je eens. Maar, zoals hierboven gezegd zijn er wel de nodige mitsen en maren. Als éénverdiener is het echt belachelijk lastig t.o.v. tweeverdieners en zelfs tweeverdieners kopen in sommige steden echt een simpel huisje op hun max. Dan snap ik dat de drempel om simpelweg los te breken van het ouderlijk huis hoog is en het voelt dan alsof je honderden euro's per maand wegpist.

Aan de andere kant kan je ook pas realistisch gezien een inschatting van je FO-streven maken als je een relatief duidelijke toekomstvisie hebt. Meestal heb je dat toch pas als je wat langer zelfstandig woont, evt. een partner hebt en hoe die persoon erin staat (!), besloten hebt om wel/niet voor kinderen te gaan, ideeën hebt bij een wooncarrière, etc. Vooraf kan je ook niet altijd inschatten hoe jouw persoonlijke FO-streven beïnvloed wordt door dat soort afhankelijkheden.

Maar dat klinkt wel erg demotiverend zo. In elk geval goed dat hij zo doorpakt.

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:42
[...]
Vroeger toen de lucht schoon en sex vies was... Kocht mijn vader met een modaal salaris een eengezinswoning, een vergelijkbare eengezinswoning is vandaag de dag in aanzienlijk deel van nederland niet te financieren met één modaal salaris en in sommige steden zijn betaalbare appartementen schaars. Kosten koper? In het verleden werd dat zonder problemen mee gefinancieerd in de hypotheek, nu moet je deze kosten uit eigen vermogen betalen of daarvoor een extra lening afsluiten. Verdien je meer dan (ik meen) 35k? Dan is sociale huur uitgesloten en moet je particulier huren met navenante prijzen. Even los van de huizenmarkt, met 27 jaar is het helemaal niet uitgesloten dat hij/zij pas een jaar aan het werk is.

Je gaat in mijn opinie wel wat kort door de bocht met een dergelijke uitspraak.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19:05
Andere tijd. Ik had toen ik 20 was de mazzel dat mijn zus een particuliere woning had geregeld (in de twee jaar daarvoor zat ik niet zo fijn). 1000 kale huur in de maand. Ik had een netto salaris van 1550 en mijn zus zat net ietsje hoger toen. Iets anders dan die woning konden we niet krijgen.
Diezelfde toen al dure woning, gaat sinds iets meer dan een jaartje (zit nu met vriend in een koopappt) voor 1500 kale huur.

Te weinig sociale huurwoningen, te dure particuliere huurwoningen en lastigere hypotheekeisen en bovenal scheve vraag/aanbod-verhouding.

Als je het goed naar je zin hebt thuis, daar prima je eigen ding kunt doen zonder issues, is het zo gek niet om zolang je single bent even te blijven plakken. Ideaal is het niet, maar met de huidige huizenmarkt...

• Steamwitz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:53

Ik ken en zie er genoeg die op hun 27ste nog thuis wonen en vele malen onafhankelijker zijn en beter voor zichzelf kunnen zorgen (lees: De halve wereld rond getrokken hebben) dan leeftijdgenoten die al zeven jaar op zichzelf wonen (lees: de hele week afhaal- en opwarm-maaltijden eten en bij elke financiële tegenslag afhankelijk zijn van anderen). :X

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

finsdefis schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 18:12:
Op jezelf gaan is ook wel wat waard, vooral op deze leeftijd. Maar dat is natuurlijk louter een mening/overtuiging die ik heb.
Waar ik net aan moest denken, is dat het mogelijk daten erg lastig maakt. Lastig om deze of gene je nest in te kletsen als je moet verklappen dat hij/zij nog wel even langs de ouderlijke bedstee moet sluipen voor een romantisch onderonsje :+

Ik maak er maar een grapje van, maar de achterliggende reden van FO is natuurlijk geluk. Naast welvaart is een relatie ook een belangrijke pijler onder geluk.

[ Voor 14% gewijzigd door TucanoItaly op 08-08-2018 20:53 ]

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:58
squaddie schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 18:34:
[...]

Vroeger toen de lucht schoon en sex vies was... Kocht mijn vader met een modaal salaris een eengezinswoning, een vergelijkbare eengezinswoning is vandaag de dag in aanzienlijk deel van nederland niet te financieren met één modaal salaris
In datzelfde vroeger, moeten mijn ouders eerst een paar jaar inwonen (op kamers) met gebruik van de keuken, waarbij de "mevrouw" als mijn moeder kookte, ook in de keuken rondhing en de deksels optilde om te kijken wat ze maakte...

Dat ze na een aantal jaar idd dat huis konden kopen op 1 salaris, prachtig, maar het was heus niet allemaal zo makkelijk als iedereen tegenwoordig lijkt te denken.

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:03
Lud0v1c schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 16:38:
@dotacom Als je een huurhuis neemt van 650 euro dan heb je genoeg spaargeld per maand over om een vermogen op te bouwen om FO te worden op je 46ste!! Mooi vooruitzicht :)

Hoe kom ik hierbij?
-1000/2200 is 45% spaarquote
- 45% spaarquote is 19 jaar werken en investeren tot FO

Bron
Om de zoveel tijd een nieuwe auto, meubels oid en er klopt niks meer van die spaarquote.
En dan hoef je niet eens heel gek te doen. Of je moet echt op een houtje willen bijten en nooit een luxe-artikel kopen, maar dan kun je net zo goed meteen stoppen met werken en de bijstand ingaan.

• Baytep
  • Niet online
Die spaarquote klopt inderdaad rekenkundig wel, maar laat ook goed zien dat het zo niet werkt.
Het is natuurlijk wel een hele positieve manier om iemand rijk te rekenen.
Bij mij komt het erop neer dat als ik zou scheiden en alles verpats ik FO ben in het schuurtje van mijn moeder.

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Het Fantoom schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 21:26:
Om de zoveel tijd een nieuwe auto, meubels oid en er klopt niks meer van die spaarquote.
Of je moet echt op een houtje willen bijten en nooit een luxe-artikel kopen, maar dan kun je net zo goed meteen stoppen met werken en de bijstand ingaan.
Vals dilemma, maar dat begreep je vast wel :+ Er zit een wereld van verschil tussen "om de zoveel tijd nieuwe auto, meubels", of stoppen met werken en bijstand ingaan.

Dat is de hele truuk van dit topic toch? Zelf hebben wij na zeven jaar samenwonen een nieuw bankstel gekocht, daarvoor was alles tweedehands. Auto heb ik de deur uit gedaan, en maak gebruik van deelauto. Het voordeel van geleidelijk iets betalen zoals die deelauto, is dat je spaar quota heel helder blijft, En als je natuurlijk spaart voor een vakantie of consumptie ding, dan hoort dat niet bij je spaar quota.

[ Voor 12% gewijzigd door TucanoItaly op 09-08-2018 00:44 ]

• Blazer Coke
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-03-2025
Metro2002 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 18:06:
[...]

Als je net op jezelf gaat wonen koop je gewoon een goedkoop flatje. Iedere babyboomer en mensen van de generatie daarvoor die ik ken zijn ook in een gaar krot op 10 hoog achter begonnen .
Die tijden zijn echt al lang voorbij.
Goedkope flatjes bestaan niet meer in het gootste deel van Nederland.
Je maakt ook nog veel kosten.

Ga je dan 5 jaar later verhuizen moet je alsnog het bedrag neer tellen voor die grote woning.
En nog een keer alle kosten.

Ik heb ook tot mijn 27ste thuis gewoond.
Dat is idd verre van ideaal op sociaal vlak.
Ik heb wel direct een 1 gezinswoning gekocht.
Dat scheelt op lange termijn enorm.

Had ik dat niet gedaan dan, was mijn leven een verhaal van armoe en schulden denk ik.

Nu is mijn financiele positie uitstekend.

Verwijderd

Volgens mij hebben jullie een te optimistische kijk op vroeger. Mijn ouders van rond de 70 hebben jaren gespaard voor een uitzet en mijn vader is speciaaal bij een gemeente gaan werken om zo een huurhuis te kunnen krijgen. Zo’n goedkoop flatje kreeg je helemaal niet zo makkelijk als jullie nu doen voorkomen en spullen verkrijgen kosten je ook al jaren.

Mijn ouders vertellen ook altijd dat in de jaren 50/60 opgroeien helemaal niet zo’n paradijs was als nu voorgeschoteld wordt en dat met name de jaren 50 met de ogen van nu gewoon armoede was en mijn grootouders waren beslist niet arm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-01 18:41

Shapeshifter

Get it over with

Steamwitz schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 20:36:
[...]

Ik ken en zie er genoeg die op hun 27ste nog thuis wonen en vele malen onafhankelijker zijn en beter voor zichzelf kunnen zorgen (lees: De halve wereld rond getrokken hebben) dan leeftijdgenoten die al zeven jaar op zichzelf wonen (lees: de hele week afhaal- en opwarm-maaltijden eten en bij elke financiële tegenslag afhankelijk zijn van anderen). :X
Ik houd me in :P Wat mij het meest verbaast aan deze verhalen is dat de ouders niet eerder gaan drukken op hun kinderen. Ik verwacht van mijn kinderen niet dat ze net als ik op hun 17e het huis al uit zijn, maar ik wil toch echt wel heel graag dat ze een keer ophoepelen. Op een gegeven moment ga ik gewoon kost en inwoning vragen, ik ben geen hotel... Mijn partner ging relatief laat het huis pas uit en in het begin moest ze nog een hoop leren omdat thuis alles voor haar gedaan werd, ook is ze best wel blijven steken in de denkbeelden van haar ouders. Ik denk oprecht dat het heel goed is voor een jong persoon om snel op eigen benen te staan (waarbij ik best een onzichtbaar vangnet wil spannen ;) ). Gewoon lekker gaan studeren en op kamers gaan wat mij betreft.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Blazer Coke schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 03:14:
[...]

Die tijden zijn echt al lang voorbij.
Goedkope flatjes bestaan niet meer in het gootste deel van Nederland.
Je maakt ook nog veel kosten.
Ik weet dat ik in een uithoek van Nederland woon (Vlaardingen) maar hier kun je voor ~100k prima een flatje vinden. Dan heb je het over maandlasten van < 400 euro per maand. Dat kan iedereen met een minimum inkomen nog makkelijk betalen.

Sociale huur heeft inderdaad lange wachtlijsten maar voorkomt dan weer de kosten van het kopen.

Echter vroeger was ook niks gratis. Je moet ergens beginnen.

Tot je 27e thuiswonen om dan maar direct een mooiere woning te kopen, ik moet er niet aan denken.
Laat staan dat mijn ouders dat goed hadden gevonden :X :P

[ Voor 10% gewijzigd door Metro2002 op 09-08-2018 07:40 ]

• Het Fantoom
Metro2002 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 07:38:
[...]
Tot je 27e thuiswonen om dan maar direct een mooiere woning te kopen, ik moet er niet aan denken.
Ik moet er juist niet aan denken om ergens in een schrale hut te moeten gaan wonen en daar ook nog grof geld voor te moeten betalen. En dan in een 'deelauto' oid te moeten gaan rijden en alles van marktplaats te moeten halen om toch geld te kunnen besparen, zoals ik hier sommigen zie doen.
Ik ben blij dat mijn ouders er ook zo over denken en dat ik nu in één keer een mooi huis heb kunnen kopen met een hele lage hypotheek waardoor ik nu nog steeds veel kan sparen. Betere stap naar financiële onafhankelijkheid kun je niet maken.
Nu moet ik wel toegeven dat ik ook leuke ouders heb, waardoor ik niet de behoefte had om snel uit huis te gaan. Kan me voorstellen dat dat niet voor iedereen geldt.

[ Voor 9% gewijzigd door Het Fantoom op 09-08-2018 08:04 ]

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:49
Je kan er van alles van vinden omdat jij het goed had, maar zolang huizen veel sneller in prijs stijgen dan lonen dan gaat dat linksom of rechtsom effecten hebben.

En dan hebben we het niet over secondaire ontwikkelingen zoals studiefinanciering, vaste contracten en lagere huren die vroeger veel beter geregeld waren zodat je kon sparen voordat je een huis kocht en de starter van nu ook op achterstand zetten.

[ Voor 22% gewijzigd door ph4ge op 09-08-2018 08:55 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Verwijderd

Het Fantoom schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 08:02:
[...]

Ik moet er juist niet aan denken om ergens in een schrale hut te moeten gaan wonen en daar ook nog grof geld voor te moeten betalen. En dan in een 'deelauto' oid te moeten gaan rijden en alles van marktplaats te moeten halen om toch geld te kunnen besparen, zoals ik hier sommigen zie doen.
Ik ben blij dat mijn ouders er ook zo over denken en dat ik nu in één keer een mooi huis heb kunnen kopen met een hele lage hypotheek waardoor ik nu nog steeds veel kan sparen. Betere stap naar financiële onafhankelijkheid kun je niet maken.
Nu moet ik wel toegeven dat ik ook leuke ouders heb, waardoor ik niet de behoefte had om snel uit huis te gaan. Kan me voorstellen dat dat niet voor iedereen geldt.
Tsja. Voor de meeste mensen is "ik heb alles van pappie en mammie gekregen" niet echt een haalbare strategie voor FO..

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

[...]

Tja je hebt verwend en verwend zal ik maar zeggen.

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14-01 15:55
orf schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 16:39:
[...]

Waarom denk je dat? Over het algemeen wordt er nog te weinig gebouwd om te kunnen voldoen aan de vraag die met de groei van de bevolking komt. Natuurlijk is dat afhankelijk van de locatie, maar als er krimp is, wordt er meestal niet enorm veel gebouwd.

Het timen of voorspellen van de woningmarkt is lastig. Er komt vast weer eens een crisis waarbij je relatief goedkoper een huis koopt, maar als ik 27 was en thuiswonend, zou ik daar niet op willen wachten.
Dame van het immo kantoor deelde mij dat onlangs mee. Veel huizen/appartementen geraken niet meer verhuurd waardoor de vraagprijs aan het dalen is. Ik volg de immo markt al een tijdje passief in mijn streek en merk dit ook. Een van mijn beste vrienden zit ook in de immo wereld en volgens hem is het ook onmogelijk dat al die nieuwe projecten (appartementsblokken) allemaal verkocht raken, het zijn er gewoonweg veel te veel.

Om een idee te geven: nieuwbouwappartementen van 70m² worden hier verkocht voor +/- €250.000. (afhankelijk van de locatie uiteraard). Ik zie het niet zitten om mijn zuurverdiende centen in een doos van 70 m² te stoppen.

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14-01 15:55
rube schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 16:54:
[...]

Iets met 'can't have your cake and eat it too'.
Maar lees anders eens Early Retirement Extreme". Wellicht ben je daarna creatiever in het vinden van een methode dat het je toch lukt;-).
P.s. kom je uit België? Daar is de huizenmarkt (ook al is het daar ook lokaal) toch heel anders als in NL.
Bedankt voor de leestip, ik kom inderdaad uit België.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:38
Als ouder probeer je toch je kinderen wat te helpen. Dat betekent in sommige kringen dat ze een zak geld krijgen als ze iets willen kopen, maar elders is dat ze een tijdje thuis mogen wonen om te sparen.
Ik geef mijn kinderen iets als ze hun eerste huis of appartement willen kopen. Ik denk dat dat wat voorsprong geeft, en ze gewoon een betere start kunnen maken. Dat is alvast gelukt met de eerste.

Ze mogen van mij ook een paar jaar thuis blijven wonen, en ik beloof altijd vriendelijk te zijn tegen vriendjes als ik ze bij het ontbijt tegen kom.
Wat ik niet zou accepteren is dat ze die periode gebruiken om elke zaterdag champagne te gaan drinken en een getunede BMW te rijden omdat ze toch geen woonkosten hebben. Ik verwacht dan dat ze sparen, maar ze zijn slim genoeg om dat te begrijpen.
Het is in België nog doenbaar om iets te huren met één salaris, maar dat vereist compromissen.

Een gezonde manier om je geld te beheren hoort volgens mij thuis in een goede opvoeding, en er wordt te weinig aandacht aan besteed op scholen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Tommie12
dotacom schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 09:14:
[...]

Bedankt voor de leestip, ik kom inderdaad uit België.
Je kan in België nog een appartement huren voor 750-800€ waarover je je niet hoeft te schamen, en wat proper in orde is. Je moet wel ergens een compromis over sluiten (ruimte, ligging, leeftijd...), maar de verschillen tussen de steden zijn wel groot.
In Leuven heb je voor 180.000€ een oude studio van 25m2. In Mechelen vind je daarvoor een appartement met wat werk aan.
Leuven is een unitversiteitsstad, en doordat veel studenten er blijven plakken behoorlijk in trek. Ook heel veel "singles" die iets willen huren met een (goed) startsalaris.

• Roozzz
  • Laatst online: 21:32

Roozzz

Plus ultra

[...]

Ik weet dat ik in een uithoek van Nederland woon (Vlaardingen) maar hier kun je voor ~100k prima een flatje vinden. Dan heb je het over maandlasten van < 400 euro per maand. Dat kan iedereen met een minimum inkomen nog makkelijk betalen.
Tja, mijn zusje is recent ook eindelijk het ouderlijk huis uit (ook 27). Maar als je de zak geld ziet die noodzakelijk is om iets te kopen begrijp ik dat ook. Als alleenstaande is dat gewoon amper op te brengen, dus je hebt al snel een bult spaargeld nodig om iets fatsoenlijks te kopen.

Nu is het daar ook niet bepaald randstad (Veenendaal), maar voor een uitgewoonde voormalig sociale huur flat van 50m2 vraagt men doodleuk €145k (worden tevens verhuurd voor 850pm)... Wil je een beetje beter (ooit een keer gerenoveerd en 70m2) dan tik je gewoon €180k af. Plus nog alle bijkomende kosten, kleine verbouwing en inrichting. Dus dan heb je nog wel even wat tijd nodig om te sparen na je studie.

Ik vind het in ieder geval niet heel vreemd dat eenverdieners langer thuis blijven wonen. Uiteraard zijn er plekken waar woningen wel goedkoper zijn, maar in grote delen van NL liggen de prijzen gewoon (te) hoog.

If you can see, look. If you can look, observe

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:46
Verwijderd schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 04:39:
Volgens mij hebben jullie een te optimistische kijk op vroeger. Mijn ouders van rond de 70 hebben jaren gespaard voor een uitzet en mijn vader is speciaaal bij een gemeente gaan werken om zo een huurhuis te kunnen krijgen. Zo’n goedkoop flatje kreeg je helemaal niet zo makkelijk als jullie nu doen voorkomen en spullen verkrijgen kosten je ook al jaren.

Mijn ouders vertellen ook altijd dat in de jaren 50/60 opgroeien helemaal niet zo’n paradijs was als nu voorgeschoteld wordt en dat met name de jaren 50 met de ogen van nu gewoon armoede was en mijn grootouders waren beslist niet arm!
Inderdaad, vroeger was alles beter is selectief geheugen. Heeft iedereen last van natuurlijk. Eind jaren 70 was er nauwelijks geld. Je kon maximaal 70% van de executiewaarde van een woning financieren. Als je een bank kon vinden die het geld kon uitlenen. Veel mensen moesten naar Zeeland en andere provincies met veel boeren reizen om een hypotheek te krijgen. Want de boerenleen banken hadden nog wel geld om hypotheken te verstrekken. Ook toen had je dus gewoon een bak geld nodig. Daarvoor was het ongebruikelijk om te kopen en moest je ook een bedrag zelf inleggen. Vaak kochten mensen dan dubbele huizen waarbij ze een deel verhuurden. Maar dat voor elkaar krijgen was geen eenvoudige opdracht. Het vergde jaren van sparen.

Je kan niet vergelijken met het verleden, je hebt er ook niets aan. Je moet het doen met de huidige situatie en dan moet je voor jezelf bepalen wat je kan en wil doen.

Het gekke is dat nu de mogelijkheden en keuzes oneindig lijken te zijn veel mensen de focus missen om doelen te stellen en de discipline hebben om ze te halen. Vervolgens is het de 'markt' , de omstandigheden of een andere derde factor die het verpest. Mijn ouders en grootouders hadden geen andere keuze dan zuinig te zijn om de zaken voor elkaar te krijgen die ze gedaan wilden krijgen, en dat duurde dan heel wat jaren.

Daarna is het sneeuwbal effect voor die generaties gaan werken. Maar er zijn er ook zat die dat gemist hebben. Zet een doel en wijk niet af. Geldt voor FO en eigenlijk alle dingen in het leven.

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:31
Wellicht moeten we het omdraaien, de periode waar we uit komen waar je als starter een hypotheek + kk + verbouwing + inventaris kon lenen om direct een leuke plek in een grote stad te kopen was niet normaal.

Je ziet nu dat de leencapaciteit wordt verminderd, en daarom wordt het een stuk lastiger om als starter een leuk huis te kopen in de randstad. Dit is een trend die in andere delen van de wereld al veel langer bezig is. In London, Moscow, Parijs en andere grote steden kun je als starter al jaren (decennia?) niets kopen zonder een flinke zak geld. Het is nu eenmaal de trend dat mensen liever in steden wonen, waardoor er meer vraag dan aanbod is.

Voor mijn gevoel is de situatie nu meer normaal dan het sinds een lange tijd is geweest (<2008 enorm hoge leencapaciteit/fiscale regels en >2008 crisis/paniek waardoor de prijzen daalde).
Roozzz schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 09:30:
[...]

Ik vind het in ieder geval niet heel vreemd dat eenverdieners langer thuis blijven wonen. Uiteraard zijn er plekken waar woningen wel goedkoper zijn, maar in grote delen van NL liggen de prijzen gewoon (te) hoog.
Nog een toevoeging op basis van bovenstaande, de huizenprijs is gebaseerd op leencapaciteit/maandlasten. De rente is op dit moment laag, waardoor dus je maandlasten dalen en je meer mag lenen volgens de norm. Hierdoor gaan de prijzen omhoog. Zodra de rente weer stijgt zal de huizenprijs weer gaan dalen. De betaalbaarheid van de huizen blijft echter hetzelfde

[ Voor 29% gewijzigd door R.van.M op 09-08-2018 10:00 ]

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:37
ph4ge schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 08:16:
[...]

Je kan er van alles van vinden omdat jij het goed had, maar zolang huizen veel sneller in prijs stijgen dan lonen dan gaat dat linksom of rechtsom effecten hebben.

En dan hebben we het niet over secondaire ontwikkelingen zoals studiefinanciering, vaste contracten en lagere huren die vroeger veel beter geregeld waren zodat je kon sparen voordat je een huis kocht en de starter van nu ook op achterstand zetten.
Dat is denk ik ook een groot deel van het probleem, vaak is de huur dusdanig hoog dat je weinig over houdt om te sparen voor de aankoop van een woning. Als ik een appartement had willen huren (in Groningen) had dat me 800 tot 900 euro per maand gekost. In plaats daarvan woon ik na 5 jaar werken nog steeds op een veredelde studentenkamer voor €500 per maand. Die paar honderd euro per maand gedurende een paar jaar maakt het verschil tussen wel of niet een huis kunnen kopen, vooral als je single bent.

(disclaimer: Vorige maand heb ik een huis gekocht, ben wel blij dat die periode in studentenhuizen straks voorbij is. Maar ik heb nooit spijt gehad van m'n keuze om het zo te doen.)

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
Mijn effectiefste jaren wat betreft zelfontplooiing en zelfontdekking waren op dure en smerige studentenkamers. Samen met een paar vrienden hadden we een huis gehuurd en verdeeld. De feestjes die we daar hielden... Geen enkele ouder zou ze goedkeuren, of ze moeten graag kroketten van het plafond willen schrapen of gestold frietvet op de hele keukenvloer (het was ooit vloeibaar...) willen schoonmaken. Uiteindelijk heb ik een zestal studentenkamers gehad, overal was wel iets anders mis mee waarom ik daar weer weg wilde. Ondanks dat er veel nadelen aan zaten had en het voor studievertraging heeft gezorgd zou ik die tijd nooit hebben willen missen. En die ervaringen krijg je niet als je thuis woont. Eenmaal samenwonend met een partner ziet het leven er ook weer braaf uit. Een paar wilde jaren is gewoon goed voor je ;)

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:53
[...]

Zelf zou ik mijn kinderen stimuleren om als ze zover zijn op kamers te gaan wonen om te leren hoe het is om zelfstandig te wonen en echt te leren met een eigen budget te moeten rondkomen en eigen zaken te regelen. En dat staat los van onze goede band. Ik heb om me heen meerdere mensen die lang thuis hebben gewoond amper een ei konden bakken.

Maar los daarvan: eens dat snel een eigen huis kopen vooruit kan helpen, maar dat hoeft niet door direct een mooi huis te kopen. Het criterium zou moeten zijn dat je het ruim kan betalen en daarnaast nog voldoende kan sparen.
Toen ik afgestudeerd was heb ik meteen een appartement gekocht en tot de executiewaarde gefinancierd met een hypotheek met variabele rente. Pas toen ons inkomen veel hoger was hebben we een ander huis gekocht. Mijn woonlasten zijn daarmee nooit heel hoog geweest. Als je zelfstandigheid wil opbouwen en wil streven naar FO gaat dat prima als je zorgt dat je al eigen middelen hebt om in te brengen en niet te hoge eisen hebt ten aanzien van locatie of vierkante meters.
Ergo: je kan prima op je zelf gaan wonen en FO nastreven als je zorgt dat je uitgaven aan wonen van het begin af aan beperkt zijn (en daarvoor heb je in deze markt spaargeld nodig)

• foto
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-09-2025
Ik heb tot mijn 30ste thuis gewoond...
Met een grote zak contacten is het een stuk relaxter zoeken naar een mooie woning, en het geeft ook de mogelijkheden om voor een iets slechter onderhouden (en dus goedkopere) woning te gaan omdat je geld hebt voor de verbouwing...

Het heeft mij een voorsprong op de huizenmarkt gegeven, genoeg vrienden die rond hun 23-25ste een huis kochten, en nu nog aan een top hypotheek vast zitten, omdat er geen ruimte is om te sparen of af te lossen...

Ik hou wel een ruime buffer aan om onderhoud te kunnen plegen, auto's vervangen etc...

Aanraden dat je na een paar jaar kunt up-levellen vanaf je appartement naar een groter huis zou ik zeker niet doen. En al zeker niet met een top-hypotheek... (koop een appartement in 2007 en zie er in 2013 maar eens vanaf te komen met een groot verlies).

En ja ik denk dat er nu ook weer te veel lucht in de huizen markt zit. laat de volgende crash maar weer komen...

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-01 16:25
CornermanNL schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 09:37:
[...]

Het gekke is dat nu de mogelijkheden en keuzes oneindig lijken te zijn veel mensen de focus missen om doelen te stellen en de discipline hebben om ze te halen.
Beetje off-topic, maar desalniettemin leuk: dit is algemene tendens die samenhangt met toenemende welvaart. Laatst interessant onderzoek over gepubliceerd door Levari en Gilbert van Harvard. In het kort / mijn lekenbegrip :P komt het er op neer dat hoe minder zorgen de mens heeft, hoe gevoeliger zij worden voor problemen - en zich dus per saldo ongelukkiger voelen dan toen het leven moeilijker was. Wanneer de cholera woedt dan maakt men zich geen zorgen over maagzuur, zeg maar.

Geef mij maar een Warsteiner.

• R.van.M
Knakker schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 12:59:
[...]

Beetje off-topic, maar desalniettemin leuk: dit is algemene tendens die samenhangt met toenemende welvaart. Laatst interessant onderzoek over gepubliceerd door Levari en Gilbert van Harvard. In het kort / mijn lekenbegrip :P komt het er op neer dat hoe minder zorgen de mens heeft, hoe gevoeliger zij worden voor problemen - en zich dus per saldo ongelukkiger voelen dan toen het leven moeilijker was. Wanneer de cholera woedt dan maakt men zich geen zorgen over maagzuur, zeg maar.
Denk dat het persoonsafhankelijk is, maar zeker een kern van waarheid inzit. Als ik zie waar oudere mensen zich druk om maken, dan denk ik vaak dat dit is omdat ze niets anders te doen hebben (dus geen andere problemen waar ze zich mee moeten bezighouden)

Verwijderd

R.van.M schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 14:23:
[...]

Denk dat het persoonsafhankelijk is, maar zeker een kern van waarheid inzit. Als ik zie waar oudere mensen zich druk om maken, dan denk ik vaak dat dit is omdat ze niets anders te doen hebben (dus geen andere problemen waar ze zich mee moeten bezighouden)
Jonge mensen (tieners, studenten, (young) professionals) maken zich net zo goed druk om niet-boeiende zaken. Merkproducten, carrière, verre reizen, gadgets, festivals, jaren 30 huis met tuin in een rustige buurt op loopafstand van een bruisende stad, om er een paar te noemen (en status in het algemeen, plus uiting en waardering op social media). Alles is tegenwoordig binnen handbereik, en velen voelen zich misdeeld als ze niet al die dingen kunnen betalen. Schuld van de ouderen, huizenmarkt, overheid, grote bedrijven, etc, terwijl ze op een welvaartsniveau leven dat 20 jaar geleden ondenkbaar was.

Dus om nou te zeggen dat alleen ouderen zich druk maken om niks...

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-01 09:15
foto schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 12:47:
Ik heb tot mijn 30ste thuis gewoond...
Met een grote zak contacten is het een stuk relaxter zoeken naar een mooie woning, en het geeft ook de mogelijkheden om voor een iets slechter onderhouden (en dus goedkopere) woning te gaan omdat je geld hebt voor de verbouwing...

Het heeft mij een voorsprong op de huizenmarkt gegeven, genoeg vrienden die rond hun 23-25ste een huis kochten, en nu nog aan een top hypotheek vast zitten, omdat er geen ruimte is om te sparen of af te lossen...

Ik hou wel een ruime buffer aan om onderhoud te kunnen plegen, auto's vervangen etc...

Aanraden dat je na een paar jaar kunt up-levellen vanaf je appartement naar een groter huis zou ik zeker niet doen. En al zeker niet met een top-hypotheek... (koop een appartement in 2007 en zie er in 2013 maar eens vanaf te komen met een groot verlies).

En ja ik denk dat er nu ook weer te veel lucht in de huizen markt zit. laat de volgende crash maar weer komen...
Dat maakt helemaal niet uit. Als jou appartement van 200k 20% in waarde is gezakt, en jou toekomstig huis van 325k ook dan doe je juist een goede zaak ondanks het verlies op het appartement. Wel zou ik iedereen aanraden een vlot verhandelbaar appartement te kopen, iets wat vlot verkoopt moest je het te koop zetten. Dit kan later veel kopzorgen besparen, en zorgt voor een vlotte doorstroom. Tot op je maximum lenen zonder buffer is natuurlijk nooit een goed idee.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Galactic schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 16:06:
[...]

Dat maakt helemaal niet uit. Als jou appartement van 200k 20% in waarde is gezakt, en jou toekomstig huis van 325k ook dan doe je juist een goede zaak ondanks het verlies op het appartement.
Behalve dan dat je door de restschuld op dat appartement, die nieuwe woning niet meer kunt kopen terwijl je zonder dat appartement met restschuld waarschijnlijk genoeg spaargeld achter de hand hebt om dat grotere huis direct te kopen. Praktijk is anders dan theorie in dit geval denk ik.

Verwijderd

de Peer schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 16:13:
[...]

Behalve dan dat je door de restschuld op dat appartement, die nieuwe woning niet meer kunt kopen terwijl je zonder dat appartement met restschuld waarschijnlijk genoeg spaargeld achter de hand hebt om dat grotere huis direct te kopen. Praktijk is anders dan theorie in dit geval denk ik.
Dat was 10 jaar geleden een probleem als je 120% had gefinancierd met een aflosvrije hypotheek.
Tegenwoordig leen je niet meer dan de aankoopwaarde en begin je op dag 1 met aflossen. Kans op een restschuld na een paar jaar is dan ook veel kleiner dan in de vorige crisis.

• Galactic
de Peer schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 16:13:
[...]

Daar zie ik graag een rekenvoorbeeld van, bovendien als je 3-4-5 jaar in een appartement hebt gewoond, heb je vast ook wel weer wat opgebouwd he. Doorstromen zonder verder op te bouwen, is inderdaad geen haalbare kaart, je gaat van een appartement naar een huis. Dit kan uiteraard niet gratis.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:29
Restschuld in het FO topic? Vloeken in de kerk?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Het ging over een 200k appartement dat 40k minder waard wordt. Als starter heb je dat appartement al met moeite gekocht en krijg je 40k waardevermindering voor de kiezen. Aflossen in die 3-5 jaar dat je daar woonde gaat niet zo hard.
En inderdaad, je nieuwe huis is ook in waarde gedaald, maar volgens mij sta je er financieel gunstiger voor als zowel appartement als nieuwe huis niet gedaald waren.

Ik doelde niet op iemand die 100k achter de hand heeft, ook al zijn we in het FO topic ;-)

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

En dan in een 'deelauto' oid te moeten gaan rijden en alles van marktplaats te moeten halen om toch geld te kunnen besparen
Dat is niet altijd om geld te kunnen besparen, hè? Onder het motto simple living ben ik geinteresseerd in het verminderen van mijn bezittingen.

Deelauto:
- altijd vaste parkeerplek
- altijd schone auto
- vast bedrag per maand
- nooit gezeik met onderhoud
- nooit tanken
- altijd vervangend vervoer want nog 19 deelauto's in de buurt

• Ubernerd
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-01 21:19
[...]

Parasiteren op je ouders en dan je dedain uitspreken over mensen die wel voor zichzelf kunnen zorgen, jij durft :)

Sweex vind ik klinken als de tekstuele weergave van het fijnknijpen van een jong vogeltje... zoals je het in tekenfilms hoort dan...

• Het Fantoom
Ubernerd schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 18:11:
[...]

Parasiteren bij je ouders en dan je dedain uitspreken over mensen die wel voor zichzelf kunnen zorgen, jij durft :)
In feite parasiteert dan iedereen bij z'n ouders, toch minimaal de eerste 15 jaar van hun leven. Als jij dat zo wilt noemen. Maar dat je langer thuis woont heeft niks te maken met niet voor jezelf kunnen zorgen of zelfstandigheid. Ik kon ook al een was draaien en eten koken toen ik nog thuis woonde. Mijn opa niet, die kan niet eens een ei bakken omdat hij al heel vroeg uit huis ging om samen te wonen met mijn oma die alles voor hem deed. Wie is er dan zelfstandiger...

• Sissors
  • Niet online
Ubernerd schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 18:11:
[...]

Parasiteren op je ouders en dan je dedain uitspreken over mensen die wel voor zichzelf kunnen zorgen, jij durft :)
Zo, lekker met gestrekt been erin meteen. Genoeg ouders zullen het prima vinden als hun kind langer thuis wil wonen. Andere zullen het liever niet hebben. Ik ken er twee die redelijk lang thuis hebben gewoond. Beide hadden aangeboden om kostgeld te betalen, en bij beide hadden de ouders dat afgewezen: Ze hadden het geld niet nodig, dus spaar maar liever voor je toekomstige huis. Ben je dan echt aan het parasiteren?

Nu woon ik zelf al sinds relatief jong uit huis, maar dat was simpelweg noodzakelijk. Als voor mij de keuze was geweest tussen langer bij mijn ouders wonen, of een belabberd flatje op 10 hoog, dan zou het zeker langer bij mijn ouders zijn geworden. Dan maar parasiet zijn volgens sommige.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:39
Dit blijft een loze discussie: iedereen moet zelf bepalen hoe hij of zij wil leven / nodig heeft om gelukkig te zijn.

Voor de een is op kamers gaan op zijn 18e een goede keus geweest achteraf, voor de ander is het achteraf gezien een slechte keus geweest. De een doet er het beste aan op z'n 18e direct uit huis te gaan, de ander op zijn 21e, 24e of 30e.

Lekker boeiend allemaal, voor alles is wel iets te zeggen. volgens mij in het kader van FO ook niet onwijs belangrijk, in alle situaties kan iemand al de nodige kennis opdoen om zelfredzaam te zijn in het leven qua koken, huishouden en financiën.

Iemand die tot zijn 50e bij zijn moeder woont en vrijgezel is, maar toch onwijs gelukkig is; wie zijn wij om over zijn leven te oordelen? Is het anders? Absoluut! Is het slecht? Als moeder en zoon gelukkig zijn is het toch prima?

Beetje allemaal uit jullie eigen 'denkbeelden' stappen, doel van FO is nog steeds geluk en de vrijheid hebben om wel of niet te werken!

• Blazer Coke
Galactic schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 16:06:
[...]

Dat maakt helemaal niet uit. Als jou appartement van 200k 20% in waarde is gezakt, en jou toekomstig huis van 325k ook dan doe je juist een goede zaak ondanks het verlies op het appartement. Wel zou ik iedereen aanraden een vlot verhandelbaar appartement te kopen, iets wat vlot verkoopt moest je het te koop zetten. Dit kan later veel kopzorgen besparen, en zorgt voor een vlotte doorstroom. Tot op je maximum lenen zonder buffer is natuurlijk nooit een goed idee.
Goedkope apartementen zijn meestal studios en 2kamerapartementen.
In Eindhoven raakten je die 4-6 jaar geleden aan de straatstenen niet kwijt voor een redelijke prijs.
Nu mag je blij zijn als je een fatsoenlijk 50m2 2k-apartement vind voor minder dan 150k.

Voor iets beters moest ik voor de crisis al min 6x je jaarsalaris lenen.

Tot zover je strategie. ;)

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Barrycade

Through the...

TucanoItaly schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 17:46:
[...]

Dat is niet altijd om geld te kunnen besparen, hè? Onder het motto simple living ben ik geinteresseerd in het verminderen van mijn bezittingen.

Deelauto:
- altijd vaste parkeerplek
- altijd schone auto
- vast bedrag per maand
- nooit gezeik met onderhoud
- nooit tanken
- altijd vervangend vervoer want nog 19 deelauto's in de buurt
Aantal van die deelauto's hebben toch wel plekken maar niet 1:1 dus wel kunnen parkeren maar niet altijd om de deur.
Schoon; tja daar ben je zelf bij toch. Ook hier afhankelijk van je voorganger
Lidmaatschap is vast ja de variabele kosten liggen aan het gebruik.
Ook een leenauto kan pech krijgen alleen loop je idd niet op voor de kosten op.
Tanken; op stroom minimaal afkoppelen/ inpluggen, bij de anderen met je volgens mij wel tanken onder bepaalde voorwaarden.
Ik rij al 20 jaar auto ik heb nog nooit vervangend vervoer nodig gehaf. Dus zou die niet zwaar laten wegen.

Maar geen bezit is altijd het goedkoopst.

Maar ik moet zeggen dat openbaar vervoer me altijd, ook qua kosten tegen valt. Zeker met een gezin. En leenauto's kennen ze hier in een dorp in de Noordelijke Randstad niet.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
President schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 18:45:
Dit blijft een loze discussie: iedereen moet zelf bepalen hoe hij of zij wil leven / nodig heeft om gelukkig te zijn.
Jup, alleen het initiele punt was meer in hoeverre je financieel onafhankelijk kan zijn terwijl je niet eens onafhankelijk bent van andere mbt je woning. En waneer ben je FO terwijl je een grote (generieke) standaard kostenpost niet meeneemt in dat plaatje.

• Galactic
Blazer Coke schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 19:00:
[...]

In Eindhoven raakten je die 4-6 jaar geleden aan de straatstenen niet kwijt voor een redelijke prijs.
Nu mag je blij zijn als je een fatsoenlijk 50m2 2k-apartement vind voor minder dan 150k.

Je hebt dus in 2011 voor een bodemprijs gekocht, en kan ze nu voor een recordbedrag kwijt. Ideaal.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:39
Napo schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 19:23:
[...]

Jup, alleen het initiele punt was meer in hoeverre je financieel onafhankelijk kan zijn terwijl je niet eens onafhankelijk bent van andere mbt je woning. En waneer ben je FO terwijl je een grote (generieke) standaard kostenpost niet meeneemt in dat plaatje.
Tja, sommige zien FO ook als vermogen uitgeven tot je pensioen leeftijd... En dan dus vanaf de pensioenleeftijd afhankelijk zijn van AOW en pensioen uitkering. Ben je dan wel FO? Of ben je dan toch niet FO aangezien je toch niet onafhankelijk bent van een 'externe' inkomstenbron?

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-01 22:26
Blazer Coke schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 19:00:
[...]

Het klopt wat je zegt maar ik denk dat niet de tijd, maar vooral de locatie impact maakt.
Voor 150k voor een 2 kamer appartement zou je hier direct tekenen. Die kosten rond 200k hier dus los van de tijd is ook locatie een belangrijke factor...

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
President schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 19:26:
Tja, sommige zien FO ook als vermogen uitgeven tot je pensioen leeftijd... En dan dus vanaf de pensioenleeftijd afhankelijk zijn van AOW en pensioen uitkering. Ben je dan wel FO? Of ben je dan toch niet FO aangezien je toch niet onafhankelijk bent van een 'externe' inkomstenbron?
Een onverwachte geldslurpende ziekte is ook een externaliteit.
Net als hyperinflatie na ineenstorten van de EU na een onverwachte dexit.
Of een nieuwe vlam met gat in hand.
Of je zoontje die in de problemen is gekomen en rechtsbijstand nodig heeft.

Noem maar op. Volgens mij is FO geen zwart/wit ding, hooguit ben je meer FO dan anderen. Vergelijkbaar met 'wanneer ben je rijk?'

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• Blazer Coke
Galactic schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 19:23:
[...]

Je hebt dus in 2011 voor een bodemprijs gekocht, en kan ze nu voor een recordbedrag kwijt. Ideaal.
Nee dus. ;)

Ik heb een 1-gezinswoning gekocht voor de crisis.

En als ik in 2011 had moeten kopen, had ik weer een 1-gezinswoning gekocht.
Dan hoef je geen 2x de kosten te betalen.

Dat mensen hun woning aan de straatstenen niet kwijt kunnen wil niet zeggen dat ze spotgoedkoop verkocht worden.
De meeste wachten gewoon met verkoop totdat de prijs stijgt.

Mensen die wel een 1k apartement hebben gekocht in 2011 hebben nu wel winst.
Hun nieuwe huis is echter ook duurder.
Ow ja, en ze mogen nog een keer de kosten betalen.

.
ID-College schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 19:29:
[...]

Het klopt wat je zegt maar ik denk dat niet de tijd, maar vooral de locatie impact maakt.
Voor 150k voor een 2 kamer appartement zou je hier direct tekenen. Die kosten rond 200k hier dus los van de tijd is ook locatie een belangrijke factor...
Uiteraard is locatie ook belangrijk.

NL is echter geografisch klein, economisch is het een klein gebied en overal gelden dezelfde wetten.
De tijdseffecten gaan vrijwel overal dezelfde richting in.

Verstedelijking is een issue dat de vraag in steden enorm vergroot. Huizen prijzen stijgen daar sneller dan op het plattelamd.
Dat trekt ook weer investeerders aan.

Er is echter geen gebied waar de prijzen nu goedkoper zijn dan in 2011/2012, met uitzondering van aardbevinggebied.

[ Voor 36% gewijzigd door Blazer Coke op 09-08-2018 21:20 ]

• merauder
  • Laatst online: 14-01 20:34
Hier besloten om de verhuisplannen nog even in de ijskast te zetten. Alles wat namelijk ‘oud’ is in de straat wordt platgegooid en vervangen door nieuwbouw in de hogere prijsklasse. Een stijging van 10 a 20% in de straat wordt iig door de makelaar verwacht.

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:42
merauder schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 07:59:
Hier besloten om de verhuisplannen nog even in de ijskast te zetten. Alles wat namelijk ‘oud’ is in de straat wordt platgegooid en vervangen door nieuwbouw in de hogere prijsklasse. Een stijging van 10 a 20% in de straat wordt iig door de makelaar verwacht.
Werkt dat zo? Is er ook kans dat je huis tussen die nieuwe pareltjes er juist minder aantrekkelijk uitziet en minder waard wordt?

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Playa del C. schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 08:05:
[...]

Werkt dat zo? Is er ook kans dat je huis tussen die nieuwe pareltjes er juist minder aantrekkelijk uitziet en minder waard wordt?
Ligt aan de locatie. Als het op een gewilde plek is maar nu een "slechte" buurt is met slooppanden en inwoners met een laag inkomen dan kan het slopen en vervangen met grotere en duurdere huizen er voor zorgen dat de wijk meer gewild word bij mensen met een hoger inkomen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• R.van.M
President schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 19:26:
[...]

Je bent altijd afhankelijk van een bron.
Als jij kan leven van je dividend uitkeringen, dan ben je afhankelijk van de bedrijven die het uitkeren.
Als jij leeft van huizen verhuren, ben je afhankelijk van de huurders die betalen.
AOW en pensioenuitkeringen zijn in principe een vorm van sparen. Het enige verschil is dat op dat vlak de regels constant onder druk staan/worden aangepast waardoor het een extra onzekerheid dimensie krijgt

• merauder
Johnny schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 08:34:
[...]

Ligt aan de locatie. Als het op een gewilde plek is maar nu een "slechte" buurt is met slooppanden en inwoners met een laag inkomen dan kan het slopen en vervangen met grotere en duurdere huizen er voor zorgen dat de wijk meer gewild word bij mensen met een hoger inkomen.
Het laatste is wat er nu aan de hand is in de buurt. Voorheen een slechte buurt, nu wordt alle sociale huur rondom verkocht of vervangen door nieuwbouw.

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
merauder schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 09:41:
[...]

Het laatste is wat er nu aan de hand is in de buurt. Voorheen een slechte buurt, nu wordt alle sociale huur rondom verkocht of vervangen door nieuwbouw.
Is bij mij ook aan de gang ;) Oude 'volkswijk' wordt deels gerenoveerd/gesloopt en er komen echt joekels van nieuwbouwwoningen in jaren '30-stijl voor terug. Ook nog eens dicht in de buurt van een hip oud industriegebied. Echt iets wat bij de huidige doelgroep aansluit. Waar ik zelf in principe overigens ook bijhoor - qua leeftijd in elk geval.

Ik vraag me altijd wel af of zo'n industriële/jaren '30-stijl niet enorm tijd- en hypegevoelig is. Wie weet valt dat hipstergedoe straks uit de smaak en ben je dubbel de klos met je 370k aan 'riante tussenwoning' in een middelgrote stad tijdens een crisis. Maargoed, ik ben best risicomijdend. Voor mij alleen maar gunstig (w.b. risico-opslag hypotheek) aangezien ik mijn woning nog voor de 'explosie' heb aangekocht en de waarde dus ook deels meestijgt.

• merauder
Daar ben ik niet bang voor. Heb op dit moment een kleine hypotheek, maar de overwaarde schiet nu omhoog.

In de huidige markt zit ik onder 50% LTV. Daalt de markt dan is er nog geen man overboord. Daar alles financieel alles redelijk verantwoord is.

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:51
Na nieuws eerder deze week moest ik denken over de discussies van de Turkse lira in deel 2 van dit topic.

Het recente nieuws geeft maar weer eens aan dat buitenlande spaarrekeningen met 'hoge' rentes op "vreemde" valuta niet interessant zijn voor de meeste FO'ers*.
Rentes waren weliswaar 10%, maar de waarde tov de Euro is gehalveerd in 2 jaar tijd.

*tenzij het deel uit maakt van een goede brede/geografische gespreide portefeuille etc.

• JURIST
rube schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 03:33:
Na nieuws eerder deze week moest ik denken over de discussies van de Turkse lira in deel 2 van dit topic.

Het recente nieuws geeft maar weer eens aan dat buitenlande spaarrekeningen met 'hoge' rentes op "vreemde" valuta niet interessant zijn voor de meeste FO'ers*.
Rentes waren weliswaar 10%, maar de waarde tov de Euro is gehalveerd in 2 jaar tijd.

*tenzij het deel uit maakt van een goede brede/geografische gespreide portefeuille etc.
Inderdaad, dat blijkt nu. Garantibank bood onder andere die Lira rekeningen aan. Wat het voor mij ook eens temeer duidelijk maakt is de grote impact die de politiek op de financiële markten kan hebben. Politiek risico moet je bijna standaard meewegen.

• R.van.M
Yup.. de lira was dan ook niet de beste valuta. Echter de Turkse crisis kan de euro wel weer aan het wankelen brengen door de grote exposure van verschillende Europese banken.

Ik heb een flink deel spaargeld in euro's en ben er nu over aan het denken om dit te spreiden over verschillende valuta zoals de USD, GBP en ZHF.

Heeft iemand hier ervaring mee?

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

rube schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 03:33:

NRentes waren weliswaar 10%, maar de waarde tov de Euro is gehalveerd in 2 jaar tijd.

Alle bijna valuta zijn veel geprint de afgelopen jaren. Dus allemaal kwetsbaar voor inflatie. Ook de euro.

Er zit ook heel veel van dat geprinte geld in de aandelenbeurzen. Vastgoed is al duur. Goud is nog goedkoop maar ik vraag mij af of dat wel een escape is bij een volgende aandelen/valuta crisis. Goud op zichzelf maakt ook geen rendement maar heeft alleen een veranderende waarde.

| live and give like no one else |

• Tommie12
R.van.M schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 09:37:
Yup.. de lira was dan ook niet de beste valuta. Echter de Turkse crisis kan de euro wel weer aan het wankelen brengen door de grote exposure van verschillende Europese banken.

Ik heb een flink deel spaargeld in euro's en ben er nu over aan het denken om dit te spreiden over verschillende valuta zoals de USD, GBP en ZHF.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Gewoon munten kopen is niet moeilijk. Ik kan bij mijn zichtrekening gewoon extra compartimenten toevoegen in dollar en andere grote munten.
Maar op zich is dat geen goed idee vind ik. Dollars op een rekening is een beetje als goud. Geen rente, dus je zit enkel met totaal onvoorspelbare koersschommelingen.
Koop dan beter obligaties of aandelen van bedrijven in die landen.

Nu, zelfs als je een aandeel in dollar koopt, maar het bedrijf is zowat overal actief, dan zit je nog niet zuiver in dollars. Staatsobligaties zijn vrij zuiver in een munt, maar de rentes zijn belachelijk laag.

• R_W
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

R_W

Op staatsobligaties van Amerika krijg je nu wel 2 tot 3 procent rente. Ik doe dat zelf ook, grote nadeel is idd wel dat je valutarisico hebt (fluctuatie van EUR/USD).

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Als je aandelen koopt van bedrijven die over de hele wereld fabrieken hebben dan heb je altijd te maken met valutaschommelingen.

Bij het ene kwartaalresultaat valt dat tegen, bij een ander is het een meevaller.

• R_W
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

R_W

Klopt zeker. Bij aandelen is ook het standaard advies dat je valutarisico moet accepteren. Bij obligaties wordt echter juist altijd geadviseerd dat te allen tijde te vermijden, dus: koop ze in je eigen valuta of hedge het.

De redenatie hierbij is dat je geen extra rendement krijgt voor valutarisico, echter in het geval van Amerikaanse staatsobligaties krijg je dus wel zo'n 2,5% extra rendement. Of dat het waard is, is de vraag...

• Arno90
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:55
Hoe gaan jullie om met afschrijvingen/reserveringen. Ik heb hier tijdens mijn studie nooit al teveel tijd aan besteed en had voldoende inkomen en spaargeld om spullen te kopen die ik wilde hebben. Ik maakte daarbij wel altijd de afweging: wil ik dit. Heb ook zeker spullen gekocht (bijv macbook pro) die niet perse nodig waren, maar wel leuk. Nu ga ik vanaf september aan het werk (mijn studie afgerond en een baan gevonden)Nu heb ik eens alle (toekomstige) afschrijvingen/reserveringen op een rijtje gezet. Daar schrok ik wel van: 403 euro per maand!! Nu moet ik zeggen dat ik tijdens mijn studie nooit iets gereserveerd/afgeschreven heb. Bijvoorbeeld mijn telefoon (heb ik al 2 jaar) reserveer ik nu 24 maanden voor, terwijl ik verwacht er 48 maanden mee te doen.

Dit kan van enorme invloed zijn op je FO planning natuurlijk. Stel je verdient 2.000 netto en je geeft 1200 uit. En je denkt dan 800 te sparen ( 40%) maar vergeet te reserveren a 400 per maand. Dan houd je nog maar een spaarquote over van 20%.

van 22 jaar werken voor FO naar 37 jaar werken!

Daarnaast: Er wordt ook nog eens uitgegaan (MMM) dat je 5% rendement (na inflatie en belasting) haalt uit het deel dat je spaart van je inkomen iedere maand. Stel dus dat je van de 400 die je overhoudt 200 belegt en 200 spaart (negatief rendement na inflatie en evt. belasting). dan kan je er nog eens een aantal jaren bij optellen...

Ik wil niet negatief overkomen, maar volgens mij schatten een aantal in dit topic hun FO-datum iets te rooskleurig in.

Dus nu ben ik wel benieuwd naar:
Hoe zien jullie afschrijvingen/reserveringen er per maand uit?
Wat geef je per maand uit (en niet per maand laten zien, maar bijvoorbeeld een gemiddelde van 3,6 of 12 maanden) Want als je net op de eerste van de nieuwe maand je boodschappen doet, dan lijkt de vorige maand veel goedkoper.

Kortom: reserveringen/afschrijvingen kunnen een sluipmoordenaar zijn voor je FO-datum.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:29
Arno90 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 18:44:
Hoe gaan jullie om met afschrijvingen/reserveringen.
Precies mijn ervaring. En dan denk je net alles te hebben en dan ga je een tuin inrichten, iets verbouwen of er komen baby/kinderspullen om de hoek kijken en verdubbelt het lijstje wat je nu hebt nog eens.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• merauder
Hier is dat ik behalve dat ik FO nastreef ook een minimalist / milieuhippie ben geworden. Wanneer er iets kapotgaat of mogelijk nodig is denk ik vaak heel goed na of het ook echt nodig is, en streef ik er tegelijkertijd na of een aanschaf wel dergelijk nodig is. Afhankelijk van of de aanschaf wel of niet nodig is maak ik danwel een beslissing tot kopen of vervangen.

• Arno90
assje schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 19:07:
[...]

Precies mijn ervaring. En dan denk je net alles te hebben en dan ga je een tuin inrichten, iets verbouwen of er komen baby/kinderspullen om de hoek kijken en verdubbelt het lijstje wat je nu hebt nog eens.
Ik huur nu een appartement, dus dat is voor mij niet aan de orde. Maar dat komt er inderdaad nog bij als je een woning hebt met tuin. Daarbij neem ik in mijn lijstje mijn meubels etc nog niet eens mee. Ik denk dat er zonder moeite nog 50 of 100 euro per maand bij kan.
merauder schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 19:20:
Hier is dat ik behalve dat ik FO nastreef ook een minimalist / milieuhippie ben geworden. Wanneer er iets kapotgaat of mogelijk nodig is denk ik vaak heel goed na of het ook echt nodig is, en streef ik er tegelijkertijd na of een aanschaf wel dergelijk nodig is. Afhankelijk van of de aanschaf wel of niet nodig is maak ik danwel een beslissing tot kopen of vervangen.
Hoe ziet dit lijstje er dan bij jou uit? Ben ik dan wel benieuwd naar.

• merauder
Voor zaken zoals meubels, hifi apparatuur en consoles reserveer ik € 50,- per maand. Op dit moment heb ik zo een potje die op dit moment op € 200,- staat, en wanneer er een apparaat stuk gaat is dat dus ook mijn budget. Laptops koop ik btw zakelijk, dus die tel ik niet mee voor mijn prive vermogen.

Ik geloof dat mijn inboedel ongeveer net zoveel waard is als jij per jaar reserveert.

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-11-2025

murphsy

Product Monkey

Je hebt wat mij betreft hiermee de reden voor het vaak samenvallen van de onderwerpen minimalisme & FO te pakken. Ik denk namelijk dat elke serieuze fo-er wel naar afschrijving kijkt. Het is één van de hoekstenen van financiële planning. Mijn lijstje qua afschrijving is ook zo’n €400/mnd. En daar zit het huis zelf (onderhoud) nog niet bij in. Een pittige kostenpost inderdaad, spulletjes.

Daarin vind je ook een mooie onderbouwing voor de uitspraak ‘the things we own ends up owning us’.

• Arno90
murphsy schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 19:52:
Je hebt wat mij betreft hiermee de reden voor het vaak samenvallen van de onderwerpen minimalisme & FO te pakken. Ik denk namelijk dat elke serieuze fo-er wel naar afschrijving kijkt. Het is één van de hoekstenen van financiële planning. Mijn lijstje qua afschrijving is ook zo’n €400/mnd. En daar zit het huis zelf (onderhoud) nog niet bij in. Een pittige kostenpost inderdaad, spulletjes.

Daarin vind je ook een mooie onderbouwing voor de uitspraak ‘the things we own ends up owning us’.
Dit heeft inderdaad een nieuw inzicht gegeven. Ik was tijdens mijn studie altijd wel bewust bezig met de vaste kosten laag houden. Maar hier ben ik toch enigszins van geschrokken. Zeker voor mij eens iets om over na te gaan denken.

Uiteraard "reserveer" ik nu ook nog van het verleden. Dus in de toekomst zal dit bedrag nog iets lager worden, omdat ik dan gelijk vanaf het aanschaf moment ga reserveren. Maar vind het toch veel.

Vooral: de afschrijving van de voorgenomen auto (Citigo, UP, Mii), kleding en vakantie.

Wellicht ook nog even de auto keuze heroverwegen. Hebben jullie nog tips? OV is helaas geen optie.

[ Voor 4% gewijzigd door Arno90 op 12-08-2018 19:57 ]

• overhyped
TucanoItaly schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 17:46:
[...]

Het maakt mij werkelijk geen zak uit wat mensen in hun eigen huis, achter hun eigen gesloten deur doen. Geen last van. Sterker nog, het is on topic want het is een mooie stap richting FO.
Ik verbaas mij ook vooral, al denk ik (let op, weer een mening, beledigd zijn is een keuze!) dat 't heel slecht voor FO is. Ik geloof namelijk dat als je tot eind 20 bij je ouders blijft hangen, en dan direct in een volledig volwarssen koop huis gaat wonen, dat je belangrijke stappen mist in jouw leven met een grotere kans op het missen van vaardigheden op 't gebied van zelfstandigheid, initiatief, probleem oplossend vermogen en omgaan met lastige situaties die je later in jouw carriere gaan helpen. Maargoed: Ik ben IT'r, geen socioloog of psycholoog en iedere generatie snapt een aanta dingen van de volgende niet. Ik snap dit van de huidige 20'rs niet :)

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Dit kan van enorme invloed zijn op je FO planning natuurlijk. Stel je verdient 2.000 netto en je geeft 1200 uit. En je denkt dan 800 te sparen ( 40%) maar vergeet te reserveren a 400 per maand.
Ik begrijp dat in die 1200 euro die je gemiddeld maandelijks uitgeeft, nog niet de assets in zitten? Anders voer je kosten twee keer op.

Ik schrijf niets af (er staat dus ook niets op de balans, behalve het huis). Is mij te veel werk en mooie cijfers voor aandeelhouders heb ik niet nodig. Maakt het ook best wel lastig. In principe moet dan alles van waarde op de balans, dus ook kleding.

Het middelt ook een beetje uit. Ene jaar een computer, andere jaar een stoel, derde jaar een nieuwe pannenset.

[ Voor 0% gewijzigd door Skyaero op 13-08-2018 08:23 . Reden: tag fix ]

• overhyped
President schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 18:45:

Voor de een is op kamers gaan op zijn 18e een goede keus geweest achteraf, voor de ander is het achteraf gezien een slechte keus geweest. De een doet er het beste aan op z'n 18e direct uit huis te gaan, de ander op zijn 21e, 24e of 30e.

Lekker boeiend allemaal, voor alles is wel iets te zeggen. volgens mij in het kader van FO ook niet onwijs belangrijk, in alle situaties kan iemand al de nodige kennis opdoen om zelfredzaam te zijn in het leven qua koken, huishouden en financiën.

Iemand die tot zijn 50e bij zijn moeder woont en vrijgezel is, maar toch onwijs gelukkig is; wie zijn wij om over zijn leven te oordelen? Is het anders? Absoluut! Is het slecht? Als moeder en zoon gelukkig zijn is het toch prima?

Beetje allemaal uit jullie eigen 'denkbeelden' stappen, doel van FO is nog steeds geluk en de vrijheid hebben om wel of niet te werken!
helemaal waar! 't verschil met toen ik 18-25 was valt me gewoon op :)

• Arno90
Skyaero schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 20:14:
[quote]Arno90 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 18:44:
Dit kan van enorme invloed zijn op je FO planning natuurlijk. Stel je verdient 2.000 netto en je geeft 1200 uit. En je denkt dan 800 te sparen ( 40%) maar vergeet te reserveren a 400 per maand.

Ik begrijp dat in die 1200 euro die je gemiddeld maandelijks uitgeeft, nog niet de assets in zitten? Anders voer je kosten twee keer op.

Ik schrijf niets af (er staat dus ook niets op de balans, behalve het huis). Is mij te veel werk en mooie cijfers voor aandeelhouders heb ik niet nodig. Maakt het ook best wel lastig. In principe moet dan alles van waarde op de balans, dus ook kleding.

Het middelt ook een beetje uit. Ene jaar een computer, andere jaar een stoel, derde jaar een nieuwe pannenset.
Mijn afschrijvingen/reserveringen zijn exclusief mijn andere uitgaven per maand. Overigens waren de getallen inkomen, spaarquote etc een voorbeeld.

Ik denk dus vooral dat je gaat schrikken als je je afschrijvingen wel eens op een rijtje zet. Het is meer dan je denkt. En zonder kan je je dus flink rijk rekenen, terwijl je dat eigenlijk niet bent. Mooi spaarsaldo, maar eigenlijk zijn het reserveringen.

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

overhyped schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 20:03:
Ik snap dit van de huidige 20'rs niet
De inzet is vele malen hoger. Sommigen van ons konden gratis studeren. Mijn generatie had een prestatiebeurs. Zoals ik het begrijp, heeft nu iedereen een studielening. Daarnaast kun je niet meer direct na je studie een huis kopen, omdat je een behoorlijke som eigen vermogen op tafel moet leggen bij aankoop.

Iedereen die met lage schuld een diploma haalt, ligt voor op het peleton, zo simpel is het.

• Baytep
  • Niet online
Ben het met @Skyaero eens dat afschrijvingen bij een individueel huishouden niet zo veel zin hebben.
Het verhoogt de administratieve last aanzienlijk terwijl het inzicht niet dusdanig toeneemt.
De meeste mensen de met FO bezig zijn maken op het eind van het jaar een kosten overzicht met daarin 1 of meer catogorien voor meubels / hardware etc.
Dit geeft jaar op jaar een prima overzicht van de afschrijvingen die gedaan worden.
Bovendien worden op deze manier de werkelijke kosten geteld in plaats van schattingen, en wordt gecompenseerd voor prijsstelling en innovatie van producten.

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
.

[ Voor 168% gewijzigd door Cocytus op 09-03-2019 19:06 ]

• Arno90
Baytep schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 21:12:
Ben het met @Skyaero eens dat afschrijvingen bij een individueel huishouden niet zo veel zin hebben.
Het verhoogt de administratieve last aanzienlijk terwijl het inzicht niet dusdanig toeneemt.
De meeste mensen de met FO bezig zijn maken op het eind van het jaar een kosten overzicht met daarin 1 of meer catogorien voor meubels / hardware etc.
Dit geeft jaar op jaar een prima overzicht van de afschrijvingen die gedaan worden.
Bovendien worden op deze manier de werkelijke kosten geteld in plaats van schattingen, en wordt gecompenseerd voor prijsstelling en innovatie van producten.
Interessant. Maar met deze methode kijk je vooral achteraf. Opzich kan dit prima als je een periode van 5-8 jaar terug kan kijken. Als je met reserveringen werkt kan je natuurlijk ook compenseren met prijstelling en innovatie. Blijkt dat je achteraf of tussentijds teveel gereserveerd hebt kan je dat toevoegen aan je spaargeld/beleggingen. Andersom werkt dit natuurlijk netzo.

Alleen kan je in mijn ogen met afschrijvingen/reserveringen beter plannen. En is hetgeen dat je maandelijks naast je reserveringen op je spaarrekening en beleggingsrekening stort ook daadwerkelijk "over".

• Baytep
  • Niet online
Arno90 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 22:01:
[...]
Alleen kan je in mijn ogen met afschrijvingen/reserveringen beter plannen.
Het werkt natuurlijk prima met reserveringen, vooral als je niet ver terug kan kijken.
Persoonlijk zou ik dan teveel het gevoel krijgen beknopt te worden in beslissingen en kansen door statistische indicatoren.
Bij de aankoop van iets nieuws wil ik het liefst uitgaan van mijn "gutfeeling", en er eventueel nog een nachtje over slapen. hiemee train je je gevoel voor goede aankopen.
Bij aankoop van een huis of auto gaat dit natuurlijk niet op.

• R.van.M
Als ik naar het lijstje kijk zijn de levensduur van de meeste spullen erg kort op het lijstje. Ik had ook een lijstje maar ben er mee gestopt nadat alles maar bleef werken na de geschatte levensduur. Buiten mijn laptop en vaatwasser is er niets vervangen de afgelopen 8 jaar.

• Arno90
Baytep schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 22:08:
[...]

Het werkt natuurlijk prima met reserveringen, vooral als je niet ver terug kan kijken.
Persoonlijk zou ik dan teveel het gevoel krijgen beknopt te worden in beslissingen en kansen door statistische indicatoren.
Bij de aankoop van iets nieuws wil ik het liefst uitgaan van mijn "gutfeeling", en er eventueel nog een nachtje over slapen. hiemee train je je gevoel voor goede aankopen.
Bij aankoop van een huis of auto gaat dit natuurlijk niet op.
Daar ben ik het mee eens. Het gevaar van reserveren is dat je denkt: Het bedrag staat er, laat ik maar iets nieuws kopen.
R.van.M schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 22:46:
Als ik naar het lijstje kijk zijn de levensduur van de meeste spullen erg kort op het lijstje. Ik had ook een lijstje maar ben er mee gestopt nadat alles maar bleef werken na de geschatte levensduur. Buiten mijn laptop en vaatwasser is er niets vervangen de afgelopen 8 jaar.
Thanks. Ik schrijf sommige zaken sneller af, omdat deze al een poos in mijn bezit zijn maar ik deze tijdens de studie niet heb afgeschreven.

Dat is toch positief? Het geld heb je. Alles wat je nu over hebt kun je sparen/beleggen!

• Blazer Coke
Cocytus schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 21:33:
[...]

[...]

Ik neem bij ons bedrijf sollicitaties af. Startsalaris voor die functie is €45k-€50k. Mensen die niet op kamers zijn geweest liggen bij ons een kilometer of wat achter. Het zegt wat over je karakter. Levenservaring is al genoemd. Ik vertrouw er niet op dat iemand die nooit z'n eigen boontjes heeft hoeven doppen onder druk op hetzelfde niveau kan presteren. Natuurlijk, het is geen wet van Meden en Perzen. Maar wel een factor die we meewegen.
Wat voor startersfuncties zijn dat?
En in welke sector?

Volgens mij is studeren in het algemeen, en op kamers gaan in het bijzonder, al 15-20 jaar meer een centen kwestie geworden.

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Arno90 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 20:25:
[...]

Mijn afschrijvingen/reserveringen zijn exclusief mijn andere uitgaven per maand. Overigens waren de getallen inkomen, spaarquote etc een voorbeeld.

Ik denk dus vooral dat je gaat schrikken als je je afschrijvingen wel eens op een rijtje zet. Het is meer dan je denkt. En zonder kan je je dus flink rijk rekenen, terwijl je dat eigenlijk niet bent. Mooi spaarsaldo, maar eigenlijk zijn het reserveringen.
Ik (boekhouder ;) ) heb geen haar op mijn hoofd die er over peinst om een activa administratie bij te houden over dit soort lage bedragen als de stofzuiger (waar je makkelijk 10 jaar mee doet).

Onder de 500 euro is gewoon aanschaffen van de lopende rekening als kosten. Daar boven is het wat specifieker. Maar met een pot van 1000~1250 zou je voldoende hebben om zowel de telefoon, televisie als de laptop binnen 3 maanden te vervangen. (uit jouw voorbeeld 3x 800 over + de 1000 uit het reserveringspotje is 3400, ruim voldoende om ook nog een ijsje erbij te halen.)

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

• oscar82
  • Registratie: September 2010

oscar82

De ondertitel

Ook ik vond het lastig om mijn uitgaven te voorspellen. En als gevolg daarvan ook lastig te voorspellen hoeveel ik kon sparen (beleggen!).

Maar ik wist wel dat ik al mijn variabele uitgaven makkelijk kon doen van 1000 euro per maand. Toen bedacht ik een gekke methode: alles wat na aftrek vaste lasten nog meer dan 1000 op mijn rekening staat, kan ik sparen/beleggen. Vervolgens doe ik mijn variabele uitgaven in een maand zoals uit eten, kleding en hobbies van die pot van 1000 en een maand later start ik weer van voren.

Op die manier is het voor mij heel inzichtelijk geworden hoeveel vrije ruimte ik heb om te sparen, zonder dat ik daarbij tot op de euro mijn uitgaven voor de volgende maand hoef te weten.

Verder wat de boekhouder @CaLeX hierboven zegt ^^

• merauder
[...]

€600 per jaar voor 'meubels, hifi apparatuur en [game] consoles' schaar ik dan weer niet echt onder minimalisme. Ieder z'n ding natuurlijk, maar ik heb een speakerset waar ik verwacht minimaal nog 10 jaar mee te doen (wel €800 per speaker, dus bepaald niet cheap), geen moderne console en heb de afgelopen drie jaar welgeteld één meubelstuk aangeschaft. Ik beschouw mezelf niet als minimalist maar €600 per jaar geef ik niet uit aan meubels e.d. Ik heb weliswaar geen kinderen, maar begrijp echt niet hoe mensen zo snel hun spullen weten te verslijten.
Je zegt het eigenlijk al, kinderen. Dit betekend dat er nog wel eens spulletjes ongepland sneuvelen, maar ook dat er dingen gekocht moeten worden op de groei.

• JURIST
Hoe gaan jullie om met afschrijvingen/reserveringen. Ik heb hier tijdens mijn studie nooit al teveel tijd aan besteed en had voldoende inkomen en spaargeld om spullen te kopen die ik wilde hebben. Ik maakte daarbij wel altijd de afweging: wil ik dit. Heb ook zeker spullen gekocht (bijv macbook pro) die niet perse nodig waren, maar wel leuk. Nu ga ik vanaf september aan het werk (mijn studie afgerond en een baan gevonden)Nu heb ik eens alle (toekomstige) afschrijvingen/reserveringen op een rijtje gezet. Daar schrok ik wel van: 403 euro per maand!! Nu moet ik zeggen dat ik tijdens mijn studie nooit iets gereserveerd/afgeschreven heb. Bijvoorbeeld mijn telefoon (heb ik al 2 jaar) reserveer ik nu 24 maanden voor, terwijl ik verwacht er 48 maanden mee te doen.

Dit kan van enorme invloed zijn op je FO planning natuurlijk. Stel je verdient 2.000 netto en je geeft 1200 uit. En je denkt dan 800 te sparen ( 40%) maar vergeet te reserveren a 400 per maand. Dan houd je nog maar een spaarquote over van 20%.

van 22 jaar werken voor FO naar 37 jaar werken!

Daarnaast: Er wordt ook nog eens uitgegaan (MMM) dat je 5% rendement (na inflatie en belasting) haalt uit het deel dat je spaart van je inkomen iedere maand. Stel dus dat je van de 400 die je overhoudt 200 belegt en 200 spaart (negatief rendement na inflatie en evt. belasting). dan kan je er nog eens een aantal jaren bij optellen...

Ik wil niet negatief overkomen, maar volgens mij schatten een aantal in dit topic hun FO-datum iets te rooskleurig in.

Dus nu ben ik wel benieuwd naar:
Hoe zien jullie afschrijvingen/reserveringen er per maand uit?
Wat geef je per maand uit (en niet per maand laten zien, maar bijvoorbeeld een gemiddelde van 3,6 of 12 maanden) Want als je net op de eerste van de nieuwe maand je boodschappen doet, dan lijkt de vorige maand veel goedkoper.

Kortom: reserveringen/afschrijvingen kunnen een sluipmoordenaar zijn voor je FO-datum.

***members only***
Ik schrijf om het administratief overzichtelijk te houden en doelmatig te blijven alleen af op investeringen van boven de €1.000 (die terugkeren). Het gaat wat mij betreft vooral om het egaliseren de pieken in de uitgaven in het kostenoverzicht. Met een lange historie haal je kleinere uitgaven door (voortschrijdend) te middelen ook al uit het uitgavenpatroon
In mijn geval zou dat dus bijvoorbeeld voor een auto gelden (die we niet hebben).Daarnaast heb ik voor groot onderhoud aan het pand een reservering van ca. 1% per jaar opgenomen. Voor het berekenen van spaarquotes heb ik die post gezien de omvang wel meegenomen. Hetzelfde geldt voor vakantie, waar uitgesmeerd zeker een paar honderd euro per maand in gaat zitten.

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Ik neem bij ons bedrijf sollicitaties af. (...) Het zegt wat over je karakter.
Je zegt dat heel stellig, alsof het een feit is. Het is volgens mij een persoonlijke mening, en ik denk dat die irrelevant is voor de job, tenzij jij een verband kunt aantonen tussen "eerder uit huis" en succes op de werkvloer.

Maar naar mijn weten hebben dit soort feitjes geen voorspellende waarde. Edit: hier is een aardig artikeltje hierover, van een human resource VP bij Google:
https://www.wired.com/2015/04/hire-like-google/
Maar wel een factor die we meewegen.
Ben je er zeker van dat dit niet zo'n dingetje is tussen generaties? De ouwe lullen die "wat vinden" over de jonge mensen?

[ Voor 14% gewijzigd door TucanoItaly op 13-08-2018 07:19 ]

• Sissors
  • Niet online
Arno90 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 22:58:
[...]

Thanks. Ik schrijf sommige zaken sneller af, omdat deze al een poos in mijn bezit zijn maar ik deze tijdens de studie niet heb afgeschreven.
Maar dan heb je nu dus een onrealistisch hoge afschrijving tijdelijk. Vooral je huishoudelijke apparatuur (magnetron, wasmachine, etc) schrijf je imo wel echt heel snel af, die getallen kan je ruwweg keer drie doen. En dan worden de kosten stuk lager per maand.

Overigens houd ik ook geen afschrijving bij. Zoals bijna iedereen hier (die al een tijdje werkt) zal hebben: Genoeg geld op de spaarrekening om zulk soort zaken gewoon te kopen. Als je echt op het punt staat om te stoppen met werken is het wel handig eens de kosten van de afgelopen 5 jaar ofzo erbij te pakken.

[...]

Ik neem bij ons bedrijf sollicitaties af. Startsalaris voor die functie is €45k-€50k. Mensen die niet op kamers zijn geweest liggen bij ons een kilometer of wat achter. Het zegt wat over je karakter. Levenservaring is al genoemd. Ik vertrouw er niet op dat iemand die nooit z'n eigen boontjes heeft hoeven doppen onder druk op hetzelfde niveau kan presteren. Natuurlijk, het is geen wet van Meden en Perzen. Maar wel een factor die we meewegen.
Die liggen dan weer een kilometer of wat voor, omdat ze wel bij een fatsoenlijke werkgever aan de slag kunnen.

En anders kan je ook wel bij een studentenvereniging gaan omdat je toekomstige manager daar net van bleek te zijn (dan wel precies degene waar hij ook lid van was, dus doe maar allemaal tegelijk), fanatiek sporten, zelf een oldtimer opknappen, D&D spelen, etc. Natuurlijk, als je net de 'goede' werkgever treft is dat voordelig. Maar je weet toch nooit of je een potentiele werkgever treft die zich druk maakt over zulke irrelevante zaken, en je kan toch niet aan al die dingen voldoen.

[ Voor 13% gewijzigd door Sissors op 13-08-2018 08:15 ]

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:46
@Arno90 Afschrijvingen voor kleine zaken als tv's spelcomputers stofzuigers etc neem ik niet mee. Als die onverhoopt kapot gaan wordt dat vervangen of niet meer, zoals in het geval van een spelcomputer bijvoorbeeld. Daar doe ik al jaren niets meer mee. Als iets stuk is is het gelijk een mooi moment om je af te vragen of je het echt nodig hebt. Hoeveel plezier haal je uit het ding. Vaak blijkt dat het de aanschaf niet waard is.

Dan blijkt maar weer eens dat je veel zaken gewoonweg niet gebruikt. Voor enigszins noodzakelijke dingen als wasmachines is er gewoon een potje.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Arno90 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 22:01:
[...]
Alleen kan je in mijn ogen met afschrijvingen/reserveringen beter plannen. En is hetgeen dat je maandelijks naast je reserveringen op je spaarrekening en beleggingsrekening stort ook daadwerkelijk "over".
Je kunt ook nog met (meerjaren) begrotingen werken. Heb je niet de administratieve last van afschrijvingen/reserveringen, maar wel inzicht in toekomstige uitgaven.

• Arno90
CaLeX schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 23:48:
[...]

Ik (boekhouder ;) ) heb geen haar op mijn hoofd die er over peinst om een activa administratie bij te houden over dit soort lage bedragen als de stofzuiger (waar je makkelijk 10 jaar mee doet).

Onder de 500 euro is gewoon aanschaffen van de lopende rekening als kosten. Daar boven is het wat specifieker. Maar met een pot van 1000~1250 zou je voldoende hebben om zowel de telefoon, televisie als de laptop binnen 3 maanden te vervangen. (uit jouw voorbeeld 3x 800 over + de 1000 uit het reserveringspotje is 3400, ruim voldoende om ook nog een ijsje erbij te halen.)
Ook waardevol om het eens op deze manier te bekijken.
JURIST schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 06:29:
[...]

Ik schrijf om het administratief overzichtelijk te houden en doelmatig te blijven alleen af op investeringen van boven de €1.000 (die terugkeren). Het gaat wat mij betreft vooral om het egaliseren de pieken in de uitgaven in het kostenoverzicht. Met een lange historie haal je kleinere uitgaven door (voortschrijdend) te middelen ook al uit het uitgavenpatroon
In mijn geval zou dat dus bijvoorbeeld voor een auto gelden (die we niet hebben).Daarnaast heb ik voor groot onderhoud aan het pand een reservering van ca. 1% per jaar opgenomen. Voor het berekenen van spaarquotes heb ik die post gezien de omvang wel meegenomen. Hetzelfde geldt voor vakantie, waar uitgesmeerd zeker een paar honderd euro per maand in gaat zitten.
Vergelijkbaar met CaLEx, enkel de hoge bedragen afschrijven. De lage gewoon van de lopende rekening.
Sissors schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 07:59:
[...]

Maar dan heb je nu dus een onrealistisch hoge afschrijving tijdelijk. Vooral je huishoudelijke apparatuur (magnetron, wasmachine, etc) schrijf je imo wel echt heel snel af, die getallen kan je ruwweg keer drie doen. En dan worden de kosten stuk lager per maand.

Overigens houd ik ook geen afschrijving bij. Zoals bijna iedereen hier (die al een tijdje werkt) zal hebben: Genoeg geld op de spaarrekening om zulk soort zaken gewoon te kopen. Als je echt op het punt staat om te stoppen met werken is het wel handig eens de kosten van de afgelopen 5 jaar ofzo erbij te pakken.
Thanks. Ik ga die termijnen aanpassen. Ja, het klopt dat het nu tijdelijk onrealistisch hoog is, maar er zal toch een keer een nieuwe telefoon etc moeten komen.

Overigens mooie nieuwe inzichten gekregen. Ga er eens over nadenken hoe ik het wil aanpakken.

• R.van.M
Arno90 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 08:35:
[...]
Thanks. Ik ga die termijnen aanpassen. Ja, het klopt dat het nu tijdelijk onrealistisch hoog is, maar er zal toch een keer een nieuwe telefoon etc moeten komen.

Overigens mooie nieuwe inzichten gekregen. Ga er eens over nadenken hoe ik het wil aanpakken.
Tijdelijk onrealistisch hoog.. klinkt voor mij als.. ik wil nu sneller vervangen dan de technische levensduur. Groot deel van het FO forum is juist dat we kritisch kijken naar wat te vervangen, en hoe duur het is. Als jij nu de nieuwste iphone hebt, en ook nog eens elke 2 jaar een nieuw wil, dan zijn deze kosten natuurlijk enorm hoog vergeleken met de persoon die een Moto G koopt en daar 4 jaar mee doet.

Doe je dit ook voor alle andere zaken die je hebt en je kosten vliegen omhoog.
Pagina: 1 ... 63 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.